Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Op papier kun je het best het geluidsvermogen vergelijken met andere merken. Wat dat betreft lijkt het in theorie een beetje een gemiddeld apparaat. Vergelijkbaar met Daikin. Luider dan stille merken zoals Nibe of Vaillant maar stiller dan bijvoorbeeld Panasonic.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Ik krijg deze week een offerte voor een Midea systeem en een Mitsubishi systeem. Eens kijken hoe groot prijs verschil is. Maar ja, op papier zijn ze allemaal wel beetje gelijk, maar reviews over Midea zou fijn zijn. Vind het toch "eng" om het zonder die kennis te doen.
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Het bedrijf bestaat al vele jaren en is 1 van de grootste producenten van Airco's en ze hebben al lange ervaring met warmtepompsystemen buiten nederland.
Ik heb me verdiept in het systeem en de specificatie's zien er goed uit. ook de inregelmogelijkheden/afstellingen.
Zelf nog niet de knoop doorgehakt maar ik heb wel vertrouwen in het systeem.
Wil op termijn graag all electric en ik denk dat ik een monoblok wel zelf kan aansluiten. Voordeel is dan dat ik geen stek monteur nodig heb want dit is dan een gesloten systeem en mijn woning leent zich er goed voor want de CV ketel staat in de bijkeuken.
Alvast bedankt!
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Het hybride gedeelte tussen de binnen unit en CV hebben we niet aangesloten. De warmtepomp kan tot -25 graden de boel nog verwarmen, dat gaat het niet meer worden in Nederland.
Daarnaast willen we een warmtepomp boiler aanschaffen tbv het warmwater, waardoor de CV eruit kan en wij volledig gasloos verder kunnen gaan.
Voor de installatie kosten hoef je niet te laten, wij waren ongeveer 2000 netto kwijt, inclusief eigen installatie en de hoge subsidie. Apparaat kosten 3550 en de subsidie 2850. Netto 700 euro.
succes met de overwegingen.
Midea blijkt de grootste warmtepompen fabrikant ter wereld te zijn en de unit heeft dan ook uitstekende prestaties.
De buitenunit is super stil en je moet echt dichtbij gaan staan om hem te horen.
Het model wat wij hebben heeft een COP van 5,2 en als ik dat vergelijk met andere merken dan is dit zeer energiezuinig.
Het tapwater is in anderhalf uur tijd weer op temperatuur, nadat het vat leeg raakt en we kunnen ook koelen met deze warmtepomp.
Een zeer tevreden gebruiker dus hier
Gaat wel over de VS, maar Midea is wel echt een groot bedrijf.
Daarmee zeg ik niet dat Midea troep is hoor, maar onbekend maakt onbemind
Goed te horen, ik was ook bij Midea uitgekomen na heel wat speurwerk. Nog niet besteld, twijfel nog over vermogen.Marc728 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:29:
Ik heb een 8 kW Midea Warmtepomp split versie thuis en deze bevalt geweldig!
Midea blijkt de grootste warmtepompen fabrikant ter wereld te zijn en de unit heeft dan ook uitstekende prestaties.
De buitenunit is super stil en je moet echt dichtbij gaan staan om hem te horen.
Het model wat wij hebben heeft een COP van 5,2 en als ik dat vergelijk met andere merken dan is dit zeer energiezuinig.
Het tapwater is in anderhalf uur tijd weer op temperatuur, nadat het vat leeg raakt en we kunnen ook koelen met deze warmtepomp.
Grootste airco fabrikant ter wereld en ook al vele jaren succesvol met warmtepompen in landen als Canada, Amerika en Scandinavië. Nederland is net begonnen met de WP en daar zetten voor ons bekende merken nu op in, echter in de rest van de wereld zijn vele merken actief met een lange track record.
Ben je naar full electric met 8kw en zo ja, heb je apart boilervat geïnstalleerd?
Grt bert
Marc728 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:29:
Ik heb een 8 kW Midea Warmtepomp split versie thuis en deze bevalt geweldig!
Alle folders en info bekeken (NL website en folders) en ziet er goed uit mij beteft (ben geen expert), dus ben wel voornemens dit te doen (via Green for you).
Ik 'ren' nu zo weer naar een afspraak toe, heeft iemand al een linkje naar dergelijke documentatie van dit 8kw model? (de offerte komt binnenkort nog mijn kant op, de prijs kan ik dan wel hier delen!)
Tuurlijk de sites en folders die ik heb bekeken zijn:smitjr02 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:33:
Hier ben ik nu toevallig ook mee bezig. Ik wilde de specs er nog verder van opzoeken.
Ik 'ren' nu zo weer naar een afspraak toe, heeft iemand al een linkje naar dergelijke documentatie van dit 8kw model? (de offerte komt binnenkort nog mijn kant op, de prijs kan ik dan wel hier delen!)
- Website: https://midea-cac.nl/producten/warmtepompen/
- Folder: https://midea-cac.nl/wp-c.../Midea-M-Thermal-2022.pdf
Er is nog een folder maar die kan ik digitaal niet zo snel vinden, als ik die heb pas ik dit antwoord aan.
Hartelijk dank!!MarValO schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:50:
[...]
Tuurlijk de sites en folders die ik heb bekeken zijn:
- Website: https://midea-cac.nl/producten/warmtepompen/
- Folder: https://midea-cac.nl/wp-c.../Midea-M-Thermal-2022.pdf
Er is nog een folder maar die kan ik digitaal niet zo snel vinden, als ik die heb pas ik dit antwoord aan.
Hier heb ik snel wat dingen uit kunnen afleiden. (ik ben nog niet zo mega thuis in de warmtepompen en waar op te letten).
O.a. dat de COP van 5.2 bij 35gr is en 3.2 bij 55gr CV water temperatuur, en dat de 60/65 graden waarschijnlijk wordt gehaald dmv de back-up heater (3kw met COP 1:1 zegmaar). In mijn ogen absoluut noodzakelijk voor ons om nu de radiatoren te gaan vervangen door (2/2.5x) grotere capaciteit.
Wel ben ik nog beniewd naar de afweging 8kw vs 10kw versie, vooral omdat ik me afvraag of wij de flow wel kwijt kunnen (wij verwarmen alleen met radiatoren, geen vloerverwarming, en niet alle kamers: alleen woonkamer + kantoorkamer voornamelijk). Ik neig nu naar de 8kw versie, puur op gevoel en wat ik hier lees obv wat anderen kiezen (en hun 'huis specs').
Hoe sta jij er inmiddels in?
Ik heb qua verwarming ook enkel radiatoren en ook voornamelijk woonkamer. Installateur had eerst een 10kW geselecteerd (Mitsubitsu heb ik gekozen trouwens). Maar die was gewoon veel te groot. Reden voor mij om een kleinere te kiezen is dat deze verder terug geregeld kan worden en het systeem dus niet telkens aan/uit gaat.
Je zou dus eigenlijk eens moeten kijken wat de minimum afgifte is van de units. (Er vanuitgaande dat je aan max afgifte kleinere unit ook genoeg hebt)
Verdere info over mijn situatie, we laten ook direct airco aanleggen in de slaapkamers. Dus mocht het -20 C worden en de unit zou het niet halen kunnen we met de airco's ook nog bijverwarmen.
Status bij mij: Ik had nog een vraag over de hybrid en all-electric variant. Dat is namelijk hetzelfde model, de MHA-8L-1. Bij de hybrid installatie sluiten ze de CV aan en zetten de ze backup heater uit. Bij de all-electric installatie dus niet. Antwoord kreeg ik van de Midea importeur in Nederland (Prins Technics Operations BV), uiterst snelle reactie van hen trouwens en uitgebreid antwoord, dat geeft vertrouwen. Ook gaf hij mij de namen van 3 installateurs van Midea WP in mijn regio (altijd handig).smitjr02 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:26:
[...]
Hartelijk dank!!
Hier heb ik snel wat dingen uit kunnen afleiden. (ik ben nog niet zo mega thuis in de warmtepompen en waar op te letten).
O.a. dat de COP van 5.2 bij 35gr is en 3.2 bij 55gr CV water temperatuur, en dat de 60/65 graden waarschijnlijk wordt gehaald dmv de back-up heater (3kw met COP 1:1 zegmaar). In mijn ogen absoluut noodzakelijk voor ons om nu de radiatoren te gaan vervangen door (2/2.5x) grotere capaciteit.
Wel ben ik nog beniewd naar de afweging 8kw vs 10kw versie, vooral omdat ik me afvraag of wij de flow wel kwijt kunnen (wij verwarmen alleen met radiatoren, geen vloerverwarming, en niet alle kamers: alleen woonkamer + kantoorkamer voornamelijk). Ik neig nu naar de 8kw versie, puur op gevoel en wat ik hier lees obv wat anderen kiezen (en hun 'huis specs').
Hoe sta jij er inmiddels in?
Ik heb nu bij mijn huidige aanbieder gevraagd waarom het prijsverschil tussen de hybrid en all-electric variant als het hetzelfde model is.
Ik heb vloerverwarmig, dus 8KW zal bij mij genoeg zijn denk ik. Heb niet de kennis om daar verder advies in te geven.
Aan de andere zijde is het dan weer moeilijk te geloven dat als de 3kw meegenomen is in het verwarmingsvermogen bij +7°C / 35°C (=8300Watt), de COP 5,2 is.
Ik heb trouwens 2 lijntje uitgegooid naar zowel Midea Nederland (Nabij Eindhoven) en de Midea importeurs (Prins, nabij Gorinchem). Daar heb ik nog wat vragen, met o.a. de specs voor de minimale afgifte van de bovenstaande warmtepompen (en "hoe dat nu zit met de afgegeven flow in relatie tot de grootte van onze -te vernieuwen- radiatoren).
- de compressor van de 8kw kan tot op 20% van zijn vermogen draaien (zie de specsheet om dat toe te passen om de vermelde warmteafgiften). Maar grofweg tot 1600w afgifte.
- Verwarmen met alleen radiatoren zou gewoonlijk op 55gr moeten gebeuren, en -10 = 45 graden voor laag-temperatuur radiatoren. Zo'n radiator is feitelijk een gewone radiator, maar dan met ventilatoren onderin gemonteerd voor betere luchtflow en daarmee warme afgifte. Hier moet ik nog wat meer info/ervaringsverhalen over lezen.
> Iemand hier toevallig al??
- de 'snelle/grove' berekening voor hoeveel KW warmtepomp je nodig hebt is grofweg 80w de m2. Hiermee zou voor ons (en ook middels de koevlaas formuler (x.xxxm3 gas * 8)/1650 = x.x kw een 6kw unit voldoende zijn. Maar graag hebben we wat 'over' voor een koudere winter of toch grotere warmtevraag doordat er meer warmte weglekt dan we tot nu toe aannemen. Wij kiezen dus de 8kw versie.
- Flow: deze unit heeft een minimale flow met 25 liter water nodig, wat dus daadwerkelijk in beweging is. Radiatoren die dichtgeknepen zijn helpen daar dus expliciet niet bij. Hier moet ik me nog even verder in verdiepen, dat heeft namelijk ook invloed op de nieuwe radiatoren die we nog moeten kopen.
> Iemand hier toevallig al??
https://drive.google.com/...-A6AlBTZ/view?usp=sharing
Oa. staat hier vanaf pagina 33 een helder overzicht van de verwarmingscapaciteit bij buitentemperatuur van -25 tot +43, bij verschillende aanvoertemperaturen. Ken niet veel warmtepomp fabrikanten die op dit detail specificeren.
Hieruit blijkt ook wel dat de Midea warmtepompen hun gespecificeerd vermogen houden bij temperaturen onder nul, tot -10 en verder.
Als het goed is kunnen jullie dit document downloaden van mijn google drive, laat even weten als het niet lukt.
Ik denk trouwens aan de 6kw voor hybride bedrijf:
- 1600m3 gas
- 3x100 m3 eraf voor tapwater/koken op gas (3 personen)
- koevlaas formule: (1600-300)*8/1650 = 6,3kw
Grt bert
Met vriendelijke groet
Bert
[ Voor 22% gewijzigd door sky_walker op 09-07-2022 23:15 ]
Zeker met back up heaters moet dat geen probleem zijn.
In eerste instantie investeringskosten en ruimte.Insert12 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 23:44:
Qua vermogen kom je in geval van All Electric op 8kW uit. Waarom dat niet meteen?
Zeker met back up heaters moet dat geen probleem zijn.
Met subsidie is de 6kw toch een stuk goedkoper. Ca eur 6000 en dan 2850 subsidie, dus 3150 netto, heel ander bedrag en kortere terugverdientijd dan all electric rond 10.000 netto.
Denk dat we in Nederland de komende 20-30 jaar jaar echt nog wel een soort hybride oplossing zien van gas en electra voor verwarming.
Maar ik heb daar zeker naar gekeken.
Vindt het nog wel prettig om cv ketel achter de hand te hebben.
Hoe heb jij het opgelost met warm water? Apart boilervat?
Zag op internet dat Midea nu ook een full electric heeft met ingebouwd vat (all in 1 unit binnen).
[ Voor 17% gewijzigd door sky_walker op 10-07-2022 09:17 ]
Als Wanneer de ketel aan vervanging toe is, kan je dan een boilervat + driewegklep neerzetten of een warmtepompboiler. Beide ongeveer even duur als een gasketel, en dan ben je het vastrecht kwijt want open vuur in je keuken is sowieso al een slecht idee
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Met een All Electric heb je dan weer geen ketel nodig, dus lagere vervangingskosten. Bovendien geen vastrecht (€230 per jaar) en wellicht kun je de boiler verwarmen met overtollige zonnestroom. Scheelt nog meer geld.sky_walker schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:13:
[...]
In eerste instantie investeringskosten en ruimte.
Met subsidie is de 6kw toch een stuk goedkoper. Ca eur 6000 en dan 2850 subsidie, dus 3150 netto, heel ander bedrag en kortere terugverdientijd dan all electric rond 10.000 netto.
Denk dat we in Nederland de komende 20-30 jaar jaar echt nog wel een soort hybride oplossing zien van gas en electra voor verwarming.
Maar ik heb daar zeker naar gekeken.
Vindt het nog wel prettig om cv ketel achter de hand te hebben.
Hoe heb jij het opgelost met warm water? Apart boilervat?
Zag op internet dat Midea nu ook een full electric heeft met ingebouwd vat (all in 1 unit binnen).
Daar heb je helemaal gelijk in :-)Proton_ schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:29:
@sky_walker met een 8kW unit heb je de optie om de ketel eruit te gooien - met de 6 kW is de kans groot dat je dat niet durft
Als Wanneer de ketel aan vervanging toe is, kan je dan een boilervat + driewegklep neerzetten of een warmtepompboiler. Beide ongeveer even duur als een gasketel, en dan ben je het vastrecht kwijt want open vuur in je keuken is sowieso al een slecht idee
Tzt overstappen naar electrische kookplaat is ook het plan.
Moet wel kijken naar voldoende groot buffervat, ivm minimale flow van de 8kw; heb wel vloerverwarming beneden 60m2 (en radiatoren boven) maar wil toch wel buffervat voor de zekerheid.
De vuistregel is toch: Bufferinhoud in liter bij een modulerende warmtepomp = minimale capaciteit in kW x 25 liter, ofwel 8kw * 20% (modulatie) * 25 = 40L dus zeg 50L ?
[ Voor 22% gewijzigd door sky_walker op 10-07-2022 10:52 ]
Ik heb nog ruimte voor 2 panelen op dak voor bijv een zonneboiler systeem. Kan dat ook ivm warmtepomp en deze op boilervat aansluiten?Insert12 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:49:
[...]
Met een All Electric heb je dan weer geen ketel nodig, dus lagere vervangingskosten. Bovendien geen vastrecht (€230 per jaar) en wellicht kun je de boiler verwarmen met overtollige zonnestroom. Scheelt nog meer geld.
Als je weet wat voor vloerverwarming en radiatoren je hebt reken je het eenvoudig uit.
50 liter toevoegen aan een vloer van een paar ton lijkt me vrij zinloos, maar het mag wel natuurlijk
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Chinees B/C merk, Voor weinig geld niet al te veel risico.JustMyOpinion schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:26:
Beste Tweakers,
Ik heb een offerte gekregen voor een Midea warmtepomp systeem. Nu is deze qua prijs interessant, maar ik lees ook veel berichten dat het een "C-merk" / "B-merk" is en veel geluid maakt.
Zijn hier mensen die een Midea warmtepomp hebben en kunnen die wat meer gebruikersinformatie geven?
Voor de mensen die het merk niet kennen.
Website: https://midea-cac.nl/warmtepomp/
PDF Brochure: https://midea-cac.nl/wp-c...22/02/M-Thermal-20221.pdf
De nieuwe units van Carrier komen tegenwoordig ook uit de Midea-fabrieken, dus als een grote naam als Carrier hiermee in zee gaat dan zal het geen ongelofelijke troep zijn. Maar verwacht ook niet dat ze 25+ jaar meegaan zoals de oude echte Carriers van vroeger.
Daar moet je bij aanschaf van het boilervat dan even op letten. Sommige vaten hebben twee spiralen, een spiraal voor de warmtepomp en een voor bijvoorbeeld een zonneboiler. In een standaard offerte zul je vaak een boiler met één spiraal aangeboden krijgen. Vraag er daarom specifiek naar.sky_walker schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:53:
[...]
Ik heb nog ruimte voor 2 panelen op dak voor bijv een zonneboiler systeem. Kan dat ook ivm warmtepomp en deze op boilervat aansluiten?
De Midea kan terug moduleren tot 20%. Oftwel het minimale vermogen is 1200 tegenover 1600 watt.
We hebben een 2-1 kap uit 1985. 114m2 totaal, circa 45m2 beneden excl. hal. Verwarming middels 1 grote 400cmx50cm t33 radiator aan de voorkant met ventilators eronder geplakt. Achter hebben we nog 6m2 elektrische vloerverwarming maar die wil ik eigenlijk niet/nauwelijks meer aandoen.
Gasverbruik was afgelopen jaar 600m3 ong. Dat jaar daarvoor 740m3 ong.
Wat denken jullie. 6kw of 8kw nemen?
Ik twijfel ook nog over een buffervat. De radiator staat altijd open, de beneden verdieping wordt geregeld middels de thermosstaat. De waterinhoud van de radiator plus de leidinglengte is ongeveer 37 liter. bufferinhoud nodig voor de 8kw versie is 32 liter (1,6kwx20l). Ik kan natuurlijk altijd een klein vaatje van 25 liter erbij doen, maar volgens mij is het dus eigenlijk niet nodig toch?
Ik ben nog een beginner in het warmtepompverhaal dus mocht iemand adviezen hebben
Bedankt Bert voor de gedetailleerde tech specs!!sky_walker schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 23:11:
Hierbij de gedetailleerde specificaties van de Midea warmtepompen, de zogenaamde engineerings data,
https://drive.google.com/...-A6AlBTZ/view?usp=sharing
Oa. staat hier vanaf pagina 33 een helder overzicht van de verwarmingscapaciteit bij buitentemperatuur van -25 tot +43, bij verschillende aanvoertemperaturen. Ken niet veel warmtepomp fabrikanten die op dit detail specificeren.
Hieruit blijkt ook wel dat de Midea warmtepompen hun gespecificeerd vermogen houden bij temperaturen onder nul, tot -10 en verder.
Als het goed is kunnen jullie dit document downloaden van mijn google drive, laat even weten als het niet lukt.
Ik denk trouwens aan de 6kw voor hybride bedrijf:
- 1600m3 gas
- 3x100 m3 eraf voor tapwater/koken op gas (3 personen)
- koevlaas formule: (1600-300)*8/1650 = 6,3kw
Grt bert
Met vriendelijke groet
Bert
6kw vs 8 kw blijft een interessante discussie, zonder al teveel kennis van zaken kom je middels de bekende koevlaas formule op 740m3 * 8 = 5920 --> /1650 = 3,6 --> 4kw en dan 6kw met heel hoog afronden (en bijv. aannemen dat je full electric wil, en dus ook je tapwater verwarmt).Evanrvb schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:46:
Ik ben toevallig bezig om hetzelfde systeem samen te stellen. Ik twijfel ook tussen de 6kw en de 8kw versie. Niet de split maar de monoblock overigens (komt op de garage). 6kw is voldoende maar de 8kw is net wat zuiniger. Prijsverschil is een paar tientjes ivm voordelige aanschaf.
De Midea kan terug moduleren tot 20%. Oftwel het minimale vermogen is 1200 tegenover 1600 watt.
We hebben een 2-1 kap uit 1985. 114m2 totaal, circa 45m2 beneden excl. hal. Verwarming middels 1 grote 400cmx50cm t33 radiator aan de voorkant met ventilators eronder geplakt. Achter hebben we nog 6m2 elektrische vloerverwarming maar die wil ik eigenlijk niet/nauwelijks meer aandoen.
Ik twijfel ook nog over een buffervat. De radiator staat altijd open, de beneden verdieping wordt geregeld middels de thermosstaat. De waterinhoud van de radiator plus de leidinglengte is ongeveer 37 liter. bufferinhoud nodig voor de 8kw versie is 32 liter (1,6kwx20l). Ik kan natuurlijk altijd een klein vaatje van 25 liter erbij doen, maar volgens mij is het dus eigenlijk niet nodig toch?
Ik ben nog een beginner in het warmtepompverhaal dus mocht iemand adviezen hebben
Ik kies voor de 8kw versie, ons gasverbruik is max 1200m3 op een vrijstaande woning uit 1990 met ongeveer dezelfde m2's als bij jou.
Buffervat neem ik nu niet, hoogstwaarschijnlijk niet nodig, en kan altijd nog achteraf geplaatst worden. Less is more zegmaar.
Voor mensen die de all electric (of hybride) split unit al hebben staan.
1) Staat of hangt de buiten unit? Dit ivm mogelijke trillingen/contactgeluid op de gevel (dat is bij ons dezelfde gevel als waar de slaapkamer aan grenst, 1 verdieping hoger).
2) Ik verdiep me nu wat meer in de flow die de 8kw versie (split) nodig heeft (vrije flow, dus niet liter capaciteit van het systeem), en dat is op pagina 105 van de engineer data: flow is 1.72m3 per uur = 28,6 liter per minuut.
Ga ik dat wel redden met 2 grote radiatoren in de woonkamer (ik ga "zo groot mogelijk", moet ik nog uitzoeken). Er lijkt namelijk een hoop zin en onzin rond te gaan over de inzet van lage temp radiatoren, die overigens énorm prijzig zijn.
Heeft iemand hier er al zijn conclusies op getrokken?
[ Voor 53% gewijzigd door smitjr02 op 13-07-2022 09:39 ]
Ongeveer een vergelijkbaar verhaal inderdaad. Ik moet mijn cijfers wel iets bijstellen denk ik. 740m3 verbruik was 20/21. Ketel nog op 80graden, maar beide weinig thuis ivm werk en veel gebruik gemaakt van de elektrische vloerverwarming in de keuken.
Nu met een kleintje in huis, meer thuis zijn en weinig gebruik makend van de elek. vloerverwarming is 1000 m3 gas wellicht correcter. 1000*8/1650=4,85 > 5 kw. De 6kw lijkt dan dus ook voldoende.
Ik ga overigens full electric (dus ook sww)
Heb jij toevallig ook de egineering data van de monoblock versies? Het enige document wat ik kon vinden was wachtwoord beveiligd.
Is de 8Kw niet een stuk duurder dan de 6kw?Evanrvb schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:46:
Ik ben toevallig bezig om hetzelfde systeem samen te stellen. Ik twijfel ook tussen de 6kw en de 8kw versie. Niet de split maar de monoblock overigens (komt op de garage). 6kw is voldoende maar de 8kw is net wat zuiniger. Prijsverschil is een paar tientjes ivm voordelige aanschaf.
De 4kw en 6kw hebben dezelfde binnen/buitenunit, maar de 8kw wordt opeens een maatje groter, zowel de binnenunit en buitenunit, dus ik verwacht dat ie wel flink duurder is dan de 6kw....
https://airconditioningen...nd.nl/midea-warmtepompen/
4kw: EUR 3378
6kw: EUR 3528
8kw: EUR 3902
Ex installatie ex aansluitmateriaal.
Hoe kom je bij paar tientjes verschil als ik vragen ,ag ?
Mijn plan is om de WP te laten draaien op weersafhankelijke regeling, dus die houdt buffervat/ringleiding op constante temperatuur.Proton_ schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:12:
@sky_walker de minimale systeeminhoud en debiet staat in de documentatie.
Als je weet wat voor vloerverwarming en radiatoren je hebt reken je het eenvoudig uit.
50 liter toevoegen aan een vloer van een paar ton lijkt me vrij zinloos, maar het mag wel natuurlijk
In huis heb ik Evo home systeem met electronisch radiatorknoppen op de verdieping en hydraulische klep bij vloerverwarming bg.
Wanneer er warmte vraag is in woonkamer of 1 van de slaapkamers dan gaat de zoneklep van de vloerverwarming of radiatorknop open in de slaapkamer en ontstaat er flow. als de kamer op temperatuur is gaat de boel weer dicht, ook de woonkamer/vloerverwarmingsgroep.
In dat geval heb ik een buffervat nodig anders kan de WP zijn flow niet kwijt als de zoneklep dicht gaat bij de vloerverwarming.
Alternatief is thermostaatregeling woonkamer naar WP en de zoneklep altijd open, en de evohome zoneregeling ook per slaapkamer gekoppeld aan WP. Als er dan warmtevraag is in de slaapkamers dan wordt de vloerverwarming altijd meeverwarmd toch ?
grt bert
https://www.rvo.nl/sites/...tepompen-27-juni-2022.pdf
Een zoneregeling verandert de boel inderdaad, als je met een warmtepomp met 3 kW minimaal vermogen bij A12W25 een badkamer met 500 W vloerverwarming warm wil kunnen stoken is 50 liter misschien zelfs wat weinig. Let ook op dat de zoneregeling niks "slims" probeert met PWM ofzo.
Ik ben altijd van de KISS
Bij radiatoren zal je Ta hoger liggen, maar bij voorkeur niet zo hoog dat 'snel een ongebruikte ruimte opstoken' realistisch is. De zoneregeling kan immers niet communiceren of het setpoint veranderd is.
Voor de zekerheid de Ta 5 graden hoger zetten kost je 10% meer euro's.
Grote kans dat op 30% modulatie de COP hoger is dan op de minimale 20% overigens. Ik kan het in het databook niet vinden.
[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 14-07-2022 19:21 ]
Dank, de 4 en 6 kw versie staan beide ingeschaald als 6kw WP met 2850 subsidie.Proton_ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:14:
@sky_walker een krachtiger warmtepomp heeft ook meer subsidie, €150/kW volgens mij. De 8 kW variant zou zomaar goedkoper uit kunnen komen dan de 4 kW.
https://www.rvo.nl/sites/...tepompen-27-juni-2022.pdf
De 8 kw staat op 3150 subsidie, 300 meer.
Overigens gElijk ingeschaald met de 10kw versie, allebei op 8 kw.
Ik heb al eens eerder gehoord dat de Midea 4 en 6 kw dezelfde specificaties hebben…..
Zou je dus aan de 4 kw genoeg hebben als je 6 nodig hebt.
Grt Bert
Dit zijn de prijzen van de split versie, ik ga voor de monoblock. Zit ook wel prijsverschil in, maar niet zoveel. Is overigens als monoblock wel dezelfde maat. Die wordt pas groter vanaf 10kw. Ik kan er voordeliger aan komen en de subsidie is hoger waardoor het verschil uiteindelijk dus minimaal is.sky_walker schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 18:15:
[...]
Is de 8Kw niet een stuk duurder dan de 6kw?
De 4kw en 6kw hebben dezelfde binnen/buitenunit, maar de 8kw wordt opeens een maatje groter, zowel de binnenunit en buitenunit, dus ik verwacht dat ie wel flink duurder is dan de 6kw....
https://airconditioningen...nd.nl/midea-warmtepompen/
4kw: EUR 3378
6kw: EUR 3528
8kw: EUR 3902
Ex installatie ex aansluitmateriaal.
Hoe kom je bij paar tientjes verschil als ik vragen ,ag ?
Ivm de iets beter COP van de 8kw verdien je dat wel terug. De twee nadelen zijn dat de minimale capaciteit hoger ligt en de flow van de 8kw. Ik moet nog uitzoeken of die hoger ligt dan bij de 6kw.
Ik zou ook graag een Midea monoblock willen kopen. Kan geen leverancier vinden, behalve die voor de splitversie. Zou je mij de leverancier van de monoblock kunnen geven. Ik wil de MHC-V12W/D2RN8-B kopen.Evanrvb schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:22:
[...]Dit zijn de prijzen van de split versie, ik ga voor de monoblock. Zit ook wel prijsverschil in, maar niet zoveel. Is overigens als monoblock wel dezelfde maat. Die wordt pas groter vanaf 10kw. Ik kan er voordeliger aan komen en de subsidie is hoger waardoor het verschil uiteindelijk dus minimaal is.
Dank!
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Ik denk dat degene die de brochure gemaakt heeft geluidsvermogen en geluidsdruk heeft verwisselt. Zie de engineeringdata die hierboven gedeeld is.-DarkShadow- schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:20:
Jammer dat Midea warmtepompen niet direct verkrijgbaar zijn door de consument. Als het geluidsvermogen van 53dBA in de brochure klopt voor de 12kW MHC-V12W-1 is die een stuk stiller dan de 60dBA die vergelijkbare modellen produceren.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Engineering data geeft 64dB aan inderdaad. Dat is een stuk slechter en ondergemiddeld.busscherski schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:45:
[...]
Ik denk dat degene die de brochure gemaakt heeft geluidsvermogen en geluidsdruk heeft verwisselt. Zie de engineeringdata die hierboven gedeeld is.
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Voor een 12 kW uit mijn hoofd alsnog beter dan veel merken.-DarkShadow- schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:25:
[...]
Engineering data geeft 64dB aan inderdaad. Dat is een stuk slechter en ondergemiddeld.
o jawel, carrier splitjes van de afgelopen 15 jaar zijn gewoon rotzooi sinds dat ze met midea in zee zijn gegaan. een carrier sticker op een budget midea plakken maakt het wonderbaarlijk niet ineens beter dan een ME, MHI'tje of zelfs een panasonic.rogert78 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:14:
[...]
Chinees B/C merk, Voor weinig geld niet al te veel risico.
De nieuwe units van Carrier komen tegenwoordig ook uit de Midea-fabrieken, dus als een grote naam als Carrier hiermee in zee gaat dan zal het geen ongelofelijke troep zijn. Maar verwacht ook niet dat ze 25+ jaar meegaan zoals de oude echte Carriers van vroeger.
carrier moet je pas naar kijken als merk als je een kraan nodig hebt om ze op een dak te tillen. en dan nog is het geen tof bedrijf omdat alles achter slot en grendel zit. ik mag rustig de printplaat vervangen in een 500kW carrier maar het programmeren van de print zodat hij " mag" praten met de andere printplaten moet iemand van carrier voor komen tegen een wel zeer straf tarief...
carrier USA is een ander verhaal, maar de rest van de wereld is het niks anders dan een sticker op chinese rommel.
en midea maakt rustig prachtige machines, als je ervoor wilt betalen. en bijna niemand wilt dat. dus is het gros wat uit die fabriek komt rommel. net als dat foxcomm iphones maakt in 1 hal en tegelijkertijd 10x zoveel 20 euro budgetrommel telefoons eruit stampt in een andere hal....
gewoon T33 kopen op de maximale maat die je kwijt kan. stukken goedkoper dan jaga of whatever en evenveel afgifte.smitjr02 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:18:
EXTRA / EDIT:![]()
Voor mensen die de all electric (of hybride) split unit al hebben staan.
1) Staat of hangt de buiten unit? Dit ivm mogelijke trillingen/contactgeluid op de gevel (dat is bij ons dezelfde gevel als waar de slaapkamer aan grenst, 1 verdieping hoger).
2) Ik verdiep me nu wat meer in de flow die de 8kw versie (split) nodig heeft (vrije flow, dus niet liter capaciteit van het systeem), en dat is op pagina 105 van de engineer data: flow is 1.72m3 per uur = 28,6 liter per minuut.
Ga ik dat wel redden met 2 grote radiatoren in de woonkamer (ik ga "zo groot mogelijk", moet ik nog uitzoeken). Er lijkt namelijk een hoop zin en onzin rond te gaan over de inzet van lage temp radiatoren, die overigens énorm prijzig zijn.
Heeft iemand hier er al zijn conclusies op getrokken?
en units zet je altijd op de grond neer.
[ Voor 52% gewijzigd door flippy op 16-07-2022 22:29 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik bestel hem bij Prins Technics, maar dit kan alleen via een aangesloten installateur. Lastig te verkrijgen dus inderdaad.tebogo schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:10:
[...]
Ik zou ook graag een Midea monoblock willen kopen. Kan geen leverancier vinden, behalve die voor de splitversie. Zou je mij de leverancier van de monoblock kunnen geven. Ik wil de MHC-V12W/D2RN8-B kopen.
Dank!
Klopt dit is een beetje vertekend. Opzich is het nog steeds niet slecht.busscherski schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:45:
[...]
Ik denk dat degene die de brochure gemaakt heeft geluidsvermogen en geluidsdruk heeft verwisselt. Zie de engineeringdata die hierboven gedeeld is.
In mijn geval is het omdat ik die via die installateur voordelig (voordeliger dan andere WP's) kan krijgen. Daarnaast zijn de specs volgens mij best goed (hoge COP, hoge mogelijke temp afgite, fijn ivm mijn 1985 woning, vrij stil)Immutable schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:07:
Maar waarom willen jullie allemaal zo graag Midea. Omdat het uit China komt? Of omdat het gewoon de beste warmtepomp is? Wat is de echte doorslaggevende reden.
Bedoel je dat alle andere (dochter)merken van Midea rommel is of dat Midea rommel is omdat niemand ervoor wil betalen en ze dus goedkopere versies maar gaan verkopen?flippy schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:43:
....
en midea maakt rustig prachtige machines, als je ervoor wilt betalen. en bijna niemand wilt dat. dus is het gros wat uit die fabriek komt rommel. net als dat foxcomm iphones maakt in 1 hal en tegelijkertijd 10x zoveel 20 euro budgetrommel telefoons eruit stampt in een andere hal
....
Het lijkt dat je het eerste bedoelt maar ik weet het niet helemaal zeker
Je bent je er van bewust dat dit niet tegelijk waar kan zijn?Evanrvb schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:40:
[...]
(hoge COP, hoge mogelijke temp afgite, fijn ivm mijn 1985 woning, vrij stil)
De hoge COP geldt alleen bij lage temperatuur.
https://www.microwell.sk/...Pump_R32_2020513_V1_7.pdf
Ook hier geldt dat het stickervermogen hoger is dan wat ze bij -10 laten zien. A-10W45 van de "8 kW" unit is max 6,7 kW, het stickervermogen wordt ongeveer tot het vriespunt gehaald.
wat ik zeg is dat midea vast wel iets moois kan maken/verkopen maar ik heb het nog niet gezien.Evanrvb schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:43:
[...]
Bedoel je dat alle andere (dochter)merken van Midea rommel is of dat Midea rommel is omdat niemand ervoor wil betalen en ze dus goedkopere versies maar gaan verkopen?
Het lijkt dat je het eerste bedoelt maar ik weet het niet helemaal zeker
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ja dat snap ikProton_ schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:44:
[...]
Je bent je er van bewust dat dit niet tegelijk waar kan zijn?
De hoge COP geldt alleen bij lage temperatuur.
Ik heb niet exact gekeken wat de COP is bij bepaalde afgifte temp bij bepaalde buiten temp vergeleken met andere WP's, maar dit zal ongetwijfeld in vergelijkbare lijn gaan.
Aah. En wel ervaring met Midea warmtepompen (split of mono) of vooral met airco's e.d. (lucht/lucht)?flippy schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:30:
[...]
wat ik zeg is dat midea vast wel iets moois kan maken/verkopen maar ik heb het nog niet gezien.
er zit geen verschil tussen het binnenwerk van een warmtepomp en een airco in de basis. engiste verschil is een grotere verdamper en een watergekoelde condensor. kwaliteit van het soldeerwerk, onderdelen, documentatie, after sales en aanverwante zaken zijn hetzelfde. en ik ben er niet van onder de indruk van midea ten opzichte van de "bekende" namen voor kleine warmtepompen. ze werken an zich wel goed aan communicatie maar dat is nog steeds beetje "blij met dooie mus" als je over 5~10 jaar geen onderdelen kan krijgen voor die versie die jij hebt of geen monteur die er bekend mee is. dan sta je alsnog een nieuwe machine te kopen ipv een print te vervangen....Evanrvb schreef op zondag 17 juli 2022 @ 14:09:
[...]
Aah. En wel ervaring met Midea warmtepompen (split of mono) of vooral met airco's e.d. (lucht/lucht)?
kwaliteit van hun documentatie is ook gewoon niet op het nivo van de andere spelers, teveel gerommel en te summier met de cijfers zoals @Proton_ ook al aanhaalde.
Dank voor de manual Proton.Proton_ schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:07:
@sky_walker voor je verzameling, ook de monoblock data:
https://www.microwell.sk/...Pump_R32_2020513_V1_7.pdf
Ook hier geldt dat het stickervermogen hoger is dan wat ze bij -10 laten zien. A-10W45 van de "8 kW" unit is max 6,7 kW, het stickervermogen wordt ongeveer tot het vriespunt gehaald.
Wat betreft stickervermogen, dat doen bijna alle WP fabrikanten toch, vermogen opgeven bij buitentemp +2 en watertemp 35 graden (A2/35), en Midea heeft iig nog fatsoenlijke tabellen bij lagere temperaturen tot -25. Dat heb ik nog weinig gezien bij een Daikin of Remeha?
Ik moet ook nog van het gas af voor koken, overstappen naar electrische kookplaten en ook dus de nodige aanpassingen qua groepen/meterkast. Wordt dan een meerstappenplan.
Qua regeling zal ik dan maar gewoon het honeywell inlaatventiel openzetten bij de vloerverwarmingsverdeler en de kamerthermostaat van de woonkamer naar de WP laten schakelen. Dan is de vloer mijn buffervat.
Slaap/werkkamers lopen dan mee op ingestelde waarde thermostaatkraan in die ruimtes als de WP draait.
Meest praktisch oplossing, en meest constante temperatuur in woonkamer ?
Re je plan: klinkt goed, verdeler zoveel mogelijk gesloten maken of debiet matchen. Het beste is de pomp ertussenuit halen
Exact mij idee, behalve dat ik al elektrisch kook😉sky_walker schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:05:
Na de discussie hier denk ik serieus over de 8kw versie, dan eerst naast mijn cv plaatsen, dan is de verwarming komend stookseizoen 100% electrisch en kan ik tzt mijn cv eruit doen en een boilervat aansluiten of zonneboiler gekoppeld aan de midea WP.
Ik moet ook nog van het gas af voor koken, overstappen naar electrische kookplaten en ook dus de nodige aanpassingen qua groepen/meterkast. Wordt dan een meerstappenplan.
Qua regeling zal ik dan maar gewoon het honeywell inlaatventiel openzetten bij de vloerverwarmingsverdeler en de kamerthermostaat van de woonkamer naar de WP laten schakelen. Dan is de vloer mijn buffervat.
Slaap/werkkamers lopen dan mee op ingestelde waarde thermostaatkraan in die ruimtes als de WP draait.
Meest praktisch oplossing, en meest constante temperatuur in woonkamer ?
Benieuwd naar je ervaring
Ik houd jullie op de hoogte.
16kw?Dexter35 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:25:
Wij hebben toevallig net een akkoord gegeven op een offerte voor de Midea All Electric 16kW-variant met HT, koeling en extra buffer van van 400 liter. We gaan met onze woning uit 1991 volledig van het gas. Binnenkort volgt een schouwing en wordt plaatsing ingepland. Ze zeggen dat het binnen 12 weken na schouwing kan.
Ik houd jullie op de hoogte.
Mag een beste toko zijn dan....
154 vierkante meter. Plus een inpandige garage die dient als bijkeuken. En twee badkamers.
Omgerekend dus geschikt om ca 2300 m³ gas te vervangen zonder hulpverwarming.
Tenzij je geen ramen gebruikt is dat minstens 2x zoveel vermogen dan je nodig hebt zelfs met de "midea factor".Dexter35 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:05:
[...]
154 vierkante meter. Plus een inpandige garage die dient als bijkeuken. En twee badkamers.
Dus wat word pendelen....
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 19-07-2022 10:11 ]
Klopt. We zitten nu op ongeveer 1900m3, maar mijn mannen van 9 en 6 gaan in de toekomst meer gebruiken en dan heb je dat echt wel nodig. Wij hebben zelf op onze slaapkamer al een airco hangen, waarmee je ook kunt verwarmen. Dus die mag er weer af.Proton_ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:10:
@flippy nou trap jij er ook inA-10W45 van de "16 kW" is 11 kW.
Omgerekend dus geschikt om ca 2300 m³ gas te vervangen zonder hulpverwarming.
We hebben overigens twee partijen laten kijken. De andere partij adviseerde zelfs een 16kw warmtepomp van Daikin. Levertijd en COP geeft voor ons nu de doorslag. In november gaat de tuin op de schop en 40cm omhoog. Dat geeft nú de mogelijkheid die leidingen mooi weg te werken.
[ Voor 21% gewijzigd door Dexter35 op 19-07-2022 10:16 ]
Ook hier blijft de vraag waar wil jij zoveel vermogen inpompen? Heb je het hele huis volhangen met t33 radiatoren? Ik zie niet helemaal hoe je zoveel vermogen (zelfs op minimum) in je huis wilt krijgen zonder pendelen.Dexter35 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:14:
[...]
Klopt. We zitten nu op ongeveer 1900m3, maar mijn mannen van 9 en 6 gaan in de toekomst meer gebruiken en dan heb je dat echt wel nodig. Wij hebben zelf op onze slaapkamer al een airco hangen, waarmee je ook kunt verwarmen. Dus die mag er weer af.
Laten we even voorop stellen: ik wil helemaal niks en ik weet er ook niet zo heel veel van. Maar als ik twee afzonderlijke partijen met wel veel verstand van zaken vraag om een offerte en ze komen allebei met ongeveer hetzelfde voorstel, dan mag ik er denk ik vanuit gaan dat dit het wel klopt. En dan maken we een afweging op basis van levertijden, geluid en COP. Overigens goed om te weten dat we 38 zonnepanelen op het dak hebben liggen. Ruim voldoende om naast ons dagelijks gebruik ook deze warmtepomp van stroom te voorzien.flippy schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:18:
[...]
Ook hier blijft de vraag waar wil jij zoveel vermogen inpompen? Heb je het hele huis volhangen met t33 radiatoren? Ik zie niet helemaal hoe je zoveel vermogen (zelfs op minimum) in je huis wilt krijgen zonder pendelen.
Er worden overigens ook twee buffervaten geplaatst. Één van 50 liter en één van 400 liter. Die laatste is voor de warmwatervoorziening.
[ Voor 7% gewijzigd door Dexter35 op 19-07-2022 10:26 ]
Ik ben het met je eens dat je, als je betaalt voor expertise, mag verwachten dat het plan klopt. Helaas is dat bij warmtepompen veel te vaak niet niet geval.
Je kunt je bullshitdetector voor offertes een beetje tunen met Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic .
Als beide partijen niet kijken naar je afgiftecapaciteit trek ik mijn twijfels bij die claim. Cv ketels zullen ze wel snappen maar zodra het water wat kouderword klopt hun denkwijzes niet meer. Daarom ook het advies voor een HT model zodat ze in hun stuurhuisje blijven. Dat is gewoon DE rode vlag dat ze NIET weten waar ze over praten.Dexter35 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:24:
[...]
Laten we even voorop stellen: ik wil helemaal niks en ik weet er ook niet zo heel veel van. Maar als ik twee afzonderlijke partijen met wel veel verstand van zaken vraag om een offerte en ze komen allebei met ongeveer hetzelfde voorstel, dan mag ik er denk ik vanuit gaan dat dit het wel klopt. En dan maken we een afweging op basis van levertijden, geluid en COP. Overigens goed om te weten dat we 38 zonnepanelen op het dak hebben liggen. Ruim voldoende om naast ons dagelijks gebruik ook deze warmtepomp van stroom te voorzien.
En je zonnepanelen hebben 100% niks te maken met hoe je cv water warm maakt. Het zegt alleen iets over je eindafrekening. COP zal ook ruk zijn als je op 50 graden stookt. Dat ga je niet oplossen met een grotere unit net als het geluid. Grotere units maken nu eenmaal meer herrie dus die vlieger gaat ook niet op.
En wat proton zegt...
Dank. Er volgt nog een schouwing, dus ik neem deze opmerkingen zeker even mee. Die 400 liter is een warmtepomp-boiler. Punt is wel dat we nu moeten anticiperen op een hoger gasverbruik in de toekomst. De kids zitten nu zelden op hun kamer, maar als ze een paar jaar ouder zijn, krijg je ze daar niet meer vandaan en dan moet het wel goed warm kunnen worden daar... En dan ga je wel naar die 2300m3 waar eerder over gesproken werd.Proton_ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:27:
@Dexter35 een paar rode vlaggen: je noemt HT, een veel lager gasverbruik dan dat klopt bij het warmtepompvermogen en je hebt bovendien een hulpverwarming. Verder hoop ik ook dat die 400 liter buffer eigenlijk een SWW boiler is
Ik ben het met je eens dat je, als je betaalt voor expertise, mag verwachten dat het plan klopt. Helaas is dat bij warmtepompen veel te vaak niet niet geval.
Je kunt je bullshitdetector voor offertes een beetje tunen met Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic .
Dus allen dank voor de tips. Het helpt me straks het gesprek met de installateur beter te kunnen voeren.
[ Voor 5% gewijzigd door Dexter35 op 19-07-2022 10:44 ]
Als je warm water apart hebt is die unit wel flink "aan de maat" om het voorzichtig te zeggen.
Dank. Ik neem het mee in het gesprek met de monteur.flippy schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:12:
Een grotere radiator zorgt ervoor dat het warmer word in een kamer, niet een grotere warmtepomp. Je kan wel een 20kw unit neerzetten maar het word niks warmer binnen als je afgifte niet verbetert.
Als je warm water apart hebt is die unit wel flink "aan de maat" om het voorzichtig te zeggen.
Na advies op mijn topic van de WP goeroe's
@MrAbbes @Marc728 Waar zitten jullie ongeveer in het land en hoe/door wie hebben jullie de WP laten installeren?
Ik ga de WP zelf plaatsen. Het plaatsen moet prima lukken. Ik ben alleen nog een beetje huiverig voor problemen tijdens het instellen/afstellen. (De leverancier heeft me verzekert dat het allemaal vrij simpel is, maar dat is een beetje het verhaal van wij van WC eend....)
Mocht ik er niet uitkomen dan kan ik dus wellicht die installateur benaderen of hij zin heeft in een klein tussendoorklusje.
2x is overdreven.flippy schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:10:
[...]
Tenzij je geen ramen gebruikt is dat minstens 2x zoveel vermogen dan je nodig hebt zelfs met de "midea factor".
Dus wat word pendelen....
Optimaal is het natuurlijk niet maar als de regeling verder goed werkt verwacht ik niet dat het gemiddeld genomen significant merkbaar zal zijn qua levensduur. Genoeg koelkasten die gemiddeld 3x per uur aan en uit gaan.
het is geen kwestie van regeling, het is een kwestie van afgifte en behoefte. en ik zie niet in hoe in een huis van dat formaat met reguliere radiatoren aan beide kan worden voldaan op een dusdanige wijze dat de warmtepomp zowel rustig als efficient kan lopen. een te grote unit is eigenlijk nog slechter dan een te kleine.busscherski schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:36:
[...]
2x is overdreven.
Optimaal is het natuurlijk niet maar als de regeling verder goed werkt verwacht ik niet dat het gemiddeld genomen significant merkbaar zal zijn qua levensduur. Genoeg koelkasten die gemiddeld 3x per uur aan en uit gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 19-07-2022 21:10 ]
Ik schrijf niet dat het niet beter kan.flippy schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:01:
[...]
het is geen kwestie van regeling, het is een kwestie van afgifte en behoefte. en ik zie niet in hoe in een huis van dat formaat met reguliere radiatoren aan beide kan worden voldaan op een dusdanige wijze dat de warmtepomp zowel rustig als efficient kan lopen. een te grote unit is eigenlijk nog slechter dan een te kleine.
Wel denk ik dat het de meeste eindgebruikers niet zoveel kan schelen als het bijvoorbeeld 10 of 15% meer energie verbruikt, en hopelijk hoort niemand die extra start/stops. Onder de streep stook je ook dan veel goedkoper dan met een CV ketel.
Ruk afgifte -> hoge temperatuur -> hoge stroomrekening, veel defrosts dus te weinig WP vermogen dus comfort verlies/in de kou zitten.
Een grotere warmtepomp helpt dan niet echt, die heeft namelijk ook meer defrostenergie nodig.
In ieder geval fans onder je T33 plakken, dat is alvast een pleistertje.
Ik ben dit wel van plan maar heb daar verder totaal geen ervaring mee. Moet me dus nog even inlezen hoe dit allemaal werkt en wat goede/makkelijke meters zijn etc (zag al van alles langs komen op de forums) Eerst even het volledige systeem samen stellen en bestellenProton_ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:28:
Hmm. Ik hoop wel dat de pioniers hier er ook een warmtemeter en kWh meter tussen zetten en het gedrag goed loggen.
Ruk afgifte -> hoge temperatuur -> hoge stroomrekening, veel defrosts dus te weinig WP vermogen dus comfort verlies/in de kou zitten.
Een grotere warmtepomp helpt dan niet echt, die heeft namelijk ook meer defrostenergie nodig.
In ieder geval fans onder je T33 plakken, dat is alvast een pleistertje.
leuke discussie met de buren word dat als je een 10+kW unit hebt staan die paar x per uur vol gas optrekt elke nacht/avond om vervolgens direct in de ho-ijzers te gaan omdat die zijn warmte binnen niet kwijt kan.busscherski schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:17:
[...]
Ik schrijf niet dat het niet beter kan.
Wel denk ik dat het de meeste eindgebruikers niet zoveel kan schelen als het bijvoorbeeld 10 of 15% meer energie verbruikt, en hopelijk hoort niemand die extra start/stops. Onder de streep stook je ook dan veel goedkoper dan met een CV ketel.
het mag zelfs dan goedkoper zijn dan gas maar als je elke nacht gaat slapen met de hoop dat je geen baksteen door je raam krijgt van een pissige buurtbewoner schiet je er niet bijster veel mee op.
Als het goed is is de geluidsdruk op de erfgrens snachts gelijk aan of lager dan 40 dB. Bij vollast en koud weer.flippy schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:39:
[...]
leuke discussie met de buren word dat als je een 10+kW unit hebt staan die paar x per uur vol gas optrekt elke nacht/avond om vervolgens direct in de ho-ijzers te gaan omdat die zijn warmte binnen niet kwijt kan.
het mag zelfs dan goedkoper zijn dan gas maar als je elke nacht gaat slapen met de hoop dat je geen baksteen door je raam krijgt van een pissige buurtbewoner schiet je er niet bijster veel mee op.
Bij pendelweer is het warmer dus minder geluid.
Dat klopt. Bij ons komt hij een paar meter van de erfgrens en staat er ook een heg voor. Die erfgrens grenst ook nog eens aan een openbare weg. Dus geen probleem, maar dan nog wil je volgens mij niet dat zo'n ding steeds aan en uit slaat. 40db lijkt me in zo'n situatie meer overlast geven dan wanneer het gewoon continue een gelijkmatig geluid betreft.busscherski schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:06:
[...]
Als het goed is is de geluidsdruk op de erfgrens snachts gelijk aan of lager dan 40 dB. Bij vollast en koud weer.
Bij pendelweer is het warmer dus minder geluid.
[ Voor 13% gewijzigd door ton1966 op 31-07-2022 19:21 ]
Ik twijfel ook tussen de 6 en 8 kw. Ben ook bang voor trillingen / resonantie als ik hem op mijn garagedak plaats die hetzelfde dak heeft als de keuken en een werkkamer. Iemand ervaring?Evanrvb schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:46:
Ook ben ik wel benieuwd naar de prijs van de 6 en 8 kw ook qua montage
Een fris windje en hogere delta T helpt de afgifte dan weer welflippy schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:39:
[...]
leuke discussie met de buren word dat als je een 10+kW unit hebt staan die paar x per uur vol gas optrekt elke nacht/avond om vervolgens direct in de ho-ijzers te gaan omdat die zijn warmte binnen niet kwijt kan.
Hierbij een quote op mezelf:smitjr02 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:03:
Heeft er hier iemand ervaring met GreenForYou als installateur? Hoe was dat? Hoe werken ze?
Ik kom op net iets meer dan €8K uit voor de 8kw midea split all electric, inclusief 200L boilervat en volledige installatie met extra groepje in de meterkast. Dat is incl. btw en de subsidie is er al af. Wij hebben een super simpele installatie op de begane grond, bijkeuken, naast de meterkast en buitenunit er 'pal naast' geïnstalleerd op de grond (niet de gevel).
Ik ben tot nu toe erg goed geholpen door deze lui en ook teruggebeld bijvoorbeeld. De schouw was gisteren en verliep goed, ook inhoudelijk een mooi gesprek gehad. Alles is nu akkoord en ingepland, dat zal 1e/2e week oktober worden mbt installatie.
Daarnaast heb ik ook nog 2x nieuwe grote radiatoren gekocht voor in de woonkamer, ergens anders, ter vervanging van T22's. (woonkamer excl. gang/bijken = grofweg 50m2, bouwjaar 1990, vrijstaand en geen vloerverwarming).
- Eenmaal een 2600x600 T33 (daar hangt nu nog een T22 2000x400)
- Eenmaal een 2000x40 T33 (daar hangt nu nog eenzelfde maat, maar dan T33)
*Dit geeft dermate meer systeeminhoud (alleen al 50+ liter in de woonkamer) dat een buffervat hoogstwaarschijnlijk niet nodig is. We zijn van plan continue op een lage temp te stoken.
Ik heb bewust gekozen voor nieuw ipv 2e hands omdat je nooit weet hoelang die radiatoren al hangen en vooral 'droog staan' > daar begint het échte (snelle) roesten namelijk.
[ Voor 10% gewijzigd door smitjr02 op 12-08-2022 08:30 ]
Installeren zij die voor je en mag ik vragen wat jouw meerprijs hiervoor was? Ik heb onze warmtepomp ook bij Green for You besteld, maar de schouwing moet nog worden ingepland.smitjr02 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:27:
[...]
Daarnaast heb ik ook nog 2x nieuwe grote radiatoren gekocht voor in de woonkamer, ergens anders, ter vervanging van T22's. (woonkamer excl. gang/bijken = grofweg 50m2, bouwjaar 1990, vrijstaand en geen vloerverwarming).
- Eenmaal een 2600x600 T33 (daar hangt nu nog een T22 2000x400)
- Eenmaal een 2000x40 T33 (daar hangt nu nog eenzelfde maat, maar dan T33)
*Dit geeft dermate meer systeeminhoud (alleen al 50+ liter in de woonkamer) dat een buffervat hoogstwaarschijnlijk niet nodig is. We zijn van plan continue op een lage temp te stoken.
PS. op wat voor prijs kom jij uit? (mag ook via PB)
Is hier iemand bekend met een adres waar de Midea split warmtepompen nog voorradig zijn?
Levertijd is ongeveer 2 mnd begreep ik.
3 verschillende installateurs gesproken en allemaal kwamen uit op benodigde capaciteit van 9 a 10kw
Cv blijft boven tbv warm water en desnoods radiatoren boven.
Wp komt in de kelder direct onder de vloerverwarming beneden en daar zal ik deze vooral voor gaan gebruiken (140m2 vloer verwarmen beneden)
Twijfel wel of ik m hybride moet aansluiten of all-electric (Overweeg keerklep zodat ik de cv ketel nog kan gebruiken indien nodig).
Goed geïsoleerd huis, dus lijkt erop dat 35 graden afgifte het meest verstandig is qua COP.
En de reden voor Midea is; snelle levering en lage prijs. 10kw kost 4.000 euro en 3.000 euro subsidie...ik bedoel wat is het risico dan nog? Installatie leidingen sowieso nodig, dat is geen weggegooid geld.
Tegen deze variabele gasprijzen verdien je m al in 1 winter terug.
Op zeker dat de ontwikkeling van WP enorm snel zal evolueren komende jaren dus beter over 5 jaar weer een ander toestel plaatsten conform laatste ontwikkelingen.
Dat Chinees matig is, is achterhaald. Hoeveel bedrijven laten hun producten voortaan produceren in China? Philips is er.een van en wat te denken van de iPhone.
Midea zit begreep ik ook in de Remeha Elga?
Midea is no. 1 airco in Amerika, heeft 166.000 medewerkers en draait 53 miljard omzet sponsor Manchester City. Ja in NL onbekend maar is dat dan de maatstaf?
[ Voor 41% gewijzigd door Jeroen50 op 11-09-2022 00:15 ]
Weet je zeker dat je 10KW nodig hebt? Want 10kw en een goed geïsoleerd huis lijken elkaar tegen te spreken. En dan ook nog wellicht hybride, dan moet je wel een heel flink gasverbruik hebben nu?Jeroen50 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:53:
Allereerst bedankt voor alle tips!! Want anders had ik nooit een Midea 10KW besteld en hopelijk komt ie snel voordat de echte kou ons land binnenkomt.
Levertijd is ongeveer 2 mnd begreep ik.
3 verschillende installateurs gesproken en allemaal kwamen uit op benodigde capaciteit van 9 a 10kw
Goed geïsoleerd huis, dus lijkt erop dat 35 graden afgifte het meest verstandig is qua COP.
Edit: het uiterlijk van de Midea is duidelijk anders dan die van de andere merken. Het lijkt dus plausibel dat de Midea niet enkel een stickertje is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qW8CgAxuazn5VhHbPrKo5KFG.jpg?f=user_large)
/f/image/adVkgI55ZpFgjhVjPjSmfrGl.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gpnhYtQESKxQNJkxCsdo5FSb.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Put7WCJFVTamhmH1FqT9plJ3.jpg?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door marvel27 op 13-09-2022 11:30 ]
Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.
dit klopt. er zijn honderden "merken" die dit ding verkopen. het is van dezelfde kwaliteit (die term mag je losjes toepassen naar eigen idee) als gree die directe conncurenten van elkaar zijn in het B en C budgetsegment.marvel27 schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:50:
Ik lees dat Midea, Airwell, Artel, Ferroli allemaal dezelfde warmtepomp is met een ander stickertje erop. Weet iemand of dit klopt? Ze lijken alvast wel erg op elkaar.
Waar kan je een lijst van merken vinden die allemaal onder elkaar vallen? Ik vind daar weinig over.
[ Voor 17% gewijzigd door Evanrvb op 11-09-2022 15:04 ]
Gree en midea zijn beide grote airco fabrikant in China. Misschien vergelijkbaar, ze heb beide eigen fabrieken zijn niet de zelfde product.marvel27 schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:10:
Nog twee merken: Gree en versati [Afbeelding]
[Afbeelding]
Gree monobloc voor alleen CV voorziening
[ Voor 4% gewijzigd door gordon op 11-09-2022 17:17 ]
Over de kwaliteit: op papier lijkt het mee te vallen. En wat de praktijk betreft: geen idee. Maar een groot voordeel is dat deze relatief goed leverbaar lijken. Wat met deze gasprijzen betekent dat je nog voor de winter een mono warmtepomp kan hebben voor 1000-1500€ netto. Zeker gezien je, als deze toch niet bevalt, je gewoon opnieuw een wp kan aankopen, met een tweede keer subsidie..
1. Hoe stuurt deze Warmtepomp de ketel aan mocht dat nodig zijn?
2. Deze warmtepomp kan worden uitgerust met twee thermostaten en afhankelijk van welke thermostaat er bediend wordt, ook twee verschillende temperaturen draaien (bijvoorbeeld 30 en 55 graden). Dit is exact wat ik nodig heb! Is er iemand in deze groep die hier al ervaring mee heeft??