Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-05 18:35
Evanrvb schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:45:
[...]
Ik heb beneden rond de 140m2 aan vloerverwarming, daarnaast wil ik boven ook nog slaapkamers (100m2) verwarmen.
All electric mideas warmtepomp komt in de kelder recht onder de vloerverwarming verdeler benedenverdieping.
Boven heb ik cv ketel en die wil ik nog alleen gebruiken voor warm water en desnoods bij extreme kou dat deze bij kan springen (middels een klep die ik om kan switchen).

Gasverbruik vorig jaar was 1800m2 tijdens een rustige winter en heb goed opgelet qua stoken. Zou zeker hoger uitkomen als je behaaglijk boven ook wilt stoken en bij koudere winter.

Weet je zeker dat je 10KW nodig hebt? Want 10kw en een goed geïsoleerd huis lijken elkaar tegen te spreken. En dan ook nog wellicht hybride, dan moet je wel een heel flink gasverbruik hebben nu?

[ Voor 18% gewijzigd door Jeroen50 op 20-09-2022 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:57

Carboy54

Duurzaamheid coach

marvel27 schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:50:
Ik lees dat Midea, Airwell, Artel, Ferroli allemaal dezelfde warmtepomp is met een ander stickertje erop. Weet iemand of dit klopt? Ze lijken alvast wel erg op elkaar.

Edit: het uiterlijk van de Midea is duidelijk anders dan die van de andere merken. Het lijkt dus plausibel dat de Midea niet enkel een stickertje is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Airwell wordt volgens de specificaties van de NL importeur ACR geproduceerd bij Midea. Met 150.000 medewerkers een van de grootste fabrikanten van de wereld. Wij gaan er diverse monteren in oktober. Meerdere installateurs hebben prima ervaringen met dit merk.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitjr02
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-11-2024
Nou, mooi verhaal...onze installatiedatum is niet gehaald, ik werd op het laatste moment afgebeld en ze weten niet wanneer ze wel kunnen leveren/installeren.Ik heb nog weinig vertrouwen dat het goed gaat komen.
Onze installateur koopt bij de Midea importeur (Prins Technics in Gorinchem), en die zitten ook met de handen in het haar.

Wel hadden allerlei voorbereidingen getroffen: nieuwe/grote radiatoren + éxtra investering voor extra zonnepanelen die het warmtepompverbruik volledig zou afdekken (salderen). Er staat heel veel op losse schroeven nu in energieland, dat maakt me voorzichtig. .

Ik overweeg dus om een extra airco unit (split) aan te schaffen voor de verwarming van de woonkamer, immers de extra kwh's komen binnen via de (extra) zonnepanelen.

Vraag > Is het met een airco ook zo dat het efficienter is om continue te verwarmen?? (net zoals met een warmtepomp lucht-->water). Of is het handiger om alleen te "boosten" voor de avonden en een nachtverlaging toe te passen?

(We houden onze HR-ketel nog even)

[ Voor 6% gewijzigd door smitjr02 op 06-10-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

smitjr02 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:35:
Nou, mooi verhaal...onze installatiedatum is niet gehaald, ik werd op het laatste moment afgebeld en ze weten niet wanneer ze wel kunnen leveren/installeren.Ik heb nog weinig vertrouwen dat het goed gaat komen.
Onze installateur koopt bij de Midea importeur (Prins Technics in Gorinchem), en die zitten ook met de handen in het haar.

Wel hadden allerlei voorbereidingen getroffen: nieuwe/grote radiatoren + éxtra investering voor extra zonnepanelen die het warmtepompverbruik volledig zou afdekken (salderen). Er staat heel veel op losse schroeven nu in energieland, dat maakt me voorzichtig. .

Ik overweeg dus om een extra airco unit (split) aan te schaffen voor de verwarming van de woonkamer, immers de extra kwh's komen binnen via de (extra) zonnepanelen.

Vraag > Is het met een airco ook zo dat het efficienter is om continue te verwarmen?? (net zoals met een warmtepomp lucht-->water). Of is het handiger om alleen te "boosten" voor de avonden en een nachtverlaging toe te passen?

De importeur is niet Prins maar Midea Nederland. Dus eigen import ??

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-05 21:33

Ik heb ook even navraag gedaan, maar er blijkt iets met de fabriek in China aan de hand te zijn waardoor de WP's niet geleverd worden. Mijn WP staat nu gepland op begin januari. WPB's worden nog wel geleverd als het goed is.

Wat betreft je airco vraag is het volgens mij niet persé efficiënter om continue te verwarmen omdat je direct de lucht verwarmt en niet de massa zoals bij bv vloerverwarming. Maar je kan je vraag beter stellen in het lucht/lucht topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Evanrvb schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:27:
[...]

Ik heb ook even navraag gedaan, maar er blijkt iets met de fabriek in China aan de hand te zijn waardoor de WP's niet geleverd worden. Mijn WP staat nu gepland op begin januari. WPB's worden nog wel geleverd als het goed is.

Wat betreft je airco vraag is het volgens mij niet persé efficiënter om continue te verwarmen omdat je direct de lucht verwarmt en niet de massa zoals bij bv vloerverwarming. Maar je kan je vraag beter stellen in het lucht/lucht topic.
Tot nu toe heeft Midea Nederland geen Mono warmtepompen in hun programma uitsluitend hybride systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Carboy54 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:40:
[...]

Tot nu toe heeft Midea Nederland geen Mono warmtepompen in hun programma uitsluitend hybride systemen.
Jawel hoor. Ik heb een monoblock in bestelling staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ja, gewoon aanlaten dat ding en savonds 1 a 2 graden lager. zelfde regels als lucht-water systemen is van toepassing.

je moet met de lucht de massa opwarmen dus dat duurt even. is dat eenmaal warm zal je zien dat het verbruik ineens inkakt en normaliseert. maar dan moet je wel eerst de warmte in je huis hebben. zelfde heb je trouwens met radiatoren. het heeft gewoon even tijd nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 14-10-2022 18:52 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Evanrvb schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:43:
[...]

Jawel hoor. Ik heb een monoblock in bestelling staan.
Ik heb wekelijks contacten met Midea en tot nu toe nog niet verkrijgbaar. Kijk maar op hun site. Wel in Duitsland dus is het buitenlandse import. Wel overwegen ze het nu ook in NL het te gaan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Carboy54 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:13:
[...]

Ik heb wekelijks contacten met Midea en tot nu toe nog niet verkrijgbaar. Kijk maar op hun site. Wel in Duitsland dus is het buitenlandse import. Wel overwegen ze het nu ook in NL het te gaan leveren.
Ik zie het inderdaad. Ze lijken zelfs helemaal geen warmtepompen aan te bieden?(lucht/water) Prins in Gorinchem is volgens mij ook een officiele Midea dealer en verkoopt splits en mono's dus wellicht kan je het daar proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldbommel
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:34
Ik heb ook midea lucht/water 7kw full electric. Ik kreeg vandaag planning binnen voor eind Januari, ipv komende woensdag. 309ltr watervat komt pas midden Januari binnen.
Ik ben benieuwd hoe de subsidie/ offerte eruit gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldbommel
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:34
8 kw bedoel ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Zijn er meer mensen waarbij de warmtepomp niet ver genoeg terug kan moduleren?
Volgens de specs zou hij tot ongeveer 20% moeten kunnen terug moduleren maar dat haalt hij niet.
Ik heb eerst een 8kw gehad maar deze om laten wisselen naar een 6 kw omdat de 8 zelfde op minimaal niveau vaak nog te groot was en de warmtepomp te snel afsloeg
De 6 kw kan ook eigenlijk nog niet ver genoeg terug moduleren.
Op een dag als vandaag is het minimale thermische vermogen wat ik er uut kan krijgen nog steeds 5.3 kW (gemeten met een warmtemeter van kamstrup)
De compressor draait dan op 43hz lager is helaas niet mogelijk de watertemperatuur heb ik dan op 26 graden ingesteld maar doordat de wp te veel vermogen levert heb ik hierop al een overshoot van 4 graden.

Omdat de 8 kw ook al een veel hoger minimaal vermogen had dan aangegeven vermoed ik dat de documentatie niet klopt.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

H143 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:08:
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
dat klopt, je hebt een midea, niet een panasonic. dit soort dingen doen ze. de compressor zal niet veel lager kunnen. met zulke "warme" dagen krijg je dus flink wat productie. de 6 en 8kw unit zhebben dezelfde compressor dus dat maakt ook niks uit.

als het kouder word kakt het snel in. de meeste wp's hebben dit probleem met zulke miezertemperaturen.

[ Voor 30% gewijzigd door flippy op 15-10-2022 22:12 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Nu online
De compressor kan wel lager boven de 20gr buiten worden er lagere frequenties vrijgegeven.

Maar wel vreemd dat ze in de documentatie veel lagere vermogens aangeven dan wat mogelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitjr02
Evanrvb schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:27:
[...]

Bedankt voor het checken.
Airco en continu verwarmen ga ik nog even verder uitzoeken, ik heb er inmiddels eentje besteld in Italië (zie o.a. ook het airco-buitenland topic).
flippy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:50:
[...]

ja, gewoon aanlaten dat ding en savonds 1 a 2 graden lager. zelfde regels als lucht-water systemen is van toepassing.

je moet met de lucht de massa opwarmen dus dat duurt even. is dat eenmaal warm zal je zien dat het verbruik ineens inkakt en normaliseert. maar dan moet je wel eerst de warmte in je huis hebben. zelfde heb je trouwens met radiatoren. het heeft gewoon even tijd nodig.
Ah, handige info! Voor mijn gevoel klinkt inderdaad een 1á2 graden nachtverlaging prima, zolang 'de massa' maar niet al teveel afkoelt. Het lijkt erop dat hoe kouder het buiten wordt, hoe kleiner de nachtverlaging zou moeten zijn (aannemende dat je veel thuis bent/in de verwarmde ruimte bent), en vice versa.

Gisteren overigens ons huis simpel kunnen verwarmen op 40gr CV water, van 17.5 naar 19 graden in no-time (we hebben nu 2 extra en grote T33's hangen, 42 graden in en 27 graden uit...draait prima, maar goed, het is nog niet echt koud buiten natuurlijk, de muren zijn bijvoorbeeld nog 17.5/18graden binnen). 1m3 op een hele dag was genoeg :)

[ Voor 5% gewijzigd door smitjr02 op 24-10-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitjr02
En weer wat feedback hier, inmiddels heb ik de LG airco binnen en geïnstalleerd in de woonkamer. (max 5kw verwarmcapaciteit bij +7gr en nominaal 3,3kw en max 3,2kw verwarmen bij -7gr bij s.c.o.p. 4.6/4.8 ).

Met deze temperaturen natuurlijk geen enkel probleem (en gaat de compressor) even uit, m.a.w. de laagste stand is nog te warm op dit moment in het jaar voor continu draaien. Ik merk dat 19gr CV ongeveer 20gr op de airco doet, hij blaast alles heel snel warm. Weinig last van de luchtstroom en geluid e.d. Met totaal 3,2kwh was het gisteren de hele dag 20gr in de woonkamer. (50m2 dacht ik).

Warmtepomp zien we in 2023 wel weer verder, maar voorlopig is dit een prima oplossing.

• Jeroen50
Krijg mijn warmtepomp 10kw deze week binnen. Dan nog wel installeren komende weken.
Was besteld op 12 september. Dus een 10 weken levertijd.

• Jeroen50
Pomp draait nu.
Ps soms discussie in dit forum inzake het vermogen; 6kw, 8kw of 10kw.
Ook dit is in te stellen, naar bijvoorbeeld lager dan je maximaal vermogen zoals 10kw. Prijs tussen 6kw, 8kw of 10kw is dermate beperkt dat ik altijd voor een 10kw zou kiezen (subsidie stijgt ook) zeker als je bijvoorbeeld overweegt ooit uit te breiden met een boiler.

Jammer dat er weinig reacties meer zijn, ben nu aan t zoeken naar een app om de pomp aan te sturen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jeroen50 op 15-12-2022 00:03 ]

• H143
  • Nu online
Jeroen50 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:02:
Pomp draait nu.
Ook dit is in te stellen, naar bijvoorbeeld lager dan je maximaal vermogen zoals 10kw. Prijs tussen 6kw, 8kw of 10kw is dermate beperkt dat ik altijd voor een 10kw zou kiezen (subsidie stijgt ook) zeker als je bijvoorbeeld overweegt ooit uit te breiden met een boiler.

Jammer dat er weinig reacties meer zijn, ben nu aan t zoeken naar een app om de pomp aan te sturen.
Wat je hiermee beperkt is het maximale opgenomen elektrische vermogen je minimale vermogen wordt helaas niet aangepast. Mijn ervaring met de 8 kw is dat deze niet onder een 4 kw thermisch vermogen kon draaien met daarbij een verbruik van 1.1 kw elektrisch

• H143
  • Nu online
Wat mij trouwens is opgevallen mijn pomp kan gerustv24 uur draaien op dit moment om de woning op temperatuur te houden.
Nu viel mij op dat bij elke deurpost het expansieventiel een stapje verder open gaat waardoor de cop ook steeds verder naar beneden gaat, even de pomp 5 min een uit signaal sturen en dan weer aan en hij gaat weer verder dicht met weer een betere cop

• Evanrvb
Pomp draait nu.

De MSmartHome app gebruik je hier als het goed is voor. Ik heb mijn WPB van Midea hier al in staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Pomp draait nu.

Een 6 Kw kan naar 4 maar een 10Kw kan naar 8 Kw maar niet lager. Er zijn 3 modellen. de 12-16 Kw zijn weer identiek.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

smitjr02 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:06:
[...]

Bedankt voor het checken.
Airco en continu verwarmen ga ik nog even verder uitzoeken, ik heb er inmiddels eentje besteld in Italië (zie o.a. ook het airco-buitenland topic).
Italië is heel ver weg als je problemen krijgt in de garantieperiode!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:22
Hier een Midea warmtepomp / airco voor kantoor. De buitenunit staat op een open zolder (woonboerderij) en hij kan het prima bijsloffen. Er was een aanlooprobleem, de opvangbak was geen bak maar een vergiet :-) Die dus moeten dicht maken voor de condensafvoer. Dat ging ook nog een keer mis ivm afschot.
Maar het aansluiten was goed te doen, geluid is goed en via de App een dag/nacht schema goed te regelen.
Wel vraag ik me af of deze goedkope modellen geschikt zijn als je vol in het weer hangen in een zilte lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
Evanrvb schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:42:
[...]

De MSmartHome app gebruik je hier als het goed is voor. Ik heb mijn WPB van Midea hier al in staan.
Kan je uitleggen hoe ik de warmte- unit koppel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
Ik zit nog in het installatie proces qua fine tunen.
Iemand tips?

[ Voor 114% gewijzigd door Jeroen50 op 04-03-2023 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
60kwh verbruikt in een dag met me 10kw apparaat. Slik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
Jeroen50 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:45:
60kwh verbruikt in een dag met me 10kw apparaat. Slik.
Hoeveel kuub gas zou je verbruikt hebben op een gelijkwaardige dag? Klinkt veel, maar het is ook aardig koud en aangezien je een 10kw WP hebt heb je misschien een grote slecht geïsoleerde woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Jeroen50 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:32:
[...]

Kan je uitleggen hoe ik de warmte- unit koppel?
Als het goed is is het gewoon een kwestie van het zoeken van het juiste apparaat. Dus plusje > apparaat toevoegen > apparaat zoeken. Bij de warmtepomp was de tekst iets minder logisch meen ik me te herinneren. Ik denk dat het de 'Centrale verwarming boiler' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
Evanrvb schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:49:
[...]

Hoeveel kuub gas zou je verbruikt hebben op een gelijkwaardige dag? Klinkt veel, maar het is ook aardig koud en aangezien je een 10kw WP hebt heb je misschien een grote slecht geïsoleerde woning?
10kw wordt nu puur ingezet voor de.vloerverwarming.

Graag advies.

[ Voor 40% gewijzigd door Jeroen50 op 26-04-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Door wie is de unit geplaatst? Diegene zou wat meer informatie moeten kunnen geven lijkt me?

Anders kan je denk ik beter je vraag in het "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" topic plaatsen. Daar zit veel kennis. Moet je wel wat meer details over je huis en je opstelling geven anders wordt het lastig advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
Evanrvb schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:28:
Door wie is de unit geplaatst? Diegene zou wat meer informatie moeten kunnen geven lijkt me?

Anders kan je denk ik beter je vraag in het "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" topic plaatsen. Daar zit veel kennis. Moet je wel wat meer details over je huis en je opstelling geven anders wordt het lastig advies geven.
Ik denk dat ligt aan mijn instellingen rondom de thermostaat. Ik heb een thermostaat via wifi. Als jij of iemand dit ook heeft, wat is dan je instelling op het apparaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jeroen50 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:58:
[...]

Ik denk dat ligt aan mijn instellingen rondom de thermostaat. Ik heb een thermostaat via wifi. Als jij of iemand dit ook heeft, wat is dan je instelling op het apparaat?
De functie van een thermostaat bij een warmtepomp is van een andere orde dan een cv:

A. Moet continu gevend zijn met een kleine hysterese.
B. Moet boven de stooklijn hangen met als doel temp uitschieters te voorkomen bij zoninval
C. Moet niet te veel in en uitschakelen.

Kortom laat de stooklijn zijn werk doen zonder dat een thermostaat teveel moet ingrijpen.
Laat de warmtepomp 24/7 zijn werk doen zonder nachtverlaging bij deze temperaturen.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 17-12-2022 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen50
Carboy54 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:02:
[...]

De functie van een thermostaat bij een warmtepomp is van een andere orde dan een cv:

A. Moet continu gevend zijn met een kleine hysterese.
B. Moet boven de stooklijn hangen met als doel temp uitschieters te voorkomen bij zoninval
C. Moet niet te veel in en uitschakelen.

Kortom laat de stooklijn zijn werk doen zonder dat een thermostaat teveel moet ingrijpen.
Maar dan draait de unit heel de dag en knal ik naar 50 a 60 kwh. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Ik bedoel, ik zet de thermostaat op 20, werkelijk temperatuur is ook 20, dus heel de dag staat ie dus aan, 24 uur lang a 2500watt per uur....dat lijkt mij verspilling. Je zegt "moet niet teveel in en uitschakelen" maar.bij mij staat ie 24 uur aan.

[ Voor 16% gewijzigd door Jeroen50 op 17-12-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jeroen50 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:04:
[...]

Maar dan draait de unit heel de dag en knal ik naar 50 a 60 kwh. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Als het huis eenmaal op temperatuur is na een aantal dagen daalt het verbruik vanzelf. Met wisselende temperaturen verbruikt hij onnodig veel stroom. Als je met de auto 2x zo hard rijdt verbruikt hij het dubbele over dezelfde afstand net als een warmtepomp. Geef hem de tijd en deze temperatuur iis niet representatief voor het hele jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
Carboy54 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:09:
[...]

Als het huis eenmaal op temperatuur is na een aantal dagen daalt het verbruik vanzelf. Met wisselende temperaturen verbruikt hij onnodig veel stroom. Als je met de auto 2x zo hard rijdt verbruikt hij het dubbele over dezelfde afstand net als een warmtepomp. Geef hem de tijd en deze temperatuur iis niet representatief voor het hele jaar.
Hoe daalt het verbruik dan als ie heel de dag aanstaat? Nogmaals vloerverdeler staat op 30 graden, binnen is het 20 graden exact conform thermostaat.
Ik probeer het te begrijpen, dank voor je reacties.

[ Voor 36% gewijzigd door Jeroen50 op 26-04-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jeroen50 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:11:
[...]

Hoe daalt het verbruik als ie heel de dag aanstaat?
Ik probeer het te begrijpen, dank voor je reacties.
Het huis neemt de gevraagde temperatuur aan en de opname van warmte wordt daardoor minder. Behalve wanneer jouw afgiftesysteem of isolatie niet in orde is of de unit niet voldoende kan terug moduleren. Als early adapter heb ik ruime ervaring in het gebruik van warmtepompen bij mij en mijn klanten en weet waar ik over spreek :-)

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 17-12-2022 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
Als je wifi thermostaat wilt aansluiten op de midea, welke setting is dit op het apparaat?
Is dit de kamerthermostaat optie en dan welke setting?: Nee, Mode-In, zone, dubbel zone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Jeroen50 schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:38:
Als je wifi thermostaat wilt aansluiten op de midea, welke setting is dit op het apparaat?
Is dit de kamerthermostaat optie en dan welke setting?: Nee, Mode-In, zone, dubbel zone?
Volgens mij moet je iig de thermostaat bedraad aansluiten op de unit, niet via wifi. En ik dacht dan Mode-in maar ik zal vanavond even kijken. ik heb hier iets over opgeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jeroen50 schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:38:
Een- zone via of 220 v aansluiting of de 12 volt aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1966
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-02 18:45
contact is potentieel vrij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ton1966
en instelling op 1 zone zette idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1966
thermostaat op ahs contacten en opentherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
Evanrvb schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:04:
[...]

Volgens mij moet je iig de thermostaat bedraad aansluiten op de unit, niet via wifi. En ik dacht dan Mode-in maar ik zal vanavond even kijken. ik heb hier iets over opgeschreven.
Draait nu op wifi en doet het, via zone 1 instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1966
je kunt ook evt met 1 thermostaat zowel de warmtepomp en cv aansturen.je kan idd ook thermostaat op warmtepomp zetten en de cv schakelen door de warmtepomp. bij mij schakelt hij niet over nog automatisch nog zoekende wel heb ik de warmtepomp en cv op 1 thermostaat geschakeld via relais maak breek en dat werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1966
wifi of bedraad maakt niet uit.verschil is alleen draadloos meer niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@Jeroen50
Samengevat is jouw situatie:
- Midea WP 10
- alleen aangesloten op vloerverwarming beneden met een oppervlakte van 135m2
- vloerverwarming is een mengverdeler met pomp (daar wil je niet vanaf om terug te kunnen vallen op de gasketel)
- verdeler van vloerverwarming is ingesteld op 30 graden
- pomp van vloerverwarming staat op 2
- pomp van buffervat staat op 3
- je wilt eigenlijk de vloerverwarmingpomp uit als een defrost gaande is.

vragen:
1. stook je boven niet?
2. hoe groot is het huis (inclusief oppervlakte bovenverdiepingen)
3. redde je het met de vloerverwarming op gas alleen om de boel op 20 graden te houden (en op welke temp stond de verdeler dan ingesteld?)
4. hoe hoog is de retourtemperatuur van de vloerverwarming?
5 wat is de h.o.h. afstand en buisdiameter van de vloerverwarming?
6. hoe is het buffervat aangesloten?
7. hoe groot is het buffervat.

Adviezen:
- Zoals je zelf al hebt aangegeven is een pomploze gesloten verdeler beter. omdat nu aanvoer en retour wordt gemengd, moet de aanvoer vanuit de wp een paar graden omhoog. Dat kost je een beetje efficiëntie. Bijkomend voordeel is dat je geen extra verbuik hebt van de vloerverwarmingpomp.
- Het liefst haal je het buffervat ook eruit. Die is vrij nutteloos met zo'n enorme vloerverwarming en kost je ook een klein beetje aan effiecientie. De volgende post legt het heel mooi uit:
Remco45 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Dit scheelt eveneens weer verbruik van de pomp zelf.
- Zolang de pompen erin zitten zet je deze het liefst zo hoog mogelijk. De flow moet namelijk zo hoog mogelijk. Met een hogere flow zal je ook een hogere afgifte hebben in je systeem. Daardoor kan de aanvoertemp van de WP omlaag, en dat is een plus in de efficientie.

Je vraag of de pomp van de vloerverwarming niet uit kan tijdens een defrost. Ik kan me voorstellen dat dit technisch mogelijk is, maar eigenlijk is dat iets wat je niet moet willen. Die warmte uit je vloer helpt namelijk heel goed bij een defrost en het is echt niet zo dat na een paar minuten de vloer afgekoeld is. Als je de vloerverwarming gaat ontkoppelen op dat moment, dan heeft de warmtepomp slechts nog de inhoud van het buffervat ter beschikking. Die warmte daaruit is beperkt afhankelijk van de grootte van het vat. gevolg is dat de defrost te lang duurt, en het thermisch verwarmingselement in de warmtepomp aan gaat slaan om te defrosten
wat veel elektrische energie kost. Lang verhaal kort: Geen tijd in stoppen.

Ten laatste nog een heel belangrijke opmerking betreffende de vloerverwarming die je hebt van 135m2. Stel dat deze een h.o.h. heeft van 10cm en een buisdiameter van 16x2. Dan zou het kunnen zijn dat je bij een aanvoer van 30°C / 20°C binnen een afgifte hebt van 65watt/m2. Dat betekent dat je al bijna 9kw al nodig hebt om de vloer warm te houden. Die Midea heeft die 10kw bij +7° maar heeft nog maar 8kw over bij -7°C. bij -10°C is dat ongeveer 7kw. Dus puur afgaande op de vloerverwarming heeft deze al te weinig vermogen.
Tel daarbij op de inefficiënties door de open verdeler, buffervat en pompen die misschien niet snel genoeg draaien en dan kun je eigenlijk al op je klompen aanvoelen dat je te kort komt.
Gezien je huis waarschijnlijk erg groot is, is het elektrisch verbruik overigens niet schokkend in mijn optiek. Als je je jaarlijks gasverbruik zou weten dan is daar nog wat meer over te zeggen.

p.s. Ik ben verder wel geïnteresseerd in de ervaringen verder gezien ik ook een soortgelijke warmtepomp (Ferroli m3.2 10) heb. Dat is eigenlijk gewoon een Midea maar dan met een ander stikkertje erop.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
verkeerslicht schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:04:
@Jeroen50
Samengevat is jouw situatie:
- Midea WP 10
- alleen aangesloten op vloerverwarming beneden met een oppervlakte van 135m2
- vloerverwarming is een mengverdeler met pomp (daar wil je niet vanaf om terug te kunnen vallen op de gasketel)
- verdeler van vloerverwarming is ingesteld op 30 graden
- pomp van vloerverwarming staat op 2
- pomp van buffervat staat op 3
- je wilt eigenlijk de vloerverwarmingpomp uit als een defrost gaande is.

vragen:
1. stook je boven niet?
2. hoe groot is het huis (inclusief oppervlakte bovenverdiepingen)
3. redde je het met de vloerverwarming op gas alleen om de boel op 20 graden te houden (en op welke temp stond de verdeler dan ingesteld?)
4. hoe hoog is de retourtemperatuur van de vloerverwarming?
5 wat is de h.o.h. afstand en buisdiameter van de vloerverwarming?
6. hoe is het buffervat aangesloten?
7. hoe groot is het buffervat.

Adviezen:
- Zoals je zelf al hebt aangegeven is een pomploze gesloten verdeler beter. omdat nu aanvoer en retour wordt gemengd, moet de aanvoer vanuit de wp een paar graden omhoog. Dat kost je een beetje efficiëntie. Bijkomend voordeel is dat je geen extra verbuik hebt van de vloerverwarmingpomp.
- Het liefst haal je het buffervat ook eruit. Die is vrij nutteloos met zo'n enorme vloerverwarming en kost je ook een klein beetje aan effiecientie. De volgende post legt het heel mooi uit:
Remco45 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Dit scheelt eveneens weer verbruik van de pomp zelf.
- Zolang de pompen erin zitten zet je deze het liefst zo hoog mogelijk. De flow moet namelijk zo hoog mogelijk. Met een hogere flow zal je ook een hogere afgifte hebben in je systeem. Daardoor kan de aanvoertemp van de WP omlaag, en dat is een plus in de efficientie.

Je vraag of de pomp van de vloerverwarming niet uit kan tijdens een defrost. Ik kan me voorstellen dat dit technisch mogelijk is, maar eigenlijk is dat iets wat je niet moet willen. Die warmte uit je vloer helpt namelijk heel goed bij een defrost en het is echt niet zo dat na een paar minuten de vloer afgekoeld is. Als je de vloerverwarming gaat ontkoppelen op dat moment, dan heeft de warmtepomp slechts nog de inhoud van het buffervat ter beschikking. Die warmte daaruit is beperkt afhankelijk van de grootte van het vat. gevolg is dat de defrost te lang duurt, en het thermisch verwarmingselement in de warmtepomp aan gaat slaan om te defrosten
wat veel elektrische energie kost. Lang verhaal kort: Geen tijd in stoppen.

Ten laatste nog een heel belangrijke opmerking betreffende de vloerverwarming die je hebt van 135m2. Stel dat deze een h.o.h. heeft van 10cm en een buisdiameter van 16x2. Dan zou het kunnen zijn dat je bij een aanvoer van 30°C / 20°C binnen een afgifte hebt van 65watt/m2. Dat betekent dat je al bijna 9kw al nodig hebt om de vloer warm te houden. Die Midea heeft die 10kw bij +7° maar heeft nog maar 8kw over bij -7°C. bij -10°C is dat ongeveer 7kw. Dus puur afgaande op de vloerverwarming heeft deze al te weinig vermogen.
Tel daarbij op de inefficiënties door de open verdeler, buffervat en pompen die misschien niet snel genoeg draaien en dan kun je eigenlijk al op je klompen aanvoelen dat je te kort komt.
Gezien je huis waarschijnlijk erg groot is, is het elektrisch verbruik overigens niet schokkend in mijn optiek. Als je je jaarlijks gasverbruik zou weten dan is daar nog wat meer over te zeggen.

p.s. Ik ben verder wel geïnteresseerd in de ervaringen verder gezien ik ook een soortgelijke warmtepomp (Ferroli m3.2 10) heb. Dat is eigenlijk gewoon een Midea maar dan met een ander stikkertje erop.
Dank voor je zeer uitgebreide reactie.
Bij mij is de warmtepomp geïnstalleerd in wel de meeste koude week, waardoor dit niet representatief is, maar anderzijds wel wat issues bloot geeft (zoals defrost impact).

Op dit moment heeft de installateur het geïnstalleerd naar mijn wensen (ik kan switchen tussen gas en warmtepomp en besef dat hier nadelen aan rusten zoals de flow). Ik besef ook dat voor warmtepomp het beter is om gesloten flow te realiseren zonder pomp in de verdeler...
Erken dat de warmtepompen op hoogste stand staan voor de flow en heb ook afgelopen week de bovenverdieping mee kunnen verwarmen.
Ik kan kraantjes open en uit zetten naar gelang ik op gas verwarm of via de warmtepomp. Kan ook kiezen daarom voor beneden alleen op warmtepomp en boven alleen via de cv ketel. Ik ga voor deze optie de volgend keer als het zeer koud wordt.

Antwoord op je vragen;
1. Ja ik verwarm boven.
2. 135m2 beneden, 100m2 boven
3. Met alleen de cv kon ik het makkelijk makkelijk warm krijgen..me dochter had thermostaat een keer op 25 gezet en dat werd het ook.
4. Ik haal 28 a 30 graden op mijn verdeler.
5 vloerverwarming heeft 11 groepen en buisdiameter is 16mm. De installatie is niet door mij gebeurd (huis gekocht.vsn vorige bewoner).
6. Buffervat is direct gekoppeld op buffervat, daarna een pomp die het brengt naar de vloerverdeler met ook weer een pomp. Begreep ook al van iemand anders dat dit nutteloos / onnodig zou zijn...
7. buffervat is 30L.

Het functioneert wel en heb ondertussen zelf veel geleerd. Wilde ook installatie afronden voor subsidie 2022 aan te vragen.
Besef dat ik niet meest efficiënte oplossing heb, maar ook duidelijk bewust keuze gemaakt voor flexibel te kunnen spelen met gas vs warmtepomp.
Mijn grootste efficiency haal ik overigens uit het gebruik van dynamische tarieven; vannacht gaat tarief naar 7 cent per kwh ;) ik verwarm vannacht voor 2 euro heel me huis richting de 22 graden binnen.

Ik overweeg om zelf nog een eco pump aan te sluiten op de pomp bij buffervat zodra we onder nul duiken om de defrost impact te verminderen, maar lees vanuit jou kant dat dit niet verstandig is. Kan keertje dit gaan uittesten om zelf te kunnen vergelijken.
Ik ben benieuwd als ik eco pump erop zet dat de druk toeneemt op de leidingen alvorens de pomp aangaat bij bereiken van 35 graden. Dat is ene risico waar ik waakzaam op wil zijn. Wat denk jij?
Kan sowieso deze eco pump altijd gebruiken voor in de zomer (1 wenteling per 24 uur).
Voorts kan ik nog altijd nog gesloten verdeler systeem zonder pomp aan laten sluiten in de toekomst.

[ Voor 9% gewijzigd door Jeroen50 op 28-12-2022 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@Jeroen50 Dus 28 tot 30 graden is de temp die de vloer in gaat.
Weet je ook:
- De aanvoertemp vanuit de warmtepomp,
- de aanvoertemp vanuit het buffervat,
- de retourtemp vanuit de verdeler?
- de instelling van de thermostaat van de vloerverwarming?

De reden dat ik dit vraag is dat je blijkbaar volledig op vloerverwarming je huis kon warm houden (zij het met een gasketel, dat maakt eigenlijk niet uit). De mengverdeler maakte er een bepaalde temperatuur van en daarmee werd de vloer warm genoeg om zelfs het huis naar 25°C te brengen (dat lukt overigens niet met een aanvoer van 28 tenzij je een halve meter isolatie rondom hebt). Dat dit met de WP bij -7 niet lukt lijkt mij voornamelijk te komen doordat deze op volle kracht moet werken (krijgt de aanvoer van de vloerverwarming even op 28 graden (retour wellicht 23) en schiet redelijk snel in de defrost (want tja, door vol vermogen te vragen moet er ook vaker gedefrost worden), en krijgt je vloer hiermee niet volledig op temperatuur.

suggestie voor een volgende koude dag (als die nog komt in januari of zo):
thermostaat van de verdeler op een zo hoog mogelijke temperatuur. (wel weer terugdraaien als je de gasketel gaat laten werken uiteraard). Dan wordt er zo min mogelijk koud water bijgemengd. Daarnaast de pompsnelheid van de andere pompen sneller zetten.

Ik snap verder je keuzes wel vanuit het oogpunt van veiligheid. Het werkt alleen het warmtepompprincipe een beetje tegen ;)

Wel slim trouwens om zo te spelen met de dynamische tarieven. Dan kom je kostentechnisch wel goed weg.

Testen is altijd goed, je zult echter zien dat die ecopump de defrostcycli alleen maar langer laat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexasDriver
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-02-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r578318sTbgmpGtYmHKy_pd7bsQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uu4mmMIMJASUEk4oGr229uKM.jpg?f=fotoalbum_large

Zegt iemand dit iets bij een Gree Versati?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen50
Wil aangeven dat ik super tevreden ben met de Midea warmtepomp, draait nu ruim 2 maanden.
Inderdaad verbruik zakt als ie continue draait en defrost cyclus gaat niet zo diep en duurt langer.
Verbruik prima en kan dit ook toetsen met collegas die ander merk hebben.
Afgelopen maand was mijn verbruik in geld onder de 280 euro gedoken voor gas (eten koken en warm douche water) en electra nu te samen en thermostaat staat heel de dag op 21 graden en ik woon in een huis van boven de 230m2

[ Voor 3% gewijzigd door Jeroen50 op 04-03-2023 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruthhh
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 30-01-2024
sky_walker schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 23:11:
Hierbij de gedetailleerde specificaties van de Midea warmtepompen, de zogenaamde engineerings data,

https://drive.google.com/...-A6AlBTZ/view?usp=sharing

Oa. staat hier vanaf pagina 33 een helder overzicht van de verwarmingscapaciteit bij buitentemperatuur van -25 tot +43, bij verschillende aanvoertemperaturen. Ken niet veel warmtepomp fabrikanten die op dit detail specificeren.

Hieruit blijkt ook wel dat de Midea warmtepompen hun gespecificeerd vermogen houden bij temperaturen onder nul, tot -10 en verder.

Als het goed is kunnen jullie dit document downloaden van mijn google drive, laat even weten als het niet lukt.

Ik denk trouwens aan de 6kw voor hybride bedrijf:

- 1600m3 gas
- 3x100 m3 eraf voor tapwater/koken op gas (3 personen)
- koevlaas formule: (1600-300)*8/1650 = 6,3kw

Grt bert

Met vriendelijke groet
Bert
Ik zou dan eerder voor een 8 kw gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Ik vraag me eigenlijk af wat nu het verschil is tussen de verschillende versies. Alle technische gegevens lijken hetzelfde, alleen het maximale geluid is lager voor de lichtere versies. Je zou haast denken dat ze softwarematig iets knijpen. Iemand daar al eens onderzoek naar gedaan, met spare parts of iets dergelijks?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErnstvV schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:09:
Ik vraag me eigenlijk af wat nu het verschil is tussen de verschillende versies. Alle technische gegevens lijken hetzelfde, alleen het maximale geluid is lager voor de lichtere versies. Je zou haast denken dat ze softwarematig iets knijpen. Iemand daar al eens onderzoek naar gedaan, met spare parts of iets dergelijks?
De 8 en 10 zijn hetzelfde en de 12 en 16 ook. Alleen even dip switch omzetten 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Carboy54 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:26:
[...]

Ik heb een 5 staan, die lijkt gelijk aan de 7 en 9, geldt dat voor die ook? In dat geval ben ik wel benieuwd welke switch dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErnstvV schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:30:
[...]

Ik heb een 5 staan, die lijkt gelijk aan de 7 en 9, geldt dat voor die ook? In dat geval ben ik wel benieuwd welke switch dat is.
Een Midea waar het over gaat 5,7 en 9 bestaan niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Carboy54 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:01:
[...]

Een Midea waar het over gaat 5,7 en 9 bestaan niet
Ik heb deze: https://mbt.midea.com/hva...thermal-e-series-mono50hz. Ik denk de voorloper van de 4/6/8 die tegenwoordig te koop is, maar ook bij deze lijkt de hardware allemaal hetzelfde te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErnstvV schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:27:
[...]

Ik heb deze: https://mbt.midea.com/hva...thermal-e-series-mono50hz. Ik denk de voorloper van de 4/6/8 die tegenwoordig te koop is, maar ook bij deze lijkt de hardware allemaal hetzelfde te zijn.
Ken ik niet geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick94
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-08-2024
Carboy54 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:26:
[...]

Ik heb de monoblock 8kw, welke dipswitch zou dat moeten zijn dan? Mocht ik ooit te kort komen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Yannick94 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 07:23:
[...]

Ik heb de monoblock 8kw, welke dipswitch zou dat moeten zijn dan? Mocht ik ooit te kort komen :9
Daar heb je de dikke manual voor gekregen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFK
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 31-05 21:41

AFK

Carboy54, ik heb de hele handleiding door gekeken van de binnen en buiten unit. Ik heb de 6 kw split versie maar deze lijkt toch iets te zwaar voor waar ik hem nu voor gebruik.
Ik zou heel graag willen uit proberen of de Midea het ook op de 4 kw stand trekt.
Zou je mij kunnen vertellen welke dipwitch dit is?
Mijn dank is groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvbezel
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16-12-2023
Ik heb de 12kw 3 fase split, een 200L buffervat voor de CV en een 200L buffervat voor het warmwater in de badkamer (keuken een Grohe kokend water kraan).
2 onder 1 kap 200m2, vloerverwarming beneden en boven radiatoren, dit wordt aangestuurd door Tado.
Omdat de WP die ik besteld had niet leverbaar was, zijn we bij de Midea uitgekomen ivm met het geluidsniveau (je moet je buren tevreden houden) de WP hangt aan de muur boven de garage naast 2 airco units 3,5 kw, deze airco units zijn gekozen op het geluidsniveau, en de WP is in vollast stiller dan de AC units. Sanitair water staat ingesteld op 50c en 30c voor de CV, dit draait nu al een jaar, en ik heb geen enkel moment spijt gehad. En waar ik nog het meest blij van wordt is het verbruik icm de 23 panelen die op het dak liggen.

De installateur had nog weinig ervaring met deze warmtepomp, omdat hij het meeste de Panasonic leverde was het voor mij wel ff tweaken, maar met gezond verstand, de handleiding en Google kwam ik een heel eind. Er zitten zoveel instellingen op het apparaat, mijn configuratie bestaat uit de WP met daarop een driewegklep, deze wordt door de WP aangestuurd, het DHW heeft voorrang op het CV water, in een goed geïsoleerd huis is een CV buffer van 200L ruim voldoende. En kan dan ondertussen het DHW worden opgewarmd. De CV wordt aangestuurd door het Tado systeem, de Tado stuurt de circulatie pomp aan, en staat verder los van de warmtepomp. Omdat er zoveel instellingen op het apparaat zitten, kwam ik er via een YouTube video achter dat je van de 3 soorten/type verwarming beter de UFH (vloerverwarming) kan instellen ipv RAD (radiator) of de fancoil instelling. Ik heb ook een tijdje de curve instellingen geprobeerd en de stilte stand (nachtstand ivm geluid) maar uiteindelijk is het apparaat slim genoeg om de beste lijn zelf te volgen. Tado is op dit moment bezig om een module op de markt te brengen dat warmtepompen beter kan aansturen icm een dynamisch energiecontract, als dat op de markt is dan ga ik dat nog installeren. Ik heb ook nog gespeeld met alle overige instellingen, zoals de anti legionella instelling (stookt het buffervat voor het douchewater eens per week op naar 65c ) deze stond standaard op Vrijdagavond, deze heb ik nu ingesteld op een dag in het weekend tussen 12:00 en 16:00 uur, dan is de stroom voordeliger.

[ Voor 49% gewijzigd door pvbezel op 31-08-2023 10:59 ]

• vandiekos
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19-01 19:30
Goedemorgen. Als nieuw lid nu echt volger van dit forum. Vorig jaar mij ook al ingelezen op de eerdere pagina's.

Onze huissituatie is als volgt.
2^1 kap van 2014 met volledig VV in huis.
Een VV verdeler op zolder met een flink aantal groepen en afzonderlijke thermostaten in huis.
Ook VV in de geïsoleerde aan huis gebouwde garage met eigen thermostaat.
Voor de crises zo 1.600+ m3 aan gasverbruik.
Met flink bezuinigen dit behoorlijk naar beneden gekregen, maar écht comfortabel warm s'avonds was het dan niet echt.

Afgelopen half jaar zonnepanelen laten installeren + ook de Midea 8kw M-theri A hydro 3 in 1 opstelling.
Die met een thermal-split-buitenunit op het garagedak en de arctic tower op zolder.
Op de plek van de toenmalige CV ketel.
Inclusief een 50 liter buffervat met circulatiepomp.
Van de 2 zones draait nu alleen nog de SWW boiler zo eens per dag om de temperatuur weer op peil te brengen.

De vraag aan beide installateurs gesteld hoe de Enphase en Midea, beide smartgrid, zo efficiënt mogelijk te laten werken?
Dus zoveel als mogelijk op de zonne-energie.
Hier kwam eigenlijk niet echt een duidelijk antwoord op en er wordt gesteld vooral met het huidige salderen de WP te laten werken zoals ie zelf wil en de warmtevraag is straks als het koud wordt.
Zodra het salderen echt stopt, dan misschien eens te kijken naar een (hopelijk tzt goedkopere) thuisbatterij of smartgrid te gaan werken.

Als het frisser wordt zal ik het andere deel van de WP voor de VV ook gaan aanzetten.
Zijn er hier tips hoe de WP vooral te laten werken op zonne-energie?

Verder de van Chinees naar gebrekkig Nederlandse handleiding geprobeerd door te nemen, maar kom er niet helemaal uit.
Wat betekent in de smarthome app de optie om te kiezen voor de eco-modus?
Heb er een klein beetje beeld bij, maar wat houdt het in?

En is het verstandig om met schema's te werken en deze in te stellen in de app, of op het apparaat?
Wat zal dan handig zijn?
Om het apparaat zo meer op zonne-energie te laten werken.
Afzonderlijke schema's voor VV en SWW zijn volgens mij in te stellen.

Het enige wat we nu tactisch hebben ingesteld is het legionella programma voor het SWW.
Deze draait vrijdagmiddag; als er dus hopelijk zon is. En juist op de vrijdagmiddag omdat de kinderen vrijdags sowieso altijd in bad gaan en we dus veel warm water tappen 's avonds.

De leidingen van de WP lopen van zolder via plafond verticaal naar eerste verdieping en gaan daar pas door de muur naar buiten, naar het garagedak. Zodra de WP werkt is dit niet geruisloos en horen we wel wat door de leidingen aan geluid. Het was na installatie erger en dit is (deels) verholpen, omdat er blijkbaar ergens iets gekneld zat in de leidingen?
Klopt het ietwat aan geluid, of hoort het nagenoeg geluidloos te zijn?

Nog niet veel ervaringen met de WP, maar hoop wat wijzer te worden als volger in dit forum.
En hopelijk zijn er al antwoorden op gestelde vragen of andere tips?

Oja, ben bezig met de aanvraag ISDE subsidie.
Gek genoeg staat in het RVO overzicht naast meldcode KA21554 dat het een 6kw apparaat is en dus een een subsidie van 2.850 euro.
Maar is een 8kw apparaat dan niet 3.150 euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@vandiekos Welkom op Tweakers :)
Het zijn 8 kilowatts onder gunstige omstandigheden, daar blijven 6 kilowatts van over volgens het RVO testregime (bij -7 of -10 dacht ik).
Voor hoger eigenverbruik is het meest foolproof en comfortabel om in een klokthermostaat de wens-kamertemperatuur of de stooklijn 's middags en 's avonds wat hoger te zetten (0.5-1 graad) en geen nachtverlaging te doen.
Dat moet bij jou dus in je naregeling (die waarschijnlijk in de meeste tweekappers meer kost dan bespaart).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
@vandiekos Welkom.

Smartgrid (SG) heeft, mijns inziens, voor het verwarmingsgedeelte van de WP niet heel veel toegevoegde waarde. Je wilt immers dat deze gewoon lekker de hele dag rustig draait en niet aan en uit gaat afhankelijk van de zon. Zeker met VW is het verwarmen met een WP een traag proces wat je niet wilt verstoren door die paar zonnestraaltjes die je in het verwarmingsseizoen hebt.

Voor SWW is SG wel iets nuttiger, mits je een groot genoeg vat hebt maakt het daar namelijk wat minder uit wanneer het verwarmt wordt. Ik zeg iets omdat de winst waarschijnlijk klein is tegenover de toegevoegde compliciteit. Je moet bij Midea volgens mij een fysieke kabel van de omvormer naar de WP brengen. Vervolgens wordt je programma onvoorspelbaarder, je weet immers niet wanneer de zon komt en die kan ook zo weer weg zijn. In de winter is er sowieso al beperkt zon. En buitentemperatuur is ook belangrijk omdat de WP dan efficiënter is. Dus schijnt de zon 's morgens dan gaat die dan verwarmen op je eigen zonne-energie maar lever je weer iets efficiëntie in. Tel daarbij op dat SWW maar een klein deel van je verwarmingsbehoefte is en dan zou ik zeggen dat SG niet echt interessant is, sowieso zolang we nog kunnen salderen.

Wat betreft de gebrekkig vertaalde handleidingen die ken ik wel :p ECO modus weet ik niet, ik weet wel dat bij de stille modus de capaciteit van de WP gewoon wat geknepen wordt.

Leidingruis kan inderdaad helaas voorkomen. Er wordt veel meer water rondgepompt dan bij een CV. Helaas kan je bij Midea de pompsnelheid niet instellen. Deze regelt zichzelf aan de hand van de retour-temp heb ik begrepen. Ik heb hier met name bij mijn radiatoren nog last van.

Is overigens 1600m3 voor een 2kapper uit 2014 niet vrij veel? Je schreef al dat je nu bezuinigd hebt op je verbruik maar dat het daardoor ook niet zo comfortabel was. Wellicht is er dus in je systeem en dan met name de naregeling sowieso nog wel te besparen. Volgens mij wil je met een WP het liefste 1 thermostaat (woonkamer) en dan alles open om vervolgens her en der wat te knijpen waar het te warm is.

Ik weet niet hoe groot je huis is, maar in onze 2kapper uit 1985 hebben we een gas verbruik van 600/700m3. Wel maar 120m2 en vrij zuinige, met name beneden-stokers dus elke situatie is anders.

[ Voor 3% gewijzigd door Evanrvb op 22-09-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-10-2024
Hoi alle,ik heb hier een Midea 6kw monoblock in gebruik,ik wil hier een Kamerthermostaat op aansluiten en kom het volgende tegen,op de tekening zie ik dat als het contact sluit de HT met de Com verbonden word volgens de tekening,maar de tekst zegt dat zodra er tussen de HT en de com 12vdc staat,gaat de wp draaien.
Het is volgens mij een beetje raar getekend.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRavaDYU72LYzHjxSHLtG1rJl-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UoScgiikW35SiB7JHa497FZm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door Johny op 28-09-2023 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

vandiekos schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:31:
De vraag aan beide installateurs gesteld hoe de Enphase en Midea, beide smartgrid, zo efficiënt mogelijk te laten werken?
Dus zoveel als mogelijk op de zonne-energie.
Hier kwam eigenlijk niet echt een duidelijk antwoord op en er wordt gesteld vooral met het huidige salderen de WP te laten werken zoals ie zelf wil en de warmtevraag is straks als het koud wordt.
Zodra het salderen echt stopt, dan misschien eens te kijken naar een (hopelijk tzt goedkopere) thuisbatterij of smartgrid te gaan werken.
ondanks dat de installateurs maar gokken hebben ze wel gelijk. de WP moet zo constant en lang mogelijk draaien (dus runs van vele uren zonder onderbreking) en de zonnepanelen doen wat ze doen.

niet vergeten dat je zonnepanelen effectief niks doen op de dagen dat je moet stoken. je productie komt uit de zomerpriode, niet de winter. dus zelfs een thuisaccu of smart grif systeem zal altijd meer kosten dan dat ding gewoon laten lopen.

• vandiekos
@Evanrvb
Dankjewel voor je reactie.
Weet je misschien ook iets vwb mijn laatste vraag?
De corresponderende meldcode van mijn split opstelling met 3 in 1 tower is KA21554.
Enkel op het RVO overzicht aan toe te kennen subsidies staat dan in het schema dat het apparaat een 6kw betreft en dus 2.850 Euro aan subsidie.
Waar het toch echt een 8kw is.

Vwb mijn gasverbruik.
We hebben een flinke 2^1 met 2,5 mtr uitbouw. Benedenverdieping 6x12 mtr.
Daarbij wordt de geïsoleerde garage direct aan huis met doorgang uit de woonkeuken ook met 2 groepen VV verwarmd tot 14 graden.
Is voor ons ook eigenlijk naast de fietsen en rommel, dienst doet als de hal en bijkeuken die over de dag veel wordt gebruikt.
De voordeur wordt bv bijna nooit gebruikt.
In de garage wordt, ondanks de isolatie, wel behoorlijk wat energie in gestookt te voelen aan de vloer in de winterperiode.
Dus dit zal ook goed debet zijn geweest aan ons gasverbruik t/m afgelopen winter.

We zijn benieuwd hoe de WP het gaat doen komende winter, ook natuurlijk vwb verbruik.

Betekent dit verder t.a.v. het opwarmen van de SWW, dat tijdens het draaien van de WP voor de VV het geluid aan leidingruis wat minder zal zijn allicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

vandiekos schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:51:
Enkel op het RVO overzicht aan toe te kennen subsidies staat dan in het schema dat het apparaat een 6kw betreft en dus 2.850 Euro aan subsidie.
Waar het toch echt een 8kw is.
A-7W55 van die combi is 6 kW. Voor de subsidie wordt niet de reclamefolder van de fabrikant gebruikt, maar een meting volgens bijlage VII tabel 9 en 10.
https://eur-lex.europa.eu...T/?uri=CELEX%3A32013R0811

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:28
@vandiekos
Die 8 kW haalt de warmtepomp bij hogere buitentemperatuur wel. Maar dat is niet relevant voor de dimensionering van de warmtepomp.

Voor het Nederlandse klimaat en als je het full electric gebruikt is het dus echt een 6 kW warmtepomp.

Als je het als hybride gebruikt dan kan die 8 kW wel relevant zijn.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

busscherski schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:19:
@vandiekos
Die 8 kW haalt de warmtepomp bij hogere buitentemperatuur wel. Maar dat is niet relevant voor de dimensionering van de warmtepomp.

Voor het Nederlandse klimaat en als je het full electric gebruikt is het dus echt een 6 kW warmtepomp.

Als je het als hybride gebruikt dan kan die 8 kW wel relevant zijn.
Bij het monobloc heb je een dip switch maak je van een 8 Kw hup een 10 kw :-)

• Cimpel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:48
Johny schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 22:58:
Hoi alle,ik heb hier een Midea 6kw monoblock in gebruik,ik wil hier een Kamerthermostaat op aansluiten en kom het volgende tegen,op de tekening zie ik dat als het contact sluit de HT met de Com verbonden word,ik denk dat dat niet klopt,in de toelichting staat dat zodra hij 12 vdc krijgt,gaat de wp draaien,wie weet dit.[Afbeelding]
De tekening klopt. De WP gaat draaien zodra het contact gesloten wordt.
Niet elke thermostaat kan dit zondermeer aansturen. Potentiaalvrij schakelen (sluiten) is aan te bevelen.
Voor sommige thermostaatmerken is hiervoor een adapter te krijgen.

Zelf heb ik e.e.a opgelost door een dubbelpolig relais ertussen te zetten, zie schema.
Tevens kan ik nu ook in de zomer de koelfunctie icm de vloerverwarming gebruiken (wat wonderwel werkt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9G0oJCV7C-lFXMAL4RCTCbEaABw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lrz9jlNwBlsXyfrcDDnlPrza.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Cimpel op 25-11-2023 14:51 ]

• ErnstvV
  • Niet online
Wel oppassen dat er Midea units zijn waarbij de uitgang naar de CV ook 230v is, dit zomaar op een aan/uit contact van een ketel aansluiten die niet 230v accepteert doe je maar één keer…

• Johny
Hoi Cimpel,ik heb even de hele tekst erbij gezet,dan zie dat er tussen de HT en de Com 12vdc moet komen te staan om te kunnen draaien,terwijl ze deze aan de onderzijde van het contact met elkaar verbinden.

• Cimpel
Johny schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:27:
Hoi Cimpel,ik heb even de hele tekst erbij gezet,dan zie dat er tussen de HT en de Com 12vdc moet komen te staan om te kunnen draaien,terwijl ze deze aan de onderzijde van het contact met elkaar verbinden.
Ik weet niet welk type WP jij hebt en de manuals van Midea zijn helaas niet altijd duidelijk en consistent.
Zelf was ik indertijd ook in verwarring door die tekst en heb toen e.e.a. doorgemeten en getest.
Die 12V is het 'sensorsignaal' van de Midea zelf, je hoeft dus geen 12V signaal apart aan te bieden.
De elektrische schema's kloppen dus wel; maw. als het contact open is, dan is de WP in 'rust'.

In mijn schema zijn de contacten in rust dus 'open'. Zodra er een aansturing van de thermostaat plaats vindt wordt het relaiscontact gesloten.
De 24V in mijn schema is de spanning die mijn thermostaat en het relais nodig hebben.

• Johny
Het is een Midea monoblock 6kw is dit jaar in Nederland op de markt gekomen,is eigelijk 6,35 als ik het goed heb,maar ik ga dat proberen,de kamer thermostaat heeft een relais,dus kan zo aangesloten worden,hij staat niet in hybride,dus cv staat er buiten,bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
Johny schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:44:
Het is een Midea monoblock 6kw is dit jaar in Nederland op de markt gekomen,is eigelijk 6,35 als ik het goed heb,maar ik ga dat proberen,de kamer thermostaat heeft een relais,dus kan zo aangesloten worden,hij staat niet in hybride,dus cv staat er buiten,bedankt voor de info.
Wel opletten dat jouw thermostaat geen spanning uit de thermostaat doorstuurt.
Zoals het Midea schema toont, moet het een (potentiaalvrij) contact zijn.
Mijn thermostaat heeft ook relais ingebouwd, bij activeren schakelen ze er de voedingsspanning van de thermostaat op. Ik gebruik dat als stuursignaal voor het extra relais in mijn schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny
De kamerthermostaat is een eenvoudige plieger,deze laat ik een klein relais schakelen,dus 100 % potentiaalvrij contact,vraag me af of de wp zich zelf beveiligt tegen het pendelen van de kamerthermostaat,dus kort aan en weer uit,of uit en na enige minuten weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandiekos
Goedemorgen.
Met installeren van onze Midea tower en buitenunit zijn er de nodige hobbels geweest.
De boel doet het, maar ik vraag me af of het allemaal op de meest efficiënte manier is geïnstalleerd.
We hebben een 8 kw 3-in-1 tower staan op zolder.
Met een buffervat van 50 liter.
Geinstalleerd aan de bestaande vloerverwarmingsregelaar op zolder met flink aantal afzonderlijke groepen. Met ook thermostaten per woon en slaapverblijf in de woning.
Schema's van warmtepomp-tips.nl heb ik aan de installateur laten zien, maar daar werd snel overheen gepraat.
Schema's voor een meest efficiënte opstelling voor een WP met buffervat en circulatiepomp.
Ik heb het idee dat onze opstelling op een ouderwetse wijze is geïnstalleerd, dat veel beter kan.

Zijn er die kennis hebben, aan wie ik eens wat foto's en vragen mag toesturen?
Voor een second opinion zeg maar.
Hieronder alvast 2 foto's.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandiekos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qv2slrMTh5sI86r1Laeqa2X4aIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYQVCzudFoCFAYUW69BCDHFE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandiekos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8tEikFk_K2IjUmHil1tmT-LcD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5DxokFw4V4inxlto7N5BAVNu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:28
@vandiekos
Ik kan nergens uit opmaken dat het fout is hoe het nu geinstalleerd is. De manier van warmtepomp-tips.nl is misschien iets minder werk qua installeren maar of het nu ook echt efficienter is? Er zijn meerdere goede manieren. Iedereen heeft zo zijn aanpak.

Ik zou me niet zo druk maken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvbezel
Zoals eerder beschreven heb ik een 12kw split, met twee buffervaten van 200L, als je met vv werkt is de meest efficiënte manier de temperatuur van het buffervat op 1 temperatuur te houden, en het vat moet niet te klein zijn, 50L is niet veel, als je alle ventielen openzet dan zakt de temperatuur zo hard terug, dan is er van bufferen weinig sprake meer. Ik heb ook nagedacht over het smart grid, Tado komt nu ook met een oplossing die ervoor moet zorgen dat je WP gaat draaien als de dynamische tarieven laag zijn, leuk bedacht allemaal maar na veel proberen en tweaken is er maar een echte goeie lijn om te volgen.... Goed instellen en afblijven. Ik had de WP op 35c ingesteld, en op zich gaat dat best redelijk, maar merk nu de WP het buffervat op 40c houd er veel meer comfort is, en het bijhouden van het stroomverbruik en hoe vaak de pomp aanslaat met vergelijkbare dagen, is het beter om op 40c te draaien. Minder aanslagen en lager verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

pvbezel schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:17:
Zoals eerder beschreven heb ik een 12kw split, met twee buffervaten van 200L, als je met vv werkt is de meest efficiënte manier de temperatuur van het buffervat op 1 temperatuur te houden, en het vat moet niet te klein zijn, 50L is niet veel, als je alle ventielen openzet dan zakt de temperatuur zo hard terug, dan is er van bufferen weinig sprake meer. Ik heb ook nagedacht over het smart grid, Tado komt nu ook met een oplossing die ervoor moet zorgen dat je WP gaat draaien als de dynamische tarieven laag zijn, leuk bedacht allemaal maar na veel proberen en tweaken is er maar een echte goeie lijn om te volgen.... Goed instellen en afblijven. Ik had de WP op 35c ingesteld, en op zich gaat dat best redelijk, maar merk nu de WP het buffervat op 40c houd er veel meer comfort is, en het bijhouden van het stroomverbruik en hoe vaak de pomp aanslaat met vergelijkbare dagen, is het beter om op 40c te draaien. Minder aanslagen en lager verbruik
Het meest efficiente is de vloer in zonder buffervaten en regelingen en verwarmen met stooklijn. Voor bufferen heb je +1500 liter nodig. 200 liter is zo op temperatuur met een 12 Kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvbezel
Carboy54 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:45:
[...]

Het meest efficiente is de vloer in zonder buffervaten en regelingen en verwarmen met stooklijn. Voor bufferen heb je +1500 liter nodig. 200 liter is zo op temperatuur met een 12 Kw.
Zo de vloer in zonder buffer??? En douchen dan? Dan sta je eindeloos onder de douche, laat een ander het bad vol lopen, en dan moet de WP aan het werk, maar ondertussen geen warm water door je vloer. Dan heb jij het als leverancier/verkoper ook nog steeds niet begrepen. Dan kijk ik er niet raar van op dat mensen dit soort forums nodig hebben om van "gewone mensen/gebruikers" de verhalen te lezen. Omdat de adviseurs rare verhalen gaan vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

pvbezel schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:58:
[...]

Zo de vloer in zonder buffer??? En douchen dan? Dan sta je eindeloos onder de douche, laat een ander het bad vol lopen, en dan moet de WP aan het werk, maar ondertussen geen warm water door je vloer. Dan heb jij het als leverancier/verkoper ook nog steeds niet begrepen. Dan kijk ik er niet raar van op dat mensen dit soort forums nodig hebben om van "gewone mensen/gebruikers" de verhalen te lezen. Omdat de adviseurs rare verhalen gaan vertellen.
Jij snapt er weinig van dus heeft het geen zin om hier op in te gaan succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvbezel
Carboy54 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:06:
[...]

Jij snapt er weinig van dus heeft het geen zin om hier op in te gaan succes!
Ga jij lekker op het Panasonic deel van dit forum onzin uitkramen. Met je rare uitspraken dat een 12kw het zelfde is als een 16kw, of je hebt gelijk maar dan heeft de fabriek een gewichtje van 15kg aan de DIP-switch gehangen, dat zal het gewicht verschil verklaren. En als mensen dan vragen hoe ze het kunnen omzetten dan kom je met een domme opmerking dat ze de dikke manual moeten doorlezen. Je bent een treurig geval, een forum is om mensen te helpen, niet om ze op het verkeerde been te zetten. Als je wil helpen dan moet je mensen verwijzen naar je website en ze voorzien van een degelijk advies, dan kan je er ook nog aan verdienen. Klant blij, jij blij! Maar ga geen gratis onzin verkopen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

pvbezel schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:21:
[...]

Ga jij lekker op het Panasonic deel van dit forum onzin uitkramen. Met je rare uitspraken dat een 12kw het zelfde is als een 16kw, of je hebt gelijk maar dan heeft de fabriek een gewichtje van 15kg aan de DIP-switch gehangen, dat zal het gewicht verschil verklaren. En als mensen dan vragen hoe ze het kunnen omzetten dan kom je met een domme opmerking dat ze de dikke manual moeten doorlezen. Je bent een treurig geval, een forum is om mensen te helpen, niet om ze op het verkeerde been te zetten. Als je wil helpen dan moet je mensen verwijzen naar je website en ze voorzien van een degelijk advies, dan kan je er ook nog aan verdienen. Klant blij, jij blij! Maar ga geen gratis onzin verkopen hier.
Lees de tekst eens van dit topic. Ik heb er tientallen geleverd met de naam Airwell welke identiek is aan de Midea en geïnstalleerd omdat Panasonic niet kon leveren. Blijkbaar ben jij de kenner hier succes met jouw gratis adviezen. Gelukkig zijn de gemiddelde tweakers slim genoeg om zelf een oordeel te vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvbezel
Carboy54 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:40:
[...]

Lees de tekst eens van dit topic. Ik heb er tientallen geleverd met de naam Airwell welke identiek is aan de Midea en geïnstalleerd omdat Panasonic niet kon leveren. Blijkbaar ben jij de kenner hier succes met jouw gratis adviezen. Gelukkig zijn de gemiddelde tweakers slim genoeg om zelf een oordeel te vormen.
Je hebt gelijk, ik heb de warmtepomp pas 1,5 jaar en het ding produceert warm water, en ben een domme consument, dus ik begrijp volledig niet terwijl ik dit schrijf waarom ik mij bemoei met jou jaren lange ervaring. En dat jij tientallen versies hebt verkocht van Airwell maakt jou de expert! Omdat Panasonic niet leverbaar was, en je Airwell hebt verkocht aan je klanten als alternatief voor een Panasonic. Jeetje ben ik blij dat ik de mensen hier kan vertellen dat ik dol blij ben met mijn Midea, en niet ben opgelicht om een Panasonic te kopen. Jan bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom van Schaick
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-12-2023
Wij hebben nu een jaar een Midea split unit warmtepomp. En een hybride CV ketel.
Capaciteit 4,25 kW. Buitenunit is mooi rustig. Huis op 21 graden. Afgelopen jaar geen gas gebruikt voor verwarming. Vrijstaande woning.
Dus zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatsby1923
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-05 14:28
Een voordelige manier om een Midea monoblock te kopen is de clone: 8)7

Remeha Monoblock (Tensio C)
Nefit-Bosch Compress 2000

Ik krijg de indruk dat deze goedkoper zijn dan de Midea variant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Gatsby1923 schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:41:
Een voordelige manier om een Midea monoblock te kopen is de clone: 8)7

Remeha Monoblock (Tensio C)
Nefit-Bosch Compress 2000

Ik krijg de indruk dat deze goedkoper zijn dan de Midea variant
Ik vind clone nog wel wat teveel credits voor Remeha en Nefit, dat suggereert dat ze er zelf nog wat werk aan gehad hebben. Dit is gewoon find&replace geweest.
Ik blijf het wel bijzonder vinden dat het grote Bosch blijkbaar niet in staat is zelf een echt monoblok te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsuda
  • Laatst online: 07-06 14:07
Sinds februari hangt bij ons een Airwell Wellea Monobloc (AW-WHPMA08-H91) met een 100L buffervat en 200L sanitair watervat in een nieuwe woning (mei 2023 officieel ingetrokken). Woonoppervlak ongeveer 220 m2.
We hebben de buitenunit op een stukje plat dak staan welke de hoofdwoning en de schuur/garage verbindt.

Keuze
Laat ik voorop stellen dat een Midea-clone niet mijn voorkeur had. Pure wanhoop qua levertijden dreef ons ot deze keuze. Aan de andere kant; de prijs was zódanig veel lager dan een Nibe dat als de unit echt niet zou bevallen, hij er desnoods over 5 of 10 jaar uit zou gaan voor iets fatsoenlijks.

Prestaties
Die angst is tot op heden niet uitgekomen. De pomp is niet de stilste, maar hij staat op een plek waar we 'm eigenlijk niet horen dus voor ons prima. Ik moet er nog een degelijke deltaT+stromingsmeter op installeren om de échte COP te monitoren naast de Shelly voor geleverde stroom, maar gebaseerd op de pomp zijn eigen flow+deltaT haalt hij de beloofde waardes prima. De pomp draait tot nu toe altijd op de laagste stookcurve 8 in Silent Mode 2 en dat lijkt de perfecte balans voor onze woning waarbij de pomp vrijwel onafgebroken runs doet. Tips voor een goede meter aan de afgiftekant zijn welkom.

Systeem instellen
Het (goed) instellen bleek wel een gedoe. Erg slim is de pomp niet; hij kijkt niet vooruit naar het weer bijvoorbeeld en irritant is dat de VV-pomp alleen werkt als de pomp ook warmte afgeeft voor de VV.
In het ontwerp van het huis heb ik bewust gekozen voor een dikke, buitenom flink geisoleerde betonplaat en geen isolatie tussen beton en cementdekvloer, om zo warmte en koudde te kunnen bufferen en rond te blijven pompen. Zo maakt de pomp langere sessies en kun je in theorie een efficienter moment kiezen voor verwarming en koeling.
Huidige project: Ik heb een Modbus controller in bestelling staan zodat we de pomp aan ons Loxone systeem kunnen hangen. De pomp ga ik straks sturen met een eigen controller die vooruitkijkt naar de warmtebehoefte van (bijvoorbeeld) 2 dagen en rekening houdt met beste verwarmingsmomenten - bijvoorbeeld overdag ipv snachts. In het slechtste geval terug naar de stooklijnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatsby1923
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-05 14:28
ErnstvV schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 06:19:
[...]

Ik vind clone nog wel wat teveel credits voor Remeha en Nefit, dat suggereert dat ze er zelf nog wat werk aan gehad hebben. Dit is gewoon find&replace geweest.
Ik blijf het wel bijzonder vinden dat het grote Bosch blijkbaar niet in staat is zelf een echt monoblok te ontwikkelen.
Mogelijk is de ondersteuning wat beter (ook al twijfel ik nadat ik Remeha aan de lijn heb gehad)
Het punt is vooral dat je die op iedere straathoek voor zeker 500-750 EUR minder koopt dan een Midea.

De goedkoopste Midea is dus een Remeha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErnstvV schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 06:19:
[...]

Grootste truikelblok is de software. De gemiddelde gebruiker komt hier niet uit met al die verwarrende geheugenplaatsen. En dan maar hopen dat die clonen wel een 2 fase aansluiting hebben. Ik heb alle units moeten ombouwen naar 2 fase die wij onder de clonenaam Airwell hebben gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsuda
  • Laatst online: 07-06 14:07
Carboy54 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:59:
[...]
Ik heb alle units moeten ombouwen naar 2 fase die wij onder de clonenaam Airwell hebben gemonteerd.
Mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt? Ik heb momenteel de backup heater permanent uitgezet en de pomp achter een 25A zekering op 1-fase, maar dat had ik graag anders gezien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Onderstaande vraag heb ik in mijn eigen topic al gesteld, misschien heb ik hier meer geluk:

Weet iemand of de gewenste deltaT aangepast kan worden? (@Carboy54 misschien)

Ik zie dat deze stug op 4,0 - 4,4°C wordt gestuurd middels de flow te verhogen/verlagen. Maar ik vind deze dT wat hoog, en zie dat dit invloed heeft op de COP.
Ter illustratie: nu het weer wat warmer is buiten schiet de COP omhoog.
Uiteraard is dat natuurlijk logisch dat dit komt door de toename in temperatuur buiten, maar verder lijkt dit ook te komen doordat de flow wordt verhoogd om de hogere thermische energie kwijt te kunnen in het systeem. Absoluut gezien is de dT hetzelfde, maar relatief aan de thermische output wordt de dT kleiner. En dat wil ik ook bij koudere temperaturen

Kortom, ik wil graag de flow iets hoger, en de Tdelta wat kleiner. Is dit instelbaar, en zo ja, hoe?

Hieronder wat voorbeelden van wat ik bedoel (m'n logging werkt automatisch middels een google Apps Script i.c.m. Google sheets):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHGOucTYk5LdHaGcPQPnktBtGZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zb3pJHp9WzcXyuDJ1TRz1Y1D.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9B8Wy6qH7aFJjQh696yNLO6uXMk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CWtkO0YIFQ1ouj4iptnb9jau.png?f=fotoalbum_large

p.s. Ik heb een van de de Italiaanse varianten van de Midea M Thermal -> Ferroli Omnia M3.2 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Matsuda schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:54:

Prestaties
Die angst is tot op heden niet uitgekomen. De pomp is niet de stilste, maar hij staat op een plek waar we 'm eigenlijk niet horen dus voor ons prima. Ik moet er nog een degelijke deltaT+stromingsmeter op installeren om de échte COP te monitoren naast de Shelly voor geleverde stroom, maar gebaseerd op de pomp zijn eigen flow+deltaT haalt hij de beloofde waardes prima. De pomp draait tot nu toe altijd op de laagste stookcurve 8 in Silent Mode 2 en dat lijkt de perfecte balans voor onze woning waarbij de pomp vrijwel onafgebroken runs doet. Tips voor een goede meter aan de afgiftekant zijn welkom.
Heb zelf ook met dezelfde reden deze pomp gekocht. Was het enige wat leverbaar was ongeveer.
Qua COP is de warmtepomp echt heel goed. Ik geloof niet minder efficiënt dan een Panasonic, Vaillant of Mitsubishi.
Eerlijk gezegd heb ik qua geluid ook geen klachten. Ik heb zelfs het idee dat hij bovengemiddeld stil is. Sommige warmtepompen kun je echt een straat verder horen (vaak is dan de positie - in een steeg bijvoorbeeld - gewoon verkeerd). Maar hij is stiller dan alle warmtepompen die hier in de buurt te vinden zijn.
Goede meter aan de afgiftekant is bijvoorbeeld een Kamstrup of Engelmann met mbus (let hierop dat je een versie kiest met weinig drukval). De Engelmann heb ik goede ervaring mee (zie m'n onderschrift), maar de Kamstrup is veel gangbaarder. Type dat meestal wordt aangeraden is ultrasoon. Maar da's ook meteen het duurste. Neem je genoegen met iets minder nauwkeurigheid, dan zijn andere types goedkoper.
Systeem instellen
Het (goed) instellen bleek wel een gedoe. Erg slim is de pomp niet; hij kijkt niet vooruit naar het weer bijvoorbeeld en irritant is dat de VV-pomp alleen werkt als de pomp ook warmte afgeeft voor de VV.
In het ontwerp van het huis heb ik bewust gekozen voor een dikke, buitenom flink geisoleerde betonplaat en geen isolatie tussen beton en cementdekvloer, om zo warmte en koudde te kunnen bufferen en rond te blijven pompen. Zo maakt de pomp langere sessies en kun je in theorie een efficienter moment kiezen voor verwarming en koeling.
Huidige project: Ik heb een Modbus controller in bestelling staan zodat we de pomp aan ons Loxone systeem kunnen hangen. De pomp ga ik straks sturen met een eigen controller die vooruitkijkt naar de warmtebehoefte van (bijvoorbeeld) 2 dagen en rekening houdt met beste verwarmingsmomenten - bijvoorbeeld overdag ipv snachts. In het slechtste geval terug naar de stooklijnen..
De handleiding laat ook wat te wensen over. Maar wat betreft domheid van de pomp. Ik vraag me af hoe erg dat is. Die slimmigheden zorgen vaak voor meer complexiteit en ook wel verkeerde afwegingen. Praktijk leert dat de domste systemen van een paar jaar terug net zo efficiënt zijn als de nieuwste slimme systemen, met een scala van instelmogelijkheden waar heel veel tijd in gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Nu online
heeft iemand het al voor elkaar gekregen om de 6kW midea warmtepompen op een lager vermogen te kunnen laten draaien?
ik zie dat mijn warmtepomp niet lager kan draaien dan op 43HZ wat resulteert dat hij elektrisch +/- 780w verbruikt en minimaal 4.6kW warmte levert,

dit is bij een buitentemperatuur van 10 graden,

het modulatie bereik is wel heel klein zo, zou dit via modbus evt aan te passen zijn?
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste