@
Jeroen50
Samengevat is jouw situatie:
- Midea WP 10
- alleen aangesloten op vloerverwarming beneden met een oppervlakte van 135m2
- vloerverwarming is een mengverdeler met pomp (daar wil je niet vanaf om terug te kunnen vallen op de gasketel)
- verdeler van vloerverwarming is ingesteld op 30 graden
- pomp van vloerverwarming staat op 2
- pomp van buffervat staat op 3
- je wilt eigenlijk de vloerverwarmingpomp uit als een defrost gaande is.
vragen:
1. stook je boven niet?
2. hoe groot is het huis (inclusief oppervlakte bovenverdiepingen)
3. redde je het met de vloerverwarming op gas alleen om de boel op 20 graden te houden (en op welke temp stond de verdeler dan ingesteld?)
4. hoe hoog is de retourtemperatuur van de vloerverwarming?
5 wat is de h.o.h. afstand en buisdiameter van de vloerverwarming?
6. hoe is het buffervat aangesloten?
7. hoe groot is het buffervat.
Adviezen:
- Zoals je zelf al hebt aangegeven is een pomploze gesloten verdeler beter. omdat nu aanvoer en retour wordt gemengd, moet de aanvoer vanuit de wp een paar graden omhoog. Dat kost je een beetje efficiëntie. Bijkomend voordeel is dat je geen extra verbuik hebt van de vloerverwarmingpomp.
- Het liefst haal je het buffervat ook eruit. Die is vrij nutteloos met zo'n enorme vloerverwarming en kost je ook een klein beetje aan effiecientie. De volgende post legt het heel mooi uit:
Remco45 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Dit scheelt eveneens weer verbruik van de pomp zelf.
- Zolang de pompen erin zitten zet je deze het liefst zo hoog mogelijk. De flow moet namelijk zo hoog mogelijk. Met een hogere flow zal je ook een hogere afgifte hebben in je systeem. Daardoor kan de aanvoertemp van de WP omlaag, en dat is een plus in de efficientie.
Je vraag of de pomp van de vloerverwarming niet uit kan tijdens een defrost. Ik kan me voorstellen dat dit technisch mogelijk is, maar eigenlijk is dat iets wat je niet moet willen. Die warmte uit je vloer helpt namelijk heel goed bij een defrost en het is echt niet zo dat na een paar minuten de vloer afgekoeld is. Als je de vloerverwarming gaat ontkoppelen op dat moment, dan heeft de warmtepomp slechts nog de inhoud van het buffervat ter beschikking. Die warmte daaruit is beperkt afhankelijk van de grootte van het vat. gevolg is dat de defrost te lang duurt, en het thermisch verwarmingselement in de warmtepomp aan gaat slaan om te defrosten
wat veel elektrische energie kost. Lang verhaal kort: Geen tijd in stoppen.
Ten laatste nog een heel belangrijke opmerking betreffende de vloerverwarming die je hebt van 135m2. Stel dat deze een h.o.h. heeft van 10cm en een buisdiameter van 16x2. Dan zou het kunnen zijn dat je bij een aanvoer van 30°C / 20°C binnen een afgifte hebt van 65watt/m2. Dat betekent dat je al bijna 9kw al nodig hebt om de vloer warm te houden. Die Midea heeft die 10kw bij +7° maar heeft nog maar 8kw over bij -7°C. bij -10°C is dat ongeveer 7kw. Dus puur afgaande op de vloerverwarming heeft deze al te weinig vermogen.
Tel daarbij op de inefficiënties door de open verdeler, buffervat en pompen die misschien niet snel genoeg draaien en dan kun je eigenlijk al op je klompen aanvoelen dat je te kort komt.
Gezien je huis waarschijnlijk erg groot is, is het elektrisch verbruik overigens niet schokkend in mijn optiek. Als je je jaarlijks gasverbruik zou weten dan is daar nog wat meer over te zeggen.
p.s. Ik ben verder wel geïnteresseerd in de ervaringen verder gezien ik ook een soortgelijke warmtepomp (Ferroli m3.2 10) heb. Dat is eigenlijk gewoon een Midea maar dan met een ander stikkertje erop.