Technisch gezien is dat ook zo, als je de tijd hebt zou je bij 46 graden en genoeg tijd ook wel resultaten zien, aangezien E. coli bij die temperatuur na verloop van tijd afsterft (geen advies om te doen). E. coli gedijt het beste bij een temperatuur van 37°C, vergelijkbaar met de lichaamstemperatuur van mensen en veel dieren. Hoewel ze kunnen overleven binnen een temperatuurbereik van 4°C tot 45°C, groeien ze trager bij lagere of hogere temperaturen maar bevriezen heeft wenig zin (iig niet in normale vriezers). Boven de 46°C stopt hun groei volledig en sterven ze bij langere blootstelling af. Hogere temperaturen, zoals 70°C, zorgen echter voor een veel snellere doding van de bacteriën, wat in situaties met een besmettingsrisico veiliger en praktischer is. Ze kunnen zelfs overleven in zure omgevingen, tot een pH van 3,6, en ze zijn bestand tegen koeling en dus ook bevriezing.Proton_ schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:26:
Mensen met een warmtepomp hebben doorgaans een voorraad van 200 liter+ drinkwater in huis.
Ik vraag me af of de antilegionella-maatregelen (1 uur op 65°C) voor boilers ook afdoende helpen tegen zo'n e.coli besmetting. Wellicht ophogen naar 70.
Ik lees
[...]
Dat wekt de indruk dat '3 minuten' belangrijker is dan '100 graden'.
Bron: https://food.unl.edu/escherichinia-coli-o157h7-e-coli
Als je van tevoren weet dat er iets gaat gebeuren, kun je altijd een badkuip vullen met water om als tijdelijke voorraad achter de hand te hebben, mits je die mogelijkheid hebt. Een kennis van mij in Oekraïne had dat gedaan toen hij wist dat er iets stond te gebeuren.
[ Voor 13% gewijzigd door jdh009 op 05-10-2024 22:07 ]
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999