Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:21

jdh009

FP ProMod
Proton_ schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:26:
Mensen met een warmtepomp hebben doorgaans een voorraad van 200 liter+ drinkwater in huis.
Ik vraag me af of de antilegionella-maatregelen (1 uur op 65°C) voor boilers ook afdoende helpen tegen zo'n e.coli besmetting. Wellicht ophogen naar 70.
Ik lees

[...]

Dat wekt de indruk dat '3 minuten' belangrijker is dan '100 graden'.
Technisch gezien is dat ook zo, als je de tijd hebt zou je bij 46 graden en genoeg tijd ook wel resultaten zien, aangezien E. coli bij die temperatuur na verloop van tijd afsterft (geen advies om te doen). E. coli gedijt het beste bij een temperatuur van 37°C, vergelijkbaar met de lichaamstemperatuur van mensen en veel dieren. Hoewel ze kunnen overleven binnen een temperatuurbereik van 4°C tot 45°C, groeien ze trager bij lagere of hogere temperaturen maar bevriezen heeft wenig zin (iig niet in normale vriezers). Boven de 46°C stopt hun groei volledig en sterven ze bij langere blootstelling af. Hogere temperaturen, zoals 70°C, zorgen echter voor een veel snellere doding van de bacteriën, wat in situaties met een besmettingsrisico veiliger en praktischer is. Ze kunnen zelfs overleven in zure omgevingen, tot een pH van 3,6, en ze zijn bestand tegen koeling en dus ook bevriezing.

Bron: https://food.unl.edu/escherichinia-coli-o157h7-e-coli

Als je van tevoren weet dat er iets gaat gebeuren, kun je altijd een badkuip vullen met water om als tijdelijke voorraad achter de hand te hebben, mits je die mogelijkheid hebt. Een kennis van mij in Oekraïne had dat gedaan toen hij wist dat er iets stond te gebeuren.

[ Voor 13% gewijzigd door jdh009 op 05-10-2024 22:07 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:13
Interessant topic! Zelf probeer ik toch ook altijd basisvoorzieningen voor minstens een week te bewaren. Ik heb ondertussen ook al wat campeer/survival attributen dat moest het helemaal verkeerd gaan ik toch een basis heb om op terug te vallen.

Ik heb lange tijd gezocht naar iets dat als verdediging kan dienen. Momenteel heb ik een knuppel en een goed 'survival' mes. Als het echt verkeerd gaat koop ik mij ook nog een machete, dit heb ik nu niet omdat ik dit eigenlijk niet in mijn huis wil..

Echter zijn vuurwapens natuurlijk de Holly grail in dergelijke situaties. Helaas is het vrij groot gedoe, en zijn er vaste jaarlijkse kosten aan verbonden in België.. Ik ben ook niet zo geïnteresseerd in wapens dat ik er een hobby zou van kunnen maken. Ik kan echter wel wapens volledig manipuleren, dus het is niet dat ik nog een opleiding zou nodig hebben moest ik er ooit eentje kunnen bemachtigen.

Ik zocht dus een makkelijk toegankelijke oplossing om een vuurwapen te vervangen. Ik kwam bij toeval uit op een katapult ( slingshot ). Ik moest er zelf wel even mee lachen toen ik op het idee kwam, maar ondertussen weet ik uit ervaring dat het eigenlijk een goede compromis is..

Dat ding schiet zo hard, dat er soms meer kinetische energie vrijkomt dan bij een vuurwapen!
Verder is het:
- zeer toegankelijk ( geen vergunning etc nodig )
- makkelijk te leren, en mits enige oefening kan je best precies doel treffen
- unlimited munitie om het zo maar te zeggen ( heb je bij een pijl en boog niet )
- weinig delen die kunnen stuk gaan
- het kost praktisch niets ( voor 50euro heb je al een goed product )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:58
Rubberen schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:32:

Ik heb lange tijd gezocht naar iets dat als verdediging kan dienen. Momenteel heb ik een knuppel en een goed 'survival' mes. Als het echt verkeerd gaat koop ik mij ook nog een machete, dit heb ik nu niet omdat ik dit eigenlijk niet in mijn huis wil.
Afhankelijk van wat je precies als scenario ziet ‘als het echt verkeerd gaat’ zou je die machete dan nog wel kunnen kopen?
- unlimited munitie om het zo maar te zeggen ( heb je bij een pijl en boog niet )
Welke ammo schiet je met de slingshot?

Heb je een linkje naar een goed model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 16:57

Jiffy

God, you're ugly!

Ik zocht dus een makkelijk toegankelijke oplossing om een vuurwapen te vervangen. Ik kwam bij toeval uit op een katapult ( slingshot ). Ik moest er zelf wel even mee lachen toen ik op het idee kwam, maar ondertussen weet ik uit ervaring dat het eigenlijk een goede compromis is..

Dat ding schiet zo hard, dat er soms meer kinetische energie vrijkomt dan bij een vuurwapen!
Verder is het:
In Nederland is een katapult dus ook een verboden wapen.

Evenals handgranaten, trouwens. :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
Wally2002 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:43:
[...]

Afhankelijk van wat je precies als scenario ziet ‘als het echt verkeerd gaat’ zou je die machete dan nog wel kunnen kopen?

[...]

Welke ammo schiet je met de slingshot?

Heb je een linkje naar een goed model?
dit is een voorbeeld:
https://www.amazon.com/BA...1-2&ts_id=3307780011&th=1

Als het z'n steun heeft voor je arm zit je wel goed.

Je kan er eigenlijk alles mee schieten die erin past zeg maar. Steentjes, lagers etc etc Dat maakt het net een goeie optie - je zit nooit zonder 'ammo'.

Die machette kan ik hier ook lokaal kopen. Op knifeandtools, is het vandaag besteld morgen in huis. Dus ik heb de opties :)
Jiffy schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:00:
[...]

In Nederland is een katapult dus ook een verboden wapen.

Evenals handgranaten, trouwens. :)
In Belgie is het gelukkig niet verboden:

'' Katapulten werden in de nieuwe Wapenwet ondergebracht in de categorie van de "vrij verkrijgbare wapens". U hoeft dus geen vergunning aan te vragen voor de katapulten. ''

Handgranten zijn hier ook verboden :o

[ Voor 3% gewijzigd door Rubberen op 08-10-2024 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Rubberen schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:05:
[...]

Die machette kan ik hier ook lokaal kopen. Op knifeandtools, is het vandaag besteld morgen in huis. Dus ik heb de opties :)
Is die optie ook beschikbaar als de pleuris is uitgebroken? Dat is mijn punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Wally2002 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:29:
[...]

Is die optie ook beschikbaar als de pleuris is uitgebroken? Dat is mijn punt.
Dat kun je gevoeglijk vergeten, natuurlijk. De prio bij het verkrijgen van spullen wanneer het serieus fout gaat is:
1. Toiletpapier
2. Machetes en ander serieus snij- of hakgereedschap
3. De rest.

Wanneer jij denkt "hmmm, laat ik eens kijken of ik mezelf kan verdedigen door ergens nog iets wapenachtigs te kopen/regelen" ben je heel, héél veel te laat...

[ Voor 16% gewijzigd door Jiffy op 08-10-2024 09:40 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Interessant topic! Zelf probeer ik toch ook altijd basisvoorzieningen voor minstens een week te bewaren. Ik heb ondertussen ook al wat campeer/survival attributen dat moest het helemaal verkeerd gaan ik toch een basis heb om op terug te vallen.

Ik heb lange tijd gezocht naar iets dat als verdediging kan dienen. Momenteel heb ik een knuppel en een goed 'survival' mes. Als het echt verkeerd gaat koop ik mij ook nog een machete, dit heb ik nu niet omdat ik dit eigenlijk niet in mijn huis wil..

Echter zijn vuurwapens natuurlijk de Holly grail in dergelijke situaties. Helaas is het vrij groot gedoe, en zijn er vaste jaarlijkse kosten aan verbonden in België.. Ik ben ook niet zo geïnteresseerd in wapens dat ik er een hobby zou van kunnen maken. Ik kan echter wel wapens volledig manipuleren, dus het is niet dat ik nog een opleiding zou nodig hebben moest ik er ooit eentje kunnen bemachtigen.

Verder is het:
- makkelijk te leren, en mits enige oefening kan je best precies doel treffen
- weinig delen die kunnen stuk gaan
Waar wil je het voor gebruiken? Als zelfverdediging of om te jagen?

Want voor dat laatste kun je net zo goed een lucht of CO2 buks aanschaffen.

Een katapult kan veel kinetische energie meegeven, maar om echt dodelijk letsel te veroorzaken (verdediging) is het te zwak. (Natuurlijk doet het rete veel pijn als je een knikker of steen tegen je bakkes krijgt, maar de kans dat je het overleeft is gewoon groot.)

Een kogel is aërodynamisch en als die wordt afgevuurd krijgt het een rotatie mee in de loop, dit heb je niet bij een katapult en daardoor verlies je heel snel veel energie over afstand.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:47
Niemand hier die al eens gedacht heeft aan compound bogen? Dat is gewoon legaal in Nederland*, en bovendien precies wat je zoekt.

Boogschieten is overigens ook een leuke hobby. Dan gooi je tenminste niet je geld simpelweg weg aan materiaal dat je waarschijnlijk toch nooit gaat gebruiken.

*De broadheads die je op je pijl kunt zetten zijn overigens niet legaal. Dan tover je het om van een hobby naar een dodelijk wapen.

[ Voor 94% gewijzigd door scoobs op 08-10-2024 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

scoobs schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:56:
Niemand hier die al eens gedacht heeft aan compound bogen? Dat is gewoon legaal in Nederland*, en bovendien precies wat je zoekt.

Boogschieten is overigens ook een leuke hobby. Dan gooi je tenminste niet je geld simpelweg weg aan materiaal dat je waarschijnlijk toch nooit gaat gebruiken.

*De broadheads die je op je pijl kunt zetten zijn overigens niet legaal. Dan tover je het om van een hobby naar een dodelijk wapen.
Zijn kruisbogen niet handiger en makkelijker te gebruiken?
https://www.boogschietshop.nl/kruisboog-kopen

200 euro valt ook best mee: https://www.boogschietshop.nl/cobra-R9-system-DeLuxe-90lbs

Of als het wat meer mag kosten:
https://www.boogschietsho...ompound-pistool-kruisboog
https://www.boogschietshop.nl/Excalibur-Twinstrike-TAC2

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2024 10:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Je kunt voor een thuisarsenaal ook gewoon een dagje gaan shoppen in Duitsland, hier zijn behoorlijk wat spullen voor zelfverdediging vrije verkoop vanaf 18 jaar.

Denk aan pepperspray, tasers, luchtdruk en CO2 wapens.

Ben ooit in een ver verleden wel eens met een maatje naar een Frankonia gereden, dan sta je verbaast wat je allemaal kunt kopen zonder vragen.

Natuurlijk is het topic verdediging wel een schijnveiligheid. Als je op het punt komt dat je jezelf moet gaan verdedigen tegen plunderaars of mensen met kwade intenties, dan ben je eigenlijk veel te lang blijven zitten.

Je kunt beter eerder vertrekken of een alliantie vormen voor je veiligheid. Jezelf isoleren gaat je overlevingskansen drastisch verminderen. Stel dat er na 4 weken chaos ineens een groep van 8 kerels je huis betreden op zoek naar voedsel, sta je dan met je katapult.

Vergeet daarbij ook niet dat het toepassen van (dodelijk) geweld enorm ingrijpend is en waarschijnlijk ook ten koste gaat van je eigen geestelijke en lichamelijke gezondheid.

Het is echt niet zo dat je in een gevecht met messen iemand vermoord en daarna weer vrolijk een bakje brandnetel thee gaat zetten om even snel bij te komen.

Zelfverdediging met wapens is voor het gros van de populatie een allerlaatste redmiddel om de overlevingskansen van een zeer geweldadige situatie te vergroten. Maar kans is meer dan groot dat je er zelf ook geschonden uitkomt.

Tenzij je natuurlijk een M4 karabijn hebt liggen, dan ben je vermoedelijk een god amongst insects.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

FrambozenTaart schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:17:

Je kunt beter eerder vertrekken of een alliantie vormen voor je veiligheid. Jezelf isoleren gaat je overlevingskansen drastisch verminderen. Stel dat er na 4 weken chaos ineens een groep van 8 kerels je huis betreden op zoek naar voedsel, sta je dan met je katapult.
Dat hangt van de situatie af, die je ook niet altijd correct kan inschatten. Als je een alliantie vormt met niet-preppers, ga je dan je eten en drinken delen? Dan gaat je voorraad snel op zijn, gaan ze misschien misbruik maken van de situatie, of je overvallen en het biedt alsnog geen garantie dat ze je gaan verdedigen in nood.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2024 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Hangt af van de situatie. Als complete beginner die nog nooit heeft geoefend, én niet sterk is, ja. Als je een beetje hebt geoefend, en voldoende sterk bent om een compound op spanning te brengen (op spanning houden is juist makkelijk) dan is een compound juist beter, omdat de herlaadsnelheid significant sneller kan zijn. Een kruisboog heeft namelijk vaak een specifieke manier van herladen, en kun je niet op spanning brengen tijdens het richten.
Ja, kruisbogen hebben meer energie, maar dat is echt niet nodig.

Los daarvan heb ik in het verleden hier wel eens gezegd dat spullen kopen puur voor een shtf situatie voor mij aanvoelt als geld weggooien. Schieten met een handboog kan ook gewoon een leuke hobby zijn, en ik denk dat dat je eerste doel moet zijn, alvorens je het meest dodelijke vergunningsvrije ranged wapen koopt.

[ Voor 23% gewijzigd door scoobs op 08-10-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

pepperspray is in Nederland verboden en de straffen zijn gelijk aan een illegaal vuurwapen. Het bezit ervan kan leiden tot een fikse straf en ook gevangenisstraf.

Dat dat in de landen om ons heen anders is dat klopt.In de meeste landen is het vrij verkrijgbaar.

Nederland heeft gewoon bijzonder strenge wetten, veel strenger dan andere landen in Europa.

Niet dat het helpt tegen mensen die iets illegaals willen doen want die trekken zich niets aan van welke wet dan ook en het aantal illegale vuurwapens is in Nederland groter dan het aantal legale vuurwapens en dan niet bij een kleine marge.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:23:
[...]

Dat hangt van de situatie af, die je ook niet altijd correct kan inschatten. Als je een alliantie vormt met niet-preppers, ga je dan je eten en drinken delen? Dan gaat je voorraad snel op zijn, gaan ze misschien misbruik maken van de situatie, of je overvallen en het biedt alsnog geen garantie dat ze je gaan verdedigen in nood.
Ach, je kunt je hele huis vol drukken met water, voedsel en wapens; uiteindelijk is de uitkomst dat je leven korter zal worden als onze beschaving instort.

Je kunt jezelf opsluiten en als een oom Dagobert op je rantsoenen gaan zitten, maar zelfs al heb je 9 kuub aan hoog calorische proteïne repen, aan alle voorraden komt een eind.

Zelfredzaamheid bij een val van beschaving binnen massaal bevolkt gebied is eigenlijk gewoon een illusie. Natuurlijk kun je enige voorbereiding treffen maar dat is meer om een vrij korte periode van nood te kunnen overbruggen dan langdurig overleven in een post apocalyptische setting.

De mens is daarnaast zover gekomen door samen te werken, niet omdat iedereen zichzelf isoleerde en zijn eigen ding deed. Onze evolutie is sociaal. Beetje vreemd om dan wel isolatie te zien als overlevings oplossing.

Het zou kunnen werken maar dan moet je net als die compleet doorgedraaide prepper gekkies in USA jezelf echt tot de tanden bewapenen, veel scenarios trainen met regelmaat, enorm lang houdbare voedsel voorraden en schuilbunker achtige constructies aanleggen.

Eigenlijk ben je dan je huidige leven aan het opgeven aan een scenario dat de kans bestaat dat beschaving eindigt binnen je tijdsbestek.

Tja, leuke hobby.

[ Voor 5% gewijzigd door FrambozenTaart op 08-10-2024 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
FrambozenTaart schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:17:
Je kunt voor een thuisarsenaal ook gewoon een dagje gaan shoppen in Duitsland, hier zijn behoorlijk wat spullen voor zelfverdediging vrije verkoop vanaf 18 jaar.
Hou met 1 ding rekening; in Duitsland zijn alle luchtdrukwapens gelimiteerd op 7.5 Joule, is wel wat aan te doen door het wapen uit elkaar te halen en de restrictie te verwijderen, maar voor luchtdrukwapens kun je beter in Nederland kijken daar wij geen limiet kennen. De Umarex T4E is een leuk (zelfs legaal, zoals de TP50) wapen voor home defense. Werkt op co2 patronen en schiet harde rubber ballen, verfkogels, peperkogels, etc. De grotere broertjes zijn te koop in Duitsland en kun je binnen een half uur op volle kracht hebben.
FrambozenTaart schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:41:
[...]
De mens is daarnaast zover gekomen door samen te werken, niet omdat iedereen zichzelf isoleerde en zijn eigen ding deed. Onze evolutie is sociaal. Beetje vreemd om dan wel isolatie te zien als overlevings oplossing.
Dat was eens.. Kijk om je heen, we wonen misschien bovenop elkaar maar staan verder uit elkaar dan ooit. En daarbij, die tijd waar je naar refereert was toen de mens nog samen op jacht moest, samen moest oogsten, etc. De noodzaak voor samenwerking is er allang niet meer omdat alles bij de supermarkt ligt. En zodra die leeg is, zitten we binnen een week in complete anarchie. Ik ben het trouwens helemaal met je eens dat samenwerking daarna noodzakelijk is, maar ik verwacht geen sterke vertrouwensband tussen vreemden.

Als je je de eerste 2 weken thuis kunt redden en niet naar buiten hoeft, dan bespaar je jezelf een boel ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
ouweklimgeit schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:59:

Dat was eens.. Kijk om je heen, we wonen misschien bovenop elkaar maar staan verder uit elkaar dan ooit. En daarbij, die tijd waar je naar refereert was toen de mens nog samen op jacht moest, samen moest oogsten, etc. De noodzaak voor samenwerking is er allang niet meer omdat alles bij de supermarkt ligt.
De vorm van samenwerking is veranderd, maar voor de spullen die in de supermarkt liggen ben je nog steeds afhankelijk van andere mensen: productie, transport, winkel personeel. Idem voor vele andere zaken die het leven mogelijk maken, en andere mensen zijn oa afhankelijk van het werk dat jij doet.

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:54:
[...]

Toiletpapier is een behoorlijk recente uitvinding. Voor je (bet-)overgrootmoeder zou het bizar lijken dat we aan de lopende band bomen kappen om eenmalig te gebruiken en vervolgens in het riool te dumpen. Vroeger deden ze het met een hand, een doek, later een oude krant, of zoals in Azie, een flesje water.
Ja dat is waar, tanden poetsen ook. Mijn opa heeft dat wel eens verteld. Maar er leven nu niet zo veel mensen meer denk ik die het hebben meegemaakt.

De eerste keer dat ik in Vietnam kwam (bij mensen thuis, niet in hotels, mijn vrouw komt daar vandaan) hadden ze daar ook al toiletpapier, alleen gebruikten ze het alleen voor het droogmaken. Je mocht het ook niet door het toilet spoelen (de riolering kon dat niet aan)?. Ik denk dat het nu anders is, het is allemaal veel luxer geworden. Deze zomer in Tanzania geweest (ook niet in hotels), veel armer dan Vietnam, maar ook daar hebben ze toiletpapier (ok niet iedereen denk ik, je hebt daar ook huisjes van zand en as en daar zal niet eens een wc in zitten, maar dat zijn wel de bejaarden die eigenlijk nog in de huizen wonen zoals ze vroeger gebouwd werden daar). Onderweg moet je daar wel je eigen rol toiletpapier meenemen, tankstations enzo hebben het ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 08-10-2024 12:40 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
FrambozenTaart schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:44:
[...]

Waar wil je het voor gebruiken? Als zelfverdediging of om te jagen?

Want voor dat laatste kun je net zo goed een lucht of CO2 buks aanschaffen.

Een katapult kan veel kinetische energie meegeven, maar om echt dodelijk letsel te veroorzaken (verdediging) is het te zwak. (Natuurlijk doet het rete veel pijn als je een knikker of steen tegen je bakkes krijgt, maar de kans dat je het overleeft is gewoon groot.)

Een kogel is aërodynamisch en als die wordt afgevuurd krijgt het een rotatie mee in de loop, dit heb je niet bij een katapult en daardoor verlies je heel snel veel energie over afstand.
Dat zal wellicht voor beide situatie worden gebruikt. Op youtube heb ik al verschillende video's gezien dat ze een slingshot daadwerkelijk gebruiken om te jagen. Of het ideaal is? Dat is een andere vraag.

Ik heb nooit de bedoeling gehad om een item aan te kopen om te doden. Het gaat mij puur om zelfverdediging en afschrikking. Ik ben wel zeker dat als je getroffen word door een katapult 'geladen' met een metalen of stalen bal, je oorspronkelijke intenties wellicht laat varen.

Ook als je getroffen wordt heb je als verdedigende partij een momentum dat je kan gebruiken om weg te lopen, of te profiteren van je gewonde tegenhanger. Dat is naar mijn optiek voldoende.

Ik heb al een rifle met scope, niet op co2 maar met knikloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
scoobs schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:56:

Je zegt het zelf, als je het als hobby zou uitvoeren is wel een meerwaarde. Maar om enkel te kopen in SHTF situatie is die optie voor mij weggevallen. Ook zit je terug gelimiteerd aan je munitie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-09 21:36
Op de site van de NOS las ik een artikel dat er afgelopen maandag om 21:30 op de NPO een live nieuwsuitzending is uitgezonden over een cyberanval welke een grote stroomstoring in de provincies Utrecht, Zuid-Holland en Zeeland had veroorzaakt. De uitzending ("Black-out") was uiteraard nep (en dat werd ook redelijk duidelijk aangegeven), maar probeert wel een zo realistisch mogelijk scenario weer te geven.

Ik heb een klein stukje terug gekeken en ga hem in het weekend helemaal kijken, maar omdat ik denk dat dit meerdere mensen hier aanspreekt, wilde ik de uitzending wel alvast delen.
Wat als Zuid-Holland, Zeeland en Utrecht al 52 uur zonder stroom zitten door een cyberaanval op netbeheerder Stedin? En wat als het gevaar dreigt dat daar nog meer provincies bij gaan komen? Het is een scenario dat nu nog onwerkelijk klinkt, maar reëler is dan ooit. In deze live special wordt de kijker meegenomen in een werkelijkheid die weliswaar fictief is, maar is gebaseerd op een meer dan realistisch scenario.
De aflevering is terug te kijken op NPO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In dit artikel wordt de kans op zo'n grote blackout (in BE) op 'quasi nul' ingeschat, maar dat vind ik toch nogal optimistisch. Er worden ook kaarsen aanbevolen, maar dat lijkt me toch niet zo slim ivm brandgevaar. Ik zie het zo gebeuren dat er hele huizenblokken afbranden omdat er geen watervoorziening meer is en omdat de brandweer niet overal tegelijk kan zijn. Als er dan ook nog petroleumkacheltjes van onder het stof gehaald worden en ongebruikte kachels terug leven ingeblazen worden...

Tijdens de energiecrisis gebeurden er ook al gekke dingen: https://www.ad.nl/binnenl...heel-gevaarlijk~ae75b3c3/
In BE zelfs met doden tot gevolg: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221012_95523185
Zelfs enkele dagen geleden nog: https://vrtnws.be/p.oLybdLXDO

Heeft iemand al eens getest of je met opvouwbare zonnepaneeltjes van ongeveer 100 euro op een bewolkte dag een LED-zaklamp voldoende kan opladen voor een hele avond? Dan bedoel ik geen sterke schijnwerper, maar een campinglichtje dat een uniform licht verspreidt en omhoog gehangen kan worden (zoiets) Anders probeer ik het eens :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2024 08:52 ]

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:05
Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:35:

Heeft iemand al eens getest of je met opvouwbare zonnepaneeltjes van ongeveer 100 euro op een bewolkte dag een LED-zaklamp voldoende kan opladen voor een hele avond? Dan bedoel ik geen sterke schijnwerper, maar een campinglichtje dat een uniform licht verspreid en omhoog gehangen kan worden (zoiets) Anders probeer ik het eens :)
Op een bewolkte winterdag moet je denken aan ongeveer 1-5% van de optimale opbrengst. Waarschijnlijk kun je deze wel opladen met een auto(accu).

Verwijderd

Noshi schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:54:
[...]

Op een bewolkte winterdag moet je denken aan ongeveer 1-5% van de optimale opbrengst. Waarschijnlijk kun je deze wel opladen met een auto(accu).
Ok, dan is een opwindbare lamp waarschijnlijk beter, of vroeger gaan slapen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:06:
[...]

Ok, dan is een opwindbare lamp waarschijnlijk beter, of vroeger gaan slapen :p
Komt er 9 maanden later een geboortegolf... :*)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:35:
In dit artikel wordt de kans op zo'n grote blackout (in BE) op 'quasi nul' ingeschat, maar dat vind ik toch nogal optimistisch. Er worden ook kaarsen aanbevolen, maar dat lijkt me toch niet zo slim ivm brandgevaar. Ik zie het zo gebeuren dat er hele huizenblokken afbranden omdat er geen watervoorziening meer is en omdat de brandweer niet overal tegelijk kan zijn. Als er dan ook nog petroleumkacheltjes van onder het stof gehaald worden en ongebruikte kachels terug leven ingeblazen worden...
Het is in ieder geval al de tweede keer in iets meer dan een week dat mijn internet uitvalt. Misschien niet het ergste dat kan gebeuren, maar ik kan zo niet thuiswerken en zou 4 uur moeten reizen met de trein.

Ik heb het opgelost met een usb naar ethernet kabeltje en heb mijn desktop rechtstreeks op mijn telefoon aangesloten en kan nu gewoon remote werken en bellen met de computer.

Ipv kaarsen lijken lampen op batterijen me handiger. Dat geeft veel meer licht. Voor warmte staat er een foetsie in de veranda die 2600 Watt warmte kan produceren zonder stroomverbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 14-11-2024 09:16 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Steamwitz schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:17:
Op de site van de NOS las ik een artikel dat er afgelopen maandag om 21:30 op de NPO een live nieuwsuitzending is uitgezonden over een cyberanval welke een grote stroomstoring in de provincies Utrecht, Zuid-Holland en Zeeland had veroorzaakt. De uitzending ("Black-out") was uiteraard nep (en dat werd ook redelijk duidelijk aangegeven), maar probeert wel een zo realistisch mogelijk scenario weer te geven.
Ik heb 'm maandagavond in zijn geheel gezien (ik had vooraf meegekregen dat ie zou worden uitgezonden), en het was zeker interessant. Geen nieuwe dingen gehoord, maar een (imo) prima methode om een breed publiek te informeren over mogelijke maatschappelijke risico's.

Interessanter is: het is overduidelijk dat er vanuit de overheid aandacht wordt besteed aan het weerbaar(der) maken van de maatschappij tegen invloeden van buitenaf. Er werd in de uitzending sterk de nadruk gelegd op de noodzaak van het zelfredzaam zijn gedurende meerdere dagen bij grootschalige incidenten en de noodzaak tot voorbereiding daartoe. En dat vind ik een goed iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:15:
[...]

Ipv kaarsen lijken lampen op batterijen me handiger. Dat geeft veel meer licht. Voor warmte staat er een foetsie in de veranda die 2600 Watt warmte kan produceren zonder stroomverbruik.
Wel opletten voor de CO-concentratie. Eigenlijk zou je zonder verwarming moeten kunnen, er zijn slaapzakken waarin je warm blijft tot -15 of -20 graden, met een goed donsdeken kom je ook al een eind. Gewoon onder het dons liggen en zo weinig mogelijk bewegen om energie en water te besparen :p Win-win-win.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:22:
[...]

Wel opletten voor de CO-concentratie. Eigenlijk zou je zonder verwarming moeten kunnen, er zijn slaapzakken waarin je warm blijft tot -15 of -20 graden, met een goed donsdeken kom je ook al een eind. Gewoon onder het dons liggen en zo weinig mogelijk bewegen om energie en water te besparen :p Win-win-win.
Ja, ik heb ook een koolmonoxide alarm daar liggen.

/▌

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
SeatRider schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:12:
[...]

Ik bedoelde voornamelijk dat een elektrische auto waardeloos is geworden op het moment dat de laadinfra wegvalt (ja, je komt 350 km ver).
Opladen op zonnepanelen en gebruiken als back up opslag om de woning geruime tijd van de noodzakelijke energie te voorzien. :+
ps. uiteraard alleen met een EV mogelijk die kan terugleveren. :)
ps.2 Ik heb geen gas dus die kan ook niet "uitvallen" maar als back up, voor als er te weinig zon zou zijn, een houtvoorraad om enkele jaren te overbruggen. O-)
En een onuitputtelijke voorraad water.
En een eigen moestuin.
En een eigen boomgaard.
En desnoods een eigen jachtgebied.

Komt allemaal goed. _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2024 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

SeatRider schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:12:
[...]

Ik bedoelde voornamelijk dat een elektrische auto waardeloos is geworden op het moment dat de laadinfra wegvalt (ja, je komt 350 km ver).
Als de benzine niet meer bevoorraad wordt is dat ook waardeloos. Voor een electrische auto kun je met een accu en zonnepanelen (en veel geduld) nog wel wat doen.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
IvoB2 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:48:
[...]

Opladen op zonnepanelen en gebruiken als back up opslag om de woning geruime tijd van de noodzakelijke energie te voorzien. :+
ps. uiteraard alleen met een EV mogelijk die kan terugleveren. :)
En een elektrische installatie thuis die off-grid/eilandbedrijf kan werken.

• IvoB2
Wally2002 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:51:
[...]
En een elektrische installatie thuis die off-grid/eilandbedrijf kan werken.
Idd. Aanwezig. (y)

• IvoB2
absrnd schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:15:
Je vergeet 20 kilo WC papier !!
Waarom?
Dat gaat even goed met water.

• IvoB2
5pë©ïàál_Tèkén schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:28:
[...]

Een maand lijkt me het max haalbare qua overleven in een woning zonder deze te verlaten. Regel zo'n noodpakket en hang niet de superheld uit. :+
Hangt uiteraard af van ieders persoonlijke skills en mate van voorbereiding.
Ik zie ook geen reden om in onze westerse omgeving het maar een maand (vanwaar die specifieke limiet?)
uit te kunnen houden. In een Arabische/Afrikaanse woestijn of een jungle in het amazonegebied lijken me de uitdagingen tig keer groter. :)

• IvoB2
-tom-562 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:52:
Beetje overdreven, als je zo ver gaat kan je beter een geweer kopen en wat munitie kopen. Daar heb je denk ik meer aan (plunderaars, zelf plunderen etc.)
Uiteraard.
Dat ook.

• IvoB2
Lethalis schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:58:
[...]

Zou het wel willen, maar dat mag niet. En is ook gevaarlijk met een kind in huis.
Je moet vuurwapens dan ook niet zomaar laten rondslingeren in huis. 8)7
Die berg je veilig op. Wapen en munitie los van elkaar.

• IvoB2
Basekid schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:54:
Alles wat langer dan dat duurt dan ben ik sws dood :(
Spijtig voor bepaalde personen maar wanneer het er echt op aan komt geldt uiteraard de wet van de sterkste en survival of the fittest en niet meer de artificiële wetten van de ultieme pampermaatschappij.

Verwijderd

IvoB2 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:06:
[...]

Spijtig voor bepaalde personen maar wanneer het er echt op aan komt geldt uiteraard de wet van de sterkste en survival of the fittest en niet meer de artificiële wetten van de ultieme pampermaatschappij.
Pampermaatschappij klinkt negatief, maar is het niet fijn dat wanneer je zwaar ziek of gewond bent, je toch kan overleven? Vroeger kon een snee in je vinger al fataal zijn (infectie). Net onze medische vooruitgang maakt ons uiteindelijk sterker, gezonder en maakt dat we langer leven.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2024 10:10 ]

• IvoB2
Lethalis schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:57:
[...]

Bijvoorbeeld pakken havermout. Is wel een jaar houdbaar en het kan vast langer... maar ik had na anderhalf jaar toch echt geen zin meer om dat nog te eten.

Dus het is prima als je regelmatig havermout eet en de voorraad ververst, maar als je het normaal niet eet dan gooi je het uiteindelijk weg. En ik kocht het dus puur "omdat het langer houdbaar is", niet omdat ik het nou zo graag eet.
Inderdaad.
Zoveel verschillende wensen en uitgangspunten als er mensen zijn.
Ik zou daar persoonlijk geen probleem mee hebben.
Ik leef nu ook al hoofdzakelijk op een "dieet" van granen, noten, fruit en groenten.
Allemaal spullen die ofwel lang houdbaar zijn en/of zelf te telen.

• IvoB2
Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:08:
[...]

Pampermaatschappij klinkt negatief, maar is het niet fijn dat wanneer je zwaar ziek of gewond bent, je toch kan overleven? Vroeger kon een snee in je vinger al fataal zijn (infectie).
Ja dat is fijn.
Maar we hebben het hier dan duidelijk niet over "normale" omstandigheden.
Uitgangspunten en overlevingskansen wijzigen naargelang de omstandigheden en de kennis terzake.
Maar voor wie te gewend geraakt is aan alle voordelen van de pampermaatschappij dalen de kansen om te overleven buiten die maatschappij aanzienlijk. In een echte noodsituatie is er ook weinig plaats voor sentiment.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2024 10:12 ]

• IvoB2
thisegzz schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:12:
Je moet zorgen dat je zo min mogelijk afhankelijk bent van anderen.

Eerst maar eens niet ziek worden, dan hoef je niet langs de apotheek.
Veel eten in huis, dan hoef je niet langs de winkel.
Zonnepanelen/windmolen, dan heb je geen energiemaatschappij nodig.
Een watertank, dan heb je geen kraanwater nodig.
Een warmtepomp, dan heb je geen gas nodig.
Elektrische auto aan je duurzame stroomvoorziening, dan heb je geen tankstation nodig.

En natuurlijk wapens, dan kun je iedereen die je bedreigt afschieten.

Volgens mij kun je dan nog wel een tijdje volhouden in je eentje. Maar ik zou het niet gaan proberen.
Op de laatste zin na volledig mee eens. _/-\o_

Verwijderd

IvoB2 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:11:
[...]

Ja dat is fijn.
Maar we hebben het hier dan duidelijk niet over "normale" omstandigheden.
Uitgangspunten en overlevingskansen wijzigen naargelang de omstandigheden en de kennis terzake.
Maar voor wie te gewend geraakt is aan alle voordelen van de pampermaatschappij dalen de kansen om te overleven buiten die maatschappij aanzienlijk. In een echte noodsituatie is er ook weinig plaats voor sentiment.
Dat wel, bij een zware zonnestorm waarbij alle elektronica en elektriciteit uitvalt en beschadigd raakt, zullen geïsoleerde indianenstammen overleven en er misschien helemaal niks van merken dat de maatschappij in de rest van de wereld instort.

• IvoB2
Lethalis schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:12:
[...]
Heb weleens nagedacht over een regenton aanschaffen.
Inderdaad.
Maar wie de mogelijkheden daartoe heeft zou dat beter ook overwegen (en uitvoeren) tijdens normale levensomstandigheden.
Waarom zou je voor alles duur gezuiverd leidingwater uit de kraan blijven tappen wanneer het voortdurend zomaar gratis uit de hemel valt of uit de grond komt?

• IvoB2
LA-384 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:34:
[...]

Volgens mij werkt een omvormer niet zonder netspanning.
Dan ben je verkeerd geïnformeerd.
Hier werken de PV panelen en de PV omvormer zonder netspanning gewoon door hoor.
En dat al jaren. :)
Maar daar moet je uiteraard wel wat extra maatregelen voor nemen. Er is maar weinig dat vanzelf komt.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2024 10:24 ]

• IvoB2
Marzman schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:28:
[...]

Ik heb een regenton, maar ik zou dat niet drinken. Dan kun je beter uit je toilet drinken, daar zit gewoon drinkwater in :+
Niet altijd.
Hier zit er gewoon regenwater in het toilet en kan ik uit het grondwater zuiver drinkwater maken.
Als het echt moet trouwens ook van het water in de regenputten. En wanneer dat niet meer kan van de condens in de lucht. Opties genoeg om drinkwater aan te maken.

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Het is wel opvallend dat "het volk" steeds actiever wordt voorbereid op het ergste, op zich logisch gezien de geopolitieke ontwikkelingen, maar ergens ook wel beangstigend dat het een scenario is waar wel absoluut rekening mee moeten houden.

https://www.dnb.nl/algeme...-balans-risico-s-blijven/
https://npo.nl/start/serie/black-out_1/seizoen-1/blackout

• Wally2002
IvoB2 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:23:
[...]

Dan ben je verkeerd geïnformeerd.
Hier werken de PV panelen en de PV omvormer zonder netspanning gewoon door hoor.
En dat al jaren. :)
Maar daar moet je uiteraard wel wat extra maatregelen voor nemen. Er is maar weinig dat vanzelf komt.
Beetje flauwe opmerking ;)

Een omvormer moet wettelijk gezien afschakelen als er geen netspanning meer is. Stel dat er werkzaamheden aan het net zijn en je gaat opeens zonnestroom invoeden. Beetje gevaarlijk voor de monteur.

Je kunt uiteraard wel investeren in apparatuur waardoor je eilandbedrijf creëert en de omvormer door kan blijven gaan.

• IvoB2
Ligone schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:08:
[...]

Die voor een huis niet nee... Zoek effe op camper oplossingen en de mogelijkheden zijn groot!

Hoewel je een omvormer voor huis ook nog zou kunnen bedriegen: 12v naar 230 sinusomvormer op een batterij en tadaa: omvormer doet het weer!
48V batterij is beter. :)
Een een inverter die een zuivere sinus kan produceren is uiteraard noodzakelijk maar nog beter is eentje die naast een netingang ook nog een aggregaatingang heeft.

Er vanuit gaan dat iets "kan" is één ding. Het in de praktijk ook nog implementeren is wel de volgende stap.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2024 10:34 ]

• IvoB2
vso schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:25:
[...]
Tussen kunnen en werkend krijgen vergt wel de nodige kennis / apparatuur enzv
Inderdaad.
En dat onderscheidt diegenen die degelijk voorbereid zijn en zij die dat niet zijn en afwachten tot iets kan en/of een ander het voor hen komt regelen.

Mijn persoonlijke ervaring is dat het laagje beschaving bij de mens, met veel moeite aangekweekt in de pampermaatschappij, in noodsituaties als allereerste verdwijnt en dat het dan doorgaans ieder voor zich of zijn groep is.

• IvoB2
Lethalis schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:09:
Zijn er hier trouwens mensen die al concreet iets hebben gedaan qua (nood)stroomvoorziening?
Ja, zie hiervoor. :)
Al sinds 2011 in stappen mee bezig.
Eerst PV, dan woning optimaal isoleren en voorzien van energiezuinige toestellen.
Sinds 2021 een eigen opslagsysteem met 15,3 kWh stationaire opslag. Uiteraard ook werkend in eilandmodus.
Sinds Q3 2024 bijkomend 74 kWh mobiele opslag met aggregaatfunctie.
Sinds 2021 85 tot 90% energetisch zelfvoorzienend (in normale comfortabele omstandigheden dus in een noodtoestand - en ik denk dan niet direct aan een bommenregen maar eerder aan een systeemhack - kan ik het wel wat langer uitzingen).
Sinds 1 nov. 24 draai ik proef off grid (geen energie uit net halen).

Ook nog drie mobiele 48V accu's van 950 Wh (om elektrisch tot 45 km/uur op één lading tot 180 km mobiel te blijven).

Als back up voor de warmtepompen (ja idd, twee stuks :) ) nog een speksteenkachel van 2,7 ton die indien nodig voor CV van de woning en SWW kan voorzien. Gebruikt in dat geval nog een 60 tot 100 Wh per etmaal voor CV en SWW.

Alle binnen- en buitenverlichting is sowieso LED en dat verbruikt relatief weinig tot niets.

• IvoB2
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:36:
[...]
Je ziet dat de politie ook steeds minder geweld hoeft te gebruiken. Vóór de jaren '60 was "met de blanke sabel" nog een begrip, nu wordt de recherche ingeschakeld elke keer als een dienstwapen wordt afgevuurd.
Echt? Waar zie jij dat dan? Enige nabijervaring met ordehandhaving?
Laatste tijd nog in bv. Amsterdam geweest? :)

Er is een groot verschil tussen iets niet willen zien en de dagdagelijkse realiteit.
Ik zie (letterlijk te nemen) een omgekeerde realiteit dan jij ziet. :)

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2024 11:12 ]

• scoobs
IvoB2 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:51:
[...]

Ja, zie hiervoor. :)
Al sinds 2011 in stappen mee bezig.
Eerst PV, dan woning optimaal isoleren en voorzien van energiezuinige toestellen.
Sinds 2021 een eigen opslagsysteem met 15,3 kWh stationaire opslag. Uiteraard ook werkend in eilandmodus.
Sinds Q3 2024 bijkomend 74 kWh mobiele opslag met aggregaatfunctie.
Sinds 2021 85 tot 90% energetisch zelfvoorzienend (in normale comfortabele omstandigheden dus in een noodtoestand - en ik denk dan niet direct aan een bommenregen maar eerder aan een systeemhack - kan ik het wel wat langer uitzingen).
Sinds 1 nov. 24 draai ik proef off grid (geen energie uit net halen).
Hoe heb je het technisch ingeregeld? Ik weet dat je met deye inverters eigenlijk een all-in-one oplossing hebt die practisch even duur is als een gewone inverter. (+ de 48v accu's en eventueel een generator) Gecombineerd met een auto transfer switch kun bij netuitval automatisch snel genoeg overschakelen dat je PC's gewoon aan blijven als ik me niet vergis.

• IvoB2
Fordox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:39:
Ik mis een paar onderwerpen in dit topic.

1. Je fysieke gezondheid (op dit moment). Je kan nu nog door middel van een sportfaciliteit je conditie en kracht omhoog krijgen. Een goede afstand kunnen lopen/fietsen of kunnen klimmen lijkt mij cruciaal, je wil zo fit mogelijk in een nare situatie belanden. Vecht en vlucht skills zijn nodig
Naast voedsel inslaan zijn supplementen ook handig, stel dat je fruit verrot is en je geen vitamine C meer krijgt. Een paar potten vitamine tabletten kun je goed mee vooruit.

2. Entertainment. Je mentale gezondheid heeft iets nodig om je goed bij te voelen en je af te leiden van de situatie, anders komen de muren echt op je af. Ook leid entertainment je af van het hongergevoel

3. Technische vaardigheden. Stel je moet iets bouwen of repareren, zorg ervoor dat je die kennis in huis hebt voordat je iets verder kapot maakt met een 'reparatie'. Leer werken met gereedschap dat geen elektriciteit nodig heeft

4. Zorg ervoor dat je geen verslavingen hebt zoals roken of alcohol. Dat maakt je echt stuk in de eerste weken

5. Soft skills. Met een goede charmante instelling krijg je vaak meer voor elkaar dan in je eentje. Zorg er ook voor dat je genoeg relaties hebt op het moment dat er iets uit breekt. Stel je hebt een arts of een militair als kennis, dat scheelt al enorm.

6. Ken je omgeving. Welke gebouwen heb je in de buurt, hoe is de biologie (welke planten en paddenstoelen kun je eten, welke ziektes kun je oplopen), waar kun je water halen, waar wonen je vrienden?

Je kan je voorraadkast helemaal vol hebben, maar zonder de punten hier boven raak je ook in een neerwaartse spiraal.
Volledig mee eens.
1. Ik zit al jaren bijna dagelijks aan mijn conditie te werken. Sinds ik FO ben zit ik tijdens het winterseizoen 2 tot 4 uur in de sportschool (ook nog eens goed voor de mentale gezondheid) en in de tussenseizoenen voornamelijk bosbeheer en in de zomer buitenactiviteiten. Op dat vlak zit het dus wel goed.
2. Lijkt me een redelijk individueel gegeven. Heb nooit zo'n probleem gehad met "muren die op me afkwamen". Hier liggen nog stapels boeken die gelezen/herlezen kunnen worden en altijd werk genoeg aan huis, tuin en omgeving.
3. Over de jaren heen al voldoende huizen gerenoveerd en helpen heropbouwen en daarbij mijn ogen goed de kost gegeven wanneer de vakmensen bezig waren en meehelpen waar kon om bij te leren. Komt dus goed.
4. Nooit gerookt en met de alcoholvoorraad kom ik, als niet verslaafde, wel enige jaren toe.
5. Niet geheel mee eens. Wat ben je in een noodsituatie met een arts of militair als kennis wanneer die niet in de onmiddellijke omgeving aanwezig is en thuis met zijn eigen situatie begaan is?
Zorg dat je de basisvaardigheden zelf tijdig onder de knie hebt.
Ik heb bv. een opleiding als ambulancier achter de rug, de nodige uren survival training in o.a. het hooggebergte, actische omstandigheden, woestijn- en jungle omgeving.
En uiteraard de nodige vaardigheden opgedaan met allerhande (vuur)wapens en urban warfare.
Op dat vlak zit de kennis dus ook wel goed. :+
6. Mijn omgeving (open bebouwing op 1,3 ha grenzend aan twee natuurgebieden met bossen, velden en waterpartijen) is net ingericht om het zonder hulp van buitenaf zo lang mogelijk vol te houden.
Energetisch indien nodig volledig zelfvoorzienend. Inzake regen-, oppervlakte en grondwater evenzeer zelfvoorzienend.

Afhankelijk van de oorzaak van de (nood)situatie en de uitbreiding geraak je uiteindelijk altijd in een neerwaartse spiraal. Dan komt het erop aan wie daar mee kan omgaan en wie niet.

• IvoB2
Sport_Life schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:37:
[...]

Hier een 300l boiler maar die doet het niet als er geen druk op staat.
Wel als je er een elektrische circulatiepomp op aansluit en uiteraard in je eigen energie kan voorzien.
Zo'n pomp komt toe met 6 tot 10 W.
En wanneer die stuk zou zijn of niet aanwezig kan je nog altijd de zwaartekracht haar werk laten doen. :+
Legionella in je water krijg je al weg door het even te verwarmen boven de 60°C en de meeste bacteriën door je water te koken.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2024 11:38 ]

• IvoB2
Rubberen schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:05:
Handgranten zijn hier ook verboden :o
Maar ook daar trekt men zich in bv. de agglomeratie van BXL en A'pen weinig van aan. :)
Het is een beetje naïef om ervan uit te gaan dat in een noodsituatie men zich nog veel zal aantrekken wat in een normale gangbare situatie wel of niet verboden is. 8)7

• IvoB2
FrambozenTaart schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:41:
[...]

Ach, je kunt je hele huis vol drukken met water, voedsel en wapens; uiteindelijk is de uitkomst dat je leven korter zal worden als onze beschaving instort.

Je kunt jezelf opsluiten en als een oom Dagobert op je rantsoenen gaan zitten, maar zelfs al heb je 9 kuub aan hoog calorische proteïne repen, aan alle voorraden komt een eind.
De ultieme vraag die zich dan stelt is uiteraard met hoeveel dagen je je leven wil verkort zien?
Voor de een zal dat al wat meer zijn dan voor de ander.
En bij de ineenstorting van beschavingen zijn er altijd overlevers en zij die al binnen een paar dagen het loodje leggen. En alles er tussen in.
Tja, leuke hobby.
.
Yep. En met praktisch nut. :)
Kan je niet van iedere hobby beweren.

• IvoB2
Wally2002 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:28:
[...]

Beetje flauwe opmerking ;)

Een omvormer moet wettelijk gezien afschakelen als er geen netspanning meer is. Stel dat er werkzaamheden aan het net zijn en je gaat opeens zonnestroom invoeden. Beetje gevaarlijk voor de monteur.

Je kunt uiteraard wel investeren in apparatuur waardoor je eilandbedrijf creëert en de omvormer door kan blijven gaan.
Het een sluit het ander niet uit.
Uiteraard moet een omvormer die parallel met het net is aangesloten om de aangehaalde redenen bij een netstoring zich fysiek van het net afschakelen waardoor de PV niet meer werkt.
Maar de aanwezigheid van een inverter die voorzien is om in eilandfunctie te schakelen (zoals hier het geval is, voorbereiden doe je best voor calamiteiten en niet hals over kop tijdens want dan is het meestal te laat) en een zuivere sinus kan produceren geeft een signaal aan de PV omvormer dat het net (weliswaar virtueel) terug beschikbaar is zodat de PV omvormer zichzelf terug opstart (zoals hij dat ook zou doen wanneer er terug een signaal vanuit het net komt).
Aan je huishoudelijke apparatuur merk je niet eens dat het net is weggevallen (overschakeling geschiedt in minder dan 20 ms). De PV omvormer is hoogstens een minuut onbeschikbaar. De tijd die nodig is voor de noodzakelijke afschakeling (indien gekoppeld aan openbaar net, zoniet is ook die tussenstap niet nodig), het sinussignaal oppikken en de tijd nodig om te herstarten.
Wordt hier minstens een keer per maand getest.

Daar is niets flauw aan. Dat is het onderwerp van dit topic => jezelf tijdig voorbereiden en niet zitten te wachten tot een ander dat voor je komt doen of "hopen" dat je eewig vrijgesteld bent van problemen.

Je goed voorbereiden doe je net zoals het aangaan van iedere verzekering: in de hoop ze nooit nodig te hebben maar toch blij dat je ze hebt wanneer je in de prijzen valt.
Je kan in de overtuiging dat onheil alleen iets is dat anderen overkomt uiteraard ook afzien van iedere verzekering. Gaat meestal ook goed. :)

• IvoB2
scoobs schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:16:
[...]
Hoe heb je het technisch ingeregeld? Ik weet dat je met deye inverters eigenlijk een all-in-one oplossing hebt die practisch even duur is als een gewone inverter. (+ de 48v accu's en eventueel een generator) Gecombineerd met een auto transfer switch kun bij netuitval automatisch snel genoeg overschakelen dat je PC's gewoon aan blijven als ik me niet vergis.
Victron apparatuur.
Quatro II omvormer met een aggregaatingang en een 4 mm² kabel naar buiten met in de buitenmuur een 32A walconnector. Daarop kan o.a. een EV met V2L als aggregaat worden aangesloten.

In de Multiplus II en Quatro II sit sowieso een ATS om bij stroomuitval automatisch af te schakelen van het net en tijdelijk over te schakelen naar eilandfunctie.

De Quatro heeft op de MPII (die maar één AC IN heeft) een bijkomende AC IN (eentje voor net en eentje voor aggregaat).
Sluit je de aggregaat op de AC IN1 aan en net op AC IN2 dan zal bij aansluiting van de aggregaat het net afgesloten worden en krijgt de aggregaat prioriteit. Bij ontkoppelen aggregaat wordt het net als back up ingeschakeld.

Gebruik je geen Quatro maar een MPII kan je hetzelfde bereiken met een MPII + ATS op het net. Maar dan moet je - naargelang net- of aggregaatvoorziening telkens de softwareinstellingen gaan wijzigen.
Bij de QII moet dat niet.

Wens je te werken zonder de back up van een externe aggregaat (alleen met PV, net, thuisaccu) volstaat een MPII als omvormer. Een ATS is dan niet nodig want die zit al ingebouwd in de Victron omvormer/laders.

Bij overschakelen gebeurt dat (voor de verbruikers) idd binnen de 20 ms. Je ziet de lichten niet eens flikkeren. heropstart van de PV omvormer neemt een minuut in beslag. Het ding moet immers wettelijk gezien zichzelf eerst uitschakelen en start pas terug op bij het "zien" van een suivere sinus geproduceerd door de accu-inverter.

Hier kan je bv. alles online bestellen:
https://smartenergyshop.be/

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2024 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of ik deze al gepost heb, maar deze dame zal het ook redden :)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2024 12:23 ]

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:41
IvoB2 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:00:
Ik zie ook geen reden om in onze westerse omgeving het maar een maand (vanwaar die specifieke limiet?)
uit te kunnen houden.
Rule of three (vuistregel).

Team anti-scalp - wauw..

• IvoB2
Ik denk dat je rule of three niet goed begrijpt.
Wat heeft de rule of three te maken met het maar een maand kunnen uitzingen?

Je op zoveel mogelijk vlakken voorbereiden heeft juist als doel dat je door de juiste prioriteiten te stellen die vuistregels optrekt.
Die regel houdt niet in dat wanneer je dat doet je het maar een maand kan volhouden. Integendeel.

• Wally2002
IvoB2 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:56:
[...]
Daar is niets flauw aan. Dat is het onderwerp van dit topic => jezelf tijdig voorbereiden en niet zitten te wachten tot een ander dat voor je komt doen of "hopen" dat je eewig vrijgesteld bent van problemen.

Je goed voorbereiden doe je net zoals het aangaan van iedere verzekering: in de hoop ze nooit nodig te hebben maar toch blij dat je ze hebt wanneer je in de prijzen valt.
Je kan in de overtuiging dat onheil alleen iets is dat anderen overkomt uiteraard ook afzien van iedere verzekering. Gaat meestal ook goed. :)
Het was niet mijn punt om de voorbereidingen an zich ter discussie te stellen. En even los van welke scenario's je op voorbereidt is het onafhankelijk zijn van het stroomnet sowieso wel een no-brainer.

Het ging mij om de quote waar jij op reageerde. Er werd gesteld:
Volgens mij werkt een omvormer niet zonder netspanning.
En daarop reageerde jij vrij kort door de bocht.
Misschien had ik ipv flauw beter 'te kort door de bocht' kunnen gebruiken.

• Wally2002
IvoB2 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:56:
[...]

Wordt hier minstens een keer per maand getest.
Afhankelijk van welke scenario's je rekening mee houdt: kun je zelf ook reparaties uitvoeren aan je elektrische installatie voor eilandbedrijf, als de pleuris uitbreekt en er voor lange tijd geen monteurs e.d. beschikbaar zijn? Of onderdelen niet meer verkijgbaar/ Of valt het wel mee met complexiteit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Een omvormer kan ik inderdaad niet zelf herstellen maar ik heb thuis wel inverters in reserve staan
En op basis van een schema een paar kabels losschroeven en terug inschroeven lukt me wel.
Desnoods schakelen we over op hulp van de eigen familie.
Een van mijn zonen heeft op basis van een afgedankte ligfiets deze gesloopt tot op het frame en deze vervolgens met allerlei losse componenten eigenhandig terug opgebouwd tot een elektrische "ligspeedpedelec" met een elektrische 2 kW motor en een 48V accu die eveneens loopt op flexibele zonnepanelen. En de software ervoor geconfigureerd zodat deze met een 980 Wh accu tegen 40 km/uur een bereik heeft van een 150 tot 180 km. Dat halen vele dure merkspeedpedelecs niet eens.
Herstelt als hobby/bezigheid ook flatscreen TV's, lampen, ovens, stoomstrijkijzers, wasmachines,.......
Er is op dat vlak dus ook wel wat kennis aan boord. :)
En je gaat naar die kennis beter tijdig op zoek. Niet wanneer het te laat is.

Die reserveomvormer is er trouwens niet in de eerste plaats gekomen door het uitgangspunt van dit topic.
Maar ook tijdens hoogzomer wil ik niet dat er in normale economische omstandigheden plots een omvormer de geest geeft. Mis ik teveel inkomsten door. :)

En een circulatiepomp staat ook steeds in de reserve.
En in uiterste omstandigheden is alleen die pomp met een paar100 Wh per dag voldoende om te voorzien in CV, SWW en drinkwater.
Houtvoorraad is voldoende en gereedschap om manueel hout uit eigen bos te halen eveneens.
Mensen hebben eeuwen zonder elektriciteit en zonder gemotoriseerd gereedschap geleefd.
In uiterste nood zal dat nu dan ook wel lukken (voor wie de nodige skills onderhoudt).

Uiteraard zal er altijd wel een ultiem scenario te bedenken zijn waarop niemand het nog zal redden.
Maar tussen zorgeloos in alle comfort leven zonder op iets voor bereid te zijn en het ultieme doemscenario zijn er nog veel gradaties en tussenstappen hoor.

Van mij moet niemand ook maar iets. Dus ook niet zich voorbereiden op wat dan ook.
Andere uitgangspunten, andere handelswijze en andere gevolgen.

[ Voor 149% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2024 14:51 ]

• Wally2002
IvoB2 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:34:
Uiteraard zal er altijd wel een ultiem scenario te bedenken zijn waarop niemand het nog zal redden.
Maar tussen zorgeloos in alle comfort leven zonder op iets voor bereid te zijn en het ultieme doemscenario zijn er nog veel gradaties en tussenstappen hoor.

Van mij moet niemand ook maar iets. Dus ook niet zich voorbereiden op wat dan ook.
Andere uitgangspunten, andere handelswijze en andere gevolgen.
Eens! Dit is inderdaad wel de belangrijkste essentie, iedereen heeft zo z'n eigen scenario of scenario's waar je je op voorbereidt.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

*knip* Offtopic

[ Voor 117% gewijzigd door teacup op 14-11-2024 21:00 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:28

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Modbreak:Zoals in de eerdere modbreak al werd aangegeven. In dit topic alleen wat je zelf kan doen om jezelf voor te bereiden op een catastrofale situatie, in wat voor vorm dan ook.

Alle externe factoren hier niet gaan bediscussiëren. Dit is een hele andere discussie, en je hebt er weinig invloed op. In dit topic gaat het waar je wel invloed op hebt. Enkele posts over die externe factoren zijn zojuist verwijderd.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Het enige echt zinvolle voor een echt horrorscenario in een drukbevolkt land als het onze is zorgen dat je een behoorlijke groep van gelijkgestemden weet te organiseren waarmee je samen weet te overleven. Voedsel, water, electra, ondergedoken zitten in een verborgen kelder, het is allemaal tijdelijk. Alleen door een behoorlijk club mensen met diverse vaardigheden en de mogelijkheden en wil de eigen omgeving te verdedigen en weer op te bouwen kun je weer in een leefbare situatie terechtkomen. Die eerste paar weken moet je dan wel overleven, daarvoor de nodige maatregelen nemen is best handig.

Daarna zullen degenen die beheerste risico's durven nemen met goede mensenkennis en wat leiderschapskwaliteiten gecombineerd met mensen met echte belangrijke skills elkaar moeten vinden. Het organiseren van nieuwe samenlevingsvormen, van nieuwe sociale verbanden, het weten te overtuigen van anderen om mee te werken om dat te organiseren en binnen een dergelijk sociaal verband een rol te vervullen, zal uiteindelijk veel belangrijker zijn dan deze situatie helemaal zelf proberen het hoofd te bieden.

Uiteindelijk zal er weer een vorm van een samenleving ontstaan. Hoe sneller dat gebeurd, hoe sneller de kansen om te overleven weer enorm gaan toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Wij wonen in een land waarbij 'voorbereiden' op het ergste weinig nut heeft. Als de ICBM's rond gaan en overal inslaan heb je weinig aan je radiootje, batterijen en blikvoer. Immigreren en gaan wonen in Punta Arenas in Chili of allicht Nieuw Zeeland. Maar hier in Europa, vergeet je reddingspakketje maar. Ik ga me er niet druk om maken, het enige wat ik kan zeggen, als die kernbom valt, het liefst dan direct in mijn achtertuin. "Instant vaporation" en niet meer druk hoeven te maken over het overleven in een wereld dat zo goed als compleet vernietigd is, met honger, ziektes, extreme winterkou. Conventionele oorlog zal niet meer zo gauw plaatsvinden in Nederland, alleen kernwapens zijn nog de laatste dreiging. En zoals gezegd, daar kun je niet echt op voorbereiden.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Snowwie schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:38:
Wij wonen in een land waarbij 'voorbereiden' op het ergste weinig nut heeft. Als de ICBM's rond gaan en overal inslaan heb je weinig aan je radiootje, batterijen en blikvoer. Immigreren en gaan wonen in Punta Arenas in Chili of allicht Nieuw Zeeland. Maar hier in Europa, vergeet je reddingspakketje maar. Ik ga me er niet druk om maken, het enige wat ik kan zeggen, als die kernbom valt, het liefst dan direct in mijn achtertuin. "Instant vaporation" en niet meer druk hoeven te maken over het overleven in een wereld dat zo goed als compleet vernietigd is, met honger, ziektes, extreme winterkou. Conventionele oorlog zal niet meer zo gauw plaatsvinden in Nederland, alleen kernwapens zijn nog de laatste dreiging. En zoals gezegd, daar kun je niet echt op voorbereiden.
De titel zegt 'voorbereiden op het ergste', dat zou dan idd een globale kernoorlog of grote meteoriet kunnen zijn, maar er zijn nog 100 andere dingen die 'minder erg' zijn waar je je wel op kan voorbereiden. Zoals een lange stroompanne wat hier vorige week nog ter sprake kwam, of rampen zoals in Valencia, of het uitvallen van de watervoorziening, waarna de supermarkten leeggehamsterd worden, enzovoort.

Je kan blind vertrouwen op de overheid en hopen dag je tijdig geholpen wordt, dat de ramp/onrust/panne niet te grootschalig is of niet te lang duurt, dat er nog wat eten/drinken rest in de supermarkt, of je kan een kleine moeite doen en met een klein budget al wat meer zelfvoorzienend proberen zijn.

Vandaag verscheen er nog een betaalartikel waarin veel vormen van voorbereiding ter spraken kwamen:
- veel drinkwater op voorraad hebben
- lang houdbaar eten
- ehbo-cursus
- zaklampen, walkie-talkie, draagbare zonnepanelen,...
- warme kleren
- wat cash geld in huis hebben
- telefoonnummers ergens opschrijven
- veilige accounts met MFA
- rookmelders en een evacuatieplan
- aan je conditie werken
- opletten voor desinformatie, vooral nu met AI (cyberoorlog vanuit bvb. Rusland)

Op langere termijn:
- goede huisisolatie, zonnepanelen en een warmtepomp om minder getroffen te worden bij een energiecrisis
- kijken of je niet in een overstromingsgebied gaat wonen

Veel punten komen ook in het dagelijkse leven van pas, of kunnen dat komen (bvb ehbo cursus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

https://www.nu.nl/buitenl...-er-oorlog-uitbreekt.html

Nu hadden die Zweden etc sowieso al instructies om jezelf voor te bereiden op crisis, stroomuitval, oorlog etc maar blijkbaar moest er een nieuwe instructie komen.

Misschien een idee voor Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
Indoubt schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:20:

Nu hadden die Zweden etc sowieso al instructies om jezelf voor te bereiden op crisis, stroomuitval, oorlog etc maar blijkbaar moest er een nieuwe instructie komen.

Het Zweedse boekje in het Engels is hier te vinden.
Het vorige was 6 jaar geleden voor het laatst bijgewerkt.

Belangrijk verschil met NL is dat in Zweden overal schuilkelders aanwezig zijn, het luchtalarm verschillende signalen kan geven (waaronder oorlog) en er dus specifiek ook voorbereidingstips in staan m.b.t. oorlog.

Alhoewel het van een heel andere orde is heeft Nederland Denk vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Indoubt schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:20:

In een land waar bij 2cm sneeuw alles al ontregeld is? :+

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Snowwie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:56:
[...]

In een land waar bij 2cm sneeuw alles al ontregeld is? :+
Ja,dat is wel zo.

Daar schrikken ze niet van een halve meter.

Aan de andere kant zijn in de dunbevolkte gebieden veel elektriciteitsleidingen bovengronds en met storm en zo gaat er wel eens een boom in de elektriciteitsleidingen hangen.

Dat heb je hier minder. Al wordt het net er hier ook niet stabieler op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Indoubt schreef op woensdag 20 november 2024 @ 00:10:
[...]
...
Ik wil wel wat tegengeluid gegeven op "het instabiele of overbelaste elektriciteitsnet".

Er zijn eigenlijk twee zaken veel in het nieuws op dat gebied:

1. Bedrijven en soms hele wijken krijgen geen aansluiting, dit is vaak omdat de boel bij nieuwbouw groen wordt aangepakt (veel warmtepompen, laadpalen, geen gas, veel PV). Juist door dit niet 'toch maar' aan te sluiten blijft het net heel mooi stabiel.
2. Zonnepanelen kunnen hun stroom niet kwijt. Huizen zijn ooit per straat ingeschaald op 2-3kW continu, de 25-40A enkelfasige aansluiting kan echter met veel PV gerust 5-9kW continu leveren (tijdens zon). Zelfs als je die 3kW van de 9kW aftrekt dan zie je al dat diezelfde trafo toch flink meer de andere kant moet gaan opsturen als waar hij ooit voor gemaakt is. En omdat rond 13-14u 's middags weinig vraag is wordt dit nog erger. PV systemen schakelen dan netjes uit bij de oplopende spanning van 253V, niets aan de hand, uitermate stabiel.

Voorbereiden: ik denk dat het vooral vernuft is dat je ver brengt. Natuurlijk is water en voedsel op voorraad hebben erg handig. Zeker als het even een paar dagen extreme sneeuw betreft met wat elektriciteitsstoringen. Je hebt dan meer comfort dan iemand die alleen nog een zakje chips en twee redbull in de koelkast heeft.

Ik vraag me ook af als je redelijk veel luxe en comfort hebt in welke mate ga dat vrijwillig delen en in welke mate moet je dat uiteindelijk delen. (Denk aan buren en familie die van je voorbereidingen weten, maar daar ook weer familie van, etcetera )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@jnr24

Ja, dat klopt wel natuurlijk. Alleen doet het er niet echt toe wat de oorzaak is dat het net instabieler wordt, het gaat om het feit dat het instabieler wordt. Overigens waarschuwen de netbeheerders ook voor langere ne frequentere stroomuitval.

Als het overigens alleen stroomuitval is dan kan ik mezelf redelijk redden. Voor een deel heb ik wat gekocht en voor een deel waren er al plenty oude kampeerspullen zoals campingkooktoestel. Moet je alleen zorgen dat je gasflesje is gevuld en enigszins veilig staat en zo.

Zo heb ik nog wel een paar emergency dingetjes.

De familie die in de buurt woont kan hier terecht en dat weten ze ook. Dat zijn er niet veel.

• Snowwie
Indoubt schreef op woensdag 20 november 2024 @ 00:10:
[...]

Ja,dat is wel zo.

Daar schrikken ze niet van een halve meter.

Aan de andere kant zijn in de dunbevolkte gebieden veel elektriciteitsleidingen bovengronds en met storm en zo gaat er wel eens een boom in de elektriciteitsleidingen hangen.

Het enige wat ik wel in gedachten heb, is, nu de bouw van mijn hobbyruimte/mancave (casco) zo goed als klaar is. Godzijdank liggen al die dakpannen er nu op en is de constructie waterdicht, is dat in dit hok een houtkachel wil plaatsen. En dan gaandeweg een houtvoorraad opbouwen dat ik kan stallen in de garage. De garage is daarvoor groot genoeg. De hobbyruimte wordt aanzienlijk beter geïsoleerd dan ons relatief koud huis (label G) en de raampjes in deze hobbyruimte zijn ook klein en het plafond op een zeer lage hoogte (plafond op 1.95m), om zoveel mogelijk warmte binnen te houden en zo weinig mogelijk uitstraling.

Maar dat gebouw is nog niet klaar, gelukkig wel ligt het dak er op. :)
Een houtkachel kan behoorlijk belangrijk zijn als de stroom voor lange tijd uitvalt. Zonder stroom werkt de CV immers ook niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Snowwie op 21-11-2024 14:42 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:43

unclero

MB EQA ftw \o/

En dan is er nog de regel: een winkel kan in 3 dagen leeggekocht zijn, maar duurt drie weken om weer te vullen.
Een goede reden om de 'drie dagen' regel aan te houden, is omdat overheden en hulporganisaties ervanuit gaan van dat het één dag duurt om te 'hergroeperen', één dag om de logistiek op touw te zetten, en dan nog een dag speling te hebben.

Even voor de achtergrond, ik heb hier op semi-professionele basis mee te maken, en ik heb een verleden bij internationale hulporganisaties. Ik heb rampen van dichtbij mogen zien, zogezegd (en dan niet de rampen "de beek stroomde over en nu staat mijn kelder blank").

Ik heb dan ook een iets andere kijk op een aantal zaken, ik zal ze uiteenzetten, doet u ermee wat u wilt:
  • Water. Een paar flessen water in huis hebben (3 liter per persoon per dag) is een goede. Ikzelf geloof heilig in waterfilters, en het uitzoeken waar er iets van water te vinden is. Waterfilters zijn goedkoop tegenwoordig, en u kunt er beter twee van hebben dan één. In een situatie zonder elektriciteit & stromend water is overigens niet het drinkwater dat snel een probleem wordt, het is het water waarmee we de plee door willen spoelen dat hoofdbrekens geeft. U kunt best een dagje water drinken uit een fles, maar een dagje de plee niet door kunnen spoelen geeft heel snel ongemak. Een latrine graven is een leuke klus om eens mee te beginnen als het water in de spoelbak al een tijdje niet meer wordt aangevuld.
  • Weerbaarheid. In noodsituaties gaan mensen 'onvoorspelbaar gedrag' vertonen. Wel eens in een McDonalds ouders gezien die hongerige kinderen hebben, die al een half uur op hun eten zitten te wachten? Denkt u die ouders in, maar dan met kinderen die al een dag niet meer gegeten hebben. U kunt zich bekwamen in de krijgskunsten. U kunt zich tot de tanden bewapenen. Maar de grootste weerbaarheid komt nog altijd voort uit onzichtbaarheid. Onzichtbaar zijn in de massa. Maar ook onzichtbaar zijn in de weidsheid. En met onzichtbaar bedoel ik niet alleen niet zichtbaar opvallen, maar ook niet te horen zijn en nog belangrijker: niet te ruiken zijn. In noodsituaties worden mensen heel basaal en gaan mensen eerder op hun neus dan op hun ogen af. Mocht er al drie dagen geen stroom meer zijn, wil ik niet in het huis wonen dat ruikt naar een knisperend haardvuurtje, een pannetje sudderlapjes en een zoemend aggregaatje.
  • Warmte. Het koudste was afgelopen winter met -10,4C (en het warmste 18C). Dus dat is prima te overleven. En het is natuurlijk ook niet zo dat zo'n ramp zich aandient nét als het een strenge winter is. Voor hetzelfde geld zitten we midden in de zomer. De kans is dus zeer, zeer klein dat u en uw gezinsleden naakt in één bed onder een stapel dekens moet slapen om niet te bevriezen.
  • Werkende koelkasten. Het is fijn dat u een aggregaatje heeft zodat uw XBox nog blijft werken. Maar de enige echte reden die ik mij in kan denken voor het moeten hebben van elektriciteit in een situatie waar die niet meer uit het stopcontact komt, is voor het koud houden van een koelkast en het opladen van batterijen/accu's voor radio's en lampen. En die koelkast is van belang voor één hele simpele reden: er zijn medicijnen die gekoeld bewaard moeten worden. Mocht u overwegen om een aggregaat aan te schaffen (ik kan het iedereen aanraden, overigens), probeert u dat in samenwerking met uw straat of uw flat te doen. Dan kunt u ook inventariseren of er mensen zijn die medicijnen per sé in de koelkast moeten hebben.
  • Waarde. Er wordt vaak aangeraden cash geld in huis te hebben. Ik ben daar zelf geen fan van. Wat gaat u met dat geld doen dan? Naar die winkel? Die winkel is al leeg, en als die niet leeg is, wilt u daar niet zijn want daar ruikt het naar zaken die niet ontdooit hadden mogen worden. Daarnaast doet de kassa het niet. En zelfs al zou men er alles met een schriftje bij gaan houden: de prijzen zijn veranderd. Plotseling kost een blik bonen 10 euro. Plotseling gaat een bus babymelkpoeder voor 200 euro van de hand. Er is echter één betaalmiddel dat overal in de wereld in crisissituaties courant is en enkel in waarde stijgt: Malboro. Als u zich verbaasd over dat op een bedrijfsborrel ineens de helft van het kantoor toch blijkt te roken, zult u verstelt staan hoeveel mensen een prangende behoefte hebben aan een rokertje in een crisissituatie. Een blik bonen kost opeens twee peuken. Een bus babymelkpoeder een pakje.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:04

T-8one

take it easy, take a sisi

IvoB2 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:31:
[...]

, de nodige uren survival training in o.a. het hooggebergte, actische omstandigheden, woestijn- en jungle omgeving.
Waar heb je dat gedaan?
Lijkt me sowieso leuk om te doen.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

T-8one schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:21:
[...]

Waar heb je dat gedaan?
Lijkt me sowieso leuk om te doen.
Als ik dit zie staan in zijn bericht:
Ik heb bv. een opleiding als ambulancier achter de rug, de nodige uren survival training in o.a. het hooggebergte, actische omstandigheden, woestijn- en jungle omgeving.
En uiteraard de nodige vaardigheden opgedaan met allerhande (vuur)wapens en urban warfare.
Op dat vlak zit de kennis dus ook wel goed.
is het eerste dat ik denk: Korps Mariniers, of evt KCT (ik gok op de eerste). Maar ik heb dan ook een nogal militaristische inslag... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
OT

[ Voor 103% gewijzigd door IvoB2 op 07-12-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:04

T-8one

take it easy, take a sisi

IvoB2 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:27:
[...]

Afhankelijk van de omstandigheden en de doelen: Frankrijk, Spanje, Kreta, Italië, Belgische Ardennen, Duitsland, Nederland, Midden Afrika, amazonewoud, arabisch schiereiland, Alaska, Nepal, Florida, Nevada, ......

Nou leuk was soms toch anders hoor. :+
Je hebt bij defensie gewerkt?

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
OT

[ Voor 136% gewijzigd door IvoB2 op 07-12-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Snowwie schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:38:
Dit is onzin. Kernwapens gaan niet snel ingezet worden. Dat is inmiddels al meerdere malen ontkrachtigd en tevens nogal een drogreden om niks te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
IvoB2 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:27:
[...]

Afhankelijk van de omstandigheden en de doelen: Frankrijk, Spanje, Kreta, Italië, Belgische Ardennen, Duitsland, Nederland, Midden Afrika, amazonewoud, arabisch schiereiland, Alaska, Nepal, Florida, Nevada, ......

Nou leuk was soms toch anders hoor. :+
Respect. En bedankt voor je bewezen diensten.
Wel leuk dat er hier ook iemand is met echt militaire kennis en ervaring. Hoe sta jij tegenover het soort van verplichting tot reservist? Of eventueel meer dit idee zoals Litouwen?

https://magazines.defensi...van-de-litouwers-leren_40

Oprecht benieuwd!

Qua voorbereiding kan ik veel leren van mijn schoonvader denk. Die is echt nog old skool boer. Veel grond flink achteraf ook, alles altijd zelf maken en kweken. Denk echt dat dat de eerste plek is waar ik naartoe zou gaan met mijn gezin om vanuit daar verder te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@unclero >>> niet kunnen doorspoelen na het skijten? tJa je kan het ook in een vuilniszak doen he, en die parkeren op balkon.

Over dit topic>> we worden wel bang gemaakt door zelfs de overheid. vroeger hoorde je nooit over noodpakket. Is dit de volgende fase in terugtrekkende overheid....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:44
Sjah schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 02:42:

Over dit topic>> we worden wel bang gemaakt door zelfs de overheid. vroeger hoorde je nooit over noodpakket. Is dit de volgende fase in terugtrekkende overheid....
Vroeger hoorde je er nooit over omdat de dreigingen laag waren. Nu niet. Lijkt mij volstrekt logisch.

Hoe dan ook, ik woon in Zweden en hier is het sinds de jaren 80 normaal om een noodpakket te hebben. Bijna elk huishouden heeft dit ook. Het heeft met een stuk zelfredzaamheid te maken, zeker in een land waar het ook nog veel kan sneeuwen, -20 is en stroom uit kan vallen. Onze kinderen op school krijgen hier ook les in, onderdeel van maatschapijleer. Het zijn misschien twee lessen totaal, maar het laat wel zien dat je als burger niet laks achterover moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijdens de Koude Oorlog waren er zelfs particulieren die een schuilkelder in hun tuin lieten bouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
@unclero >>> niet kunnen doorspoelen na het skijten? tJa je kan het ook in een vuilniszak doen he, en die parkeren op balkon.

Voorlichten op basis van vervelende feiten is wat anders dan bang maken. Er zou sprake zijn van bangmakerij als er helemaal niets aan de hand zou zijn in de wereld om ons heen. Iedereen die het nieuws een beetje volgt zou zelf hetzelfde kunnen bedenken als wat de overheid nu zegt.

Bangmakerij is wat de regering nu doet met een zogenaamde asielcrisis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Je wordt niet bang gemaakt. Er wordt een beroep gedaan op je zelfredzaamheid.

Kijk naar overstromingen Limburg vorig jaar. Dan ben je toch blij als je iets in huis hebt..
Langdurige stroomuitval ten gevolge van cybercrime is realistisch. Net als terreur aanslagen. We zitten op hele hoge dreigingsniveaus.
Hulpdiensten en noodhulp heeft tijd nodig om op gang te komen.
Zorg dat je jezelf minstens 48, liever 72 uur kan redden.
Alles langer is fijn. Maar deze tijden zijn aangeraden door de overheid. En ja wat er gemiddeld nodig is om noodhulp in Nederland op gang te krijgen.

En ja, bij nucleaire oorlog heb je er niks aan en ben je gewoon dood. Maar dat scenario is heel onrealistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mij is niet de vraag of maar wanneer de Russen hier de boel zo ontregelen dat we inderdaad een paar dagen zonder een werkende overheid en voorzieningen zitten. Overigens heb ik geen 200 euro in contanten op mijn piano liggen, maar haal ik wel af en toe extra blikvoer en wc papier van de Action voor de voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:57:
Voor mij is niet de vraag of maar wanneer de Russen hier de boel zo ontregelen dat we inderdaad een paar dagen zonder een werkende overheid en voorzieningen zitten. Overigens heb ik geen 200 euro in contanten op mijn piano liggen, maar haal ik wel af en toe extra blikvoer en wc papier van de Action voor de voorraad.
Lijkt me een normaal bedrag als onze geld’maat’ weer een landelijke storing heeft. Gewoon om toch even direct iets te kunnen betalen. Ik zoek daar verder niets achter want een storing kan altijd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Verwijderd voor €16k heb je een prefab wortelkelder in je tuin liggen die kan dubbelen als koelkast en schuilkelder.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Alpina schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:02:
[...]

Lijkt me een normaal bedrag als onze geld’maat’ weer een landelijke storing heeft. Gewoon om toch even direct iets te kunnen betalen. Ik zoek daar verder niets achter want een storing kan altijd natuurlijk.
Ik loop al bijna 59 jaar mee in deze wereld, gebruik al betaalpassen sinds ze er zijn en heb nog nooit niet kunnen betalen omdat er een storing is. Daar zit uiteraard een stukje mazzel in want er zijn uiteraard wel eens storingen geweest maar die zijn zo zeldzaam dat je daarvoor een maatregelen hoeft te nemen. En nu cash in huis halen voor dat er een ramp is heeft ook geen zin want als er echt stront aan de knikker is, is dat geld opeens niets meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
Frame164 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:15:
[...]

Ik loop al bijna 59 jaar mee in deze wereld, gebruik al betaalpassen sinds ze er zijn en heb nog nooit niet kunnen betalen omdat er een storing is. Daar zit uiteraard een stukje mazzel in want er zijn uiteraard wel eens storingen geweest maar die zijn zo zeldzaam dat je daarvoor een maatregelen hoeft te nemen. En nu cash in huis halen voor dat er een ramp is heeft ook geen zin want als er echt stront aan de knikker is, is dat geld opeens niets meer waard.
Betalen met de pinpas akkoord. Maar niet cash kunnen pinnen ivm storing geldmaat heb ik al 3 keer meegemaakt hier in ons afgelegen dorpje.

Ja wij betalen nog wel eens iets cash :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Frame164 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:15:
[...]

Ik ben 44 en ons huis is nog nooit afgebrand, ik denk dat ik de brandverzekering ga opzeggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:57:
Voor mij is dat dus wel de vraag. Na de aanslagen moslim gedoe in Parijs Belgie, hoorde je ook niks anders 10 jaar terug. Nou goh goh wat hebben we het zwaar gehad in NL.
Ga wellicht wat water in huis halen, en lampje heb ik al. Goeie wekkerradio heb ik ook maar kunnen geen batterijen in.. :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Sjah schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 17:15:
[...]

Voor mij is dat dus wel de vraag. Na de aanslagen moslim gedoe in Parijs Belgie, hoorde je ook niks anders 10 jaar terug. Nou goh goh wat hebben we het zwaar gehad in NL.
Ga wellicht wat water in huis halen, en lampje heb ik al. Goeie wekkerradio heb ik ook maar kunnen geen batterijen in.. :r
Er zijn toch behoorlijk wat terreur aanslagen voorkomen.
Enkele helaas ook uitgevoerd.

Maar er zitten er tig achter de tralies. Dankzij een heel goed recherche netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
tJa de terrorismebestrijding zal dan vast wel goed verdienen. ;)

Nu kan ik een stroomuitval missen als kiespijn, zeker als dat betekent dat de AH sluit (das het lekkere van AH).
Maar ik zie ook een voordeel: men gaat weer meer kinderen verwekken, haha. En ik zit nog goed met mijn gaskachels, en fornuis, ik kan bij mijn warmte.

Nee, wateruitval moet ik minder van hebben das echt een levensbehoefte, zeker voor mensen die amper geld hebben.
Waar ik nog het meest bezorgd om ben, is het eenzame deel der bevolking die amper iemand hebben, om zich tot te wenden.
Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste

Let op:
We beperken ons in dit topic tot de praktische kanten van het onderwerp: hoe kun je je het beste voorbereiden op calamiteit X, voor X naar keuze. Het is niet de bedoeling af te dwalen naar de achtergronden van X zoals de geopolitieke situatie. Daar zijn andere topics voor.