Tja, geen verdediging hoor, maar ligt het aan de moderatie?
Laat ik het zo zeggen. De topic reports raken, op rustiger momenten na, dagelijks verwerkt. In de laatste 20+ dagen zijn 140+ post verplaatst naar andere topics. En dan heb ik het nog niet over de moderatie comments in de posts.
Met het verplaatsen van posts is de situatie verbetert ten opzichte van maanden terug. Toen waren er ook nog minder andere topics om naartoe te verplaatsen. In het verplaatsen worden geen bochten afgesneden. Een verplaatsing voorbereiden is wel werk. Een kwartier tot een half uur kost het zo om een discussielijn uit het topic los te weken.
Dankbaar werk? Vind ik wel, omdat informatie beter vindbaar wordt en de kwaliteit van de afzonderlijke topics daardoor wordt verhoogd. Er zijn wel grenzen aan de capaciteit die moderators in moderatie kunnen steken. Het is vrijwilligerswerk, en moet in de vrije uurtjes gebeuren die in een week overblijven. Zelf kan ik wel zeggen dat door het moderatiewerk andere dingen minder voortgang hebben die bij mij thuis ook verder moeten. Alle moderators hebben voor zover ik weet gewoon hun werk, gezinsleven en huiselijke beslommeringen. Dat is niet een keuze, maar een referentiekader waarmee we het moeten doen.
Met dat dagelijkse topic zijn we al een tijd aan het stoeien. Om eerlijk te zijn vind ik de huidige situatie met de maandelijkse topics en de zaakinhoudelijke topics een hele verbetering ten opzichte van de voorgaande situatie met een of enkele topics waarin alles moest gebeuren.
Hierbij kijk ik wel anders tegen de werkelijkheid aan. Zelf zie ik het dagelijkse topic meer als middel, en de zaakinhoudelijke topics als doel. Het dagelijkse topic is een soort gegevenspomp. Posts die specifiek zijn voor bepaalde onderwerpen worden doorgezet naar de zaakinhoudelijke topics.
Het dagelijkse topic heeft echter een achilleshiel:
- Dit heeft de maken met het abonneren op de reeks en het het impliciete karakter van het topic. Onder dagelijks nieuws is alles te vangen. Zeker voor wie door dat abonnement alleen maar dat dagelijkse topic ziet.
- Dat iedereen op dat topic is geabonneerd bouwt nog een versterkend effect in. Iedereen die aandacht en lezers zoekt zet zijn post in dit dagelijkse topic, ook als je als structurele bezoeker misschien wel beter zou moeten weten.
Die bovenstaande effecten zorgen ervoor dat het dagelijkse topic een soort van hogedrukketel wordt. Misschien draait het als een tierelier, voor wie alleen naar hoeveelheden posts kijkt, maar tegelijkertijd is de stroom posts soms zo oeverloos dat het topic bezwijkt onder het gewicht. Of moderatie als tool dit kan counteren. Ik betwijfel het, gezien de kaders binnen welke het iets kan bieden?
Ik zie nog wel een andere draconische oplossing. Stoppen met het dagelijkse topic.
- Alleen maar onderwerp specifieke topics zonder reeks opties zodat iedereen gedwongen wordt om even stil te staan waar het nieuwtje het beste landt.
- Wie Iets over Oekraïne wil weten gebruikt het Oekraïne forum als ingang en kijkt welke topics zijn geactualiseerd.
Dit is een keuze voor kwaliteit ten koste van "gebruikersvriendelijkheid". Laat ik eindigen met een vraag: wat is er gebruikersvriendelijk aan een topic dat op de momenten dat het er even toe doet zo wordt vol gepost met reacties van gebruikers die soms even langs komen als er ook daadwerkelijk nieuws is en tegelijk hun persoonlijke observaties moeten achterlaten?