Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.913 views

Onderwerpen

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
RTL4; daarnaast is het geen oplossing, alleen een ark van Noach onder de grond zou nut hebben.

https://www.rtlnieuws.nl/...m-kernwapens-poetin-putin

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

https://www.hurriyet.com....an-s-400-tepkisi-42013772

Turkish Interior Minister Soylu called the idea of returning Turkey's S-400 air defense system to Russia "retarded"

wat een slappe lul ook.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RoD schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:25:
[Twitter]

[...]

Oekraïne volgt het konvooi. Maar ik weet niet wat ze er nu mee willen gaan doen.
Dan zijn ze nog verder weg dan tot nu toe aangenomen toch? Of hebben ze het over een provinciegrens?

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:10
Xtr3me4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:27:

Turkish Interior Minister Soylu called the idea of returning Turkey's S-400 air defense system to Russia "retarded"

wat een slappe lul ook.
Turkije de slang met de dubbele tong en agenda.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

RocketKoen schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:26:
[...]

Wat er was is allemaal privé bezit.
Ik ben een aantal keer op een LAN party geweest in de schuilkelder in Venlo-Blerick.
Dus Nederland, in vergelijkenis met andere Landen. Laat het volk creperen bij zo'n aanval. Diegene die zeker als eerste erin zit zijn de koninklijke knakkers geheid...

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:26
Hier moest ik toch een beetje om gniffelen.
Onze Hollandse nuchterheid/zuinigheid zou ons helaas nog eens duur kunnen komen te staan.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Xtr3me4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:29:
[...]

Dus Nederland, in vergelijkenis met andere Landen. Laat het volk creperen bij zo'n aanval. Diegene die zeker als eerste erin zit zijn de koninklijke knakkers geheid...
Want de rest van west Europa barst van de atoomkelders? Ik waag het te betwijfelen.

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:36
Mektheb schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:28:
[...]

Ik snap er niks van. Als ik het door google translate haal staat er dit

Neem me niet kwalijk, zien met wat voor soort beeld Oekraïne wordt geconfronteerd, zien dat het niets kan doen tegen vliegtuigen en raketten, en het naar voren brengen van een afspraak die zegt dat we onmiddellijk een verdedigingssysteem moeten teruggeven, is waarschijnlijk een complete idiotie", zei hij.

Dan is de minister van buitelandse zaken toch goed bezig?

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:50

Yucon

*broem*

wat een slappe lul ook.
Wat heeft dat in vredesnaam met slap te maken? Snap je het hele punt wel :?

Mocht je trouwens denken dat het om doneren aan Oekraine bedoeld was: dat was niet het geval. Daarnaast is dit spul zo geavanceerd (zeg maar kaliber Patriot) dat Oekraine er helemaal niets aan heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door Yucon op 01-03-2022 20:32 ]

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-11 18:57

wat een slappe lul ook.
Slappe lul? Dit is toch goed? Of begrijp ik het verkeerd.

• JoteW
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-11 07:51

wat een slappe lul ook.
Hij noemt toch juist het eventueel teruggeven van dat systeem aan Rusland een idioot idee, wat mis ik dan in deze dat hij een slappe lul is? :X

Twente komt eraan!

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022

wat een slappe lul ook.
Ik denk dat ze zelf in de penarie zitten met o.a inflatie

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

MikeyMan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:30:
[...]

Want de rest van west Europa barst van de atoomkelders? Ik waag het te betwijfelen.
Ik zeg niet de rest, van europa. Maar Nederland zo'n enorm welvarend land die stevig op economische poten staat, maar niet verder nadenkt dat de eigen diepe zakken van hun kabinet.
Je zou denken...met de 2e wereld oorlog en de koude oorlog, dat men het idee wel onderhand zou snappen dat het ooit in de toekomst zoiets zou kunnen komen. 8)7

• Gé Brander
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Nederland had ze zeker. In de jaren vijftig en zestig zijn er ook burgers opgeleid om in geval van een aanval diverse zaken te regelen... Was allemaal niet zo goed geregeld als ik mijn schoonvader mag geloven maar de bunkers waren er toen wel. Natuurlijk niet bijgehouden en onderhouden. Want ja, kost geld en koude oorlog is voorbij... Of toch niet...

Edit: Het was er niet voor de volledige bevolking...

[ Voor 5% gewijzigd door Gé Brander op 01-03-2022 20:34 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02:13
Iets heel anders:

https://www.volkskrant.nl...log-in-oekraine~be6326a8/

Dat Philips doorgaat met activiteiten in Rusland snap ik, het gaat specifiek om medische machines.

Maar ING snap ik stuk minder.

Heineken snap ik h e l e m a a l niet, waarom daar Heineken blijven verkopen (en waarschijnlijk ook lokale bieren brouwen en bottlen, zo doen ze het in andere landen ook). En als ze bier exporteren naar Rusland -> dat kan toch niet meer?

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

JoteW schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:31:
[...]

Hij noemt toch juist het eventueel teruggeven van dat systeem aan Rusland een idioot idee, wat mis ik dan in deze dat hij een slappe lul is? :X
Tuurlijk een slappe lul, je geeft als het ware defensie materiaal terug aan rusland. Voor wat? goede wil? |:(

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
fsfikke schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:13:
[...]

Heb je al eens een fact-check op die uitspraken gedaan? 2/3 is sowieso niet juist.
Hij is 69:

Vladimir Vladimirovich Putin, October 7, 1952, Leningrad, Russian SFSR, Soviet Union

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Tincahunter
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-04-2022
Er zijn nog een (paar) bunkers in Drenthe van de BB uit de koude oorlog.

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:44
Xtr3me4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:32:
[...]

Tuurlijk een slappe lul, je geeft als het ware defensie materiaal terug aan rusland. Voor wat? goede wil? |:(
Hij zegt juist dat het idioot is om te doen en geeft het dus niet terug...

• JoteW
[...]

🇹🇷🇷🇺⚡️Turkish Interior Minister Soylu called the idea of returning Turkey's S-400 air defense system to Russia "retarded"

Hij zegt toch juist dat het teruggeven van defensiemateriaal een idioot idee is? Of ben ik nu ineens compleet seniel?

Twente komt eraan!

• pro_6or
  • Laatst online: 15-11 12:58

pro_6or

amateur_60r

Xtr3me4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:24:
Misschien dat iemand het weet. Ik las namelijk vanmiddag dat Zwitserland 200 nuclaire bunkers heeft en groot genoeg om de gehele bevolking kwijt te kunnen.

Heeft Nederland überhaupt Nuclaire bunkers? Zo ja, waar liggen die?
Zag toevallig vh weekend een aflevering van abondended engineering. Over een bunker in Zwitserland. De snelwegtunnel werd dan het slaapvertrek van de bunker, 20.000 man. Het werkt niet, die grote bunkers.

Buiten dat het physiek onmogelijk is, water op na weken, wat dan als het wel zou kunnen. Eeuwen, of alleen maar decennia, in een bunker. Onmogelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door pro_6or op 01-03-2022 20:35 ]

een treffende spreuk

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Xtr3me4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:31:
[...]

Ik zeg niet de rest, van europa. Maar Nederland zo'n enorm welvarend land die stevig op economische poten staat, maar niet verder nadenkt dat de eigen diepe zakken van hun kabinet.
Je zou denken...met de 2e wereld oorlog en de koude oorlog, dat men het idee wel onderhand zou snappen dat het ooit in de toekomst zoiets zou kunnen komen. 8)7
Dat geldt voor alles wat met Defensie te maken heeft. Alles is kapot bezuinigt. Als er dan nog iets positiefs aan dit hele gebeuren is het wel dat dat misschien wordt aangepast (lees: weer meer geld naar Defensie en voldoen aan de NAVO-norm).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Xtr3me4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:31:
[...]

Dit neigt een beetje naar dezelfde discussie over de IC capaciteit eerder.

Idealiter willen we misschien bunker capaciteit. Liefst ook nog atoombom bestendig. En voor alle Nederlanders.

Maar dan... Dingen moeten gebouwd worden, bevoorraad worden, hebben onderhoud nodig en kosten dan ineens elk jaar miljarden. Die hadden we voor het leger al niet over. Wat heeft je het idee dat iedereen daar nog stapels belastinggeld voor over zou hebben.

Nog los van het praktische. 8,5 miljoen Zwitsers in 200 bunkers... Das 43000+ per bunker. Wat denk je zelf...?

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 01-03-2022 20:37 ]

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:33
Jazco2nd schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:32:
Iets heel anders:

Heineken snap ik h e l e m a a l niet, waarom daar Heineken blijven verkopen (en waarschijnlijk ook lokale bieren brouwen en bottlen, zo doen ze het in andere landen ook). En als ze bier exporteren naar Rusland -> dat kan toch niet meer?
Exporteren zal inderdaad niet gaan. Heineken heeft daar echt wel lokaal brouwerijen staan. Intercompany geldstromen zullen ook niet meer gaan.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

new_guy schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:34:
[...]

Hij zegt juist dat het idioot is om te doen en geeft het dus niet terug...
Serieus? ben ik kippig aan het worden? Sla op me vingers al! en gaat stilletjes in het hoekje zitten

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-11 07:23

Lordy79

Vastberaden

Gé Brander schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:32:
[...]

Nederland had ze zeker. In de jaren vijftig en zestig zijn er ook burgers opgeleid om in geval van een aanval diverse zaken te regelen... Was allemaal niet zo goed geregeld als ik mijn schoonvader mag geloven maar de bunkers waren er toen wel. Natuurlijk niet bijgehouden en onderhouden. Want ja, kost geld en koude oorlog is voorbij... Of toch niet...
Uhuh en de straling kon je wegbezemen... Nee volgens mij is er nooit een significante hoeveelheid bunker plaatsen geweest in NL. Wel tof dat Zwitserland het wel heeft al verwijs ik naar mijn vorige post... Als je naar buiten komt hoe ziet de wereld er dan uit ?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Gé Brander
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Razr schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:34:
[...]

Dat geldt voor alles wat met Defensie te maken heeft. Alles is kapot bezuinigt. Als er dan nog iets positiefs aan dit hele gebeuren is het wel dat dat misschien wordt aangepast (lees: weer meer geld naar Defensie en voldoen aan de NAVO-norm).
Grote voordeel van die grote bezuinigingen is wel dat een oorlog om Nederland nooit lang kan duren... Net als het begin van de tweede wereld oorlog. Nederland was ook zo om.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:45
MikeyMan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:30:
[...]

Alleen Zwitserland en Finland eigenlijk in grote getale. In Finland is het verplicht voor grotere gebouwen een atoomkelder te hebben. Dus ook zij kunnen een groot deel van de bevolking kwijt.

Nederland heeft er overigens ook wel enkele. Stond een jaar of 2 geleden nog één te koop op Funda :+.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Gé Brander schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:32:
[...]

Nederland had ze zeker. In de jaren vijftig en zestig zijn er ook burgers opgeleid om in geval van een aanval diverse zaken te regelen...

Edit: Het was er niet voor de volledige bevolking...
Wikipedia: Operation Gladio
Want ja, kost geld en koude oorlog is voorbij... Of toch niet...
Je zou kunnen zeggen dat de Koude Oorlog nooit voorbij is geweest maar ik vind dat wel behoorlijk neerbuigend op de veranderingen die Rusland heeft meegemaakt. Ik zou liever willen zeggen, ze hebben het geprobeerd, maar een dictator lijkt uit het as herrezen te zijn. Dat is al veel langer aan de gang, maar een dictator die in z'n eigen speeltuintje speelt is niet irritant.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-11 21:08
[...]

Maar dat staat er helemaal niet.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:21
Gé Brander schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:35:
[...]

Grote voordeel van die grote bezuinigingen is wel dat een oorlog om Nederland nooit lang kan duren... Net als het begin van de tweede wereld oorlog. Nederland was ook zo om.
Hoewel je gelijk hebt dat wij gezien de omvang
van ons leger waarschijnlijk niet makkelijk te verdedigen zijn, doe je de defensie in de 2e wereldoorlog echt veel tekort. Ze hielden de overmacht zeer goed tegen, maar we capituleerden (uiteraard) toen Putin Hitler besloot ff Rotterdam te bombarderen

[ Voor 3% gewijzigd door jurjen_g op 01-03-2022 20:39 ]

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

Mektheb schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:28:
[...]

Maar waarom zou je iets dat je zou kunnen beschermen, misschien wel tegen de persoon waar je het van gekocht hebt. Dan is het toch ook debiel om terug te geven.

Of sla ik de plank hier volledig mis?

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:40
Misschien dat iemand het weet. Ik las namelijk vanmiddag dat Zwitserland 200 nuclaire bunkers heeft en groot genoeg om de gehele bevolking kwijt te kunnen.

Das 41.000 mensen per bunker. Das best gezellig....
Plus, leuk idee. Maar eten is daarna een giga probleem. Hoe ga je 8,3 miljoen mensen voeden na een nucleaire oorlog?

Leuk idee voor de bühne. Maar dat wil je niet meemaken...

En dat hoeft ook niet. Want gaat niet gebeuren. Zinloos om over te hebben ook. Spierballen taal.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-11 10:22

wat een slappe lul ook.
Lijkt mij ook vrij achterlijk. Waarom zou je een wapen aan Rusland geven? Plus S400 is hewoon goed spul.

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:44
Xtr3me4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:35:
[...]

Serieus? ben ik kippig aan het worden? Sla op me vingers al! en gaat stilletjes in het hoekje zitten
Lees dan direct een aantal andere posts van jezelf terug.

Bijvoorbeeld die schuilkelders. Ja ze waren er wel degelijk. En ja Nederland heeft ze net als praktisch de hele Westerse wereld van de hand gedaan na de koude oorlog.

Het zou meerdere posters sieren om eerst zelf eens op zoek te gaan naar informatie in plaats de spreekwoordelijke klok en klepel te spelen.

• Jazco2nd
Ik kan dit nog steeds niet verifieren.
Toch idioot hoe het internet zich ontwikkeld en dat het steeds moeilijker wordt om feit van fictie te scheiden:
Jazco2nd schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:21:
Is dit waar of nep nieuws? Ik kan het op de grote nieuwssites niet terugvinden, behalve NBC News:

De 1936 Montreux Conventie is in werking getreden doordat Turkije de situatie officieel als oorlog heeft bestempeld.. onder deze conventie hebben zij de unieke macht om toegang tot de Zwarte Zee te blokkeren voor landen die in oorlog zijn, tenzij de schepen naar huis willen.. maar de Krim is natuurlijk niet erkend als Russisch thuisland.

Bijvoorbeeld:
https://www.maritime-exec...us-to-all-warship-traffic

• JoteW
5 MINUTEN GELEDEN
Internationaal Gerechtshof: volgende week zitting over Oekraïne
Het Internationaal Gerechtshof in Den Haag houdt volgende week een openbare zitting over beschuldigingen van genocide in de Oekraïne-oorlog. Deze zittingen staan gepland op 7 en 8 maart, laat de rechtbank weten in een verklaring.

President Zelensky had het hoogste hof van de Verenigde Naties vorige week verzocht een oordeel te vellen over de Russische "manipulatie" van het begrip genocide om de inval te rechtvaardigen. Hij heeft de VN-rechters gevraagd Moskou op te dragen de militaire operaties in Oekraïne te beëindigen.

Bron: NOS Live blog.

Als hij eist dat ze, de Russen, de militaire operaties staken. Wat is dan de reden dat ze hier 7 en 8 maart pas over in conclaaf gaan?

Twente komt eraan!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
JoteW schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:38:
[...]

[Twitter]

Bron: NOS Live blog.

Als hij eist dat ze, de Russen, de militaire operaties staken. Wat is dan de reden dat ze hier 7 en 8 maart pas over in conclaaf gaan?
Rusland erkent het Internationaal Gerechtshof niet, dus "lekker belangrijk" wat ze daar vinden.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

MikeyMan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:35:
[...]

Idealiter willen we misschien bunker capaciteit. Liefst ook nog atoombom bestendig. En voor alle Nederlanders.

Maar dan... Dingen moeten gebouwd worden, bevoorraad worden, hebben onderhoud nodig en kosten dan ineens elk jaar miljarden. Die hadden we voor het leger al niet over. Wat heeft je het idee dat iedereen daar nog stapels belastinggeld voor over zou hebben.

Nog los van het praktische. 8,5 miljoen Zwitsers in 200 bunkers... Das 43000+ per bunker. Wat denk je zelf...?
Excuses het zijn er 300.000. https://www.swissinfo.ch/...ng_bunkers-for-all/995134

• JoteW
Razr schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:38:
[...]

Rusland erkent het Internationaal Gerechtshof niet, dus "lekker belangrijk" wat ze daar vinden.
Oke, lood om oud ijzer dus wat er eventueel aan uitspraken komt ..

Twente komt eraan!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

psychodude schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:36:
[...]

Alleen Zwitserland en Finland eigenlijk in grote getale. In Finland is het verplicht voor grotere gebouwen een atoomkelder te hebben. Dus ook zij kunnen een groot deel van de bevolking kwijt.

Nederland heeft er overigens ook wel enkele. Stond een jaar of 2 geleden nog één te koop op Funda :+.
Over welke capaciteit hebben we het dan? Hoe lang houden ze het in die kelders uit? Als je na twee weken naar buiten stapt en je stapt rechtstreeks de straling in, is het ook klaar.

Dan heb ik liever een direct hit eerlijk gezegd.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
De parallel met Covid is opmerkelijk: vrijwel niemand hield rekening met een extreem dodelijk virus en nog minder met een directe nucleaire dreiging.

Diverse tegenbegrotingen gaan nog uit van verdere bezuiniging op defensie, inmiddels willen zelfs PvdA en GroenLinks en fors geld bij. Is 2% bij de voorjaarsnota reëel, en dat in één week...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
bvbal79 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:25:
[...]

Denk het niet...kijk maar naar de richting van de pijl. dikke stuk zit in oekraine/zwarte zee. Controleer maar met de dikte van de andere pijlen en richting
Het lijkt er op de scherpere beelden inderdaad op dat de pijl van Odessa naar Transnistrië loopt. Het zou dus goed kunnen dat ze van plan zijn om Transnistrië binnen te gaan maar Ik zie geen enkel stukje van de pijl Moldavië verder intrekken. Vermoedelijk willen ze van Odessa naar Transnistrië om te bevoorraden en zich bij de daar aanwezige Russische soldaten aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHJJIxKGFoKqqDF-eW22PntXH8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tt65uLuMlcXtAbLq7CYiuSkj.png?f=fotoalbum_large

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:39

Fiber

Beaches are for storming.

hoevenpe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:39:
[...]

De parallel met Covid is opmerkelijk, vrijwel niemand hield rekening met een extreem dodelijk virus en nog minder met een directe nucleaire dreiging.

Diverse tegenbegrotingen gaan nog uit van verdere bezuiniging op defensie, inmiddels willen zelfs PvdA en GroenLinks en fors geld bij. Is 2% bij de voorjaarsnota reëel, en dat in een week...
En dat dodelijke virus heeft heel Nederland uitgeroeid...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

MikeyMan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:39:
[...]

Over welke capaciteit hebben we het dan? Hoe lang houden ze het in die kelders uit? Als je na twee weken naar buiten stapt en je stapt rechtstreeks de straling in, is het ook klaar.

Switzerland built an extensive network of fallout shelters, not only through extra hardening of government buildings such as schools, but also through a building regulation requiring nuclear shelters in residential buildings since the 1960s (the first legal basis in this sense dates from 4 October 1963).[14] Later, the law ensured that all residential buildings built after 1978 contained a nuclear shelter able to withstand a blast from a 12 megaton explosion at a distance of 700 metres.[15] The Federal Law on the Protection of the Population and Civil Protection still requires that every inhabitant should have a place in a shelter close to where they live.[13]

The Swiss authorities maintained large communal shelters (such as the Sonnenberg Tunnel until 2006) stocked with over four months of food and fuel.[15] The reference Nuclear War Survival Skills declared that, as of 1986, "Switzerland has the best civil defense system, one that already includes blast shelters for over 85% of all its citizens."[16] As of 2006, there were about 300,000 shelters built in private homes, institutions and hospitals, as well as 5,100 public shelters for a total of 8.6 million places, a level of coverage equal to 114% of the population.[13]

In Switzerland, most residential shelters are no longer stocked with the food and water required for prolonged habitation and a large number have been converted by the owners to other uses (e.g., wine cellars, ski rooms, gyms).[15] But the owner still has the obligation to ensure the maintenance of the shelter.[13]

Wikipedia: Fallout shelter

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:27

Creesch

bla bla!

[...]

Maar dan... Dingen moeten gebouwd worden, bevoorraad worden, hebben onderhoud nodig en kosten dan ineens elk jaar miljarden.
Gelijk laten bewonen, dan is het woningtekort ook opgelost ;) Iets serieuzer, we hebben al de grootste moeite huizen bij te bouwen, we hebben ook niet zomaar de bouw capaciteit om er ook nog eens genoeg bunkers bij te bouwen voor de gehele bevolking.

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-11 13:53
Kenny_026 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:19:
[...]

Bedankt voor deze reactie! Echt!

We hebben allemaal ons vakgebied en als we al dagen door deze topics scrollen dan is het duidelijk dat dat vakgebied ver van oorlog/defensie etc staat. We missen kennis op dat vlak en diegene die er iets over kon vertellen heeft een ban te pakken.

Hoe denk je over die kolonne? Wat zit daar achter? Is het russische leger echt zo dom? Of realiseren ze zich maar al te goed dat oekraine niet in staat is er iets aan te doen?

War denk je van de woorden van de heren van de CIA die denken dat uithongeren een taktiek is die ze voeren door steden te omsingelen?

Is Putin tactisch sterk bezig door eerst strategische doelen uit te schakelen? Stellen die 4500 verliezen ooo maar iets voor? Etc etc

Dit zijn vragen waar iedereen hier mee zit maar we hebben niemand om ze te beantwoorden. Ik denk dat je prima antwoorden kunt geven zonder teveel los te laten.
Ik ben geen inlichtingen-officier maar ik werk al even op niveau voor de baas dus uit die hoedanigheid.

- Die kolonne is de natte droom ( hiervoor werd ik vorige keer weg gemod.. ja echt ) van elke moderne luchtmacht. Dit zou je nooit doen, never, je houdt altijd afstand etc en verplaatst in kleinere groepen. Geen idee ook of dit gepland is of dat dit voortkomt door opstoppingen, oponthoud, tekorten aan brandstof en reserve onderdelen ( tanks gaan vaak stuk, heeeeeel vaak )

Maar goed hij komt er mee weg want NATO grijpt niet in en Oekraïne heeft hun resterende aanvalsmogelijkheid vanuit de lucht nodig voor hogere prioriteit doelen zoals opgestelde artillerie bij steden etc.

- Uithongeren is een tactiek, wat middeleeuws en mensen kunnen best wel even met weinig of geen eten dus het is geen snelle tactiek. En tijd is altijd je grootste vijand, zeker nu. Politiek en economisch gaat de druk elke dag groter worden zowel in binnen als buitenland. En militair gezien kost dit zeeën van geld, geld dat hij straks niet meer heeft.

- Tactisch is dit wat mij en een hoop collega's en overige militaire inlichtingendiensten betreft toch wel een mega faal tot nu toe. Het feit dat we nu op dag 6 nog kijken naar drone beelden en praten over een Oekraïense luchtmacht is absurd. Dat zou never nooit niet mogen, stap 1 in een modern conflict is het platleggen van zowel offensieve als defensie luchtverdediging. Daarna heb jij je air superiority en kan je je gang gaan. ( richten op stroom, communicatie/internet, wapen/brandstofopslag etc )

Daarnaast begon hij de aanval op 3-4 misschien wel meer routes, zijn manschappen en slagkracht verdelend. Met speciale en luchtlandingstroepen had hij dag 1 de vliegvelden rondom de hoofdstad moeten zekerstellen nadat de luchtmacht kapot was. Via die plekken dan troepen blijven aanvoeren die bruggenhoofden slaan, kritieke punten innemen en vasthouden terwijl je hoofdmacht over land ook voorwaarts gaat om die bezettingstroepen in de hoofdstad te bereiken en te versterken.

- regering afzetten en dan ... ? geen idee

Het makkelijkste is de invasie, het moeilijkste is het land vasthouden terwijl 40+ miljoen inwoners je daar als bezetter ipv als bevrijder zien :+

• Eli3l
Voor zover er nog vrije pers was, is dat binnenkort helemaal voorbij.

• Lordy79
  • Laatst online: 12-11 07:23

Lordy79

Vastberaden

Creesch schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:41:
[...]

Gelijk laten bewonen, dan is het woningtekort ook opgelost ;) Iets serieuzer, we hebben al de grootste moeite huizen bij te bouwen, we hebben ook niet zomaar de bouw capaciteit om er ook nog eens genoeg bunkers bij te bouwen voor de gehele bevolking.
Verder kan ik me voorstellen dat het in een berg makkelijker te bouwen is dan in.... Kleigrond...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Waah
[...]

Tja dan wel zo direct mogelijk ook :+ dat je het niet eens doorhebt direct zeg maar.

Gezien waar ik woon, niet waarschijnlijk.

Maar gezien de toestand, het is ook zeer onwaarschijnlijk dat het gebeurt. Je ziet wel dat de propaganda goed werkt. Dit halve topic zit te bibberen voor een nucleaire oorlog.... Wat niet gaat gebeuren met Poetin.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Creesch schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:41:
[...]

Zal me niks verbazen het koninklijke huis er wel 1 heeft.

Maar dat terzijde, kijk niemand gaat ervan uit dat er 1 komt. Maar we hebben al 70 jaar de tijd ruim gehad sinds de 2e wereld oorlog en bij de herbouw van Nederland om in ieder geval hieraan mee te denken.

Als er nu 1 valt, niemand kan nergens heen. Er is geen enkele veilige plek en het land verlaten is dan al te laat. Dus je kunt dan het beste gewoon naar buiten stappen en gedag zwaaien naar iedereen.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Xtr3me4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:29:
[...]

Veelzeggend dat je niet vraagt "waarom niet" maar meteen de meest extreme conclusies trekt. En nee, ik weet ook niet waarom die bunkers er niet zijn.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Xtr3me4me daar ga je al. Geen voorraad en geen onderhoud. En nogmaals, vier maanden opgesloten zitten om te verhongeren of alsnog de pijp uit te gaan? Geef mijn portie maat aan fikkie :P

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De heilige huisjes die in NL jarenlang beschermd werden zijn nu aan het sneuvelen:
https://nos.nl/l/2419405
Minister Kaag (D66) van Financiën laat weten dat er in Europees verband wordt gewerkt aan nieuwe sancties tegen trustkantoren. Sommige beheren het geld van de Russische staat en rijke Russen, dat ze hebben ondergebracht in het buitenland, waaronder ook in Nederland. Trust- en advocatenkantoren op de Amsterdamse Zuidas zijn druk in de weer met onderzoeken welke banden er nog via Rusland lopen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:10
Eli3l schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:43:
[Twitter]
*knip* voegt niets toe dit

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 02-03-2022 07:51 ]

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

MikeyMan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:44:
@Xtr3me4me daar ga je al. Geen voorraad en geen onderhoud. En nogmaals, vier maanden opgesloten zitten om te verhongeren of alsnog de pijp uit te gaan? Geef mijn portie maat aan fikkie :P
ja ok, maar die keuze staat vrij. Je moet niks, maar andere hebben daar een hele andere mening over.

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

[...]

Hoeveel zouden er nog zijn boven NAP? Lullig om veilig in je bunker te zitten die vervolgens volloopt.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Jazco2nd schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:38:
Toch idioot hoe het internet zich ontwikkeld en dat het steeds moeilijker wordt om feit van fictie te scheiden:

[...]
Ah, maar dit is nieuws van gisteren.
zoek maar op zwarte zee, bosporus of turkije als steekwoord in dit topic

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

downtime schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:44:
[...]

Veelzeggend dat je niet vraagt "waarom niet" maar meteen de meest extreme conclusies trekt. En nee, ik weet ook niet waarom die bunkers er niet zijn.
Doe eens een berekening van de kosten op een bierviltje en je hebt al het grootste deel van je antwoord ;)

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

[...]

We hebben een mooie nucleaire commandobunker:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bunkercomplex_Overvoorde

De generator doet het niet meer en het is thans een museum. Een leuk uitje tijdens de zomer als je het te warm hebt, het is er maar zo'n 15 graden binnen.
Het idee was dat het mogelijk zou zijn voor de bemanning van de bunker om er weken cq. maanden in te verblijven, maar wat ik tijdens de uitleg bij mijn bezoek heb gehoord is dat de enige oefening die ze ooit hebben gehouden om dat te testen na enkele dagen moest worden afgebroken omdat mensen ruzie kregen... :F

• Waah
Eli3l schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:43:
[Twitter]
Gaat wel heel dicht naar 1984 praktijken ook... Daar was men ook "in oorlog" toch?

• Creesch
  • Laatst online: 14:27

Creesch

bla bla!

Lordy79 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:43:
[...]

Verder kan ik me voorstellen dat het in een berg makkelijker te bouwen is dan in.... Kleigrond...
Dat ook, hoewel je op zich niet zo heel diep hoeft te zitten om een bunker geschikt te maken voor een atoombom zover ik weet. Maar realistisch gezien, zelfs als we die zouden willen dan is het pas meerdere decennia in de toekomst een realiteit. Ook als we de bunkers die we al hadden waren blijven onderhouden aangezien die niet zo zeer waren voor de bevolking, maar om kritieke infrastructuur en communicatie te waarborgen.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Amphiebietje schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:46:
[...]

We hebben een mooie nucleaire commandobunker:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bunkercomplex_Overvoorde

De generator doet het niet meer en het is thans een museum. Een leuk uitje tijdens de zomer als je het te warm hebt, het is er maar zo'n 15 graden binnen.
Het idee was dat het mogelijk zou zijn voor de bemanning van de bunker om er weken cq. maanden in te verblijven, maar wat ik tijdens de uitleg bij mijn bezoek heb gehoord is dat de enige oefening die ze ooit hebben gehouden om dat te testen na enkele dagen moest worden afgebroken omdat mensen ruzie kregen... :F
Handig in de tijd van een nuclair strike om binnen in een bunker ruzie lopen maken met elkaar. 8)7

• Waah
Xtr3me4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:48:
[...]

Handig in de tijd van een nuclair strike om binnen in een bunker ruzie lopen maken met elkaar. 8)7
*knip* voegt niets toe dit

[ Voor 8% gewijzigd door polthemol op 02-03-2022 07:52 ]

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

offtopic

[ Voor 90% gewijzigd door polthemol op 02-03-2022 07:52 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Sebazzz

3dp

Skybullet schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:43:
[...]

- Die kolonne is de natte droom ( hiervoor werd ik vorige keer weg gemod.. ja echt ) van elke moderne luchtmacht. Dit zou je nooit doen, never, je houdt altijd afstand etc en verplaatst in kleinere groepen. [....]

Maar goed hij komt er mee weg want NATO grijpt niet in
Omdat hij hard blaft over atoomwapens en ziet dat de NAVO niets doet, neemt hij misschien precies daarom wel de gok?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
MikeyMan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:46:
[...]

Doe eens een berekening van de kosten op een bierviltje en je hebt al het grootste deel van je antwoord ;)
past op een kwart bierviltje, wel al die nulletjes in de uitkomst iets kleiner schrijven :+

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
[...]

Ik ben geen inlichtingen-officier maar ik werk al even op niveau voor de baas dus uit die hoedanigheid.

- Die kolonne is de natte droom ( hiervoor werd ik vorige keer weg gemod.. ja echt ) van elke moderne luchtmacht. Dit zou je nooit doen, never, je houdt altijd afstand etc en verplaatst in kleinere groepen. Geen idee ook of dit gepland is of dat dit voortkomt door opstoppingen, oponthoud, tekorten aan brandstof en reserve onderdelen ( tanks gaan vaak stuk, heeeeeel vaak )

Maar goed hij komt er mee weg want NATO grijpt niet in en Oekraïne heeft hun resterende aanvalsmogelijkheid vanuit de lucht nodig voor hogere prioriteit doelen zoals opgestelde artillerie bij steden etc.

- Uithongeren is een tactiek, wat middeleeuws en mensen kunnen best wel even met weinig of geen eten dus het is geen snelle tactiek. En tijd is altijd je grootste vijand, zeker nu. Politiek en economisch gaat de druk elke dag groter worden zowel in binnen als buitenland. En militair gezien kost dit zeeën van geld, geld dat hij straks niet meer heeft.

- Tactisch is dit wat mij en een hoop collega's en overige militaire inlichtingendiensten betreft toch wel een mega faal tot nu toe. Het feit dat we nu op dag 6 nog kijken naar drone beelden en praten over een Oekraïense luchtmacht is absurd. Dat zou never nooit niet mogen, stap 1 in een modern conflict is het platleggen van zowel offensieve als defensie luchtverdediging. Daarna heb jij je air superiority en kan je je gang gaan. ( richten op stroom, communicatie/internet, wapen/brandstofopslag etc )

Daarnaast begon hij de aanval op 3-4 misschien wel meer routes, zijn manschappen en slagkracht verdelend. Met speciale en luchtlandingstroepen had hij dag 1 de vliegvelden rondom de hoofdstad moeten zekerstellen nadat de luchtmacht kapot was. Via die plekken dan troepen blijven aanvoeren die bruggenhoofden slaan, kritieke punten innemen en vasthouden terwijl je hoofdmacht over land ook voorwaarts gaat om die bezettingstroepen in de hoofdstad te bereiken en te versterken.

Het makkelijkste is de invasie, het moeilijkste is het land vasthouden terwijl 40+ miljoen inwoners je daar als bezetter ipv als bevrijder zien :+
Dus dan kunnen we stellen dat Rusland nu zichzelf publiekelijk voor schut zet? Maar is dat niet juist een stuk gevaarlijker? Want een Putin die zichzelf voor lul zet en met steeds zwaarder geschut komt klinkt niet heel fijn. Werkt hij zichzelf daar geen WW3 mee in de hand?

• Yucon
  • Laatst online: 14:50

Yucon

*broem*

Xtr3me4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:44:
[...]

Maar dat terzijde, kijk niemand gaat ervan uit dat er 1 komt. Maar we hebben al 70 jaar de tijd ruim gehad sinds de 2e wereld oorlog en bij de herbouw van Nederland om in ieder geval hieraan mee te denken.

Als er nu 1 valt, niemand kan nergens heen. Er is geen enkele veilige plek en het land verlaten is dan al te laat. Dus je kunt dan het beste gewoon naar buiten stappen en gedag zwaaien naar iedereen.
Ja, maar waarom heeft Nederland zich niet beschermd tegen een meteorietinslag? Ja? Nou?? De kans dat dat gebeurt is klein maar als het zover komt zit je toch maar mooi. Dus waar blijven die anti-meteoriet oversized Patriots? :( :(

Ok, en nu serieus. Dat kost heel erg veel geld. Niet perse in de zin van briefjes geprint papier maar het is simpelweg zo dat je alles dat je daarin stopt niet in andere zaken kunt stoppen. Ik noem maar wat, IC plekken. Zou jij laten we zeggen 25% van de IC capaciteit in willen leveren om extra atoombunkers te hebben? Natuurlijk is het verband niet zo 1:1. Maar in essentie is dit wel het soort keuzes; je zet je geld daarop in waar het het meest effectief is. En dat is niet op atoombunkers.

Echt heel veel nut hebben die namelijk niet. De kans op een kernoorlog is al klein maar de kans op een beperkte kernoorlog is nog veel kleiner. Dat betekent dus dat mensen door de straling jaren in zo'n ding moeten blijven zitten. En laten we even doen alsof dat na 5 jaar genoeg gezakt is om weer naar buiten te komen zit je met een volgend probleem. Ons land is namelijk helemaal niet geschikt om in de toestand van na een kernoorlog meer dan zeg 1 miljoen mensen te voeden.

Dus, even terug naar het begin. Wat zou zinvoller zijn? Die 25% IC bedden of die bunkers?

• eMiz0r
  • Laatst online: 15-11 18:02
[...]

Zeer verhelderende analyse en sterkt mijn vermoeden opnieuw dat “wij” amateurstrategen nog niet eens het puntje van de ijsberg begrijpen van wat er onder water zich afspeelt.

Veel dingen die voor ons logisch lijken of juist niet hebben diverse mensen zoals jullie binnen Defensie al lang en breed over nagedacht en een oplossing voor. Putin die dreigt met nukes… net zoals gras dat groen is. Sancties die wij nu opleggen zijn al lang voorzien en is al voorbereid om er omheen te werken.

Wat echter niet te voorspellen is, is gedrag. Zoals de gehele EU, zelfs inclusief Turkije ineens eensgezind optreden. En dat is voor Putin wel een lichtelijk probleempje/onverwacht.

• Waah
Denk dat het aardig overeen komt. Tenminste, wat er binnen die bunkers gebeurde. De experimenten ff buiten beschouwing laten.

Mensen opgesloten in een kleine ruimte is gewoon een uitdaging. Zeker met straling buiten, geen uitweg voor maanden of jaren en een rantsoen aan voedsel....

Je gaat ook opeens van een beschaving terug naar het stammen principe. En das vaak een stuk minder beschaafd.

[ Voor 7% gewijzigd door polthemol op 02-03-2022 07:54 ]

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

En dit ook:

Internationaal Gerechtshof buigt zich over oorlog Oekraïne

bron: nu.nl

Wat heeft dat voor enkel nut nu. Denken ze soms dat vladimir vrolijk zo den haag binnen komt rijden en zegt: Hier ben ik dan... :F

Dat we hiermee nog energie steken is me echt een raadsel, daarnaast hell no dat die kerel zich levend laat oppakken.

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Sebazzz schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:49:
[...]
Omdat hij hard blaft over atoomwapens en ziet dat de NAVO niets doet, neemt hij misschien precies daarom wel de gok?
Als je de kaart van de wereld pakt en daar europa afhaalt ziet het er wel anders uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/m3sn4fc7b3411.png

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

[...]

Onder en in Den Haag liggen op diverse plekken ook bunkercomplexen: restjes Atlantikwal, schuilbunkers, en wat nucleaire bunkers die zijn omgebouwd tot woningen.

Op zich heeft NL wel veel forten en bunkers (want diverse vestingen en linies), maar het meeste is kolossaal verouderd, niet van beton, bovengronds, in hele slechte staat, of op een andere manier niet meer functioneel. Verder hebben we natuurlijk diverse ondergrondse (metro en trein)stations.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online

Bunkers zijn ook maar marginaal effectief. In de buurt van de impact zone ben je alsnog de sigaar, zeg maar de grote steden. De hitte is gewoon te veel. Meeste bunkers incl Zwitserland zijn ook niet toegerust op langdurig verblijf, vooral door afwezige voorraden.

In Nederland zijn veel bunkers bij metrostations geplaatst. Vrijwel alles buiten gebruik.

https://www.history.com/n...-were-never-going-to-work

De gedachte wat moet ik doen als het zover zou komen spookt zo nu en dan ook door mijn hoofd. Best bet is het mijden van stedelijk gebied en zo groot mogelijk afstand te nemen toen steden. Nederland is dan al niet zo’n beste plek. Mocht je de drukgolf en hitte overleven dan wordt drinkwater het grootste probleem. Veel water is dan besmet en mogelijk gevaarlijk besmet. Om een kans te kan maken heb je veel schoon drinkwater nodig. Een stralingsmonitor en kennis van straling gaat ook helpen. Dan voedsel. O ja als je medicijnen gebruikt natuurlijk ook een voorraad. Nou je ziet al waar dit naar toe gaat, je wordt een full blown prepper die een bunker op een afgelegen plek gaat inrichten. Ik gok er maar op dat WW3 niet gaat uitbreken en ga rustig slapen.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:12
[...]

Bij de nodige wooncomplexen daar kom je nog wel eens door verdacht dikke deuren in de kelder.
Niet dat je er veel aan hebt .. als de bom valt,
Dan lig ik in m'n nette pak
Diploma's en m'n cheques op zak
Mijn polis en mijn woordenschat, a-oei!
Onder de flatgebouwen van de stad naast jou.

Verwijderd

Jazco2nd schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:38:

[...]
Als het je om het niet erkennen van de Krim gaat: Rusland huurde het grondgebied van de marinehaven al sinds het uiteenvallen van de Sovjet-Unie van Oekraïne. Er zal dan ook geen discussie zijn over de vraag of dit de daadwerkelijke thuishaven is van de Zwarte Zeevloot.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Maarten, ben jij dit? :P
Op zich heb ik een groot deel, zo niet alles, van deze analyse ook in dit topic langs zien komen. Niet alleen maar onzin dus ;)

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

HEY_DUDE schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:52:
[...]

Bunkers zijn ook maar marginaal effectief. In de buurt van de impact zone ben je alsnog de sigaar, zeg maar de grote steden. De hitte is gewoon te veel. Meeste bunkers incl Zwitserland zijn ook niet toegerust op langdurig verblijf, vooral door afwezige voorraden.

In Nederland zijn veel bunkers bij metrostations geplaatst. Vrijwel alles buiten gebruik.

https://www.history.com/n...-were-never-going-to-work

De gedachte wat moet ik doen als het zover zou komen spookt zo nu en dan ook door mijn hoofd. Best bet is het mijden van stedelijk gebied en zo groot mogelijk afstand te nemen toen steden. Nederland is dan al niet zo’n beste plek. Mocht je de drukgolf en hitte overleven dan wordt drinkwater het grootste probleem. Veel water is dan besmet en mogelijk gevaarlijk besmet. Om een kans te kan maken heb je veel schoon drinkwater nodig. Een stralingsmonitor en kennis van straling gaat ook helpen. Dan voedsel. O ja als je medicijnen gebruikt natuurlijk ook een voorraad. Nou je ziet al waar dit naar toe gaat, je wordt een full blown prepped die een bunker op een afgelegen plek gaat inrichten. Ik gok er maar op dat WW3 niet gaat uitbreken en ga rustig slapen.
Van wat ik gelezen had, is je best bet een metro. Maar goed ligt er ook geheel aan waar die gedropt wordt. Ik zelf woon in Den Helder, een stad die niet eens in de topografie ligt van poetin denk ik :P
Enige wat ik en mijn gezin kunnen doen is zsm naar de oude rijkswerf gaan en daar een loods opzoeken voordat ie valt.
We hebben nog oude loodsen die met buitenkant met lood bekleed is.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:54:
[...]

Als het je om het niet erkennen van de Krim gaat: Rusland huurde het grondgebied van de marinehaven al sinds het uiteenvallen van de Sovjet-Unie van Oekraïne. Er zal dan ook geen discussie zijn over de vraag of dit de daadwerkelijke thuishaven is van de Zwarte Zeevloot.
In reizen Waes zit een aardig stuk over de Krim. Inclusief filmen van de vloot.

• Waah
Xtr3me4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:51:
En dit ook:

Wat heeft dat voor enkel nut nu. Denken ze soms dat vladimir vrolijk zo den haag binnen komt rijden en zegt: Hier ben ik dan... :F

Dat we hiermee nog energie steken is me echt een raadsel, daarnaast hell no dat die kerel zich levend laat oppakken.
Omdat misdaden nog altijd berecht horen te worden. En omdat men verder kijkt dan Poetin. Genoeg mensen om hem heen die ook verantwoordelijk zijn.

Als Belarus ook schuldig is (nou ja, de kopstukken) maakt dat het voor die landen weer lastig om die mensen aan de macht te houden. Want die kunnen dus niet naar landen waar men het hof wel erkent.

En je stuurt een signaal uit naar alle landen die het hof wel erkennen.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
gekkie schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:53:
[...]
als de bom valt,
Dan lig ik in m'n nette pak
Diploma's en m'n cheques op zak
Vergeet het maar. Cheques zijn er al jaaaaaaren niet meer... :+

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:36
[...]

Maar je kunt het verdrag wel interpreteren dat ze alleen schepen doorlaten die zich terugtrekken uit het gevecht.

TheS4ndm4n#1919

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Waah schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:56:
[...]

Omdat misdaden nog altijd berecht horen te worden. En omdat men verder kijkt dan Poetin. Genoeg mensen om hem heen die ook verantwoordelijk zijn.

Als Belarus ook schuldig is (nou ja, de kopstukken) maakt dat het voor die landen weer lastig om die mensen aan de macht te houden. Want die kunnen dus niet naar landen waar men het hof wel erkent.

En je stuurt een signaal uit naar alle landen die het hof wel erkennen.
Kan zijn, je zend een signaal uit. Maar het probleem zal ten alle tijde bestaan. Of die personen nog leven of niet. Als buitenlander kom je rusland of wit-rusland niet eens binnen laat staan bij hem in de buurt om hem op te pakken, inclusief zijn generaals en andere bevelhebbers.

• Jazco2nd
Coldcat schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:51:
[...]

Als je de kaart van de wereld pakt en daar europa afhaalt ziet het er wel anders uit.

[Afbeelding]
Deze kaart is zeer inaccuraat. Zeker Rusland is compleet vertekend.
Zie uitleg: https://topglobe.co.uk/bl...gger-than-africa-on-a-map

Als je een bol doorknipt en plat maakt krijg je enorme scheuren bij de boven en onderranden. Op jouw kaart zijn die doodleuk ingevuld. Veel kaarten zijn zo.

Dit geeft een beter beeld, Afrika is veel groter dan Rusland.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4KPQq0EytlcJT1-OXZvT6bDRjQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/amxuQRaHDDSUZXRP979pNg8N.png?f=user_large

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:26
[...]

Mocht oekraine de krim terug veroveren.. heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat ze een: 'fuck you russian warship' te horen zullen krijgen. >:) :+

• gekkie
Xtr3me4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:55:
[...]
Van wat ik gelezen had, is je best bet een metro. Maar goed ligt er ook geheel aan waar die gedropt wordt. Ik zelf woon in Den Helder, een stad die niet eens in de topografie ligt van poetin denk ik :P
Jij denkt niet dat die bootjes daar op een Russische kaart staan aangegeven ?
"Amsterdam-marine-district" :+

Verwijderd

Oekiejoekie schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:57:
[...]

Nooit naar zuid Frankrijk geweest dan zeker. Die doen nog boodschappen met cheques :)

Edit, had de sarcasm emoji gemist :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2022 21:00 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

De kelder onder de tennisvelden van het Haagse paleis meet 34 bij 22 meter. Dikke deuren moeten straling en gifgas buiten houden. Het complex heeft onder meer slaapkamers voor 22 personen, twee kantines, een receptie, een wachtkamer, een ziekenboeg, een stafkamer, drie toiletten met douches, een opslag voor voedsel, een verbindingskamer, een ontsmettingsruimte en een bergplaats voor radioactief besmette kleding.
https://www.trouw.nl/nieu...kelder-openbaar~bb5d2567/

Daarnaast ligt heel het Haagse Bos vol met bunkers uit WO2

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
[...]

Enige wat ik en mijn gezin kunnen doen is zsm naar de oude rijkswerf gaan en daar een loods opzoeken voordat ie valt.
We hebben nog oude loodsen die met buitenkant met lood bekleed is.
Een NAVO marine haven staat niet op Poetin’s kaarten? Militairen kijken naar andere zaken dan inwonersaantal. Iemand had eerder een kaart uit de koude oorlog gepost met doelen in NL.

Metro=grote stad=weinig kans.

• JoteW
Xtr3me4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:58:
[...]

Kan zijn, je zend een signaal uit. Maar het probleem zal ten alle tijde bestaan. Of die personen nog leven of niet. Als buitenlander kom je rusland of wit-rusland niet eens binnen laat staan bij hem in de buurt om hem op te pakken, inclusief zijn generaals en andere bevelhebbers.
Edit: nevermind, ik hou me in. Excuus :X

[ Voor 8% gewijzigd door JoteW op 01-03-2022 21:00 ]

Twente komt eraan!

• lochpatje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-11 22:28
[...]

Ik zelf woon in Den Helder, een stad die niet eens in de topografie ligt van poetin denk ik :P
Liggen daar niet een aantal van die grote grijze schepen in het water van de Koninklijke Marine? :P

• gekkie
Oekiejoekie schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:57:
[...]
Fax jij het even naar Putin dat het niet door gaat ?
Hij zal wel reageren met dat hij nog wel een stapel blanco cheques heeft.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

gekkie schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:59:
[...]

Jij denkt niet dat die bootjes daar op een Russische kaart staan aangegeven ?
"Amsterdam-marine-district" :+
Den Helder is geen marine meer sinds de bezuinigingen, alles is verplaatst. Soms komt hier een bootje ter reparatie als het elders niet kan en verder staat er alleen nog een museum.
Ja de nieuwe haven heeft ook geen boten want dat is een stand plek voor burgers in de marine, of te wel het kim genoemd.

Bezoek adres is den helder, maar echte nieuwe marine haven ligt bij den haag als ik het goed heb.

Dienst der Hydrografie Den Haag

[ Voor 11% gewijzigd door Xtr3me4me op 01-03-2022 21:04 ]

Verwijderd

Xtr3me4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:51:
En dit ook:

Er zijn meer mensen in terecht gekomen waarvan we dat van te voren hebben gezegd.

En noem me maar naïef, maar het is naar mijn mening een stuk gezonder voor een eventueel nieuw regime daar om niet te beginnen met die man met een blinddoek op tegen de muur te zetten maar veilig in Den Haag te stallen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2022 21:10 ]

• Eli3l

De aanvallen van maandag op Kharkiv, waarvan de beelden geolocaliseerd zijn.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:26
Kenny_026 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:50:
[...]

Dus dan kunnen we stellen dat Rusland nu zichzelf publiekelijk voor schut zet? Maar is dat niet juist een stuk gevaarlijker? Want een Putin die zichzelf voor lul zet en met steeds zwaarder geschut komt klinkt niet heel fijn. Werkt hij zichzelf daar geen WW3 mee in de hand?
Je zit het veel te zwart/wit allemaal. Mijn vermoeden is dat Putin geen goed beeld heeft gehad/al jaren niet gekregen van zijn onderdrukte militairen. Die zijn allemaal veel te bang geweest en alles heeft zich mooier en beter en sterker voorgedaan dan het daadwerkelijk was. Allemaal maar mooi weer gespeeld om de grote leider maar een beetje tevreden te houden.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Waah
Xtr3me4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:58:
[...]

Maar andersom komt hij ook nergens meer. Best lastig om diplomatiek te zijn als je je eigen grondgebied niet meer af kan.

Eigenlijk ook een soort sanctie. En het signaal is ook een belangrijke.

Maar draaien we het om: waarom zouden ze het niet moeten onderzoeken?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Xtr3me4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:01:
[...]

Den Helder is geen marine meer sinds de bezuinigingen, alles is verplaatst. Soms komt hier een bootje ter reparatie als het elders niet kan en verder staat er alleen nog een museum.
Ja de nieuwe haven heeft ook geen boten want dat is een stand plek voor burgers in de marine, of te wel het kim genoemd.
Standplaats voor burgers? Daar worden officieren opgeleid. Koninklijke Instituut voor de Marine
Pagina: 1 ... 80 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid