De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.554 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Tristan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:07:
Ik ben niet zo bekend met Napoleon en zijn veldslagen, maar in hoeverre kunnen we dit van Poetin nu vergelijken met De slag om Waterloo?
Tot dat Putin keihard heeft verloren kunnen we het totaal niet vergelijken

hoi

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:56

Worden hier die soldaten mee bedoelt die "fuck you" zeiden tegen het Russische fregat?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-09 11:05

spartacusNLD

This is Sparta!!

Phusebox schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:11:
[Twitter]
Worden hier die soldaten mee bedoelt die "fuck you" zeiden tegen het Russische fregat?
Ja

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
[Twitter]
Yup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[Twitter]
Yes, dat zijn ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Too little too late natuurlijk. Voldoen aan een norm is niet iets om de slingers voor buiten te hangen.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Phusebox
Geeft wel weer aan hoe onbetrouwbaar de verhalen in de media zijn dan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-09 09:58
Heb even snel gekeken via de zoekfunctie maar zag niks terug komen dus excuus als het al gedeeld was. Blijkbaar gebruikt Rusland commerciële radio's en kan je gewoon meeluisteren, vind het zeer amateuristisch overkomen en zegt dan wel iets over de planning van de invasie.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Phusebox schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:13:
[...]

Dat ligt niet aan de media. Men ging er vanuit dat ze dood waren want ze waren beschoten en er was geen contact meer. Zaken zijn in een oorlog niet altijd meteen helder en soms moet je dingen rectificeren ,zoals nu gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

In een oorlog is het wel eens onduidelijk of mensen dood zijn of gevangen genomen door Russen inderdaad :)

(het gebrek aan diplomatieke kanalen zal ook niet helpen)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Lijkt toch clustermunitie te zijn geweest in Charkiv. Ik kan het zelf natuurlijk niet verifiëren maar afaik is dit een betrouwbaar OSINT kanaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:50
Ik vond een YouTube die mooi uitlegt wat redenen voor Rusland kunnen zijn bij het inlijven van Oekraïne.
- grondstoffen. Blijkbaar zit Oekraïne op een hoop aardgas. Zoveel aardgas dat het een bedreiging vormt voor het Russische aardgas, en dus de Russische melkkoe.
- strategisch. De Noord-Europese laagvlakte begint smal in Nederland en Duitsland en waaiert volledig open. Hoe dichter je het naar het Westen kan verdedigen, hoe minder troepen je nodigt hebt.
- de Krim. De Krim is een droge steppe, die sinds de Sovjettijd van water wordt voorzien vanuit een kanaal vanaf de Dnjepr. Toen Rusland in 2014 de Krim veroverde, heeft Oekraïne een dam gebouwd op dat kanaal. De Krim is terug aan het uitdrogen.
https://youtu.be/If61baWF4GE

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-09 15:37
Player1S schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:09:
[...]

Volgens mij hebben Napoleon en Hitler oa bewezen dat je Rusland niet kunt veroveren maar hebben Finland, Afghanistan en Oekraïne ook bewezen dat Rusland niet in staat is de agressor te zijn
hmm, niet helemaal correct.
Hitler heeft een paar kapitale fouten gemaakt waaronder het niet snel innemen van Moskou wat toen zonder problemen had gekund,anders was Rusland gewoon veroverd geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Arator schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:15:
Ik vond een YouTube die mooi uitlegt wat redenen voor Rusland kunnen zijn bij het inlijven van Oekraïne.
- grondstoffen. Blijkbaar zit Oekraïne op een hoop aardgas. Zoveel aardgas dat het een bedreiging vormt voor het Russische aardgas, en dus de Russische melkkoe.
- strategisch. De Noord-Europese laagvlakte begint smal in Nederland en Duitsland en waaiert volledig open. Hoe dichter je het naar het Westen kan verdedigen, hoe minder troepen je nodigt hebt.
- de Krim. De Krim is een droge steppe, die sinds de Sovjettijd van water wordt voorzien vanuit een kanaal vanaf de Dnjepr. Toen Rusland in 2014 de Krim veroverde, heeft Oekraïne een dam gebouwd op dat kanaal. De Krim is terug aan het uitdrogen.
https://youtu.be/If61baWF4GE
Die dam is inmiddels opgeblazen dor de Russen begreep ik.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
RoD schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:15:
[Twitter]
Lijkt toch clustermunitie te zijn geweest in Charkiv. Ik kan het zelf natuurlijk niet verifiëren maar afaik is dit een betrouwbaar OSINT kanaal.
Wasde eerste inschatting waarschijnlijk toch correct. Is tot nu een betrouwbaar kanaal gebleken inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
RoD schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:14:
[...]

Dat ligt niet aan de media. Men ging er vanuit dat ze dood waren want ze waren beschoten en er was geen contact meer. Zaken zijn in een oorlog niet altijd meteen helder en soms moet je dingen rectificeren ,zoals nu gebeurt.
Dan hoor je dat als media dus te brengen als "contact verloren", "aangenomen wordt dat alle soldaten zijn gesneuveld", dat soort termen. En niet alle soldaten zijn gedood, dan breng je het dus als een bevestigd feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:04
[...]

Doel je nu op het bericht wat je zelf net post of het bericht dat ze zijn omgekomen? ;)
Het vervelende van oorlog is dat er ontzettend veel ruis is. Ik zie tot nu toe ook maar 1 bron dat ze wel in leven zijn. De kustwacht zelf rapporteert er nog niets over.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-09 15:57
RoD schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:11:
[Twitter]
Bevestiging dat de mensen van slangeneiland nog leven. Verondersteld dood, maar blijken in Russische handen.

Fijn dat ze nog leven. Als ze vrij komen, kunnen ze geëerd worden als helden.
Via deze twitteraar (van in je post) zag ik een tweet van iemand met een filmpje. Geen doden of gewonden maar puur van afstand zie je de ontploffingen in de verte. Duidelijk een cluster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Lordy79 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:02:
[...]

[...] Mocht Putin het veld ruimen vind ik dat we de Russische bevolking enorm moeten steunen. [...]
Wat ik begrijp is dat niet hoe Rusland werkt. Putin is ook slechts een pion product van kgb, zolang opvolging uit de zelfde kring komt veranderd er weinig ten goede. Een min of meer westers georienteerd (om niet te zeggen democratisch) Rusland zou geweldig zijn, en dat zou gesteunt moeten worden, maar de volgorde is omgekeerd eerst wordt heel veel gevraagd van de bevolking en daarna kan pas het leiderschap veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:40

Player1S

Probably out in the dark

oldgrumpy schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:16:
[...]

Hitler heeft een paar kapitale fouten gemaakt waaronder het niet snel innemen van Moskou wat toen zonder problemen had gekund,anders was Rusland gewoon veroverd geweest.
Als mijn geheugen mij niet in de steek laat hebben zowel Napoleon en Hitler (al zullen zij niet 100% zelf de beslissingen hebben genomen) beide het weer aldaar onderschat en kwamen beide behoorlijk vast te zitten in de modder en later sneeuw.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nat-Water schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:09:
[...]

Als je nu in het artikel wat je zelf linkt even verder klikt, zie je het vanzelf ;)

Jouw link met de link naar de Twittervideo er in.

[Twitter]

[Afbeelding]

Gewoon Poetinsupporter. Kilo zout erbij nemen dus.
Zij heeft alleen een tweet gemaakt van die video waaraan gerefereerd wordt. Maar de oorsprong van de video is niet volledig duidelijk en wordt massaal gedeeld op Twitter. Betekent nog steeds niet dat het niet waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net op Nu.nl

EU wil 500 miljoen euro aan wapens leveren
De ministers van Defensie van de EU-lidstaten bespreken vandaag hoe het wappenpakket dat de EU naar Oekraïne stuurt eruit gaat zien. Volgens EU-buitenlandschef Josep Borrell gaat het om "defensieve" wapens ter waarde van 500 miljoen euro, bedoeld om weerstand te bieden tegen de oprukkende Russische troepen.

Borrell sprak specifiek over munitie, antitankwapens en brandstof voor tanks en vliegtuigen, maar benadrukte dat de defensieministers het nog eens moeten worden. "Het zijn de lidstaten die dit materiaal beschikbaar moeten stellen", aldus Borrell.

Defensieve wapens... mhm... :| 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:07
Norjee schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:19:
[...]

Wat ik begrijp is dat niet hoe Rusland werkt. Putin is ook slechts een pion,
Putin is absoluut geen pion.
zolang opvolging uit de zelfde kring komt veranderd er weinig ten goede. Een min of meer westers georienteerd (om niet te zeggen democratisch) Rusland zou geweldig zijn, en dat zou gesteunt moeten worden, maar de volgorde is omgekeerd eerst wordt heel veel gevraagd van de bevolking en daarna kan pas het leiderschap veranderen.
Maar dit is dan wel weer helemaal waar. Probleem is wel dat er absoluut geen duidelijke opvolger klaar staat. Noch in "zelfde kring" noch daar buiten. Dus wat er na Poetin gebeurt weet niemand, ook niet in Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Player1S schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:09:
[...]

Volgens mij hebben Napoleon en Hitler oa bewezen dat je Rusland niet kunt veroveren maar hebben Finland, Afghanistan en Oekraïne ook bewezen dat Rusland niet in staat is de agressor te zijn
Net als 80 jaar geleden, kun je een berekening gaan maken hoe afhankelijk bepaalde landen zijn voor dingen als grondstoffen ed.

Met die informatie wisten ze al redelijk snel dat Duitsland destijds nooit echt bestaansrecht had, of iig flink wat streepjes achter tov landen als de VS. Dan is het een kwestie van tijd (toen in dat geval, race tegen de klok ivm Sovjet Unie)
Inmiddels is er sinds die tijd al heel veel veranderd zoals een redelijk functionerende NAVO.

Objectief gezien moet je dus proberen op te boxen tegen een aantal grote en rijke landen die al een vrij goed pact hebben.
Op lange termijn ziet dat er niet super best uit voor Rusland zeker omdat het al niet zo heel rijk is (relatief gezien)
Zelfs niet als een China ofzo wilt blijven samenwerken.
Er zijn hier en daar nog wat andere landjes, maar in de bigger picture mogen die niet echt een naam hebben.

Hoewel totaal speculatie van mijn kant, maar er zijn een hoop meer redenen waarom men van gas af wil buiten het klimaat en daarnaast ook sectoren als chip productie naar Europa ed wilt halen.
Je bent veel minder afhankelijk van bepaalde troefkaarten die landen nog hebben.
Hadden ze 30 jaar geleden moeten doen naar mijn mening, maar goed dat is achteraf.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:21:
[...]
Zij heeft alleen een tweet gemaakt van die video waaraan gerefereerd wordt. Maar de oorsprong van de video is niet volledig duidelijk en wordt massaal gedeeld op Twitter. Betekent nog steeds niet dat het niet waar is.
En dat iets massaal op Twitter gedeeld wordt, betekent ook niet dat het wel waar is?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:22:
[...]

En dat iets massaal op Twitter gedeeld wordt, betekent ook niet dat het wel waar is?
Dat zeg ik niet. Maar er zijn genoeg voorbeelden te vinden. Alleen hier wordt het direct gezien als niet waar en Moskou propaganda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lapa schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:22:
[...]

[...]
Hij wordt anders wel enorm beïnvloed door Alexsandr Dugin. T.o.v. die gast is putin nog gematigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:43

Kheos

FP ProMod
Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:22:
Net op Nu.nl

De ministers van Defensie van de EU-lidstaten bespreken vandaag hoe het wappenpakket dat de EU naar Oekraïne stuurt eruit gaat zien. Volgens EU-buitenlandschef Josep Borrell gaat het om "defensieve" wapens ter waarde van 500 miljoen euro, bedoeld om weerstand te bieden tegen de oprukkende Russische troepen.

Borrell sprak specifiek over munitie, antitankwapens en brandstof voor tanks en vliegtuigen, maar benadrukte dat de defensieministers het nog eens moeten worden. "Het zijn de lidstaten die dit materiaal beschikbaar moeten stellen", aldus Borrell.

Klopt toch? Ze sturen geen tanks of gevechtshelicopters, maar wapens om aanvallen van tanks en gevechtshelicopters af te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kheos schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:26:
[...]

Klopt toch? Ze sturen geen tanks of gevechtshelicopters, maar wapens om aanvallen van tanks en gevechtshelicopters af te slaan.
Ze sturen wel migs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:23:
Dat zeg ik niet. Maar er zijn genoeg voorbeelden te vinden. Alleen hier wordt het direct gezien als niet waar en Moskou propaganda.
En als of Polen plots vanwege de oorlog een tolerant land is geworden. Ik zou die berichtgevingen ook niet 1-2-3 als onwaar durven te bestempelen :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:37
[Twitter]
Wauw. Toen ik zaterdag een filmpje op RT keek waarin deze mensen aan land werden gebracht las ik overal op Twitter dat dat propaganda en fake news was. Blijkt dus niet zo te zijn. Gelukkig leven ze nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:25:
[...]

Hij wordt anders wel enorm beïnvloed door Alexsandr Dugin. T.o.v. die gast is putin nog gematigd.
Maar de uiteindelijke macht ligt voor het overgrote deel bij Poetin. Uiteraard is hij ook een mens die beïnvloed kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Han schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:27:
[...]

En als of Polen plots vanwege de oorlog een tolerant land is geworden. Ik zou die berichtgevingen ook niet 1-2-3 als onwaar durven te bestempelen :)
Zeker waar, daarom is het ook wel goed om het alsnog aan te kaarten dat het gebeurt. Ook in oorlogstijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:29

Qwerty-273

Meukposter

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:56:
Dit is wel een ernstige zaak, blijkbaar wordt er bij de Poolse grens onderscheid gemaakt wie de grens over mag:
[Afbeelding]
De Twitter thread is wel een stuk genuanceerder. https://twitter.com/NGRPresident/status/1498038178657316868

En ik kan mij goed indenken dat in de huidige chaos, het wellicht onduidelijk is of het daadwerkelijk Nigerianen zijn uit Oekraïne of dat dit onderdeel is van een vluchtelingen stroom uit Belarus. Vergeet niet dat er al heel lang asielzoekers uit het Midden-Oosten en Afrika worden geronseld en via Belarus de Poolse grens worden overgezet (of ten minste dat wordt geprobeerd).

Oekraïne is geen Schengenland, en Nigeria heeft geen speciale overeenkomst met Polen voor grensovergangen (zoals Oekraïne wel heeft met Polen - want buren). Wel kan je zonder een visa de grens over en dan kom je automatisch in een asielprocedure terecht - het is de vraag hoe dat gaat met de huidige drukte.

Wat ik mis, is wat er daadwerkelijk in het proces zit. Krijgt men te horen dat door de drukte de asiel procedure wel erg lang duurt, of dat de asielcentra vol zitten, en dat het misschien beter is om het ergens anders te proberen. Of heb je erg strikte grenswacht die je op basis van een ontbrekende visa niet door laat gaan?

Het is geen open grens - het is zelfs de grens voor de EU (want binnen de Schengenzone is het gewoon vrij reizen zonder grenscontroles). Het is geen excuus natuurlijk, en mensen zouden gewoon goed geholpen moeten worden. Dat is zeker wel een punt waarover gereflecteerd moet worden. Het is ook een punt van Europees asielbeleid. En ja hoe leg je uitzonderingen vast in tijdens van oorlog in een buurland.

--edit
Maar het principe van non-refoulement zou zeker nog wel eens goed onder de aandacht gebracht mogen worden....

[ Voor 5% gewijzigd door Qwerty-273 op 28-02-2022 13:32 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
oldgrumpy schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:16:
[...]

Fouten werden wel gemaakt, maar het kon eigenlijk onmogelijk goed komen. Hitler had geen goede intel en volledig de sterkte van de USSR onderschat. Dat hij nog zo ver is gekomen is dat de USSR zelf nog harder blunderde. We zien parallellen zeg maar.

Wikipedia: Operatie Barbarossa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
Eli3l schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:16:
[...]

Wasde eerste inschatting waarschijnlijk toch correct. Is tot nu een betrouwbaar kanaal gebleken inderdaad.

Hier is te zien dat er dus cluster munitie is gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Newjersey schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:28:
[...]

Wauw. Toen ik zaterdag een filmpje op RT keek waarin deze mensen aan land werden gebracht las ik overal op Twitter dat dat propaganda en fake news was. Blijkt dus niet zo te zijn. Gelukkig leven ze nog.
Lijkt me wel bijzonder voor die mensen. De woorden "Russian Warship, Fuck you" zijn de wereld over gegaan. Het moet heel bijzonder zijn om te zien dat mensen je als helden weg hebben gezet omdat ze dachten dat je je leven gaf voor het land. Is denk ik ook goed voor het moraal van Oekraine dat ze nog leven.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Lapa schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:22:
[...]

[...]
Thanks idd veel te kort door de bocht, hij lijkt behoorlijk zelfstandig te acteren, ik het maar veranderd in product van de kgb, een goede omschrijving ontgaat mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
snaggyheadshot schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:57:
Waar komt opeens het toetreden tot de EU vandaan. We weten allemaal dat Oekraïne het verre van klaar was tot toetreding tot de EU, en nu zinspelen zowel de voorzitter van de Europese commissie als de president van Oekraïne op lidmaatschap. Dit lijkt mij onnodig provocerend en niet bepaald deëscalerend in deze situatie?

Ik ben natuurlijk geen expert, maar dit lijkt mij niet het moment om dergelijke uitspraken te doen. Of je het er nu mee eens bent of niet.
Er is niets provocerends aan een EU lidmaatschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kheos schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:26:
[...]

Munitie?
Antitankwapens?
En alles wat ondertussen al geleverd en beloofd is door landen.

Je kan wapens defensief noemen wat je wilt, maar het moment dat je het op een andere persoon richt is het gewoon offensief.
(Geen discussie over aanval/verdediging of goed/kwaad)

Wapens, munitie en al het dergelijke is er maar voor 1 ding, en 1 ding alleen, en dat is om op iemand anders te richten.

En deze zelfde "Defensieve" wapens gaan gebruikt worden om Rusland terug te duwen en in toekomstige conflicten met Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Zou de onderhandelingen nog aan de gang zijn alsnog? Ik kan niks meer terug vinden en verder ook geen nieuws erover te lezen.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:51

Seraphin

Meep?

Jumpiefox schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:36:
En wat is er mis als hij niet de pro EU narrative niet steunt? Verhaal heeft altijd twee kanten. Niet iedereen kan zich vinden in het huidig beleid waarin duidelijk met twee maten gemeten wordt. Dat maakt je niet tot een Russische trol of een vriendje van Putin. Andersdenkende worden hier elke keer keihard vernederd. Eigenlijk net zo erg als de propoganda van Russische kant die tolereren ook niks anders als hun verhaal en zetten iedereen anders weg als vijand.

Niet iedereen ziet dit als een strijd om vrijheid voor de eu. Als Rusland bij wijze van heel Ukraine zou innemen zou ik dat niet voelen. Neemt niet weg dat we dat niet moeten willen maar iets minder dramatisch doen mag heus wel.
Het is uiteraard ieders goed recht om te vinden dat de Russische invasie van Oekraïne niet ons probleem is. (ik zie dat anders, maar dat terzijde).

Echter:

"verhaal heeft altijd twee kanten" --> nee dat is een "false balance" drogreden. Rusland voert een ongeprovoceerde aggressie-oorlog tegen Oekraïne. Dat is gewoon een feitelijk gegeven.

"Oekraïne is geen land" (argument van Baudet) --> jawel, het is een land met een historie die verder teruggaat dan dat van Rusland zelf.

"Andersdenkende worden hier elke keer keihard vernederd" --> dat ervaar ik hier niet zo. Wel is het dat drogredenen en feitelijke onjuistheden zonder omhaal worden doorgeprikt. Verwar dat niet met 'andersdenkenden' afserveren

Even heel cru, en terugkomend op mijn eerste punt: als iemand zegt "Oekraïne mag lekker zijn eigen boontjes doppen, ik vind dat het niet ons issue is", dan valt daar (in ieder geval met mij) best een wederzijds respectvolle discussie over te voeren. Zodra iemand -in weerwil van de massa's aan bewijzen- blijft volharden in het gebruik van voornoemde drogredenen en onjuistheden, dan is er al snel geen ruimte meer voor gesprek.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
bulle bas schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:29:
[...]

Fouten werden wel gemaakt, maar het kon eigenlijk onmogelijk goed komen. Hitler had geen goede intel en volledig de sterkte van de USSR onderschat. Dat hij nog zo ver is gekomen is dat de USSR zelf nog harder blunderde. We zien parallellen zeg maar.

Wikipedia: Operatie Barbarossa
Was het niet zo dat vanaf 1942 Hitler verkeerde informatie kreeg van dubbelspionen/nep-spionagenetwerk uit Spanje?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Newjersey
Brazos schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:30:
[...]

Er is niets provocerends aan een EU lidmaatschap.
Vanuit westers oogpunt zeker niet. Vanuit Putin wel. Het lijkt me verstandig als mensen die dit soort uitspraken doen, politici en mevrouw von der Leyen in het algemeen, eens door 2 brillen gaan kijken naar de situatie, en wat dit kan betekenen voor de toch al doorgedraaide en instabiele Putin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:28:
[...]

De Twitter thread is wel een stuk genuanceerder. https://twitter.com/NGRPresident/status/1498038178657316868

En ik kan mij goed indenken dat in de huidige chaos, het wellicht onduidelijk is of het daadwerkelijk Nigerianen zijn uit Oekraïne of dat dit onderdeel is van een vluchtelingen stroom uit Belarus. Vergeet niet dat er al heel lang asielzoekers uit het Midden-Oosten en Afrika worden geronseld en via Belarus de Poolse grens worden overgezet (of ten minste dat wordt geprobeerd).

Oekraïne is geen Schengenland, en Nigeria heeft geen speciale overeenkomst met Polen voor grensovergangen (zoals Oekraïne wel heeft met Polen - want buren). Wel kan je zonder een visa de grens over en dan kom je automatisch in een asielprocedure terecht - het is de vraag hoe dat gaat met de huidige drukte.

Wat ik mis, is wat er daadwerkelijk in het proces zit. Krijgt men te horen dat door de drukte de asiel procedure wel erg lang duurt, of dat de asielcentra vol zitten, en dat het misschien beter is om het ergens anders te proberen. Of heb je erg strikte grenswacht die je op basis van een ontbrekende visa niet door laat gaan?

Het is geen open grens - het is zelfs de grens voor de EU (want binnen de Schengenzone is het gewoon vrij reizen zonder grenscontroles). Het is geen excuus natuurlijk, en mensen zouden gewoon goed geholpen moeten worden. Dat is zeker wel een punt waarover gereflecteerd moet worden. Het is ook een punt van Europees asielbeleid. En ja hoe leg je uitzonderingen vast in tijdens van oorlog in een buurland.
Het is misbruik maken van de situatie door mensensmokkelaars. En ja, ws wat kleine duwtjes van onze Russische vrienden aldaar om een rondje om te lopen. En het werkt, aangewakkerd door RT-artikelen. Want we zitten weer te babbelen over racisme in plaats van het toenemende aantal dode burgers wat nu valt door aanhoudende bombardementen in woonwijken.
Mooi. Kan iedereen hier in dit topic aub kappen met deze shit te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
Uitleg waarom het nog steeds een gevaarlijke situatie is in dat zelfde gebied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:28
TheekAzzaBreek schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:11:
[...]

Een kanttekening: dat Oekraine serieus werk maakt van de aanpak van corruptie is helaas niet waar.
Zelenskiy, met alle waardering die ik voor hem heb, lag dan ook flink onder vuur van anti-corruptie groeperingen.
Onder ander door het ontslag van de speciale aanklager, beperking van het budget van het kantoor van die aanklager en onverklaarde sepots. Corruptie is daar een enorm probleem waar de hele samenleving van doordesemd is. Dat gaat van de top helemaal door tot de agent op straat, de onderwijzer en de verpleegkundige aan je bed. Helaas waarneming uit de eerste hand.

We moeten oppassen dat we niet uit een emotionele reactie Oekraine de EU intrekken voor dat daar grote stappen in zijn gemaakt. We hebben al zulke grote problemen met b.v. Hongarije en Bulgarije: Oekraine is in mijn inschatting nog stuk erger.
Zoals ik zei, het land moet van ver komen. Toch vertoont het land een stijgende lijn: https://www.transparency.org/en/cpi/2021/index/ukr

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

snaggyheadshot schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:57:
Waar komt opeens het toetreden tot de EU vandaan. We weten allemaal dat Oekraïne het verre van klaar was tot toetreding tot de EU, en nu zinspelen zowel de voorzitter van de Europese commissie als de president van Oekraïne op lidmaatschap. Dit lijkt mij onnodig provocerend en niet bepaald deëscalerend in deze situatie?

Ik ben natuurlijk geen expert, maar dit lijkt mij niet het moment om dergelijke uitspraken te doen. Of je het er nu mee eens bent of niet.
Dat verbaast mij eigenlijk ook wel. Slachtoffer worden van een invasie is geen vrijkaartje tot EU. Dat gezegd hebbende; de nuance van de uitspraken van Von der Leyen lijkt telkens verloren te gaan in de sound bites. Oekraïne wordt op termijn gezien als een EU-lidstaat.

Ik snap dat Zelensky en de zijnen ook een belang hebben en hier een eigen interpretatie aan geven. Laten we het hoofd koel houden.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 16:45

Tijntje

Hello?!

Anonymous lijkt toch wel iets te kunnen
https://edition.cnn.com/e...7c77853255a2f250f0a6739f8
Several Russian media websites appear to have been hacked and at least three are currently displaying an anti-war message.

“Dear citizens. We urge you to stop this madness, don’t send your sons and husbands to certain death. Putin makes us lie and puts us in danger,” a message written in Russian on the Forbes Russia, Fontanka, Takie Dela websites and seen by CNN says.

“We have been isolated from the whole world, oil and gas are no longer traded. In a few years, we will be living like in North Korea,” it added.
"Why do we need this? To put Putin in textbooks? This is not our war, let's stop him!,” the message reads. "

The message is signed by Anonymous, the hacking collective, and by a group who say they are “journalists who care.”

“This message will be deleted and some of us will be sacked or even jailed. But we can’t put up with this any longer,” they said.

State news agency TASS, Kommersant and Izvestia also had their websites hacked and are currently down. Reuters reported that the TASS website was also displaying the same anti-war message. Social media users, reported seeing the same message on the Kommersant and Izvestia websites.

CNN cannot independently verify the Reuters and social media reports as the message appears to have been taken down.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-09 18:12
Herax10NL schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:38:
Opvallend, volgens 'The Jerusalem Post' is Roman Abramovich aanwezig bij de onderhandelingen. Op voorspraak van Oekraïne.
AD meldt het inmiddels ook op het liveblog (13:26):
Roman Abramovitsj, jarenlang eigenaar van de Engelse voetbalclub Chelsea, neemt deel aan de onderhandelingen tussen Rusland en Oekraïne in een poging het gewapende conflict tussen beide landen te beëindigen. De miljardair heeft gehoor gegeven aan een verzoek daartoe van Oekraïne. Abramovitsj wordt gezien als een goede bekende van de Russische president Vladimir Poetin.

,,Ik kan bevestigen dat Roman Abramovitsj is benaderd om een bijdrage te leveren aan de gesprekken over een vreedzame oplossing en daar heeft hij positief op gereageerd", zei een woordvoerster van de Oekraïense delegatie. Om de onderhandelingen niet te belemmeren wilde ze geen details geven over de precieze rol van de zakenman.

Wat op dit moment de functie van de 55-jarige Abramovitsj bij Chelsea precies is, is evenmin helemaal duidelijk. Hij liet dit weekeinde weten dat hij als gevolg van het conflict in Oekraïne de club overdraagt aan de foundation van de 'Blues'. Vermoedelijk heeft hij dat ook gedaan om eventuele sanctie van de Britse regering voor te zijn.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Newjersey schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:32:
[...]

Vanuit westers oogpunt zeker niet. Vanuit Putin wel. Het lijkt me verstandig als mensen die dit soort uitspraken doen, politici en mevrouw von der Leyen in het algemeen, eens door 2 brillen gaan kijken naar de situatie, en wat dit kan betekenen voor de toch al doorgedraaide en instabiele Putin.
moeten we buigen voor elk klein kind dat begint te miepen als die z'n zin niet krijgt?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Newjersey schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:28:
[...]

Dat filmpje was afaik ook fake. Maar desondanks kunnen ze nog wel gevangen genomen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Newjersey
Salvatron schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:37:
[...]

moeten we buigen voor elk klein kind dat begint te miepen als die z'n zin niet krijgt?
Weer zo'n typische houding: wij versus zij. Daar heb je niks aan. Natuurlijk pak je deze man met sancties en dat is goed, maar dit soort uitspraken doen, terwijl je weet dat hij graag een soort van "unification" wil van de oerstaat en het onstaan van Rusland als natie, gooi je mijn inziens nog meer olie op het vuur. Helemaal nadat meneer met nuclaire wapens gaat dreigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Mogelijke beelden van een Russisch konvooi bij Kherson:

March of the Eagles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 19:47
Newjersey schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:32:
[...]

Diezelfde Putin die ook vindt dat Zweden en Finland niet bij de NAVO mogen? Dus ook maar niet doen?
Wat als hij roept dat hij vindt dat Polen uit de EU moet, gooien wij ze er dan maar uit 'want anders provoceren we Putin'.

Hij heeft niks te willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
jbdeiman schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:09:
[...]

[...]

Het is dan natuurlijk wel de vraag in hoeverre dat ze al mensen hadden gesproken. Daarbij (ik zie Putin daar wel voor aan) zal natuurlijk zo'n oefening goed voorbereid zijn, dus denken ze dat ze met weinig spullen op pad kunnen om onderweg wel voorzien te worden van brandstof en eten en dergelijke.
Als je daadwerkelijk al maanden geloofd dat je op oefening gaat, priik er dan achteraf maar eens doorheen in hoeverrre het nu geen oefening is.
Of in hoeverre het toch niet een verdedigende actie is die je uitvoert, ipv een aanvallende. (Dat verschil is in de oorlog sowieso klein als het eenmaal begonnen is). Ik verwacht ook niet dat doordat iemand die dan tegen je zegt dat jij de vijand bent / aanvalt, dat dat generiek zo wordt gezien. Je gaat er dan vanuit (leve indoctrinatie) dat dit iemand is die juist blij was met de 'Nazi's' in het land zeg maar.
In het Oosten wonen veel (overwegend) Russisch sprekende Oekraïners. Een Russische soldaat kan, naast oefening, denken dat hij deze komt bevrijden van 'de Nazi's in Kyev'. Beide waren narratief van Poetin.

Volgens Poetin is Zelensky een nazi en drugsgebruiker maar dat lijkt me meer projecting of whataboutism. Wat dat eerste betreft is dat eerder voorbij gekomen, wat het laatste betreft moet je maar eens een foto van gisteren van hem bekijken. Hij ziet er niet al te best uit.

We moeten ook eens stoppen met dat links vs rechts. Als je gewoon denkt in vrijheid vs dictatuur wordt het een veel eenvoudiger perspectief. Of een X/Y axis (Politicalcompass).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Laatst online: 20:44

marapuru

db.

voske schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:37:
[...]

[...]
Dat is wel een heel bizar iets. Dat geeft mijns inziens wel aan hoe de politiek in Rusland geregeld is. Zou je het al voor je zien dat ze hier een voorzitter van een groot bedrijf (want dat is Chelsea) de vredesonderhandelingen laten doen?

Het was een paar dagen terug onduidelijk waarom hij plots terug was getreden. Maar dan lijkt dit dus ook een gevalletje vooraf bedacht.

2 dagen geleden:

https://nos.nl/artikel/24...euwe-rol-bij-chelsea-niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
SemperFidelis schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:40:
[...]

Diezelfde Putin die ook vindt dat Zweden en Finland niet bij de NAVO mogen? Dus ook maar niet doen?
Wat als hij roept dat hij vindt dat Polen uit de EU moet, gooien wij ze er dan maar uit 'want anders provoceren we Putin'.

Hij heeft niks te willen.
*knip* niet op de man spelen, maak het niet persoonlijk.

[ Voor 24% gewijzigd door defiant op 28-02-2022 13:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Newjersey schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:39:
[...]

Weer zo'n typische houding: wij versus zij. Daar heb je niks aan. Natuurlijk pak je deze man met sancties en dat is goed, maar dit soort uitspraken doen, terwijl je weet dat hij graag een soort van "unification" wil van de oerstaat en het onstaan van Rusland als natie, gooi je mijn inziens nog meer olie op het vuur. Helemaal nadat meneer met nuclaire wapens gaat dreigen.
Putin wil de EU en de NAVO tegengaan. Met uitspraken als die van Von der Leyen laten we zien dat Putin's aanpak niet werkt. Dat Putin dus niet de westerse wereld kan manipuleren en zijn zin niet krijgt. De fout ligt wat mij betreft toch echt vooral bij Putin die vasthoudt aan de Sovjet Unie en een totalitaire staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
Salvatron schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:42:
[...]

Putin wil de EU en de NAVO tegengaan. Met uitspraken als die van Von der Leyen laten we zien dat Putin's aanpak niet werkt. Dat Putin dus niet de westerse wereld kan manipuleren en zijn zin niet krijgt. De fout ligt wat mij betreft toch echt vooral bij Putin die vasthoudt aan de Sovjet Unie en een totalitaire staat.
Ik hoop dat dit op deze manier werkt. Want ik ben echt bang voor een nuclaire aanval van deze gek. Laten we het hopen dat ie gevoelig is voor dit soort spelletjes vanuit de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

voske schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:37:
[...]

[...]
Laat maar weer zien hoeveel macht de oligarchen hebben in Rusland. Ze zijn van Putin afhankelijk en andersom natuurlijk precies hetzelfde. Zien we ook mooi dat de Sancties tegen de oligarchen goed effect kunnen hebben.

Deze is volgens mij al vaker gedeeld: YouTube: The Rules for Rulers Blijft een goede video over de machtsverhoudingen binnen overheden vooral dictatoren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

d0s

sssst

Die beelden uit Charkov nu zijn verschrikkelijk. Zo heftig heb ik het nog niet gezien sinds begin van de invasie. :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

https://twitter.com/Lucas...1ec-80e0-aeb6d570667b%2F0

Nice!

Finland joins Sweden, other European allies, by sending weapons to Ukraine

[ Voor 11% gewijzigd door Xtr3me4me op 28-02-2022 13:45 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

d0s schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:43:
Die beelden uit Charkov nu zijn verschrikkelijk. Zo heftig heb ik het nog niet gezien sinds begin van de invasie. :/
Enorme bezorgdheid hier. Schoonvader zat op het werk en is gesommeerd als de sodemieter naar huis te komen. We hopen dat hij niet getroffen wordt door een raket, of iets vergelijkbaars.

Het is misselijkmakend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
En nu is zijn rol wel duidelijk :p

Tja wat moet je ervan zeggen. Hij behoort tot de groep van olichargen die rond het Kremlin hangt. Hij wil natuurlijk niet dat zijn vermogen ontoegankelijk wordt worden vanwege de sancties, dus hij schuift vast graag aan om te onderhandelen. En dan hoeft Poetin niet zelf te komen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Newjersey schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:43:
[...]

Ik hoop dat dit op deze manier werkt. Want ik ben echt bang voor een nuclaire aanval van deze gek. Laten we het hopen dat ie gevoelig is voor dit soort spelletjes vanuit de EU.
Zat vanmorgen nog even over een mogelijk nucleaire aanval na te denken, maar;
1 aanval op een grote stad in het westen en hij krijgt er 20 terug. Dus de enige optie die hij heeft is een all-out nucleaire strike, maar wat schiet je daarmee op? Want ze komen dan even hard terug en dan is het gedaan met de aarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
XWB schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:45:
[...]

Tja wat moet je ervan zeggen. Hij behoort tot de kring van olichargen die rond het Kremlin hangt. Hij wil natuurlijk niet dat zijn vermogen ontoegankelijk wordt worden vanwege de sancties, dus hij schuift vast graag aan om te onderhandelen. En dan hoeft Poetin niet zelf te komen.
Ik hoop dat het voor ons duidelijk gaat worden dat wij dit soort dus überhaupt nergens meer voet aan de grond moeten laten krijgen in het westen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:26
RoD schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:44:
[...]

Enorme bezorgdheid hier. Schoonvader zat op het werk en is gesommeerd als de sodemieter naar huis te komen. We hopen dat hij niet getroffen wordt door een raket, of iets vergelijkbaars.

Het is misselijkmakend.
@RoD , jij zit toch nog steeds buiten Oekraïne? Wat een verschrikking moet dat zijn om alles op deze manier mee te krijgen. Sterkte aan jou en je familie ☺️.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Laatst online: 20:44

marapuru

db.

[...]

Tja wat moet je ervan zeggen. Hij behoort tot de kring van olichargen die rond het Kremlin hangt. Hij wil natuurlijk niet dat zijn vermogen ontoegankelijk wordt worden vanwege de sancties, dus hij schuift vast graag aan om te onderhandelen. En dan hoeft Poetin niet zelf te komen.
Maar ik kan me ook voorstellen dat zijn onderhandelwijzen van dusdanige kwaliteit zijn dat het niet eens zo gek is hem aan te schuiven. Hij heeft zijn maatschappelijke stempel al lange tijd buiten Rusland gedrukt natuurlijk en is daardoor wellicht ook beter 'benaderbaar'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

Tristan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:07:
Ik ben niet zo bekend met Napoleon en zijn veldslagen, maar in hoeverre kunnen we dit van Poetin nu vergelijken met De slag om Waterloo?
Totaal niet.

De enige vergelijking zou in overdrachtelijke zin kunnen zijn "Putin heeft hier zijn Waterloo gevonden" --> als in zijn grote verlies.

De hele opzet, logistiek en verloop van de slag bij Waterloo hebben verder geen enkele gelijkenins met de huidige strijdende partijen.

In weerwil van wat de Britten de rest van de wereld hebben wijsgemaakt (namelijk "kijk ons dappere Britten stand houden tegen de Franse overmacht, en toch maar mooi even overwinnen!"), was Waterloo een uiterst complex stukje logistiek en positionering waarbij de Fransen het op moesten nemen tegen een coalitie van verschillende landen / legers.

Ondanks enkele goede staaltjes tactiek van de Fransen is het de coalitiegenoten gelukt om tijdig tezamen op het slagveld aanwezig te zijn / komen, waardoor de positie van de Fransen meteen kansloos werd. De vergelijking gaat dus mank doordat de Russen niet tegenover een coalitieleger staan, er naar mijn idee geen sprake is van 2 veldlegers die elkaar "er uit" proberen te manouvreren etc. etc.

De enige gelijkenis die dan overblijft, is die van het spreekwoord. Maar ja, of dat zo is weten we waarschijnlijk pas over een jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Seraphin op 28-02-2022 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Nu online

d0s

sssst

[...]

Het is misselijkmakend.
Echt verschrikkelijk en ziek. Mijn schoonouders wonen in Mariupol. Hoewel daar sinds vanochtend ook heftig wordt gevochten is het absoluut nog niet zo heftig als in Charkov momenteel.

Heel veel sterkte en kracht voor jou en familie..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

ArcticWolf schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:46:
[...]

1 aanval op een grote stad in het westen en hij krijgt er 20 terug. Dus de enige optie die hij heeft is een all-out nucleaire strike, maar wat schiet je daarmee op? Want ze komen dan even hard terug en dan is het gedaan met de aarde.
Nuclaire oorlog zal niet gebeuren. Het zijn loze dreigingen die hij al vaker heeft gedaan. Het is meer van, stop met bemoeien want anders...dat anders zal niet gebeuren.
Hij weet ook heel goed het effect op wereldschaal dit zal leiden inclusief zijn eigen doodsvonnis, bedoel je gaat geen oorlog aan als dictator met de intentie zelf je eigen te laten bombarderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
US State Department has suspended operations at the US embassy in Belarus, authorized departure of non emergency employees and family members from the embassy in Moscow
Via @Osinttechnical https://mobile.twitter.co...tatus/1498275612217294857

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Laatst online: 26-09 15:55

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

[...]

Tja wat moet je ervan zeggen. Hij behoort tot de groep van olichargen die rond het Kremlin hangt. Hij wil natuurlijk niet dat zijn vermogen ontoegankelijk wordt worden vanwege de sancties, dus hij schuift vast graag aan om te onderhandelen. En dan hoeft Poetin niet zelf te komen.
Hij zou alleen op het verzoek van Ukraine komen, niet op verzoek van Rusland . Dus hij zal wellicht graag aan willen schuiven, maar of daardoor Poetin niet meer hoeft te komen staat daar los van.
“I can confirm Roman Abramovich was contacted by the Ukrainian side for support in achieving a peaceful resolution, and that he has been trying to help ever since,

[ Voor 6% gewijzigd door gorgi_19 op 28-02-2022 13:50 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Newjersey schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:43:
[...]

dreigen met kernwapens is angstaanjagend, agreed, maar laten we wel wezen: Putin doet meestal het tegenovergestelde van wat hij zegt. Blaffende honden bijten niet. Dus als Putin met kernwapens dreigt doet hij dat om indruk te maken op het westen en angst te zaaien, hoewel niet uit te sluiten is dat hij daadwerkelijk een paar kernraketten op ons afschiet aangezien hij wellicht wat suicidale trekjes heeft als in: ik pleeg zelfmoord en neem de rest van de wereld mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 13:39
Newjersey schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:39:
[...]

Het lijkt me dat je a) op zoek gaat naar de parallellen/overeenkomsten b) Laat zien dat je niet bang bent voor dreigementen en ook door wil zetten indien nodig c) een optie biedt voor putin om zonder al te veel gezichtsverlies terug te trekken of bestand te accepteren en dan d) keihard achter de schermen door pakt om hem weg te krijgen via coup of revolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Seraphin schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:47:
[...]

Totaal niet.

De enige vergelijking zou in overdrachtelijke zin kunnen zijn "Putin heeft hier zijn Waterloo gevonden" --> als in zijn grote verlies.

De hele opzet, logistiek en verloop van de slag bij Waterloo hebben verder geen enkele gelijkenins met de huidige strijdende partijen.

In weerwil van wat de Britten de rest van de wereld hebben wijsgemaakt, was Waterloo een uiterst complex stukje logistiek en positionering waarbij de Fransen het op moesten nemen tegen een coalitie van verschillende landen / legers. Ondanks enkele goede staaltjes tactiek van de Fransen is het de coalitiegenoten gelukt om tijdig tezamen op het slagveld aanwezig te zijn / komen, waardoor de positie van de Fransen meteen kansloos werd. De vergelijking gaat dus mank doordat de Russen niet tegenover een coalitieleger staan, er naar mijn idee geen sprake is van 2 veldlegers die elkaar "er uit" proberen te manouvreren etc. etc.

De enige gelijkenis die dan overblijft, is die van het spreekwoord. Maar ja, of dat zo is weten we waarschijnlijk pas over een jaar.
De Waterloo beeldspraak zag ik ook van Frans Timmermans voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
Salvatron schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:49:
[...]

dreigen met kernwapens is angstaanjagend, agreed, maar laten we wel wezen: Putin doet meestal het tegenovergestelde van wat hij zegt. Blaffende honden bijten niet. Dus als Putin met kernwapens dreigt doet hij dat om indruk te maken op het westen en angst te zaaien, hoewel niet uit te sluiten is dat hij daadwerkelijk een paar kernraketten op ons afschiet aangezien hij wellicht wat suicidale trekjes heeft als in: ik pleeg zelfmoord en neem de rest van de wereld mee.
Enigzins geruststellend, je reactie. Dank. We gaan het afwachten en ik bid voor een goede afloop. En dat deze ellende in Oekraïne maar gauw afgelopen mag zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Newjersey
olafmol schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:50:
[...]

Het lijkt me dat je a) op zoek gaat naar de parallellen/overeenkomsten b) Laat zien dat je niet bang bent voor dreigementen en ook door wil zetten indien nodig c) een optie biedt voor putin om zonder al te veel gezichtsverlies terug te trekken of bestand te accepteren en dan d) keihard achter de schermen door pakt om hem weg te krijgen via coup of revolutie.
Dat dus. Ik hoop van ganse harte dat Von der Leyen, maar ook andere euro parlementariërs / officials, nadenken en consulteren voordat je dit soort uitspraken blijven doen. Overleg dit soort dingen op z'n minst met iemand die kijk heeft op Rusland-zaken en weet hoe de gemiddelde Rus / Putin / Whatever denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramViking
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01-2023
Ik vraag mij af hoelang nog de Europese landen Oekraïne van wapens en voertuigen gaat voorzien. Wie betaalt deze gigantische miljarden rekening? Lijkt me niet dat dit oneindig (figuurlijk) door zal gaan. Op een gegeven moment zal daar ook de brij aangegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
bulle bas schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:47:
[...]

Ik hoop dat het voor ons duidelijk gaat worden dat wij dit soort dus überhaupt nergens meer voet aan de grond moeten laten krijgen in het westen.
Daarnaast: Putin heeft ook kinderen en familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

olafmol schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:53:
[...]

Daarnaast: Putin heeft ook kinderen en familie.
Die had Stalin ook, betekende niet veel voor de beste man.
Hopen dat Putin meer fatsoen heeft, maar fatsoen en Putin in 1 zin..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-09 17:50
Je was me net voor ;)

CNN meldde het zojuist ook live op tv. Reden zou de op handen zijnde "invasie"/ondersteuning van de Russen door Wit-Russische eenheden in Oekraïne zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
BramViking schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:53:
Ik vraag mij af hoelang nog de Europese landen Oekraïne van wapens en voertuigen gaat voorzien. Wie betaalt deze gigantische miljarden rekening? Lijkt me niet dat dit oneindig (figuurlijk) door zal gaan. Op een gegeven moment zal daar ook de brij aangegeven worden.
Het is natuurlijk zo dat de Europese Unie zijn eigen munt heeft. Dus zet de printer aan en we drukken weer wat bij.

Maar zonder gekheid, je hebt een punt. Maar het lijkt nu ook een soort van principe strijd te worden van de EU en ze gaan hier nog lang mee door denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
Salvatron schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:49:
[...]

Daarom ben ik ook blij dat hij kinderen heeft (had hij niet zelfs een Nederlandse schoonzoon, of is dat al lang weer over?).

Zeker geen garantie tegen zo'n soort na-mij-de-zondvloed laatste actie, maar toch een extra drempel.

Edit: en hopelijk zitten er ook nog steeds meerdere drempels in de chain of command.
Nog een edit: ik ben overigens niet direct bang dat Poetin dit zou doen wanneer hij in de hoek gedreven wordt, maar het is ook niet uit te sluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door Lapa op 28-02-2022 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOTG
  • Laatst online: 09-09 13:40
Dat is voor een groot deel ook eigenbelang. Momenteel is de Oekraïne deze oorlog voor ons aan het uitvechten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Newjersey schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:54:
[...]

Het is natuurlijk ze dat de Europese Unie zijn eigen munt heeft. Dus zet de printer aan en we drukken weer wat bij.

Maar zonder gekheid, je hebt een punt. Maar het lijkt nu ook een soort van principe strijd te worden van de EU en ze gaan hier nog lang mee door denk ik.
Ze hebben 500 miljoen euro voor militaire steun toegekend op dit moment:
https://www.rtlnieuws.nl/...e-commissie-von-der-leyen

even wat luchtigs;
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/Vo9Noprl.png

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 28-02-2022 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmrh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
[...]

Het is misselijkmakend.
Ik lees slechts mee op de achtergrond maar wil jou en je (schoon-)familie langs deze weg sterkte wensen met deze verschrikkelijke situatie waar jullie opeens in beland zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:54:
[...]

Die had Stalin ook, betekende niet veel voor de beste man.
Hopen dat Putin meer fatsoen heeft, maar fatsoen en Putin in 1 zin..
Accoord. Als ie echt geen enkele optie meer ziet, of compleet paranoïde is, kan hij natuurlijk naar een “dan maar iedereen met me meenemen in het graf” actie ingaan. Maar er zijn nog steeds ringen om hem heen die ook belangen hebben en hopelijk dan rationeler zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Lapa schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:55:
[...]

Daarom ben ik ook blij dat hij kinderen heeft (had hij niet zelfs een Nederlandse schoonzoon, of is dat al lang weer over?).

Zeker geen garantie tegen zo'n soort na-mij-de-zondvloed laatste actie, maar toch een extra drempel.

Edit: en hopelijk zitten er ook nog steeds meerdere drempels in de chain of command.
Die heeft 'ie nog. Volgens mij wonen ze zelfs hier.

[ Voor 3% gewijzigd door Dean Martin op 28-02-2022 13:57 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Kan je vertellen, de buidel is heel heel heeeeeeeel erg diep. Je vergeet dat het behoorlijk wat landen zijn die steun leveren tegen 1 land plus een andere half gare idioot die al helemaal arm en kaal geplukt is.

Het verschil alleen is "hoeveelheid mensen" Als het russische leger langzaam opdroogt en nu dus belarus gaat gebruiken vanwege publieke opinie.
Dit lijkt meer een oorlog van "wie van de 2 raakt het snelst op in mensen die vechten"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

d0s schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:48:
[...]

Echt verschrikkelijk en ziek. Mijn schoonouders wonen in Mariupol. Hoewel daar sinds vanochtend ook heftig wordt gevochten is het absoluut nog niet zo heftig als in Charkov momenteel.

Heel veel sterkte en kracht voor jou en familie..
Sterkte ook aan jouw familie. Слава Україні

Overal raketinslagen momenteel, maar momenteel niets direct in de buurt, alleen op de achtergrond explosies. Situatie kan natuurlijk ook elk moment weer veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Als je even het BNP van de EU+VS(+UK was even vergeten dat die geen EU meer waren) optelt, en die afzet tegen het BNP van Rusland+Belarus heb je dat antwoord binnen no-time helder?

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 28-02-2022 13:58 . Reden: Sorry UK :) ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:35
ArcticWolf schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:46:
[...]

Een nucleaire aanval op een NAVO land zou einde verhaal zijn voor Rusland en de rest van de wereld, dus geen enkele rationele persoon zou het zo ver laten komen. Het is enkel de vraag of Putin nog rationeel is en of er iemand is om hem te stoppen wanneer dit niet zo blijkt te zijn.

Overigens weet ik niet wat er zou gebeuren als Putin een "kleine" nuke op Kiev gooit. Gaan we dan over op mutually assured destruction terwijl we niet eens bereid zijn Oekraïne directe militaire ondersteuning te bieden?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:34
Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:22:
Net op Nu.nl

Elk wapen dat op eigen grondgebied wordt gebruikt om een invasie af te slaan is een defensief wapen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

RoD schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:58:
[...]

Sterkte ook aan jouw familie. Слава Україні

Overal raketinslagen momenteel, maar momenteel niets direct in de buurt, alleen op de achtergrond explosies. Situatie kan natuurlijk ook elk moment weer veranderen.
Sterkte aan jullie beiden! Kan me niet eens beginnen te bedenken voor jullie en de rest die nu daar aan het vechten zijn voor hun vrijheid en leven het gevoel en emotie dat naar buiten komt.

Ik duim voor jullie en jullie familieleden en vrienden in Oekranie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

https://www.reuters.com/b...Anthem&utm_source=twitter

Mbt het leasen van de vliegtuigen. Lijkt erop dat de leasemaatschappijen geen keus hebben en door de sancties gedwongen worden de lease stop te zetten.

Vraag is wat Rusland nu gaat doen. Mochten ze er geen gehoor aan geven dan lijkt het me dat de vliegtuigen nooit meer ergens kunnen landen waar banden zijn met het westen, want dan komen ze meteen aan de ketting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zethiel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-09 11:13
Mocht iemand interesse hebben, hier een discord waar de radio frequenties worden beluisterd en live vertaald,

https://discord.gg/NYhcdhtr

En hier kun je live meeluisteren met de frequenties,

http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/ ( vanochtend zaten er russen op 7933, geen idee waar ze nu zitten )

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:44
De Russische minister van Defensie Sergej Sjojgoe heeft gezegd dat de nucleaire afschrikkingswapens van het land in staat van alarm zijn gebracht. Hij noemde speciaal de paraatheid van de noordelijke vloot en de vloot in de Stille Oceaan en die van bommenwerpers voor de lange afstand.

-O-

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Morpheusk schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:01:
De Russische minister van Defensie Sergej Sjojgoe heeft gezegd dat de nucleaire afschrikkingswapens van het land in staat van alarm zijn gebracht. Hij noemde speciaal de paraatheid van de noordelijke vloot en de vloot in de Stille Oceaan en die van bommenwerpers voor de lange afstand.

-O-
Bron?

Pagina: 1 ... 47 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid