- Roytoch
- Registratie: November 2007
-
Laatst online: 14:48
Lees wat dingen over dat die 29 straaljagers 'het ook niet gaan doen'. Dat zal wellicht niet, maar vanuit perspectief US/NAVO is dit, hoe erg ook, en liever uberhaupt niet gebeurd, toch een unieke kans. Rusland was al soort van afgestreept als wereldmacht (regional power, etc). En nu opeens verrekent Rusland zich ernstig. Economie naar de kloten, conventionele leger staat voor paal, steeds meer interne strijd, etc.
Misschien wint Oekraïne het niet. Maar elke neergeschoten straaljager, elke vastgelopen tank, en elk stuk kapotgeschoten artillerie kost een arm Rusland jaren, of decennia, om weer op te bouwen. Heel die modernisatieslag (ondanks dat die qua effectiviteit nu erg tegen lijkt te vallen) ongedaan gemaakt.
Dit is voor de US (en EU...) ook een historische kans om Rusland zeg maar van continental power, _echt_ naar regional power te trappen.
Ik wil hier geenszins mee zeggen dat ik dit toejuich, het is verschrikkelijk wat er gebeurt, en het gebeurt over de rug van een land en volk dat al een tijd oprechte stappen zet richting iets moois.
Maar ik kan me niet voorstellen dat de NAVO-top niet denkt: als de situatie dan is zoals die is, met een tegenstander die op bepaalde manier op de penaltystip gaat liggen, dan trappen we die bal ook zo hard mogelijk het doel in.
Welles
Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook
Wikipedia: Argument to moderation en
Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier:
Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid