Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 138 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.928 views

Onderwerpen

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-11 20:34
Eli3l schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:30:
Weer artillerie op een kernreactor. [Twitter]
Dit gaat toch alle waanzin voorbij. Op een nucleaire faciliteit schieten.

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:24

Player1S

Probably out in the dark

DeKoetsier schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:29:
[...]

Kan leiden tot wat jij zegt of kan leiden tot een mogelijk einde zonder MAD. Niets doen kan ook op lange termijn op een nog vreselijker scenario eindigen. Dus ik voel me steeds meer bezwaard om maar ‘niks te doen’.

Bedankt voor je post @bulle bas kan me er goed in vinden.
En als je wel wat doet en het wel leidt tot MAD? Sorry zeggen?

Het is geen computer spelletje waar je maar oude save laad als resultaat je niet aanstaat.

Persoonlijk ben ik heel blij dat ze tot nu toe het risico op MAD niet lopen. Hoe erg het ook is voor de bevolking daar. En hoe vreselijk ik het ook vind dat we niks of weinig kunnen doen

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:58
Apache4u schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:32:
[...]

Die betaalt zichzelf wel weer terug. Zie bijvoorbeeld het Marshall plan na WWII.
Oekraine is een relatief hoog opgeleid land, met grondstoffen en veel agrarische mogelijkheden.
Dat snap ik, maar dat neemt niet weg dat die initiële kosten wel gemaakt moeten worden.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

CurlyMo schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:35:
[...]

Dat snap ik, maar dat neemt niet weg dat die initiële kosten wel gemaakt moeten worden.
Dat lijkt me niet zo belangrijk, gezien wat er nu gaande is moet iedereen nu eenmaal offers brengen. Wij brengen wellicht financiele offers, maar dat is NIKS vergeleken met de offers die de Oekraïners brengen. Die brengen hun leven als offer namelijk. Geld is ondergeschikt aan levens.

Virussen? Scan ze hier!

• DeKoetsier
Player1S schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:35:
[...]

En als je wel wat doet en het wel leidt tot MAD? Sorry zeggen?

Het is geen computer spelletje waar je maar oude save laad als resultaat je niet aanstaat.

Persoonlijk ben ik heel blij dat ze tot nu toe het risico op MAD niet lopen. Hoe erg het ook is voor de bevolking daar. En hoe vreselijk ik het ook vind dat we niks of weinig kunnen doen
Ik begrijp je. Maar ik vind het persoonlijk dus steeds meer een risico wat maar genomen moet worden. En dat zeg ik terwijl ik net met mijn vrouw bespreek dat MAD uiteraard ook voor ons gezinnetje mogelijk het einde zou betekenen. Maar goed, die MAD dreiging zal blijven, ook na Oekraïne. Dus de vraag blijft, wanneer is het genoeg.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

mb1

wildhagen schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:37:
[...]

Dat lijkt me niet zo belangrijk, gezien wat er nu gaande is moet iedereen nu eenmaal offers brengen. Wij brengen wellicht financiele offers, maar dat is NIKS vergeleken met de offers die de Oekraïners brengen. Die brengen hun leven als offer namelijk. Geld is ondergeschikt aan levens.
We hebben toch miljarden aan (bevroren) Russische tegoeden, ik zou zeggen gebruik die!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
CurlyMo schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:29:
Daarom wordt het zo'n duur grapje. Niet alleen de sancties nu, maar ook de wederopbouw straks.
Er is een paar honderd miljard al bevroren.
In Den Haag gaat dadelijk een rechter zich buigen over de schuldvraag en dat geld aan Oekraïne toekennen.
O ja, die bevroren tegoeden kan Rusland terugclaimen via dezelfde rechter ;)

En we hebben nog wat bootjes e.d. aan de ketting gelegd. De eigenaren mogen de bonnetjes bij Poetin indienen. :+

• CurlyMo
wildhagen schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:37:
[...]

Ik vind het ook niet belangrijk. Ik reageerde op de reactie van @unclero dat China mogelijk de wederopbouw gaat financieren en ik verwacht dat de EU en de US dat niet laten gebeuren. Oftewel, onze offers zijn hoger dan enkel de sancties. Ook alle kosten van wederopbouw kan je daarbij optellen.

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:47
DeKoetsier schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:20:
Onmogelijk om antwoord op te geven, maar toch wil ik het kwijt.

Gaan en kunnen we als EU en NAVO niks verder doen, ook al zullen mogelijk in de komende weken gigantisch veel burgers sterven als je ziet dat de situatie steeds meer van kwaad tot erger verloopt. Want Putin kan altijd WO3/nucleair…

Hoeveel honderden/duizenden voordat er wel gezegd wordt ‘en nu gaat dit te ver’. Ik vind het zo vreselijk pijnlijk om aan te zien, hartverscheurend.
Duizenden, tienduizenden tegenover miljoenen? Als je WO3 start sterven er veel meer .

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:02
martwoutnl schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:19:
[...]

Zie https://vilt.be/nl/nieuws...-een-maand-is-voorraad-op over Italië. Artikel klopt met wat ik las in de papieren versie van de Gelderlander.
Als je het artikel leest zie je dat het deels te maken heeft met stakende vrachtwagenchauffeurs. Italie haalt een klein percentage graan uit Oekraine en er zullen vast bedrijven zijn die er last van gaan hebben. Het merendeel komt echter uit eigen land, Canada, Usa en Frankrijk. Laten we het niet spannender maken dan het is.
Zoals ik al zei, Egypte en Indonesie gaan grotere graanproblemen krijgen dan een land als Italie.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

mb1 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:38:
[...]

We hebben toch miljarden aan (bevroren) Russische tegoeden, ik zou zeggen gebruik die!
Kan dat zomaar, met internationale regelgeving, verdragen etc? Dat we het hebben bevroren maakt het niet ons eigendom om mee te doen wat we willen lijkt me?

Virussen? Scan ze hier!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
[...]

Die betaalt zichzelf wel weer terug. Zie bijvoorbeeld het Marshall plan na WWII.
Oekraine is een relatief hoog opgeleid land, met grondstoffen en veel agrarische mogelijkheden.
Ze kunnen van Oekraïne ook een nucleair maken. Zo heeft Rusland zijn buffer zone tussen de Navo

En landbouw is zo al helemaal klaar

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:24
martwoutnl schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:19:
Zie https://vilt.be/nl/nieuws...-een-maand-is-voorraad-op over Italië. Artikel klopt met wat ik las in de papieren versie van de Gelderlander.
Dat stond ook in die brief die gisteren was uitgelekt. Dat er een globale voedselcrisis kan komen door deze invasie.

• MrDirect
CurlyMo schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:39:
[...]

Ik vind het ook niet belangrijk. Ik reageerde op de reactie van @unclero dat China mogelijk de wederopbouw gaat financieren en ik verwacht dat de EU en de US dat niet laten gebeuren. Oftewel, onze offers zijn hoger dan enkel de sancties. Ook alle kosten van wederopbouw kan je daarbij optellen.
Amerika moet soms al speciale wetgeving gebruiken om de ambtenaren te kunnen betalen? Amerika heeft ook geen geld.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:10
DeKoetsier schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:34:
[...]

Dit gaat toch alle waanzin voorbij. Op een nucleaire faciliteit schieten.
Als die gaat kunnen we stoppen met de MAD discussie , dan is de ramp niet te overzien.

Hoe lang tolereren we deze onzin nog ? Dat dreigen met die nucleaire oorlog en ondertussen op kernreactoren schieten lijkt mij voldoende om te zeggen het risico is het waard. Of we gaan zitten wachten op een nucleaire ramp.

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

DeKoetsier schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:38:
[...]

Ik begrijp je. Maar ik vind het persoonlijk dus steeds meer een risico wat maar genomen moet worden. En dat zeg ik terwijl ik net met mijn vrouw bespreek dat MAD uiteraard ook voor ons gezinnetje mogelijk het einde zou betekenen. Maar goed, die MAD dreiging zal blijven, ook na Oekraïne. Dus de vraag blijft, wanneer is het genoeg.
Haal mogelijk maar weg. Bij MAD zijn we allemaal weg. Misschien niet in de 2-3 uur die WW3 zal duren maar door de fallout zal de rest in de dagen of weken erna sterven

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Als het land stabiel wordt wel. Bijvoorbeeld Rusland is nu niet stabiel, ool hierdoor zijn veel investeringen verloren gegaan. Als de Russische beurs weer open gaat, dan hebben we daar een krach van jewelste (tenzij men 'wint'). Land dat stabiel wil zijn heeft baat bij goede betrekkingen buurlanden.

[ Voor 7% gewijzigd door Jerie op 06-03-2022 15:43 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

CornermanNL schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:41:
[...]

Als die gaat kunnen we stoppen met de MAD discussie , dan is de ramp niet te overzien.

Hoe lang tolereren we deze onzin nog ? Dat dreigen met die nucleaire oorlog en ondertussen op kernreactoren schieten lijkt mij voldoende om te zeggen het risico is het waard. Of we gaan zitten wachten op een nucleaire ramp.
Zelf een Derde Wereldoorlog starten kost anders nog vele, vele, vele malen meer slachtoffers dan er nu al zijn.

Ik weet niet waarom jij zo happig bent om de boel verder te escaleren, maar de wereld zit niet te wachten op nog meer escalatie, maar eerder aan de-escalatie....

Hoe dat moet? Ik heb geen flauw idee, maar ik weet wel dat het starten van de Derde Wereldoorlog de boel er niet beter op gaat maken.

Virussen? Scan ze hier!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:29
Player1S schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:42:
[...]

Haal mogelijk maar weg. Bij MAD zijn we allemaal weg. Misschien niet in de 2-3 uur die WW3 zal duren maar door de fallout zal de rest in de dagen of weken erna sterven
En als het niet van de Fallout is, dan komt het wel omdat er geen/nauwelijks voedsel & drinkwater meer is.

• mb1
  • Nu online

mb1

wildhagen schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:40:
[...]

Kan dat zomaar, met internationale regelgeving, verdragen etc? Dat we het hebben bevroren maakt het niet ons eigendom om mee te doen wat we willen lijkt me?
Geen idee, maar we hebben ook verdragen dat je geen burgerdoelen mag kapotschieten.
Ik zou zeggen mooi wisselgeld.
-Elke burgerdode €xxxxxxxxxx
-Matiriele schade op nacalcultie.

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:58
n0pe schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:31:
Vandaag grootschalige protesten in Rusland, het lijkt tractie te krijgen. Ode aan de mensen die ondanks de zware straffen de straat op durven te gaan. Een falend binnenlands beleid en een opstand is het beste scenario voor iedereen.
Een burgerrevolutie of militaire coup die Putin en z'n vriendjes uit de macht verwijderen is de enige manier dat de wereld hier beter uit komt.

Gaat helaas niet gebeuren.

• DeKoetsier
[...]

MAD is een optie, niet de enige. Maar goed, ik begrijp je oprecht. Maar het voelt gewoon verschrikkelijk en ik neig dus steeds meer naar ‘dit gaat te ver’. Ook met nu het schieten op een nucleaire centrale.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
op het Malieveld lopen dwazen mee tijdens de demo met grote Russische vlaggen, als ook Prinsenvlaggen.
Ik dacht dat die laatste inmiddels verboden waren in NLD.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

mb1 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:44:
[...]

Geen idee, maar we hebben ook verdragen dat je geen burgerdoelen mag kapotschieten.
Volgens mij werken verdragen niet op die manier, dat je 'oh, hij overtreed een verdrag, dan mag ik dat ook' kan doen. Dan kan je immers de ander moeilijk verwijten dat hij een verdrag schendt, als je dat zelf ook doet....

Dat is "hij doet het, dus ik mag het ook!"-idee. Dat soort redenaties werken leuk op het schoolplein als iemand een blok krijt inpikt, dat de andere dan ook een blok krijt pakt. In een wereld waarin kernwapens beide kanten op wijzen lijkt me dat een iets minder handige tactiek.

Virussen? Scan ze hier!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

mb1 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:44:
[...]

Ja.. dat was na WOI ook een succesformule.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• mb1
  • Nu online

mb1

wildhagen schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:46:
[...]

Volgens mij werken verdragen niet op die manier, dat je 'oh, hij overtreed een verdrag, dan mag ik dat ook' kan doen. Dan kan je immers de ander moeilijk verwijten dat hij een verdrag schendt, als je dat zelf ook doet....

Dat is "hij doet het, dus ik mag het ook!"-idee. Dat soort redenaties werken leuk op het schoolplein als iemand een blok krijt inpikt, dat de andere dan ook een blok krijt pakt. In een wereld waarin kernwapens beide kanten op wijzen lijkt me dat een iets minder handige tactiek.
Dat werkt natuurlijk ook alleen als Rusland uiteindelijk capituleerd of zich terugtrekt. Dan kun je eens bij elkaar gaan zitten en afspraken maken over de afrekening.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
_Bailey_ schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:44:
op het Malieveld lopen dwazen mee tijdens de demo met grote Russische vlaggen, als ook Prinsenvlaggen.
Ik dacht dat die laatste inmiddels verboden waren in NLD.
Vlag omgekeerd mag ook niet, en kwamen coronawappies ook mee weg. Triest. Maar er zijn wel meer dingen die in dit land door de vingers worden gezien, zoals snelwegen DDoSen met vrachtwagens.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-11 21:08
[...]

Er komt geen MAD, want daar heeft geen van beide partijen wat aan. Als iedereen dit nou eens leest:

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Eli3l schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:51:
[...]

Er komt geen MAD, want daar heeft geen van beide partijen wat aan. Als iedereen dit nou eens leest:

[Twitter]
Alleen is Putin in deze de onvoorspelbare factor.
Ik durf mijn hand er wel voor in het vuur te steken dat China, de VS, Uk of Frankrijk niet als eerste op de knop drukken.

Van Putin kan ik dat niet zeggen. Kat in het nauw scenario

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
CornermanNL schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:41:
[...]

Het risico waard....? Je hebt door dat dat een risico is dat zo ongeveer de hele wereldbevolking aangaat?

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10 11:05

Ligone

Moeha!

Remy!!!! schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:41:
[...]

Ik moet het nog even met de vrouw des huizes bespreken/overleggen :+
Maar ik zit erover na te denken om onderdak te bieden aan 1á2 vluchtelingen uit Oekraïne.
Tijdens het googlen kwam ik op de Takecarebnb site uit.
Maar heb je toevallig meer info over het feit dat men beter Takecare niet kan gebruiken?
Of heeft iemand andere tips, behalve 'even' naar de grens rijden?
Omdat takecarebnb en nog andere organisaties de gevluchte Oekraïners in de asielprocedure probeerden te duwen terwijl dat bij velen helemaal niet gewenst is. De meesten willen terug en kunnen gewoon hier verblijven (voor 90 dagen wat lijkt opgetrokken te zijn tot 1 jaar?) zonder die procedure.

Op die 3 dagen tijd is er wel al het één en ander veranderd, ook qua informatie op de website.

Voor takecarebnb kijk ik nu nog wel even de kat uit de boom maar dat kan misschien snel veranderen.
Via de meer privé initiatieven lijkt het wel dat er enorm de voorkeur naar stedelijke gebieden neigt.
Meestal wordt er gevraagd voor Amsterdam/Den Haag... veel willen ook in de buurt van volk dat hun bekend is blijven.

Het aanbod van mensen die hun huis of "een" plaats openstellen is enorm groot tov wat gevraagd wordt voorlopig, maar ik denk dat dit nog wel enorm gaat keren en de vraag naar overal zal uitbreiden. (1 miljoen vluchtelingen is denk ik "nog" niet veel op een bevolking van 40 miljoen)

Het naar de grens rijden om iemand lukraak op te pikken wordt afgeraden omdat de meeste vrouwen met kind(eren) niet zomaar bij een wildvreemde in de auto springen. (logisch natuurlijk)

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:33:
[...]

Het zal wel werken, maar er staat een mooie reactie onder:

[Twitter]
Als je een no fly zone invoert moet je ook handhaven. Bij de eerste overtreding. En dan zit je erin.
Ik heb hier gisteren al enkele posts aan gewijd in dit topic, in het andere topic een met wat meer achtergrond van mijn standpunt (bulle bas in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"). Hier leg ik oa uit dat escalatie in treden gaat, en dat nucleaire angst het zicht vertroebeld op de kaarten die werkelijk in het spel zijn en de kansen voor ons daarin. Dit gaat veel mis in het topic; er wordt een foutief dilemma geschapen tussen niks doen of de hele wereld via MAD platleggen. Daarnaast Er is een escalatieladder
Uit mijn laatste punt wil ik een zinvolle quote herplaatsen:
Also - if you think that Russian military command makes any distinction between US Javelins destroying Russian armor and NATO/US planes destroying Russian armor, all inside Ukraine, you're delusional. The end result is identical. This is an active war between the West and Russia
Ik zal het hier verder niet uitwerken, zie de post die ik heb gelinkt voor meer verdieping.

Gelukkig leest de NAVO hier mee en zijn ze het met me eens. :+ Er zijn nu geruchten dat die 28 poolse Migs overgedragen gaan worden naar UA, Blinken zou dat bevestigd hebben. Werd ook wel tijd, er zit nog voldoende ruimte aan onze kant.

• CornermanNL
wildhagen schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:43:
[...]

Zelf een Derde Wereldoorlog starten kost anders nog vele, vele, vele malen meer slachtoffers dan er nu al zijn.

Ik weet niet waarom jij zo happig bent om de boel verder te escaleren, maar de wereld zit niet te wachten op nog meer escalatie, maar eerder aan de-escalatie....

Hoe dat moet? Ik heb geen flauw idee, maar ik weet wel dat het starten van de Derde Wereldoorlog de boel er niet beter op gaat maken.
Als straks een reactor a la Tsjernobyl gaat , dan zitten we ook met een onoverbrugbaar probleem. En hebben we decennia problemen.

Ik heb in het geheel geen trek in verdere escalatie, maar Poetin is een en al escalatie. En blijft daarmee doorgaan. Totdat ? Welk einde ?

Daar zit mijn probleem, de man heeft geen enkele terughoudendheid getoond. Geen enkele keer ook maar de illusie gegeven dat hij ooit gaat stoppen.

Je kan dan lang aan de zijlijn wachten tot het moment dat er een reactor de lucht in gaat.

Ik heb dus geen idee, net als jij hoe het westen dit kan de escaleren , ik zie voor dit moment geen andere weg dan ingrijpen op een bepaald punt. Via overleg en praten is het vooral steeds tegen een muur aanlopen. We zijn blijkbaar gewend geraakt aan min of meer rationele overwegingen en kosten en baten bij onderhandelingen. Dat leek goed te gaan maar was window dressing aan de kant van de Russen om in de tussentijd steeds wat verder te gaan. Een week of wat voor deze inval waren zo’n beetje alle experts (en goed ingevoerden in de materie) het er over eens dat een inval nog wel ver weg was.

De diplomatieke route was nog volop in gebruik en er was ruimte, die was er niet. Vergeet ook niet de enorme sancties die snel op gang kwamen. Dat is ongekend , mijn vraag is , is dit genoeg. Ik denk van niet. Ik hoop van wel.

Nogmaals ik zit niet te wachten op escalatie.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
bulle bas schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:57:
[...]
Dit gaat veel mis in het topic; er wordt een foutief dilemma geschapen tussen niks doen of de hele wereld via MAD platleggen.
https://www.businessinsid...-wapens-oekraine-analyse/

Zie ook de Nuclear Posture Review in dat artikel.

Er lijkt een verschil van opvatting tussen de VS en Rusland te zijn. Rusland denkt eventueel weg te komen met het gebruiken van een tactisch nucleair wapen, de VS gaat ervan uit dat het dan vrij snel zal escaleren tot een grootschalige nucleaire oorlog.

De vraag is dus... begrijpt Poetin dat zelfs een kleiner tactisch kernwapen gebruiken het begin van het einde is?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

Jerie schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:34:
[...]

Wil het niet goedpraten maar ze hebben comm problemen. Mogelijk speelt dat hier een rol?
Nadat de eerste keer exact hetzelfde gebeurde? Dubieus.

• CornermanNL
42erik schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:57:
[...]

Het risico waard....? Je hebt door dat dat een risico is dat zo ongeveer de hele wereldbevolking aangaat?
Je gaat niet van gericht ingrijpen in no time naar een 3e wereld oorlog , we hebben sancties snel toegepast , nu schieten ze op reactoren, daar moet je iets mee zou je zeggen.

Als we straks met een Tsjernobyl zitten zijn we te laat. Liefst zonder veel geweld of escalatie maar is dat nog realistisch ?

• bloody
  • Laatst online: 08:11

bloody

0.000 KB!!

Super indringend verhaal van een krijgsgevangen genomen Rus.
Ja, ik weet dat de kans er is dat het een acteur is etc, maar dan lijkt het wel een hele goede acteur.

https://www.reddit.com/r/...cemen_with_an_incredible/

nope

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:48

Yucon

*broem*

Lethalis schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:06:
[...]

De vraag is dus... begrijpt Poetin dat zelfs een kleiner tactisch kernwapen gebruiken het begin van het einde is?
.. of begrijpt de NAVO dat het dat niet is?

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

Player1S schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:57:
[...]

Alleen is Putin in deze de onvoorspelbare factor.
Ik durf mijn hand er wel voor in het vuur te steken dat China, de VS, Uk of Frankrijk niet als eerste op de knop drukken.

Van Putin kan ik dat niet zeggen. Kat in het nauw scenario
Op basis van eerdere gelekte informatie ga ik er eigenlijk van uit dat Putin het gaat aandurven een tactische kernbom op een Oekraïnse stad te gooien.

Dat is dus geen kernraket, maar een bom geworpen door een vliegtuig of een granaat afgeschoten met geschut.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

CornermanNL schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:07:
[...]

Je gaat niet van gericht ingrijpen in no time naar een 3e wereld oorlog , we hebben sancties snel toegepast , nu schieten ze op reactoren, daar moet je iets mee zou je zeggen.

Als we straks met een Tsjernobyl zitten zijn we te laat. Liefst zonder veel geweld of escalatie maar is dat nog realistisch ?
Als wij hen aanvallen heb je automatisch een derde wereldoorlog, want dan gaat meteen de hele NAVO mee.

En los van aanvallen zijn er weinig opties meer. Sancties zijn er al, militaire steun (materieel) wordt al gegeven .Wat blijft er nog over? Rutte die Poetin belt met de vraag of het iets minder mag? Dat zie ik ook niet echt veel helpen.

Jij claimt niet te willen escaleren, maar jouw voorstel is wel meteen de grootste escalatie die er maar mogelijk is. Nogal tegenstrijdig.

Virussen? Scan ze hier!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:22
Interview met Russische POW. Heb hem nog niet gezien in dit draadje maar zit niet elke minuut te kijken:

Als onderdeel van een ‘death squat’ kwam hij tot inzicht dat Ukraine niet bezet wordt gehouden door fascisten en de mensen niet zitten te wachten op hun bevrijding.

De moeite waard, hij is dan wel gevangen maar lijkt geen verplicht riedeltje op te dreunen voor een batterij aan journalisten nota bene.

En ondertussen in Rusland lopen de spanningen op. Ik las over stakingen en zie dat er meer en meer protesten zijn en meer en meer arrestanten.

[ Voor 18% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-03-2022 16:13 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• bulle bas
  • Niet online
CornermanNL schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:02:
[...]

Nogmaals ik zit niet te wachten op escalatie.
Als jij niet wilt dat Putin verder escaleert, zal je rode lijnen moeten trekken en een trede op de escalatieladder naar boven moeten gaan zodra die lijn overschreden wordt. Ruimte die je laat wordt grensoverschrijdend ingenomen. Simpeler dan dat kan ik het niet maken jongens.
@wildhagen Dat is iets anders dan WWIII nucleair omg bam-bam-bam, het zwart-wit perspectief helpt niet. Treetjes.
Lethalis schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:06:
[...]

https://www.businessinsid...-wapens-oekraine-analyse/

Zie ook de Nuclear Posture Review in dat artikel.

Er lijkt een verschil van opvatting tussen de VS en Rusland te zijn. Rusland denkt eventueel weg te komen met het gebruiken van een tactisch nucleair wapen, de VS gaat ervan uit dat het dan vrij snel zal escaleren tot een grootschalige nucleaire oorlog.

Goede vraag. Als je de grens niet communiceert, dan is ie er niet. Door hem niet te communiceren geef je aan dat die er ook niet is. Het is de Kremlinmanier van denken, ga nou niet verwachten dat daar opeens vanuit het niets een ethisch reveil opstaat in die maffiakringen.

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

[...]

Putin noemt de sancties al een oorlogsverklaring dus gericht ingrijpen zal hij dus niet zomaar ongestraft laten.

Hoe hij zal reageren weet niemand maar nukes inzetten is wel degelijk een mogelijkheid en dan zal het snel escaleren

• Lethalis
  • Niet online
[...]

Ik heb in het geheel geen trek in verdere escalatie, maar Poetin is een en al escalatie. En blijft daarmee doorgaan. Totdat ? Welk einde ?

Daar zit mijn probleem, de man heeft geen enkele terughoudendheid getoond. Geen enkele keer ook maar de illusie gegeven dat hij ooit gaat stoppen.
Totdat hij zijn doel van een nieuwe Sovjet Unie heeft behaald. Kortom, Oekraïne zal volledig ingelijfd worden. Moldavië misschien ook.

Wit Rusland en Kazachstan zijn al min of meer gedwongen lid geworden. Het zal niet allemaal tot oorlog leiden als staten toch al neutraal waren.

Oekraïne wil niet, dat is een beetje het probleem wat Poetin betreft.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:41
[...]

Ik heb hier gisteren al enkele posts aan gewijd in dit topic, in het andere topic een met wat meer achtergrond van mijn standpunt (bulle bas in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"). Hier leg ik oa uit dat escalatie in treden gaat, en dat nucleaire angst het zicht vertroebeld op de kaarten die werkelijk in het spel zijn en de kansen voor ons daarin. Dit gaat veel mis in het topic; er wordt een foutief dilemma geschapen tussen niks doen of de hele wereld via MAD platleggen. Daarnaast Er is een escalatieladder
[...]
Urm dat is waarom het een koude oorlog heet. Niemand durft elkaar direct aan te vallen maar er worden wel proxy oorlogen gevoerd. Dus ja het onderscheid wie iets afvuurt wordt zeker gemaakt. Als dat onderscheid niet gemaakt zou worden dan zou uberhaupt niemand het aandurven om wapens te exporteren...

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
[...]
Een week of wat voor deze inval waren zo’n beetje alle experts (en goed ingevoerden in de materie) het er over eens dat een inval nog wel ver weg was.
Experts, welke experts?
Die woordvoerders die wij te zien en te horen krijgen via de media?
Vergeet niet dat er een totaal ander beeld naar buiten wordt gebracht naar de media.

Ik kijk er echt totaal niet van op dat (zeer) hoger op, men dit al een half jaar geleden wist, misschien nog wel langer.

Op dat niveau is het gewoon niet handig om van te voren al dingen te gaan zeggen.
Niemand gaat dat geloven plus het brengt met name veel onrust met zich mee.

Op dit moment lijkt mij de keuze ook vrij evident.
Je gaat niet allerlei risico's en je eigen mankrachten op het spel zetten.
Eerst andere middelen proberen, ook al werken ze niet betekent dat nog steeds dat ze zeer zeker niet meehelpen.

One World Concepts

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

bulle bas schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:23:
Even met optimistische/ondernemende instelling: hoe kunnen we zorgen dat China hier niet als winnaar uitkomt? Zijn er mogelijkheden om Rusland uit de klauwen te redden van de Chinese draak?
Nee.
De vraag is of de Russen slechter af zijn.
De Chinezen hebben de belt&road bewust niet door Rusland heen getrokken. Even afgezien van de debt-diplomacy-horrorverhalen: op een paar plekken na, betekent het arriveren van China's belt&road circus voor die gebieden een immense opleving van ontwikkeling en lokale economie.
Ondanks Russische smeekbedes zijn ze altijd óm Rusland heen getrokken. Mijn vermoeden is dat dit vooral is omdat Rusland als wingewest - historisch gezien - nauwelijks te ontwikkelen valt. Waste of time, waste of money. Doorgaans is het in Rusland makkelijker te halen zónder te brengen, dan eerst brengen en daarna pas te halen. Vraagt u de Stroganovs maar.

Daar staat tegenover dat met de komst van Chinese mega-ondernemingen, gewone Russische burgers ineens geconfronteerd worden met werkgevers die maandelijks het salaris over maken. Dát is al winst.
Ik kan mij voorstellen dat China geschrokken is van de militaire status van Rusland tov wat westers wapentuig, en dat zij wellicht nu ook een wat minder grote broek durven aan te trekken.
Ik weet wel zeker dat in Peking heel wat meer en heel wat slimmere rekenmeesters zitten dan in Moskou. Die hebben de berekeningen ver van te voren al gemaakt.
CurlyMo schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:29:
Ik denk niet dat de EU en de VS in die val gaan trappen. Daarom wordt het zo'n duur grapje. Niet alleen de sancties nu, maar ook de wederopbouw straks.
Ik help het hopen, maar als over een jaar ofzo (nee, ik ga er niet van uit dat dit een kwestie van weken is) de rook opgetrokken is, is het weer gewoon ieder voor zich en God voor ons allen. Al dan niet geholpen door (gesponsord) populisme dat ons er nog even fijntjes op wijst dat we al flinke financiele aderlatingen hebben moeten doen en het nu tijd wordt om "weer in ons eigenes te investeren".

En dan hebben we nog verwevenheid bancaire sector. Kijk eens naar de grote agrarische ondernemingen in Oekraïne, waar de afgelopen jaren Rabobank en de Chinese RCC middels joint ventures de financiering hebben verzorgd.

VNO-NCW zal al klaar staan om erop te wijzen dat Nederlandse ondernemingen toeleveranciers mogen zijn, en dat we blij mogen zijn dat de Chinezen het willen financieren.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• NiGeLaToR
Tis eenvoudig: als de angst voor nucleaire oorlog prevaleert dan praat oost Europa op termijn Russisch. Putin’s ambitie ligt bij het oude USSR, je weet wel, waar Berlijn zo ongeveer de grens was.

Tegelijkertijd hebben we een dilemma: wij hebben tijd, Rusland heeft dat niet en Ukraine ook niet. Dus wordt het schaken met zoveel mogelijk schaakstukken op het Ukrainse bord, tot Rusland zelf niet meer kan en de EU en de NATO net niet genoeg redenen hebben gegeven om Rusland nucleair aan te laten vallen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

NiGeLaToR schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:17:
Tis eenvoudig: als de angst voor nucleaire oorlog prevaleert dan praat oost Europa op termijn Russisch. Putin’s ambitie ligt bij het oude USSR, je weet wel, waar Berlijn zo ongeveer de grens was.
Verwar je het Warschaupact niet met de USSR? Zowel Polen als toenmalig Oost-Duitsland hebben nooit bij de USSR gehoord, wel bij het Warschaupact.

Virussen? Scan ze hier!

• bloody
  • Laatst online: 08:11

bloody

0.000 KB!!

NiGeLaToR schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:11:
Interview met Russische POW. Heb hem nog niet gezien in dit draadje maar zit niet elke minuut te kijken:
Letterlijk 4 posts boven je :>

nope

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Player1S schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:00:
[...]

Misschien de eerste paar dagen niet maar dat zou nu allang ingezet zijn.
Ze worden al 11 dagen voor schut gezet op het wereldtoneel.

Dus ik denk dat dit het gewoon daadwerkelijk is wat ze te bieden hebben
Hangt er sterk vaanf hoeveel troepen die ze daar hadden al ingezet zijn, als die niet op zijn geen zin om. meer te laten wachten.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Gericht ingrijpen en dus als navo lid aanvallen...? Je snapt hopelijk dat dan spontaan de hele navo meedoet?

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

k995 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:20:
[...]

Hangt er sterk vaanf hoeveel troepen die ze daar hadden al ingezet zijn, als die niet op zijn geen zin om. meer te laten wachten.
Amerikaanse inlichtingendiensten zeggen dat 90% van de troepen die klaar stonden inmiddels ingezet zijn. En ik heb ook geen berichten voorbij zien komen dat en grootschalig troepen richting Oekraïne verscheept worden vanuit andere plekken in Rusland

• MrDirect
asing schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:33:
[...]

Laatste puntje : ze zijn rap bezig hun strategische reserves weg te schieten. Voor het maken van munitie en raketten hebben ze ruwe grondstoffen en onderdelen nodig. Die vallen onder de sancties dus waar het op neer komt is dat de fabrieken geen enkele order kunnen vervullen.
https://stopwapenhandel.org/wapens-rusland/

Artikel uit 2014. In de 10 jaar daarvoor (dus 2004) werd er voor 3 miljoen naar Rusland geëxporteerd.

Er werd bijna niks naar Rusland aan wapens of onderdelen gebracht. Ze hebben al jaren embargo erop. Rusland maakt gewoon alles zelf, die hebben niemand anders nodig.
Rusland heeft een uitgebreide eigen wapenindustrie die in de meeste behoeften kan voorzien.

• bulle bas
  • Niet online
sdk1985 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:14:
[...]

Urm dat is waarom het een koude oorlog heet. Niemand durft elkaar direct aan te vallen maar er worden wel proxy oorlogen gevoerd. Dus ja het onderscheid wie iets afvuurt wordt zeker gemaakt. Als dat onderscheid niet gemaakt zou worden dan zou uberhaupt niemand het aandurven om wapens te exporteren...
De creativiteit van Rusland was dat ze glashard ontkennen dat die groene mannetjes van hen waren. Nu hoeft dat niet meer en dragen ze Russische tenues.

Onze creativiteit zou zijn om een UA-paspoort te geven aan uit-dienst personeel / veteranen. Dat heb ik gisteren al in dit topic besproken.
Het gaat niet om mogelijkheden, ruimte is er genoeg voor wie creatief wil zijn. Gelukkig is de VS al bezig met Polen begrijp ik van Politico.

• B_FORCE
  • Niet online

Tegelijkertijd hebben we een dilemma: wij hebben tijd, Rusland heeft dat niet en Ukraine ook niet. Dus wordt het schaken met zoveel mogelijk schaakstukken op het Ukrainse bord, tot Rusland zelf niet meer kan en de EU en de NATO net niet genoeg redenen hebben gegeven om Rusland nucleair aan te laten vallen.
precies, plus alles wat hier verspilt wordt, kan niet nog eens later elders gebruikt worden.
Moraal van Russen gaat ook alles behalve omhoog.

One World Concepts

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-11 16:53
Arrne schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:47:
[...]

En welke experts zijn dat dan?

Ik zie hier wel een enorme mate van wishful thinking voorbijkomen hoor. Gevoed door een stortvloed van allerlei tweets e.d.
Mesnen die volgens verschillende bronnen verstand van zaken zouden hebben. Zeker Isa Yubisof (https://twitter.com/Isa_Yusibov) is de moeite waard, een oekrainer, maar wel iemand die zijn bronnen verifieert. Daarnaast gaat een document rond van de Russische FSB wat door annonymous gejat zou zijn en vertaald is. Als je dar opaf gaat is het in Rusland complete chaos.

https://twitter.com/igorsushko/status/1500301348780199937

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik hoop nog steeds dat er van binnenuit Rusland een opstand komt. De situatie daar voor de "gewone" man wordt steeds lastiger. Opstanden in vele steden, en de verslechterende financiële situatie raakt iedereen daar.

En nu worden de officials ook aangepakt

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

bulle bas schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:23:
[...]

De creativiteit van Rusland was dat ze glashard ontkennen dat die groene mannetjes van hen waren. Nu hoeft dat niet meer en dragen ze Russische tenues.

Onze creativiteit zou zijn om een UA-paspoort te geven aan uit-dienst personeel / veteranen. Dat heb ik gisteren al in dit topic besproken.
Het gaat niet om mogelijkheden, ruimte is er genoeg voor wie creatief wil zijn. Gelukkig is de VS al bezig met Polen begrijp ik van Politico.
De enige die UA-paspoorten kan uitgeven is UA zelf, wat ze volgens mij ook al doen aan vrijwilligers met militaire ervaring uit het buitenland.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• B_FORCE
  • Niet online
Player1S schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:23:
[...]

Amerikaanse inlichtingendiensten zeggen dat 90% van de troepen die klaar stonden inmiddels ingezet zijn. En ik heb ook geen berichten voorbij zien komen dat en grootschalig troepen richting Oekraïne verscheept worden vanuit andere plekken in Rusland
Ook al zou die 90% rooskleurig zijn, dan kun je met een beetje inschatten nog steeds wel zien dat het om heel veel troepen gaat.

One World Concepts

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Moby schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:25:

[Twitter]
Classic systeem. Als de bronnen van buiten opdrogen, richt het roven zich naar binnen toe.

• Eli3l
satya schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:24:
[...]

Mesnen die volgens verschillende bronnen verstand van zaken zouden hebben. Zeker Isa Yubisof (https://twitter.com/Isa_Yusibov) is de moeite waard, een oekrainer, maar wel iemand die zijn bronnen verifieert. Daarnaast gaat een document rond van de Russische FSB wat door annonymous gejat zou zijn en vertaald is. Als je dar opaf gaat is het in Rusland complete chaos.

https://twitter.com/igorsushko/status/1500301348780199937
Niks gejat door anonymous. Brief is van een klokkenluider/informant bij de FSB.

• CornermanNL
bulle bas schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:11:
[...]

Als jij niet wilt dat Putin verder escaleert, zal je rode lijnen moeten trekken en een trede op de escalatieladder naar boven moeten gaan zodra die lijn overschreden wordt. Ruimte die je laat wordt grensoverschrijdend ingenomen. Simpeler dan dat kan ik het niet maken jongens.
@wildhagen Dat is iets anders dan WWIII nucleair omg bam-bam-bam, het zwart-wit perspectief helpt niet. Treetjes.

[...]

Goede vraag. Als je de grens niet communiceert, dan is ie er niet. Door hem niet te communiceren geef je aan dat die er ook niet is. Het is de Kremlinmanier van denken, ga nou niet verwachten dat daar opeens vanuit het niets een ethisch reveil opstaat in die maffiakringen.
Exact waar ik op doel ik begrijp nu dat er dan toch Gevechtsvliegtuigen geleverd gaan worden. Dat zou verlichting kunnen bieden.

Hopelijk houdt Oekraïne het zo lang mogelijk vol.

Overigens dank voor alle reply’s maar ik hou het niet bij. Geen onwil mijnerzijds om te reageren maar het gaat te snel , excuus.

[ Voor 6% gewijzigd door CornermanNL op 06-03-2022 16:31 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[Twitter]
Dan moeten ze heel Rusland aanpakken. Denk dat dit heel selectief gebruikt gaat worden tegen een handvol zondebokken in het leger.

• Eli3l
De raketten die het vliegveld vandaag gesloopt hebben lijken inderdaad vanuit Transnistrië vertrokken te zijn.

Zie draadje voor geotags:

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

[...]

Ik zal het hier verder niet uitwerken, zie de post die ik heb gelinkt voor meer verdieping.

Gelukkig leest de NAVO hier mee en zijn ze het met me eens. :+ Er zijn nu geruchten dat die 28 poolse Migs overgedragen gaan worden naar UA, Blinken zou dat bevestigd hebben. Werd ook wel tijd, er zit nog voldoende ruimte aan onze kant.

[Twitter]
Het probleem dat ik met die analyse heb is dat je het denken van het westen in stappen op een escalatieladder ook van Putin verwacht. Als ie daar zo rationeel in was geweest, hadden we dit nu niet op deze wijze zien ontvouwen de afgelopen weken.

Voor het 'westerse' deel kan ik me prima in je analyse vinden.
Voor de Russiche kant zie ik dat toch wat anders. Een Oekraïner die de trekker van een Javelin of Stinger overhaalt zal voor Putin wellicht toch iets anders zijn dan een Nederlands/Duits/Italiaans/Frans vliegtuig dat zich boven Oekraïns grondgebied begeeft en een Russisch vliegtuig de toegang belemmert of zelfs naar beneden haalt.

Leveren van spullen doen we al, dus die stap ligt al achter ons. Actief mengen in de strijd is weer een volgende.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 06-03-2022 16:33 ]

• NiGeLaToR
wildhagen schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:18:
[...]

Verwar je het Warschaupact niet met de USSR? Zowel Polen als toenmalig Oost-Duitsland hebben nooit bij de USSR gehoord, wel bij het Warschaupact.
Het is een interpretatie ding: Putin zei in zijn 5 kwartier durende speech laatst (voor de invasie) dat de val van de muur en de Soviet unie de grootste fout was. Ook merkte hij een aantal keren op dat in zijn opinie diverse landen bij Rusland of het Russische rijk horen.

Hoe dat exact bedoeld wordt weten we niet, zoals hij ook Ukraine niet is binnen gevallen en geen burger doelen aan valt.

Maar als ik artikelen en analyses lees weet niemand het precies - ik ging er dus vanuit dat hij de Sovietunie weer wil herenigen en dat kan prima door overal puppets te plaatsen.

• bulle bas
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:32:
[...]

Het probleem dat ik met die analyse heb is dat je het denken van het westen in stappen op een escalatieladder ook van Putin verwacht. Als ie daar zo rationeel in was geweest, hadden we dit nu niet op deze wijze zien ontvouwen de afgelopen weken.
Het heeft er alle schijn van dat Putin zich heeft misrekend, op basis van verkeerde informatie. Dat is een beetje het eigene van een dictatuur, niet alles werkt normaal. Zie ook brief van gisteravond die aan FSB-medewerker wordt toegeschreven.
Vandaar dat ik niet met de rest van je post mee ga.

• Eli3l

:|
Kijk de video en huiver.

[ Voor 10% gewijzigd door Eli3l op 06-03-2022 16:44 ]

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:38
MrDirect schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:23:
[...]

Artikel uit 2014. In de 10 jaar daarvoor (dus 2004) werd er voor 3 miljoen naar Rusland geëxporteerd.

Er werd bijna niks naar Rusland aan wapens of onderdelen gebracht. Ze hebben al jaren embargo erop. Rusland maakt gewoon alles zelf, die hebben niemand anders nodig.

[...]
Bron : https://breakingdefense.c...-ukraine-is-pozor-rossii/
Today “Russia has no more Kalibr missiles left in strategic reserve,” said a Ukrainian defense enterprise director familiar with the program, “but that is not the end of their troubles. The guidance system, the seeker head and other critical modules [in the missile’s front end] contain about 60% imported electronic components. None of these will be available after the long list of sanctions being imposed on Russia now, so it is hard to see where any new missiles would ever come from.”
The Kalibr is not the only program in trouble. One Ukrainian intelligence officer tells Breaking Defense that there are “numerous shortages of [Russian] weapon systems. The famous KBM plant in Tula and other factories controlled by longtime Putin allies the Rothenberg brothers are unable to physically fulfil orders for infantry weapons and ammunition.

“Weapons that are officially on the books and should be available for delivery to active-duty units are missing and the next production runs will be complete only in three to four months,” the officer said. Even that estimate assumes that the raw material inputs have not been pilfered as well and are still available — if not, the time frame could be considerably longer.
Wat ik schreef, ze hebben een gebrek aan ruwe materialen en onderdelen. Die onderdelen staan voor een groot deel op de sanctielijsten dus die mogen niet meer geïmporteerd worden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Is de Z nu het russische equivalent van een swastika geworden?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bulle bas schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:42:
[...]

Het heeft er alle schijn van dat Putin zich heeft misrekend, op basis van verkeerde informatie. Dat is een beetje het eigene van een dictatuur, niet alles werkt normaal. Zie ook brief van gisteravond die aan FSB-medewerker wordt toegeschreven.
Vandaar dat ik niet met de rest van je post mee ga.
Eens. Maar de vraag is hoe ie dat opvat.

Ik denk dat ie eerder op z'n pik getrapt is dan dat ie nu ineens tot een inzicht komt.

• CurlyMo
unclero schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:15:
[...]
En dan hebben we nog verwevenheid bancaire sector. Kijk eens naar de grote agrarische ondernemingen in Oekraïne, waar de afgelopen jaren Rabobank en de Chinese RCC middels joint ventures de financiering hebben verzorgd.

VNO-NCW zal al klaar staan om erop te wijzen dat Nederlandse ondernemingen toeleveranciers mogen zijn, en dat we blij mogen zijn dat de Chinezen het willen financieren.
Die zitten er op te wachten dat China met Rusland de graan monopolie in handen krijgt. Er stond vandaag nog een brief in de Volkskrant van de agrarische sector om voor dat gevaar te behoeden.

• Lethalis
  • Niet online
Oorlog kost geld... kijk hoeveel moeite de Oekraïne al kost, laat staan het bezet houden ervan.

Experts denken zelfs dat hij het conflict in de Oekraïne niet nog heel lang kan volhouden. Wat overigens heel spannend is, want hij kan daardoor de "makkelijke" oplossing kiezen en Kyiv plat bombarderen.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:32
Laten we niet het hele russische volk over één kam scheren met deze mafklappers, ook niet elke Nederlander is fan van Baudet.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• NiGeLaToR
hoevenpe schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:50:
[...]

Laten we niet het hele russische volk over één kam scheren met deze mafklappers, ook niet elke Nederlander is fan van Baudet.
Precies. Zo is er deze droeftoeter met Russische vlag op het malieveld gesignaleerd vandaag en die staat vast op de voorpagina van RT.

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024

Deze heeft niet heel goed nagedacht over het bericht wat het stuurt denk ik.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 21:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Shamalamadindon schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:53:
[...]

[Twitter]
Deze heeft niet heel goed nagedacht over het bericht wat het stuurt denk ik.
Ik denk het wel die garandeert een stabiele aanvoer van klanten op deze manier.

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-11 18:19
MrDirect schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:23:
[...]

[...]
Maar... ze zijn wel degelijk afhankelijk van leveringen van hoogwaardig materialen en bijv. chips geen straaljager die kan vliegen zonder chips en die worden niet geleverd en kunnen ze niet maken. Ze kunnen vast nog wel iets, maar door de sancties en vooral de boycots gaat zometeen de hele economie op zijn gat...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-11 20:13
Misschien moet Ziggo ook maar op zoek naar een ander logo.

• NiGeLaToR
Lethalis schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:50:
[...]

Oorlog kost geld... kijk hoeveel moeite de Oekraïne al kost, laat staan het bezet houden ervan.

Experts denken zelfs dat hij het conflict in de Oekraïne niet nog heel lang kan volhouden. Wat overigens heel spannend is, want hij kan daardoor de "makkelijke" oplossing kiezen en Kyiv plat bombarderen.
Jazeker, daarom is er de vrees voor de nucleaire optie.

Maargoed, MAD is niet voor niets mutual. Alsof we, laten we zeggen, de Matrix rebooten?

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:30
Met veel interesse lees ik dit forum en naarmate de oorlog duurt ben ik persoonlijk van mening dat Oekraïne betaald voor onze vrijheid en daar heb ik steeds meer moeite mee. Klinkt zo oneerlijk. We zijn gebonden omdat we navo zijn en dat weet Poetin ook.
De vraag die ik mezelf stel of ik kan leven met die gedachte, kunnen we niet meer.
Schijt aan putin en gewoon een leger plaatsen op cruciale doelen zoals kern centrales en een no fly zone. Naar mijn gevoel val je Rusland niet direct aan dus geen reden om te dreigen met strategische nucleaire wapens.
Maar goed dit is mijn gevoel en mogelijk niet de de meest tactische maar straks zeg Oekraïne ook dat navo niet thuis was toen ze nodig waren.
Kortom een tegenstrijdig gevoel

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

42erik schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:23:
[...]

Gericht ingrijpen en dus als navo lid aanvallen...? Je snapt hopelijk dat dan spontaan de hele navo meedoet?
Ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen. Artikel 5, een aanval op 1 is een aanval op allen, is heilig. Maar als we zelf aanvallen dan zie ik daar nog wel de ruimte om niet 3 stappen op de escalatieladder over te slaan.

Kortgezegd ga ik niet in dienst als er een Nederlandse vissersboot zinkt in de Zwarte zee door Russisch vuur, of als er een Duitse f-16 wordt neergehaald boven Oekraine. Een aanval op Nederlands grondgebied zou wel reden daartoe zijn. Als we er een directe proxyoorlog van maken boven Oekraine maar Rusland valt ons grondgebied niet aan en vice versa, dan zie ik de mogelijkheid wel tot nadere NAVO interventie zonder een volle bak wereldoorlog te ontketenen. We zitten nu echt op het randje qua escalatie maar als puntje bij paaltje komt wil ik dat ik zelf, mijn familie, en Nederland, en Europa/Europese Unie zo ongeschonden door het conflict komt. Dat is echt prioriteit 1 tot en met 1000, pas daarna komt "Putin een lesje leren"

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• hoevenpe
Cyberpope schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:26:
Classic systeem. Als de bronnen van buiten opdrogen, richt het roven zich naar binnen toe.
Krijg het gevoel dat Oekraïne momenteel niet z'n grootste probleem is.

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Michael_OsGroot schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:56:
[...]

Ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen. Artikel 5, een aanval op 1 is een aanval op allen, is heilig. Maar als we zelf aanvallen dan zie ik daar nog wel de ruimte om niet 3 stappen op de escalatieladder over te slaan.

Kortgezegd ga ik niet in dienst als er een Nederlandse vissersboot zinkt in de Zwarte zee door Russisch vuur, of als er een Duitse f-16 wordt neergehaald boven Oekraine. Een aanval op Nederlands grondgebied zou wel reden daartoe zijn. Als we er een directe proxyoorlog van maken boven Oekraine maar Rusland valt ons grondgebied niet aan en vice versa, dan zie ik de mogelijkheid wel tot nadere NAVO interventie zonder een volle bak wereldoorlog te ontketenen. We zitten nu echt op het randje qua escalatie maar als puntje bij paaltje komt wil ik dat ik zelf, mijn familie, en Nederland, en Europa/Europese Unie zo ongeschonden door het conflict komt. Dat is echt prioriteit 1 tot en met 1000, pas daarna komt "Putin een lesje leren"
Maar Putin ziet het wel als een aanval op Rusland door de navo en slaat dus naar de gehele navo terug

• hoevenpe
NiGeLaToR schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:55:
Jazeker, daarom is er de vrees voor de nucleaire optie.
Besef dat China ook wil profiteren, die hebben er niets aan als heel Oekraïne een lichtgevende parkeerplaats is.

• Eli3l
hoevenpe schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:50:
[...]

Heb ik het over het hele Russische volk? Nee. De tweet heeft het ook niet over het hele volk, maar over de authoriteiten en een gedeelte van het volk.

Het gaat erom dat Putin dit soort propaganda daar de TV opslingerd, gekoppeld aan het sluiten van alle onafhankelijke media en de repressie, kan je inderdaad spreken van fascisme.

[ Voor 5% gewijzigd door Eli3l op 06-03-2022 17:10 ]

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

hoevenpe schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:01:
[...]

Besef dat China ook wil profiteren, die hebben er niets aan als heel Oekraïne een lichtgevende parkeerplaats is.
Maar heeft China voldoende grip op Putin om het te voorkomen?

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Player1S schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:00:
[...]

Maar Putin ziet het wel als een aanval op Rusland door de navo en slaat dus naar de gehele navo terug
Dat vind ik nogal een aanname. Putin is een lul, maar geen debiel. Hij zal ook een manier zoeken om er zelf zo goed mogelijk vanaf te komen. Het zou nergens op slaan om een bom op Berlijn te gooien als we een MiG boven Oekraine neerhalen. Dat is een escalatie die ook in zijn nadeel werkt.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:00
merlin1201 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:56:
Met veel interesse lees ik dit forum en naarmate de oorlog duurt ben ik persoonlijk van mening dat Oekraïne betaald voor onze vrijheid en daar heb ik steeds meer moeite mee. Klinkt zo oneerlijk. We zijn gebonden omdat we navo zijn en dat weet Poetin ook.
De vraag die ik mezelf stel of ik kan leven met die gedachte, kunnen we niet meer.
Schijt aan putin en gewoon een leger plaatsen op cruciale doelen zoals kern centrales en een no fly zone. Naar mijn gevoel val je Rusland niet direct aan dus geen reden om te dreigen met strategische nucleaire wapens.
Maar goed dit is mijn gevoel en mogelijk niet de de meest tactische maar straks zeg Oekraïne ook dat navo niet thuis was toen ze nodig waren.
Kortom een tegenstrijdig gevoel
Tsja, we steunen hen mbv een proxy-war (Wikipedia: Oorlog bij volmacht) . Dwz, ze kunnen letterlijk alles krijgen zolang er maar geen NATO-lid de trekker overhaalt. wat rusland doet met hun "groene mannetjes" doet de NATO nu met hun "groene raketjes" zegmaar. Deze oorlog kent alleen maar verliezers, met name de Oekraiense bevolking, en enkele winnaars ( de wapenindustrie in de EU en VS).

Voorzover ik het zie duurt deze oorlog nog maanden (hopelijk niet jaren) tot Putain er geflikkerd wordt door een doortastende generaal

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• merlin1201
Player1S schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:00:
[...]

Maar moeten we wel zo bang zijn voor Poetin?
Angst is een slechte leidraad. Ik denk dat het tijd is om als nato een verdedigende vuist te maken.

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-11 18:19
merlin1201 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:03:
[...]

Angst is een slechte leidraad. Ik denk dat het tijd is om als nato een verdedigende vuist te maken.
Nee, als we beginnen met toegeven kunnen we net zo goed meteen Russisch gaan leren...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:00
[...]

Niet bang zijn, maar zijn nucleaire knop zorgt wel voor disbalans in deze crisis wat maakt dat een land als Polen bv niet kan helpen. Op dit moment loopt polen zo bij Belarus naar binnen als ze dat zouden willen maar doen dat niet vanwege die "knop"

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• merlin1201
Ik geloof niet dat Poetin een Nuke gaat gebruiken zolang wij niet Russisch grondgebied aanvallen, je gaat geen kernbommen gebruiken als aanvalsmiddels dat is waanzin, verdedigend snap ik. Ik zelfs te verdedigen maar niet in de aanval.
Maja inmiddels kijken we met lede ogen toe hoe Poetin angst breng. Het is tijd om daar een vredes leger naartoe te sturen, dwz niet aanvallen maar verdedigen

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:03

MLLL

Palm Treo 650

unclero schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:15:
[...]

Nee.
De vraag is of de Russen slechter af zijn.
De Chinezen hebben de belt&road bewust niet door Rusland heen getrokken. Even afgezien van de debt-diplomacy-horrorverhalen: op een paar plekken na, betekent het arriveren van China's belt&road circus voor die gebieden een immense opleving van ontwikkeling en lokale economie.
Ondanks Russische smeekbedes zijn ze altijd óm Rusland heen getrokken. Mijn vermoeden is dat dit vooral is omdat Rusland als wingewest - historisch gezien - nauwelijks te ontwikkelen valt. Waste of time, waste of money. Doorgaans is het in Rusland makkelijker te halen zónder te brengen, dan eerst brengen en daarna pas te halen. Vraagt u de Stroganovs maar.

Daar staat tegenover dat met de komst van Chinese mega-ondernemingen, gewone Russische burgers ineens geconfronteerd worden met werkgevers die maandelijks het salaris over maken. Dát is al winst.

[...]

Ik weet wel zeker dat in Peking heel wat meer en heel wat slimmere rekenmeesters zitten dan in Moskou. Die hebben de berekeningen ver van te voren al gemaakt.

[...]

Ik help het hopen, maar als over een jaar ofzo (nee, ik ga er niet van uit dat dit een kwestie van weken is) de rook opgetrokken is, is het weer gewoon ieder voor zich en God voor ons allen. Al dan niet geholpen door (gesponsord) populisme dat ons er nog even fijntjes op wijst dat we al flinke financiele aderlatingen hebben moeten doen en het nu tijd wordt om "weer in ons eigenes te investeren".

Als je dit soort informatie leest besef je in wat voor heerlijk verrotte wereld we leven.
Alles hangt met elkaar samen en het draait allemaal om dat klote geld.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

merlin1201 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:10:

Maja inmiddels kijken we met lede ogen toe hoe Poetin angst breng. Het is tijd om daar een vredes leger naartoe te sturen, dwz niet aanvallen maar verdedigen
En wie zou daartoe het mandaat moeten geven? Dat is nou net iets waar de VN Veiligheidsraad de bevoegdheid voor heeft. Verdedigen van zaken is immers iets voor de blauwhelmen, dat is waar ze o.a. voor opgericht zijn.

Alleen heeft Rusland daar wel een vetorecht, dus dat zal niet gaan gebeuren.

Virussen? Scan ze hier!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

codex

Geen OpenAI agent :)

wowly schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:05:
[...]

Niet bang zijn, maar zijn nucleaire knop zorgt wel voor disbalans in deze crisis wat maakt dat een land als Polen bv niet kan helpen. Op dit moment loopt polen zo bij Belarus naar binnen als ze dat zouden willen maar doen dat niet vanwege die "knop"
Zonder die knop had Putin al lang niet meer daar gezeten en ook niet Ukraine durven binnen vallen. Dit hele conflict draait om het feit dat Putin die optie heeft, conventioneel gezien stelt het niet zoveel voor blijkt nu.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

[Twitter]
"Voor mijn vrienden, alles! Voor mijn vijanden, de wet!" - vrij naar Vladimir V. Putin.

Selectieve belangen om de grote vissen hun eigen factie te kunnen laten kannibaliseren, ten koste van de kleineren of de in onmin gevallenen.
CurlyMo schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:49:
Die zitten er op te wachten dat China met Rusland de graan monopolie in handen krijgt. Er stond vandaag nog een brief in de Volkskrant van de agrarische sector om voor dat gevaar te behoeden.
Ik heb het stuk ook gelezen. De RIDLV is een organisatie die overigens zeer goed wetenschappelijk onderzoek uitvoert. Zij zijn onder andere ook adviserend geweest voor Timmermans en diens Green Deal als het gaat om kortere ketens en wat dies meer zij. Maar dat zijn ook precies de redenen dat zij in de rest van de agrarische sector (met diens gebruikelijke lobbies voorop) met zeer groot argwanen worden bekeken.

Even heel cru gezegd, de prijs van kip is niet meer dan de prijs van een kuiken plus graan plus soya. Alle andere kosten worden in de industrie en handel vooral gezien als potentiele overhead waar in gesneden kan worden tbv efficientie. Dat is niet hoe de Europese kippenhouder het ziet: de prijs van kip is de prijs van álle kosten van de boer, plus een beetje extra. Het is dat verschil in denkwijze waarin het gevaar ligt voor de boer, ten aanzien van grote graankartels.
De boer wíl het niet zien, omdat deze bewust wordt weggehouden van dit soort informatie.

Een Rusland en Oekraïne dat een graankartel vormt, zou met Chinese (en Nederlandse!) hulp omgevormd kunnen worden tot een kippen-, zuivel- en varkenskartel, dankzij grote Chinese verticaal geïntegreerde agrarische bedrijven die wél weten dat de prijs van kip niet meer is dan de prijs van een kuiken plus voer. Ik hoef denk ik niet voor te rekenen wat dat zou betekenen voor de West-Europese veehouderij.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

merlin1201 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:10:
Ik geloof niet dat Poetin een Nuke gaat gebruiken zolang wij niet Russisch grondgebied aanvallen, je gaat geen kernbommen gebruiken als aanvalsmiddels dat is waanzin, verdedigend snap ik. Ik zelfs te verdedigen maar niet in de aanval.
Daar ben ik het niet mee eens. Putin lijkt een oorlog te verliezen terwijl hij de beschikking heeft tot de krachtigste wapens die de mensheid ooit gekend heeft. Een kernproef doen ergens, of een atoombom laten ontploffen midden in de oceaan om te flexen (voor ons, en het thuisfront) dat het menens is zie ik nog wel gebeuren. Wat dat verder doet met hoe wij reageren heb ik geen flauw benul. Ik vermoed dat die dreiging ons allemaal weer naar de onderhandelingstafel forceert.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:38
[...]

Ik had iets eerder deze link geplakt : https://breakingdefense.c...-ukraine-is-pozor-rossii/

Het westen ging uit van intel die aangaf dat de Russen zeer geavanceerd bezig waren met hun wapenarsenaal. Ook waren ze goed in andere zaken als planning.

Nu hebben we Oekraïne. Het blijkt dat al die geavanceerde wapens niet werkende prototypes zijn. Logistiek kunnen ze niets en een handjevol gemotiveerde troepen met goede spullen houdt ze al 10 dagen op hun plek. Dus zo sterk als gedacht zijn ze absoluut niet meer.

Om full nuclear te gaan moeten de militairen blind Putin volgen. Hij schijnt niet zelf alleen op de knop te kunnen drukken. Daar komt bij dat alle nukes in opslagcentra liggen, en we weten waar. Die moeten daar eerst uit, en dan met de trein vervoerd worden. Dus ALS NATO al aan zou vallen en Rusland een klap wil geven, dan zou het eerste objective moeten zijn dat hun spoorwegen vernield worden.

Afijn, nu het dreigt zover te komen zullen ze vast alle scenario's uitgedacht en doorgelopen hebben.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Pagina: 1 ... 138 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid