Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 119 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.947 views

Onderwerpen

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:19:
[...]

Veel van onze "geweldige" politici, denken dat sinds een week niet langer meer. En in geen land was het zo duidelijk als Duitsland en laat dat nu juist het land zijn dat absoluut uit die droom moest ontwaken. Want Duitsland kan de rest van Europa nu in het gareel schoppen.
En denk je dat 'wij' als EU of NATO ook in gaan grijpen? Of gaan we nu pas, lekker achter de feiten aan, onze defensie verbeteren mocht Rusland over een paar jaar onze kant op komen?

-

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
jadjong schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:22:
[...]

Tijd om Rian van Rijbroek er op af te sturen. 'S lands bekendste spion c.q. verleidster en het doelwit past volledig in haar straatje.
Zijlstra is ook een optie.

https://nos.nl/artikel/22...ver-ontmoeting-met-poetin

Daar zei Putin het al (2006): Wit Rusland, Baltische Staten en Oekraïne.

[ Voor 9% gewijzigd door RedHat op 04-03-2022 18:27 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:40
MikeyMan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:15:
Tsjah ik merk dat ik wat meer begin te neigen naar een paar raketten op het Kremlin. Alles minder dan dat schiet uiteindelijk weinig op. Maar het gaat niet gebeuren.
In mijn dromen, maar het zal niet zo zijn.

Geschiedenis wordt geschreven waar we bij staan, besef me dat ik een Excel analyse maak waar @NiGeLaToR me terecht op aanspreekt, tegelijkertijd zie ik geen 'betere' uitkomst dan een decennialange guerilla.

Stel dat Oekraïne zich morgen overgeeft, dan ontstaat er ruimte voor een aanval op de NAVO...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kenny_026 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:22:
[...]

Hij heeft al verloren. Rusland gaat 2023 in als derdewereldland.
Dat denk ik ook. Vraag is tegen welke prijs. En wie die moet betalen.

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
TheBrut3 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:18:
Het vliegveld van Mykolajiv is weer in handen van Oekraine.
[Twitter]
Ik heb het gevoel dat de Russen wel van alles in kunnen nemen, maar als ze dan weer verder trekken raken ze het ook weer kwijt.
Dat is nu eenmaal het grote probleem, eens je iets veroverd hebt , moet je verder oprukken maar je moet wel zorgen dat hetgeen je veroverd hebt, beschermd wordt.
En op die manier is de weg naar Kiev héél lang.
Oekraine bezetten is in mijn ogen daarom onmogelijk

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-11 19:08
Johan Bogle schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:22:
[...]
mwah, is maar een kwartaal. -7 voor eerste jaar. Volgend jaar waarschijnlijjk al weer een stuk beter.
Als we bij die sancties nou gewoon aangeven dat ze tenminste voort zullen duren totdat alle Russische troepen uit Oekraïne verdwenen zijn, dan geeft dat tenminste een stevige, heldere boodschap af. Weet Poetin ook welke kant ie op moet; terug.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:58
[...]

Niet in zijn denkwereld, het boeit niet , die economische schade. Het gaat om het herstellen van het Russische rijk. Dat ze een derde wereldland zijn verworden is geen probleem , een niet bestaande overweging.

De normale Rus wordt geraakt, maar dat is geen probleem, zelfs geen overweging in het hele proces.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Vini-Vidi-Vici schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:25:
[...]

En denk je dat 'wij' als EU of NATO ook in gaan grijpen? Of gaan we nu pas, lekker achter de feiten aan, onze defensie verbeteren mocht Rusland over een paar jaar onze kant op komen?
Dat tweede...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 18:15

Sebazzz

3dp

Livestream VN - Rusland: leugens hoe Oekraïne zelf brand heeft gesticht bij de kerncentrale en hoe ze Russische troepen hebben uitgelokt. :r

Rusland heeft eigen experts ingevlogen voor de kerncentrale. Volgens Rusland is de centrale stabiel.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-11 16:40
Sebazzz schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:31:
Livestream VN - Rusland: leugens hoe Oekraïne zelf brand heeft gesticht bij de kerncentrale en hoe ze Russische troepen hebben uitgelokt. :r

Rusland heeft eigen experts ingevlogen voor de kerncentrale. Volgens Rusland is de centrale stabiel.
Bah. Lijkt me overigens ook dat die hele centrale in 1 keer afgeschreven is? Je kan die software nooit meer vertrouwen als de Russen eraan gezeten hebben...

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• hoevenpe
Hoeveel jaar hebben we daarvoor...

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:14
Ik hoop dat Rusland de komende decennia economisch helemaal kapot gemaakt wordt. Als we zo lang nog hebben...

Ik krijg een sterk 'wir haben es nicht gewusst' gevoel bij de mensen die de orders van Poetin uitvoeren. Ja, er is gevaar als je er tegenin gaat maar deze mensen zijn net zo erg als die de concentratiekampen runden tijdens WO2.

Je ziet toch wat je doet, gewoon burgers bombarderen. Ik kan daar niet bij.

Ik had een paar dagen geleden nog enige hoop, maar nu zie ik onze toekomst somber in. Corona was een lachertje vrees ik.

Sorry, even geschreven vanuit emotie. Ik ga hier niet goed mee om...

[ Voor 6% gewijzigd door Phusebox op 04-03-2022 18:41 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
hoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:37:
[...]

Hoeveel jaar hebben we daarvoor...
Nou als oekraine gaat is moldavie snel aan de beurt. Zal geen jaren zijn lijkt me.

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 13:24

Sebje

Makelaartje

Ik denk serieus dat een bemiddelende rol door China wellicht een steeds grotere optie is. Dat land is het enige land waar Poetin nog naar luistert, als de berichten kloppen dat hij gewacht heeft met invallen tot na de OS. China heeft ook geen belang bij oorlog. China is geen Navo lid en gezien de huidige situatie is er ook niet veel meer dat de wereld kan doen behalve praten. Het is als een gijzelingssituatie, daar stuur je ook een onderhandelaar op af in plaats van bruut geweld om gijzelaars te sparen.

Verwijderd

Sebje schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:45:
Ik denk serieus dat een bemiddelende rol door China wellicht een steeds grotere optie is. Dat land is het enige land waar Poetin nog naar luistert, als de berichten kloppen dat hij gewacht heeft met invallen tot na de OS. China heeft ook geen belang bij oorlog. China is geen Navo lid en gezien de huidige situatie is er ook niet veel meer dat de wereld kan doen behalve praten. Het is als een gijzelingssituatie, daar stuur je ook een onderhandelaar op af in plaats van bruut geweld om gijzelaars te sparen.
Maar er is voor Putin nu toch helemaal geen weg meer terug? Hoe moet dat verder gaan? De man is all in gegaan met z’n gekke invasie. Hij kan nu niet anders meer dan doorzetten of aftreden.

De 2e lijkt mij echt niet zomaar gebeuren.

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
https://t.me/OSINTUKRAINE/2158

Moldavie is de boel ook aan het aanzwengelen. Die voelen de hete adem ook natuurlijk.

• Sebje

Sebje

Makelaartje

Verwijderd schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:48:
[...]

Maar er is voor Putin nu toch helemaal geen weg meer terug? Hoe moet dat verder gaan? De man is all in gegaan met z’n gekke invasie. Hij kan nu niet anders meer dan doorzetten of aftreden.

Dan moet je hem overtuigen dat het wel kan, net zoals je een gijzelnemer overtuigt, die gaan ook all in.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:48:
[...]

Daarnaast schieten we er niks mee op om China nog verder op een voetstuk te zetten.

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Interessant artikel van Arnoud over de legaliteit van de EU-sancties tegen Russische staatsmedia RT en Sputnik:

https://blog.iusmentis.co...rt-en-sputnik-van-kracht/

*knip* geef ook altijd een korte samenvatting van zo'n link, zo draagt het wat bij aan de discussie.

[ Voor 21% gewijzigd door defiant op 04-03-2022 23:16 ]

• Morrar
Sebje schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:50:
[...]

Dan moet je hem overtuigen dat het wel kan, net zoals je een gijzelnemer overtuigt, die gaan ook all in.
Er is geen weg meer terug en er valt ook niet veel te bemiddelen. De gebieden die Rusland nu heeft zijn de belangrijkste die Oekraïne heeft. Poetin gaat die niet teruggeven.

Daarbij heeft Rusland straks nog veel meer economische controle in handen; bijvoorbeeld over de energiemarkt met 2 kernreactors en graan.

Beter om nu door te zetten en Rusland te destabiliseren; op zich ook een uitgelezen kans voor het Westen. Het is overduidelijk dat Rusland niks meer heeft behalve de nukes.

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-11 21:08

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het eufemisme van de dag staat vandaag op naam van de Chinese ambassadeur in de VN Veiligheidsraad:
"De crisis in Oekraïne ondergaat complexe veranderingen"

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:30
Kenny_026 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:49:

Moldavie is de boel ook aan het aanzwengelen. Die voelen de hete adem ook natuurlijk.
Dat was gisteren toch al? Dat Moldavië en Georgië EU lidmaatschap hebben aangevraagd.

• Sebje

Sebje

Makelaartje

MikeyMan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:51:
[...]

Daarnaast schieten we er niks mee op om China nog verder op een voetstuk te zetten.
Snap ik, en dat vind ik ook, maar welk ander land gaat Poetin tot rede roepen, die gevaarlijke gek is straks alleen maar meer overtuigd van zijn gelijk

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-11 16:24
Woensdag nog wel ff een recordbedrag aan olie veilig gesteld door Europese landen.

https://www.nu.nl/economi...gas-ondanks-sancties.html

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:58
Morrar schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:54:
[...]

Er is geen weg meer terug en er valt ook niet veel te bemiddelen. De gebieden die Rusland nu heeft zijn de belangrijkste die Oekraïne heeft. Poetin gaat die niet teruggeven.

Daarbij heeft Rusland straks nog veel meer economische controle in handen; bijvoorbeeld over de energiemarkt met 2 kernreactors en graan.

Beter om nu door te zetten en Rusland te destabiliseren; op zich ook een uitgelezen kans voor het Westen. Het is overduidelijk dat Rusland niks meer heeft behalve de nukes.
Inderdaad. Gelukkig hebben ze alleen de nukes nog maar, we zullen ze eens even flink een poepie laten ruiken dan.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sebje schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:55:
[...]

Snap ik, en dat vind ik ook, maar welk ander land gaat Poetin tot rede roepen, die gevaarlijke gek is straks alleen maar meer overtuigd van zijn gelijk
Ja niemand dus... Dat besef wil alleen nog niet landen...

• Morrar
Stoffa schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:57:
[...]

Inderdaad. Gelukkig hebben ze alleen de nukes nog maar, we zullen ze eens even flink een poepie laten ruiken dan.
Die nukes zijn niet bruikbaar en de sancties doen hun werk wel. De onvrede komt vanzelf, het is nog maar net ingesteld.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Kenny_026 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:49:

Wat lees ik hier?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:32
Morrar schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:00:
[...]

Die nukes zijn niet bruikbaar en de sancties doen hun werk wel. De onvrede komt vanzelf, het is nog maar net ingesteld.
die onvrede kan twee kanten opgaan: richting westen of richting Putin, voorlopig staat het westen voor.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Tincahunter
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-04-2022
[...]

Vergeet niet de nukes in onderzeeboten.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Animal_X schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:05:
[...]
Oracle, Microsoft en SAP stoppen allemaal in Rusland. Ook Accenture heeft net bekend gemaakt zich volledig terug te trekken, 2300 medewerkers op straat (krijgen blijkbaar wel allemaal een ruimhartige 'severance pay' las ik ergens).

https://newsroom.accentur...ue-business-in-russia.htm
Er gaan al wat geruchten rond dat Microsoft mogelijk ook (security) update diensten zal stoppen.

Daarmee zouden veel Russische systemen kwetsbaar worden.

Vraag is natuurlijk of MS dit echt wil doen, of het betrouwbaar geïmplementeerd kan worden (minimale nevenschade), etc.

• Morrar
Tens schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:01:
[...]

die onvrede kan twee kanten opgaan: richting westen of richting Putin, voorlopig staat het westen voor.
Mwoh, dat valt te bezien. Zo enthousiast waren de Russen niet over een actie op deze schaal. En langzamerhand zal zelfs bij de normale Rus gaan binnenkomen dat er toch iets meer aan de hand is.

Daarbij; het is riskant om tegen Poetin te zijn, dus afgeven op het westen is makkelijker. Maar uiteindelijk kun je alleen aan Poetin wat doen.

@Tincahunter Ook die; China zal Rusland nooit steunen bij nucleaire wapens, zelfs nu zitten ze er ongemakkelijk in. NAVO en VS zullen dan ook meteen ingrijpen; MAD scenario waarin Rusland geneutraliseerd zal moeten worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Morrar op 04-03-2022 19:09 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:43
Rukapul schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:06:
[...]

Er gaan al wat geruchten rond dat Microsoft mogelijk ook (security) update diensten zal stoppen.

Vraag is natuurlijk of MS dit echt wil doen, of het betrouwbaar geïmplementeerd kan worden (minimale nevenschade), etc.
Misschien eerst even een rollback naar windows 95 >:) >:)

• hoevenpe
Nukes zijn bruikbaar buiten NAVO gebied, daar geldt geen MAD.

Voorzie dat helaas als optie om Oekraïne tot overgave te dwingen.

• Tens
Morrar schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:06:
[...]

Mwoh, dat valt te bezien. Zo enthousiast waren de Russen niet over een actie op deze schaal. En langzamerhand zal zelfs bij de normale Rus gaan binnenkomen dat er toch iets meer aan de hand is.

Daarbij; het is riskant om tegen Poetin te zijn, dus afgeven op het westen is makkelijker. Maar uiteindelijk kun je alleen aan Poetin wat doen.
gister nog gehoord: 2/3 is nog pro oorlog (lees: vredesmissie)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Ik hoop dat er een manier gevonden wordt om Poetin te slim af te zijn op fronten waar hij het niet verwacht. Hij heeft de aandacht van de wereld te pakken en niet op een positieve manier, dat komt met dreiging. Geen brute directe dreiging tot nu toe, maar je kunt er de donder op zeggen dat ze hem een oor aannaaien zodra de kans zich voordoet.

Onderdrukking en geweld zal vroeg of laat altijd vallen, het is niet houdbaar. Poetin zal ook niet voor eeuwig leven en de druk op de schouders van zijn eventuele opvolger zal alleen maar groter worden.

Zolang er geen nukes gaan vliegen en de tijd langzaam doortikt, gaat hij gewoon als een zielig oud mannetje ten onder aan zijn eigen grootheidswaanzin.

Maar hopelijk kopt hij een kogel of drinkt hij het verkeerde bakje thee.

Het worden misschien zwaardere tijden dan velen van ons gewend zijn, maar weet je: fuck it. We zijn zo gewend geraakt aan onze met luxe overgoten leventjes dat het ergens gewoon ongezond is. Dagelijks eten, drinken en droge plaats om te slapen, en je komt een heel eind.

Fuck die Russen maar.

• hoevenpe
Rusland is officieel terug naar de jaren 90:

• Morrar
hoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:08:
[...]

Ik betwijfel dat. Dat is echt wel weer 10 stappen verder op de escalatie ladder... China zal dan direct Rusland laten vallen vermoed ik.

VS weet ik ook niet of die dan nog gaan toekijken. Maar aan de andere kant; your guess is as good as mine. Niemand weet het zeker...

[ Voor 8% gewijzigd door Morrar op 04-03-2022 19:13 ]

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

analogworm schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:08:
[...]

Misschien eerst even een rollback naar windows 95 >:) >:)
Dat is nog steeds moderner dan waar de kernraketten van de VS mee worden aangestuurd. :X

• Vini-Vidi-Vici
  • Laatst online: 15-05-2024
Morrar schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:06:
[...]

Daar twijfel ik over. Als je ziet hoe ze (bijna) allemaal nog reageren, geheel gehersenspoeld door de propaganda daar. En waarom stonden ze niet op bij Tsjetsjenië? of bij Wit-Rusland, of waar ook ze massaal geslacht hebben met hun 'bevrijdingsmissies'?

Ik denk dat er maar één keuze is om er wat aan te doen, en dat is de confrontatie aan gaan. Ook ik zit daar totaal niet op te wachten, maar ik acht de kans het grootst dat dat de benodigde effort is om de democratie te beschermen.

Want tot nu toe is het maar een wassen neus. We voeren sancties in, maar we blijven wel allemaal Russisch gas en olie importeren, want o wee als het bij ons niet lekker 21 graden kan zijn. Terwijl de helft van Oekraïne zijn huis en haard verliest.

-

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-10 22:33
hoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:10:
[Embed]
Hebben ze toch nog een meevallertje die Russen :+

• Tens
[Embed]
Da's op zich positief nieuws toch?

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-11 05:30

KoudeAardbei

Moderator

[Embed]
Kan Nederland België ook niet voorzien van wat 'vrede'? :+

• Morrar
RubenSaurus schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:12:
[...]

Hebben ze toch nog een meevallertje die Russen :+
Putin, de ultieme verdediger van de Russische privacy!

@Vini-Vidi-Vici De situatie rond Tsjetsjenie was wel anders; andere cultuur ook en geframed als terroristsn. Daarbij veel minder heftige sancties. De Rus denkt alleen met z'n portemonnee... En wat ze (durven) zeggen is niet altijd wat ze denken he gezien de straffen.

[ Voor 37% gewijzigd door Morrar op 04-03-2022 19:19 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

hoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:08:
[...]

Russen zullen ook wel hun gedachten hebben over een leider die zich zo in de nesten werkt in een buitenlands avontuur dat ie als eerste kernwapens moet inzetten. Tegen het kleine Oekraine nog wel. Het land waar ie zogenaamd een vredesmissie kwam uitvoeren.

• Bliksem B
  • Laatst online: 18-11 20:09
[Embed]
En straks is VK ook niet meer bereikbaar voor de rest van de wereld, waardoor we de Russen niet meer kunnen voorzien van beeldmateriaal.

Ik kwam er vandaag achter dat Telegram (https://ttttt.me/rt_russian) de Europeanen hebben geblokkeerd van de Russian Today en Sputnik. Ik wist niet eens dat Telegram dat kon. Vorige week gooide ik af en toe wat beeldmateriaal en berichten in deze groepen, maar dat kan dus ook niet meer.
Ik ga er vanuit dat andersom dus ook kanalen worden verwijderd voor Russen.

Weet iemand hoe we nog wel contact kunnen houden met Russen?

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

VN veiligheidsraad - Oekraïnse ambassadeur haalt citaat aan: The world will not be destroyed by those who do evil, but by those who watch them without doing anything ― Albert Einstein

Deze man zit altijd scherp in zijn woorden :)

• hoevenpe
Tens schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:13:
Da's op zich positief nieuws toch?
Ook geen Instagram en WhatsApp, dus geen 'mannen-content' onder vrienden meer... ;)

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[Embed]
Mwah, GRU kan er nog steeds bij met hun trollenleger. Daarnaast is FB nou niet echt het platform dat het nieuwe millennium definieert. Tenslotte heeft men in Rusland met name vK (vKontakte). Het is vooral een brug van informatievoorziening van West naar Oost, dat is ook het doel. Zorgen dat er geen interne revolutie man ontstaan.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
downtime schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:14:
[...]

Het land waar ie zogenaamd een vredesmissie kwam uitvoeren.
En hoevaak heeft Poetin niet gezegd dat Kiev de bakermat van de Russische cultuur is. Het zou nogal ongeloofwaardig zijn om die stad te vernietigen.

March of the Eagles

• sampoo
  • Niet online
Video van een opgepakt Oekraïens parlementslid voor het maken van foto's van een checkpoint van het Oekraïense leger. Hij wordt beschuldigd van verraad.
[Twitter: https://twitter.com/defensesentinel/status/1499807813614579713]
Hier worden een aantal foto's gedeeld, waaronder een met een groot mes in beeld. Hopelijk laat men de berechting over aan een rechtbank.
[Twitter: https://twitter.com/defensesentinel/status/1499794835863384066]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdgHLW9iHTUanxsJALIU3wElyBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHVGLJXKazlsktq9TSShgBCF.jpg?f=fotoalbum_large

edit: Het gaat om een parlementslid die voor de oorlog op de Oekraïense TV werd aangevallen door een journalist omdat hij niet antwoordde op de vraag of Poetin een moordenaar en crimineel was.
[YouTube: Butusov fights vs Shufrich]

[ Voor 18% gewijzigd door sampoo op 04-03-2022 20:27 ]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-11 07:36

SpamLame

niks

XWB schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:20:
[...]

En hoevaak heeft Poetin niet gezegd dat Kiev de bakermat van de Russische cultuur is. Het zou nogal ongeloofwaardig zijn om die stad te vernietigen.
Mja ik ben het met je eens, maar het zal vast niet de schuld zijn van Putin in RU en Belarus (iets met media)

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-11 12:53

Whuzz

Dodgeball!

[...]

"Doordat Kiev, de bakermat van onze cultuur, helaas ten prooi is gevallen aan neo-nazisme restte ons geen andere keus dan deze stad op te offeren teneinde ons volk te beschermen tegen verdere verspreiding van deze haatvolle ideologie. De russische cultuur leeft glorieus voort in de harten van al onze broeders."

Opgelost ;)

Poetin heeft genoeg propaganda-machine om alles naar zijn hand te draaien qua publieke opinie in Rusland hoor.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:47
hoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:27:
[...]

In mijn dromen, maar het zal niet zo zijn.

Geschiedenis wordt geschreven waar we bij staan, besef me dat ik een Excel analyse maak waar @NiGeLaToR me terecht op aanspreekt, tegelijkertijd zie ik geen 'betere' uitkomst dan een decennialange guerilla.

Stel dat Oekraïne zich morgen overgeeft, dan ontstaat er ruimte voor een aanval op de NAVO...
Het was niet m’n intentie om je aan te spreken - ik waardeer je realisme in deze. Ik vind het echter niet te verkroppen en trek de situatie mezelf wellicht te veel aan.

Tussen hoop en realisme zit simpelweg alleen maar ellende in veel variatie.

En hoop is er, maar niet per se voor de Russische jongelui die de meatgrinder ingestuurd zijn:

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Jerie
  • Niet online
Sebazzz schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:11:
[...]

Dat is nog steeds moderner dan waar de kernraketten van de VS mee worden aangestuurd. :X
Dat soort apparatuur zou zomaar op OpenVMS kunnen draaien zoals o.a. vliegtuigen, dat krijgt nog steeds ondersteuning en is stabieler dan Windows 9x. Als het maar niet aan het internet hangt en de fysieke beveiliging op orde is. Voordeel voor Russen is dat hun Engels beter is dan dat wij in het Westen Russisch spreken. Enkele uitzonderingen hierop in Oost-Europa.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-11 17:13
Zeg me aub als dit al geplaatst is, kon het via de zoekoptie niet terug vinden.
Bellingcat investigator Christo Grozev says that #Russia has resources left for the war until Sunday, after which they will collapse.

Also next week, Russia is facing sanctions, the scale of which “we have not seen before”, and they will also affect Putin

En holy shit
"In Dec 2021 a whistleblower told us that war with Ukraine was on the agenda, that Putin had told a small circle he was going to start a war and was considering using tactical nuclear weapons,"

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:50
[Embed]
That's it, ik verhuis naar Rusland.

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-11 13:49
[...]

Onzin. Tuurlijk worden ze gekort, maar zolang ze Gas inkomsten hebben zijn er inkomsten. En er is ook een financiële lijn met China.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01:10
NiGeLaToR schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:25:
[...]

Het was niet m’n intentie om je aan te spreken - ik waardeer je realisme in deze. Ik vind het echter niet te verkroppen en trek de situatie mezelf wellicht te veel aan.

En hoop is er, maar niet per se voor de Russische jongelui die de meatgrinder ingestuurd zijn:

[Embed]
En dan? Is dit nou echt waar of meer hoop, de berichten dat ze gewoon wachten om straks groots door te stomen lijken ook legitiem.

Bij m nu ook weer iedereen die denkt dat de Russen gedemotiveerd zijn, geen diesel hebben... Maar waar blijkt dat uit?

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

💪 In the battles for Gostomel, at least 50 occupiers from the 31st Guards Air Assault Brigade (Ulyanovsk) were killed.

🇺🇦 The city of Gostomel is under the control of Ukrainian troops. Glory to Ukraine! 🇺🇦

Heerlijk dit ! Als die colonne ook kapot wordt geschoten, hoe wilt putinski Kyiv innemen ?

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 Astral LC 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

• NiGeLaToR

Ukraine blijkt tevens met regelmaat tactisch én strategisch doortastend.

Het dwingt onze drammende dictator alleen wel sneller tot z’n endgame. Wat dat ook mag zijn.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 17:38

Felyrion

goodgoan!

MaStar schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:27:
[...]

Onzin. Tuurlijk worden ze gekort, maar zolang ze Gas inkomsten hebben zijn er inkomsten. En er is ook een financiële lijn met China.
Voor het moment wel, maar overal is er sprake van dat men zonodig lokale gasvelden weer gaat (her)openen om aan de vraag te voldoen.
Ook is Europa goed wakker geschud van het feit dat we (nog sneller) van gas (en deels olie) en de bijbehorende afhankelijkheid af moeten. De transitie was al gaande natuurlijk, maar dit zal alleen maar voor een stroomversnelling zorgen.

Dus de afbouwende inkomsten uit deze bronnen van Rusland worden nog sneller afgebouwd dan al gaande of gepland was. Een aflopende zaak lijkt het me sowieso.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• MaStar
Rukapul schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:06:
[...]

Dit zijn de goede berichten, hoe pijnlijk ook voor de bevolking in Rusland. Alles wat is opgebouwd wordt afgebroken. Triest. Maar noodzakelijk om Putin indirect tot stoppen te dwingen.

Bizar schouwspel wat nog meer zal volgen de komende maanden.

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
NiGeLaToR schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:29:
[Embed]

Het dwingt onze drammende dictator alleen wel sneller tot z’n endgame. Wat dat ook mag zijn.
Ik denk dat Oekraïne enorm geholpen wordt door alle inlichtingendiensten en oorlogsstrategen.
Dat is een enorm voordeel tov Rusland

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

[Embed]
Zou dat misschien verklaren waarom we de Russische luchtmacht niet in actie zien? Dat er niet genoeg resources zijn om de vloot in de lucht te houden?

March of the Eagles

• Jerie
  • Niet online
sampoo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:22:
Video van een opgepakt Oekraïens parlementslid voor het maken van foto's van een checkpoint van het Oekraïense leger. Hij wordt beschuldigd van verraad.
[Twitter]
Hier worden een aantal foto's gedeeld, waaronder een met een groot mes in beeld. Hopelijk laat men de berechting over aan een rechtbank.
[Twitter]

[Afbeelding]
Zelensky zei dat hij gevangenen die willen vechten vrij wilde laten. Iemand zoals dit figuur lijkt me onverstandig. Je weet ook niet wat ze gaan doen. Dit land is nu praktisch een anarchie; een uitgelezen ksns voor voor criminelen om hun slag te slaan.

• sampoo
  • Niet online
[...]

Ik denk dat ze vooral de historische gebouwen en de kerken die tot voor kort onderdeel waren van de Russisch-orthodoxe kerk zullen ontzien, maar als de burgerbevolking de kans heeft gekregen om via de overeengekomen corridors de stad te verlaten zullen ze moderne gebouwen niet sparen als het nodig is.

• NiGeLaToR
AMARONE schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:28:
[...]

En dan? Is dit nou echt waar of meer hoop, de berichten dat ze gewoon wachten om straks groots door te stomen lijken ook legitiem.

Bij m nu ook weer iedereen die denkt dat de Russen gedemotiveerd zijn, geen diesel hebben... Maar waar blijkt dat uit?
Zeker weten doen we niets, maar als je na 9 dagen en het inzetten van vrijwel alle eenheden die Rusland paraat heeft een aantal essentiële dingen niet hebt bereikt dan kun je stellen dat een overwinning verder weg is dan ooit:

- geen luchtoverwicht
- geen decapitatie van de zittende macht
- geen structureel behoud van ingenomen steden en strategische punten op 1 na
- geen functionerende logistiek; die eet zichzelf effectief op terwijl die stil staat

En de rest? Dat is absoluut hoop, want in alle uitblijven van succes vernietigen ze hele delen van het land met de bewoners er nog in.

• Eli3l
Niet de eerste melding van vandaag, waarbij het lijkt dat er grote domme bommen worden gebruikt.

Kan de andere tweet nu niet vinden, maar ging om een domme bom die gebruikt word tegen bunkers.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wat moet ik van die quote maken? Enerzijds lijkt de hele inval een soort mislukte politieactie te zijn van mensen die geen noemenswaardig Oekraiens verzet verwacht hadden. En anderzijds zou Putin maanden geleden al over inzet van kernwapens denken? Hoe moet je dat rijmen?

• Prosac
Bellingcat is een goed onderzoekscollectief, maar ik zit wat betreft de voorraden van de Russen toch nog wel op de lijn: Ik hoop het, maar ik geloof het niet.

Dat van die brug zou echt geweldig zijn, al houden ze hem maar een dag, het maakt de Russen andermaal duidelijk dat ze in een shitshow terecht gekomen zijn.

• NiGeLaToR
XWB schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:32:
[...]

Zou dat misschien verklaren waarom we de Russische luchtmacht niet in actie zien? Dat er niet genoeg resources zijn om de vloot in de lucht te houden?
Dat is zeker een theorie. Ze zouden namelijk veel meer toestellen moeten hebben maar zetten ze spaarzaam en solo in. Dat is volgens mij vreemd.

Ook blijken de manpads erg effectief: als zelfs de minder moderne Russische Igla’s al zoveel slachtoffers maken, dan kan Rusland met modernere stingers helemaal wel stoppen met vliegen.

De noflyzone wordt zo voor laagvliegen afgedwongen door manpads zou je kunnen stellen.

• Prosac
downtime schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:36:
[...]

Wat moet ik van die quote maken? Enerzijds lijkt de hele inval een soort mislukte politieactie te zijn van mensen die geen noemenswaardig Oekraiens verzet verwacht hadden. En anderzijds zou Putin maanden geleden al over inzet van kernwapens denken? Hoe moet je dat rijmen?
Poetin en de militairen hebben al jaren gedachteexperimenten met het inzetten van kleine tactische nucleaire bommen om snel een stad opzij te kunnen leggen of versterkte posities weg te vagen en door te kunnen.
Ik denk dat hij het nog niet aangedurfd heeft en ze het conventioneel doen. Maar als de frustratie zo blijft omtrent de trage voortgang, zie ik het nog wel gebeuren dat ze bv met een hiroshima-achtige bom iets als Gostomel of Kharkiv onschadelijk maken. (of Mariupol, al zie ik die stad de komende dagen wel vallen).

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Bliksem B schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:16:
[...]

Email en telefoon, zoals voor de tijd van sociale media?

Dat zit wel Schnorr.

• Jerie
  • Niet online
Prosac schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:26:
Zeg me aub als dit al geplaatst is, kon het via de zoekoptie niet terug vinden.

[...]

[Twitter]

En holy shit

[...]
Was al geplaatst maar toch bedankt. Dat van die tactische nucleaire wapens zou wel eens kunnen zijn waar Macron op doelde met preparing for the worst. Als Poetin dat inzet lijkt mij de kans dat China neutraal blijft kleiner.

Probleem met al die sancties: een kat in het nauw maakt rare sprongen. Hoe verder we Poetin terug in z'n schulp sturen, hoe hopelozer hij wordt en uiteindelijk tot MAD overgraat. Als hij op bijvoorbeeld Kyiv een tactische nuke gooit, dan krijgt hij Oekraïne op de knieën, en het zou MAD niet triggeren. Dat weet hij ook. Soms denk ik, gezien de capriolen bij kerncentrales, dat ze een kernramp willen. :/

• Drakensteine
  • Laatst online: 00:14
Prosac schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:39:
[...]

Poetin en de militairen hebben al jaren gedachteexperimenten met het inzetten van kleine tactische nucleaire bommen om snel een stad opzij te kunnen leggen of versterkte posities weg te vagen en door te kunnen.
Ik denk dat hij het nog niet aangedurfd heeft en ze het conventioneel doen. Maar als de frustratie zo blijft omtrent de trage voortgang, zie ik het nog wel gebeuren dat ze bv met een hiroshima-achtige bom iets als Gostomel of Kharkiv onschadelijk maken. (of Mariupol, al zie ik die stad de komende dagen wel vallen).
Mee eens. Als lang duurt gaat hij het gebruiken denk ik.

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:41
Emgeebee schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:27:
[...]

That's it, ik verhuis naar Rusland.
Jaren 90, nieuwe muziek en mogelijkheden...
Als je nog plek hebt...

• hoevenpe
Hoop oprecht dat Oekraïne de komende dagen stand houdt, ze Rusland tot wanhoop drijven en enorme verliezen laten lijden.

Mochten ze dit doorstaan dan is EU en NAVO-lidmaatschap voor een eventuele rompstaat het minste wat we kunnen doen. Ingeloste historische schuld voor deze heroïsche ongelijke strijd voor onze vrijheid.

• MaStar
Bliksem B schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:16:

Google maps en recensies achterlaten met tekst. Vertalen naar het Russisch.

• MaStar
hoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:43:
[...]

Hoop oprecht dat Oekraïne de komende dagen stand houdt, ze Rusland tot wanhoop drijven en enorme verliezen laten lijden.

Mochten ze dit doorstaan dan is EU en NAVO-lidmaatschap voor en eventuele rompstaat het minste wat we kunnen doen. Ingeloste historische schuld voor deze heroïsche ongelijke strijd voor onze vrijheid.
l

Hier zijn we nog veel te ver van weg. Rusland draait de duimschroeven dag voor dag aan. Die geven niet op. Een wurgslang tot de prooi is gedood.

• Eli3l
Eli3l schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:36:
Niet de eerste melding van vandaag, waarbij het lijkt dat er grote domme bommen worden gebruikt.

[Twitter]

Kan de andere tweet nu niet vinden, maar ging om een domme bom die gebruikt word tegen bunkers.
Een probleem met die cluster munitie is dat er veel clusters niet afgaan.

Zie

[Twitter: https://twitter.com/N_Waters89/status/1499815687136722945?s=20&t=Lwmb0U111TtAxkWoO49fIQ]

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:41
hoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:43:
[...]

Mochten ze dit doorstaan dan is EU en NAVO-lidmaatschap voor en eventuele rompstaat het minste wat we kunnen doen. Ingeloste historische schuld voor deze heroïsche ongelijke strijd voor onze vrijheid.
Komende week Rusland tot wanhoop drijven(wat nu al gebeurt maar nog niet krachtig genoeg). Er zit in Rusland genoeg kennis onder het volk om "anders te denken", dat moet de beslissing geven. Anders zijn we aangewezen op alternatieven, en dat ziet er voor Europa niet goed uit.

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2022/03/4/7328079/
De Oekraïense minister van Defensie Oleksiy Reznikov is ervan overtuigd dat er een doorbraak in de Russisch-Oekraïense oorlog komt en dat de overwinning voor Oekraïne nabij is.
En dit viel me ook op in het stuk:
De Oekraïense strijdkrachten hebben bijna meer tanks en gepantserde voertuigen als trofeeën ontvangen dan ze in de afgelopen 8 jaar van de Oekraïense defensie-industrie hadden ontvangen.
En blijkbaar zijn in Russische steden ook massale protesten aan de gang, doordeweeks om 19:00 en in het weekend om 14:00. Maar ook dit is moeilijk te verfieren (paar filmpjes gezien, maar van wanneer die zijn... lastig).

Verder ook nog dit:

https://www.usnews.com/ne...-contributing-participant
Oekraïne sluit zich aan bij NAVO Cyber ​​Defense Center als 'bijdragende deelnemer'

[ Voor 36% gewijzigd door marshallq op 04-03-2022 19:49 ]

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 22:41
Ik heb moeite om dat verhaal van die brug ten Noorden van Kiev te geloven. Verhaal is al een dag oud en verder geen bronnen die er ook maar iets van bevestigen.

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 09:18
Prosac schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:39:
[...]

Een tactische nucleaire wapen om een stad op te blazen is geen tactisch wapen maar een massa vernietigingswapen.

Verder heeft Poetin nog een half vriendje aan Xi, na een Nuclear wapen wordt dat ook lastig.

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-11 10:41

T-8one

take it easy, take a sisi

marshallq schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:46:
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2022/03/4/7328079/

De Oekraïense minister van Defensie Oleksiy Reznikov is ervan overtuigd dat er een doorbraak in de Russisch-Oekraïense oorlog komt en dat de overwinning voor Oekraïne nabij is.

En dit viel me ook op in het stuk:
De Oekraïense strijdkrachten hebben bijna meer tanks en gepantserde voertuigen als trofeeën ontvangen dan ze in de afgelopen 8 jaar van de Oekraïense defensie-industrie hadden ontvangen.
Ik betwijfel het, wat gaat Putin dan doen?
Sorry zeggen? Daar gaat hij in Rusland niet mee wegkomen. Of hij moet de boel zo hermetisch afsluiten zonder internet dat het een noord-Korea wordt, maar daar lijkt het me te groot voor.

Ik ben bang dat er voor hem geen weg terug is.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• Prosac
HEY_DUDE schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:47:
[...]

Verder heeft Poetin nog een half vriendje aan Xi, na een Nuclear wapen wordt dat ook lastig.
Eigenlijk is dat ook de enige reden dat ik hem het niet zie doen.. als je je invasie al uitstelt op verzoek..

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Jerie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:41:
[...]

Probleem met al die sancties: een kat in het nauw maakt rare sprongen. Hoe verder we Poetin terug in z'n schulp sturen, hoe hopelozer hij wordt en uiteindelijk tot MAD overgraat. Als hij op bijvoorbeeld Kyiv een tactische nuke gooit, dan krijgt hij Oekraïne op de knieën, en het zou MAD niet triggeren. Dat weet hij ook. Soms denk ik, gezien de capriolen bij kerncentrales, dat ze een kernramp willen. :/
Ik vind deze documentaire uit 2015 wel goed:

YouTube: Putin's Way (full documentary) | FRONTLINE

Hierin wordt goed uitgelegd dat Poetin het gevaarlijkst is wanneer hij in een hoek gedreven wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door XWB op 04-03-2022 19:49 ]

March of the Eagles

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:29:
[Embed]

Of de Russen zijn echt incompetent...
Ik wil niks weghalen van de Oekraïense strijdkrachten, maar die hele operatie vanuit Wit-Rusland naar Kyiv, is een gigantische blunder aan het worden. Het is nu al een week een constante opsomming van grove fouten met dramatische gevolgen. Want van wat ik zo vaak bij elkaar kan schrapen, lijken hier ook heel veel Russische doden te zijn gevallen. En dan gaat het niet alleen om die rampzalige VDV operatie naar het vliegveld van Homostel. Nee, ook andere aanvallen. Van deze tegenaanval waren al wat vage berichten geweest, maar niks over dergelijke succes. Want als dit ook klopt, dan is het echt rampzalig aan het worden.

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-03-2022 20:02 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• hoevenpe
Prosac schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:48:
Eigenlijk is dat ook de enige reden dat ik hem het niet zie doen.. als je je invasie al uitstelt op verzoek..
Doodenge gedachte, een nucleaire bom 'Rotterdam 2022' zie ik als enige reële uitweg voor Poetin.

• sampoo
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:33:
[...]

Zeker weten doen we niets, maar als je na 9 dagen en het inzetten van vrijwel alle eenheden die Rusland paraat heeft een aantal essentiële dingen niet hebt bereikt dan kun je stellen dat een overwinning verder weg is dan ooit:

- geen luchtoverwicht
- geen decapitatie van de zittende macht
- geen structureel behoud van ingenomen steden en strategische punten op 1 na
- geen functionerende logistiek; die eet zichzelf effectief op terwijl die stil staat

En de rest? Dat is absoluut hoop, want in alle uitblijven van succes vernietigen ze hele delen van het land met de bewoners er nog in.
Het gaat ongetwijfeld minder voortvarend voor de Russen dan velen in het Westen van te voren dachten, en het zal ook veel Russen tegenvallen, maar ik weet niet of hetzelfde geldt voor het Putin en het Russische leger. Oekraïne is een groot land met een flinke bevolking, die al jaren aan het investeren is in het leger.

Nu gaat het niet om een strijd in de Krim of de Donbass waar de bevolking de Russen veelal verwelkomt. De Russen moeten nu in vijandig gebied zien te winnen en dat tegen een leger dat zich met man en macht zal gaan verzetten en ondersteunt wordt door het Westen. Ze zullen dus niet verbaasd kunnen zijn dat het een zware klus gaat worden, maar laten we niet te vlug conclusies trekken.

Dat het konvooi stil staat hoeft niet noodzakelijk te liggen aan logistieke problemen, al valt dat niet uit te sluiten. Ze staan niet toevallig stil net buiten het bereik van de artillerie van de Oekraïners. Ook een voormalige Nederlandse generaal en brigadegeneraal waarschuwen voor het trekken van voorbarige conclusies.
De Kruif (generaal buiten dienst en voormalig commandant van de Nederlandse landmacht) en Vermeulen (brigadegeneraal buiten dienst) betwijfelen of het stilvallen van het konvooi met logistieke misrekeningen te maken heeft. Zulke problemen treden volgens hen vooral op tijdens het type operaties dat de Russen in de eerste dagen uitvoerden, toen Russische legereenheden in hoog tempo Oekraïens grondgebied probeerden te doorkruisen. Niet in dit soort konvooien.

Concludeer niet te licht op basis van losse verhalen dat deze invasie rommelig verloopt, waarschuwt Vermeulen. Dat gedesillusioneerde manschappen hun voertuigen achterlaten of supermarkten plunderen, zoals gemeld in Oekraïne, komt in oorlogen vaker voor. ‘En ik weet uit eigen ervaring: achter in zo’n colonne is er eten te over, dicht bij het strijdgewoel is dat anders. Neem van mij aan dat ze daar elke benzinepomp die ze tegenkomen leeg tanken en elke supermarkt leeghalen.’

https://www.volkskrant.nl...ter-lang-waarop~bfd8928c/

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-11 19:48
[...]

Mag jij raden wie er nu nog gas van Rusland wil kopen 🤡

https://www.nu.nl/economi...gas-ondanks-sancties.html
De Europese Unie heeft afgelopen woensdag voor een recordbedrag van 689 miljoen euro aan gas gekocht van Rusland. Dat meldt de Brusselse denktank Bruegel vrijdag op basis van eigen berekeningen. De EU blijft Russisch gas kopen, terwijl ze tegelijkertijd de Russische economie probeert lam te leggen met sancties.
Jaja, we stend wit joe Ukreen.

[ Voor 30% gewijzigd door MagniArtistique op 04-03-2022 19:54 ]

• hoevenpe
XWB schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:49:
Hierin wordt goed uitgelegd dat Poetin het gevaarlijkst is wanneer hij in een hoek gedreven wordt.
Just kill the rat...

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:14

bloody

0.000 KB!!

Heb je hier een bron voor, want dit is wel echt serieus. Wat een mafklapper is die Putin zeg.

[ Voor 15% gewijzigd door bloody op 04-03-2022 19:56 ]

nope

• MaStar
HEY_DUDE schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:47:
[...]

Een tactische nucleaire wapen om een stad op te blazen is geen tactisch wapen maar een massa vernietigingswapen.

Waarom lastig na nuclear gebruik? Xi is tegen kernwapens?

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:20

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
[...]

Prima dat je het er niet mee eens bent maar er staan op internet talloze economen die duistere dagen voorspellen voor de economie in rusland. De Navo top en financiele experts hebben in samenwerking met overheden onderzocht hoe ze rusland zo veel mogelijk pijn konden doen. Is onzin niet een beetje onzin? Als je wat voorbeelden hebt waardoor het anders kan lopen hoor ik het graag.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:30
marshallq schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:46:
En blijkbaar zijn in Russische steden ook massale protesten aan de gang, doordeweeks om 19:00 en in het weekend om 14:00. Maar ook dit is moeilijk te verfieren (paar filmpjes gezien, maar van wanneer die zijn... lastig).
Volgens mij had de NOS correspondente, welke nu weg is uit Moskou, juist aangegeven dat er de eerste dagen relatief grote demonstraties waren, maar dat deze steeds minder worden. Gezien dat ze redelijk hardhandig plat worden geslagen en die mensen voorlopig niet meer buiten komen.

• Prosac
bloody schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:55:
[...]

Heb je hier een bron voor, want dit is wel echt serieus. Wat een mafklapper is die Putin zeg.
De tweet staat erboven, werd genoemd in dat interview met Grozev. Ik pikte die quote er ff uit.
Pagina: 1 ... 119 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid