Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 132 133 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:44

Bergie

Lekker belangrijk...

Bergie schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:59:
Ik zit ook een beetje te overwegen een WPB aan te schaffen om in ieder geval alvast een stap te zetten om van het gas af te gaan en de zonnepanelen opbrengst weer wat meer zelf te kunnen gebruiken. Heeft iemand nog goede ervaringen met installateurs in het oosten van het land? Omgeving Hengelo/Almelo zegmaar.
Schopje :) Niemand ervaring met installateurs hier in de buurt?

Yamaha MT-09

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:26
Juulvh schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:26:
Hallo. ik overweeg een warmtepompboiler, en de enige goede plek is mijn kelder, die slechts 186cm hoog is. Hoewel op dit moment 200 liter voldoende zou zijn, verwacht ik dat als mijn 2 kinderen ouder worden, dit te krap wordt. Daarom wil ik heel graag naar ±250 liter. Een remeha azorra ace zou hier in theorie in passen (176 hoog, om te kantelen 184 hoogte nodig), maar volgens de voorschriften moet je 25cm ruimte aan de bovenzijde hebben. Kanalen plaatsen wordt het dan sowieso niet, maar mijn kelder is groot genoeg, en voorzien van ventilatie. ik maak me echter zorgen over onderhoud (in hoeverre dat nodig is). Ik kan nergens vinden of ik de complete warmtepompmodule kan verwijderen, dat zou het mogelijk eenvoudiger kunnen maken. Maar ik speel ook met de gedachte om gewoon de bovenkap niet te plaatsen, zodat kritische onderdelen bereikbaar zijn. Ik snap dat ik hiermee risico's neem ivm garantie, maar daar kies ik dan zelf voor. Zou dit een goede optie kunnen zijn?

Ik zou nu ook mijn cv als backup in kunnen zetten en een kleinere wpb kunnen plaatsen, maar dat beperkt me in de toekomst als ik ooit écht van het gas af zou willen.

Tips voor andere warmtepompboilers die mogelijk wél geschikt zijn voor mijn lage ruimte zijn uiteraard ook van harte welkom!
Ik zit met een vergelijkbaar probleem, daarom zal het bij mij een LG worden, die heeft de in en uitlaat aan de verticale zijdes van de WPB. Ik ga ook nog de keldervloer ter plaatsen eruithalen , uitdiepen en een nieuwe vloertje storten zodat ik de 270 liter kwijt kan (mijn kelder is 185 hoog.)

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

Pagina: 1 ... 132 133 Laatste