Nibe F2120-20 & SMO40 | Victron ESS 3P 8kW 44kWh | 15000WP Fronius | Homeassistant
Check dus door de tap spiraal loopt het SWW wat daar verwarmd wordt. En dat komt dus niet in aanraking met de verwarmings medium bedoel je?Surfari schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:18:
[...]
Buffervat is een vat en een hygiënevat is een vat met een tap spiraal, in het hygiënevat zit dus geen voorraad met tapwater maar een voorraad met cv-water/verwarmings medium.
Maar ik kan dus wel gewoon een duplex RVS buffervat gebruiken voor wat ik wil? Of is dat niet verstandig. ?Surfari schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:18:
[...]
Buffervat is een vat en een hygiënevat is een vat met een tap spiraal, in het hygiënevat zit dus geen voorraad met tapwater maar een voorraad met cv-water/verwarmings medium.
Ja is een optie maar wil het vat ook gebruiken om overtollige stroom af te fakkelen . Ik denk niet dat de atlantic explorer er heel blij van wordt als ik die ga voeden met 75 graden? Hoewel ik daar natuurlijk ook een mengventieL voor kan zetten om te verlagen naar bv 40 graden. Zou dat werken? Dus bij overschot verwarm ik het vat /COP1 en wordt het bad gevuld dan vult de WPB zich met 40 graden. Goed idee?Martin7182 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:14:
[...]
Je zou ook kunnen overwegen om het kleine vat ervoor te zetten i.p.v. erna. En dan b.v. alleen verwarmen voordat je meer dan 200 liter warm water nodig hebt. Dan hoef je denk ik geen legionellarun te doen (in dat kleine vat).
wat zou dat betekenen/opleveren. Bedoel je dat ik dan het spiraal in het extra daarmee verwarm? Of snap ik niet voldoende wat je bedoelt?Martin7182 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:14:
[...]
Heeft de Explorer geen recirculatieaansluiting? Je zou zo misschien een passief vat kunnen gebruiken.
Met een recirculatieaansluiting en extra pomp kun je een extern vat meeverwarmen op de compressor. In feite creeer je zo een grotere WPB.Henk Vriesma schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 20:14:
[...]
wat zou dat betekenen/opleveren. Bedoel je dat ik dan het spiraal in het extra daarmee verwarm? Of snap ik niet voldoende wat je bedoelt?
Precies.Henk Vriesma schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 20:00:
[...]
Check dus door de tap spiraal loopt het SWW wat daar verwarmd wordt. En dat komt dus niet in aanraking met de verwarmings medium bedoel je?
Weet niet zo goed wat je met duplex bedoeld maar een vat wat voor drinkwater geschikt is, materiaal is een keuze. En het vat zal verwarmd moeten worden.Henk Vriesma schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 20:02:
[...]
Maar ik kan dus wel gewoon een duplex RVS buffervat gebruiken voor wat ik wil? Of is dat niet verstandig. ?
Weet niet of je ook al naar alternatieven hebt gekeken zoals een douche WTW. Dan kan een kleinere boiler misschien wel.