Een klein beetje aanhakend op mijn vorige post. Ik zit in een situatie dat ik een warmtepompboiler wil aanschaffen maar ook voorzieningen wil hebben voor het geval ik nog een keer veel meer warmwater nodig heb. Nou heb ik een behoorlijk nieuwe cv-ketel die ik in serie wil zetten met de boiler. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Ik heb begrepen van de installateur dat de cv-installatie er geschikt voor is. De voordelen zijn duidelijk, maar ik vroeg me af of er nog nadelen aan zitten.
Ben het er ook mee eens. Wij zitten ook op zo'n 1000l per dag makkelijk. Maarja met genoeg mensen en het helpt wat tegen bepaald lichamelijk ongemak bij de wederhelft. Gedrag veranderen is best lastig.Kerngezond schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:37:
[...]
Ben ik niet met je eens. Het idee van elkaar helpen in een dergelijk topic is dat je elkaar aan oplossingen helpt voor een bepaalde gebruikerscasus binnen kaders die vraagsteller aangeeft. Antwoorden met “dit kan niet om deze en deze redenen” is legitiem, maar we zijn hier niet om elkaar op te voeden.
[...]
Klinkt alsof de beste oplossing is om gewoon een ruimbemeten warmtepompboiler aan te schaffen plus nog een apparaat wat kan bijverwarmen in een noodgeval. Wat word je oplossing voor het verwarmen van het huis? Kan me voorstellen dat dit nog uitmaakt voor je keuze.
Aan de andere kant, de buren gaan 1x per week onder de douche en een wasmachine per week ipv dag. Maar wel 10x per dag met de auto weg. Dus zo maakt iedereen keuzes.
Er is echter hierdoor wel veel co2 te besparen, maar best lastig qua hoeveelheid. Ik kom dan op wat warmteterugwin in de koof? met sterkere warmtepomp en vat in de hoop dat het genoeg is per ochtend en avond.