Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupijn
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:10
Op dit moment heb ik een klassieke 60 liter Daalderop boiler met 3,3 kWh zonnepanelen, 10 stuks (reëele maximale opbrengst per uur op een topdag, niet fabriekswaarden) die ik helemaal slim heb gemaakt middels Calex stekkers en Home Assistant.

Op een dag als vandaag dat onze kleine boef in 2 uur tijd 5 van de meest vreselijke poepluiers produceert en iedere keer de douche in moet en het ook nog eens grijs is, is dat gwn niet meer afdoende. Ik zat sws al een tijdje te denken over vervangen want ook als hij straks groot is gaat het sws spaak lopen.

1) Is de uitspraak gerechtvaardigd dat een wpb altijd, dus echt altijd, zuiniger is dan een klassieke boiler? Ik warm tot nu namelijk gratis m’n water op. De zon hoeft maar even te schijnen en dan zet HA het krachtige warmte element van de klassieke boiler direct in werking en die heeft in relatief korte tijd het water warm. Een wpb verbruikt minder energie, maar moet ook langer werken dan denk ik? (Note; zonnepanelen heb ik in juni geplaatst, ik ben dus nog op de roze wolk)

2) Ik ben echt gek op alles de moeder automatiseren in HA. Dat gaat redelijk eenvoudig met Calex en m’n Enphase json die super snel levert. Is dat met een WPB ook zo? Die kan je wellicht niet zo mishandelen als een klassieke boiler waar ik gwn de stroom aan en uit zet? Volgens ChatGPT zou HA direct kunnen werken met de Cozytouch, maar ik zie hier berichten over een MQTT plaatje oid wat ha gebruikers ertussen zetten, is dat lastig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je mag je nog wel iets meer inlezen wat wpb's betreft ;)
Bij de Atlantic modellen is er een 'PV' contact waarmee je hem kan starten (230V signaal, voeding is permanent).
Hij stopt niet direct als de PV ingang wegvalt maar draait een paar minuten door.
Je kan het ingebouwde element (vaak 1800W), eventueel tegelijk aan laten gaan zodat hij sneller opwarmt.
Of overweeg een split model als je een buitenunit kwijt kan, die heeft meer vermogen en werkt sneller.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jupijn schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:42:
Op dit moment heb ik een klassieke 60 liter Daalderop boiler met 3,3 kWh zonnepanelen, 10 stuks (reëele maximale opbrengst per uur op een topdag, niet fabriekswaarden) die ik helemaal slim heb gemaakt middels Calex stekkers en Home Assistant.

Op een dag als vandaag dat onze kleine boef in 2 uur tijd 5 van de meest vreselijke poepluiers produceert en iedere keer de douche in moet en het ook nog eens grijs is, is dat gwn niet meer afdoende. Ik zat sws al een tijdje te denken over vervangen want ook als hij straks groot is gaat het sws spaak lopen.

1) Is de uitspraak gerechtvaardigd dat een wpb altijd, dus echt altijd, zuiniger is dan een klassieke boiler? Ik warm tot nu namelijk gratis m’n water op. De zon hoeft maar even te schijnen en dan zet HA het krachtige warmte element van de klassieke boiler direct in werking en die heeft in relatief korte tijd het water warm. Een wpb verbruikt minder energie, maar moet ook langer werken dan denk ik? (Note; zonnepanelen heb ik in juni geplaatst, ik ben dus nog op de roze wolk)

2) Ik ben echt gek op alles de moeder automatiseren in HA. Dat gaat redelijk eenvoudig met Calex en m’n Enphase json die super snel levert. Is dat met een WPB ook zo? Die kan je wellicht niet zo mishandelen als een klassieke boiler waar ik gwn de stroom aan en uit zet? Volgens ChatGPT zou HA direct kunnen werken met de Cozytouch, maar ik zie hier berichten over een MQTT plaatje oid wat ha gebruikers ertussen zetten, is dat lastig?
Je bent het makkelijkste af als je gewoon de wpb laat draaien tussen bijvoorbeeld 1200 en 1600u.
Echt op de minuut schakelen kan niet, dat wil je met de compressor ook niet want die is gebouwd om lang te draaien en niet de hele tijd korte momentjes. Qua besparing zal het ook niks doen, de wpb trekt maar 600W dus 10 minuten wolken voor je panelen kost je 0,1KwH.

In de winter kan je wpb wel langer bezig zijn als je deze de lucht van buiten laat aanzuigen, denk aan 6-8 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

3,3 kWh panelen moet ook in de winter voldoende zijn voor de wp boiler. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrCfPKL7pzX61HPi23BeFlbuyG4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cTtPWZ1j4CRwqfTC2BWbKiGg.jpg?f=user_large

Ik wacht met smart tot @jj85 de slangen aan zijn v5 heeft zitten en kijkt of ook zijn mqtt plaatje compatibel is ;)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-09-2025 16:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:45:
[...]
3,3 kWh panelen moet ook in de winter voldoende zijn voor de wp boiler. ;)
Ja, die produceren het hele jaar door 3,3kWh per dag _O-
Waarom heet dat '3,3kWh', dat kan ik echt nergens bestellen :z
Ik heb lows gezien van 122Wh in december.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:35
Wanneer de zonnepanelen niet dekkend zijn zal dit met een e-boiler ook zo zijn.
Alleen maar meer voordeel met een WPB dus. Daarnaast verwacht ik dat we over een paar jaar wel naar piekvermogen gaan betalen, zonder thuisbatterij ook een puntje.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:41

Cbr

Jim423 schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:33:
Wanneer de zonnepanelen niet dekkend zijn zal dit met een e-boiler ook zo zijn.
Alleen maar meer voordeel met een WPB dus. Daarnaast verwacht ik dat we over een paar jaar wel naar piekvermogen gaan betalen, zonder thuisbatterij ook een puntje.
De netbeheerders onderzoeken op dit moment een tarief per kWh afname afhankelijk van het uur van de dag. "Drukke uren" = meer betalen. Het lijkt geen piektarief zoals in België meer te gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:09
1) Is de uitspraak gerechtvaardigd dat een wpb altijd, dus echt altijd, zuiniger is dan een klassieke boiler? (...) Een wpb verbruikt minder energie, maar moet ook langer werken dan denk ik? (Note; zonnepanelen heb ik in juni geplaatst, ik ben dus nog op de roze wolk)
Financieel zuiniger of energetisch zuiniger?

Om een hoeveelheid water op te warmen heb je een vaste hoeveelheid energie nodig. Een elektrische boiler doet dat 100% efficiënt. Een warmtepomp doet dat 300+% efficiënt. Dus ja, energetisch is het altijd zuiniger dan een traditionele boiler. Tijd heeft daar niets mee te maken. Maar...
2) Ik ben echt gek op alles de moeder automatiseren in HA...
Een warmtepompboiler moet je langere tijd op lager vermogen aaneengesloten laten draaien en heeft vaak meer volume dan een traditionele boiler vanwege de iets lagere temperatuur in het vat. Ik kan me voorstellen dat er scenarios zijn waarop een zeer slim aangestuurde traditionele boiler met heel veel vermogen financieel voordeliger uit kan pakken met bijv een dynamisch contract dan een warmtepompboiler. Hoewel ik net als vele hier er wel achter sta dat het 95% van de gevallen financieel gunstiger uitpakt, juist omdat je dat lagere vermogen sneller uit eigen PV kan halen, ook op grijze dagen.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste