Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.524 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 13:38
@m.eddy @The Zep Man en @Pazo
Even terugkomend op dat Installer Account. Ik zei dus in Q14 "Zet maar op Luxemburg, heb je geen KvK nodig".

Dit werkt dus niet. De app zet je dan hard op Luxemburgse Grid profile (welke ongetwijfeld exact hetzelfde is, maar is niet fraai), én je zit vast aan de software versie die Enphase daar heeft uitgerold.

Ik ben bezig met het upgraden van de Standard Gateway naar een Metered. Was in principe zo gedaan, alleen kwam mijn Gateway met versie 7.0 en mijn Toolkit App haalde alleen versie 5.0 binnen. Zolang hij niet geprovisioned is, geeft hij dus niets door.

Enfin, gegevens aangepast naar NL, KvK erin gezet (bij de KvK een nummer gezocht dat niet bestaat, werkt gewoon - alleen heeft een nieuwe zonnepanelenboer pech als hij toevallig mijn gefingerde KvK nummer toegewezen krijgt :X), app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, en de boel werkt nu zoals verwacht :*)

@Pazo, kun je dit aanpassen in de TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:52
Zwartoog schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:25:
Even terugkomend op dat Installer Account. Ik zei dus in Q14 "Zet maar op Luxemburg, heb je geen KvK nodig".

Dit werkt dus niet. De app zet je dan hard op Luxemburgse Grid profile (welke ongetwijfeld exact hetzelfde is, maar is niet fraai), én je zit vast aan de software versie die Enphase daar heeft uitgerold.

Ik ben bezig met het upgraden van de Standard Gateway naar een Metered. Was in principe zo gedaan, alleen kwam mijn Gateway met versie 7.0 en mijn Toolkit App haalde alleen versie 5.0 binnen. Zolang hij niet geprovisioned is, geeft hij dus niets door.

Enfin, gegevens aangepast naar NL, KvK erin gezet (bij de KvK een nummer gezocht dat niet bestaat, werkt gewoon - alleen heeft een nieuwe zonnepanelenboer pech als hij toevallig mijn gefingerde KvK nummer toegewezen krijgt :X), app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, en de boel werkt nu zoals verwacht :*)

Dit klinkt wel een beetje gedoe met kvk-nummers.
Ik was gestart met de DHZ route, ik ben momenteel vooral benieuwd naar de spanning bij de Inverters, echter ik loop vast bij het eerste punt van de activatie checklist en wel het toevoegen van de gateway:

Failed to update activation.

xxxxxxxxxxxx already has been submitted as an activation.
Site activation emus base xxxxxxxxxxxx already has been submitted as an activation.

Lijkt me een logische melding omdat de installateur dit ook al gedaan zou hebben.
Is het niet mogelijk een DHZ account te hebben naast het installateurs account van de originele installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-09 14:52
[b]m.eddy in "Het grote Enphase topic"

Lijkt me een logische melding omdat de installateur dit ook al gedaan zou hebben.
Is het niet mogelijk een DHZ account te hebben naast het installateurs account van de originele installateur?
Staat volgens mij ook al in de openingspost, maar je moet je installeraccount eerst toegang geven tot je eigen installatie via je gebruikersaccount, je hoeft dus niet je installatie nogmaals aan te melden.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
ArPi75 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:32:
[...]

Staat volgens mij ook al in de openingspost, maar je moet je installeraccount eerst toegang geven tot je eigen installatie via je gebruikersaccount, je hoeft dus niet je installatie nogmaals aan te melden.
Ik heb het niet over het installeurs account als je dat bedoelt, maar over dhz account.
Ik wil het nieuwe dhz account dus toegang geven tot de bestaande installatie.

Zal sowieso nog een eens goed de OP lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:04
Help!! Mijn productie wordt niet bijgewerkt in de app.

Ik heb een set zonnepanelen met Enphase micromvormers. Gebruik de app enlighten. Geen toegang tot deze portal.

De status is geüpdatet - maar deze app rapporteert geen opbrengst. Dit is de eerste keer dat dit gebeurd.

In de meterkast en Enphase kastje brand alles op groen. Iemand een idee wat dit kan zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door MaStar op 27-05-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:08
En het Enphase kastje.... Je hebt sowieso nog wat te leren qua benamingen (daar is dit topic dan zeer goed voor).

Maar op basis van de enorme informatie die je geeft: Zet het geheel eens uit en dan weer aan. Wacht een half uur en wat zie je dan in je app?

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:59

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

MaStar schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:42:
Help!! Mijn productie wordt niet bijgewerkt in de app.

Ik heb een set zonnepanelen met Enphase micromvormers. Gebruik de app enlighten. Geen toegang tot deze portal.

De status is geüpdatet - maar deze app rapporteert geen opbrengst. Dit is de eerste keer dat dit gebeurd.

In de meterkast en Enphase kastje brand alles op groen. Iemand een idee wat dit kan zijn?
Misschien storing ?
Ik had vanmorgen eerst 1 micro omvormer die niet rapporteerde en even later 2
Daarna opnieuw laten scannen 3 keer en nog een micro die niet werkte.

En ineens vanzelf werken ze allemaal weer ?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Speedy_Gonzalez schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:51:
[...]

Misschien storing ?
Ik had vanmorgen eerst 1 micro omvormer die niet rapporteerde en even later 2
Daarna opnieuw laten scannen 3 keer en nog een micro die niet werkte.

En ineens vanzelf werken ze allemaal weer ?!?
Kan ik daar iets aan doen?
Ze werken alle 15 niet dan :?

En wek ik nu niets op?

[ Voor 3% gewijzigd door MaStar op 27-05-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

Op de envoy zit een knop waarmee je alle omvormers opnieuw kan scannen, duurt wel even maar heb daarmee afgelopen week steeds alle panelen werkend gekregen, maar mocht dat niet lukken dan zou ik de installateur er even naar laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Speedy_Gonzalez schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:56:
Op de envoy zit een knop waarmee je alle omvormers opnieuw kan scannen, duurt wel even maar heb daarmee afgelopen week steeds alle panelen werkend gekregen, maar mocht dat niet lukken dan zou ik de installateur er even naar laten kijken.
Op welke knop? En bedoel je op het fysieke kastje in meterkast?

[ Voor 6% gewijzigd door MaStar op 27-05-2023 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlHj0Mx3JcvY8Ppwz0DSjvH9Owk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bzzr4m9LV4QQIvAssYnXUIjk.jpg?f=fotoalbum_large

Knopje rechts van die 2 groene ledjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Speedy_Gonzalez schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:01:
[...]

[Afbeelding]

Thanks. Eén keer Indrukken en wachten?
En de knop links met rust laten?

[ Voor 4% gewijzigd door MaStar op 27-05-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Eddie_ schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:49:
En het Enphase kastje.... Je hebt sowieso nog wat te leren qua benamingen (daar is dit topic dan zeer goed voor).

Maar op basis van de enorme informatie die je geeft: Zet het geheel eens uit en dan weer aan. Wacht een half uur en wat zie je dan in je app?
Stroom eraf gehaald en erop. Eerste instantie nu vooral rode knipperende lampjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Dit is nu is de status:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIA_wv1K4U3SUwEQ8by8ctzqdK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kv99VmTpHpyzHnVA5Ap3GebR.jpg?f=fotoalbum_large

Geen enkele connectie met de micromvormer.

[ Voor 5% gewijzigd door MaStar op 27-05-2023 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:07

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

MaStar schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:20:

Heb geduld...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

MaStar schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:20:
Dit is nu is de status:

[Afbeelding]

Duurt zo’n 25 minuten, weet niet of dat afhankelijk is van het aantal omvormers.
Ik heb er 14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Dank voor jullie hulp. Heb de stroom eraf gehaald én het knopje ingedrukt. Nu wachten.

Enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Check je slimme meter of er wel teruggeleverd wordt.

Lastig om hier een oorzaak aan te knopen. Heb je marters in de buurt die zijn gaan knagen? (om er maar eens iets uitzonderlijks tegenaan te gooien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Het is belangrijk de feiten helder te krijgen. Het probleem dat de productie niet bijgewerkt wordt in de app wil niet zeggen dat er niet teruggeleverd wordt. Wellicht doen de omvormers gewoon hun werk, maar is er geen (goede) communicatie? Kijk dus ook eens op je meter in de meterkast.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-12-2024

HeyDude

Blijven lachen!

Ik heb een door een installateur geinstalleerd Enphase systeem en kan inloggen op de gateway.
Via een omweg (die in dit topic staat) een manager account.

Wat ik graag wil is het systeem tijdelijk uitzetten via de enphase app of webiste, maar dat lukt me dus niet want de opties zijn niet aanwezig helaas.

2 vragen:
1: is activeren van die optie wel mogelijk? Zo ja hoe?
2: via inloggen op de gateway, diagnostic tools / en dan installer login klikken kom ik met browser gekunstel in een menu met de optie "production power enabled" met een toggle
is dit een veilge optie? of is het uitzetten via de aparte groep veilger cq beter?

Klik hier ! | Mijn V&A advertenties | Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Uitzetten sowieso via de eigen automaat in de meterkast. Dan weet je zeker dat het spanningsloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat is je doel @HeyDude ? Wil je elektrische werkzaamheden doen of het systeem uitzetten als je bijv. moet betalen voor productie?

In het eerste geval dan inderdaad wat @Eddie_ zegt. Voor het tweede zou je de door jou gevonden toggle kunnen gebruiken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude

HeyDude

Blijven lachen!

off topic: Ten eerste: van den zotte dat het bij dynamische prijzen zo geregeld is....
Zet het tarief dan op 0

Die 1e optie inderdaad, die toggle nu maar niet gebruikt. Maar wel een optie

Dank vd suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Hoezo van de zotte dat dynamische prijzen negatief kunnen zijn (risico om Enphase topic te verlaten). Ja het is niet leuk als je panelen hebt en een negatief tarief. En ja, als je hier reageert heb je Enphase (dus zonnepanelen) of iig interesse hierin. Maar dat is dan toch het risico (welke bekend is) als je kiest voor dynamische tarieven?

Je kiest toch bewust voor een dynamisch contract? Dan weet je toch wat de consequenties zijn? Sorry hoor maar dan moet je er ook niet over klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude

HeyDude

Blijven lachen!

Cool down. Ik klaag niet dat ik geld terug krijg... morgen in 1 uur 33 cent terug incl heffingen...
Maar vreemd dat de markt zo in elkaar zit en er niets geregeld is om het overschot op te vangen cq op te slaan.
Excuses dat ik erover begon ;) on topic...

Maar goed uitzetten en aanzetten van de PV groep werkt prima. Opstarten duurde 3-5minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Zwartoog schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:25:

Bedankt voor de tip / opmerking. Ik zal het aanpassen. Waarschijnlijk werkt elk nummer wat je daar invult gewoon. Anders die van Enphase NL erin zetten (66057167) :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:55

DjVe

Hatsaflats!

Speedy_Gonzalez schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:01:
[...]

[Afbeelding]

Daar moet je met de IQ8 mee opletten. Al meerdere malen gehad dat een PLC scan de hele boel ontregelde. Op de een of andere manier wordt er data van de micro's gehusseld en worden serienummers dan verkeerd in het systeem genoteerd. Al een keer gehad dat alle serienummers niet overeen kwamen met de stickers en wat de PLC scan vond en ook al meerdere malen gehad dat hij een IQ8+ voor een m250/m215 aanzag (wat ook wel weer grappig was). Enphase support geeft ook aan dat je gewoon moet scannen/typen in plaats van de PLC.

Voor de IQ7 serie werkt dit overigens probleemloos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

DjVe schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:33:
[...]

Daar moet je met de IQ8 mee opletten. Al meerdere malen gehad dat een PLC scan de hele boel ontregelde. Op de een of andere manier wordt er data van de micro's gehusseld en worden serienummers dan verkeerd in het systeem genoteerd. Al een keer gehad dat alle serienummers niet overeen kwamen met de stickers en wat de PLC scan vond en ook al meerdere malen gehad dat hij een IQ8+ voor een m250/m215 aanzag (wat ook wel weer grappig was). Enphase support geeft ook aan dat je gewoon moet scannen/typen in plaats van de PLC.

Voor de IQ7 serie werkt dit overigens probleemloos :)
Ow ?
gewoon moet scannen/typen ??

Hoe gaat dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcaklein
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-03 11:11
Dag Enphase experts,

Binnenkort wil ik 4 x 425Wp panelen (bij)plaatsen op mijn dak, met Enphase micro-omvormers (IQ8p). Dit topic is al heel nuttig geweest om goed te begrijpen wat ik precies moet doen.

Ik heb nog twee vragen. Ten eerste, ik heb een bestaand paneel (255Wp) met Gridfit Extendis 250LV micro-omvormer in de buurt liggen. Is het mogelijk en handig om die aan te sluiten op het einde van de Q-cable van de Enphase string te koppelen? Dat zou een nieuwe dakdoorvoer schelen. ;) Of gaat er dan iets mis?

Ten tweede, er zit wat extra afstand tussen de panelen (links en rechts van de nok). Hoe kan ik die het beste verbinden? Knip ik dan een stukje van de Q-cable af en maak ik een verlengstuk met connectoren? Wat voor kabel kan ik daar het beste voor gebruiken?

Dank voor het meedenken!

5400 Wp, 4,5GJ zonneboiler, B/W warmtepomp, wandverwarming, regenwatersysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:37
mcaklein schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:52:
Dag Enphase experts,

Binnenkort wil ik 4 x 425Wp panelen (bij)plaatsen op mijn dak, met Enphase micro-omvormers (IQ8p). Dit topic is al heel nuttig geweest om goed te begrijpen wat ik precies moet doen.

Ik heb nog twee vragen. Ten eerste, ik heb een bestaand paneel (255Wp) met Gridfit Extendis 250LV micro-omvormer in de buurt liggen. Is het mogelijk en handig om die aan te sluiten op het einde van de Q-cable van de Enphase string te koppelen? Dat zou een nieuwe dakdoorvoer schelen. ;) Of gaat er dan iets mis?

Ten tweede, er zit wat extra afstand tussen de panelen (links en rechts van de nok). Hoe kan ik die het beste verbinden? Knip ik dan een stukje van de Q-cable af en maak ik een verlengstuk met connectoren? Wat voor kabel kan ik daar het beste voor gebruiken?

Dank voor het meedenken!
Ga je de huidige panelen dan ook voorzien van IQ8 microomvormers of zijn die al voorzien van IQ8 omvormers?
De IQ8 werkt niet samen met andere versies van Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcaklein
mike123 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:17:
[...]

Ga je de huidige panelen dan ook voorzien van IQ8 microomvormers of zijn die al voorzien van IQ8 omvormers?
De IQ8 werkt niet samen met andere versies van Enphase.
Nee, die zijn (en blijven) grotendeels aangesloten op een centrale SMA omvormer. Maar er is één los paneel op een plat dak dat een Gridfit micro-omvormer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Qua ac zou ik denken dat moet werken. Maar kan wel de communicatie verstoren. Praat de andere micro ook via de ac kabel of dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcaklein
JWT schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:09:
Qua ac zou ik denken dat moet werken. Maar kan wel de communicatie verstoren. Praat de andere micro ook via de ac kabel of dat niet?
Nee, volgens mij niet,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

mcaklein schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:52:
Als de afstand niet te gek groot is, kan je gewoon een Q-cable nemen met een extra connector en deze dan overslaan op het stukje extra afstand, dat scheelt je een hoop gedoe en kosten om 2 stukken Q-cable aan elkaar te maken. Voor loze connectors zijn afdekdoppen te bestellen. Stel dat het een paar meter is, dan wellicht toch de 2 stukken Q-cable aan elkaar maken met een stuk YMVK kabel ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:33
m.eddy schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:22:
[...]
Mijn actie wordt naar 3x25 gaan en dan babbelen met de monteur en proberen uit te vinden of de hele wijk op 1 fase zit of dat ze netjes verdeeld zijn. Desnoods meten en op de laagste fase gaan zitten.
Uiteindelijk moet er een betere oplossing komen.
Ik heb met de netbeheerder gemaild rondom de spanningsverschillen tussen fases in de meterkast. En weet niet wat er is gebeurt echter er is wat gebeurt. Er lijkt herverdeeld te zijn. De verschillen zitten nu zeker onder de 3% (6.9V ac) op een zonnige en koude dag en daarmee ben ik tevreden. Voorheen zat het verschil rond de 5%. En dat vond ik aan de (te) hoge kant.

Capaciteit van de wijk (transformator). Gaat met dat soort verschillen in de draden hard achteruit

Een keer piepen helpt, na enige tijd.
Zie ook: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/74359670#74359670

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnky2C
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-09 16:03
Gisteren waren na een lang traject de panelen bij mij eindelijk geïnstalleerd. Er vallen mij nu twee dingen op:
  1. De LED op de gateway voor netwerk communicatie lijkt vaak op oranje te staan.
  2. Ik heb nog niet gezien dat het productie ledje van de gateway aan is geweest.
Ik heb nog geen toegang tot een app, aangezien dat blijkbaar remotely geregeld gaat worden. De monteurs gaven aan dat de gateway op zoek ging naar de panelen en daar nog ongeveer 2 uur voor nodig had toen ze weggingen. Ik heb gisteren veel momenten gezien waarop alle LEDS behalve de productie LED op groen stonden. Na dit topic geskimmed te hebben, denk ik (of eigenlijk hoop ik) dat de monteurs vergeten zijn om de productie toggle aan te zetten. Is er een manier om daar achter te komen, zonder toegang tot de apps? En klopt het dat de gateways vaak alleen maar lokale netwerk connecties (oranje LED) hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door Mnky2C op 27-05-2023 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
Heb even wat geduld.

Daarnaast zelf proberen en speel er wat mee. Dat kan met de enphase toolkit app op eg een telefoon. Kun je controleren of alle microomvormers communiceren met de Envoy. Zien welke serie nummers er zijn. Daarnaast heb je dat ook nodig als je een keer van wifi router of wifi netwerk veranderd. Of gebruik je bedraad & RJ-45?

Envoy in accespoint mode. En je met de wifi en toolkit aanmelden. Vandaaruit verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnky2C
asjemenou74 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:50:
Heb even wat geduld.

Daarnaast zelf proberen en speel er wat mee. Dat kan met de enphase toolkit app op eg een telefoon. Kun je controleren of alle microomvormers communiceren met de Envoy. Zien welke serie nummers er zijn. Daarnaast heb je dat ook nodig als je een keer van wifi router of wifi netwerk veranderd. Of gebruik je bedraad & RJ-45?

Envoy in accespoint mode. En je met de wifi en toolkit aanmelden. Vandaaruit verder.
Het is dus niet vreemd dat het een paar dagen kan duren voordat alles werkt? Dan moet ik gewoon wachten. Als ik maandag met de toolkit en een installer account ga snuffelen (dus niets wijzigen), kan ik daarmee het proces van de installateur verstoren?

De gateway is inderdaad bedraad aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martud
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-07 14:05
Ik heb een terrasoverkapping met twee rijen van zes zonnepanelen met Enphase micro-omvormers.
Omdat de aansluitingen van de zonnepanelen naar elkaar toe liggen kruisen de Q-kabels elkaar.
Mag dat of geeft dat ergens problemen?

[mbr]Wegens kleine vraag voeg ik hem samen met het grote topic.[mbr]

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 28-05-2023 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asjemenou74
Je kunt altijd mee kijken met de installer toolkit van Enphase. Zolang je niks wijzigt verstoor je ook niks. Pas als je begint te wijzigen kun je in theorie wat verstoren. Kapot kan t niet.
Laat je niet weerhouden omdat dat ding installer toolkit heet. Toolkit was een beter woord geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mnky2C schreef op zondag 28 mei 2023 @ 00:09:
[...]

Het is dus niet vreemd dat het een paar dagen kan duren voordat alles werkt? Dan moet ik gewoon wachten. Als ik maandag met de toolkit en een installer account ga snuffelen (dus niets wijzigen), kan ik daarmee het proces van de installateur verstoren?

De gateway is inderdaad bedraad aangesloten.
Dat is wel vreemd. Hooguit 15 a 20 minuten en dan moet de productie wel gestart zijn.
Speedy_Gonzalez schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:44:
[...]

Ow ?
gewoon moet scannen/typen ??

Hoe gaat dat ?
Volgens mij was deze nog niet beantwoord.

Met de IQ8 moet je vanuit de Installer Toolkit app de barcodes van de IQ8 micro’s scannen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asjemenou74
En checken als de zon het doet. Oftewel niet in het donker/nacht.
Nogmaals: Envoy in accespoint mode. En je met de wifi en toolkit aanmelden. Vandaaruit verder.

[ Voor 42% gewijzigd door asjemenou74 op 28-05-2023 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnky2C
asjemenou74 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 00:28:
Uiteraard 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:48
Pazo schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:07:
[...]

Anders die van Enphase NL erin zetten (66057167) :)
Hij moet helaas wel uniek zijn. Had eerst een account aangemaakt met kvk van zusje (fotograaf) maar niet het vinkje aangezet voor "dit bedrijf installeert zonnepanelen". Waarom heb je anders een installer account? Anyway, daar kan je daarna niks mee, dus een 2e account aangemaakt en dan krijg je dus wel foutmelding omdat het KvK al in gebruik is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
In je groepenkast kruisen de 230V draden elkaar toch ook?
Waarom zou dat niet mogen?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-05-2023 07:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Loen schreef op zondag 28 mei 2023 @ 02:51:
[...]

Hij moet helaas wel uniek zijn. Had eerst een account aangemaakt met kvk van zusje (fotograaf) maar niet het vinkje aangezet voor "dit bedrijf installeert zonnepanelen". Waarom heb je anders een installer account? Anyway, daar kan je daarna niks mee, dus een 2e account aangemaakt en dan krijg je dus wel foutmelding omdat het KvK al in gebruik is.
Even bellen/mailen met Enphase, die kunnen dat zo aanpassen (of ze dat doen bij een fotograaf weet ik dan weer niet :) )

Bij de IQ8 serie moet je de barcodes scannen vanuit de toolkit. Ervaring leert dat dit soms niet gemakkelijk gaat, dan kan je het ook handmatig invoeren (niet leuk als je heel veel micro's hebt).

[ Voor 14% gewijzigd door Eddie_ op 28-05-2023 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Eddie_ schreef op zondag 28 mei 2023 @ 07:51:
[...]

Even bellen/mailen met Enphase, die kunnen dat zo aanpassen (of ze dat doen bij een fotograaf weet ik dan weer niet :) )
Ja, maar natuurlijk wel apart dat je als eigenaar van een PV-systeem maar beperkt rechten hebt in onderhoud e.d. en afhankelijk blijft van je PV-installateur. Er is sowieso nogal wat doorloop in die markt.

Dat je een drempel opwerpt zodat niet iedere druif gaat zitten (ver)klooien snap ik, maar nu moet je formeel valsheid in geschrifte plegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Eddie_ schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:54:
Hoezo van de zotte dat dynamische prijzen negatief kunnen zijn (risico om Enphase topic te verlaten). Ja het is niet leuk als je panelen hebt en een negatief tarief. En ja, als je hier reageert heb je Enphase (dus zonnepanelen) of iig interesse hierin. Maar dat is dan toch het risico (welke bekend is) als je kiest voor dynamische tarieven?

Je kiest toch bewust voor een dynamisch contract? Dan weet je toch wat de consequenties zijn? Sorry hoor maar dan moet je er ook niet over klagen.
Ik snap @HeyDude's frustratie (denk ik). Negatieve prijzen kun je niet omheen, maar het feit dat geen enkel PV-systeem een optie heeft om af te schakelen bij negatieve tarieven (of minimaal levert) is natuurlijk gewoon een (nieuw) gebrek.

Anyway, sluit (in het kroegtopic :9B ) aan in de lange rij van warmtepompen en andere huishoudelijke apparaten die niet dynamisch te sturen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zwartoog schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:57:
[...]

Ja, maar natuurlijk wel apart dat je als eigenaar van een PV-systeem maar beperkt rechten hebt in onderhoud e.d. en afhankelijk blijft van je PV-installateur. Er is sowieso nogal wat doorloop in die markt.

Dat je een drempel opwerpt zodat niet iedere druif gaat zitten (ver)klooien snap ik, maar nu moet je formeel valsheid in geschrifte plegen.
Lol wat? Je bent alleen beperkt in de data die je als eindgebruiker kan zien.

Je bent letterlijk zo vrij als een vogel om wie dan ook met een installateursaccount toegang te geven zodat diegene het systeem kan onderhouden, uitbreiden, etc..

En ik zou even opzoeken wat valsheid in geschrifte exact in houdt ;) Dat gaat niet op voor een handeling als deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Glashelder schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:11:
[...]

Lol wat? Je bent alleen beperkt in de data die je als eindgebruiker kan zien.

Je bent letterlijk zo vrij als een vogel om wie dan ook met een installateursaccount toegang te geven zodat diegene het systeem kan onderhouden, uitbreiden, etc..

En ik zou even opzoeken wat valsheid in geschrifte exact in houdt ;) Dat gaat niet op voor een handeling als deze.
Ik verschaf mij met oneingenlijke gevens toegang. Volgens de letter van de wet is dat "valsheid in geschrifte". Natuurlijk niemand die hier een zaak van gaat maken, en de rechter zal je nog gelijk geven ook.

Maar er is een risico dat Enphase een keer denkt de database op te schonen, en iedereen met een ongeldig KvK nummer eruit gooit. Zie gedrag Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnky2C
asjemenou74 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 00:28:
Nogmaals: Envoy in accespoint mode. En je met de wifi en toolkit aanmelden. Vandaaruit verder.
Zojuist eens geprobeerd om te connecten, maar ik lijk er niet in te kunnen komen. Ik vraag me af of ik iets verkeerd doe, of dat het systeem gewoon 'dicht' is, totdat de installateur het gebruikersaccount aangemaakt heeft en vrij heeft gegeven.

Ik heb twee versies van de Enphase Toolkit Installer gevonden en met beide geprobeerd te connecten met de Gateway.

De apps:Als ik mijn telefoon verbind met de AP van de gateway en de nieuwe app gebruik, kan ik alleen een nieuw systeem aanmaken (lijkt me niet de bedoeling?) of via het support menu naar Connect to IQ Gateway gaan. Dat laatste heeft geen effect als ik niet verbonden ben met het internet, en als ik verbonden ben met het internet, wordt er heel lang iets geladen zonder effect.

In de oude app, staat er in de home screen meteen een Connect to Envoy knop. Als ik deze indruk terwijl ik verbonden ben met het AP gaat de app op zoek naar een gateway, maar lijkt het niets te vinden. Er is ook een optie om een ip adres van de Gateway op te geven en als ik dat toe terwijl ik met het lokale netwerk verbonden ben, krijg ik dus hetzelfde scherm dat ik krijg als ik met mijn pc naar het ip adres van de Gateway browse.

Doe ik iets verkeerds? Of kan ik er nog niet in omdat de installateur het nodige nog moet opengooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martud
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-07 14:05
Hoe simpel kan het zijn, thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zwartoog schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:17:
[...]

Ik verschaf mij met oneingenlijke gevens toegang. Volgens de letter van de wet is dat "valsheid in geschrifte". Natuurlijk niemand die hier een zaak van gaat maken, en de rechter zal je nog gelijk geven ook.

Maar er is een risico dat Enphase een keer denkt de database op te schonen, en iedereen met een ongeldig KvK nummer eruit gooit. Zie gedrag Ziggo.
Valsheid in geschrifte gaat alleen op als het gaat om documenten die volgens de wet een zekere geloofwaardigheid genieten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan rijbewijzen, een VOG of verklaringen van een notaris bijv.

Dit is liegen, niet de waarheid spreken, maar zeker geen strafbaar feit. Wat valsheid in geschrifte wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude

HeyDude

Blijven lachen!

Goed dan heb ik vanmorgen gelogen 8) om een account aan te maken alleen om een voor mij gevoel standaard functie die we inderdaad nog missen in de Enphase app voor normale gebruikers gezien de veranderingen op de energie markt: Aan en uit zetten van de levering naar buiten.

Ok, je kan 249 dollar eenmalig of 9,99 per maand betalen voor die functie zo las ik ergens maar dat is wel veel voor deze optie alleen. Geen idee of dat in de EU ook zo is.
Enlighten Manager is also available to homeowners for a one-time upgrade fee of $249 or a monthly subscription for $9.99. Click here to upgrade to Enlighten Manager.

[ Voor 22% gewijzigd door HeyDude op 28-05-2023 12:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XElD
  • Laatst online: 14-09 12:29
Nou sinds woensdag ook Enphase hier. Gekozen voor micro omvormers vanwege uitstekende daken bij de buren links en rechts die slagschaduwen veroorzaken als de zon laag staat. Er liggen 10x410Wp Longi panelen op met IQ8M omvormers op een Envoy S Metered met het oog op evt. een batterij in de toekomst. Dak is 45°, op het ZZW, 10° azimuth. Stroom is achter een B16 groep, 3x4mm2 kabel tot aan het dak met nog een werkschakelaar ertussen die meteen dient als lasdoos om de electra buis in YMVK kabel over te laten gaan. Enphase koppeling met HomeWizzard werkt ondertussen ook :).

Zonnepanelen, we hebben nog gekeken of we nog een 11e paneel kwijt konden immers dat kon achter de B16 met 330VA per micromvormer AC maar dat was te veel passen en meten geworden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Og_3CNQJ_NG6EgGVb4ulSQafRik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b40uNVnm2dyGYNj9KuobwhAV.jpg?f=fotoalbum_large

Meterkast 1x40A, hoofdzekering automaat onder de meter, uitgebreid met een extra behuizing links en Envoy erboven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHQqq8HfSYJtEbVvaa-_468lT-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mF4oR0a2VA7avIE58khlAfBp.jpg?f=fotoalbum_large

Werkschakelaar in 'opbergslurf' onder dakbeschot waar we een elektriciteitsleiding naartoe hebben gemaakt (zie dit topic Kanaalplaat, leidingdoorvoer bij de oplegging). We hadden voor de dakdoorvoer het liefst een Conduct PVTube-AC gebruikt maar daarvoor bleek het dak met een constructie van plaat, isolatiewol en folie daarbovenop niet geschikt. Dus uiteindelijk onder de loodslab van een dakraam de doorvoer gemaakt en dichtgekit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjAV86qfIajPzmRoMvV309kkZrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WoEyODIBnCq0eo1HcgGIkzJ2.jpg?f=fotoalbum_large

HomeWizzard met de Enphase koppeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdg1aj3ruwEbGKTykh9Qmac9PaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/63UEtTYZS2XZeK1gpjqq9enB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 102% gewijzigd door XElD op 28-05-2023 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
@Pazo is het misschien een idee om een FAQ gebaseerd op fouten in de Events aan te leggen?
Een (denk ik) populaire zou zijn de events die voorkomen bij net congestie, zoals mijn leverancier dat zo mooi noemt. Het uitschakelen van een micro doordat de netspanning in de wijk te hoog oploopt.

Je ziet dan de volgende reeks events opduiken:
- AC Voltage Out Of Range - Phase 1: Set
- Grid Instability: Set
- AC Voltage High: Set

Deze set per micro/timestamp en later (hopenlijk) gevolgt met eenzelfde set maar dan met Clear ipv een Set.

Opzoeken events:
[url]http://envoy/installer/setup/home?locale=en-US#more/events[/url]

Deze en meer handige links in:
[Enphase] Haal meer uit je Envoy!
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075922

Als je hebt uitgesloten dat het aan je eigen installatie ligt kun je een ticket aanmaken bij je netbeheerder.
Handig is een log te leveren waarbij je aantoont dat er een probleem is waarbij je vermoedt dat het aan de netspanning ligt.
Het zou kunnen zijn dat er veel PV in de wijk is bijgekomen en dat er dus een probleem kan ontstaan.
Handig is dan dat je een opbrengst van een zonnige dag uit het verleden waarbij er nog geen probleem was, en een van de nieuwe situatie levert, waarbij de parabool dan instort.
Ook kun je de spanning van een normaal stopcontact ieder uur meten zodat je dit op ziet lopen.

Bij Stedin bijvoorbeeld met:
https://www.stedin.net/aa...wekken/spanningsproblemen

Wellicht links toevoegen voor andere netbeheerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@m.eddy Maak maar een mooie opzet, denk dat @Pazo het dan wel wil toevoegen. Het hoeft natuurlijk niet allemaal van @Pazo te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Zeker een goede toevoeging, zal er binnenkort als ik tijd en zin heb ( veel te lekker weer momenteel :) ) weer eens voor zitten.

Mbt tot KVK voor een bedrijfsaccount is wel een dingetje. Toen ik het destijds (3 jaar geleden) aanmaakte was er nog geen sprake van verplichte zaken zoals een KVKnr. Bij mij staat dit dus ook niet ingevuld. Enphase heeft nu meer eisen gesteld. En normaal gesproken moet je er dus ook voor betalen wat @HeyDude zegt. Etisch is het eigenlijk beter om een DHZ account aan te maken. In feite kan je daar bijna net zoveel mee als bij een installateurs account. Je kunt met een DHZ account de installeren toolkit app gebruiken en je systeem tot in detail zien en aanpassen. Voor 99% van ons is dat eigenlijk prima. Daar is geen bedrijfsaccount voor nodig. Dus eigenlijk is het beter om evt het DHZ account te promoten als eigenaren zelf meer willen doen dan via het standaard account, dan om een bedrijfsaccount aan te maken wat eigenlijk niet de bedoeling is.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 14:30

The Zep Man

🏴‍☠️

Pazo schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:11:
Mbt tot KVK voor een bedrijfsaccount is wel een dingetje. Toen ik het destijds (3 jaar geleden) aanmaakte was er nog geen sprake van verplichte zaken zoals een KVKnr. Bij mij staat dit dus ook niet ingevuld. Enphase heeft nu meer eisen gesteld. En normaal gesproken moet je er dus ook voor betalen wat @HeyDude zegt. Etisch is het eigenlijk beter om een DHZ account aan te maken. In feite kan je daar bijna net zoveel mee als bij een installateurs account. Je kunt met een DHZ account de installeren toolkit app gebruiken en je systeem tot in detail zien en aanpassen. Voor 99% van ons is dat eigenlijk prima. Daar is geen bedrijfsaccount voor nodig. Dus eigenlijk is het beter om evt het DHZ account te promoten als eigenaren zelf meer willen doen dan via het standaard account, dan om een bedrijfsaccount aan te maken wat eigenlijk niet de bedoeling is.
Als ze willen dat ik ervoor betaal, dan hadden ze dat maar moeten vereisen tijdens het registreren. Verder zijn er geen verhalen bekend van eigenaren met een installer account die problemen ondervonden. Enphase verdient op verkoop van hardware, niet software/diensten. Ik denk dat ze hier niet een groot punt van maken.

Laat ze eerst maar eens hun IQ Gateway (weer) onafhankelijk van hun online diensten maken, inclusief lokale API-toegang. Dat zou pas ethisch zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 28-05-2023 14:17 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude

HeyDude

Blijven lachen!

Etisch is het eigenlijk beter om een DHZ account aan te maken. In feite kan je daar bijna net zoveel mee als bij een installateurs account. Je kunt met een DHZ account de installeren toolkit app gebruiken en je systeem tot in detail zien en aanpassen.
Als de optie aan en uitzetten productie inbegrepen is in de installer toolkit dan is het een goed alternatief voor de missende funcitonaliteit (die standaard voor elke gebruiker zou moeten zijn in mijn ogen).
Zal eens inloggen als DHZ user en eens rondkijken in de opties.

Edit: met mijn DHZ inlog gegevens zie ik geen systemen, de installer login werkt perfect in de installer toolkit.
Geen idee of ik een stap gemist heb in het proces. :?

[ Voor 13% gewijzigd door HeyDude op 28-05-2023 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Ik heb een DHZ account en daarmee kan je de productie uitzetten in o.a. de toolkit app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude

HeyDude

Blijven lachen!

Pazo schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:18:
Ik heb een DHZ account en daarmee kan je de productie uitzetten in o.a. de toolkit app.
Ik vermoed dat mijn installateur meer beperkt heeft dan bij jouw, zie mijn edit hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Ik denk dat je systeem dan nog niet gekoppeld is met je DHZ account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Ik ben redelijk gefrustreerd geraakt doordat ik mijn DHZ niet gekoppeld krijg met mijn gateway.
Maar veel kun je met de lokale links ook doen.

[url]http://envoy/installer/setup/home?locale=en-US#overview[/url]

Hier kun je én je events inzien én je productie enabelen/disabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcaklein
Dag mensen, is het mogelijk om twee oudere zonnepanelen (175 Wp) parallel aan te sluiten op één enphase omvormer? Als ik de ampèrages bij elkaar optel en de specs invoer in de Excel-sheet, valt het prima binnen de marges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Durf ik niet met zekerheid te zeggen. In theorie zou het moeten kunnen. Mijn broer heeft hier laatst ook naar zitten kijken en zitten uitzoeken, maar uiteindelijk toch niet geprobeerd en voor een normale configuratie gegaan. Zou zeggen, probeer het uit, ben zeker benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
@mcaklein heb je de specs van die panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterGV
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21-02 16:18
mcaklein schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:28:
Dag mensen, is het mogelijk om twee oudere zonnepanelen (175 Wp) parallel aan te sluiten op één enphase omvormer? Als ik de ampèrages bij elkaar optel en de specs invoer in de Excel-sheet, valt het prima binnen de marges.
Ik verwacht eerder in serie, om een voldoende hoge spanning te krijgen.

6 x 500Wp + IQ8M (3x zuid & 3x west platdak 8° diy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:52
mcaklein schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:28:
Mijn collega heeft ook zoiets geinstalleerd. Maar ik weet ff niet of ie 2 oude in serie of parallel heeft geschakeld. Maar als het binnen de specs van de micro ligt, moet dat werken. 1 mppt uiteraard.

[ Voor 33% gewijzigd door WillemP22 op 29-05-2023 06:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:52
MisterGV schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:14:
[...]

Ik verwacht eerder in serie, om een voldoende hoge spanning te krijgen.
Toevallig wilde ik vandaag de serie variant geen testen met 2 van die flexibel camperpanelen (20-24v). Zou ook moeten werken….later meer.

Inmiddelsgeprobeerd met een IQ7A…. Werkt niet…dc-spanning te laag zegt de installer toolkit.

[ Voor 26% gewijzigd door WillemP22 op 29-05-2023 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcaklein
jeroen3 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:10:
@mcaklein heb je de specs van die panelen?
Dit zijn de specs:

Pmax: 175 Wp
Voc: 43,5 V
Isc: 5,3 A
Vmpp: 35,25 V
Impp: 4.97 A

Als ik er twee in serie zet wordt het voltage te hoog, vandaar mijn idee om ze parallel te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
@mcaklein ja dat zal wel gaan op een 7+. Let wel op dat ze goed dezelfde richting op kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phil_BE
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 27-07 19:05
hallo,

mijn eerste post hier, na het enphase topic bijna helemaal te hebben doorgenomen ben ik overtuigd om voor dit systeem te gaan.
Echter ik zie dat in België momenteel enkel de IQ7 serie beschikbaar is, weet iemand wanneer de IQ8 beschikbaar gaat zijn, zou ineens voor dit systeem willen gaan.

alvast bedankt,

mvg

Phil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude

HeyDude

Blijven lachen!

Phil_BE schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:16:
Echter ik zie dat in België momenteel enkel de IQ7 serie beschikbaar is, weet iemand wanneer de IQ8 beschikbaar gaat zijn, zou ineens voor dit systeem willen gaan.
Welkom, de IQ8 wordt momenteel verkocht in Nederland. Een maand terug van een collega vernomen.
Wellicht is er bij je bron nog voorraad van de IQ7(+)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phil_BE
HeyDude schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:24:
[...]

Welkom, de IQ8 wordt momenteel verkocht in Nederland. Een maand terug van een collega vernomen.
dank je in Nederland inderdaad lijkt het vlot verkrijgbaar in België nog niet. ik vermoed dat de homologatie op zich laat wachten. link naar gehomologeerde producten

Ik zou graag met de IQ8 serie aan de slag gaan, naar de toekomst toe.

mvg

Phil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:22
@mcaklein Ja, zoiets heb ik al eens gedaan met 2 100W paneeltjes een 1 250W omvormer.
Parallel om te voorkomen dat de Voc te hoog kan worden: licht en rook effecten..
Bij paralel moet je rekenen met 2 x Isc en met 2 x Impp. Als je met 2 x Impp hoger komt dan wat de omvormer aan kan, geeft dat wel verlies, maar dat is niet anders dan gewoon een te groot paneel te gebruiken. Dat wordt hier regelmatig aangeraden.

Zo een paneel heeft meestal een aantal diodes om te voorkomen dat stroom verkeerd loopt bij gedeeltelijke schaduwwerking. Daarmee krijg je (meestal in de lengterichting van het paneel) een aantal parallelle secties.
Dat is precies wat je dan nu zelf ook doet. Dus hoef je zelf niet nog eens met diodes aan de slag.
Dit kun je testen door te meten wat er wordt opgewekt met de panelen paralel en wat er gebeurd als je er 1 helemaal / gedeeltelijk afdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 19:10
Even een sanity check:

Wij zijn een PV systeem aan het voorbereiden op basis van Enphase. Dit systeem ligt achter in de tuin op het zuiden. Bestaande uit 28 panelen Canadian SOlar 455WP en Enphase IQ7A.

Verder in het systeem Envoy 3 fase relais en Envoy S metered met extra spoelen.

In de tuin worden de panelen over 3 strengen zo goed mogelijk verdeeld en gaan ze naar lasdozen waarna ze naar de werkschakelaar van 40 A gaan en daarna via een 4mm2 5 4+1 aderige YMVK grondkabel naar de meterkast gaan. Deze kabel legt ongeveer een lengte van 60 meter af.

In de meterkast komt de YMVK kabel binnen op een onderbreker 40A, dan het Q-relais, daarna door de ALAmat en dan op de hoofdrail van de meterkast. In de meterkast zit ook de Envoy S metered zowel om de YMVK vanuit de tuin als de aders van de hoofdaansluiting. De envoy wordt verder met 3+1 gevoed vanaf achter de ALAmat.

Vraag:
Is het een probleem dat de IQ7M’s zo’n 50mtr verwijderd zitten van het Q-relais en de S metered?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 11:09

HermanGast

Exige GT3

lucas321 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:19:
Even een sanity check:

Wij zijn een PV systeem aan het voorbereiden op basis van Enphase. Dit systeem ligt achter in de tuin op het zuiden. Bestaande uit 28 panelen Canadian SOlar 455WP en Enphase IQ7A.

In de tuin worden de panelen over 3 strengen zo goed mogelijk verdeeld en gaan ze naar lasdozen waarna ze naar de werkschakelaar van 40 A gaan en daarna via een 4mm2 5 4+1 aderige YMVK grondkabel naar de meterkast gaan. Deze kabel legt ongeveer een lengte van 60 meter af.

In de meterkast komt de YMVK kabel binnen op een onderbreker 40A, dan het Q-relais, daarna door de ALAmat en dan op de hoofdrail van de meterkast. In de meterkast zit ook de Envoy S metered zowel om de YMVK vanuit de tuin als de aders van de hoofdaansluiting. De envoy wordt verder met 3+1 gevoed vanaf achter de ALAmat.

Vraag:
Is het een probleem dat de IQ7M’s zo’n 50mtr verwijderd zitten van het Q-relais en de S metered?
Bij mij is het geen probleem, 41 panelen, mix van IQ7, IQ7X,IQ7+, IQ7A en ook 2 APS DS3-H, ca 12kW totaal op 50 tot 60 meter tot de envoy, en dan nog bijna 20m naar de meterkast. Ik gebruik wel 4x 6kwadraat op het lange stuk vanaf de lasdoos waar alle segmenten samenkomen richting huis.

Je zou een UTP of glasvezel kabel kunnen leggen naast je voedingskabel, dan kan de envoy ook verderop in de tuin geplaatst worden?

[ Voor 7% gewijzigd door HermanGast op 29-05-2023 19:26 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 19:10
HermanGast schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:35:
[...]

Je zou een UTP of glasvezel kabel kunnen leggen naast je voedingskabel, dan kan de envoy ook verderop in de tuin geplaatst worden?
Dacht ik ook in eerste instantie totdat ….. ik mij realiseerde dat die s metered niet ver van de meterkast kan als je er alles uit wilt halen.

Met een gewone envoy was dat denk ik geen probleem geweest.

We gaan het eens proberen, als jij nu geen probleem hebt met de dataverbinding dan zal het bij mij ook wel goed gaan. 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

lucas321 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:59:
[...]

Dacht ik ook in eerste instantie totdat ….. ik mij realiseerde dat die s metered niet ver van de meterkast kan als je er alles uit wilt halen.

Met een gewone envoy was dat denk ik geen probleem geweest.

We gaan het eens proberen, als jij nu geen probleem hebt met de dataverbinding dan zal het bij mij ook wel goed gaan. 😉
Goed punt.
Ik gebruik de metered Envoy niet meer. Een HomeWizard 3 fase kWh in de meterkast voor het net. En een zelfde bij de WP en een voor de Zonnepanelen. Iedere seconde de exacte gegevens. De envoy alleen voor profielen, updates en storingzoeken (wat niet nodig was de afgelopen jaren).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMeDByt7gSAxAWAyZJYMwGvMRyw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tuKrEawi9Stwy3Y2CKWmoj5t.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door HermanGast op 29-05-2023 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-09 10:01
Even een sanity check:

Vraag:
Voor de communicatie zou dit geen probleem moeten zijn. Je kan je wel afvragen of je bij deze afstand niet beter voor 6mm2 kabel zou moeten gaan. Op deze afstand ga je toch wel een aantal volts verliezen wat de kans op afschakelen door te hoge spanning vergroot.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:06

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Even een korte vraag mbt het koppelen van het enphase systeem aan de app.

Bij ons zijn 2 weken terug de panelen geplaatst en is het systeem opgeleverd. Helaas door de drukte van de monteurs vergeten te vragen wanneer het account word omgezet zodat wij via de app het systeem kunnen bekijken.

Nu hebben we nog steeds geen toegang tot de panelen (melding : er is nog geen systeem gekoppeld aan je account). Volgens het leveringsbedrijf kan dit enkele dagen duren, maar zit er dus nu al 2 weken op te wachten.

Jullie hier enig ervaring mee?

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzoverschoor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-08 13:34
KatirZan schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:26:
Even een korte vraag mbt het koppelen van het enphase systeem aan de app.

Bij ons zijn 2 weken terug de panelen geplaatst en is het systeem opgeleverd. Helaas door de drukte van de monteurs vergeten te vragen wanneer het account word omgezet zodat wij via de app het systeem kunnen bekijken.

Nu hebben we nog steeds geen toegang tot de panelen (melding : er is nog geen systeem gekoppeld aan je account). Volgens het leveringsbedrijf kan dit enkele dagen duren, maar zit er dus nu al 2 weken op te wachten.

De installateur moet je toegang geven.
Dan krijg je een mail op het email adres wat bij de installateur bekend is.
Heb je nog geen email gehad, dan heeft de installateur je nog geen toegang gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmanmr
  • Laatst online: 27-02-2024
Pazo schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:18:
Heb je dit ook een keer uitgevoerd?

Ik ben benieuwd hoe snel ging uit en aan zetten ( op de support site staat dat het even kan duren). En eerder hier schreef iemand dat hij/zij ondanks aanwezigheid van de knoop "stop production" niet geautoriseerd was om die taak uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:06

KatirZan

Wandelende orgaanzak

renzoverschoor schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:33:
[...]

De installateur moet je toegang geven.
Dan krijg je een mail op het email adres wat bij de installateur bekend is.
Heb je nog geen email gehad, dan heeft de installateur je nog geen toegang gegeven.
Tja, dat begrijp ik wel, de vraag is dan eigenlijk : Hoe lang kan dit duren?

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
osmanmr schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:33:
[...]

Ik ben benieuwd hoe snel ging uit en aan zetten ( op de support site staat dat het even kan duren). En eerder hier schreef iemand dat hij/zij ondanks aanwezigheid van de knoop "stop production" niet geautoriseerd was om die taak uit te voeren.
Ja. De micro's schakelen dan 1 voor 1 uit. Elke micro krijgt dat commando, dus kan zo 10 minuten duren voordat ze allemaal uit zijn. Je ziet dan in het overzicht van het systeem in de Toolkit app (onder Apparaten & Array) het aantal micro omvormers 'teruglopen'. Dus eerst staat er dan bijv. 14/14, even later 14/10, 14/7 totdat het 14/0 is. Dan staan ze allemaal uit. Maar alsnog betere om daarna ook de schakelaar in de meterkast uit te zetten!
KatirZan schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:37:
[...]

2 minuten werk voor een installateur. Bij jouw systeem jouw e-mailadres erin zetten /uitnodigingsmail sturen en klaar. Dus dit ligt puur aan je installateur hoe lang het duurt.

[ Voor 18% gewijzigd door Pazo op 30-05-2023 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

KatirZan schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:26:

Het opzetten van het systeem is weinig werk, wellicht een kwartier tot een half uur. Zeker geen dagen. Lijkt er dus imho meer op dat je leverancier geen zin heeft of gewoon te druk is. Er is technisch in elk geval geen enkele belemmering om het snel op te kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-09 16:49
Hoe krijg je met Enphase voltagegrafieken te zien? Ik had gehoopt het in de online portal te vinden, maar die geeft dezelfde data als de app bij mij. Ik heb namelijk het vermoeden dat onze buurt de hoeveelheid panelen niet aan kan. Een maand geleden had ik vaak een mooie curve als het de hele dag zonnig was, maar inmiddels is het meer een soort vulkaan. De bovenkant is redelijk vlak, het lijkt erop dat de microomvormers afschalen (als dat kan..). Ik ben daarom benieuwd naar het voltage. Wellicht is die te hoog in de middaguren bij een zonnige dag.

Ik heb sowieso de indruk dat ik minder dan de Enphase app kan zien dan jullie. Die mooie bolletjes waarin je kunt zien hoeveel je uit het net haalt en dergelijke zie ik niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Zenomyscus schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:46:
Hoe krijg je met Enphase voltagegrafieken te zien?
Dat kan alleen met Enlighten Manager, daarvoor het je een DHZ of installateursaccount nodig.
Lokaal zou het ook kunnen, maar dan moet je aan de slag met bijvoorbeeld Home Assistant of Domoticz.
Zenomyscus schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:46:
Ik heb sowieso de indruk dat ik minder dan de Enphase app kan zien dan jullie. Die mooie bolletjes waarin je kunt zien hoeveel je uit het net haalt en dergelijke zie ik niet terug.
Wat zie jij dan (kan je evt screenshot plaatsen)?
Klinkt alsof je geen Envoy / IQ Gateway Metered met CT spoelen hebt. Dan zie je alleen maar de productie kant.

[ Voor 39% gewijzigd door Pazo op 30-05-2023 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-09 14:52
osmanmr schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:33:
[...]

Gaat redelijk snel, uit gaat in mijn geval bijna direct, bij het opnieuw inschakelen zie je het vermogen langzaam weer opkomen. (31 micro's IQ7+)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbjX5gVtuW4g60oGtKtH914R7T8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yOuEP01w1juU2WEdpkyVA42s.png?f=fotoalbum_large

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 16:10
[...]

Zelf heb ik beide accounts. Het is een vinkje zetten in jouw installatie in het installateurs account. Daarna ontvang je direct en email met daarin een 'link' die je moet bevestigen en je hebt toegang. Er zijn dus twee mogelijkheden in jou geval. De installateur heeft het vinkje nog niet gezet of hij heeft een verkeerd email adres ingevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 16:10
Even een sanity check:

Vraag:
Heb eerst een onderbreker en dan het Q relais ? Ik zou dat omdraaien. Als je onderbreker 40A is wat is dan de waarde van jouw hoofdzekering. Je moet namelijk wel de selectiviteit regels aanhouden, In een woning bereik je selectiviteit als de beveiliging in je groepenkast eerder aanspreekt dan de beveiliging van het energiebedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzoverschoor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-08 13:34
[...]

Op zich kan het binnen een dag.
Maar ook bij mij gaf de installateur aan dat het tot 2 weken kon duren.(geloof dag 12 of 13 uiteindelijk....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Het aanmaken van een klantaccount kan eigenlijk al terplekke gedaan worden door de installateurs. Sommigen kiezen ervoor om het legplan etc door kantoor te laten doen. Afhankelijk van de prioriteit en drukte op kantoor kan dit dus langer duren. Ik hou zelf altijd één werkdag aan voordat monitoring in orde is. (Helaas heb ik enkele installateurs die dikke vingers hebben en/of het te eng vinden om zelf een legplan te maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-09 16:49
Pazo schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:50:
[...]

Dat kan alleen met Enlighten Manager, daarvoor het je een DHZ of installateursaccount nodig.
Lokaal zou het ook kunnen, maar dan moet je aan de slag met bijvoorbeeld Home Assistant of Domoticz.

[...]

Wat zie jij dan (kan je evt screenshot plaatsen)?
Klinkt alsof je geen Envoy / IQ Gateway Metered met CT spoelen hebt. Dan zie je alleen maar de productie kant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjudRxjS9E11fFDVyDbXCbde1PM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GgIRxXSnOvHRl1FnPDIxHp6s.jpg?f=fotoalbum_large
Boven performance zie ik regelmatig meerdere icoontjes staan met het percentage eigen gebruik, hoeveel je van het net haalt etc. Misschien mis ik gewoon iets doms hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Zenomyscus schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:17:
[...]

[Afbeelding]
Boven performance zie ik regelmatig meerdere icoontjes staan met het percentage eigen gebruik, hoeveel je van het net haalt etc. Misschien mis ik gewoon iets doms hoor :+
Je bedoeld dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpbBJLfIGGRxWWiDEbW5I8mnepc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Mr9CQRUiGAtWpMKMhomuR2Oc.png?f=fotoalbum_large

Dat kan je dus alleen zien als je een Envoy / IQ Gateway Metered hebt met aangesloten CT spoelen. Dan kan je zowel de productie kant als de consumptie kant zien. Met de Standaard zie je alleen de productie kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Pazo schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:47:
[...]

Je bedoeld dit:

[Afbeelding]

Dat kan je dus alleen zien als je een Envoy / IQ Gateway Metered hebt met aangesloten CT spoelen. Dan kan je zowel de productie kant als de consumptie kant zien. Met de Standaard zie je alleen de productie kant.
Is dit uiterlijk ook al afhankelijk van het type account? Ik zie een ander icoon voor geproduceerd (een lamp), en geen van de 2 waardes links en rechts van het midden (netto geexporteerd + net-afhankelijkheid). Ik heb een Metered gateway (productie staat er verder wel bij). Software versie is up-to-date: versie 3.7.1 (op Android 11). Ik heb alleen een normaal gebruikers account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Pazo schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:47:
[...]

Je bedoeld dit:

[Afbeelding]

Of dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Fgttvx0ThlgwUZBPlbSfQxsji0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJ1d4szr51kVr3a0rk6YG2LH.jpg?f=fotoalbum_large
Dat kan met Home Assistant (HA), in dit geval met standaard Envoy en de HomeWizard 3-fase meters als input.

[ Voor 31% gewijzigd door HermanGast op 30-05-2023 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
kdekker schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:58:
[...]

Is dit uiterlijk ook al afhankelijk van het type account? Ik zie een ander icoon voor geproduceerd (een lamp), en geen van de 2 waardes links en rechts van het midden (netto geexporteerd + net-afhankelijkheid). Ik heb een Metered gateway (productie staat er verder wel bij). Software versie is up-to-date: versie 3.7.1 (op Android 11). Ik heb alleen een normaal gebruikers account.
Zoals je ziet is het screenshot van 22 februari 2022. Die had ik nog in mijn foto album staan. Inmiddels is het zoals jij beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phil_BE
HeyDude schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:24:
[...]

Net gehoord dat België volgend jaar in maart aan de beurt zou zijn voor IQ8, ik ga zolang niet wachten en al aan de slag met IQ7+ hopelijk voldoende en niet te veel aftopping met sunpower 410Wp panelen op zuid zuid west en noord oost...
Pagina: 1 ... 74 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica