Kanaalplaat, leidingdoorvoer bij de oplegging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 09:31
Beste mede-Tweakers,

Binnenkort krijgen wij zonnepanelen en uiteraard wil ik de elektra naar de zonnepanelen toe zo netjes mogelijk weg werken. Nu is de gedachte om een ongebruikte 16mm buis bedoeld voor bijv. telefonie (woning is uit 2004) op de slaapkamer te gebruiken en vanaf daar een doorvoer te boren naar zolder.

Nu zijn de verdiepingsvloeren van kanaalplaat en heb ik me al ingelezen op dat je in de 'dallen' moet boren en de 'dammen' waar de wapening voor de voorspanning in zit moet mijden, zoals o.a. in dit onderwerp besproken.

Grote gaten boren in kanaalplaatvloer

De gedachte is om uit te komen in een 'slurf' tegen de dakrand waar opbergruimte is en daar de dakdoorvoer te maken. De zonnepanelen gaan werken met micro omvormers dus er hoeft geen ruimte te zijn voor een omvormer o.i.d.

Nu is het natuurlijk het mooist als de doorvoer in de muur terecht komt om vervolgens de leiding in de slaapkamer in de muur te kunnen frezen. Maar dat is tevens de dragende muur waarop de kanaalplaat opgelegd is. Dus ik vraag me af, ga ik daar geen stalen centreer strips voor de oplegging of iets dergelijks tegen komen terwijl ik aan het boren ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKdpvQIt8hsboIqJEDtclSIuOK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GOK8m8lsl6rqDdowUETl1ZeC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BV2Gfk9gQRFa2OZaGJgKrPEcoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s45vUKGUuJHbYT0YstuFWNjn.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals te zien is er in de 'slurf' geen dekvloer aanwezig dus zijn de kanaalplaten goed te zien. Ik weet ook aan de hand van een andere reeds bestaande doorvoer elders in de slurf waar de 'dallen' en 'dammen' zich bevinden dus dat is prettig. Ook is te zien dat kanaalplaat zo te zien met een anker aan de muur bevestigd is.

Mocht hier iemand zijn met meer kennis van dit soort opleggingen en die een idee heeft of je zonder problemen naar de muur kan boren dan hoor ik het graag :) Het meest 'concrete' wat ik tot nu toe hierover kon vinden is dit document https://van-nieuwpoort.co...en-kanaalplaatvloeren.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:15
Weet je de fabrikant? Dan die mailen. Dan rekent een constructeur het voor je na. Zelf aan de hand gehad met platen van VBI.

Zon 16mm gaatje in de kanaalplaat zou ik zelf wel geloven eerlijk gezegd. Frezen in de muur is iets spannender. Wellicht eea alvast uittekenen met een leidingzoeker. Normaliter ligt de elektra ook ingefreesd in de muur en gaat deze naar de plafond centraaldoos dus verticaal moet kunnen zou je zeggen. Je gaat echter ook een stuk horizontaal frezen en dat is gevaarlijker. Zou dat wel even laten checken en zeker bij draagmuur.

Hoeveel zonnepanelen gaat het om kan je niet beter buitenom of via wasmachinegroep?

[ Voor 12% gewijzigd door FitTiv op 25-03-2023 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:19
(jarig!)
Heb je de constructietekeningen al bij de gemeente opgevraagd.
Soms heb je nog ijzers tussen de woningscheidende wanden die ook in de platen lopen.

[ Voor 40% gewijzigd door Draakje5 op 25-03-2023 06:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-05 09:13
@XElD

Waarom ga je dwars door de plaat? Pak hem iets meer naar rechts, dan ga je tussen de twee platen in zitten in de stortnaad. Dan kom je niets tegen. En verzwakt je de plaat ook niet.

En een sleuf van een elektra leiding frezen kan makkelijk in die wand. Hoe denk je dat die bestaande wcd daar is gekomen?

Zolang je maar niet dieper als 30mm ga is er niet aan de hand.

Het enige spannende in dit verhaal is wat hier boven al gezegd is, dat je het bestaande elektra tegen kom. Dus goed kijken met een leiding zoeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
BBB-Nick schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:04:
@XElD

Waarom ga je dwars door de plaat? Pak hem iets meer naar rechts, dan ga je tussen de twee platen in zitten in de stortnaad. Dan kom je niets tegen. En verzwakt je de plaat ook niet.
Wel even op de constructietekeningen kijken of er dus geen koppelwapening in de naad ligt, zoals @Draakje5 hierboven al aankaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-05 09:13
Je kan de vloer inderdaad koppelen middels wapeningstaven in de naad of met strippen en kanaalplaat ankers op de plaat. Aangezien je op de foto optie twee zie zal het hoogst onwaarschijnlijk zijn dat er ook nog eens koppelwapening in de naad ligt.

Ff wat anders, ik zie dat je schuine dak veel verder naar beneden door loopt, waarom laat je de kabel niet onder de pannen door naar beneden lopen en boor je hem pas op de verdieping daaronder naar binnen? Dan hoef je helemaal niet door het beton heen?

[ Voor 34% gewijzigd door BBB-Nick op 25-03-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:26

Vliegvlug

Flight Simple

Zijn er echt geen andere routes voor de kabel?
De centrale schacht waar ook de rioolontluchting e.d. door heen gaat zou ik ook ergens op de vliering verwachten. Deze loopt meestal wel tot de kruipruimte als je die hebt en vanaf daar naar de meterkast door is dan een stuk makkelijker dan het frezen en boren door muur en plafond wat je nu van plan bent.
Zo heb ik mijn netwerkkabels bijv gelegd vanaf de meterkast naar de eerste etage. Via de vliering was wel een flinke omweg maar alsnog een stuk makkelijker dan door muren en vloeren heen waarbij juist de overgang tussen die twee het lastig maakt zoals je zelf ook al merkt.
Mijn PV kabels lopen daar ook doorheen.

Valt me trouwens op dat je op de foto van je slaapkamer rechts van de naad wilt boren en op de foto van de vliering links. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
Ha dank tot alle reacties tot nu toe, hier kan ik zeker wat mee. Kom er later vandaag als ik de tijd verder op terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:19
(jarig!)
Ernemmer schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:06:
[...]

Wel even op de constructietekeningen kijken of er dus geen koppelwapening in de naad ligt, zoals @Draakje5 hierboven al aankaart.
Dat was de juiste term die ik zocht inderdaad. Koppelwapening. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
Zo, om even de vragen hier te beantwoorden.

Wat betreft de tekeningen en wie is de fabrikant. Ik heb de tekeningen inderdaad opgevraagd bij de gemeente. Echter blijkt dat voor deze wijk bij de digitalisering van de archieven iets niet goed is gegaan waardoor een deel van de dossiers ontbreekt bij de omgevingsdienst. Ik heb wel tekeningen van woningen elders in de wijk gekregen gebouwd door een andere architect zonder verder leges te hoeven betalen, maar niet de onze. Ben nog wel voornemens om het nog eens na te vragen bij de architect... alleen is het dan nog uitvogelen door welke andere architect onze woning is ontworpen want er waren meerdere architecten. Mocht daar uiteindelijk niks uit komen dan ga ik wel verhaal halen bij de omgevingsdienst want het kan natuurlijk niet zo zijn dat een bouwdossier domweg zoek is bij de instantie die bouwvergunningen verleent.

Wat betreft de optie van een PV verdeler. Daar dacht ik inderdaad eerder ook aan. Echter wordt het een configuratie met een Enphase. Nu zijn daar speciale PV verdelers voor verkrijgen waar de IQ Gateway dan ook aan gekoppeld wordt. Echter wil ik graag gebruik maken van de metered versie van de IQ Gateway om de mogelijkheid te hebben om in de toekomst evt. nog de Enphase batterij erbij te kunnen nemen. Daarvoor moeten meetspoelen in de meterkast zitten verbonden met de IQ Gateway. Die kan dan niet op zolder bij de PV verdeler zitten. Nou zou je natuurlijk ook kunnen zeggen nou ja PV verdeler boven, IQ Gateway beneden. Maar als je dan bedenkt dat op die groep ook de wasmachine/droger zit denk ik dat je dan wel de grens een beetje opzoekt m.b.t. de powerline communicatie vanuit de micro-omvormers naar de IQ Gateway. Dus dan ga ik liever voor een apparte groep als dit te realiseren is.

Wat betreft het frezen, inderdaad zo zijn de bestaande leidingen natuurlijk ook in de muur gemaakt. En wat betreft evt. andere leidingen en horizontaal frezen daar was ik met inderdaad van bewust. Ik heb een gelukkig een goede spanningszoeker (Bosch GMS 120) liggen.

Wat betreft de centrale schacht. Onze woning wijkt iets af van een typische indeling en de centrale schacht zit tegenover de hal achter het toilet. Dus dan zou ik bijv. een goot over het plafond moeten maken om er te komen. Ook zit boven het toilet de verdeler voor de verwarming onder een verlaagd plafond. Dit zou ik dan open moeten gaan slopen om erbij te komen. Niet de meest aantrekkelijke optie.
Vliegvlug schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:29:
Valt me trouwens op dat je op de foto van je slaapkamer rechts van de naad wilt boren en op de foto van de vliering links. ;)
Haha, goed gespot, het was ook een snel gemaakt schetsje!
BBB-Nick schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:04:
@XElD
Echt, top suggestie! Zo weet ik dan ook meteen goed waar ik uitkom als ik ga boren!
BBB-Nick schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:09:
Je kan de vloer inderdaad koppelen middels wapeningstaven in de naad of met strippen en kanaalplaat ankers op de plaat. Aangezien je op de foto optie twee zie zal het hoogst onwaarschijnlijk zijn dat er ook nog eens koppelwapening in de naad ligt.
Kijk, dat is erg fijn om te weten!
BBB-Nick schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:09:
Ff wat anders, ik zie dat je schuine dak veel verder naar beneden door loopt, waarom laat je de kabel niet onder de pannen door naar beneden lopen en boor je hem pas op de verdieping daaronder naar binnen? Dan hoef je helemaal niet door het beton heen?
Ha, goed gespot! Ja, dat was eerlijk gezegd ook mijn originele idee.

Ik wil een PVTube AC laten plaatsen als dakdoorvoer: https://conduct.nl/product/pvtube-ac/ en https://conduct.nl/pvtube-dakdoorvoer/

Een fijne oplossing, alleen leek het mij nou niet bepaald het meest fraai zo'n zwarte kap en een gootje ernaar toe. Als ik dit in de slurf kwijt kan heeft dat de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
Hoi, even een update hoe 't nu gegaan is!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbskLrIpyAOylzJnsDcJ0mFXkpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bo4PSNFdqYsAqDPxUUe8WMoq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0TjBxQ9itfjvj-Lx9XjIsNP-MY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJEBR6lblZm3ayjzp67KVAQV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Taj0UjrAK-iu7li1ofKR1nBtcTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vNsSCNRsM8qet7IdFFDhHhNI.jpg?f=fotoalbum_large

Een gat geboord met een flink lange boor (30cm) op de naad tussen twee kanaalplaten (20cm dik had ik opgemeten) en zoals jullie kunnen zien past daar mooi een 19mm pijp doorheen. Dank voor alle tips hier! :*)

Ik had boven even een zaklamp op het gat gezet. Zoals te zien kwam ik daar inderdaad een oplegrubber van de vloer tegen evenals pur schuim waarmee e.e.a. zal zijn afgedicht naar de dilatatievoeg. Ik was voorzichtig en heb onder een beperkte hoek geboord en het gat kwam mooi voor beiden uit.

[ Voor 10% gewijzigd door XElD op 07-04-2023 16:20 ]

Pagina: 1