Toon posts:

Het grote Enphase topic

Pagina: 1 ... 73 ... 77 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Snelvuur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-05 19:33
Glashelder schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:33:
[...]

Adereindhulzen met solide kabel? Die is nieuw voor mij.. :) Losse solide aders mogen volgens mij zo onder de klemmen - mits ze wel dezelfde diameter hebben.
Heb wago's daar waar het solide is maar in de meterkast heb ik 6mm flexibel en dan gebruik ik aderhulzen.

• charles54
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-06 08:21
Het zal vast wel een keer gevraagd zijn maar ik kan het niet vinden.
Volgende week wordt de Envoy Metered in de meterkast aangesloten.
Ik heb een 3 fase kabel van dak naar meterkast gelegd.
Kan ik nu de panelen, IQ7a en 3 fasekabel veilig met elkaar verbinden.
Ik heb begrepen dat er pas stroomproductie is na aansluiting van de Envoy.

Misschien iets duidelijker uitgelegd.
Kan ik als ik alles op het dak aansluit het uiteinde van de kabel in de meterkast gewoon los laten liggen, totdat het Q-relais en de Envoy worden aangesloten of moeten er wago's op of moet ik het anders aanpakken.

[Voor 27% gewijzigd door charles54 op 24-05-2023 12:48. Reden: betere vraagstelling]

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:59
De IQ7A hebben een standaard netprofiel ingesteld staan. Indien correct aangesloten zullen deze al gewoon gaan werken. De IQ Gateway zal op een later moment gaan zorg dragen voor het juiste netprofiel richting de IQ7A's.

Wel aansluiten op het IQ Relais.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Ik heb mijn Enphase Envoy gekoppeld aan PVoutput. Heeft afgelopen weken prima gewerkt, echter vandaag ineens uit het niets, geen data meer. Leeg. Er is niets veranderd. Enphase zelf rapporteert wel, dus de data is aanwezig. Iemand anders toevallig ook last van? Of een tip waar naar te kijken?

3800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:08
Microkid schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:49:
Ik heb mijn Enphase Envoy gekoppeld aan PVoutput. Heeft afgelopen weken prima gewerkt, echter vandaag ineens uit het niets, geen data meer. Leeg. Er is niets veranderd. Enphase zelf rapporteert wel, dus de data is aanwezig. Iemand anders toevallig ook last van? Of een tip waar naar te kijken?
[Afbeelding]
Kan alleen melden dat ik het probleem ook heb. Gisteren is compleet. Vanaf middernacht geen data meer.

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Sunglasses and beards

[Mad Max] schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:52:
[...]

Kan alleen melden dat ik het probleem ook heb. Gisteren is compleet. Vanaf middernacht geen data meer.
Ah, kijk, dan zal er centraal iets aan de hand zijn. Dan ga ik niet verder zoeken, het zal dan (hopelijk) vanzelf weer gaan werken :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:20
Hier ook. Maar even afwachten.

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ralfie165
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-06 10:42
Microkid schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:49:
[Afbeelding]
Ik vermoed dat dit de oorzaak is:
https://forum.pvoutput.org/t/enphase-api/6514
De impact op de API schijnt nogal groot te zijn. API v2 logt nog wel naar PVOutput. V4 niet meer.

 iPhone 14 |  iPad Pro 12,9" 2018 |  Mac mini M2 Pro |  Apple TV 4K | Live PVOutput 3.770 kW W-NW 276°

• ogdak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-06 16:01
Pazo schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:02:
Hier ook. Maar even afwachten.
Same here

8600Wp https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13448&sid=13242

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Sunglasses and beards

Ralfie165 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:15:
[...]

Ik vermoed dat dit de oorzaak is:
https://forum.pvoutput.org/t/enphase-api/6514
De impact op de API schijnt nogal groot te zijn. API v2 logt nog wel naar PVOutput. V4 niet meer.
Lijkt er dus op dat PVoutput hun GET commando moet aanpassen...

Update: De oorzaak zit bij Enphase zelf. "This is due to an unrelated outage at Enphase servers - which hopefully should resolved itself soon."

[Voor 16% gewijzigd door Microkid op 24-05-2023 14:51]

• [Mad Max]
Aldus Enphase, op 22 mei bekend gemaakt, effectief op 24 mei.
https://developer-v4.enphase.com/docs/release_notes

Dus ja, niet iets wat wij als gebruiker van PVOutput kunnen aanpassen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 12:55
Eddie_ schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:37:
De IQ7A hebben een standaard netprofiel ingesteld staan. Indien correct aangesloten zullen deze al gewoon gaan werken. De IQ Gateway zal op een later moment gaan zorg dragen voor het juiste netprofiel richting de IQ7A's.

Wel aansluiten op het IQ Relais.
Zolang @charles54 zijn kabel nog los in de meterkast heeft liggen zal er geen productie plaats vinden.

PVOutput

• Eddie_
Vandaar dat ik ook zeg: indien correct aangesloten.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:14

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Heeft iemand hier een kant en klare CURL voor HA waarmee je zelf de data naar PVOutput kunt pushen? Hoevaak draaien jullie die?

Mocht PVOutput niet snel het issue opgelost hebben dan wil ik persoonlijk de route gaan omdraaien en dan zelf de data maar naar ze pushen.

Ben alleen liever lui dan moe….dus als iemand de programmatuur al kant en klaar heeft staan ;)

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

• Pazo
Ralfie165 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:15:
API v2 logt nog wel naar PVOutput. V4 niet meer.
API V2 is verlengd tot 30 september 2023. Dus ik dacht, in PVOutput V4 versie terugzetten naar V2. Helaas geeft PVOutput daarbij de melding date V2 niet meer ondersteund wordt, en de instellingen staan gelijk weer op V4. Dus kan het daar niet omzetten naar V2 helaas.

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Sunglasses and beards

Inzake Enphase en PVOutput: via het PVoutput forum lijkt het er op dat de oorzaak bij Enphase zit (in de techniek, dus blijkbaar niet in de API?).
This is due to an unrelated outage at Enphase servers - which hopefully should resolved itself soon.

[Voor 11% gewijzigd door Microkid op 24-05-2023 14:53]

• MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:25
Ik heb sinds vandaag geen auto upload meer werkend bij mijn NO set met Enphase. Iemand nog tips of ideeën? Al geprobeerd te revoken op PVO, maar als ik dan vervolgens Authorize doe dan krijg ik Oops something went wrong error, our engineers are on it melding van Enphase... Of gewoon morgen weer proberen?

Oh ik zie nu dat meer mensen hier last van hebben... Maar even afwachten dus en blijven volgen :)

[Voor 14% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 24-05-2023 15:02]

Heerhugowaard ZW 4480Wp met schaduw en NO 2905Wp

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pazo
@MatsuMatsu85 zoals @Microkid hierboven aan geeft lijken er proberen te zijn op de Enphase servers sinds vandaag. Ik zou het even afwachten vandaag voor dat je allerlei dingen gaat proberen wat misschien helemaal niet nodig is :)

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:06
nietwijk schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:28:
[...]

Nee, dat is niet gek. Dat onderwerp komt hier maandelijks terug overigens.
Over de levensduur van de installatie levert IQ7+ waarschijnlijk meer op dan IQ7A. Daarnaast Is de IQ7+ fors goedkoper dan de IQ7A. Het kantelpunt ligt overigens ergens rond de 400/410 Wp. Bij jou is IQ7+ de beste keuze.

Aanvulling: Op 3 mei was je waarschijnlijk beter af met een IQ7A nu de panelen nog nieuw zijn, maar 95% van de dagen ben je beter af met een IQ7+. En als je panelen verouderen ben je 100% van de tijd beter af met IQ7+. Het prijsverschil heb ik dan nog niet eens meegerekend.
thnx voor de toelichting

longterm: ADA, XLM, OST, RDD, SIA. For fun: NYC

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:11
Pazo schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:02:
@MatsuMatsu85 zoals @Microkid hierboven aan geeft lijken er proberen te zijn op de Enphase servers sinds vandaag. Ik zou het even afwachten vandaag voor dat je allerlei dingen gaat proberen wat misschien helemaal niet nodig is :)
Pvoutput werkt weer . 😄

pvoutput

• [Mad Max]
CeeBee schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:52:
[...]

Pvoutput werkt weer . 😄
Helaas, ik zij bij mij alleen nog maar (ook na refresh) 23-5 als laatste data.

• MatsuMatsu85
Er komt bij mij ook weer data binnen 😊 Hopelijk doet hij het straks bij iedereen weer...
CeeBee schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:52:
[...]

Pvoutput werkt weer . 😄

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Hoe werkt ie ook weer.

• hummelen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:55
Ik heb volgens mij vandaag geen problemen gehad met de koppeling tussen Enphase en PVOutput 8) .... maar ik zit niet de hele dag te kijken.

• MatsuMatsu85
@hummelen Nee klopt, volgens mij had niet iedereen last, zover ik weet had @Copitano geen last met de logging... Maar ik bijv wel...

[Voor 7% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 24-05-2023 16:57]

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Miersel schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:56:
[...]

Als je een installateurs(bedrijfs)account aanmaakt kun je veel meer zien, o.a. spanning per omvormer en foutmeldingen. Wellicht kun je daar meer uit halen.
Hoe je zo’n account aanmaakt staat in de TS.
Mijn envoy heeft geen internetverbinding meer, er staan geen gegevens van mijn omvormers meer in de cloud.
Ik zal het dan ook lokaal uit moeten kunnen lezen.

[Voor 19% gewijzigd door fenrir op 24-05-2023 17:08]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
fenrir schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:06:
[...]

Mijn envoy heeft geen internetverbinding meer, er staan geen gegevens van mijn omvormers meer in de cloud.
Als je v5 hebt wel, als je v7 hebt wordt het lastiger ivm online token.
Zie [Enphase] Haal meer uit je Envoy!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:15
fenrir schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:06:
[...]

Als dit een bewuste keuze is: let op dat dit je Enphase fabrieksgarantie kan kosten.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07:24

HermanGast

Exige GT3

Minder dan 20Watt. 2,5 is overdreven, zeker op die 30 cm.
Maar is prima hoor, ik heb m gewoon in stopcontact, wcd in meterkast. Nooit probleem mee.

[Voor 4% gewijzigd door HermanGast op 24-05-2023 21:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Zep Man
HermanGast schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:23:
Minder dan 20Watt. 2,5 is overdreven, zeker op die 30 cm.
Maar is prima hoor, ik heb m gewoon in stopcontact in wcd. Nooit probleem mee.
Ik hou mij liever aan de specificaties. Dat voorkomt gezeur als het ooit op fabrieksgarantie aankomt, waarbij je overgeleverd bent aan de grillen van de fabrikant zonder wettelijke bescherming.

• Eddie_
The Zep Man schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:50:
[...]

Als dit een bewuste keuze is: let op dat dit je Enphase fabrieksgarantie kan kosten.
Waarom kan dit fabrieksgarantie kosten? D'r zijn nog steeds mensen zonder internet (zeldzaam maar toch).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Staat ergens in de voorwaarden van Enphase dat als je aanspraak wil maken op de lange garantie (langer dan het minimum van zo’n 2 jaar) dat het systeem online moet blijven.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:19
Gelukkig hebben we in europa een sterk consumentenrecht.. of je zo ver wil gaan is dan weer een 2e.

• Eddie_
@Glashelder Je hebt helemaal gelijk. Ik had dit nog niet eerder gezien maar dit staat inderdaad zo in de garantievoorwaarden. Artikel 1.i.A:

1. Uitsluitingen van de garantie.
i. Deze beperkte garantie is in de volgende omstandigheden niet van toepassing:
a) indien het Gedekte Product niet binnen 45 aaneengesloten dagen na de Aanvangsdatum
van de Garantie bij Enphase is geregistreerd of (indien het Gedekte Product een Microomvormer betreft) niet via een Envoy met het internet is verbonden (zoals wordt
beschreven in de handleiding voor installatie en gebruik die beschikbaar is via
www.enphase.com);

• The Zep Man
Eddie_ schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 06:19:
[...]

Waarom kan dit fabrieksgarantie kosten? D'r zijn nog steeds mensen zonder internet (zeldzaam maar toch).
Je vraag is al beantwoord. Voor de situatie die je schetst: de IQ Gateway kan ook m.b.v. een modem aangesloten worden op een mobiel netwerk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Zep Man
JWT schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:23:
Gelukkig hebben we in europa een sterk consumentenrecht.. of je zo ver wil gaan is dan weer een 2e.
Consumentenrecht is tussen jou en verkoper. Niet tussen jou en fabrikant. Alles wat de fabrikant doet is extra, onder de door hen gestelde voorwaarden.

[Voor 12% gewijzigd door The Zep Man op 25-05-2023 08:34]

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Eddie_ schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:26:
@Glashelder Je hebt helemaal gelijk. Ik had dit nog niet eerder gezien maar dit staat inderdaad zo in de garantievoorwaarden. Artikel 1.i.A:

1. Uitsluitingen van de garantie.
i. Deze beperkte garantie is in de volgende omstandigheden niet van toepassing:
a) indien het Gedekte Product niet binnen 45 aaneengesloten dagen na de Aanvangsdatum
van de Garantie bij Enphase is geregistreerd of (indien het Gedekte Product een Microomvormer betreft) niet via een Envoy met het internet is verbonden (zoals wordt
beschreven in de handleiding voor installatie en gebruik die beschikbaar is via
www.enphase.com);
Wat ook ergens niet gek is. Ik bedoel...als de volledig van internet losgekoppelde installatie na jaren ineens niet meer werkt omdat een firmware update niet doorgevoerd kon worden (bijv. een verandering in de URL voor het ophalen van de firmware om maar wat te noemen) dan staat ook meteen iedereen moord en brand te gillen.

Daarnaast weet je voor aanschaf dat dit een voorwaarde is. Het feit dat je willes en wetens dit product koopt geeft aan dat je accoord gaat met de voorwaarden.

Beetje zelfde als China meuk kopen (want zo lekker goedkoop) en dan klagen dat de Chinese overheid meekijkt.....

• The Zep Man
Panzer_V schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:31:
Wat ook ergens niet gek is. Ik bedoel...als de volledig van internet losgekoppelde installatie na jaren ineens niet meer werkt omdat een firmware update niet doorgevoerd kon worden (bijv. een verandering in de URL voor het ophalen van de firmware om maar wat te noemen) dan staat ook meteen iedereen moord en brand te gillen.
De micro-omvormers werken ook zonder IQ Gateway (mits gekocht met het juiste profiel ingebouwd of eenmalig geconfigureerd). Het is onwaarschijnlijk dat die plots niet meer leveren enkel door een gemiste nieuwere firmware.

Dan nog is het onverstandig, want je hebt inderdaad geen fabrieksgarantie op de micro-omvormers zonder aansluiting op een IQ Gateway en zonder aansluiting op het internet.

[Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 25-05-2023 08:46]

• JWT
Panzer_V schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:31:
[...]

Daarnaast weet je voor aanschaf dat dit een voorwaarde is. Het feit dat je willes en wetens dit product koopt geeft aan dat je accoord gaat met de voorwaarden.
Ik denk dat de meeste consumenten dit niet weten. De voorwaarden zijn mij niet aangeboden. Maar de meeste installateurs zullen het niet zonder internet connectie opleveren, al is het maar voor de app. Ik denk niet dat een installateur aangeeft dat de consument heel goed moet opletten dat de wifi blijft werken voor de garantie. En ik denk ook niet dat dat vereist kan worden met het doel van het product. Het hangt ook wellicht van het issue af (is het een hack of gewoon een hardwarematig defect). Maar verstandig is gewoon te voldoen aan de voorwaarden als dat kan.

[Voor 4% gewijzigd door JWT op 25-05-2023 11:06]

• The Zep Man
JWT schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:01:
Ik denk dat de meeste consumenten dit niet weten. De voorwaarden zijn mij niet aangeboden. Maar de meeste installateurs zullen het niet zonder internet connectie opleveren, al is het maar voor de app. Ik denk niet dat een installateur aangeeft dat de consument heel goed moet opletten dat de wifi blijft werken voor de garantie.
Dat is tussen consument en verkoper (niet per se installateur!), niet tussen consument en Enphase. Als de verkopende partij claimt dat er 25 jaar garantie zit op de micro-omvormers zonder de consument daarover goed te informeren, dan is dat iets om uit te vechten tussen consument en verkoper. Het kan zijn dat de verkoper verantwoordelijk is voor de 25 jaar geclaimde garantie als die de consument niet goed geïnformeerd heeft over de voorwaarden daarvoor.

Goed informeren kan zijn "de 25 jaar fabrieksgarantie komt vanuit Enphase, en er moet voldaan worden aan de voorwaarden die Enphase stelt. Zie (...)."

Ter referentie:
verkoper != installateur != fabrikant != ...

[Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 25-05-2023 11:13]

• ktmlc4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 15:10
Iemand een idee hoe ik en of ik gemakkelijk de hoogte van de AC spanning kan uitlezen bij de omvormers?
Waarom wil ik dit weten, mijn omvormers vallen regenmatig uit bij veel zon rond het middaguur. Zeer waarschijnlijk te hoge spanning in de straat. Ik heb mijn kabels naar de omvormers al vervangen door 6mm², maar helaas werkt dit nog niet.

Als ik in de meterkast de spanning meet valt de spanning wel mee. Ergens tussen de 235 en 240V. Dus ergens zit er iets niet lekker. Daarom wil ik weten wat de uitgaande spanning is die de omvormers levert en waarom deze uitvalt.

Via Enlighten manager schijnt dit wel te kunnen, maar alleen als je installateur bent. Installateur account aanvragen lukt mij niet helaas.

Iemand een oplossing of iets waar ik verder kan zoeken waarom ze uitvallen?

12x 300Wp, Enphase iq7 micro omvormers, Azimut 160°, hellingshoek 15°, IJmuiden

• The Zep Man
ktmlc4 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:14:
Via Enlighten manager schijnt dit wel te kunnen, maar alleen als je installateur bent. Installateur account aanvragen lukt mij niet helaas.
Waarom lukt dat niet?

• ktmlc4
  • Laatst online: 25-05 15:10
Omdat je dan een KvK nummer e.d. nodig heb.

12x 300Wp, Enphase iq7 micro omvormers, Azimut 160°, hellingshoek 15°, IJmuiden

• The Zep Man
ktmlc4 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:20:
[...]

KvK-nummer is enkel nodig voor financiële zaken (zoals als bedrijf geld ontvangen door voor Enphase garantieafhandelingen uit te voeren). Vul gewoon onzin in. Er is geen controle op als je niets doet waarop het KvK-nummer van toepassing is.

Wat je wilt kan mogelijk ook met een DHZ (doe het zelf)-account, maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb gewoon een installer-account.

[Voor 14% gewijzigd door The Zep Man op 25-05-2023 11:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
ktmlc4 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:20:
[...]

FAQ vraag 14

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Iemand een idee hoe ik en of ik gemakkelijk de hoogte van de AC spanning kan uitlezen bij de omvormers?
Waarom wil ik dit weten, mijn omvormers vallen regenmatig uit bij veel zon rond het middaguur. Zeer waarschijnlijk te hoge spanning in de straat. Ik heb mijn kabels naar de omvormers al vervangen door 6mm², maar helaas werkt dit nog niet.

Als ik in de meterkast de spanning meet valt de spanning wel mee. Ergens tussen de 235 en 240V. Dus ergens zit er iets niet lekker. Daarom wil ik weten wat de uitgaande spanning is die de omvormers levert en waarom deze uitvalt.

Wederom:
Check je events:
http://envoy/event.json

Je inverters zullen meldingen geven als ze uitgaan door te hoge spanning.

Voor andere handige lokale links:
[Enphase] Haal meer uit je Envoy!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:46
Pazo schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:25:
@Microkid @CronoS76 Het ligt denk ik ook aan de integratie en de firmware versie van de Envoy / Gateway. De Posixx integratie voor Home Assistant leest iedere 5 minuten uit. Die trekt (in ieder geval in v5 van de Envoy / Gateway) het lokaal eruit. Maar versie 7 van de Envoy (die dus gebruik maakt van een token die gekoppeld is aan Enlighten), leest maar 1x per 15 minuten uit. Want Enlighten rapporteert maar 1x per 15 minuten.
Hoe zit dat trouwens met de metered versie? Geeft die wel real-time gebruik weer?

Edit: met de standaard versie zit je qua resolutie sowieso vast aan het update-interval van de micro's, ik snap dat die niet constant informatie lopen te versturen. Met CT's kun je wel direct alles meten, maar wordt dat ook gedaan?

[Voor 15% gewijzigd door Zwartoog op 25-05-2023 12:14]

• The Zep Man
Zwartoog schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:09:
[...]

Hoe zit dat trouwens met de metered versie? Geeft die wel real-time gebruik weer?
Lees even de opvolgende reacties, zoals deze:

The Zep Man in "Het grote Enphase topic"

Het ligt eraan hoe de IQ Gateway uitgelezen wordt. Lokaal kan je realtime krijgen. Mogelijk is daarvoor wel installatie van de CT-meetspoelen nodig, gebaseerd op wat je wilt uitlezen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zwartoog
The Zep Man schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:15:
[...]

Lees even de opvolgende reacties, zoals deze:

The Zep Man in "Het grote Enphase topic"

Het ligt eraan hoe de IQ Gateway uitgelezen wordt. Lokaal kan je realtime krijgen. Mogelijk is daarvoor wel installatie van de CT-meetspoelen nodig, gebaseerd op wat je wilt uitlezen.
Ik lees hem inderdaad lokaal uit, via Domoticz. Heb nu de Standard, maar net de Metered met CT-spoelen besteld. Begon door de discussie ineens te twijfelen of die real-time data ook real-time beschikbaar is :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
Zwartoog schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:09:
[...]

Edit: met de standaard versie zit je qua resolutie sowieso vast aan het update-interval van de micro's, ik snap dat die niet constant informatie lopen te versturen. Met CT's kun je wel direct alles meten, maar wordt dat ook gedaan?
Ik heb de metered met CT's en de Posixx integratie plot iedere 5 minuten in de grafiek. Maar volgens mij heb ik eerder gelezen dat Posixx zelfs iedere 30 seconden uitleest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Zep Man
Zwartoog schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:20:
[...]

Ik lees hem inderdaad lokaal uit, via Domoticz. Heb nu de Standard, maar net de Metered met CT-spoelen besteld. Begon door de discussie ineens te twijfelen of die real-time data ook real-time beschikbaar is :X
Ik heb alleen ervaring met de metered. Je kan hem lokaal net zo vaak uitlezen als dat je wilt, en die gegevens zijn dan ook opnames van dat moment. De meeste manieren van uitlezen houden een frequentie van 30 seconden aan, maar dat is niet het minimum (maar vaak wel redelijk en doeltreffend).

• Zwartoog
The Zep Man schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:23:
[...]

Ik heb alleen ervaring met de metered. Je kan hem lokaal net zo vaak uitlezen als dat je wilt, en die gegevens zijn dan ook opnames van dat moment. De meeste manieren van uitlezen houden een frequentie van 30 seconden aan, maar dat is niet het minimum (maar vaak wel redelijk en doeltreffend).
Thanks, dat stelt mij weer gerust :) Nu mijn nieuwe meter elke seconde een update stuurt over de P1 is het vrij irritant als de data niet synchroon loopt tussen de gerapporteerde teruglevering en opwek volgens de Standard.

Verder weet ik ook niet zeker of er verder echt een nut is - gebruikers sturen op PV-opwek kun je natuurlijk net zo transparant doen op basis van overschot (teruglevering).

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:28
De 1e stap van zelf installeren is gezet. alle montage systemen van Van Der Valk liggen op het dak. Alle aansluitkabels klaar en PV in de meterkast compleet. Nu alleen de panelen en de ballast naar het dak. Er zijn zat bedrijven die een verhuislift verhuren, sommige geven aan dat zij helpen met beladen, andere geven expliciet aan dat je alles zelf moet doen. Maar zijn verhuisbedrijven wel de goede partij? Ben erg benieuwd naar 'zelf installateurs' en hoe zij dit hebben opgelost. Overigens ter info, platdak op 10 meter, geen trekhaak op mijn auto :)

• Eddie_
Ik haal altijd een verhuislift bij Bo-Rent (maar ik heb wel een trekhaak). Dan moet ik alles wel zelf doen, maar dat is echt niet zo moeilijk.

AC Route ook al klaar?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

JWT schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:01:
[...]

Ik denk dat de meeste consumenten dit niet weten. De voorwaarden zijn mij niet aangeboden. Maar de meeste installateurs zullen het niet zonder internet connectie opleveren, al is het maar voor de app. Ik denk niet dat een installateur aangeeft dat de consument heel goed moet opletten dat de wifi blijft werken voor de garantie. En ik denk ook niet dat dat vereist kan worden met het doel van het product. Het hangt ook wellicht van het issue af (is het een hack of gewoon een hardwarematig defect). Maar verstandig is gewoon te voldoen aan de voorwaarden als dat kan.
Ik denk ook dat er weinig consumenten zijn die beseffen dat de installateur je gehele NAW en de rest aan contactgevens invoert in een database bij Enphase. Had ik in het offertetraject best wel graag willen weten (2017)

Van klussen krijg je grijze haren

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Hoeveel panelen/vermogen heb je op 1 string? Heb je 3 fasen in je meterkast en de panelen gelijkmatig verdeeld?

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Met deze kun je, mits binnen WiFi bereik, op afstand je spanning zien.
Gewoon json uitlezen, of web-pagina

[Voor 33% gewijzigd door HermanGast op 25-05-2023 19:08]

• Ies Korpershoek
Eddie_ schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:30:
Ik haal altijd een verhuislift bij Bo-Rent (maar ik heb wel een trekhaak). Dan moet ik alles wel zelf doen, maar dat is echt niet zo moeilijk.

AC Route ook al klaar?
De kabel 5x2,5mm2 (t.b.v. 6x405watt Panelen) ligt naar het dak, maar nog niet aangesloten op de Q kabels. IP68 doos ligt klaar. Alle Q kabels zijn ook gebruik gereed, afsluitdop en verlengd voor AC aansluiting. Maar wat mij tegenhoudt als ik nu de IQ8AC monteer en aansluit hoe bescherm ik dan de DC kant op de inverter zolang er geen panelen liggen ik heb geen afsluit/bescherm doppen of zoiets. Mijn planning is dat te doen de dag voor de panelen naar het dak gaan.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Vandaag is de installateur hier gestart met monteren van een in-dak systeem met 26x 395 Wp panelen op OZO (50 graden helling) en Enphase IQ7+. Alle panelen liggen in 1 3-fase AC "string", maar dat lijkt me OK? Wat ik wel typisch vindt, is dat het "uiteinde" van de string juist aan de kant van het dak ligt welke zich het verst van de meterkast bevindt, lijkt me niet heel logisch? (Is wel weer iets dichter bij de TR op de 1e verdieping (met WP en WTW), dus wellicht gaan ze daar eerst heen (zal ik morgen nog even navragen).

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:04
drboneym schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:50:
Hey jongens en meiskes,

de laatste dagen hoor ik dus veel onduidelijkheid over aansluitschema's van Enphase onderdelen in de meterkast. Ik heb nauw contact met de hoofd field engineer van Enphase voor de Benelux.

Hierbij de meest recente aansluitschema's rechtstreeks van de bron, inclusief metered Envoy en Q Relais. EDIT: dit schema komt uit een presentatie van eind 2020. Ik word altijd op de hoogte gesteld van grote wijzigingen of nieuwe best practices en daar heb ik nog niets van gehoord.

EDIT2: verdere duiding:
- er wordt hier iets toegepast dat noemen we branching: maak één 'string' van micro's niet langer dan 7 stuks. Heb je 12 micro's op één fase, maak dan 2 'stringen' van 6 en laat ze samen in één doos samenkomen. Heb je 8 micro's op één kabel, maak 2x4. Dit komt naar zegge van Enphase de VRise en de communicatie tussen micro en Envoy ten goede. Maar vandaar dat het lasdoor in het midden van de serie is getekend hier.
- er staan aantallen aangegeven bij de serielengtes per afzekeringswaarde. Dit heeft te maken met verzadiging van automaten (tot 12 stuks IQ7+ op 20A automaat, 10 stuks IQ7+ op 16A automaat). Enphase heeft dit in dit schema opgenomen om het advies van de automaatfabrikanten over te nemen. Die zeggen dat wanneer een automaat continu wordt belast dat de afschakelwaarde naar beneden gaat door hitteontwikkeling in die automaat. Continubelasting is normaliter aangeduid als 80% belasting over 8uur (denk aan machines), de onevenredige curve van PV hebben zij ook in continubelasting geschoven, vandaar het advies het uitgaand amperage van de serie micro's een goed stuk onder de zekeringswaarde van de automaat te houden.

In de praktijk zien wij bij ons dat elke KEMA gekeurde 16A automaat gewoon 12 IQ7+ kan dragen, dat is uit m'n hoofd 12 x 1.26A = 15.12A. Als je bij die 16a blijft kun je ook mooi 2.5mm2 blijven gebruiken.

@Pazo Misschien iets voor jou om in de hoofdpost te integreren?

Let op, nieuwe NL norm schrijft nu dus het gebruik van 63A aardlekschakelaar voor ipv de 40A die hier staat genoemd.

Voor één groep, hier éénfase genoemd
[Afbeelding]

Voor twee (of meer) groepen, hier driefase genoemd
[Afbeelding]
Aangezien ik problemen heb met het voltage, en dus uitvallende omvormers, ben ik gaan zoeken hoe ik dit op kan lossen. Over het 'branching' heeft enphase een interessante pdf gemaakt:

https://enphase.com/downl...e-voltage-rise-tech-brief

Ik ga in de komende weken dus het dak op om de door mijn installateur aangelegde end-fed string op te knippen...

7190wp enphase zuid-west, 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +3Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Batilan schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 23:33:
Vandaag is de installateur hier gestart met monteren van een in-dak systeem met 26x 395 Wp panelen op OZO (50 graden helling) en Enphase IQ7+. Alle panelen liggen in 1 3-fase AC "string", maar dat lijkt me OK? Wat ik wel typisch vindt, is dat het "uiteinde" van de string juist aan de kant van het dak ligt welke zich het verst van de meterkast bevindt, lijkt me niet heel logisch? (Is wel weer iets dichter bij de TR op de 1e verdieping (met WP en WTW), dus wellicht gaan ze daar eerst heen (zal ik morgen nog even navragen).
Ik zou overwegen om hier 4 substrings van te maken, en (vanuit het midden) minimaal met 5x6 naar je meterkast….
Of 4x6, want op kunstof montageplaat valt niets te aarden… ?

[Voor 4% gewijzigd door HermanGast op 26-05-2023 06:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eddie_
Ies Korpershoek schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:41:
[...]

De kabel 5x2,5mm2 (t.b.v. 6x405watt Panelen) ligt naar het dak, maar nog niet aangesloten op de Q kabels. IP68 doos ligt klaar. Alle Q kabels zijn ook gebruik gereed, afsluitdop en verlengd voor AC aansluiting. Maar wat mij tegenhoudt als ik nu de IQ8AC monteer en aansluit hoe bescherm ik dan de DC kant op de inverter zolang er geen panelen liggen ik heb geen afsluit/bescherm doppen of zoiets. Mijn planning is dat te doen de dag voor de panelen naar het dak gaan.
Indien geen afsluitdoppen voor de DC kant dan nog geen kabel leggen! Heb je nog een mogelijkheid om die 5x2,5mm2 te vervangen door 5x4mm2? Indien ja dan zou ik dat absoluut doen.

[Voor 7% gewijzigd door Eddie_ op 26-05-2023 08:37]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pazo
Vandaag is de installateur hier gestart met monteren van een in-dak systeem met 26x 395 Wp panelen op OZO (50 graden helling) en Enphase IQ7+. Alle panelen liggen in 1 3-fase AC "string", maar dat lijkt me OK?
Zit er gaaf uit!
maar nee, 26 stuks op 1 kabel / string, dus allemaal achter elkaar doorgekoppeld? Dat gaat geheid voor storingen / communicatieproblemen zorgen! Echt veel beter om meerdere korte strings te maken, die samen komen in een lasdoos en vanuit daaruit 1 kabel naar de meterkast. En hoe dichter bij de meterkast, hoe beter.

Probeer dat om nu te laten aanpassen, 10x makkelijker en goedkoper nu de panelen er nog niet op liggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MasterL
Eddie_ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 18:04:
Ik zie sowieso genoeg punten die verbeterd moeten/kunnen worden. Benieuwd hoe ze dit in de hoofdkast hebben aangesloten (kan daar nog een foto van komen?).
1. Bijbouwkast is open aan de onderzijde, absolute no-go.
2. Kabels over de DIN rail ipv onderdoor.
3. Kabel naar IQ Gateway niet via wartel de meterkast uit. Dus geen trekontlasting.
4. Kabelaansluiting op IQ Gateway niet voorzien van trekontlasting.
5. Dubbele aders in de rechter automaat.
6. Het hele Enphase gebeuren zit niet achter een aardlekschakelaar, heb je een TN stelsel aansluiting?
7. Bijbouwkast had tegen de hoofdmeterkast aangesloten moeten worden. De buis die daar zit hadden ze dan moeten omleggen.
8. Aarderail in bijbouwkast is niet verbonden met de HAR (HoofdAardeRail). Is gewoon nergens op aangesloten!

Hier hou ik het voor nu even bij. Los van bovenstaande punten denk ik wel dat hier ferrietringen nodig zullen zijn.
Oef.. Nou bij deze een foto van de (hoofd)meteerkast..

Ik zag nog wat reacties over de kabeldikte, Wat ik mij nog herinner is dat de vorige elektricien
de nieuwe (3-fase upgrade) meterkast had bedraad met 2.5mm2. Hier was de solar installateur het
niet helemaal mee eens dus die heeft deze opnieuw bedraad tijdens de installatie.
De kabels naar het dak (lagen er al) zijn 2.5mm2, z'n 6-7 meter lang gokje?
Volgens mij is dit verdeeld in drie strings van 12/13 (370WP/IQ7+) panelen per string.

Ze zijn ondertussen langs gekomen en hebben "iets" ingesteld, microomvormers opnieuw laten scannen o.i.d.
Heb er weinig vertrouwen in maar ik wacht het af.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Batilan
  • Nu online
Pazo schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:12:
[...]

Zit er gaaf uit!
maar nee, 26 stuks op 1 kabel / string, dus allemaal achter elkaar doorgekoppeld? Dat gaat geheid voor storingen / communicatieproblemen zorgen! Echt veel beter om meerdere korte strings te maken, die samen komen in een lasdoos en vanuit daaruit 1 kabel naar de meterkast. En hoe dichter bij de meterkast, hoe beter.

Probeer dat om nu te laten aanpassen, 10x makkelijker en goedkoper nu de panelen er nog niet op liggen.
HermanGast schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 06:17:
[...]

Ik zou overwegen om hier 4 substrings van te maken, en (vanuit het midden) minimaal met 5x6 naar je meterkast….
Of 4x6, want op kunstof montageplaat valt niets te aarden… ?
@HermanGast @Pazo Thx!

Ik zie dat de 2 strings aan één kant zijn doorverbonden (de "rechterkant"), voor zover ik kan zien zijn ze verder allemaal onderling doorverbonden dus ik neem aan dat het dan één string is welke aan de linkerkant een terminatie en de aansluiting naar de meterkast krijgt.

Die kortere strings, is dat dan met name om verliezen te beperken, of ook vanwege de PLC communicatie? Ik neem aan dat de panelen netjes over de 3 fasen verdeeld worden, dus het aantal panelen op één fase maakt dan niet uit, het gaat bij de communicatie dan meer om de totale kabellengte? (ik weet niet hoe dat gaat bij een Enphase 3 fasen string). Of wellicht ook om minder snel tegen de 253V bij de panelen aan te lopen?

Heeft Enphase hier ook duidelijke richtlijnen voor, waarmee deze installatie conflicteert? Ik vrees dat het anders lastig wordt om de installateur in deze fase "extra werk" te laten doen.

Volgens mij hebben ze niet helemaal de richtlijnen van GSE gevolgd m.b.t. de verdeling van de panlatten. (maar dat is een ander topic :) )

[Voor 11% gewijzigd door Batilan op 26-05-2023 09:39]

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pazo
@Batilan Ja de kans op PLC storing / communicatieproblemen met de micro's is aanzienlijk als zoveel micro's / panelen achter elkaar doorgekoppeld zitten op 1 kabel. Het is eerder in dit topic voorkomen dat mensen dit probleem hadden met te lange strings. En inderdaad, ook de kans op een te hoog voltage is groter.

Uiteraard snap ik dat de installateur geen zin heeft in een aanpassing nu, maar zou het toch duidelijk tegen hem zeggen, dat ie anders na oplevering weer terug mag komen en dan alles er dan weer af moet.

EDIT: mooie post met extra uitleg: drboneym in "Het grote Enphase topic"

[Voor 9% gewijzigd door Pazo op 26-05-2023 09:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Batilan
  • Nu online
Pazo schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:51:
@Batilan Ja de kans op PLC storing / communicatieproblemen met de micro's is aanzienlijk als zoveel micro's / panelen achter elkaar doorgekoppeld zitten op 1 kabel. Het is eerder in dit topic voorkomen dat mensen dit probleem hadden met te lange strings. En inderdaad, ook de kans op een te hoog voltage is groter.

Uiteraard snap ik dat de installateur geen zin heeft in een aanpassing nu, maar zou het toch duidelijk tegen hem zeggen, dat ie anders na oplevering weer terug mag komen en dan alles er dan weer af moet.

De situatie is toch net iets anders dan gedacht: de 'knip' zit toch niet aan het uiteinde, maar ter plaatse van de TR op de 1e verdieping. Vandaar gaat de spanning met 4mm2 naar de meterkast. Maar het blijft toch nog steeds 1 lange string, volgens de installateur komt het ontwerp van Enphase af, dus dan zou het volgens de richtlijnen van Enphase moeten zijn lijkt me?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mullie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-05 16:16
Hallo,
Ik lees al een tijdje mee in het forum, en heb er al veel bruikbare informatie uit gehaald, waarvoor dank!
Afgelopen weken heb ik de 1e delen van mijn PV geinstalleerd: aanpassingen aan de meterkast, clickfit rails op het (schuine) dak. Heb daarnaast de enphase controllers (1q8M) aangeschaft. Er ligt een 3-fase 2.5mm2 kabel naar zolder (+/- 20 m) en ik wil 3 fases gebruiken om kabelverlies te reduceren (stroom per fase lager). Het gaat om 9 panelen van 430 WP.
Nu de vraag, over de locatie van de omvormers: maakt het uit of ze op de bovenste, of onderste montagerail aangebracht worden? Ik heb 2 rijen panelen en door de onderste montagerail te kiezen kan ik met de Q-cable de ‘oversteek’ naar onderliggende rij panelen (de bovenste rail daar) beter maken gezien de kabellengte. Of mis ik dan iets?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Eddie_ schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 06:26:
[...]

Indien geen afsluitdoppen voor de DC kant dan nog geen kabel leggen! Heb je nog een mogelijkheid om die 5x2,5mm2 te vervangen door 5x4mm2? Indien ja dan zou ik dat absoluut doen.
Edie, helaas geen optie meer. Compleet gevecht op deze al goed te leggen. Het gaat over in totaal 6 panelen, 2 panelen per fase, Trina Vertex S 405 Wp Mono. Heb de berekening gemaakt en kwam op 2volt verlies op de gebruikte lengte van 20 meter. Volgens de tabel was 5x2,5 OK. Jammer dat ik dit niet eerder heb genoemd.
Heb de afsluitdoppen voor de DC kant besteld, komen vanavond. Morgen kan ik de bekabeling afmaken.

[Voor 7% gewijzigd door Ies Korpershoek op 26-05-2023 11:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
Batilan schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:10:
[...]

De situatie is toch net iets anders dan gedacht: de 'knip' zit toch niet aan het uiteinde, maar ter plaatse van de TR op de 1e verdieping. Vandaar gaat de spanning met 4mm2 naar de meterkast. Maar het blijft toch nog steeds 1 lange string, volgens de installateur komt het ontwerp van Enphase af, dus dan zou het volgens de richtlijnen van Enphase moeten zijn lijkt me?
Enphase geeft in hun trainingen ook aan dat je beter meerdere / kortere strings kan nemen.
Ook de jongens van Green Guys / Solar Bouwmarkt zeggen dit (en geven ook trainingen).

Misschien gaat het goed, maar ik vrees dat het voor problemen gaat zorgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
Mullie schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:15:
Nu de vraag, over de locatie van de omvormers: maakt het uit of ze op de bovenste, of onderste montagerail aangebracht worden? Ik heb 2 rijen panelen en door de onderste montagerail te kiezen kan ik met de Q-cable de ‘oversteek’ naar onderliggende rij panelen (de bovenste rail daar) beter maken gezien de kabellengte. Of mis ik dan iets?
Nee geen enkel probleem. Alleen wel de plaat naar de bovenzijde.
Ik heb ze ook deels recht / deels ondersteboven om de oversteek te maken.

EDIT:
Nu ik dit zeg mbt plaat naar boven: @Batilan , bij jou zitten de micro's verkeerd om! De plaat moet naar boven volgens de installatiehandleiding (p14). Nu komt de micro zelf waarschijnlijk akelig dicht tegen de panelen aan, zit er amper ventilatieruimte tussen. Panelen kunnen makkelijk 75 graden of hoger worden in de volle zon, dus kans is dan ook dat de micro's onnodig (te) warm worden.
Monteer de micro-omvormer met de beugel omhoog (zoals getoond) en onder
de PV-module, uit de buurt van regen en zon. Zorg voor een minimale afstand van
1,9 cm tussen het dak en de micro-omvormer. Zorg tevens voor een afstand van 1,3
cm tussen de achterkant van de PV-module en de bovenkant van de micro-omvormer.

[Voor 29% gewijzigd door Pazo op 26-05-2023 11:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m.eddy
  • Nu online
LinuZZ schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 06:02:
[...]

Aangezien ik problemen heb met het voltage, en dus uitvallende omvormers, ben ik gaan zoeken hoe ik dit op kan lossen. Over het 'branching' heeft enphase een interessante pdf gemaakt:

https://enphase.com/downl...e-voltage-rise-tech-brief

Ik ga in de komende weken dus het dak op om de door mijn installateur aangelegde end-fed string op te knippen...
Zit in hetzelfde bootje met het voltage. Het 14 panelen verdeelt over 2 strings. Vanochtend voltage van een normale 220 stekker in de gaten gehouden. Deze liep op van 238 tot 251 een kwartier geleden. Er is net 1 inverter in storing g gegaan. Om spanning op het dak te zien is een installer account nodig heb ik begrepen. Heb jij dat al gedaan/ingezien?

Bedrading is 2,5 kwadraat hier.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MasterL
Pazo schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:51:

Als ik hier even op mag inhaken.. In hoeverre is dit te controleren/terug te zien in de Enphase app?
De reden waarom ik het vraag is deze post:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75416794

Ik zie in de Enphase app string 1 t/m 3, voor in totaal 38 panelen.
Reeks 1: 20
Reeks 2: 12
Reeks 3: 6

Op dit moment heb ik errors op:
Reeks 1: 15 (en 1 waarschuwing)
Reeks 2: 4
Reeks 3: 1

Begin me toch wat zorgen te maken over de installatie waar ik bijna 15K ex btw voor heb betaald...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Batilan
  • Nu online
Pazo schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:28:
[...]

Nee geen enkel probleem. Alleen wel de plaat naar de bovenzijde.
Ik heb ze ook deels recht / deels ondersteboven om de oversteek te maken.

[Afbeelding]

EDIT:
Nu ik dit zeg mbt plaat naar boven: @Batilan , bij jou zitten de micro's verkeerd om! De plaat moet naar boven volgens de installatiehandleiding (p14). Nu komt de micro zelf waarschijnlijk akelig dicht tegen de panelen aan, zit er amper ventilatieruimte tussen. Panelen kunnen makkelijk 75 graden of hoger worden in de volle zon, dus kans is dan ook dat de micro's onnodig (te) warm worden.

[...]
Dat is duidelijke taal :)

Ik heb intussen contact opgenomen met de projectleider van de installateur (de jongens op het dak voeren ook alleen maar de opdracht uit). Probeer het nog bij te sturen zodat ze straks niet nog veel meer werk hebben...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Batilan
  • Nu online
MasterL schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:08:
[...]

Als ik hier even op mag inhaken.. In hoeverre is dit te controleren/terug te zien in de Enphase app?
De reden waarom ik het vraag is deze post:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75416794

Ik zie in de Enphase app string 1 t/m 3, voor in totaal 38 panelen.
Reeks 1: 20
Reeks 2: 12
Reeks 3: 6

Op dit moment heb ik errors op:
Reeks 1: 15 (en 1 waarschuwing)
Reeks 2: 4
Reeks 3: 1

Begin me toch wat zorgen te maken over de installatie waar ik bijna 15K ex btw voor heb betaald...
De statistieken spreken voor zich zou je zeggen :/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Zep Man
Waarom noem je 'ex BTW' als de BTW effectief 0% is over bestellingen van voor 2023, en daadwerkelijk 0% is van bestellingen in 2023?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
Als standaard gebruiker / account kan je in de Enphase app weinig zien. Je hebt een melding dat er een storing is, en that's it. Mbv DHZ/installateurs/bedrijfsaccount kan je veel meer zien. Kan je evt zelf aanmaken, zie FAQ vraag 14. Deels kan je evt ook al lokaal uit je IQ Gateway trekken, zie daarvoor het andere topic [Enphase] Haal meer uit je Envoy!

[Voor 3% gewijzigd door Pazo op 26-05-2023 12:23]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MasterL
The Zep Man schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:18:
[...]

Waarom noem je 'ex BTW' als de BTW effectief 0% is over bestellingen van voor 2023, en daadwerkelijk 0% is van bestellingen in 2023?
Omdat dit een installatie is uit 2022 en ik een keuze heb gemaakt om de btw niet terug te vorderen.
Niet dat dit alles relevant is voor mijn vraag maar mocht dit een "probleem" worden ga ik er natuurlijk wel met de spreekwoordelijke gestrekte benen in.
Pazo schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:22:
[...]

Als standaard gebruiker / account kan je in de Enphase app weinig zien. Je hebt een melding dat er een storing is, en that's it. Mbv DHZ/installateurs/bedrijfsaccount kan je veel meer zien. Kan je evt zelf aanmaken, zie FAQ vraag 14. Deels kan je evt ook al lokaal uit je IQ Gateway trekken, zie daarvoor het andere topic [Enphase] Haal meer uit je Envoy!
Ik zal even kijken of ik hier meer informatie uit kan halen thanks!

[Voor 7% gewijzigd door MasterL op 26-05-2023 12:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mike123
  • Laatst online: 07:00
MasterL schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:43:
[...]

Oef.. Nou bij deze een foto van de (hoofd)meteerkast..

[Afbeelding]

Ze zijn ondertussen langs gekomen en hebben "iets" ingesteld, microomvormers opnieuw laten scannen o.i.d.
Heb er weinig vertrouwen in maar ik wacht het af.
En die is ook niet goed.
Losse lasklemmen bovenin, aders die te ver uit de aansluitingen steken en je dus aan kan raken en dan ook nog die kammen die onderin de automaten zitten.
Levensgevaarlijk, bloot koper.
Dit is geen goede installateur geweest.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:23
MasterL schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:02:
Dames en heren ik heb even een vraagje.
Sinds een tijdje (2 maanden?) rapporteren enkele van mijn IQ7+ omvormers niet meer.
Ik heb in totaal 38 panelen met IQ7+ omvormers en heb elke dag wel errors in de Enlighten app, meestal z'n 13-15 die niet rapporteren. Nu heb ik wat buiten lampen vevangen enkele dagen geleden en wat schets mijn verbazing toen de groep(en) uitstonden rapporteerden opeens alle (micro)omvormers..
Mijn vermoedde is dus dat "iets" op deze groepen interfereert/stoort op de omvormers, maarja en nu?

De panelen zijn verdeeld over 3 fases, het zou dus best kunnen dat 1 fase storing geeft (denk ik?).
De installateur heeft een extra groepenkast geinstalleerd met een Qrelay, Installatieautomaten en vanuit daaruit weer een EnvoyS. Nu komen ze vrijdag langs om dit probleem te onderzoeken maar hiervoor zou ik toch graag wat informatie willen inwinnen. Wat denken jullie? Zal het plaatsen van ferriet ringen dit probleem kunnen oplossen?
Zijn er ferrietringen om de fasedraden naar de automaat van de PV installatie gebruikt? Die kunnen nodig zijn om storing van de rest van je installatie weg te filteren.
Storing kan van veel apparaten afkomen, maar zeker van bijvoorbeeld eventuele powerline adapters.
Verder kan zoals je hierboven aangeeft inderdaad de stringlengte meespelen.

Tesla Model 3, 10.600 Wp PV, gasloos, dynamisch energiecontract

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LinuZZ
Pazo schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:12:
[...]

Zit er gaaf uit!

aangezien dit een 3-fase kabel betreft zitten er max 9 omvormers achter elkaar. enphase adviseert om onder de 1% qcable verliezen te blijven, en met 9x iq7+ zit je daar nog onder:

7190wp enphase zuid-west, 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LinuZZ
m.eddy schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:53:
[...]

Zit in hetzelfde bootje met het voltage. Het 14 panelen verdeelt over 2 strings. Vanochtend voltage van een normale 220 stekker in de gaten gehouden. Deze liep op van 238 tot 251 een kwartier geleden. Er is net 1 inverter in storing g gegaan. Om spanning op het dak te zien is een installer account nodig heb ik begrepen. Heb jij dat al gedaan/ingezien?

Bedrading is 2,5 kwadraat hier.
ik heb een DHZ account, en de voltages ingekeken inderdaad. de spanning bij de meter is hier 250, dus het is allemaal erg krap maar met het splitsen hoop ik op het dak 1-1,5volt te winnen (net genoeg misschien :D)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mike123
  • Laatst online: 07:00

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals hier al is gezegd, adviseren ze bij Solar bouwmarkt ook al om 12 panelen ook niet op 1 string te leggen maar deze ook al op te splitsen in 2x 6.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m.eddy
  • Nu online
LinuZZ schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:58:
[...]

ik heb een DHZ account, en de voltages ingekeken inderdaad. de spanning bij de meter is hier 250, dus het is allemaal erg krap maar met het splitsen hoop ik op het dak 1-1,5volt te winnen (net genoeg misschien :D)
Wat waren de spanningen op de Inverters die het nog wel deden?
Hier 251 maar mijn panelen zijn al verdeeld over 7 per string.

Mijn actie wordt naar 3x25 gaan en dan babbelen met de monteur en proberen uit te vinden of de hele wijk op 1 fase zit of dat ze netjes verdeeld zijn. Desnoods meten en op de laagste fase gaan zitten.
Uiteindelijk moet er een betere oplossing komen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m.eddy
  • Nu online
MasterL schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:37:
[...]

Omdat dit een installatie is uit 2022 en ik een keuze heb gemaakt om de btw niet terug te vorderen.
Niet dat dit alles relevant is voor mijn vraag maar mocht dit een "probleem" worden ga ik er natuurlijk wel met de spreekwoordelijke gestrekte benen in.

[...]

Ik zal even kijken of ik hier meer informatie uit kan halen thanks!
Frustrerend is het zeker om op een jonge installatie deze problemen te zien. Mijn installatie kwam met het huis, maar ook ik baal ervan. Heb met de leverancier gesproken en die feliciteerde mij met de Enphase installatie omdat met een enkele omvormer de hele installatie eruit had gelegen.
Tja de installatie functioneert natuurlijk goed, de inverters moeten afschakelen bij 253 volt.

Ze verwijzen je doodleuk door naar de netbeheerder die wel wat beter te doen heeft.
Sterker nog je bent een concurrent als mini-stroomleverancier dus waarom zouden zij je helpen?
Denk dat we met zijn allen oplossingen voor de verschillende situaties moeten vinden.

Over een paar jaar moeten wel allemaal aan de thuis-accu dus ik zat eraan te denken om dat maar naar voren te halen maar dat is ook nog niet zo simpel. Als PV en home battery aparte systemen zijn op je AC-net gaan de inverters er nog steeds uit bij 253 V.
Ik geloof dat de IQ8 inverters (ik heb de 7) wel off grid kunnen werken.
Ik stel me dan voor dat je overdag met je PV de HB oplaadt (off grid), zodat je die s'avonds weer leegtrekt - dan wel weer on grid natuurlijk.
Voor mijn situatie met IQ7inverters moet ik nog wat anders bedenken - die gaan gewoon uit zonder grid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LinuZZ
m.eddy schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:22:
[...]

Wat waren de spanningen op de Inverters die het nog wel deden?
Hier 251 maar mijn panelen zijn al verdeeld over 7 per string.

Mijn actie wordt naar 3x25 gaan en dan babbelen met de monteur en proberen uit te vinden of de hele wijk op 1 fase zit of dat ze netjes verdeeld zijn. Desnoods meten en op de laagste fase gaan zitten.
Uiteindelijk moet er een betere oplossing komen.
nu ja, zodra je boven de 253 komt gaan ze uit. de ene dag zijn dat er 2, de andere dag (en de rede dat ik er wat aan ga doen) 7 van de 12. onder de 253 blijven ze gewoon werken, maar met het 15 minute average van enphase is dat ook weer niet zo nauwkeurig te bepalen, het net fluctueert nogal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pazo
Voordeel is wel dat bij Enphase nog een aantal micro's blijven produceren, terwijl bij een centrale omvormer je helemaal niets meer hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m.eddy
  • Nu online
Ik twijfel om de DHZ account aan te maken omwille van de waarschuwingen in de topicstart:
"Echter bij evt. problemen en garantiegevallen zul je dat zelf rechtstreeks met Enphase Nederland moeten oplossen, en kan het niet via een installateur."

Omdat het een bestaande installatie was heb ik met de installateur nog nooit contact gehad. Tja zij hebben alleen de installatie geplaatst right? Met de leverancier heb ik wel contact gehad omwille van Firmware versies (ik zit op 4 en wil eigenlijk naar 5 - niet naar 7), maar die verwezen naar Enphase zelf voor dat soort vragen.

Volgens mij maakt het niet uit als ik ondersteuning van de installateur opgeef met een DHZ account right?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06:40
m.eddy schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:30:
[...]

Frustrerend is het zeker om op een jonge installatie deze problemen te zien. Mijn installatie kwam met het huis, maar ook ik baal ervan. Heb met de leverancier gesproken en die feliciteerde mij met de Enphase installatie omdat met een enkele omvormer de hele installatie eruit had gelegen.
Tja de installatie functioneert natuurlijk goed, de inverters moeten afschakelen bij 253 volt.

Ze verwijzen je doodleuk door naar de netbeheerder die wel wat beter te doen heeft.
Sterker nog je bent een concurrent als mini-stroomleverancier dus waarom zouden zij je helpen?
Denk dat we met zijn allen oplossingen voor de verschillende situaties moeten vinden.

Over een paar jaar moeten wel allemaal aan de thuis-accu dus ik zat eraan te denken om dat maar naar voren te halen maar dat is ook nog niet zo simpel. Als PV en home battery aparte systemen zijn op je AC-net gaan de inverters er nog steeds uit bij 253 V.
Ik geloof dat de IQ8 inverters (ik heb de 7) wel off grid kunnen werken.
Ik stel me dan voor dat je overdag met je PV de HB oplaadt (off grid), zodat je die s'avonds weer leegtrekt - dan wel weer on grid natuurlijk.
Voor mijn situatie met IQ7inverters moet ik nog wat anders bedenken - die gaan gewoon uit zonder grid.
Als je een spanningsklacht indient bij de netbeheerder dan zullen ze er wel wat mee doen, alleen niet de volgende dag.
Ik heb hier nog geen uitvallende omvormers maar zag de spanning langzaam aan wel oplopen richting 247 a 248 volt. Had al eens gedacht hoelang dat nog zou duren en of ik niet beter ipv 2,5 naar 5*4 of zelf 6mm2 kon gaan.
Gisteren brief op de mat dat Liander een stroomonderbreking aankondigt binnen 2 week.
Blijkt dat het om een spanningsklacht gaat en dat de trapstand op de trafo aangepast wordt, 10 minuutjes werk ongeveer.
Verderop in het dorp iemand met klachten.

Dus er wordt daadwerkelijk wel iets aan gedaan. Het probleem alleen is dat de netbeheerders wel iets grotere problemen hebben dan jouw of mijn pv installatie. Dus is het geen prioriteit numero uno.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m.eddy
  • Nu online
Nou dat klinkt geeneens zo gek. Ik ga een klacht neerleggen. Thanks!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:35
Ik heb een offerte voor een installatie op mijn platte dak. Ik ben me nog wat aan het inleze over zonnepanelen maar feedback op de offerte wordt erg gewaardeerd.

8 Jinko Tiger Neo N-type 430Wp 8 IQ8PLUS
1 Q-Relay (1 fase)
8 Q-Cable 1.7m (1 fase)
2 Epcos Ferrietring
1 Enphase Envoy S-standard
1 Montage & schouw
8 Onderconstructie van der valk/ Esdec
1 Montage Enphase systeem
8 Toeslag plat dak
1 Ladder lift (plat dak >4 meter

Panelen komen in O-W ligging.

Prijs 1,75 per Wp lijkt wat hoger dan ik in dit topic tegen kwam. Is dit een reeele prijs?

In de topic start staat dat een IQ8plus wel iets af topt maar dat het niet de moeite is om een andere omvormer te nemen. Is dat voor deze installatie ook waar?

Heb zelf twee linker handen dus ga zeker niet zelf aan de slag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06:40
m.eddy schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:05:
Nou dat klinkt geeneens zo gek. Ik ga een klacht neerleggen. Thanks!
De reden van de spanningsonderbreking staat dan weer niet in de brief, daarvoor heb ik wat insider informatie. Maar is wel wat er gebeurd, een klacht, als hij gegrond is, daar moeten ze wat mee doen uiteindelijk. Dus succes

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m.eddy
  • Nu online
Peet3kabo schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:09:
[...]

De reden van de spanningsonderbreking staat dan weer niet in de brief, daarvoor heb ik wat insider informatie. Maar is wel wat er gebeurd, een klacht, als hij gegrond is, daar moeten ze wat mee doen uiteindelijk. Dus succes
Ik heb een log dat de spanning oploopt totdat de inverters gaan uitvallen. Heb alleen geen log van toen ze dat nog niet deden - omdat er toen geen probleem was. Echter de netbeheerder moet ook zien dat er steeds meer PV bijkomt in de wijk, want die worden aangemeld.

We gaan het zien😀

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zwartoog
m.eddy schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:43:
Ik twijfel om de DHZ account aan te maken omwille van de waarschuwingen in de topicstart:
"Echter bij evt. problemen en garantiegevallen zul je dat zelf rechtstreeks met Enphase Nederland moeten oplossen, en kan het niet via een installateur."

Omdat het een bestaande installatie was heb ik met de installateur nog nooit contact gehad. Tja zij hebben alleen de installatie geplaatst right? Met de leverancier heb ik wel contact gehad omwille van Firmware versies (ik zit op 4 en wil eigenlijk naar 5 - niet naar 7), maar die verwezen naar Enphase zelf voor dat soort vragen.

Volgens mij maakt het niet uit als ik ondersteuning van de installateur opgeef met een DHZ account right?
Zie Q14 uit de TS. Je moet een installateursaccount aanmaken. Vervolgens meldt je jezelf aan als installateur in je gebruikersaccount, ét voilà, je kunt nu overal bij. Is er een garantiegedoe, dan meldt je de oorspronkelijke installateur weer aan, en mag die het oplossen.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• The Zep Man
Zwartoog schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:48:
[...]

Zie Q14 uit de TS. Je moet een installateursaccount aanmaken. Vervolgens meldt je jezelf aan als installateur in je gebruikersaccount, ét voilà, je kunt nu overal bij. Is er een garantiegedoe, dan meldt je de oorspronkelijke installateur weer aan, en mag die het oplossen.
Ter verduidelijking:
Je kan op je gebruikersaccount meerdere installateurs geregistreerd hebben. In de praktijk is dit voor tweakers de officiële installateur en een eigen installateursaccount. Slechts één installateur kan de beheerder zijn, en het gebruikersaccount bepaalt wie dat is. Tijdens gewone operatie is dat je eigen installateursaccount. Voor garantieaanspraak stel je dat in op het account van de daadwerkelijke installateur.

Zolang je maar geen installateursaccounts verwijderd uit je gebruikersaccount is er niets aan de hand. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• m.eddy
  • Nu online
The Zep Man schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:52:
[...]

Ter verduidelijking:
Je kan op je gebruikersaccount meerdere installateurs geregistreerd hebben. In de praktijk is dit voor tweakers de officiële installateur en een eigen installateursaccount. Slechts één installateur kan de beheerder zijn, en het gebruikersaccount bepaalt wie dat is. Tijdens gewone operatie is dat je eigen installateursaccount. Voor garantieaanspraak stel je dat in op het account van de daadwerkelijke installateur.

Zolang je maar geen installateursaccounts verwijderd uit je gebruikersaccount is er niets aan de hand. :)
Top, allebei bedankt. Ik ga aan de slag. :7

• Ies Korpershoek
Om zeker te zijn. Het frame van mijn panelen is zwart en hebben een gat en aanduiding voor aarde. Is het verstandig ieder paneel te verbinden met het montagesysteem d.m.v. een aarddraad per paneel? Het montage systeem is voor vereffening onderling verbonden en met de huis aarde.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JWT
Als het goed is bijten de klemmen al in de panelen en is het op die manier geaard via het frame.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 08:46
Pazo schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:38:
Voordeel is wel dat bij Enphase nog een aantal micro's blijven produceren, terwijl bij een centrale omvormer je helemaal niets meer hebt.
Hoewel dit meestal waar is…
Er zijn centrale omvormers die vermogen kunnen terugregelen. Daarnaast kan het AC traject kort gehouden worden. Ik kan een centrale omvormer dus zo inregelen dat elke micro af gaat vóór de centrale.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
Ies Korpershoek schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 07:54:
Om zeker te zijn. Het frame van mijn panelen is zwart en hebben een gat en aanduiding voor aarde. Is het verstandig ieder paneel te verbinden met het montagesysteem d.m.v. een aarddraad per paneel? Het montage systeem is voor vereffening onderling verbonden en met de huis aarde.
Ik heb alleen de rails geaard (steeds 1 vd 2 liggers), de panelen zijn dan ook geaard via rails.

Pagina: 1 ... 73 ... 77 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee