Toon posts:

Het grote Enphase topic

Pagina: 1 ... 72 ... 77 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07:24

HermanGast

Exige GT3

Je hebt geen voltmeter nodig.

[Voor 31% gewijzigd door HermanGast op 20-05-2023 09:07]

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:37
Mijn leverancier noemde het congestie toen ik informeerde waarom een aantal invertors in storing gingen.
Dit kan ik niet zelf zien. Zie alleen dat ze in storing zijn.

Wat vragen:
Moet ik de installer took installeren om dat te zien?
Wat vind de echte installateur daarvan?
Kan ik daarmee ook het voltage zien?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Glashelder schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 20:27:
Erkend moet worden dat micro omvormers eigenlijk alleen toegepast zouden moeten worden waar dat echt nuttig is (schaduw, meer dan twee dakvlakken, etc). Bij geen schaduw presteert een stringomvormer vaak beter.
Je vergeet hiermee een aantal aspecten die micro-omvormers brengen: bij het uitvallen van een omvormer doen de overige panelen het nog wel, omvormers zitten op het dak en niet in huis (minder geluidsoverlast), potentieel minder brandgevaar, uitbreiden is makkelijker, ...

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:17
C4veman schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 07:48:
mijn omvormers allemaal IQ8M gaan 1 voor 1 in error als ze een beetje beginnen te werken iedere dag.

Wat kan dit zijn?
Wellicht handig om iets meer info te geven. Nieuwe installatie? Eerder goed gewerkt? Welk type Envoy? 1/3 fasen? Welke panelen? Etc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

The Zep Man schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:34:
[...]

Je vergeet hiermee een aantal aspecten die micro-omvormers brengen: bij het uitvallen van een omvormer doen de overige panelen het nog wel, omvormers zitten op het dak en niet in huis (minder geluidsoverlast), potentieel minder brandgevaar, uitbreiden is makkelijker, ...
Ik wilde de discussie niet te lang laten duren.

Soms kan je beter wat toegeven om een discussie te smoren :+

@C4veman heb je toegang tot de logs? Kan via de webinterface van je envoy of via Enlighten (heb je wel een DHZ of installateurs account voor nodig)

[Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 20-05-2023 09:43]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• The Zep Man
  • Nu online
Glashelder schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:42:
[...]

Je hebt geen ongelijk. 'All things equal' zijn stringomvormers beter in de condities die je schetste. Alleen de nuance zou ik er wel bijvoegen. Het is niet enkel wat het oplevert wat meespeelt, maar binnen die context heb je gelijk.

• C4veman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-06 15:41
Glashelder schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:42:
[...]

@C4veman heb je toegang tot de logs? Kan via de webinterface van je envoy of via Enlighten (heb je wel een DHZ of installateurs account voor nodig)
nee heb geen toegang tot envoy of enlighten met dhz account. wel via mijn user account.

Gaat om redelijk nieuw systeem. 1 fase. 8 Enphase iq8m-72-m-int omvormers en 8 450wp denim panelen. 1 envoy s standaard

[Voor 12% gewijzigd door C4veman op 20-05-2023 10:55]

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:48
C4veman schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:30:
[...]

nee heb geen toegang tot envoy of enlighten met dhz account. wel via mijn user account.

Gaat om redelijk nieuw systeem. 1 fase. 8 Enphase iq8m-72-m-int omvormers en 8 450wp denim panelen. 1 envoy s standaard
Hoe is je grid profile ingesteld?
Heb je e.e.a. zelf aangelegd, of is het door een installateur gedaan?
In dat laatste geval zou ik ook zeker de installateur erbij betrekken aangezien het om een "redelijk nieuw" systeem gaat.

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:06
Kan iemand mij uitleg geven?

Ik heb een enphase system met iq7plus en 18 panelen van elk 400wp.

Maar als ik 400wp x18 doe kom ik uit op 7.2kw.

Nu snap ik dat je wellicht ergens 80% rendement haal , maar dan kom je uit op 5.7kw

Wat doe ik hier fout ?

longterm: ADA, XLM, OST, RDD, SIA. For fun: NYC

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-06 22:16
iq7+ = 295w max

18x 295w = 5,310kw

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:28
Dalma schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:37:
Kan iemand mij uitleg geven?

Ik heb een enphase system met iq7plus en 18 panelen van elk 400wp.

Maar als ik 400wp x18 doe kom ik uit op 7.2kw.

Nu snap ik dat je wellicht ergens 80% rendement haal , maar dan kom je uit op 5.7kw

Wat doe ik hier fout ?
Ik geloof dat je niets fout doet, maar je gebruikt niet de juiste variabelen. Je haalt nooit meer als de max continue output van de iq7plus = 290 watt x 18 panelen = 5220 watt. Onder ideale omstandigheden. De bepalende factor is de output van je iq7plus. Als piek kan deze 295 watt leveren.

• Dalma
Ies Korpershoek schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:45:
[...]

Ik geloof dat je niets fout doet, maar je gebruikt niet de juiste variabelen. Je haalt nooit meer als de max continue output van de iq7plus = 290 watt x 18 panelen = 5220 watt. Onder ideale omstandigheden. De bepalende factor is de output van je iq7plus. Als piek kan deze 295 watt leveren.
Wow is het niet een beetje gek dat er dan bij 400wp panelen iq7plus is geleverd en niet de zwaardere versie ?

• rick-1975
400wp paneel levert in de uren voor en na de uren dat de 290/295W wordt bereikt meer op dan panelen van 300wp

IQ8M of IQ8MC had iets beter geweest

[Voor 15% gewijzigd door rick-1975 op 20-05-2023 12:53]

• Dalma
Ja dan snap ik m. Als het vol zonnig is laat het systeem continu 5.3 zien

• Dalma
3 mei was tot nu toe mijn beste dag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:00
WillemP22 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 06:48:
[...]

Klopt dat kan ook. Maar sinds de intrede van het q-relais worden die niet veel meer gebruikt. Dit filmpje is al weer 5 jaar oud ;)
Had ik erook even bij moeten zetten eigenlijk. Het Q relais is ook meteen een fase koppelaar.

• Cryptogast
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-05 13:53
Mijn envoy-s gateway heeft steeds connectie problemen en ligt er regelmatig enkele uren uit.
De data gaat niet verloren en als hij weer contact krijgt wordt alle data netjes bijgewerkt. Het lijkt alsof de enlighten server het steeds te druk heeft en dan connecties er uit gooit. Als ik opnieuw opstart heb ik weer een tijdje verbinding maar klapt hij er toch weer uit. Vandaag de laatste 6 uur geen contact gehad. WIFI verbinding is in orde. Hebben jullie hier ook last van?

[Voor 36% gewijzigd door Cryptogast op 20-05-2023 17:01. Reden: aanvullende info]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:59
Nee, die van mij heeft geen verbindingsproblemen. Via LAN aangesloten bij mij thuis. Ik kijk niet vaak in de meterkast maar zie geen rare dingen in de monitoring.

• Ies Korpershoek
mike123 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 13:13:
[...]

Had ik erook even bij moeten zetten eigenlijk. Het Q relais is ook meteen een fase koppelaar.
Alleen het 3 fase Q relais

• rick-1975
Cryptogast schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 16:47:
Mijn envoy-s gateway heeft steeds connectie problemen en ligt er regelmatig enkele uren uit.
De data gaat niet verloren en als hij weer contact krijgt wordt alle data netjes bijgewerkt. Het lijkt alsof de enlighten server het steeds te druk heeft en dan connecties er uit gooit. Als ik opnieuw opstart heb ik weer een tijdje verbinding maar klapt hij er toch weer uit. Vandaag de laatste 6 uur geen contact gehad. WIFI verbinding is in orde. Hebben jullie hier ook last van?
Heeft de installateur de setting in Enlighten Manager op breedband gezet?

Nadat dit bij mij is aangepast is het verbindingslampje toh altijd groen, ipv regelmatig rood

[Voor 44% gewijzigd door rick-1975 op 20-05-2023 17:25]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• C4veman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-06 15:41
Batilan schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:00:
[...]

Hoe is je grid profile ingesteld?
Heb je e.e.a. zelf aangelegd, of is het door een installateur gedaan?
In dat laatste geval zou ik ook zeker de installateur erbij betrekken aangezien het om een "redelijk nieuw" systeem gaat.
Door installateur gedaan, er bleken verkeerde serienummers geprogameerd.
systeem is nu opnieuw insgeteld. Morgenochtend zien if dat dit nu de boel geixed heeft.

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:40
rick-1975 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:25:
[...]

Heeft de installateur de setting in Enlighten Manager op breedband gezet?

[Afbeelding]

Nadat dit bij mij is aangepast is het verbindingslampje toh altijd groen, ipv regelmatig rood
Via breedband is voor vele van toepassing, ik zie dat de andere mogelijkheden hier zijn: geen, mobiel of inbellen/satelliet.

Er is nog een setting voor de gateway/envoy. Die kan nog ingesteld worden met een rapporteerfrequentie: 4x per uur of 4x per dag. Misschien als die slechts 4x per dag contact zoekt en gaat synchroniseren resulteert dat wellicht ook in een rood lampje op de gateway. Geen idee, alle systemen die ken hebben de standaard setting; 4x per uur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mike123
Dus er moet een fasekoppelaar tussen. Zoals ik eerst had vermeld.
Als ik maar 1 fase heb valt er niks te koppelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ies Korpershoek schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:45:
[...]

Met 400+ wp panelen en een IQ7 plus heb je geen ideale omstandigheden nodig om de max eruit te halen. Dat is juist het mooie. 400 wp panelen halen hier in NL overigens sowieso zelden 400 watt output :)

• Ies Korpershoek
mike123 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:43:
[...]

Dus er moet een fasekoppelaar tussen. Zoals ik eerst had vermeld.
Als ik maar 1 fase heb valt er niks te koppelen.
Hoeveel fase heeft je huisaansluiting. Als dat er 3 zijn is er wel degelijk een reden om te koppelen omdat de Gateway misschien niet op dezelfde fase zit waar de PV op aangesloten is. Met een fase koppelaar komt de micro-inverter data beschikbaar op iedere fase.

• mike123
Ies Korpershoek schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:04:
[...]

Hoeveel fase heeft je huisaansluiting. Als dat er 3 zijn is er wel degelijk een reden om te koppelen omdat de Gateway misschien niet op dezelfde fase zit waar de PV op aangesloten is. Met een fase koppelaar komt de micro-inverter data beschikbaar op iedere fase.
De eerste reaktie van mij was een antwoord op deze vraag.
https://gathering.tweaker...message/75384574#75384574
Daar kreeg ik weer een reaktie op en daar heb ik op gereageerd.
Bij mij thuis werkt alles normaal en ik heb 1 fase.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• The Zep Man
  • Nu online
In dit topic komt het wel eens langs dat het verbindingslampje van de Envoy/IQ Gateway oranje is. Oranje betekent 'enkel lokale verbinding' volgens de documentatie. Met andere woorden: er is een probleem met de internetverbinding of met Enphase's online omgeving. Er is geen lokaal verbindingsprobleem. Als je gebruikt maakt van draadloos, dan is dit geen indicatie dat er daar wat mis mee is. Uiteraard is ethernet altijd beter, maar dat terzijde. :P

Mijn ervaring is dat Enphase's online omgeving soms fouten geeft (error 500, dus servers bereikbaar maar webapp draait brak). Hier kan je zelf niets aan doen en het is ook niet erg. De gegevens worden later alsnog geupload, en lokaal blijft de Envoy/IQ Gateway gewoon uitleesbaar voor de thuisautomatiseerders onder ons. Het heeft ook geen invloed op het functioneren van je zonnepanelen.

[Voor 20% gewijzigd door The Zep Man op 21-05-2023 14:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:39
Lees hier geregeld iets over realtime monitoring in de app en dat het nu om de 15 minuten gebeurd. Enphase is er mee bezig volgens deze chat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:44
Heeft iemand ervaring met de garantieafhandeling via Enphase zelf? Mijn Envoy is een tijdje geleden spontaan overleden, en kreeg aanvankelijk snel een mail terug met verzoek om meer informatie (waaronder een foto van de Envoy waarbij de ledjes niet branden :') ). Nu al meer dan een week radiostilte.

Ik vraag me af of dit normaal is of dat ik er achteraan moet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Zep Man
  • Nu online
Timorad schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:56:
Ik vraag me af of dit normaal is of dat ik er achteraan moet.
Sowieso erachteraan gaan. Het zwaartepunt ligt bij jou, helaas niet bij Enphase.

Hoe oud is je Envoy? Je kan ook garantie claimen bij degene waar je hem gekocht hebt als je er niet uitkomt met Enphase. Even de gestelde van de fabrikant garantieperiode genegeerd, valt er wat te zeggen dat een deel van een zonnepaneelinstallatie langer meegaat dan de doorgaans gebruikte twee jaar voor elektronica gekocht door particulieren. Aan het einde van de dag heb je een koopovereenkomst met de verkopende partij, niet met Enphase.

[edit]
Let ook op dat de fabrieksgarantie op de Envoy/IQ Gateway vijf jaar is.

[Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 22-05-2023 07:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eddie_
Ik vind de garantieafhandeling van Enphase zeer wisselvallig. De ene keer gaat het heel snel en de andere keer duurt het erg lang. Ik heb zelfs een keer, na drie weken geen reactie, de accountmanager ingeschakeld. Die reageerde wel meteen maar het versnelde het doorloop proces absoluut niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:09
Dalma schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:48:
[...]

Wow is het niet een beetje gek dat er dan bij 400wp panelen iq7plus is geleverd en niet de zwaardere versie ?
Nee, dat is niet gek. Dat onderwerp komt hier maandelijks terug overigens.
Over de levensduur van de installatie levert IQ7+ waarschijnlijk meer op dan IQ7A. Daarnaast Is de IQ7+ fors goedkoper dan de IQ7A. Het kantelpunt ligt overigens ergens rond de 400/410 Wp. Bij jou is IQ7+ de beste keuze.

Aanvulling: Op 3 mei was je waarschijnlijk beter af met een IQ7A nu de panelen nog nieuw zijn, maar 95% van de dagen ben je beter af met een IQ7+. En als je panelen verouderen ben je 100% van de tijd beter af met IQ7+. Het prijsverschil heb ik dan nog niet eens meegerekend.

[Voor 20% gewijzigd door nietwijk op 22-05-2023 09:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:54

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Mijn Envoy standard ligt sinds 0915 uur weer eens plat. Geen connectie meer met wifi thuis (mijn router zegt dat ie nite verbonden is), dus ook niet met HA en Enphase cloud.

Wat kan ik nu het beste doen? Wachten? Systeem uit/ aanzetten?

Ben nu niet thuis ;)

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:14
Wachten totdat je thuis bent :)
Overigens wordt de data met terugwerkende kracht daarna wel weer geüpload, dus je verliest als het goed is niets.

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Pazo schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:23:
[...]

Wachten totdat je thuis bent :)
Overigens wordt de data met terugwerkende kracht daarna wel weer geüpload, dus je verliest als het goed is niets.
Maar mijn HA grafiekjes gaan er wel aan ;)

Enfin....is aan/ uitzetten de enige optie? Of heeft de Envoy iets ingebouwd zitten waarbij na x uur weer een connectie poging gedaan wordt of zo?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pazo
Weet ik eigenlijk niet. Je kunt voor nu toch weinig, misschien dat ie het straks ineens weer oppakt / verbinding krijgt. Geen mogelijkheid om het bedraad te doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eddie_
Panzer_V schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:33:
[...]

Maar mijn HA grafiekjes gaan er wel aan ;)

Enfin....is aan/ uitzetten de enige optie? Of heeft de Envoy iets ingebouwd zitten waarbij na x uur weer een connectie poging gedaan wordt of zo?
Ik zou dan kiezen om het uit en dan weer aan te zetten ;)

IQ Gateway/Envoy zal zeker meerdere keren per dag proberen de verbinding te herstellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Kan hem helaas niet bedraad aansluiten. Zal als ik thuis ben het systeem aan en uitzetten. Daar nog een vraag over. Ik moet dan het hele systeem uitzetten, dus ook de stroom van de panelen af.

Kan ik dat het beste doen als de zon schijnt of juist als de zon onder is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eddie_
Ik zou alleen de IQ Gateway opnieuw opstarten. Panelen kunnen gewoon aan blijven. En de IQ Gateway kan ook gewoon, zonder problemen, overdag uit en weer aangezet worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Eddie_ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:28:
Ik zou alleen de IQ Gateway opnieuw opstarten. Panelen kunnen gewoon aan blijven. En de IQ Gateway kan ook gewoon, zonder problemen, overdag uit en weer aangezet worden.
Hij zit bij mij niet op een aparte groep aangesloten. Eenvoudigste mogelijkheid die ik volgens mij heb is om op de TEST knop van het Q-relay te drukken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Timorad
The Zep Man schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:13:
[...]

Sowieso erachteraan gaan. Het zwaartepunt ligt bij jou, helaas niet bij Enphase.

Hoe oud is je Envoy? Je kan ook garantie claimen bij degene waar je hem gekocht hebt als je er niet uitkomt met Enphase. Even de gestelde van de fabrikant garantieperiode genegeerd, valt er wat te zeggen dat een deel van een zonnepaneelinstallatie langer meegaat dan de doorgaans gebruikte twee jaar voor elektronica gekocht door particulieren. Aan het einde van de dag heb je een koopovereenkomst met de verkopende partij, niet met Enphase.

[edit]
Let ook op dat de fabrieksgarantie op de Envoy/IQ Gateway vijf jaar is.
Vandaag er maar even achteraan gebeld (support is overigens goed telefonisch bereikbaar), nog weer extra gegevens aangeleverd, en zou nu doorgezet moeten zijn. We wachten weer af. Overigens past dit voor mij in een patroon van garantiegevallen bij bedrijven waar je als klant regelmatig achteraan moet omdat er anders niets gebeurd; toch een beetje ergerlijk.

De envoy was minder dan 4 jaar oud, zit dus nog garantie op, en was met een normale stekker aangesloten. Schijnbaar is dat nu obsoleet en nieuwe envoys kunnen alleen maar met vaste bedrading worden aangesloten. Dus ik moet nog met de bedrading bij de meterkast aan de slag ;(

Ik kom er nog op terug als de RMA helemaal is afgehandeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Zep Man
  • Nu online
Timorad schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:53:
De envoy was minder dan 4 jaar oud, zit dus nog garantie op, en was met een normale stekker aangesloten. Schijnbaar is dat nu obsoleet en nieuwe envoys kunnen mogen alleen maar met vaste bedrading worden aangesloten. Dus ik moet nog met de bedrading bij de meterkast aan de slag ;(
Fixed. :)

Lees je even goed in wat allemaal nodig is om een moderne Envoy aan te sluiten in een meterkast. Iets vergelijkbaars zal je voor jouw Envoy moeten doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Panzer_V schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:52:
Kan hem helaas niet bedraad aansluiten. Zal als ik thuis ben het systeem aan en uitzetten. Daar nog een vraag over. Ik moet dan het hele systeem uitzetten, dus ook de stroom van de panelen af.

FYI, misschien is een Powerline adapter iets om te overwegen. Zelf goede ervaring mee op een locatie waar wifi niet functioneerde. Ik gebruikte een Fritz!Powerline set 1260

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Zep Man
  • Nu online
Ies Korpershoek schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:27:
[...]

FYI, misschien is een Powerline adapter iets om te overwegen. Zelf goede ervaring mee op een locatie waar wifi niet functioneerde. Ik gebruikte een Fritz!Powerline set 1260
Zorg dan wel voor dat er ferrietringen geïnstalleerd zijn op de fase(n) tussen het Enphase-deel (Envoy/IQ Gateway, relay, micro-omvormers, ...) en de rest van de groepenkast, en dat het stopcontact voor de PowerLine-adapter is aangesloten aan de andere kant van de ferrietringen zodat de communciatie van de micro-omvormers en PowerLine-adapters elkaar niet storen.

[Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 22-05-2023 14:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Nou zeg....kreeg zojuist een Telegram bericht met een threshold van de panelen.

Oftewel...de Envoy is weer up and running. Uiteindelijk heeft het 5,5 uur geduurd voordat ie vanuit zichzelf weer online kwam.

Geen idee met welke timer interval dat ding zijn netwerkconnecties 'reset'. Mocht het in de toekomst nog eens voorvallen dan zal ik eens opletten of hij weer 5,5 uur plat gaat ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het kan natuurlijk ook nog andersom: wellicht werd de toegang tot je netwerk om wat voor reden dan ook geweigerd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Panzer_V schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:52:

Ik zou een kabel trekken en bedraad aansluiten. Scheelt best wel ben ik achter gekomen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Glashelder schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:01:
Het kan natuurlijk ook nog andersom: wellicht werd de toegang tot je netwerk om wat voor reden dan ook geweigerd?
:+ :+ :+ Ik krijg bij deze vraag een flashback naar een paar weken geleden. Die soap met die gebruiker waar zelfs nog een Tweaker naar toe is gegaan.

Neen, ik weet echt zeker dat dit niet het geval is geweest :*)

Het werkt weer. Over tot de orde van de dag...

[Voor 5% gewijzigd door Panzer_V op 22-05-2023 15:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Panzer_V schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:34:
[...]

:+ :+ :+ Ik krijg bij deze vraag een flashback naar een paar weken geleden. Die soap met die gebruiker waar zelfs nog een Tweaker naar toe is gegaan.

Neen, ik weet echt zeker dat dit niet het geval is geweest :*)

Het werkt weer. Over tot de orde van de dag...
_O-

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Eddie_
@Panzer_V Hou op, schei uit. Had het bijna verdrongen maar ik mag nu weer opnieuw beginnen :*)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:55
Timorad schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:53:
[...]

Vandaag er maar even achteraan gebeld (support is overigens goed telefonisch bereikbaar), nog weer extra gegevens aangeleverd, en zou nu doorgezet moeten zijn. We wachten weer af. Overigens past dit voor mij in een patroon van garantiegevallen bij bedrijven waar je als klant regelmatig achteraan moet omdat er anders niets gebeurd; toch een beetje ergerlijk.

De envoy was minder dan 4 jaar oud, zit dus nog garantie op, en was met een normale stekker aangesloten. Schijnbaar is dat nu obsoleet en nieuwe envoys kunnen alleen maar met vaste bedrading worden aangesloten. Dus ik moet nog met de bedrading bij de meterkast aan de slag ;(

Ik kom er nog op terug als de RMA helemaal is afgehandeld.
Gewoon enkel het apparaat zelf retour sturen in de RMA, de kabel die je nu hebt houden, stekker aan envoy kant eraf knippen, strippen en huls erop knijpen, dan gewoon de envoy voeden via stopcontact zoals je het altijd hebt gedaan. Als het toen werkte zal het dat nu ook gewoon doen. Ik zou pas in actie komen met meterkast aanpassingen als het nodig is (bij problemen met communicatie tussen Envoy en micro's).

bron: ik werk al 9 jaar dagelijks met Enphase

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Timorad
drboneym schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:38:
[...]

Gewoon enkel het apparaat zelf retour sturen in de RMA, de kabel die je nu hebt houden, stekker aan envoy kant eraf knippen, strippen en huls erop knijpen, dan gewoon de envoy voeden via stopcontact zoals je het altijd hebt gedaan.
Ik had dit idee na het plaatsen van mijn post ook al gekregen, al dan niet met een ander snoer. Fijn dat je kunt bevestigen dat dit kan!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

in Home assistant zie ik

waarbij ik vermoed dat ik een spanningsprobleem heb op een van de 3 fases. Nu kan ik via mijn envoy niet de voltages lokaal uitlezen en mijn slimme meter geeft geen voltages door. Welke mogelijkheden heb ik nog meer om te kijken of ik daadwerkelijk een spanningsprobleem heb en dit bij Stedin naar binnen kan gooien?

Ik heb een envoy (non metered) met v5 en 16x een M250 waarbij de envoy geen internettoegang heeft.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m.eddy
fenrir schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:20:
in Home assistant zie ik
[Afbeelding]

waarbij ik vermoed dat ik een spanningsprobleem heb op een van de 3 fases. Nu kan ik via mijn envoy niet de voltages lokaal uitlezen en mijn slimme meter geeft geen voltages door. Welke mogelijkheden heb ik nog meer om te kijken of ik daadwerkelijk een spanningsprobleem heb en dit bij Stedin naar binnen kan gooien?

Ik heb een envoy (non metered) met v5 en 16x een M250 waarbij de envoy geen internettoegang heeft.
Check je events:
[url]http://envoy/event.json[/url]

Je inverters zullen meldingen geven als ze uitgaan door te hoge spanning.

Voor andere handige lokale links:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075922/0

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snelvuur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-05 19:33
Misschien al eerder geweest maar ik kon het niet zo snel vinden. Ik zie in de laatste plaatjes in het begin topic dat de q-relais en de envoy allebei achter een aparte aardlek zitten. Terwijl de plaatjes die er voor staan dat niet hebben. Heb nu een aardlekautomaat en daar achter komt dan de envoy/q-relais en dat leek mij voldoende volgens de eerste plaatjes.

Dan nog een andere vraag, ik heb 2 daken. Heb nu een paar panelen op dak 1 en een paar panelen op dak 2. Uiteindelijk heb ik 2 kabels die dan uitkomen in de meterkast. Nu wil ik deze 2 kabels aan mekaar 'knopen' met aderhulezen en in de q-relais stoppen. Dit lijkt me nog niet een probleem, alleen als ik de CT klemmen er over heen moet zetten gaat hij dus over 2 draden. Kan natuurlijk er ook 1 draad van maken en dan doorlussen maar om nou een wago/kroonsteentje in de meterkast te doen dat is weer niet nen1010 (tenzij hij op een rails zit maar daar heb ik geen plek meer voor) Overigens zijn alle micro's zelfde type en heb het over 3 fase verdeeld. (niet dat het echt moest, maar handig voor eventuele uitbreiding in de toekomst)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
Snelvuur schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:31:
Misschien al eerder geweest maar ik kon het niet zo snel vinden. Ik zie in de laatste plaatjes in het begin topic dat de q-relais en de envoy allebei achter een aparte aardlek zitten. Terwijl de plaatjes die er voor staan dat niet hebben. Heb nu een aardlekautomaat en daar achter komt dan de envoy/q-relais en dat leek mij voldoende volgens de eerste plaatjes.
Dat is wat je zelf wilt. Ik heb ze gescheiden (elk een eigen automaat), zodat dat ik evt onafhankelijk van elkaar kan uitzetten. Maar beide is prima, de meeste hebben net zoals in de schema's achter 1 automaat zitten.
Dan nog een andere vraag, ik heb 2 daken. Heb nu een paar panelen op dak 1 en een paar panelen op dak 2. Uiteindelijk heb ik 2 kabels die dan uitkomen in de meterkast. Nu wil ik deze 2 kabels aan mekaar 'knopen' met aderhulezen en in de q-relais stoppen. Dit lijkt me nog niet een probleem, alleen als ik de CT klemmen er over heen moet zetten gaat hij dus over 2 draden. Kan natuurlijk er ook 1 draad van maken en dan doorlussen maar om nou een wago/kroonsteentje in de meterkast te doen dat is weer niet nen1010 (tenzij hij op een rails zit maar daar heb ik geen plek meer voor) Overigens zijn alle micro's zelfde type en heb het over 3 fase verdeeld. (niet dat het echt moest, maar handig voor eventuele uitbreiding in de toekomst)
De twee (ymvk?) kabels in de meterkast bij elkaar laten komen in een lasdoos, met wago's aan elkaar knopen naar 1 ymvk kabel en die naar je Q-relais en CT klemmen laten lopen. Ik heb het met 3 dakvakken / 3 kabels, werkt prima :)

(hier nog twee, inmiddels 3 dakvlakken en dus 3 kabels naar 1)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snelvuur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-05 19:33
[Afbeelding]
(hier nog twee, inmiddels 3 dakvlakken en dus 3 kabels naar 1)
[/quote]

Ah ja dat kan natuurlijk ook, dan knoop ik die aan mekaar boven de meterkast zodat het uit het zicht is. Heb nu 3x 2.5mm (en dat 2x) dan lus ik ze wel verder met 4mm (just to be safe) er zit in totaal 10kwp (-10%) uiteindelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Adereindhulzen met solide kabel? Die is nieuw voor mij.. :) Losse solide aders mogen volgens mij zo onder de klemmen - mits ze wel dezelfde diameter hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eddie_
Sterker nog, als je Wago's 221 gebruikt mag je zowel vast als flexibele kern klemmen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Zep Man
  • Nu online
Ik mis een vraag in deze tekst.

Meerdere fasedraden in een klem mag volgens de officiële documentatie, zolang beide draden op dezelfde fase zijn aangesloten en beiden in dezelfde richting gemeten worden.

[Voor 23% gewijzigd door The Zep Man op 23-05-2023 08:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stfnz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-06 15:19
Sinds gisteren zijn hier ook zonnepanelen geinstalleerd met een Enphase systeem. Nu zie ik via het envoy.local paneel "Meters not Enabled" en "[missing "en.envoy_backbone.overview.enpowers_summary.connected.undefined" translation]" met Grid Status OFF.

Die eerste snap ik wel want we hebben de meters not niet ingesteld, maar de betekenis van de 2e melding. Weet iemand wat dit betekend? Ik las dat er een paar dagen over heen kunnen gaan om geactiveerd te worden, misschien is dat nog niet gebeurd? Alvast bedankt voor de reacties. Hopelijk weet iemand wat deze fout is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:13
@stfnz Ik gok dat enphase een vertaling is vergeten toe te voegen aan de database.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:42
fenrir schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:20:. Welke mogelijkheden heb ik nog meer om te kijken of ik daadwerkelijk een spanningsprobleem heb en dit bij Stedin naar binnen kan gooien?
Het is beter eerst je hoofd in de meterkast te gooien als je dat kunt en mag. Anders zou ik een ander vragen.
Daar de spanning te meten welke binnenkomt.
Voor de spanning op dat punt is de netbeheerder verantwoordelijk en mag 10% 23V afwijken van de 230V ac.

Na dat punt is de huiseigenaar en betrokken installateur verantwoordelijk. En er kan gekozen zijn voor lange dunne kabeltjes. Vanaf de meterkast naar de panelen.

Zie ook.
asjemenou74 in "Het grote Enphase topic"

[Voor 7% gewijzigd door asjemenou74 op 23-05-2023 13:49]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-06 11:53
Ondertussen er is een update van de HomeWizard app die nu ook Enphase ondersteuning heeft. Wist niet of dit al gemeld was hier, maar anders bij deze nogmaals :)

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Zep Man
  • Nu online
fenrir schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:20:
Welke mogelijkheden heb ik nog meer om te kijken of ik daadwerkelijk een spanningsprobleem heb en dit bij Stedin naar binnen kan gooien?
Als je slimme meter geen voltages doorgeeft, dan kan je altijd nog met een multimeter meten. Doe dat echter alleen als je zelf ervaring hebt met het werken in een groepenkast, en weet wat je doet.

[Voor 27% gewijzigd door The Zep Man op 23-05-2023 14:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MasterL
Dames en heren ik heb even een vraagje.
Sinds een tijdje (2 maanden?) rapporteren enkele van mijn IQ7+ omvormers niet meer.
Ik heb in totaal 38 panelen met IQ7+ omvormers en heb elke dag wel errors in de Enlighten app, meestal z'n 13-15 die niet rapporteren. Nu heb ik wat buiten lampen vevangen enkele dagen geleden en wat schets mijn verbazing toen de groep(en) uitstonden rapporteerden opeens alle (micro)omvormers..
Mijn vermoedde is dus dat "iets" op deze groepen interfereert/stoort op de omvormers, maarja en nu?

De panelen zijn verdeeld over 3 fases, het zou dus best kunnen dat 1 fase storing geeft (denk ik?).
De installateur heeft een extra groepenkast geinstalleerd met een Qrelay, Installatieautomaten en vanuit daaruit weer een EnvoyS. Nu komen ze vrijdag langs om dit probleem te onderzoeken maar hiervoor zou ik toch graag wat informatie willen inwinnen. Wat denken jullie? Zal het plaatsen van ferriet ringen dit probleem kunnen oplossen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Pedr0 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:22:
Ondertussen er is een update van de HomeWizard app die nu ook Enphase ondersteuning heeft. Wist niet of dit al gemeld was hier, maar anders bij deze nogmaals :)
Wel betaalde feature en als je meerdere huizen hebt dan kom ik niet eens voorbij de subscription fase 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eddie_
@MasterL Ik verwacht sowieso verbetering met ferrietringen. Maar heb je een mogelijkheid tot het plaatsen van een overzichtsfoto van de extra meterkast? Uiteraard open.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MasterL
Eddie_ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:34:
@MasterL Ik verwacht sowieso verbetering met ferrietringen. Maar heb je een mogelijkheid tot het plaatsen van een overzichtsfoto van de extra meterkast? Uiteraard open.
Bij deze

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Eddie_
Ik zie sowieso genoeg punten die verbeterd moeten/kunnen worden. Benieuwd hoe ze dit in de hoofdkast hebben aangesloten (kan daar nog een foto van komen?).
1. Bijbouwkast is open aan de onderzijde, absolute no-go.
2. Kabels over de DIN rail ipv onderdoor.
3. Kabel naar IQ Gateway niet via wartel de meterkast uit. Dus geen trekontlasting.
4. Kabelaansluiting op IQ Gateway niet voorzien van trekontlasting.
5. Dubbele aders in de rechter automaat.
6. Het hele Enphase gebeuren zit niet achter een aardlekschakelaar, heb je een TN stelsel aansluiting?
7. Bijbouwkast had tegen de hoofdmeterkast aangesloten moeten worden. De buis die daar zit hadden ze dan moeten omleggen.
8. Aarderail in bijbouwkast is niet verbonden met de HAR (HoofdAardeRail). Is gewoon nergens op aangesloten!

Hier hou ik het voor nu even bij. Los van bovenstaande punten denk ik wel dat hier ferrietringen nodig zullen zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

m.eddy schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:31:
[...]

Check je events:
[url]http://envoy/event.json[/url]

Je inverters zullen meldingen geven als ze uitgaan door te hoge spanning.

Voor andere handige lokale links:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075922/0
ah, die kende ik nog niet (en is zowaar ook op een gewone envoy beschikbaar)
Ik zie een hoop meldingen voorbijkomen in de trant van
code:
1
Microinverter failed to report: Set

en
code:
1
Microinverter failed to report: Clear

Dit allemaal midden op de dag op meerdere microinverters.

Lijk ik toch een ander probleem te hebben dan een spanningsprobleem.

@The Zep Man Ik acht mijzelf best kundig omtrent het aanleggen van electra, maar dit durf ik nu net niet aan. Komt nog bij dat ik dan ook maar net op zo'n moment thuis moet zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-06 16:23
Een vraag. Ik gebruik Enphase in combinatie met Domoticz. Nu leest Domoticz ongeveer elke 10 seconden de Enphase Gateway uit voor de waardes per paneel en de totaal waarde. Op zich werkt dit OK. Echter, ik krijg het gevoel dat de Gateway niet realtime de waardes van de micro's uitleest. Hier zit altijd iets van een vertraging in van de werkelijkheid denk ik of is dat zo niet? Weet iemand hoe en hoe frequent de Gateway de waardes oppakt van de micro omvormers? Ik gebruik trouwens de Envoy Standard. En mocht hier een vertraging in zitten, is dit dan ook beinvloedbaar via de Installer app?

[Voor 8% gewijzigd door CronoS76 op 23-05-2023 19:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik meen dat dat elke 5 minuten is en voor zover ik weet kan je dat niet aanpassen..

Ik heb hetzelfde een tijd geleden wel eens geconstateerd met Domoticz.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m.eddy
fenrir schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:18:
[...]

ah, die kende ik nog niet (en is zowaar ook op een gewone envoy beschikbaar)
Ik zie een hoop meldingen voorbijkomen in de trant van
code:
1
Microinverter failed to report: Set

en
code:
1
Microinverter failed to report: Clear

@The Zep Man Ik acht mijzelf best kundig omtrent het aanleggen van electra, maar dit durf ik nu net niet aan. Komt nog bij dat ik dan ook maar net op zo'n moment thuis moet zijn.
Het is altijd een combinatie van wanneer de storing begint (SET) en wanneer hij weer ophoud (CLEAR) idd.

Voor voltage probleem - wat ik heb helaas - zijn het deze meldingen:
AC Voltage High: Set
Grid Instability: Set
AC Voltage Out Of Range - Phase 1: Set

Bij mij is er gewerkt met 3 x 2,5 mm2 kabel. Wellicht is dat het probleem. Ik laat voor de zekerheid de netbeheerder meten tussen 12:00 en 14:00.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

CronoS76 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:47:
Een vraag. Ik gebruik Enphase in combinatie met Domoticz. Nu leest Domoticz ongeveer elke 10 seconden de Enphase Gateway uit voor de waardes per paneel en de totaal waarde. Op zich werkt dit OK. Echter, ik krijg het gevoel dat de Gateway niet realtime de waardes van de micro's uitleest. Hier zit altijd iets van een vertraging in van de werkelijkheid denk ik of is dat zo niet? Weet iemand hoe en hoe frequent de Gateway de waardes oppakt van de micro omvormers? Ik gebruik trouwens de Envoy Standard. En mocht hier een vertraging in zitten, is dit dan ook beinvloedbaar via de Installer app?
Ik heb mijn Envoy ook aan Domoticz hangen en zie dat de data ong 1x per 15 minuten binnen komt (zie grafiek, dit is van 1 paneel). Die 10 seconden uitlezen is dus niet nodig, je wint er niks mee.
Ik zou persoonlijk wel graag zien dat de data op de Envoy 1x per minuut bijgewerkt wordt en ook dan door Domoticz uit te lezen is. Een resolutie van 15 minuten is nu veel te grof.

De totaalproductie is wel fijnmaziger uit te lezen trouwens, zie deze grafiek. (dit is de totaalopwekking).

[Voor 17% gewijzigd door Microkid op 23-05-2023 20:05]

3800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CronoS76
Microkid schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:02:
[...]

Ik heb mijn Envoy ook aan Domoticz hangen en zie dat de data ong 1x per 15 minuten binnen komt (zie grafiek, dit is van 1 paneel). Die 10 seconden uitlezen is dus niet nodig, je wint er niks mee.
Ik zou persoonlijk wel graag zien dat de data op de Envoy 1x per minuut bijgewerkt wordt en ook dan door Domoticz uit te lezen is. Een resolutie van 15 minuten is nu veel te grof.

[Afbeelding]

De totaalproductie is wel fijnmaziger uit te lezen trouwens, zie deze grafiek. (dit is de totaalopwekking).
[Afbeelding]
Ik denk dat het nog wat meer is dan 15 minuten. Echter de grafieken van Domoticz lopen in een interval van 5 minuten, maar rekenwaardes kunnen sneller gebruikt worden. Denk zelf dat het rond de 2 a 3 minuten ligt nu dat deze geupdate wordt, a Ik bereken eigenlijk met een script hoeveel zonne-energie ik gebruik; maar omdat de P1 meter wel elke 10 seconden uitleest en Enphase 2 a 3 minuten is het nog lastig om dit beetje in logische waardes te krijgen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m.eddy
The Zep Man schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:35:
[...]

Als je slimme meter geen voltages doorgeeft, dan kan je altijd nog met een multimeter meten. Doe dat echter alleen als je zelf ervaring hebt met het werken in een groepenkast, en weet wat je doet.
Correct me if I'm wrong...maar:
Als het een 1 fase installatie is maakt het toch niet uit waar je in huis de multimeter in een op de netspanning aansluit? Dan hoef je niet in de meterkast te zijn maar kun je gewoon een stopcontact gebruiken, minder eng dan de meterkast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 12:55
Ik probeer mijn Enphase toe te voegen, maar krijg de foutmelding: "Ongeldige gegevens".
Mag ik dat hier melden of is er een HomeWizard topic?

PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

CronoS76 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:12:
[...]

Ik denk dat het nog wat meer is dan 15 minuten. Echter de grafieken van Domoticz lopen in een interval van 5 minuten,
Mijn Domoticz loopt per 1 minuut.

3800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06 21:02
RobWest schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:13:
[...]

Ik probeer mijn Enphase toe te voegen, maar krijg de foutmelding: "Ongeldige gegevens".
Mag ik dat hier melden of is er een HomeWizard topic?
In het HomeWizard topic is er al gereageerd door HomeWizard:
Nieuwe omvormers worden altijd eerst stil gereleased om aan te zien hoe het met grotere aantallen verloopt. Vandaag was de ‘soft launch’ van enphase en sma. Daarbij is een bug naar voren gekomen met # tekens in wachtwoorden bij enphase. Dit wordt morgen opgelost.
HomeWizard_NL in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"

[Voor 10% gewijzigd door Gandalf op 23-05-2023 20:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CronoS76
Microkid schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:14:
[...]

Ok, bedankt!. Dan ga ik daar eens mee aan de slag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Met een failed to report melding, stopt een microinverter dan ook daadwerkelijk met stroom leveren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat ligt eraan: een failed to report zie je doorgaans als een micro niet meer werkt omdat het te donker is. Dan ja.

Als het midden op de dag gebeurd (met genoeg licht): dan nee. In principe blijven den micro’s onafhankelijk door produceren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pazo
@Microkid @CronoS76 Het ligt denk ik ook aan de integratie en de firmware versie van de Envoy / Gateway. De Posixx integratie voor Home Assistant leest iedere 5 minuten uit. Die trekt (in ieder geval in v5 van de Envoy / Gateway) het lokaal eruit. Maar versie 7 van de Envoy (die dus gebruik maakt van een token die gekoppeld is aan Enlighten), leest maar 1x per 15 minuten uit. Want Enlighten rapporteert maar 1x per 15 minuten.

[Voor 9% gewijzigd door Pazo op 23-05-2023 21:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mike123
m.eddy schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:13:
[...]

Correct me if I'm wrong...maar:
Als het een 1 fase installatie is maakt het toch niet uit waar je in huis de multimeter in een op de netspanning aansluit? Dan hoef je niet in de meterkast te zijn maar kun je gewoon een stopcontact gebruiken, minder eng dan de meterkast.
Als je in de meterkast meet heb je de waarde die ook echt in de meterkast aanwezig is. Als je verder van de meterkast weg gaat meten kan de spanning weer iets lager zijn.
Maar als je meten in de meterkast "eng" vind kan je er beter ook niet aan beginnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mike123
[...]

Ik heb mijn Envoy gekoppeld aan Homey en de waarde van de opbrengst en verbruik veranderen elke 4 of 5 seconden in de app van Homey.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:15

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Bij mij nog niet zichtbaar. Wel de goodwe en de solaredge. Hoor graag

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Stylish 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023👍🏻👍🏻👍🏻

Acties:
  • +1Henk 'm!

• trouwkoets
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-06 13:10
Eddie_ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 18:04:
Ik zie sowieso genoeg punten die verbeterd moeten/kunnen worden. Benieuwd hoe ze dit in de hoofdkast hebben aangesloten (kan daar nog een foto van komen?).
1. Bijbouwkast is open aan de onderzijde, absolute no-go.
2. Kabels over de DIN rail ipv onderdoor.
3. Kabel naar IQ Gateway niet via wartel de meterkast uit. Dus geen trekontlasting.
4. Kabelaansluiting op IQ Gateway niet voorzien van trekontlasting.
5. Dubbele aders in de rechter automaat.
6. Het hele Enphase gebeuren zit niet achter een aardlekschakelaar, heb je een TN stelsel aansluiting?
7. Bijbouwkast had tegen de hoofdmeterkast aangesloten moeten worden. De buis die daar zit hadden ze dan moeten omleggen.
8. Aarderail in bijbouwkast is niet verbonden met de HAR (HoofdAardeRail). Is gewoon nergens op aangesloten!

Hier hou ik het voor nu even bij. Los van bovenstaande punten denk ik wel dat hier ferrietringen nodig zullen zijn.
Hier de leek. Ik zou er aan toe willen voegen dat de bekabeling op de foto wat dunnetjes oogt voor een dergelijk groot PV systeem

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:17
fenrir schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:18:
[...]

Als je een installateurs(bedrijfs)account aanmaakt kun je veel meer zien, o.a. spanning per omvormer en foutmeldingen. Wellicht kun je daar meer uit halen.
Hoe je zo’n account aanmaakt staat in de TS.

• The Zep Man
  • Nu online
trouwkoets schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:54:
[...]

Hier de leek. Ik zou er aan toe willen voegen dat de bekabeling op de foto wat dunnetjes oogt voor een dergelijk groot PV systeem
Lijkt voor mij (als leek) voor alles dat op de IQ relay is aangesloten op 2,5mm2, wat prima is.

• The Zep Man
  • Nu online
Pazo schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:25:
@Microkid @CronoS76 Het ligt denk ik ook aan de integratie en de firmware versie van de Envoy / Gateway. De Posixx integratie voor Home Assistant leest iedere 5 minuten uit. Die trekt (in ieder geval in v5 van de Envoy / Gateway) het lokaal eruit. Maar versie 7 van de Envoy (die dus gebruik maakt van een token die gekoppeld is aan Enlighten), leest maar 1x per 15 minuten uit. Want Enlighten rapporteert maar 1x per 15 minuten.
De HACS integraties doen volgens mij niets met Enlighten. Het enige waarvoor contact wordt gelegd met Enphase voor V7 firmwares is om een toegangstoken te verkrijgen. In een GitHub-issue had ik gelezen dat de standaard (hardcoded) polling rate 30 seconden is, die je met een kleine wijziging in Python een stuk lager kan krijgen.

Met de installer integratie schakelde ik laatst de voltagewaardes in om te meten. Die kreeg ik binnen 30 seconden terug. Ook andere waardes actualiseren elke 30 seconden.

[Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 24-05-2023 06:44]

• Eddie_
trouwkoets schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:54:
[...]

Ik zie 4 kwadraat vanaf de panelen dus dat lijkt in orde (is natuurlijk wel afhankelijk van de afstand). Voor de automaten 6 kwadraat, dus ook goed.

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07:24

HermanGast

Exige GT3

Eddie_ schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 07:03:
[...]

Ik zie 4 kwadraat vanaf de panelen dus dat lijkt in orde (is natuurlijk wel afhankelijk van de afstand). Voor de automaten 6 kwadraat, dus ook goed.
Ik zie 4 (?)kwadraat naar de Envoy, maar is dat ook de bekabeling naar de panelen? Het lijkt alsof het Qrelay dunnere bekabeling heeft dan de Envoy.
De Envoy heeft aan 2x0,5 genoeg. Die heeft alleen een communicatie functie.
Het Qrelay zou ik meer diameter geven. Daar gaat het volle vermogen doorheen.
De 6 kwadraat gaat naar de hoofdkast. dat is sowieso prima.

[Voor 27% gewijzigd door HermanGast op 24-05-2023 07:39]

• Eddie_
Ik ben niet 100% zeker maar het ziet er naar uit dat het 4 kwadraat is. En dat is prima vanaf automaat naar IQ relais en vanaf IQ relais naar panelen (kanttekening is hierbij wel de afstand naar de panelen).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Zep Man
  • Nu online

• CronoS76
[...]

Ik heb de V7 firmware en gebruik sinds gisteren de Domoticz Native oplossing voor Enphase i.p.v. de eerder beschikbare Plugin via Github. Dus misschien dat dit nu anders in elkaar zit
Ik zit even met pen en papier te kijken, aangezien de zon nu mooi opkomt, hoe frequent het nu geupdate wordt.. maar ik zie nu inderdaad dat soms 3x binnen 1 minuut een andere waarde wordt getoond als totaal, maar ik heb ook gezien dat er in bijna 5 minuten niets veranderde. Kan zijn dat in het laatste geval de intensiteit van de zon hetzelfde bleef. Met de eerdere plugin werkte dit in elk geval zo niet; dus dit werkt beter...

• m.eddy
mike123 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:23:
[...]

Als je in de meterkast meet heb je de waarde die ook echt in de meterkast aanwezig is. Als je verder van de meterkast weg gaat meten kan de spanning weer iets lager zijn.
Maar als je meten in de meterkast "eng" vind kan je er beter ook niet aan beginnen.
Voor een analyse of de spanning op een zonnige dag oploopt lijkt me een meting per uur op dezelfde wcd nuttig. Je ziet dan iig het spanning verloop.

Een wcd in de meterkast kan ik ook nog wel meten natuurlijk, maar onder de kap van de groepenkast kom ik niet, als je dat soms bedoelt.
Hoe zie je dat voor je trouwens? Als de PV kabels direct in een automaat zitten mag daar toch ook geen koper zichtbaar zijn om een meter tegenaan te drukken?

Voor de microinverter storing van @fenrir zou dan de spanning van de microinverter gemeten moeten worden op het dak. :)

@fenrir Begin eens met de melding door te sturen naar je installateur en leverancier.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The Zep Man
  • Nu online
m.eddy schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 08:35:
Hoe zie je dat voor je trouwens? Als de PV kabels direct in een automaat zitten mag daar toch ook geen koper zichtbaar zijn om een meter tegenaan te drukken?
Draad zit geklemd met een schroef. Schroeven kan je meten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m.eddy
The Zep Man schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 08:41:
[...]

Draden zitten geklemd met een schroef. Schroeven kan je meten.
Ah check, mooi!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:42
mike123 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:23:
[...]
Ach, mikeje bij de solar groep(en) wordt richting de (micro) omvormer en pv panelen de spanning steeds, hoger.
In verbruiks groepen wordt de spanning hoe verder weg steeds, lager.
Vanwege spannings val in/over de kabels. Staat het huis ver van de wijk transformator en heb je een relatief zachte netspanning komt er dat ook nog bij.
Bij een drie faste kracht stekker (5polig 3F+N+Aarde of perilex stopcontact)kun je vaak de spanning goed meten,, als je de meterkast niet gaat open maken,,, dan zit je (altijd) achter een aardlek en een zekerings automaat te meten en gaat vaak rechtstreeks naar de meterkast. Onbelast meet je dan ook de juiste spanning. Als er 3fases binnen komen dan zou ik ze eens alle drie met elkaar vergelijken.

[Voor 8% gewijzigd door asjemenou74 op 24-05-2023 10:27]

Pagina: 1 ... 72 ... 77 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee