Toon posts:

Het grote Enphase topic

Pagina: 1 ... 71 ... 77 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:03
Eddie_ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:55:
@MarcoZ20 Welke afstand zit er tussen de meterkast en de panelen? Welke dikte heeft de bekabeling daar naar toe?
En wat is je netspanning in de meterkast (liefst van alle drie de fasen)?
Panelen -> garage meterkast ongeveer 5meter.
Garage naar meterkast woning 10meter.

Dikte bekabeling kan ik zo niet zien (volledig in buis) en netspanning meten wordt lastig zonder multimeter.

Op dit moment zit het voltage van de micro’s rond de 230v.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07:24

HermanGast

Exige GT3

MarcoZ20 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:54:
Vraagje; als ik in enlighten kijk dan lijkt het alsof alles op 1 fase aangesloten zit. Hoe wordt deze informatie uitgelezen? Voor de volledigheid, ik heb een 3-fase aansluiting in de meterkast en er is een 3-fase Q-relais geplaatst waar alle 3 de fase lampjes groen branden
[Afbeelding]
Enphase kan dit voor zover ik weet niet automatisch bepalen. Daarom alles op 1. Maar ik weet ook niet hoe en waar je het in moet stellen.
Bij mij staan ze ook alle 40 op de lijst met fase 1, terwijl die zeker te weten netjes verdeeld zijn over de 3 fasen.

[Voor 7% gewijzigd door HermanGast op 16-05-2023 19:43]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

HermanGast schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:41:
[...]

Enphase kan dit voor zover ik weet niet automatisch bepalen. Daarom alles op 1. Maar ik weet ook niet hoe en waar je het in moet stellen.
Bij mij staan ze ook alle 40 op de lijst met fase 1, terwijl die zeker te weten netjes verdeeld zijn over de 3 fasen.
Zoals gezegd kan Enphase dat wel: je hebt alleen een metered Envoy nodig met aangesloten CT spoelen op alle fases. De CT spoelen worden gebruikt om te detecteren op welke fasen de micro’s zitten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:14
Zeker:

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07:24

HermanGast

Exige GT3

Handig!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:17
Glashelder schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:49:
[...]

De CT spoelen worden gebruikt om te detecteren op welke fasen de micro’s zitten.
Bij mij zijn na de eerste scan enkele panelen op een andere fase gezet ivm verschillen in voltage per fase. Die panelen blijven echter op de ‘oude’ fase geregistreerd staan. Kan ik dat zelf aanpassen (bij voorkeur zonder geheel nieuwe scan, want in beheer bij installateur)? Heb een bedrijfs(installateurs)account.

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:35
@Miersel Als je geen volledig aangesloten Metered versie van de IQ Gateway hebt is het niet mogelijk om de fase aan te passen.

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 12:55
Miersel schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:27:
[...]

Bij mij zijn na de eerste scan enkele panelen op een andere fase gezet ivm verschillen in voltage per fase. Die panelen blijven echter op de ‘oude’ fase geregistreerd staan. Kan ik dat zelf aanpassen (bij voorkeur zonder geheel nieuwe scan, want in beheer bij installateur)? Heb een bedrijfs(installateurs)account.
Ik heb dat destijds ook gehad. Ik heb in de lokale setup (http://envoy/installer/setup/home#overview) eerst alle micro's een keer verwijderd en dan opnieuw laten scannen.

PVOutput

• mrmac84
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-06 16:52
ESTG heeft nu levertijd van de Iq8HC staan in juni.. :) sneller dan gedacht

Vraag aan de experts of de combo Iq8HC met Jinko Solar Tiger Neo N-Type 54HLR-B 430W qua voltage en cellen een goede is?

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06 15:37
Waarmee lees jij dit uit? Welke app of prog?

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

• Pazo
johoo schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:25:
[...]

Waarmee lees jij dit uit? Welke app of prog?
Enlighten Manager. Alleen met DHZ / installateursaccount.

• Pazo
mrmac84 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:17:
Vraag aan de experts of de combo Iq8HC met Jinko Solar Tiger Neo N-Type 54HLR-B 430W qua voltage en cellen een goede is?
Pak de specs van de panelen er eens bij en vul deze sheet eens in.

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:11
RobWest schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:17:
[...]

Ik heb dat destijds ook gehad. Ik heb in de lokale setup (http://envoy/installer/setup/home#overview) eerst alle micro's een keer verwijderd en dan opnieuw laten scannen.
Ik heb de CT's pas later aangesloten en nu ook het probleem dat ze allen op L1 staan.

Als ik ze verwijder, en opnieuw toevoeg, ben je dan alle historie van die micro-omvormer kwijt, of wordt dat later alsnog opgehaald/bijgewerkt?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 12:55
Burning_Tyre schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Ik heb de CT's pas later aangesloten en nu ook het probleem dat ze allen op L1 staan.

Als ik ze verwijder, en opnieuw toevoeg, ben je dan alle historie van die micro-omvormer kwijt, of wordt dat later alsnog opgehaald/bijgewerkt?
Je historie ligt in de cloud. En ik neem aan dat die op je serienummer is gebaseerd. Dus die wordt dan weer toegevoegd.

PVOutput

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:55
Wow wat een goeie dat dat zelf te regelen zou zijn, ik was er net mee in gesprek met Enphase over toewijzing van fases.

Waar het in ligt: direct na in bedrijf stelling van de Metered Envoy komt er een check op welke fases de micro's zitten. Dit wordt direct in het systeem genoteerd (dat is wat iedereen ziet), wordt niet meer gedubbelcheckt en is niet handmatig aan te passen.

Nice dat je dan lokaal opnieuw dat commando kan triggeren. Is het bevestigd dat je dan geen andere data kwijt bent?

• mrmac84
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-06 16:52
Pazo schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:35:
[...]

Pak de specs van de panelen er eens bij en vul]deze sheet eens in.
:) Mooie sheet! Had 'm nog niet eerder gezien..
Ja het gaat werken volgens de sheet!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drboneym
mrmac84 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:47:
[...]

:) Mooie sheet! Had 'm nog niet eerder gezien..
Ja het gaat werken volgens de sheet!
Mooie sheet inderdaad. Maaruh, waarom zou je dan niet kiezen voor de MC voor de Jinko 430? Hooguit de AC als je al het aftoppen kosten wat het kost wil voorkeuren, maar HC is echt overkill.

• Pazo
Ik denk ook dat de IQ8MC de sweet spot is voor de meeste ~420-450Wp panelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drboneym
Mad props voor die sheet, zo oneindig veel beter dan die module compatibility calculator van Enphase zelf. Direct wat van onze panelen een aanbiedingen er langs gelegd en overleg met m'n technische maat gehad. Waar kan ik über kudo's geven?

• Johan909
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-06 22:52
Gisteren zijn bij ons de spoelen van de metered aangesloten. Ik heb sterk het vermoeden dat er iets niet goed gaat.

Als ik kijk naar de productie van vandaag staat er in alle overzichten 10,22 kWh.
Normaliter is dat op zonnige dagen zoals vandaag rond de 30 kWh.

Als ik alle waardes van de individuele zonnepanelen optel kom ik op 30,75 terwijl er 10,22 onder staat (zie schermafdruk onderin). Bij andere dagen, voor de installatie van de metered, komt het totaal van de panelen wel overeen met het totaal onderin. Zie bijvoorbeeld 14-05-2023.

Wat ook opvalt is dat bij LIVE STATUS er een hoger piekvermogen staat dan bij het gewone overzicht.

In de installatiehandleiding van de CT spoelen staat dat je alle kabels kan nameten.
Die moeten dan NUL geven anders is het verkeerd aangesloten.
Ondanks mijn verzoek heeft de elektricien dit niet gedaan. Was volgens hem niet nodig omdat je in de app kan zien of het werkt.

Weet iemand wat er bij ons verkeerd is gegaan?

• Pazo
drboneym schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:05:
Mad props voor die sheet, zo oneindig veel beter dan die module compatibility calculator van Enphase zelf. Direct wat van onze panelen een aanbiedingen er langs gelegd en overleg met m'n technische maat gehad. Waar kan ik über kudo's geven?
Die mag je met name aan @jeroen3 geven, die heeft de opzet gegeven en alle formules / berekeningen gedaan :)

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:28
Johan909 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:17:
Gisteren zijn bij ons de spoelen van de metered aangesloten. Ik heb sterk het vermoeden dat er iets niet goed gaat.

Als ik kijk naar de productie van vandaag staat er in alle overzichten 10,22 kWh.
Normaliter is dat op zonnige dagen zoals vandaag rond de 30 kWh.

Als ik alle waardes van de individuele zonnepanelen optel kom ik op 30,75 terwijl er 10,22 onder staat (zie schermafdruk onderin). Bij andere dagen, voor de installatie van de metered, komt het totaal van de panelen wel overeen met het totaal onderin. Zie bijvoorbeeld 14-05-2023.

Wat ook opvalt is dat bij LIVE STATUS er een hoger piekvermogen staat dan bij het gewone overzicht.

In de installatiehandleiding van de CT spoelen staat dat je alle kabels kan nameten.
Die moeten dan NUL geven anders is het verkeerd aangesloten.
Ondanks mijn verzoek heeft de elektricien dit niet gedaan. Was volgens hem niet nodig omdat je in de app kan zien of het werkt.

Weet iemand wat er bij ons verkeerd is gegaan?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ga niet zeggen dat ik de oplossing weet maar, maar wat mij opvalt dat de 10,2 ongeveer 1/3 van de feitelijke waarde is. Zijn de spoelen allemaal met de pijl in de juiste richting aangebracht. De pijl wijst in de richting van de stroom. (men zegt ook wel in de richting van de meterkast) Zijn de kabels van de CT's op de juiste aangesloten. Wit boven en blauw onder. Van links naar recht de eerste 3 voor productie en de tweede 3 voor consumptie

[Voor 3% gewijzigd door Ies Korpershoek op 17-05-2023 18:44]

• Johan909
Ies Korpershoek schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:39:
[...]

Ik ga niet zeggen dat ik de oplossing weet maar, maar wat mij opvalt dat de 10,2 ongeveer 1/3 van de feitelijke waarde is. Zijn de spoelen allemaal met de pijl in de juiste richting aangebracht. De pijl wijst in de richting van de stroom. (men zegt ook wel in de richting van de meterkast) Zijn de kabels van de CT's op de juiste aangesloten. Wit boven en blauw onder. Van links naar recht de eerste 3 voor productie en de tweede 3 voor consumptie
Dat idee heb ik dus ook.
Is dat op onderstaande foto te zien? Vanwege ruimte gebrek is het "een beetje" rommelig.
Ik durf niet alles uit elkaar te halen. Als dat fout gaat ben ik verder van huis...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-06 22:16
Onlangs zijn bij mijn panelen ook naderhand de spoelen aangesloten.
Bij het aankoppelen van mijn elektrische auto aan de lader schoot de productie van de panelen direct naar 11KW

Bleek dat de monteur de spoelen van opbrengst en verbruik had omgewisseld.
Zelf maar even alles juist aangesloten en voila alles overeenstemmend met de slimme meter.

Mogelijk bij jou ook het geval?

• Johan909
rick-1975 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:02:
Onlangs zijn bij mijn panelen ook naderhand de spoelen aangesloten.
Bij het aankoppelen van mijn elektrische auto aan de lader schoot de productie van de panelen direct naar 11KW

Bleek dat de monteur de spoelen van opbrengst en verbruik had omgewisseld.
Zelf maar even alles juist eengesloten en voila alles overeenstemmend met de slimme meter.

Mogelijk bij jouw ook het geval?
Als ik kijk naar de blauwe en witte draden.
Dan lijkt het allemaal te kloppen. Wit boven en blauw onder. En eerst opbrengst dan consumptie.
Is er nog iets anders wat ik kan controleren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-06 22:16
Wit en blauw zat bij mij ook goed
alleen 3 setjes blauw/wit van opbrengst zaten op de 3 setjes aansluitingen waarop verbruik zou moeten zitten.
Als dat bij jou goed zit weet ik het ook niet

[Voor 13% gewijzigd door rick-1975 op 17-05-2023 19:10]

• masaman
  • Niet online
Er staat een pijl op iedere spoel. Die moet naar de meterkast wijzen. Verkeerd om betekent dat de stroom wordt afgetrokken ipv opgeteld.

• Johan909
masaman schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:42:
Er staat een pijl op iedere spoel. Die moet naar de meterkast wijzen. Verkeerd om betekent dat de stroom wordt afgetrokken ipv opgeteld.
Ik denk dat dit inderdaad het probleem is.
Als ik kijk naar de pijlen dan gaat de pijl naar beneden. Dus dat zou goed moeten zijn. Echter, als ik kijk naar de witte en blauwe kabel dan zit deze bij mij aan de bovenkant. Zie foto.

De foto eronder is van een youtube filmpje. Hier gaat de pijl ook naar onder maar zit de wit blauwe kabel ook onder.

Als ik bij mij de spoel draai zodat de wit/blauwe kabel naar onder gaat wijst de pijl wel de verkeerde kant uit.

Dit moet het toch zijn neem ik aan? Of is dit een ander type CT spoel en zit het wel goed?

• drboneym
Johan909 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:53:
[...]

Dat idee heb ik dus ook.
Is dat op onderstaande foto te zien? Vanwege ruimte gebrek is het "een beetje" rommelig.
Ik durf niet alles uit elkaar te halen. Als dat fout gaat ben ik verder van huis...

[Afbeelding]
Je kan een DIY installer account aanvragen en blijkbaar ook daarmee inloggen op de Enphase Toolkit, de app die gebruikt wordt door installateurs om in te loggen op de envoy en deze in bedrijf te stellen. In de toolkit app zit een fijne walkthrough om je spoelen te checken.

https://support.enphase.c...se-the-installers-toolkit

https://play.google.com/s...?id=com.enphase.installer

• masaman
  • Niet online
Johan909 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:04:
[...]

Als ik kijk naar de pijlen dan gaat de pijl naar beneden. Dus dat zou goed moeten zijn. Echter, als ik kijk naar de witte en blauwe kabel dan zit deze bij mij aan de bovenkant. Zie foto.
Er is een goede handleiding (vind ik) van Solar Bouwmarkt (zie hier). Daarin staan duidelijke schema's voor 1 en 3 fase systemen en hoe de spoelen dan gemonteerd moeten worden. De spoelen kun je makkelijk open klikken met een kleine schroevendraaier.

Of je belt je elektricien en laat het hem goed aansluiten d:)b Je hebt voor een goede installatie betaald dus dan mag ie dat opleveren, toch?

• Ies Korpershoek
Johan909 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:53:
[...]

Dat idee heb ik dus ook.

[Afbeelding]
Het is inderdaad rommelig maar mijn eerste indruk is dat de ct's van productie goed te zijn aangesloten. Wat ook nog een mogelijkheid is dat de CT's niet goed gesloten zijn. Als dat het geval is werken de spoelen niet of onjuist de juiste spoelwerking is cruciaal. Misschien vergezocht maar het is een optie.

• Johan909
Ies Korpershoek schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:30:
[...]

Het is inderdaad rommelig maar mijn eerste indruk is dat de ct's van productie goed te zijn aangesloten. Wat ook nog een mogelijkheid is dat de CT's niet goed gesloten zijn. Als dat het geval is werken de spoelen niet of onjuist de juiste spoelwerking is cruciaal. Misschien vergezocht maar het is een optie.
Ik had juist het idee dat de CT's van productie verkeerd om zitten. Zie mijn latere post waarop ik inzoom op 1 spoel. Pijl wijst de goede kant op maar de blauw/witte draad gaat naar boven. Die zit bij het youtube filmpje aan de onderkant.

Mocht er iemand zijn die ook de laatste versie van spoelen heeft en die even wil kijken of de blauwe/witte draad aan de bovenkant of onderkant moet zitten in combinatie met de pijl zou dat fijn zijn.

• Ies Korpershoek
masaman schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:21:
[...]

Er is een goede handleiding (vind ik) van Solar Bouwmarkt (zie hier). Daarin staan duidelijke schema's voor 1 en 3 fase systemen en hoe de spoelen dan gemonteerd moeten worden. De spoelen kun je makkelijk open klikken met een kleine schroevendraaier.

Of je belt je elektricien en laat het hem goed aansluiten d:)b Je hebt voor een goede installatie betaald dus dan mag ie dat opleveren, toch?
Wees daar heel voorzichtig mee. Vooral bij ct100 ( nieuwe kleine model, zoals op de foto), de klip breekt heel makkelijk af.

• Johan909
Ies Korpershoek schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:45:
[...]

Wees daar heel voorzichtig mee. Vooral bij ct100 ( nieuwe kleine model, zoals op de foto), de klip breekt heel makkelijk af.
Goed dat je het zegt. Ik blijf overal vanaf.
Ik vraag ook voor de zekerheid aan de elektricien of hij extra spoelen meeneemt.
Ik zie dit al weer fout gaan en dat hij weer terug moet komen...

• Ies Korpershoek
Johan909 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:42:
[...]

Ik had juist het idee dat de CT's van productie verkeerd om zitten. Zie mijn latere post waarop ik inzoom op 1 spoel. Pijl wijst de goede kant op maar de blauw/witte draad gaat naar boven. Die zit bij het youtube filmpje aan de onderkant.

Mocht er iemand zijn die ook de laatste versie van spoelen heeft en die even wil kijken of de blauwe/witte draad aan de bovenkant of onderkant moet zitten in combinatie met de pijl zou dat fijn zijn.
Voor de CT100 is dit juist, heb zojuist even bij Enphase gekeken. Met de pijl naar beneden zit wit/blauw aan de bovenzijde.

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:40
rick-1975 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:07:
Wit en blauw zat bij mij ook goed
alleen 3 setjes blauw/wit van opbrengst zaten op de 3 setjes aansluitingen waarop verbruik zou moeten zitten.
Als dat bij jou goed zit weet ik het ook niet
Het gaat er niet om waar die draadjes uit de spoel komen, maar hoe ze op de gateway zijn aangesloten. En of de setting “load with solar” of “load only” doorde installateur goed is gezet.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:00
Johan909 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:04:
[...]

De foto eronder is van een youtube filmpje. Hier gaat de pijl ook naar onder maar zit de wit blauwe kabel ook onder.

Als ik bij mij de spoel draai zodat de wit/blauwe kabel naar onder gaat wijst de pijl wel de verkeerde kant uit.

Dit moet het toch zijn neem ik aan? Of is dit een ander type CT spoel en zit het wel goed?
Waar zit de spoel op de onderste fot op aangesloten. Of eigenlijk, Welke automaat komen die bruine, zwarte en grijze uit?
Misschien een foto met wat meer afstand om alles in 1 keer te zien? Inclusief de meter.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Glashelder schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:00:
[...]

Dat is mij ook opgevallen. Daarom ga ik bij mijn pa binnenkort een Homewizard kWh meter installeren, want er klopt geen bout van de rapportage bij hem.

Overigens heeft hij geen CT spoelen, de rapportage komt daar van de micro’s zelf. Maar micro’s die boven de 300 watt (ish) komen worden genegeerd in de rapportage 8)7

Jouw CT’s zijn wellicht niet goed gekalibreerd?
Ik heb dit inmiddels gedaan en het was even wachten op een goede zonnige dag en gelukkig was het dat vandaag, de resultaten zijn binnen, en die zijn niet best.

Enphase: 24,1 kWh
Homewizard: 29,1 kWh

Dat wordt weer schoppen bij Enphase support. Die Homewizard is overigens een gecertificeerde meter, dus die klopt echt wel :)

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-06 22:54
Heb zelf geen Enphase systeem, maar een vriend wel: 21 panelen, 8.4kWp. Hij toonde mij z'n opbrengst van afgelopen 13 mei, waarbij bijna iedereen in 2023 voor het eerst in lange tijd een mooi parabooltje kreeg. Het zijn blijkbaar het aantal kWh per kwartier? Nooit eerder gezien, eerlijk gezegd. Maar denk ik hierin ook aftoppen te zien, of moet ik het anders interpreteren?

• WillemP22
TCMR schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:22:
Heb zelf geen Enphase systeem, maar een vriend wel: 21 panelen, 8.4kWp. Hij toonde mij z'n opbrengst van afgelopen 13 mei, waarbij bijna iedereen in 2023 voor het eerst in lange tijd een mooi parabooltje kreeg. Het zijn blijkbaar het aantal kWh per kwartier? Nooit eerder gezien, eerlijk gezegd. Maar denk ik hierin ook aftoppen te zien, of moet ik het anders interpreteren?

[Afbeelding]
Yep. Enphase komt met kwartierdata. Ik zie hier 4 staafjes van ca. 1.5 kWh is samen 6 kWh/ h oftewel 6 kW.
Dat zou 286W per stuk zijn. Dan zal die 1.5 wel ietsje meer zijn. 21 stuks IQ7+ doen max ongeveer 295 namelijk.

• TCMR
WillemP22 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:31:
[...]

Yep. Enphase komt met kwartierdata. Ik zie hier 4 staafjes van ca. 1.5 kWh is samen 6 kWh/ h oftewel 6 kW.
Dat zou 286W per stuk zijn. Dan zal die 1.5 wel ietsje meer zijn. 21 stuks IQ7+ doen max ongeveer 295 namelijk.
Eh... maar hij heeft 21 x 400Wp panelen liggen. Maxen die omvormers dan uit op 295W? Is dat een goeie keuze? Excuses als dit een onnozele vraag is, heb alleen ervaring met stringomvormers. Daar is onderdimensioneren soms ook een goed plan, maar dit lijkt me wel wat extreem.

Ik heb zelf 3kWp op het dak liggen met en 2.5kW stringomvormer. Die ging op 13 mei nog (net) niet aftoppen. Dat is een beetje m'n vraag: is dit naar verwachting, bij dit Enphase systeem?

[Voor 13% gewijzigd door TCMR op 18-05-2023 09:06]

• Johan909
mike123 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:23:
[...]

Waar zit de spoel op de onderste fot op aangesloten. Of eigenlijk, Welke automaat komen die bruine, zwarte en grijze uit?
Misschien een foto met wat meer afstand om alles in 1 keer te zien? Inclusief de meter.
Het is bij mij aangesloten zoals bij de topic starten. Een aparte automaat voor de zonnepanelen en een aparte voor de metered.Zodat je ze individueel aan en uit kan zetten.

De bruine/zwarte/grijze kabel, waar de CT spoelen voor productie om zitten, komt rechtstreeks van de omvormers (dak). Gaat dan naar het Enphase Q relais. De wit/blauwe kabels van de CT spoelen voor productie zitten links aangesloten op de metered.

De CT spoelen voor consumptie zitten in de kast van de hoofdschakelaar (rechts langs de metered)
De wit/blauwe kabels van de CT spoelen voor consumptie zitten rechts langs de kabel van productie op de meterd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Johan909
WillemP22 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:09:
[...]

Het gaat er niet om waar die draadjes uit de spoel komen, maar hoe ze op de gateway zijn aangesloten. En of de setting “load with solar” of “load only” doorde installateur goed is gezet.
Wit boven en blauw onder. Van links naar rechts eerst productie en dan consumptie.Zou goed moeten zijn. Maar het lijkt mij dat de kant waar de draadjes uit de spoel komen bepalend is voor de richting van de pijl. Wat betreft de load with solar of load only setting. Kan dat ervoor zorgen dat de productie slechts gedeeltelijk (ongeveer 1/3) wordt gezien?

Het is wel aannemelijk dat het een software probleem is. Want bij live status lijkt de totale opbrengst wel te kloppen. En hier kan ik het ook per fase uitsplitsen. Die geven allemaal een andere waarde. Maar het totaal komt weer niet overeen met bijvoorbeeld het nieuwste vermogen en het piekvermogen.

[Voor 33% gewijzigd door Johan909 op 18-05-2023 10:15]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Pazo
TCMR schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:04:
[...]

Eh... maar hij heeft 21 x 400Wp panelen liggen. Maxen die omvormers dan uit op 295W? Is dat een goeie keuze? Excuses als dit een onnozele vraag is, heb alleen ervaring met stringomvormers. Daar is onderdimensioneren soms ook een goed plan, maar dit lijkt me wel wat extreem.

Ik heb zelf 3kWp op het dak liggen met en 2.5kW stringomvormer. Die ging op 13 mei nog (net) niet aftoppen. Dat is een beetje m'n vraag: is dit naar verwachting, bij dit Enphase systeem?
Ja, IQ7+ doet max 295w. En dat is niet erg. Kan prima met 400Wp panelen.
Zie FAQ vraag 1 mbt aftoppen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drboneym
Johan909 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:56:
[...]

Wit boven en blauw onder. Van links naar rechts eerst productie en dan consumptie.Zou goed moeten zijn. Maar het lijkt mij dat de kant waar de draadjes uit de spoel komen bepalend is voor de richting van de pijl. Wat betreft de load with solar of load only setting. Kan dat ervoor zorgen dat de productie slechts gedeeltelijk (ongeveer 1/3) wordt gezien?

[Afbeelding]
Zeker, deze moet op load with solar staan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drboneym
Johan909 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:50:
[...]

Het is bij mij aangesloten zoals bij de topic starten. Een aparte automaat voor de zonnepanelen en een aparte voor de metered.Zodat je ze individueel aan en uit kan zetten.

De bruine/zwarte/grijze kabel, waar de CT spoelen voor productie om zitten, komt rechtstreeks van de omvormers (dak). Gaat dan naar het Enphase Q relais. De wit/blauwe kabels van de CT spoelen voor productie zitten links aangesloten op de metered.

De CT spoelen voor consumptie zitten in de kast van de hoofdschakelaar (rechts langs de metered)
De wit/blauwe kabels van de CT spoelen voor consumptie zitten rechts langs de kabel van productie op de meterd.

[Afbeelding]
Ik zou toch echt aanraden om eens in te loggen op je Envoy met de Toolkit app van Enphase. Dan kun ook gelijk zelf een software update uitvoeren, wellicht trekt dat al iets recht softwarematig, plus een walkthrough/troubleshoot van de meetspoelen doorlopen

• WillemP22
Johan909 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:56:
[...]

Het is wel aannemelijk dat het een software probleem is. Want bij live status lijkt de totale opbrengst wel te kloppen. En hier kan ik het ook per fase uitsplitsen. Die geven allemaal een andere waarde. Maar het totaal komt weer niet overeen met bijvoorbeeld het nieuwste vermogen en het piekvermogen.

[Afbeelding]
Het vermogen is telkens een momentopname uitgedrukt in Watt [W]. De opgewekte energie is dat vermogen, wat telkens veranderd, vermenigvuldigd met de tijd…dat wordt uitgedrukt in kWh of Wh. Haal je die niet door elkaar?

• mike123
[...]

Maar waar ik naar vroeg was waar die spoel op de onderste foto is geplaatst. (YouTube).
Maar waar de draadjes uitkomen links of recht kan misschien wel anders zijn per type spoel.

[Voor 4% gewijzigd door mike123 op 18-05-2023 20:16]

• MisterGV
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:13
TCMR schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:04:
[...]

....

Bij jouw systeem topt het misschien minder snel af, levert het dan ook meer op? Hoeveel panelen heb je (8?) en wat was je dagopbrengst van 13 mei?

6 x 500Wp + IQ8M (3x zuid & 3x west platdak 8° diy)

• renzoverschoor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:05
[...]

[Afbeelding]
Heb je alle fases met een multimeter gecontroleerd of deze inderdaad allemaal goed zitten......bij mij was de meting ook fout na het plaatsen van de CT klemmen, deze heb ik zelf opgelost om ergens in de installatie de L1 en L3 om te draaien, want dit had de installateur verkeerd aangesloten. :(

BTW: ander topic, niets met de zonnepanelen/envoy te maken, maar het lijkt erop dat bij schakelaar genummerd met 6 de N en L omgedraaid zijn.....of is dat niet zo?

• mike123
renzoverschoor schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:25:
[...]

BTW: ander topic, niets met de zonnepanelen/envoy te maken, maar het lijkt erop dat bij schakelaar genummerd met 6 de N en L omgedraaid zijn.....of is dat niet zo?
Deze lijkt inderdaad verkeerd om te zitten. En er zijn diverse draden uit de automaten waarbij aan de bovenzijde het koper zichtbaar is.
En rechtsbovenin lijken 2 steeklasdoppen te zitten. Maar kan ook wat anders zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TCMR
MisterGV schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:51:
[...]
Bij jouw systeem topt het misschien minder snel af, levert het dan ook meer op?
Ja.

Op 13 mei 2023:

Mijn SMA 2.5: 19.12kWh / 3.015kWp = 6.341
Enphase: 50.7kWh / 8.4kWp = 6.035

Er was dus nog geen sprake van aftoppen op de SMA 2.5. Enphase systeem ligt op 146°, mijn systeem op 119°, beduidend ongunstiger. Systemen liggen hemelsbreed 2km van elkaar. In beide gevallen geen noemenswaardige schaduw, maar dakhoek is bij Enphase wel ongunstiger. Ik vroeg mij dus af of deze Enphase installatie goed ontworpen is, maar blijkbaar dus wel. Een zespunter lijkt me zeker geen slecht resultaat, maar ik had voor zo'n systeem wel verwacht dat het beter zou presteren dan mijn simpele string.

Ben benieuwd hoe de verhoudingen gaan zijn op dagen waarop mijn SMA 2.5 gaat aftoppen. We goân 't zien!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MisterGV
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:13
TCMR schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:30:
[...]

Ja.

Op 13 mei 2023:

Mijn SMA 2.5: 19.12kWh / 3.015kWp = 6.341
Enphase: 50.7kWh / 8.4kWp = 6.035

Er was dus nog geen sprake van aftoppen op de SMA 2.5. Enphase systeem ligt op 146°, mijn systeem op 119°, beduidend ongunstiger. Systemen liggen hemelsbreed 2km van elkaar. In beide gevallen geen noemenswaardige schaduw, maar dakhoek is bij Enphase wel ongunstiger. Ik vroeg mij dus af of deze Enphase installatie goed ontworpen is, maar blijkbaar dus wel. Een zespunter lijkt me zeker geen slecht resultaat, maar ik had voor zo'n systeem wel verwacht dat het beter zou presteren dan mijn simpele string.

Ben benieuwd hoe de verhoudingen gaan zijn op dagen waarop mijn SMA 2.5 gaat aftoppen. We goân 't zien!
Je hebt dus een mooie opbrengst met die SMA. Hoek en ligging van de panelen doet ook best veel. Ik denk dat bij een gunstige ligging zonder schaduw Enphase geen meerwaarde heeft.

Zelf heb ik met 6 panelen (platdak) met soms schaduw. Op 13-5 (paar wolken) 16,6 kWh / 3,0 kWp --> 5,533. Op de momenten met volle zon enig aftoppen tussen 12:00 en 16:00.

Ik vind dit wel een nette opbrengst voor een suboptimale plaatsing. Ben benieuwd wat m'n jaartotaal gaat worden.

6 x 500Wp + IQ8M (3x zuid & 3x west platdak 8° diy)

• Eric618
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20-05 09:02

Is dit de juiste manier om de kwhmeter aan te sluiten?
De stroom komt via de zonnepanelen in het Qrelais
En gaat dan naar de automaat aan de bovenzijde.
Dan de rode cirkel aansluiten op de onderzijde van de kwhmeter en dan de groene Lijn verbinden met de automaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mike123
Eric618 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:27:
[Afbeelding]

Is dit de juiste manier om de kwhmeter aan te sluiten?
De stroom komt via de zonnepanelen in het Qrelais
En gaat dan naar de automaat aan de bovenzijde.
Dan de rode cirkel aansluiten op de onderzijde van de kwhmeter en dan de groene Lijn verbinden met de automaat.
Volgens mij is dit het type wat jij hebt.
https://cemm.nl/wp-conten.../3-fase-modbus-schema.pdf

• Johan909
WillemP22 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:21:
[...]

Het vermogen is telkens een momentopname uitgedrukt in Watt [W]. De opgewekte energie is dat vermogen, wat telkens veranderd, vermenigvuldigd met de tijd…dat wordt uitgedrukt in kWh of Wh. Haal je die niet door elkaar?
Zou inderdaad kunnen. Het viel mij op dat het piekvermogen zo laag is. Feit blijft dat in ieder overzicht de productie veel te laag is. Het enige overzicht wat qua productie klopt is het serie overzicht met de productie per paneel. Waarschijnlijk omdat die data van de omvormers i.p.v. spoelen komt.

• Johan909
mike123 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:42:
[...]

Maar waar ik naar vroeg was waar die spoel op de onderste foto is geplaatst. Zit deze net boven de hoofdschakelaar? Want die pijl moet ook naar de meterkast toewijzen.
Maar waar de draadjes uitkomen links of recht kan misschien wel anders zijn per type spoel.
Bedoel je onderstaande foto? Dit is niet onze meterkast maar een voorbeeld van een youtube filmpje. Reden dat ik die erbij had gezet is omdat de wit/blauwe kabel precies andersom zit als bij ons. Volgens mijn logica moet ik dus de spoel omdraaien en dan wijst de pijl wel de verkeerde kant uit. Maar mogelijk is dat niet het geval met deze spoel versie.

• mike123
Johan909 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:14:
[...]

Bedoel je onderstaande foto? Dit is niet onze meterkast maar een voorbeeld van een youtube filmpje. Reden dat ik die erbij had gezet is omdat de wit/blauwe kabel precies andersom zit als bij ons. Volgens mijn logica moet ik dus de spoel omdraaien en dan wijst de pijl wel de verkeerde kant uit. Maar mogelijk is dat niet het geval met deze spoel versie.

[Afbeelding]
Dat had ik inderdaad aangepast, was niet jullie meterkast.
Maar normaal gesproken zou ik de pijl die er op staat wel aanhouden. Maar proberen kan geen kwaad.

• Johan909
renzoverschoor schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:25:
[...]

Heb je alle fases met een multimeter gecontroleerd of deze inderdaad allemaal goed zitten......bij mij was de meting ook fout na het plaatsen van de CT klemmen, deze heb ik zelf opgelost om ergens in de installatie de L1 en L3 om te draaien, want dit had de installateur verkeerd aangesloten. :(

Nee dat heeft meneer niet gecontroleerd. Bij het eerst bezoek had meneer de spoelen niet bij en gaf aan weinig ervaring met de metered te hebben.
Bij het tweede bezoek had ik de handleiding geprint en de hoofdstappen opgeschreven. Maar hij heeft alles anders gedaan.
De volgorde van de kabels aanbrengen, de stickers met nummer zijn niet aangebracht (is volgens hem niet nodig want dat zie je toch niet). Nameten heb ik twee keer gevraagd. De eerste keer was het antwoord: ik zal straks even kijken. Daarna was hij alles aan het dichtschroeven. Ik nog een keer vragen of hij wil nameten. Krijg als antwoord: is niet nodig ik moet het toch in de app nakijken. Het verbaasd mij daarom ook niet dat het niet werkt.

Heb net nog eens het youtube filmpje gekeken.Het verkeerd omdraaien van de fases kan verkeerde meetwaarde genereren. Wellicht inderdaad de oorzaak.

Wat betreft je opmerking dat de N en de L zijn omgedraaid bij groep 6. Dit klopt inderdaad. Dit is de groep waar de vaatwasser op is aangesloten. Kan dit kwaad of maakt het niet uit omdat de groep in dit geval 1 stopcontact is?

• Johan909
mike123 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:39:
[...]

Deze lijkt inderdaad verkeerd om te zitten. En er zijn diverse draden uit de automaten waarbij aan de bovenzijde het koper zichtbaar is.
En rechtsbovenin lijken 2 steeklasdoppen te zitten. Maar kan ook wat anders zijn.
Dat koper is zeker zichtbaar en er zitten inderdaad 2 steeklasdoppen in de kast. Is dit onveilig en/of mag dit niet via de NEN1010?

De meterkast is recent gecontroleerd of alle aardlekschakelaar goed en snel werken en er geen lekstroom is.
Deze electricien heeft die 2 lasklemmen aangebracht om een kabel te verlengen die ik op een andere groep wilde hebben.

• mike123
Johan909 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:57:
[...]

Dat koper is zeker zichtbaar en er zitten inderdaad 2 steeklasdoppen in de kast. Is dit onveilig en/of mag dit niet via de NEN1010?

De meterkast is recent gecontroleerd of alle aardlekschakelaar goed en snel werken en er geen lekstroom is.
Deze electricien heeft die 2 lasklemmen aangebracht om een kabel te verlengen die ik op een andere groep wilde hebben.
Als het koper zichtbaar is kan je het per ongeluk aanraken en dat is niet heel prettig en niet zoals het hoort.
Steeklasdopppen mogen niet gebruikt worden in een groepenkast mits deze in een speciale beugel op een rails zijn gemonteerd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:05
mike123 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:05:
[...]

Als het koper zichtbaar is kan je het per ongeluk aanraken en dat is niet heel prettig en niet zoals het hoort.
Steeklasdopppen mogen niet gebruikt worden in een groepenkast mitstenzij deze in een speciale beugel op een rails zijn gemonteerd.
Mits is het tegenovergestelde van tenzij. Geen idee waarom juist die woorden regelmatig worden verwisseld. Maar het mag dus alleen MITS ze in een speciale beugel zijn gemonteerd. En het mag niet TENZIJ ze zo zijn gemonteerd.

Verder heb je inderdaad gelijk. Er is koper zichtbaar (dus aanraakbaar), dus fout.

Er is overigens ook EMAT zichtbaar, en CHINT. Maar dat spul schijnt wel te mogen...

Punctuality is the politeness of kings

• Johan909
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Ik heb inmiddels een aantal mogelijke oorzaken en verwacht ook wel dat de oplossing ertussen zit.
Ik ga niet zelf "tweaken" omdat ik mezelf teveel leek vindt op dit gebied. Wil ook niet zelf de schuld kunnen krijgen.

Ik ga de opties aan de installateur doorgeven. Hopelijk is het bij zijn volgende bezoek opgelost.
Als ik weet wat de oorzaak was zal ik dat hier posten zodat de volgende persoon er ook weer van kan leren.

• renzoverschoor
Johan909 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:50:
[...]

Wat betreft je opmerking dat de N en de L zijn omgedraaid bij groep 6. Dit klopt inderdaad. Dit is de groep waar de vaatwasser op is aangesloten. Kan dit kwaad of maakt het niet uit omdat de groep in dit geval 1 stopcontact is?
Op zich maakt het in dit geval denk ik niet veel uit, echter persoonlijk zou ik hem wel omdraaien.

• SHZ
  • Laatst online: 07-06 23:36
Goedenavond allemaal,

Even een vraag over het volgende:

Afgelopen week heeft een kennis een aantal panelen laten bij leggen. Nu klapt zijn aardlekschakelaar er uit bij een mooie zonnige dag.
Installateur heeft vervolgens de aardlekschakelaar vervangen voor een 20A. Klapt er nu nog steeds uit. Wij vermoeden dat de panelen beter verdeeld moeten worden over de fases. Verdeling:

22 panelen 410wp
IQ7A omvormers Enphase
3 fase meterkast
3 fase q relais

Fase 1: 6 panelen
Fase 2: 6 panelen
Fase 3: 10 panelen

Beetje googelen leert mij dat er wel 11-12 omvormers per fase geplaatst mogen worden. Of is 10 stuks IQ7A op 1 fase te veel?

Gr Steve

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:42
@SHZ Een aardlekschakelaar mag er nooit uit gaan bij een enphase systeem. Ook als sluit je honderd omvormers aan, deze tript nooit. Doet hij dan wel, dan zit waarschijnlijk ergens iets niet juist aangesloten. Kabelschade, water in de lasdoos of q-cable einddopje niet goed vastgezet.
De omvormers zijn dubbelgeisoleerd, dus daar hoef je het eigenlijk niet te zoeken.

Zelfs met 10 iq7A (het maximum aantal op een 20A circuit) kom je nooit boven de 16A en zal een thermischmagnetisch B16 automaat of aardlekautomaat er alleen uit gaan als hij het erg warm krijgt van zijn buren. Een B20 zal nooit trippen tenzij er echt een fout is.

Het is dus eerst controleren welke beveiliging nu aangesproken wordt. Dan kun je verder zoeken.

Als je een aardlekautomaat hebt dan zit er een indicatie op waardoor deze is tript.

[Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 18-05-2023 23:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• peter.vw.
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-06 22:46
aardlekschakelaar gaat er uit op lekstroom of is het en aardlekautomaat

• mike123
renzoverschoor schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 22:30:
[...]

Op zich maakt het in dit geval denk ik niet veel uit, echter persoonlijk zou ik hem wel omdraaien.
Ik heb net nog even op het www gezocht en het lijkt erop dat alleen de fase zijde word gecontroleerd op spanning of iets dergelijks. De nul gaat rechtstreeks door.
Maar omdat dit een 230V situatie is komt de stroom ook weer terug en bij problemen zou deze toch afschakelen.
Dit heb ik gevonden in een oud Tweakers draadje.
Persoonlijk zou ik de 2 draden ook omwisselen.
Het staat niet voor niets op de automaat aangegeven.

• renzoverschoor
mike123 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:22:
[...]

Ik heb net nog even op het www gezocht en het lijkt erop dat alleen de fase zijde word gecontroleerd op spanning of iets dergelijks. De nul gaat rechtstreeks door.
Maar omdat dit een 230V situatie is komt de stroom ook weer terug en bij problemen zou deze toch afschakelen.
Dit heb ik gevonden in een oud Tweakers draadje.
Persoonlijk zou ik de 2 draden ook omwisselen.
Het staat niet voor niets op de automaat aangegeven.
Zoals ik al aangaf zou ik hem ook omwisselen. Maar meer omdat de installatie dan klopt qua kleur draad enz.
Echter omdat het hier alleen om een WCD gaat maakt het niet al te veel uit....want alleen de draad kleur is anders de werking blijft gelijk...als het wel zou uitmaken zou je een stekker maar op 1 manier in een WCD moeten kunnen stoppen.

Denk dat we hetzelfde zeggen en bedoelen 8)

[Voor 5% gewijzigd door renzoverschoor op 18-05-2023 23:36]

• SHZ
  • Laatst online: 07-06 23:36
jeroen3 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:18:
@SHZ Een aardlekschakelaar mag er nooit uit gaan bij een enphase systeem. Ook als sluit je honderd omvormers aan, deze tript nooit. Doet hij dan wel, dan zit waarschijnlijk ergens iets niet juist aangesloten. Kabelschade, water in de lasdoos of q-cable einddopje niet goed vastgezet.
De omvormers zijn dubbelgeisoleerd, dus daar hoef je het eigenlijk niet te zoeken.

Zelfs met 10 iq7A (het maximum aantal op een 20A circuit) kom je nooit boven de 16A en zal een thermischmagnetisch B16 automaat of aardlekautomaat er alleen uit gaan als hij het erg warm krijgt van zijn buren. Een B20 zal nooit trippen tenzij er echt een fout is.

Het is dus eerst controleren welke beveiliging nu aangesproken wordt. Dan kun je verder zoeken.

Als je een aardlekautomaat hebt dan zit er een indicatie op waardoor deze is tript.
Even nagevraagd en het gaat dus om een aardlekautomaat. Bij mooie zonnige dagen gooit hij hem eruit als het systeem iets boven 6200-6400 watt levert.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WillemP22
Johan909 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:11:
[...]

Zou inderdaad kunnen. Het viel mij op dat het piekvermogen zo laag is. Feit blijft dat in ieder overzicht de productie veel te laag is. Het enige overzicht wat qua productie klopt is het serie overzicht met de productie per paneel. Waarschijnlijk omdat die data van de omvormers i.p.v. spoelen komt.
Als de data van de omvormers significant afwijkt van dat gene de spoelen meten…zit er iets fout bij die spoelen. Ik neem aan dat de spoelen ook allemaal dezelfde zijn, of in elk geval dezelfde ratio.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WillemP22
SHZ schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:06:
Goedenavond allemaal,

Even een vraag over het volgende:

Afgelopen week heeft een kennis een aantal panelen laten bij leggen. Nu klapt zijn aardlekschakelaar er uit bij een mooie zonnige dag.
Installateur heeft vervolgens de aardlekschakelaar vervangen voor een 20A. Klapt er nu nog steeds uit. Wij vermoeden dat de panelen beter verdeeld moeten worden over de fases. Verdeling:

22 panelen 410wp
IQ7A omvormers Enphase
3 fase meterkast
3 fase q relais

Fase 1: 6 panelen
Fase 2: 6 panelen
Fase 3: 10 panelen

Beetje googelen leert mij dat er wel 11-12 omvormers per fase geplaatst mogen worden. Of is 10 stuks IQ7A op 1 fase te veel?

Gr Steve
De verdeling zal het hem niet zijn, dan heb je veel meer panelen nodig wil dat kritisch worden. Ik vermoed een slecht contact ergens. Er zit een 3p B16 aardlekautomaat tussen neem ik aan. Of per ongeluk toch ergens toch veel meer micro’s op 1 fase terecht gekomen. Stromen meten…dan weet je het.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Eddie_
@Johan909 Als de monteur "zo maar iets deed" kan ook betekenen dat hij de klemmen aangesloten heeft in de meterkost zonder dat deze al aangesloten waren op de Metered. Op zich geen probleem tenzij de meterkast aan is gezet en daarna pas de CT's in de Metered worden aangesloten. In dat geval bestaat de kans dat de Metered een enorme opdonder van spanning heeft gekregen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:23
Eddie_ schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 07:26:
@Johan909 Als de monteur "zo maar iets deed" kan ook betekenen dat hij de klemmen aangesloten heeft in de meterkost zonder dat deze al aangesloten waren op de Metered. Op zich geen probleem tenzij de meterkast aan is gezet en daarna pas de CT's in de Metered worden aangesloten. In dat geval bestaat de kans dat de Metered een enorme opdonder van spanning heeft gekregen.
Dat was de reden dat ik de aansluiting klinisch deed:

1.
Geen stroom op de groepenkast en Envoy.

2.
Plaats de spoelen op de locaties waar ze nodig zijn en plak stickers aan het begin en het einde van de draden om het soort meetspoel (consumptie/productie) en het nummer van de fase inzichtelijk te houden. Sluit de spoelen nog niet aan.

3.
Trek de draden van de spoelen vanaf de locaties waar de spoelen moeten zijn naar de Envoy, zonder de spoelen zelf aan te sluiten. Dit klinkt overigens makkelijker dan dat het soms is. 12x1,5mm2 neemt best wel wat volume in beslag als je niet veel ruimte hebt. Voor het stuk tussen de groepenkast en de Envoy heb ik een flexibele pijp gebruikt zodat er niet twaalf draden los hangen. Ziet er netter uit en is wat robuuster wanneer gecombineerd met een buisklem.

4.
Kort de draden in, indien nodig. Plaats een nieuwe sticker op het uiteinde van ieder ingekort draadpaar. Inkorten mag volgens de officiële instructies van Enphase (links heb ik al eens eerder gepost), i.t.t. wat sommige tweakers zullen denken bij de termen 'meetspoelen' en 'draadlengte'.

5.
Sluit de draden aan op de Envoy.

6.
Klik de spoelen om de te meten fasedraden heen (pijl richting de meterkast).

7.
Verifieer dat de Envoy gevoed wordt met het aantal fasen dat je meet. Monteurs die geen spoelen aansluiten (de meeste beunhazen) sluiten de Envoy aan op een enkele fase in een groepenkast met drie fasen. De voedingskabel moet in dit geval vervangen worden voor 4x2,5mm2 of 5x2,5mm2 (gebruik niet de aardedraad).

8.
Controleer nog even op alles dat is toegevoegd voor de zonnepanelen, dat de fasen in de juiste volgorde zijn aangesloten. De beunhaas hier had er twee verwisseld. Het werkt wel, maar kan problemen geven met diagnosticeren. Beter kan je dat nu corrigeren.

9.
Stroom erop, en de spoelen activeren met een installer-account. :P Kan wellicht ook met een DHZ-account, maar geen ervaring mee.

[Voor 23% gewijzigd door The Zep Man op 19-05-2023 08:01]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eddie_
Als je geen spoelen gebruikt op een Metered dan heeft het ook geen toegevoegde waarde om L2 en L3 aan te sluiten.

Vraag is alleen: waarom een Metered plaatsen zonder CT's ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Zep Man
Eddie_ schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:01:
Vraag is alleen: waarom een Metered plaatsen zonder CT's ?
Omdat alleen het metered model leverbaar is?

[Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 19-05-2023 08:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Johan909
The Zep Man schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 07:46:
[...]

Dat was de reden dat ik de aansluiting klinisch deed:

1.
Geen stroom op de groepenkast en Envoy.

2.
Plaats de spoelen op de locaties waar ze nodig zijn en plak stickers aan het begin en het einde van de draden om het soort meetspoel (consumptie/productie) en het nummer van de fase inzichtelijk te houden. Sluit de spoelen nog niet aan.

3.
Trek de draden van de spoelen vanaf de locaties waar de spoelen moeten zijn naar de Envoy, zonder de spoelen zelf aan te sluiten. Dit klinkt overigens makkelijker dan dat het soms is. 12x1,5mm2 neemt best wel wat volume in beslag als je niet veel ruimte hebt. Voor het stuk tussen de groepenkast en de Envoy heb ik een flexibele pijp gebruikt zodat er niet twaalf draden los hangen. Ziet er netter uit en is wat robuuster wanneer gecombineerd met een buisklem.

4.
Kort de draden in, indien nodig. Plaats een nieuwe sticker op het uiteinde van ieder ingekort draadpaar. Inkorten mag volgens de officiële instructies van Enphase (links heb ik al eens eerder gepost), i.t.t. wat sommige tweakers zullen denken bij de termen 'meetspoelen' en 'draadlengte'.

5.
Sluit de draden aan op de Envoy.

6.
Klik de spoelen om de te meten fasedraden heen (pijl richting de meterkast).

7.
Verifieer dat de Envoy gevoed wordt met het aantal fasen dat je meet. Monteurs die geen spoelen aansluiten (de meeste beunhazen) sluiten de Envoy aan op een enkele fase in een groepenkast met drie fasen. De voedingskabel moet in dit geval vervangen worden voor 4x2,5mm2 of 5x2,5mm2 (gebruik niet de aardedraad).

8.
Controleer nog even op alles dat is toegevoegd voor de zonnepanelen, dat de fasen in de juiste volgorde zijn aangesloten. De beunhaas hier had er twee verwisseld. Het werkt wel, maar kan problemen geven met diagnosticeren. Beter kan je dat nu corrigeren.

9.
Stroom erop, en de spoelen activeren met een installer-account. :P Kan wellicht ook met een DHZ-account, maar geen ervaring mee.
De volgorde die hij heeft aangehouden is:

1. Compleet aansluiten spoelen. Dus ook om de kabel heen klikken. Geen stickers...

2. Inkorten kabel en aansluiten op metered. Omdat ik op dat moment aangaf dat zijn volgorde afwijkt van de handleiding stappen zei meneer: ik zal voor de zekerheid de metered uitzetten. Tussendoor ben ik koffie gaan halen en ik weet dus niet meer 100% zeker of hij niet eerst al een wit/blauwe kabel op de metered heeft aangesloten terwijl deze nog aan stond...

3. Aanzetten metered

4. Niks nameten maar gelijk de software installeren.

Ik hoop maar dat de metered zelf nu niet stuk is...

De verkoper van het installatiebedrijf gaf aan dat ze liever niet de metered verkopen omdat ze dan vaak terug moeten komen door problemen. Als je dat als elektricien weet en je geeft zelf aan dat je er niet heel veel ervaring in hebt en de klant heeft ook nog eens handleiding en stappenplan gemaakt. Hoe kun je dan de helft overslaan en niks nakijken 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Zep Man
Johan909 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:27:
De verkoper van het installatiebedrijf gaf aan dat ze liever niet de metered verkopen omdat ze dan vaak terug moeten komen door problemen.
Vind je het gek, als ze zo aan het beunhazen zijn?! Ik deel je 8)7 !

De reden dat ze metered niet willen aansluiten is omdat het meer tijd kost als je het goed wilt doen, en tijd is geld.

[Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 19-05-2023 10:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johan909
The Zep Man schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:29:
[...]

Vind je het gek, als ze zo aan het beunhazen zijn?! Ik deel je 8)7 !

De reden dat ze metered niet willen aansluiten is omdat het meer tijd kost als je het goed wilt doen, en tijd is geld.
Je hebt wel gelijk, maar dit zou eigenlijk helemaal geen reden moeten zijn. Als bedrijf moet je willen verkopen (uren en materiaal). Je krijgt met de metered meer functionaliteit dus het is logisch dat je als consument meer betaald voor het apparaat en meer voor de installatie. Maar dan moet je wel iemand hebben die het in één keer goed kan installeren. Nu is die extra winst wel weg...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:40
even een leken vraag:
mijn buurman heeft enphase en het probleem is dat de envoy (Standaard) in de meterkast is opgehangen en daar is de wifi heel slecht. Dus hij krijgt geen data door van de envoy naar de cloud en dus niet naar de app.
Kan de envoy ook op een andere plek in huis (b.v. bij de wifi router) geplaatst worden met de voeding gewoon uit een stopcontact?
bedankt

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

BarryH schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:47:
even een leken vraag:
mijn buurman heeft enphase en het probleem is dat de envoy (Standaard) in de meterkast is opgehangen en daar is de wifi heel slecht. Dus hij krijgt geen data door van de envoy naar de cloud en dus niet naar de app.
Kan de envoy ook op een andere plek in huis (b.v. bij de wifi router) geplaatst worden met de voeding gewoon uit een stopcontact?
bedankt
Nee. Envoy moet op dezelfde groep worden aangesloten als de panelen, ivm datacommunicatie over het 220v netwerk. Er worden juist ferrietringen geplaatst om ruis vanuit het huis te filteren op de PV groep. Als je de Envoy elders hangt, zal het dus ws niet werken.

zie:

[Voor 5% gewijzigd door Microkid op 19-05-2023 17:52]

3800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:40
@Microkid en bedraad op ethernet is zeker geen optie?

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

BarryH schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:51:
Jazeker wel. De Envoy werkt zowel via Wifi als bedraad. Zelf heb ik hem bedraad in de meterkast aangesloten.

3800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eddie_
BarryH schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:51:
Indien mogelijk altijd bedraad aansluiten!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 04:49
SHZ schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:58:
[...]

Even nagevraagd en het gaat dus om een aardlekautomaat. Bij mooie zonnige dagen gooit hij hem eruit als het systeem iets boven 6200-6400 watt levert.
Gooit hij WAT eruit? Je geeft geen antwoord op de vraag. Een aardlekautomaat kan om 2 redenen trippen: kortsluiting/overbelasting OF een aardfout. Bij een aardfout wordt dat op de automaat weergegeven. Je zult volledige informatie moeten geven voordat we kunnen troubleshooten.

Aardfout: Je hebt een aardlek. Controleer je bedrading op aardfouten.
Overbelasting: Je hebt overbelasting. Verdeel de micro's anders over de fasen, plaats een zwaardere automaat (indien de rest van de installatie dit toelaat uiteraard) of plaats minder panelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Microkid schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:49:
[...]

Nee. Envoy moet op dezelfde groep worden aangesloten als de panelen, ivm datacommunicatie over het 220v netwerk. Er worden juist ferrietringen geplaatst om ruis vanuit het huis te filteren op de PV groep. Als je de Envoy elders hangt, zal het dus ws niet werken.

zie:
[Afbeelding]
Het kan wel als je een stopcontact ergens (met goede wifi ontvangst) monteert die verbonden is met de 'Enphase groepen' :p

Moge dan wel heel duidelijk zijn dan dat alleen je Envoy op dat stopcontact mag ;) Niet helemaal volgens het boekje, maar ik zie niet in waarom het niet zou moeten werken met een Standard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mike123
Microkid schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:49:
[...]

zie:
[Afbeelding]
Volgens mij vragen ze naar de aansluiting van de Envoy standaard. Die kan normaal gesproken gewoon in een stopcontact worden gestoken. Alleen de kans bestaat dat de data van de panelen niet goed doorkomt omdat er misschien een automaat of iets dergelijks te veel tussen zit om de data te ontvangen.
Tekening is voor de metered die altijd een vaste voeding moet hebben.
Al kan het zeker geen kwaad om de standaard ook een vaste voeding te geven inderdaad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ToyotaMR2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:28
https://i.postimg.cc/y37w3gMM/Screenshot-20230519-183036.png

Wat houdt zo'n afgevlakte grafiek in.
Max opbrengst panelen?

12 x 395 Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Klassieke aftopping. Je omvormers zitten aan de max productie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ToyotaMR2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:28
4740 vs 3500 werkelijk is dat een gangbaar verlies? Het lijkt mij wat veel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:54

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

ToyotaMR2 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 20:21:
4740 vs 3500 werkelijk is dat een gangbaar verlies? Het lijkt mij wat veel.
Staat ook in de topicstart en komt hier bijna iedere pagina terug. Overdimensionering is in Nederland aan te raden. Je ‘verlies’ door aftopping is hoogstens een procent of 2. De meerkost van zwaardere omvormers niet waard.

Laatst kwam hier een goed YouTube filmpje langs waarin een Aussie het perfect uitlegt.

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Die discussie is hier al veel vaker gevoerd. In de praktijk blijkt het reuze mee te vallen.

Maar erkend moet worden dat micro omvormers eigenlijk alleen toegepast zouden moeten worden waar dat echt nuttig is (schaduw, meer dan twee dakvlakken, etc). Bij geen schaduw presteert een stringomvormer vaak beter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WillemP22
Glashelder schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 18:53:
[...]

Het kan wel als je een stopcontact ergens (met goede wifi ontvangst) monteert die verbonden is met de 'Enphase groepen' :p

Moge dan wel heel duidelijk zijn dan dat alleen je Envoy op dat stopcontact mag ;) Niet helemaal volgens het boekje, maar ik zie niet in waarom het niet zou moeten werken met een Standard.
Precies. De Envoy moet op dezelfde fase en bij voorkeur (geen eis) op dezelfde groep. Zolang dat signaal van de micro’s maar de Envoy bereikt, anders moet ie elektrisch gezien, dichter bij de micro’s hangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mike123
WillemP22 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:03:
[...]

Precies. De Envoy moet op dezelfde fase en bij voorkeur (geen eis) op dezelfde groep. Zolang dat signaal van de micro’s maar de Envoy bereikt, anders moet ie elektrisch gezien, dichter bij de micro’s hangen.
Als de Envoy op een andere fase word aangesloten zou er een fasekoppelaar gemonteerd moeten worden.
Dan zou het ook moeten werken. https://youtu.be/mjRx_PpO2lE vanaf 3:40.
Al is de kans nog steeds aanwezig dat het signaal te zwak is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:44
SHZ schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:58:
[...]

Ok dat betekend dat als alles op 1 fase zou zitten dat er dan 27A zou lopen en dat kan dan wel aardig kloppen met het trippen van de aardlekautomaat van 20A.

De kans dat je een aardfout hebt als de opbrengst hoger wordt is niet zo groot dus ik gok dat alles op 1 fase is gezet. Je hebt zeker geen foto van de bedrading in de meterkast?

20xLongi 410Wp, IQ7+

• WillemP22
mike123 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:10:
[...]

Als de Envoy op een andere fase word aangesloten zou er een fasekoppelaar gemonteerd moeten worden.
Dan zou het ook moeten werken. https://youtu.be/mjRx_PpO2lE vanaf 3:40.
Al is de kans nog steeds aanwezig dat het signaal te zwak is.
Klopt dat kan ook. Maar sinds de intrede van het q-relais worden die niet veel meer gebruikt. Dit filmpje is al weer 5 jaar oud ;)

• C4veman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-06 15:41
mijn omvormers allemaal IQ8M gaan 1 voor 1 in error als ze een beetje beginnen te werken iedere dag.

Wat kan dit zijn?

• masaman
  • Niet online
Zit je tegen de maximale AC spanningsveld aan? 253 V

• C4veman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-06 15:41
masaman schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 07:49:
Zit je tegen de maximale AC spanningsveld aan? 253 V
Meet niet meer als 236.

• Eddie_
Bij de panelen of in je meterkast @C4veman ?
Pagina: 1 ... 71 ... 77 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee