Eddie_ schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 07:26:
@
Johan909 Als de monteur "zo maar iets deed" kan ook betekenen dat hij de klemmen aangesloten heeft in de meterkost zonder dat deze al aangesloten waren op de Metered. Op zich geen probleem tenzij de meterkast aan is gezet en daarna pas de CT's in de Metered worden aangesloten. In dat geval bestaat de kans dat de Metered een enorme opdonder van spanning heeft gekregen.
Dat was de reden dat ik de aansluiting klinisch deed:
1.
Geen stroom op de groepenkast en Envoy.
2.
Plaats de spoelen op de locaties waar ze nodig zijn en plak stickers aan het begin en het einde van de draden om het soort meetspoel (consumptie/productie) en het nummer van de fase inzichtelijk te houden. Sluit de spoelen nog niet aan.
3.
Trek de draden van de spoelen vanaf de locaties waar de spoelen moeten zijn naar de Envoy, zonder de spoelen zelf aan te sluiten. Dit klinkt overigens makkelijker dan dat het soms is. 12x1,5mm
2 neemt best wel wat volume in beslag als je niet veel ruimte hebt. Voor het stuk tussen de groepenkast en de Envoy heb ik een flexibele pijp gebruikt zodat er niet twaalf draden los hangen. Ziet er netter uit en is wat robuuster wanneer gecombineerd met een buisklem.
4.
Kort de draden in, indien nodig. Plaats een nieuwe sticker op het uiteinde van ieder ingekort draadpaar. Inkorten mag volgens de officiële instructies van Enphase (links heb ik al eens eerder gepost), i.t.t. wat sommige tweakers zullen denken bij de termen 'meetspoelen' en 'draadlengte'.
5.
Sluit de draden aan op de Envoy.
6.
Klik de spoelen om de te meten fasedraden heen (pijl richting de meterkast).
7.
Verifieer dat de Envoy gevoed wordt met het aantal fasen dat je meet. Monteurs die geen spoelen aansluiten (de meeste beunhazen) sluiten de Envoy aan op een enkele fase in een groepenkast met drie fasen. De voedingskabel moet in dit geval vervangen worden voor 4x2,5mm
2 of 5x2,5mm
2 (gebruik niet de aardedraad).
8.
Controleer nog even op alles dat is toegevoegd voor de zonnepanelen, dat de fasen in de juiste volgorde zijn aangesloten. De beunhaas hier had er twee verwisseld. Het werkt wel, maar kan problemen geven met diagnosticeren. Beter kan je dat nu corrigeren.
9.
Stroom erop, en de spoelen activeren met een installer-account.

Kan wellicht ook met een DHZ-account, maar geen ervaring mee.
[Voor 23% gewijzigd door The Zep Man op 19-05-2023 08:01]