Maar dan heb je toch 2 male connectoren dichter bij elkaar zitten dan de andere connectoren? Heb je dan nog voldoende afstand om van het ene paneel naar het andere paneel te gaan?

Van de zonnepanelen die ik wil halen zijn er geen 12 meer van op voorraad, maar nog maar 11.
Gewoon 1 rij maken met 3 andere zonnepanelen?
En dan 3 x 3 rijen van de zonnepanelen die ik in eerste instantie had uitgezocht?
Die zijn qua WP/prijs toch gunstiger.
Hoe het eruit ziet maakt niet uit, komt toch op een plat dak te liggen waar niemand op kan kijken.
Je krijgt dan de situatie zoals hieronder. Op de uiteinden plaats je dus de micro’s direct naast elkaar. Met 50 cm heb je dan genoeg. Als je oost-west legt gaat het ook gewoon, per oost-west set is de afstand tussen de houders Vd micro’s heel kort; je hebt de lengte enkel nodig om de oversteek te maken naar een derde set O-W. Mocht je O-W dus in slechts setjes van 4 leggen heb je niet eens landscape kabel nodig maar gewoon de kortste kabel….masaman schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:18:
[...]
Maar dan heb je toch 2 male connectoren dichter bij elkaar zitten dan de andere connectoren? Heb je dan nog voldoende afstand om van het ene paneel naar het andere paneel te gaan?
Ik zou alleen even checken hoe de firma waar je bestelt de kabel knipt. Ik weet namelijk dat solar-bouwmarkt een uiteinde kort knipt (zeg 30 cm) en andere lang laat ( dus zeg 1,70cm bij landscape). In dat geval kan je natuurlijk nog steeds de 1,70 met een male doen, en de 30cm in je giet mof, maar daar moet je dan even rekening mee houden.
Meeste knippen hem volgens mij gewoon door midden. Dan heb je dus aan beide uiteinden 1m en dat is genoeg.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/md9a5tRwZYRBKUbvuKKeGYK5.jpg?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Tech_Thom op 08-05-2023 22:42 ]
Tie wraps op dak? Hoe lang blijft dat zitten in de zon. Ik kan het zo 1-2-3 niet vinden, maar volgens mij raadde Solar bouwmarkt het af. Volgens mij zit bij mij op dak een klik systeem (Evo click) waar ook iets zit voor de kabels.Tech_Thom schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:28:
[...]
Je hebt uiteraard nog een aardlekautomaat nodig voor de meterkast. Daarnaast goed wat tie rips om de kabels vast te zetten.
Je moet dan ook van die metalen gebruiken
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik heb beide gebruikt. Deels metalen, maar had er te weinig, geen zin om andere te halen, dus daarna ook (dikke) van plastic. Maar ze zitten ook allemaal onder de panelen, dus nooit in direct zonlicht. Lijkt mij dat het wel houd. Of zou het te leiden hebben onder warmte schommelingen?
Grote Enphase topic • IQ Gateway lokaal uitlezen • PVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
Ik heb ook een combi van kabel clips en dikke tie rips gebruikt. Alles zit netjes achter panelen weggewerkt dus direct zonlicht is er niet.
Tijd zal het zeggen, maar zonder die tie rips had het er toch echt minder netjes uitgezien onder de panelen.
Heb heel wat installatie filmpjes bekeken van installateurs en tie rips werden daar toch ook veel toegepast.
Tijd zal het zeggen, maar zonder die tie rips had het er toch echt minder netjes uitgezien onder de panelen.
Heb heel wat installatie filmpjes bekeken van installateurs en tie rips werden daar toch ook veel toegepast.
Tip: tie wraps of kabelbinders.Tech_Thom schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:14:
Ik heb ook een combi van kabel clips en dikke tie rips gebruikt.
(...)
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Tie wraps onder de panelen gaan verbazingwekkend lang mee!
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Wij gebruiken altijd kunststof kabelbinders (24 jaar UV bestendig), omdat deze goed strak te trekken zijn (bij metalen gaat dat meestal niet lekker).
hallo Tweakers met Enphase interesse en hopelijk kennis,
Ik breek even in met een Enphase 8 vraag. Wij willen tussen de 16 en 18 zonnepanelen op 3 dakvlakken - voorkeur gaat uit naar Jinko, want redelijk universeel en goed vergelijkbaar in de verschillende offertes - met micro omvormers laten installeren. Wij hebben verschillende offertes opgevraagd en behalve dat de aangeboden zonnepanelen in de offertes varieren qua WP (van 410 tot 420-440), varieren ook de daarbij geadviseerde Enphase micro omvormers. Een paar bedrijven adviseren 8M micro omvormers en de andere bedrijven adviseren juist de 8+ micro omvormers. Als je vraagt naar technische onderbouwing, verwijzen beide kampen naar de Enphase site. Echter uit de info daar volgt niet dat de door hun geadviseerde 8 variant zozeer de beste is. Dat maken ze er zelf van. Iets van eigen straatje enz. Ze draaien allemaal het verhaaltje af van overdimensioneren, onderdimensioneren en aftoppen. En vervolgens trekt het ene kamp hieruit de conclusie dat de 8M beter is en het andere kamp zegt dan op basis van hetzelfde verhaal dat juist de 8+ beter is.
Ik probeer met Enphase zelf in contact te komen. Tot nu toe is dit niet gelukt. Althans wel gelukt maar ik krijg dan iemand uit India (ondanks aanklikken dat ik Nederlands sprekend persoon wil) aan de lijn die ik heel slecht versta en die het ook niet goed weet. Wel heeft diegene geregeld dat ik teruggebeld ga worden. Daar wacht ik nog op.
Op Solar Bouwmarkt heb ik een lijstje gevonden "Welk Enphase moet ik kiezen, advies obv best value"en daarin staat bij 395 - 400 WP panelen de 8+ wordt geadviseerd en bij 405-430 WP de 8M. Dan zou je zeggen dat de 8M in mijn geval beter is |(omdat wij hoger dan 400 WP zonnepanelen willen). De bedrijven die de 8+ in hun offerte hebben, vinden echter van niet en zeggen dat dit lijstje niet klopt. De bedrijven die de 8M adviseren zeggen dat deze beter is omdat hij niet aftopt (dat zegt 1 bedrijf en klopt sowieso niet, dat weet ik dan weer net wel) of minder aftopt dan de 8+.
Op de site van Stralend Groen vond ik terug dat je op de 8M zonder problemen zonnepanelen tot 480 WP kan aansluiten, maar dan wordt het aantal opgewekte watt boven de 330 afgetopt.En telefonisch hoorde ik van Stralend Groen dat de 8+ op 300 wordt afgetopt (en van de Enphase site weet ik dat je tot 440 WP kan aansluiten. En meer informatrie of advies kon men niet geven. Maar dat op zichzelf geeft nog niet het antwoord wat ik zoek. Want ondanks het aftoppen is het wel beter om een hogere zonnepaneel dan 330 WP (bij de 8M) en 300 WP (bij de 8+) te installeren. Dat heb ik in ieder geval begrepen uit het onder- en overdimensioneren verhaal. Wat je verliest bij het afgetopte deel krijg je ruimschoots bij doordat een hogere paneel op andere momenten meer oplevert. Vandaar het lijstje van Solar Bouwmarkt lijkt mij.
Dus concreet is de vraag: Welke micro omvormer (de 8+ of de 8M) is beter en welke WP zonnepanelen is hierbij optimaal qua opbrengst?
Ik breek even in met een Enphase 8 vraag. Wij willen tussen de 16 en 18 zonnepanelen op 3 dakvlakken - voorkeur gaat uit naar Jinko, want redelijk universeel en goed vergelijkbaar in de verschillende offertes - met micro omvormers laten installeren. Wij hebben verschillende offertes opgevraagd en behalve dat de aangeboden zonnepanelen in de offertes varieren qua WP (van 410 tot 420-440), varieren ook de daarbij geadviseerde Enphase micro omvormers. Een paar bedrijven adviseren 8M micro omvormers en de andere bedrijven adviseren juist de 8+ micro omvormers. Als je vraagt naar technische onderbouwing, verwijzen beide kampen naar de Enphase site. Echter uit de info daar volgt niet dat de door hun geadviseerde 8 variant zozeer de beste is. Dat maken ze er zelf van. Iets van eigen straatje enz. Ze draaien allemaal het verhaaltje af van overdimensioneren, onderdimensioneren en aftoppen. En vervolgens trekt het ene kamp hieruit de conclusie dat de 8M beter is en het andere kamp zegt dan op basis van hetzelfde verhaal dat juist de 8+ beter is.
Ik probeer met Enphase zelf in contact te komen. Tot nu toe is dit niet gelukt. Althans wel gelukt maar ik krijg dan iemand uit India (ondanks aanklikken dat ik Nederlands sprekend persoon wil) aan de lijn die ik heel slecht versta en die het ook niet goed weet. Wel heeft diegene geregeld dat ik teruggebeld ga worden. Daar wacht ik nog op.
Op Solar Bouwmarkt heb ik een lijstje gevonden "Welk Enphase moet ik kiezen, advies obv best value"en daarin staat bij 395 - 400 WP panelen de 8+ wordt geadviseerd en bij 405-430 WP de 8M. Dan zou je zeggen dat de 8M in mijn geval beter is |(omdat wij hoger dan 400 WP zonnepanelen willen). De bedrijven die de 8+ in hun offerte hebben, vinden echter van niet en zeggen dat dit lijstje niet klopt. De bedrijven die de 8M adviseren zeggen dat deze beter is omdat hij niet aftopt (dat zegt 1 bedrijf en klopt sowieso niet, dat weet ik dan weer net wel) of minder aftopt dan de 8+.
Op de site van Stralend Groen vond ik terug dat je op de 8M zonder problemen zonnepanelen tot 480 WP kan aansluiten, maar dan wordt het aantal opgewekte watt boven de 330 afgetopt.En telefonisch hoorde ik van Stralend Groen dat de 8+ op 300 wordt afgetopt (en van de Enphase site weet ik dat je tot 440 WP kan aansluiten. En meer informatrie of advies kon men niet geven. Maar dat op zichzelf geeft nog niet het antwoord wat ik zoek. Want ondanks het aftoppen is het wel beter om een hogere zonnepaneel dan 330 WP (bij de 8M) en 300 WP (bij de 8+) te installeren. Dat heb ik in ieder geval begrepen uit het onder- en overdimensioneren verhaal. Wat je verliest bij het afgetopte deel krijg je ruimschoots bij doordat een hogere paneel op andere momenten meer oplevert. Vandaar het lijstje van Solar Bouwmarkt lijkt mij.
Dus concreet is de vraag: Welke micro omvormer (de 8+ of de 8M) is beter en welke WP zonnepanelen is hierbij optimaal qua opbrengst?
De IQ8+ gaat tot 300W, de 8M tot 330W en de 8A tot 366W.
Een beetje aftoppen voor korte tijd op de piek van de dag is geen probleem. Een beetje aftoppen helpt je om zoveel mogelijk opbrengst wilt voor je geinvesteerde euro's. Aftoppen zal ook eigenlijk alleen maar in de mooie maanden gebeuren. Maar voor langere tijd gedurende de dag zie ik niet als wenselijk. Met 410-440Wp panelen lijken mij de IQ8+ ondergedimensioneerd. Dan gaat er veel afgetopt worden, ook mij wat minder mooi weer. Stel dat je op 0,85x je Wp zit, dan haal je nog steeds 440x0,85=374W. Dan gooi je dus 18x74W=1332W weg. Dat vind ik serieus veel. De 8M lijkt mij dan ook geen handige keuze. In jouw situatie zou de 8A mogelijk beter passen, aangezien die tot 366W gaat. Dan gooi je minder weg (18x8=144W bij een rendement van 0,85. Bij theoretisch maximaal vermogen zal dat 440-366W zijn, maar dat zal je zelden tegenkomen in NL). Effect is wel weer dat de IQ8A een hoger opstartvoltage kent. Elk voordeel heb dus zijn nadeel
Echter, zoals ook vaker in dit topic gezegd, je zal het ook moeten afwegen tegen de meerprijs van 18x een IQ8M of IQ8A t.o.v. 18x een IQ8+. Wellicht kan de 8M dan een mooie middenweg zijn.
Ben zelf ook wel benieuwd naar andere meningen.
Een beetje aftoppen voor korte tijd op de piek van de dag is geen probleem. Een beetje aftoppen helpt je om zoveel mogelijk opbrengst wilt voor je geinvesteerde euro's. Aftoppen zal ook eigenlijk alleen maar in de mooie maanden gebeuren. Maar voor langere tijd gedurende de dag zie ik niet als wenselijk. Met 410-440Wp panelen lijken mij de IQ8+ ondergedimensioneerd. Dan gaat er veel afgetopt worden, ook mij wat minder mooi weer. Stel dat je op 0,85x je Wp zit, dan haal je nog steeds 440x0,85=374W. Dan gooi je dus 18x74W=1332W weg. Dat vind ik serieus veel. De 8M lijkt mij dan ook geen handige keuze. In jouw situatie zou de 8A mogelijk beter passen, aangezien die tot 366W gaat. Dan gooi je minder weg (18x8=144W bij een rendement van 0,85. Bij theoretisch maximaal vermogen zal dat 440-366W zijn, maar dat zal je zelden tegenkomen in NL). Effect is wel weer dat de IQ8A een hoger opstartvoltage kent. Elk voordeel heb dus zijn nadeel
Echter, zoals ook vaker in dit topic gezegd, je zal het ook moeten afwegen tegen de meerprijs van 18x een IQ8M of IQ8A t.o.v. 18x een IQ8+. Wellicht kan de 8M dan een mooie middenweg zijn.
[ Voor 25% gewijzigd door Microkid op 10-05-2023 18:37 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
@Amalia Precies om deze vraag te beantwoorden heb ik deze google sheet in elkaar gezet.
Je kunt daar je gekozen paneel invullen en de hoek en helling van je dak om zo te kijken welke dc/ac ratio je ongeveer zult hebben en of de omvormer überhaupt compatibel is met het paneel.
Jinko's hebben vaak een vrij hoge stroom en dan dacht men altijd goed uit te komen met een IQ7A, want meer vermogen dan de IQ7+, maar dan viel dat in het water door de beperkte DC ingang stroom van IQ7A.
De IQ8 familie past wat beter bij panelen van 2023, en zal het nog even duren voordat je deze situaties weer gaat krijgen.
https://docs.google.com/s...FPI11g8g/edit?usp=sharing
De jaaropbrengst kan hij niet uitrekenen. Dat kun je enigszins schatten met pvcalc als je de omvormer ook invult. Je mag daar de nominale vermogens (Pnom) van de omvormers bij elkaar optellen. (per dakvlak natuurlijk)
Je kunt daar je gekozen paneel invullen en de hoek en helling van je dak om zo te kijken welke dc/ac ratio je ongeveer zult hebben en of de omvormer überhaupt compatibel is met het paneel.
Jinko's hebben vaak een vrij hoge stroom en dan dacht men altijd goed uit te komen met een IQ7A, want meer vermogen dan de IQ7+, maar dan viel dat in het water door de beperkte DC ingang stroom van IQ7A.
De IQ8 familie past wat beter bij panelen van 2023, en zal het nog even duren voordat je deze situaties weer gaat krijgen.
https://docs.google.com/s...FPI11g8g/edit?usp=sharing
De jaaropbrengst kan hij niet uitrekenen. Dat kun je enigszins schatten met pvcalc als je de omvormer ook invult. Je mag daar de nominale vermogens (Pnom) van de omvormers bij elkaar optellen. (per dakvlak natuurlijk)
Toch is je sheet niet de hele waarheid, ik heb sunpower p6-410 op IQ7A en als ik die invul in je sheet kom ik op 278 watt uit.
De enpase app geeft me echter altijd als max 1800 watt op, dat is 6x300 watt. En niet 6x278. Wellicht is de enphase app te optimistisch? De instalateur komt de IQ7A verwisselen voor 8m, dat is dan 6x30 watt meer hopenlijk. Had liever 8AC gehad maar die zijn blijkbaar nog niet leverbaar.
De enpase app geeft me echter altijd als max 1800 watt op, dat is 6x300 watt. En niet 6x278. Wellicht is de enphase app te optimistisch? De instalateur komt de IQ7A verwisselen voor 8m, dat is dan 6x30 watt meer hopenlijk. Had liever 8AC gehad maar die zijn blijkbaar nog niet leverbaar.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik ben wel benieuwt hoeveel aftopping je op jaarbasis hebt met de 'te kleine' Enphase omvormers?
Daar gaat het niet om, het is nu een micro omvormer die niet goed bij paneel past qua stroom sterkte, in mijn geval een IQ7A terwijl er direct een IQ8m op gemoeten had.blanken17 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:25:
Ik ben wel benieuwt hoeveel aftopping je op jaarbasis hebt met de 'te kleine' Enphase omvormers?
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
@jacovn de sheet heeft veel schattingen. Met direct zonlicht werkt het altijd wel. Echter de geschatte Pac,max is een getal op basis van de instralings-statistiek en de DC stroomgrens, kans is dat de instraling niet helemaal juist uitkomt. Maar het moet wel bruikbaar zijn voor vergelijkingen of statistiek voor een heel jaar.
Daarnaast, 6x350 = 2100, je zit dus toch 50 Watt per paneel onder het maximum van de omvormer.
Wat deden ze vandaag, de hele dag wolken?
Het is erg moeilijk om exacte voorspellingen te maken, als dat een makkie was deed Enphase het zelf wel!
Daarnaast, 6x350 = 2100, je zit dus toch 50 Watt per paneel onder het maximum van de omvormer.
Het is erg moeilijk om exacte voorspellingen te maken, als dat een makkie was deed Enphase het zelf wel!
IQ8-MC pakken (niet de IQ8M). De MC kan tot 14A terwijl de M maar tot 12 kan. Daarom is de M uitlopend. Grofweg zegt Enphase bij een hedendaags 420+ paneel met goede ligging een MC, voor minder vermogende panelen of een minder gunstige ligging is een IQ8+ een prima alternatief.Amalia schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:44:
Op Solar Bouwmarkt heb ik een lijstje gevonden "Welk Enphase moet ik kiezen, advies obv best value"en daarin staat bij 395 - 400 WP panelen de 8M wordt geadviseerd en bij 405-430 WP de 8M. Dan zou je zeggen dat de 8M in mijn geval beter is |(omdat wij hoger dan 400 WP zonnepanelen willen). De bedrijven die de 8+ in hun offerte hebben, vinden echter van niet en zeggen dat dit lijstje niet klopt. De bedrijven die de 8M adviseren zeggen dat deze beter is omdat hij niet aftopt (dat zegt 1 bedrijf en klopt sowieso niet, dat weet ik dan weer net wel) of minder aftopt dan de 8+.
Je weet dat je nu 2x de IQ8M hebt opgeschreven?Amalia schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:44:
Op Solar Bouwmarkt heb ik een lijstje gevonden "Welk Enphase moet ik kiezen, advies obv best value"en daarin staat bij 395 - 400 WP panelen de 8M wordt geadviseerd en bij 405-430 WP de 8M.
Bedankt. Scherp opgemerkt. Ik heb het aangepast.mike123 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:51:
[...]
Je weet dat je nu 2x de IQ8M hebt opgeschreven?
Iedereen die gereageerd heeft. Dank. Ik vind het nog steeds moeilijke materie om doorheen te komen maar ben weer iets verder in het nadenkproces. Ik baal gewoon van de bedrijven die allemaal iets anders zeggen, waardoor je zelf een halve installateur moet worden onderhand om niet een oor aangenaaid te krijgen.
Ik begrijp dat het volgens sommigen niet een kwestie is van 8+ of 8M maar dat ik ook moet kijken naar de andere (nog betere) 8-types. Maar als ik het goed begrijp wordt er met de 8A en de 8MC nog later opgestart (nog hogere opstartvoltage dan de 8M) en nog minder W gegenereerd op de slechtere zon dagen dan bij de 8M in vergelijking met de 8+.
Simpel gezegd: de 8A en 8MC zijn dan volgens mij niet geschikt voor het weer/ klimaat in Nederland (wel zijn ze het beste i.c.m. hogere WP panelen en dus in theorie qua opbrengst, maar daar heb je weinig aan als die opbrengst m.n. afhankelijk is van de hele zonnige dagen ipv de in Nederland veel meer voorkomende niet tot minder zonnige dagen). Voor de 8M geldt dan volgens mij dat die ook minder geschikt is voor de hogere WP panelen. Maar goed, hij start wel iets sneller op en genereert wel iets meer W op de mindere dagen dan de 8A en de 8MC. Per saldo heb je er dan echter nog steeds denk ik niet zoveel aan, omdat de bijpassende panelen lager zijn en daarmee de aftopping sneller.
Dus dan zou ik uitkomen op de 8+ als de voor ons geschikte micro omvormer, maar wel icm met veel lagere WP panelen dan die ik wil, want anders werkt het schijnbaar niet goed. Ergo, wat is dan nog de meerwaarde van hogere WP panelen icm het weer in Nederland? Want volgens mij is dat dus het probleem en is alles boven de 8+ eigenlijk meer geschikt voor weersomstandigheden/ klimaat zoals bijv. in Portugal en hebben de hogere WP panelen anno 2023 eigenlijk geen meerwaarde in Nederland. Dat is eigenlijk wel een conclusie waar ik van baal. Meningen? Ideeen? Ik hoor het graag.
Andere vraag, waarop het antwoord dan misschien de doorslag kan geven. Ik meen te begrijpen dat de 8M (en waarschijnlijk de 8A en de 8MC dan ook, denk ik) battery ready is (en de 8+ niet). Daarmee wordt bedoeld dat op een later moment, wanneer Enphase een thuisbatterij ontwikkelt, je je systeem vrij makkelijk hierop kan laten aansluiten. Als dat zo is, dan kan dat wellicht wel een dealbreaker zijn, waardoor de 8+ niet interessant is voor ons. Weet iemand hoe dit zit. Is inderdaad de 8+ niet battery ready en de 8M en hoger wel? Dit is - voor mij - niet op te maken uit de info op de site van Enfase zelf.
Verkeerde conclusie.. hogere wp panelen hebben wel zin. Ze krijgen gewoon minder zon dan in spanje en zitten dus dichter bij de noct waardes. Maar nog steeds leveren ze meer op dan de minder wp panelen.
De iq8ac heeft andere karakteristieken dan de 7ac.
Voorbeeld, sommige van mijn 400wp panelen toppen 2 a 3 uur af op de iq7+. Maar dit is waarschijnlijk maar een paar watt, niet de 100+ naar die 400 toe..
Ps als ik zo kijk hebben de mc en de ac lagere mppt voltages dan de m, een breder bereik. Dus alleen de M en Hc willen ong. 30+ volt.
De iq8ac heeft andere karakteristieken dan de 7ac.
Voorbeeld, sommige van mijn 400wp panelen toppen 2 a 3 uur af op de iq7+. Maar dit is waarschijnlijk maar een paar watt, niet de 100+ naar die 400 toe..
Ps als ik zo kijk hebben de mc en de ac lagere mppt voltages dan de m, een breder bereik. Dus alleen de M en Hc willen ong. 30+ volt.
[ Voor 37% gewijzigd door JWT op 10-05-2023 22:26 ]
Hier nog even een voorbeeld van Solar Bouwmarkt van diverse type panelen op de IQ7.JWT schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:21:
Verkeerde conclusie.. hogere wp panelen hebben wel zin. Ze krijgen gewoon minder zon dan in spanje en zitten dus dichter bij de noct waardes. Maar nog steeds leveren ze meer op dan de minder wp panelen.
https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/
Ik heb via MP verschillende Enphase micro omvormers overgenomen (M250 en M15) en ook een Envoy.
Ik heb alles keurig aangesloten (ik heb een envoy installer account), heb het legplan geconfigureerd, de omvormers gescand.
So far so good, hij wil de omvormers niet toevoegen in de envoy (ze werken wel, want dat monitor ik met zigbee module).
De installatie bevat 3 panelen die op dezelfde groep al een airco zitten (kabel gaat vanaf de meterkast naar een waterdichte kast op de zijgevel, vandaar gesplitst naar 2 zigbee modules voor het monitoren).
Het maakt niet uit of ik de Envoy in de meterkast plaats of in een wcd vlakbij de panelen, ze willen niet communiceren, terwijl ik ze gewoon gescand krijg.
Ik heb alles keurig aangesloten (ik heb een envoy installer account), heb het legplan geconfigureerd, de omvormers gescand.
So far so good, hij wil de omvormers niet toevoegen in de envoy (ze werken wel, want dat monitor ik met zigbee module).
De installatie bevat 3 panelen die op dezelfde groep al een airco zitten (kabel gaat vanaf de meterkast naar een waterdichte kast op de zijgevel, vandaar gesplitst naar 2 zigbee modules voor het monitoren).
Het maakt niet uit of ik de Envoy in de meterkast plaats of in een wcd vlakbij de panelen, ze willen niet communiceren, terwijl ik ze gewoon gescand krijg.
Ik denk dat je even contact moet zoeken met Enphase omdat de omvormers waarschijnlijk nog in een ander account geregistreerd staan.
Ik denk dat je wat anders bedoeld. Je ziet ze dus wel in Enlighten? Maar de Envoy ziet ze niet?
Hoe ziet je bekabeling eruit? Als je Envoy en Q-relay in de meterkast zitten kan je eigenlijk geen groep delen met verbruikers (mag volgens mij niet op de Q relay), dus ik ben even benieuwd naar het plaatje.. En wat de rol van die Zigbee modules zijn mag je ook even nader toelichten
Ik denk dat je wat anders bedoeld. Je ziet ze dus wel in Enlighten? Maar de Envoy ziet ze niet?
Hoe ziet je bekabeling eruit? Als je Envoy en Q-relay in de meterkast zitten kan je eigenlijk geen groep delen met verbruikers (mag volgens mij niet op de Q relay), dus ik ben even benieuwd naar het plaatje.. En wat de rol van die Zigbee modules zijn mag je ook even nader toelichten
[ Voor 60% gewijzigd door Glashelder op 11-05-2023 14:28 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Als de Envoy de modules niet ziet dan komt dat mogelijk door storing op het net vanuit de rest van je meterkast (of door de airco's die je op dezelfde groep hebt zitten).ralphkeb schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:16:
Ik heb via MP verschillende Enphase micro omvormers overgenomen (M250 en M15) en ook een Envoy.
Los van het feit dat dit niet conform de NEN1010 is en een PV-installatie op een eigen groep zou moeten zitten, raadt Enphase aan om de "toevoer" vanuit de groepenkast naar de PV-installatie toe middels ferrietringen te ontstoren.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract
Van wat ik begrijp zijn ook met name oudere systemen (zoals die van @ralphkeb gevoeliger voor storingen, en helpen ferrietringen hierbij. Op nieuwere installaties zou het minder snel nodig zijn. Desalniettemin is mijn IQ8M-gebaseerde installatie uitgerust met.ArPi75 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:57:
Los van het feit dat dit niet conform de NEN1010 is en een PV-installatie op een eigen groep zou moeten zitten, raadt Enphase aan om de "toevoer" vanuit de groepenkast naar de PV-installatie toe middels ferrietringen te ontstoren.
@ralphkeb: ferrietringen zijn enkel nodig op de fasen tussen de PV-installatie en de groepenkast. Dat is dus minimaal één en maximaal drie.
Sinds deze middag ineens iets vreemds, de productie blijft aan- en uitspringen. Springt naar 0, klimt dan langzaam op om weer terug naar 0 te springen.
De installatie draait nu een aantal weken en tot heden dit nog niet gezien. Iemand enig idee wat/of dit kan zijn?
:fill(white):strip_exif()/f/image/GkbKvmrnCRc7TS7CXojEyYSA.png?f=user_large)
Hierbij ook nog een grafiek uit Home Assistant
De installatie draait nu een aantal weken en tot heden dit nog niet gezien. Iemand enig idee wat/of dit kan zijn?
:fill(white):strip_exif()/f/image/GkbKvmrnCRc7TS7CXojEyYSA.png?f=user_large)
/f/image/GSioIxcztsQ5wbGQC03utwTO.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door ArPi75 op 11-05-2023 16:19 ]
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract
Ik wel een gekke ja.
Als een restart gedaan van het systeem? Dus PV en Envoy uit en de boel opnieuw starten?
Anders evt foutmeldingen bekijken in de logs?
Als een restart gedaan van het systeem? Dus PV en Envoy uit en de boel opnieuw starten?
Anders evt foutmeldingen bekijken in de logs?
[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 11-05-2023 16:24 ]
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
ArPi75 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:08:
Sinds deze middag ineens iets vreemds, de productie blijft aan- en uitspringen. Springt naar 0, klimt dan langzaam op om weer terug naar 0 te springen.
offtopic:
Je weet dat het kloteweer is, niet toevallig een stortbui?
Je weet dat het kloteweer is, niet toevallig een stortbui?
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
@hoevenpe Is niet zo heel gek gedacht, maar het zijn wel hele grote schommelingen, helemaal terug naar 0, en dan 8x in een half uur...
Systeem uitzetten kan ik straks thuis pas doen, maar zelfs gisteren toen het nog slechter weer was gebeurde dit niet....
@Pazo Waar vind ik de logs? Ik heb een installer account, maar daar nog niet zo heel veel mee gedaan of ingedoken gehad.
@Pazo Waar vind ik de logs? Ik heb een installer account, maar daar nog niet zo heel veel mee gedaan of ingedoken gehad.
Zie [Enphase] Haal meer uit je Envoy! voor de links.ArPi75 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:46:
Volgens mij kan je het ook in Enlighten Manager terugvinden.
:strip_exif()/f/image/839K5HlDwHMWAzjJuciVHHQq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EWZCtSJ2A4JsmJOcnHSCfQEu.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de bovenstaande situatie.
West dak en 2x oost dak.
Ook aan beide kanten een dakkapel.
Nu krijg ik aangeboden 450 wp panelen met IQ8M micro-omvormers.
Is dit genoeg in mijn situatie of topt het teveel af en kan ik beter zwaardere micro-omvormers nemen?
Of zelf gewoon zonder en dan 2 strings oost en west of dan te veel verlies door schaduw dakkapel?
Enphase werkt niet met strings.Raoul nrd schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:50:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb de bovenstaande situatie.
West dak en 2x oost dak.
Ook aan beide kanten een dakkapel.
Nu krijg ik aangeboden 450 wp panelen met IQ8M micro-omvormers.
Is dit genoeg in mijn situatie of topt het teveel af en kan ik beter zwaardere micro-omvormers nemen?
Of zelf gewoon zonder en dan 2 strings oost en west of dan te veel verlies door schaduw dakkapel?
Ontopic. Prima toch? Gewoon doen.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Dit klinkt heel bot (zo bedoel ik het niet): echt niets van al je conclusies kloppen. Haha.Amalia schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:14:
[...]
Bedankt. Scherp opgemerkt. Ik heb het aangepast.
Iedereen die gereageerd heeft. Dank. Ik vind het nog steeds moeilijke materie om doorheen te komen maar ben weer iets verder in het nadenkproces. Ik baal gewoon van de bedrijven die allemaal iets anders zeggen, waardoor je zelf een halve installateur moet worden onderhand om niet een oor aangenaaid te krijgen.
Ik begrijp dat het volgens sommigen niet een kwestie is van 8+ of 8M maar dat ik ook moet kijken naar de andere (nog betere) 8-types. Maar als ik het goed begrijp wordt er met de 8A en de 8MC nog later opgestart (nog hogere opstartvoltage dan de 8M) en nog minder W gegenereerd op de slechtere zon dagen dan bij de 8M in vergelijking met de 8+.
Simpel gezegd: de 8A en 8MC zijn dan volgens mij niet geschikt voor het weer/ klimaat in Nederland (wel zijn ze het beste i.c.m. hogere WP panelen en dus in theorie qua opbrengst, maar daar heb je weinig aan als die opbrengst m.n. afhankelijk is van de hele zonnige dagen ipv de in Nederland veel meer voorkomende niet tot minder zonnige dagen). Voor de 8M geldt dan volgens mij dat die ook minder geschikt is voor de hogere WP panelen. Maar goed, hij start wel iets sneller op en genereert wel iets meer W op de mindere dagen dan de 8A en de 8MC. Per saldo heb je er dan echter nog steeds denk ik niet zoveel aan, omdat de bijpassende panelen lager zijn en daarmee de aftopping sneller.
Dus dan zou ik uitkomen op de 8+ als de voor ons geschikte micro omvormer, maar wel icm met veel lagere WP panelen dan die ik wil, want anders werkt het schijnbaar niet goed. Ergo, wat is dan nog de meerwaarde van hogere WP panelen icm het weer in Nederland? Want volgens mij is dat dus het probleem en is alles boven de 8+ eigenlijk meer geschikt voor weersomstandigheden/ klimaat zoals bijv. in Portugal en hebben de hogere WP panelen anno 2023 eigenlijk geen meerwaarde in Nederland. Dat is eigenlijk wel een conclusie waar ik van baal. Meningen? Ideeen? Ik hoor het graag.
Andere vraag, waarop het antwoord dan misschien de doorslag kan geven. Ik meen te begrijpen dat de 8M (en waarschijnlijk de 8A en de 8MC dan ook, denk ik) battery ready is (en de 8+ niet). Daarmee wordt bedoeld dat op een later moment, wanneer Enphase een thuisbatterij ontwikkelt, je je systeem vrij makkelijk hierop kan laten aansluiten. Als dat zo is, dan kan dat wellicht wel een dealbreaker zijn, waardoor de 8+ niet interessant is voor ons. Weet iemand hoe dit zit. Is inderdaad de 8+ niet battery ready en de 8M en hoger wel? Dit is - voor mij - niet op te maken uit de info op de site van Enfase zelf.
IQ8M is het "oudere" broertje van de MC. De MC heeft een beter MPP bereik en kan moderne panelen tot 14A ondersteunen. Er is geen enkel argument (nouja misschien heel klein beetje financieel) om niet voor de MC te gaan.
Betreft de hoger vermogende panelen: dat wordt hierboven al uitgelegd. Een 420Wp+ paneel past prima op een MC. Als de oriëntatie oost-west is met een helling van boven de +/-30 graden, dan voldoet een IQ8+ ook prima.
Alle zonnestroom systemen werken (ook niet Enphase) werken uitstekend met de IQbattery. Dat heeft niets te maken met de keuze voor een IQ8 serie. De IQ8 serie is wel "smart grid" ready en kan in principe in eilandmodus draaien, maar daar zijn de benodigde componenten nog niet voor leverbaar in Nederland. Er zit geen verschil in de iQ8+ of de M/MC/HC.
Als je geen bevredigende antwoorden van een installateur krijgt (en er geen vertrouwen in hebt), dan moet je gewoon verder zoeken
Zou mij niet verbazen dat de spanning te hoog is geworden voor microconverters., rekeninghoudend met de spanningsval over de (lengte) van de kabel. Meet op het moment van uitvallen maar een de spanning op de fase(n)ArPi75 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:08:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb sinds gisteren 7 panelen op het zuiden en enphase 8 plus micro omvormers.
Echter ik krijg geen verbinding met de omvormers, na zoeken er achter gekomen dat een firmware update nodig is.
Iemand al zelf eens zo een firmware update gedaan?
Zelf kan ik het niet ivm toegang tot de toolkit.
Echter ik krijg geen verbinding met de omvormers, na zoeken er achter gekomen dat een firmware update nodig is.
Iemand al zelf eens zo een firmware update gedaan?
Zelf kan ik het niet ivm toegang tot de toolkit.
Chario2 (818126)
@chario2 Kijk even in het documentatie post onder IQ8 en dan de laatste twee links wat jij / je installateur moet doen.
Pazo in "Het grote Enphase topic"
Pazo in "Het grote Enphase topic"
300 watt met een enkele piek naar 400 voor alle zes panelen. Dus ongeveer 50-65 watt maximaal.jeroen3 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:51:
@jacovn
Ik snap dat je niet voor iedereen de volle waarheid in een sheet kan stoppen.
[ Voor 40% gewijzigd door jacovn op 12-05-2023 08:00 ]
Goedemiddag. Ik ben nieuw hier, en ik heb sinds kort een Enphase systeem met 20 panelen, en 20 keer de Q7 Micro omvormer. Nu heb ik het probleem dat mijn envoy S met aanmelden in de installer app 37 omvormers vind, die van de buren vermoedelijk. Hoe kan ik dit oplossen?
Even dit topic lezen en ferrietringen installeren in je meterkastTarrel82 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:00:
Goedemiddag. Ik ben nieuw hier, en ik heb sinds kort een Enphase systeem met 20 panelen, en 20 keer de Q7 Micro omvormer. Nu heb ik het probleem dat mijn envoy S met aanmelden in de installer app 37 omvormers vind, die van de buren vermoedelijk. Hoe kan ik dit oplossen?
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Hebben je buren 17 panelen, dus weet je zeker dat het hun omvormers zijn die je ziet (evt serienummer vragen)? Zo ja, dan zouden ferrietringen de oplossing kunnen zijn.Tarrel82 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:00:
Zijn het andere omvormers, dan zou het ook nog kunnen zijn dat je een tweedehands / retour gestuurde Envoy hebt waar nog oude omvormers van de vorige gebruiker in staan. Kan je verwijderen via de Installer Toolkit app of via Enlighten Manager.
De buren hebben ook 20 panelen, situatie is als volgt, ik woon in een nieuwbouwwijk waar 10 dezelfde woningen zijn gezet, met allen 20 zonnepanelen, allemaal van Enphase. Ik heb zojuist ferrietringen besteld, hopelijk is dit de oplossing. De envoy is vrijwel zeker nieuw, iedere keer als ik een powerline scan uitvoer, vind hij rond de 37 omvormers, waarvan er 31 stroom leveren. Helaas heb ik de serie nummers van mijn omvormers niet, zal de installateur eens vragen of ze dit bij hebben gehouden.Pazo schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:42:
[...]
Hebben je buren 17 panelen, dus weet je zeker dat het hun omvormers zijn die je ziet (evt serienummer vragen)? Zo ja, dan zouden ferrietringen de oplossing kunnen zijn.
Zijn het andere omvormers, dan zou het ook nog kunnen zijn dat je een tweedehands / retour gestuurde Envoy hebt waar nog oude omvormers van de vorige gebruiker in staan. Kan je verwijderen via de Installer Toolkit app of via Enlighten Manager.
@Tarrel82 OK, goede kans dat ferrietringen plaatsen de oplossing is.
Zo niet mag je dit van je installateur eisen wat mij betreft. Het is serialized equipment waarbij je garantie recht gekoppeld is aan serienummer. Al gaan ze het dak op om ze over te typen, het is geen rare eis.Tarrel82 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:53:
[...]
De buren hebben ook 20 panelen, situatie is als volgt, ik woon in een nieuwbouwwijk waar 10 dezelfde woningen zijn gezet, met allen 20 zonnepanelen, allemaal van Enphase. Ik heb zojuist ferrietringen besteld, hopelijk is dit de oplossing. De envoy is vrijwel zeker nieuw, iedere keer als ik een powerline scan uitvoer, vind hij rond de 37 omvormers, waarvan er 31 stroom leveren. Helaas heb ik de serie nummers van mijn omvormers niet, zal de installateur eens vragen of ze dit bij hebben gehouden.
Daarnaast moeten ze in de installatie van de iq gateway jouw micro’s bevestigen. Dat kunnen er niet meer zijn dan je bestelt.
Ik zou het probleem bij hun leggen en oplevering niet accepteren. Kan je het zelf oplossen? Waarschijnlijk wel….
Ik lees al enige tijd met veel interesse en gezond stel hersens de discussies omtrent +, M, A, MC en basic micro’s in zowel de IQ7 als IQ8 serie. Vooral de analytische en onderbouwende reacties en excel tools dragen bij aan de ultieme setting.Amalia schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:14:
[...]
Bedankt. Scherp opgemerkt. Ik heb het aangepast.
ECHTER, ben ik (persoonlijk) er inmiddels van overtuigd dat er te veel variabelen zijn om mee te nemen in een enkele calculatie tool, en zijn de verschillen onderling in (uiteindelijk) beste optie 1 en 2 naar mijn inzien zeeeeer beperkt. Bij wijze van spreken ben je in zomer tijd met 6 weken extra twijfelen al je voordeel kwijt.
Ik wordt er waarschijnlijk voor afgeschoten om dit te zeggen, dus toch een aantal argumenten:
- Als je de perfect te berekenen setup had, hoor je geen micro omvormers te nemen, maar string als je optimaal wil gaan. (En ja, er zijn redenen voor Micro, ook in optimale zuid/O-W zonder schaduw setting, maar dan stel je die al boven optimale opbrengst.
- Enphase studie zelf (IQ7) geeft voor NL echt minimale verschillen in 20 jaar opbrengst tussen IQ7+ en IQ7A. Er is geen reden waarom deze verschillen om de 8-serie nog kleiner zullen zijn obv zelfde WP panelen.
- Je kan geen appels met peren vergelijk. Er is geen tracker of tool die jouw echt gaat vertellen of er 5 kW meer of minder is per jaar per specifiek paneel.
Mijn advies is om wel je due diligence te doen, maar daarna je vooral goad te voelen bij het maken van een keuze.
Topt het op de beste dagen een beetje af in de top uren? TOP! Je hebt een goede keuze gemaakt.
Topt het nooit af? Sorry, maar dan ben je all-in gegaan en mis je een paar euro.
En ik wil hiermee absoluut niet afdoen aan iedereen die werk aan de perfecte onderbouwing en mix van WP, locatie, merk en Micro.
Enkel een nuance aanbrengen voor iedereen die onzeker is en tussen twee opties twijfelt.
Ik heb een vraag. Ik heb vanmiddag 3 extra panelen bijgeplaatst. Hiervoor heb ik mijn automaat in de meterkast uitgezet van het PV-systeem, maar de Envoy zit op een aparte automaat dus die heb ik aan laten staan.
Nu zie ik de grafiek van vandaag terug en krijg ik dit beeld. Ondanks dat de PV is gescheiden van de Envoy en is uitgeschakeld, registreert de Envoy blijkbaar toch opwek. Dat is vreemd. Wat zou dit kunnen zijn? Meetfout? Inductie?
Nu zie ik de grafiek van vandaag terug en krijg ik dit beeld. Ondanks dat de PV is gescheiden van de Envoy en is uitgeschakeld, registreert de Envoy blijkbaar toch opwek. Dat is vreemd. Wat zou dit kunnen zijn? Meetfout? Inductie?
/f/image/jfgL7LwQuzFkCgggy9qGLm8T.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb 13 panelen (10x450 en 3x410) = 5730WP op 13 micro omvormers IQ7A van 350W vermogen.Microkid schreef op maandag 8 mei 2023 @ 06:48:
Eigenlijk nogal verwarrend, want hoewel het Q-relais dus 16 stuks IQ7+ aan kan, kan je er in praktijk maar 12 plaatsen, aangezien je anders boven de 3600W of 16A per fase uitkomt. Die limiet van12 staat dan weer wel genoemd in de documentatie van de IQ7+.
https://enphase.com/nl-nl...ntegreerde-mc4-data-sheet
De omvormer is leidend dus 350W x 13 = 4550W maximaal aan vermogen op 1 groep.
Mijn kabels van het PV-systeem naar de meterkast is 3x2.5mm2, dit zijn losse aders in buis. Deze kabels zijn geschikt voor 20A en niet voor 16A. Dit betekent dat ik 230V x 20A = 4600Watt maximaal kan produceren. Ik heb daarvoor een aparte automaat besteld van 20A ipv 16A.
Ik heb een 1-fase aansluiting van 1x40A dus het geheel is nog wel selectief.
De kabels worden wel warm, ik schat in zo'n 40-50 graden na meerdere uren op max vermogen, maar daar is het op gebouwd.
[ Voor 5% gewijzigd door m_huizinga op 13-05-2023 00:57 ]
Hi tweakers leden!
Ik zit met een probleem, en zal het
Zo goed mogelijk proberen uit te leggen.
De case is: mijn Wallbox laadpaal wil niet in Eco smart modus de auto opladen. Eco smart is het overschot aan stroom via zonnen panelen aangevuld met netstroom.
Mogelijke oorzaak: ik heb geen 3x2 Ampere over omdat niet alle 3 fases “terugleveren” in de meterkast.
Mijn ingrediënten:
Auto: Peugeot 2008e (3fase laden 11kwh)
Paal: Wallbox pulsar plus ( goed ingesteld )
Dak: 14 panelen 7x375 & 7x380 Pw micro omvormers Iq7
Meterkast: 3 fase (3x25)
Enphase envoy S metered ( zit op 1 fase)
Kwh meter via Wallbox, hangt UTP aan.
Wanneer ik zon absorbeer, heb ik meestal ruim 3000 watt over, ik heb nodig 3x2 ampere en dat is ongeveer 1380w. Ik dacht, das dus genoeg, laden maar… ik wachten.. auto doet niets, Wallbox app geeft aan: wacht op groene stroom. Nu kom ik erachter dat dus echt per fase afzonderlijk er 2 ampere over moet zijn..
Mijn zonnepanelen zitten op groep2 (L2) en dus niet op alle 3.. gaat het dan niet werken?
De kWh meter laat veel zien op, op het ampere scherm zie je dat L2 op -15,8 komt, L2 iets onder 0, en dus terugleveren, L1 niet die zit dan iets boven 0. Het kWh scherm laat alleen op L2 data zien, en op L1 en L2 staat EEE. Weet niet of dat klopt..
Ik contact opnemen met Wallbox, zij lezen de paal uit en zien dat ik op L1 en L3 meer dan genoeg stroom over heb, alleen op L2 zien ze niets.
Echter op mijn P1 meter is het exact andersom, op L2 3000w over en op de andere 2 fasen gebruik ik juist wat stroom..
Hoe krijg ik het nou voor elkaar dat de auto gewoon kan laden van die overtollige 3000w, op dat ene moment in de dag als voorbeeldje dan op de P1 foto. Dit voorbeeld was niet erg erg zonnige dag
Pic1 is vanuit Wallbox, pic2 is mijn P1 meter op het moment (15:30) dat ik dus niet werkte.
Hoor graag wat jullie erop te zeggen hebben, ik ben het even kwijt.. en mijn elektricien eigenlijk ook..
Dank!:fill(white):strip_exif()/f/image/wBAmUtWWsO0xGn3L6hJmPGrm.png?f=user_large)
De case is: mijn Wallbox laadpaal wil niet in Eco smart modus de auto opladen. Eco smart is het overschot aan stroom via zonnen panelen aangevuld met netstroom.
Mogelijke oorzaak: ik heb geen 3x2 Ampere over omdat niet alle 3 fases “terugleveren” in de meterkast.
Mijn ingrediënten:
Wanneer ik zon absorbeer, heb ik meestal ruim 3000 watt over, ik heb nodig 3x2 ampere en dat is ongeveer 1380w. Ik dacht, das dus genoeg, laden maar… ik wachten.. auto doet niets, Wallbox app geeft aan: wacht op groene stroom. Nu kom ik erachter dat dus echt per fase afzonderlijk er 2 ampere over moet zijn..
Mijn zonnepanelen zitten op groep2 (L2) en dus niet op alle 3.. gaat het dan niet werken?
De kWh meter laat veel zien op, op het ampere scherm zie je dat L2 op -15,8 komt, L2 iets onder 0, en dus terugleveren, L1 niet die zit dan iets boven 0. Het kWh scherm laat alleen op L2 data zien, en op L1 en L2 staat EEE. Weet niet of dat klopt..
Ik contact opnemen met Wallbox, zij lezen de paal uit en zien dat ik op L1 en L3 meer dan genoeg stroom over heb, alleen op L2 zien ze niets.
Echter op mijn P1 meter is het exact andersom, op L2 3000w over en op de andere 2 fasen gebruik ik juist wat stroom..
Hoe krijg ik het nou voor elkaar dat de auto gewoon kan laden van die overtollige 3000w, op dat ene moment in de dag als voorbeeldje dan op de P1 foto. Dit voorbeeld was niet erg erg zonnige dag
Pic1 is vanuit Wallbox, pic2 is mijn P1 meter op het moment (15:30) dat ik dus niet werkte.
Hoor graag wat jullie erop te zeggen hebben, ik ben het even kwijt.. en mijn elektricien eigenlijk ook..
Dank!
:fill(white):strip_exif()/f/image/wBAmUtWWsO0xGn3L6hJmPGrm.png?f=user_large)
/f/image/wvPg880T9QEN2lPrNZKvIq4m.png?f=fotoalbum_large)
Misschien een 'open deur' maar heb jij of je elektricien als gecontroleerd of L1,L2,L3 in de hele installatie gelijk is. ?Praetorian1 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 06:01:
Hi tweakers leden!
Mijn ingrediënten:
Dank![Afbeelding]
[Afbeelding]
@Praetorian1 wat een rare voltages krijg jij te zien (eerste afbeelding). Indien laadpaal in een andere modus staat wil deze wel opladen?
Je zal vast alles goed hebben uitgezocht, maar voor zover ik op de hoogte ben mag in NL 2,5 mm2 max beveiligen met 16 Amp. Overigens vind ik dat je behoorlijk de grens opzoekt waarbij, zoals je schrijft, de kabels max 50 C worden. Ik zelf zou voor een andere dimensionering kiezen.m_huizinga schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 00:55:
[...]
Ik heb 13 panelen (10x450 en 3x410) = 5730WP op 13 micro omvormers IQ7A van 350W vermogen.
Mijn kabels van het PV-systeem naar de meterkast is 3x2.5mm2, dit zijn losse aders in buis. Deze kabels zijn geschikt voor 20A en niet voor 16A. Dit betekent dat ik 230V x 20A = 4600Watt maximaal kan produceren. Ik heb daarvoor een aparte automaat besteld van 20A ipv 16A.
De kabels worden wel warm, ik schat in zo'n 40-50 graden na meerdere uren op max vermogen, maar daar is het op gebouwd.
Maximale belasting bij 2,5mm2 : 16A. Ik zou die kabels gelijk vervangen door 4mm2!
Ja er kan 20A door 2,5mm2. Dat blijkt wel maar consequentie is: warm worden van de kabels! Persoonlijk zou ik die kabels er nu nog uittrekken en vervangen door 4mm2. Warm wordende kabels daarvan neemt de weerstand toe..
En als je toch zeker weet dat je kabels geschikt zijn voor 20A, wat voor type kabel gebruik je?
Ja er kan 20A door 2,5mm2. Dat blijkt wel maar consequentie is: warm worden van de kabels! Persoonlijk zou ik die kabels er nu nog uittrekken en vervangen door 4mm2. Warm wordende kabels daarvan neemt de weerstand toe..
En als je toch zeker weet dat je kabels geschikt zijn voor 20A, wat voor type kabel gebruik je?
En meteen je panelen verdelen over 3 fasen, dus 4x2,5 of 4x4 kabels trekken. Panelen verdelen over de 3 fasen. Zekering gewoon op 16A laten zitten.Eddie_ schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 08:06:
Maximale belasting bij 2,5mm2 : 16A. Ik zou die kabels gelijk vervangen door 4mm2!
Want als je tegen de limiet gaat zitten op 1 fase loop je ook meer risico dat je voltage oploopt en de omvormers moeten afschakelen bij 253volt
Als je enphase omvormers nu op 1 fase zitten zul je de doorlopende kabel tussen je omvormers moeten onderbreken op handige plaatsen. De nul blijft hetzelfde en de fase draad kies je per groep een andere. Netjes en veilig afwerken met gietmofjes. Wellicht rapporteert het systeem dan niet meer alle panelen, daarvoor moet je een fase-koppelaar aanbrengen in je meterkast. En alle werkzaamheden met de hoofdschakelaar uit…
[ Voor 22% gewijzigd door HermanGast op 13-05-2023 08:32 ]
Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
@Tech_Thom Ik heb twee 80Wp paneeltjes op mijn balkon zuid-west, schaduw vrij en draaibaar over zo'n 150 graden. Voor mij is de Enphase door de in serie geschakelde paneeltjes dus een soort mini string omvormer. Dagelijks meet ik de DC en de AC opbrengst en bereken het rendement. Op een stralende dag haal ik het door Enphase opgegeven rendement van 96% maar wordt alras slechter op bewolkte dagen. Dit komt natuurlijk door het eigen verbruik van de inverter die ik op zo'n 5 Watt in schat.
Nu mijn theoretische vraag: stel een 6 panelen 400Wp op schaduw vrij zuid met Enphase vergeleken met een gerenomeerde string omvormer, wat zou dan het rendements verschil kunnen zijn aangezien je steeds de mogelijkheid voor een string omvormer als overweging open laat? Zou een dergelijk stringomvormer dan minder dan 5x6= 30Watt eigen verbuik hebben?
Nu mijn theoretische vraag: stel een 6 panelen 400Wp op schaduw vrij zuid met Enphase vergeleken met een gerenomeerde string omvormer, wat zou dan het rendements verschil kunnen zijn aangezien je steeds de mogelijkheid voor een string omvormer als overweging open laat? Zou een dergelijk stringomvormer dan minder dan 5x6= 30Watt eigen verbuik hebben?
:strip_exif()/f/image/28uUI1lbO5sqYftPo84HXA9g.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je laadpaal teruglevering wil zien op 3 fasen, zullen je panelen ook verdeeld moeten zijn over 3 fasen. Dat heeft sowieso voordelen. Hoe je van 1 fase naar 3 fasen kunt aansluiten is hier vast meerdere malen beschreven.Eddie_ schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 07:47:
@Praetorian1 wat een rare voltages krijg jij te zien (eerste afbeelding). Indien laadpaal in een andere modus staat wil deze wel opladen?
De zon levert ongeveer 1000Watt per vierkante meter. Dat is op zonnige dagen midden op de dag.Hans Chippie schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 08:35:
@Tech_Thom Ik heb twee 80Wp paneeltjes op mijn balkon zuid-west, schaduw vrij en draaibaar over zo'n 150 graden. Voor mij is de Enphase door de in serie geschakelde paneeltjes dus een soort mini string omvormer. Dagelijks meet ik de DC en de AC opbrengst en bereken het rendement. Op een stralende dag haal ik het door Enphase opgegeven rendement van 96% maar wordt alras slechter op bewolkte dagen. Dit komt natuurlijk door het eigen verbruik van de inverter die ik op zo'n 5 Watt in schat.
[Afbeelding]
Je paneel heeft een rendement van ongeveer 19 tot 22 procent.
Je omvormer heeft een rendement van 96 tot 98 procent.
Bewolking absorbeert tot 99 procent van de energie. Daar is niets aan te doen.
Een paneel van 100 bij 160 centimeter zal dus ongeveer 1,6(vierkante meter) x 1000W x 20% = 320Wattt leveren bij prachtig weer en goed gericht naar de zon.
De intensiteit van de zon is een sinus curve tussen zonsopkomst en zonsondergang, met een piek rond t middaguur.
Panelen worden aangeboden met Wp. WattPiek. Als je een paneel van 320Wp hebt zal die maximaal (zonnig in zomer) leveren. En gedurende een heel jaar in Nederland ongeveer 0,9 x 320 = 290 kWh maken. Maar dat is uiteraard afhankelijk van het weer. Bij een pruts-zomer gaan de prestaties minder worden.
Stringomvormer of Microomvormer gaat spelen als je panelen niet allemaal dezelfde hoeveelheid zon krijgen. Als in een string (waarbij alle panelen in serie staan) een enkel paneel in de schaduw komt (boom, dakkapel, schoorsteen oid) zullen alle panelen veel minder gaan leveren. Dus dan ben je beter uit met micro omvormers.
Hoe beter de panelen op de zon gericht zijn, hoe beter het resultaat.
De Enphase omvormers verbruiken heel weinig energie, en ook alleen vanuit de DC kant, als er een paneel is aangesloten. Bij 400Wp paneel en rendement van 98,5 is dat dus minder dan 6Watt op het midden van de dag. Omdat de omvormers begrensd zijn zul je op een 400Wp paneel wellicht een IQ7A gebruiken. Die levert nooit meer dan 366Watt. Dus dat verlies is al veel groter. Maar op jaarbasis komt dat echt niet vaak voor…. paar dagen middan op de dag. Op het forum staan hele discussie over de economie van grotere omvormer en meerkosten.
[ Voor 19% gewijzigd door HermanGast op 13-05-2023 09:16 ]
Het speelt ook als je later wilt uitbreiden (flexibeler met micro-omvormers), een omvormer kapot gaat, en als je geen omvormers in huis wilt hebben.HermanGast schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:00:
Stringomvormer of Microomvormer gaat spelen als je panelen niet allemaal dezelfde hoeveelheid zon krijgen.
IQ7A is 366VA max.m_huizinga schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 00:55:
[...]
Ik heb 13 panelen (10x450 en 3x410) = 5730WP op 13 micro omvormers IQ7A van 350W vermogen.
Vanochtend heb ik de test kunnen uitvoeren.
Naast men huidige systeem met M250, IQ7 en IQ7A micro's heb ik ergens tussen de panelen een IQ7 uitgewisseld met een IQ8M en aan een verse Gateway gehangen.
De IQ8-series laat zich alleen via de installer toolkit inregelen....gateway had ik eerder al door Enphase laten updaten naar 7.6.111.....maar sinds kort doet Enphase dat niet meer!! Je moet de Toolkit gebruiken.
Maar de test ging over het feit of je 2 gateway's die verschillende protocollen hebben in 1 systeem kunt hebben.
Conclusie: Ja, dat werkt gewoon.
Dus als Enphase besluit om de productie van de IQ7 af te bouwen, zullen klanten die later willen uitbreiden een IQ-Gateway erbij moeten nemen. Tenzij 1 gateway 2 protocollen parallel kan laten draaien....maar daar wordt bij Enphase vast aan gewerkt.
Heb je voor mij een zoekterm oid, waarmee ik de zonnen panelen kan koppelen aan 3 fasen, denk aan een type product dat ik moet kopen hiervoor. ik Google mij helemaal gek, maar kom nergens uit. Kan denk ik ook we een andere elektricien gebruiken, als daar tips voor zijn (midden NL) graag!HermanGast schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 08:44:
[...]
Als je laadpaal teruglevering wil zien op 3 fasen, zullen je panelen ook verdeeld moeten zijn over 3 fasen. Dat heeft sowieso voordelen. Hoe je van 1 fase naar 3 fasen kunt aansluiten is hier vast meerdere malen beschreven.
Alvast dank!
Yes hij laadt wel gewoon op zonder de eco modus, ook power boost pakt hij. De paal slurpt dan netjes stroom van 3 fasen af. Maar echt handig is het op deze manier niet, ik lever nog steed terug omdat hij op L2 waar de zon binnenkomst maar een beetje afsnoept, de rest komt van het net af op L1 en L2..Eddie_ schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 07:47:
Ik ga daar wel vanuit, de elektricien is best goed in meterkasten, alleen de combi met 1fase zonnepanelen en 3 fase laadpaal heeft hij de fijne kennis nog niet zo van, kom ik nu achter.Ies Korpershoek schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 07:31:
[...]
Misschien een 'open deur' maar heb jij of je elektricien als gecontroleerd of L1,L2,L3 in de hele installatie gelijk is. ?
Pic1 voor de paal op 6 amp ( express laag gezet) aanging, pic 2 trekt de paal stroom.Praetorian1 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 15:04:
[...]
Yes hij laadt wel gewoon op zonder de eco modus, ook power boost pakt hij. De paal slurpt dan netjes stroom van 3 fasen af. Maar echt handig is het op deze manier niet, ik lever nog steed terug omdat hij op L2 waar de zon binnenkomst maar een beetje afsnoept, de rest komt van het net af op L1 en L2..
/f/image/keqvaKEywZHd8wLm0auMziMn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/t7mmC4jbnnsVMyVOaVAoXr7v.png?f=fotoalbum_large)
Kennelijk heb je alle micro,s op L2. Dat is destijds een keuze geweest. Om dat te verdelen over 3-fases is wel te doen, maar een klusje. Dan kun je je micro omvormers verdelen over de 3-fases. Echter vergt dit een ombouw van de bekabeling e.d. Op het dak splitsen en met 3-fase naar de groepenkast.Praetorian1 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 15:01:
[...]
Heb je voor mij een zoekterm oid, waarmee ik de zonnen panelen kan koppelen aan 3 fasen, denk aan een type product dat ik moet kopen hiervoor. ik Google mij helemaal gek, maar kom nergens uit. Kan denk ik ook we een andere elektricien gebruiken, als daar tips voor zijn (midden NL) graag!
Alvast dank!
Maar de paal trekt van elke fase 6A....dat klopt dan toch? Op L1 en L3 wordt er energie geleverd aan je laadpaal en op L2 wordt er minder (6A) teruggelevered.
De slimme meter saldeert over de 3 fases en bepaalt dan of je nette importeerd of exporteerd. in je voorbeeld foto's werd er op dat moment netto geimporteerd (1367W)
Maar als de man die zich electricien noemt dit niet begrijpt....zou ik een echte "electricien" zoeken.
[ Voor 26% gewijzigd door WillemP22 op 13-05-2023 18:54 ]
Het ligt ten eerste aan hoe de zonnepanelen zijn aangesloten op de meterkast. Is die kabel één of drie fasen? Het gaat om de kabel die je IQ relay ingaat (zie TS voor wat voor apparaat dit is). De IQ relay bestaat in een versie voor één fase en een versie voor drie fasen. Dit zie je aan het aantal LEDs op de voorkant.Praetorian1 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 15:01:
Heb je voor mij een zoekterm oid, waarmee ik de zonnen panelen kan koppelen aan 3 fasen, denk aan een type product dat ik moet kopen hiervoor.
Als je kabel of IQ relay een enkele fase zijn, dan is dat je probleem. Al zijn beiden drie fasen, dan is de aansluiting tussen IQ relay en (de rest van) je groepenkast niet goed. Ook dat zou af te lezen moeten zijn op de LEDs op de voorkant van de IQ relay.
Hoe de IQ Gateway is aangesloten op dit geheel is voor dit deel van het probleem niet van belang.
Ik ben zo blij dat ik voor een recente installatie van zonnepanelen eerst de groepenkast heb laten ombouwen en aan heb laten sluiten op drie fasen, voordat ik de zonnepanelen expliciet aan heb laten sluiten op drie fasen (wat de monteur deels verprutste, maar dat terzijde). Dit bespaart zoveel meerwerk bij uitbreiding in de toekomst.
[ Voor 20% gewijzigd door The Zep Man op 13-05-2023 17:51 ]
Om te beginnen heb je 3 fasen in je meterkast nodig. Dat is meestal zelfde bedrag vaste kosten bij je energie leverancier. Ik denk dat het 3 fasen Qrelay een fasekoppeling heeft. Als je losse enkelfase Qrelays wil blijven gebruiken zou je naar deze kunnen kijken, Conrad webwinkel: Allnet Powerline ALL1688PC Fasekoppeling ModulePraetorian1 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 15:01:
[...]
Heb je voor mij een zoekterm oid, waarmee ik de zonnen panelen kan koppelen aan 3 fasen, denk aan een type product dat ik moet kopen hiervoor. ik Google mij helemaal gek, maar kom nergens uit. Kan denk ik ook we een andere elektricien gebruiken, als daar tips voor zijn (midden NL) graag!
Alvast dank!
[ Voor 3% gewijzigd door HermanGast op 13-05-2023 19:08 ]
Het lijkt me dat er een reële kans bestaat dat je omvormers langer mee gaan (economisch en technisch) dan je panelen. Daarna kan een omvormer een tweede leven beginnen met een nieuw paneel, dat zeer waarschijnlijk krachtiger is. Dus ik kies liefst voor de zwaarste omvormer. Op het gehele bedrag vallen de meerkosten vast erg mee.Microkid schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:05:
De IQ8+ gaat tot 300W, de 8M tot 330W en de 8A tot 366W.
Hi Herman,HermanGast schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:02:
[...]
Om te beginnen heb je 3 fasen in je meterkast nodig. Dat is meestal zelfde bedrag vaste kosten bij je energie leverancier. Ik denk dat het 3 fasen Qrelay een fasekoppeling heeft. Als je losse enkelfase Qrelays wil blijven gebruiken zou je naar deze kunnen kijken, Conrad webwinkel: Allnet Powerline ALL1688PC Fasekoppeling Module
Ik heb 3 fases in de meterkast, en een 3 fase laadpaal, waar ik bang voor ben is dat je niet zo makkelijk de panelen kan laten binnenkomen op 3 fasen met een tussen module, omdat de hele opzet daarvan gebouwd is op een 1 fase aansluiting op 1 groep in de kast en dat de hele bedrading van de zonnen panelen ook aangepast moet worden naar 3 fasen, dat wordt een dure aangelegenheid. Begrijp ik je goed dat een 3 fase Qrelay “ertussen” oplossing kan bieden? Ik ben nogal een beginner als het aankomt op meterkast zaken..
Een Q relay verdeeld geen elektrische energie over drie fases. De enige manier met Enphase om over 3 fase terug te leveren is door de micro’s fysiek van fase te verplaatsen.Praetorian1 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 07:37:
[...]
Hi Herman,
Ik heb 3 fases in de meterkast, en een 3 fase laadpaal, waar ik bang voor ben is dat je niet zo makkelijk de panelen kan laten binnenkomen op 3 fasen met een tussen module, omdat de hele opzet daarvan gebouwd is op een 1 fase aansluiting op 1 groep in de kast en dat de hele bedrading van de zonnen panelen ook aangepast moet worden naar 3 fasen, dat wordt een dure aangelegenheid. Begrijp ik je goed dat een 3 fase Qrelay “ertussen” oplossing kan bieden? Ik ben nogal een beginner als het aankomt op meterkast zaken..
Waarom wil je die verdeling? Je weet dat de meter over de fases saldeert en dat het helemaal niets uitmaakt voor wat je betaald? De meter saldeert over de fases namelijk.
In de toekomst kan het uitmaken. Stel jij zit alleen op fase 2 en al je buren toevallig ook. Dan is de kans dat je systeem uitschakelt gewoon groot. Heb je de micro’s over 3 fases verdeeld neemt deze kans al significant af.Glashelder schreef op zondag 14 mei 2023 @ 08:36:
[...]
Een Q relay verdeeld geen elektrische energie over drie fases. De enige manier met Enphase om over 3 fase terug te leveren is door de micro’s fysiek van fase te verplaatsen.
Waarom wil je die verdeling? Je weet dat de meter over de fases saldeert en dat het helemaal niets uitmaakt voor wat je betaald? De meter saldeert over de fases namelijk.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Dat is waar, maar een èèn fase systeem kan je ook gewoon overzetten op een minder belaste fase. In de praktijk zijn vrijwel nooit alle 3 de fases overbelast.
Het lijkt me gewoon voorbarig om te gaan investeren in iets wat mogelijk in de toekomst gaat gebeuren. Maar daarom vraag ik ook naar de beweegredenen
Het lijkt me gewoon voorbarig om te gaan investeren in iets wat mogelijk in de toekomst gaat gebeuren. Maar daarom vraag ik ook naar de beweegredenen
[ Voor 32% gewijzigd door Glashelder op 14-05-2023 09:19 ]
Morning! Mijn kWh meter is afgelopen vrijdag verplaatst, die las eerst alleen L2 uit, foutje van de elektricien, de meter leest nu wel alle 3 uit, en gister een eerste laad sessie gehad.Glashelder schreef op zondag 14 mei 2023 @ 08:36:
[...]
Een Q relay verdeeld geen elektrische energie over drie fases. De enige manier met Enphase om over 3 fase terug te leveren is door de micro’s fysiek van fase te verplaatsen.
Valt mij op dat ik voor de 11Kwh gister geladen ongeveer € 1,35 betaal volgens Toon van Eneco, das dus € 0,12 per KWh. Had ik alleen netstroom getrokken was het € 0,39 per kWh geweest en dan x11= €4,30. Verschil van bijna €3,00.
Als ik onder vergelijkbare weer omstandigheden de auto 45 kWh wil opladen kost het dus € 5, wat bij alleen netstroom dus €17,5 was geweest.
Dusja hij trek wel degelijk van de zon, en 5 euro voor een bijna volle accu is best redelijk? Is dat ook een beetje wat jullie ( mochten jullie ook eenzelfde situatie hebben kwa zon, paal, kWh meter ed) ongeveer betalen voor een volle laadsessie. Uiteraard wijken stroom net tarieven af van elkaar.
Dank voor jullie uitleg! Wordt gewaardeerd!
Groet!
Tja, dat is maar net welk tarief in die toon gezet is. Laat je niet voor de gek houden... Als je een vast contract hebt heb je 2 tarieven....normaal en dal stroom. Dat is dan ook de waarde wat je zonnepanelen produceren. Heb je een dynamisch prijscontract ligt het anders.Praetorian1 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:51:
[...]
Morning! Mijn kWh meter is afgelopen vrijdag verplaatst, die las eerst alleen L2 uit, foutje van de elektricien, de meter leest nu wel alle 3 uit, en gister een eerste laad sessie gehad.
Valt mij op dat ik voor de 11Kwh gister geladen ongeveer € 1,35 betaal volgens Toon van Eneco, das dus € 0,12 per KWh. Had ik alleen netstroom getrokken was het € 0,39 per kWh geweest en dan x11= €4,30. Verschil van bijna €3,00.
Als ik onder vergelijkbare weer omstandigheden de auto 45 kWh wil opladen kost het dus € 5, wat bij alleen netstroom dus €17,5 was geweest.
Dusja hij trek wel degelijk van de zon, en 5 euro voor een bijna volle accu is best redelijk? Is dat ook een beetje wat jullie ( mochten jullie ook eenzelfde situatie hebben kwa zon, paal, kWh meter ed) ongeveer betalen voor een volle laadsessie. Uiteraard wijken stroom net tarieven af van elkaar.
Dank voor jullie uitleg! Wordt gewaardeerd!
Groet!
Goedemorgen!
Ik heb met alle informatie die ik hier vergaard hebb nu zelf 8 panelen draaien met microomvormers. Dat werkt goed maar gister met het mooie weer had ik een resultaat verwacht welke is uitgebleven. Ik ben er even ingedoken en zoek nu bevestiging of mijn vermoeden juist is.
Ik heb momenteel 8x405Wp met IQ7+ op zuid liggen. Voor de wetenschap en om zelf het verschil te zien heb ik 1x een IQ7A er tussen gezet. Gister had ik verwacht dat dit paneel het verschil zou maken, maar zoals je ziet valt dat best tegen. Het gaat om het vierde paneel van links
.
/f/image/sACFnjExjvRZPLaD5fmkmmv2.png?f=fotoalbum_large)
Als ik dan alleen die omvormer bekijk dan zie ik dat ie hij niet boven de 306W is uitgekomen. Terwijl de IQ7A voor 366VA is opgegeven. In het grafiek is ook niks afwijkends te zien. AC spanning goed en temperatuur is ook niet gek.
/f/image/y78Gp249bJgjrUDc0UvzQ3zr.png?f=fotoalbum_large)
Dan heb ik toch een vermoeden waar het fout is gegaan:
Kijk ik naar de specs van de zonnepanelen (Ja solar JAM54S31) dan worden hier 108 (6x18) cellen opgegeven.
IQ7A geeft een module compatibility op van 60-cell, 66-cell and 72-cell PV modules.
Is dit waar het fout gegaan is? Gaat de IQ7A op deze manier om met te veel cellen van een paneel of zie ik nog wat anders over het hoofd?
Ik heb met alle informatie die ik hier vergaard hebb nu zelf 8 panelen draaien met microomvormers. Dat werkt goed maar gister met het mooie weer had ik een resultaat verwacht welke is uitgebleven. Ik ben er even ingedoken en zoek nu bevestiging of mijn vermoeden juist is.
Ik heb momenteel 8x405Wp met IQ7+ op zuid liggen. Voor de wetenschap en om zelf het verschil te zien heb ik 1x een IQ7A er tussen gezet. Gister had ik verwacht dat dit paneel het verschil zou maken, maar zoals je ziet valt dat best tegen. Het gaat om het vierde paneel van links
/f/image/sACFnjExjvRZPLaD5fmkmmv2.png?f=fotoalbum_large)
Als ik dan alleen die omvormer bekijk dan zie ik dat ie hij niet boven de 306W is uitgekomen. Terwijl de IQ7A voor 366VA is opgegeven. In het grafiek is ook niks afwijkends te zien. AC spanning goed en temperatuur is ook niet gek.
/f/image/y78Gp249bJgjrUDc0UvzQ3zr.png?f=fotoalbum_large)
Dan heb ik toch een vermoeden waar het fout is gegaan:
Kijk ik naar de specs van de zonnepanelen (Ja solar JAM54S31) dan worden hier 108 (6x18) cellen opgegeven.
IQ7A geeft een module compatibility op van 60-cell, 66-cell and 72-cell PV modules.
Is dit waar het fout gegaan is? Gaat de IQ7A op deze manier om met te veel cellen van een paneel of zie ik nog wat anders over het hoofd?
@Kevjan de JAM54S31 panelen hebben een Imp van 12.98 A en de IQ7A heeft een maximum DC input van 10.2A. Dat begrenst.
Je zit dan ongeveer rond de NOCT nummers van het paneel met Imp van 10.38 A en dat is 306W.
Mensen moeten beter de kleine lettertjes lezen.
Je zit dan ongeveer rond de NOCT nummers van het paneel met Imp van 10.38 A en dat is 306W.
De IQ7A is goed voor panelen met meer spanning. Zo rond of boven de 40V3. Maximum continuous input DC current is 10.2A.
[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 14-05-2023 12:55 ]
Oh! Ik heb naar precies hetzelfde documentje zitten staren, het zijn de kleine lettertjes inderdaadjeroen3 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:52:
@Kevjan de JAM54S31 panelen hebben een Imp van 12.98 A en de IQ7A heeft een maximum DC input van 10.2A. Dat begrenst.
[...]
De IQ7A is goed voor panelen met meer spanning. Zo rond of boven de 40V

Op de datasheet van de IQ7+ staat de input current gewoon in het tabelletje.
https://enphase.com/downl...-microinverter-data-sheet
Ach het gaat maar om 1 omvormer in mijn geval. Gevalletje 'ik had nog beter moeten lezen'. Geen man overboord.
Je hebt tussen dak en meterkast 4 draden nodig (3fase en een nul) voor een 3-fasen systeem. Ik zou voor 2,5 of beter nog 4 kwadraat bedrading gaan. (de aanduiding voor draaddikte) Dus 4x4.Praetorian1 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 07:37:
[...]
Hi Herman,
In de meterkast 3 automaatjes voor elke fase 1, en een Qrelay met 3 fasen (alternatief 3 losse Qrelays en een fase koppelaar).
Op het dak van de ene string, drie kleine maken. De nul draad delen ze, en ze hebben elk een eigen fase draad.
De kosten zullen sterk afhangen van
a) past het nog in je meterkast erbij of moet die groter
b) hoe makkelijk trek je draden naar dak
c) hoe goed is je dak bereikbaar
d) kun je zelf een deel van het werk doen
Materiaalkosten
1. Q-relays 2x 80?
2. Fase koppelaar. 30 euro
3. Automaatjes 2x 20
4. Bedrading 50?
5. Afwerking bekabeling op dak ( gietmofjes) 60?
[ Voor 5% gewijzigd door HermanGast op 14-05-2023 16:17 ]
Ik zou ertocheen 5x2,5 of 5x4 neerleggen. Aardedraad is ook wel belangrijk. En een 3fase automaat.HermanGast schreef op zondag 14 mei 2023 @ 16:13:
[...]
Je hebt tussen dak en meterkast 4 draden nodig (3fase en een nul) voor een 3-fasen systeem. Ik zou voor 2,5 of beter nog 4 kwadraat bedrading gaan. (de aanduiding voor draaddikte) Dus 4x4.
In de meterkast 3 automaatjes voor elke fase 1, en een Qrelay met 3 fasen (alternatief 3 losse Qrelays en een fase koppelaar).
Op het dak van de ene string, drie kleine maken. De nul draad delen ze, en ze hebben elk een eigen fase draad.
De kosten zullen sterk afhangen van
a) past het nog in je meterkast erbij of moet die groter
b) hoe makkelijk trek je draden naar dak
c) hoe goed is je dak bereikbaar
d) kun je zelf een deel van het werk doen
Materiaalkosten
1. Q-relays 2x 80?
2. Fase koppelaar. 30 euro
3. Automaatjes 2x 20
4. Bedrading 50?
5. Afwerking bekabeling op dak ( gietmofjes) 60?
Staat zo ook in Dez startpost als ik het goed heb.
De IQ7s hebben maar een 2draad aansluiting, dus aarding lijkt me niet nodig. Kan ook geen kwaad.mike123 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 16:52:
[...]
Ik zou ertocheen 5x2,5 of 5x4 neerleggen. Aardedraad is ook wel belangrijk. En een 3fase automaat.
Staat zo ook in Dez startpost als ik het goed heb.
3 Fase automaat zou ik zelf niet doen. Als er een fase niet lekker zit kunnen de andere fasen gewoon door en storingszoeken is wat makkelijker als je weet in welke fase het zit.
Voor de dikte zou ik de lengte en het vermogen bepalend laten zijn. Dikker lijkt me altijd beter.
[ Voor 8% gewijzigd door HermanGast op 14-05-2023 18:30 ]
Je moet wel een 3 fase automaat gebruiken aangezien de nul gedeeld is. Hoe zou je dat oplossen met losse automaten? Met enkelpolige? Volgens mij zijn die niet toegestaan in NL.
Ja, je hebt gelijk.Glashelder schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:30:
Je moet wel een 3 fase automaat gebruiken aangezien de nul gedeeld is. Hoe zou je dat oplossen met losse automaten? Met enkelpolige? Volgens mij zijn die niet toegestaan in NL.
Losse automaten kan als die op het punt zitten waar je de 3 strings aansluit. (zoals bij mij, na 50m 4x6).
Maar als je de automaat in de meterkast hebt, dan 3 fasen automaat.
IQ7 hebben maar 2 draden maar misschien moet het frame waar alles op ligt ook nog even geaard worden.HermanGast schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:27:
[...]
De IQ7s hebben maar een 2draad aansluiting, dus aarding lijkt me niet nodig. Kan ook geen kwaad.
3 Fase automaat zou ik zelf niet doen. Als er een fase niet lekker zit kunnen de andere fasen gewoon door en storingszoeken is wat makkelijker als je weet in welke fase het zit.
Voor de dikte zou ik de lengte en het vermogen bepalend laten zijn. Dikker lijkt me altijd beter.
Dat kan inderdaad, maar volgens mij moet je dan alsnog de kabel in je meterkast achter een 3 fase automaat hangen, want volgens mij moeten alle kabels die je meterkast verlaten beveiligd zijn.HermanGast schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:38:
[...]
Ja, je hebt gelijk.
Losse automaten kan als die op het punt zitten waar je de 3 strings aansluit. (zoals bij mij, na 50m 4x6).
Maar als je de automaat in de meterkast hebt, dan 3 fasen automaat.
Dat kan eenvoudig met een IQ7X en een 48v accu. Levert in de nacht keurig terug aan het net. Wel even de omvormer loskoppelen als je overdag de accuoplader er weer aan zet.WillemP22 schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:36:
[...]
Tja, ik heb me de laatste tijd ook verdiept in een powerwall. Heb zelf een pallet panelen met Micro's en heb de Enphase thuisbatterij ook op het netvlies gehad. De IQ 3T en 10T zoals ze tegenwoordig zouden heten, komen echter voorlopig niet naar Nederland heeft Enphase afgelopen week gemeld. Simpelweg een belgische of duitse variant kopen schijnt niet zonder meer te werken. Anyway een 3-fase omvormer of 3x een 1-fase omvormer met 48v batterij pakketje is realistischer.
Het geleverde vermogen is natuurlijk niet te regelen. De omvormer begint netjes met 320Watt en dat neemt wat af als de accu leger raakt. Ik test nu met een 20Ah 48v Li-ion, die doet het een paar uurtjes, maar zou niet weten waarom dit niet zou werken met grotere accu’s.
Vreemd geleidende objecten moeten inderdaad vereffend worden. Minimaal 4 kwadraat en aansluiten op de hoofd aarde rail (HAR).mike123 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:41:
[...]
IQ7 hebben maar 2 draden maar misschien moet het frame waar alles op ligt ook nog even geaard worden.
Interessant! De 3T en 10T zijn ook met een IQ8x-bat uitgevoerd..dat lijkt er veel op. Die werken bidirectioneel. Maar heb je ervaring met de IQ7X met batterijen? Die IQ7x is voor de panelen namelijk helemaal uit de gratie.HermanGast schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:03:
[...]
Dat kan eenvoudig met een IQ7X en een 48v accu. Levert in de nacht keurig terug aan het net. Wel even de omvormer loskoppelen als je overdag de accuoplader er weer aan zet.
Het geleverde vermogen is natuurlijk niet te regelen. De omvormer begint netjes met 320Watt en dat neemt wat af als de accu leger raakt. Ik test nu met een 20Ah 48v Li-ion, die doet het een paar uurtjes, maar zou niet weten waarom dit niet zou werken met grotere accu’s.
En hoe vul je je accu? Met welke lader?
Ja. Met een IQ7 lukte het niet. Met de IQ7+ en IQ7A nog niet geprobeerd maar de IQ7X doet het perfect.WillemP22 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 00:02:
[...]
Interessant! De 3T en 10T zijn ook met een IQ8x-bat uitgevoerd..dat lijkt er veel op. Die werken bidirectioneel. Maar heb je ervaring met de IQ7X met batterijen? Die IQ7x is voor de panelen namelijk helemaal uit de gratie.
En hoe vul je je accu? Met welke lader?
Ik heb geen IQ8’s om te proberen. Wellicht zijn die wel in te stellen met een slimme api?
Het type lader is afhankelijk van je accu. Omdat die accu niet zo groot is bij mij, (20,8Ah 48V) laadt ik met 4Amp.
Met HomeWizzard zet ik overdag het laden aan en in de avond het terugleveren.
Als de accu leger wordt neemt productie af (vanaf ongeveer 320W en ik stop bij 280W, dan is er 0,6-0,7kWh geproduceerd uit het 1,0kWh accu-tje).
/f/image/FZwPfZ3Aq53WyVf6dDQM9z9T.png?f=fotoalbum_large)
Dit kan nog wel slimmer. Voorlopig om te testen voldoet dit wel voor mij.
[ Voor 12% gewijzigd door HermanGast op 15-05-2023 07:18 ]
Heb je de TS gelezen? Aarding wordt daarin genoemd, en waarom je dat beter wel kan trekken.HermanGast schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:27:
De IQ7s hebben maar een 2draad aansluiting, dus aarding lijkt me niet nodig. Kan ook geen kwaad.
[edit]Zowel de 1-fase als 3-fase YMVK kabel heeft een aardedraad. Echter heeft de IQ-cable geen aardedraad omdat deze dubbel geïsoleerd is. Toch moet je het systeem wel aarden, en daarom is verstandig om vanuit de lasdoos de aardedraad naar het rek te brengen en daar aan te bevestigen. Zorg ervoor dat elk rek waar panelen op liggen verbonden zijn met een aardedraad.
Wat @mike123 schrijft.
Beste tweakers ... sinds enige tijd heb ik 8 zonnepanelen laten leggen met elke een IQ8M micro-omvormer van Enphase.Onlangs hebben we enkele mooie zonnige dagen gehad en is tijdens monitoring opgevallen dat er drops zijn in het leveren van vermogen en dit verschillend per micro-omvormer.
:strip_exif()/f/image/mHMs9Wd161hsZTl2piE4gd3d.jpg?f=fotoalbum_large)
In bovenstaande afbeelding is de trend te zien waarbij op minder zonnige dagen (11 mei) alle panelen gelijke vermogen leveren over de dag heen en met veel zon (14 mei) er grote verschillen ontstaan.
Opvallend is dat het paneel (8 laatste) geen vermogen drop laat zien terwijl paneel (1 eerste) de grootste drop laat zien.
De installateur geeft aan dat het te maken heeft met overbelasting van het net in de wijk.
Toch twijfel ik hieraan gezien de net beheerder op de postcode check aangeeft dat in onze wijk daar geen problemen mee zijn.
Iemand een idee of dit gedrag te maken heeft met een overbelasting in het net van de wijk of dat het met de installatie zelf te maken heeft?
:strip_exif()/f/image/mHMs9Wd161hsZTl2piE4gd3d.jpg?f=fotoalbum_large)
In bovenstaande afbeelding is de trend te zien waarbij op minder zonnige dagen (11 mei) alle panelen gelijke vermogen leveren over de dag heen en met veel zon (14 mei) er grote verschillen ontstaan.
Opvallend is dat het paneel (8 laatste) geen vermogen drop laat zien terwijl paneel (1 eerste) de grootste drop laat zien.
De installateur geeft aan dat het te maken heeft met overbelasting van het net in de wijk.
Toch twijfel ik hieraan gezien de net beheerder op de postcode check aangeeft dat in onze wijk daar geen problemen mee zijn.
Iemand een idee of dit gedrag te maken heeft met een overbelasting in het net van de wijk of dat het met de installatie zelf te maken heeft?
Tien tegen een dat het paneel zonder drop het dichtst bij je aansluiting meterkast zit.lvdberg.1 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:07:
Beste tweakers ... sinds enige tijd heb ik 8 zonnepanelen laten leggen met elke een IQ8M micro-omvormer van Enphase.Onlangs hebben we enkele mooie zonnige dagen gehad en is tijdens monitoring opgevallen dat er drops zijn in het leveren van vermogen en dit verschillend per micro-omvormer.
[Afbeelding]
Even met een voltmeter meten op een zonnige dag. Weet niet wat het aanbevolen string aantal is bij de 8M, maar minder panelen per string helpt.
Wat bij mij hielp is er 2 halve strings van maken. Liefst op 2 groepen. Als je 3 fasen meterkast hebt zou je andere fase(n) kunnen proberen. Als je een lange verbinding tussen meterkast en panelen hebt, dan even nazien of je draaddikte genoeg is. Met een (te) dunne bedrading krijg je spanningsval waardoor de panelen de stroom niet kwijt kunnen. De spanning loopt op tot 253volt en dan haken ze af.
[ Voor 14% gewijzigd door HermanGast op 15-05-2023 18:30 ]
Dank voor de suggestie. Mijn panelen staan op aluminium frame met aluminium palen in de grond. Voldoende aarding.The Zep Man schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:43:
[...]
Heb je de TS gelezen? Aarding wordt daarin genoemd, en waarom je dat beter wel kan trekken.
[...]
[edit]
Wat @mike123 schrijft.
Voor dakmontage inderdaad. Aarding op het frame. Goede gewoonte of voorschrift, denk ik?
Maar, wat is het advies tegen blikseminslag? Panelen bijna hoogste punt in omgeving…
Bij mijn installatie staat het frame in de grond(aarding), verbinding uitsluitend 4draads, alleen de nul en 3 fasen, en waar de bekabeling het huis binnenkomt zit een 3 fase overspanningsbeveiliging.
Loop je geen extra risico als een dakinstallatie aan aarde zit?
[ Voor 29% gewijzigd door HermanGast op 15-05-2023 18:46 ]
Vereffening, het is vereffening. En je loopt geen extra risico als je je onderconstructie vereffend (wat trouwens verplicht is).
Volgens mij gaat alluminium behoorlijk corroderen om zichzelf te beschermen tegen invloeden van buitenaf en dat doet de geleiding van het alluminium geen goed. Hou er dan wel rekening mee dat de weerstand van het frame tov de aarde behoorlijk hoog kan oplopen.HermanGast schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:20:
[...]
Dank voor de suggestie. Mijn panelen staan op aluminium frame met aluminium palen in de grond. Voldoende aarding.
Een apart geslagen aardpen zit soms wel op een diepte van 6 meter of zelfs dieper om de juiste weerstand te bereiken.
Niets. Als de bliksem inslaat, direct of vlak in de buurt, is de kans zeer groot dat je hele PV installatie gefrituurd wordt, ondanks deze geaard is. Die krachten zijn te groot helaas.HermanGast schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:20:
Maar, wat is het advies tegen blikseminslag? Panelen bijna hoogste punt in omgeving…
Bron: Mijn eigen PV installatie die een directe inslag in het dak van de buren niet leuk vond.
@MarcoZ20 Die vraag komt regelmatig terug hier.
Als ik een stukje terug krijg, is dit het meest waarschijnlijke antwoord:
Eddie_ in "Het grote Enphase topic"
Zijn er dus CT spoelen geïnstalleerd, en zit de IQ Gateway ook daadwerkelijk aangesloten op 3 fasen?
Als ik een stukje terug krijg, is dit het meest waarschijnlijke antwoord:
Eddie_ in "Het grote Enphase topic"
Zijn er dus CT spoelen geïnstalleerd, en zit de IQ Gateway ook daadwerkelijk aangesloten op 3 fasen?
[ Voor 21% gewijzigd door Pazo op 16-05-2023 16:59 ]
@Pazo thnx, ik heb geen Metered gateway, dus ook geen spoelen. Gateway zit op 1 fase aangesloten.
Reden dat ik naar fases zit te kijken is omdat ik in HomeAssistant zie dat er een aantal omvormers de 253V aantikken. Weet niet precies hoe alles aangesloten zit, dus weet zo ook niet of panelen op andere fase aangesloten kunnen worden.
Reden dat ik naar fases zit te kijken is omdat ik in HomeAssistant zie dat er een aantal omvormers de 253V aantikken. Weet niet precies hoe alles aangesloten zit, dus weet zo ook niet of panelen op andere fase aangesloten kunnen worden.
[ Voor 5% gewijzigd door MarcoZ20 op 16-05-2023 17:09 ]
@MarcoZ20 Welke afstand zit er tussen de meterkast en de panelen? Welke dikte heeft de bekabeling daar naar toe?
En wat is je netspanning in de meterkast (liefst van alle drie de fasen)?
En wat is je netspanning in de meterkast (liefst van alle drie de fasen)?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica