Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 108 Laatste
Acties:
  • 887.022 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-05 09:59
TheByteBoy schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:05:
[...]

Nee, dit is het type van de microinverter. Netprofiel kan je bijvoorbeeld zien door in te loggen op je lokale envoy /IQ gateway https://envoy/installer/setup/home#overview
Dank, ga ik proberen.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VINO-BINS
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-06-2024
beyazz06 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:06:
[...]

Geen idee of je inmiddels al besteld hebt of niet.. Maar ze liggen bij mij -eindelijk- op het dak. Nu pak m beet 4 dagen en zie bij de panelen die op het ZW/ZO liggen al vaak genoeg een output van 330W. Dus ja ik zou sowieso voor de IQ8M gaan.

ps. bij mij liggen nu ook de 420WP jinko panelen ipv 415WP jinko op het dak.

Mocht je overigens op NW willen leggen, dan voegt de IQ8M niet veel toe. Zie dat de panelen daar (5 stuks) tot nu toe een max. piek van 268 W hebben behaald.
Tof dat je je bevindingen deelt! _/-\o_ De bestelling is inmiddels geplaatst, maar heb nog de vrijheid om aanpassingen door te voeren :) Het zullen ook de 415/420 WP worden en vandaag nog met de installateur gesproken. Oorspronkelijk is uitgegaan van de IQ7+, maar krijg kosteloos een upgrade naar de IQ8+

Ook kan ik tegen een meerprijs nog de keuze maken voor de IQ8M, maar hij twijfelde of dit toegevoegde waarde gaf. Op basis van de berekening sheet die ik in het forum zag van Jeroen & Paco (superhandig, thanks!!) lijkt het dat het elkaar niet veel ontloopt. Maar met jouw bevindingen ga ik misschien toch een mix van de I8M en de IQ8+ overwegen. Als de 330 wordt geraakt is dat dan een lange periode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
VINO-BINS schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:39:
[...]

Tof dat je je bevindingen deelt! _/-\o_ De bestelling is inmiddels geplaatst, maar heb nog de vrijheid om aanpassingen door te voeren :) Het zullen ook de 415/420 WP worden en vandaag nog met de installateur gesproken. Oorspronkelijk is uitgegaan van de IQ7+, maar krijg kosteloos een upgrade naar de IQ8+

Ook kan ik tegen een meerprijs nog de keuze maken voor de IQ8M, maar hij twijfelde of dit toegevoegde waarde gaf. Op basis van de berekening sheet die ik in het forum zag van Jeroen & Paco (superhandig, thanks!!) lijkt het dat het elkaar niet veel ontloopt. Maar met jouw bevindingen ga ik misschien toch een mix van de I8M en de IQ8+ overwegen. Als de 330 wordt geraakt is dat dan een lange periode?
Zoals ik in mijn voorgaande bericht ook aangaf is eea erg afhankelijk van de ligging en uiteraard van het weer. Als ik naar de afgelopen dagen kijk, dan zie ik dat ze -gedurende een 'goede weer'- per dag ongeveer 3 uur lang aan het aftoppen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
dat kan wel7 tot 8 uur worden mid summer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-05 07:37

JWT

Nee, dan is het warmer.. je haalt nu de top, straks langer licht dus meer totale opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
  • Laatst online: 11-05 16:53
Even een losse gedachte:
Als ik het goed heb begrepen dan kan de nieuwe serie IQ8 niet gemixed worden met de IQ7 serie.
Nu heb ik 23 panelen met de IQ7+ en die schijnen 25 jaar mee te gaan.
Desalniettemin kunnen er in die jaren natuurlijk een of meerdere de geest geven.
Maar omdat IQ-8 serie er nu is zullen de IQ7's binnenkort niet meer gemaakt worden?

Zou het handig zijn nu een paar IQ7's te kopen voor het geval er over 10 jaar een paar uitvallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:23

DjVe

Hatsaflats!

KoQuest schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:27:
Even een losse gedachte:
Als ik het goed heb begrepen dan kan de nieuwe serie IQ8 niet gemixed worden met de IQ7 serie.
Nu heb ik 23 panelen met de IQ7+ en die schijnen 25 jaar mee te gaan.
Desalniettemin kunnen er in die jaren natuurlijk een of meerdere de geest geven.
Maar omdat IQ-8 serie er nu is zullen de IQ7's binnenkort niet meer gemaakt worden?

Zou het handig zijn nu een paar IQ7's te kopen voor het geval er over 10 jaar een paar uitvallen?
Volgens mij is dat een "probleem" van Enphase. Ik verwacht niet dat dit een probleem gaat zijn en als dat wel zo zou zijn, dan vindt Enphase er wel wat op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
DjVe schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:31:
[...]

Volgens mij is dat een "probleem" van Enphase. Ik verwacht niet dat dit een probleem gaat zijn en als dat wel zo zou zijn, dan vindt Enphase er wel wat op :)
Zou kunnen. Maar met welke prijs? Dat is dan afwachten.

[ Voor 3% gewijzigd door KoQuest op 04-05-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:23

DjVe

Hatsaflats!

KoQuest schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:35:
[...]

Zou kunnen. Maar met welke prijs? Dat is dan afwachten.
Je hebt toch gewoon 25 jaar garantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:03
De IQ7 serie verdwijnt voorlopig echt niet. Misschien wel minder beschikbaar in Nederland maar in Frankrijk en Duitsland blijven ze nog volop gaan voor de IQ7 serie.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:26
@KoQuest Dat de IQ7 en IQ8 nu niet samen kunnen wil niet zeggen dat Enphase nooit met een gedowngrade IQ8 gaat komen om de IQ7 te vervangen. Net zoals je nu IQ7's kan bestellen om de M serie te vervangen.
Ze zien er merkwaardig hetzelfde uit, wellicht zijn de verschillen elektrisch minimaal en is het puur software of de randzaken die daar direct mee te maken hebben en zijn ze eenvoudig om te programmeren om IQ7's te vervangen mocht dat ooit nodig zijn.

Bovendien is het verlies van 1 omvormer uit je installatie geen ernstig probleem dat direct opgelost hoeft te worden. Ook dat is één van de voordelen van Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
Dank allemaal voor de reacties. En we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

jeroen3 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:23:
@KoQuest Dat de IQ7 en IQ8 nu niet samen kunnen wil niet zeggen dat Enphase nooit met een gedowngrade IQ8 gaat komen om de IQ7 te vervangen. Net zoals je nu IQ7's kan bestellen om de M serie te vervangen.
Ze zien er merkwaardig hetzelfde uit, wellicht zijn de verschillen elektrisch minimaal en is het puur software of de randzaken die daar direct mee te maken hebben en zijn ze eenvoudig om te programmeren om IQ7's te vervangen mocht dat ooit nodig zijn.

Bovendien is het verlies van 1 omvormer uit je installatie geen ernstig probleem dat direct opgelost hoeft te worden. Ook dat is één van de voordelen van Enphase.
Ze kunnen eigenlijk wel samen maar niet op dezelfde Envoy, het zijn dan twee aparte systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Moet je ze dan ook niet fysiek scheiden met ferrietringen?

(Just curious)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Nee, als je zorgt dat je hele Enphase systeem achter de ferrietringen zit dan heb je geen extra ringen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:00
Glashelder schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:24:
Moet je ze dan ook niet fysiek scheiden met ferrietringen?

(Just curious)
Ferrietringen dempen hoogfrequente signalen wat het signaal van de micro's zou kunnen verstoren. De IQ7 en de IQ8 gebruiken elk hun eigen protocol om met de Gateway te praten, vandaar dat ze elk hun eigen Gateway met bijpassend de firmware moeten hebben. Ik hoop dat Enphase daar nog wat slims op vindt, dat die Gateway meerdere protocollen aankan....des noods om en om. In beginsel heb ik dit toch wel als een ontwerpfout van hen gezien. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-05 07:37

JWT

Hoezo? Kan je toch mooi een nieuw product in de markt zetten die beide kan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Str1ng
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Eddie_ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:11:
@Str1ng Ook mijn installatie zit op die 130 - 150kHz en mijn netprofiel is: EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands.
Thanks. Denk toch dat het een verschil tussen een nieuwe en oude installatie is.

[ Voor 8% gewijzigd door Str1ng op 05-05-2023 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Eddie_ schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:27:
Nee, als je zorgt dat je hele Enphase systeem achter de ferrietringen zit dan heb je geen extra ringen nodig.
WillemP22 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:58:
[...]

Ferrietringen dempen hoogfrequente signalen wat het signaal van de micro's zou kunnen verstoren. De IQ7 en de IQ8 gebruiken elk hun eigen protocol om met de Gateway te praten, vandaar dat ze elk hun eigen Gateway met bijpassend de firmware moeten hebben. Ik hoop dat Enphase daar nog wat slims op vindt, dat die Gateway meerdere protocollen aankan....des noods om en om. In beginsel heb ik dit toch wel als een ontwerpfout van hen gezien. 8)7
Het ging er dus om: wat áls je twee systemen hebt. Eentje gebaseerd op IQ7 en één op IQ8.

De vraag is of die twee protocollen elkaar niet storen (Enphase is immers heel stellig dat je ze niet mag mixen), vandaar de vraag of je de twee systemen niet moet scheiden met ferrietringen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:09
Ach, als je een compleet IQ8 systeem naast je IQ7 systeem gaat plaatsen maakt €30 aan ferrietringen ook niet meer uit :) Kleine moeite om het dan gelijk mee te nemen. Baat het niet dan schaadt het niet lijkt mij.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:16

The Zep Man

🏴‍☠️

Een deel van wat ik hier schrijf staat ook in de TS. Zie dit deels als een bevestiging, met wat extra tips.

Zelf heb ik ervaring met een drie-fase installatie waarbij de CT-meetspoelen niet werden geïnstalleerd. Er werden er zelfs niet voldoende meegeleverd (slechts twee, die standaard in de doos van de IQ Gateway zitten).

Online had ik vier extra CT-meetspoelen gekocht van het type CT-100-SPLIT-ROW, om er in totaal zes te hebben. De topicstart noemt volgens mij ook deze handleiding, waarin de foto staat van het soort spoel. Net als ander zonnepaneelspul kan je de spoelen op het moment BTW-vrij kopen, als de situatie voldoet aan de voorwaarden daarvoor.

De installatie was een nare klus door hoe het geheel in en om de groepenkast was aangesloten. Ik moest uiteindelijk zes draadparen van 1,5 mm2 trekken. Een paar tips:
  • Dit kan enkel met een 'metered' IQ Gateway. Het model dat je hebt kan je o.a. zien in Enlighten.
  • Als je groepenkast origineel een enkele fase was die na installatie van de zonnepanelen omgezet was na drie fasen, dan moet je meer doen dan enkel wat ik hier omschrijf. Wat ik hier omschrijf is vanuit het perspectief van een drie-fasen installatie waar zonnepanelen aan zijn toegevoegd, waarbij de IQ-relay en diens aansluiting op de groepenkast zijn uitgevoerd met drie fasen.
  • Lees de topicstart van dit topic:
    Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

Voor de minder ervaren doe-het-zelver bevat het veel tips voor zowel veiligheid als voor het juiste gereedschap, dat het werk een stuk makkelijker maakt.
  • Koop de kleinere spoelen, zeker als je minimaal extra kabels wilt trekken. Mogelijk is er om consumptie te meten sowieso niet veel ruimte tussen de aansluiting op het net en de hoofdschakelaar. De oudere meetspoelen zijn gigantisch in verhouding, en zelfs met het genoemde model meetspoel moet je soms creatief zijn met ruimte.
  • Wees voorzichtig net de plastic sluitklips van de CT-meetspoelen. Ik had een exemplaar dat ik voorzichtig opende (net als de anderen), maar waarbij die afbrak. Zet goede druk om de spoel van boven en onder om de druk op de klip zo klein mogelijk te maken, en druk hem dan met minimale kracht een stukje omhoog om hem te openen.

Als er toch een klip kapot gaat, dan kan je de spoel alsnog sluiten met bijvoorbeeld een kabelbinder.
  • Volg de handleiding. Gebruik de meegeleverde stickers om de spoelen en de uiteindes van de draden te markeren. Sluit eerst de IQ Gateway aan, en klem dan pas de spoel om een fasekabel heen. Dit heeft geen effect op de manier waarop je de draden trekt. Het makkelijkst is om te trekken en af te werken vanaf de plek naar waar de spoel geïnstalleerd moet worden naar de IQ Gateway.
  • In mijn geval was de kabel van de zonnepanelen in de aparte 'groepenkast' (plastic doos) waar de IQ-relay in was geïnstalleerd erg kort afgeknipt, en die ging meteen de relay in. De drie fasen van deze kabel moest ik verlengen. Gelukkig was voor dat en voor drie CT-meetspoelen voldoende ruimte in de doos.
  • De spoeldraden zijn erg lang en mag je inkorten. Kort ze uiteraard niet te kort in. Als je ruimte hebt, hou dan een half metertje extra aan en werk dat netjes weg. Zo kan je nog eens je IQ Gateway verplaatsen zonder al te veel moeite, indien ooit gewenst. Adereindhulzen zijn niet nodig. Verplaats of vervang de sticker na het inkorten van ieder paar.
  • Let goed op de pijlen op de spoelen. Deze moeten richting je groepenkast gaan (naar jezelf, als afnemer van energie).
  • Mijn IQ Gateway was voor de voeding aangesloten via een enkele fase. Zoals ik eerder geleerd heb in dit topic, is aansluiting op alle fasen nodig om metingen te kunnen doen. Hiervoor moest ik de kabel tussen de IQ Gateway en de groepenkast vervangen met een 5x2,5 mm2 kabel (aardedraad niet gebruikt). Je kan ook een 4x2,5 mm2 kabel gebruiken, maar die kon ik niet zo snel vinden met de juiste draadkleuren.
  • Als je toch bezig bent, controleer dan meteen hoe de fasen van het net aangesloten zijn op het aansluitpunt voor de zonnepanelen in de meterkast. Bij mij waren er twee fasen omgewisseld. Niet heel ernstig voor dagelijks gebruik, maar het kan voor gekke situaties zorgen als je problemen moet oplossen. Bij problemen aan de kant van de Enphase-installatie is het handig om te weten dat L1 echt L1 is, L2 echt L2, etc. Als je toch bezig bent is het omwisselen daarvan in een groepenkast een minimale extra moeite.
  • Vergeet niet de nieuw geïnstalleerde spoelen te activeren met een installer account in Enlighten Manager. Ga na het inloggen naar de betreffende installatie en naar het tabblad 'Devices'. Activeer daar de CT-spoelen onder Production Meter en Consumption Meter. Kies voor Consumption Meter 'Load with Solar Production', omdat je met de betreffende spoelen tussen het net en de hoofdschakelaar enkel meet wat het net levert, en niet wat je zonnepanelen leveren.
Het resultaat van het installeren van alle spoelen is dat je in Enlighten meer inzicht krijgt in wat je produceert, wat je zelf verbruikt en wat je aan het net levert. Dit zie je ook terug in bijvoorbeeld Home Assistant. Waardes die afhankelijk zijn van CT-meetspoelen:
• sensor.envoy_(serienummer)_current_power_consumption
sensor.envoy_(serienummer)_current_power_production (deze werkt ook zonder CT-spoelen)
• sensor.envoy_(serienummer)_lifetime_energy_consumption
• sensor.envoy_(serienummer)_lifetime_energy_production
• sensor.envoy_(serienummer)_today_s_energy_consumption
• sensor.envoy_(serienummer)_today_s_energy_production

De lifetime-waardes kan je toevoegen aan het energy dashboard. Production is altijd nuttig. Consumption hoef je alleen toe te voegen als je niet je verbruik van het net op een andere manier meet (zoals via een smart meter).

[ Voor 21% gewijzigd door The Zep Man op 05-05-2023 12:51 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Glashelder als je je gehele Enphase systeem afschermt met één set Ferrietringen zou dat meer dan afdoende moeten zijn. Als beide systemen gescheiden van elkaar zijn dan zou ik op elke set ferrietringen gaan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeeBee
  • Laatst online: 09-05 09:59
DjVe schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:52:
[...]

Je hebt toch gewoon 25 jaar garantie?
Tja….. garantie. Eind jaren 80 kocht ik 1MB mem met 100 jaar garantie.
Het is moeilijk te zeggen hoe de wereld er over 25 jaar eruitziet.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

CeeBee schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:39:
Tja….. garantie. Eind jaren 80 kocht ik 1MB mem met 100 jaar garantie.
Heb je ooit geprobeerd die garantie te claimen? Zo nee, dan kan je geen uitspraak doen over de effectiviteit ervan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamesz
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-06-2023
ArPi75 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:42:
[...]

Die 63A kan ooit nodig zijn als de opgetelde stroom van de hoofdzekering (in jouw geval 25A) en de maximale opwek van de zonnepanelen (in jouw geval 11,44A) samen meer dan 40A is.
De kans bestaat dan namelijk dat bij een kortsluting ergens zowel de maximale stroom uit het net als de maximale stroom van de zonnepanelen af door een aardlekschakelaar gaan. Die aardlekschakelaar moet dan "bestand" zijn tegen dat theoretisch maximum.
Dat is tevens de reden dat in veel situaties nu een 40A aardlekschakelaar wordt gebruikt, omdat de maximale stroom vanuit het net vaak 25A of 35A is. In beide gevallen is (zonder zonnepanelen) een 40A aardlekschakelaar afdoende. Echter bij een 35A hoofdzekering en een zonnepanelen groep die ook nog 10A (of meer) levert, dan kan de opgetelde stroom gemakkelijk (ruim) boven de 40A gaan en daar zijn die specifieke aardlekschakelaars niet voor gemaakt.
Heeft niks te maken met kortsluiting.

Als je een 1 fase systeem hebt met een 40 Ampere aardlekschakelaar (dat is geen automaat/zekering!!!) dan kan deze de maximale stroomsterkte van jouw panelen doorgeven. Stel die is rond de 16 ampere, dan kan deze 16 ampere dus naar een andere "groep" in jouw meterkast gaan. Dat is geen probleem, want die groepen zitten normaal achter een 40A aardlekschakelaar.

Maar, als nu de automaten ACHTER die aardlekschakelaar vol belast worden (verdeeld over de 16Ampere per automaat), bv. in totaal 25 of 35 Ampere (afhankelijk van de hoofdzekering), dan kan er dus meer stroom gaan lopen. Dus 25A of 35A vanuit de hoofdzekering EN 16A vanuit de zonnepanelengroep.

Dat is dan 41A of 51A. De aardlekschakelaar van 40A kan dit niet aan en kan brand veroorzaken. Als je een aardlekautomaat installeert (voor ELKE groep van zekeringen/automaten) dan is het geen probleem, en anders moet je naar 63A aardlekschakelaars.

Zelf heb ik het anders opgelost aangezien ik nog niet op 3 fasen zit en dus ook maximaal 16A + 35A (in mijn geval) door de meterkast kan krijgen. Ik heb na de hoofdzekering van 35A een 32Ampere 'gewone' automaat geplaatst. Dat betekent dat als er meer dan 32A door deze zekering gaat, die afschakeld. Ik heb dus 3 Ampere minder beschikbaar, maar heb mijn installatie niet hoeven vervangen naar 3x 63A aardlekschakelaars (Hager, dus duur). Als ik naar een 3 fase ga, dan is er eigenlijk weinig aan de hand, want dan zou ik 25A + 14,3 (maximale stroom uit mijn zonnepanelen) hebben en blijf ik onder de 40A. Dan haal ik dus de 32A automaat eruit.

De verzekering van jouw huis gaat niet uit van wat praktisch kan gebeuren, maar wat theoretisch kan gebeuren. Ik heb namelijk nog nooit de hoofdzekering laten klappen, dus nog nooit meer dan 35A getrokken. Maar als dat toch zou gebeuren en er brand uitbreekt en de expert komt kijken en ziet 40A aardlekschakelaars, dan heb je grote kans op: niet verzekerd.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

eamesz schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:55:
[...]

Maar als dat toch zou gebeuren en er brand uitbreekt en de expert komt kijken en ziet 40A aardlekschakelaars, dan heb je grote kans op: niet verzekerd.......
Altijd weer die bangmakerij hier op dit forum.. het lijkt wel een hobby van sommigen hier.

Kan je dit onderbouwen, dat verzekeraars onder claims uit komen door een theoretisch risico?

Wat mij betreft zou dat hier een harde regel moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterGV
  • Laatst online: 21-02 16:18
Pazo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:36:
[...]

Hierbij gaat toch alle alarmbellen af? Zou ik nooit bij kopen.
De verzendkosten voor het leveren van omvormers bedragen 20 euro.
Hier heb ik 6x IQ8M gekocht toen ze op andere plekken nog niet of moelijk leverbaar waren.

Na 2 dagen binnen. De juiste versie met Mc4 connectors.

Prima levering 👍🏻
Zou het zo weer doen

6 x 500Wp + IQ8M (3x zuid & 3x west platdak 8° diy)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WillemP22
Glashelder schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:13:
[...]

[...]

Het ging er dus om: wat áls je twee systemen hebt. Eentje gebaseerd op IQ7 en één op IQ8.

De vraag is of die twee protocollen elkaar niet storen (Enphase is immers heel stellig dat je ze niet mag mixen), vandaar de vraag of je de twee systemen niet moet scheiden met ferrietringen.
Ok, dat vraagt om een test. Ik heb begrepen dat je ze wel kunt mixen maar dan heb je een 2e gateway nodig om separaat te laten communiceren met de IQ8. Als ik van t weekend ff tijd heb kan ik n 2e gateway tijdelijk naar een IQ8m laten kijken. Die IQ8m zit dan tussen een verzameling IQ7’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

WillemP22 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:16:
[...]

Ok, dat vraagt om een test. Ik heb begrepen dat je ze wel kunt mixen maar dan heb je een 2e gateway nodig om separaat te laten communiceren met de IQ8. Als ik van t weekend ff tijd heb kan ik n 2e gateway tijdelijk naar een IQ8m laten kijken. Die IQ8m zit dan tussen een verzameling IQ7’s.
Ik ben benieuwd d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Nu online
Ik heb 8 sunpower max 5 met IQ7A op oost west op de schuur en sinds eind maart 5 jinko 420 met IQ8+ op oost en 8 op west op het huis. De sunpowers zitten op een metered gateway in de meterkast en de jinkos op een standaard gateway die in de schuur hangt, kon helaas niet anders. Geen ferriet ringen en het werkt perfect. Geen stroingen tot nu toe. Beide hebben een eigen Q relais en 3 fase automaat. Kabellengtes zijn 10 en 15 meter. De uitgaande van beide automaten lopen samen door de stroomspoelen zodat de metered de totaal opgewekte stroom meet.
Heb een installateurs account en kan op beide systemen apart inloggen.
Beetje vreemde constructie maar ik had de 7+ besteld voor op het huis zodat het een installatie zou worden. Helaas is de installateur door zijn leverancier verkeerd voorgelicht dat de 7 en 8 samen konden. Dat gaat echt niet lukken. Hierover met een specialist van enphase aan de telefoon gehangen, echt 2 verschillende protocollen. Hijwist wel te vertellen dat er gedacht werd om het mogelijk te maken om beide protokollen in de toekomst op een gateway te laten draaien.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 17:46
De Enphase omvormers hebben een aanzienlijk lager AC vermogen dan het DC vermogen van de betere panelen op de markt. Heeft Enphase een rekentool hoeveel op jaarbasis wordt afgetopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:19
The Zep Man schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:43:
...
De installatie was een nare klus door hoe het geheel in en om de groepenkast was aangesloten. Ik moest uiteindelijk zes draadparen van 1,5 mm2 trekken. Een paar tips:
...
Heldere tips! Maaruhm, waar heb je 1,5 mm² voor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

blanken17 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:42:
De Enphase omvormers hebben een aanzienlijk lager AC vermogen dan het DC vermogen van de betere panelen op de markt. Heeft Enphase een rekentool hoeveel op jaarbasis wordt afgetopt?
Zie de eerste vraag (Q1) in de uitgebreide startpost van @Pazo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-05 08:37

icecreamfarmer

en het is

Ter controle van mijn verhaal hier:
icecreamfarmer in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

Kande Enphase IQ8HC echt panelen van 560W aan. Want helemaal duidelijk wordt het niet op de site van Enphase.

Zie nu net dat het antwoord hier boven al staat maar zit mij dan af te vragen wat wijsheid is qua aftoppen.
Ik moet vanwege de ligging de zon echt pakken wanneer hij zuid oost tot zuid west staat en leg de panelen ook pal zuid.

Het zou dan gaan tussen de IQ8AC en IQ8HC.
Prijsverschil is €8 per omvormer en daar lig ik niet wakker van dus wat is technisch de efficiëntste en handigste oplossing?

[ Voor 46% gewijzigd door icecreamfarmer op 05-05-2023 22:35 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
De eerste vraag Q1 heb ik gelezen, maar ik vraag mij toch nog iets af:
Optie 1) Longi Solar – Mono HPBC 430 LR5-54HTH-430M met IQ8+, 300VA
Optie 2) Longi Solar - Mono 410 LR5-54HIH-410M met IQ8MC, 330VA

Beide combinaties hebben dezelfde investering. Echter welke combinatie zal op jaarbasis meer energie opleveren. Optie 1 of optie 2?

Dit voor een plat dak opstelling zuid onder ca 15*.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
blanken17 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:20:

Beide combinaties hebben dezelfde investering. Echter welke combinatie zal op jaarbasis meer energie opleveren. Optie 1 of optie 2?

Optie 1, vanwege 5% meer Wp
Optie 1 gaat misschien 1% aftoppen en optie 2 gaat niet aftoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-05 08:37

icecreamfarmer

en het is

dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door icecreamfarmer op 05-05-2023 22:29 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Zwartoog schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:43:
[...]

Heldere tips! Maaruhm, waar heb je 1,5 mm² voor gebruikt?
Iedere meetspoel heeft twee 1,5 mm2 draden. Zes meetspoelen, zes draadparen. Die moesten allemaal op één punt verzameld en richting de IQ Gateway buiten de groepenkast getrokken worden. Ik gebruikte hiervoor een flexibele mantelbuis. Het kost wat moeite om dat netjes weg te werken. Je kan de mantelbuis knellen in het klepje van de IQ Gateway.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 05-05-2023 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:32
The Zep Man schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:51:
[...]

Iedere meetspoel heeft twee 1,5 mm2 draden. Zes meetspoelen, zes draadparen. Die moesten allemaal op één punt verzameld en richting de IQ Gateway buiten de groepenkast getrokken worden. Ik gebruikte hiervoor een flexibele mantelbuis. Het kost wat moeite om dat netjes weg te werken. Je kan de mantelbuis knellen in het klepje van de IQ Gateway.
Volgens oudere documentatie van Enphase is 1,5mm2 voldoende om 128 meter te verlengen.
De aders die aan de spoelen zitten zijn rond de 0,75mm2.
Met 0,75mm2 kan je tot ca 64 Meter verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

mike123 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 01:17:
[...]

Volgens oudere documentatie van Enphase is 1,5mm2 voldoende om 128 meter te verlengen.
De aders die aan de spoelen zitten zijn rond de 0,75mm2.
Met 0,75mm2 kan je tot ca 64 Meter verlengen.
De draden van de spoelen die ik heb zijn 1,5 mm2, wat de belangrijke maat is voor nette afwerking. Verder hoefde ik ze niet te verlengen, maar moest ik ze juist inkorten en nog steeds afwerken.

Ik denk dat de kabellengte van de meegeleverde spoelen meer dan voldoende is voor de Nederlandse meterkast. Verlengen zal enkel nodig zijn in situaties waarbij de IQ Gateway ver weg is van de netaansluiting of van IQ relay. Dat eerste is aannemelijk als de IQ Gateway ergens buiten in een waterdichte doos wordt geïnstalleerd (zoals ik hier en daar op foto's heb gezien). In dit geval zou ik overwegen om niet CT-meetspoelen aan te sluiten op de netaansluiting. In plaats daarvan zou ik consumptie meten op een andere manier (zoals via de P1-aansluiting van de elektriciteitsmeter). Je mist dan wat leuke getalletjes in Enlighten, maar die kan je alsnog krijgen in bijvoorbeeld Home Assistant.

[ Voor 32% gewijzigd door The Zep Man op 06-05-2023 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-05 13:39
Pazo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:20:
@Zwartoog Zit even bij mijn eigen toegangscontrole te kijken, en het gekke is dat ik mijn 'eigen' bedrijf niet als onderhoudsmonteur kan toevoegen zoals jij wel kan in je screenshot. Kan alleen Enphase aanklikken.
Wel gek want ik kan dus alles. Misschien is het wel omdat ik een DHZ account heb, en geen (standaard) eigenaarsaccount.

[Afbeelding]
Ik denk dat dit te maken heeft met het vinkje "Dit bedrijf installeert Enphase systemen". ik had dit eerst ook, toen ik zonder dit vinkje had geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-04 13:20
Het viel mij op dat als ik de lokale api van de gateway query of de installer login gebruik om de status van de omvormers te tonen dat mijn IQ7+ omvormers meer dan 295W tonen, tot 310 heb ik gezien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCIy1-TKQ9EgNWPueAX-2kjEpmk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ia0JsJL2z8Nj0j6hVUnrBDIn.png?f=user_large

Prima natuurlijk, maar vroeg mij af of anderen dit ook opgevallen is. Mijn IQ7+ omvormers zijn van november 2022, misschien zijn in de laatste revisie bepaalde delen van de electronica als een IQ8+?

Er zijn trouwens nog wel meer afwijkingen. Het verschil in teruglevering tussen mijn slimme meter en de envoy met CT spoelen is tot nu toe 22 kWh volgens de app. Na een half jaar geeft mijn slimme meter dus 4% meer aan dan de envoy, ook geen probleem, maar wel een behoorlijke afwijking.

[ Voor 20% gewijzigd door tomtor op 06-05-2023 09:45 ]

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

tomtor schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 09:33:
Er zijn trouwens nog wel meer afwijkingen. Het verschil in teruglevering tussen mijn slimme meter en de envoy met CT spoelen is tot nu toe 22 kWh volgens de app. Na een half jaar geeft mijn slimme meter dus 4% meer aan dan de envoy, ook geen probleem, maar wel een behoorlijke afwijking.
Dat is mij ook opgevallen. Daarom ga ik bij mijn pa binnenkort een Homewizard kWh meter installeren, want er klopt geen bout van de rapportage bij hem.

Overigens heeft hij geen CT spoelen, de rapportage komt daar van de micro’s zelf. Maar micro’s die boven de 300 watt (ish) komen worden genegeerd in de rapportage 8)7

Jouw CT’s zijn wellicht niet goed gekalibreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
@Glashelder Is er een calibratie stap mogelijk bij het doorlopen van de initiële installatie? Ik kan me voorstellen dat je de actuele afname waarde van de slimme meter kan invoeren, om de CT te kalibreren, maar kan dat ergens in de envoy? Wat bedoel je precies?

Mijn 2 CT spoelen zijn de grote originele meegeleverd met de envoy.

[ Voor 11% gewijzigd door tomtor op 06-05-2023 10:59 ]

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar een beetje op speculeerde :+ Tijdens de installatie vraagt de Toolkit op een gegeven moment of je een verbruiker wilt aanzetten met een bekend verbruik. De vervolgvraag is of de meting van de Envoy overeen komt de verwachte toename.

Wat nou als je daar ‘nee’ antwoord? Dat zie ik zo snel niet in de installatie handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
The Zep Man schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 07:01:
[...]

De draden van de spoelen die ik heb zijn 1,5 mm2, wat de belangrijke maat is voor nette afwerking. Verder hoefde ik ze niet te verlengen, maar moest ik ze juist inkorten en nog steeds afwerken.
Zoals je had geschreven
"De installatie was een nare klus door hoe het geheel in en om de groepenkast was aangesloten. Ik moest uiteindelijk zes draadparen van 1,5 mm2 trekken."
Klinkt het alsof je meters kabel hebt getrokken. Vandaar mijn reaktie.

Maar een nette maat voor afwerking doen fabrikanten niet aan. Functioneel komt op de eerste plaats.
Zijn de kabels te dik dan krijgen de ct spoelen de verkeerde waarde. Het gaat om de weerstand van de kabel. Daarom kan je ze ook niet onbeperkt verlengen. En eigenlijk is inkorten ook niet de bedoeling.
Maar op zo'n kort kabeltje valt het wel mee.

Maar waren de aders echt 1,5mm2.dat is net zodikals de schakeldraad voor de verlichting in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@mike123 Zelfs Enphase zegt dat je de kabels van de CT prima kunt inkorten. Ik zou ik zo'n geval er wel voor zorgen dat alle aderparen dezelfde lengte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Het viel mij op dat als ik de lokale api van de gateway query of de installer login gebruik om de status van de omvormers te tonen dat mijn IQ7+ omvormers meer dan 295W tonen, tot 310 heb ik gezien:
Ik gebruik een Homey en daar heb ik een flow gemaakt dat hij het hoogste vermogen die dag in een tegel zet.
De laatste paar weken het ik regelmatig dat er meer dan 3000W word aangegeven. Max 3010W geloof ik.
Maar ik heb maar 10x IQ7+. Dus max 2950 W.
Maar op pvoutput.org kom ik nooit hoger dan 2958W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

mike123 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:42:
[...]

Zoals je had geschreven
"De installatie was een nare klus door hoe het geheel in en om de groepenkast was aangesloten. Ik moest uiteindelijk zes draadparen van 1,5 mm2 trekken."
Klinkt het alsof je meters kabel hebt getrokken. Vandaar mijn reaktie.
Ik moest draden trekken door een bestaande volle groepenkast heen, die tussen IQ relay en IQ Gateway zit.
Maar een nette maat voor afwerking doen fabrikanten niet aan. Functioneel komt op de eerste plaats.
Zijn de kabels te dik dan krijgen de ct spoelen de verkeerde waarde. Het gaat om de weerstand van de kabel. Daarom kan je ze ook niet onbeperkt verlengen. En eigenlijk is inkorten ook niet de bedoeling.
Volgens Enphase is inkorten en verlengen toegestaan. Pagina 4, pagina 2, pagina 17. Dat moet ook wel, want anders krijg je het rond de meeste groepenkasten nooit netjes afgewerkt.
Maar waren de aders echt 1,5mm2.dat is net zodikals de schakeldraad voor de verlichting in huis.
De draden zijn zo dik. Mijn kabelstripper liegt niet. Daar had ik er dus in totaal 12 van om af te werken voor een volledige CT-meetspoelinstallatie. Dat is een aardige bos.

[ Voor 15% gewijzigd door The Zep Man op 06-05-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Eddie_ schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:48:
@mike123 Zelfs Enphase zegt dat je de kabels van de CT prima kunt inkorten. Ik zou ik zo'n geval er wel voor zorgen dat alle aderparen dezelfde lengte hebben.
Inkorten kan ook maar ik bedoelde ook te zeggen omdat ze al niet zo heel lang zijn heeft dat nauwelijks invloed op weerstand van de kabel.
Maar dezelfde lengte van aderparen is zeker niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:19
The Zep Man schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:51:
[...]

Ah zo, was niet duidelijk dat dat stukje over je meetspoelen ging. Was even bang dat je je zonnepanelen met 1,5 mm2 had aangesloten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
@Glashelder Zojuist in pvoutput gekeken, bij statistics is de afwijking in terug geleverd minder dan 1kWh met de slimme meter! Die data komt ook uit de envoy via de pvoutput enphase integratie. Het lijkt er op dat de app iets mist of achterloopt, maar dat de meet gegevens wel kloppen, want de pvoutput aggregatie klopt...

Edit: Het verschil zit in de import, de Enphase app geeft ca 20 kWh hogere import aan dan pvoutput. Produktie matched wel met pvoutput.

[ Voor 17% gewijzigd door tomtor op 06-05-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
Wat is de functie van het Enphase Q-Relais en is deze verplicht in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@blanken17 het Q-relais verzorgt een scheiding van het net in het geval van een onder/over spanning/frequentie en is verplicht in de Nederlandse netcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
En Hoymiles heeft zo`n Q-relais niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin!
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-03 21:00
eamesz schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:55:
[...]

Heeft niks te maken met kortsluiting.

Als je een 1 fase systeem hebt met een 40 Ampere aardlekschakelaar (dat is geen automaat/zekering!!!) dan kan deze de maximale stroomsterkte van jouw panelen doorgeven. Stel die is rond de 16 ampere, dan kan deze 16 ampere dus naar een andere "groep" in jouw meterkast gaan. Dat is geen probleem, want die groepen zitten normaal achter een 40A aardlekschakelaar.

Maar, als nu de automaten ACHTER die aardlekschakelaar vol belast worden (verdeeld over de 16Ampere per automaat), bv. in totaal 25 of 35 Ampere (afhankelijk van de hoofdzekering), dan kan er dus meer stroom gaan lopen. Dus 25A of 35A vanuit de hoofdzekering EN 16A vanuit de zonnepanelengroep.

Dat is dan 41A of 51A. De aardlekschakelaar van 40A kan dit niet aan en kan brand veroorzaken. Als je een aardlekautomaat installeert (voor ELKE groep van zekeringen/automaten) dan is het geen probleem, en anders moet je naar 63A aardlekschakelaars.

Zelf heb ik het anders opgelost aangezien ik nog niet op 3 fasen zit en dus ook maximaal 16A + 35A (in mijn geval) door de meterkast kan krijgen. Ik heb na de hoofdzekering van 35A een 32Ampere 'gewone' automaat geplaatst. Dat betekent dat als er meer dan 32A door deze zekering gaat, die afschakeld. Ik heb dus 3 Ampere minder beschikbaar, maar heb mijn installatie niet hoeven vervangen naar 3x 63A aardlekschakelaars (Hager, dus duur). Als ik naar een 3 fase ga, dan is er eigenlijk weinig aan de hand, want dan zou ik 25A + 14,3 (maximale stroom uit mijn zonnepanelen) hebben en blijf ik onder de 40A. Dan haal ik dus de 32A automaat eruit.

De verzekering van jouw huis gaat niet uit van wat praktisch kan gebeuren, maar wat theoretisch kan gebeuren. Ik heb namelijk nog nooit de hoofdzekering laten klappen, dus nog nooit meer dan 35A getrokken. Maar als dat toch zou gebeuren en er brand uitbreekt en de expert komt kijken en ziet 40A aardlekschakelaars, dan heb je grote kans op: niet verzekerd.......
hoi hoeft niet
Bedankt voor je reactie. Duidelijk verhaal en eigenlijk ook best logisch. Ik heb gelukkig geen last van dit probleem aangezien ik een 1 fase 25A hoofdzekering heb en maximaal 8*1.43A ~11,5A uit de zonnepanelen krijg. Max 36,5A.

Dit stond trouwens ook in het document van ABB waar @jeroen3 naar verwees. Net zoals de door jou toegepaste oplossing. Mag dit trouwens wel in verband met selectiviteit?

en groeten ook niet ;)

[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 06-05-2023 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
blanken17 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:29:
Hier hebben we het over Enphase. Hoymiles heb ik nog geen kennis van. Laat staan welke netvereisten hier aan gesteld worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-04 15:43
blanken17 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:29:
Het gaat erom dat bij uitval van de netspanning de levering van zonne-energie mechanisch wordt onderbroken.
Bij de enphase omvormers gebeurd dat in principe al, alleen elektronisch en niet mechanisch daarom is er bij enphase voor deze oplossing gekozen.

Wellicht wordt de spanning bij de Hoymiles direct al mechanisch onderbroken en dan is een extern relais niet noodzakelijk.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

blanken17 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 18:11:
Wat is de functie van het Enphase Q-Relais en is deze verplicht in Nederland?
Het grote Enphase topic

Veel uitgebreider kan het eigenlijk niet.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
JMSL2022 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:08:
[...]

Het gaat erom dat bij uitval van de netspanning de levering van zonne-energie mechanisch wordt onderbroken.
Bij de enphase omvormers gebeurd dat in principe al, alleen elektronisch en niet mechanisch daarom is er bij enphase voor deze oplossing gekozen.

Wellicht wordt de spanning bij de Hoymiles direct al mechanisch onderbroken en dan is een extern relais niet noodzakelijk.
Bij hoofdstuk 4 staan enkele problemen die zich kunnen voordoen en het gevolg is dat het systeem geen verbinding meer heeft met het net.
Oa bij onder- of overspanning.
https://www.hoymiles.com/...s_User-Manual_NL_V1.1.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

hoymiles discussie graag verder voeren in Het Hoymiles topic , waarvoor eindeloze dank.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Glashelder schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:44:
[...]

Het grote Enphase topic

Veel uitgebreider kan het eigenlijk niet.. :)
Oei, dat stukje van de topicstart is niet helemaal juist. De nen1010 gaat hier niet direct over. Het is EN50549 welke eigenlijk 1-op-1 is overgenomen in onze netcode en RfG, en veel daarvan is geharmoniseerd in europa via entsoe. Veel daarvan gaat over apparaatgoedkeuring en systeemvereisten, niet de installatie.

toelichting: ook nen1010 beschrijft in 551.7.3 dat er beveiligingsmaatregelen moeten zijn die de opwekeenheid loskoppelt wanneer het distributienet afwijkt van de overeengekomen normale waarden. Maar zoals ook in de ts beschreven, nen1010 is voor de professionals en niet voor jouw. Jij hebt een overeenkomst met de netbeheerder, en die heeft een netcode waaraan je moet voldoen.

[ Voor 37% gewijzigd door jeroen3 op 08-05-2023 15:20 . Reden: nen1010 even opgezocht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@jeroen3 be my guest :)

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreypot1987
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-05 12:03
Ik wacht inmiddels vier maanden op de onderdelen van mijn Clickfit Evo en heb bijna alles binnen..

Ik ga straks op het westen een rij van vijf panelen leggen onder de dakkapel en een rij van drie panelen erboven. Op het oosten komt een rij van drie panelen met een los paneel eronder. Technisch gezien zijn dit straks drie afzonderlijke aaneengesloten rijen.

Ik heb de Jinko 420wp al in de garage liggen met de IQ7+ omvormers.

Ik denk dat ik van elk rij naar een centrale plek ga op het dak om van daaruit alles door te trekken naar de meterkast. Ik wil al wat gaan voorbereiden (krijg hier hulp bij) voor het plaatsen van de panelen.

In de informatie op het forum vind ik dat een 1-fase relais voldoende is om 12 IQ7+ op aan te sluiten, klopt dit? Ik denk in een lasdoos dan de draden van elke afzonderlijke rijen samenvoegen en deze vervolgens aansluiten op de 1-fase relais en vervolgens door naar de meterkast? Ik heb drie doppen om elke de laatste kabel van het paneel af te dichten van de panelen.

Ik heb de Envoy cr standard besteld, deze is ook geschikt om de opbrengst naar het portaal te uploaden? Mis ik nog essentiële onderdelen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:27
Niet dat ik er veel van merk maar ik zat eens in het beheerdersportaal te kijken en ik zie dat al mijn omvormers een poor signal hebben. Zeg maar 1 streepje van de 5 zoals bij wifi ook vaak het geval is. Het werkt dus het is prima maar hoe kan dit eventueel verbeterd worden of waar is dit signaal afhankelijk van waardoor het goed of slecht is. In ieder geval heb ik wel een 3x4 kabel gebruikt met extra dikke aders.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Daniel. schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:28:
Niet dat ik er veel van merk maar ik zat eens in het beheerdersportaal te kijken en ik zie dat al mijn omvormers een poor signal hebben. Zeg maar 1 streepje van de 5 zoals bij wifi ook vaak het geval is. Het werkt dus het is prima maar hoe kan dit eventueel verbeterd worden of waar is dit signaal afhankelijk van waardoor het goed of slecht is. In ieder geval heb ik wel een 3x4 kabel gebruikt met extra dikke aders.
Zijn er ferrietringen geplaatst? Want anders is dat de oplossing.
Heeft dus te maken met storing van andere apparaten.

@jeffreypot1987 Ja met de standaard kan je alleen de productie meten. Je zou de verbruikskant kunnen meten met een p1 meter of kWh meter.

[ Voor 10% gewijzigd door Pazo op 07-05-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:27
Pazo schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:32:
[...]

Zijn er ferrietringen geplaatst? Want anders is dat de oplossing.
Heeft dus te maken met storing van andere apparaten.

@jeffreypot1987 Ja met de standaard kan je alleen de productie meten. Je zou de verbruikskant kunnen meten met een p1 meter of kWh meter.
Lijkt gek te zijn.
In de eerste allemaal slecht, in het tweede allemaal goed.
Geen ferrietringen, maar raar dat 2 overzichten verschillende waardes tonen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FW7Ylj__tYp_CH43Xzr6wkp6KvM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DhLXT0kR3oT1x3dUBSEaI4cK.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFWTimSsEf67xMXENiCZtW6UgSk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/18nfEEnL0eO7J1VHesB5JwfN.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 8% gewijzigd door Daniel. op 08-05-2023 00:17 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afca_020
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09:06
Ik ben voornemens een Enphase installatie te plaatsen.
Nu zit ik de handleiding door te lezen van Solar Bouwmarkt, en hun adviseren het volgende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pv4EgGB8rjEIijCvpBLWjDwjDzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x7YgakFupysKyUX8ggVP9VAK.png?f=fotoalbum_large

Ik wil de panelen net zo gaan plaatsen als op het plaatje, dus 4 rijen van 3 (plat dak). Ik snap alleen niet waarom je de omvormers beter zo kunt aansluiten dan dat je ze gewoon achter elkaar monteert?
Heeft dit met verlies van opbrengst te maken door de lengte van de kabel?

En nog een andere vraag.
De panelen die ik wil gaan plaatsen zijn 1722 x 1134 mm en komen in landscape op de het dak.
Heb ik dan voldoende aan de 2m landscape kabel of is 2.3m dan een betere optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verlies van opbrengst kan, maar dat is eigenlijk alleen als de lokale spanning te ver op loopt. Hoe korter de kabel, des te minder de spanning op loopt en des te minder risico op afschakeling.

De reden dat Enphase een steropstelling adviseert heeft met de communicatie te maken. De micro’s communiceren via het stroomnet via PLC met de Envoy en als de kabel vanaf de micro naar de Envoy zo kort mogelijk is dan komt dit de communicatie ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afca_020
Glashelder schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:39:
Verlies van opbrengst kan, maar dat is eigenlijk alleen als de lokale spanning te ver op loopt. Hoe korter de kabel, des te minder de spanning op loopt en des te minder risico op afschakeling.

De reden dat Enphase een steropstelling adviseert heeft met de communicatie te maken. De micro’s communiceren via het stroomnet via PLC met de Envoy en als de kabel vanaf de micro naar de Envoy zo kort mogelijk is dan komt dit de communicatie ten goede.
Dan ga ik het zo aansluiten. Dank je wel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:47

martijn v o

Certified by Enphase.

Afca_020 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:33:
Nu zit ik de handleiding door te lezen van Solar Bouwmarkt, en hun adviseren het volgende.

[Afbeelding]

Ik wil de panelen net zo gaan plaatsen als op het plaatje, dus 4 rijen van 3 (plat dak). Ik snap alleen niet waarom je de omvormers beter zo kunt aansluiten dan dat je ze gewoon achter elkaar monteert?

En nog een andere vraag.
De panelen die ik wil gaan plaatsen zijn 1722 x 1134 mm en komen in landscape op de het dak.
Ze zo aansluiten als op het plaatje heeft wat voordelen. Het scheelt een meter of 16 aan lengte (32 meter als je de nul ook mee rekent), niet om te kopen maar waar de stroom doorheen stroomt en dat is gunstiger voor het verlies. De stroom is per string namelijk gehalveerd. Minder verlies en ook wat minder spanningsval dus later uitschakelen indien je op de grens van de 253 Volt komt.

Ik zou gaan voor de 2,3 meter. Indien je omvormers krijgt met een MC4 aansluiting al helemaal omdat je de koppelkabel dan niet hebt. Je hebt maar 30 cm speling bij 2 meter en het is dan afhankelijk waar je de micros plaatst omdat ze zowel aan het paneel komen als ook op de Q-cable. Zal misschien wel gaan met 2 meter maar met 2,3 heb je wat meer speling ook om de kabels netjes weg te werken.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterGV
blanken17 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:20:

Ben je gebonden aan de afmeting van 1722 of mag het ook groter zijn?
Je kan ook hogere Wp panelen plaatsen zodat je bij minder gunstige licht omstandigheden meer rendement/opbrengst hebt.

Afhankelijk van het aantal uiteraard, maar ze zijn niet heel veel duurder, gecombineerd met de IQ8M.

Bijvoorbeeld de DMEGC 500WP voor €178/st.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

[Afbeelding]

Het heeft inderdaad met omgekeerd verlies te maken. Omdat er kabel verliezen zijn zal de omvormer een hogere spanning 'maken'. Om verliezen verder te beperken (en dus afschakelen te voorkomen) zou ik 4mm2 kabel gebruiken vanaf je lasdoos. Is in aanleg niet veel duurder maar wel minder kans om Vmax te raken. (Ja, voor de max. stroom is het niet nodig)

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_Thom
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-05 21:59
jeffreypot1987 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:12:
Ik wacht inmiddels vier maanden op de onderdelen van mijn Clickfit Evo en heb bijna alles binnen..

Ik ga straks op het westen een rij van vijf panelen leggen onder de dakkapel en een rij van drie panelen erboven. Op het oosten komt een rij van drie panelen met een los paneel eronder. Technisch gezien zijn dit straks drie afzonderlijke aaneengesloten rijen.

Ik heb de Jinko 420wp al in de garage liggen met de IQ7+ omvormers.

Ik denk dat ik van elk rij naar een centrale plek ga op het dak om van daaruit alles door te trekken naar de meterkast. Ik wil al wat gaan voorbereiden (krijg hier hulp bij) voor het plaatsen van de panelen.

In de informatie op het forum vind ik dat een 1-fase relais voldoende is om 12 IQ7+ op aan te sluiten, klopt dit? Ik denk in een lasdoos dan de draden van elke afzonderlijke rijen samenvoegen en deze vervolgens aansluiten op de 1-fase relais en vervolgens door naar de meterkast? Ik heb drie doppen om elke de laatste kabel van het paneel af te dichten van de panelen.

Ik heb de Envoy cr standard besteld, deze is ook geschikt om de opbrengst naar het portaal te uploaden? Mis ik nog essentiële onderdelen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik ken je frustratie, heb hetzelfde gehad. Uiteindelijk de dak haken elders besteld want die bleven maar niet komen. Heb er nu 14 over.

De Q-relay plaats je ook gewoon in de meterkast, dus niet direct onder het dak. Ipv de einddoppen zou je ook een Q- cable Male connector kunnen gebruiken. Dan heb je uiteindelijk 3 stuks kabel lengte minder nodig omdat je het uiteinde gebruikt voor een micro. Aangezien spul al besteld is zal dit nu niet meer helpen denk ik.

Je hebt uiteraard nog een aardlekautomaat nodig voor de meterkast. Daarnaast goed wat tie rips om de kabels vast te zetten.

Envoy standard geeft idd inzicht in opbrengt via Enlighten app.

Die 12 panelen passen net op een 16 Ampere groep (12x295= 3540 W terwijl op 16A maximaal 230x16=3680 W mag)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterGV

[Afbeelding]

Prima natuurlijk, maar vroeg mij af of anderen dit ook opgevallen is. Mijn IQ7+ omvormers zijn van november 2022, misschien zijn in de laatste revisie bepaalde delen van de electronica als een IQ8+?

Zou een IQ7+ meer vermogen kunnen leveren bij een hogere netspanning?

Max 1,26A × 230v = 290 VA
Max 1,26A × 253v = 318 VA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22

[Afbeelding]

En nog een andere vraag.
De 2m kabel past makkelijk. Sterker nog, …ook portrait past als je kabels parallel langs de railzen plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 10:53
jeffreypot1987 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:12:
In de informatie op het forum vind ik dat een 1-fase relais voldoende is om 12 IQ7+ op aan te sluiten, klopt dit?
https://enphase.com/nl-nl...elay-monofasig-data-sheet
Aantal IQ 7 micro-omvormers per relais: Tot 19 Enphase IQ 7 micro-omvormers of 16 Enphase IQ 7+ micro-omvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:47

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Eigenlijk nogal verwarrend, want hoewel het Q-relais dus 16 stuks IQ7+ aan kan, kan je er in praktijk maar 12 plaatsen, aangezien je anders boven de 3600W of 16A per fase uitkomt. Die limiet van12 staat dan weer wel genoemd in de documentatie van de IQ7+.
https://enphase.com/nl-nl...ntegreerde-mc4-data-sheet

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Microkid schreef op maandag 8 mei 2023 @ 06:48:
Eigenlijk nogal verwarrend, want hoewel het Q-relais dus 16 stuks IQ7+ aan kan, kan je er in praktijk maar 12 plaatsen, aangezien je anders boven de 3600W of 16A per fase uitkomt. Die limiet van12 staat dan weer wel genoemd in de documentatie van de IQ7+.
https://enphase.com/nl-nl...ntegreerde-mc4-data-sheet
Het 1-fase Q-relais is gespecd op 20 A…dat laat dan x IQ7/IQ7+//IQ7A toe, afhankelijk van zn max. Uitgangsstroom.
Als je de kabel gaat afzekeren op 16 A is die waarde maatgevend voor het aantal micro’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

En hoe je de panelen neerlegt. Als je oost/west neerlegt dan kan je redelijk veilig meer panelen aansluiten dan puur zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreypot1987
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-05 12:03
Tech_Thom schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:28:
[...]

Ik ken je frustratie, heb hetzelfde gehad. Uiteindelijk de dak haken elders besteld want die bleven maar niet komen. Heb er nu 14 over.

De Q-relay plaats je ook gewoon in de meterkast, dus niet direct onder het dak. Ipv de einddoppen zou je ook een Q- cable Male connector kunnen gebruiken. Dan heb je uiteindelijk 3 stuks kabel lengte minder nodig omdat je het uiteinde gebruikt voor een micro. Aangezien spul al besteld is zal dit nu niet meer helpen denk ik.

Je hebt uiteraard nog een aardlekautomaat nodig voor de meterkast. Daarnaast goed wat tie rips om de kabels vast te zetten.

Envoy standard geeft idd inzicht in opbrengt via Enlighten app.

Die 12 panelen passen net op een 16 Ampere groep (12x295= 3540 W terwijl op 16A maximaal 230x16=3680 W mag)

Succes!
Dankjewel! Hoe lang heb jij moeten wachten? Inderdaad een goede, die IQ7+ is max 295 watt dus past inderdaad mooi op één groep!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afca_020
Zouden jullie eens een blik willen werpen op onderstaande bestellijst.
Vergeet ik dingen of zijn er misschien nog verbeterpunten?

De 12 panelen worden aangesloten op de volgende manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZ-JhnreuwBMXM8BuSU2-qSZBlQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KOk71ai6qGN8LCLh9WpCehAB.png?f=user_large

zonnepanelen

12x JA Solar JAM54S30-410-HC Mono Black Frame Halve Cellen 410Wp

Enphase producten

12x Microomvormers Enphase IQ8M
12x Q Cable 4 aderig (3 Fase)
1x IQ Gateway S-Metered (ivm 3 fase)
4x CT-Spoelen (3-fase PV systeem op 3-fase meterkast (6 geleverd dus 4 extra nodig)
1x Q-Relais 3 Fase
2x einddop 3 fase
1x Ontkoppel gereedschap
Waterdichte afdichtdop voor ongebruikte aansluitingen
Enphase Data Filter Ferriet Ring
Enphase Monitoring Portaal
1x Enphase Fase Koppelaar

Bevestiging zonnepanelen platdak

1x Flatfix Fusion 4 rijen van 3 panelen landscape

Andere benodigdheden

25m aardekabel
25m 5 aderig YMVK kabel 4mm2
Geisoleerde Ringkabelschoen M6 4,0-6,0mm2
lasdoos giethars en/of waterdichte
Netwerkkabel (ethernet kabel)

Is een Enphase Fase Koppelaar eigenlijk nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Afca_020 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:30:
Ik heb toevallig ook 12 panelen, maar dan in een 3x4 opstelling (3 rijen van 4). Elke rij is een eigen string en deze komen samen in een lasdoos, vanwaar de kabel naar de meterkast loopt.

Jij maakt nu 2 strings van 6 panelen. Dat kan natuurlijk, maar je zou ook kunnen kiezen voor 4 strings van 3 panelen. Scheelt je in elk geval weer iets van 6 meter per string voor de laatste omvormer qua communicatie.

Just a thought :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nee, die zit in de Q-relay, dus die kan je overslaan.

Het enige wat ik mis is je meterkast materiaal :) Dus een aardlekautomaat voor je panelen en een driefase automaat voor je Envoy (dit mag geen aardlekautomaat zijn i.v.m. communicatie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Afca_020

Die heb je niet nodig volgens mij? Er is toch geen sprake van een ongebruikte aansluiting?
Elke micro heeft een stekker van de Q-cable en van het paneel ingeplugd. Blijft nooit een aansluiting 'over'.
(snap eigenlijk sowieso niet dat dit onderdeel dus bestaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Pazo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:06:

Elke micro heeft een stekker van de Q-cable en van het paneel ingeplugd. Blijft nooit een aansluiting 'over'.
(snap eigenlijk sowieso niet dat dit onderdeel dus bestaat).
Wellicht als je een lus moet maken dat je net niet helemaal uit komt met je aansluitingen? Bijv 3 aangesloten, 1 vrij en dan weer 3 aangesloten. Ik kan me er zeker wel wat bij voorstellen hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Microkid schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:08:
[...]

Wellicht als je een lus moet maken dat je net niet helemaal uit komt met je aansluitingen? Bijv 3 aangesloten, 1 vrij en dan weer 3 aangesloten. Ik kan me er zeker wel wat bij voorstellen hoor.
Je bedoelt op de Q-cable? Dat je meer stekkers besteld dat je nodig hebt om de afstand te overbruggen?
Mjah dat zou misschien kunnen. In mijn geval heb ik de kabel geknipt en een neopreen stuk er tussen gezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:29
Pazo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:11:
[...]

Je bedoelt op de Q-cable? Dat je meer stekkers besteld dat je nodig hebt om de afstand te overbruggen?
Mjah dat zou misschien kunnen. In mijn geval heb ik de kabel geknipt en een neopreen stuk er tussen gezet :)
Zo dacht ik ook, maar wees wel voorzichtig met welke neopreen kabel je kiest. Ik had 2x4mm2 gekocht ( diameter 11,5mm). De afsluitring krijg je zonder 'kunstgrepen' niet op de kabel en ook past hij niet in de Q-connector. Heb inmiddels 2x2,5 mm2 besteld maar ook die is 10,5 mm diameter, kijken of het nu lukt. Losse Enphase kabel is bijnaniet verkrijgbaar. Heb 1 site gevonden á 7,75 / meter en standaard transportkosten 49 euro. Dat is geen optie vind ik als je 15 meter nodig hebt. Ik zoek nog even verder. Ben wel benieuwd welke kabel jij hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Ies Korpershoek schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:22:
[...]

Zo dacht ik ook, maar wees wel voorzichtig met welke neopreen kabel je kiest. Ik had 2x4mm2 gekocht ( diameter 11,5mm). De afsluitring krijg je zonder 'kunstgrepen' niet op de kabel en ook past hij niet in de Q-connector. Heb inmiddels 2x2,5 mm2 besteld maar ook die is 10,5 mm diameter, kijken of het nu lukt. Losse Enphase kabel is bijnaniet verkrijgbaar. Heb 1 site gevonden á 7,75 / meter en standaard transportkosten 49 euro. Dat is geen optie vind ik als je 15 meter nodig hebt. Ik zoek nog even verder. Ben wel benieuwd welke kabel jij hebt.
Weet ik zo ook niet meer welke kabel dat exact was (ook al weer 3 jaar geleden), heb een stuk van ca 3 meter zitten tussen de bovenste rij en onderste rij panelen op mijn west-dak. Aan elkaar geknoopt met 2 kabelmoffen (zoals ook in de TS vermeld staat).
Met YMVK kabel kan het overigens ook prima; bij mijn broer hebben we meerdere stukken dmv YMVK kabel aan elkaar gekoppeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Enphase kabel is als ik het mij goed herinner PUR kabel, niet neopreenrubber.
PUR is zowat de meest robuuste kabel die je kan kopen, dunne mantel en toch erg slijtvast.

Wellicht dat iemand die een stukje heeft liggen waar de opdruk nog op zit dit kan bevestigen.

[ Voor 23% gewijzigd door jeroen3 op 08-05-2023 10:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

jeroen3 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:30:
Enphase kabel is als ik het mij goed herinner PUR kabel, niet neopreenrubber.
PUR is zowat de meest robuuste kabel die je kan kopen, dunne mantel en toch erg slijtvast.

Wellicht dat iemand die een stukje heeft liggen waar de opdruk nog op zit dit kan bevestigen.
Ik heb hier een stuk kabel liggen, zal straks even kijken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyN1rnsEPgRxMUPT6B9REqWNp-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBaDYwEYZcJLXLF0200Qcu08.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Microkid op 08-05-2023 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterGV
Microkid schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:08:
[...]

Precies, zo heb ik het: 3 panelen, iets grotere tussenruimte, 3 panelen.
Middelste afgedopt, 'schuilt' wel onder een paneel maar een te grote afstand tot de micro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
@Microkid Ja precies, H07BQ is met PUR. Dat verklaart waarom je niet zo makkelijk dezelfde kabel kan vinden. Dit is best prijzig spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-05 11:01
[Heb inmiddels 2x2,5 mm2 besteld maar ook die is 10,5 mm diameter, kijken of het nu lukt.
Heb deze connectors gekocht voor mijn 2x2,5mm neopreen kabel aan de ene kant en 1 fase q-cable aan de andere kant. https://www.abc-led.nl/we...dicht-ip68---premium.html

Dit zijn de neopreen kabel die ik gekocht heb.. https://www.kabel24.nl/ne...h07rnf-2x2-5mm-per-meter/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtor
MisterGV schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:30:
[...]

Zou een IQ7+ meer vermogen kunnen leveren bij een hogere netspanning?

Max 1,26A × 230v = 290 VA
Max 1,26A × 253v = 318 VA
Ik heb inderdaad een spanning rond de 246V in de meterkast (dus rond de 249V bij de micros) bij hoge produktie dus dat zou een verklaring kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-05 11:44

De 12 panelen worden aangesloten op de volgende manier.

[Afbeelding]

zonnepanelen

12x JA Solar JAM54S30-410-HC Mono Black Frame Halve Cellen 410Wp

Enphase producten

12x Microomvormers Enphase IQ8M
12x Q Cable 4 aderig (3 Fase)
1x IQ Gateway S-Metered (ivm 3 fase)
4x CT-Spoelen (3-fase PV systeem op 3-fase meterkast (6 geleverd dus 4 extra nodig)
1x Q-Relais 3 Fase
2x einddop 3 fase
1x Ontkoppel gereedschap
Enphase Data Filter Ferriet Ring
Enphase Monitoring Portaal
1x Enphase Fase Koppelaar

Bevestiging zonnepanelen platdak

1x Flatfix Fusion 4 rijen van 3 panelen landscape

Andere benodigdheden

25m aardekabel
25m 5 aderig YMVK kabel 4mm2
Geisoleerde Ringkabelschoen M6 4,0-6,0mm2
lasdoos giethars en/of waterdichte
Netwerkkabel (ethernet kabel)

Het meeste is hierboven al aangehaald inclusief dat je in plaats van 12x 3-fase q-kabel ook 12x 1-fase q-kabel kan gebruiken. Je sluit dan niet 2x6 panelen aan maar 3x4 panelen. Afstand wordt nog wat korter, prijs wat minder en elk van deze 3 stukken kabel kan je in de lasdoos elk aan een andere fase van de voeding koppelen waardoor je toch een 3-fase systeem hebt. Je hebt dan uiteraard wel 3x een einddop voor 1 fase nodig in plaats van 2x een einddop voor 3 fase.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevjan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-05 15:31
ArPi75 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:26:
[...]

Het meeste is hierboven al aangehaald inclusief dat je in plaats van 12x 3-fase q-kabel ook 12x 1-fase q-kabel kan gebruiken. Je sluit dan niet 2x6 panelen aan maar 3x4 panelen. Afstand wordt nog wat korter, prijs wat minder en elk van deze 3 stukken kabel kan je in de lasdoos elk aan een andere fase van de voeding koppelen waardoor je toch een 3-fase systeem hebt. Je hebt dan uiteraard wel 3x een einddop voor 1 fase nodig in plaats van 2x een einddop voor 3 fase.
Ik zou inderdaad ook 1 fase kabel gebruiken en dan zou ik nog een stapje goedkoper gaan door 9x 1-fase q-kabel te kopen en dan elke string afsluiten met een losse male stekker ipv een einddop.

Bij de meeste leveranciers zijn de eindoppen even duur of zelfs duurder dan een losse q-cable stekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-05 11:44
Kevjan schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:51:
[...]

Ik zou inderdaad ook 1 fase kabel gebruiken en dan zou ik nog een stapje goedkoper gaan door 9x 1-fase q-kabel te kopen en dan elke string afsluiten met een losse male stekker ipv een einddop.

Bij de meeste leveranciers zijn de eindoppen even duur of zelfs duurder dan een losse q-cable stekker.
Je hebt dan wel nog een MC4 tang nodig om de stekkers eraan te zetten, kost niet de kop, maar komt er wel nog bij....

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tech_Thom
jeffreypot1987 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:02:
[...]

Dankjewel! Hoe lang heb jij moeten wachten? Inderdaad een goede, die IQ7+ is max 295 watt dus past inderdaad mooi op één groep!
Clickfit dakhaken heb ik pas een week, maar de flat fix basis profielen 1077mm nog steeds niet (voor plat dak). Rest kwam geleidelijk binnen over 2.5 maanden. Ik wordt er gek van. Bijna 4 maanden nu voor laatste onderdeel. Elektrobode met uitlevering via Rexel, niet doen dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tech_Thom
Kevjan schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:51:
[...]

This is the way! _/-\o_
Pagina: 1 ... 69 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica