Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 108 Laatste
Acties:
  • 886.898 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Str1ng
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Wellicht heeft hier iemand nog een idee hoe het kan. Ik heb een 3 fase systeem met 23 panelen met iq8+ micro’s.

Op de 1 of andere manier slaan er in de ochtend 2 micro’s niet aan. Blijven hele dag uit.

- Ik heb al een DC lead swap uitgevoerd. Maar panelen zijn goed.
- Ik heb een nieuwe Micro op die plek gehangen, maar ook deze slaat niet aan.
- Noise detectie uitgevoerd, maar zit in low ( zie foto).
- doe ik de hoofdschakelaar van de panelen uit (alle stroom van de micro’s af) en weer aan, dan gaan ze wel werken!

De micro’s die niet aanslaan zitten beide in een andere fase.

Iemand enig idee wat hier het probleem kan zijn? Ben beetje ten einde raad! Alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oP0KGiC6iPR_5bQkMirOwBJmEtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kTCfm7z5LMj7GwOb1llqfkH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:13
@Zwartoog De laatste vraag speelde ook in mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Str1ng als ze wèl werken: zijn er dan foutmeldingen te zien :? Wat doen de LED’s als ze niet produceren?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05-2024
Zwartoog schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:58:
[...]

Bij mij liggen ze pal zuid, ik zie wel duidelijk aftopping, al vraag ik me af of het echt significant scheelt. Op papier wel natuurlijk, maar op jaarbasis in de praktijk? Zie: Zwartoog in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxRyRNOr-gHyAHjw1noTHP16LZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqfOuhr8iZ9qxqPzEokZL6dd.jpg?f=fotoalbum_large
Deze is van 15 april j.l 12x 410 Wp opbrengst met Growatt Growatt MIN4600TL-XE = 34 kWh rekensom :12 = 2,83 kWh per paneel

Buurman 3 deuren verder zelfde ligging heeft 9 x 410 Wp opbrengst met Enphase IQ7+. = 23,2 kWh rekensom :9 = 2,57 kWh per paneel totaal minder dagopbrengst verschil = 2,27 kWh opbrengst Enphase IQ7+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvMs7TOfAB0Q_KhhhJUgJLoKz-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2uyayqNLt7aBMCRGf6UMF1F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Niet online
@karper34 Allebei deze opstellingen geen of zeer beperkt schaduw? Dan lijkt een stringomvormer inderdaad de betere optie te zijn voor jullie situatie, 10% verschil is best significant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:44
@karper34 , dat is nog eens makkelijk vergelijken :) Ik reken even mee.
34 kWh met 12 panelen is 2,83 kWh/paneel
23,2 kWh met 9 panelen is 2,57 kWh/paneel

Verschil is dus 0,25 kWh/paneel. Laten we uitgaan van een kWh-prijs van 40 cent, dat is dus 0,10 cent.

De IQ8AC is 29 euro duurder dan de IQ8+. Topt wel af bij 366 W, maar andere IQ's zijn nog veel duurder. Enfin, bij 290 + nog wat van zulke dagen heb je de meerprijs eruit. Maar hoeveel van deze dagen zijn er per jaar?

Stel 50, dan heb je de meerprijs er nog prima binnen de tvt uit. Wat dat betreft baal ik (en je buurman ook denk ik :P) wel een beetje dat mijn micro's toch wat te conservatief zijn gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05-2024
masaman schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:25:
@karper34 Allebei deze opstellingen geen of zeer beperkt schaduw? Dan lijkt een stringomvormer inderdaad de betere optie te zijn voor jullie situatie, 10% verschil is best significant.
Totaal geen schaduw nu, advies was wel voor een eventuele zonpanelen uitbreiding/ dakkapel andere zijde om nu voor Enphase te gaan, daar gaat wel schaduw heersen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Str1ng
Glashelder schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:11:
@Str1ng als ze wèl werken: zijn er dan foutmeldingen te zien :? Wat doen de LED’s als ze niet produceren?
Na twee dagen slaat de Micro in error. Ook in de toolkit
Leds blijven eerst gewoon groen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masaman
  • Niet online
Zwartoog schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:32:
De IQ8AC is 29 euro duurder dan de IQ8+.
Bij welk adres haal je de IQ8AC omvormers voor welk bedrag? Ik ben bezig om een systeem van 14 panelen op te tuigen, 3 verschillende orientaties, aardig wat schaduw op verschillende tijdstippen met panelen van 410 Wp (132 cellen). Ik heb nu voor Enphase IQ8+ gekozen maar ik twijfel of ik niet moet kiezen voor de IQ8AC of IQ8MC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
masaman schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:03:
[...]

Bij welk adres haal je de IQ8AC omvormers voor welk bedrag? Ik ben bezig om een systeem van 14 panelen op te tuigen, 3 verschillende orientaties, aardig wat schaduw op verschillende tijdstippen met panelen van 410 Wp (132 cellen). Ik heb nu voor Enphase IQ8+ gekozen maar ik twijfel of ik niet moet kiezen voor de IQ8AC of IQ8MC.
Ik had ze hier het goedkoopst gevonden:
https://drogistdeal.nl/pr...er?variant=43887971401948

Vraag me niet wat dit met een drogist te maken heeft }:O

Ik zou achteraf zeker voor meer dan de 8+ gekozen hebben (tenzij oost-west misschien, ik heb alleen een zuiddak).

Iemand een idee wat tweedehands omvormers opbrengen op de markt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Niet online
Het plaatje is van een IQ8A, die is voor 60Hz ipv 50 Hz bedoeld (volgens Enphase). De IQ8AC is voor 50 Hz bedoeld, daar adverteren ze mee maar het plaatje suggereert anders. om nou 2000 euro over te maken naar Drogistdeal, mwah. Ik twijfel. Garantie zal via Enphase lopen maar dit voelt niet goed.

Ik heb orientatie op zuidoost en zuidwest, sowieso dus niet maximaal op zuid dus daarom is aftopping minder snel aan de orde als ik het goed begrijp. Keuzes, keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
masaman schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:41:
[...]

Het plaatje is van een IQ8A, die is voor 60Hz ipv 50 Hz bedoeld (volgens Enphase). De IQ8AC is voor 50 Hz bedoeld, daar adverteren ze mee maar het plaatje suggereert anders. om nou 2000 euro over te maken naar Drogistdeal, mwah. Ik twijfel. Garantie zal via Enphase lopen maar dit voelt niet goed.

Ik heb orientatie op zuidoost en zuidwest, sowieso dus niet maximaal op zuid dus daarom is aftopping minder snel aan de orde als ik het goed begrijp. Keuzes, keuzes.
Tsja, 1 bestellen en kijken wat het is. Sowieso via creditcard betalen, of afspreken dat je betaald bij afhalen. Maar ze zijn vrij nieuw begrijp ik, mogelijk zakt de prijs elders wat als het aanbod toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:47
Zwartoog schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:28:
[...]

Ik had ze hier het goedkoopst gevonden:
https://drogistdeal.nl/pr...er?variant=43887971401948

Vraag me niet wat dit met een drogist te maken heeft }:O
Hierbij gaat toch alle alarmbellen af? Zou ik nooit bij kopen.
De verzendkosten voor het leveren van omvormers bedragen 20 euro.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:04

The Zep Man

🏴‍☠️

Pazo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:36:
[...]

Alleen betalen met iDEAL/Bancontact? Dikke nope. PayPal of kredietkaart. :P

Over aftopping:
Als je al wat hebt liggen, hoe groot is de kans dat je vervanging van micro-omvormers ooit gaat terugverdienen?

[ Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 02-05-2023 08:48 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
The Zep Man schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:47:
Over aftopping:
Als je al wat hebt liggen, hoe groot is de kans dat je vervanging van micro-omvormers ooit gaat terugverdienen?
Inderdaad, dan zou je de oude goed moeten verkopen om het verlies te beperken.

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:37
Pazo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:36:
[...]

Lijkt erop dat drogistdeal van dezelfde eigenaar is als solarkopen.nl, onder Tolhagan Beheer, dat staat ook daadwerkelijk op het bedrijfsverzamelgebouw als naam. Dus zo extreem vaag is het niet. Ik heb bij vreemdere sites besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Str1ng schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:02:
[...]

Na twee dagen slaat de Micro in error. Ook in de toolkit
Leds blijven eerst gewoon groen.
Is er in je eventlog ook te zien waarom?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
jeroen3 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:07:
[...]

Lijkt erop dat drogistdeal van dezelfde eigenaar is als solarkopen.nl, onder Tolhagan Beheer, dat staat ook daadwerkelijk op het bedrijfsverzamelgebouw als naam. Dus zo extreem vaag is het niet. Ik heb bij vreemdere sites besteld.
Mjah, misschien wel, al zijn de reviews ook niet even positief. Lijkt op een dropshipper, zelf niets in huis als ik het zo lees. Maar goed, ieder zijn keuze, maar ik zou dit soort zaken daar nooit bestellen, helemaal niet omdat het om hoge bedragen gaat en je niet met creditcard kan betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobV300
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-01-2024
Pazo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:10:
[...]

Mjah, misschien wel, al zijn de reviews ook niet even positief. Lijkt op een dropshipper, zelf niets in huis als ik het zo lees. Maar goed, ieder zijn keuze, maar ik zou dit soort zaken daar nooit bestellen, helemaal niet omdat het om hoge bedragen gaat en je niet met creditcard kan betalen.
Al 2 keer panelen en micro's besteld en alles netjes geleverd,
De leverings communicatie was wel apart, kreeg een mail dat alles geleverd zou worden en kreeg alleen de micro's, even via Whatsapp contact gehad en hij gaf aan dat de panelen de week erna zouden komen, wat ook het geval was.

Tweede keer besteld en zelfde verhaal, nu gewoon afgewacht en eerste week de micro's, tweede week de panelen alles netjes met DHL afgeleverd.

Je krijgt zelfs de optie om via trusted shops kopersbescherming te nemen als er iets mis gaat of niets geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Chippie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-08-2023
@Str1ng Wat mij opvalt in de grafiek van de PLC Noise Detection is dat de grijze band, de plek waar de communicatie tussen de omvormers en de Envoy gaat plaatsvinden, gesitueerd is rond de 140kHz.

In Nederland is dat rond de 110kHz en dat is goed te zien in de Nederlandse versie van de grafiek die in goed nederlands 'PLC geluidsdetectie' heet. De 110kHz heb ik ook op mijn Software Defined Radio terug kunnen zien. Hierbij een grafiek zoals het er bij mij uit ziet ten tijde van rust en gedurende de communicatie.

Of bij jou alleen de Amerikaanse schaal getoond wordt of dat de communicatie ook daadwerkelijk via 140kHz loopt en/of dit te maken heeft met de Grid Profile (EN 50549-1:2019 RfG E02) weet ik niet, maar misschien is het iets om te onderzoeken.

[ Voor 0% gewijzigd door Hans Chippie op 02-05-2023 12:57 . Reden: link naar Str1ng niet actief ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Chippie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GN3BaxLAv4JPnlgU7RnLo_FBRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KS1KLT6mFxu7QfZL1WqRd7Ji.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-05 08:41
Zwartoog schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:32:
@karper34 , dat is nog eens makkelijk vergelijken :) Ik reken even mee.
34 kWh met 12 panelen is 2,83 kWh/paneel
23,2 kWh met 9 panelen is 2,57 kWh/paneel

Verschil is dus 0,25 kWh/paneel. Laten we uitgaan van een kWh-prijs van 40 cent, dat is dus 0,10 cent.

De IQ8AC is 29 euro duurder dan de IQ8+. Topt wel af bij 366 W, maar andere IQ's zijn nog veel duurder. Enfin, bij 290 + nog wat van zulke dagen heb je de meerprijs eruit. Maar hoeveel van deze dagen zijn er per jaar?

Stel 50, dan heb je de meerprijs er nog prima binnen de tvt uit. Wat dat betreft baal ik (en je buurman ook denk ik :P) wel een beetje dat mijn micro's toch wat te conservatief zijn gekozen.
Ik vind 50 dagen met zoveel aftopping erg ruim, denk niet dat je aan de 20 komt. Dan gaat het jaarlijks om 2 euro per paneel en verdien je de meerprijs in 14,5 jaar terug. Tegen die tijd zijn je panelen al dusdanig gedegradeerd dat er niet meer afgetopt wordt, oftewel de meerprijs niet waard. Stelt dat gerust?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pazo
Eens met @nietwijk
Iedereen staart zich zo blind op dat optoppen en denkt dat ie honderden euro's mis loopt. Ik heb het in de TS in de FAQ vraag 1 proberen uit te leggen, met bronnen, case studies en praktijkvoorbeelden waaruit blijkt dat het allemaal reuze mee valt en dat aftoppen niet erg is en het werkelijke verlies beperkt is, maar het komt in dit topic iedere maand weer terug :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
@nietwijk @Pazo Ja, iedereen die voor het eerst zonnepanelen heeft denk gelijk "sh*t, daar gaat m'n opbrengst" :P

Ik ben voornemens om 1 omvormer te vervangen door een AC versie. Dan heb ik over een jaar de data om me gerust te stellen of te ergeren :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nietwijk
En daarnaast...stel een paneel wekt 400 kWh per jaar op en je micro topt daar 20 x 0,25 kWh = 5 kWh vanaf. Dat is 1 procent. Met wat degradatie van de zonnepanelen over de jaren daalt de aftopping al gauw naar 2 kWh = 0,5%. Waar praten we over. Zwaardere micro's maken je installatie al gauw 5% duurder. Ik zie de businesscase niet zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:02
Binnenkort worden er zonnepanelen geïnstalleerd op onze nieuwbouw. De panelen zijn 395 Wp. Omdat we tijden terug al moesten bestellen zijn het IQ7+ geworden (ben niet zo bang voor aftopping omdat het een indak systeem betreft, dus panelen worden lekker warm :+ ).

Nu lijkt de IQ8+ intussen goed verkrijgbaar als ik op een aantal webshops kijk hebben ze ze allemaal op voorraad. Nu was ik al van plan te gaan experimenteren met een ESS op basis van Victron Multiplus, maar natuurlijk hebben de IQ8+ en ook interessante mogelijkheden op dat gebied (inclusief off-grid, al denk ik dat we daar niet heel veel profijt van gaan hebben in Nederland). Ik ben overigens niet zo gecharmeerd van vendor lockin voor de inverter / batterij combinatie.

Ga ik dan nog iets opschieten met de IQ8+, of kan ik net zo goed de reeds bestelde IQ7+ laten komen (de IQ8+ heeft natuurlijk 5VA extra uitgangsvermogen, dus scheelt wat aftopping op de beste dagen), maar gegeven het (naar mijn inschatting) beperkte nut van off-grid mogelijkheden en de wens om niet gebonden te zijn aan een batterij van het inverter merk, schiet ik dan naar jullie inschatting nog veel op met de IQ8+ t.o.v. de IQ7+. Mijn persoonlijke inschatting op basis van bovenstaande (op basis van mijn beperkte kennis van de IQ7 vs IQ8) is dat het voordeel van de IQ8 dan maar beperkt is. Of heb ik nog te weinig kennis van de verschillen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
Net als lui die jaarlijks hun panelen laten wassen voor € 50,-. Dan zijn ze een weekje schoon en heb je een paar euro extra opbrengst. Dat geld kan je beter in de put gooien, dan heb je ook geen krassen op je panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:30
Pazo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:55:
Eens met @nietwijk
Iedereen staart zich zo blind op dat optoppen en denkt dat ie honderden euro's mis loopt.
Aftoppen is sowieso alleen als de stroomprijs extreem laag is, met meer dynamische prijzen is het een non-issue.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Batilan schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:08:
Ga ik dan nog iets opschieten met de IQ8+, of kan ik net zo goed de reeds bestelde IQ7+ laten komen (de IQ8+
Als het prijsverschil te verwaarlozen is, zou je voor de IQ8+ kunnen gaan. Toch net weer een nieuwere generatie.
(inclusief off-grid, al denk ik dat we daar niet heel veel profijt van gaan hebben in Nederland)
Nee inderdaad, klinkt leuk, maar je moet ook een IQ System controller hebben die waarschijnlijk tussen de €2000 en €3000 gaat kosten 8)7
Ik ben overigens niet zo gecharmeerd van vendor lockin voor de inverter / batterij combinatie.
Je hoeft niet perse batterij van Enphase te nemen. Alleen als je alles wilt monitoren in het Enphase (eco)system, dus in de apps / webportal etc, dan moet je dat wel hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
Batilan schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:08:
Binnenkort worden er zonnepanelen geïnstalleerd op onze nieuwbouw. De panelen zijn 395 Wp. Omdat we tijden terug al moesten bestellen zijn het IQ7+ geworden (ben niet zo bang voor aftopping omdat het een indak systeem betreft, dus panelen worden lekker warm :+ ).

Nu lijkt de IQ8+ intussen goed verkrijgbaar als ik op een aantal webshops kijk hebben ze ze allemaal op voorraad. Nu was ik al van plan te gaan experimenteren met een ESS op basis van Victron Multiplus, maar natuurlijk hebben de IQ8+ en ook interessante mogelijkheden op dat gebied (inclusief off-grid, al denk ik dat we daar niet heel veel profijt van gaan hebben in Nederland). Ik ben overigens niet zo gecharmeerd van vendor lockin voor de inverter / batterij combinatie.

Ga ik dan nog iets opschieten met de IQ8+, of kan ik net zo goed de reeds bestelde IQ7+ laten komen (de IQ8+ heeft natuurlijk 5VA extra uitgangsvermogen, dus scheelt wat aftopping op de beste dagen), maar gegeven het (naar mijn inschatting) beperkte nut van off-grid mogelijkheden en de wens om niet gebonden te zijn aan een batterij van het inverter merk, schiet ik dan naar jullie inschatting nog veel op met de IQ8+ t.o.v. de IQ7+. Mijn persoonlijke inschatting op basis van bovenstaande (op basis van mijn beperkte kennis van de IQ7 vs IQ8) is dat het voordeel van de IQ8 dan maar beperkt is. Of heb ik nog te weinig kennis van de verschillen?
Veel partijen bieden de IQ8+ goedkoper aan dan de IQ7+, dus de prijs mag het probleem niet zijn. Daarnaast leveren veel partijen de IQ8+ uit als je een IQ7+ besteld hebt i.v.m. beschikbaarheid.
Volgens mij is het rendement van de IQ8+ iets beter dan de IQ7+.
IQ8+ wordt mogelijk langer ondersteund als je later wilt uitbreiden. (Kan je niet mixen met voorgaande series)
Ik zie iets meer voordelen voor IQ8 op basis van het bovenstaande, maar IQ7 is ook niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Pazo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:30:
Nee inderdaad, klinkt leuk, maar je moet ook een IQ System controller hebben die waarschijnlijk tussen de €2000 en €3000 gaat kosten 8)7
IQ8-omvormers hebben geen controller nodig om energie te leveren aan een huishouden dat afgesloten is van het net. Een demonstratie van de EQ8, en volgens mij (en van wat ik begrijp van anderen) moet de IQ8 op dezelfde manier werken.

Verder schijnt het (niet getest/tegenaan gelopen) dat IQ8-omvormers (nog) minder gevoelig zijn voor communicatiestoringen.

[ Voor 20% gewijzigd door The Zep Man op 02-05-2023 13:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:35
De IQ8 micro's hebben absoluut wel een system controller nodig om te kunnen functioneren indien het net plat gaat. Zonder die system controller gaan ze echt niets doen. Ook is het nog maar de vraag of er een system controller gaat komen voor de Nederlandse markt!

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Eddie_ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:51:
De IQ8 micro's hebben absoluut wel een system controller nodig om te kunnen functioneren indien het net plat gaat. Zonder die system controller gaan ze echt niets doen. Ook is het nog maar de vraag of er een system controller gaat komen voor de Nederlandse markt!
Hmmm, nu ik verder zoek lijkt het inderdaad daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Eddie_ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:51:
Thx!

Je kunt ze niet "voor de gek houden", door jezelf van het net te schakelen en zelf met een andere inverter een grid te simuleren? Als de inverters 230V, 50 Hz zien kunnen ze toch niet zien of het van het publieke grid komt of lokaal is opgewekt. Of zit er meer "intelligentie" (/control) achter wat betreft monitoring van het grid? En dit is natuurlijk wat complexer/duurder voor 3-fase installatie (kortom geen optie voor mij :+ )

Hoe dan ook, mijn eigen inschatting is op dit moment dat off-grid voor mijn huis (in NL) niet de hoogste prio heeft (maar het is natuurlijk wel mooi meegenomen). En blijkbaar is dat off-grid gaan nog niet geregeld voor NL (en voor off-grid is zullen de meeste leveranciers nog een inhaalrace met Victron moeten lopen).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Gisteravond een stekkermeter gekocht, zodat ik e.e.a kon testen / meten.

Deze was vanmorgen bezorgd, en zojuist tijdens lunch eea getest.
Als proefkonijn heb ik de boiler gebruikt die naast de meterkast hangt. De meter geeft ongeveer 1100W als hij aanslaat

Vervolgens met een verlengsnoer (kan tot 3500W) in een groep op alle 3 de fases gekeken in de installer toolkit bij "consumptie meter"

Ondertsaand zonder belasting:
L1+- -1900W
L2+- -1900W
L3+- -700W

Na inschakelen boiler:
L1+- -800W
L2+- -800W
L3+- -250W

Issue lijkt te zitten bij L3 :)

CT verplaatst naar L2 om te kijken wat de waarde toen was.
L1+- -1900W
L2+- -1900W
L3+- -1900W

CT lijkt dus goed. :P

CT verplaatst naar L3, en vervolgens geeft die nu netjes +- -1900W _/-\o_
Ook na inschakelen van de boiler =- -800W

Dank allen voor!
Het lag dus toch aan de CT :+
Waarschijnlijk heeft hij niet goed dicht gezeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
De IQ System controller zorgt ervoor dat ten tijden van stroomuitval de opgewekte stroom van de panelen NIET terug naar het net kunnen vloeien, maar altijd binnen het huis blijven. Dat moet wel omdat anders bijvoorbeeld een monteur die in de straat bezig is (en de stroom eraf heeft gehaald voor de hele straat) anders alsnog een optater krijgt van jouw 'off grid IQ8 PV systeem' die dan nog lekker stroom aan het terugleveren is :)

Ik denk dat het voor ons stabiele, Nederlandse netwerk totaal overbodig / onrendabel is.
Overigs zou een IQ8 micro volgens dit filmpje standalone moet werken. Paneeltje - micro - stekkerdoos en gaan :)
EDIT, hmm, is een EQ8H, geen IQ8. Toch net wat anders?

[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 02-05-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Batilan Nee zo simpel is dat niet. Want ze kunnen niet terugleveren in een inverter. Ze moeten in plaats van in vermogen met power factor regelmodus naar spanningsregelmodus als je eilandbedrijf wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
jeroen3 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:24:
@Batilan Nee zo simpel is dat niet. Want ze kunnen niet terugleveren in een inverter. Ze moeten in plaats van in vermogen met power factor regelmodus naar spanningsregelmodus als je eilandbedrijf wil.
Natuurlijk 8)7
Ik neem aan dat ze wel reageren op een frequency shift, maar daarvoor heb je dan weer een wat meer geavanceerde inverter nodig :+

Denk dat ik het maar bij de IQ7+ houd, die hebben zich ook al weer wat jaren bewezen, de IQ8's zullen wellicht nog wat kinderziektes vertonen. Al zit het er dik in dat de IQ7's de komende maanden duurder gaan worden omdat ze nog nodig zullen zijn om bestaande IQ7 installlaties te upgraden (heb hetzelfde gezien toen de APS YC600 eruit ging, terwijl de opvolger meen ik wel compatibel was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik verwacht niet dat de IQ7 serie in prijs zullen stijgen. De IQ8 is in Nederland geïntroduceerd zodat de IQ7 serie meer beschikbaar gaat blijven voor Duitsland en Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Batilan Ja ze reageren ook op ROCOF om de vorming van mini-grids te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Zoals eerder in forum gelezen mogen CT's niet 'onbelast/open' zijn aangesloten. Hoe zit dit als ze aan de Gateway zijn verbonden maar deze is niet aangeschakeld. Ik kan nergens een schema vinden van de Gateway maar ik neem aan dat de CT's 'kortgesloten' zijn als de Gateway uitstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@Ies Korpershoek ik kan het niet terug vinden maar het klopt dat de CT's kort gesloten worden in de IQ Gateway (als deze uit is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Str1ng
Hans Chippie schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:44:
@Str1ng Wat mij opvalt in de grafiek van de PLC Noise Detection is dat de grijze band, de plek waar de communicatie tussen de omvormers en de Envoy gaat plaatsvinden, gesitueerd is rond de 140kHz.

In Nederland is dat rond de 110kHz en dat is goed te zien in de Nederlandse versie van de grafiek die in goed nederlands 'PLC geluidsdetectie' heet. De 110kHz heb ik ook op mijn Software Defined Radio terug kunnen zien. Hierbij een grafiek zoals het er bij mij uit ziet ten tijde van rust en gedurende de communicatie.

Of bij jou alleen de Amerikaanse schaal getoond wordt of dat de communicatie ook daadwerkelijk via 140kHz loopt en/of dit te maken heeft met de Grid Profile (EN 50549-1:2019 RfG E02) weet ik niet, maar misschien is het iets om te onderzoeken.
Thanks Hans, dat is een goede. Ik heb nu 2 installaties uitgevoerd en zijn allebei tussen de 130 en 150khz.

Welke grid profile heb jij er in staan en zijn er meerdere mensen die op 110 of 140 zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ik zit ook op 110. Hierbij screenshots van vorig jaar met voor en na installatie ferrietringen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TV0qLLThCcUi99BfcSkQkWtCQw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/696zyOfb941rWe8UgfsyBhdi.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Chippie
@Str1ng Er is in Nederland keuze uit twee netwerkprofielen, ik heb die uit 2019 namelijk de EN 50549-1:2019 RfG E02. In het netwerkprofiel wordt de communicatie frequentie van 110kHz of 140kHz niet genoemd. Ik weet alleen dat 110kHz in Nederland wordt voorgeschreven en 140kHz in Amerika wordt toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Hans Chippie Lijkt erop dat 50549-1:2019 betere netstabiliteitsinstellingen heeft voor LVRT en vermogensafname bij te hoge frequentie. Kies die, 50549 is ook geharmoniseerd in onze netcode.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 02-05-2023 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Str1ng Ook mijn installatie zit op die 130 - 150kHz en mijn netprofiel is: EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands.

[ Voor 35% gewijzigd door Eddie_ op 02-05-2023 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Voor de geïnteresseerden (staat ook de in FAQ), hierbij de verschillen tussen de 2 netwerkprofielen:

EDIT: Spuit 11, @Hans Chippie was mij voor :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/3rJRfe2693pdYBkZ0lsVI3Db.png

[ Voor 11% gewijzigd door Pazo op 02-05-2023 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Chippie
Wat ik op het internet gevonden heb is dat in Europa de band tussen 125 en 140kHz wordt gebruikt voor home networking, dus ik denk voor WiFi extenders en dergelijke. In Amerika ligt dat kennelijk veel ruimer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3pL7UbHHxGKe7HEllYKXAG2WpU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hoqu53D1ev6vs3ANHPH6B7iJ.jpg?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door Hans Chippie op 02-05-2023 20:49 . Reden: ruimte tussen de tekst en de aangehaalde tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcodk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-08-2024
Vraag me toch vaak af of voor sommigen (vooral tweakers) de financiële besparing opweegt tegen de jaren lange frustratie over mogelijk gemiste opbrengst en discussies die daarop volgen. Dit zou je mee kunnen nemen in je afweging als je van plan bent vaak naar de data te gaan kijken. En de de financiële middelen hebt een omvormer te kiezen met meer capaciteit natuurlijk.

Ik ben bijvoorbeeld erg blij met de IQ7A waar een IQ7+ voldoende was geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-05 07:37

JWT

De A is vooral voor hoger voltage, kan minder amp aan dan de plus. Dus welke beter is hangt ook af van je panelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
VINO-BINS schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:53:
[...]

Je bent een held! Heb sowieso geduld _/-\o_
Geen idee of je inmiddels al besteld hebt of niet.. Maar ze liggen bij mij -eindelijk- op het dak. Nu pak m beet 4 dagen en zie bij de panelen die op het ZW/ZO liggen al vaak genoeg een output van 330W. Dus ja ik zou sowieso voor de IQ8M gaan.

ps. bij mij liggen nu ook de 420WP jinko panelen ipv 415WP jinko op het dak.

Mocht je overigens op NW willen leggen, dan voegt de IQ8M niet veel toe. Zie dat de panelen daar (5 stuks) tot nu toe een max. piek van 268 W hebben behaald.

[ Voor 14% gewijzigd door beyazz06 op 03-05-2023 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vandaag een mooie dag. Met 18 panelen 400Wp (Risen) gelijk verdeeld over oost/zuid/west (over alle fases) en IQ8+: 41.7kWh. Zuid geeft het meeste met 2.6kWh voor de hoogste waarde (2.44kWh voor de laagste). Oost (2.24-2.35kWh) iets meer dan west (2.02-2.13kWh). Ik ben tevreden met de installatie en installateur (die nog 1 vergeten boutje komt vastmaken op de zuidopstelling (=plat dak; oost/west ligt op een schuin dak).

Volgens mij zie ik nog geen pieken (voor degene die graag een ander model IQ8 zouden willen hebben; die vraag komt ook meer dan eens voorbij ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:25

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Vraag: op het huis van m'n moeder (opgeleverd 2017) liggen 4 250Wp panelen met Enphase M250 micros. Ik wil dat uitbreiden. Nu zijn de M250's niet meer te krijgen, dus dacht ik aan het volgende: Leg er 4 extra panelen bij met IQ7+ micro's. Beide trunks kan ik gewoon samenvoegen in een lasdoos. Echter is er geen monitoring aanwezig en zit ik niet op extra kosten te wachten voor een IQ relay en IQ Gateway-S.
Kan ik de extra panelen en IQ7+ gewoon neerleggen zonder deze componenten?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Eind Mei gaan de panelen het dak op. Voor Enphase IQ8AC gekozen als inverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Microkid schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:37:
Vraag: op het huis van m'n moeder (opgeleverd 2017) liggen 4 250Wp panelen met Enphase M250 micros. Ik wil dat uitbreiden. Nu zijn de M250's niet meer te krijgen, dus dacht ik aan het volgende: Leg er 4 extra panelen bij met IQ7+ micro's. Beide trunks kan ik gewoon samenvoegen in een lasdoos. Echter is er geen monitoring aanwezig en zit ik niet op extra kosten te wachten voor een IQ relay en IQ Gateway-S.
Kan ik de extra panelen en IQ7+ gewoon neerleggen zonder deze componenten?
Volgens mij is een IQ relay verplicht (iig deze vraag is vaker gesteld in dit forum en voorzien van een antwoord). Of het zonder gateway werkt, weet ik niet. Iig is dat de component die ervoor zorgt dat mixen van IQ7 en IQ8 niet kan en software updates, data publicatie in de cloud (voor de Enlighten app) etc ook door de gateway (IQ Envoy) verzorgd worden. Hoe dat zit met een mix van M250 en IQ7 weet ik niet. Als ook die 2 niet samengaan, dan zie ik geen goede reden om iets uit IQ7 serie aan te schaffen. Maar op basis van https://enphase.com/store...cy/m250-microinverter-kit lijkt het erop dat M250 en de IQ7 dingen gemeenschappelijk hebben. Mogelijk gaat het samen.

Maar helemaal begrijpen doe ik je setup niet. Als je de enklighten app of website van Enphase gebruikt voor inzage van je verbruik, dan moet je al een IQ gateway hebben.

En alles op 1 soort IQ omvormers brengen (als de connectors van je zonnepaneel dat toestaan) zorgt wel weer voor extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

kdekker schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:52:
[...]
Maar helemaal begrijpen doe ik je setup niet. Als je de enklighten app of website van Enphase gebruikt voor inzage van je verbruik, dan moet je al een IQ gateway hebben.
Er is momenteel geen Envoy gateway aanwezig, noch een Q-relais. Op zich wel vreemd, want het huis is van 2017 en toen was volgens mij de NEN1010 al verplicht. Ergens lijkt de installateur van de huidige panelen zich dus niet aan de regels gehouden te hebben...
En alles op 1 soort IQ omvormers brengen (als de connectors van je zonnepaneel dat toestaan) zorgt wel weer voor extra kosten.
M250 en IQ hebben andere connectors. Optioneel zou ik de M250's kunnen vervangen door IQ7's, en dan alles gelijk trekken. Kost wel meer, ja.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Microkid Ik kom wel vaker dergelijke installaties tegen waarbij M250 is gebruikt zonder IQ Gateway en IQ Relay. Ook bij installaties uit 2017/2018/2019. Dus gebeurde destijds wel vaker. Heb me er niet in verdiept over het hoe en waarom.

Ga het nu wel bijzonder vinden en wellicht binnenkort eens op onderzoek uit gaan hierover. Tenzij een mede Tweaker het antwoord al heeft (kom er maar in @Pazo ) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Zonder qrelay werkt prima - zonder die envoy kan je die omvormers niet aan de praat krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Microkid schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:07:
[...]

Er is momenteel geen Envoy gateway aanwezig, noch een Q-relais. Op zich wel vreemd, want het huis is van 2017 en toen was volgens mij de NEN1010 al verplicht. Ergens lijkt de installateur van de huidige panelen zich dus niet aan de regels gehouden te hebben...

[...]

M250 en IQ hebben andere connectors. Optioneel zou ik de M250's kunnen vervangen door IQ7's, en dan alles gelijk trekken. Kost wel meer, ja.
Ik denk dat je eerst uit moet zoeken wat verplicht moet (Q-relais icm NEN 1010). En dan uitzoeken of M250's te mixen zijn met IQ7's. En of dat met of zonder gateway moet.

Als er dan toch een IQ realais en/of gateway miet komen en een M250 niet samengaat met een IQ7, dan zou ik alles vervangen door iets uit de IQ8 serie, omdat het qua prijs niet/nauwelijks uitmaakt (mogelijk de IQ8 zelfs minder duur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
MisterB schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:33:
Zonder qrelay werkt prima - zonder die envoy kan je die omvormers niet aan de praat krijgen
Kennelijk voor een M250 dan wel? Los daarvan, zoals @Microkid al zegt en ook in de topic start staat (en vaker gevraagd en gezegd is): het lijkt verplicht te zijn volgens NEN1010.

Aanvulling: bij Enphase zeggen ze er ook wat over: https://enphase.com/nl-nl/download/iq-relay-whitepaper. Hier wordt iets gezegd over de introductie van een IQ gateway en verwezen naar NEN 50549-1:2019. Dat jaar 2019 zal wellicht een verklaring zijn dat @_Eddie_ ze installaties voor die tijd ook zonder IQ relais ziet. Ik gok zomaar dat pas vanaf 2019 dat IQ relais verplicht is geworden. Citaat:

In de oudere generatie micro-omvormers van Enphase (de
micro-omvormers uit de M-serie) werd deze eis vervuld door een
fysiek relais dat in elke micro-omvormer aanwezig was

Ik denk dat daarom voor een IQ7 wel een IQ relais verplicht is. Samen met de info van @_Eddie_ kun je kennelijk IQ7 met M250's combineren (geen idee of het met IQ8 ook kan), maar dan wel met relais.

[ Voor 77% gewijzigd door kdekker op 03-05-2023 21:42 . Reden: Aanvullende info (3x) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik kan met zekerheid zeggen dat je een IQ7 systeem, inclusief IQ relay en IQ Gateway prima kunt combineren met de M250 serie. Ik heb minimaal één zo'n systeem draaien in mijn installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@MisterB de micro's werken prima zonder de IQ Gateway (tenzij je de IQ8 serie hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Eddie_ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:36:
Ik kan met zekerheid zeggen dat je een IQ7 systeem, inclusief IQ relay en IQ Gateway prima kunt combineren met de M250 serie. Ik heb minimaal één zo'n systeem draaien in mijn installaties.

de micro's werken prima zonder de IQ Gateway (tenzij je de IQ8 serie hebt).
Ok, dus een uitbreiding met IQ7's, zonder gateway zou technisch mogelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Ze werken prima zonder maar die envoy is nodig om eea aan de praat te krijgen initieel daarna kan ie eventueel uit

[ Voor 14% gewijzigd door MisterB op 03-05-2023 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Absoluut! Nadeel zonder IQ Gateway is dat je niet het net profiel kunt instellen! Mocht je er één kunnen lenen dan kan je die gebruiken om de net profielen te updaten en daarna probleemloos werken zonder IQ Gateway. Maar dan heb je geen monitoring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Of die wrelsy wettelijk verplicht is heb ik nog nooit een 100% Antwoord gelezen hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@MisterB Alleen als je de IQ8 serie micro's hebt dan heb je die IQ Gateway nodig. Bij de M serie en de IQ7 serie werkt het ook prima zonder enig IQ Gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Eddie_ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:43:
@MisterB Alleen als je de IQ8 serie micro's hebt dan heb je die IQ Gateway nodig. Bij de M serie en de IQ7 serie werkt het ook prima zonder enig IQ Gateway.
Heb het over initieel asn de praat brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ook het initieel aan de praat krijgen kan uitstekend met de IQ7 serie (en de M serie). Daar is op geen enkele manier een IQ Gateway bij nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin!
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-03 21:00
Hallo Allemaal,

Ik heb zojuist 8x Jinko 420Wp panelen in combinatie met Enphase IQ8M omvormers aangeschaft. Nu is dat me allemaal duidelijk maar ik zie door de bomen het bos niet meer als het om het verhaal in de meterkast gaat. Ik heb al een groot deel van het topic doorzocht en gezocht op diverse websites maar iedereen lijkt er wel een eigen verhaal van te maken.

Ook de aansluitschema’s in het begin van het topic zijn in mijn ogen niet eenduidig. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Zie ook de bijgevoegde afbeelding voor meer duidelijkheid.

Voor de duidelijkheid eerst mijn situatie:
  • 1 Fase systeem
  • 1 fase meterkast met 25A hoofdzekering
  • Standaard Envoy / IQ Gateway
Dan mijn vragen:
  1. Hoe zwaar moet de installatieautomaat zijn tussen het Q-relais en de aardlekschakelaar. Ik neem aan dat 16A afdoende is? Met 8 panelen 420Wp kom ik op 14.6A max en bij NOTC op circa 11A.
  2. Enphase heeft in hun aansluitschema een aardlekschakelaar voor de PV-installatie staan van 40A. In dit topic las ik ook meerdere malen dat dit inmiddels 63A moet zijn. Waarom moet deze zo zwaar zijn? Ik snap dat de automaat de stroom al beveiligd maar ik snap dan nog niet waarom dit dan nu 63A moet zijn ipv 40A. En als ik een aardlekautomaat zou willen. Neem ik dan weer gewoon een 16A variant?
  3. In de schema’s van Solar bouwmarkt zie ik geen installatieautomaat meer tussen het Q-relais en de Envoy. In de installatieschema’s van Enphase zie ik in variant 1 een installatieautomaat en in variant 2 een aardlekschakelaar? Wat is nu correct?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXtYI8pGTFyEuavqMtHO7AODJOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NUx3cr6d8iWrpvmjiA35ZaXu.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juno60
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-05-2024
Ik heb mijn oog laten vallen op deze panelen https://www.recgroup.com/...s_ul_web.pdf?t=1677690878
toch een vraag waar ik met de FAQ niet mee uit kom.

Bifacial en HJT 420 WP is volgens mij alleen de voorzijde. met de achterkant kan er nog 10 tot 30% meer opbrengst heb ik begrepen. Gaat de excel uit de faq nog wel op mbt de keuze van de micros?

Daarnaast zie ik nergens 80cell bij PV paneel soort staan in de IQ8 en de MMP van het paneel is 50V en ik zie de IQ8 tot 45 gaan. Nog steeds compatible?

volgens mij past alleen een IQ7X??

[ Voor 3% gewijzigd door Juno60 op 03-05-2023 22:21 . Reden: IQ7X aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-05 07:37

JWT

Weet je zeker dat je de juiste specs hebt? Bifacial panelen hebben meestal een glazen achterkant, en ik zie iid geen specs van 10-30% licht op de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:01
Juno60 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:00:
Ik heb mijn oog laten vallen op deze panelen https://www.recgroup.com/...s_ul_web.pdf?t=1677690878
toch een vraag waar ik met de FAQ niet mee uit kom.

Bifacial en HJT 420 WP is volgens mij alleen de voorzijde. met de achterkant kan er nog 10 tot 30% meer opbrengst heb ik begrepen. Gaat de excel uit de faq nog wel op mbt de keuze van de micros?

Daarnaast zie ik nergens 80cell bij PV paneel soort staan in de IQ8 en de MMP van het paneel is 50V en ik zie de IQ8 tot 45 gaan. Nog steeds compatible?

volgens mij past alleen een IQ7X??
Die IQ7X werd vroeger alleen gebruikt voor de 96 cels panelen. Panasonic had die ooit. Bij twijfel kun je de paneel data in de micro configurator van Enphase stoppen. Ik zou zeggen bij dit paneel hoort de IQ7A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Robin! schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:51:
Hallo Allemaal,

Ik heb zojuist 8x Jinko 420Wp panelen in combinatie met Enphase IQ8M omvormers aangeschaft. Nu is dat me allemaal duidelijk maar ik zie door de bomen het bos niet meer als het om het verhaal in de meterkast gaat. Ik heb al een groot deel van het topic doorzocht en gezocht op diverse websites maar iedereen lijkt er wel een eigen verhaal van te maken.

Ook de aansluitschema’s in het begin van het topic zijn in mijn ogen niet eenduidig. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Zie ook de bijgevoegde afbeelding voor meer duidelijkheid.

Voor de duidelijkheid eerst mijn situatie:
  • 1 Fase systeem
  • 1 fase meterkast met 25A hoofdzekering
  • Standaard Envoy / IQ Gateway
Dan mijn vragen:
  1. Hoe zwaar moet de installatieautomaat zijn tussen het Q-relais en de aardlekschakelaar. Ik neem aan dat 16A afdoende is? Met 8 panelen 420Wp kom ik op 14.6A max en bij NOTC op circa 11A.
  2. Enphase heeft in hun aansluitschema een aardlekschakelaar voor de PV-installatie staan van 40A. In dit topic las ik ook meerdere malen dat dit inmiddels 63A moet zijn. Waarom moet deze zo zwaar zijn? Ik snap dat de automaat de stroom al beveiligd maar ik snap dan nog niet waarom dit dan nu 63A moet zijn ipv 40A. En als ik een aardlekautomaat zou willen. Neem ik dan weer gewoon een 16A variant?
  3. In de schema’s van Solar bouwmarkt zie ik geen installatieautomaat meer tussen het Q-relais en de Envoy. In de installatieschema’s van Enphase zie ik in variant 1 een installatieautomaat en in variant 2 een aardlekschakelaar? Wat is nu correct?
[Afbeelding]

Alvast bedankt!
Ad. 1: Je haalt ac en dc door elkaar. Je moet hier kijken naar het ontwerpvermogen van de Micro's dat is met 8 stuks IQ8M 8x 1,43 A = 11,44 A. Dat zeker je af met een 16A aardlekautomaat.
Ad. 2: aardlekautomaat van 16A is hier afdoende. zo'n aardlekschakelaar van 40A zit vaak voor een gecombineerde aantal groepen.
Ad. 3: tja, je kunt de gateway apart afzekeren. dan kun je je pv systeem afschakelen zonder de gateway. De voordelen zijn beperkt en volgens mij niet echt nodig....het geeft je wat vrijheid in storing zoeken wellicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:32:
@Microkid Ik kom wel vaker dergelijke installaties tegen waarbij M250 is gebruikt zonder IQ Gateway en IQ Relay. Ook bij installaties uit 2017/2018/2019. Dus gebeurde destijds wel vaker. Heb me er niet in verdiept over het hoe en waarom.

Ga het nu wel bijzonder vinden en wellicht binnenkort eens op onderzoek uit gaan hierover. Tenzij een mede Tweaker het antwoord al heeft (kom er maar in @Pazo ) :)
Dat klopt. Want in 2017 was dat q-relais nog niet op de markt, destijds gebruikte men wel de fasekoppeleaar.
Enphase heeft in de zomer van 2018 toevallig bij ons thuis de beta-release van het 3-fase q-relais geplaatst. Destijds had ik alleen M250's. Volgens mij waren die q-relais pas in 2019 daadwerkelijk beschikbaar....toen men ook met de IQ7 kwam.
En ja, M250's, IQ7+, IQ7A gaan hier al enkele jaren vrolijk samen in 1 systeem aan het werk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ik meen hier ook gelezen te hebben dat bij een defecte M250 deze vervangen word door Enphase voor een type uit de IQ7 serie. Al dan niet met een bijgeleverd Q relais. Dat weet ik niet meer, maar volgens mij was dat ooit al eens gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juno60
JWT schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:39:
Weet je zeker dat je de juiste specs hebt? Bifacial panelen hebben meestal een glazen achterkant, en ik zie iid geen specs van 10-30% licht op de achterkant.
Dat is vreemd. alleen de US specsheet staat bifacial.

NL en UK niet https://www.recgroup.com/..._ned_web.pdf?t=1683148985 dit is de NL specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juno60
WillemP22 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:53:
[...]

Die IQ7X werd vroeger alleen gebruikt voor de 96 cels panelen. Panasonic had die ooit. Bij twijfel kun je de paneel data in de micro configurator van Enphase stoppen. Ik zou zeggen bij dit paneel hoort de IQ7A
Goeie tip, bedankt.

Enphase geeft aan alleen IQ7A

ALs ik een andere paneel van REC kies, deze (zonder -R) https://www.recgroup.com/...eries_nl.pdf?t=1683148886

Dan kunnen alle anderen maar niet de IQ7A...

Nu moet ik alleen weer uitzoeken wat compatibel met MLPE inhoud.

Ik dacht dat ik eruit was met het kiezen van een paneel... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Juno60 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:57:
[...]

Goeie tip, bedankt.

Enphase geeft aan alleen IQ7A

ALs ik een andere paneel van REC kies, deze (zonder -R) https://www.recgroup.com/...eries_nl.pdf?t=1683148886

Dan kunnen alle anderen maar niet de IQ7A...

Nu moet ik alleen weer uitzoeken wat compatibel met MLPE inhoud.

Ik dacht dat ik eruit was met het kiezen van een paneel... 8)7
MLPE : Module-Level Power Electronics......zoals Micro's of optimizers. Elk paneel is compatible MLPE.
Nietszeggende marketing kreet.

[ Voor 5% gewijzigd door WillemP22 op 04-05-2023 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin!
WillemP22 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:04:
[...]

Ad. 1: Je haalt ac en dc door elkaar. Je moet hier kijken naar het ontwerpvermogen van de Micro's dat is met 8 stuks IQ8M 8x 1,43 A = 11,44 A. Dat zeker je af met een 16A aardlekautomaat.
Ad. 2: aardlekautomaat van 16A is hier afdoende. zo'n aardlekschakelaar van 40A zit vaak voor een gecombineerde aantal groepen.
Ad. 3: tja, je kunt de gateway apart afzekeren. dan kun je je pv systeem afschakelen zonder de gateway. De voordelen zijn beperkt en volgens mij niet echt nodig....het geeft je wat vrijheid in storing zoeken wellicht.
Hoi @WillemP22,

Bedankt voor je reactie.
  1. Oh ja uiteraard. Even iets te kort door de bocht heen.
  2. Dat een aardlekschakelaar van 40A vaak wordt gebruikt voor meerdere groepen is me bekend. Ik zie in de aansluitschemas echter ook duidelijk 40A staan. Is dit dan gewoon omdat dit de meest voordelige keuze is? Vanwege het feit dat die zo veel worden gebruikt.
  3. Duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:23

DjVe

Hatsaflats!

Juno60 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:51:
[...]

Dat is vreemd. alleen de US specsheet staat bifacial.

NL en UK niet https://www.recgroup.com/..._ned_web.pdf?t=1683148985 dit is de NL specs
De REC die ik via de NL groothandels kan kopen is alleen maar de REC PURE-R en die zijn momenteel niet compatible met de IQ8 serie. Enige wat past is de IQ7X en dat vind ik momenteel niet echt een optie (gezien de IQ7 serie uitlopend is). Ik werk nu veel met een URE 420Wp Bi-facial paneel (N-type) en die gaan wel lekker met een IQ8-MC (en zijn iets betaalbaarder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-05 11:44
  1. Enphase heeft in hun aansluitschema een aardlekschakelaar voor de PV-installatie staan van 40A. In dit topic las ik ook meerdere malen dat dit inmiddels 63A moet zijn. Waarom moet deze zo zwaar zijn? Ik snap dat de automaat de stroom al beveiligd maar ik snap dan nog niet waarom dit dan nu 63A moet zijn ipv 40A. En als ik een aardlekautomaat zou willen. Neem ik dan weer gewoon een 16A variant?
Die 63A kan ooit nodig zijn als de opgetelde stroom van de hoofdzekering (in jouw geval 25A) en de maximale opwek van de zonnepanelen (in jouw geval 11,44A) samen meer dan 40A is.
De kans bestaat dan namelijk dat bij een kortsluting ergens zowel de maximale stroom uit het net als de maximale stroom van de zonnepanelen af door een aardlekschakelaar gaan. Die aardlekschakelaar moet dan "bestand" zijn tegen dat theoretisch maximum.
Dat is tevens de reden dat in veel situaties nu een 40A aardlekschakelaar wordt gebruikt, omdat de maximale stroom vanuit het net vaak 25A of 35A is. In beide gevallen is (zonder zonnepanelen) een 40A aardlekschakelaar afdoende. Echter bij een 35A hoofdzekering en een zonnepanelen groep die ook nog 10A (of meer) levert, dan kan de opgetelde stroom gemakkelijk (ruim) boven de 40A gaan en daar zijn die specifieke aardlekschakelaars niet voor gemaakt.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
  1. In de schema’s van Solar bouwmarkt zie ik geen installatieautomaat meer tussen het Q-relais en de Envoy. In de installatieschema’s van Enphase zie ik in variant 1 een installatieautomaat en in variant 2 een aardlekschakelaar? Wat is nu correct?
[Afbeelding]

Alvast bedankt!
Ik heb het zo aangesloten, werkt perfect.

[ Voor 5% gewijzigd door Daniel. op 04-05-2023 09:30 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin!
ArPi75 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:42:
[...]

Die 63A kan ooit nodig zijn als de opgetelde stroom van de hoofdzekering (in jouw geval 25A) en de maximale opwek van de zonnepanelen (in jouw geval 11,44A) samen meer dan 40A is.
De kans bestaat dan namelijk dat bij een kortsluting ergens zowel de maximale stroom uit het net als de maximale stroom van de zonnepanelen af door een aardlekschakelaar gaan. Die aardlekschakelaar moet dan "bestand" zijn tegen dat theoretisch maximum.
Dat is tevens de reden dat in veel situaties nu een 40A aardlekschakelaar wordt gebruikt, omdat de maximale stroom vanuit het net vaak 25A of 35A is. In beide gevallen is (zonder zonnepanelen) een 40A aardlekschakelaar afdoende. Echter bij een 35A hoofdzekering en een zonnepanelen groep die ook nog 10A (of meer) levert, dan kan de opgetelde stroom gemakkelijk (ruim) boven de 40A gaan en daar zijn die specifieke aardlekschakelaars niet voor gemaakt.
Hoi @ArPi75,

Bedankt voor je reactie. Ik snap alleen jouw beredenering even niet. In het aansluitschema van Enphase wordt er gebruik gemaakt van een automaat van 16A en een aardlekschakelaar van 40A in serie.

Als er ergens kortsluiting zit tussen de aardlekschakelaar en de automaat van de PV-installatie zit kan er door de aardlekschakelaar volgens mij maximaal 25A lopen. Gevoed uit het net.

Als de kortsluiting tussen de automaat van de PV-installatie en de PV-installatie zit kan er volgens mij maximaal 16A door de aardlekautomaat lopen. Gevoed vanuit het net.

Zit er ergens kortsluiting in het “normale” gedeelte van stroomcircuit in huis kan er volgens mij ook maximaal 16A lopen door de aardlekschakelaar van de PV-installatie. Gevoed uit de PV-installatie. In praktijk ook nog eens beperkt tot 11.4A door het maximale vermogen van de micro omvormers.

Maak ik ergens een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin!
Daniel. schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:29:
[...]

Ik heb het zo aangesloten, werkt perfect.
Hoi @Daniel.,

Bedankt voor je reactie. Hoe is zo? Zonder beveiliging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Nu online
Robin! schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:34:
[...]

Hoi @Daniel.,

Bedankt voor je reactie. Hoe is zo? Zonder beveiliging?
Er zit toch een aardlekautomaat in, alleen de Envoy is aangesloten zonder eigen automaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Daniel. op 04-05-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin!
Daniel. schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:35:
[...]

Er zit toch een aardlekautomaat in, alleen de Envoy is aangesloten zonder eigen automaat.
Hoi @Daniel.,

Kan het zijn dat er een afbeelding mist? Jij zegt ik heb het zo gedaan. Ik weet niet zo goed waar je precies verwijst. Ik mijn stukje tekst stonden namelijk 3 opties. Maar uit je reactie begrijp ik dat je niks tussen de q-relais en de envoy hebt zitten. Bedankt!

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Nu online
Robin! schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:44:
[...]

Hoi @Daniel.,

Kan het zijn dat er een afbeelding mist? Jij zegt ik heb het zo gedaan. Ik weet niet zo goed waar je precies verwijst. Ik mijn stukje tekst stonden namelijk 3 opties. Maar uit je reactie begrijp ik dat je niks tussen de q-relais en de envoy hebt zitten. Bedankt!

Groeten
Dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juno60
DjVe schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:07:
[...]

De REC die ik via de NL groothandels kan kopen is alleen maar de REC PURE-R en die zijn momenteel niet compatible met de IQ8 serie. Enige wat past is de IQ7X en dat vind ik momenteel niet echt een optie (gezien de IQ7 serie uitlopend is). Ik werk nu veel met een URE 420Wp Bi-facial paneel (N-type) en die gaan wel lekker met een IQ8-MC (en zijn iets betaalbaarder).
Ik zal die panelen eens checken.
De REC PURE 405 is ook leverbaar die werkt wel met IQ8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logitechi
  • Laatst online: 20:26
logitechi schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:13:
[...]

@Eddie_ Helaas zijn de ferrietringen nog niet binnen. Verwacht op zo'n vroegst dinsdag pas. Ik houd je op de hoogte!
@Eddie_ Ondertussen is het gelukt zonder de ferrietringen! Uiteindelijk met support van Enphase het netprofiel kunnen aanpassen naar NL.2013. Bij de initiële installatie was deze optie niet beschikbaar. Wel gek dat de Envoy het op een communicatie fout gooide.

Toch als ik het netprofiel van 2019 selecteer, knalt het systeem er volledig uit en doet het niks meer. Iemand een idee waar dat aan kan liggen? Voor nu werkt NL.2013 volledig naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Robin! schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:33:
[...]

Hoi @ArPi75,

Bedankt voor je reactie. Ik snap alleen jouw beredenering even niet. In het aansluitschema van Enphase wordt er gebruik gemaakt van een automaat van 16A en een aardlekschakelaar van 40A in serie.

Als er ergens kortsluiting zit tussen de aardlekschakelaar en de automaat van de PV-installatie zit kan er door de aardlekschakelaar volgens mij maximaal 25A lopen. Gevoed uit het net.

Als de kortsluiting tussen de automaat van de PV-installatie en de PV-installatie zit kan er volgens mij maximaal 16A door de aardlekautomaat lopen. Gevoed vanuit het net.

Zit er ergens kortsluiting in het “normale” gedeelte van stroomcircuit in huis kan er volgens mij ook maximaal 16A lopen door de aardlekschakelaar van de PV-installatie. Gevoed uit de PV-installatie. In praktijk ook nog eens beperkt tot 11.4A door het maximale vermogen van de micro omvormers.

Maak ik ergens een denkfout?
Bij een kortsluitingen loopen er even honderden amperes, de zekeringen begrenzen dit niet zo zwart wit.
Of je een 40A of 63A aardlekschakelaar nodig hebt hangt af van het totaal kortsluitvermogen wat er beschikbaar is voor de schakelaar. Dat zijn de richtlijnen die er zijn opgesteld.

Een 40A mag maximaal een voorgaande zekering van 25 gG/gl of C25.
Een 63A is dat 40 gG/gl of C40.
25 gG/gl + B16 is dus teveel voor 40A en dan moet je de 63A versie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin!
jeroen3 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:27:
[...]

Bij een kortsluitingen loopen er even honderden amperes, de zekeringen begrenzen dit niet zo zwart wit.
Of je een 40A of 63A aardlekschakelaar nodig hebt hangt af van het totaal kortsluitvermogen wat er beschikbaar is voor de schakelaar. Dat zijn de richtlijnen die er zijn opgesteld.

Een 40A mag maximaal een voorgaande zekering van 25 gG/gl of C25.
Een 63A is dat 40 gG/gl of C40.
25 gG/gl + B16 is dus teveel voor 40A en dan moet je de 63A versie gebruiken.
Hoi @jeroen3

Oke bedankt voor je uitleg. Kan je nog wat meer toelichting geven wat je bedoelt met “het totale kortsluitvermogen wat beschikbaar is voor de schakelaar?”

Hoe moet ik die “voor” de schakelaar zien?

Betekend dit ook dat ik eigenlijk mijn aardlekschakelaars van mijn “normale” groepen moet voorzien van 63A in plaats van 40A?

Groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Eddie_ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:32:

En @Microkid

Het meeste is al gezegd, maar zover ik weet (ook uit vorige discussies):
* M250 en IQ7 is prima te combineren in 1 systeem.
* IQ7 heeft Envoy / IQ Gateway nodig om de boel aan de praat te krijgen (o.a. netprofiel instellen), daarna kan deze er evt tussenuit.
* Q-relais verplichting blijft een lastig / onduidelijk verhaal, heeft te maken met bouwbesluit en normen, de een is wet de ander niet, maar de norm zit weer opgenomen in het bouwbesluit, dus wet en dus verplicht zou je zeggen. Enphase zegt om aan de norm te kunnen voldoen dat het verplicht is (volgens hun whitepaper).
Zie ook FAQ vraag 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

@Pazo Dank. Daar kan ik wat mee. Uitdaging blijft dan wel: waar scoor/leen ik een Gateway om de boel aan de praat te krijgen? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
De IQ7 serie heeft standaard een Europees netprofiel en werkt ook zonder een IQ Gateway. Althans de IQ's die via reguliere handel binnenkomen.

Maar als je het juiste netprofiel wil hebben dan moet je wel een IQ Gateway hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Eddie_ schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:08:
De IQ7 serie heeft standaard een Europees netprofiel en werkt ook zonder een IQ Gateway. Althans de IQ's die via reguliere handel binnenkomen.

Maar als je het juiste netprofiel wil hebben dan moet je wel een IQ Gateway hebben.
Dan zou dat mijn oplossing kunnen zijn. Plaats er 4 stuks IQ7 bij, geen gateway nodig, samen laten komen met de trunk kabel van de M250's in een lasdoos, klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-05 09:59
Ik heb een vraag over instellen microinverters.
Bij mij staat bij microinverter SKU: IQ7A-72-E-ACM-INT. Dit is internationaal profiel?
En zo ja behoort INT niet NL te zijn en zou het iets uitmaken?

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Robin! schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:00:
[...]

Hoi @jeroen3

Oke bedankt voor je uitleg. Kan je nog wat meer toelichting geven wat je bedoelt met “het totale kortsluitvermogen wat beschikbaar is voor de schakelaar?”

Hoe moet ik die “voor” de schakelaar zien?

Betekend dit ook dat ik eigenlijk mijn aardlekschakelaars van mijn “normale” groepen moet voorzien van 63A in plaats van 40A?

Groeten!
Voor de schakelaar is de onbeveiligde zijde. En ja.Voorkom grote problemen bij het aansluiten van PV-panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:23
CeeBee schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:42:
Ik heb een vraag over instellen microinverters.
Bij mij staat bij microinverter SKU: IQ7A-72-E-ACM-INT. Dit is internationaal profiel?
En zo ja behoort INT niet NL te zijn en zou het iets uitmaken?
Nee, dit is het type van de microinverter. Netprofiel kan je bijvoorbeeld zien door in te loggen op je lokale envoy /IQ gateway https://envoy/installer/setup/home#overview
Pagina: 1 ... 68 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica