Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 108 Laatste
Acties:
  • 891.468 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:11

The Zep Man

🏴‍☠️

Ies Korpershoek schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 07:33:
[...]

Wat is de reden dat je de Gateway Metered maar met 1 fase hebt aangesloten? Je hebt het over 2 draadjes extra! of je nu wel of geen spoelen gebruikt.
Dat is precies mijn vraag. Ik heb het niet aangesloten! :)

Ik wil erachter komen of de installateurs steekjes hebben laten vallen, en hoe dit potentieel de installatie benadeeld. Als er hen niets te verwijten valt ('het werkt'), dan kan ik het altijd zelf nog aansluiten (meerfase voeding, (extra te bestellen) CT-spoelen). Voordat ik dat doe moet ik echter mijn positie in het geheel weten. Daar vraag ik hier dus meer inzicht voor.

Dus daarom opnieuw mijn twee vragen:
• Wat zijn de nadelen van het aansluiten van een metered IQ Gateway op een enkele fase in een drie-fasesysteem (met een drie-fase IQ-relay)?
• Wat/hoe kan ik beter meten qua productie en verbruik bij het aansluiten van CT-spoelen, die nu in het geheel missen?

Dit bepaalt of ik de leverancier kan aanspreken, en/of dat ik zelf aan de slag ga om het alsnog op orde te krijgen.

[ Voor 57% gewijzigd door The Zep Man op 28-04-2023 07:46 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Met CT's kun je realtime productie/consumptie zien. Een metered zonder CT's is zonde van het geld. De drie fase aansluiting op de metered versie is nodig op het moment dat je ook CT's plaatst. Zonder CT's maakt het niet uit dat de tweede en derde fase niet zijn aangesloten.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Eddie_ schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 07:46:
Met CT's kun je realtime productie/consumptie zien. Een metered zonder CT's is zonde van het geld. De drie fase aansluiting op de metered versie is nodig op het moment dat je ook CT's plaatst. Zonder CT's maakt het niet uit dat de tweede en derde fase niet zijn aangesloten.
Dat is wat ik wilde weten. Bedankt. Gezien ik de metered versie geleverd kreeg (en daarvoor betaald heb), kan ik in ieder geval aankloppen bij de leverancier dat dit een incomplete installatie is, en dat ik (uiteraard) ook realtime verbruik wil zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Nu online
@logitechi Hoe is het vandaag met je IQ Relais?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:36
Glashelder schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:23:
[...]

De micro’s leverden gewoon netjes hun maximale vermogen. Het was alleen de Envoy die die productie van die panelen niet accepteerde en ook niet doorstuurde naar Enlighten.

Enphase heeft de firmware’s van de IQ7A’s inmiddels geupdate (dezelfde avond nog 8)7) en de rapportage lijkt nu wel te kloppen.

Ik ben overigens zeker van deze gang van zaken, want niet alleen kon ik in de installer interface van de Envoy zien dat de IQ7A’s netjes aan hun max zaten, maar ook de slimme meter rapporteerde een grotere teruglevering dan Enlighten überhaupt aan productie liet zien :)
is die sw update nodig voor álle IQ7A 's?? of alleen indien je bv 500wp panelen gaat gebruiken?

Welke sw versie heb jij nu?

tia

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hansieo schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:59:
[...]

is die sw update nodig voor álle IQ7A 's?? of alleen indien je bv 500wp panelen gaat gebruiken?

Welke sw versie heb jij nu?

tia
Geen idee, ik heb alleen IQ7A's geplaatst achter 500WP panelen :)

De app rapporteert 2 versies bij alle IQ7A's :p

520-00082-r01-v04.28.07
540-00169-r01-v04.28.93

Bij de IQ7+ micro's is de bovenste versie hetzelfde, alleen de onderste wijkt af:

540-00134-r01-v04.28.02

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Glashelder schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:11:
[...]

Geen idee, ik heb alleen IQ7A's geplaatst achter 500WP panelen :)

De app rapporteert 2 versies bij alle IQ7A's :p

520-00082-r01-v04.28.07
540-00169-r01-v04.28.93

Bij de IQ7+ micro's is de bovenste versie hetzelfde, alleen de onderste wijkt af:

540-00134-r01-v04.28.02
In mijn informatie pagina zie ik (12x dezelfde):

520-00082-ro1-v04.27.04

dus zit ik lager dan de jouwe.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Hansieo Maar heb je problemen dan?

Ik weet het niet helemaal zeker maar ik meende dat ik met die 27 wel problemen had :P

[ Voor 54% gewijzigd door Glashelder op 28-04-2023 09:38 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:06
The Zep Man schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 07:49:
[...]

Dat is wat ik wilde weten. Bedankt. Gezien ik de metered versie geleverd kreeg (en daarvoor betaald heb), kan ik in ieder geval aankloppen bij de leverancier dat dit een incomplete installatie is, en dat ik (uiteraard) ook realtime verbruik wil zien.
Je leest het ook meer terug dat meer mensen bij hun installatie een Metered krijgen maar dat die gewoon als een non-metered wordt aangesloten.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Daniel. schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:50:
Je leest het ook meer terug dat meer mensen bij hun installatie een Metered krijgen maar dat die gewoon als een non-metered wordt aangesloten.
Lijkt mij een beetje zonde gezien de metered-versie wel duurder is, en het aansluiten minimaal extra werk is op het moment dat je toch bezig bent (wat de TS ook noemt). Qua materiaal is het minder dan 150 EUR aan spullen om te kopen (vier extra meetspoelen, een paar meter 4x2,5mm kabel, en wat kabelslang ter bescherming), dus dat breekt de bank ook niet echt om het zelf te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 28-04-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

edit: beetje lang gewacht met posten en nu is deze post overbodig :)

[ Voor 83% gewijzigd door Glashelder op 28-04-2023 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Glashelder schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:35:
@Hansieo Maar heb je problemen dan?

Ik weet het niet helemaal zeker maar ik meende dat ik met die 27 wel problemen had :P
volgens mij geen problemen.. maar bedankt voor de tip, (y) ik zal ze eens bellen..over hoe of Wat(t)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-06 14:14
logitechi schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:02:
Gisteren heb ik zelf 12 panelen op het dak gelegd. Erg tevreden over het resultaat, maar ik krijg het maar niet werkend. Geen enkele IQ8+ micro omvormer wil communiceren met de Envoy S metered.

Situatie: 1 fase
12 x JA Solar 405
12 x IQ8+
2 strings van 6 op een juntion
En precies aangesloten zoals het installatieschema 'april 2023' op de voorpagina van dit forum.

De problemen die ik nu tegenkom (waarschijnlijk hebben ze met elkaar te maken)
- De 12 omvormers worden allen gedetecteerd door de Envoy, maar er vind geen communicatie plaats.
- Onderste led van de IQ relais brand rood
- Elke omvormer knippert rood
- Ik kan geen Nederlands netwerkprofiel instellen / vinden.

Alvast bedankt als iemand mij kan helpen.
Ik vermoed dat het IQ relais niet wil inschakelen omdat je netwerkprofiel nog niet (goed) ingesteld staat, in het netwerk profiel staan de voorwaarden waarbij het IQ-relais mag inschakelen dacht ik.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
  • Nu online
Onmogelijk, het IQ Relais werkt ongeacht IQ Gateway/IQ's geïnstalleerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahmi
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:38
Ahmi schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:30:
[...]

Helder, dank hiervoor. Ik ga de vraag neerleggen, maar zie idd bij de online aanbieders bijna 50 eur prijsverschil.
@Pazo @DjVe

Ruim 100 eur verschil per omvormer (ze komen a.s. weekend installeren en de 8MC is idd nog niet volop beschikbaar). Is het nog aan te raden toch voor de IQ8M te gaan dan?

8x panelen op ZW
4x panelen op platdak O/W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterGV
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21-02 16:18
Eddie_ schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:01:
Onmogelijk, het IQ Relais werkt ongeacht IQ Gateway/IQ's geïnstalleerd zijn.
Was bij mijn installatie ook zo: netwerkprofiel stond op VS, relais lampje was rood. Goed profiel, lampje groen.

6 x 500Wp + IQ8M (3x zuid & 3x west platdak 8° diy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:54
Ahmi schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:08:
[...]

@Pazo @DjVe

Ruim 100 eur verschil per omvormer (ze komen a.s. weekend installeren en de 8MC is idd nog niet volop beschikbaar). Is het nog aan te raden toch voor de IQ8M te gaan dan?

8x panelen op ZW
4x panelen op platdak O/W
Waartussen €100? Tussen IQ8+ en IQ8MC? Of tussen IQ8+ en IQ8M?
Nu vind ik €100 sowieso veel te hoog bedrag, dat zegt je installateur denk ik omdat ie nu niet meer wil wisselen (aangezien hij dit weekend gaat installeren). Maar als het verschil tussen IQ8+ en IQ8M €100 per micro is, is dat sowieso een no-go. Dat is €1200 extra, verdien je nooit terug. Tussen IQ8+ en IQ8MC vind ik ook nog te veel.

Volgens mij was er IQ8+ geoffreerd toch? Lijkt mij gewoon prima.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahmi
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:38
Pazo schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:21:
[...]

Waartussen €100? Tussen IQ8+ en IQ8MC? Of tussen IQ8+ en IQ8M?
Nu vind €100 sowieso veel te hoog bedrag, dat zegt je installateur denk ik omdat ie nu niet meer wil wisselen (aangezien hij dit weekend gaat installeren). Maar als het verschil tussen IQ8+ en IQ8M €100 per micro is, is dat sowieso een no-go. Dat is €1200 extra, verdien je nooit terug. Tussen IQ8+ en IQ8MC vind ik ook nog te veel.

Volgens mij was er IQ8+ geoffreerd toch? Lijkt mij gewoon prima.
Tussen IQ8+ en IQ8MC :)
Het verschil mij ook te gortig, dan houden we het gewoon op de IQ8+.

Hartstikke bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Nu online
MisterGV schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:16:
[...]

Was bij mijn installatie ook zo: netwerkprofiel stond op VS, relais lampje was rood. Goed profiel, lampje groen.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt en wist dit dan ook niet. Al mijn IQ relais werkten direct en zonder verbinding met de IQ Gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Eddie_ ook met de IQ8 serie? Want daar de procedure toch net iets meer te zijn dan plug&play zoals bij de IQ7.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:53
Eddie_ schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:32:
[...]

Dat heb ik nog nooit meegemaakt en wist dit dan ook niet. Al mijn IQ relais werkten direct en zonder verbinding met de IQ Gateway.
Hier ook vandaag het 3f relais geinstalleerd in de PV kast. alles lijkt naar behoren te werken, alle led constant groen, en er is nog geen Gateway.

[ Voor 6% gewijzigd door Ies Korpershoek op 28-04-2023 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
beyazz06 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:15:
Wat baal ik toch als ik dit allemaal lees -_- Had begin maart al de zonnepanelen op het dak moeten hebben; door weersomstandigheden ging dat niet door.. Zou eind maart worden, ging weer niet door knullig plannen door installateur.. Nu is de datum weer ruim met een maand verzet, eind april -_- Hopelijk gaan ze er dan wel op, 3 x is scheepsrecht.. toch? :+
Inmiddels liggen er 12 panelen op het dak, zelfs met een kleine meevaller: 420WP ipv 415WP per paneel :P icm de IQ8M. De ct spoelen zijn echter niet geïnstalleerd (metered versie), die zal ik zelf aansluiten zodra deze binnen zijn.

Wat ik overigens wel frappant vond is dat de installateur ferriet ringen onnodig achtte. Naar zegge zorgen die juist voor meer storingen.. dus nu niets geplaatst, we gaan het zien..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUYbs72QNr1F-SRazBpTQpNZb2c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ex6TiB13B824kzCVe8HTsLnv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNYVj0z-3cXtytKSxPxonzXH2rY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqMBBIdZHjRpIYDogXaW4MeG.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5xm5UlMOFAKsV0WM3vaFLYRpr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehZ0cFcZGn6QuhD7ecxX4q83.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
Eddie_ schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:32:
[...]

Klopt ook wel, ik heb mijn IQ relais ook getest zonder gateway en dat werkte prima, maar ik denk dat het te maken heeft met de herkomst van de IQ relais. Die voor de Europese markt zullen wel op 50Hz staan maar als je er toevallig eentje hebt gekregen die voor de Amerikaanse markt bestemd was dan gaat het niet werken.

Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor het uitschakelen van de omvormers bij 253V, dit is op dit moment verplicht in Nederland, maar niet in alle Europese landen...

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

beyazz06 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:57:
[...]

Wat ik overigens wel frappant vond is dat de installateur ferriet ringen onnodig achtte. Naar zegge zorgen die juist voor meer storingen.. dus nu niets geplaatst, we gaan het zien..
Ze kunnen echt een mega irritante brom geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Ik zie overigens dat ze de Metered maar enkel op 1 fase hebben aangesloten. Wanneer ik kijk naar de installatie van een 3 fase Metered zie ik dat alle 3 de fases zijn aangesloten.. Betekent dit nu dat men iets vergeten is c.q. wat betekent dit in het gebruik?

Betreft dus overigens een 3 fase aansluiting (3 fase Q relay is toegepast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
beyazz06 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:09:
Ik zie overigens dat ze de Metered maar enkel op 1 fase hebben aangesloten. Wanneer ik kijk naar de installatie van een 3 fase Metered zie ik dat alle 3 de fases zijn aangesloten.. Betekent dit nu dat men iets vergeten is c.q. wat betekent dit in het gebruik?

Betreft dus overigens een 3 fase aansluiting (3 fase Q relay is toegepast)
Als de panelen 3-fase zijn aangesloten dan moet de Envoy ook 3-fase aangesloten worden, anders gaat de productie/verbruik berekening (straks) niet goed.
De Envoy gebruikt de spanning op de Envoy om het vermogen te berekenen in combinatie met de gemeten stroom van de CT-spoelen.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
JMSL2022 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:44:
[...]

Als de panelen 3-fase zijn aangesloten dan moet de Envoy ook 3-fase aangesloten worden, anders gaat de productie/verbruik berekening (straks) niet goed.
De Envoy gebruikt de spanning op de Envoy om het vermogen te berekenen in combinatie met de gemeten stroom van de CT-spoelen.
Heb even foto's gemaakt vanuit de aardlek alsook q-relay. Als ik het goed zie/zeg, is de q-relay goed aangesloten (3 fase). De aardlek schakelaar is onderin goed aangesloten, echter boven waar het dus 3 fase naar de envoy dient te gaan niet (daar mis ik de twee fases)..

Am i correct?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxt-cDb7VZG0Tn4mHmtR4FLqmI4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2BDKo4tDJD80gmMkbObnQGG.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQhJCXsenNHs2MvuCaxj7EVi28o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Qvbyaf6fDwjkKPJEyNwzABa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNYVj0z-3cXtytKSxPxonzXH2rY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqMBBIdZHjRpIYDogXaW4MeG.jpg?f=fotoalbum_tile

Als ik het goed begrijp heeft dit geen invloed op de teruglevering naar het net, maar heeft het wel impakt op de teruglever rapport(age) vanuit de Envoy. Die mist namelijk info over de 2e 3e fase teruglevering?

Installatie heeft sowieso nog geen CT spoelen. Wil ik die installeren dan dient er dus nog wat kabeltjes vanuit de aardlek naar de envoy geïnstalleerd te worden.

[ Voor 14% gewijzigd door beyazz06 op 29-04-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:24
@beyazz06 , zie ik dat nou goed….op foto nummer één. Gaat daar in die witte schakelaar rechts van de Q-relay nou een bruine twisted copper draad in?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMSL2022
beyazz06 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:00:
[...]

Heb even foto's gemaakt vanuit de aardlek alsook q-relay. Als ik het goed zie/zeg, is de q-relay goed aangesloten (3 fase). De aardlek schakelaar is onderin goed aangesloten, echter boven waar het dus 3 fase naar de envoy dient te gaan niet (daar mis ik de twee fases)..

Am i correct?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Als ik het goed begrijp heeft dit geen invloed op de teruglevering naar het net, maar heeft het wel impakt op de teruglever rapport(age) vanuit de Envoy. Die mist namelijk info over de 2e 3e fase teruglevering?

Installatie heeft sowieso nog geen CT spoelen. Wil ik die installeren dan dient er dus nog wat kabeltjes vanuit de aardlek naar de envoy geïnstalleerd te worden.
Klopt heeft geen invloed op de teruglevering maar wel op de rapportage.
Als je de CT-spoelen installeert dan moet dat ook in de Envoy ingesteld en gekalibreerd worden dus wellicht samen met de installateur doen, of kan je er zelf ook bij?

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Nu online
Pazo schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:35:
@Eddie_ ook met de IQ8 serie? Want daar de procedure toch net iets meer te zijn dan plug&play zoals bij de IQ7.
Goeie vraag, ik ga proberen dit komende week in de praktijk uit te (laten) voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Panzer_V schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:19:
@beyazz06 , zie ik dat nou goed….op foto nummer één. Gaat daar in die witte schakelaar rechts van de Q-relay nou een bruine twisted copper draad in?
Daar gaat inderdaad een bruine draad in, maar zover ik kan zien niet twisted.. Van waar de vraag c.q. wat zou hier fout aan zijn? :9 Is overigens van een bestaande installatie c.q. is niet door de installateur van de zonnepanelen geplaatst.
JMSL2022 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:20:
[...]

Klopt heeft geen invloed op de teruglevering maar wel op de rapportage.
Als je de CT-spoelen installeert dan moet dat ook in de Envoy ingesteld en gekalibreerd worden dus wellicht samen met de installateur doen, of kan je er zelf ook bij?
Heb net een installateursaccount aangemaakt en toegevoegd aan mijn thuisaccount.. Dus ik zou het zelf moeten kunnen denk ik? Mits natuurlijk de Envoy juist/volledig gevoed wordt.

Wat ik mij nog afvraag.. zijn de andere 2 fases noodzakelijk, of eigenlijk gezegd zou de Envoy normaliter met 3 fases geïnstalleerd moeten worden (ofwel kan ik aan de installateur vragen dit te corrigeren?)

[ Voor 42% gewijzigd door beyazz06 op 28-04-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Nu online
Daar moet een adereindhuls op. In de verdubbelaar van de fase zie ik nog een behoorlijk stuk koper, da's ook niet goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
@beyazz06
Op de 4e foto is de bruine ader ook wat enthousiast afgestript. Is niet geheel aanraak veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-06 13:42
TheByteBoy schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:07:
Op envoy.local staat bij mijn Q relais '0 operating'. Is dit tijdens normaal bedrijf de bedoeling? Of had er '1 operating' of zoiets moeten staan? Beide leds van het relais in de meterkast zijn groen. Bedankt

Betreft een Envoy S metered (env-s-em-230) met D7.0.88 firmware, 1 fase Q relais.

[Afbeelding]
Om mijn eigen vraag te beantwoorden. Op aangeven van @ardvark99 heb ik https://envoy/installer/setup/home#meters/detail/production geopend. Daar kon ik gewoon inloggen met een token aangemaakt met mijn huiseigenaar account op https://entrez.enphaseenergy.com/. Toen werd een soort initial_setup automatisch geopend die vroeg naar het aantal Q relays dat ik heb. Daar was niks ingevuld, terwijl daar wel al het juiste aantal microinverters stond ingevuld. Daar heb ik 1 neergezet (helaas geen screenshot gemaakt) en sindsdien staat er '1 operating' bij Q relays. Bijzonder dat je met een huiseigenaren account token gewoon in het installer deel van je lokale envoy kan komen. Niet dat ik daarover klaag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
beyazz06 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:26:
[...]

Daar gaat inderdaad een bruine draad in, maar zover ik kan zien niet twisted.. Van waar de vraag c.q. wat zou hier fout aan zijn? :9 Is overigens van een bestaande installatie c.q. is niet door de installateur van de zonnepanelen geplaatst.

[...]

Heb net een installateursaccount aangemaakt en toegevoegd aan mijn thuisaccount.. Dus ik zou het zelf moeten kunnen denk ik? Mits natuurlijk de Envoy juist/volledig gevoed wordt.

Wat ik mij nog afvraag.. zijn de andere 2 fases noodzakelijk, of eigenlijk gezegd zou de Envoy normaliter met 3 fases geïnstalleerd moeten worden (ofwel kan ik aan de installateur vragen dit te corrigeren?)
Envoy kan zowel 1-fase als 3-fase gevoed worden, maar als je alles 3-fase hebt is het wel wat vreemd om dit 1-fase aan te sluiten.
Had je hem wel als 3-fase metered besteld?

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevjan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-06 23:28
logitechi schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:02:
Gisteren heb ik zelf 12 panelen op het dak gelegd. Erg tevreden over het resultaat, maar ik krijg het maar niet werkend. Geen enkele IQ8+ micro omvormer wil communiceren met de Envoy S metered.

Situatie: 1 fase
12 x JA Solar 405
12 x IQ8+
2 strings van 6 op een juntion
En precies aangesloten zoals het installatieschema 'april 2023' op de voorpagina van dit forum.

De problemen die ik nu tegenkom (waarschijnlijk hebben ze met elkaar te maken)
- De 12 omvormers worden allen gedetecteerd door de Envoy, maar er vind geen communicatie plaats.
- Onderste led van de IQ relais brand rood
- Elke omvormer knippert rood
- Ik kan geen Nederlands netwerkprofiel instellen / vinden.

Alvast bedankt als iemand mij kan helpen.
Ik heb toevallig precies hetzelfde gehad deze week. Ik had al een poos een aantal panelen liggen maar nog geen Envoy IQ-gateway gemonteerd (geen plek om 'm op te hangen).
Alle stappen doorlopen maar via de Installer toolkit kon ik ook geen NL grid profile kiezen. Ipv daarvan werd er een IEEE 1547 profiel doorgedrukt en viel mijn q-relay ook uit (rode lamp, frequentie fout). Daardoor waren ook de omvormers niet meer te bereiken en was er geen opbbrengst meer.

Via de webomgeving kon ik wel "EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands" profiel kiezen. Daarna de installer toolkit op de telefoon niet meer gebruikt want tijdens het installeren gelijktijdig de app gebruiken leek wel voor problemen te zorgen. Ik heb alles een nachtje met rust gelaten en de ochtend erop was alles weer werkend :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
JMSL2022 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:59:
[...]

Envoy kan zowel 1-fase als 3-fase gevoed worden, maar als je alles 3-fase hebt is het wel wat vreemd om dit 1-fase aan te sluiten.
Had je hem wel als 3-fase metered besteld?
Yup, installatie is als een 3-fase uitgevraagd. Wat ook te zien is aan de Q-relay die is 'netjes' 3 fase aangesloten.. Wel zou oorspronkelijk de Envoy Standaard geïnstalleerd worden, ik heb zelf gevraagd naar de Metered (en gekregen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
TheByteBoy schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:51:
Bijzonder dat je met een huiseigenaren account token gewoon in het installer deel van je lokale envoy kan komen. Niet dat ik daarover klaag ;)
Dat is nou juist met mooie, zonder installateurs account toch heel veel kunnen doen. En daarom hebben we daar al een tijdje een prachtig topic over lopen: [Enphase] Haal meer uit je Envoy!
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
beyazz06 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:17:
[...]

Yup, installatie is als een 3-fase uitgevraagd. Wat ook te zien is aan de Q-relay die is 'netjes' 3 fase aangesloten.. Wel zou oorspronkelijk de Envoy Standaard geïnstalleerd worden, ik heb zelf gevraagd naar de Metered (en gekregen).
Ja de Envoy standaard wordt volgens mij normaal gesproken met 1 fase aangesloten, zal daar wel mee te maken hebben. Gewoon even overleggen met je installateur.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:03
Panzer_V schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:05:
Vandaag had ik een issue binnen HA dat de Envoy niet meer uitgelezen wilde worden. Wellicht een token issue.

Uiteindelijk, na tig reboots, besloten de integratie (Posixx) te verwijderen. HA rebooten, de integratie opnieuw toevoegen en gaan.

Dit werkte, helaas zijn mijn hernoemingen allemaal verloren gegaan. Wordt nog een leuk klusje dus.

Iemand die een betere oplossing weet voor dit probleem?
Ik ben benieuwd of iemand nog een andere oplossing weet, ik gebruik al langere tijd de integratie van posixx via wifi. Maar sinds afgelopen maandag krijg ik "Error communicating with API: All connection attempts failed".

\ik zit er eigenlijk niet op te wachten om ze daarna weer allemaal te moeten hernoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JMSL2022 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:22:
[...]

Ja de Envoy standaard wordt volgens mij normaal gesproken met 1 fase aangesloten, zal daar wel mee te maken hebben. Gewoon even overleggen met je installateur.
Wat voor nut heeft het om de resterende twee fases op de Envoy aan te laten sluiten als je niet ook gelijk de CT spoelen laat aansluiten?

Het een heeft geen zin zonder het ander.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
beyazz06 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:26:
[...]

[...]

De overige twee fases dienen op de metered te worden aangesloten als je van plan bent om de CT klemmen te gebruiken. De metered maakt namelijk gebruik van de fase om de ct klemmen van stroom te voorzien (voor zover ik dat heb begrepen uit de handleiding / andere bronnen). Ik had hetzelfde, de installateur had enkel 1 fase aangesloten en daardoor werkten de ct klemmen niet (goed). Uiteindelijk heb ik zelf het eea maar aangesloten en inmiddels werkt het als een zonnetje en werken de ct klemmen goed.

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
dennisk. schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:03:
[...]

De overige twee fases dienen op de metered te worden aangesloten als je van plan bent om de CT klemmen te gebruiken. De metered maakt namelijk gebruik van de fase om de ct klemmen van stroom te voorzien (voor zover ik dat heb begrepen uit de handleiding / andere bronnen). Ik had hetzelfde, de installateur had enkel 1 fase aangesloten en daardoor werkten de ct klemmen niet (goed). Uiteindelijk heb ik zelf het eea maar aangesloten en inmiddels werkt het als een zonnetje en werken de ct klemmen goed.
Wanneer ik diverse schema's cq handleiding van enphase erbij pak zie ik overal terug dat de metered op alle 3 de fase wordt aangesloten.

Heb nu maar even de vraag bij de installateur gelegd, even afwachten wat hun reactie wordt. Mochten ze het niet willen doen, dan vraag ik wel een elektricien om het recht te trekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:58
@beyazz06 Alleen fase 1 is prima. Dat is de enige fase met communicatie. De andere twee zijn alleen nodig als je wilt meten. En dat is hier overduidelijk niet het geval, want de stroomtrafo's zijn niet aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Panzer_V schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:19:
Wat is het probleem? Als er adereindhulzen zijn gebruikt is dat OK. Mijn hele PV kast is met deze draad en hulzen opgebouwd. Veel standaard kasten worden vanuit de fabriek met 6mm2 soepel met hulzen geleverd.
Let wel op de lengte van de geïsoleerde hulzen dat deze 'lang' zijn. Kort geeft het risico dat de contact schroef op het 'einde' van de huls zit wat mogelijk een mindergoed contact geeft. Ik zie veel 'gele hulzen' die zijn standaard al 'lang'.

[ Voor 4% gewijzigd door Ies Korpershoek op 29-04-2023 06:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dennisk. schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:03:
[...]

CT spoelen worden niet van stroom voorzien. Ze wekken juist zèlf stroom op, en die stroom wordt groter naarmate er meer stroom door de ader stroomt waar ie omheen geklemd is.

De reden dat de Envoy aangesloten wordt op alle fases is al eerder genoemd: de Envoy moet de voltages meten op de fases, anders kan de hoeveelheid elektrische energie niet bepaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-06 20:42
Weet iemand hoe lang het kan duren voor de micro omvormers gedetecteerd worden? De kabel naar de Q-Relais is hier even losgekoppeld geweest. Daarvoor zijn de omvormers even gestopt en later weer ingescand, ze worden alleen niet gedetecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Nu online
Welke micro's heb je? En waarom opnieuw ingescand? En ingescand met PLC knop op de IQ Gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:24
ngommers schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:37:
[...]

Ik ben benieuwd of iemand nog een andere oplossing weet, ik gebruik al langere tijd de integratie van posixx via wifi. Maar sinds afgelopen maandag krijg ik "Error communicating with API: All connection attempts failed".

\ik zit er eigenlijk niet op te wachten om ze daarna weer allemaal te moeten hernoemen.
Hernoemen was uiteindelijk 5 minuutjes werk. Dus dat was de moeite hier wel waard 😉

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
Eddie_ schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 08:19:
Welke micro's heb je? En waarom opnieuw ingescand? En ingescand met PLC knop op de IQ Gateway?
IQ7A; ze waren uit het systeem verwijderd. De serienummers zijn opnieuw ingevoerd in de toolkit.

Ze lijken op dit moment wel lichtelijk wat te produceren. Vergelijkend met gisteren komt dit op hetzelfde neer.
Hebben ze de omvormers dan misschien verkeerd aangemeld?

[ Voor 22% gewijzigd door bes-r op 29-04-2023 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Nu online
Dan zouden ze binnen no time beschikbaar moeten zijn (mits overdag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
Oké, dan wacht ik vanmiddag nog even af. Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Nu online
Ze zouden het nu al gewoon moeten doen hoor. Kan jij op je slimme meter zien wat de actuele vermogen is? Oftewel lever je nu al terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
Eddie_ schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:02:
Ze zouden het nu al gewoon moeten doen hoor. Kan jij op je slimme meter zien wat de actuele vermogen is? Oftewel lever je nu al terug?
Ai, da's minder. Ze leveren nu gemiddeld 120 watt terug (ook volgens de slimmemeter). Dat lijkt het gebruikelijke op dit tijdstip en deze bewolking.

Edit: de productie loopt nu op naar 250 watt.
Ze leveren dus wel terug.

[ Voor 11% gewijzigd door bes-r op 29-04-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logitechi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-06 09:19
Eddie_ schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 07:56:
@logitechi Hoe is het vandaag met je IQ Relais?
@Eddie_ Helaas zijn de ferrietringen nog niet binnen. Verwacht op zo'n vroegst dinsdag pas. Ik houd je op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Nu online
Maar nog steeds een rood lampje? Wellicht (zoals sommigen hier hebben meegemaakt) een verkeerde netcode in het IQ relais?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
bes-r schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 08:18:
Weet iemand hoe lang het kan duren voor de micro omvormers gedetecteerd worden? De kabel naar de Q-Relais is hier even losgekoppeld geweest. Daarvoor zijn de omvormers even gestopt en later weer ingescand, ze worden alleen niet gedetecteerd.
Dit probleem kunnen oplossen door in te loggen op Enlighten website (DHZ-account) en daar de omvormers buiten gebruik te stellen. Vervolgens weer in gebruik genomen.

Om een één of andere reden ging dit niet goed via de Installers-app.

@Eddie_ bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Zit nu via de installateursaccount eea te bekijken.. en zie dat alle micromvormers op 1 fase zitten.. Is dit standaard weergave door Enphase of is mijn set-up nu enkel op 1 fase aangesloten ipv 3 fase?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3A4sws4HWZMlLfwKyiSeLn2TcA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QwrhVXTgRHxYBxUDAxg0V9Uu.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Nu online
Dat komt omdat je IQ Gateway enkel fase is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Eddie_ schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:45:
Dat komt omdat je IQ Gateway enkel fase is aangesloten.
Zover ik kan zien is de IQ Gateway 3 fase aangesloten, de Envoy Metered wordt enkel gevoed door 1 fase.. Zie ook mijn eerdere post met de foto's van de IQ Gateway.

beyazz06 in "Het grote Enphase topic"

[ Voor 9% gewijzigd door beyazz06 op 29-04-2023 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Nu online
Sorry. De Envoy Metered heet tegenwoordig IQ Gateway (verwarring alom). Ik probeer die nieuwe tenaamstelling consequent te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Deze gateway is toch gewoon èènfasig aangesloten? Ik zie alleen L1 en de nul.

Overigens zijn ook de CT spoelen noodzakelijk voor de juiste fasedetectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Nu online
Doordat de IQ Gateway metered enkel fase is aangesloten zal hij alle micro's op de eerste fase "gooien". Volgens mij heeft de IQ Gateway de CT's niet nodig om te bepalen op welke fase de micro's zitten.
De CT's zijn schijnbaar wel nodig om te bepalen op welke fase welke micro zit.

[ Voor 17% gewijzigd door Eddie_ op 29-04-2023 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Eddie_ schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:26:
Doordat de IQ Gateway metered enkel fase is aangesloten zal hij alle micro's op de eerste fase "gooien". Volgens mij heeft de IQ Gateway de CT's niet nodig om te bepalen op welke fase de micro's zitten.
Idd lekker verwarrend allemaal 😅

Als ik het goed begrijp, is de installatie wel op 3 fase. Doordat echter de metered op 1 fase is aangesloten, is de weergave door Enphase op 1 fase. In werkelijkheid verdeelt het systeem echter wel alles door alle 3 fases?

Dit wordt gedaan door de IQ Relay, als ik het goed zeg?

[ Voor 4% gewijzigd door beyazz06 op 29-04-2023 14:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
  • Nu online
Het verdelen over de fases gebeurd niet door het IQ relais maar door de fysieke manier van aansluiten van de micro's. Ze gaan vervolgens door het IQ relais naar je automaat.

Doordat je IQ Gateway metered maar op één fase is aangesloten en geen CT's heeft weet deze niet op welke fase welke micro zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Eddie_ schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:20:
Doordat je IQ Gateway metered maar op één fase is aangesloten en geen CT's heeft weet deze niet op welke fase welke micro zit.
Klopt. De IQ-Relay voor 3 fasen zorgt ervoor dat de communicatie van alle micro-omvormers over alle fasen heen gaat, waardoor je alle micro-omvormers kan uitlezen met een IQ-Gateway die op een enkele fase is aangesloten. Een gevolg is wel dat de IQ-Gateway in het eerder getoonde overzicht laat zien alsof alle meters op die enkele fase zitten.

[edit]
Preaching to the choir, is waar ik mee bezig ben. :) Je noemt zelf al dat mogelijk ook de CT-meetspoelen nodig zijn om meters op unieke fasen te identificeren.

[ Voor 12% gewijzigd door The Zep Man op 29-04-2023 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
beyazz06 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:57:
[...]

Idd lekker verwarrend allemaal 😅

Als ik het goed begrijp, is de installatie wel op 3 fase. Doordat echter de metered op 1 fase is aangesloten, is de weergave door Enphase op 1 fase. In werkelijkheid verdeelt het systeem echter wel alles door alle 3 fases?

Dit wordt gedaan door de IQ Relay, als ik het goed zeg?
Het Q relais verdeeld niets het verbindt en verbreekt alleen maar onder bepaalde condities. Ook bevat dit relais een fase koppelaar waardoor data op alle fases beschikbaar is, daarom zie jij nu alles op 1 fase. Homewizard heeft een leuke optie in een P1 sensor dat samen met een abo van +/- 10 euro/jaar je het inzicht geeft van gebruik en terug levering per fase via een app op je telefoon. Ergens in dit forum is ook een programma dat via de API-interface dit beschikbaar maakt op de PC ( windows )

Eddie_ Had jou reactie nog niet gezien 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Eddie_ schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:26:
De CT's zijn schijnbaar wel nodig om te bepalen op welke fase welke micro zit.
@Eddie_ Alle fase zijn nodig voor spanning per fase en inderdaad de ct's voor de stroom. De Gateway kan dan het vermogen per fase berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:30
Om nog even in te haken op het probleem van @beyazz06: In mijn geval is de Envoy inmiddels al wel 3 fasig aangesloten alleen hoe krijg je nu voor elkaar dat de Envoy ook daadwerkelijk softwarematig switcht van één fase naar 3 fase?(Het systeem was vroeger een fasig en na uitbreiding is alles omgezet naar 3 fase)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Nelesss schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:35:
Om nog even in te haken op het probleem van @beyazz06: In mijn geval is de Envoy inmiddels al wel 3 fasig aangesloten alleen hoe krijg je nu voor elkaar dat de Envoy ook daadwerkelijk softwarematig switcht van één fase naar 3 fase?(Het systeem was vroeger een fasig en na uitbreiding is alles omgezet naar 3 fase)
In de handleiding van de Gateway kan ik niets vinden over een keuze 1 of 3 fasen. In de Toolkit zijn er wel instellingen voor de CT's t.v.b. productie en consumptie waar je de keuze kan/moet maken voor L1, L1+L2 of L1+L2+L3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Nu online
@Nelesss Ligt er aan, heb je CT's of niet? Indien niet dan moet je het doen met wat je hebt. Heb je CT's dan zie reactie @Ies Korpershoek hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tech_Thom
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-06 22:48
Ies Korpershoek schreef op maandag 24 april 2023 @ 07:14:
[...]

Technische kennis/interesse genoeg. Al hoewel ik (68) regelmatig op mijn (platte) dak te vinden ben voor mijn antennes (PA0ISK/K4ISK), lijkt zelf doen mogelijk maar niet altijd voordeliger. Ik heb 3 offertes (platdak zuid +/- 10 meter hoog) voor een installatie met 6 panelen in 3 groepen van 2, alles op basis van Enphase (3fase kan even niet anders), DMEGC en Valk of Blubase. De prijzen variëren van 4000 tot 5000 euro geïnstalleerd zonder meterkast aanpassing. Losse onderdelen bij Solar-bouwmarkt voor deze installatie 4300 euro + 140 voor verzending. Dan nog de balast stenen en een bouwlift huren totaal kom ik dan op ruim 5250 euro.
Solar-bouwmarkt is volgens mij ook echt niet de scherpste aanbieder. Maar als je het niet goedkoper kan inkopen dan via een offerte moet je vooral niet zelf aan de slag gaan.

Ik kan me alleen niet voorstellen dat dat het geval is. Als die 6 panelen 420WP zouden zijn zit je al bijna op €1,60 per WP voor de goedkoopste offerte van 4K. Daar kan je zelf echt wel onder komen. Ik zou wat beter zoeken. Sites die bij mij er goed uit kwamen qua prijs en beschikbaarheid zijn stralendgroen, jenm, elektrobode.

Voordeel is wel dat je niet hoeft te zeulen op 10m hoog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:30
@Ies Korpershoek Dat is dus het rare in mijn geval. Ik heb alleen CT's geïnstalleerd voor het productie gedeelte. Niet voor de Consumptie. Maar als ik dus de productiemeter wil instellen(uitschakelen en daarna weer inschakelen) krijg ik alleen maar de optie voor L1 en niet voor de andere fases. Ook mijn 2e string die op L2 aangesloten is dus volgens de envoy aangesloten op L1. I.v.m. de levertijd heb ik de Q-Relais later toegevoegd maar ook die heeft verder geen invloed op de configuratie helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Nelesss schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 23:59:
@Ies Korpershoek Dat is dus het rare in mijn geval. Ik heb alleen CT's geïnstalleerd voor het productie gedeelte. Niet voor de Consumptie. Maar als ik dus de productiemeter wil instellen(uitschakelen en daarna weer inschakelen) krijg ik alleen maar de optie voor L1 en niet voor de andere fases. Ook mijn 2e string die op L2 aangesloten is dus volgens de envoy aangesloten op L1. I.v.m. de levertijd heb ik de Q-Relais later toegevoegd maar ook die heeft verder geen invloed op de configuratie helaas.
OK, uit- en inschakelen veranderd niet zoveel denk ik. Mogelijk moet je de huidige ct instelling 'weggooien/deleten' en dan een nieuwe instelling maken. Dit overigens een suggestie heb het nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Tech_Thom schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 23:17:
[...]

Solar-bouwmarkt is volgens mij ook echt niet de scherpste aanbieder. Maar als je het niet goedkoper kan inkopen dan via een offerte moet je vooral niet zelf aan de slag gaan.

Ik kan me alleen niet voorstellen dat dat het geval is. Als die 6 panelen 420WP zouden zijn zit je al bijna op €1,60 per WP voor de goedkoopste offerte van 4K. Daar kan je zelf echt wel onder komen. Ik zou wat beter zoeken. Sites die bij mij er goed uit kwamen qua prijs en beschikbaarheid zijn stralendgroen, jenm, elektrobode.

Voordeel is wel dat je niet hoeft te zeulen op 10m hoog ;)
Ik ga het zelf doen :) Het is een uitdading alles bij één leverancier te vinden. Veel is uitverkocht of zeer lange levertijden. Vooral het montage materiaal is problematisch. We gaan het zien, de planning is nu eind Mei installeren als ik alles kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Ies Korpershoek Ik heb juist destijds mijn hele installatie bij 3 of 4 bedrijven besteld. Een goede vond ik destijds ook J&M zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Pazo schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:58:
@Ies Korpershoek Ik heb juist destijds mijn hele installatie bij 3 of 4 bedrijven besteld. Een goede vond ik destijds ook J&M zonnepanelen.
Kan ook natuurlijk, maar voor garantie enz wordt het allen maar lastiger. Mogelijk extra korting voor 'pakket' bestelling. Een tweede punt is vervoer, voor dit soort spullen schrik je van de bedragen die voor transport worden gerekend. Ben ook best geschrokken van de prijzen om de spullen, panelen en ballast, op het dak te krijgen m.b.t. bouw- of verhuislift. Gaat wel goed komen, ik (68) ben geen 20 meer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ies Korpershoek schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:56:
[...]

Ik ga het zelf doen :) Het is een uitdading alles bij één leverancier te vinden. Veel is uitverkocht of zeer lange levertijden. Vooral het montage materiaal is problematisch. We gaan het zien, de planning is nu eind Mei installeren als ik alles kan vinden
Voor montagemateriaal loont het te bellen. Van warmteservice weet ik bijv. dat ze ClickFit spul snel kunnen leveren, maar dan komt het wel bij een andere leverancier vandaan tegen een meerprijs van letterlijk centen per onderdeel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23:46
Ik heb goede ervaring met warmtebeheer (wat dus niet dezelfde is als warmteservice). Snel geleverd voor zowel plat als pannendak en zonder transportkosten.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
ArPi75 schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:09:
Ik heb goede ervaring met warmtebeheer (wat dus niet dezelfde is als warmteservice). Snel geleverd voor zowel plat als pannendak en zonder transportkosten.
Ja die heb ik gevonden en dicht bij huis :) Heb ze een email gestuurd met een verzoek voor een compleet pakket. Alleen de IQ8M zat niet in hun web producten maar dat zal wel geen probleem zijn. Neem morgen even contact met ze op. Warmteservice ken ik ook, prima en betrouwbaar bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_Thom
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-06 22:48
Ies Korpershoek schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:56:
[...]

Montage materiaal was bij mij ook veruit het grootste probleem. Ik heb alles eerste week januari besteld en Enphase spul lag na 3 dagen al thuis. Panelen gingen via Groothandelsolar en duurde 6 weken omdat ze vertraging op transport hebben, met eigen vervoer had ik het de volgende dag kunnen halen. Echter het ESDEC materiaal voor ClickFit en FlatFix EVO is nog steeds niet geheel binnen. Ik heb begin april de laatste 2 onderdelen die ontbraken via Markplaats (basisprofiel 1077mm) en J&M Solar (dakhaken) bestelt zodat ik iig kon leggen.

Ik zou dus echt opletten waar je mee gaat leggen. Gezien het 10 m hoog is lijkt ESDEC me niet nodig (prachtig spul maar niet goedkoop). Ik zou vooral letten op de beschikbaarheid. Een maand opbrengst in de zomer missen hakt er ook ik. Valk is niet mooiste spul maar op 10 m hoog zal het denk ik niet zichtbaar zijn. Volgens mij is beschikbaarheid ook beter dan bij andere. Blubase had bij Solar outlet meen ik ook directe beschikbaarheid, maar is al iets duurder dacht ik.

Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Vandaag even gekeken, maar de spoelen zitten goed.
Lijkt dus toch iets op het ijken van de CT-ringen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QL8V47Gon_dFzd1_cRSntwkV6qA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drNnKCIAwmDQnPsgtF1HbYlD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbeHStfB4TnW2KHy1Fnl97p8eLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5pWmhamE0UEKTGAwKySPw5A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHy0Tl1YG1UVKLsmnZctm1cXJSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJyFGLzPXOeIKDicsCWDEftA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDdp6qZfHq6Yluvaayb9LiAghyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSNcIGMgeisvQokPgcR6Hpep.jpg?f=fotoalbum_large

Ik meet 0V tussen de C1-P1, C2-P2 en C3-P3.

Overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24Vo9HRqcBoTnE-SyfxZnJKcVeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2WLdAxMtIzbO8KR6QCHoKYBr.jpg?f=fotoalbum_large

Zal straks de "Geïntegreerde Enphase-verbruiksmeter" uitzetten in de enlighten manager. en kijken of ik iets kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 22:30

FendtVario

The leader drives Vario!

Op 3 april verschenen hier de eerste berichten van mensen die hun Enphase systeem zagen aftoppen. Zo ook mijn systeem.

Er zijn tweakers die zeggen dit verschijnsel veel te zien. Maar ook die zeggen dat dit zelden voorkomt.

Ik ben eens in mijn data gedoken. Mijn set up is 12x405Wp op Enphase IQ7+. Verdeling 4x (exact) oost en 8x (exact) west. Ik lees de Enphase zelf uit met telegraf en bewaar die in InfluxDB. De data wordt per 15m geaggregeerd. Ik heb geen uitval gezien door hoge spanning.

Opbrengst april462 kWh
Aantal uren levering425
Aantal dagen met aftopping 1 15
Aantal uren aftopping - totaal alle panelen 2102

1 Dit kan betekenen dat er slechts 1 paneel aftopping heeft laten zien, maar als ik door de grafieken blader zijn ze het meestal allemaal (4 als de zon nog oost is, 8 als de zon west is).

2 Dit komt neer op zo'n 7 uur per dag (102/15) en dat klopt wel redelijk in de grafieken. 's Morgens tussen 10.30 en 12.30 zitten de 4 panelen voor op hun top. 's Middags van 15.00 tot 18.00. Begin van de maand was iets korter, maar dagen worden nog steeds langer.

De hele maand ziet er zo uit - grafiek per paneel op basis van lastReportWatts.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaoxEcJ5ji1tT1gIMirMzHdfv0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pPBNzeclQc5QXqpcjlombg1n.png?f=fotoalbum_large

Vandaag zag er zo uit. De rapportage uit de Enphase is niet super stabiel. Soms mis je meer dan een kwartie dat van een bepaald paneel. Vandaar de vallende lijnen naar 0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XzY_8JPuaNiSb1iQosS_Th4gmA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/93BjTJBrWswGjLq3yAZTUGG4.png?f=fotoalbum_large

Het is lastig te zeggen hoeveel extra productie er geweest zou zijn met andere omvormers. Denk dat het mee valt. Eens kijken wat de rest van het jaar gaat doen.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-06 18:51
FendtVario schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:06:
Op 3 april verschenen hier de eerste berichten van mensen die hun Enphase systeem zagen aftoppen. Zo ook mijn systeem.

Er zijn tweakers die zeggen dit verschijnsel veel te zien. Maar ook die zeggen dat dit zelden voorkomt.

Ik ben eens in mijn data gedoken. Mijn set up is 12x405Wp op Enphase IQ7+. Verdeling 4x (exact) oost en 8x (exact) west. Ik lees de Enphase zelf uit met telegraf en bewaar die in InfluxDB. De data wordt per 15m geaggregeerd. Ik heb geen uitval gezien door hoge spanning.

Opbrengst april462 kWh
Aantal uren levering425
Aantal dagen met aftopping 1 15
Aantal uren aftopping - totaal alle panelen 2102

1 Dit kan betekenen dat er slechts 1 paneel aftopping heeft laten zien, maar als ik door de grafieken blader zijn ze het meestal allemaal (4 als de zon nog oost is, 8 als de zon west is).

2 Dit komt neer op zo'n 7 uur per dag (102/15) en dat klopt wel redelijk in de grafieken. 's Morgens tussen 10.30 en 12.30 zitten de 4 panelen voor op hun top. 's Middags van 15.00 tot 18.00. Begin van de maand was iets korter, maar dagen worden nog steeds langer.

De hele maand ziet er zo uit - grafiek per paneel op basis van lastReportWatts.
[Afbeelding]

Vandaag zag er zo uit. De rapportage uit de Enphase is niet super stabiel. Soms mis je meer dan een kwartie dat van een bepaald paneel. Vandaar de vallende lijnen naar 0.

[Afbeelding]

Het is lastig te zeggen hoeveel extra productie er geweest zou zijn met andere omvormers. Denk dat het mee valt. Eens kijken wat de rest van het jaar gaat doen.
Bij mij liggen ze pal zuid, ik zie wel duidelijk aftopping, al vraag ik me af of het echt significant scheelt. Op papier wel natuurlijk, maar op jaarbasis in de praktijk? Zie: Zwartoog in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
Ik heb 10 panelen op ZO, 45 graden, 390Wp en IQ7+.
Ik heb op mijn Homey een timer lopen die gestart word indien het vermogen boven de 2950W uitkomt, hieronder word de timer gepauzeerd.
Vandaag had ik een opbrengst van 24,3 kWh en de timer heeft 3 uur en 37 minuten gelopen.
27-4 had ik een opbrengst van 24,2 kWh en de timer heeft 2 uur en 37 minuten gelopen.

Ik kan er verder niks mee maar vond het leuk om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Er zijn een aantal leuke in informatieve video's over dit onderwerp en de effecten van schaduw op EEVBlog van Dave (Australië). Vooral deze is interessant in relatie tot bovenstaande reacties YouTube: EEVblog 1386 - 295W Inverter vs 370W Solar Panel - WTF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:40

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wellicht kijk ik er overheen in de diverse plaatsen waar Enphase alle info aanbiedt, maar waar kan ik dit overzicht vinden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2w6UfjiXnia-x1F_jA15Vrpmtvk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jovCuVVBpMenNio1OH8QVJ7J.png?f=user_large

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
Gisterenmorgen even gekeken naar de meterstand / Enlighten app.
Alles uitgezet, en eind van de dag weer gekeken, en de meterstand opgenomen.

Zoals onderstaand te zien is, de meterstand (81154) en 0.9kWh ge-exporteert. (1.7kWh geproduceerd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkQheCL5MZD-VvOLdKFe1cy8V0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXNYXzCjI2cvAHhcu3uUhYo2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDeAj_32uqgEvJ7g8AkZwQlbRiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6geZBnoTgJ7VP25t5SJgfzLC.jpg?f=fotoalbum_large

Eind van de dag: meterstand (81113) en 34.9kWh ge-exporteert. (46kWh geproduceerd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHpwW68vhviYqZ3rsnxyGLzqm9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kzIrpxJFnPFF6oiguWC8G5Oj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9lf01CiBCsfxkyfFYa1iAPCRyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkzpyZ7N8z9MGOXVG5ipg6kJ.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de meterstanden mag geloven, is er 41kWh terug geleverd.
Enlighten geeft aan dat er 34kWh is terug geleverd aan het net. (7kWh verschil met meter)

Ook zou ik 10.4kWh verbruikt hebben in de tussentijd, wat vreemd is, gezien ik alles had uitgezet (op belangrijke zaken na als koelkast/vriezer, modem etc)
Hierbij viel het op dat het verbruik toenam naarmate de panelen meer opbrachten.

Later op de avond heb ik de "Geïntegreerde Enphase-verbruiksmeter" uitgeschakeld, en weer ingeschakeld om te kijken of dit de issues wellicht oplost.
Bij inschakelen opnieuw de wizard doorlopen, waabij gevraagd wordt om de fases te belasten, en te controleren. Ik heb echter geen mogelijkheid/apparatuur dit afgenomen verbruik te controleren, maar zag wel dat het verbruik toenam in de wizard bij inschakelen op de juiste fase.
Na afronden van de wizard kreeg ik een enorme piek in verbruik, waardoor de grafiek niet leesbaas meer is :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5UaLHiGf9Pjuv_-1UzmDvnqeW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4EISNJHURIBqTD4MeOfpAxg3.jpg?f=fotoalbum_large
(als ik verbruik schuifje uitzet, schaalt de grafiek helaas niet)

Meer mensen die issues hebben met uitlezen van de CT-Ringen?
Daarnaast; is het mogelijk zelf die piek uit de grafiek te verwijderen?

Daarnaast zie ik ook voor vandaag dat het verbruik toeneemt, naarmate de panelen meer opbrengen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
PurpleBlue schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:32:
...

Daarnaast zie ik ook voor vandaag dat het verbruik toeneemt, naarmate de panelen meer opbrengen. :/
Lijkt erop dat (een van) CT's verkeerd om is aangesloten of je hebt de aansluiting verkeerd staan (Load vs Load with solar). Misschien dat eens nakijken.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
ArPi75 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:44:
[...]
Lijkt erop dat (een van) CT's verkeerd om is aangesloten of je hebt de aansluiting verkeerd staan (Load vs Load with solar). Misschien dat eens nakijken.
Zie hier hoe het is aangesloten:
PurpleBlue in "Het grote Enphase topic"

Die aansluiting stond in het begin verkeerd, maar is reeds goed gezet, waarna het issue er nog steeds is.

[ Voor 12% gewijzigd door PurpleBlue op 01-05-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
PurpleBlue schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:51:
[...]

Die aansluiting stond in het begin verkeerd, maar is reeds goed gezet, waarna het issue er nog steeds is.
OK, dat ziet er goed uit. En Load only vs Load with Solar ook al geprobeerd of dat verschil maakt? Naar verwachting zou je Load with Solar moeten hebben.

Je hebt ook niet toevallig nog een tweede onafhankelijke PV installatie in gebruik welke ook stroom opwekt waar de Enphase installatie geen weet van heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
PurpleBlue schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:51:
[...]

Ben je er zeker van dat de stickers bij de spoel en de gateway overeenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
ArPi75 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:20:
[...]OK, dat ziet er goed uit. En Load only vs Load with Solar ook al geprobeerd of dat verschil maakt? Naar verwachting zou je Load with Solar moeten hebben.

Je hebt ook niet toevallig nog een tweede onafhankelijke PV installatie in gebruik welke ook stroom opwekt waar de Enphase installatie geen weet van heeft?
Hij staat nu goed (load with solar)
daarnaast heb ik enkel deze PV installatie. :)
Ies Korpershoek schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:37:
[...]
Ben je er zeker van dat de stickers bij de spoel en de gateway overeenkomen.
Jup. Ik heb eerst de stickers geplakt op de CT-Spoel, toen op lengte gemaakt en vervolgens gelabeld. (dat 6x) alvorens te plaatsen/aansluiten in de meterkast.

Kun je zo'n CT-ring/spoel ook testen met een multimeter op werking bijvoorbeeld?
Wellicht is er een ring/spoel defect?

edit:
Ik heb overigens geen Ferrietringen geplaatst (wel besteld)
die zouden voor ontstoring moeten zorgen, mar staat naar mijn idee los van de CT ringen/spoelen.

Zou dat het issue kunnen zijn?

[ Voor 43% gewijzigd door PurpleBlue op 01-05-2023 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@PurpleBlue Testen is lastig. Maar in principe kan je multimeter op stroomstand ze ook "meten", je hebt alleen geen goeie referentie zonder constante primaire stroombron.

Zit er eentje niet goed dicht of in de buurt van een transformator/magneet?

Nooit de secondaire van een stroomtrafo afkoppelen als er primair stroom loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

jeroen3 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:47:
Dit staat inderdaad in de papieren van Enphase, maar wat is hier eigenlijk de reden van? Die stroom kan toch nooit zo groot zijn dat dit schade kan geven :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@Glashelder De spanning wel. Een stroomtransformator zal zijn uiterste best blijven doen om de secundaire stroom te laten lopen, ongeacht de aangesloten belasting. Het resultaat bij open klem is dan een erg hoge spanning, en dan gaat de transformator kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobV300
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-01-2024
PurpleBlue schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:32:
Gisterenmorgen even gekeken naar de meterstand / Enlighten app.
Alles uitgezet, en eind van de dag weer gekeken, en de meterstand opgenomen.

Zoals onderstaand te zien is, de meterstand (81154) en 0.9kWh ge-exporteert. (1.7kWh geproduceerd)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eind van de dag: meterstand (81113) en 34.9kWh ge-exporteert. (46kWh geproduceerd)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik de meterstanden mag geloven, is er 41kWh terug geleverd.
Enlighten geeft aan dat er 34kWh is terug geleverd aan het net. (7kWh verschil met meter)

Ook zou ik 10.4kWh verbruikt hebben in de tussentijd, wat vreemd is, gezien ik alles had uitgezet (op belangrijke zaken na als koelkast/vriezer, modem etc)
Hierbij viel het op dat het verbruik toenam naarmate de panelen meer opbrachten.

Later op de avond heb ik de "Geïntegreerde Enphase-verbruiksmeter" uitgeschakeld, en weer ingeschakeld om te kijken of dit de issues wellicht oplost.
Bij inschakelen opnieuw de wizard doorlopen, waabij gevraagd wordt om de fases te belasten, en te controleren. Ik heb echter geen mogelijkheid/apparatuur dit afgenomen verbruik te controleren, maar zag wel dat het verbruik toenam in de wizard bij inschakelen op de juiste fase.
Na afronden van de wizard kreeg ik een enorme piek in verbruik, waardoor de grafiek niet leesbaas meer is :|

[Afbeelding]
(als ik verbruik schuifje uitzet, schaalt de grafiek helaas niet)

Meer mensen die issues hebben met uitlezen van de CT-Ringen?
Daarnaast; is het mogelijk zelf die piek uit de grafiek te verwijderen?

Ik had hetzelfde issue, zag negatieve waardes op 2 fases, bleek dat ergens 2 fases omgewisseld waren, dit aangepast en opnieuw de productie/consumptie ingesteld.

Nu werkt alles naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Nu online
Load with Solar is nodig als de CT klemmen aan de consumptie kant ook de PV productie te "zien" krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-06 18:51
jeroen3 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:47:
Dit is wel een goeie. Kan dit niet in de TS?

Ik sta namelijk ook op het punt om CT's te passen, maar heb nog geen metered. Weer eruit halen in de tussentijd :X

Maar: hoe werkt dit dan als de gateway-groep uitvalt?
Pagina: 1 ... 67 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica