Dit kan je zelf doen via Enlighten: Menu > Account > My Access ControlMiersel schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:03:
[...]
Maar dat moet de installateur (degene die nu al installateurstoegang heeft) dan doen?
Welke moet ik dan kiezen?Glashelder schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:56:
[...]
Volgens mij kunnen ze dat helemaal niet voorkomen. Jij kan gewoon bij Enphase een installateursaccount aanmaken en jezelf (je installateursaccount) toegang verlenen.
:strip_exif()/f/image/R1O9Z3fmRpd1RNyslcak1xqN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
@Panzer_V de bovenste optie 'Ik wil een nieuw zonne-energiebedrijf registreren bij Enphase'
Maar ik heb geen KVK nummer…..hoe doen jullie dat dan?Thomasvt schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:17:
@Panzer_V de bovenste optie 'Ik wil een nieuw zonne-energiebedrijf registreren bij Enphase'
@Panzer_V zie vanaf pagina 32 van de Solar Bouwmarkt Enphase handleiding.
https://cdn.webshopapp.co...andleiding-v51-nov-20.pdf
Je kan gewoon fictief invullen, zo min mogelijk.
Heb ik destijds ook gedaan.
EDIT: Anders pak je de Amerikaanse versie, hoef je geen KVK in te vullen:
https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/registration
https://cdn.webshopapp.co...andleiding-v51-nov-20.pdf
Je kan gewoon fictief invullen, zo min mogelijk.
Heb ik destijds ook gedaan.
EDIT: Anders pak je de Amerikaanse versie, hoef je geen KVK in te vullen:
https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/registration
[ Voor 37% gewijzigd door Pazo op 25-04-2023 20:23 ]
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Dankje. Ik vraag me af of Marvin van de Wiel wellicht een interpretatie doet vanuit USA of dat zijn document bedoeld als in relatie tot de batterijen. Ik heb documentatie nog niet kunnen vinden. Hooguit dat deze door Enphase telkens opgenomen is in ontwerpen/documentatie omdat ze dit natuurlijk wel adviseren.Pazo schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:06:
EDIT:
Mbt de Q-relay heb ik gelezen in de IQ8 & IQ Battery Roadshow presentatie, pagina 19. Maar het wordt verder niet toegelicht.
Ja dat zou kunnen. Ik haal het wel weg uit de TS, wellicht als er later meer duidelijkheid komt kan het er altijd nog in. Aangezien de IQ7 ook zonder werkt, zou het logisch zijn dat de IQ8 serie dat ook kan.mgizmo schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:31:
[...]
Dankje. Ik vraag me af of Marvin van de Wiel wellicht een interpretatie doet vanuit USA of dat zijn document bedoeld als in relatie tot de batterijen. Ik heb documentatie nog niet kunnen vinden. Hooguit dat deze door Enphase telkens opgenomen is in ontwerpen/documentatie omdat ze dit natuurlijk wel adviseren.
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
@Pazo , het is gelukt. Even hypothetisch nu….stel ik wil de software van de gateway updaten. Hoe doe ik dat dan?
Zou volgens mij via de installer toolkit app kunnen, maar met een bedrijfsaccount dan je ook inloggen op het System Dashboard, waarbij je dan een tabje 'System Diagnostics' hebt, en daar kan je update forceren. Maar daar heb ik nog niet op durven te klikken, dus weet nog niet zeker wat de exacte uitkomst zal zijnPanzer_V schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:39:
@Pazo , het is gelukt. Even hypothetisch nu….stel ik wil de software van de gateway updaten. Hoe doe ik dat dan?
Zie Pazo in "Het grote Enphase topic", en dan het laatste screenshot.
EDIT:
Vind net deze pagina: https://support.enphase.c...ystem-diagnostics-toolkit
En daar staat bij Force Update: Force the update of an IQ System Controller or IQ Battery
Dus dan zou dat niets met de IQ Gateway of Micro inverters doen.
Maar met de Installer Toolkit app kan je ook een update installeren als deze beschikbaar is. Forceren kan niet, dan kan volgens mij alleen Enphase zelf.
[ Voor 24% gewijzigd door Pazo op 25-04-2023 21:10 ]
Ik heb een grote update gedaan in de TS, met name het kopje Monitoring onderhanden genomen. Heb o.a. de verschillende websites / apps / dashboards kort behandeld.
Oh haha, dat is wel heel geniaal! Ga ik deze week proberen.Thomasvt schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:16:
[...]
Nee, gewoon installateurs account maken op een ander email-address dan je al bestaande Enphase account.
En vervolgens deze toevoegen aan de bedrijven die toegang hebben tot je installatie
[Afbeelding]
Sinds gisteren doen de panelen het, eerst een update van de Envoy en de Micro Omvormers (IQ8M) en toen gingen ze het doen. 6 West +-260* en 5 Oost +-80*. Op dit moment een opbrengst van totaal +-1000W(geen zon) waarbij ik in de toolkit app zie dat de panelen op oost nu 266W opbrengen. Ben benieuwd wanneer deze op de max van de omvormers staan. Panelen zijn 450W.
Kennen jullie het fenomeen dat 'stroom eraf' = 'error in Enlighten'? (mijn meter werd vandaag vervangen).
De live productie werkt prima, maar de gemeten productie (grafiek) klopt niets meer van. Voor de stroomstoring wel, daarna niet meer. Lijkt me een beetje raar dat de Enphase software hier niet mee overweg kan, daar de gegevens al in de cloud zouden moeten staan en een stroomstoring alleen een 'gat' gedurende power-off zou moeten tonen.
Ik meld het nog wel bij mijn installateur, omdat ik denk dat dit weleens een bug zou kunnen zijn...
De live productie werkt prima, maar de gemeten productie (grafiek) klopt niets meer van. Voor de stroomstoring wel, daarna niet meer. Lijkt me een beetje raar dat de Enphase software hier niet mee overweg kan, daar de gegevens al in de cloud zouden moeten staan en een stroomstoring alleen een 'gat' gedurende power-off zou moeten tonen.
Ik meld het nog wel bij mijn installateur, omdat ik denk dat dit weleens een bug zou kunnen zijn...
Misschien een 'inschakel' piekwaarde die de grafiek 'omzeep' heeft geholpen (x of Y waarde). Mogelijk hersteld alles zich na een aantal uren.kdekker schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:53:
Kennen jullie het fenomeen dat 'stroom eraf' = 'error in Enlighten'? (mijn meter werd vandaag vervangen).
Je hebt best kans dat het einde dag met terugwerkende kracht weer goed is. Soms heeft Enlighten wel eens een algemene storing, dan klopt er gedurende de dag weinig van en einde dag is alles weer goed. Zou dus nog even afwachten.
Ik sta op het punt 12x Jinko 430wp panelen te laten installeren icm IQ8+ (1fase). Volgens de sheet uit de OP gaat dat prima, maar volgens het advies van Solarbouwmarkt kan ik beter de IQ8M nemen? Klopt dat?
Kan het zijn dat er een mismatch is ontstaan tussen de drie fases?kdekker schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:53:
(even de aanname dat er een drie fasemeterkast is)
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Ik wil binnenkort een keuze maken voor een zonnepanelen. Krijg nu verschillende offertes.
Na veel lezen in dit forum en veel gesprekken met de verschillende leveranciers, is het kiezen tussen twee verschillende opties wat mij betreft.
Situatie:
/f/image/CMwiXdRbmv9mPmc8soNW6qSH.png?f=fotoalbum_large)
Schuin dak op zuid oost. Klein beetje schaduwwerking vanwege twee schoorstenen.
Ik wil graag een schaalbaar systeem ivm warmtepomp of elektrische auto in de toekomst.
Ik kijk daarom vooral naar systeem met Mico-omvormers.
We zouden 4500Kw ongeveer op willen wekken. Iets meer vind ik geen probleem. Daarom ben ik bij aantal leveranciers op 12 panelen uitgekomen. Kunnen op het dak in 2 groepen van 6 worden gelegd.
Ik heb twee offertes waarmee ik verder zou willen:
1: 12 panelen Jinko 420 Wp met 12 Enphase IQ8M micoromvormers.
2. 12 panelen Jinko 430 WP met 6 DS3 microomvormers. Deze is E400,- goedkoper dan optie 1.
Ik heb veel gelezen over de IQ8 en DS3 omvormers, maar kan daar als leek geen doorslaggevend argument uithalen. Wellicht iemand anders wel?
Ik hoor het graag. Alvast hartelijk dank!
Na veel lezen in dit forum en veel gesprekken met de verschillende leveranciers, is het kiezen tussen twee verschillende opties wat mij betreft.
Situatie:
/f/image/CMwiXdRbmv9mPmc8soNW6qSH.png?f=fotoalbum_large)
Schuin dak op zuid oost. Klein beetje schaduwwerking vanwege twee schoorstenen.
Ik wil graag een schaalbaar systeem ivm warmtepomp of elektrische auto in de toekomst.
Ik kijk daarom vooral naar systeem met Mico-omvormers.
We zouden 4500Kw ongeveer op willen wekken. Iets meer vind ik geen probleem. Daarom ben ik bij aantal leveranciers op 12 panelen uitgekomen. Kunnen op het dak in 2 groepen van 6 worden gelegd.
Ik heb twee offertes waarmee ik verder zou willen:
1: 12 panelen Jinko 420 Wp met 12 Enphase IQ8M micoromvormers.
2. 12 panelen Jinko 430 WP met 6 DS3 microomvormers. Deze is E400,- goedkoper dan optie 1.
Ik heb veel gelezen over de IQ8 en DS3 omvormers, maar kan daar als leek geen doorslaggevend argument uithalen. Wellicht iemand anders wel?
Ik hoor het graag. Alvast hartelijk dank!
Wat is het prijsverschil tussen de twee micro's?Ahmi schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:11:
Ik sta op het punt 12x Jinko 430wp panelen te laten installeren icm IQ8+ (1fase). Volgens de sheet uit de OP gaat dat prima, maar volgens het advies van Solarbouwmarkt kan ik beter de IQ8M nemen? Klopt dat?
Iq8+ met 300VA kan prima. Topt op de mooiste dagen misschien wat af, maar de vraag is of dat opweegt tegen de meerprijs van de IQ8M met 330VA. Misschien nog heel even wachten op de IQ8MC, die kan er elk moment komen. Die heeft ook 330VA maar een beter spanningsbereik en zal eerder starten. De MC lijkt mij een sweet spot te worden qua IQ8 micro. Maar, even kijken wat de prijs doet. Als het verschil €40-50 per micro is ga je het niet terugverdienen.
@edegroot1973 Je bent hier in het Enphase topic, dus wat zullen we hier aanraden?
Ken het DS systeem niet dus kan er weinig over zeggen. Anders even een apart topic openen voor advies.
[ Voor 10% gewijzigd door Pazo op 26-04-2023 13:44 ]
De vorige keer werkte het de dag erna wel, maar de grafiek herstelde zich niet. Er zit idd een hoge 'consumed' piek (40kWh). Die lijkt me een beetje over-the-top (ik kan me niet voorstellen dat met het wisselen van de meter zo'n hoge piek oplevert). Hopelijk zit het idd morgen weer goed. Is dit een bug of een feature (i.c.m. Metered Envoy meter met meetspoelen?Ies Korpershoek schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:09:
[...]
Misschien een 'inschakel' piekwaarde die de grafiek 'omzeep' heeft geholpen (x of Y waarde). Mogelijk hersteld alles zich na een aantal uren.
Het is idd een 3-fase meterkast, met metered Envoy...En waar de 'toppen' normaal onder de 1kWh per kwartier zitten zal een top van nu (zie ook mijn andere post) van 40kWh de schaal zo wegdrukken, dat je de rest niet meer ziet. Zie plaatje:Eddie_ schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:14:
[...]
Kan het zijn dat er een mismatch is ontstaan tussen de drie fases?
(even de aanname dat er een drie fasemeterkast is)
:strip_exif()/f/image/SS4upFKIxf3tUiRRI5zv8lrq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door kdekker op 26-04-2023 14:09 . Reden: Plaatje erbijg ]
Dank voor deze post. We waren al een poos op zoek naar het verschil tussen deze 2 omvormersPazo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:41:
[...]
Wat is het prijsverschil tussen de twee micro's?
Iq8+ met 300VA kan prima. Topt op de mooiste dagen misschien wat af, maar de vraag is of dat opweegt tegen de meerprijs van de IQ8M met 330VA. Misschien nog heel even wachten op de IQ8MC, die kan er elk moment komen. Die heeft ook 330VA maar een beter spanningsbereik en zal eerder starten. De MC lijkt mij een sweet spot te worden qua IQ8 micro. Maar, even kijken wat de prijs doet. Als het verschil €40-50 per micro is ga je het niet terugverdienen.
@edegroot1973 Je bent hier in het Enphase topic, dus wat zullen we hier aanraden?
Ken het DS systeem niet dus kan er weinig over zeggen. Anders even een apart topic openen voor advies.
Dat staat letterlijk in de TS, keurig tabelletje onder IQ8Sjamo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:08:
[...]
Dank voor deze post. We waren al een poos op zoek naar het verschil tussen deze 2 omvormers
Is er een ik kruip stiekem onder de tafel weg smiley? Excuus, overheen gelezen dus.Pazo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:23:
[...]
Dat staat letterlijk in de TS, keurig tabelletje onder IQ8
Helder, dank hiervoor. Ik ga de vraag neerleggen, maar zie idd bij de online aanbieders bijna 50 eur prijsverschil.Pazo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:41:
[...]
Wat is het prijsverschil tussen de twee micro's?
Nee, maarSjamo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:25:
[...]
Is er een ik kruip stiekem onder de tafel weg smiley? Excuus, overheen gelezen dus.

Ok, dit is wel de meest elegante manier om volledige toegang te krijgen tot je eigen systeem, thanks!Thomasvt schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:16:
[...]
Nee, gewoon installateurs account maken op een ander email-address dan je al bestaande Enphase account.
En vervolgens deze toevoegen aan de bedrijven die toegang hebben tot je installatie
[Afbeelding]
@Ies Korpershoek, denk gewoon de Metered laten installeren dus, zelf de CT's plaatsen en via deze weg configureren.
@Pazo, misschien een idee om hetvolgende op te nemen in de TS?
Zelf controle nemen over geïnstalleerd systeem
Wanneer je zonnepalenen zijn geïnstalleerd door een installateur krijg je doorgaans een gebruikersaccount bij Enphase. Dit account is erg gelimiteerd, en als Tweaker wil je natuurlijk aan alle knoppen kunnen draaien. Je eigen systeem in volledig eigen beheer krijgen is gelukkig erg eenvoudig.- Maak bij Enphase een Installateursaccount aan: https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/ registration Vezin een leuke bedrijfsnaam en vul een apart email-adres in. Als je geen KvK nummer hebt, vul je een ander land in. Je kunt eerst NL selecteren en je adres invullen, vervolgens land op Luxemburg zetten om de KvK te ontwijken.
- Ga naar je gebruikersaccount toe, selecteer Account -> My Access Control, en voeg daar het email-adres van je nieuwe installateursaccount.
- Selecteer vervolgens jezelf als "PV System Maintainer"
- Ga naar je installateurspagina, daar kun je nu jouw systeem volledig configureren
/f/image/7O47PdJUtVOvg9oB3s9MMB1x.png?f=fotoalbum_large)
Daar is ook te vinden dat onderstaande op 1 gateway niet kan:Sjamo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:25:
[...]
Is er een ik kruip stiekem onder de tafel weg smiley? Excuus, overheen gelezen dus.
IQ7 mixen met IQ8:Sjamo schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:58:
[...]
......
Wij hebben nu 3x 25A aansluiting
We hebben nu op fase 1 ons huidige zonnepanelensysteem (1f-aansluiting, 8xpanelen, 8x iq7+).
Op fase 3 gaan we aansluiten een 2e zonnepanelen systeem (1f-aansluiting, 4 panelen, oost west aansluiting, 4x iq8+/m).
.....
Q2: Kan ik verschillende modellen micro omvormers met elkaar combineren?
....
De nieuwe IQ8 micro omvormers kunnen niet in combinatie met andere series gebruikt worden! Indien je dus al een systeem met IQ7 hebt liggen, kan je niet uitbreiden met IQ8. Dit komt omdat bij de installatie van de Envoy / IQ Gateway de juiste software wordt gedownload / geïnstalleerd, en die is voor de IQ7 en IQ8 verschillend (ander protocol). Mocht je echt een IQ8 systeem naast je IQ7 systeem willen installeren, dan zul je deze een eigen Envoy / IQ Gateway en Q-relais moeten geven.
@Zwartoog het staat al zo, wel wat korter, beschreven in de TS onder kopje Monitoring. Maar ik vind je stappenplan wel goede info. Ik denk dat ik het ga opnemen in de FAQ. Thanks 
@ardvark99 eerder is gezegd door @Sjamo :
Wij willen dit graag aanvullen met 4x Hyundai 430 shingled black met enphase iq8+ of de m, dat moeten we nog bekijken. En dan aansluiten met eigen envoy standaard en relais etc, op een andere fase in onze groepenkast.
@ardvark99 eerder is gezegd door @Sjamo :
Wij willen dit graag aanvullen met 4x Hyundai 430 shingled black met enphase iq8+ of de m, dat moeten we nog bekijken. En dan aansluiten met eigen envoy standaard en relais etc, op een andere fase in onze groepenkast.
[ Voor 42% gewijzigd door Pazo op 26-04-2023 15:45 ]
Oh haha, denk ergens gemist tussen jouw updates van de TS doorPazo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:41:
@Zwartoog het staat al zo, wel wat korter, beschreven in de TS onder kopje Monitoring. Maar ik vind je stappenplan wel goede info. Ik denk dat ik het ga opnemen in de FAQ. Thanks
Fijn om nu zelf bij de spullen te kunnen. Laat ik m'n kWh meter misschien toch zitten en ga voor de metered
@Zwartoog Zit even bij mijn eigen toegangscontrole te kijken, en het gekke is dat ik mijn 'eigen' bedrijf niet als onderhoudsmonteur kan toevoegen zoals jij wel kan in je screenshot. Kan alleen Enphase aanklikken.
Wel gek want ik kan dus alles. Misschien is het wel omdat ik een DHZ account heb, en geen (standaard) eigenaarsaccount.
Wel gek want ik kan dus alles. Misschien is het wel omdat ik een DHZ account heb, en geen (standaard) eigenaarsaccount.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kbj3oWh7L3tK4YLEaURVTENR.jpg?f=user_large)
Zit nu in Enlighten maar kan geen 'my access control' vinden onder 'Account'. Kan wel een system toevoegen, maar dat heeft mijn installateur al gedaan en lijkt me niet de bedoeling.Thomasvt schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:32:
[...]
Dit kan je zelf doen via Enlighten: Menu > Account > My Access Control
Heb je wellicht een schermafbeelding die het wat duidelijker maakt?
Edit: sorry

[ Voor 7% gewijzigd door Miersel op 26-04-2023 21:34 ]
@Miersel Ja deel die schermafbeelding maar even.
Weet niet wat voor account @Zwartoog heeft, maar ik heb / had al een DHZ account, dus heb nooit een standaard huiseigenaar account gehad. Jij hebt dat wel @Miersel ?
EDIT: De edits achterhalen de vraag, haha
Dus je ziet het wel?
Heb de stappen net toegevoegd aan de FAQ (vraag 14).
Ik heb trouwens 'installateursaccount' aangepast naar 'bedrijfsaccount'. Want een installateursaccount kan je niet zo maar aanmaken, daarvoor moet een bedrijf je toelaten / uitnodigen.
Weet niet wat voor account @Zwartoog heeft, maar ik heb / had al een DHZ account, dus heb nooit een standaard huiseigenaar account gehad. Jij hebt dat wel @Miersel ?
EDIT: De edits achterhalen de vraag, haha
Dus je ziet het wel?
Heb de stappen net toegevoegd aan de FAQ (vraag 14).
Ik heb trouwens 'installateursaccount' aangepast naar 'bedrijfsaccount'. Want een installateursaccount kan je niet zo maar aanmaken, daarvoor moet een bedrijf je toelaten / uitnodigen.
[ Voor 42% gewijzigd door Pazo op 26-04-2023 21:50 ]
Ja, mijn installateur heeft een eigenaarsaccount aangemaakt. Daarin kun je een emailadres invullen aan wie je toegang wilt geven. Dus de juiste stappen zijn:
- iinstallateursbedrijfsaccount aanmaken, vervolgens uitloggen
- inloggen met je eigenaarsaccount en toegang geven aan het emailadres van je installateursbedrijfsaccount. Vervolgens uitloggen
- inloggen met je installateursbedrijfsaccount. Dan staat het systeem onder de menu-optie ' systems'.
[ Voor 33% gewijzigd door Miersel op 26-04-2023 22:09 ]
Alleen maak je een bedrijfsaccount aan, geen installateursaccount 
Iedereen hier zegt vaak installateursaccount (incl ik), maar je maakt een bedrijfsaccount aan (optie 1 bij de registratie). Heb het in de FAQ wel als bedrijfsaccount verwoord.
Iedereen hier zegt vaak installateursaccount (incl ik), maar je maakt een bedrijfsaccount aan (optie 1 bij de registratie). Heb het in de FAQ wel als bedrijfsaccount verwoord.
Inderdaad eerste optie, heb het aangepastPazo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:04:
Alleen maak je een bedrijfsaccount aan, geen installateursaccount
Mooie gelegenheid om je te bedanken voor het delen van al je kennis @Pazo
Thanks. And it keeps growingMiersel schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:10:
Mooie gelegenheid om je te bedanken voor het delen van al je kennis @Pazo, heb er veel van geleerd!
De TS is het afgelopen jaar zoveel uitgebreid, zoveel bijgekomen. Mede mogelijk gemaakt door de input hier!
Vreemd. Ik heb wel nog een tussenstap gedaan, maar die haalde bij mij niets uit. Misschien is hij toch essentiëel.Pazo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:20:
@Zwartoog Zit even bij mijn eigen toegangscontrole te kijken, en het gekke is dat ik mijn 'eigen' bedrijf niet als onderhoudsmonteur kan toevoegen zoals jij wel kan in je screenshot. Kan alleen Enphase aanklikken.
[Afbeelding]
Onder Installer, ga naar het "tandwieltje" voor het overzicht. Onderaan kun je ook jezelf als "PV System Maintainer" zetten:
/f/image/9xTOeE71YwPj2gmhHhOCQHCv.png?f=fotoalbum_large)
Dat deed bij mij niets, ik moest toen nogmaals in mijn gebruikersaccount mijzelf nog een keer kiezen. Wie weet helpt het?
Ik had gewoon een eindgebruikersaccount, door de installateur voor mij aangemaakt.Pazo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:43:
Ik heb een Enphase systeem.
Maar hoe werkt het als ik om mn schuur in de tuin nog 2 panelen wil. Dit is geen aparte kabel maar bestaande groep.
Zit de Envoy dit en hoe zeker je zoiets af? Een Q relais met aparte automaat?
Maar hoe werkt het als ik om mn schuur in de tuin nog 2 panelen wil. Dit is geen aparte kabel maar bestaande groep.
Ik zou de MC pakken. De M is uitlopend en kan maar tot 12A terwijl de MC tot 14A kan. Prijs is volgens mij hetzelfde.Ahmi schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:11:
Nee dat ziet de Envoy niet als het systeem goed is aangelegd (ferrietring op de fase blokkeert communicatie naar de rest van de meterkast). Eigenlijk heb je hiervoor met Enphase wel een aparte kabel nodig die je aansluit ofwel op je bestaande voedende groep, of je zet er eentje naast.Remco Tr schreef op woensdag 26 april 2023 @ 23:39:
Ik heb een Enphase systeem.
In theorie zou je de ferrietring kunnen verplaatsen.. maar volgens mij zeggen de normen ook iets over het mixen van verbruikers en opwekkers. Volgens mij mag dat eigenlijk niet..
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
De MC zie ik momenteel online maar bij 1 aanbieder en is ruim 50EUR duurder als de IQ8plus. 50x12 is een flink bedrag.DjVe schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:16:
[...]
Ik zou de MC pakken. De M is uitlopend en kan maar tot 12A terwijl de MC tot 14A kan. Prijs is volgens mij hetzelfde.
Volgens mij vergis je je:Ahmi schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:48:
[...]
De MC zie ik momenteel online maar bij 1 aanbieder en is ruim 50EUR duurder als de IQ8plus. 50x12 is een flink bedrag.
iQ8+ €119
IQ8M €132
IQ8MC €140
Heb je een link?DjVe schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:07:
[...]
Volgens mij vergis je je:
iQ8+ €119
IQ8M €132
IQ8MC €140
Die IQ8MC komen nu zo'n beetje beschikbaar, dus kan nog 1-2 weken duren voor ze overal in de shops komen.
Installateurs nieuwsbrief april 2023 zojuist in de mail, staat een hoop interessante info in.
Ook online in te zien: https://enphase.com/installers/news/2023-04 (even Europe aanklikken en dan NL).
Eens kijken of er nog iets tussen staat wat we nog niet weten
Ook online in te zien: https://enphase.com/installers/news/2023-04 (even Europe aanklikken en dan NL).
Eens kijken of er nog iets tussen staat wat we nog niet weten
Ik ben voornemens om de Enphase Batterij T10 aan te schaffen. Kan deze gewoon in de berging tussen de voedingskabel gezet worden, met hierbij de kennis dat de Envoy zich in huis bevind in de meterkast? Verneem graag zodat ik wat voorkennis kan vergaren
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
@Rob roelofs 1 Ligt er aan wat je bedoelt met "tussen de voedingskabel" zetten. Ook ligt het natuurlijk aan de afstand tussen de metered en de locatie van de batterij.
@Pazo Reverse polarity indien de CT spoelen verkeerd om gemonteerd zijn (of bestond die optie al?).
@Pazo Reverse polarity indien de CT spoelen verkeerd om gemonteerd zijn (of bestond die optie al?).
Volgens mij niet. Maar werkt alleen vanaf Gateway versie 7 of hoger las ik.Eddie_ schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:10:
De verbinding tussen de gateway en IQBattery gaat via zigbee en het bereik valt tegen. Het beste is om binnen 10 meter te blijven. Let er ook even op dat de 10T eigenlijk een enkelfase accu is. Deze is wel met enige modificaties om te bouwen naar 3x3,5 kWh.Rob roelofs 1 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:53:
Ik ben voornemens om de Enphase Batterij T10 aan te schaffen. Kan deze gewoon in de berging tussen de voedingskabel gezet worden, met hierbij de kennis dat de Envoy zich in huis bevind in de meterkast? Verneem graag zodat ik wat voorkennis kan vergaren
Daarnaast komt er vanaf 1mei een prijsverhoging van 10% op de IQbattery. De garantietermijn gaat dan overigens ook omhoog naar 15 jaar.
Bij de communicatiekit van de Encharge zit een range extender. Eventueel kun je een USB range extender gebruiken.
[ Voor 29% gewijzigd door Eddie_ op 27-04-2023 12:33 ]
Ja dat staat hier: https://support.enphase.c...ransformator-CT-omdraaienEddie_ schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:10:
Wel handig om te weten, maar inderdaad alleen voor v7.
Deze functie wordt ondersteund door Gateway versie 7.x en hoger.
Na het verbreken van het contract met de installateur. Zit ik steeds meer op het spoor om het zelf te doen. Ik heb mijn 'boodschappenlijstje' bij verschillende leveranciers omgezet in een kostenoverzicht. Er zijn behoorlijke prijsverschillen voor het geheel en zeker in transportkosten. Gisteren en vanmorgen heb ik het net afgestruind over het onderwerp 'ballast' maar blijkt een lastig onderwerp. Per set van 2 panelen in portrait kom ik op 80 - 150 kg (woon in zone II). Als ik op het dak bij de buren lijk ligt daar, per vergelijkbare set, 210 kg.
Ik ben voornemens Blubase te gebruiken met kop- en zijplaten. Bij veel verkoopkanalen staat daar 36kg per paneel in mijn geval zou dat 72 kg zijn? Wat kan ik nu het beste aanhouden?
Ik ben voornemens Blubase te gebruiken met kop- en zijplaten. Bij veel verkoopkanalen staat daar 36kg per paneel in mijn geval zou dat 72 kg zijn? Wat kan ik nu het beste aanhouden?
Hoe hoog komen de panelen? Ik kan wel een Blubase berekening voor je maken. Ervaring leert bij twee panelen plat dak, gekoppeld aan elkaar, is 32 kg per paneel meer dan voldoende.
sorry, +/- 9 meter plat dak. dichte bewoning in de directe omgeving en een hoge bomenrij in het westen op 80 meter Panelen komen in een zuid opstelling. De panelen zijn niet verbonden het is 3x2 op +/- 2m van elkaar ivm aircounitsEddie_ schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:54:
Hoe hoog komen de panelen? Ik kan wel een Blubase berekening voor je maken. Ervaring leert bij twee panelen plat dak, gekoppeld aan elkaar, is 32 kg per paneel meer dan voldoende.
[ Voor 12% gewijzigd door Ies Korpershoek op 27-04-2023 12:58 ]
Even er vanuit gaande: twee keer zelfde kant opgericht: 27kg per paneel. Ben uitgegaan van panelen van 18kg en 1769x1052x35 paneelmaat
Bedankt, ga ik daar mee werken.Eddie_ schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:01:
Even er vanuit gaande: twee keer zelfde kant opgericht: 27kg per paneel. Ben uitgegaan van panelen van 18kg en 1769x1052x35 paneelmaat
Uiteraard mag je altijd meer ballast gebruiken. Liever meer dan te weinig.
Ja dat had ik ook al in gedachte, Als ik de ballast bak van Blubase vol maak met straatstenen 20x10x10 - 4kg kom ik op 40 kg per paneel. Eventueel nog een paar extra in een tweede laag.Eddie_ schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:04:
Uiteraard mag je altijd meer ballast gebruiken. Liever meer dan te weinig.
Bij ons zijn vorige week de panelen en de metered geïnstalleerd. Helaas had de elektricien niet de vier extra CT spoelen bij zich. Hier komt hij over twee weken voor terug. De elektricien had weinig ervaring met de metered. Dus ik wil zelf ook een beetje opletten of alles wel goed gaat. Nu heb ik daar nog een aantal vragen over:
1. Bij de tips van de topic starter staat dat het achteraf veel meer werk is om de CT spoelen te installeren. Zijn er dan nog extra dingen waar ik op moet letten gezien we het nu achteraf moeten doen? Of kan gewoon de installatiehandleiding gevolgd worden en is het extra werk met name het open maken van de kast en eventueel zaken verplaatsen voor ruimte?
2. Stel dat er toch te weinig ruimte is voor alle CT spoelen. Is het dan een optie om de spoelen alleen voor het verbruik te plaatsen? Opbrengst kan ik al zien via de Enlighten.
3. Moet je voor rapportage via de CT spoelen wel een WIFI aansluiting hebben? Nu is de metered aangesloten met een vaste kabel op een router met Internet verbinding. Dit werkt perfect. Werkt dit met de CT spoelen hetzelfde? Ik kan me voorstellen dat voor real time rapportage er dan veel meer data naar een Enphase server moet.
4. Komt de rapportage van de CT spoelen naast de data van de Enlighten? Dus via enlighten heb ik nog steeds de mogelijkheid om data per zonnepaneel te bekijken. En via de nieuwe "CT spoel rapportage" zie ik het per fase draad?
Ik hoor het graag.
1. Bij de tips van de topic starter staat dat het achteraf veel meer werk is om de CT spoelen te installeren. Zijn er dan nog extra dingen waar ik op moet letten gezien we het nu achteraf moeten doen? Of kan gewoon de installatiehandleiding gevolgd worden en is het extra werk met name het open maken van de kast en eventueel zaken verplaatsen voor ruimte?
2. Stel dat er toch te weinig ruimte is voor alle CT spoelen. Is het dan een optie om de spoelen alleen voor het verbruik te plaatsen? Opbrengst kan ik al zien via de Enlighten.
3. Moet je voor rapportage via de CT spoelen wel een WIFI aansluiting hebben? Nu is de metered aangesloten met een vaste kabel op een router met Internet verbinding. Dit werkt perfect. Werkt dit met de CT spoelen hetzelfde? Ik kan me voorstellen dat voor real time rapportage er dan veel meer data naar een Enphase server moet.
4. Komt de rapportage van de CT spoelen naast de data van de Enlighten? Dus via enlighten heb ik nog steeds de mogelijkheid om data per zonnepaneel te bekijken. En via de nieuwe "CT spoel rapportage" zie ik het per fase draad?
Ik hoor het graag.
Wat betreft een thuisaccu wil ik dan toch ook de Nederlandse Sessy vermelden.DjVe schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:26:
[...]
De verbinding tussen de gateway en IQBattery gaat via zigbee en het bereik valt tegen. Het beste is om binnen 10 meter te blijven. Let er ook even op dat de 10T eigenlijk een enkelfase accu is. Deze is wel met enige modificaties om te bouwen naar 3x3,5 kWh.
Daarnaast komt er vanaf 1mei een prijsverhoging van 10% op de IQbattery. De garantietermijn gaat dan overigens ook omhoog naar 15 jaar.
Per stuk 5Kwh, prijs 3350,-- (is 670,-- per Kwh). Wat kost de 10T per kwh?
Ik heb er twee hangen in de schuur, elektrakabel 5x4m2. Via eigen 3F-groep in meterkast. Sessy-1 op F2, en Sessy-2 op F3. Max twee sessy's per fase mogelijk, dus zes in totaal, en maakt 30Kwh. (sessy is ook in essentie 1f, heeft eigen omvormer, kan direct op AC en dus bij elke zonnesysteem).
Verbindingen via dongles met wifi of ethernetkabel, dus prima bereik. Ik gebruik alles bekabeld, snel en stabiel. Slimmelezer+ (marcel zuidwijk, ff googlen) op de P1-poort en alles in HomeAssistant.
Een van de dongles heeft de software om een Nul-Op-de-Meter laad en ontlaad strategie te doen. Later in het jaar komt er ook een handels-strategie waardoor je bij lage stroomprijzen automatisch oplaad, en bij hoge prijzen automatisch terugverkoopt. Uiteraard laden ze bij voldoende zon eerst de accu's op.
De sessy-topic hier op tweakers bekijken is zeker de moeite waard. Al flink wat gebruikers.
Het Sessy thuisaccu verzameltopic
Ik heb ook Enphase systeem met 23 panelen (400Wp, en IQ7+, meest zuid). Envoy standaard dus geen gedoe met ct-spoelen. Heb ik liggen vanaf 11 november 2022, en accu's vanaf Pasen 2023. Mijn stroomafrekening is deze week en heb dus meterstanden doorgegeven. Mijn eigen berekening zegt dat ik dit verbruiksjaar (april 2022 - april 2023) ga betalen voor 647Kwh stroom (totaal jaarverbruik ongeveer 3000Kw (geen warmtepomp aanwezig)). En dan had ik 's winters de accu's dus nog niet eens.
[ Voor 20% gewijzigd door KoQuest op 27-04-2023 13:50 ]
1. Kan mogelijk meer werk met zich meebrengen, is geheel afhankelijk van je meterkast. Bij initiële installatie is de meterkast toch al open. Dus heel veel meerwerk is het zeker niet.Johan909 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:27:
Bij ons zijn vorige week de panelen en de metered geïnstalleerd. Helaas had de elektricien niet de vier extra CT spoelen bij zich. Hier komt hij over twee weken voor terug. De elektricien had weinig ervaring met de metered. Dus ik wil zelf ook een beetje opletten of alles wel goed gaat. Nu heb ik daar nog een aantal vragen over:
Ik hoor het graag.
2.Als je de CT kunt plaatsen op de consumptie kant dan is dat prima. Productiekant zal ook niet echt een probleem opleveren lijkt mij, tenzij de bekabeling erg kort is. Indien je die nieuwste/kleinste CT's hebt zal het alleen maar gemakkelijker zijn.
3.Via LAN is helemaal goed, juich ik zelfs toe. Gewoon zo laten!
4. Je krijgt meer inzicht in productie/verbruik plus monitoring per paneel blijft zeker aanwezig.
@KoQuest Snelle zoekactie leert: Enphase 10T € 703 per kWh.
Gisteren heb ik zelf 12 panelen op het dak gelegd. Erg tevreden over het resultaat, maar ik krijg het maar niet werkend. Geen enkele IQ8+ micro omvormer wil communiceren met de Envoy S metered.
Situatie: 1 fase
12 x JA Solar 405
12 x IQ8+
2 strings van 6 op een juntion
En precies aangesloten zoals het installatieschema 'april 2023' op de voorpagina van dit forum.
De problemen die ik nu tegenkom (waarschijnlijk hebben ze met elkaar te maken)
- De 12 omvormers worden allen gedetecteerd door de Envoy, maar er vind geen communicatie plaats.
- Onderste led van de IQ relais brand rood
- Elke omvormer knippert rood
- Ik kan geen Nederlands netwerkprofiel instellen / vinden.
Alvast bedankt als iemand mij kan helpen.
12 x JA Solar 405
12 x IQ8+
En precies aangesloten zoals het installatieschema 'april 2023' op de voorpagina van dit forum.
- De 12 omvormers worden allen gedetecteerd door de Envoy, maar er vind geen communicatie plaats.
https://enphase.com/nl-nl...microinverter-installeertlogitechi schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:02:
Gisteren heb ik zelf 12 panelen op het dak gelegd. Erg tevreden over het resultaat, maar ik krijg het maar niet werkend. Geen enkele IQ8+ micro omvormer wil communiceren met de Envoy S metered.
12 x JA Solar 405
12 x IQ8+
Rode led op q-relais is zeker een aandachtspunt, netfrequentie niet goed! En heb je wel voldaan aan de installatievoorschriften die Enphase op dit moment aangeeft (zie post hierboven van @Herman1550 )?
[ Voor 7% gewijzigd door Eddie_ op 27-04-2023 16:24 ]
@Eddie_ Die stappen heb ik volledig doorlopen. Ik had de mogelijkheid om de Envoy enkele dagen eerder in de meterkast te installeren, dan de zonnepanelen. Hierdoor heb ik alles netjes kunnen updaten naar de laatste versie.
"A flashing red status light means that your AC grid is either not present or not within specification.". Check je Q-relais aansluiting nog eens heel goed. Grid en PV op de juiste manier aangesloten?
@Eddie_ Een foto maakt het misschien iets duidelijker. De YMVK kabel komt van de PV systemen af. Ongeveer 8 meter naar de junctionbox.
:strip_exif()/f/image/zFtKIkfxcZyp8fjtDFEpoOaH.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen ferrietringen? Je netfrequentie is niet goed, "zegt" je q-relais.
Theoretisch verder wel goed aangesloten maar absoluut niet netjes aangesloten.
Theoretisch verder wel goed aangesloten maar absoluut niet netjes aangesloten.
Geef ferrietringen inderdaad! Ik had ergens gelezen dat, dat alleen nodig is wanneer er veel ruis op de lijn zit. Volgens de Envoy is het ok. Maar ik zal ze gelijk installeren wanneer ze binnenkomen.
Ik had het een en ander losgehaald en een nieuwe YMVK kabel getest. Vandaar het zooitje.
Ik had het een en ander losgehaald en een nieuwe YMVK kabel getest. Vandaar het zooitje.
De IQ8M doet maximaal 330 VA.beyazz06 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:04:
Ik snap echt niets meer van Enphase..
De IQ8M had toch een max. uitgangsvermogen van 330 VA? Nou volgens Enphase is dit niet het geval, namelijk 300 VA: https://enphase.com/nl-nl...series/iq8m-microinverter
De IQ8MC is 330 VA.. Terwijl ik hier nog de datasheet heb liggen van de IQ8M waarin uitgangsvermogen 330 VA in staat..
Wat is nu waarheid?
Bij mij 6x 330 =1980.
De Enphase app zegt max 2,0 kW, de kWh meter van Homewizard max 1956 W.
Edit: IQ8M 325 watt continu x6 = 1950W
[ Voor 3% gewijzigd door MisterGV op 27-04-2023 18:40 ]
6 x 500Wp + IQ8M (3x zuid & 3x west platdak 8° diy)
Hoogvermogen panelen leveren vaak ook een hoge stroom. De 8 serie kan hogere stroom sterktes verwerken dan de 7 serie.Glashelder schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:49:
Ik heb bij mijn pa recentelijk zes 500WP panelen geplaatst met IQ7A micro's erachter. De productie lijkt prima te gaan, de rapportage gaat echter mis. In het log van de Envoy staat het vol met deze meldingen:
[...]
Wat
De micro produceert meer dan zou mogen? Kan het zijn dat de Envoy, die nog op R4.10.35 (6ed292) draait, te oude software heeft voor de IQ7A
Als ik bij de individuele micro's kijk dan produceren ze gewoon netjes wat ze zouden moeten produceren.
De 7A kan wel een een hoog vermogen (W) leveren met passende panelen: hogere spanning, stroom max. zo'n 10A.
In dit draadje is een tool waarbij je je paneelgegevens in kan vullen, daarna kan je zien welke micro's het best matchen.
Zoeken, even invullen en je bent weer wat wijzer 🙂
Is dat Q relais ook geschikt om 2 aders onder 1 klem aan te sluiten?logitechi schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:40:
@Eddie_ Een foto maakt het misschien iets duidelijker. De YMVK kabel komt van de PV systemen af. Ongeveer 8 meter naar de junctionbox.
Zo ja, zijn die aders naar de automaat dan niet een beetje kort om goed te controleren of ze goed vast zitten. Mochten ze nu ook een beetje onder spanning zijn gemonteerd (nee, niet de 230V spanning) dan is de kans groot dat ze naar verloop van tijd gaan loszitten met alle gevolgen van dien.
De micro’s leverden gewoon netjes hun maximale vermogen. Het was alleen de Envoy die die productie van die panelen niet accepteerde en ook niet doorstuurde naar Enlighten.MisterGV schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:36:
[...]
Hoogvermogen panelen leveren vaak ook een hoge stroom. De 8 serie kan hogere stroom sterktes verwerken dan de 7 serie.
De 7A kan wel een een hoog vermogen (W) leveren met passende panelen: hogere spanning, stroom max. zo'n 10A.
In dit draadje is een tool waarbij je je paneelgegevens in kan vullen, daarna kan je zien welke micro's het best matchen.
Zoeken, even invullen en je bent weer wat wijzer 🙂
Enphase heeft de firmware’s van de IQ7A’s inmiddels geupdate (dezelfde avond nog

Ik ben overigens zeker van deze gang van zaken, want niet alleen kon ik in de installer interface van de Envoy zien dat de IQ7A’s netjes aan hun max zaten, maar ook de slimme meter rapporteerde een grotere teruglevering dan Enlighten überhaupt aan productie liet zien
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Netjes toch! Mooi onder de euro/WpDaniel. schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:52:
Ik ben even benieuwd wat jullie er van vinden. Ik heb zelf de zonnepanelen geplaatst en vroeg me af of dit een redelijke prijs is voor het zelf plaatsen van de panelen. Inmiddels is de voorkant van het huis al af de laatste 5 panelen gaan er dinsdag op aan de achterkant van het huis.
11 zonnepanen 4900w op 11 iq8m wat de 16A vol maakt.
Totaalkosten inclusief meterkast (o.a. aardlekautomaat q-relay en 35m YMvK kabel 3x4) zijn €4557,54.
Is dit een redelijke prijs.
Hieronder het boodschappenlijstje wat ik allemaal heb gehaald.
Ik heb ook alles zelf gedaan en gunstig ingekocht incl. aanpassingen meterkast (extra kast geplaatst). Omdat m'n set kleiner is wegen de "vaste kosten" zwaarder, ik zit op €1,10 / Wp.
De error is weg, maar de grafiek blijft waardeloos. Door de piek van ca 40kWh (wat veel meer is dan je per kwartier kunt verstoken met 3x25A) is de rest onleesbaar. Zover ik weet kun je in Enlighten (noch de app, noch de web versie) de y-as/verticaal inzoomen. Doordat normaal gebruik (max 1.5kWh) zoveel lager is, is de grafiek nu volkomen onbruikbaar.Pazo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:50:
Je hebt best kans dat het einde dag met terugwerkende kracht weer goed is. Soms heeft Enlighten wel eens een algemene storing, dan klopt er gedurende de dag weinig van en einde dag is alles weer goed. Zou dus nog even afwachten.
Aangezien die 40kWh onrealistisch is, heb ik het idee dat de meerspoelen zich ergens in verslikken. Inschakelpieken? Lijkt me een bug. Maar goed, ik ga er niet vanuit dat mijn spanning er 1x in de week af blijft vliegen.
Overigens zie ik ook af en toe communicatie fouten naar Enphase (=bovenste lampje rood op de IQ gateway/Envoy).
Mooi dat het voorelkaar is.Glashelder schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:23:
[...]
De micro’s leverden gewoon netjes hun maximale vermogen. Het was alleen de Envoy die die productie van die panelen niet accepteerde en ook niet doorstuurde naar Enlighten.
Enphase heeft de firmware’s van de IQ7A’s inmiddels geupdate (dezelfde avond nog) en de rapportage lijkt nu wel te kloppen.
Ik ben overigens zeker van deze gang van zaken, want niet alleen kon ik in de installer interface van de Envoy zien dat de IQ7A’s netjes aan hun max zaten, maar ook de slimme meter rapporteerde een grotere teruglevering dan Enlighten überhaupt aan productie liet zien
Zelf heb ik ook 500wp panelen, bewust aan de IQ8M ivm hogere stroomsterkte.
Het zal per merk&type wel behoorlijk verschil maken dus een goede voorbereiding is het halve werk.
@kdekker dat is wel vervelend ja, mbt de leesbaarheid van de grafiek. Maar je daggrafiek ziet er nu wel goed uit? Want het was gisteren toch, die 40kWh? Er is zover ik weet geen optie / mogelijkheid om het te resetten, of aan te passen.
Mbt tot rode lampje op de Envoy: dat gebeurt vaker, hier ook, maakt verder niet uit. De Gateway heeft volgens mij niet constante verbinding met Enlighten / Enphase.
Mbt tot rode lampje op de Envoy: dat gebeurt vaker, hier ook, maakt verder niet uit. De Gateway heeft volgens mij niet constante verbinding met Enlighten / Enphase.
Klopt, dat was gisteren. Vandaag ziet alles er weer goed uit.Pazo schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:55:
@kdekker dat is wel vervelend ja, mbt de leesbaarheid van de grafiek. Maar je daggrafiek ziet er nu wel goed uit? Want het was gisteren toch, die 40kWh? Er is zover ik weet geen optie / mogelijkheid om het te resetten, of aan te passen.
IQ8 was helaas geen optie omdat er reeds 11 IQ7+ micro’s aanwezig warenMisterGV schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:51:
[...]
Mooi dat het voorelkaar is.
Zelf heb ik ook 500wp panelen, bewust aan de IQ8M ivm hogere stroomsterkte.
Het zal per merk&type wel behoorlijk verschil maken dus een goede voorbereiding is het halve werk.
Dat gaat vast prima met je opbrengst, je zal vandaag, de 27e, een mooie opbrengst hebben?!Daniel. schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:33:
Sinds gisteren doen de panelen het, eerst een update van de Envoy en de Micro Omvormers (IQ8M) en toen gingen ze het doen. 6 West +-260* en 5 Oost +-80*. Op dit moment een opbrengst van totaal +-1000W(geen zon) waarbij ik in de toolkit app zie dat de panelen op oost nu 266W opbrengen. Ben benieuwd wanneer deze op de max van de omvormers staan. Panelen zijn 450W.
Vandaag heb ik 14kwh met 6 panelen, de 19e had ik 15,6 kWh.
Van het weekend de meetspoelen eens uit/inschakelen.
Afgelopen week alles uitgezet ivm paar dagen weg. (op belangrijke elementen na)
Als ik naar het verbruik kijk van afgelopen dagen en vandaag, zie ik een (naar mijn idee) hoog verbruik. Ook viel mij vandaag een hoger verbruik tijdens zonuren terwijl er amper verbruikers zijn. (Zie afbeelding)
Iemand dit ook wel eens gezien?
Afgelopen week alles uitgezet ivm paar dagen weg. (op belangrijke elementen na)
Als ik naar het verbruik kijk van afgelopen dagen en vandaag, zie ik een (naar mijn idee) hoog verbruik. Ook viel mij vandaag een hoger verbruik tijdens zonuren terwijl er amper verbruikers zijn. (Zie afbeelding)
Iemand dit ook wel eens gezien?
:strip_exif()/f/image/W9Y1EiZISPYn2KWVd66HdGf8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door PurpleBlue op 27-04-2023 20:13 ]
Vandaag 12 stuks IQ8+ geinstalleerd. Helaas waren er 2 waarbij de DC aansluiting scheef was, ik kreeg de stekker er met geen mogelijkheid op. Jammer dat de kwaliteitscontrole blijkbaar niet zo goed is bij Enphase...
Nu heb ik er dus 10 actief. Even wachten op vervanging van de 2 foute.
Nu heb ik er dus 10 actief. Even wachten op vervanging van de 2 foute.
:strip_exif()/f/image/yvLqhUceYieOZkgyTE9jrfM3.jpg?f=fotoalbum_large)
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Dat is niet de bedoeling inderdaad! Ik had eerst een andere opstelling, met een aparte 6A groep voor de Envoy. Ik dacht dat hierdoor de afstand tussen de Envoy en de omvormers te groot werd en hierdoor het probleem zou hebben. De bovenstaande foto was enkel om te testen.mike123 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:55:
[...]
Is dat Q relais ook geschikt om 2 aders onder 1 klem aan te sluiten?
Zo ja, zijn die aders naar de automaat dan niet een beetje kort om goed te controleren of ze goed vast zitten. Mochten ze nu ook een beetje onder spanning zijn gemonteerd (nee, niet de 230V spanning) dan is de kans groot dat ze naar verloop van tijd gaan loszitten met alle gevolgen van dien.
@PurpleBlue je hebt 3 fase toch? Metered met CT spoelen? Eerste waar ik aan denk bij het zien van je grafiek is dat 1 van meetspoelen verkeerd om zit, en dus een verbruikswaarde meet ten tijde van productie.
@Microkid Oei dat is dus wel een zwak punt. Ik heb mijn IQ7 serie micro's nog met het verloopstuk, dus vergelijkbare aansluiting / stekker als die van de Q-cable. Die is veel robuster / sterker. Maar goed, alle micro's tegenwoordig (ook IQ7) zijn met de MC4 aansluiting.
@Microkid Oei dat is dus wel een zwak punt. Ik heb mijn IQ7 serie micro's nog met het verloopstuk, dus vergelijkbare aansluiting / stekker als die van de Q-cable. Die is veel robuster / sterker. Maar goed, alle micro's tegenwoordig (ook IQ7) zijn met de MC4 aansluiting.
Ik heb deze gebruikt om de balast te bepalen.Ies Korpershoek schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:52:
Na het verbreken van het contract met de installateur. Zit ik steeds meer op het spoor om het zelf te doen. Ik heb mijn 'boodschappenlijstje' bij verschillende leveranciers omgezet in een kostenoverzicht. Er zijn behoorlijke prijsverschillen voor het geheel en zeker in transportkosten. Gisteren en vanmorgen heb ik het net afgestruind over het onderwerp 'ballast' maar blijkt een lastig onderwerp. Per set van 2 panelen in portrait kom ik op 80 - 150 kg (woon in zone II). Als ik op het dak bij de buren lijk ligt daar, per vergelijkbare set, 210 kg.
https://zonnepaneel-info.nl/nl/ballasttabellen.html
Mijn set, 2 setjes van 3, op 2,5 meter hoog platdak, heb ik de constructie+balast ongeveer 250kg per 3 panelen excl. de panelen á 26kg/stuk.
Beter genoeg kg dan bij de buren in de tuin...
Oja, zo'n set helemaal zelf aanleggen is prima te doen. Voordeel is dat je de onderdelen bij diverse leveranciers kan shoppen, scheelt behoorlijk wat euro's.
Hoogwerker is aan te bevelen om je panelen en balast naar boven te krijgen.
Jeetje, al die tabellen en rekentools; ik heb bij mijn 4 panelen op het garage dak gewoon de kiezels die op het dak lagen in de bakken gegooid en verder niet meer naar gekeken, dacht dat zal vast voldoende zijn
:strip_exif()/f/image/mQROvPrPHpGSRzkiU1qn1VWi.jpg?f=fotoalbum_medium)
Maar goed, de 3 februari stormen van 2022 overleefd dus kennelijk ligt er genoeg in
:strip_exif()/f/image/mQROvPrPHpGSRzkiU1qn1VWi.jpg?f=fotoalbum_medium)
Maar goed, de 3 februari stormen van 2022 overleefd dus kennelijk ligt er genoeg in
Bij gebrek aan kiezels op m'n garage dak moest ik ff bepalen hoeveel opsluitbanden ik naar boven moest sjouwen 😉
Ik kon het Nederlandse netwerkprofiel ook niet vinden / instellen, alleen Noord Amerika stond erin.logitechi schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:02:
12 x JA Solar 405
12 x IQ8+
De helpdesk heeft het voor mij ingesteld, super geregeld!
Klopt, 3-Fase aansluiting. En inderdaad metered.Pazo schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:29:
@PurpleBlue je hebt 3 fase toch? Metered met CT spoelen? Eerste waar ik aan denk bij het zien van je grafiek is dat 1 van meetspoelen verkeerd om zit, en dus een verbruikswaarde meet ten tijde van productie..
Ik zal van het weekend kijken
Zo ver ik weet zitten de meetspoelen goed (bewust op gelet bij installatie, maar zal het controleren)
Ik denk zodra je 3 panelen meer had geplaatst dat je ook onder de euro uit zou komen.MisterGV schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:35:
[...]
Netjes toch! Mooi onder de euro/Wp
Ik heb ook alles zelf gedaan en gunstig ingekocht incl. aanpassingen meterkast (extra kast geplaatst). Omdat m'n set kleiner is wegen de "vaste kosten" zwaarder, ik zit op €1,10 / Wp.
De Enphase cloud loopt op dit moment vast bij mij maar tot 18.15 heb ik al 18.9kwh gemaakt. Dus zal denk ik vandaag wel de 20 geraakt hebben. Lijkt mij vrij netjes op een niet optimale dag.MisterGV schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:10:
[...]
Dat gaat vast prima met je opbrengst, je zal vandaag, de 27e, een mooie opbrengst hebben?!
Vandaag heb ik 14kwh met 6 panelen, de 19e had ik 15,6 kWh.
Inmiddels doet doe het weer en heb een opbrengst van 19,4 kWh gehaald de 27ste.
[ Voor 4% gewijzigd door Daniel. op 28-04-2023 01:11 ]
Wat vragen voor de ervaren mensen hier:
Een installatie is opgeleverd met 10 panelen met IQ8M micro-omvormers op een drie-faseaansluiting, met een drie-fase IQ-Relay. De IQ Gateway wordt gevoed via een enkele fase. Er zijn geen (CT) meetspoelen aangesloten. Verbruik van en levering aan het net kan gemeten worden via de energiemeter (P1).
• Zijn er nadelen/missende zaken aan het voeden van de IQ-Gateway via een enkele fase in een drie-fasesysteem? De handleidingen zijn wat dubbelzinnig over wat verplicht is en wat niet.
• De handleidingen noemen dat de installatie van meetspoelen om verbruik te meten optioneel zijn, maar het 'optionele' deel wordt nergens genoemd voor de meetspoelen die productie meten. Is dit verplicht? Voor elk type spoel (productie en verbruik), wat zijn de nadelen van het niet installeren?
Een installatie is opgeleverd met 10 panelen met IQ8M micro-omvormers op een drie-faseaansluiting, met een drie-fase IQ-Relay. De IQ Gateway wordt gevoed via een enkele fase. Er zijn geen (CT) meetspoelen aangesloten. Verbruik van en levering aan het net kan gemeten worden via de energiemeter (P1).
• Zijn er nadelen/missende zaken aan het voeden van de IQ-Gateway via een enkele fase in een drie-fasesysteem? De handleidingen zijn wat dubbelzinnig over wat verplicht is en wat niet.
• De handleidingen noemen dat de installatie van meetspoelen om verbruik te meten optioneel zijn, maar het 'optionele' deel wordt nergens genoemd voor de meetspoelen die productie meten. Is dit verplicht? Voor elk type spoel (productie en verbruik), wat zijn de nadelen van het niet installeren?
[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 28-04-2023 07:18 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Een IQ Gateway, standaard, wordt alleen maar gevoed middels één fase. Drie fase aansluiting op de IQ Gateway is nodig bij de metered uitvoering.
Meetspoelen geven je een beter inzicht in productie/consumptie t.o.v. een P1 meter. CT's zijn zeker niet verplicht en indien je dit wel wil maar je hebt een standaard uitvoering van de IQ Gateway dan zul je moeten investeren in de metered uitvoering.
Het is mogelijk bij een IQ Gateway Metered om alleen consumptie danwel productie te gaan meten.
Meetspoelen geven je een beter inzicht in productie/consumptie t.o.v. een P1 meter. CT's zijn zeker niet verplicht en indien je dit wel wil maar je hebt een standaard uitvoering van de IQ Gateway dan zul je moeten investeren in de metered uitvoering.
Het is mogelijk bij een IQ Gateway Metered om alleen consumptie danwel productie te gaan meten.
Ik was nog vergeten te vermelden: ik heb de metered uitvoering. Die is dus maar aangesloten via een enkele fase, maar alle micro-omvormers kunnen wel verbinding maken. Wat zijn mogelijke problemen als slechts een enkele fase is aangesloten?Eddie_ schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 07:21:
Een IQ Gateway, standaard, wordt alleen maar gevoed middels één fase. Drie fase aansluiting op de IQ Gateway is nodig bij de metered uitvoering.
Kan je wat meer informatie geven over hoe ze beter inzicht geven in productie en consumptie? Productiegegevens ontvang ik nu ook al (ook in Enphase's cloud omgeving). Is dat nu beperkter t.o.v. wat mogelijk is? Consumptie ontvang ik in mijn eigen Home Assistant-omgeving (en straks ook productie) via P1. Hoe is het anders als ik dat (ook) meet via het Enphase-systeem?Meetspoelen geven je een beter inzicht in productie/consumptie t.o.v. een P1 meter. CT's zijn zeker niet verplicht
[ Voor 24% gewijzigd door The Zep Man op 28-04-2023 07:26 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Wat is de reden dat je de Gateway Metered maar met 1 fase hebt aangesloten? Je hebt het over 2 draadjes extra! of je nu wel of geen spoelen gebruikt.The Zep Man schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 07:24:
[...]
Ik was nog vergeten te vermelden: ik heb de metered uitvoering. Die is dus maar aangesloten via een enkele fase, maar alle micro-omvormers kunnen wel verbinding maken. Wat zijn mogelijke problemen als slechts een enkele fase is aangesloten?
[...]
Kan je wat meer informatie geven over hoe ze beter inzicht geven in productie en consumptie? Productiegegevens ontvang ik nu ook al (ook in Enphase's cloud omgeving). Is dat nu beperkter t.o.v. wat mogelijk is? Consumptie ontvang ik in mijn eigen Home Assistant-omgeving (en straks ook productie) via P1. Hoe is het anders als ik dat (ook) meet via het Enphase-systeem?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica