Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 108 Laatste
Acties:
  • 892.491 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:26
Glashelder schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:12:
Dat is inderdaad gewoon lokaal: http://<ip-envoy>/installer/setup/home

[Afbeelding]
Hmm, bij mij werkt die link niet. Geeft heel even "Unauthorized" en toont dan weer de "home"-pagina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16:51
Ies Korpershoek schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:22:
Wat is de goede of gebruikelijke werkwijze? Ik plan 3 groepen van 3 panelen. Elke groep wil ik 1 fase bekabelen en als 1 van de 3 fase gaan aansluiten op de 3 fase kabel die naar de PV-kast gaat. Nu kan een aansluitdoos per groep installeren en deze onderling verbinden. Of vanuit iedere groep een kabel maken naar 1 centrale aansluit doos en vandaar naar de PV-verdeelkast. Ik zie vrijwel nergens losse Enphase kabel die ik per meter kan bestellen en connectoren zijn best prijzig en vereisen speciaal gereedschap. Ik heb geen idee of dit voor bv Enphase garantie een rol speelt.
Je kan prima met 1 fase kabel van de panelen (3x naar 1 centrale lasdoos gaan waar je de 3 aparte kabels elk aan een fase van de 3-fase kabel verbindt. Als je kabellengte te kort is kan je ofwel een extra aansluiting nemen welke je afdopt, ofwel je gebruikt een tweede gietmof pakket waarbij je de beide lasdozen met een standaard ymvk kabel aan elkaar knoopt.

Beetje uitrekenen wat goedkoper is natuurlijk. Ook een MC4 tang koop je voor ongeveer 25 euro en kan daardoor best uitkomen omdat je minder aansluitingen nodig hebt maar met field wireable connectors kan werken in plaats van een einddop.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmocuz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:38
Gilles de Geus schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:09:
[...]
- is dit überhaupt nuttig?
Nee. Ga je nooit terug verdienen, tenzij je een zonnepark hebt liggen
Thanks voor alle antwoorden!!!

Over het terug verdienen, de Shelly Pro 3 kost 70 euro. (Thanks voor de tip!)
Geen idee of en wanneer dit wetsvoorstel word aangenomen, maar snel zou het niet zijn want de huidige saldering regeling is nog niet eens aangenomen door de 1e kamer.

Maar stel ik lever in die tijd (in het extreme geval) (in 4 uur) 30 kW terug, tegen 0,15 cent.
Dan kost me dit ~5 euro op die dag
Dan zou ik dit na 2/3 weken al terugverdiend hebben ....

Maar mogelijk reken ik verkeerd en is het alleen maar het idee dat je moet betalen voor iets waarvoor jij geïnvesteerd hebt...

Het extern laten uitschakelen door de netbeheerder lijkt me ook geen wenselijke optie later.... dan zou ik nog eerder een Lipo batterij

Zolang er meer windmolens en zonnepanelen worden geïnstalleerd voorzie ik alleen maar meer dagen waarop in de middaguren een negatieve prijs voor energie zal worden berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 12:57
Ik moet morgen wat panelen loskoppelen en recht leggen.
Moet ik dan het hele systeem loskoppelen (automaat uit zetten) of kan ik van de desbetreffende panelen gewoon de AC-stekker uit de micro trekken?

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:55
@RobWest Veilig werken is werken zonder spanning.

@gizmocuz Er zit een DRM poort op de envoy, bij nederlandse netbeheerders is het momenteel niet verplicht om die te gebruiken, maar in andere landen wel en de europe norm schijft die optie voor.
Wellicht weet iemand of je die optie kan gebruiken voor zero-export modus in tijden van negatieve kwh prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
jeroen3 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 17:14:
@RobWest Veilig werken is werken zonder spanning.

@gizmocuz Er zit een DRM poort op de envoy, bij nederlandse netbeheerders is het momenteel niet verplicht om die te gebruiken, maar in andere landen wel en de europe norm schijft die optie voor.
Wellicht weet iemand of je die optie kan gebruiken voor zero-export modus in tijden van negatieve kwh prijs?
De DC-kant kan ik daarna wel gewoon lostrekken? Of eerst een handdoek over het paneel?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bouwertje schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:03:
Ik heb nog geen offerte, maar wat mogen 10 panelen (+/- 400Wp) gelegd op een schuin dak, met Enphase en envoy-metered ongeveer kosten?
Voor een PV boer zit een stevig deel in het aanleggen van kabels en meterkast. Als je zelf precies bent en/of handig kun je dat deel zelf doen.

Volgens mij is in het offerte topic ooit gezegd dat ca < €1,50 per Wp een nette prijs is. Ik zat daar nog iets onder, inclusief gelijk aanleggen van kookgroep + hager materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@RobWest Nee, je moet alleen zorgen dat er geen stroom loopt. Dus de ac kant afschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
DjVe schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:03:
Volgens mij zitten je spoelen op de verkeerde plek (productie en import omgedraaid?) En/of de setting verkeerd staan (Load With Solar)
De installateur is er mee bezig en heeft al in de meterkast gecontroleerd dat de meerspoelen goed zitten. 't Zijn trouwens van die kleine (past allemaal in de Hager kast). Er stond ook nog een error. Dus er loopt via de installateur ook een ticket bij Enphase. Het heeft 1 dag goed gedraaid. Functioneel werkt alles wel, want het telwerk van de teruglevering loopt wel op (ca 15kW per dag)

[ Voor 20% gewijzigd door kdekker op 21-04-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:04

Huigie

Happy ASBO driver[317pk/516nm]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOLsqHx9L8rusQvOpSB9YcKxDqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MIfJaemLQgqM3J0lc9Q7WOcq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou graag m'n productie uitzetten op de uren dat de teruglever vergoeding negatief is. In de app heb ik blijkbaar geen rechten, is er een manier om die te krijgen of is er een andere manier om eea op afstand uit te zetten?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-07 10:24
henkNL schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:43:
Heb hier een 1 fase aansluiting in huis en een 3x4mm2 kabel naar zolder voor mijn huidige SolarEdge omvormer van 3kW.

Nu wil ik er nog 4 panelen gaan bijplaatsen met IQ8+, die worden op zolder op diezelfde 4mm2 kabel aangesloten.
In de groepenkast beneden kan ik de automaat wisselen voor een 20A versie.

Nu wil ik het Q-relais in de groepenkast plaatsen, kan het kwaad dat aan de PV zijde van het Q-relais zowel Enphase als SolarEdge zit? Dit vanwege de communicatie met de IQ-gateway (die ook beneden bij de groepenkast moet komen).
Het zou kunnen dat de Solaredge extra stoorsignalen genereert waar de gateway last van heeftt, dit kan je ook nog wel tegen gaan door ferriet kernen te plaatsen in het stuk van de solaredge omvormer naar de lasdoos.

Echt wenselijk is het natuurlijk niet, je gaat die fase best zwaar belasten en je hebt kans dat de netspanning te hoog op gaat lopen. Het is veel netter om toch een extra kabel te trekken en beide systemen gescheiden te houden met allebei een eigen automaat.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-07 16:12
Hij heeft een enkel fase meterkast. Dus dit kan in theorie wel. De Solaredge omvormer heeft een eigen ferrietring in de AC aansluiting van de omvormer. Persoonlijk zou ik wel een extra kabel trekken en alle twee systemen op een eigen automaat aansluiten. Ook zou ik deze twee systemen apart zekeren ten opzichte van de rest van de meterkast (C40 automaat oid).

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-07 15:45
RobWest schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 17:09:
Ik moet morgen wat panelen loskoppelen en recht leggen.
Moet ik dan het hele systeem loskoppelen (automaat uit zetten) of kan ik van de desbetreffende panelen gewoon de AC-stekker uit de micro trekken?
Als je ze alleen recht hoeft te leggen, hoeven er toch geen stekkers los. :)
En als de panelen echt meters aan de kant moeten kun je of de dc stekkers los halen of de ac stekker uit de micro.
De aardlekautomaat hoeft echt niet uit…dat is juist het mooie van Enphase…het is in feite 1 groot verlengsnoer met allemaal flexibele wcd’s. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
JMSL2022 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:14:
[...]

Het zou kunnen dat de Solaredge extra stoorsignalen genereert waar de gateway last van heeftt, dit kan je ook nog wel tegen gaan door ferriet kernen te plaatsen in het stuk van de solaredge omvormer naar de lasdoos.

Echt wenselijk is het natuurlijk niet, je gaat die fase best zwaar belasten en je hebt kans dat de netspanning te hoog op gaat lopen. Het is veel netter om toch een extra kabel te trekken en beide systemen gescheiden te houden met allebei een eigen automaat.
Bedankt voor de reactie, ook @Eddie_ ,
Ik ga idd voor een aparte kabel, dat houdt t ook wat overzichtelijker.
@Eddie_ je bedoelt denk ik een zogenaamde 'rem' automaat? Omdat de rest van de groepenkast niet geschikt is voor stromen groter dan 40A. (Conform het Abb kennisdocument)

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:06
Op dit moment heb ik een bestaande installatie van 14X IQ7 welke de afgelopen 3 jaar probleemloos draait. Het is een redelijke standaard setup met een Envoy S en een monofase Q-relais aangesloten op een 1 fase 40A meterkast. Maar door de aanschaf van een warmtepomp zou ik graag een aantal panelen bijplaatsen (de meterkast is wel gewoon 1 fase 40A gebleven).
Aangezien ik nu een aardige over capaciteit heb zou ik ongeveer 5 panelen extra nodig hebben om uiteindelijk rond de 0 verbruik uitkomen. Over deze uitbreiding heb ik wat vragen waar jullie hopelijk een antwoord hebben. Misschien goed om erbij te melden, ik woon in België en heb (zolang het duurt) nog een terug draaiende teller. De 5 panelen worden op een schuurtje geplaatst waarvoor al een 5*4mm direct in de meterkast is voorzien. De installatie van de zonnepanelen zou ik graag zelf doen. Aangezien het België is, moet de installatie na uitbreiding wel ARAI gekeurd worden.

Volgens een berekening kan ik redelijk eenvoudig 4 panelen bijplaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgnoVCbTHXxxBwLo3tNqVOlCI9k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OqolWxHbuLBFC0Nrm9gbj8nF.png?f=user_large

De C16 zou ik dan vervangen door een C20.
Mijn vragen gaan met name over het 5e paneel aangezien ik dan over de 20 Ampère heen ga.
Zoals ik begrijp kun je meerdere groepen aansluiten zolang ik maar onder de 40a van mijn hoofdschakelaar blijf. De goedkoopste oplossing zou zijn de totale 5 extra panelen aan te sluiten op een eigen Mono-Fase Q-Relais, maar dit heb ik nog in geen enkel aansluit schema voorbij zien komen en ik weet ook niet of dit kan met de Envoy Standard of dat hiervoor de metered nodig is. Zoals ik de tabel lees kan de Envoy standard enkel overweg met 1 fase, maar ik vermoed dat hiermee de hoofdaansluiting bedoelt wordt en niet het aantal groepen.

Een andere oplossing zou zijn om een 3-fase Q relais te installeren en daarvan slechts 1 fase’s aan te sluiten aangezien ik met 5 extra panelen wel onder 25A blijf. Echter aangezien de hudige insallatie is aangesloten op 2,5mm geloof ik dat dit niet mag.

Daarnaast ben ik benieuwd of ik de 5 extra panelen aangemeld krijg op het reeds bestaande account welke door een installateur is ingesteld.

Hartelijk dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
jeroen3 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:49:
@RobWest Nee, je moet alleen zorgen dat er geen stroom loopt. Dus de ac kant afschakelen.
Maar ik moet een paar panelen er even afhalen om bij de andere te kunnen. Dus ik moet ze losmaken.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Bisti schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 22:52:
Op dit moment heb ik een bestaande installatie van 14X IQ7 welke de afgelopen 3 jaar probleemloos draait. Het is een redelijke standaard setup met een Envoy S en een monofase Q-relais aangesloten op een 1 fase 40A meterkast. Maar door de aanschaf van een warmtepomp zou ik graag een aantal panelen bijplaatsen (de meterkast is wel gewoon 1 fase 40A gebleven).
Aangezien ik nu een aardige over capaciteit heb zou ik ongeveer 5 panelen extra nodig hebben om uiteindelijk rond de 0 verbruik uitkomen. Over deze uitbreiding heb ik wat vragen waar jullie hopelijk een antwoord hebben. Misschien goed om erbij te melden, ik woon in België en heb (zolang het duurt) nog een terug draaiende teller. De 5 panelen worden op een schuurtje geplaatst waarvoor al een 5*4mm direct in de meterkast is voorzien. De installatie van de zonnepanelen zou ik graag zelf doen. Aangezien het België is, moet de installatie na uitbreiding wel ARAI gekeurd worden.

Volgens een berekening kan ik redelijk eenvoudig 4 panelen bijplaatsen:
[Afbeelding]

De C16 zou ik dan vervangen door een C20.
Mijn vragen gaan met name over het 5e paneel aangezien ik dan over de 20 Ampère heen ga.
Zoals ik begrijp kun je meerdere groepen aansluiten zolang ik maar onder de 40a van mijn hoofdschakelaar blijf. De goedkoopste oplossing zou zijn de totale 5 extra panelen aan te sluiten op een eigen Mono-Fase Q-Relais, maar dit heb ik nog in geen enkel aansluit schema voorbij zien komen en ik weet ook niet of dit kan met de Envoy Standard of dat hiervoor de metered nodig is. Zoals ik de tabel lees kan de Envoy standard enkel overweg met 1 fase, maar ik vermoed dat hiermee de hoofdaansluiting bedoelt wordt en niet het aantal groepen.

Een andere oplossing zou zijn om een 3-fase Q relais te installeren en daarvan slechts 1 fase’s aan te sluiten aangezien ik met 5 extra panelen wel onder 25A blijf. Echter aangezien de hudige insallatie is aangesloten op 2,5mm geloof ik dat dit niet mag.

Daarnaast ben ik benieuwd of ik de 5 extra panelen aangemeld krijg op het reeds bestaande account welke door een installateur is ingesteld.

Hartelijk dank alvast.
Ik zou gewoon een 2e q-relais met automaat b16 of c16 plaatsen. Dat blijft het overzichtelijk en ga je geen grens over.
Panelen aan het systeem toevoegen is zo gedaan, hangt alleen van de welwillendheid vd installateur af. Paar minuten werk ;)
En dat kan gewoon met beide type gateways.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:35
Onze huidige situatie is 8x rec alpha pure black 395 met enphase iq7+, liggend op zuid op pannendak, aangesloten op 1 fase van 3x25 meterkast.

Wij willen dit graag aanvullen met 4x Hyundai 430 shingled black met enphase iq8+ of de m, dat moeten we nog bekijken. En dan aansluiten met eigen envoy standaard en relais etc, op een andere fase in onze groepenkast. Deze panelen komen op het platte dak van ons schuurtje in oost-west opstelling in portrait.

We gaan dit zelf doen omdat installateurs geen belangstelling hebben dit te doen. De installateur van ons huidige systeem (Coolblue) weigert alles onder de 6 panelen zeggen ze, en dus ook een uitbreiding.

Gelukkig is mijn man vrij handig, en hebben we tweakers (dank😏) en youtube :)

Mijn vraag is, klinkt dit als een realistisch plan?

Volgende vraag is, houden we op deze manier de optie om over een paar jaar een accu te gaan gebruiken voor verhoging direct eigen verbruik, of zijn we door onze keuze afhankelijk van bijvoorbeeld enphase batterijen, en kunnen we om die reden beter nu gelijk kiezen voor de metered envoy van enphase om zo beter voorbereid te zijn? Liefst zijn we voor toekomstige batterij niet afhankelijk van enphase, ondanks dat we het een fantastisch systeem vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-07 11:22

DjVe

Hatsaflats!

Als je twee Gateways gaat gebruiken, dan is het vragen om problemen straks met een accu. Ik zou in jullie geval gewoon doorbouwen met de IQ7 serie (die is gewoon nog te krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
DjVe schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 07:33:
Als je twee Gateways gaat gebruiken, dan is het vragen om problemen straks met een accu. Ik zou in jullie geval gewoon doorbouwen met de IQ7 serie (die is gewoon nog te krijgen)
Mag ik vragen waar je denkt dat het probleem gaat ontstaan? Zou dat probleem ook op te lossen zijn door op beide een eigen (kleinere) batterij te plaatsen?

Wanneer we nu doorbouwen op het huidige systeem ben ik bang dat Coolblue moeilijk kan gaan doen over garantie. We zijn erg tevreden over het systeem dat ze geplaatst hebben maar de service en klantgerichtheid was wat ons betreft slecht, en dus gok ik dat ze daar problemen zullen maken waar mogelijk.

Daarnaast hebben we gedacht over de mogelijkheid over een paar jaar, wanneer de batterij (en) aan de orde zijn, ons verlies op garantie nemen en de huidige 8x iq7+ op dak-zuid te upgraden naar 8+. Ik realiseer me dat we, om die optie open te houden, nu misschien beter de metered envoy zouden kunnen kiezen, om ook eventueel de optie van iq enphase batterij open te houden. Lastig.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjamo op 22-04-2023 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
henkNL schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 22:49:
[...]

Bedankt voor de reactie, ook @Eddie_ ,
Ik ga idd voor een aparte kabel, dat houdt t ook wat overzichtelijker.
@Eddie_ je bedoelt denk ik een zogenaamde 'rem' automaat? Omdat de rest van de groepenkast niet geschikt is voor stromen groter dan 40A. (Conform het Abb kennisdocument)
Die bedoel ik inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Indien je accu's van Enphase gaat gebruiken dan moet je een IQ Gateway Metered hebben, die stuurt het geheel (draadloos) aan. Enphase raadt zelf ook aan: gebruik één type micro's (IQ7 of IQ8). Ik weet niet wat er in de praktijk gaat gebeuren als je twee IQ Gateway Metered naast elkaar hebt hangen met elk hun eigen accu. Maar ik kan mij voorstellen dat dit voor problemen in de draadloze communicatie naar de accu's gaat zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Sjamo schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 07:51:
[...]

Mag ik vragen waar je denkt dat het probleem gaat ontstaan? Zou dat probleem ook op te lossen zijn door op beide een eigen (kleinere) batterij te plaatsen?

Wanneer we nu doorbouwen op het huidige systeem ben ik bang dat Coolblue moeilijk kan gaan doen over garantie. We zijn erg tevreden over het systeem dat ze geplaatst hebben maar de service en klantgerichtheid was wat ons betreft slecht, en dus gok ik dat ze daar problemen zullen maken waar mogelijk.

Daarnaast hebben we gedacht over de mogelijkheid over een paar jaar, wanneer de batterij (en) aan de orde zijn, ons verlies op garantie nemen en de huidige 8x iq7+ op dak-zuid te upgraden naar 8+. Ik realiseer me dat we, om die optie open te houden, nu misschien beter de metered envoy zouden kunnen kiezen, om ook eventueel de optie van iq enphase batterij open te houden. Lastig.
Ik zou de QRelay vervangen voor een Multi versie. En dan je bestaande systeem 14 panelen op fase 1 en je nieuwe systeem op fase 2. Batterijen op twee verschillende plekken met meerdere Gateways maakt het systeem onnodig complex.

Je zou eventueel de standaard Gateway ook al kunnen vervangen voor een Metered, maar dat kan je later alsnog doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Eddie_ schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:51:
[...]

Omwille van snel weg wezen heb ik deze IQ Gateway niet meer uit zijn account gehaald. Maar deze kan ik prima op een andere locatie inzetten. Waarschijnlijk moet ik nog wel even met Enphase bellen maar dat heb/had ik er wel voor over.
Gisteren de betreffende IQ Gateway ingezet. En moest inderdaad bellen met Enphase om deze uit het account van Alexander te halen. Maar dat ging gewoon goed.

Voor diegene die regelmatig bellen met Enphase: ze waren gisteren behoorlijk snel aan de lijn te krijgen! Geen wachttijd en ook geen ondersteuning van Engels sprekende collega's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Sjamo schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 07:15:

Wij willen dit graag aanvullen met 4x Hyundai 430 shingled black met enphase iq8+ of de m,
Ow die hele fijne panelen waarbij de aanwezig DC connectoren op te korte kabel zit.... Zelf verlengkabels maken of die kant en klaar bij bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:28
Vandaag had ik een issue binnen HA dat de Envoy niet meer uitgelezen wilde worden. Wellicht een token issue.

Uiteindelijk, na tig reboots, besloten de integratie (Posixx) te verwijderen. HA rebooten, de integratie opnieuw toevoegen en gaan.

Dit werkte, helaas zijn mijn hernoemingen allemaal verloren gegaan. Wordt nog een leuk klusje dus.

Iemand die een betere oplossing weet voor dit probleem?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Sorry, ik ben pas net begonnen met HA en snap er zelf nog niet zoveel van. Moet alles nog ontdekken enzo. En helaas weinig tijd om te studeren daarvoor. Maar d'r zijn vast anderen die hier meer van weten. En dat ga ik dan keurig meelezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:55
Panzer_V schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:05:
[…]

Je kan beter uitzoeken waarom HA de data niet meer uit kon lezen. Herinstallatie is een enorm paardenmiddel als je niet weet wat er precies aan de hand is. Misschien kan je hulp zoeken in een Home Assistent topic.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:45
Panzer_V schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:05:
Vandaag had ik een issue binnen HA dat de Envoy niet meer uitgelezen wilde worden. Wellicht een token issue.

Uiteindelijk, na tig reboots, besloten de integratie (Posixx) te verwijderen. HA rebooten, de integratie opnieuw toevoegen en gaan.

Dit werkte, helaas zijn mijn hernoemingen allemaal verloren gegaan. Wordt nog een leuk klusje dus.

Is je Envoy verbonden met wifi of kabel? Wifi is niet heel erg betrouwbaar namelijk (weet ik ook uit eigen ervaring).

MTB Trail Traffic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gizmocuz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:38
Ik zou Domoticz gebruiken met native support for de Enphase 😂👌
(Wij van WC eend adviseren WC eend...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Dus toch @gizmocuz :)
Geldt dat alleen voor de Beta? Nevermind

[ Voor 54% gewijzigd door Eddie_ op 22-04-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
De Envoy is via WiFi verbonden. Al een jaar. Ik verwacht daar dus geen problemen.

Maar goed….ik gebruik dan ook de standaard netwerkinstellingen van mijn modem :+

En Domoticz komt er hier niet meer in. Ben ik vorig jaar van afgestapt. Die moeten eerst maar eens gaan doorontwikkeling ipv stil staan.

Voor nu heeft het verwijderen en opnieuw toevoegen gewerkt. Als ik dat ieder half jaar of zo moet doen….prima.

Of is het toch mijn netwerk met de standaard settings? :+ :+ :+ :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eddie_
<knip> Hoeft ook weer niet

[ Voor 82% gewijzigd door Septillion op 25-04-2023 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Str1ng
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Weet iemand of je iq8+ met iq8ac kan mixen? Ik heb 420wp panelen maar vind dat ik te snel me Max bereik van 300w. Wil een stukje uitbreiden en daar de iq8ac voor kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 22:26

JWT

Alle iq8s praten hetzelfde protocol dus dat moet goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:01
Str1ng schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:00:
Weet iemand of je iq8+ met iq8ac kan mixen? Ik heb 420wp panelen maar vind dat ik te snel me Max bereik van 300w. Wil een stukje uitbreiden en daar de iq8ac voor kopen.
Ik heb er niet zoveel verstand van, maar ik weet niet hoe het in de zomer gaat in het voorjaar is het altijd vrij zonnig met koude temperaturen. Dat is natuurlijk ideaal voor de panelen. Hoe het zit als het warm en zonnig is zouden andere wat meer over kunnen vertellen.

Over mijn installatie, het zelf installeren schiet op. Voor liggen de 6 panelen al en achter is de bedrading klaar, nog alleen de panelen en het is gelukt. Ben benieuwd hoe mijn productie gaat worden. Meer dan 11 panelen kon ook niet omdat mijn 16A nu vol zit. Daarnaast denk ik dat ik er ook maar 1 of 2 nog bij had kunnen plaatsen zonder naar mijn schuur te gaan.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Str1ng
Daniel. schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:32:
[...]

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar ik weet niet hoe het in de zomer gaat in het voorjaar is het altijd vrij zonnig met koude temperaturen. Dat is natuurlijk ideaal voor de panelen. Hoe het zit als het warm en zonnig is zouden andere wat meer over kunnen vertellen.

Over mijn installatie, het zelf installeren schiet op. Voor liggen de 6 panelen al en achter is de bedrading klaar, nog alleen de panelen en het is gelukt. Ben benieuwd hoe mijn productie gaat worden. Meer dan 11 panelen kon ook niet omdat mijn 16A nu vol zit. Daarnaast denk ik dat ik er ook maar 1 of 2 nog bij had kunnen plaatsen zonder naar mijn schuur te gaan.
Je kan altijd nog uitbreiden met een 10a automaat naast de 16a en daar een nieuwe string op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Str1ng schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:04:
[...]

Je kan altijd nog uitbreiden met een 10a automaat naast de 16a en daar een nieuwe string op zetten.
Als het zo ver komt zal ik wel naar 3 fase overstappen. :)
Ik had laatst 36A op een 35A hoofdzekering lopen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Str1ng
Daniel. schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:34:
[...]

Als het zo ver komt zal ik wel naar 3 fase overstappen. :)
Ik had laatst 36A op een 35A hoofdzekering lopen. :X
Ik snap je, maar als je de panelen zo legt dat ze naar een andere zeide liggen dan hebben ze niet allemaal op het zelfde moment Max spanning en kan je het makkelijk aan.

Naar 3 fase is zeker mogelijk, maar ligt er aan waar je zit. Soms erg lange wachtrij tot overzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel.
Ik ben even benieuwd wat jullie er van vinden. Ik heb zelf de zonnepanelen geplaatst en vroeg me af of dit een redelijke prijs is voor het zelf plaatsen van de panelen. Inmiddels is de voorkant van het huis al af de laatste 5 panelen gaan er dinsdag op aan de achterkant van het huis.

11 zonnepanen 4900w op 11 iq8m wat de 16A vol maakt.
Totaalkosten inclusief meterkast (o.a. aardlekautomaat q-relay en 35m YMvK kabel 3x4) zijn €4557,54.
Is dit een redelijke prijs.

Hieronder het boodschappenlijstje wat ik allemaal heb gehaald.

OnderdeelPrijs
11 Zonnepanelen
RESUN RS7I450M - Full black(productiefout met blauwe cellen)
€ 1419,-
Clickfit Evo€ 866,95
Q-relay 1fase€ 44,39
Q-cable(10stuks a 15 per stuk) + 3x IQ8M€ 487,35
Elektramat€ 132,31
8x IQ8M + 20 solar kabels€ 1004,-
Overige inlc Envoy Metered S€ 406,68
Lasdoos(gietmof 2x) + klemmen€ 37,10
Aanhangwagen huur€ 41,-
Tape(reparatie regenpijp) stroomkabel loopt er langs en kwam het toen tegen€ 24,05
Gamma€ 5,49
Nog meer overige€ 81,16
Schroeven€ 8,06
Praxis€ 20,13
=
Totaal€ 4577,67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Ik vind alles best voordelig. Cherry-picking?
Clickfit evo is best aan de prijs. Vraag en aanbod ligt daar momenteel wat ongunstig. 0,9 euro/Wp zonder installatie, prima toch.

[ Voor 14% gewijzigd door WillemP22 op 23-04-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
WillemP22 schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:05:
Ik vind alles best voordelig. Cherry-picking?
Clickfit evo is best aan de prijs. Vraan en aanbod ligt daar momenteel wat ongunstig.
Veel ook via Marktplaats gehaald en/of gevonden via Marktplaats.

[ Voor 5% gewijzigd door Daniel. op 23-04-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_Thom
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-06 22:48
sygys schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:32:
Misschien een hele domme vraag maar ik wil de connector met L en N aansluiten op de micro omvormer IQ7A van enphase. Maar op de micro omvormer staat geen L en N. De stekker kan er echter op beide manieren in. Maakt het niet uit hoe ik deze erin steek?

Het is wisselspanning uiteraard maar maakt dat op de omvormer ook niks uit? Als dat zo is waarom zetten ze op de connector dan überhaupt L en N?
Enkel de losse connector heeft L en N. De vaste connectoren op de Q-kabel hebben dit niet, en kunnen twee manieren aangesloten worden. Maw, het maakt dus idd niet uit, het is immers wissel stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Daniel. schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:52:
Ik ben even benieuwd wat jullie er van vinden. Ik heb zelf de zonnepanelen geplaatst en vroeg me af of dit een redelijke prijs is voor het zelf plaatsen van de panelen. Inmiddels is de voorkant van het huis al af de laatste 5 panelen gaan er dinsdag op aan de achterkant van het huis.

11 zonnepanen 4900w op 11 iq8m wat de 16A vol maakt.
Totaalkosten inclusief meterkast (o.a. aardlekautomaat q-relay en 35m YMvK kabel 3x4) zijn €4557,54.
Is dit een redelijke prijs.

Hieronder het boodschappenlijstje wat ik allemaal heb gehaald.

OnderdeelPrijs
11 Zonnepanelen
RESUN RS7I450M - Full black(productiefout met blauwe cellen)
€ 1419,-
Clickfit Evo€ 866,95
Q-relay 1fase€ 44,39
Q-cable(10stuks a 15 per stuk) + 3x IQ8M€ 487,35
Elektramat€ 132,31
8x IQ8M + 20 solar kabels€ 1004,-
Overige inlc Envoy Metered S€ 406,68
Lasdoos(gietmof 2x) + klemmen€ 37,10
Aanhangwagen huur€ 41,-
Tape(reparatie regenpijp) stroomkabel loopt er langs en kwam het toen tegen€ 24,05
Gamma€ 5,49
Nog meer overige€ 81,16
Schroeven€ 8,06
Praxis€ 20,13
=
Totaal€ 4577,67
11 zonnepanelen en 8 omvormers…..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Vandaag heb ik deze installatie een week draaien, 10x IQ8m en 10x Hyundai 430wp.
De eerste paar dagen gingen alle panelen gelijk op, sinds 2 dagen zie ik dat 1 paneel achter loopt maar op een gegeven moment toch weer vol mee doet. Hoe kan ik dit trouble shooten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhZ14QVGMi_hTvtNbBHsZQFs6AQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLlrNUIaC0UGGNIG936xpDtI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TBQWkAnBxVtcdLQKxKK3uppTTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cm6zjnSXKrLRE5BAHlRE1QA0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door MarkyB op 23-04-2023 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 22:26

JWT

Panzer_V schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:53:
[...]

Nee even erboven staan er nog 3. Andere winkel vermoed ik, maakt t iid lastiger lezen. En wat de kosten zijn voor de iqs en wat voor de kabels geen idee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errrrrnie
  • Laatst online: 06-06 08:14
Ik heb op dit moment een Enphase systeem draaien en wil in de toekomst een 2de opstelling met stringomvormer bij gaan plaatsen op een veldopstelling zonder schaduwvorming.

Hiervoor zal ik uiteraard een extra kabel naar mijn meterkast aan gaan leggen welke op een eigen aardlekautomaat komt te zitten.

Nu zal dit ongetwijfeld mogelijk zijn, maar dan raken de waarden van de envoy metered wel van slag denk ik?

Aangezien het Enphase deel bijv 10kwh produceert en de stringomvormer nog eens 10kwh extra welke niet in de Enphase app geregistreerd worden als productie, maar wel als teruglevering.

Zijn er verder nog bezwaren te bedenken tegen een dergelijke constructie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tech_Thom
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-06 22:48
DjVe schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:09:
[...]

€1,6 tot €2 per Wp verwacht ik. Maar voor meer info kan je beter een eigen topic maken.
Of je gaat ervoor en legt het zelf aan. Met dit forum, wat technische kennis/interesse, tijd en een paar extra handen kan je heel wat besparen, en lol beleven. Ik zelf kwam op €1,05 per WP voor 12 panelen (Jinko 420WP), esdec, plat en schuin dak en gateway metered (incl. Alle kabels en schroefjes). Als je een eenvoudigere setup hebt gaat dit onder de euro.

Ik kan het in ieder geval aanraden te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Panzer_V schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:53:
[...]

Ik heb lopen shoppen bij verschillende leveranciers. Een deel via Marktplaats en een deel via een winkel zoals @JWT ook al aangaf. Het staat er inderdaad wat verwarrend, maar alles staat er toch op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
errrrrnie schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:59:
Ik heb op dit moment een Enphase systeem draaien en wil in de toekomst een 2de opstelling met stringomvormer bij gaan plaatsen op een veldopstelling zonder schaduwvorming.

Hiervoor zal ik uiteraard een extra kabel naar mijn meterkast aan gaan leggen welke op een eigen aardlekautomaat komt te zitten.

Nu zal dit ongetwijfeld mogelijk zijn, maar dan raken de waarden van de envoy metered wel van slag denk ik?

Aangezien het Enphase deel bijv 10kwh produceert en de stringomvormer nog eens 10kwh extra welke niet in de Enphase app geregistreerd worden als productie, maar wel als teruglevering.

Zijn er verder nog bezwaren te bedenken tegen een dergelijke constructie?
De productie van je stringomvormer door dezelfde productie CT laten lopen van de IQ Gateway Metered (of een CT parallel aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:44
Tech_Thom schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:04:
[...]

Of je gaat ervoor en legt het zelf aan. Met dit forum, wat technische kennis/interesse, tijd en een paar extra handen kan je heel wat besparen, en lol beleven. Ik zelf kwam op €1,05 per WP voor 12 panelen (Jinko 420WP), esdec, plat en schuin dak en gateway metered (incl. Alle kabels en schroefjes). Als je een eenvoudigere setup hebt gaat dit onder de euro.

Technische kennis/interesse genoeg. Al hoewel ik (68) regelmatig op mijn (platte) dak te vinden ben voor mijn antennes (PA0ISK/K4ISK), lijkt zelf doen mogelijk maar niet altijd voordeliger. Ik heb 3 offertes (platdak zuid +/- 10 meter hoog) voor een installatie met 6 panelen in 3 groepen van 2, alles op basis van Enphase (3fase kan even niet anders), DMEGC en Valk of Blubase. De prijzen variëren van 4000 tot 5000 euro geïnstalleerd zonder meterkast aanpassing. Losse onderdelen bij Solar-bouwmarkt voor deze installatie 4300 euro + 140 voor verzending. Dan nog de balast stenen en een bouwlift huren totaal kom ik dan op ruim 5250 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Gisteren uitbreiding van 4 panelen besteld.

Ik denk dat het laten doen goedkoper kan zijn.
Ik doe het nu vooral omdat ik geen cowboys meer wil zien. (o.a. die van mijn vorige SE installatie)

Hierbij ook gelijk een stukje groepenkast uitbreiding en de huur van een steiger wat het duurder maakt.
Die cowboys zetten gewoon een ladder tegen de gevel, en daarna nog eentje in de dakgoot, zonder enige vorm van valbeveiliging.

Dit wordt mijn 2e zelf gelegde set, ik kan er meer tijd voor uittrekken, daardoor zal de installatie netter worden.

[ Voor 32% gewijzigd door henkNL op 24-04-2023 09:00 ]

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-07 15:19
Bij welk voltage stoppen te micro omvormers van Enphase ermee? Ik lees dat de spanning die de micro omvormers leveren 240 volt is. Tijdens een zonnige dag hebben we hier in de wijk al 2 fases die op 240 volt zitten door alle zonnepanelen op zowat ieder dak. Ik vraag me dus af of wanneer het voltage boven de 240 komt de micro omvormer zijn stroom niet meer kwijt kan en of dit in deze omvormer een paar volt omhoog te gooien is zodat zelfs tijdens een piek ik de stroom toch nog kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@sygys Alle omvormers houden zich aan de netcode. En dat is 110% van de netspanning, ofwel 253V.

Er is hier op het forum wel eens sprake van het inladen van andere netprofielen, zodat de omvormer zich aan netcodes van andere landen conformeert, dat is de enige wijze waarop zoiets te wijzigen is. In Europa is het eigenlijk overal hetzelfde door EN 50549.

Het gebruik van non-conforme omvormers of instellingen is niet toegestaan in Nederland.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 24-04-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
Ok bedankt voor de info. 153V is ook meer dan voldoende. De hele wijk ligt al vol zonnepanelen en verwacht niet dat we ooit zo hoog gaan komen. als nu het max 240V is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-07 10:24
sygys schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:32:
Ok bedankt voor de info. 153V is ook meer dan voldoende. De hele wijk ligt al vol zonnepanelen en verwacht niet dat we ooit zo hoog gaan komen. als nu het max 240V is.
Dat hangt ervan af waar je die spanning meet, als je 240 V meet in de meterkast dan kan de spanning bij je omvormer al dicht in de buurt van die 253 V komen.
De spanning die de omvormer meet is uiteindelijk doorslaggevend of een omvormer uitschakelt.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Voordeel bij Enphase is dat niet het gehele systeem uitschakelt bij 253V. Telkens één micro gaat uit totdat de netspanning weer "veilig" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:44
en de spanning het enphase progje laat zien?
is dat de spanning van de IQx of is dat de spanning die de enphase registreerd?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Tech_Thom schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:04:
[...]

Dat hoef je mij niet te vertellen. Ik was voor mijn set €0,78 per Wp kwijt (36x 410Wp, IQ8M, Metered), maar ik heb ook direct toegang tot groothandels ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
@DjVe Daar ga ik dan weer over heen: € 0,00 per Wp (4x 300+Wp panelen plus 4xIQ7+ Metered oost/west). B-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:44
Eddie_ schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:50:
@DjVe Daar ga ik dan weer over heen: € 0,00 per Wp (4x 300+Wp panelen plus 4xIQ7+ Metered oost/west). B-)
pas... ;w

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:55
@Eddie_ Tsja, je moet die dingen natuurlijk ergens testen.. 8)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
kdekker schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:49:
[...]

Een plaatje zegt wellicht meer. Zie (vrij lastig zichtbaar, je hebt bijna een loep nodig) de blauwe blokjes, zeg voor vanmorgen 6:00 (toen was het nog zeker weten donker). De opwek is niet 0.1kW maar een stuk minder.
[Afbeelding]
En gefixed door de installateur c.q. Enphase (dat weet ik niet), maar pas de volgende dag zichtbaar. Grafieken kloppen nu weer. Kennelijk kan er ook aan de software c.q. configuratie kant van de Envoy dingen mis zijn, waardoor de rapportage niet klopt. Blij toe dat het nu werkt (met mijn S-metered Envoy)

[ Voor 11% gewijzigd door kdekker op 24-04-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamesz
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-06-2023
MarkyB schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:54:
Vandaag heb ik deze installatie een week draaien, 10x IQ8m en 10x Hyundai 430wp.
De eerste paar dagen gingen alle panelen gelijk op, sinds 2 dagen zie ik dat 1 paneel achter loopt maar op een gegeven moment toch weer vol mee doet. Hoe kan ik dit trouble shooten?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde met 1 paneel. Bij diffuus weer (dus bewolkt) doet deze precies hetzelfde als de rest, maar vol zonnig weer blijft deze achter, maar na de hele dag toch maar zo'n 5-7% max verschil met de rest van de panelen. Volgens mij is een schoorsteen van mijn buurman (tuinhuis) de schuldige, maar aangezien ik dan het dat van mijn tuinhuis op moet om dit te controleren laat ik het maar,

Alles gaat perfect en geen enkele fout, dus ik ben tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Str1ng
MarkyB schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:54:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zelfde probleem hier gehad. 2 weken met enphase chat aan het stoeien geweest. Ligt op het moment aan de software. Je kan een lead swap uitvoeren om te kijken of het aan het paneel ligt, maar was bij mij ook niet zo. Ik heb er nu 23 liggen en 1 kwam helemaal niet meer uit slaapstand op een gegeven moment.

Je zal merken dat wanneer je de stroom er kort af haalt in de ochtend (alleen panelen), dat hij direct aan gaat.

Bij mij hebben ze uiteindelijk nieuwe software geïnstalleerd op afstand en nu ging die vanochtend voor het eerst tegelijk aan.

Heb je een installateurs account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Str1ng schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:33:
[...]

Zelfde probleem hier gehad. 2 weken met enphase chat aan het stoeien geweest. Ligt op het moment aan de software. Je kan een lead swap uitvoeren om te kijken of het aan het paneel ligt, maar was bij mij ook niet zo. Ik heb er nu 23 liggen en 1 kwam helemaal niet meer uit slaapstand op een gegeven moment.

Je zal merken dat wanneer je de stroom er kort af haalt in de ochtend (alleen panelen), dat hij direct aan gaat.

Bij mij hebben ze uiteindelijk nieuwe software geïnstalleerd op afstand en nu ging die vanochtend voor het eerst tegelijk aan.

Heb je een installateurs account?
Ja, ik heb een installateurs account en een gebruikers account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Str1ng
MarkyB schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:35:
[...]

Ja, ik heb een installateurs account en een gebruikers account.
Dan zou ik even de chat in duiken op de enphase website. Ze reageren erg snel en maken dan een case voor je aan. Ze lezen ook gelijk alles uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Ik hou het nog even in de gaten, vandaag hebben alle omvormers weer dezelfde opbrengst, misschien is het nog een kinderziekte waar hij overheen moet groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:18
Pazo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 00:24:
Update april 2023: Voor de IQ8 serie is het verplicht om een Q-relais te gebruiken, anders zal het systeem niet werken!
Kan de bron ergens vermeld worden, zodat ik de installateur waar ik een offerte bij heb aangevraagd hiermee om de oren kan "slaan" voor het ontbreken van dit onderdeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Graag wat input ? Bij mijn offerte aanvragen had ik gevraagd voor een 3 fase Q relais en Standard Gateway, omdat meetspoelen voor mij niet de hoofdzaak zijn. 1 van de leverancier gaf aan dat dit niet mogelijk was. Zij leverden alleen een 3 fase Q Relais met een 3 Fase Gateway. Gisteren had ik contact met deze leverancier met de vraag welke CT's er worden meegeleverd. Ik had begrepen van alle info op deze site en internet dat er 2 CT's standaard worden bijgeleverd en dat ik de resterende CT's moet bij kopen. Zijn antwoord was spoelen zitten alleen bij de Gateway metered en die leveren wij niet ???. Ik zie bij alle leveranciers maar twee modellen de 'standard' en de 'Metered'. Ook bij Enphase zie ik deze twee. Welke type bestaan er nu ?? 'ben even de weg kwijt'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

De standaard en de Metered. Beide werken zowel op 1 fase als op 3 fase. De Metered heeft 2 meetspoelen meegeleverd om op een 1-fase systeem productie en afname te meten (voor 3 fase moet je er 4 extra afnemen).

De standaard heeft geen meetspoelen nodig en krijg productiedata van de micro's binnen.

Je kan stellen: wil je nu direct klaar zijn voor een Enphase IQBattery en/of wil je ook je verbruik in Enlighten aflezen: dan neem je een Metered. Vind je dat minder interessant, dan pak je de standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
DjVe schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 06:27:
De standaard en de Metered. Beide werken zowel op 1 fase als op 3 fase. De Metered heeft 2 meetspoelen meegeleverd om op een 1-fase systeem productie en afname te meten (voor 3 fase moet je er 4 extra afnemen).

De standaard heeft geen meetspoelen nodig en krijg productiedata van de micro's binnen.

Je kan stellen: wil je nu direct klaar zijn voor een Enphase IQBattery en/of wil je ook je verbruik in Enlighten aflezen: dan neem je een Metered. Vind je dat minder interessant, dan pak je de standaard.
Wat jij zegt er zijn er twee, beide 3 fase. Standard en Metered. Alleen standaard heeft geen mogelijkheid voor spoelen. Dus geen 3 zoals zei zeggen, standard, 3 fase en 3 fase metered. Ik begrijp nu dat ik eigenlijk geleverd ga krijgen wat ik had gevraagd, wat in feite in eerste instantie niet mogelijk was en daar vragen ze nu +/- 400 meer voor. Ik heb vandaag wat te bespreken. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ies Korpershoek op 25-04-2023 07:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ies Korpershoek schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 07:18:
[...]

Wat jij zegt er zijn er twee, beide 3 fase. Standard en Metered. Alleen standaard heeft geen mogelijkheid voor spoelen. Dus geen 3 zoals zei zeggen, standard, 3 fase en 3 fase metered. Ik begrijp nu dat ik eigenlijk geleverd ga krijgen wat ik had gevraagd, wat in feite in eerste instantie niet mogelijk was en daar vragen ze nu +/- 400 meer voor. Ik heb vandaag wat te bespreken. ;)
Correct. Bij een 3-fase systeem gebruik je de multi IQ Relay als fasekoppelaar om het dataverkeer over de fases te koppelen, zodat de standaard Gateway ze gewoon kan vinden. De Metered Gateway kan je ook ook echt 3-fase aansluiten, maar je hoort ook daar gewoon een multi IQ relay te gebruiken als je op 3 fase zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:17
mgizmo schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 00:19:
[...]

Kan de bron ergens vermeld worden, zodat ik de installateur waar ik een offerte bij heb aangevraagd hiermee om de oren kan "slaan" voor het ontbreken van dit onderdeel?
Note to myself: vermeld de bron bij dit soort dingen.
Zit te graven waar ik dat nu heb gelezen, maar kan het nog niet terugvinden :X
Kom wel verschillende keren tegen dan een IQ Gateway verplicht is bij de IQ8; begin te twijfelen of ik dat niet bedoelde ipv Q-relay.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zelfs daar valt wellicht wat op af te dingen: is die gateway niet alleen verplicht vanwege de noodzakelijke software update? Met andere woorden: kan daarna niet eventueel de gateway worden afgekoppeld?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-07 14:14
Misschien een domme vraag, maar kan je 2 Q relay's op 1 IQ Gateway hebben

Ik wil een 2de set panelen op mijn schuur plaatsen, met een eigen groep naar de meterkast, voor de panelen komt dan een pv verdeler met een Q relay voor de panelen op de schuur.

Mijn Gateway hangt bij de verdeler voor de panelen op het dak van het huis. als er geen ferriet ringen gebruikt worden is de communicatie op mijn volledige grid beschikbaar toch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Glashelder schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:55:
Zelfs daar valt wellicht wat op af te dingen: is die gateway niet alleen verplicht vanwege de noodzakelijke software update? Met andere woorden: kan daarna niet eventueel de gateway worden afgekoppeld?
Twijfelachtig.

Solar Bouwmarkt zegt
Bij een systeem met de IQ8 moet er altijd een IQ Gateway gebruikt worden.

De installatie handleiding van de IQ8 zegt:
Er is een IQ Gateway nodig om de prestaties van de IQ Microinverters te bewaken.
Dat laat wel ruimte over om zelf op een andere manier te bewaken.

EDIT:
Mbt de Q-relay heb ik gelezen in de IQ8 & IQ Battery Roadshow presentatie, pagina 19. Maar het wordt verder niet toegelicht.

[ Voor 14% gewijzigd door Pazo op 25-04-2023 10:12 ]

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:16
djneo-nl schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:06:
Misschien een domme vraag, maar kan je 2 Q relay's op 1 IQ Gateway hebben
Dit kan, heb zelf een 3-fase Q-relay in de meterkast en in de schuur een 1-fase Q-relay in een PV-verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-07 14:14
Thomasvt schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:13:
[...]

Dit kan, heb zelf een 3-fase Q-relay in de meterkast en in de schuur een 1-fase Q-relay in een PV-verdeler
Thanks, dacht het al, maar kon er weinig over vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Pazo Volgens mij was er eerder hier in het topic iemand die een setje IQ8's had geplaatst die standaard niets doen. In tegenstelling tot iq7 die op een soort default netprofiel staan.
Als dat zo is ontkom je dus niet aan een gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@jeroen3 ja dat klopt, je moet wel een IQ Gateway hebben om het juiste netprofiel in te laden, anders doen de IQ8's nog niets na installatie.
Maar de vraag is nu even of de IQ8 serie zonder Q-relais kan, aangezien het met de IQ7 welk kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Ies Korpershoek schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 07:18:
[...]

OK inmiddels wat meer duidelijkheid. De installateur levert wel de metered, maar noemen het anders omdat ze geen spoelen meeleveren. (Kennelijk kopen zij groot in en is dat een optie) Zij willen geen spoelen leveren of aansluiten omdat, volgens de installateur, te veel storingen geeft??. Ik ga ze nu zelf maar achteraf aansluiten. Weet iemand of dat problemen op gaat leveren wat betreft de instelling/programmering van de Gateway? Ik heb natuurlijk geen installateurs account of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16:51
Ies Korpershoek schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:31:
[...]

OK inmiddels wat meer duidelijkheid. De installateur levert wel de metered, maar noemen het anders omdat ze geen spoelen meeleveren. (Kennelijk kopen zij groot in en is dat een optie) Zij willen geen spoelen leveren of aansluiten omdat, volgens de installateur, te veel storingen geeft??. Ik ga ze nu zelf maar achteraf aansluiten. Weet iemand of dat problemen op gaat leveren wat betreft de instelling/programmering van de Gateway? Ik heb natuurlijk geen installateurs account of zoiets.
Je moet na ingebruikname van de spoelen deze activeren. Dat kan lokaal door middels de toolkit op je telefoon naar de Enphase te verbinden.

Je zou eventueel ook vooraf de spoelen kunnen (laten) plaatsen, zeker voor wat betreft de spoelen aan de verbruikskant en vriendelijk aan de installateur ter plekke vragen of deze bereid is de spoelen op de envoy aan te sluiten in de juiste klemmetjes....
Het helpt daarbij wel als je bij het activeren van de spoelen de spanning van de micro's kunt afhalen zonder de Envoy spanningsloos te maken, dat is namelijk 1 van de stappen die het systeem vereist tijdens activatie van de spoelen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
ArPi75 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:16:
[...]

Je moet na ingebruikname van de spoelen deze activeren. Dat kan lokaal door middels de toolkit op je telefoon naar de Enphase te verbinden.

Je zou eventueel ook vooraf de spoelen kunnen (laten) plaatsen, zeker voor wat betreft de spoelen aan de verbruikskant en vriendelijk aan de installateur ter plekke vragen of deze bereid is de spoelen op de envoy aan te sluiten in de juiste klemmetjes....
Het helpt daarbij wel als je bij het activeren van de spoelen de spanning van de micro's kunt afhalen zonder de Envoy spanningsloos te maken, dat is namelijk 1 van de stappen die het systeem vereist tijdens activatie van de spoelen.
Aansluiten is niet het probleem ik heb de hele PV kast aangelegd de CT's gaat ook wel lukken :)
Kan ik als eindgebruiker de toolkit gebruiken?
Het IQ relais en de Gateway hebben een eigen ALAMAT. De micro convertors kan ik, zonder dat Gateway spanningsloos, worden afgeschakeld. Of de Installateur wil helpen is nog maar de vraagt, ze zijn principieel over het gebruik van CT's wat ze standaard niet doen om genoemde reden. We gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ies Korpershoek schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:31:
[...]

Dan ben je best wel een incompetente installateur naar mijn idee. Ja het kost een uurtje extra om alles netjes te plaatsen en te configureren/kalibreren, maar dan werkt het gewoon prima. Niets moeilijks aan.

Groot inkopen zonder CT spoelen is kul. Die dingen zitten er gewoon bij. Ik snap uberhaupt niet waarom je dan een Metered Gateway zou leveren als je alle gebruikte functies in de standaard hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Sjamo schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 07:15:
Onze huidige situatie is 8x rec alpha pure black 395 met enphase iq7+, liggend op zuid op pannendak, aangesloten op 1 fase van 3x25 meterkast.

Wij willen dit graag aanvullen met 4x Hyundai 430 shingled black met enphase iq8+ of de m, dat moeten we nog bekijken. En dan aansluiten met eigen envoy standaard en relais etc, op een andere fase in onze groepenkast. Deze panelen komen op het platte dak van ons schuurtje in oost-west opstelling in portrait.

We gaan dit zelf doen omdat installateurs geen belangstelling hebben dit te doen. De installateur van ons huidige systeem (Coolblue) weigert alles onder de 6 panelen zeggen ze, en dus ook een uitbreiding.

Gelukkig is mijn man vrij handig, en hebben we tweakers (dank😏) en youtube :)

Mijn vraag is, klinkt dit als een realistisch plan?

Volgende vraag is, houden we op deze manier de optie om over een paar jaar een accu te gaan gebruiken voor verhoging direct eigen verbruik, of zijn we door onze keuze afhankelijk van bijvoorbeeld enphase batterijen, en kunnen we om die reden beter nu gelijk kiezen voor de metered envoy van enphase om zo beter voorbereid te zijn? Liefst zijn we voor toekomstige batterij niet afhankelijk van enphase, ondanks dat we het een fantastisch systeem vinden.
Wij (mijn man en ik) hebben inmiddels goed nagedacht over de situatie, ik heb weer nieuwe dingen geleerd en we hebben een plan gemaakt.

Wij hebben nu 3x 25A aansluiting

We hebben nu op fase 1 ons huidige zonnepanelensysteem (1f-aansluiting, 8xpanelen, 8x iq7+).

Op fase 3 gaan we aansluiten een 2e zonnepanelen systeem (1f-aansluiting, 4 panelen, oost west aansluiting, 4x iq8+/m).

De reden om hiervoor te kiezen is voor ons dat wij liefst richting de iq8 micro-omvormers gaan. Op dit moment onze huidige iq7+ omvormers omwisselen voor iq8 vinden we zonde, ze liggen er pas enkele jaren.
Op deze manier kunnen we, als het goed functioneert, de boel zo laten liggen. Of, wanneer we daar reden toe zien doordat de boel niet goed functioneert, of omdat er problemen komen met de huidige iq7+ omvormers, dan kunnen we alsnog besluiten alles naar iq8 te veranderen.

Op deze manier maken we waarschijnlijk wegens de aangesloten apparatuur zo optimaal mogelijk gebruik van de door ons opgewekte stroom.

Oorspronkelijk wilden we de mogelijkheid open houden voor het aansluiten van een enphase batterij maar dat compliceert de boel in onze ogen onnodig.

Met deze opstelling zijn we redelijk flexibel in de toekomst en houden de optie open een batterij aan te sluiten anders dan Enphase.

Tenzij ik hier nog enge dingen ga lezen gaan wij ons richten op het hoe en wat mbt bestellen en plaatsen. Alvast veel dank voor de tip over het bij bestellen van de verlengkabels voor de aansluiting van de door ons gewenste panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
DjVe schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:39:
[...]

Dan ben je best wel een incompetente installateur naar mijn idee. Ja het kost een uurtje extra om alles netjes te plaatsen en te configureren/kalibreren, maar dan werkt het gewoon prima. Niets moeilijks aan.

Groot inkopen zonder CT spoelen is kul. Die dingen zitten er gewoon bij. Ik snap uberhaupt niet waarom je dan een Metered Gateway zou leveren als je alle gebruikte functies in de standaard hebt zitten.
De bedrijfspolitiek is geen klant specifieke installatie ivm kwaliteit en garantie.
Hun keuze is alleen een standaard scenario, helaas pas ik daar niet binnen.
Wederzijds de opdracht geannuleerd, nu opzoek naar een nieuwe installateur, omgeving Rotterdam.
Gewoon weer van vooraf aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
Ies Korpershoek schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:07:
[...]

De bedrijfspolitiek is geen klant specifieke installatie ivm kwaliteit en garantie.
Wederzijds de opdracht geannuleerd, nu opzoek naar een nieuwe installateur, omgeving Rotterdam.
Zelf doen? Heb ik ook gedaan. Beviel prima.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
RobWest schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:15:
[...]

Zelf doen? Heb ik ook gedaan. Beviel prima.
Dat is mogelijk maar mijn vrouw is daar niet zo'n voorstander. Gewoon vanwege veiligheid.
Verder als ik de 'spullen' loskoop ben ik met transportkosten meer kwijt. En mijn dak (plat) is wel op 10 meter dus minimaal een steiger of bouwlift die er ook extra bijkomt. En dan nog alles wat nodig is om het softwarematig ingeregeld en aangemeld te krijgen bij Enphase. Maar toch bedankt voor je suggestie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Ies Korpershoek schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:28:
[...]

Dat is mogelijk maar mijn vrouw is daar niet zo'n voorstander. Gewoon vanwege veiligheid.
Verder als ik de 'spullen' loskoop ben ik met transportkosten meer kwijt. En mijn dak (plat) is wel op 10 meter dus minimaal een steiger of bouwlift die er ook extra bijkomt. En dan nog alles wat nodig is om het softwarematig ingeregeld en aangemeld te krijgen bij Enphase. Maar toch bedankt voor je suggestie
Mijn vrouw was ook geen voorstander ;-) Maar nu heeft ze er geen enkele moeite meer mee als ik het dak op klim (43 graden). Valbescherming aan en gaan.
Plat dak is helemaal goed te doen. Steiger € 120 per week

Software matig inregelen...daar heb je Tweakers voor ;)

En hoe lang duurt het voordat je een nieuwe installateur gevonden hebt en het op je dak ligt...

[ Voor 5% gewijzigd door RobWest op 25-04-2023 13:35 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
Ik heb een 380 WP paneel met een enphase IQ7A micro omvormer erop. Nu valt mij op dat bij het uitlezen van het opgewekt vermogen het paneel niet boven de 361 watt uitkomt. Het vlakt echt af. Ik vroeg mij af wat de limiterende factor hierin is. Iemand een idee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oPXOsKyGv6ZygnABYgceiTWtFA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xfQkHgDk1Rfn8DiUpuotCxnS.jpg?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door sygys op 25-04-2023 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
sygys schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:12:
Ik heb een 380 WP paneel met een enphase IQ7A micro omvormer erop. Nu valt mij op dat bij het uitlezen van het opgewekt vermogen het paneel niet boven de 361 watt uitkomt. Het vlakt echt af. Ik vroeg mij af wat de limiterende factor hierin is. Iemand een idee?
De IQ7A doet max 366VA :)
Dus volkomen logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
ah.. dus eigenlijk heb ik een andere micro omvormer nodig om het volle vermogen eruit te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
sygys schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:15:
ah.. dus eigenlijk heb ik een andere micro omvormer nodig om het volle vermogen eruit te halen
Nee, wat er is geen 'grotere' dan 366VA (bij IQ7)
Bij 380 panelen adviseren we altijd IQ7+ van 295VA.
IQ7A is overkill voor 380Wp panelen, omdat die ca €40-50 meer kosten dan de IQ7+. En dan verdien je niet terug.

Lees maar eens vraag 1 van de FAQ in de TS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
Ies Korpershoek schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:07:
[...]

Ik zat met hetzelfde. Wilden geen metered leveren, of ondersteunen, want geen mankracht. Mij meer toegang geven wilden ze ook niet (wat dat betreft heb ik nu niet het idee dat het mijn systeem is...).

Enfin, heb ervoor gekozen om een kWh meter tussen te voegen, en dat te kruisen met de per-seconde updates via P1. Krijg je redelijk hetzelfde. Veel goedkoper ook, en niet afhankelijk van externe bedrijven.

Wat dat betreft is Enphase ook een onhandig systeem. Aansluiten op de P1 voor de verbruikskant, en meetspoelen in het Q-relais zou prima werken. Veel simpeler.

Ook het feit dat ze altijd mega-CT's hadden die nergens lekker passen (inmiddels kleinere) en een open onderkant van de Envoy, laat zien dat ze eigenlijk totaal niet inspelen op de NL-se (EU?) situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zwartoog schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:07:
[...]

Ik zat met hetzelfde. Wilden geen metered leveren, of ondersteunen, want geen mankracht. Mij meer toegang geven wilden ze ook niet (wat dat betreft heb ik nu niet het idee dat het mijn systeem is...).
Volgens mij kunnen ze dat helemaal niet voorkomen. Jij kan gewoon bij Enphase een installateursaccount aanmaken en jezelf (je installateursaccount) toegang verlenen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Glashelder schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:56:
[...]

Volgens mij kunnen ze dat helemaal niet voorkomen. Jij kan gewoon bij Enphase een installateursaccount aanmaken en jezelf (je installateursaccount) toegang verlenen.
Is dat door heel het systeem opnieuw te registreren en instellen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:16
Zwartoog schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:12:
[...]

Is dat door heel het systeem opnieuw te registreren en instellen?
Nee, gewoon installateurs account maken op een ander email-address dan je al bestaande Enphase account.

En vervolgens deze toevoegen aan de bedrijven die toegang hebben tot je installatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfF1SUy_eBZB_6gkQ5vkn2l_alM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9TsybOrTTNhtBmOvxp7OiyuW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:07
Thomasvt schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:16:
[...]

Nee, gewoon installateurs account maken op een ander email-address dan je al bestaande Enphase account.

En vervolgens deze toevoegen aan de bedrijven die toegang hebben tot je installatie

[Afbeelding]
Maar dat moet de installateur (degene die nu al installateurstoegang heeft) dan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Niets, er kunnen meerdere partijen je systeem beheren.
Pagina: 1 ... 65 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica