Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 108 Laatste
Acties:
  • 892.416 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-07 15:38
sygys schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:32:
Misschien een hele domme vraag maar ik wil de connector met L en N aansluiten op de micro omvormer IQ7A van enphase. Maar op de micro omvormer staat geen L en N. De stekker kan er echter op beide manieren in. Maakt het niet uit hoe ik deze erin steek?

Het is wisselspanning uiteraard maar maakt dat op de omvormer ook niks uit? Als dat zo is waarom zetten ze op de connector dan überhaupt L en N?
Dit maakt totaal niet uit, dus plaats gewoon de AC stekkers. Btw geen domme vraag hoor, juist verstandig deze te stellen bij twijfel!

[ Voor 6% gewijzigd door Eddie_ op 19-04-2023 07:35 ]

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Zwartoog schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:20:
Ik mag mij sindskort ook trotse eigenaar noemen van een Ephase systeem :)

Nu merk ik dat de Envoy-S niet heel precies is met de opbrengst weergeven, in ieder geval niet realtime. Ik wil graag meer inzicht hebben in het directe eigen verbruik.

Ik wil dus graag "upgraden" naar een Envoy Metered. De installateur biedt geen metered installaties aan (kost teveel tijd), maar lijkt welwillend om mee te denken.

Elektrische installatie gaat wel lukken, mijn vragen zijn op de software-kant. Probleem is dus om de omvormers op de nieuwe Envoy geregistreerd te krijgen, maar dat kan geloof ik alleen lokaal.

- Kan ik dat met een DHZ-account? Ik kan daar een nieuw systeem aanmelden, maar ik weet niet of ik daarna mijn installateur eraan kan koppelen.
- Kunnen de huidige omvormers direct overgezet worden in een nieuwe Envoy (ofwel moeten deze in de andere afgemeld worden)?
Je kunt de IQ Gateway op meerdere manieren vervangen (softwarematig). De installateur kan dit bij de detailsweergave (tandwieltje) van jouw account. Daar staat onderaan de pagina de optie: vervangen Gateway. Je kunt dit ook lokaal doen via de Installer Toolkit. Als je dit laatste doet dan weet ik niet zeker wat er gebeurt aan de installateurskant maar ik verwacht dat ook hij/zij dan die wijziging doorkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmac84
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-06 10:38
DjVe schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:09:
[...]

Even stapje terug: een REC Alfa Pure doet meer dan 60V en kan niet op een IQ8-MC of IQ8-HC. Alleen de IQ7X is in NL beschikbaar en kan tot 80V.
Hmm dat is goed te weten
Suggestie voor een paneel van 1722mm lang >420w die wel hier op kan?

Canadian Solar HiHero zag ik ook nog in 1722mm 33.3v max

Jinko Tiger Neo N 32v max

Inderdaad zit de Alpha REC max boven de 50v in de specs

Edit: misschien moet het dan idd deze worden
Jinko Solar Tiger Neo N-Type 54HLR-B 430W

[ Voor 18% gewijzigd door mrmac84 op 19-04-2023 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:18
Eddie_ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 06:34:
[...]

Je kunt de IQ Gateway op meerdere manieren vervangen (softwarematig). De installateur kan dit bij de detailsweergave (tandwieltje) van jouw account. Daar staat onderaan de pagina de optie: vervangen Gateway. Je kunt dit ook lokaal doen via de Installer Toolkit. Als je dit laatste doet dan weet ik niet zeker wat er gebeurt aan de installateurskant maar ik verwacht dat ook hij/zij dan die wijziging doorkrijgt.
Thanks! Dus als ik het goed begrijp zou dit moeten werken:
- ik vervang thuis de Envoy
- stuur een berichtje naar de installateur die "vervang Gateway" aanklikt
- alles werkt weer

?

Denk dat dat goed te doen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Zwartoog Ik zou in eerste instantie wel je oude Gateway nog aangesloten laten. Als het goed is worden dan de gegevens "gewoon" overgezet. Ik ga dit nog even voor de zekerheid nakijiken.

Indien je de installer toolkit hebt dan zou ik die wel adviseren:
https://www4.enphase.com/...-vervang-ik-de-iq-gateway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Eddie_ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:39:
@Zwartoog Ik zou in eerste instantie wel je oude Gateway nog aangesloten laten. Als het goed is worden dan de gegevens "gewoon" overgezet. Ik ga dit nog even voor de zekerheid nakijiken.

Indien je de installer toolkit hebt dan zou ik die wel adviseren:
https://www4.enphase.com/...-vervang-ik-de-iq-gateway
Ah, je bedoelt: 2 gateway's tegelijk aansluiten? Dat zou handig zijn :) Belangrijkste struikelpunt is denk ik dat ze geen mankracht hebben om iemand langs te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Heb jij de installer toolkit met inlog? En ik dacht te lezen dat het installeren geen probleem zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Eddie_ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:57:
Heb jij de installer toolkit met inlog? En ik dacht te lezen dat het installeren geen probleem zou zijn?
Qua uitvoering niet, wel qua toegang. Ik begrijp bij Enphase ook het verschil niet tussen een DHZ en Installer-account: bij het DHZ-account lijkt ik ook heel de installatie te kunnen aanmelden/instellen.

Installer toolkit heb ik nog niet geprobeerd aan te vragen.

Ook is de vraag of mijn installateur betrokken wil/moet blijven in het systeem (en wat daar verstandig in is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:09
Zwartoog schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:08:
[...]

Qua uitvoering niet, wel qua toegang. Ik begrijp bij Enphase ook het verschil niet tussen een DHZ en Installer-account: bij het DHZ-account lijkt ik ook heel de installatie te kunnen aanmelden/instellen.

Installer toolkit heb ik nog niet geprobeerd aan te vragen.

Ook is de vraag of mijn installateur betrokken wil/moet blijven in het systeem (en wat daar verstandig in is).
Als je een DHZ account hebt, kan je ook daarmee in loggen op Installer Toolkit app. Dan kan je inderdaad zelf alles aanpassen. Voornaamste verschil tussen een DHZ account en een installateursaccount is, dat je met een DHZ account alleen je eigen systeem kan beheren, en met een installateursaccount evt meerdere systemen kan beheren.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:28

KhaZ

Alfa Romeo

Pazo schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:21:
[...]

Als je een DHZ account hebt, kan je ook daarmee in loggen op Installer Toolkit app. Dan kan je inderdaad zelf alles aanpassen. Voornaamste verschil tussen een DHZ account en een installateursaccount is, dat je met een DHZ account alleen je eigen systeem kan beheren, en met een installateursaccount evt meerdere systemen kan beheren.
Zou dat ook voor jezelf handig kunnen zijn, of alleen om (mocht dat ooit nodig zijn) iemand anders te kunnen helpen door dan vanop afstand in zijn installatie mee te kunnen kijken?

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Pazo schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:21:
[...]

Kijk, dat makes sense! Raakte een beetje in de war van de handleiding van SolarBouwmarkt die eerst zegt een DHZ-account te geven, en je vervolgens wordt voorgedaan hoe je een installateursaccount moet aanmaken.

Installer Toolkit kan ik met DHZ gewoon op inloggen! M'n huidige Envoy koppelen vind ie niet leuk, omdat deze al geregistreerd is.
KhaZ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:29:
[...]

Zou dat ook voor jezelf handig kunnen zijn, of alleen om (mocht dat ooit nodig zijn) iemand anders te kunnen helpen door dan vanop afstand in zijn installatie mee te kunnen kijken?
Dit is inderdaad mijn andere vraag: ik vind het fijn om alles zelf te kunnen regelen en configureren, maar ik wil wel service van de installateur kunnen blijven ontvangen voor echte (hardware)problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
KhaZ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:29:
[...]

Misschien, maar houdt er rekening mee dat je je dan als installateur gaat gedragen. Eventuele problemen zal je dan zelf dan wel rechtstreeks via Enphase moeten oplossen. Je eigen installateur zet je in feite buitenspel (indien je het niet zelf hebt aangelegd). Dan kan het zijn dat je bij problemen tegen een dichte deur aan loopt. Dus ik adviseer altijd, mocht je het door een bedrijf hebben laten aanleggen, en je wilt zo graag zelf het systeem in beheer hebben, overleg dat dan met je installateur om niet voor verrassingen te komen staan bij problemen. Aan de andere kant: je hebt dit topic met vele mensen met kennis :*)

Ik heb zelf naast een DHZ account ook een installateursaccount, en daar heb ik naast mijn systeem het systeem van mijn broer in staan. Die hebben we ook samen aangelegd en hij heeft alleen een DHZ account. Verder zou ik geen andere systeem toelaten.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Pazo schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:52:
[...]

Ik heb zelf naast een DHZ account ook een installateursaccount, en daar heb ik naast mijn systeem het systeem van mijn broer in staan. Die hebben we ook samen aangelegd en hij heeft alleen een DHZ account. Verder zou ik geen andere systeem toelaten.
Maar kun je dus na een DHZ-configuratie de installateur weer toegang geven? Of moet dat andersom: installateur stelt een systeem open voor DHZ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:29

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Ik heb sinds kort een zonnepanelen installie van 20 panelen met micro omvormers op 3 fase.

Nu naar 2 weken doen er 7 vd 20 het niet meer.. die micro omvormers geven fout status dat er lage stroom is. Die 7 die het niet doen zijn willekeurig(niet 7 achter elkaar). Maar al wel dagen dezelfde..

Kan het zijn dat 1 van de 3 fase kabel los gekomen is?? Dat er daarm toevallig 7/20 van de panelen het niet meer doen?

Heb al contact opgenomen met de installateur.. maar nog geen terugkoppeling gehad.

Hopelijk is het iets simpels.. misschien dus een kab die niet vast zit??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Laatst online: 01:14
Nickrsd schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:15:
Ik heb sinds kort een zonnepanelen installie van 20 panelen met micro omvormers op 3 fase.

Nu naar 2 weken doen er 7 vd 20 het niet meer.. die micro omvormers geven fout status dat er lage stroom is. Die 7 die het niet doen zijn willekeurig(niet 7 achter elkaar). Maar al wel dagen dezelfde..

Kan het zijn dat 1 van de 3 fase kabel los gekomen is?? Dat er daarm toevallig 7/20 van de panelen het niet meer doen?

Heb al contact opgenomen met de installateur.. maar nog geen terugkoppeling gehad.

Hopelijk is het iets simpels.. misschien dus een kab die niet vast zit??
Dat van dat 7 omvormers niet achter elkaar het doen kan komen omdat er een 3-fase Q-cable is gebruikt die werkt met aansluitingen waarvan nummer 1 fase 1 is, fase 2, fase 3 en weer begint bij fase 1. Klopt het dat er 1 het niet doet en dan 2 weer wel, ik ga ze vanaf vrijdag aanzetten ik weet ook niet of je kan zien welke fase wel of geen stroom genereert?

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickrsd

Nickrsd

Daar lijkt het wel op ja. Dat er 1 het niet doen. Dan een paar wel.. en dan weer 1 niet.

Ik kan niet zien of er een fase niet produceert.
Zie wel op het kastje in de meterkast dat alle fases groen branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
De indicatie van je IQ relais staat los van het functioneren van je micro's. Maar als er bij jou een drie fase IQ kabel is gebruikt dan is vermoedelijk één van de fases niet goed aangesloten in de lasdoos. Heb je de mogelijkheid om die lasdoos te controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickrsd

Nickrsd

Het heeft 2 weken wel gewerkt ja. Dus waarschijnlijk is het een los contact ergens..
Of de lasdoos op zolder waar de kabel binnenkomt.. of ergens in de meterkast, want daar hebben ze ook het 1 en ander omgekoppeld..

Heb er zelf weinig verstand van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Dan zou ik in eerste instantie gaan voor de lasdoos op zolder. Even je Enphase systeem uitschakelen en die lasdoos open maken. Kijken of je zo al iets kunt zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Zwartoog schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:04:
[...]

Maar kun je dus na een DHZ-configuratie de installateur weer toegang geven? Of moet dat andersom: installateur stelt een systeem open voor DHZ?
Volgens mij moet jij toegang geven aan je installateur, als je systeem gekoppeld zit aan je dhz account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb bij mijn pa recentelijk zes 500WP panelen geplaatst met IQ7A micro's erachter. De productie lijkt prima te gaan, de rapportage gaat echter mis. In het log van de Envoy staat het vol met deze meldingen:
Power production > device nameplate;
:? Wat :?

De micro produceert meer dan zou mogen? Kan het zijn dat de Envoy, die nog op R4.10.35 (6ed292) draait, te oude software heeft voor de IQ7A :?

Als ik bij de individuele micro's kijk dan produceren ze gewoon netjes wat ze zouden moeten produceren.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 22:26

JWT

Misschien een hele domme vraag maar ik wil de connector met L en N aansluiten op de micro omvormer IQ7A van enphase. Maar op de micro omvormer staat geen L en N. De stekker kan er echter op beide manieren in. Maakt het niet uit hoe ik deze erin steek?

Het is wisselspanning uiteraard maar maakt dat op de omvormer ook niks uit? Als dat zo is waarom zetten ze op de connector dan überhaupt L en N?
De micros bepalen zelf eerst wat de fase draad is. (Filmpje solarbouwmarkt). Daarom kan je de stekker ook beide kanten op erin klikken. Kan dus niet fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Systeem afgelopen weekend geïnstalleerd, en werkt nu top!

20x Risen Solar 395WP all black icm IQ7+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkJ6aSXiY-tN_pLXFFamV3LI6qQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0L7u0MLlLHdtCeoJO3iBhAE.jpg?f=fotoalbum_large
Worden vandaag wel afgetopt, maar ook ideaal weer.

Wij zijn er blij mee.. de meter draait hard terug! :)

Wat ik nog niet helemaal begrijp is bij de "live view":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrCj8t5VxY5xF_qCwSKOggFQLwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PKwqHqQBH3oLk9AW34GE6cWe.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik 5.3kW opwek met de panelen, en 1.9kW gebruik (auto laden), dan exporteer ik toch geen 7.2kW maar 3.4kW? :?
Of zie/lees ik dit verkeerd?

[ Voor 43% gewijzigd door PurpleBlue op 19-04-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-07 10:24

Heeft denk ik meer met de kleuren van de bedrading te maken, bruin op L en blauw op N.
Verder maakt het niets uit.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
PurpleBlue schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:23:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik 5.3kW opwek met de panelen, en 1.9kW gebruik (auto laden), dan exporteer ik toch geen 7.2kW maar 3.4kW? :?
Nee je ziet het goed, ik heb ook metered en bij mij klopt het wel.

Ik zou ook verwachten dat je productie nu continu 5.9kW zou zijn bij 20 panelen.
Misschien dat er toch nog iets niet helemaal goed aangesloten is bij de meetspoelen?

Of hangt je autolader direct aan een losse PV-verdeler misschien?
(Ik vind 1.9kW ook vrij weinig als je auto aan het laden is..)

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:22

ben

Pazo schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:47:
[...]

Leuk te horen, welkom bij de club :)
Mbt vervangen van een Envoy / IQ Gateway heb ik geen ervaring. Wellicht dat @Eddie_ er wat over kan zeggen, die heeft dat van het weekend nog bij iemand gedaan.

Wat je anders evt in overweging kunt nemen: de standaard versie kan de productiekant uitlezen vanuit de micro's. De verbruikskant zou je ook kunnen uitlezen met bijvoorbeeld een p1 meter of kWh meter. Die beide kanten bijvoorbeeld koppelen / uitlezen in Home Assistant. Dan heb je dus geen metered nodig.

Als je dat laatste niet wilt, zul je in de app met de standaard alleen maar de productiekant zien. Als je de metered neemt (met het juiste aantal CT spoelen) kan je in de app beide kanten zien.

Let wel, Enphase update maar 1x in de 15 min. Lokaal iets vaker volgens mij, maar helemaal realtime ga je het niet krijgen.
Met een envoy metered is het wel mogelijk om je productie (ook per fase) live te bekijken, las overigens wel dat homewizzerd na alle waarschijnlijkheid dit jaar met een software update komt waarmee je een Enphase systeem softwarematig (d.m.v. API) de productie in de homewizzard app kan bekijken (bij o.a. Solar edge is dit nu al mogelijk). Maar dat zal dan wel weer om de 15 min worden ge-update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Pazo schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:24:
Eigenlijk best wel bizar hoeveel verschillende plekken / pagina's er zijn waar je 'iets' kan doen mbt je systeem. Afhankelijk natuurlijk of je een standaard gebruikersaccount, DHZ account of installateurs account hebt. Ik dacht ik maak eens een overzicht van wat ik nu weet.

(vul in het geval van XXXXXXX je systeem ID / locatie ID in)

My Enphase weergave
URL: https://enlighten.enphase...XXXXX?source=my_enlighten

[Afbeelding]

My Enlighten (oude weergave)
(wordt uitgefaseerd)

[Afbeelding]

Enlighten Manager
URL: https://enlighten.enphaseenergy.com/

[Afbeelding]

Service Manager
URL: https://service.enphaseenergy.com/nl

[Afbeelding]

Systeem dashboard
URL: https://enlighten.enphase...ard/sites/XXXXXXX/summary

[Afbeelding]

Systeem overzicht (lokaal)
URL: http://envoy/home

[Afbeelding]

Installer setup (lokaal)
URL: http://envoy/installer/setup/home

[Afbeelding]

Classic systeem overzicht (lokaal)
URL: http://envoy/home?classic=1

[Afbeelding]

MyEnphase app (mobiel)
[Afbeelding]

Installer toolkit app (mobiel)
[Afbeelding]

Enlighten Manager app (mobiel)
[Afbeelding]

Vergeet ik er nog een? :+
Een paar dagen verder en nu heb ik zelf zonnepanelen. En dacht, o ja, pazo heeft wat plaatjes gepost wat er allemaal is (ik kreeg van mijn installateur een activatie link voor enlighten + een link voor de enlighten manager). Het was me even niet duidelijk of dat hetzelfde was. Overigens kende de installateur niet het type DHZ account. Maar ik vermoed dat jullie daar de 'eigen bedrijf' variant mee bedoelen? Of mis je heel veel als je 'home user' kiest (in https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/registration)?

Anyhow: dit rijtje plaatjes is wellicht een goed ding voor de openingspost van dit forum... Zoekt net iets makkelijker terug.

Aanvullingen/vragen:
1. Ik heb in de meterkast 1 3-fase automaat voor de PV panelen, maar niet zoals op het Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVUp2JQleiNurns0MVY3eHcEoaQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zFZEZy9bNJ4t4BdhvU5ZXi2U.png?f=user_large in de openingspost. Is dat logisch een 2e automaat?

PS. bij mij is de S-metered niet in een (Hager) kast gemonteerd, maar er los boven. Het zijn ook best grote dingen (en ik wilde nog ruimte vrijhouden voor een mogelijk toekomstige warmtepomp)

2. Als ik op https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/registration mezelf als home user registreer, dan krijg ik als reactie dat ik al geregistreerd ben. Idd, back naar login, krijg ik een vrij simpele weergave. Iets als hoeveel spanning staat er op je paneel is niet te zien. Na inloggen heet het gewoon 'Enlighten'. Is de Enlighten manager iets anders? Uit de startpost zie ik verschillende plaatjes, maar kom je daar als niet installer-account wel in?

Anyhow, de 400Wp (Risen Titan-S black, en volgens de leverancier zijn dat precies dezelfde panelen als Trina, afgezien van de sticker op de achterkant, geen visuele verschillen te zien. Keuze was omdat deze net iets mooier zwart waren dan de 405Wp Longi) leverden vandaag al 293Wp op (met IQ8+). Dat is wel dicht richting max en dat in April.

[ Voor 12% gewijzigd door kdekker op 19-04-2023 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesteroh
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-07 13:09
PurpleBlue schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:23:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit heb ik ook gehad op mijn 3 fase Metered met 6 spoelen. Export kan nooit meer zijn de je Productie. Mijn verbruik werd 0,0 op het moment dat er flink wordt geproduceerd, wat ik jou volgens mij ook zie. Ik dacht in eerste instantie dat een van de verbruikspoelen niet goed stonden oid, maar na een reset van de spoelen werden alle waarden inclusief live view goed weergegeven.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pazo
kdekker schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:33:
Overigens kende de installateur niet het type DHZ account. Maar ik vermoed dat jullie daar de 'eigen bedrijf' variant mee bedoelen? Of mis je heel veel als je 'home user' kiest (in https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/registration)?
Nee, een DHZ account is iets anders dan een bedrijfsaccount. Bedrijfsaccount is, zoals de naam het al zegt, voor installatiebedrijven met installateurs in dienst die als bedrijfsactiviteit (Enphase) systemen installeren en opleveren. Het DHZ account is voor diegene die zijn systeem niet door een bedrijf / installateur laat aanleggen, maar het allemaal zelf doet. Dan moet je wel de boel kunnen activeren en (softwarematig) inrichten. .
Daar is het DHZ account voor. Bij een home user / gebruikersaccount kan je alleen maar 'kijken', en vrijwel niets aanpassen. Overigens staan deze ook gewoon alle 4 onder elkaar in de registratie link die je noemt.
Anyhow: dit rijtje plaatjes is wellicht een goed ding voor de openingspost van dit forum... Zoekt net iets makkelijker terug.
Ik ben toevallig al enkele avonden bezig om de TS aardig op de schop te nemen. Dat gebeurt nu vooral op de achtergrond / offline, maar ik wilde deze avond het één en ander gaan doorvoeren :) Dat met de verschillende omgevingen wil ik er ook in gaan verwerken.

In het afgelopen jaar is veel info bij gekomen, maar ook info die eigenlijk nu niet meer relevant is. Maar het is een enorm werk. Het blijft een heel gezoek om in zo'n lange TS bij het wijzigen de plek te vinden waar je iets moet aanpassen. En weer posten om te kijken of het klopt, weer aanpassen , zoeken, toevoegen, checken, en dat 100x :P Maar ik doe het graag, ben trots op dit topic, en wordt steeds een beetje beter en mooier, mede door de informatie die de tweakers hier aanbieden :D
Aanvullingen/vragen:
1. Ik heb in de meterkast 1 3-fase automaat voor de PV panelen, maar niet zoals op het [Afbeelding] in de openingspost. Is dat logisch een 2e automaat?
Hoeft niet, maar ik heb de Envoy (IQ Gateway) en de PV achter een eigen automaat zitten, zodat ik ze onafhankelijk van elkaar kan uitschakelen.
Praktijkvoorbeeld: in april vorig jaar 9 panelen bijgeplaatst. PV uit, Envoy bleef aan. Alles geïnstalleerd, met de Installer Toolkit app de streepjes codes van de micro's scannen en dus in Enlighten zetten. PV weer aan en hoppa, gelijk alles herkent. Het maakt het gewoon iets makkelijker :)

[ Voor 19% gewijzigd door Pazo op 19-04-2023 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Pazo schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:39:
[...]

Nee, een DHZ account is iets anders dan een bedrijfsaccount. Bedrijfsaccount is, zoals de naam het al zegt, voor installatiebedrijven met installateurs in dient die als bedrijfsactiviteit (Enphase) systemen installeren en opleveren. Het DHZ account is voor diegene die zijn systeem niet door een bedrijf / installateur laat aanleggen, maar het allemaal zelf doet. Dan moet je wel de boel kunnen activeren en (softwarematig) inrichten. .
Daar is het DHZ account voor. Bij een home user / gebruikersaccount kan je alleen maar 'kijken', en vrijwel niets aanpassen. Overigens staan deze ook gewoon alle 4 onder elkaar in de registratie link die je noemt.

[...]

Ik ben toevallig al enkele avonden bezig om de TS aardig op de schop te nemen. Dat gebeurt nu vooral op de achtergrond / offline, maar ik wilde deze avond het één en ander gaan doorvoeren :) Dat met de verschillende omgevingen wil ik er ook in gaan verwerken.

In het afgelopen jaar is veel info bij gekomen, maar ook info die eigenlijk nu niet meer relevant is. Maar het is een enorm werk. Het blijft een heel gezoek om in zo'n lange TS bij het wijzigen de plek te vinden waar je iets moet aanpassen. En weer posten om te kijken of het klopt, weer aanpassen , zoeken, toevoegen, checken, en dat 100x :P Maar ik doe het graag, ben trots op dit topic, en wordt steeds een beetje beter en mooier, mede door de informatie die de tweakers hier aanbieden :D

[...]

Hoeft niet, maar ik heb de Envoy (IQ Gateway) en de PV achter een eigen automaat zitten, zodat ik ze onafhankelijk van elkaar kan uitschakelen.
Praktijkvoorbeeld: in april vorig jaar 9 panelen bijgeplaats. PV uit, Envoy bleef aan. Alles geïnstalleerd, met in Installer Toolkit app de streepjes codes van de micro's scannen en dus in Enlighten zetten. PV weer aan en hoppa, gelijk alles herkent. Het maakt het gewoon iets makkelijker :)
Super, bedankt. Ik had mijn eigen post nog later op de avond aangepast. Als je nog een blik wilt werpen op de vragen eronder, graag. Ben nu aan het uitzoeken hoe ik een token kan krijgen (via de info uit [Enphase] Haal meer uit je Envoy!)

[ Voor 3% gewijzigd door kdekker op 19-04-2023 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
2. Als ik op https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/registration mezelf als home user registreer, dan krijg ik als reactie dat ik al geregistreerd ben. Idd, back naar login, krijg ik een vrij simpele weergave. Iets als hoeveel spanning staat er op je paneel is niet te zien. Na inloggen heet het gewoon 'Enlighten'. Is de Enlighten manager iets anders? Uit de startpost zie ik verschillende plaatjes, maar kom je daar als niet installer-account wel in?
Enlighten Manager en Installer Toolkit app kan je alleen in met DHZ account, installateur en bedrijfsaccount.
Service manager, Systeem dashboard volgens mij niet met DHZ, maar alleen met installateurs of bedrijfsaccount.

Overigens kan je zelf ook meer info uit je IQ Gateway trekken, lokaal wel te verstaan. Zie daarvoor het andere topic: [Enphase] Haal meer uit je Envoy!

EDIT: We werken net een beetje langs elkaar heen met het editen van de posts ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 19-04-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Glashelder schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:49:
Ik heb bij mijn pa recentelijk zes 500WP panelen geplaatst met IQ7A micro's erachter. De productie lijkt prima te gaan, de rapportage gaat echter mis. In het log van de Envoy staat het vol met deze meldingen:

[...]

:? Wat :?

De micro produceert meer dan zou mogen? Kan het zijn dat de Envoy, die nog op R4.10.35 (6ed292) draait, te oude software heeft voor de IQ7A :?

Als ik bij de individuele micro's kijk dan produceren ze gewoon netjes wat ze zouden moeten produceren.
Ik heb bovenstaand verhaal maar bij Enphase support neergelegd. Ben benieuwd wat ze ervan vinden.. ik dacht met de installer toolkit de software nog wel even te updaten, maar de software uit 2018 is ‘up to date’ :D

Begrijp dat alleen Enphase een update naar V5 of V7 kan initiëren?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Glashelder schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:59:
Begrijp dat alleen Enphase een update naar V5 of V7 kan initiëren?
Nou, ik moet zeggen dat ik dus onder het Service Dashbord met installateurs / bedrijfsaccount een extra tabje (System Diagnostics) heb waarbij je dus ook updates kunt forceren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ck0faYd_vARVEoRPWEiJcYhlJwM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vGELTea2yP4kZJqavEdS8zBl.jpg?f=user_large

Die heb je niet onder DHZ account volgens mij.

Ik ben in dubio wat ik daar mee gaan doen. Eigenlijk wil ik kijken / testen wat ik daar mee dan doen. Ik zit dus ook nog op versie 5, maar eigenlijk wil ik (nog) niet naar versie 7. Waarschijnlijk wordt mijn Envoy naar versie 7 gepushed als ik dit doe, waarmee ik vervolgens mijn hele Home Assistant integratie om zeep help... maar ik ben ook nieuwsgierig naar de mogelijkheden hier....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hmm thanks, zal dat morgen eens bekijken. Glashelder Solar is ook een installateur gelukkig :+

Enphase support heeft trouwens al gereageerd 8)7 Ze denken dat het aan het netprofiel ligt en ze updaten de firmware van de nieuwe IQ7A’s.. Hopelijk help dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Glashelder schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:11:
Hmm thanks, zal dat morgen eens bekijken. Glashelder Solar is ook een installateur gelukkig :+
Dan zou je dat tabje ook moeten hebben.
Ben wel benieuwd wat er gebeurt als je op 'force update' klikt. Heb dat dus nog niet aangedurfd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Pazo schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:52:
[...]

Enlighten Manager en Installer Toolkit app kan je alleen in met DHZ account, installateur en bedrijfsaccount.
Service manager, Systeem dashboard volgens mij niet met DHZ, maar alleen met installateurs of bedrijfsaccount.

Overigens kan je zelf ook meer info uit je IQ Gateway trekken, lokaal wel te verstaan. Zie daarvoor het andere topic: [Enphase] Haal meer uit je Envoy!

EDIT: We werken net een beetje langs elkaar heen met het editen van de posts ;)
Sorry... Ik kom er achter dat ik - ondanks dat ik een S-metered heb - geen info op kan halen over 'hoeveel spanning staat er nu achter een PV paneel'. Dit bijv. om te achterhalen hoever ik van de bovengrens van het net verwijderd zit. Maar goed, alles werkt goed, al zijn er steeds meer buren die PV panelen monteren. Dat gaat wellicht op termijn mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
kdekker schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:16:
[...]

Sorry... Ik kom er achter dat ik - ondanks dat ik een S-metered heb - geen info op kan halen over 'hoeveel spanning staat er nu achter een PV paneel'. Dit bijv. om te achterhalen hoever ik van de bovengrens van het net verwijderd zit. Maar goed, alles werkt goed, al zijn er steeds meer buren die PV panelen monteren. Dat gaat wellicht op termijn mis.
Als je een DHZ account hebt kan je dat vrij eenvoudig terugvinden in Enlighten Manager. Dan kan je per paneel het voltage bekijken.

Echter is het mooie van Enphase dat bij een te hoge netspanning slechts enkele micro's afschakelen of om weer onder de grens te komen, terwijl de rest blijft draaien. Bij een centrale omvormer zou het hele PV systeem uitvallen, bij Enphase heb je alleen wat vermindering in productie :)

(zo,en nu ga ik aan de TS werken B) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Pazo schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:14:
[...]

Dan zou je dat tabje ook moeten hebben.
Ben wel benieuwd wat er gebeurt als je op 'force update' klikt. Heb dat dus nog niet aangedurfd :)
Ik ga ook eerst wel even afwachten wat de firmware update van de micro’s en/of andere netprofiel doen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Pazo schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:21:
[...]

Als je een DHZ account hebt kan je dat vrij eenvoudig terugvinden in Enlighten Manager. Dan kan je per paneel het voltage bekijken.

Echter is het mooie van Enphase dat bij een te hoge netspanning slechts enkele micro's afschakelen of om weer onder de grens te komen, terwijl de rest blijft draaien. Bij een centrale omvormer zou het hele PV systeem uitvallen, bij Enphase heb je alleen wat vermindering in productie :)

(zo,en nu ga ik aan de TS werken B) )
Vooral niet meer vandaag beantwoorden deze vraag :) ik heb geduld...

Als je geen dhz account heb, dan kom je kennelijk niet in de Enlighten Manager?

En ik wil mijn installateur niet in de wielen rijden, ook niet wat betreft garanties etc. Is er dan nog een manier om in de Enlighten manager te komen?

Het is me nog niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen de 'normale' Enlighten omgeving en een manager omgeving...

Ps succes met de TS aanpassen. Nogmaals mijn waardering voor wat daar staat. Ik heb er wel nut/baat bij gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:16
kdekker schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:16:
[...]

Dat kan je toch zien wanneer je lokaal inlogt op de Gateway (https://envoy/installer/setup/home#meters/detail/production), onder Meters > Production, per fase? Waarde met Vrms.Kan mij vergissen, maar dacht dat dat de spanning is die de fase oplevert. Nu staat alles natuurlijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
kdekker schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:02:
Vooral niet meer vandaag beantwoorden deze vraag :) ik heb geduld...
Doe het toch, af en toe wat afleiding dan steeds in de code turen :)
Als je geen dhz account heb, dan kom je kennelijk niet in de Enlighten Manager?
Nee. Is alleen voor DHZ, installateurs of bedrijfsaccount.
En ik wil mijn installateur niet in de wielen rijden, ook niet wat betreft garanties etc. Is er dan nog een manier om in de Enlighten manager te komen?
Nee. Er zijn hier genoeg mensen die later zelf een DHZ account hebben aangemaakt en hun installateur hebben gevraagd of ze het systeem wilde koppelen. Doe het wel in overleg, want als jij iets om zeep helpt of je snapt het niet meer, dan zou je installateur het moeten oplossen. Aan de andere kant: hier zit genoeg kennis om je op weg te helpen :)
Het is me nog niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen de 'normale' Enlighten omgeving en een manager omgeving...
Bij de normale Enlighten, het 'home owner' account, kan je alleen maar 'kijken'. Dus je kunt je systeem zien, opbrengsten, evt verbruik en kunt in het verleden kijken. Verder kan je niet zo veel. Voor veel mensen prima. Kan er ook niets kapot gaan. In de manager omgeving kan je alles zien, systeem aanpassen, micro's eruit gooien, CT spoelen inregelen, legplan aanpassen, veel meer details bekijken etc etc. vrijwel alles dus.
Ps succes met de TS aanpassen. Nogmaals mijn waardering voor wat daar staat. Ik heb er wel nut/baat bij gehad.
Thanks. Dat is het doel van dit topic d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
Jesteroh schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:22:
[...]

Dit heb ik ook gehad op mijn 3 fase Metered met 6 spoelen. Export kan nooit meer zijn de je Productie. Mijn verbruik werd 0,0 op het moment dat er flink wordt geproduceerd, wat ik jou volgens mij ook zie. Ik dacht in eerste instantie dat een van de verbruikspoelen niet goed stonden oid, maar na een reset van de spoelen werden alle waarden inclusief live view goed weergegeven.
De soelen heb ik goed aangesloten, maar kon na installatie niet terugvinden of je dat kan ijken/calibreren.

Waar kan ik die reset uitvoeren? (Ik heb een installateurs account)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
ardvark99 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:09:
[...]

Dat kan je toch zien wanneer je lokaal inlogt op de Gateway (https://envoy/installer/setup/home#meters/detail/production), onder Meters > Production, per fase? Waarde met Vrms.Kan mij vergissen, maar dacht dat dat de spanning is die de fase oplevert. Nu staat alles natuurlijk uit.
Dank. Ik kijk morgen. Als er voor dit deel een token nodig is, dat gaat het hem niet worden. Ik krijg het niet voor elkaar om een token te maken (via de Enphase site, entrez nog wattes). Maar goed, daar is een ander forum voor (al genoemd door @Pazo ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
kdekker schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:13:
[...]

Dank. Ik kijk morgen. Als er voor dit deel een token nodig is, dat gaat het hem niet worden. Ik krijg het niet voor elkaar om een token te maken (via de Enphase site, entrez nog wattes). Maar goed, daar is een ander forum voor (al genoemd door @Pazo ).
In de TS staat ergens een linkje, doet het bij mij perfect:

https://enlighten.enphase...auth-token?serial_num=XXX

en bij XXX de serial van je gateway opgeven. Misschien eerst even inloggen met je Enphase account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
PurpleBlue schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:13:
[...]

De soelen heb ik goed aangesloten, maar kon na installatie niet terugvinden of je dat kan ijken/calibreren.

Tijdens installatie ijk je de spoelen, hij vraagt dan ook om de panelen even uit te zetten.
Ik neem aan dat je dat proces ook wel opnieuw kan uitvoeren.

Ik heb de installatie met de Toolkit app gedaan.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-07 15:40

Acradavos

Poetsfanaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSUMPv6HVl0yNVGe6lc76ZED0lY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Po7H1QMiXaUB0evBAVm6jN2v.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn achterbuurman kan 2 dagen op 1 grafiek weergeven. Hij heeft een Envoy Standard.

Ik heb een Metered en zie doe optie nergens. Kan dat kloppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Acradavos schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:31:
[Afbeelding]

Mijn achterbuurman kan 2 dagen op 1 grafiek weergeven. Hij heeft een Envoy Standard.

Ik heb een Metered en zie doe optie nergens. Kan dat kloppen?
Jep, bij een Metered hebben ze ervoor gekozen dat je naast de productie ook het verbruik en de export kan zien, en niet 2 dagen productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
JMSL2022 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:29:
[...]
Tijdens installatie ijk je de spoelen, hij vraagt dan ook om de panelen even uit te zetten.
Ik neem aan dat je dat proces ook wel opnieuw kan uitvoeren.

Ik heb de installatie met de Toolkit app gedaan.
Ik ben bang dat er daar iets is fout gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XM4gZlNNC7_3gNfm0mV1mG2FkgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i96b1PyTKs5G3eC2bPU2cfVP.jpg?f=fotoalbum_large
Deze stond op "alleen laden", wat dus niet lijkt te kloppen.
Eerst even kijken wat hij nu doet, anders wellicht "uitschakelen" en dan weer "inschakelen" om de spoelen wellicht weer te ijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@PurpleBlue klopt, die moet op laden met zonneproductie staan.
Morgen even checken als er weer productie is wat het doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesteroh
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-07 13:09
PurpleBlue schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:13:
[...]

Ik weet niet precies wat mijn installateur heeft gedaan, maar het leek net of hij de spoelen had uitgezet/ontkoppeld of de metingen via plc heeft laten lopen. Ik zag namelijk 1 dag alleen productie net of ik een Envoy Standard had. Na 1 dag weer aangezet en gingen de metingen weer mbv de spoelen en klopte alles weer, zowel grafiekjes (mijn verbruik was niet meer 0) en live view werd correct weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:35
Jesteroh schreef op woensdag 19 april 2023 @ 23:30:
[...]

Ik weet niet precies wat mijn installateur heeft gedaan, maar het leek net of hij de spoelen had uitgezet/ontkoppeld of de metingen via plc heeft laten lopen. Ik zag namelijk 1 dag alleen productie net of ik een Envoy Standard had. Na 1 dag weer aangezet en gingen de metingen weer mbv de spoelen en klopte alles weer, zowel grafiekjes (mijn verbruik was niet meer 0) en live view werd correct weergegeven.
Dat zou goed kunnen. In het installateurs deel van de portal kun je zowel de productie als de consumptie CT.s in- of uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-07 14:27
Pazo schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:39:

[...]

Praktijkvoorbeeld: in april vorig jaar 9 panelen bijgeplaatst. PV uit, Envoy bleef aan. Alles geïnstalleerd, met de Installer Toolkit app de streepjes codes van de micro's scannen en dus in Enlighten zetten. PV weer aan en hoppa, gelijk alles herkent. Het maakt het gewoon iets makkelijker :)
In plaats van een tweede automaat voor de PV-panelen gebruik ik voor elk dakvlak een werkschakelaar die ook dicht bij het dakvlak ligt. Op die manier kan je de PV-panelen ook spanningsloos maken als je iets wilt aanpassen. Nog mooier is dat dat dus ook per dakvlak kan. Op die manier kan er in geval van problemen dus enkel 1 dakvlak spanningsloos gemaakt worden. In de meterkast kan ik dan met één automaat de volledige installatie spanningsloos maken.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-07 18:31
Pazo schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:04:
[...]

Ik ben in dubio wat ik daar mee gaan doen. Eigenlijk wil ik kijken / testen wat ik daar mee dan doen. Ik zit dus ook nog op versie 5, maar eigenlijk wil ik (nog) niet naar versie 7. Waarschijnlijk wordt mijn Envoy naar versie 7 gepushed als ik dit doe, waarmee ik vervolgens mijn hele Home Assistant integratie om zeep help... maar ik ben ook nieuwsgierig naar de mogelijkheden hier....
De Posixx integratie (via HACS) op HA werkt gewoon prima. Draai deze nu zelf al een tijdje naar wens. Daarvoor had ik een andere fork draaien. En zelfs het omzetten van integratie ging moeiteloos.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
dit heeft niets te maken met enphase

[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 20-04-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 12:57
ardvark99 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:59:
[mbr]dit heeft niets te maken met enphase[/mbr]
Dit is het verkeerde topic daarvoor, dit gaat alleen over Enphase.
Ik zou eens kijken bij Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Of maak een eigen topic aan.

EDIT: dat had je zelf ook al in de gaten ;)

[ Voor 8% gewijzigd door RobWest op 20-04-2023 11:49 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Hoezo verkeerde topic, hier worden toch ook vragen gesteld over panelen, en deze kunnen toch ook aangestuurd worden met Enphase micro's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Panzer_V schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:03:
[...]

De Posixx integratie (via HACS) op HA werkt gewoon prima. Draai deze nu zelf al een tijdje naar wens. Daarvoor had ik een andere fork draaien. En zelfs het omzetten van integratie ging moeiteloos.
ja dat weet ik, maar ik heb geen zin om alles aan te moeten passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:31
Wij hebben een nieuwbouwwoning van 4 jaar oud. Bij oplevering zat er een serieel systeem bij met 10 350 Wp panelen op een omvormer. Nu hebben we recent 12 panelen van 415Wp bij laten plaatsen op basis van Enphase 3 micro omvormers en een 1 fase Q relay. Het doel was om het dak vol te leggen met het oog op toekomstige warmtepomp en elektrische auto. Nu bleek achteraf dat er nog meer panelen bij passen. Dus binnenkort komen er nog 8 panelen bij. Deze komen dan weer op een aparte 1 fase q relay.
Zijn er nog nadelen aan deze manier van indelen in de meterkast (dus 3 systemen op 3 verschillende fasen) ? De installateur zegt dat dit prima is, maar wat nou als 1 fase meer vraagt dan de panelen die aangesloten zijn op die fase kunnen leveren? Ga ik dan stroom vragen van de leverancier of kan ik die van de andere panelen gebruiken? Of als we in de toekomst een thuisaccu of 3 fasen lader voor de auto willen installeren. Levert dit dan problemen op? Ik heb geprobeerd online antwoorden te vinden, maar kom er niet helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Ik heb even een vraag. Wat is jullie mening over hoe een Q-cable geknipt moet worden. De Green Guys YouTube: Q Cable van Enphase. Wat heb je nodig en hoe werkt dat precies? vinden dat de Q-cable kort afgeknipt moet worden zodat je een lang begin stuk hebt. Andere hebben het weer over de helft. Nu heb ik een kabel die aan beide kanten even lang is en dat is voor mij persoonlijk totaal niet handig. Los daarvan vindt ik het ook niet heel erg netjes dat er niet wordt verteld hoe die geknipt wordt. Ik vindt persoonlijks dat van de Green guys makkelijk. Kabel van 1.3m heeft een stuk van 1.10m en een stuk van 20cm aan de andere kant om af te doppen.
Nu van een andere heb ik deze lengte gekocht maar moet ik wel heel erg dicht bij de lasdooos zitten om de omvormer er op aan te sluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFGtT-jD89AAxJ6u3ttAmUUFd38=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JdiaAKG353EH5E6yeKqjI7BT.png?f=fotoalbum_tile

Kan ook niet zo snel vinden wat Enphase zelf vindt hoe die geknipt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Daniel. Volgens mij maakt het echt helemaal niets uit, wat je zelf het fijnst / meest praktisch vind. Ik heb ze vrij kort afgeknipt voor de afsluitdop, zodat je die dan aan het rek kunt vastmaken en niet een hoop overtollige kabel hebt. Schat een cm of 30 van de stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
@Pazo Als ik had geweten dat ze hem bij die winkel zo in het midden hadden geknipt had ik voor de langere versie gekozen, puur om het vanaf de lasdoos naar de omvormer wat makkelijker te maken.
Het is dat je er nu 1 ziet want ik kwam er 1 tekort dus uit de lasdoos gaat er 1 kabel met 5 Q-connectoren er uit en eentje van 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Pazo schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:18:
@Daniel. Volgens mij maakt het echt helemaal niets uit, wat je zelf het fijnst / meest praktisch vind. Ik heb ze vrij kort afgeknipt voor de afsluitdop, zodat je die dan aan het rek kunt vastmaken en niet een hoop overtollige kabel hebt. Schat een cm of 30 van de stekker?
Eensch. In principe zit er na de laatste connector niets meer, behalve de terminator. Dus waarom lang afknippen? Diverse shops houden het op 20/30 cm. Prima voor de terminator en dan heb je aan de andere kant mooi lengte om naar een lasdoos ofzo te gaan.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Microkid schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:42:
[...]

Eensch. In principe zit er na de laatste connector niets meer, behalve de terminator. Dus waarom lang afknippen? Diverse shops houden het op 20/30 cm. Prima voor de terminator en dan heb je aan de andere kant mooi lengte om naar een lasdoos ofzo te gaan.
Ik had ook een bericht hierover gestuurd maar daar kreeg ik nogal een geïrriteerd bericht over terug van de webwinkel. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat je veel commentaar krijgt als je ze juist kort knipt aan 1 kant.
Je stuurt ons een filmpje van een concullega dat zij ervoor kiezen de kabel op 20 cm te knippen is een keuze en hiermee krijg je ook veel commentaar.

Wij kiezen er al jaren voor om de kabel altijd op de helft te knippen zodat iedereen exact dezelfde lengte krijgt. Je kan ons de kabel terugsturen mits die niet is gebruikt en je kan een langere kabel kiezen.

[ Voor 6% gewijzigd door Daniel. op 20-04-2023 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Ik knip ook altijd kort aan één kant en lang aan de andere kant. Met die lange kant kun je door het dak naar een lasdoos binnen. Uiteinde een dop er op die vlakbij de stekker zit. Scheelt opbossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Daniel. schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:45:
[...]
Wij kiezen er al jaren voor om de kabel altijd op de helft te knippen zodat iedereen exact dezelfde lengte krijgt. Je kan ons de kabel terugsturen mits die niet is gebruikt en je kan een langere kabel kiezen.
Haha, als je altijd 20cm knipt, krijg iedereen ook altijd dezelfde lengte. Pure wiskunde ;)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Behalve diegene die het eind van de string heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Ben in ieder geval blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. De helft van de kabel is zo onnodig. Kan hem gelukkig nog gebruiken maar had het liever anders gezien.
Eddie_ schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:46:
Ik knip ook altijd kort aan één kant en lang aan de andere kant. Met die lange kant kun je door het dak naar een lasdoos binnen. Uiteinde een dop er op die vlakbij de stekker zit. Scheelt opbossen.
Ik heb het nu in een gietmof onder de panelen. Kabel moest ook via de rand van het huis. Geen ruimte om binnendoor de kabel via het dak te laten gaan.

[ Voor 57% gewijzigd door Daniel. op 20-04-2023 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-07 14:27
Mijn leverancier had alles ook door de helft geknipt en bij mij was dat prettig; ik heb dan ook diverse field wireable connectors erbij gekocht en die aan het andere einde gezet waarmee ik nergens een einddop heb hoeven gebruiken en toch met 1-fase kabel een 3-fase systeem gemaakt heb.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Zwartoog schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:25:
[...]

In de TS staat ergens een linkje, doet het bij mij perfect:

https://enlighten.enphase...auth-token?serial_num=XXX

en bij XXX de serial van je gateway opgeven. Misschien eerst even inloggen met je Enphase account.
Ik zag deze info (nu niet meer) in de TS staan. Ik krijg idd een token in een JSON reply (die een jaar geldig is). En grappig, het werkt. Bedankt voor de info.

Mijn Envoy gaf de hele dag al een error (bovenste lampje was ook rood) en op https://envoy/home#overview stond (even) een error 'Meter niet ingeschakeld' (maar die gaat na korte tijd weg) + een bij Enpower:

[missing "en.envoy_backbone.overview.enpowers_summary.connected.undefined" translation]

Maar dat vast zijn omdat ik geen batterij heb.

[ Voor 3% gewijzigd door kdekker op 20-04-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
kdekker schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:00:
[...]

Ik zag deze info (nu niet meer) in de TS staan. Ik krijg idd een token in een JSON reply (die een jaar geldig is). En grappig, het werkt. Bedankt voor de info.

Mijn Envoy gaf de hele dag al een error (bovenste lampje was ook rood) en op https://envoy/home#overview stond (even) een error (die na een paar seconden weg was) + een bij Enpower:

[missing "en.envoy_backbone.overview.enpowers_summary.connected.undefined" translation]

Maar dat vast zijn omdat ik geen batterij heb.
Ik heb ook die enpower melding. Bij mij is trouwens ook het internet-lampje regelmatig rood, maar lijkt verder prima te communiceren met de cloud (en lokaal). Durf ook geen vragen meer te stellen over netwerkproblemen na het opstootje hier vorige week :X

Edit: heb trouwens ook deze melding:
Database Size
[missing %{db_size} value] ([missing %{percent} value]% full)

[ Voor 6% gewijzigd door Zwartoog op 20-04-2023 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Idem. Lijkt me een bug in de software, ergens een stukje tekst niet (goed) vertaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAPbVWqNZY2bhdIzS3-vw5p1CNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XKKGGt9eSe7GqrJE46p6b508.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Microkid schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:34:
Idem. Lijkt me een bug in de software, ergens een stukje tekst niet (goed) vertaald.
[Afbeelding]
Er zitten wel meer bugs in de enphase software: via de website kan ik geen fases (L1/L2/L3) selecteren in de Live View Status, in de app wel. En het valt me op dat ik zo'n beetje alles consumed wat opgewekt wordt. Zou ik dat getal (vandaag 15kWh) vermenigvuldigen 365, dan kom ik heel veel boven mijn normale jaarverbruik uit (ca 3500kWh).

ik een een Envoy S-metered voor 3-fases, met als het goed is, 6 spoelen. Misschien storen die meespoelen op elkaar, want ook middernacht wordt er nog ca 0.1kW opgewekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Zwartoog schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:31:
[...]

Ik heb ook die enpower melding. Bij mij is trouwens ook het internet-lampje regelmatig rood, maar lijkt verder prima te communiceren met de cloud (en lokaal). Durf ook geen vragen meer te stellen over netwerkproblemen na het opstootje hier vorige week :X

Edit: heb trouwens ook deze melding:
Database Size
[missing %{db_size} value] ([missing %{percent} value]% full)
Er was bij mij ook 1 lampje rood (ik dacht het bovenste). En dus nog een 'There is an error with your gateway measurements'. Ik heb een vraag uit staan bij de installateur (installatie is gisteren gelegd).

En die error [missing %{db_size} value] ([missing %{percent} value]% vol) heb ik ook.

[ Voor 7% gewijzigd door kdekker op 20-04-2023 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Zwartoog schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:20:
Ik mag mij sindskort ook trotse eigenaar noemen van een Ephase systeem :)

Nu merk ik dat de Envoy-S niet heel precies is met de opbrengst weergeven, in ieder geval niet realtime. Ik wil graag meer inzicht hebben in het directe eigen verbruik.

Ik wil dus graag "upgraden" naar een Envoy Metered. De installateur biedt geen metered installaties aan (kost teveel tijd), maar lijkt welwillend om mee te denken.
...
Nou, die welwillendheid was een heel beleefde "nee" :$

Naja, op zoek naar een andere oplossing. Als ik de huidige Envoy-S niet kan omruilen wordt het sowieso een duur grapje, en moet ik toch maar kijken of ik alles goed overgezet krijg.

Een kWh meter aan de productiekant is natuurlijk ook een veel goedkopere optie. Deze kruisen met de P1 van de meter geeft praktisch hetzelfde (wat dat betreft maakt Enphase het ook erg ingewikkeld).

Helaas kan ik alleen een kWh-meter kwijt tussen de inverters en het Q-relais/Envoy. Weet iemand of een kWh-meter niet teveel stoort in de communicatie?

En lichtelijk off-topic: rapporteert zo'n kWh-meter per seconde op de modbus, of is dat veel trager? Als dat ook 5 minuten is, dan schieten we niets op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-07 12:26
Mag je hier ook wat vragen over (richt)prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Voor prijsvergelijk van een offerte, kan je beter een apart topic aanmaken.

Als het iets kleins is: dan zal het geen punt zijn denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-07 12:26
Ik heb nog geen offerte, maar wat mogen 10 panelen (+/- 400Wp) gelegd op een schuin dak, met Enphase en envoy-metered ongeveer kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

mrmac84 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:53:
[...]

Hmm dat is goed te weten
Suggestie voor een paneel van 1722mm lang >420w die wel hier op kan?

Canadian Solar HiHero zag ik ook nog in 1722mm 33.3v max

Jinko Tiger Neo N 32v max

Inderdaad zit de Alpha REC max boven de 50v in de specs

Edit: misschien moet het dan idd deze worden
Jinko Solar Tiger Neo N-Type 54HLR-B 430W
Je gaat wel alle kanten op qua panelen haha. Van een high end REC naar een budget Canadian Solar. Op zich zijn die Jinko's niet verkeerd. Plaatsen wij ook veel en zien er prima uit en voor het geld heb je echt een killer paneel met Ntype cellen en hoog vermogen.

Er komt deze zomer een hoop leuk nieuw spul aan. URE komt met 420wp Ntype Glas-Glas bifacial panelen op de markt en die gaan echt prima met de iQ8MC. Baal daar wel een beetje van, want heb net (welliswaar voor een hele goede prijs) net een pallet URE Ptype 410 op het dak gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Bouwertje schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:03:
Ik heb nog geen offerte, maar wat mogen 10 panelen (+/- 400Wp) gelegd op een schuin dak, met Enphase en envoy-metered ongeveer kosten?
€1,6 tot €2 per Wp verwacht ik. Maar voor meer info kan je beter een eigen topic maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-07 15:19
Ik vraag me af. Kun je met gerichte spiegels meer opbrengst krijgen dan de theoretische Wp van een paneel? de panelen zijn volgens mij berekent op een bepaald oppervlak licht wat er op kan vallen. met spiegels kun je het licht wat buiten het paneel valt toch bundelen naar het paneel toe. Ik vraag me af of iemand dit ooit geprobeerd heeft en of je daadwerkelijk een hoger vermogen uit een paneel haalt. Met die dubbelzijdige panelen zou je hiermee sowieso een gigantisch vermogen moeten kunnen halen als je de panelen mee laat kantelen en draaien volgens mij. maar vraag me af of een zonnepaneel meer kan opwekken dan de max Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:12
Zwartoog schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:58:
[...]

En lichtelijk off-topic: rapporteert zo'n kWh-meter per seconde op de modbus, of is dat veel trager? Als dat ook 5 minuten is, dan schieten we niets op...
De modbus van je kWh-meter moet je pollen. Je moet zelf weten hoe vaak je dat doet, maar zelfs elke 5 seconden geeft andere waardes bij mijn ORNO OR-WE-517.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Heb hier een 1 fase aansluiting in huis en een 3x4mm2 kabel naar zolder voor mijn huidige SolarEdge omvormer van 3kW.

Nu wil ik er nog 4 panelen gaan bijplaatsen met IQ8+, die worden op zolder op diezelfde 4mm2 kabel aangesloten.
In de groepenkast beneden kan ik de automaat wisselen voor een 20A versie.

Nu wil ik het Q-relais in de groepenkast plaatsen, kan het kwaad dat aan de PV zijde van het Q-relais zowel Enphase als SolarEdge zit? Dit vanwege de communicatie met de IQ-gateway (die ook beneden bij de groepenkast moet komen).

[ Voor 5% gewijzigd door henkNL op 20-04-2023 22:18 ]

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:35
kdekker schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:42:
[...]

Er zitten wel meer bugs in de enphase software: via de website kan ik geen fases (L1/L2/L3) selecteren in de Live View Status, in de app wel. En het valt me op dat ik zo'n beetje alles consumed wat opgewekt wordt. Zou ik dat getal (vandaag 15kWh) vermenigvuldigen 365, dan kom ik heel veel boven mijn normale jaarverbruik uit (ca 3500kWh).

ik een een Envoy S-metered voor 3-fases, met als het goed is, 6 spoelen. Misschien storen die meespoelen op elkaar, want ook middernacht wordt er nog ca 0.1kW opgewekt...
‘S nachts 0,1kW opwek? Dat kan echt niet. 8)7 Typo ergens, of wat bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
kdekker schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:42:
En het valt me op dat ik zo'n beetje alles consumed wat opgewekt wordt. Zou ik dat getal (vandaag 15kWh) vermenigvuldigen 365, dan kom ik heel veel boven mijn normale jaarverbruik uit (ca 3500kWh).
Dat zit er iets verkeerd in de configuratie van de CT spoelen, want dat klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:25

Onbekend

...

sygys schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:29:
Ik vraag me af. Kun je met gerichte spiegels meer opbrengst krijgen dan de theoretische Wp van een paneel? de panelen zijn volgens mij berekent op een bepaald oppervlak licht wat er op kan vallen. met spiegels kun je het licht wat buiten het paneel valt toch bundelen naar het paneel toe. Ik vraag me af of iemand dit ooit geprobeerd heeft en of je daadwerkelijk een hoger vermogen uit een paneel haalt. Met die dubbelzijdige panelen zou je hiermee sowieso een gigantisch vermogen moeten kunnen halen als je de panelen mee laat kantelen en draaien volgens mij. maar vraag me af of een zonnepaneel meer kan opwekken dan de max Wp
Nee. De Wp van een paneel is het maximale vermogen bij ideale omstandigheden.

Aangezien je in Nederland bijna nooit deze ideale omstandigheden hebt (koude zonnepanelen en veel licht) zou je mogelijk je opbrengst kunnen vergroten door met spiegels extra licht erop te laten schijnen. De vraag is natuurlijk waar je die spiegels plaatst zodat je meer zonlicht op je zonnepanelen krijgt. Je hebt vanwege het bewegen van de zon op een gegeven moment ook las van schaduw van de spiegels. En ze moeten ook nog vastgezet worden zodat het tegen een harde wind en storm kan.

Een paneel draaien en kantelen kan wel, maar hoeveel kost die onderliggende constructie en aansturing?
Op platte daken zie je nooit zo'n kantelconstructie, dus blijkbaar is dat te duur. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:41
Wat is de goede of gebruikelijke werkwijze? Ik plan 3 groepen van 3 panelen. Elke groep wil ik 1 fase bekabelen en als 1 van de 3 fase gaan aansluiten op de 3 fase kabel die naar de PV-kast gaat. Nu kan een aansluitdoos per groep installeren en deze onderling verbinden. Of vanuit iedere groep een kabel maken naar 1 centrale aansluit doos en vandaar naar de PV-verdeelkast. Ik zie vrijwel nergens losse Enphase kabel die ik per meter kan bestellen en connectoren zijn best prijzig en vereisen speciaal gereedschap. Ik heb geen idee of dit voor bv Enphase garantie een rol speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Ies Korpershoek schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:22:
Wat is de goede of gebruikelijke werkwijze? Ik plan 3 groepen van 3 panelen. Elke groep wil ik 1 fase bekabelen en als 1 van de 3 fase gaan aansluiten op de 3 fase kabel die naar de PV-kast gaat. Nu kan een aansluitdoos per groep installeren en deze onderling verbinden. Of vanuit iedere groep een kabel maken naar 1 centrale aansluit doos en vandaar naar de PV-verdeelkast. Ik zie vrijwel nergens losse Enphase kabel die ik per meter kan bestellen en connectoren zijn best prijzig en vereisen speciaal gereedschap. Ik heb geen idee of dit voor bv Enphase garantie een rol speelt.
Liggen de 9 panelen bij elkaar in de buurt? Dan gewoon een 3F kabel van Enphase halen en 1 lus van maken. Ene kant een eindkap plaatsen en aan de andere kant een lasdoos met giethars om over te gaan naar YMVK (wel afschermen met buis als deze in direct zonlicht komt te liggen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmac84
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-06 10:38
DjVe schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:07:
[...]

Je gaat wel alle kanten op qua panelen haha. Van een high end REC naar een budget Canadian Solar. Op zich zijn die Jinko's niet verkeerd. Plaatsen wij ook veel en zien er prima uit en voor het geld heb je echt een killer paneel met Ntype cellen en hoog vermogen.

Er komt deze zomer een hoop leuk nieuw spul aan. URE komt met 420wp Ntype Glas-Glas bifacial panelen op de markt en die gaan echt prima met de iQ8MC. Baal daar wel een beetje van, want heb net (welliswaar voor een hele goede prijs) net een pallet URE Ptype 410 op het dak gelegd.
:D

Klopt, ik keek eigenljk alleen naar wat er >420w in 1722 te vinden is :)
Ga nu eerst even inlezen over dat URE paneel
THX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:41
DjVe schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:25:
[...]

Liggen de 9 panelen bij elkaar in de buurt? Dan gewoon een 3F kabel van Enphase halen en 1 lus van maken. Ene kant een eindkap plaatsen en aan de andere kant een lasdoos met giethars om over te gaan naar YMVK (wel afschermen met buis als deze in direct zonlicht komt te liggen).
De afstand van de groepen is 2 - 2.5 meter van elkaar. Goed idee ik begrijp dat op de 3 fase kabel er een volgorde is L1-L2-L3-L1-L2 enz. Dat zou inderdaad prima uitkomen. bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ies Korpershoek op 21-04-2023 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
WillemP22 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:29:
[...]

‘S nachts 0,1kW opwek? Dat kan echt niet. 8)7 Typo ergens, of wat bedoel je precies?
Een plaatje zegt wellicht meer. Zie (vrij lastig zichtbaar, je hebt bijna een loep nodig) de blauwe blokjes, zeg voor vanmorgen 6:00 (toen was het nog zeker weten donker). De opwek is niet 0.1kW maar een stuk minder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fW3jJfFKTtUA7i8U_iqt4EXTYpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nK9r1PjjublqWlMnPVOBfww1.jpg?f=fotoalbum_large

Het volgende plaatje vind ik ook een beetje raar... Waarom wordt er aan het net geleverd? Ik vind de som 'gek'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctN9QDQq-J6UhHEEKDc9fg0TBbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z0PoPpeIDSOGj1QXflH2ICfH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Pazo schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:32:
[...]

Dat zit er iets verkeerd in de configuratie van de CT spoelen, want dat klopt niet.
Zie ook plaatje bij mijn reactie op de post van @WillemP22 hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Volgens mij zitten je spoelen op de verkeerde plek (productie en import omgedraaid?) En/of de setting verkeerd staan (Load With Solar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmocuz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-07 14:22
Heeft iemand toevallig ervaring met het uit/aan schakelen van strings met bijvoorbeeld een Shelly Plus 1 (galvanische scheiding)?
Reden, dynamisch contract, op bepaalde uren kost terug leveren geld, en dan zou ik 1 of meerdere strings willen onderbreken.
(De strings onderbreken voor het Q-Relais uiteraard)

- zou dit kunnen?
- komt er een grote spanningspiek bij het weer inschakelen, of omdat de inverters opnieuw spanning krijgen gaat dit goed (bijvoorbeeld als je een string met 2000 W onderbreekt)
- verwacht je problemen met de envoy? (misschien alarmen uitzetten ivm missende inverters van die string)
- is dit niet schakdelijk voor het Q-Relais
- is dit überhaupt nuttig?

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gilles de Geus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-07 10:38
gizmocuz schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:33:
Heeft iemand toevallig ervaring met het uit/aan schakelen van strings met bijvoorbeeld een Shelly Plus 1 (galvanische scheiding)?
Reden, dynamisch contract, op bepaalde uren kost terug leveren geld, en dan zou ik 1 of meerdere strings willen onderbreken.
(De strings onderbreken voor het Q-Relais uiteraard)

- zou dit kunnen?
- komt er een grote spanningspiek bij het weer inschakelen, of omdat de inverters opnieuw spanning krijgen gaat dit goed (bijvoorbeeld als je een string met 2000 W onderbreekt)
- verwacht je problemen met de envoy? (misschien alarmen uitzetten ivm missende inverters van die string)

Thanks!
- zou dit kunnen?
Ja, maar ik zou dan een Shelly Pro 3 gebruiken.
Dat is geen probleem, ik had woensdag de boel tussen 1 en 4 met het handje uitgezet, en bij het inschakelen komt ie dan heel geleidelijk op gang. Logisch ook, de micro's zijn 'koud' opgestart
Ik heb er niet naar gezocht, maar ik zie nu geen errors meer. 's nachts gaan ze zelf ook plat trouwens.
Dat zou raar zijn. Er zitten toch meer breakers voor? Moet ie tegen kunnen.
Nee. Ga je nooit terug verdienen, tenzij je een zonnepark hebt liggen. Als dit meer voor gaat komen worden er extern acties ondernomen, want het is een onwenselijke situatie. Pieter Omtzigt heeft in de nieuwe wet bovendien een amendement opgenomen dat negatieve terugleververgoeding voor particulieren niet is toegestaan. Dus als dat aangenomen wordt doe je je investering sowieso voor Jan Lul.

Ik heb bij Enphase wel geïnformeerd of het mogelijk is om een (planned) outage als gebruiker te kunnen doen. Dus via de Envoy. En helemaal mooi als dat via een prijzenfeed kan, dan heb je met je day-ahead contract ook wat aan je opbrengstberekening...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Gilles de Geus schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:09:
[...]

Ik heb bij Enphase wel geïnformeerd of het mogelijk is om een (planned) outage als gebruiker te kunnen doen. Dus via de Envoy. En helemaal mooi als dat via een prijzenfeed kan, dan heb je met je day-ahead contract ook wat aan je opbrengstberekening...
Als je toegang hebt tot de admin pagina van je Envoy dan kan dat gewoon: daar zit gewoon een toggle waarmee je de productie aan of uit kan zetten. Dat kan je ook vanuit een script aanroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:12
Onbekend schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:47:
[...]

Nee. De Wp van een paneel is het maximale vermogen bij ideale omstandigheden.
[...]
Nee, Wp is het vermogen dat een paneel oplevert onder standaard omstandigheden. Als de omstandigheden beter zijn dan die standaard omstandigheden kan het paneel best meer vermogen leveren. Al is de kans daarop in Nederland inderdaad klein.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Wp is het vermogen dat een paneel oplevert bij een instraling van 1000W per vierkante meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:34

Reinier

\o/

Bij mijn installatie (van eind vorig jaar) was geen Q-Relais geplaatst omdat die niet leverbaar waren. Op een gegeven moment had ik de hoop verloren dat ze die nog kwamen monteren.
Maar ineens namen ze contact met me op een 2 uur later zat hij er in :)

Anyways, ik zie hem in Enlighten nog niet terug. Een device scan geeft geen resultaat. Er branden wel groene lampjes. Is het nog van belang dat het relais gevonden wordt? Moet de installateur hem toevoegen zoals ze ook met de panelen deden?

Andere vraag: er staat geen grid profile ingesteld. Panelen doen het verder uitstekend, dus er is niet echt een issue. Er zijn nooit micro's uitgevallen (netspanning is rond de 240 V op een hele zonnige dag).

En tot slot: als ik lokaal op de Envoy/IQ Gateway inlog wordt als lifetime productie 371 kWh getoond. In Enlighten staat de correcte 2,8 MWh. Wat gaat er mis? Of is dat ook een kwestie van: negeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilles de Geus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-07 10:38
Glashelder schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:14:
[...]

Als je toegang hebt tot de admin pagina van je Envoy dan kan dat gewoon: daar zit gewoon een toggle waarmee je de productie aan of uit kan zetten. Dat kan je ook vanuit een script aanroepen.
Heb je daar een url van? Ik heb (nog) geen DHZ account trouwens, maar je hebt het over de Envoy, dus ik neem aan dat dat lokaal is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat is inderdaad gewoon lokaal: http://<ip-envoy>/installer/setup/home

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqm3cCeBC5BqqdMmRlvU5nYHSD8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7pekU15xDTK2SANGmPp6yNTL.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 64 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica