Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 108 Laatste
Acties:
  • 892.457 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:12
@Tech_Thom Je hoeft hiervoor niet via de AP modus verbonden te zijn met de IQ gateway! Bij mij werkt het nu ook gewoon.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:31
Ies Korpershoek schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:32:
Klopt dit is een aparte Kwh meter (homewizzard wifi) in de aparte PV kast ook de hoofdschakelaar is van de PV kast.
Er is nog een kwh en hoofdschakelaar in de hoofd kast
Als ik het goed heb is die schakelaar geen hoofdschakelaar maar een werkschakeleaar.
Met een hoofdschakelaar maak je de volledige electrische voorziening in huis spanningsloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:24
Edie_ de afstand is 50 cm (tegen de zijmuur van de meterkast). Er kunnen max 7 panelen op mijn dak dus allemaal heel klein. De ct kabels is geen echt probleem denk ik. De router is ergens anders maar er zijn 2 utp aansluitingen in mijn meterkast en er hangt een kleine 5ports switch. UTP naar de Envoy is geen probleem

[ Voor 31% gewijzigd door Ies Korpershoek op 15-04-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_Thom
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-06 22:48
Eddie_ schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:32:
@Tech_Thom Je hoeft hiervoor niet via de AP modus verbonden te zijn met de IQ gateway! Bij mij werkt het nu ook gewoon.
De eerste post ging over onderstaande Gateway connectie. Voor zover ik weet is dat wel degelijk de AP modus..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVPaoswgB-b1HTxnbJqnzW3dw_Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NgqBw3yUnUXkF12OEgS1LAGP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Als die afstand 50 cm is dan zijn de standaard kabels van de CT spoelen/klemmen al lang genoeg! Hoef je dan niet te verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Tech_Thom daar heb je volledig gelijk in. Dat kan alleen meer met AP modus enabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Eddie_ schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:37:
Als die afstand 50 cm is dan zijn de standaard kabels van de CT spoelen/klemmen al lang genoeg! Hoef je dan niet te verlengen.
Super bedankt, b.t.w. kon mijn schema jouw goedkeuring krijgen :)

Iedereen super bedankt voor de inbreng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
mike123 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:33:
[...]

Als ik het goed heb is die schakelaar geen hoofdschakelaar maar een werkschakeleaar.
Met een hoofdschakelaar maak je de volledige electrische voorziening in huis spanningsloos.
Je hebt helemaal gelijk, even de verkeerde term gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Op zich ziet het schema er heel goed uit. Ik mis alleen de aarde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
[quote]Eddie_ schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:00:
Op zich ziet het schema er heel goed uit. Ik mis alleen de aarde ;)
[/quote/]

In de tekening :) het groene lijntje. De aarde ben ik zeker niet vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Check, gemist :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-07 20:40
Ies Korpershoek schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:32:
Klopt dit is een aparte Kwh meter (homewizzard wifi) in de aparte PV kast ook de hoofdschakelaar is van de PV kast.
Er is nog een kwh en hoofdschakelaar in de hoofd kast
Dan is het verder prima volgens mij......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:32
Tech_Thom schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:29:
[...]

Die toegang die voor jou niet werkt heb ik wel. Ik heb zelf een volledig account aangemaakt met een geleend KVK nummer…wellicht dat een DHZ account toch andere rechten heeft.
Wat is daar te zien? Ik heb zowel een DHZ account als een installateurs account, maar kom er niet in. Of kan je die link alleen gebruiken als je verbonden bent met de gateway / envoy via de toolkitapp? Staat er toch los van lijkt me?

EDIT: Ik heb het al, je moet dus ipv 0000 je eigen systemID in de url zetten! 8)7
Alleen krijg ik nog geen data te zien. Even verder puzzelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Pazo op 15-04-2023 20:10 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 12:57
Ies Korpershoek schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:10:
Hierbij een schets zoals ik mijn Aparte PV verdeelkast wil inrichten. De toevoer leiding van de hoofdkast is gezekerd en komt binnen op de hoofdschakelaar (HS) van de aparte PV kast.
Mag ik de PV kast zo inrichten. ? AA=ALAMAT. De WCD heeft een eigen aardlekautomaat.

[Afbeelding]
Ik weet niet of het wel of niet mag, maar je hebt dan toch 2 alamats achter elkaar? 1 in de hoofdmeterkast en 1 hier op je tekening.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
RobWest schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:10:
[...]

Ik weet niet of het wel of niet mag, maar je hebt dan toch 2 alamats achter elkaar? 1 in de hoofdmeterkast en 1 hier op je tekening.
Ja dat is correct omdat de koppeling tussen de twee verdeelkasten ook beveiligd moet zijn. Dit vond ik de veilige oplossing. Met de gedachte als de leiding beschadigd zou raken gaat die automaat eruit en niet de hoofdzekering van Stedin. We gaan het zien. Voorlopig laat ik het maar zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
Oke ik heb nu wel iets cools ontdekt. Er is dus ook nog een System-Dashboard. Werkt met DHZ en Installateurs/bedrijfsaccount:

https://enlighten.enphase...ard/sites/XXXXXXX/summary
Op de plaats van de XXXXXXX je systeem ID / site ID invullen.
Wellicht eerst even inloggen op Enlighten manager, en dan de link openen, kom je er meteen in.

Overzicht van het systeem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iohlvSM6XgUlkvZEFA45_5BZ8QY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yq8VgPIqxBL8xUKCFm6AcwTh.jpg?f=user_large

Overzicht apparaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0spw8U6WjDphRCgMOkjroPmQwo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ubKxKB6clZ9dTO0eeOLlFwcB.jpg?f=user_large

High resolution data, maar krijg ik nog geen data uit / te zien. Nog even verder uitzoeken.
Er is ook een tabje Live data, maar krijg ik de melding dat er geen connectie is met de Gateway. Ook nog verder bekijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WYapc2uk3OHifKG17T82zUhfWg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SfiHsHMRf3VEMYupnKZPEpe6.jpg?f=user_large

En als je met een installateursaccount inlogt, en heb je ook nog een tabje 'System Diagnostics'. Dat zie je onder het DHZ account niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ck0faYd_vARVEoRPWEiJcYhlJwM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vGELTea2yP4kZJqavEdS8zBl.jpg?f=user_large

Ik moet daar nog even beetje in graven. Maar er staat o.a. 'Force update' onder. Ben benieuwd of ik nou zelf bepaalde updates wel of niet naar de Envoy / Gateway of micro's kan pushen.

Weer leuke uitzoek dingen! :P

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Pazo schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:52:
Oke ik heb nu wel iets cools ontdekt. Er is dus ook nog een System-Dashboard. Werkt met DHZ en Installateurs/bedrijfsaccount:

https://enlighten.enphase...ard/sites/XXXXXXX/summary
Op de plaats van de XXXXXXX je systeem ID / site ID invullen.
Wellicht eerst even inloggen op Enlighten manager, en dan de link openen, kom je er meteen in.

Overzicht van het systeem:

[Afbeelding]

Overzicht apparaten:

[Afbeelding]

High resolution data, maar krijg ik nog geen data uit / te zien. Nog even verder uitzoeken.
Er is ook een tabje Live data, maar krijg ik de melding dat er geen connectie is met de Gateway. Ook nog verder bekijken.

[Afbeelding]

En als je met een installateursaccount inlogt, en heb je ook nog een tabje 'System Diagnostics'. Dat zie je onder het DHZ account niet.

[Afbeelding]

Ik moet daar nog even beetje in graven. Maar er staat o.a. 'Force update' onder. Ben benieuwd of ik nou zelf bepaalde updates wel of niet naar de Envoy / Gateway kan pushen.

Weer leuke uitzoek dingen! :P
Lekker ding ben je toch ook. Dat is exact dezelfde link als ik je gegeven had, alleen die van mij was rechtstreeks naar de live data ;) :o

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
RobWest schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:06:
[...]

Lekker ding ben je toch ook. Dat is exact dezelfde link als ik je gegeven had, alleen die van mij was rechtstreeks naar de live data ;) :o
Ja maar ik kwam daar in eerste instantie niet in. Jij toch ook niet? Daarop ben ik gaan graven hoe ik daar wel in kom. En dit dashboard ben ik dus nog nooit eerder tegenkomen / wist ik het bestaan niet van af. Dus ik dacht dat wil ik wel even verder delen voor de rest onder ons die een DHZ of installateursacoount hebben.
Want jij moet er nu toch ook in kunnen komen met je DHZ account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Pazo schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:09:
[...]

Ja maar ik kwam daar in eerste instantie niet in. Jij toch ook niet? Daarop ben ik gaan graven hoe ik daar wel in kom. En dit dashboard ben ik dus nog nooit eerder tegenkomen / wist ik het bestaan niet van af. Dus ik dacht dat wil ik wel even verder delen voor de rest onder ons die een DHZ of installateursacoount hebben.
Want jij moet er nu toch ook in kunnen komen met je DHZ account?
Ja ik kwam in alle overige tabbladen al wel. Jij kwam er niet in omdat je 0000 had staan :o

Maar het lijkt mij dat voor die live-view Enphase rechtstreeks in je IQ-Gateway gaat kijken, want anders had hij het wel uit zijn eigen cloud-db kunnen halen.
Misschien dat er iemand eens kan loggen om te kijken of er aanvragen binnenkomen.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
RobWest schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:18:
[...]

Ja ik kwam in alle overige tabbladen al wel. Jij kwam er niet in omdat je 0000 had staan :o
Ah oke, dat had ik verkeerd begrepen.
Maar goed, het bestaan hiervan is nog nooit eerder voorbij gekomen in dit topic, dus ik vind dit reuze interessant. Eens kijken of daar nog handige data uit te halen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Pazo schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:21:
[...]

Ah oke, dat had ik verkeerd begrepen.
Maar goed, het bestaan hiervan is nog nooit eerder voorbij gekomen in dit topic, dus ik vind dit reuze interessant. Eens kijken of daar nog handige data uit te halen is.
Ik zag de link in een post van Alexander006
Hij noemt daar de High Resolution Data

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 22:26

JWT

Wel handig overzicht, zegt iemand deze events iets? (high skip rate en DC Bridge HW Protection)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEdJ38qtssUKXqYd_9KMJhFtAOk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/egGds4Be9kYNiVWvnHvp2m3M.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door JWT op 15-04-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:29
Eddie_ schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:27:
@turkeyhakan Heb je een gmail adres? Zo ja dan willekeurig ergens een punt in je tenaamstelling (voor de @) zetten. Wordt gezien als nieuw e-mail adres. En anders Enphase benaderen.

Ik ben net terug van mijn bezoek aan @Alexander006 . Met mijn IQ Gateway wel gelijk verbinding met de cloud. Mijn verwachting is dan ook dat zijn IQ Gateway defect is. Zeker gezien de installateur destijds twee tot drie IQ Relais heeft opgeblazen door deze verkeerd aan te sluiten verwacht ik dat er bij de IQ Gateway ook iets mis is gegaan.

Mijn IQ Gateway was op dezelfde VLAN poort aangesloten als zijn IQ Gateway. Maar wel moest hij nog iets instellen met DHCP. Nu is mijn netwerkkennis niet heel groot maar als je een eigen VLAN hebt voor je IQ Gateway dan hoef je toch verder niets in te stellen qua IP adres?
Ik heb zeker een ander mail adres! Maar kun je niet hetzelfde mailadres gebruiken voor de installerskant?

Als ik een nieuw installer account aanmaak, kan ik die volgens mij toegang geven toch via mijn gebruikersaccount. That’s it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdboer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-06 17:32
Goedenavond forum genoten,

Kan iemand mij vertellen of de nieuwe IQ8MC al verkrijgbaar is in Nederland?

Ik lees dat de nieuwe omvormers al verscheept zijn maar na een rondje langs de bekende webwinkels ben ik nog niets tegen gekomen. Ik vraag me af of Enphase snel is met uitrollen van nieuwe hardware of dat het nog maanden kan duren. Ik sta een beetje in dubio: nu bestellen met IQ8+ of nog even wachten op de IQ8MC. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
tdboer schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 23:40:

Ik lees dat de nieuwe omvormers al verscheept zijn maar na een rondje langs de bekende webwinkels ben ik nog niets tegen gekomen. Ik vraag me af of Enphase snel is met uitrollen van nieuwe hardware of dat het nog maanden kan duren. Ik sta een beetje in dubio: nu bestellen met IQ8+ of nog even wachten op de IQ8MC. :?
Als de IQ8+ ook geschikt is voor je, waarom zou je dan wachten? Dan loop je heel veel kWh's mis. Is dat het verschil waard?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:22

DjVe

Hatsaflats!

tdboer schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 23:40:

Ik lees dat de nieuwe omvormers al verscheept zijn maar na een rondje langs de bekende webwinkels ben ik nog niets tegen gegkomen. Ik vraag me af of Enphase snel is met uitrollen van nieuwe hardware of dat het nog maanden kan duren. Ik sta een beetje in dubio: nu bestellen met IQ8+ of nog even wachten op de IQ8MC. :?
Iq8mc is bij de meeste groothandels per direct leverbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdboer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-06 17:32
Hoi @RobWest en @DjVe,

Uhm interessant dat je ze bent tegen gekomen. ik nog niet dus als je een tip hebt, hou ik me aanbevolen. 🧐

Het is inderdaad het dilemma: of nu volle bak productie missen of straks bijv 2% extra opbrengst over de hele levensduur. Soms wilde ik dat ik die glazen bol had om in te kijken wat het slimste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
tdboer schreef op zondag 16 april 2023 @ 00:10:
Hoi @RobWest en @DjVe,

Uhm interessant dat je ze bent tegen gekomen. ik nog niet dus als je een tip hebt, hou ik me aanbevolen. 🧐

Het is inderdaad het dilemma: of nu volle bak productie missen of straks bijv 2% extra opbrengst over de hele levensduur. Soms wilde ik dat ik die glazen bol had om in te kijken wat het slimste is.
Die 2% mis je niet continue over de volle levensduur. Die mis je alleen op de super sunny days.
Bereken bij PVCalc het verschil maar eens uit

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
RobWest schreef op zondag 16 april 2023 @ 00:18:
[...]

Die 2% mis je niet continue over de volle levensduur. Die mis je alleen op de super sunny days.
Bereken bij PVCalc het verschil maar eens uit
Als je op deze pagina https://enphase.com/nl-nl...microinverters/comparison de "meer info" opent zijn de vermogens in VA hetzelfde.
Dus niet de pagina die opent maar bij de extra info onder de specificaties.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tech_Thom
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-06 22:48
Hi tweakers

Eerder had ik al een update gegeven over de voorbereidende fase. Na maanden wachten op alle onderdelen van het ESDEC montage systeem voor plat en schuin dak heb ik nu toch eindelijk alles up and running.

@Pazo : nogmaals bedankt voor het starten van dit topic. Dit heeft veel bijgedragen aan het zelfstandig plaatsen van 12 panelen.

Succes voor iedereen die er nog mee bezig is of er aan begint. Het is prima zelf te doen, als je maar genoeg informatie in wint.

Het resultaat van 12 Jinko 420WP met IQ7+ met ESDEC Flat Fusion and ClickFit EVO:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvHf0Ckp0Qk5I_SCK8c8g-AWd7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htIL5NGYIGBmuOVkT01vndVH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vD4YAQiLpsTnnfv9DLWzeft_34Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ayrsJ2oWhYun2qhkwBsb2dG1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik kwam er vandaag achter dat je met je installateursaccount ook gewoon in de Enphase app kan inloggen en dan kan je wisselen tussen al je systemen :+

Niet dat ik er zoveel heb, nu 2, binnenkort 3, maar wel handig, want ik wisselde nu door uit te loggen en met een ander account in te loggen 8)7. Dan is dit handiger :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

tdboer schreef op zondag 16 april 2023 @ 00:10:
Hoi @RobWest en @DjVe,

Prijsverschil is volgens mij €20/€25 per micro, dus wellicht dat je daar iets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
turkeyhakan schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 22:24:
[...]

Ik heb zeker een ander mail adres! Maar kun je niet hetzelfde mailadres gebruiken voor de installerskant?

Als ik een nieuw installer account aanmaak, kan ik die volgens mij toegang geven toch via mijn gebruikersaccount. That’s it?
Even een mail sturen naar Enphase met daarin beschreven wat je wil. Heb ik afgelopen week ook gedaan mbt een oud mailadres van mij. Binnen een paar dagen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Eddie_ schreef op zondag 16 april 2023 @ 08:27:
[...]

Even een mail sturen naar Enphase met daarin beschreven wat je wil. Heb ik afgelopen week ook gedaan mbt een oud mailadres van mij. Binnen een paar dagen antwoord.
Akkoord, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Eddie_ schreef op zondag 16 april 2023 @ 08:27:
[...]

Ik heb om het te proberen een nieuw "zelf bouwer" account aangemaakt bij Enlighten. Ik kan mijzelf echter geen toegang verlenen. Waarom? Hoe moet dit precies? Hoor graag van je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik heb geen ervaring met een zelf bouwer account. Je hebt dus nu wel een account? Wat krijg je te zien als je daar op inlogt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Bij Solar Bouwmarkt staat een handleiding, misschien dat daar nog wat nuttigs instaat om een account te maken.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik wil binnenkort mijn eerste IQ Batterij plaatsing gaan voorstellen bij Enphase. Is een verplicht onderdeel anders kun je die batterijen niet in bedrijf stellen. Daarvoor moet ik een tekening van de bekabeling aanleveren. Maar ik heb niet eens een programma daarvoor. Hebben jullie tips voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
@Eddie_ ik zou gewoon draw.io gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 22:30

FendtVario

The leader drives Vario!

turkeyhakan schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 22:24:
[...]

Ik had ook een DHZ account aangemaakt omdat mijn intallateur niet ter plekke het systeem inrichtte en ik geen twee weken wilde wachten op data. Maar toen ze eenmaal aan de gang gingen was mijn systeem uit mijn DHZ account.
Een systeem kan denk ik maar in 1 DHZ/installeursaccount hangen? Of zou ik zelf ook nog bij deze dashboards kunnen als ik weer een DHZ account aanmaak?

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ga ik proberen, iemand toevallig een mooi plaatje van een Eaton meterkast in draw.io? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JWT

JWT

FendtVario schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:29:
[...]

Ik had ook een DHZ account aangemaakt omdat mijn intallateur niet ter plekke het systeem inrichtte en ik geen twee weken wilde wachten op data. Maar toen ze eenmaal aan de gang gingen was mijn systeem uit mijn DHZ account.
Een systeem kan denk ik maar in 1 DHZ/installeursaccount hangen? Of zou ik zelf ook nog bij deze dashboards kunnen als ik weer een DHZ account aanmaak?
Nopez. Mijn systeem is nog steeds in beheer bij de installateur, maar mijn installatieaccount heeft ook toegang. Dus 2 is geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
Eddie_ schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:47:
Iemand toevallig een mooi plaatje van een Eaton meterkast in draw.io? :P
Als je QElectroTech (https://qelectrotech.org) gaat gebruiken, deze heeft ook Eaton schakelmateriaal in de database

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Eddie_
Ik ben benieuwd naar het 'eindoordeel' als gevolg van het aanstaande bezoek van @Eddie_ (hulde voor deze tweaker!).
Was echt wel eenmalig hoor. Volgende tweaker die ik wil helpen zal echt wel anders moeten communiceren.

Maar goed, ligt dus niet aan zijn netwerk. Maar ik ga hem niet verder helpen, op geen enkele manier!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Pazo
Eigenlijk best wel bizar hoeveel verschillende plekken / pagina's er zijn waar je 'iets' kan doen mbt je systeem. Afhankelijk natuurlijk of je een standaard gebruikersaccount, DHZ account of installateurs account hebt. Ik dacht ik maak eens een overzicht van wat ik nu weet.

(vul in het geval van XXXXXXX je systeem ID / locatie ID in)

My Enphase weergave
URL: https://enlighten.enphase...XXXXX?source=my_enlighten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJ6yAkGK1YcNtaTiIBppzTsKCdQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7yxYjC6xAystGBWDAEqjKKIK.jpg?f=user_large

My Enlighten (oude weergave)
(wordt uitgefaseerd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpNt3FauG_bCBp7pTL8Cq8hmuWQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OSUg7yOKQ3efBXucRip49RZ7.jpg?f=user_large

Enlighten Manager
URL: https://enlighten.enphaseenergy.com/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaC3bAqw7Ydo2fAbkSKVLqXVxEI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o0HHY4u5ZbYOFu3qOnJDZqe8.jpg?f=user_large

Service Manager
URL: https://service.enphaseenergy.com/nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaqeNFVxeFKRPfE4SGsO6tT7oDM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7teFEkvsMcUkCn646yDEbKSD.jpg?f=user_large

Systeem dashboard
URL: https://enlighten.enphase...ard/sites/XXXXXXX/summary

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iohlvSM6XgUlkvZEFA45_5BZ8QY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yq8VgPIqxBL8xUKCFm6AcwTh.jpg?f=user_large

Systeem overzicht (lokaal)
URL: http://envoy/home

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6skPS7wEoKmCWDUC388TPzKUDFE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8xQ55gwSbB02coNn0hPAilcT.jpg?f=user_large

Installer setup (lokaal)
URL: http://envoy/installer/setup/home

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ub4g2A01gj1XKsytCJgtuIEzDwM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jgQedn6gRgvMKKovCUDttzne.jpg?f=user_large

Classic systeem overzicht (lokaal)
URL: http://envoy/home?classic=1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvruhJM029ivFfgMiNL_7cGUkC8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rAQM5vZ669S0l2wCVuHmfUFk.jpg?f=user_large

MyEnphase app (mobiel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6AiYyGgyHMxlOZeKqndgL0Falc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jBZAg4Z2AJQvA0ondQBAmVv1.png?f=user_large

Installer toolkit app (mobiel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHSdZGLZ3mZWDpUx_LNHF9a6zaE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QlyzsnI9mjjmagfbsJtRzaiM.png?f=user_large

Enlighten Manager app (mobiel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwcznF1etNFhO5-y6MCYiFres4M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HYmN2BoZT1SPM4fe3lWJsNjq.jpg?f=user_large

Vergeet ik er nog een? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

JWT schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:26:
[...]

Nopez. Mijn systeem is nog steeds in beheer bij de installateur, maar mijn installatieaccount heeft ook toegang. Dus 2 is geen probleem.
Top. Ga ik weer een account proberen aan te maken. Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzoverschoor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-06 14:30
JWT schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:26:
[...]

Klinkt interessant, ook ik wacht op mijn installateur om het systeem in te richten.
Met name het layout van mijn zonnepanelen in combinatie met de enphase omvormers zodat ik weet welke waar zit op het dak. Deze gegevens heb ik dus niet en kan ik zelf dus nooit invoeren.
Ik heb op dit moment wel een werkend systeem, maar kan er dus nog niet in.

Nu wil ik ook wel graag in het systeem, liever gister dan vandaag. En dus niet wachten op mijn installateur.
Echter lijkt het me zo dat de installateur mijn email adres, wat bij hem bekend is, zal gebruiken om mij uiteindelijk toegang te geven tot mijn 'gebruikers' account.
Als ik dan een eigen installateur account wil koppelen, zou dat, in mijn logica, dus een ander email adres moeten zijn dan die bekend is bij mijn installateur, of hoef dat niet?
Daarnaast, weet ik dus niet welk paneel waar zit op het dak met welke enphase, als ik dan toegang heb tot het systeem als installateur (2de account) kan dan mijn installateur nog steeds het layout invoeren en delen met mij?
Of genereer ik een totale chaos en zal mijn installateur hier niet vrolijk van worden?

[ Voor 5% gewijzigd door renzoverschoor op 16-04-2023 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-06 08:47
renzoverschoor schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:45:
[...]

Klinkt interessant, ook ik wacht op mijn installateur om het systeem in te richten.
Met name het layout van mijn zonnepanelen in combinatie met de enphase omvormers zodat ik weet welke waar zit op het dak. Deze gegevens heb ik dus niet en kan ik zelf dus nooit invoeren.
Ik heb op dit moment wel een werkend systeem, maar kan er dus nog niet in.
Als het goed is doet de installateur dat allemaal voor je en hoef je zelf niks meer in te richten. Beetje installateur heeft je bij oplevering al toegang verschaft. Om het zelf in te richten moet je weten welke micro (serienummer) waar ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzoverschoor
nietwijk schreef op zondag 16 april 2023 @ 23:07:
[...]

Als het goed is doet de installateur dat allemaal voor je en hoef je zelf niks meer in te richten. Beetje installateur heeft je bij oplevering al toegang verschaft. Om het zelf in te richten moet je weten welke micro (serienummer) waar ligt.
Tot zover is dat me allemaal duidelijk, maar wat als ik nu wel een eigen installateur account aanmaak (met een ander email adres dan bekend is bij de installateur), kan ik er dan in zonder dat ik hem afsluit van het systeem? En kan hij dan nog steeds de inrichting qua micro sn's toevoegen?
Nu ben ik totaal blind op dit moment en wil graag meekijken in het systeem......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Er kunnen meerdere installateurs gekoppeld worden aan een klantaccount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Ja, dat kan.
Ik heb bijvoorbeeld ook de rechten tot inzien van consumptie ingetrokken voor de installateur, wat moet hij er mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Afgelopen weekend hier de 20 zonnepanelen geïnstalleerd.
Zaterdag de rails met 3 panelen, en gister de andere 17 panelen geplaatst.

Zondag morgen hebben de 3 eerst geplaatste panelen nog wat opgebracht, maar na bijplaatsen van de andere 17 lijken ze het niet meer te doen;

Bij het overzicht van panelen zie ik: "Micro-omvormer rapporteert niet"

In Enlighten bij Apparaten kijk, zie ik:

Serienummer, Productnummer, Firmwareversie, Fase, Geproduceerde stroom, Energie gedurende levensduur, Sku, Onderdeelnummer assemblage, Status

SERIENUMMER
800-01736-r02 (IQ7+) 520-00082-r01-v04.27.04 97W 45Wh IQ7PLUS-72-M-INT 885-01125-r04
Micro-omvormers rapporteren niet Micro-omvormer rapporteert niet

SERIENUMMER
800-01736-r02 (IQ7+) 520-00082-r01-v04.27.04 101W 45Wh IQ7PLUS-72-M-INT 885-01125-r04

SERIENUMMER
800-01736-r02 (IQ7+) 520-00082-r01-v04.27.04 126W 45Wh IQ7PLUS-72-M-INT 885-01125-r04

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Edit:
Uur geleden had ik deze Micro-omvormers "hersteld", en nu zijn ze weer zichtbaar :)

[ Voor 4% gewijzigd door PurpleBlue op 17-04-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:51
@PurpleBlue Dat doen ze elke zonsondergang. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Dat klopt, maar gister na installatie van die andere 17, zag ik alleen de bijgeplaatste 17, behalve de 3 van zaterdag.
Ook vandaag kwamen alleen die 17 van gister online, en niet de 3 van zaterdag. Dat verbaasde mij. :)

[ Voor 4% gewijzigd door PurpleBlue op 17-04-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Eddie_ schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:19:
[...]

Was echt wel eenmalig hoor. Volgende tweaker die ik wil helpen zal echt wel anders moeten communiceren.

Maar goed, ligt dus niet aan zijn netwerk. Maar ik ga hem niet verder helpen, op geen enkele manier!
Uit interesse: je hebt daar een andere Gateway geplaatst om te checken of die het wel doet? Maar dan kan je die toch nergens anders meer gebruiken (niet uitwisselbaar via portal)? Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzoverschoor
JWT schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:23:
Ja, dat kan.
Ik heb bijvoorbeeld ook de rechten tot inzien van consumptie ingetrokken voor de installateur, wat moet hij er mee..
Heb een installateur account aangemaakt, maar kan mijn systeem niet koppelen, krijg de melding 'Server Fout: Apparaat Serienummer xxxxxxxxxxxx is al toegevoegd in ander systeem' en daar houd het op.
Misschien een tip om dit te omzeilen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jedego
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-07 09:57
Afgelopen weekend heb ik (eindelijk) mijn zonnepanelen geplaatst. Het zijn 20 panelen op oost-west. Ze zijn verdeeld over drie fases in groepen van 6 - 8 - 6 zodat we later aan beide zijkanten nog 2 panelen kunnen bijplaatsen en dit mooi verdeeld is.

De verschillende groepen panelen zijn met 1f Q-cable naar een eigen YMVK-kabel gebracht welke in de meterkast op hun eigen fase aangesloten is op het Q-relais.

Eigen aardlekautomaat aan en hoppa, we maken stroom (en klein vreugdesprongetje, want trots)!

Nu geven alle apps en portals alles netjes aan, maar ik kan niet vinden hoe ik de verschillende micro-omvormers kan vertellen aan welk fase ze hangen. Ze staan nu allemaal onder L1(A). Ik heb in dit draadje al gezien dat er meerdere zijn die hier tegenaan zijn gelopen, maar ik kom niet tegen hoe ik dit kan corrigeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gkLoIDHw09FEEMpdxhCKs6U7v4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GB6p5qKRIQLc9IvPkz3Nz0Uz.jpg?f=fotoalbum_large

Wat absoluut genoemd moet worden is dat ik van dit topic veel heb geleerd, maar dat het bovenal het vertrouwen heeft gekweekt dat ik dit zelf kon doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
jedego schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:37:
Afgelopen weekend heb ik (eindelijk) mijn zonnepanelen geplaatst. Het zijn 20 panelen op oost-west. Ze zijn verdeeld over drie fases in groepen van 6 - 8 - 6 zodat we later aan beide zijkanten nog 2 panelen kunnen bijplaatsen en dit mooi verdeeld is.

De verschillende groepen panelen zijn met 1f Q-cable naar een eigen YMVK-kabel gebracht welke in de meterkast op hun eigen fase aangesloten is op het Q-relais.

Eigen aardlekautomaat aan en hoppa, we maken stroom (en klein vreugdesprongetje, want trots)!

Nu geven alle apps en portals alles netjes aan, maar ik kan niet vinden hoe ik de verschillende micro-omvormers kan vertellen aan welk fase ze hangen. Ze staan nu allemaal onder L1(A). Ik heb in dit draadje al gezien dat er meerdere zijn die hier tegenaan zijn gelopen, maar ik kom niet tegen hoe ik dit kan corrigeren.

[Afbeelding]

Wat absoluut genoemd moet worden is dat ik van dit topic veel heb geleerd, maar dat het bovenal het vertrouwen heeft gekweekt dat ik dit zelf kon doen!
Dat kan je Gateway alleen bepalen als je ook CT-spoelen aangesloten hebt.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 21:07

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik heb uiteindelijk toch maar de IQ relais geinstalleerd die bij de RMA omvormer was meegeleverd voor mijn M-250 systeem. Heb meteen betere communicatie. van 2x oranje naar 4x groen van de 5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tdZ_ZT2sQTMZI0pzwEOnEC0Iec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzL0BJTqlN3iIOny8ag7X9Dg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFR_rM0jR4zB7LQSXQkbokqOelE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CXtpd52yJM4RJVIm4j5PFTiI.png?f=fotoalbum_large

En ik heb nog 2x een M250 liggen die ik binnenkort ga installeren. Vandaar dat je er maar 20 communiceren. Die andere 2 zijn nog niet aangesloten. :-)

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16:51
Ik heb bij mijn installatie een issue waarvan ik niet weet of het een fout in de CT-klemmen is of dat de Enphase installatie niet weet dat de oude installatie van SolarEdge ook nog meedraait en dus als een 3e "invoer" van stroom geldt.

Mijn 3e fase (dat is de fase waarop de oude SolarEdge zit) geeft als de zon schijnt een negatief verbruik. De productie CT's van de Enphase zitten alleen op het Enphase systeem en de Verbruiks CT's zitten voor alle andere gebruikers, direct na de hoofdschakelaar. Alle 6 de CT's wijzen "naar de meterkast" toe, dus in de richting waar de stroom ook naartoe gaat.

Nu zou ik wellicht de binnenkomende fase van de SolarEdge installatie ook door de CT van fase 3 kunnen steken (en dus in totaal daar 2 kabels doorheen laten lopen) om de CT-spoelen te foppen, maar dan heb ik uiteraard weer geen eerlijk beeld van de echte productie.

PS. Over een poosje worden de oude panelen gestript van de SolarEdge optimizers en krijgen ze ook een Enphase microomvormer waardoor de situatie weer goed wordt, maar ik weet niet of deze fout zichzelf herstelt op dat moment of dat ik dan de verbruiksmeter een keer opnieuw moet instellen.

Iemand die dit herkent en/of weet of dit zichzelf oplost wanneer de SolarEdge installatie uiteindelijk uitgezet wordt?

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
DjVe schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:13:
[...]

Uit interesse: je hebt daar een andere Gateway geplaatst om te checken of die het wel doet? Maar dan kan je die toch nergens anders meer gebruiken (niet uitwisselbaar via portal)? Of mis ik iets?
Omwille van snel weg wezen heb ik deze IQ Gateway niet meer uit zijn account gehaald. Maar deze kan ik prima op een andere locatie inzetten. Waarschijnlijk moet ik nog wel even met Enphase bellen maar dat heb/had ik er wel voor over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@ArPi75 Zo te lezen zitten je CT's goed. Maar als je SE systeem aan het opwekken is dan klopt het toch dat de consumptie van fase 3 negatief is? Of verbruik jij meer op fase 3 dan dat je SE systeem opwekt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Eddie_ schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:51:
[...]

Omwille van snel weg wezen heb ik deze IQ Gateway niet meer uit zijn account gehaald. Maar deze kan ik prima op een andere locatie inzetten. Waarschijnlijk moet ik nog wel even met Enphase bellen maar dat heb/had ik er wel voor over.
Nou het klikt allemaal stank voor dank. Echter is hij ook gebanned volgens mij. Had een DM met hem lopen en daar staat nu de melding in dat gebruiker niet meer actief is. Dus denk ook richting een mod wat te bont gemaakt. Toch top dat je het hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Tja sommige mensen maken het zichzelf wel erg lastig op deze manier.

Maar wat was je gedachte over het probleem @Eddie_? Gateway toch een opdonder gehad door verkeerd aangesloten nul?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waps61
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:57
@Eddie_ Ik heb het draadje gevolgd en wil bij deze mijn respect uitspreken voor je support. Een echt Tweakers hart, ook al wordt dat sommigen als kennelijk als vanzelfsprekend ervaren _/-\o_

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Eddie_
Heel eerlijk weet ik niet wat de oorzaak is, kan ook te maken hebben met instellingen van de IQ Gateway. Alexander is natuurlijk van alles aan het proberen geslagen. Een verse IQ Gateway werkt in ieder geval in één keer. Maar ik verwacht niet dat die verkeerd aangesloten nul de IQ Gateway heeft "vernield".
@Pazo was niet zozeer stank voor dank maar meer vanuit mezelf dat ik daar niet te lang wilde blijven zijn.
@Waps61 Thanks en inderdaad zijn we hier om elkaar te helpen. En soms kan dat met een persoonlijk bezoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

renzoverschoor schreef op zondag 16 april 2023 @ 23:17:
[...]

Tot zover is dat me allemaal duidelijk, maar wat als ik nu wel een eigen installateur account aanmaak (met een ander email adres dan bekend is bij de installateur), kan ik er dan in zonder dat ik hem afsluit van het systeem? En kan hij dan nog steeds de inrichting qua micro sn's toevoegen?
Nu ben ik totaal blind op dit moment en wil graag meekijken in het systeem......
Als je geen foto hebt gemaakt van het legplan van de gasten die je dak op zijn geweest moet je wachten op je installateur zodat je weet welk paneel waar ligt. Je zou wel alvast je micro-omvormers kunnen laten scannen in de gateway (zeker met v5 dan is het wachtwoord aan hash van je serienummer, check). Dan kun je er met de API vast bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzoverschoor
FendtVario schreef op maandag 17 april 2023 @ 23:38:
[...]

Als je geen foto hebt gemaakt van het legplan van de gasten die je dak op zijn geweest moet je wachten op je installateur zodat je weet welk paneel waar ligt. Je zou wel alvast je micro-omvormers kunnen laten scannen in de gateway (zeker met v5 dan is het wachtwoord aan hash van je serienummer, check). Dan kun je er met de API vast bij.
Duidelijk. Ik heb inderdaad geen foto van het legplan en daarnaast heb ik v7.
Word dus gewoon wachten op de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Eddie_ schreef op maandag 17 april 2023 @ 06:28:
Er kunnen meerdere installateurs gekoppeld worden aan een klantaccount.
Hoe dan? Ik heb een DHZ account aangemaakt en die kan ik niet koppelen aan mijn gebruikersaccount omdat er al een installateur is toegewezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
In de Enlighten Manager Dashboard de klant selecteren. Dan op het tandwieltje klikken. De pagina die dan opent helemaal onderin is een optie om een ander bedrijf toegang te geven. Hier kun je dan mailadres(sen) toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzoverschoor
Eddie_ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:48:
In de Enlighten Manager Dashboard de klant selecteren. Dan op het tandwieltje klikken. De pagina die dan opent helemaal onderin is een optie om een ander bedrijf toegang te geven. Hier kun je dan mailadres(sen) toevoegen.
Dat betekend dus eigenlijk dat je geen eigen installateur account kan koppelen mits de 'hoofd-'installateur je toe heb gevoegd aan de installatie/activatie van de IQ-gateway. Want een IQ-gateway kan niet 2x gekoppeld/ge-activeerd worden aan een (2de) installateur, je kan alleen vanuit een actief account waar deze IQ-gateway al aangekoppeld is een nieuwe gebruiker/installateur toevoegen.

Overigens wel logisch anders zou een ieder een ander zijn IQ-gateway kunnen koppelen/overnemen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door renzoverschoor op 18-04-2023 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Je kunt via https://enlighten.enphaseenergy.com/ toch gewoon "Bedrijven" beheren die installer toegang hebben tot je systeem? Ik kan daar mijn huidige PV Installer weggooien en nieuwe uitnodigen via mail adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzoverschoor
jeroen3 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:12:
Je kunt via https://enlighten.enphaseenergy.com/ toch gewoon "Bedrijven" beheren die installer toegang hebben tot je systeem? Ik kan daar mijn huidige PV Installer weggooien en nieuwe uitnodigen via mail adres.
klopt, maar zoals ik aangeef heb je dan al een actief account geconnect aan je IQ-gateway, echter als je huidige installatie nog niet is toegekend aan je, kan je er ook niet op inloggen en dus niemand weggooien/toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@renzoverschoor Daar heb jij gelijk in. Wellicht heb ik je vraag niet goed begrepen, oeps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waps61
renzoverschoor schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:36:
[...]

klopt, maar zoals ik aangeef heb je dan al een actief account geconnect aan je IQ-gateway, echter als je huidige installatie nog niet is toegekend aan je, kan je er ook niet op inloggen en dus niemand weggooien/toevoegen.
Na het maken van een DIY account, kan ik
a) het bestaande systeem niet toevoegen
b) niet meer inloggen met mijn home user account en kan dus niet meer het Enlighten dashboard bekijken. 8)7

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Eddie_ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:48:
Ja, dat werkt dus niet. Dan krijg ik een foutmelding dat er al een installateur is gekoppeld.. en die wil ik niet zo maar weggooien.

[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 18-04-2023 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
Waps61 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:53:
[...]

Na het maken van een DIY account, kan ik
a) het bestaande systeem niet toevoegen
b) niet meer inloggen met mijn home user account en kan dus niet meer het Enlighten dashboard bekijken. 8)7

Iemand een idee?
Even bellen met Enphase support

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waps61
RobWest schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:09:
[...]

Even bellen met Enphase support
Even op de forgot password klikken werkt ook.... B-) blijkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmac84
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-06 10:38
Goedemorgen tweakers
Volg het topic al +/- 2 jaar

Steeds gewacht nieuwere micro's met hoog vermogen: Nu is de IQ8HC te bestellen.. Blij!
Dacht dat het nog wel een jaar zou duren...

Ik wou gaan voor een setup met 28x IQ8HC en 425wp REC panelen in landscape.
Dak staat op 46 graden ZZO

Aangesloten met een 6mm2 kabel naar het relay

Paar offertes lopen voor 28 stuks.

Nu las ik in de bijgewerkte FAQ aan het begin van dit topic - Max 27x IQ8HC mag op één 3 fasen relay
Daaronder echter... Max 28x IQ8HC op een 3x25A

Nu is mijn vraag: Kan dat 28e paneel+ IQ8HC er uberhaupt wel bij, of trekt de IQ Relay dit niet?

Tweede vraag: 20A of 16A automaat 30mah nodig...? Heb wel voorbij zien komen 20A, maar offertes melden vaak een B16...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16:51
[b]mrmac84 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:33:
Tweede vraag: 20A of 16A automaat 30mah nodig...? Heb wel voorbij zien komen 20A, maar offertes melden vaak een B16...?
28 * 425 WP = maximaal 11.900W
11.900 / 230V / 3 fasen = 17,2 A per fase.

Gaat dit voorkomen? Dat durf ik niet te zeggen, maar ik zou niet op een 16A automaat gokken. Als blijkt dat het echt niet kan met 28 micro's op een relay, dan eventueel een tweede relais gebruiken en 2x 16A automaat en het totale aantal micro's hierover verdelen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@mrmac84 Een B16 is niet genoeg. De vuistregel is 80% als continulast. Jij zit op 9*1.67A=15.03A continulast, dus minstens B20.
Je kunt wellicht wel wegkomen met een B16, maar dan moet je de modules direct om de automaat leeg lagen voor koeling.

Je mag maximaal 28 hc's op één circuit leggen. Dus ook één q-relay. De doc zegt: 9 (L+N)/27 (3L+N)
Je mag maximaal 18 hc's aan één kabel knopen. De doc zegt: 8 (L+N)/18 (3L+N)

Gaat die ène extra dan fout? Nee waarschijnlijk niet. Krijg je garantie op een defecte q-relay, nee waarschijnlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik snap echt niets meer van Enphase..
De IQ8M had toch een max. uitgangsvermogen van 330 VA? Nou volgens Enphase is dit niet het geval, namelijk 300 VA: https://enphase.com/nl-nl...series/iq8m-microinverter

De IQ8MC is 330 VA.. Terwijl ik hier nog de datasheet heb liggen van de IQ8M waarin uitgangsvermogen 330 VA in staat..

Wat is nu waarheid? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmac84
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-06 10:38
Thanks Jeroen (&ArPi;) Had nog even gezocht inderdaad in dit topic en meermaals B20 voorbij zien komen, had het kunnen weten dus;)
Idd 9x 1.67a en één keer 10x1.67 = 16.7A

Het is dus niet zo dat het relay 'ziet' welk type IQ er aan zit en hoe veel of, zelfs slechts de stroomsterkte die er doorheen gaat, meet, begrijp ik

Nog één hersenkronkel
Klopt het nu dat de IQ8's allemaal eerder opstarten dan de IQ7A en IQ7+?
Namelijk allemaal met een spanning van 22v, van de IQ8+ tot aan de IQ8HC...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:40
beyazz06 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:04:
De IQ8M had toch een max. uitgangsvermogen van 330 VA? Nou volgens Enphase is dit niet het geval, namelijk 300 VA: https://enphase.com/nl-nl...series/iq8m-microinverter

De IQ8MC is 330 VA.. Terwijl ik hier nog de datasheet heb liggen van de IQ8M waarin uitgangsvermogen 330 VA in staat..

Wat is nu waarheid? 8)7
Ik denk dat de website de M en de PLUS heeft omgedraaid qua specs, de IQ8+ geeft 330/325 aan terwijl dat volgens mij 300/295 is en de IQ8M geeft 300/290 aan. (Heb zelf 4x een IQ8+ en die toppen toch echt af rond de +-1185, wat +- 295 x 4 is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
mrmac84 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:08:
Het is dus niet zo dat het relay 'ziet' welk type IQ er aan zit en hoe veel of, zelfs slechts de stroomsterkte die er doorheen gaat, meet, begrijp ik
Nee, maar de envoy wel. ;)
mrmac84 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:08:
Nog één hersenkronkel
Klopt het nu dat de IQ8's allemaal eerder opstarten dan de IQ7A en IQ7+?
Namelijk allemaal met een spanning van 22v, van de IQ8+ tot aan de IQ8HC...?
Eerder starten niet, de startspanning is over de gehele serie gelijk. Ik denk dat je doelt op de dc/ac ratio of ze effectief om kunnen gaan met weinig instraling vs leggen zodat ze Wp kunnen brengen?
Why is my PV Module rating larger than my Inverter rating?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

mrmac84 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:33:
Goedemorgen tweakers
Volg het topic al +/- 2 jaar

Steeds gewacht nieuwere micro's met hoog vermogen: Nu is de IQ8HC te bestellen.. Blij!
Dacht dat het nog wel een jaar zou duren...

Ik wou gaan voor een setup met 28x IQ8HC en 425wp REC panelen in landscape.
Dak staat op 46 graden ZZO

Aangesloten met een 6mm2 kabel naar het relay

Paar offertes lopen voor 28 stuks.

Nu las ik in de bijgewerkte FAQ aan het begin van dit topic - Max 27x IQ8HC mag op één 3 fasen relay
Daaronder echter... Max 28x IQ8HC op een 3x25A

Nu is mijn vraag: Kan dat 28e paneel+ IQ8HC er uberhaupt wel bij, of trekt de IQ Relay dit niet?

Even stapje terug: een REC Alfa Pure doet meer dan 60V en kan niet op een IQ8-MC of IQ8-HC. Alleen de IQ7X is in NL beschikbaar en kan tot 80V.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eddie_
Bij deze nog de handout die ik ontvangen heb n.a.v. de IQ Roadshow te Heerenveen:
https://drive.google.com/...tsR7KZNr/view?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Eddie_ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:36:
Bij deze nog de handout die ik ontvangen heb n.a.v. de IQ Roadshow te Heerenveen:
https://drive.google.com/...tsR7KZNr/view?usp=sharing
Werkt (nog) niet, moet inloggen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eddie_
Nu beter, denk dat ik de firewall niet goed had staan, ik zag wel wat packets die verdwenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:28
Eddie_ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:52:
Nu beter, denk dat ik de firewall niet goed had staan, ik zag wel wat packets die verdwenen :)
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
Yep, dank u. Eens neuzen :)

Interessant, vooral pagina 30 t/m 43 mbt aftoppen bij de IQ8 serie.
Isere is een gebied rondom Grenoble (ten zuiden van Lyon), dus aardig zuid Frankrijk. Aftoppen / verlies tussen de verschillende IQ8-versies met 405 of 425Wp panelen is maar vrij beperkt over 25 jaar, dus verwacht dat het hier in NL helemaal te verwaarlozen is.

EDIT: Die pagina's eruit getrokken en in een eigen pdf'je gezet, toegevoegd aan de FAQ vraag 1. Kan wel eens handig zijn om naar te linken :)

[ Voor 106% gewijzigd door Pazo op 18-04-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:36
Ik mag mij sindskort ook trotse eigenaar noemen van een Ephase systeem :)

Nu merk ik dat de Envoy-S niet heel precies is met de opbrengst weergeven, in ieder geval niet realtime. Ik wil graag meer inzicht hebben in het directe eigen verbruik.

Ik wil dus graag "upgraden" naar een Envoy Metered. De installateur biedt geen metered installaties aan (kost teveel tijd), maar lijkt welwillend om mee te denken.

Elektrische installatie gaat wel lukken, mijn vragen zijn op de software-kant. Probleem is dus om de omvormers op de nieuwe Envoy geregistreerd te krijgen, maar dat kan geloof ik alleen lokaal.

- Kan ik dat met een DHZ-account? Ik kan daar een nieuw systeem aanmelden, maar ik weet niet of ik daarna mijn installateur eraan kan koppelen.
- Kunnen de huidige omvormers direct overgezet worden in een nieuwe Envoy (ofwel moeten deze in de andere afgemeld worden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123

Wat is nu waarheid? 8)7
Volgens mij schreef ik 16 April ook zoiets dat er verschillende waarden worden gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Wat is nu waarheid? 8)7
Wel apart ja. Op de site staat 300, als je de datasheet erbij pakt 330. Ik heb in de tabel in de TS steeds de datasheets aangehouden.

De Amerikaanse site zegt ook 330 in de specs, en de Amerikaanse datasheet ook. Dus ik denk dat de NL site verkeerd is (3 tegen 1 :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Zwartoog schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:20:
Ik mag mij sindskort ook trotse eigenaar noemen van een Ephase systeem :)

Nu merk ik dat de Envoy-S niet heel precies is met de opbrengst weergeven, in ieder geval niet realtime. Ik wil graag meer inzicht hebben in het directe eigen verbruik.

Ik wil dus graag "upgraden" naar een Envoy Metered. De installateur biedt geen metered installaties aan (kost teveel tijd), maar lijkt welwillend om mee te denken.

Elektrische installatie gaat wel lukken, mijn vragen zijn op de software-kant. Probleem is dus om de omvormers op de nieuwe Envoy geregistreerd te krijgen, maar dat kan geloof ik alleen lokaal.

- Kan ik dat met een DHZ-account? Ik kan daar een nieuw systeem aanmelden, maar ik weet niet of ik daarna mijn installateur eraan kan koppelen.
- Kunnen de huidige omvormers direct overgezet worden in een nieuwe Envoy (ofwel moeten deze in de andere afgemeld worden)?
Leuk te horen, welkom bij de club :)
Mbt vervangen van een Envoy / IQ Gateway heb ik geen ervaring. Wellicht dat @Eddie_ er wat over kan zeggen, die heeft dat van het weekend nog bij iemand gedaan.

Wat je anders evt in overweging kunt nemen: de standaard versie kan de productiekant uitlezen vanuit de micro's. De verbruikskant zou je ook kunnen uitlezen met bijvoorbeeld een p1 meter of kWh meter. Die beide kanten bijvoorbeeld koppelen / uitlezen in Home Assistant. Dan heb je dus geen metered nodig.

Als je dat laatste niet wilt, zul je in de app met de standaard alleen maar de productiekant zien. Als je de metered neemt (met het juiste aantal CT spoelen) kan je in de app beide kanten zien.

Let wel, Enphase update maar 1x in de 15 min. Lokaal iets vaker volgens mij, maar helemaal realtime ga je het niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:36
Pazo schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:47:
[...]

Leuk te horen, welkom bij de club :)
Mbt vervangen van een Envoy / IQ Gateway heb ik geen ervaring. Wellicht dat @Eddie_ er wat over kan zeggen, die heeft dat van het weekend nog bij iemand gedaan.

Wat je anders evt in overweging kunt nemen: de standaard versie kan de productiekant uitlezen vanuit de micro's. De verbruikskant zou je ook kunnen uitlezen met bijvoorbeeld een p1 meter of kWh meter. Die beide kanten bijvoorbeeld koppelen / uitlezen in Home Assistant. Dan heb je dus geen metered nodig.

Als je dat laatste niet wilt, zul je in de app met de standaard alleen maar de productiekant zien. Als je de metered neemt (met het juiste aantal CT spoelen) kan je in de app beide kanten zien.

Let wel, Enphase update maar 1x in de 15 min. Lokaal iets vaker volgens mij, maar helemaal realtime ga je het niet krijgen.
Thanks! Die aanpak was ook eerst mijn idee (in Domoticz dan), maar ik krijg de Enphase-productie en teruglevering volgens P1 niet in het gareel. Het lokaal uitlezen gaat elke 30 seconden, maar de omvormers geven geloof ik veel minder vaak iets door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Zwartoog schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:08:
[...]

Thanks! Die aanpak was ook eerst mijn idee (in Domoticz dan), maar ik krijg de Enphase-productie en teruglevering volgens P1 niet in het gareel. Het lokaal uitlezen gaat elke 30 seconden, maar de omvormers geven geloof ik veel minder vaak iets door.
Ja, per 15 minuten volgens mij. Ik zie gedurende de dag ook een verschil tussen HA en Enphase. Aan het einde van de dag als de zon onder is staat alles gelijk. Ik denk niet dat het helemaal realtime gelijk te trekken is, omdat de info uit verschillende bronnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-07 15:19
Misschien een hele domme vraag maar ik wil de connector met L en N aansluiten op de micro omvormer IQ7A van enphase. Maar op de micro omvormer staat geen L en N. De stekker kan er echter op beide manieren in. Maakt het niet uit hoe ik deze erin steek?

Het is wisselspanning uiteraard maar maakt dat op de omvormer ook niks uit? Als dat zo is waarom zetten ze op de connector dan überhaupt L en N?

[ Voor 22% gewijzigd door sygys op 18-04-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@sygys Volgens mij maakt het niet uit, want het wordt nergens beschreven en ze kunnen er niet voor niets op beide manieren gekoppeld worden. Al moet ik zeggen dat toen ik de boel installeerde, ik alle stekkers op dezelfde manier heb gekoppeld. Iets met gerust gevoel / better safe than sorry :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb er zo’n 20 aangesloten en nog nooit gekeken naar de volgorde :+ Werken allemaal top d:)b

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1 ... 63 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica