Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 108 Laatste
Acties:
  • 889.639 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Alexander006 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:28:
[...]

https://enlighten.enphase...shboard/sites/xxxx/graphs (is wel een installers of dhz account voor nodig) lokaal krijg ik het iniedergeval er niet uit, geen idee, de plugin van domoticz kan het niet en in de webinterface van de envoy staat het ook niet.
Jammer. Dan heb ik er niets aan. Mijn envoy zit op een afgeschermd vlan en mag (van mij) niets uploaden.
Blijf het raar vinden dat er in de cloud data beschikbaar is die je lokaal nergens terug kunt vinden maar wel lokaal verzameld is.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-04-2023
fenrir schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:17:
[...]

Jammer. Dan heb ik er niets aan. Mijn envoy zit op een afgeschermd vlan en mag (van mij) niets uploaden.
Blijf het raar vinden dat er in de cloud data beschikbaar is die je lokaal nergens terug kunt vinden maar wel lokaal verzameld is.
Helemaal mee eens, het is zo ontzettend raar dat enphase zo de envoy in elkaar heeft gezet. Ik heb de envoy ook op een eigen vlan staan, maar nog wel volledig open naar het internet, omdat enphase en solar concept zo vervelend doen.

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Alexander006 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:30:
[...]

hoezo alles perfect weet, dat heb ik niet gezegd, dat maak jij ervan. ik kom hier voor kennis van de envoy die bij mij ontbreekt. Ik weet alleen blijkbaar (wat ik niet wist voordat ik hier begon) wel veel meer van netwerk dan jullie hier en dan vooral hoe pfsense werkt.
Ik zou een beetje uitkijken met je houding. Niet zo lang geleden wist je niet wat een (packet) capture was ;)

En je hebt de vraag niet beantwoord of je IDS (Suricata/Snort) gebruikt. Dat soort tools kan heel goed de klachten veroorzaken die je ervaart.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
Glashelder schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:57:
[...]

Ik zou een beetje uitkijken met je houding. Niet zo lang geleden wist je niet wat een (packet) capture was ;)

En je hebt de vraag niet beantwoord of je IDS (Suricata/Snort) gebruikt. Dat soort tools kan heel goed de klachten veroorzaken die je ervaart.
Wil je dat weten, prima, nu niet zeggen dat ik offtopic ga. Snort (had je in je vorige post niet genoemd) heb ik vroeger wel gebruikt maar ik werd er na een tijdje goed te hebben gewerkt helemaal 8)7 |:( van dus ben ik er mee gestopt. Suricata, klopt moest ik even opzoeken, de uitleg vond ik wat te extreem aan beveiliging. packet capture, ook opgezocht, heb ik gedraaid niets noppes geen ene moer, leeg. update, gevonden, zag wat over het hoofd, er komen nu gegevens uit rollen........

[ Voor 5% gewijzigd door Alexander006 op 13-04-2023 21:09 ]

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:48
@Alexander006 Hoe lang heb je de packet capture gedraaid en op welk poort? Want de Envoy zal minimaal elk kwartier contact proberen te maken met de Enphase cloud servers. Dat moet je in de packet capture terug kunnen zien.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zei Suricata ‘of een andere IDS’. Dat had dus bijv. Snort kunnen zijn. Van iemand die expert is in Pfsense verwacht ik dat je dat begrijpt, sorry ;)

Helemaal geen verkeer is wel vreemd. Capture je wel op de goede interface?

Wellicht kan je beter even een eigenlijk topic hiervoor openen. De Envoy zal gedurende een aantal uur echt wel proberen Enlighten te bereiken, dus als je écht geen enkel pakketje ziet dan heb je daar wel een probleem. Als je dan echt denkt dat het aan de Envoy ligt dan zou ik zeggen mirror je switchport en doe daar een capture op :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:09
fenrir schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:17:
[...]

Welk omvormer systeem doet dit niet? Wie heeft alle data wel zelf in huis?

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
Wat een data, maar dit ga ik echt niet op internet gooien, allemaal ip adressen en weet ik veel nog meer aan gegevens. Duidelijk te zien dat er veel data van en naar de envoy gaat. Zijn we nu allemaal overtuigd?? kunnen we nu eindelijk naar de envoy zelf... een capture van ongeveer 10 minuten levert 605 pakjes op (alle poorten en alle protocollen).

[ Voor 15% gewijzigd door Alexander006 op 13-04-2023 21:29 ]

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Maar waar gaat die data dan heen? Ik ben absoluut geen netwerk expert, maar als er data uit gaat dan moet dat toch ergens heen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
Eddie_ schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:31:
Maar waar gaat die data dan heen? Ik ben absoluut geen netwerk expert, maar als er data uit gaat dan moet dat toch ergens heen gaan?
even kijken, in dit geval naar 54.165.80.130 en volgens een lookup is dat een amazon server in amerika.

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Weet je ik geef het op. Jij wil gewoon duidelijk dat wij toegeven dat het aan dat Envoy ligt terwijl het statistisch gezien veel waarschijnlijk is dat het ergens in je eigen netwerk mis gaat. Maar die boodschap wil je niet horen :) Ik kom hier ook voor m’n plezier. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Eddie_ schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:12:
[...]

Welk omvormer systeem doet dit niet? Wie heeft alle data wel zelf in huis?
De sma in mijn vorige huis ging niets automatisch uploaden zonder dat ik dit zelf heb ingesteld. Envoy upload al vele jaren, dit is niet iets recents.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Maar ook de SMA houdt niet alle data thuis. Die heeft ook maar een x aantal dagen aan data opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5_yeU72ss4dXOgA-Qtgsk5v3gk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvq7cByROBUOHoDOm2nSukUi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Alexander006 Die data gaat dus gewoon van je Envoy naar de Enphase servers. En op dat moment geeft de Envoy en de Enlighten app aan dat je Envoy offline is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:37

JWT

Mismatch tussen serienr envoy en de installatie? (Wild guess)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:24
Alexander006 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:30:
[...]

hoezo alles perfect weet, dat heb ik niet gezegd, dat maak jij ervan. ik kom hier voor kennis van de envoy die bij mij ontbreekt. Ik weet alleen blijkbaar (wat ik niet wist voordat ik hier begon) wel veel meer van netwerk dan jullie hier en dan vooral hoe pfsense werkt.
Als je er veel meer van weet dan kan je de personen ook normaal antwoord geven die tips geven over je netwerk om dingen uit te sluiten.
En als je er 10 jaar over moet doen om je netwerk zo in te stellen als het nu is, wat is er dan de eerste 9 jaar misschien wel mis gegaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BuysB
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-06 11:09
Ik lees dit Topic al vanaf het begin, heb inmiddels mn eigen Enphase installatie aangelegd en 2x uitgebreid, nog nooit problemen gehad die niet via dit Topic oplosbaar waren, altijd positieve tweakers hier, ga zo door.

Dit is de eerste keer dat ik reageer en wel op de potst van Allexander006 Anno007, ik kan me bijna voorstellen dat Enphase de Envoy bewust geblokt heeft (wellicht in overleg met PostNL Panasonic en chinezen).

groet Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
RichieB schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:52:
@Alexander006 Die data gaat dus gewoon van je Envoy naar de Enphase servers. En op dat moment geeft de Envoy en de Enlighten app aan dat je Envoy offline is?
jep, klopt, hij is nu helemaal conpleet offline, en toch data wat super logisch 8)7

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Alexander006 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:07:
[...]
Data naar de cloud is helemaal niets.
[....]
Dit klopt dus niet. Er gaat wel data naar de cloud, die zie je oa in de packet trace en ook in je screenshot van de High Resolution Data. Wat werkt er nou precies niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
RichieB schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:24:
[...]

Dit klopt dus niet. Er gaat wel data naar de cloud, die zie je oa in de packet trace en ook in je screenshot van de High Resolution Data. Wat werkt er nou precies niet?
De dataoverdracht werkt niet en de verbinding naar de envoy q-relay en omvormers.

Even overzichtelijk op een rij:
webinterface:
verbinding met de panelen is zeg 9/10 keer goed (waarvan 6 in de loop van de dag kan voorkomen dat deze geen stroom meer leveren)
verbinding met het q-relay is zeg 8 tot 9/10 keer goed.
verbinding met de cloud nooit goed.
6/10 keer is productie en consumptie meter goed.

cloud:
onvoorspelbare momenten is er verbinding met de gateway maar vaak ook niet
microomvormers geen verbinding.
q-relay ook geen verbinding
high resolution data tab krijgt zijn gegevens gewoon binnen
de grafieken daarintegen niet
productie meter en consumptie meter staan altijd op verbonden
live status rare waardes, in de nacht produceren bijv.
in de "summary"tab staat ethernet met groen ervoor.

1 stapje verder, ik weet nu iets meer over "magisch" als ik in de webinterface de bandbreedte naar low zet dan heb ik binnen 5 minuten weer verbinding op enlighten en dan kan ik via enlighten hem terug op standard zetten en dat wordt direct verwerkt op de gateway.

enlighten:
Web Communication
EthernetEthernet
Connected to Enlighten
Last Report: Thu April 13, 2023 11:54 PM CEST

webinterface:
Monitoring
Not Connected to Enlighten
Last Report: 03 Apr, 2023 2:20 PM

[ Voor 17% gewijzigd door Alexander006 op 14-04-2023 00:00 ]

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:27
Mijn laatste post in dit kader hier. @Alexander006 , je gaat het niet willen geloven.....maar ik denk echt dat jijzelf met je netwerk hier de blokkerende factor in bent.

Ik ben benieuwd naar het 'eindoordeel' als gevolg van het aanstaande bezoek van @Eddie_ (hulde voor deze tweaker!).

Persoonlijk vind ik jouw toonzetting naar de mensen die je hier, in hun vrije tijd vanuit hun vrije wil en tegen beter weten in soms, toch proberen te helpen erg jammerlijk.

Bedenk dat jouw gedrag er toe kan leiden dat ander hulpbehoevende mensen in de toekomst minder geholpen gaan worden omdat mensen, zoals ik, in de toekomst eerst drie keer gaan nadenken alvorens iemand vrijwillig te helpen.

Prettige dag. Ik ga genieten van mijn zonnige grafiekjes in de Enlighten Cloud.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Alexander006 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:38:
[...]

1 stapje verder, ik weet nu iets meer over "magisch" als ik in de webinterface de bandbreedte naar low zet dan heb ik binnen 5 minuten weer verbinding op enlighten en dan kan ik via enlighten hem terug op standard zetten en dat wordt direct verwerkt op de gateway.

[...]
Dat is natuurlijk helemaal niet "magisch". Je zet de bandbreedte op low, daarmee geef je aan dat je maar een paar keer per dag een update wilt. Daarna zet je hem weer op "standard" waarmee je aangeeft elke 5 minuten een update te willen. Die laatste actie triggert direct een update. Dat werkt dus.

Je moet op zoek naar de oorzaak waarom de automatisch updates niet altijd aan komen. Spit je pfsense logging door, maak een packet capture van 24 uur en analyseer die.

Als je het niet op kan lossen kan je de Envoy beter direct aan het internet hangen zonder firewall er tussen, zoals hier al meerdere keren is aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
whoah.. easy! Ietsje minder emotioneel mag best....

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 14-04-2023 10:29 ]

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnegeer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-05 10:42
Het lezen hier en het proberen waardevolle info te vinden, wordt wel steeds vermoeiender hier zeg!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:12

DjVe

Hatsaflats!

discriminatie komt hier nu wel de hoek om!!
Daar ging mijn koffie...

Ik ben er nu ook wel even klaar mee. Als je om hulp vraagt, maar vervolgens geen basic troubleshooting wil doen, dan valt er weinig te helpen vanuit ons.

Jij zegt dat je netwerk in orde is, wij vragen om dat uit te sluiten. Jij geeft daar geen duidelijke antwoorden op/wil weinig anders proberen. Wat wil je dan van ons? Dat we voor je gaan bidden of een cake voor je bakken? Want dat is begrijpelijker dan je hele vraag om hulp.

Ik denk dat je Gateway een opdonder heeft gehad. Dat kan Eddie voor je uitsluiten. Wacht daar gewoon op.

En ga nu gewoon even met een kop kamillethee in de zon zitten. Daar wordt je wellicht wat rustiger van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
DjVe schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:26:
[...]

Daar ging mijn koffie...

Ik ben er nu ook wel even klaar mee. Als je om hulp vraagt, maar vervolgens geen basic troubleshooting wil doen, dan valt er weinig te helpen vanuit ons.

Jij zegt dat je netwerk in orde is, wij vragen om dat uit te sluiten. Jij geeft daar geen duidelijke antwoorden op/wil weinig anders proberen. Wat wil je dan van ons? Dat we voor je gaan bidden of een cake voor je bakken? Want dat is begrijpelijker dan je hele vraag om hulp.

Ik denk dat je Gateway een opdonder heeft gehad. Dat kan Eddie voor je uitsluiten. Wacht daar gewoon op.

En ga nu gewoon even met een kop kamillethee in de zon zitten. Daar wordt je wellicht wat rustiger van.
En nog steed wordt er gewoon over mij heen gepraat, ik heb nu wel meer dan voldoende aangeven wat ik allemaal gedaan heb. Ik lees hier gewoon mensen die anderen niet willen geloven. Ik geef het op. Ik wordt hier buitgesloten en voor leugenaar uitgemaakt.

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:35

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:We gaan gewoon weer terug naar zakelijk het probleem bespreken. Alle verwijten mogen weer in de kast, daar is het een te zonnige vrijdag voor.

Als iemand denkt niet de juiste feedback te krijgen om door te kunnen onderzoeken houdt het op. Dan bedank je elkaar vriendelijk en reageer je verder niet meer. Dit geldt voor twee kanten.

Elke niet inhoudelijke post zal geveegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Raar dat enkelen van jullie een 5 minuten interval zien. Bij mij staat het gewoon op 15 minuten en ik zie nergens de mogelijkheid dit aan te passen (ja naar de low bandwidth maar dat wil ik absoluut niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-05 13:24
Pedr0 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:09:
Hoi allemaal, ik heb nu ook sinds gisteren eindelijk zonnepanelen van Enphase in combinatie met de standaard Envoy. Ik wil nu de 3-fase kWh meter van Homewizard er tussen plaatsen.
Aangezien er bij mij onlangs ook Zonnepanelen met Enphase micro omvormers geplaatst zijn met de standaard Envoy vroeg ik met ook af of ik de kWh meter wil installeren.

Toen stuitte ik op deze pagina van de Homewizard website: https://www.homewizard.com/nl/koppel-je-zonnepanelen/
De directe koppeling is beschikbaar voor SolarEdge, Goodwe en Growatt omvormers. Enphase en SMA volgen later dit jaar. Omvormers worden toegevoegd op basis van populariteit en mogelijkheden.
Zodra Enphase beschikbaar is voor het koppelen van de omvormers aan de Homewizard zou je dus enkel Energy+ nodig hebben voor € 1 per maand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:28
Weer even over op de orde van de dag. Hier wilde ik nog even op reageren:
Mylo1 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:04:
vanmiddag om 14:58, 32 panelen IQ7A op zuid 45 graden
Leveren allemaal zo ongeveer maximaal vermogen 365 watt per stuk
16 phono solar 400WP en 16 Denim 405 WP.
Voor alle forumbezoekers die nog keuzestress hebben welke omvormer.... :-)
Deze dagen hebben we eigenlijk optimale omstandigheden. Lekker zonnig, maar wel fris en een windje. Beter kan haast niet. Dus logisch dat veel systemen nu pieken. Zag enkele van mijn IQ7+'s op west ook even op 295W pieken.
Ik ben (oprecht) wel benieuwd wat je systeem over 2-3 maanden doet, als het buiten 20-25 graden is. Wellicht als 'onderzoek' leuk om regelmatig op mooie / onbewolkte dagen te meten de komende maanden :)

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-06 08:17
Pazo schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:43:

[...]

Deze dagen hebben we eigenlijk optimale omstandigheden. Lekker zonnig, maar wel fris en een windje. Beter kan haast niet. Dus logisch dat veel systeem nu pieken. Zag enkele van mijn IQ7+'s op west ook even op 295W pieken.
Ik ben (oprecht) wel benieuwd wat je systeem over 2-3 maanden doet, als het buiten 20-25 graden is. Wellicht als 'onderzoek' leuk om regelmatig op mooie / onbewolkte dagen te meten de komende maanden :)
Ja, zeker interessant. Je weet alleen niet hoeveel er afgetopt wordt als je aftopt. Kan je beter kijken bij iemand waar niet afgetopt wordt. In april haal ik 5,6 kW op de top. In juni/juli kom ik niet verder dan 5,0 kW op de top. De dagopbrengst in juni/juli is daarentegen een stuk hoger omdat het langer licht is. Maar alles hangt echt van heel veel factoren af als hoek, windrichting, temperatuur, etc. Na een kort regenbuitje (afkoeling) pieken mijn panelen overmatig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-04 15:43

[...]

Deze dagen hebben we eigenlijk optimale omstandigheden. Lekker zonnig, maar wel fris en een windje. Beter kan haast niet. Dus logisch dat veel systeem nu pieken. Zag enkele van mijn IQ7+'s op west ook even op 295W pieken.
Toch verbaast het me wel een beetje dat die panelen van Mylo1 zoveel leveren, als ik naar de specs kijk dan leveren ze hun max vermogen bij Vmpp 31 V en Impp 13 A en dit terwijl de IQ7A niet meer dan 10.2A kan verwerken.
Dit zou dus betekenen dat deze panelen meer spanning leveren als de omvormer minder stroom verwerkt..gok ik. :)

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 14:45
nietwijk schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:58:
[...]

Ja, zeker interessant. Je weet alleen niet hoeveel er afgetopt wordt als je aftopt. Kan je beter kijken bij iemand waar niet afgetopt wordt. In april haal ik 5,6 kW op de top. In juni/juli kom ik niet verder dan 5,0 kW op de top. De dagopbrengst in juni/juli is daarentegen een stuk hoger omdat het langer licht is. Maar alles hangt echt van heel veel factoren af als hoek, windrichting, temperatuur, etc. Na een kort regenbuitje (afkoeling) pieken mijn panelen overmatig.
Ik zou er een moord voor doen om 1 van mijn IQ7+ te vervangen door een IQ7A. Ze zitten achter een 455wp paneel

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
RobWest schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:15:
[...]

Ik zou er een moord voor doen om 1 van mijn IQ7+ te vervangen door een IQ7A. Ze zitten achter een 455wp paneel
Wat houd je tegen? :)

Als het goed is gaan wij aan het einde van het jaar uitbouwen, dus komt er meer dakruimte beschikbaar, dat uiteraard ook vol moet met panelen. Ik wil dan naast IQ7+ ook IQ7A nemen om te kunnen vergelijken / statistieken hierover te verzamelen.

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ogdak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 07:55
RobWest schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:15:
[...]

Hoi Rob,
Op welke waarde wordt er afgetopt.
Heb sinds een week 20 x 7A achter 430, de 7A topt op 366 af.
Lang getwijfeld tussen de + en A, de tijd zal het uitwijzen.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13448&sid=13242

8600Wp https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13448&sid=13242

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waps61
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 00:04
Zijn er gebruikers van de IQ8plus-72-M-INT?
Welke firmware versie hebben jullie?

Ik zit op
521-00005-r05-V06.05.02
549-00048-r01-V06.05.03

Ik ben nog steeds bezig om de uitval van meerdere controllers te verklaren en op te lossen. Dat laastste moet door de installateur gedaan worden en die komt met dikkere kabel 4mm2 installeren.
Maar gezien het gedrag twijfel ik of dat het enige is. Als ik naar de vermogenslijn kijk van L2 (waarop de converters zijn aangesloten) zie ik een vreemd trapsgewijs gedrag, terwijl het Voltage niet boven de 247,5 v uitkomt op die fase.

Volgens mijneigen berekening heb ik een spanningsval van 4,55 V over de lengte van mijn kabel met 2,5mm2 en zou afschakelen dus bij 248,45 V al plaatsvinden (4mm2 gaat omhoog naar 250,16 V )Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlfKrYkoufZaeqFTkFAeZ4JS2dk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1SzhL5FkUBL40BDz0u57rXvG.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Op welk punt van de L2 fase wordt die spanning gemeten? Bij overspanning zullen niet alle micro's uitgaan maar telkens één totdat de netspanning weer binnen de marges valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waps61
Eddie_ schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:44:
Op welk punt van de L2 fase wordt die spanning gemeten? Bij overspanning zullen niet alle micro's uitgaan maar telkens één totdat de netspanning weer binnen de marges valt.
Wat bedoel je precies op welk punt word gemeten?
De metingen komen via de P1 monitor binnen, dus die meet uit de slimme meter. In de grafiek zie ik bv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mENmIu2e-VjOXWai7mSMJJStuE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JaD5NITrrE5tUzUWTVZLXfEs.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-12-2024

[...]

Deze dagen hebben we eigenlijk optimale omstandigheden. Lekker zonnig, maar wel fris en een windje. Beter kan haast niet. Dus logisch dat veel systemen nu pieken. Zag enkele van mijn IQ7+'s op west ook even op 295W pieken.
3 juni 2022, geen idee hoe warm het toen was, geen perfecte curve dus waarschijnlijk wel bewolking, maximaal vermogen was toen 10616 watt om 14:15. Gemiddeld dus 330 watt per micro.

Maar ik zal af en toe wel eens doorgeven of ik met deze combinatie nog "aftop".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Mylo1 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:18:
[...]

3 juni 2022, geen idee hoe warm het toen was, geen perfecte curve dus waarschijnlijk wel bewolking, maximaal vermogen was toen 10616 watt om 14:15. Gemiddeld dus 330 watt per micro.
Volgens mijn weerstation ongeveer 24 graden rond die tijd ;)
Mijn (bovenste) panelen op west piekte toen op 289W (IQ7+) om 16:40, temp micro ca 60 graden.

Hoe dan ook, het blijft een interessante discussie mbt IQ7+ en IQ7A, en waarschijnlijk straks ook met de IQ8 serie, die regelmatig terug komt.

Ik zal binnenkort een kijken bij mijn broer, die heeft zowel IQ7+ als IQ7A in zijn systeem zitten. Zit mij net te bedenken dat ik zijn systeem zou kunnen toevoegen aan mijn installateursaccount als hij dat goed vind, kan ik eens grasduinen / vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:29
Zou iemand mij kunnen helpen? Ik heb vandaag 1 extra paneel gekregen en een paar verplaatsingen. Ik moet het legplan aanpassen, maar hoe weet ik welk paneel waar zit ? En hoe kan ik het aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Waps61 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:51:
[...]

Wat bedoel je precies op welk punt word gemeten?
De metingen komen via de P1 monitor binnen, dus die meet uit de slimme meter. In de grafiek zie ik bv
[Afbeelding]
Als je netspanning bij de meter al 247 Volt is en je bekabeling is 2,5 kwadraat dan weet ik eigenlijk wel zeker dat je netspanning bij de micro's te hoog is en dat die dus gaan uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-06 16:31
Niet de mooiste grafiek vanuit HASS maar dit doen mijn IQ7A de afgelopen dagen met wisselend weer.
En een totaal plaatje van de 30 panalen van 450 watt, is dit vergelijkbaar bij andere als je in HASS een micro bekijkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-zCZRkYJHKP_zE-9k31-pirEZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e806xymkjlC8KiZ12WVykdiN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dakPPaxFByUan7piJYyA8D9Ayr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q7571386Xn8PdLwUUs3Z0iGI.png?f=fotoalbum_large

Ik heb vrij hoge voltages op vol vermogen 251V oorzaak is momenteel een lange 5x4mm2 kabel, ik wil deze van de zomer vervangen voor een 5x6mm2 kabel. De panelen staan bij mij in de tuin circa 80/90 meter van de meterkast... :X

[ Voor 11% gewijzigd door RoyVi op 14-04-2023 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
turkeyhakan schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:35:
Zou iemand mij kunnen helpen? Ik heb vandaag 1 extra paneel gekregen en een paar verplaatsingen. Ik moet het legplan aanpassen, maar hoe weet ik welk paneel waar zit ? En hoe kan ik het aanpassen?
Dat kan alleen als je een DHZ of installateursaccount hebt / je installateur moet dat doen.
Dat kan dan in Enlighten Manager in de Array builder.
Waar welk paneel waar ligt had destijds op papier in een legplan opgeschreven moeten worden (serienummers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Pazo schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:42:
[...]

Dat kan alleen als je een DHZ of installateursaccount hebt / je installateur moet dat doen.
Dat kan dan in Enlighten Manager in de Array builder.
Waar welk paneel waar ligt had destijds op papier in een legplan opgeschreven moeten worden (serienummers).
Dus achteraf kun je niet meer kijken welk paneel waar ligt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
turkeyhakan schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:55:
[...]

Dus achteraf kun je niet meer kijken welk paneel waar ligt ?
In Enlighten Mananger kan je zien welk serienummer micro waar ligt (er vanuit gaande dat het overeenkomt met zoals het op het dak ligt; dat de installateur dat goed genoteerd heeft).
Volgens mij kan je in de (home owner) app niet zien welk serienummer waar ligt.

[ Voor 5% gewijzigd door Pazo op 14-04-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Pazo schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:01:
[...]

In Enlighten Mananger kan je zien welk serienummer micro waar ligt (er vanuit gaande dat het overeenkomt met zoals het op het dak ligt; dat de installateur dat goed genoteerd heeft).
Volgens mij kan je in de (home owner) app niet zien welk serienummer waar ligt.
Klopt, met een normaal gebruikersaccount kan je idd niet zien waar welke panelen liggen.

Ikzelf heb ooit middels 'reverse intepretation' kunnen herleiden welke serienummers bij welk paneel op het dak horen. Heb zo'n suboptimale ligging dat ieder paneel vroeg in de ochtend anders start. Kwestie van de data in HA per omvormer vergelijken met de info in de Enlighten app en toen kon ik zo herleiden welk paneel welke omvormer is.

Heb je een wat normalere ligging dan gaat dat heel moeilijk worden ben ik bang. In dat geval zou je een ticket bij Enphase kunnen inschieten met de vraag of ze je van je legplan met serienummers kunnen voorzien.

Mijn hebben ze destijds geholpen om het legplan iets aan te passen. Mijn installateur had op het NoordOost dagdeel de panelen van links naar rechts genummerd terwijl dat van rechts naar links moest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
ogdak schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:54:
[...]

Hoi Rob,
Op welke waarde wordt er afgetopt.
Heb sinds een week 20 x 7A achter 430, de 7A topt op 366 af.
Lang getwijfeld tussen de + en A, de tijd zal het uitwijzen.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13448&sid=13242
IQ7+ topt altijd op 295W

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-06 09:34
Panzer_V schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:38:
[...]

Klopt, met een normaal gebruikersaccount kan je idd niet zien waar welke panelen liggen.

Ikzelf heb ooit middels 'reverse intepretation' kunnen herleiden welke serienummers bij welk paneel op het dak horen. Heb zo'n suboptimale ligging dat ieder paneel vroeg in de ochtend anders start. Kwestie van de data in HA per omvormer vergelijken met de info in de Enlighten app en toen kon ik zo herleiden welk paneel welke omvormer is.

Heb je een wat normalere ligging dan gaat dat heel moeilijk worden ben ik bang. In dat geval zou je een ticket bij Enphase kunnen inschieten met de vraag of ze je van je legplan met serienummers kunnen voorzien.

Mijn hebben ze destijds geholpen om het legplan iets aan te passen. Mijn installateur had op het NoordOost dagdeel de panelen van links naar rechts genummerd terwijl dat van rechts naar links moest ;)
Als je dan weer inlogt op:
https://enlighten.enphaseenergy.com/login

Met je gebruikers gegevens en dan doorklikt onderaan naar de volledige site dan zie je dat dus wel weer.
Tenminste ik wel, of zeg ik nu iets doms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newmamoman
  • Laatst online: 09-05 16:57
DjVe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:55:
[...]

Toevallig een systeem met IQ8 omvormers? Klinkt namelijk alsof ze de verplichte update nog niet gedaan hebben. Gewoon even je installateur vragen :)
Klopt er zijn IQ8M geplaatst, 10 stuks.
Welk system moet geupdate worden? de omvormers of the communicatie IQ doos.

mvg
newmamoman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 12:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

newmamoman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:31:
[...]

Klopt er zijn IQ8M geplaatst, 10 stuks.
Welk system moet geupdate worden? de omvormers of the communicatie IQ doos.

mvg
newmamoman
"IQ8 micro-omvormers vereisen een verplichte IQ Gateway (Envoy) software-update om stroom te kunnen produceren. Werk de software op locatie bij met behulp van de Installer Toolkit-app. Tijdens de update moet je je telefoon binnen 3-5 meter van de IQ gateway houden om verbonden te blijven via de AP-modus. De software-update kan tot 30 minuten duren"

Zelf gisteren gedaan, in afwachting van mijn IQ8+ omvormers.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newmamoman
  • Laatst online: 09-05 16:57
Microkid schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:33:
[...]

"IQ8 micro-omvormers vereisen een verplichte IQ Gateway (Envoy) software-update om stroom te kunnen produceren. Werk de software op locatie bij met behulp van de Installer Toolkit-app. Tijdens de update moet je je telefoon binnen 3-5 meter van de IQ gateway houden om verbonden te blijven via de AP-modus. De software-update kan tot 30 minuten duren"

Zelf gisteren gedaan, in afwachting van mijn IQ8+ omvormers.
Weet jij welke versie? want misschien is die van mij al wel geupdate maar is er iets anders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nRvAVodMVQ_HDB83o0-M1qdo-Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hYIudh0TWnsz8DNHyx2BGAq4.png?f=user_large

Dit is de versie die er bij mij in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 12:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

7.6.114 is de juiste, die heb ik ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8gEZnYoKEBFQ8WpvjXEfuhgmNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1TQOfRMgc3GzUgqX435a5Ytm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 82% gewijzigd door Microkid op 14-04-2023 17:52 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Voor de IQ8 serie is het van belang dat de IQ Gateway software minimaal versie 07.06 is (die van mij is momenteel versie 07.06.114). Dit kun je zien in de installer toolkit -> menu -> Instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Alexander006 Ik kan je geen PM meer sturen... Maar ik gok dat ik rond 13:30 bij jou ben.Graag nog wel een reactie terug, ik ga niet op de bonnefooi naar je toe rijden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waps61
Eddie_ schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:47:
Voor de IQ8 serie is het van belang dat de IQ Gateway software minimaal versie 07.06 is (die van mij is momenteel versie 07.06.114). Dit kun je zien in de installer toolkit -> menu -> Instellingen
Hoe kan je die updaten? Ik heb 7.06.111 en zou dis moeten werken met de IQ8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Peet3kabo schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:21:
[...]

Als je dan weer inlogt op:
https://enlighten.enphaseenergy.com/login

Met je gebruikers gegevens en dan doorklikt onderaan naar de volledige site dan zie je dat dus wel weer.
Tenminste ik wel, of zeg ik nu iets doms?
Ik heb die optie dus niet. Heb een gewone eindgebruikers account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Waarom krijg ik de melding: unable to connect?

https://enlighten.enphase...rd/sites/0000/live-stream

Ik heb een DHZ-account. Als ik in de Enlighten Toolkit kijk dan is mijn IQ Gateway ook nooit verbonden, pas als ik er op klikt en dan zeg: "Verbinding maken met IQ Gateway vi Wifi"

Maar mijn gateway heeft gewoon een netwerkkabel.
Heeft het met elkaar te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQVWg1tD9u1TDEtyRiA-C_Kopbw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YeM0vVfq327UvmjWmWhrG3OT.png?f=user_large

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@RobWest nee dat heeft te maken dat je installer toolkit app niet verbonden is met de gateway. Staat ook letterlijk bij punt 3.
Als je bepaalde wijzigen wilt doorvoeren moet je telefoon / app verbonden zijn met de gateway.

[ Voor 41% gewijzigd door Pazo op 14-04-2023 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Pazo schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:54:
@RobWest nee dat heeft te maken dat je installer toolkit app niet verbonden is met de gateway. Staat ook letterlijk bij punt 3.
Als je bepaalde wijzigen wilt doorvoeren moet je telefoon / app verbonden zijn met de gateway.
Waarom niet? Is dat op te lossen? Hoe?
Je had je antwoord al gewijzgd :-)
En hoort dus zo?

[ Voor 6% gewijzigd door RobWest op 14-04-2023 20:06 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ja dat hoort zo. Je moet nog apart verbinding maken met de IQ gateway wil je alles kunnen doen. Denk dat het een soort van extra beveiligingslaag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Waarom zou dan die detailweergave niet werken bij mij?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
RobWest schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:22:
Waarom zou dan die detailweergave niet werken bij mij?
Welke detail weergave? Wat bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Pazo schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:29:
[...]

Welke detail weergave? Wat bedoel je precies?
Die naar die gedetailleerde weergaven:
https://enlighten.enphase...rd/sites/0000/live-stream

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Ik kan daar ook niet in.
Interessant, want dat wil ik wel })

[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 14-04-2023 20:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobWest
Pazo schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:35:
Ik kan daar ook niet in.
Interessant, want dat wil ik wel })
Ik denk dat onze firewall dicht staat _O- _O- _O-

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:44
Ik heb de maten van de Envoy maar weet iemand hoeveel DIN rail eenheden deze beslaat.
Volgens mij 12 is dit juist ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:24
Eddie_ schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:06:
Raar dat enkelen van jullie een 5 minuten interval zien. Bij mij staat het gewoon op 15 minuten en ik zie nergens de mogelijkheid dit aan te passen (ja naar de low bandwidth maar dat wil ik absoluut niet).
Is het niet zo dat de Envoy elke 5 minuten de gegevens intern opslaat en die gegevens elke 15 minuten update in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
mike123 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:52:
[...]

Is het niet zo dat de Envoy elke 5 minuten de gegevens intern opslaat en die gegevens elke 15 minuten update in de app?
Volgens mij gaat het elke 15min naar Enlighten, maar lokaal (in mijn geval in HA) komt die info veel vaker, denk inderdaad iedere 5min.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:33
Ies Korpershoek schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:18:
Ik heb de maten van de Envoy maar weet iemand hoeveel DIN rail eenheden deze beslaat.
Volgens mij 12 is dit juist ?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blekemolen
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-11-2023
Wie o wie kan mij helpen dit probleem te tackelen. Ben er al weken mee bezig. Ook samen met de installateur maar we komen er niet uit.

Ik heb 42 panelen (405w) samen met IQ8

Op de een of andere manier exporteer ik heel veel en geeft de envoy ook best vaak foutmeldingen gedurende de dag. “Probleem met meter”

Als ik op mijn P1 meter kijk dan heb ik 42,4kwh geïmporteerd en 37,4kwh terug geleverd (via homewizard) al met al 5,3 “verbruikt” dus dat klopt ook wat de envoy aangeeft.

Heeft iemand de gouden tip voor me waar dit aan kan liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CoA9zVbOMyUuYXXH2xnKfQM-kU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Kq8xCkuudBoZkoghnq8MEorF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Ja. Eerste waar ik aan denk is dat de CT spoelen verkeerd zitten.
Loop de CT installatie gids eens langs. Zie de tweede post, documenten etc.

Edit: https://enphase.com/nl-nl...nstallatie-beste-praktijk

[ Voor 61% gewijzigd door Pazo op 14-04-2023 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blekemolen
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-11-2023
Ah idd als ik dit zo lees lijkt dat het probleem. Kijken of de installateur dit van me aan wilt nemen. Anders toch een extern iemand vragen 🧐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Hoop toch van wel. Vind het vrij opvallend dat een installateur al weken aan het zoeken is maar niet aan de CT spoelen denkt? Grafiekje laat duidelijk zien dat als je begint te produceren dat het overgrote gedeelte direct ook wordt geëxporteerd. Ook dat als je alleen verbruikt datzelfde ook gelijk exporteerd. Dat duidt direct op verkeerde meetwaarden van de spoelen. Is toch wel basiskennis voor een installateur lijkt mij...

[ Voor 7% gewijzigd door Pazo op 14-04-2023 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:33
De installateur heeft neem ik aan een installateursaccount waarin ie de portals van de klant kan opstellen. Daar is in de grafiekenweergave in 1 oogopslag te zien of er CT’s al dan niet goed zitten. I.e. geen negatieve waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:12

DjVe

Hatsaflats!

blekemolen schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:46:
Wie o wie kan mij helpen dit probleem te tackelen. Ben er al weken mee bezig. Ook samen met de installateur maar we komen er niet uit.

Ik heb 42 panelen (405w) samen met IQ8

Op de een of andere manier exporteer ik heel veel en geeft de envoy ook best vaak foutmeldingen gedurende de dag. “Probleem met meter”

Als ik op mijn P1 meter kijk dan heb ik 42,4kwh geïmporteerd en 37,4kwh terug geleverd (via homewizard) al met al 5,3 “verbruikt” dus dat klopt ook wat de envoy aangeeft.

Heeft iemand de gouden tip voor me waar dit aan kan liggen?

[Afbeelding]
Als ik het zo bekijk, dan lijkt het niet alsof er een spoel verkeerd om zit, want anders had je verbruik niet geklopt. Dus ik denk twee dingen:

Je hebt een "meetprofiel" ergens in de instellingen. Staat volgens mij niet in de toolkit, maar alleen via Enlighten in de browser. In nagenoeg alle gevallen gebruik je in Nederland: "Load With Solar" maar als je bijvoorbeeld een onderverdelen hebt achter de hoofdmeterkast waar je PV weer op invoed (en waar ook verbruikers op zitten), dan moet je een ander profiel kiezen.

Overigens kan het ook zij dat er niet goed nagedacht is over de locatie van de bemetering van productie en verbruik. Kan je wat foto's aanleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
Panzer_V schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:13:
[...]

Ik heb die optie dus niet. Heb een gewone eindgebruikers account.
Ik bij mijn weten ook, je hebt het geprobeerd en werkt niet?
Anderen die dit kunnen bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Peet3kabo schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 07:35:
[...]

Ik bij mijn weten ook, je hebt het geprobeerd en werkt niet?
Anderen die dit kunnen bevestigen?
Kan je een schermprintje maken van welke button je bedoeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peet3kabo
Panzer_V schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 07:54:
[...]

Kan je een schermprintje maken van welke button je bedoeld?
Ik log in op:
https://enlighten.enphaseenergy.com/systems/4055487/overview

Met mijn eigen enlighten (gebruikers) gegevens.

Dan kom je in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxDi6kOBrorKr3UCgCzQFUWCwsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/toLi9uVi1QHYDJk4rJTsxBeD.jpg?f=fotoalbum_large

En dan scrol je naar beneden en zie je mogelijkheid om naar volledige pagina te gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JG6hKW8AwNV9FiveZLcQPYfzdZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MKNIDF7fwSLUEH2IkUP0XlC2.jpg?f=fotoalbum_large

Deze aanklikken en dan kun je bij apparaten in je layout kijken welk serienummer waar ligt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nt2fc_PjFdVOYb5gpff6_6ajh80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0Q5n4VdRm9GtrdrasGptn7G.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Peet3kabo op 15-04-2023 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
blekemolen schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 23:00:
Ah idd als ik dit zo lees lijkt dat het probleem. Kijken of de installateur dit van me aan wilt nemen. Anders toch een extern iemand vragen 🧐
Heb je de mogelijkheid om een foto van je ct klemmen te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
WillemP22 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 05:52:
De installateur heeft neem ik aan een installateursaccount waarin ie de portals van de klant kan opstellen. Daar is in de grafiekenweergave in 1 oogopslag te zien of er CT’s al dan niet goed zitten. I.e. geen negatieve waardes.
Die heb ik nog niet gezien in het Dashboard. Maar via de Installer Toolkit kan je lokaal verbinding maken en dan via stap 5 controleren hoe het zit met je CT klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Waps61 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:07:
[...]

Hoe kan je die updaten? Ik heb 7.06.111 en zou dis moeten werken met de IQ8+
Deze versie is al geschikt voor de IQ8 serie.

Let wel, Enphase adviseert om geen gebruik meer te maken van de Scan button (de tweede knop op de IQ Gateway). Scan de barcodes van alle IQ micro's, IQ Gateway en IQ Relais, vanuit de Installer Toolkit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Alexander006 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:47:
Ka iemand mij vertellen waar de gegevens in de high resolution data tab op enlighten vandaan komen?[Afbeelding]
Als ik hier in rond kijk dan lijkt het dat hij die data rechtstreeks uit de IQ Gateway haalt. Dus best wel live data en niet via een cloud service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waps61
Eddie_ schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:23:
[...]

Deze versie is al geschikt voor de IQ8 serie.

Let wel, Enphase adviseert om geen gebruik meer te maken van de Scan button (de tweede knop op de IQ Gateway). Scan de barcodes van alle IQ micro's, IQ Gateway en IQ Relais, vanuit de Installer Toolkit.
@Eddie_ Thx for checking!
Release notes zijn te vinden op: https://support.enphase.com/s/article/IQ-Gateway-software-version-7-6-111-Release-Notes
In het algemeen zijn die te vinden als je de 7,6 en 111 vervangt door de versie die je in gebruik hebt. Echter Niets te vinden boven de 111 versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ik kan geen Enlighten account aanmaken. Mijn mail adres schijnt al geregistreerd te zijn, maar alleen voor gebruikersdoeleinden. Wie zou mij kunnen helpen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eddie_
@turkeyhakan Heb je een gmail adres? Zo ja dan willekeurig ergens een punt in je tenaamstelling (voor de @) zetten. Wordt gezien als nieuw e-mail adres. En anders Enphase benaderen.

Ik ben net terug van mijn bezoek aan @Alexander006 . Met mijn IQ Gateway wel gelijk verbinding met de cloud. Mijn verwachting is dan ook dat zijn IQ Gateway defect is. Zeker gezien de installateur destijds twee tot drie IQ Relais heeft opgeblazen door deze verkeerd aan te sluiten verwacht ik dat er bij de IQ Gateway ook iets mis is gegaan.

Mijn IQ Gateway was op dezelfde VLAN poort aangesloten als zijn IQ Gateway. Maar wel moest hij nog iets instellen met DHCP. Nu is mijn netwerkkennis niet heel groot maar als je een eigen VLAN hebt voor je IQ Gateway dan hoef je toch verder niets in te stellen qua IP adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:51
Eddie_ schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:27:

Mijn IQ Gateway was op dezelfde VLAN poort aangesloten als zijn IQ Gateway. Maar wel moest hij nog iets instellen met DHCP. Nu is mijn netwerkkennis niet heel groot maar als je een eigen VLAN hebt voor je IQ Gateway dan hoef je toch verder niets in te stellen qua IP adres?
Mooi dat de oorzaak gevonden is, lijkt mij wel een prutser die de installatie gemaakt heeft.

Je kan in DHCP bv dmv Mac adres een vast ip address instellen. Zodat de gateway altijd op het zelfde ip address is ingesteld. Wat hij verder ingesteld heeft weet ik niet. Misschien de firewall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Maar binnen een eigen VLAN omgeving (speciaal hiervoor ingericht) zou je dan toch niets verder hoeven in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:51
Eddie_ schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:57:
Maar binnen een eigen VLAN omgeving (speciaal hiervoor ingericht) zou je dan toch niets verder hoeven in te stellen?
Misschien andere DHCP options voor dat vlan. Hij gebruikt pfsense, daar heb je vaak meer instellingen dan een standaard router. Maar wat hij heeft ingesteld kan ik zo niet vertellen, kan je het beste aan @Alexander006 vragen. Is altijd interessant En leerzaam. Al is dat een beetje off topic, al heeft dat wel te maken met gebruik van de Envoy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
Eddie_ schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:57:
Denk al wat genoemd wordt.
Op dhcp zetten omdat hij een vast ip adres had.
Dat ip adres hangt aan het mac adres.
Door op dhcp te zetten krijgt jouw envoy een ip adres.
Gokje hoor, hij zal het zelf het beste kunnen vertellen

Ik draai hier een Unifi omgeving met vlans en apparaten als de envoy hebben een vast ip adres. Nu heeft de envoy geen eigen vlan maar hangt hij gewoon in het IOT netwerk en kan verder niet bij het normale netwerk komen. Wel zonder beperkingen naar buiten

[ Voor 22% gewijzigd door Peet3kabo op 15-04-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Hierbij een schets zoals ik mijn Aparte PV verdeelkast wil inrichten. De toevoer leiding van de hoofdkast is gezekerd en komt binnen op de hoofdschakelaar (HS) van de aparte PV kast.
Mag ik de PV kast zo inrichten. ? AA=ALAMAT. De WCD heeft een eigen aardlekautomaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SagF13iBrRJLvvgzto5hBIHwEW4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H21F2kUGLAVQQ9r852iaigBO.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet3kabo
Ies Korpershoek schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:10:
Hierbij een schets zoals ik mijn PV verdeelkast wil inrichten. De toevoer leiding van de hoofdkast is gezekerd en komt binnen op de hoofdschakelaar (HS) van de PV kast.
Mag ik de PV kast zo inrichten. ? AA=ALAMAT. De WCD heeft een eigen aardlekautomaat.

[Afbeelding]
Kan aan mij liggen maar volgens mij klopt dit nou niet echt. Je hebt je hs voor je meter geplaatst? Net als de automaat met je wcd?

Of is dit een aparte kWh meter in een extra kast speciaal voor de pv.......

[ Voor 7% gewijzigd door Peet3kabo op 15-04-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Klopt dit is een aparte Kwh meter (homewizzard wifi) in de aparte PV kast ook de hoofdschakelaar is van de PV kast.
Er is nog een kwh en hoofdschakelaar in de hoofd kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Op welke manier is de toevoer gezekerd? En hoe ga je het doen met de CT spoelen? Waar ga je die plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Eddie_ de toevoer is gezekerd met een ALAMAT in de hoofdkast, maar daar ik nog wel iets aan veranderen.
De Envoy zit op een Din rail in de PV-verdeelkast de spoelen voor de productie is simpel voor gebruik is wel ruimte in de hoofdkast maar heb nog geen idee hoe ik de 3 kabeltjes naar de PV-kast gaat brengen. Ik kan nog wel een flex buis van de hoofdkast naar de PV-kast leggen en de kabels daardoor laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik weet niet wat de afstand is maar je zou kunnen proberen om een UTP kabel te gebruiken voor verlenging. Hoeveel panelen ga je (laten) plaatsen?

Wellicht beter om de IQ Gateway in de meterkast te plaatsen, zeker als daar ook je router is. Dan kun je die bekabeld aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
@Ies Korpershoek Met een doos 0.5 of 0.75mm2 of 2x1 stuurstroomkabel kun je een eind komen denk ik.
Moet wel in een losse buis.

Bij laadpalen gebruiken ze vaak ethernetkabel, maar ik weet niet of dat met de maximale weerstand van 1.5 Ohm bij verlengen lukt (zie installatiehandleiding) , dat is namelijk maar een meter of 20 als je 24 awg cat5 (puur koper) hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_Thom
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-06 22:48
Daniel. schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:36:
[...]

Worden die nieuwe CT's ook geleverd bij een Envoy S-metered. Heb hem vandaag ontvangen maar daar zaten nog de oude van 2019 in.
Ik had de kleine toen ik in januari bij Stralendgroen heb besteld.
Goede prijzen en snelle levering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_Thom
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-06 22:48
Hi Rob, die verbinding maak je dus door je WiFi direct met de Gateway te verbinden. Als je op de Gateway de bovenste knop klikt gaat hij (of zij) een WiFi netwerk uitzenden waar je met je tablet of laptop mee kan verbinden (3-5 meter zeggen ze). Je bent dat direct verbonden en hebt meer toegang.

Wellicht dat je dit al gevonden had.

Die toegang die voor jou niet werkt heb ik wel. Ik heb zelf een volledig account aangemaakt met een geleend KVK nummer…wellicht dat een DHZ account toch andere rechten heeft.
Pagina: 1 ... 62 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica