Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 108 Laatste
Acties:
  • 889.609 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:27
Alexander006 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:47:
[...]

Erg raar dit, want het is algemeen zo dat wifi minder stabiel is dan lan, maar prima doet het wel 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( . hoe moet ik een andere enovy proberen? heb jij er meerdere op voorraad liggen?
Fijn dat het wel werkt via WiFi.

Ik weet dat je niet wilt horen wat ik nu ga typen….maar mogelijk ligt het toch aan de manier waarop jij je bedraad netwerk in elkaar gezet hebt.

Er is altijd een kleine kans dat de ethernet poort op je envoy kapot is. Ik acht die kans echter erg klein.

Nogmaals fijn dat het nu wel werkt. Dat kan je hopelijk helpen te troubleshooten voor je LAN issues.

En vergeet niet SolarConcept te mailen met een excuses en de melding dat het issue opgelost is nu je op WiFi zit. Is wel zo netjes. Je wilt immers wel weer bij ze aankloppen mocht je in de toekomst ooit garantie moeten claimen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:12

DjVe

Hatsaflats!

[...]

Erg raar dit, want het is algemeen zo dat wifi minder stabiel is dan lan, maar prima doet het wel 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( . hoe moet ik een andere enovy proberen? heb jij er meerdere op voorraad liggen?
Edit: ik moet een leesbril halen ;)

Troubleshooten is dingen uitsluiten. Er is een kans dat je LAN aansluiting of kabel niet in orde is, dus volgende stap:andere utp kabel.

[ Voor 21% gewijzigd door DjVe op 12-04-2023 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-04-2023
Panzer_V schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:31:
[...]

Fijn dat het wel werkt via WiFi.

Ik weet dat je niet wilt horen wat ik nu ga typen….maar mogelijk ligt het toch aan de manier waarop jij je bedraad netwerk in elkaar gezet hebt.

Er is altijd een kleine kans dat de ethernet poort op je envoy kapot is. Ik acht die kans echter erg klein.

Nogmaals fijn dat het nu wel werkt. Dat kan je hopelijk helpen te troubleshooten voor je LAN issues.

En vergeet niet SolarConcept te mailen met een excuses en de melding dat het issue opgelost is nu je op WiFi zit. Is wel zo netjes. Je wilt immers wel weer bij ze aankloppen mocht je in de toekomst ooit garantie moeten claimen.
Ik maakte een tpye foutje, ik bedoelde doe het wel. Niet doet het wel, want hij doet het ook via wifi niet of wel of hetzelfde.

Waar haal je die wijsheid vandaan, wat zou er dan niet goed zijn aan mijn bedraade netwerk????? doe ik dan iets fout, ken jij iets van mijn netwerk wat ik niet ken???????

Ik solarconcept een excuus mailen waarom? ik heb totaal niets fout gedaan, alles werkt zoals ik al een aantal keren hier aangaf, zie ook bijv.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P90S-ukUG-GT1NV0Sn-yIHE0chQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ihUCYRoVR1GBt6cPba6V6om.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
DjVe schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:34:
[...]

Edit: ik moet een leesbril halen ;)

Troubleshooten is dingen uitsluiten. Er is een kans dat je LAN aansluiting of kabel niet in orde is, dus volgende stap:andere utp kabel.
Owja???? ik begrijp hier niets van, alles is groen, ik kan op de envoy zijn webinterface, ik kan pingen vanuit de envoy en naar de envoy ik kan netwerkcheck doen. Wat zou er dan mis moeten zijn met de kabel, in welke wereld zou dat dan zijn, en wat kan er mis zijn met een utp kabel?? geen enkele packed loss niets wat ook maar enigzins wijst op een beschadigde of kapotte kabel!!!

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:28
@Alexander006 Niet je gelijk zo aangevallen voelen. Mensen proberen je hier te helpen.De antwoorden van @Panzer_V en @DjVe waren gebaseerd op je post dat het met wifi wel werkte. Nu geef je zelf aan dat je het verkeerd geformuleerd had en dat het dus ook op wifi niet altijd werkt.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:09
Ik snap dat je gefrustreerd raakt van een systeem wat niet goed werkt. Wat ik niet snap is dat je dit nog benadrukt met vele vraagtekens/uitroeptekens. Iedereen probeert je gewoon te helpen.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Pazo schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:37:
[...]

Nee maar als je nuttige informatie kunt vergaren voor de TS hou ik mij aanbevolen :)
Weinig (voor mij) nieuwe informatie. Wel: geen IQ7 mixen met IQ8. Als je op een later moment ook gebruik wilt gaan maken van Encharge batterijen dan moet je één systeem aanhouden omdat Encharge werkt met de Envoy/Gateway Metered variant. En die Envoy/Gateway kan maar één type aansturen.

Drie fase Q-relais heet tegenwoordig: multiphase Q-relais

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
Pazo schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:52:
@Alexander006 Niet je gelijk zo aangevallen voelen. Mensen proberen je hier te helpen.De antwoorden van @Panzer_V en @DjVe waren gebaseerd op je post dat het met wifi wel werkte. Nu geef je zelf aan dat je het verkeerd geformuleerd had en dat het dus ook op wifi niet altijd werkt.
Ik kom er niet meer uit, en ik heb al vele keren wifi en netwerk en mijn router en al het andere in mijn netwerk vele keren gehercontroleerd aangepast andere instellingen terug etc. Zoals ik aangaf heb ik zelfs de envoy een eigen vlan gegeven. Maar blijkbaar leest iedereen hier overheen en worden alleen de woorden "geen verbinding" gelezen. Daar kan ik jammergenoeg niets aan doen behalve mijzelf duidelijker herhalen en bewijs aanleveren. Ik dacht trouwens dat hier meer kennis aanwezig was wat betreft de envoy, sorry dat ik de verkeerde indruk had. Mijn fout

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Je mag wel iets minder opgefokt reageren. We proberen je gewoon te helpen (hoeven we niet te doen).

Dus: "calm your tits" en begin nog eens opnieuw:

Probleem: je Gateway heeft even connectie met de enlighten server en valt dan weg (tot je weer iets magisch doet met je netwerk)
- dit probleem heb je ook via Wifi
- je hebt het nog niet getest via een hotspot (gewoon even doen)

Daarna heb je je eigen netwerk uitgesloten en kan je via SolarConcept of via Enphase zelf vragen of ze een vervangende Gateway sturen. Enphase kennende doen ze daar totaal niet moeilijk over.

Secundair probleem: je ziet de Gateway van je buren.
- zijn er ferriet kernen geplaatst?
- zie je ook de micro's van de buren?
- wat zegt de geluidsmeting? (als je daar toegang tot hebt)
- wat is de afstand van de kabel en wat is de dikte
- hoeveel micro's en multi of enkel fase aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
Eddie_ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:53:
Ik snap dat je gefrustreerd raakt van een systeem wat niet goed werkt. Wat ik niet snap is dat je dit nog benadrukt met vele vraagtekens/uitroeptekens. Iedereen probeert je gewoon te helpen.
Ik lees alleen de vragen die ik al lang zelf heb beandwoord, en ik dacht dat ik dit ook had gecommuniceerd, mogelijk dat ik dit niet of te weinig heb gedaan.

Dus bij deze, alle netwerk gerelateerde instellingen, mogelijke problemen, oorzaken of wat dan ook met betrekking tot eigen netwerk zoals switchen, router, kabels, wifi, instellingen, firewall zij door mij zorgvuldig nagelopen en in dat opzicht werkt alles prima. Er iets iets mis op de enlighten website en de webinterface.

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Alexander006 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:58:
[...]

Ik kom er niet meer uit, en ik heb al vele keren wifi en netwerk en mijn router en al het andere in mijn netwerk vele keren gehercontroleerd aangepast andere instellingen terug etc. Zoals ik aangaf heb ik zelfs de envoy een eigen vlan gegeven. Maar blijkbaar leest iedereen hier overheen en worden alleen de woorden "geen verbinding" gelezen. Daar kan ik jammergenoeg niets aan doen behalve mijzelf duidelijker herhalen en bewijs aanleveren. Ik dacht trouwens dat hier meer kennis aanwezig was wat betreft de envoy, sorry dat ik de verkeerde indruk had. Mijn fout
Als jij van mening / zeker bent dat je netwerk gewoon verder goed is en het daar niet aan ligt, maar dat de Envoy toch verbinding verliest met de server van Enphase, dan wellicht toch een andere Envoy laten plaatsen. Volgens mij kan je dan beroepen op non-conform product, en als het binnen de 6 maanden na aanschaf is moet de verkopende partij bewijzen dat het anders is. Dus laat SolarConcept maar een andere Envoy plaatsen. Je zult dat alleen wel zakelijk moeten benaderen, en niet de emotie erin gooien zoals je de laatste posts laat zien richting SolarConcept, van dan verspil je al gauw credits. En anders eventueel rechtsbijstandverzekering inschakelen als je die hebt?

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
DjVe schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:59:
Je mag wel iets minder opgefokt reageren. We proberen je gewoon te helpen (hoeven we niet te doen).

Dus: "calm your tits" en begin nog eens opnieuw:

Probleem: je Gateway heeft even connectie met de enlighten server en valt dan weg (tot je weer iets magisch doet met je netwerk)
- dit probleem heb je ook via Wifi
- je hebt het nog niet getest via een hotspot (gewoon even doen)

Daarna heb je je eigen netwerk uitgesloten en kan je via SolarConcept of via Enphase zelf vragen of ze een vervangende Gateway sturen. Enphase kennende doen ze daar totaal niet moeilijk over.

Secundair probleem: je ziet de Gateway van je buren.
- zijn er ferriet kernen geplaatst?
- zie je ook de micro's van de buren?
- wat zegt de geluidsmeting? (als je daar toegang tot hebt)
- wat is de afstand van de kabel en wat is de dikte
- hoeveel micro's en multi of enkel fase aangesloten?
Ik kan op een aantal van je vragen antwoord geven, niet alles omdat ik van die geen kennis/informatie heb.

Hotspot ( was ik vorige week al mee bezig geweest) is hetzelfde gedrag, ik maak er verbinding mee en dan met magische gerommel in de staic ip adres instelling, gewoon opnieuw invoeren en opslaan. Daarna is er weer verbinding, of niet, herhalen, dan weer verbinding en x tijd later is hij weer weg.

Jazeker solarconcept heeft ferriet kernen geplaatst

geen idee, zou mogelijk kunnen zijn, enphase wees mij erop en ik krijg vaak, niet altijd in de webinterface een balkje dat hij andere gateway's ziet, enphase heeft mij verteld dat deze van de buren was.

Waar kan ik deze informatie vinden? enlighten high resolution data?

Als je bedoelt de afstand van de kabel die loopt van meterkast tot aan de zonnepanelen dan ongeveer < 15 meter

37 micro's en 3 fase

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
37 micro's 3 fase. Toch niet één lange string? Dit heeft trouwens geen invloed op je Envoy/Gateway. Ik verwacht dat het probleem in je Envoy/Gateway zelf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
Eddie_ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:11:
37 micro's 3 fase. Toch niet één lange string? Dit heeft trouwens geen invloed op je Envoy/Gateway. Ik verwacht dat het probleem in je Envoy/Gateway zelf zit.
Hoe bedoel je "1 lange string"?

Daar denk ik ook aan, maar hoe is dat te bewijzen?

[ Voor 8% gewijzigd door Alexander006 op 12-04-2023 20:16 ]

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Als zijnde één Q kabel met 37 stekkers er aan. Zonder dat hier een lasdoos oid tussen zit waardoor de kabel "gesplit" wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Alexander006 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:14:
[...]

Hoe bedoel je "1 lange string"?

Daar denk ik ook aan, maar hoe is dat te bewijzen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIenC1VA8jhedn-mD82ci6_W-Gg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v77QOJ7lguMB0MrATneBQBD9.jpg?f=user_large

Dit om communicatieproblemen met de micro's te voorkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Pazo op 12-04-2023 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
Eddie_ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:15:
Als zijnde één Q kabel met 37 stekkers er aan. Zonder dat hier een lasdoos oid tussen zit waardoor de kabel "gesplit" wordt.
Daar kan ik geen simpel antwoord op geven. ik weet alleen dat er 29 op mijn grote dak liggen en 8 bovenop mijn keuken. Er ligt 1 lasdoos onder de grote panelen array en 1 lasdoos onder de kleine en dan nog 1 lasdoos waar beide samenkomen en met 1 dikke 4.5mm 3 fase draad naar de meterkast gaan.

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Lastig inschatten maar één lasdoos onder je 29 panelen zou goed kunnen betekenen dat die 29 zijn opgedeeld in één string van 15 en één string van 14 (en dat is wel goed!). Verwacht niet dat alles op één lange string is aangesloten. Wellicht kan je overdag eens kijken hoe het zit met de spanning per micro omvormer. Wellicht dat die nog wat uitsluitsel kan geven. Als die te hoog is dan zullen één (of meerdere) micro's zichzelf uitschakelen zodat de spanning weer onder 253V komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
Eddie_ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:23:
Lastig inschatten maar één lasdoos onder je 29 panelen zou goed kunnen betekenen dat die 29 zijn opgedeeld in één string van 15 en één string van 14 (en dat is wel goed!). Verwacht niet dat alles op één lange string is aangesloten. Wellicht kan je overdag eens kijken hoe het zit met de spanning per micro omvormer. Wellicht dat die nog wat uitsluitsel kan geven. Als die te hoog is dan zullen één (of meerdere) micro's zichzelf uitschakelen zodat de spanning weer onder 253V komt.
Juist ja, en dat kan ik dus niet controleren omdat er al vanaf dag 1 geen verbinding is met de microomvormers dit wilde ik zeggen, maar bedenk nu dat dit onjuist is en niet kan kloppen omdat ik wel gewoon de opbrongsten per paneel via domoticz uit de envoy kan halen. Maar waarom en of waar vind ik dan het voltage per micro? Ik meet wel de l1, 2 en 3. En als ze dan wel goed verdeelt zijn, waarom zijn er dan zo veel problemen?

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Helemaal zeker kunnen we niet zijn dat ze goed verdeeld zijn, daar komen we pas achter als we de spanningen van de micro's kunnen inzien. Maar je Envoy/Gateway stuurt toch wel af en toe data door of komt er helemaal geen data in de cloud?

Hoe het zit met Domoticz weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Alexander006 Heb je een DHZ / installateurs account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-04 15:43
[...]

Erg raar dit, want het is algemeen zo dat wifi minder stabiel is dan lan, maar prima doe het wel 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( . hoe moet ik een andere enovy proberen? heb jij er meerdere op voorraad liggen? update, had geen enkele effect, wat ook logisch is omdat bekabeling altijd werkt over wifi.

Ik was het beu dus had ik de stroom ervan af gehaald en later er maar weer eens op en de gateway heeft zich weer gemeld, zie,[Afbeelding]

En nog even de beloofde netspanning vanuit grafana tijdens zo'n aan uit moment[Afbeelding]
Ik zie dat je IQ relay geen status door geeft, geeft die wel 3 groene leds bij de fasen en een groene led bij Hz?

Verder leveren die IQ7A omvormers volgens mij stroom zodra er zonlicht op valt, zelfs zonder Envoy (tenminste dat deden mijn IQ7+ omvormers wel).
Kan je toch eens een foto maken van de plek waar de ferrietkernen gemonteerd zitten?
Als hij zelfs het IQ relais niet kan vinden dan vind ik dat toch wel heel vreemd.

Het lijkt er dan erg op dat er erg veel stoorsignalen aanwezig zijn, of dat de ferrietkernen op de verkeerde plek gemonteerd zijn.

Ik zie nu ook dat je productie en consumptie meters voor het laatst gerapporteerd hebben op 23-12-2022, bij mij staan die gewoon op vandaag, misschien dat er dan toch echt iets stuk is aan de Envoy?
Is er rond kerst nog iets veranderd in de meterkast?

[ Voor 6% gewijzigd door JMSL2022 op 12-04-2023 21:15 ]

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ascension schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:24:
Misschien een domme vraag maar ik heb sindskort een Enphase Envoy installatie en had vanuit de bouw van mijn woning al een paar zonnepanelen met SAJ-omvormer. Is het mogelijk om de opbrengst van de SAJ-omvormer mee te nemen in Enphase bijv. door te meten met een klem?
Je mag meerdere CT spoelen/klemmen gebruiken om op dezelfde fase metingen te verrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
Eddie_ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:35:
Helemaal zeker kunnen we niet zijn dat ze goed verdeeld zijn, daar komen we pas achter als we de spanningen van de micro's kunnen inzien. Maar je Envoy/Gateway stuurt toch wel af en toe data door of komt er helemaal geen data in de cloud?

Hoe het zit met Domoticz weet ik niet.
Data naar de cloud is helemaal niets. Domoticz krijgt wel toegang tot de envoy.

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
Pazo schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:38:
@Alexander006 Heb je een DHZ / installateurs account?
Jep heb ik

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Alexander006 woon je in de buurt van Meppel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
JMSL2022 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:42:
[...]

Ik zie dat je IQ relay geen status door geeft, geeft die wel 3 groene leds bij de fasen en een groene led bij Hz?

Verder leveren die IQ7A omvormers volgens mij stroom zodra er zonlicht op valt, zelfs zonder Envoy (tenminste dat deden mijn IQ7+ omvormers wel).
Kan je toch eens een foto maken van de plek waar de ferrietkernen gemonteerd zitten?
Als hij zelfs het IQ relais niet kan vinden dan vind ik dat toch wel heel vreemd.

Het lijkt er dan erg op dat er erg veel stoorsignalen aanwezig zijn, of dat de ferrietkernen op de verkeerde plek gemonteerd zijn.

Ik zie nu ook dat je productie en consumptie meters voor het laatst gerapporteerd hebben op 23-12-2022, bij staan die gewoon op vandaag, misschien dat er dan toch echt iets stuk is aan de Envoy?
Is er rond kerst nog iets veranderd in de meterkast?
Als je de webinterface bedoelt dan bij phase "No phase selected"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5lVNlMT2_EFzpyrLlyKuMXusrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pYwtf9u65ltxhKORgbV03Mjh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb pas de laatste weken de envoy volledig open naar het internet staan, bleek dat de envoy nogal veel de normale firewall regels van pfsense activeerden. Dus er werdt enorm veel geblokkeerd.

Mij lijkt het een moeilijk probleem om op te lossen deze connectie problemen. Want zodra ik of in de app of via de webinterface de magie gebruik werkt het weer. En dan ging ik vaak slapen en was de volgende morgen de verbinding weer weg, of niet, of wel. Hopeloos.

[ Voor 7% gewijzigd door Alexander006 op 12-04-2023 21:18 ]

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
Is Sleen voor jou in de "buurt"?

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Om in dat geval terug te komen op deze vraag:
Alexander006 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:29:
Maar waarom en of waar vind ik dan het voltage per micro?
Die vind je in Enlighten Manager door in het serie overzicht van je panelen (de array) op een paneel te klikken, en dan het grafiekje.Dan krijg je de grafiek van dat paneel, en kan je onderaan o.a. het voltage aanklikken (wisselstroomspanning). Evt downloaden naar .csv bestand. Moet je dus wel handmatig per paneel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Heb je ook een foto van iets meer afstand? Mogelijk dat de ferriet ringen niet helemaal goed zijn geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
Pazo schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:16:
[...]

Om in dat geval terug te komen op deze vraag:

[...]

Die vind je in Enlighten Manager door in het serie overzicht van je panelen (de array) op een paneel te klikken, en dan het grafiekje.Dan krijg je de grafiek van dat paneel, en kan je onderaan o.a. het voltage aanklikken (wisselstroomspanning). Evt downloaden naar .csv bestand. Moet je dus wel handmatig per paneel doen.
Juist ja, oke, nou probleempje, enlighten ontvangt geen data al vanaf december niet......

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
Eddie_ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:22:
Heb je ook een foto van iets meer afstand? Mogelijk dat de ferriet ringen niet helemaal goed zijn geplaatst.
Jazeker, deze is recent en onder de foto zit dus en envoy met de ringenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aVbXFFGEWWlQGO9HnbdD8V9T5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b26KlEd21QJz8j6CizZSJaj2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
Alexander006 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:14:
[...]

Als je de webinterface bedoelt dan bij phase "No phase selected"

[Afbeelding]

Ik heb pas de laatste weken de envoy volledig open naar het internet staan, bleek dat de envoy nogal veel de normale firewall regels van pfsense activeerden. Dus er werdt enorm veel geblokkeerd.

Mij lijkt het een moeilijk probleem om op te lossen deze connectie problemen. Want zodra ik of in de app of via de webinterface de magie gebruik werkt het weer. En dan ging ik vaak slapen en was de volgende morgen de verbinding weer weg, of niet, of wel. Hopeloos.
Ik kan het niet goed zien op de foto maar de ferrietkernen mogen niet tussen de zonnepanelen en de Envoy zitten maar moeten juist signalen van andere groepen en/of buren blokkeren.
Waarschijnlijk ken je onderstaande layout, maar misschien ook niet:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-2XlslTcUFRrTG7ESKPaKMLtq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yIdFUb5dMyShpqz2rDiZ3RLu.png?f=fotoalbum_large

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Is die B16 voor de Envoy/gateway en de B32 voor je panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
JMSL2022 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:26:
[...]

Ik kan het niet goed zien op de foto maar de ferrietkernen mogen niet tussen de zonnepanelen en de Envoy zitten maar moeten juist signalen van andere groepen en/of buren blokkeren.
Waarschijnlijk ken je onderstaande layout, maar misschien ook niet:[Afbeelding]
Ja die ken ik, zag dat ik deze zelfs al in 2022 naar solar concept gestuurd had.

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
Eddie_ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:27:
Is die B16 voor de Envoy/gateway en de B32 voor je panelen?
Klopt helemaal

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Dan zitten de ringen wel goed. Hoofdaansluiting bij jou is 3x40 of groter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
btw zie je pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
Eddie_ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:28:
Dan zitten de ringen wel goed. Hoofdaansluiting bij jou is 3x40 of groter?
Jep, klopt ook weer, 3x40 (ooit nog wel eens groter, electrische auto gasfornuis 8)7 )

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:26
Kan aan de foto liggen maar de kabels die aan de grid zijde zitten van het Q relais zien er beschadigd uit. Maar dat kan aan de foto liggen en schaduw.
Blauw ziet er ook een beetje zwart uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
mike123 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:31:
Kan aan de foto liggen maar de kabels die aan de grid zijde zitten van het Q relais zien er beschadigd uit. Maar dat kan aan de foto liggen en schaduw.
Goed opgevallen, dat is een geweldig mooi verhaal, rudd van solarconcept was even vergeten toen hij de meterkast opnieuw aansloot waar blauw moest, tja......vuurwerk?!

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
mike123 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:31:
Wow…of het is een brakke foto, of die bruine draden achter die blauwe is idd helemaal gescheurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
Alexander006 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:35:
[...]

Goed opgevallen, dat is een geweldig mooi verhaal, rudd van solarconcept was even vergeten toen hij de meterkast opnieuw aansloot waar blauw moest, tja......vuurwerk?!
Klein detail....en wanneer was dat precies?

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Alexander006 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:35:
[...]

Pardon? Nou, voor mij reden om te eisen dat ze de boel vervangen.
Ik zou niet lekker slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
JMSL2022 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:37:
[...]

Klein detail....en wanneer was dat precies?
28 oktober 2022

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexander006
Pazo schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:38:
[...]

Pardon? Nou, voor mij reden om te eisen dat ze boel vervangen.
Ik zou niet lekker slapen.
Beetje voor solarconcept opkomen hier, ze hebben weken later ook de q-relay vervangen, deze was immers helemaal doorgebrand......................, ik heb hem hier nog naast mij liggen, wil hem ooit proberen te maken.......

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
Alexander006 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:40:
[...]

Beetje voor solarconcept opkomen hier, ze hebben weken later ook de q-relay vervangen, deze was immers helemaal doorgebrand......................, ik heb hem hier nog naast mij liggen, wil hem ooit proberen te maken.......
Ok dat verklaard misschien wel waarom dat nieuwe Q-relay niet gedetecteerd wordt, zijn ze die vergeten opnieuw in te leren en die oude te verwijderen?

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
JMSL2022 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:42:
[...]

Ok dat verklaard misschien wel waarom dat nieuwe Q-relay niet gedetecteerd wordt, zijn ze die vergeten opnieuw in te leren en die oude te verwijderen?
Ook hier even solarconcept verdedigen, ik stond ernaast toen de oude eruit gehaald is en de nieuwe er in. (voor de safe net de oude hier naast mij gecontroleerd met het serienummer op enlighten.com en die komen niet overeen.

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
Alexander006 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:44:
[...]

Ook hier even solarconcept verdedigen, ik stond ernaast toen de oude eruit gehaald is en de nieuwe er in. (voor de safe net de oude hier naast mij gecontroleerd met het serienummer op enlighten.com en die komen niet overeen.
Komt het nummer in Enlighten wel overeen met het nummer in je meterkast?

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Oke, maar dan zou het ook kunnen zijn dat de Envoy een optater heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:26
Pazo schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:49:
Oke, maar dan zou het ook kunnen zijn dat de Envoy een optater heeft gehad.
Dat kan zeker. En het hoeft niet eens meteen kapot te gaan.
Hetzelfde geldt voor een blikseminslag in de buurt. Soms is de helft van de electronica kapot en een paar weken later gaat de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik zet mijn geld in op een defecte Gateway. Die dingen zijn best gevoelig als er onjuiste dingen gebeuren in meterkasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
JMSL2022 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:48:
[...]

Komt het nummer in Enlighten wel overeen met het nummer in je meterkast?
Voor je gecontroleerd en ja die nummers komen overeen.

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
Alexander006 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:07:
[...]

Voor je gecontroleerd en ja die nummers komen overeen.
Ok als ie dat Q-Relay niet eens kan detecteren op 20 cm afstand dan klopt er echt iets niet, grote kans dat de Envoy toch beschadigd is tijdens die kortsluiting.

Eerlijk gezegd vind ik het ook wel een berg spaghetti dat maakt het wel heel lastig om te bepalen of er nog ergens een bedradingsfout zit.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Eddie_
Mocht er tijdens de aansluiting een nul verkeerd/niet aangesloten zijn geweest dan is de kans aanwezig dat er 400 Volt over het systeem heeft gelopen ipv 230 Volt.

Maar ik ga komend weekend op "werkbezoek" bij Alexander006 met een reserve Envoy/Gateway. Kijken of dat daadwerkelijk het probleem is. We houden jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:44
Beste allemaal

Even een vraag over dit document

https://enphase.com/nl-nl...nstallatie-beste-praktijk

In het document is een onderdeel meten productie en verbruik.
Hierin worden fout en goed beschreven.
Indien fout is er sprake van een verdraaide fase.
Ik snap het principe maar, misschien een domme vraag waar vindt deze verdraaiing dan plaats.?
En hoe moet deze gecorrigeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:45
Eddie_ schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:27:
Mocht er tijdens de aansluiting een nul verkeerd/niet aangesloten zijn geweest dan is de kans aanwezig dat er 400 Volt over het systeem heeft gelopen ipv 230 Volt.

Maar ik ga komend weekend op "werkbezoek" bij Alexander006 met een reserve Envoy/Gateway. Kijken of dat daadwerkelijk het probleem is. We houden jullie op de hoogte.
Mocht de Envoy niet het probleem zijn, sluit dan de Envoy eens rechtstreeks op internet aan. Dus modem <-> Envoy en verder helemaal niets ertussen. Nou ja, hoogstens een switch.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Die "verdraaiing" vindt in de meterkast plaats. Fase 1 (2 of 3) worden niet consequent geplaatst. Waarbij bij de fase 1 van de hoofdschakelaar (bijvoorbeeld) wordt aangesloten op fase 2 van het q-relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqYWnerGGON60jDg-dlLbtFk_9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8U6fe6vxzjegWGN8OVSvYNa.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Eddie_ schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:27:
Die "verdraaiing" vindt in de meterkast plaats. Fase 1 (2 of 3) worden niet consequent geplaatst. Waarbij bij de fase 1 van de hoofdschakelaar (bijvoorbeeld) wordt aangesloten op fase 2 van het q-relais.
Ik heb consequent de standaard kleuren gebruikt in de schakelkast.
Ik ga het zeker meten maar denk dat er geen fouten zullen zijn.

Bedankt voor de reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Alexander006 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:01:
[...]

Ik lees alleen de vragen die ik al lang zelf heb beandwoord, en ik dacht dat ik dit ook had gecommuniceerd, mogelijk dat ik dit niet of te weinig heb gedaan.

Dus bij deze, alle netwerk gerelateerde instellingen, mogelijke problemen, oorzaken of wat dan ook met betrekking tot eigen netwerk zoals switchen, router, kabels, wifi, instellingen, firewall zij door mij zorgvuldig nagelopen en in dat opzicht werkt alles prima. Er iets iets mis op de enlighten website en de webinterface.
Heb je al eens gekeken of er misschien pakketjes verloren raken richting de Enlighten cloud? Als je toch een goede firewall hebt, kan je dat wellicht ook checken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Zijn de Enphase CT-100 ook te vervangen voor een alternatief of zijn de Envoy en de spoelen op elkaar afgestemd. Kan nergens iets vinden over het geïnduceerde spanning bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Str1ng
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Weet iemand hoe het kan dat sommige micro’s later starten dan andere terwijl ze op het zelfde dak liggen zonder schaduw? Installatie week geleden uitgevoerd. Toen werkte alles wel direct, maar laatste 2 dagen niet meer.

Ik heb al een DC lead swap uitgevoerd, maar blijft zelfde resultaat.

Gaat om een 3 fase systeem met 3x 1 fase strings.
23x iq8+
Jinko 420wp
Zuidwest gericht
20 graden.
Kabel naar binnen is 5 aderig 4mm2 ongeveer 12m

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
Glashelder schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:20:
[...]

Heb je al eens gekeken of er misschien pakketjes verloren raken richting de Enlighten cloud? Als je toch een goede firewall hebt, kan je dat wellicht ook checken.
Toen ik ongeveer 2 weken geleden diep in deze ellende dook vond ik inderdaad dat de gateway standaard firewall rules van pfsense activeerde, ik ben er alleen niet achter gekomen hoe of wat. Ik heb de gateway maar op een eigen vlan gezet zo kan ik hem helemaal open zetten naar het internet zonder dat ik mijn eigen computers in gevaar breng. de gateway is het enige apperaat in huis dat "connectie" problemen heeft. Terwijl zelfs de gateway zelf aangeeft dat de verbinding goed is, alleen de gegevensoverdracht naar de servers gebeurt niet.

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
@Ies Korpershoek In principe zijn stroomtransformatoren niet merkafhankelijk, maar je moet wel weten wat de envoy binnen wil krijgen. En die informatie is niet beschikbaar. Wat erop duidt dat ze dat dus niet graag willen.
Ze zijn niet onmogelijk geprijst, dus ik zie niet echt een reden om dit anders te willen doen. Er is ook een smalle variant.

@Str1ng hoeveel later?

@Alexander006 Het feit dat jouw firewall eenvoudige naar buiten voerende communicatie van de envoy vlagt is voor mij indicatie dat jouw firewall veel te streng is voor thuis. Bij 99.99% van de mensen die gewoon een ISP routertje hebben werkt het prima. Breng je installatie gewoon terug naar standaard, of koop er een 4G-module voor als je zelf je netwerk "bijzonder" wilt houden.

[ Voor 33% gewijzigd door jeroen3 op 13-04-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
Ka iemand mij vertellen waar de gegevens in de high resolution data tab op enlighten vandaan komen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TA4HKff011RLJ6ALvbvs7hDfy-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ts7ETU6rPKXcYwW1i4J7qc9x.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Alexander006 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:44:
[...]

Toen ik ongeveer 2 weken geleden diep in deze ellende dook vond ik inderdaad dat de gateway standaard firewall rules van pfsense activeerde, ik ben er alleen niet achter gekomen hoe of wat. Ik heb de gateway maar op een eigen vlan gezet zo kan ik hem helemaal open zetten naar het internet zonder dat ik mijn eigen computers in gevaar breng. de gateway is het enige apparaat in huis dat "connectie" problemen heeft. Terwijl zelfs de gateway zelf aangeeft dat de verbinding goed is, alleen de gegevensoverdracht naar de servers gebeurt niet.
Dat begrijp ik, maar het kan alsnog zijn dat om wat voor reden dan ook er vanaf jouw internetverbinding problemen zijn richting Enlighten. Het lijkt onwaarschijnlijk, maar tot je iets van een capture gemaakt hebt, weet je het niet zeker. Met Pfsense is het vrij eenvoudig om zo'n capture te maken gelukkig.

Overigens vermoed ik dat de gateway gewoon iets van UPNP gebruikt ofzo :p :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
jeroen3 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:45:
@Ies Korpershoek In principe zijn stroomtransformatoren niet merkafhankelijk, maar je moet wel weten wat de envoy binnen wil krijgen. En die informatie is niet beschikbaar. Wat erop duidt dat ze dat dus niet graag willen.
Ze zijn niet onmogelijk geprijst, dus ik zie niet echt een reden om dit anders te willen doen. Er is ook een smalle variant.

@Str1ng hoeveel later?

@Alexander006 Het feit dat jouw firewall eenvoudige naar buiten voerende communicatie van de envoy vlagt is voor mij indicatie dat jouw firewall veel te streng is voor thuis. Bij 99.99% van de mensen die gewoon een ISP routertje hebben werkt het prima. Breng je installatie gewoon terug naar standaard, of koop er een 4G-module voor als je zelf je netwerk "bijzonder" wilt houden.
En heb jij dan iets te zeggen over hoe ik mijn netwerk uitvoer en beheer? het kan ook zijn dat jij veel te laks bent. En hoe weet jij zo zeker dat het 99,99% is? Ben je jaloers of zo? Je kent mij niet en mijn netwerk niet, dus hou zulke opmerkingen voor je. Ik heb er meer dan 10 jaar over gedaan om dit op te bouwen.

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
Glashelder schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:49:
[...]

Dat begrijp ik, maar het kan alsnog zijn dat om wat voor reden dan ook er vanaf jouw internetverbinding problemen zijn richting Enlighten. Het lijkt onwaarschijnlijk, maar tot je iets van een capture gemaakt hebt, weet je het niet zeker. Met Pfsense is het vrij eenvoudig om zo'n capture te maken gelukkig.

Overigens vermoed ik dat de gateway gewoon iets van UPNP gebruikt ofzo :p :X
Weet niet in welke context je upnp hier bedoelt. Ik heb capture even opgezocht en ben het nu aan het draaien, eens zien wat daar uitkomt.

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pazo
@Alexander006 wat voel je je toch gelijk aangevallen als iemand iets suggereert. Relax.
Ik denk dat er 2 opties zijn. Of je netwerk houd toch iets tegen, of de Envoy is kapot. Waarschijnlijk zullen we het weten als @Eddie_ bij je langs komt met een andere Envoy.

Voor nu lijkt het mij beter om dat even af te wachten dan verder te speculeren en nog meer irritaties op te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Str1ng
Sommige wel 2 uur later. Rest bijvoorbeeld nu op 380w en deze op 70w nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:37

JWT

Gaat ie wel ook naar een hoger watt? Anders misschien paneel kapot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
Alexander006 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:51:
[...]

En heb jij dan iets te zeggen over hoe ik mijn netwerk uitvoer en beheer? het kan ook zijn dat jij veel te laks bent. En hoe weet jij zo zeker dat het 99,99% is? Ben je jaloers of zo? Je kent mij niet en mijn netwerk niet, dus hou zulke opmerkingen voor je. Ik heb er meer dan 10 jaar over gedaan om dit op te bouwen.
Heb je nou al uitgeprobeerd wat er gebeurd als je Envoy rechtstreeks aan internet hangt? Zoals ik hiervoor al opperde.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:01
Alexander006 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:44:
[...]

Toen ik ongeveer 2 weken geleden diep in deze ellende dook vond ik inderdaad dat de gateway standaard firewall rules van pfsense activeerde, ik ben er alleen niet achter gekomen hoe of wat. Ik heb de gateway maar op een eigen vlan gezet zo kan ik hem helemaal open zetten naar het internet zonder dat ik mijn eigen computers in gevaar breng. de gateway is het enige apperaat in huis dat "connectie" problemen heeft. Terwijl zelfs de gateway zelf aangeeft dat de verbinding goed is, alleen de gegevensoverdracht naar de servers gebeurt niet.
Ik heb sinds enkele weken ook een (kleine) Enphase installatie. Bij de installatie is de gateway gekoppeld aan de WiFi (2,4GHz only). Het viel mij op dat af en toe voor een korte periode van een kwartier tot een uur, het bovenste LEDje van de gateway (internet verbinding) af en toe rood is ipv groen. Heb sinds een paar dagen de gateway aan LAN gekoppeld, en ook dan kwam het wel eens voor. Vandaag nog niet gezien/gemerkt.
De data wordt wel verstuurd, alleen op moment dat de LED rood is niet, dus vertraagd. De app wordt dan ook niet geupdated.

Ik heb een opnSENSE draaien, maar die is vrij basic ingericht. Ik heb meer het idee dat de gateway af en toe de weg kwijt is naar internet, of naar de Enphase servers.

Veranderd bij jou ook de status van het internet LED op de gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
@ardvark99 De envoy upload niet continu zijn data. Hij doet dit met intervallen van ~15 minuten en met 4G optie zelfs slechts maar enkele keren per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
jeroen3 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:17:
@ardvark99 De envoy upload niet continu zijn data. Hij doet dit met intervallen van ~15 minuten en met 4G optie zelfs slechts maar enkele keren per dag.
Dat weet ik, is een instelling breedband of slow. Maar dat het LEDje af en toe rood is voor een langere periode dan een kwartier, en de app niet geupdated is, is een ander probleem lijkt mij. Ben er alleen nog niet achter wat het is, vandaar dat ik WiFi en LAN geprobeerd heb. Beide zouden geen probleem moeten zijn, aanwezig bij/in de meterkast.

Ik vraag mij af of dat normaal is dat de status LED af en toe rood wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
ardvark99 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:23:
[...]

Dat weet ik, is een instelling breedband of slow. Maar dat het LEDje af en toe rood is voor een langere periode dan een kwartier, en de app niet geupdated is, is een ander probleem lijkt mij. Ben er alleen nog niet achter wat het is, vandaar dat ik WiFi en LAN geprobeerd heb. Beide zouden geen probleem moeten zijn, aanwezig bij/in de meterkast.

Ik vraag mij af of dat normaal is dat de status LED af en toe rood wordt.
Gebeurd hier bij mij ook. Hij heeft dan even geen connectie met de Enphase cloud. Dan zal het wel druk zijn met veel gebruikers die in de app op F5 drukken.

Ik zou mij er niet druk over maken. "in the end" komt het helemaal goed en wordt je data gewoon met terugwerkende kracht geupload.

Gebruik Home Assistant o.i.d. als je niet van de Enphase cloud afhankelijk wilt zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JMSL2022
Ies Korpershoek schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:22:
Zijn de Enphase CT-100 ook te vervangen voor een alternatief of zijn de Envoy en de spoelen op elkaar afgestemd. Kan nergens iets vinden over het geïnduceerde spanning bereik.
Heb je hier iets aan? Dit komt van de site van Enphase.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3A_u-ARmM6bDq0VRVQi_9biQ2I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WHYxwRnlu38nEZEtVclBphUM.png?f=user_large

Je trouwens tegenwoordig ook hele kleine CT's van Enphase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwyOF_UosyFi354fNw-yFA20OR4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jGxQTxrFGoTpwq3lWooGTo4H.png?f=user_large

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Goed gevonden @JMSL2022, daar kan ik de TS mee updaten.
Zit zelf ook regelmatig op de Enphase site(s) rond te neuzen of ik nog iets interessants tegenkom voor de TS, maar dit had ik nog niet gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Str1ng
JWT schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:43:
Gaat ie wel ook naar een hoger watt? Anders misschien paneel kapot
Nee ik heb een dc lead swap uitgevoerd. Houd in dat je wisselt met ander paneel. Blijft later aanslaan. Loopt daarna wel op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:03
JMSL2022 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:02:
[...]

Heb je hier iets aan? Dit komt van de site van Enphase.[Afbeelding]

Je trouwens tegenwoordig ook hele kleine CT's van Enphase.
[Afbeelding]
Worden die nieuwe CT's ook geleverd bij een Envoy S-metered. Heb hem vandaag ontvangen maar daar zaten nog de oude van 2019 in.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Panzer_V schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:32:
[...]

Gebeurd hier bij mij ook. Hij heeft dan even geen connectie met de Enphase cloud. Dan zal het wel druk zijn met veel gebruikers die in de app op F5 drukken.

Ik zou mij er niet druk over maken. "in the end" komt het helemaal goed en wordt je data gewoon met terugwerkende kracht geupload.

Gebruik Home Assistant o.i.d. als je niet van de Enphase cloud afhankelijk wilt zijn.
Dat vermoeden had ik al, systeem is voor mij nieuw, kon er niet zo gauw iets op terug vinden. Verder werkt het wel, alleen af en toe met vertraging. HA ga ik nog niet aan beginnen, komt misschien wel een keer. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Daniel. schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:36:
[...]

Worden die nieuwe CT's ook geleverd bij een Envoy S-metered. Heb hem vandaag ontvangen maar daar zaten nog de oude van 2019 in.
Ligt denk ik aan de voorraad.
Bij Solar Bouwmarkt staat het er specifiek bij:
https://www.solar-bouwmar...teway-s-metered-copy.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
Daniel. schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:36:
[...]

Bij de metered zitten standaard maar 2 CT's , en dat zijn (kennelijk) nog de oude. Bij mij laatste bestelling bij StralendGroen.nl zat opeens zo'n kleine.
Maar misschien handiger om even met je leverancier te overleggen welke je precies krijgt.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfD5QPjRpp0kT9gDfReo0C5LqMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I4EK6ThMSdXj6iOgqKkwMOm7.jpg?f=fotoalbum_large

vanmiddag om 14:58, 32 panelen IQ7A op zuid 45 graden
Leveren allemaal zo ongeveer maximaal vermogen 365 watt per stuk
16 phono solar 400WP en 16 Denim 405 WP.
Voor alle forumbezoekers die nog keuzestress hebben welke omvormer.... :-)

Netspanning piekt wel richting de 252 volt, twee naaste buren hebben sinds kort ook panelen, gelukkig op Oost en op Oost/West, daar heb ik dan op prime-time nog wat minder last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:03
Pazo schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:42:
[...]

Ligt denk ik aan de voorraad.
Bij Solar Bouwmarkt staat het er specifiek bij:
https://www.solar-bouwmar...teway-s-metered-copy.html
Aah, hier gebruiken ze ook nog de oude naam waar ik hem besteld heb.
https://www.winkelman-zon...hase-envoy-s-metered.html

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
Daniel. schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:31:
[...]

Aah, hier gebruiken ze ook nog de oude naam waar ik hem besteld heb.
https://www.winkelman-zon...hase-envoy-s-metered.html
Winkelman (en Stralendgroen) zijn wel bijna 100 Euro goedkoper dan SolarBouwmarkt :)

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ja moet zeggen dat ik Solar Bouwmarkt wel duurder vind worden. Micro's zijn ook elders goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newmamoman
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-05 16:57
Vraagje,
Ze hebben bij mij gisteren de panelen geplaatst en de installatie (omvormers etc). Maar ik krijg binnen Enphase alleen maar te zien dat hij data aan het uploaden is. Is dit normaal? en hoe lang duurt dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvLi_QSTl7bBHZROPoOIeWkWc5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nj4Yoe4806ZlQsg8Aoql0vV5.png?f=fotoalbum_large

mvg
mamoman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Ik ben nu ingelogd op de Envoy, in installer mode, en daar staat bij Network / Monitoring het volgende:
This Envoy is set to standard reporting, which typically reports 5-minute interval data to Enlighten every 5 minutes during daylight hours. You may switch to low-bandwidth, which reports 15-minute interval data to Enlighten four times per day.
De interval is dus blijkbaar sneller, niet dat het verder veel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
RobWest schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:48:
[...]

Heb je nou al uitgeprobeerd wat er gebeurd als je Envoy rechtstreeks aan internet hangt? Zoals ik hiervoor al opperde.
Waarom zou ik dat doen dan? Zoals ik al eerder aangaf en heb laten zien werkt mijn netwerk uitmuntend. En wat leert mij dat dan? een apparaat moet het doen in de situatie van de klant, staat in de wet. Alleen de envoy heeft communicatie problemen, geen enkel ander apparaat heeft ook maar iets in de buurt hiervan. Dus mijn netwerk is het niet. punt. En ik heb de envoy al helemaal open aan het internet hangen dus hoe verder open moet het dan nog? zonder wachtwoord?

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
ardvark99 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:10:
[...]

Ik heb sinds enkele weken ook een (kleine) Enphase installatie. Bij de installatie is de gateway gekoppeld aan de WiFi (2,4GHz only). Het viel mij op dat af en toe voor een korte periode van een kwartier tot een uur, het bovenste LEDje van de gateway (internet verbinding) af en toe rood is ipv groen. Heb sinds een paar dagen de gateway aan LAN gekoppeld, en ook dan kwam het wel eens voor. Vandaag nog niet gezien/gemerkt.
De data wordt wel verstuurd, alleen op moment dat de LED rood is niet, dus vertraagd. De app wordt dan ook niet geupdated.

Ik heb een opnSENSE draaien, maar die is vrij basic ingericht. Ik heb meer het idee dat de gateway af en toe de weg kwijt is naar internet, of naar de Enphase servers.

Veranderd bij jou ook de status van het internet LED op de gateway?
Af en toe is hij groen, vaak is hij rood en rood knipperend, maar dit zegt opzich niet zoveel. Alleen dat hij geen comminicatie heeft maar waarom etc niet

en naast dat ik hem volledig open heb staan naar internet heb ik ook nog voor de volgende ip adressen een speciale doorlaat regel:
52.203.65.73
52.21.63.114
52.204.166.90
52.1.82.245
54.89.1.157
54.225.125.128
54.80.202.191
54.84.234.34
52.6.172.54
54.85.213.237
54.221.214.148
3.226.143.233
142.250.179.196
107.23.9.244
142.251.39.100
167.94.12.12
54.224.108.146
142.251.36.36
54.165.80.130
52.206.254.208

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
Dacht ik ook, maar ik heb vannacht binnen 15 minuten meerdere last report..... gezien

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Waarom zou ik dat doen dan? Zoals ik al eerder aangaf en heb laten zien werkt mijn netwerk uitmuntend.
Omdat er hier talloze users zijn waarbij de Envoy wél gewoon normaal rapporteert. Een hardware defect lijkt me onwaarschijnlijk: dan krijg je waarschijnlijk de webinterface niet eens te zien. Een software issue is een optie, maar dan zou ik op het forum van Enphase wel veel meer meldingen verwachten. Wellicht kan je daar eens rondneuzen?

Feit is wel dat jij getuige je reacties een bijzonder beveiligd netwerk hebt dus ik acht de kans groot dat daar ergens het probleem zit. Suricata (of een andere IDS) aan staan toevallig die pakketjes richting Enlighten blokkeert? Suricata gaat om de haverklap af om niks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Alexander006 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:47:
Ka iemand mij vertellen waar de gegevens in de high resolution data tab op enlighten vandaan komen?[Afbeelding]
Dit zou ik ook wel graag willen weten. Waar komt deze data vandaan? Hoe haal je dit zelf, lokaal uit een envoy met v5?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobWest
Alexander006 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:54:
[...]

Waarom zou ik dat doen dan? Zoals ik al eerder aangaf en heb laten zien werkt mijn netwerk uitmuntend. En wat leert mij dat dan? een apparaat moet het doen in de situatie van de klant, staat in de wet. Alleen de envoy heeft communicatie problemen, geen enkel ander apparaat heeft ook maar iets in de buurt hiervan. Dus mijn netwerk is het niet. punt. En ik heb de envoy al helemaal open aan het internet hangen dus hoe verder open moet het dan nog? zonder wachtwoord?
Om dingen uit te sluiten, maar jij hebt blijkbaar alles perfect voor elkaar, dus daar hoeven we het niet te zoeken, dat is dus onmogelijk.
Maar kom dan ook niet op Tweakers voor raad als je elke mogelijke oplossing direct afwijst, omdat jij alles perfect weet.

[ Voor 7% gewijzigd door RobWest op 13-04-2023 18:50 ]

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

newmamoman schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:03:
Vraagje,
Ze hebben bij mij gisteren de panelen geplaatst en de installatie (omvormers etc). Maar ik krijg binnen Enphase alleen maar te zien dat hij data aan het uploaden is. Is dit normaal? en hoe lang duurt dit?

[Afbeelding]

mvg
mamoman
Toevallig een systeem met IQ8 omvormers? Klinkt namelijk alsof ze de verplichte update nog niet gedaan hebben. Gewoon even je installateur vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
fenrir schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:20:
[...]

Dit zou ik ook wel graag willen weten. Waar komt deze data vandaan? Hoe haal je dit zelf, lokaal uit een envoy met v5?
https://enlighten.enphase...shboard/sites/xxxx/graphs (is wel een installers of dhz account voor nodig) lokaal krijg ik het iniedergeval er niet uit, geen idee, de plugin van domoticz kan het niet en in de webinterface van de envoy staat het ook niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Alexander006 op 13-04-2023 19:32 ]

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexander006
RobWest schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:48:
[...]

Om dingen uit te sluiten, maar jij hebt blijkbaar alles perfect voor elkaar, dus daar hoeven we het niet te zoeken, dat is dus onmogelijk.
Maar kom dan ook niet op Tweakers voor raad als je elke mogelijke oplossing direct afwijst, omdat jij alles perfect weet.
hoezo alles perfect weet, dat heb ik niet gezegd, dat maak jij ervan. ik kom hier voor kennis van de envoy die bij mij ontbreekt. Ik weet alleen blijkbaar (wat ik niet wist voordat ik hier begon) wel veel meer van netwerk dan jullie hier en dan vooral hoe pfsense werkt.

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Alexander006 Het lijkt er op dat je IQ Gateway dus wel data doorstuurt naar de cloud, hoe zou je anders die High Resolution data kunnen zien?

btw ik heb de standaard IQ Gateway alvast meegenomen, ik ken mezelf (in de drukte die de vrijdag altijd met zich mee brengt kom ik dan thuis zonder IQ Gateway)

Pagina: 1 ... 61 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica