PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Helpen deze screenshots?
/f/image/ipd3e4IOEKUouhvVFQeknbUB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pTqCckWUYAyjeERGChgEMYB6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HXSJkX731evl5YkS50XxHMXw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/aYX4c5g4XPHcZn5YearExYa0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ojDavoSySGTW3ZUZK8RvjQOA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/axLWPnGv5sP1VnYBXW5t3a3v.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bn4JTXLXFPl0RVQfY5slZIEZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/YgCQQn8vVtvdkciOX1BK5SE5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/AZ43ppJsS9zZwwCAwIfFGXDU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wN9CJltVuEbcDdwgeNUyo7wR.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rNtocYIfACnYXIcVsNcaUIIx.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k9iNkBio6ZYzGstrLyfTp9qu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hdIIHMKGzBjy1ZfYWc4Asgtm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Mevy op 10-04-2023 14:18 ]
Maak ik hieruit op dat er 26 micro's aan 1 lange kabel / string zitten, dus alles achter elkaar? Want dat zijn er veel te veel, en krijg je communicatieproblemen. Of zitten er wel vertakkingen in?Mevy schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:21:
Configuratie: 26 zonnepanelen (Jinek 420wp) met Micro-omvormers Q8m, op 1 3-fase circuit.
[...]
Heb ik te veel Micro’s in 1 circuit?
Grote Enphase topic • IQ Gateway lokaal uitlezen • PVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Ja, 1 kabel. De 26 panelen zijn op 1 Q kabel 3-fase aangesloten, zonder vertakking.Pazo schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:32:
[...]
Maak ik hieruit op dat er 26 micro's aan 1 lange kabel / string zitten, dus alles achter elkaar? Want dat zijn er veel te veel, en krijg je communicatieproblemen. Of zitten er wel vertakkingen in?
Volgens Enphase kunnen er 11 panelen op 1 fase (Micro 8m), dus zouden er 33 op de kabel kunnen.
Jinko 420 Wp (JKM420N-54-HL4-BK).Eddie_ schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:34:
Ik verwacht eerder een gemis aan ferrietringen. En welke panelen heb je?
Ferrietringen zitten er inderdaad niet tussen
Het lijkt of er op de 3 fasen aardlekautomaat rechts boven de aders op elkaar zitten en zo zijn vastgezet.Mevy schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:59:
Ik weet niet precies waar ik moet kijken als je vraagt om de loggings (sorry amateur🙈)
Helpen deze screenshots?
Als deze aansluiting geschikt is voor 2 aders moeten beide aders dezelfde dikte hebben en naast elkaar worden vastgezet.
Anders zou het los kunnen gaan zitten.
Degene die de sticker er op geplakt heeft...Eddie_ schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:08:
Oei, ik zie nu pas die meterkast. Dat van die aardlekautomaat is zeker een no go. Net als de AC aansluiting op de Envoy. Welke idioot doet zoiets?
Waarom heb je metered zonder meetspoelen ?Mevy schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:21:
Hallo, ik kom er niet uit met mijn splinternieuwe installatie.
Probleem: het stroomproductielampje blijft rood branden
Configuratie: 26 zonnepanelen (Jinek 420wp) met Micro-omvormers Q8m, op 1 3-fase circuit. Enphase IQ Gateway Metered 2. Q relais ertussen.
Alle 26 micro’s zijn te zien, communiceren, profiel ingesteld, etc. Van de 26 zijn er wisselend een aantal die op ‘uitroepteken’ staan ipv groen bolletje, met 0W, de andere staan allemaal op een aantal W. Maar toch produceer ik 0 stroom.
Wat kan ik nog doen? Heb ik te veel Micro’s in 1 circuit? In mijn toolkit app heb ik alles goed doorlopen. Moet ik het in de bekabeling gaan zoeken? Iemand nog ideeen?
Indien meer info nodig dan hoor ik het graag.
Als ik die foto's zie dan communiceren de omvormers wel, maar sommige produceren niets.
Een aantal produceren volgens mij wel, kan je dat niet terug zien op de kWh meter?
Misschien zijn ze bij een paar panelen vergeten de kabels van de zonnepanelen erin te stoppen, of in ieder geval niet ver genoeg.
20xLongi 410Wp, IQ7+
Ik heb af en toe hetzelfde, meestal wordt er wel elk kwartier ge-update maar van de week was er na ruim een uur nog geen update en werkte "live status" ook niet meer.Hansieo schreef op zondag 9 april 2023 @ 08:56:
vraagje:
Het bovenste (wolkje met pijltje naar binnen) ledje op mijn envoy
is op (voor mij..) nog onvoorklaarbare wijze rood of groen.
Volgens de beschrijving is dit ledje voor de status van "bedraad" netwerk,
en dat heb ik dus op advies van de Tweakers hier gedaan.
Ok, bedraad dus, maar hóe kan dit dan zonder aanwijsbare oorzaak rood of groen zijn?.
S'nachts, pikke donker en ik zie rood of ook groen.
Overdag met mooie opbrengst en ik zie rood of groen... (nu weer groen.
Met mijn opwek is niks mis, gaat als een tierelier... kudo's op dat gebied voor Enphase.
Wie weet meer of heeft een (mogelijke) verklaring?
Ik heb toen de Envoy maar een keer uitgezet, daarna werkte het wel weer maar volgens mij is de Envoy server af en toe gewoon een beetje overbelast.
Productie heeft er inderdaad niet onder te lijden maar af en toe is het wel een beetje irritant, zeker als het na een maand regen eindelijk een beetje lekker weer is
20xLongi 410Wp, IQ7+
26 panelen x 2,5 meter is 65 meter 3-fase q-cable aan 1 stuk.Mevy schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:39:
[...]
Ja, 1 kabel. De 26 panelen zijn op 1 Q kabel 3-fase aangesloten, zonder vertakking.
Volgens Enphase kunnen er 11 panelen op 1 fase (Micro 8m), dus zouden er 33 op de kabel kunnen.

Volgende keer beter 1-fase q-cable gebruiken en 3 lussen. 1 fase per lus. Scheelt een hoop geld aan q-cables en de q-cable is 3x korter per string.
[ Voor 4% gewijzigd door nietwijk op 10-04-2023 00:36 ]
beide 1 fase en 3 fase q-kabels zijn verkrijgbaar in de zelfde lengte.....ook ik heb veel panelen (25) op 1 string van 3 fase q-kabels.nietwijk schreef op maandag 10 april 2023 @ 00:30:
[...]
26 panelen x 2,5 meter is 65 meter 3-fase q-cable aan 1 stuk.![]()
Volgende keer beter 1-fase q-cable gebruiken en 3 lussen. 1 fase per lus. Scheelt een hoop geld aan q-cables en de q-cable is 3x korter per string.
Daarnaast heb ik ook geen ferrietringen, maar ik heb wel de envoy metered met ct-spoelen.
Volgens solar bouwmarkt doe je er alleen ferrietringen tussen als je storing verwacht of heb, maar goed ook ik weet niet precies de regels vanuit enphase.
Mijn systeem werkt goed. (tot nu toe...)
Lengte 1 en 3 fase q-kabels verkrijgbaar in: 1.3m, 2m en 2.3m
even qua aanvulling, er zijn bij mij wel 3 lasdozen gemonteerd, dus denk dat er 3 verschillende groepen gecreëerd zijn en aan elkaar gekoppeld zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door renzoverschoor op 10-04-2023 21:47 ]
- 1-fase aansluiting
- 8x 400 Wp met IQ7+
- 3600 kWh jaaropbrengst
Kan ik de nieuwe panelen op de schuur of overkapping aansluiten op een nieuw (extra) q-relais in de schuur en dan naar de betaande automaat en aardlek in de meterkast? Via de kruipruimte een nieuwe kabel trekken van schuur naar meterkast is geen probleem.
Laat het gerust weten als mijn verhaal/bedacht schema onduidelijk is, dan probeer ik een schema te tekenen.
Ik heb zelf vier panelen op de schuur achter een enkel fase q-relais (in de subkast). In de hoofdkast heb ik een 3 fase q-relais voor mijn toekomstige enphase systeem op het schuine dak. De Envoy hangt in de meterkast. Ik heb géén ferrietringen en ondanks de afstand naar de schuur werkt de monitoring probleemloos.
Maar stel je hebt op je schuur 4 panelen en vanuit hier gaat 1 voeding richting de meterkast. Kan je deze dan op de Envoy aansluiten?
Ik zou graag namelijk op de schuur 4 willen plaatsen en in de toekomst ook nog op het huis (schuin dak), dit omdat op de schuur (voeding) meer zit dan alleen de panelen ook verlichting/wcd/wifi puntje enzv
Anders moet ik een Envoy in de schuur hangen en nog 1 in de meterkast met de toekomstige panelen op het dak.
Eddie_ schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:19:
@edobu Je kan je panelen op/bij de schuur achter een eigen q-relais (en automaat) plaatsen. Dit hoeft niet dezelfde automaat in de meterkast te zijn.
Ik heb zelf vier panelen op de schuur achter een enkel fase q-relais (in de subkast). In de hoofdkast heb ik een 3 fase q-relais voor mijn toekomstige enphase systeem op het schuine dak. De Envoy hangt in de meterkast. Ik heb géén ferrietringen en ondanks de afstand naar de schuur werkt de monitoring probleemloos.
Eddie_ schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:35:
Dan in de schuur een subkast maken/plaatsen. Daar je q-relais voor de vier panelen op de schuur in. Envoy kan gewoon in de meterkast, heb je geen tweede voor nodig.
Hoe haal jij 3600 kWh uit 3200Wp aan panelen? Die magische panelen wil ik ook weledobu schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:19:
Dag allen, allereerst dank voor de zeer nuttige info op dit subforum! Dit forum heeft me geinspireerd voor Enphase te kiezen. Ik heb naar volle tevredenheid een jaar oud Enphase systeem op mijn zuid-dak.
- 1-fase aansluiting
- 8x 400 Wp met IQ7+
- 3600 kWh jaaropbrengst
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Hierdoor heb ik (helaas) geen Enphase omvormers op het dak.
ca. 6000-6100 kWh (geschat) met 5320 Wp
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Je haalt alles door elkaar. Zie dit bericht in "Electriciteit opwekken"Microkid schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:36:
[...]
Hoe haal jij 3600 kWh uit 3200Wp aan panelen? Die magische panelen wil ik ook wel
Explain? "als er bijvoorbeeld 3.5 kWp aan panelen aan hangt zal deze in NL gemiddeld zo'n 3000 à 3500 kWh/jaar aan elektrische energie opwekken". Dat is inderdaad in NL de regel: je wekt ong 0,85x op aan vermogen. Dus hoe je met 3200Wp dus 3600kWh opwekt (factor 1,125) is mij niet duidelijk.RobWest schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:24:
[...]
Je haalt alles door elkaar. Zie dit bericht in "Electriciteit opwekken"
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Ik dacht dat jij dacht dat je nooit boven die 3200wp uit zou kunnen komen. In NL lukt dat inderdaad niet, in Spanje wel.Microkid schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:35:
[...]
Explain? "als er bijvoorbeeld 3.5 kWp aan panelen aan hangt zal deze in NL gemiddeld zo'n 3000 à 3500 kWh/jaar aan elektrische energie opwekken". Dat is inderdaad in NL de regel: je wekt ong 0,85x op aan vermogen. Dus hoe je met 3200Wp dus 3600kWh opwekt (factor 1,125) is mij niet duidelijk.
Misschien zijn het bifacial panelen…daarvan wordt de achterzijde niet altijd in de berekening meegenomen…of eh…zitten ze op een solar-tracking systeem…dan haal je ook serieus meer uit je panelen, maar zijn in nederland zeldzaam. ….misschien komt die 3600 kWh uit een over enthausiaste offerte….of iets met spiegelsMicrokid schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:35:
[...]
Explain? "als er bijvoorbeeld 3.5 kWp aan panelen aan hangt zal deze in NL gemiddeld zo'n 3000 à 3500 kWh/jaar aan elektrische energie opwekken". Dat is inderdaad in NL de regel: je wekt ong 0,85x op aan vermogen. Dus hoe je met 3200Wp dus 3600kWh opwekt (factor 1,125) is mij niet duidelijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Ies Korpershoek op 10-04-2023 13:59 ]
Goed om te horen dat het dus kennelijk wel kan werken.nietwijk schreef op maandag 10 april 2023 @ 00:30:
[...]
26 panelen x 2,5 meter is 65 meter 3-fase q-cable aan 1 stuk.![]()
NB wij hebben 26 x 1m Q kabel 3 fase portrait, dus totaal ca 26m lang. Van het dak naar de sub-meterkast is 12 meter, uitgevoerd in een kabel van 5x4mm. Op het dak liggen 2 rijen van 13 panelen.
Dus het kan wel op 1 string? Of is het veel beter om er 3 groepen van te maken?
Nog steeds geen productie, vanmorgen was de led wel groen maar geen productie. Nu weer continu rood.
Internet stabiel met rechtstreekse ethernet kabel.
Concrete vraag: ik heb 6 ct-spoelen. Het PV systeem is op een sub-meterkast in de schuur aangesloten (dit is dus niet de hoofdmeterkast). Heeft het dan zin om de productiespoelen er tussen te zetten?
ik heb gelezen dat je de consumptiespoelen direct na de hoofdaansluiting moet plaatsen. Dat wordt lastig bij een submeterkast, denk ik.
Heeft het zin om alleen de productiespoelen te plaatsen, of moeten perse de productiespoelen én de consumptiespoelen geplaatst worden?
Dit werkt niet

Het IP adres is correct, als ik er met een browser heen ga dan krijg ik iets van een authenticatiepagina.
Alle mogelijke variaties geprobeerd, loginnaam envoy, admin, geen password, password laatste 6 cijfers van het serienummer, enz.
No joy.
Onderaan ook nog die naamloze (?) aanvinkvakjes nagekruisd in alle vier de mogelijke combinaties.
Helaas.
Uiteraad HA paar keer geherstart enz.
Doe ik iets verkeerd?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
"Unexpected error" in de integratie.
User name "installer" en "envoy" geprobeerd.
Je moet inloggen met je Enlighten credentials als je V7 software draait.JeroenH schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:15:
[...]
"Unexpected error" in de integratie.
User name "installer" en "envoy" geprobeerd.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
En DAT was 'm! Bedankt!Panzer_V schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:27:
Je moet inloggen met je Enlighten credentials als je V7 software draait.
De afgelopen tijd heb ik met veel plezier dit forum gelezen om alles over enphase te weten te komen. Ook ik wil het ook gaan gebruiken voor mijn nieuwe bungalow. Er staan nogal wat bomen rondom en het heeft een beetje lastig dak. Daarom lijken de micro omvormers de beste oplossing. Er is een schuin dak (15graden) op zuidwesten en een schuindak (15graden) op het noordoosten. Verder is er nog een klein plat dak op het zuiden met veel schaduw. Vanwege de ongunstige ligging en omdat ik voldoende dak heb, wil ik 36panelen plaatsen. Mijn idee is om Jinko JKM420N toe te passen in combinatie met de IQ8+ omvormers. Qua capaciteit lijken deze 2 prima te matchen.
Zelf kom ik tot de volgende schematische opstelling:
:strip_exif()/f/image/n7pqKW7xXctaUbPyjt1BH3SE.jpg?f=fotoalbum_large)
PS. Op het zuiden kan ik max 12 panelen, maar vanwege de schaduw en schoorsteen zullen eerder 7 panelen worden.
Ondanks alle info uit dit forum, heb de volgende de vragen:
- Ik heb de voorkeur voor de IQ8 series. Is de IQ8+ een goede keuze? Of is de nieuwe IQ8MC bijvoorbeeld een betere keuze?
- Is het verstandiger om 3x1-fase te gebruiken toe te passen of raden is het beter of handiger om de 1x3-fase kabel te gebruiken.
- De 3 fases van de daken wil ik koppelen en met 1x3fase YmvK kabel (4mm2) kabel naar de meterkast leiden. De afstand zal maximaal 15meter zijn.
- Volgens mijn beredenering mag ik 12 panelen per fase plaatsen omdat dit minder is dan 16A. Deze 16A past dan weer achter de 3x25A huis aansluiting. Klopt dit?
- Klopt het dat ik voor 2x een aardlekautomaat van 16X 300mA met B karakteristiek nodig heb? Of luistert dit in de praktijk niet zo nauw?
- Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
De IQ7+ doet maar 295VA. De IQ7A doet max 366VA als ik het goed heb.Ies Korpershoek schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:48:
Bij Enphase levert de IQ7plus 366w en de IQ8M 330w Alles wat daarboven door de panelen wordt gegenereerd wordt 'geclipt'. Nu zal die situatie in NL niet veel voorkomen dus geen echt probleem. Woon je in een zonnige omgeving wordt dit wel een beperkende factor. Overigens wordt door vrijwel alle belangrijke fabrikanten aan omvormers gewerkt met een hoger vermogen.
Ik heb 10 panelen van 390Wp. Dus 3900Wp, en daar zitten IQ7+ micro omvormers aan gekoppeld.WillemP22 schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:52:
[...]
Misschien zijn het bifacial panelen…daarvan wordt de achterzijde niet altijd in de berekening meegenomen…of eh…zitten ze op een solar-tracking systeem…dan haal je ook serieus meer uit je panelen, maar zijn in nederland zeldzaam. ….misschien komt die 3600 kWh uit een over enthausiaste offerte….of iets met spiegels
Dus in 1 uur kan ik maximaal 2950Wh opwekken. Dus 2,95kWh.
Afgelopen jaar zou ik volgens de offerte ca 3350kWh moeten opwekken. Maar vanwege de mooie zonnige dagen heb ik 4295 kWh opgewekt.
Ook al heb ik maar maximaal 3900Wp op het dak liggen.
Perfecte ligging op zuid onder 45 graden zonder schaduw. De IQ7+ omvormer is zelfs maar 295W. Dus 2.4 kWp voor 8 panelen. Dit leverde toch echt 3600 kWh over 365 dagen.Microkid schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:36:
[...]
Hoe haal jij 3600 kWh uit 3200Wp aan panelen? Die magische panelen wil ik ook wel
Top, dankjewel!Eddie_ schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:19:
@edobu Je kan je panelen op/bij de schuur achter een eigen q-relais (en automaat) plaatsen. Dit hoeft niet dezelfde automaat in de meterkast te zijn.
Sorry foutje,mike123 schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:26:
[...]
De IQ7+ doet maar 295VA. De IQ7A doet max 366VA als ik het goed heb.
Klopt niet. This is Enphase, man ;-)Ies Korpershoek schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:58:
Overigens met veel panelen in een string moet je gaan oppassen voor de effecten van schaduw op je panelen. De stroom in de gehele string kan nooit hoger worden als die van het slechts producerende paneel (wet van Kirchoff). Zoals hierboven met 26 panelen in een string kan dit echt problematisch worden. Bij 3 fase gaat dit ober de panelen in de zelfde fase.
Het maakt niet zo veel uit of je 3x1 fase Q-Cablee of 1x3 fase Q-Cable gebruikt. 1-fase is goedkoper.tdboer schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:29:
Goedemiddag,
De afgelopen tijd heb ik met veel plezier dit forum gelezen om alles over enphase te weten te komen. Ook ik wil het ook gaan gebruiken voor mijn nieuwe bungalow. Er staan nogal wat bomen rondom en het heeft een beetje lastig dak. Daarom lijken de micro omvormers de beste oplossing. Er is een schuin dak (15graden) op zuidwesten en een schuindak (15graden) op het noordoosten. Verder is er nog een klein plat dak op het zuiden met veel schaduw. Vanwege de ongunstige ligging en omdat ik voldoende dak heb, wil ik 36panelen plaatsen. Mijn idee is om Jinko JKM420N toe te passen in combinatie met de IQ8+ omvormers. Qua capaciteit lijken deze 2 prima te matchen.
Zelf kom ik tot de volgende schematische opstelling:
[Afbeelding]
PS. Op het zuiden kan ik max 12 panelen, maar vanwege de schaduw en schoorsteen zullen eerder 7 panelen worden.
Ondanks alle info uit dit forum, heb de volgende de vragen:Ik hoor graag jullie feedback
- Ik heb de voorkeur voor de IQ8 series. Is de IQ8+ een goede keuze? Of is de nieuwe IQ8MC bijvoorbeeld een betere keuze?
- Is het verstandiger om 3x1-fase te gebruiken toe te passen of raden is het beter of handiger om de 1x3-fase kabel te gebruiken.
- De 3 fases van de daken wil ik koppelen en met 1x3fase YmvK kabel (4mm2) kabel naar de meterkast leiden. De afstand zal maximaal 15meter zijn.
- Volgens mijn beredenering mag ik 12 panelen per fase plaatsen omdat dit minder is dan 16A. Deze 16A past dan weer achter de 3x25A huis aansluiting. Klopt dit?
- Klopt het dat ik voor 2x een aardlekautomaat van 16X 300mA met B karakteristiek nodig heb? Of luistert dit in de praktijk niet zo nauw?
En je krijgt een andere verdeling van je panelen als je 1x3 of 3x1 gebruikt. Je moet even uitrekenen/mee spelen met je verdeling en dan zodanig dat je gedurende de hele dag zoveel mogelijk je kW hebt gespreid over de 3 fasen.
Zoals je het nu getekend hebt zitten alle bovenste panelen op fase 1 en krijgen die de meeste kW.
Zoiets als dit kan
:fill(white):strip_exif()/f/image/ws5vyaAoRa26m3fXX8oTSgaq.png?f=user_large)
Maar je hebt nog meer volgordes uiteraard.
Ik heb zelf 6 strengen. Aan het eind van elke streng een Q-Connector gemaakt en met 4mm² neopreen naar een verzameldoos waar dus de 6 strengen bij elkaar komen.
Je hebt wel 12 panelen per fase, maar ze zullen nooit allemaal tegelijk het maximum opwekken, dus je zal nooit aan 12 x 294W = 3540W komen
Je kan bij PVCalc uitrekenen wat het maximum per dakvlak zal worden.
Als aardlek zou ik/moet je 30mA nemen.
In theorie wel, maar Enphase raad altijd aan om korte strings te gebruiken en die verderop in een lasdoos bij elkaar te laten komen. Dit omdat de kans groot is dat er dan communicatieproblemen met de micro's ontstaan.Mevy schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:39:
[...]
Ja, 1 kabel. De 26 panelen zijn op 1 Q kabel 3-fase aangesloten, zonder vertakking.
Een tijd terug nog voorbij zien komen. Iemand had 20 panelen, 2 strings van 10. Toen werden er die bijgelegd en doorgekoppeld achter 1 van de 2 strings van 10, wat dus daarna 1 string van 20 panelen werd. Vervolgens ontstonden er allerlei communicatieproblemen met de micro's in die string en dat er om de haverklap steeds verschillende micro's slecht of niet produceerde. Uiteindelijk die extra 10 panelen als aparte string gemaakt, dus totaal 3x10 die in een lasdoos bij elkaar kwamen, en het probleem was verholpen.
Verder kan je nog even een PLC lijnscan doen in de Installer toolkit app, om de kijken of er veel ruis op de lijn zit. Ruis kan je evt verhelpen met korter strings en ferrietringen.
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
Ik zou toch even op de Enphase side lezen. Enphase moet zich gewoon aan de natuur wetten houden.
Dit komt van de Enphase side.
"A small amount of shadow also affects the complete panel because the solar cells are connected in series, and when one cell in the series does not work, no current passes through and the entire series of cells do not generate electricity. You can move the panels to a different location or take some necessary steps to avoid the shadow."
Volgens mij gaat dat over schaduw op/ binnen 1 paneel. Dus het paneel wordt benadeeld door schaduw, niet de hele serie.Ies Korpershoek schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:36:
[...]
Ik zou toch even op de Enphase side lezen. Enphase moet zich gewoon aan de natuur wetten houden.
"A small amount of shadow also affects the complete panel because the solar cells are connected in series, and when one cell in the series does not work, no current passes through and the entire series of cells do not generate electricity. You can move the panels to a different location or take some necessary steps to avoid the shadow."
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8XDwNiwV3ZythaTJsEhB4oZ3.jpg?f=user_large)
Als je kijkt naar het oost-dak heb ik een paneel die achter loopt, en die heeft last van de schaduw van de schoorsteen. Bij een serieel systeem met een centrale omvormer zou (zonder optimizers) het hele systeem er last van hebben en zouden de andere 8 panelen op het oost-dak dan evenveel hebben opgewekt als dat ene paneel in de schaduw.
Gave video YouTube: Solar Panel Shading (Part 1): Are Optimisers and Micro inverters Wor...
Je haalt 2 dingen door elkaar. Solar cell en solar panel.Ies Korpershoek schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:43:
[...]
Gave video YouTube: Solar Panel Shading (Part 1): Are Optimisers and Micro inverters Wor...
En een Enphase micro zit achter 1 paneel en die staan niet in serie, maar die zijn parallel aangesloten.
Als ik het paneel check sheet invul, even op zuid 15 graden, komt als beste de IQ8MC uit de bus.tdboer schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:29:
Ik heb de voorkeur voor de IQ8 series. Is de IQ8+ een goede keuze? Of is de nieuwe IQ8MC bijvoorbeeld een betere keuze?
Je kan er zelf uiteraard ook mee spelen met andere richtingen en hoeken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wETmLMyI8y1PwXcQs1FOwaAT.jpg?f=user_large)
hallo ik heb een Micro omvormer Enphase IQ7+
in plaats van in pararrel heb ik 3 panelen in een string gedaan dom dom
nu heb ik hem opgeblazen denk ik
kan ik via de buitenkant binnenin een zekering vervangen?
[ Voor 9% gewijzigd door peppie1212 op 11-04-2023 06:34 ]
Ik heb ook buiten mijn hoofdsysteem van 16x300Wp (8xM250 en 4xM215) , 4x300wp op de schuur (1xM250 en 3x M215). ik heb een envoy-s metered.Eddie_ schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:19:
Ik heb geen iq relais gebruikt. Niet nodig voor M serie. Ik heb er wel 1 liggen. die kreeg ik met een RMA waarbij een M250 werd vervangen door een M250-IQ7.
Ik ga dus nu de IQ relais wellicht gebruiken in de verdeler in de schuur om de communicatie te verbeteren. Ik heb nu net 2 streepjes zonder. Werkt wel maar kan beter. Ik heb trouwens nu geen verdeler in de schuur voor die 930W. Ik heb ook geen grootverbruiker in de schuur maar binnenkort wel (zwembadwarmtepomp) en ga ik dus wel een verdeler installeren met de verkregen iq relais.
Dit is hoe het is geinstalleerd in mijn meterkast. De envoy heb ik uiteindelijk aangesloten op de lege groep 10.
ik zit iets boven mijn B16 alamat maar hij ik heb oost west en hij is nooit uitgeknald in de afgelopen 3 jaar.
:strip_exif()/f/image/ARFfeWib9wNlGYkZkvjcN4YS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben benieuwd hoe jij dat doet met de metering. Ik heb enkelfase en een envoy s-metered. Nu is de alamat van de schuur verbonden met de alamat van de hoofd pv groep van de lineside naar de hoofdrail met 6 mm2. Ik meet dus wel beide groepen de opwekking gecombineerd. Gaat niet helemaal goed want na zonsondergang krijg ik negatieve waardes omdat de tuinverlichting in de schuur aan staat. Om dat te corrigeren gebruik ik de metingen voor opwek van de micro's ipv de meter. Anders zie je na zonderondergang negatieve opwek. Ik kan dus alleen niet het directe verbruik meten op deze manier.
Wat ik begreep van enphase is dat je een 3e spoel kan toevoegen voor de 2e pv groep maar als die op een verdeler staat dan werkt dat hetzelfde als ik het nu heb. direct verbruik kan je niet meten en snachts meet je negatieve opwekking als iets aan staat op die verdeler in de schuur. Alleen handig als je niet beide pv groepen als 1 kan meten.
Je kan een extra envoy met spoelen in de schuur plaatsen, maar geen idee hoe je dan de gegevens van 2 envoys als 1 systeem verwerkt. lijkt me ook overkill gezien de prijs van een envoy-s metered.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Als je hem alsnog goed aansluit met maar 1 paneel, doet hij dan nog steeds niets? Volgens mij zijn de micro-omvormers niet gemaakt om repareerbaar te zijn door derden.peppie1212 schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:23:
Nee er zitten geen zekeringen in, maar hoe weet je zeker dat ie stuk is?peppie1212 schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:23:
Ik verwacht eigenlijk dat een Enphase wel een redelijke overspanning op de DC ingang kan hebben.
Met 3 panelen zit je tussen de 90 en 120 volt, met een beetje geluk is ie nog niet kapot.
20xLongi 410Wp, IQ7+
Die is rijp voor de priullenbak helaas. Een van de weinige manieren om ze te slopen.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Niet gek! Zo’n score van 1,125 kWh/kWp… het was vorige jaar dan ook een goed zonjaar. Wat voor panelen zijn het?edobu schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:21:
[...]
Perfecte ligging op zuid onder 45 graden zonder schaduw. De IQ7+ omvormer is zelfs maar 295W. Dus 2.4 kWp voor 8 panelen. Dit leverde toch echt 3600 kWh over 365 dagen.
Vorig jaar heeft mn beste paneel 0,99 kWh/kWp gehaald, ….4 jaar oud en ligt op platdak naar het westen met de M250 :-)
De Envoy-metered kan het wel meten, maar dan moet je de spoelen op de juiste plek monteren, zodat ze alleen pv meten en niet de rest achter de pv- verdeler. Mogelijk moet je dan de kabels verlengen, wat op praktisch bezwaren zou kunnen stuiten.Zuluman schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:36:
[...]
Ik heb ook buiten mijn hoofdsysteem van 16x300Wp (8xM250 en 4xM215) , 4x300wp op de schuur (1xM250 en 3x M215). ik heb een envoy-s metered.
Ik heb geen iq relais gebruikt. Niet nodig voor M serie. Ik heb er wel 1 liggen. die kreeg ik met een RMA waarbij een M250 werd vervangen door een M250-IQ7.
Ik ga dus nu de IQ relais wellicht gebruiken in de verdeler in de schuur om de communicatie te verbeteren. Ik heb nu net 2 streepjes zonder. Werkt wel maar kan beter. Ik heb trouwens nu geen verdeler in de schuur voor die 930W. Ik heb ook geen grootverbruiker in de schuur maar binnenkort wel (zwembadwarmtepomp) en ga ik dus wel een verdeler installeren met de verkregen iq relais.
Dit is hoe het is geinstalleerd in mijn meterkast. De envoy heb ik uiteindelijk aangesloten op de lege groep 10.
ik zit iets boven mijn B16 alamat maar hij ik heb oost west en hij is nooit uitgeknald in de afgelopen 3 jaar.
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd hoe jij dat doet met de metering. Ik heb enkelfase en een envoy s-metered. Nu is de alamat van de schuur verbonden met de alamat van de hoofd pv groep van de lineside naar de hoofdrail met 6 mm2. Ik meet dus wel beide groepen de opwekking gecombineerd. Gaat niet helemaal goed want na zonsondergang krijg ik negatieve waardes omdat de tuinverlichting in de schuur aan staat. Om dat te corrigeren gebruik ik de metingen voor opwek van de micro's ipv de meter. Anders zie je na zonderondergang negatieve opwek. Ik kan dus alleen niet het directe verbruik meten op deze manier.
Wat ik begreep van enphase is dat je een 3e spoel kan toevoegen voor de 2e pv groep maar als die op een verdeler staat dan werkt dat hetzelfde als ik het nu heb. direct verbruik kan je niet meten en snachts meet je negatieve opwekking als iets aan staat op die verdeler in de schuur. Alleen handig als je niet beide pv groepen als 1 kan meten.
Je kan een extra envoy met spoelen in de schuur plaatsen, maar geen idee hoe je dan de gegevens van 2 envoys als 1 systeem verwerkt. lijkt me ook overkill gezien de prijs van een envoy-s metered.
Ook het koppelen van 2 productie-ct’s is een optie en zou in theorie (ik heb het nog niet uitgeprobeerd) moeten werken. Want die ct’s meten stroomsterkte en dat geven ze met een factor x lager door. Kortom je zou 2 ct’s parallel moeten aan sluiten op Envoy om de som van beide pv-producties in je portal te moeten kunnen zien.
Iemand dit al eens geprobeerd?
Mijn envoy zit in de meterkast en de het lijkt wat lastig om de stroomspoel in de schuur 25m verder aan te sluiten. :-) Dat zullen meer mensen hebben schat ik zo in. en een 2 envoys is onnodig duur.WillemP22 schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:40:
[...]
De Envoy-metered kan het wel meten, maar dan moet je de spoelen op de juiste plek monteren, zodat ze alleen pv meten en niet de rest achter pv- verdeler. Mogelijk moet je da n de kabels verlengen wat op praktisch bezwaren zou kunnen stuiten.
edit:
Dit is de situatie nu. productie op de locale lan page is negatief maar in de envoy app, pvoutput en domoticz is ie gewoon 0. Dus op zich werkt t prima op deze manier.
/f/image/gKTuVpmugW0VYAMsTi71wc67.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/pGwNvCZUSQOozqcvtgoMUqzL.png?f=user_large)
[ Voor 38% gewijzigd door Zuluman op 10-04-2023 20:48 ]
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Productie kant laten meten door de Envoy via de micro's (heb je zelfs geen metered voor nodig).Zuluman schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:43:
[...]
Mijn envoy zit in de meterkast en de het lijkt wat lastig om de stroomspoel in de schuur 25m verder aan te sluiten. :-) Dat zullen meer mensen hebben schat ik zo in. en een 2 envoys is onnodig duur.
Consumptie kant zelf meten via bijvoorbeeld p1 meter of KwH meter.
Zou dat geen oplossing zijn? Heb je de CT spoelen niet nodig.
Precies, kabels verlengen voor de ct’s kan veel werk zijn…Zuluman schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:43:
[...]
Mijn envoy zit in de meterkast en de het lijkt wat lastig om de stroomspoel in de schuur 25m verder aan te sluiten. :-) Dat zullen meer mensen hebben schat ik zo in. en een 2 envoys is onnodig duur.
…hoe zou je het aansluiten met 2 Envoy,s ? Het probleem is dan toch hetzelfde?
Als je je (directe) verbruik wil meten dan heb je beide spoelen nodig ondanks dat je de micro omvormer metingen gebruikt. En dat doe ik nu. Werkt prima. Alleen staat er op de lan page een negatieve opwekking .i enlighten is dat niet het geval omdat ik de metingen van de micro's gebruik.Pazo schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:48:
[...]
Productie kant laten meten door de Envoy via de micro's (heb je zelfs geen metered voor nodig).
Consumptie kant zelf meten via bijvoorbeeld p1 meter of KwH meter.
Zou dat geen oplossing zijn? Heb je de CT spoelen niet nodig.
Nee, want dan heb 1 envoy in de meterkast en 1 envoy in de schuur. maar als ik er nu over nadenk dan zou dat ook niet werken. de opweeking en verbruik van de schuur moet dan geheel losstaan van het verbruik en opwekking van de meterkast. Die zou je dan dusdanig moeten aanpassen dat de stromen van de schuur niet door de bestaande groepenkast in de meterkast moeten lopen.WillemP22 schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:49:
[...]
Precies, kabels verlengen voor de ct’s kan veel werk zijn…
…hoe zou je het aansluiten met 2 Envoy,s ? Het probleem is dan toch hetzelfde?
[ Voor 33% gewijzigd door Zuluman op 10-04-2023 20:58 ]
@Pazo Ik had de paneel check tool al een keer ingevuld. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de ac/dc ratio zo hoog mogelijk moet zijn omdat het systeem dan efficiënter zou zijn…. Maar eerlijk gezegd snapte ik dat niet helemaal. Dus dan maar switchen van IQ8+ naar de IQ8MC. Nu maar hopen dat deze snel te krijgen is….
Nog een vraagje of de 4mm2 kabel naar mijn meter kast. Ik lees dat de spanningval voor 20meter van 2,63V naar 1,76V gaat. Dit komt neer op 14W. Als ik dit vergelijk tov de maximale capaciteit van 420W is het weinig maar aan andere kant is dit “gratis” verdiend. Wat is jullie idee! Is het het waard om een dikkere kabel te kiezen?
Gelukkig zorgen de bypass diodes dat bij een serieel systeem niet elk paneel er last van heeft..:)Pazo schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:42:
[...]
Volgens mij gaat dat over schaduw op/ binnen 1 paneel. Dus het paneel wordt benadeeld door schaduw, niet de hele serie.
[Afbeelding]
Als je kijkt naar het oost-dak heb ik een paneel die achter loopt, en die heeft last van de schaduw van de schoorsteen. Bij een serieel systeem met een centrale omvormer zou (zonder optimizers) het hele systeem er last van hebben en zouden de andere 8 panelen op het oost-dak dan evenveel hebben opgewekt als dat ene paneel in de schaduw.
1-fase Q-cables zijn aanzienlijk goedkoper dan 3-fase Q-cables. Je kan je 3-fase systeem gewoon met 1-fase Q-cables aansluiten. Scheelt een leuke slok op de Q-cables en daarnaast heb je 3x kortere string en daardoor fors minder verlies. Kost je slechts 2 extra afsluiters en een paar lasklemmen. Gewoon vanuit je YMVK in de lasdoos overgaan naar 3 stuks Q-cable. Lasklem met 4 blauwe draadjes. Daarnaast verdeel je de bruine zijde van de Q-cable met bruin/grijs/zwart.Mevy schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:03:
[...]
Goed om te horen dat het dus kennelijk wel kan werken.
NB wij hebben 26 x 1m Q kabel 3 fase portrait, dus totaal ca 26m lang. Van het dak naar de sub-meterkast is 12 meter, uitgevoerd in een kabel van 5x4mm. Op het dak liggen 2 rijen van 13 panelen.
Dus het kan wel op 1 string? Of is het veel beter om er 3 groepen van te maken?
Nog steeds geen productie, vanmorgen was de led wel groen maar geen productie. Nu weer continu rood.
Internet stabiel met rechtstreekse ethernet kabel.
Concrete vraag: ik heb 6 ct-spoelen. Het PV systeem is op een sub-meterkast in de schuur aangesloten (dit is dus niet de hoofdmeterkast). Heeft het dan zin om de productiespoelen er tussen te zetten?
ik heb gelezen dat je de consumptiespoelen direct na de hoofdaansluiting moet plaatsen. Dat wordt lastig bij een submeterkast, denk ik.
Heeft het zin om alleen de productiespoelen te plaatsen, of moeten perse de productiespoelen én de consumptiespoelen geplaatst worden?
Q-cable is 2,5 mm2, dus als je de moeite neemt om 5x4mm2 te trekken, verdeel het dan ook over 3 strengen Q-cable die 3x korter zijn.
Het is geen kwestie van niet kunnen, het is gewoon niet fraai/logisch. Maar als het eenmaal zit zou ik het niet aanpassen.
[ Voor 7% gewijzigd door nietwijk op 10-04-2023 23:02 ]
Dat kan ook gewoon. Niks van de reacties aantrekken. Je zegt niks raars.edobu schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:21:
[...]
Perfecte ligging op zuid onder 45 graden zonder schaduw. De IQ7+ omvormer is zelfs maar 295W. Dus 2.4 kWp voor 8 panelen. Dit leverde toch echt 3600 kWh over 365 dagen.
[ Voor 19% gewijzigd door nietwijk op 10-04-2023 23:50 ]
Zeker, de installateur had 3000 kWh/annum beloofd, dus dat is heel goed! Hyundai 400WP HIE-S400VG Full blackWillemP22 schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:26:
[...]
Niet gek! Zo’n score van 1,125 kWh/kWp… het was vorige jaar dan ook een goed zonjaar. Wat voor panelen zijn het?
Vorig jaar heeft mn beste paneel 0,99 kWh/kWp gehaald, ….4 jaar oud en ligt op platdak naar het westen met de M250 :-)
• Ik zou voor 1-fase kabels gaan. Kom je tot 3x kortere strengen. Minder vermogensverlies, minder communicatieverlies en goedkoper.tdboer schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:29:
Ondanks alle info uit dit forum, heb de volgende de vragen:Ik hoor graag jullie feedback
• 12 panelen is wel max op IQ7/8+. Die toppen op 295W af, wat resulteert in 3500W/15A. Bij een zwaardere micro kan je theoretisch over de 16A heen gaan. Zal in de praktijk niet gebeuren als je schaduwval hebt. Als je zelf al kiest voor 5x4mm2…Q-cables zijn 2,5mm2.
• Alamat moet 30mA zijn. 300mA is not-done in huis. Stringomvormers uitgesloten, maar die bespreken we hier niet. B-kar is prima.
• als je maximaal 12 panelen per dak hebt kan je ook 1 fase per dak trekken.
Er mag namelijk tussen de PV installatie en de installatieautomaat/aardlekautomaat geen verbruikers zitten, hun zetten de IQ gateway hier wel tussen terwijl Enphase hiervoor zelf een gezamenlijke aardlekschakelaar gebruikt en 1x 16B installatieautomaat voor de PV en een 6B voor de IQ gateway zoals het hoort.
Of omdat de IQ Gateway zo weinig verbruikt wordt dit toegestaan?
[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 11-04-2023 10:12 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Het heeft echter wel de voorkeur om de envoy apart te kunnen schakelen voor als je een powercycle wilt maken.
Beide is mogelijk. Het schema van solar-bouwmarkt is niet direct gevaarlijk.
In eerdere versies en trainingen hadden ze die er wel tussen zitten. Bij de laatste versies is die er tussenuit gelaten als je rechtstreeks zonder stekker aansluit.DutchWing schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:55:
In de installatieschema van solar-bouwmarkt staat overigens na mijn weten een fout.
Er mag namelijk tussen de PV installatie en de installatieautomaat/aardlekautomaat geen verbruikers zitten, hun zetten de IQ gateway hier wel tussen terwijl Enphase hiervoor zelf een gezamenlijke aardlekschakelaar gebruikt en 1x 16B installatieautomaat voor de PV en een 6B voor de IQ gateway zoals het hoort.
Of omdat de IQ Gateway zo weinig verbruikt wordt dit toegestaan?
Ik kan dan in ieder geval alles voorbereiden voor de PV installateur.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Je Envoy heeft een klem/spoel voor het meten van de productie. Je kunt in de configuratie van de Envoy kiezen of je deze meting wilt gebruiken of wat de micro's zelf rapporteren. Als je zorgt dat de productie van je micro's en van je SAJ ergens bij elkaar komen (zodat al je productie door 1 kabel gaat) dan kun je daar die klem omheen zetten.Ascension schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:24:
Misschien een domme vraag maar ik heb sindskort een Enphase Envoy installatie en had vanuit de bouw van mijn woning al een paar zonnepanelen met SAJ-omvormer. Is het mogelijk om de opbrengst van de SAJ-omvormer mee te nemen in Enphase bijv. door te meten met een klem?
Dit is echter geen ondersteunde configuratie. Ik heb dit niet uitgeprobeerd, dus weet niet of het in de praktijk werkt. In theorie zou het echter moeten werken.
Bij de envoy metered kun je een meetspoel prima om meerdere L draden heen klemmen zolang deze draden maar op dezelfde fase zijn aangesloten.Ascension schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:24:
Misschien een domme vraag maar ik heb sindskort een Enphase Envoy installatie en had vanuit de bouw van mijn woning al een paar zonnepanelen met SAJ-omvormer. Is het mogelijk om de opbrengst van de SAJ-omvormer mee te nemen in Enphase bijv. door te meten met een klem?
Nee maar als je nuttige informatie kunt vergaren voor de TS hou ik mij aanbevolenEddie_ schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:24:
Morgen de roadshow IQ Battery in Heerenveen. Zijn er nog forum leden die er morgen ook bij zijn?
Vanaf mijn garage dak naar de meterkast 18m 3x4mm² getrokken om niet teveel weerstand toe te voegen aan de 2,5mm² van de Enphase kabel.tdboer schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:40:
Hi, wow wat een snelle antwoorden. Fijn om te lezen. Goed idee om ze van beneden naar boven te ordenen ipv in de hoogte.
@Pazo Ik had de paneel check tool al een keer ingevuld. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de ac/dc ratio zo hoog mogelijk moet zijn omdat het systeem dan efficiënter zou zijn…. Maar eerlijk gezegd snapte ik dat niet helemaal. Dus dan maar switchen van IQ8+ naar de IQ8MC. Nu maar hopen dat deze snel te krijgen is….
Nog een vraagje of de 4mm2 kabel naar mijn meter kast. Ik lees dat de spanningval voor 20meter van 2,63V naar 1,76V gaat. Dit komt neer op 14W. Als ik dit vergelijk tov de maximale capaciteit van 420W is het weinig maar aan andere kant is dit “gratis” verdiend. Wat is jullie idee! Is het het waard om een dikkere kabel te kiezen?
Die paar euro extra op de hele set is peanuts.
6 x 500Wp + IQ8M (3x zuid & 3x west platdak 8° diy)
Kak, als ik dat eerder had geweten.......Eddie_ schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:24:
Morgen de roadshow IQ Battery in Heerenveen. Zijn er nog forum leden die er morgen ook bij zijn?
Heb je meer info wat betreft tijden, locatie enz?
Beste installateur,
De Enphase IQ Battery komt naar Nederland! Als installateur nodigen we je graag uit voor één van onze Enphase roadshows.
Kom alles te weten over de nieuwe IQ Battery en IQ8 Series Microinverter. De middag staat in het teken van trainingen over de nieuwe Enphase producten en een blik op de ontwikkelingen in de energiemarkt.
Data:
Woensdag 12 april - Heerenveen - Abe Lenstra Stadion
Maandag 17 april - Arnhem - Gelredome Stadion
Donderdag 20 april - Utrecht - Galgenwaard Stadion
Maandag 24 april - Eindhoven - Philips Stadion
Ik was vorige week bij de roadshow in Utrecht…toen heb ik geen nieuwsgehoord wat nog niet in TS staat. Voor mij was nieuw dat de batterij draadloos communiceerd met een comm. module dit in de usb van de Gateway kan.Pazo schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:37:
[...]
Nee maar als je nuttige informatie kunt vergaren voor de TS hou ik mij aanbevolen
Maarrrr…misschien vertellen ze in Heereveen wel iets meer.
Dit ivm veroudering van de kabel door zonlicht en temperatuur ?
Of is dit niet nodig.
Het kan geen kwaad in ieder geval, al is het maar om het netter eruit te laten zien omdat het dan strakker ligt. Ik heb mijn YMVK kabel die buitenom vanaf het dak via de gevel de grond / kruipruimte in gaat ook helemaal in een (grijze) PVC buis liggen. Ze kunnen ook zonder, maar in in een PVC buis ligt het veel rechter / strakker dan los.Brouwereint schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:38:
Ik heb mijn panelen op plat dak staan. Is het verstandig om de Q-cable (die niet in de schaduw van een zonnepaneel ligt, dus open en bloot) in een (witte kabel) goot te leggen, zodat ie beschermd is tegen zonlicht.
Dit ivm veroudering van de kabel door zonlicht en temperatuur ?
Of is dit niet nodig.
Ik heb mijn Q-cable verlengt met 2x2,5m2 neopreen kabel die UV bestendig zou moeten zijn. Die kabel ligt over het (platte) dak en in de volle zon. Pas waar die neopreen kabel mijn huis in gaat ga ik via een lasdoos over naar 5x4mm2 YMVK.Dit ivm veroudering van de kabel door zonlicht en temperatuur ?
Het zou beter zijn als die neopreen kabel niet meteen op het platte dak ligt, wellicht dat ik daar een goot voor zou gebruiken met wat steunen er onder. Maar dat is meer voor bescherming tegen water dan dat ik me zorgen maak over zonlicht/UV.
Peet3kabo schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:12:
[...]
Kak, als ik dat eerder had geweten.......
Heb je meer info wat betreft tijden, locatie enz?
:fill(white):strip_exif()/f/image/96SpKWXvxaRz1jj6Y3clOB3f.png?f=user_large)
Ik hoop dat ze meer gaan vertellen. Ik heb afgelopen weekend hun online training, met positief resultaat, uitgevoerd inzake de batterijen. Waarschijnlijk weet ik het meeste al.WillemP22 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:40:
[...]
Ik was vorige week bij de roadshow in Utrecht…toen heb ik geen nieuwsgehoord wat nog niet in TS staat. Voor mij was nieuw dat de batterij draadloos communiceerd met een comm. module dit in de usb van de Gateway kan.
Maarrrr…misschien vertellen ze in Heereveen wel iets meer.
Ik heb een vraag voor de technische mensen. Ik heb op dit moment 10 zonnepanelen op het dak liggen van Hyundai de HiE-S405VG. Nu is mijn vraag welke micro omvormers zouden jullie mij geadviseerd hebben? Ik zie dat ik met mijn IQ7+ omvormers namelijk van 11.45 - 14.45 getopt wordt op een maximaal piek vermogen van 3,0 kW. Terwijl mijn systeem richting de 4,0 kW zou moeten gaan.
Ik begrijp dat de IQ7+ een maximale doorvoer heeft van 295W en de IQ7A 340W, dit is een verschil van 45W met 10 panelen is dit dus 450W per uur. Ik ben benieuwd naar jullie advies. Alvast bedankt.
Je zit rond het kantelpunt, maar we praten over tientjeswerk over de levensduur. IQ7A micro's zijn ook duurder.rob01786 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:00:
Hallo lezers,
Ik heb een vraag voor de technische mensen. Ik heb op dit moment 10 zonnepanelen op het dak liggen van Hyundai de HiE-S405VG. Nu is mijn vraag welke micro omvormers zouden jullie mij geadviseerd hebben? Ik zie dat ik met mijn IQ7+ omvormers namelijk van 11.45 - 14.45 getopt wordt op een maximaal piek vermogen van 3,0 kW. Terwijl mijn systeem richting de 4,0 kW zou moeten gaan.
Ik begrijp dat de IQ7+ een maximale doorvoer heeft van 295W en de IQ7A 340W, dit is een verschil van 45W met 10 panelen is dit dus 450W per uur. Ik ben benieuwd naar jullie advies. Alvast bedankt.
Ik denk niet dat je hier 3 uur maal 450 W = 1,350 kWh misgelopen bent, maar aanzienlijk minder. Je krijgt ook degradatie van je panelen over de levensduur, waardoor op termijn de IQ7+ niet/nauwelijks aftopt. Voor zowel IQ7+ als IQ7A valt wat te zeggen. Het ligt ook aan de oriëntatie. Bij mooie zuidligging zonder schaduw zou IQ7A mogelijk iets gunstiger zijn. Bij oost-west zou IQ7A te duur zijn. Zoveel factoren voor de laatste tientjes....
Edit:
Je kan het ook anders bekijken: 99,9% van de tijd zijn je micro's overbemeten, 0,1% van de tijd zijn je zonnepanelen overbemeten.
[ Voor 5% gewijzigd door nietwijk op 12-04-2023 16:16 ]
Mooie panelen, ik heb de 400 versie, ik heb deze met de IQ7+. Nu topt het soms wat af, hoog zomer zal het meevallen als de panelen warmer zijn.rob01786 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:00:
Hallo lezers,
[ Voor 10% gewijzigd door Alexander006 op 12-04-2023 17:09 ]
Ik ben ook Anno007
Hangt ook van de hellingshoek van je panelen af, maar als het een nieuwe installatie zou zijn dan zou ik op dit moment IQ8M adviseren, maar IQ7+ en IQ7A kan ook.rob01786 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:00:
Hallo lezers,
Je zal nu met IQ7A wel iets meer opwekken maar als het straks warmer is dan kom je denk ik niet veel hoger dan 320 W. En dan is het maar de vraag of dat de extra investering waard is.
Ik heb zelf sinds kort 410Wp panelen met IQ7+ en die zie ik ook tussen 12:00 en 14:00 uur een klein beetje aftoppen, maar die van mij liggen onder een hellingshoek van 15 graden.
Als de zon hoger komt te staan zal de instraling hoger worden, maar de temperatuur ook dus dat houdt elkaar (hopelijk) een beetje in evenwicht.
20xLongi 410Wp, IQ7+
De verbinding van je envoy met de servers, daar kan de installateur inderdaad niet zo veel aan doen, dat hangt meer af van de stabiliteit van je internet verbinding.Alexander006 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:07:
Hallo allemaal, nou het is volledig geescaleerd met solarconcept. er waren een anatal problemen waaronder de meterkast die ze niet goed hadden gedaan en daarnaast een te dunne kabel, deze 2 problemen zijn na lang aandringen van ons wel opgelost. Nu het laatste en blijkbaar dusdanig moeilijk probleem dat solarconcept het volledig op mij afschuift. De envoy metered maakt erg slecht contact met de servers van enphase. De afgelopen 2 weken ben dik druk bezig geweest om uit te zoeken of het probleem bij mij lag. Ik ben zelfs zo ver gegaan dat ik de envoy op een eigen vlan heb gezet en alles in de firewall open heb gegooid. Ik kwam zo ver dat hij ongeveer 2 peer per dan verbinding maakte met de server. En de netwerk check in de web interface geeft nadat ik dit allemaal gedaan had en een medewerker van enphase de gateway eruit en opnieuw aanmeldde alles op good. Maar de verbinding is nog steeds slecht. Nu willen ze niet meer en gaan ze beweren dat ze het systeem goed opgeleverd hadden en negeren al mijn mails met screenshots. Ze zijn nu zo kwaad, denk ik daar dat ze alles nu stoppen en hun geld willen, alleen ik kan niet betalen voor een (nog) niet werkend systeem, daarnaast gaat de panelen veel aan en uit, dit kost mij veel opbrengst. Ik ben radeloos en weet totaal niet meer waar ze het moeten zoeken, mogelijk is er otch nog iets mis met de kabels. Mijn envoy kan dde envoy van de buren detecteren. en ik kan zo nog wel even doorgaan, ik heb alles vastgelegd en nu gaan ze deze smeerlapperij uithalen. Zo zal het nooit meer goed werken.
Je zou echter niet de Envoy van je buren moeten kunnen zien, zijn er ferriet kernen geïnstalleerd?
Weet je waarom de panelen uit gaan? Is dit doordat de netspanning te hoog wordt of denk dat dat door de communicatie problemen komt? Gebruik je IQ7 of IQ8 omvormers?
20xLongi 410Wp, IQ7+
Heb je wat foto's van de installatie in de meterkast en van de Envoy (clos-up). UTP kabel van de Envoy vervangen? Al via Wifi geprobeerd? Via hotspot met telefoon verbonden werkt wel? Zitten er ferrietkernen om de fasekabels (om de neutraal hoeft geen spoel)?Alexander006 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:07:
Hallo allemaal, nou het is volledig geescaleerd met solarconcept. er waren een anatal problemen waaronder de meterkast die ze niet goed hadden gedaan en daarnaast een te dunne kabel, deze 2 problemen zijn na lang aandringen van ons wel opgelost. Nu het laatste en blijkbaar dusdanig moeilijk probleem dat solarconcept het volledig op mij afschuift. De envoy metered maakt erg slecht contact met de servers van enphase. De afgelopen 2 weken ben dik druk bezig geweest om uit te zoeken of het probleem bij mij lag. Ik ben zelfs zo ver gegaan dat ik de envoy op een eigen vlan heb gezet en alles in de firewall open heb gegooid. Ik kwam zo ver dat hij ongeveer 2 peer per dan verbinding maakte met de server. En de netwerk check in de web interface geeft nadat ik dit allemaal gedaan had en een medewerker van enphase de gateway eruit en opnieuw aanmeldde alles op good. Maar de verbinding is nog steeds slecht. Nu willen ze niet meer en gaan ze beweren dat ze het systeem goed opgeleverd hadden en negeren al mijn mails met screenshots. Ze zijn nu zo kwaad, denk ik daar dat ze alles nu stoppen en hun geld willen, alleen ik kan niet betalen voor een (nog) niet werkend systeem, daarnaast gaat de panelen veel aan en uit, dit kost mij veel opbrengst. Ik ben radeloos en weet totaal niet meer waar ze het moeten zoeken, mogelijk is er otch nog iets mis met de kabels. Mijn envoy kan dde envoy van de buren detecteren. en ik kan zo nog wel even doorgaan, ik heb alles vastgelegd en nu gaan ze deze smeerlapperij uithalen. Zo zal het nooit meer goed werken.
Mijn internet verbinding is uitmuntend, ik heb tientallen apparaten al jaren draaien en nooit internet problemen gehad. Alleen de envoy zegt dat hij internet problemen heeft.JMSL2022 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:46:
[...]
De verbinding van je envoy met de servers, daar kan de installateur inderdaad niet zo veel aan doen, dat hangt meer af van de stabiliteit van je internet verbinding.
Je zou echter niet de Envoy van je buren moeten kunnen zien, zijn er ferriet kernen geïnstalleerd?
Weet je waarom de panelen uit gaan? Is dit doordat de netspanning te hoog wordt of denk dat dat door de communicatie problemen komt? Gebruik je IQ7 of IQ8 omvormers?
Jep, solar concept heeft de ringen geïnstalleerd.
Nou ik heb dus ook gedacht aan de netspanning en dit ben ik gaan uitzoeken volgens alle meters die ik heb komt de netspanning niet boven de 240 uit op l1, l2 en 3 liggen lager, maar ik kan wel een screenshot van grafana hier plaatsen straks.
Ik ben ook Anno007
Nee echt, ik kan jullie garanderen dat de envoy toegang heeft tot internet, zelfs de netwerk check in de webinterface geeft good aan. Pingen werkt ook overal naartoe. Als ik de hotspot aanzet dan kan ik prima verbinding maken en na wat (magisch) poef paf heeft de envoy weer verbinding volgens enlighten en dan x tijd later is het weer weg, en dan x tijd later weer verbonden etc. Wifi gebruik ik niet voor dit soort apparatuur.DjVe schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:59:
[...]
Heb je wat foto's van de installatie in de meterkast en van de Envoy (clos-up). UTP kabel van de Envoy vervangen? Al via Wifi geprobeerd? Via hotspot met telefoon verbonden werkt wel? Zitten er ferrietkernen om de fasekabels (om de neutraal hoeft geen spoel)?
Ik ben ook Anno007
Ze kunnen dus niet op één string. Enphase adviseert zelfs om geen systemen te mixen. Of IQ7 serie of IQ8 serie. Beide series gelijktijdig kunnen wel werken, mits twee keer een Envoy maar dit gaat niet optimaal samenwerken met eventuele Enphase batterijen.phYzar schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:44:
Ze kunnen wel samen op 1 'string'. Het probleem is dat ze niet beide tegen dezelfde envoy/iq-gateway kunnen praten. Als je dus de envoy-functionaliteit niet gebruikt dan moet je alleen tijdens de installatie ff hannesen om alleen de iq8's actief te hebben (/apart te zetten) zodat je netprofielen kunt inladen. Daarna kunnen ze uitstekend hun prik op dezelfde kabel/groep invoeden.
Erg raar dit, want het is algemeen zo dat wifi minder stabiel is dan lan, maar prima doe het welEddie_ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:42:
@Alexander006 Toch even wifi proberen. Al is het maar tijdelijk. Even kijken of daarmee wel een stabiele verbinding gemaakt kan worden. Indien wel zal de lan poort van je envoy niet goed zijn. Indien via wifi nog steeds zo slechte verbinding: andere envoy proberen.

Ik was het beu dus had ik de stroom ervan af gehaald en later er maar weer eens op en de gateway heeft zich weer gemeld, zie,
:strip_exif()/f/image/aCJXgyTEiW2R2NKhsUzVt8q2.jpg?f=fotoalbum_large)
En nog even de beloofde netspanning vanuit grafana tijdens zo'n aan uit moment
:strip_exif()/f/image/dFVuJR7DCqhsV4x4XIvGGhm7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 44% gewijzigd door Alexander006 op 12-04-2023 19:40 ]
Ik ben ook Anno007
Dit topic is gesloten.
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica