Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.769 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
Koekerwauz_NL schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:54:
Raar,

De Metered is via Ethernet verbonden maar krijg deze melding.
[Afbeelding]

De productie van de omvormers:
[Afbeelding]
Volgens mij doen ze ~ 240W max, dus dat zou dan jou maximum van 4800W wel verklaren.
Edit: oh nee, ik snap het niet. Ik zie op internet die 240 langskomen, maar de specs zeggen 315W.
Is die 250W echt het maximum op een dag?

[ Voor 8% gewijzigd door RobWest op 04-04-2023 16:17 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 23:45

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

RobWest schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:05:
[...]

Volgens mij doen ze ~ 240W max, dus dat zou dan jou maximum van 4800W wel verklaren.
Edit: oh nee, ik snap het niet. Ik zie op internet die 240 langskomen, maar de specs zeggen 315W.
Is die 250W echt het maximum op een dag?
Ja dat is wat de panelen in opwekken rond de 265 Watt in een uur x18 panelen is de max ouput van 4800Watt in een uur.
Mijn vraag is dan is de IQ7X wel de geschikte omvormer? Had dat niet een IQ7+ moeten zijn?

Crosshair V, FX-6200, HD 6970, Corsair sizzle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Koekerwauz_NL schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:23:
[...]

Ja dat is wat de panelen in opwekken rond de 265 Watt in een uur x18 panelen is de max ouput van 4800Watt in een uur.
Mijn vraag is dan is de IQ7X wel de geschikte omvormer? Had dat niet een IQ7+ moeten zijn?
Dan moet je ook even de specs van je panelen hier neerzetten.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Ik kom er even niet uit, misschien kan iemand vertellen of ik iets over het hoofd heb gezien.

Vandaag heb ik de Envoy S Metered aangesloten met de 3 productie en 3 consumptie spoelen. Er is nog geen relais of micro omvormer aangesloten.

Ik zou zeggen dat ik in deze situatie de consumptiekant wel uit zou kunnen lezen, echter blijft er een negatief getal staan en een foutmelding in enlighten. De pijlen van de spoelen (tussen enexis meter en hoofdschakelaar) wijzen naar de hoofdschakelaar en in de enlighten manager is de verbruiksmeter ingeschakeld.

Uiteraard is alles al een keer spanningsloos geweest en heb ik heel kort de spoelen 1 voor 1 omgedraaid en weer recht gezet, echter heeft dat niet tot de oplossing geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
MarkyB schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:27:
Ik kom er even niet uit, misschien kan iemand vertellen of ik iets over het hoofd heb gezien.

Vandaag heb ik de Envoy S Metered aangesloten met de 3 productie en 3 consumptie spoelen. Er is nog geen relais of micro omvormer aangesloten.

Ik zou zeggen dat ik in deze situatie de consumptiekant wel uit zou kunnen lezen, echter blijft er een negatief getal staan en een foutmelding in enlighten. De pijlen van de spoelen (tussen enexis meter en hoofdschakelaar) wijzen naar de hoofdschakelaar en in de enlighten manager is de verbruiksmeter ingeschakeld.

Uiteraard is alles al een keer spanningsloos geweest en heb ik heel kort de spoelen 1 voor 1 omgedraaid en weer recht gezet, echter heeft dat niet tot de oplossing geleid.
Als je consumptie CT-spoelen naar je hoofdschakelaar wijzen dan wijzen ze naar 'buiten', ze moeten naar binnen wijzen, naar je meterkast.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

RobWest schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:30:
[...]

Als je consumptie CT-spoelen naar je hoofdschakelaar wijzen dan wijzen ze naar 'buiten', ze moeten naar binnen wijzen, naar je meterkast.
Ze zitten tussen de Enexis meter en de hoofdschakelaar, dan wijzen de pijlen toch naar de groepenkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
MarkyB schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:31:
[...]

Ze zitten tussen de Enexis meter en de hoofdschakelaar, dan wijzen de pijlen toch naar de groepenkast?
Ok, ja dan wel. Meestal doe je niks voor je hoofdchakelaar, maar zit al ons getweak erna.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-08 21:10
Afgelopen dagen weer een beetje ingelezen wat er gepost is, zie ik toevallig dat er een hele google sheet is gemaakt. Super nice! Heb mijn waardes nog even ingevuld, het is hier wel als eens besproken maar mijn panelen hebben een vmp van 30.52 en de IQ8M heeft minimaal een mpp van 30 nodig (ook volgens de sheet). toch staat er een kruisje. Ik zie dat deze waardes berekend worden doormiddel van de minimale en maximale vmmp van de panelen doormiddel van de T/Voc.

In dit geval komt er een minimale Vmpp van 27,89 en een maximale vamp van 32,40 uit. Wat voor problemen zou dit kunnen geven? Of interpreteer ik dit een beetje verkeerd? Als opmerking staat er dat de efficiëntie wellicht niet gehaald word maar wat betekend dit in werkelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

RobWest schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:26:
[...]

Dan moet je ook even de specs van je panelen hier neerzetten.
Trina Solar TSM-DE17M(II) 450Wp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYjy5rThT6bcj8Y8ten4OeYRf98=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VAQGbFezVrnqGthHgcGnTU31.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-09 10:01
Koekerwauz_NL schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:53:
[...]

Mag ik vragen wat je opwekt in 1 uur (zoals ik in mijn post heb gedaan)
Jij wekt beduidend meer op met ongeveer hetzelfde Wp vermogen van de installatie.
Daarnaast heb je een iets minder gunstige hellingshoek van 15 graden vs. mijn 27 graden.
Dit zou voor mij een bevestiging zijn dat de IQ7X die ik heb minder past bij de panelen die ik heb.

Alvast bedankt.
Als ik kijk in de periode rond de middag dan staan omvormers totaal 5,9 of 6kW te leveren, dat komt overeen met het piekvermogen van 295 W per omvormer. Per uur is dat dus 6kWh.

Gevoelsmatig denk ik dat de IQ7A voor jouw installatie beter geschikt was geweest. De IQ7X heeft panelen nodig in de range van 53-64V. Jouw panelen zitten daar echt wel een stuk onder.
Heb je de installatie al lang?

[ Voor 15% gewijzigd door JMSL2022 op 04-04-2023 18:10 ]

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyja19
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-05-2023
Bedankt Jeroen, Eamesz, Panzer_V, JMSL2022 en ArieL!
Heel duidelijke en volledige uitleg, daar zijn we heel goed mee geholpen!
Als de doorsnee installateur (of toch die van ons) er al half zo veel van wist als jullie... zouden er veel minder onduidelijkheden en gepruts zijn... !

Voor wie mijn vragen volgde omtrent onze Envoy S-metered, de (verkeerd aangesloten?) CT-spoelen en het delta grid:
freyja19 schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:14:
[...]

Nee hoor, dat denken wij namelijk ook...
Ik ben de Belgische met het delta grid (3x 230V zonder N, dit zou typisch zijn voor België, sommige delen van Frankrijk, en Noorwegen... misschien ook nog wel elders hoor), ik stelde er enkele dagen geleden een vraag over en kwam ook nog terug op jouw reactie (bedankt!), maar dat is wellicht verloren gegaan in de drukte ;-)
Onze "Consumed" gaat inderdaad schijnbaar omhoog met de productie...klopt dus totaal niet. Aan het eind van de dag is onze (nog eventjes analoge) meter wel ongeveer teruggedraaid met wat er aan "Consumed" gemeten is. We vermoeden dus dat de "consumed" eigenlijk onze teruglevering aan het net is, en de "export" ons verbruik weergeeft (als we een toestel aanzetten, zien we dit ook zo terug in de live status: dan gaat de export paradoxaal omhoog in de app), maar tegelijk lijkt het ook ingewikkelder dan dat want 's nachts en in de vroege voormiddag klopt dit niet altijd met wat we zien... Het lijkt of de polariteit soms omdraait...
Ik had zaterdag een antwoordje van de helpdesk van Enphase zelf, maar sindsdien helaas radiostilte...
Ik kreeg vandaag het volgende antwoord van de helpdesk:
"Gateway heeft een nulleider nodig om te werken. Als er geen nulleider beschikbaar is, kan de installateur een valse nulleider maken met een nulleider.

Wat betreft de CT, ik zie dat de verbruikswaarden af en toe negatief worden. Als de installateur het bijgevoegde bestand doorneemt en de bedrading en configuraties controleert. Hij zal het probleem gemakkelijk kunnen oplossen.

Als hij toch hulp nodig heeft, kan hij ons bellen op de hulplijn, een agent kan hem helpen na het zien van de live metingen ter plaatse. +32 (0)25885469 (9 am to 5 pm / Monday to Friday)."

Ik vermoed dat er een typo in is geslopen, en dat er bedoeld wordt dat er een valse nulleider kan gemaakt worden van een transformator... Ik vind namelijk onderstaand document terug via google:
https://docplayer.nl/1258...ulgeleider-n-creeren.html

Zou dat kunnen kloppen? Denken jullie dat dit ons probleem zal oplossen?
En denken jullie dat dit iets is dat veel moeite (en geld) kost aan een installateur? We willen de informatie namelijk aan hun doorgeven, maar we verwachten enige tegenstand en ogengerol, dus we willen goed voorbereid zijn....
Het document dat erbij zat is trouwens CT_101, ik weet niet of ik het hier kan uploaden of dat dit nuttig kan zijn voor iemand anders?

Ter illustratie ook nog even onze grafiek van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6NNYQbWVRxK4ADhfWrOjb890ng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZhFFP9vGtoKYE1J6pno8MOc.jpg?f=fotoalbum_large
Consumed gaat dus omhoog met de opbrengst en geeft vermoedelijk (het grootste deel van) onze teruglevering weer.
Export wordt berekend (?) als produced - consumed, en geeft dus in werkelijkheid een schatting van ons verbruik weer (is wel een overschatting, aangezien er o.i. iets ontbreekt, een deel van de stromen worden niet gemeten, vermoedelijk omdat er maar 5 ipv 6 spoelen werden geïnstalleerd).
Import blijft op 0 staan, behalve in het weekend, toen hadden we 0,6kWh import...

[ Voor 15% gewijzigd door freyja19 op 04-04-2023 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-09 17:54
Ok, zoals beloofd hier even een opbrengst shotje van mijn situatie :

Trina 405W panelen
IQ7A
ligging 135°
dakhoek 35°

(omdat IQ7+ te lang zou duren, en de IQ7A direkt leverbaar was dus vette opbrengst vs goedkopere IQ7+)

Dit was niet zo'n breed gedragen "zon" dag hier NO Groningen dus de peakshaving was niet zo breed.
Gisteren was dit een breder gebied, echt een heel vlak stuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7CNfq2xnc2bzb-rqNaFTbfKu0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bg1Jc8eAhYFsl8j0sgt9oOGe.jpg?f=fotoalbum_large

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Nu ff ophouden met grafiekjes kijken. Enphase kan het niet meer aan? :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0BZuGpW0xgLJpTPD87dq3eE_r8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y8BnCbSi92IfrfOA4sH5OLAV.png?f=fotoalbum_large

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:41
@freyja19 een nul maken met een 3-fase transformator voor de envoy is zeker mogelijk. Heb ik ook wel eens gedaan bij een machine. Wat je kan moet doen is een 3-fase ster trafo aansluiten, je hoeft hem denk ik niet eens te belasten, en dan kun je de nul daarvan gebruiken. Ik denk dat een meettrafo wel voldoet. Of 3 dezelfde 1-fase trafos in ster. Scheiden hoeft niet, kan wel, maar dan moet je ergens in de envoy kunnen instellen wat voor een trafo het is, kan dat?

Weten installateurs in belgie niet hoe ze dit moeten aanpakken dan?

Als je zo’n trafo zoekt stuur even een dm.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 04-04-2023 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:50
freyja19 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:58:
Het document dat erbij zat is trouwens CT_101, ik weet niet of ik het hier kan uploaden of dat dit nuttig kan zijn voor iemand anders?
Bedoel je deze?
https://enphase.com/nl-nl...nstallatie-beste-praktijk
Die staat namelijk in de documenten post (tweede post van dit topic na de TS) :)

[ Voor 8% gewijzigd door Pazo op 04-04-2023 20:42 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Koekerwauz_NL De IQ7 en IQ7X zijn echt de enige omvormers die voor jouw Trinasolar 450Wp TSM-DE17M(II) expliciet ongeschikt zijn. Dat geeft zelfs de calculator van enphase zelf al aan. Hoe is dat nu tot stand gekomen??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mflr31cnVKZ7baomvoJb7hXw44U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2mAxyRqXteGbyfqFIudDzz7l.png?f=fotoalbum_large

De IQ7X begrenst DC stroom op 6.5A, dat houdt in maximaal 250 W als ze werken.
Je hebt nu niet eens garantie want je gaat over de Isc rating heen. :+

Als ik het in mijn sheet invul krijg ik voor vrijwel alle andere omvormers groene vinkjes. Klein beetje DC current limit op de A, maar dat is te verwaarlozen. (de x staat er in niet)

[ Voor 31% gewijzigd door jeroen3 op 04-04-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyja19
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-05-2023
jeroen3 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:50:
@freyja19 een nul maken met een 3-fase transformator voor de envoy is zeker mogelijk. Heb ik ook wel eens gedaan bij een machine. Wat je kan moet doen is een 3-fase ster trafo aansluiten, je hoeft hem denk ik niet eens te belasten, en dan kun je de nul daarvan gebruiken. Ik denk dat een meettrafo wel voldoet. Of 3 dezelfde 1-fase trafos in ster. Scheiden hoeft niet, kan wel, maar dan moet je ergens in de envoy kunnen instellen wat voor een trafo het is, kan dat?
Dat klinkt hoopgevend :fingers crossed:
Nu hopen dat ze de kennis om zoiets te maken ook hebben bij onze installateur, of de moeite willen doen om met Enphase te bellen.

Zou je me eventueel een voorbeeld van zo'n transformator kunnen doorsturen? Aan wat voor prijsklasse moeten we hiervoor denken?
Weten installateurs in belgie niet hoe ze dit moeten aanpakken dan?
Daar lijkt het wel op :-/
De onze weet het in elk geval niet, anders had hij het wel gedaan van de eerste keer vermoed ik? We vermoeden eigenlijk dat dit de reden is dat ze eerst helemaal geen CT-spoelen hadden geplaatst... lekker makkelijk zo....
Maar ons dan wel een envoy s-metered aanrekenen én de verkoper verzekerde ons destijds nadrukkelijk dat we alles (niet alleen productie, maar ook verbruik en injectie) zouden kunnen monitoren, terwijl hij wist dat we een 3x230 net zonder N hebben. Er is nooit over gerept geweest dat dit niet zou lukken.
Achteraf vond ik één melding daarover in een webshop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3SUTYmOAt3ILMaZ1GlUtpGi3Qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzpfVbTXt7CLytnvYqVKg1f7.jpg?f=fotoalbum_large

Nogmaals heel erg bedankt voor alle hulp hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ik heb de TS geüpdatet met de nieuwe IQ8 serie gegevens, en ook de links naar alle documentatie mbt de IQ8 aangepast / toegevoegd. De vorige gegevens waren nog gebaseerd op de Amerikaanse gegevens.
freyja19 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:26:
Maar ons dan wel een envoy s-metered aanrekenen én de verkoper verzekerde ons destijds nadrukkelijk dat we alles (niet alleen productie, maar ook verbruik en injectie) zouden kunnen monitoren, terwijl hij wist dat we een 3x230 net zonder N hebben. Er is nooit over gerept geweest dat dit niet zou lukken.
Achteraf vond ik één melding daarover in een webshop:
[Afbeelding]
Belangrijke informatie; ik zal het opnemen in de TS in het stukje over de Envoy / IQ Gateway.

[ Voor 67% gewijzigd door Pazo op 04-04-2023 22:34 ]

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:22

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Even een zonnepanelen checkvraag.

Heb 11 panelen die max 370w doen (Solar Fabrik Mono S3 370 W half cut. Ruim 4000 w opbrengst dus in theorie.
Deze week is het goed zonnig en lees ik op m'n meters dat ik max 3200 watt opbrengst heb.

Nu ga ik dus verder zoeken en zie ik dat de Enphase IQ7+omvormers max 295 watt opbrengst hebben, wat dus de 3245w verklaard.

ik snap best dat er verschil kan zitten in hoek van het dak en ligging, maar het viel gewoon op dat de opbrengst een paar uur lang op 3245 bleef "hangen", dacht even dat het aan m'n Toon lag.

Is dit gewoon wat het is of heb ik de verkeerde omvormers bij m'n setup gekregen. Zo ja, welke zou ik eigenlijk gehad moeten hebben?

30 dagen EvE online trial

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
@Lange_Slurf Deze vraag komt iedere 2-3 pagina's wel voorbij :)
IQ7+ is prima met 370w panelen.
Ja, het topt nu iets af, want momenteel lekker koud en volop zon; ideale omstandigheden. Richting de zomer met hogere temperaturen zullen ze minder gaan aftoppen omdat ze warmer worden.

Meer info: lees de laatste 3-4 pagina's eens terug en check ook eens FAQ vraag 1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobWest
@Lange_Slurf Speel ook maar eens met de site van ThomasBerger.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:22

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

@Pazo en Robwest, tnx
Ik ben een stuk wijzer geworden, blijkt dat de extra wp's niet afwegen tegen de prijs van andere omvormers.

Het gevoel was gewoon wat vreemd.
Kan nog wel de vraag bij de installateur leggen, pv installatie is op 20 december '22 geplaatst

[ Voor 34% gewijzigd door Lange_Slurf op 05-04-2023 00:10 ]

30 dagen EvE online trial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

jeroen3 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:45:
@Koekerwauz_NL De IQ7 en IQ7X zijn echt de enige omvormers die voor jouw Trinasolar 450Wp TSM-DE17M(II) expliciet ongeschikt zijn. Dat geeft zelfs de calculator van enphase zelf al aan. Hoe is dat nu tot stand gekomen??
[Afbeelding]

De IQ7X begrenst DC stroom op 6.5A, dat houdt in maximaal 250 W als ze werken.
Je hebt nu niet eens garantie want je gaat over de Isc rating heen. :+

Als ik het in mijn sheet invul krijg ik voor vrijwel alle andere omvormers groene vinkjes. Klein beetje DC current limit op de A, maar dat is te verwaarlozen. (de x staat er in niet)
Dank voor je antwoord.
Tja, je geeft opdracht aan een bedrijf dat PV installaties monteert en ga er vanuit dat ze weten wat ze doen.
Installatie is in juli 2021 geplaatst.
Ik moet het gesprek maar eens aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@freyja19 Ik denk aan zoiets*, maar dat moet wel in een kastje. En je hebt natuurlijk wat verlies.
Maar wellicht heeft enphase zelf wel een beter idee?

Het goedkoopste is de metered functie niet gebruiken en korting vragen.

Vergeet, als je dit laat maken, het niet te documenteren waarom dit zo zit. Want ik zie hier al een topic komen "Vreemd kastje in de meterkast?" Haha.

*TTF DTE 100/230

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 16:28
Ben wel benieuwd of er in de toekomst een mogelijkheid komt om IQ7 en IQ8 te combineren op 1 systeem.

Ik weet dat het nu niet mogelijk is. Zou deze mogelijkheid er nog komen?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 14:40
@Burning_Tyre Met de kennis die ik nu heb gaan deze verschillende IQ's nooit samenwerken in één string. Uiteraard is het mogelijk om twee verschillende strings te hanteren met één string IQ8 en één string IQ7. Alleen heb je dan wel twee Envoy's nodig voor communictie.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25
Ze kunnen wel samen op 1 'string'. Het probleem is dat ze niet beide tegen dezelfde envoy/iq-gateway kunnen praten. Als je dus de envoy-functionaliteit niet gebruikt dan moet je alleen tijdens de installatie ff hannesen om alleen de iq8's actief te hebben (/apart te zetten) zodat je netprofielen kunt inladen. Daarna kunnen ze uitstekend hun prik op dezelfde kabel/groep invoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
Stel je voegt dan een extra Envoy toe om de IQ8's te kunnen monitoren op dezelfde string als de IQ7's.

Kunnen beide Envoys dan hetzelfde Q-relais gebruiken? Of is die ook extra nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
jeroen3 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:45:

Die calculator is niet een technisch model, maar een “verkoop het maar” model.

De panelen die ik heb (sunpower spr-p6-415 blk) kunnen op elke micro blijkbaar.

In de praktijk is dat ook niet waar, wat je ook al schreef in die post.
Als nu instalateurs gewoon die link gebruiken, dan krijg je allemaal vragen hier.
Ik snapte ook wel dat van een 410/415 wattpeak paneel ik nooit dat vermogen ga zien omdat de micros op 300, 330, 366 wattpeak gelimiteerd zijn. STC values haal je ook niet in de praktijk, maar NOCT dan wellicht wel.

De excel calculator hier lijkt me een stuk beter dan die van enphase. Zouden ze zelf niet zo iets kunnen maken ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25
Als je envoy-functionaliteit wilt gebruiken zul je ze apart moeten houden. Je zou kunnen gokken op het samen draaien van 2 envoys maar ik gok (aanname) dat dat tot allerlei conflicten lijdt (linescans etc kun je sowieso niet scheiden, ik weet niet of de communicatie ook verstoord of alleen incompatible is). Hetzelfde Q-relais kan niet, want die voeg je via Enlighten toe aan je systeem en dan zou je 1 serienummer in twee systemen opvoeren. (Zonder envoy kan hetzelfde Q-relais waarschijnlijk wel, omdat de 'domme' werking van de het relais puur op basis van netspanning is.) Dus IQ7 en IQ8 samen op 1 'string' alleen in een 'domme' setup. Als je volledige functionaliteit wilt is er geen andere optie dan alles van dezelfde generatie draaien of wachten (hopen) tot Enphase dit gaat ondersteunen in de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
@jacovn De tool van enphase checkt letterlijk alleen de maximum Voc en Isc en of dat binnen de absolute maximum ratings van de omvormer blijft. Als dit een kruis geeft is het dus niet compatibel. Dat je combinaties kan maken die slecht werken checkt deze tool niet, daarom ben ik die google sheet begonnen.
Deze calculator houdt alleen rekening met elektrische compatibiliteit voor garantiedoeleinden. Het houdt geen rekening met de geschiktheid van de module voor de toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
14A paneel op een micro die 10A aan kan is toch wel buiten algemene specificaties.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:42

dlenstra

....

Afgelopen vrijdag zijn er bij mijn vader 32 Sunpower P6 405 blk panelen gelegd. In de offerte werd gesproken over IQ7A micro's. Na installatie blijkt dat die er niet liggen, maar dat er gebruik is gemaakt van IQ8M micro's.
Gezien het lagere maximale uitgangsvermogen werd ik getriggerd om me toch een beetje in deze installatie te verdiepen.

Aan de hand van deze specsheet heb ik de calculator excel uit dit topic ingevuld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2T73DUSDlAwTlE4wmovhx7U1oU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SWZjSAT73xbfKejPyiuziDUP.jpg?f=user_large

Hieruit maak ik op dat de combinatie tussen deze panelen en de geoffreerde IQ7A eigenlijk niet een optimale geweest is. De IQ8M lijkt een stuk beter, maar ook niet optimaal.
Is mijn idee juist of kijk ik hier raar tegenaan.
En is het reëel de installateur aan te spreken op het gebruik van andere micro's? De IQ8M lijkt een stukje voordeliger geprijsd te zijn, dan de IQ7A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR1965
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 27-07 14:45
Geachte kenners, sorry dat ik hier zo met de deur in huis val. Me geregistreerd om mijn vraag te kunnen stellen. Mijn naam is Denis en ben 58 jaar oud.

Heel kort: verleden jaar augustus 30 stuks 365W panelen met IQ7+ laten leggen tezamen met een Enpahse batterij (3 modules).

Werkt goed maar op zonnige dagen krijg ik foutmeldingen in de Enphase app dat de batterij niet rapporteert of dat er een defect is. Krijg dan melding dat ik installateur of Enpahse moet bellen.

Niet sporadisch maar nagenoeg heel de dag door. Soms is de batterij "N/A" op de live , dan weer zowel live als bij de status.

Maar ook soms vallen er een aantal micro-omvormers uit.

Al tig keer installateur en Enphase gecontacteerd. Veel screenshots gestuurd maar gebeurt niets. Het is ook eigenlijk nooit 'kapot'. Op het einde van de dag heb ik een normale opbrengst en mijn batterij is mooi vol om verder stroom te hebben in de avond en nacht. Maar waarom doet die dat dagelijks vraag ik me af.

Een paar screenshots

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/As7yYmj.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mBfrF9O.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f00synh.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0aUaUTP.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
dlenstra schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:15:
Afgelopen vrijdag zijn er bij mijn vader 32 Sunpower P6 405 blk panelen gelegd. In de offerte werd gesproken over IQ7A micro's. Na installatie blijkt dat die er niet liggen, maar dat er gebruik is gemaakt van IQ8M micro's.
Gezien het lagere maximale uitgangsvermogen werd ik getriggerd om me toch een beetje in deze installatie te verdiepen.

Aan de hand van deze specsheet heb ik de calculator excel uit dit topic ingevuld.

[Afbeelding]

Hieruit maak ik op dat de combinatie tussen deze panelen en de geoffreerde IQ7A eigenlijk niet een optimale geweest is. De IQ8M lijkt een stuk beter, maar ook niet optimaal.
Is mijn idee juist of kijk ik hier raar tegenaan.
En is het reëel de installateur aan te spreken op het gebruik van andere micro's? De IQ8M lijkt een stukje voordeliger geprijsd te zijn, dan de IQ7A.
De IQ8MC is nog maar net een paar dagen geleden aangekondigd. Voor jouw panelen zijn de uiteindelijk gekozen IQ8M omvormers prima geschikt. Waarschijnlijk zijn de IQ8MC omvormers nog niet eens beschikbaar in Nederland, het verschil is minimaal met de IQ8M.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Mijn instalatier kon geen 8MC versies krijgen. Dan is de 8M de beste oplossing volgens mij.
Zou beter een 8MC of zelfs een 8HC kunnen nemen, maar die zijn er dus nog niet.

Het grote verschil is denk ik de 2A die hij (8M) meer kan hebben dan de IQ7A en de output dus i.p.v <300 dan 325 of 330 watt maximaal zou kunnen zijn.

Die supower panelen hebben en Vmpp spanning van 29,6 volt. Dat lijkt bij alle versies te kunnen.

Wees blij met de IQ8M omdat een limiet van 12A heeft en de IQ7A maar 10.2A heeft. Mijn panelen sunpower p6 410 panelen die nu maar bijna 300 watt max kunnen opleveren (10.2x29.9). De IQ8M zou met 12A x 29,6 tot zijn max moeten kunnen leveren wat dan 325/330 watt is.

Paneel zel wel nooit STC waardes halen, alhoewel ik ook sunpower 350 wattpeak panelen heb die ik op mijn solaredge systeem wel eens dicht bij de 350 heb zien leveren. Ze kunnen 5% meer vermogen hebben.

Ik ben er maar vanuit gegaan dat je met minder gunstige zon condities ook meer vermogen met oversized paneel opwekt, aftoppen en verlies hebben zit tussen je oren denk ik. Mijn solaredge systeem topt ook een beetje af paar keer per jaar. Alleen moeten instalateurs wel de juiste micro aan je verkopen.. en de kennis bij hun is blijkbaar ook niet altijd goed,

[ Voor 96% gewijzigd door jacovn op 05-04-2023 21:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
@DVR1965 Je bent volgens mij de eerste in dit topic die zich meldt die (3?) IQ Batterijen heeft. Dat komt omdat ze in NL tot voor kort nog niet verkrijgbaar waren. Ik vermoed dat je uit België komt? Want daar zijn ze al langer te koop. Anders ben je denk ik 1 van eerste Nederlanders die ze heeft. :)
Het lastige is dat er daarom hier nog totaal geen (praktijk) ervaring is met de IQ Batterij. Ik kan je dus helaas ook niet helpen. Je geeft al aan dat je zowel je installateur als Enphase benadert hebt. Ik denk dat het de enige manier is en dat je moet blijven pushen.

Wat je misschien nog zou kunnen doen is je Envoy lokaal benaderen, en dan kijken of je bij de foutmeldingen meer informatie kan vinden. Zie daarvoor het andere topic, [Enphase] Haal meer uit je Envoy!

[ Voor 6% gewijzigd door Pazo op 05-04-2023 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@DVR1965 Zijn er bij jou wel ferrietringen geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waps61
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19-09 16:01
Vraag voor de kenners;
Ik heb een 1-fase aansluiting op L3 (10x 400WP + 10x IQ8+) Als ik die wil verplaatsen naar L1 of L2, moet ik dan inde installer-app ook nog iets aanpassen of kan dat zonder aanpassing in de installer omgeving? Ik heb geen installer of DIY account (vooralsnog vanwege garantie condities)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat kan zonder aanpassingen in de configuratie.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR1965
@Pazo
Idd, ik woon in Vlaams-Brabant

@Eddie_
Geen idee. De firma is een Enphase platinum installer.
Ik weet ook niet wat dat is. Kan ik dat zelf ergens zien?

Update: ferrietring gegoogeld en net mail gestuurd naar installateur met vraag of ze dat hebben geplaatst.
Benieuwd...

[ Voor 26% gewijzigd door DVR1965 op 05-04-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@DVR1965 Als je de kap van de meterkast durft te halen dan moet je ze wel zien zitten. Indien niet geplaatst kan dat wel van invloed zijn op de PLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-09 18:24

DjVe

Hatsaflats!

DVR1965 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:06:
@Pazo
Idd, ik woon in Vlaams-Brabant

@Eddie_
Geen idee. De firma is een Enphase platinum installer.
Ik weet ook niet wat dat is. Kan ik dat zelf ergens zien?

Update: ferrietring gegoogeld en net mail gestuurd naar installateur met vraag of ze dat hebben geplaatst.
Benieuwd...
Vermoed dat de zigbee connectie tussen je IQbattery en de gateway niet voldoende is. Wat is de afstand tussen je de twee onderdelen? Is er gebruik gemaakt van een tussentijdse versterker?

Over de IQ8M: deze komt te vervallen en de IQ8MC neemt het over in het portfolio (niet geheel verwonderlijk). Betere MPP range en hogere input qua stroomsterkte :)

[ Voor 12% gewijzigd door DjVe op 06-04-2023 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR1965
DjVe schreef op donderdag 6 april 2023 @ 06:53:

Vermoed dat de zigbee connectie tussen je IQbattery en de gateway niet voldoende is. Wat is de afstand tussen je de twee onderdelen?
66cm van batterij uitgang naar plafond, 3 m tegen plafond naar kast, dan 210cm naar beneden achter kast naar envoy.

Is daar een versterker nodig?

Waarom doet het alleen zo op echt zonnige dagen met veel opbrengst? Vandaag denk ik dat er geen enkele storing gaat zijn

Foto van toen ze alles aan het installeren waren :
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eQakbwc.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door DVR1965 op 06-04-2023 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR1965
Eddie_ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 06:18:
@DVR1965 Als je de kap van de meterkast durft te halen dan moet je ze wel zien zitten. Indien niet geplaatst kan dat wel van invloed zijn op de PLC.
Als die in de buurt van mijn Envoy zouden moeten zitten dan heb ik ze niet denk ik, zitten wel 3 zwarte bakjes rond draden maar neem aan dat dat is om te meten:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X0hz3qP.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RgxY6jL.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BgcQqvy.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 13:47
@DVR1965 , zo te zien zitten er geen ferrietringen in. Laat die plaatsen. Dat komt de communicatie ten goede.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Ik zie op de laatste foto wel een ferrietring, net onder het q- relais. Wel veel wikkelingen maar kan niet goed zien of dit slechts één fase is of alle drie. Persoonlijk zou ik voor elke fase een eigen ferrietring gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Eddie_ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:03:
Ik zie op de laatste foto wel een ferrietring, net onder het q- relais. Wel veel wikkelingen maar kan niet goed zien of dit slechts één fase is of alle drie. Persoonlijk zou ik voor elke fase een eigen ferrietring gebruiken.
Verhip! Jij hebt goed gekeken. Daar hangt er idd eentje ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DVR1965
Eddie_ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:03:
Als je weet waar naar je moet kijken is het zoveel gemakkelijker.
Heb ze alle drie gevonden. Dus dat kan het niet zijn. Eentje zat verstopt achter relais. De andere helemaal rechts ergens achterin.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1RYqZJw.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kV1Cxax.jpg

Nog iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Kun je zien waar die ferrietkernen in het circuit zitten?

De data moet de Envoy wel kunnen bereiken, niet dat het (direct na je q-relay) al is weggefiltert voordat het je Envoy bereikt

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

DVR1965 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:16:
Geachte kenners, sorry dat ik hier zo met de deur in huis val. Me geregistreerd om mijn vraag te kunnen stellen. Mijn naam is Denis en ben 58 jaar oud.

Heel kort: verleden jaar augustus 30 stuks 365W panelen met IQ7+ laten leggen tezamen met een Enpahse batterij (3 modules).

Werkt goed maar op zonnige dagen krijg ik foutmeldingen in de Enphase app dat de batterij niet rapporteert of dat er een defect is. Krijg dan melding dat ik installateur of Enpahse moet bellen.

Niet sporadisch maar nagenoeg heel de dag door. Soms is de batterij "N/A" op de live , dan weer zowel live als bij de status.

Maar ook soms vallen er een aantal micro-omvormers uit.

Al tig keer installateur en Enphase gecontacteerd. Veel screenshots gestuurd maar gebeurt niets. Het is ook eigenlijk nooit 'kapot'. Op het einde van de dag heb ik een normale opbrengst en mijn batterij is mooi vol om verder stroom te hebben in de avond en nacht. Maar waarom doet die dat dagelijks vraag ik me af.

Een paar screenshots

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je even een PM gestuurd. Wellicht dat ik je verder op weg kan helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR1965
henkNL schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:09:
Kun je zien waar die ferrietkernen in het circuit zitten?

De data moet de Envoy wel kunnen bereiken, niet dat het (direct na je q-relay) al is weggefiltert voordat het je Envoy bereikt
Die ringen zitten vlak bij de Envoy. Ik durf daar niet zo achter te voelen. Maar het lijkt erg dicht bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@DVR1965 De eerste automaat, rechts naast het q-relais, daarvan zit aan de onderzijde eerst een dubbele Nul en daarna een dubbele Fase (vermoedelijk Fase1). Één daarvan gaat naar de tweede automaat. Maar die andere, die kun je redelijk goed volgen, loopt die door de onderste ferrietring heen? Ik kan dat net niet goed zien op de foto.

Is een Q-relais in België niet verplicht voor de panelen?

[ Voor 8% gewijzigd door Eddie_ op 06-04-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR1965
Eddie_ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:18:
@DVR1965 De eerste automaat, rechts naast het q-relais, daarvan zit aan de onderzijde eerst een dubbele Nul en daarna een dubbele Fase (vermoedelijk Fase1). Één daarvan gaat naar de tweede automaat. Maar die andere, die kun je redelijk goed volgen, loopt die door de onderste ferrietring heen? Ik kan dat net niet goed zien op de foto.

Is een Q-relais in België niet verplicht voor de panelen?
Ben even uitwaaien aan zee, begin volgende week neem ik meer foto's van die 2 automaten met hopelijk een duidelijk zicht naar die ringen.

Q-relais verplicht? Geen idee maar die heb ik toch, of is de mijne voor de batterij alleen?

Sorry , ik ben een noob. Ken er technisch niets van :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juno60
  • Laatst online: 07-05-2024
Met veel aandacht ben ik dit topic aan het doorspitten maar ik kon niet precies mijn situatie terug vinden.

Ik heb op mijn huidige woning al solaredge en dat gaat als een raket. Betere opbrengst als bij mijn moeder en een maat van mij met Enphase. Nu heb ik ruimte voor 12 tot 14 panelen misschien meer omdat een enkele 16 panelen aanbied. Voor de zekerheid houd ik even wat minder panelen aan. Voorkeur gaat uit naar SE. Nu heb ik 2 systemen welke volgens mij beter kunnen.

Systeem 1 SE5000 + 12x S500 + 10x ja solar 495wp + 2× ja solar 330wp

Systeem 2 SE5K + 14x S500b +14x Trina Solar 425 wp

Systeem 1 is 1 fase, en ik ga all electric. Dus ketel/ gas eruit en WP erin. Koken etc ook elektrisch. Dus ik heb een 3 fase aansluiting aangevraagd. Volgens mij is dit systeem wel redelijk in balans. Helemaal omdat ik schaduw krijg van de buren op de rood aangegeven panelen (Gele vlak is het extra verdiepingkje van de buren) de blauw aangegeven zijn 2 panelen op mijn hogere dakje. In dit systeem de 330Wp panelen.

Systeem 2, lijkt mij beter uitgelegd op de toekomst, ivm de 3 fase, maar ik maak mij zorgen over de 750 V welke de SE5K nodig heeft. Werkt dit systeem beter met de SE5k short string versie? Omdat ik sowieso schaduw van de buren krijg en panelen op 2 dakniveaus heb? Of voor de zekerheid maar micro omvormers nemen en voor lief nemen dat deze iets later opstarten in de schaduw?

Ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ig65j8lTs8F0DjzI_kpp445FA5w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bgLdRByMcBEyWt13t5ByeiGT.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik vrees dat je weinig SE expertise gaat vinden hier. Ik zou zeggen leg je vraag in een SE topic.

En de micro's van Enphase starten al heel vroeg op, laagste wat ik hier zie is een watt of 5 per paneel :') Als SE al lager gaat, dan zal dat te verwaarlozen zijn op je jaaropbrengst.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Burning_Tyre
Glashelder schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 07:47:
Ik vrees dat je weinig SE expertise gaat vinden hier. Ik zou zeggen leg je vraag in een SE topic.

En de micro's van Enphase starten al heel vroeg op, laagste wat ik hier zie is een watt of 5 per paneel :') Als SE al lager gaat, dan zal dat te verwaarlozen zijn op je jaaropbrengst.
Ik zie het zelfs bij 1W beginnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCCOZjeQrNv3iD0hsZm-Mrx3CeE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9g5pR7JwchUfBhhzHYgq05Ap.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik wil dit draadje niet vervuilen maar ik ervaar best wel wat problemen momenteel met SolarEdge en de S500B en S440 optimizers. Zelf heb ik ook SolarEdge (SE3500) met 14 * 275Wp welke het prima doet maar die gaan dit jaar vervangen worden door een Enphase systeem. Bij mij geen SolarEdge meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juno60
  • Laatst online: 07-05-2024
Glashelder schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 07:47:

ja het solar edge topic past beter excuus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Eddie_ schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:23:
Ik wil dit draadje niet vervuilen maar ik ervaar best wel wat problemen momenteel met SolarEdge en de S500B en S440 optimizers. Zelf heb ik ook SolarEdge (SE3500) met 14 * 275Wp welke het prima doet maar die gaan dit jaar vervangen worden door een Enphase systeem. Bij mij geen SolarEdge meer.
En dan heb je nog mazzel dat ze nog heel gebleven zijn, heb begrepen dat die optimizers een behoorlijke uitval hebben :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzoverschoor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 22:35
Ook ik heb met veel aandacht dit topic doorgelezen en gevolgd.

Mijn systeem:
- 25x 395Wp Canadian Solar
- 25x IQ8m
- Envoy S metered
- 6x CT-spoelen.

Nu wil ik naast mijn Enphase systeem ook een laadpaal plaatsen, welke de mogelijkheid heeft om 'alleen' Solar opbrengst te laden als ik dus meer opbrengt dan ik verbruik. B.v. de Ratio Solar.
Nu zie ik dat de meeste laadpalen, met deze optie, dan ook werken met CT-spoelen (ook de Ratio Solar).
Kan ik dan mijn huidige Enphase CT-spoelen afsplitsen (aftakken) of moet ik naast de huidige Enphase CT-Spoelen dan alsnog CT-Spoelen installeren voor de laadpaal?
Mijn beperking is de ruimte in de meterkast om de consumptie te meten bij de hoofdschakelaar.

Een andere optie zou een laadpaal kunnen die werkt op P1, b.v. de Easee, maar dan moet ik een goede P1 splitter vinden die zowel mijn Toon als de Easee van goede data kunnen voorzien, dit blijkt vaak niet te werken.
Iemand ervaring welke die graag wil delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 11:43
renzoverschoor schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:38:
dan moet ik een goede P1 splitter vinden die zowel mijn Toon als de Easee van goede data kunnen voorzien, dit blijkt vaak niet te werken.
Ik denk dat je met een actieve p1 splitter niet verkeerd zit, ik heb er zelf echter geen ervaring mee.

https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mijn schoonvader heeft een P1 splitter voor zijn laadpaal en dat werkt prima. Wat je in ieder geval niet moet doen is de draden van de CT spoelen gaan delen, dat gaat gegarandeerd niet goed. Dat worden dan extra spoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzoverschoor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 22:35
Bedankt voor jullie snelle reactie.

Als je de CT-spoelen niet kan/mag delen dan word het in iedergeval een laadpaal met P1 monitoring, want er is te weinig plaats om op de consumptie kant 2 CT's te plaatsen op elke fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMSL2022
renzoverschoor schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:09:
Bedankt voor jullie snelle reactie.

Als je de CT-spoelen niet kan/mag delen dan word het in iedergeval een laadpaal met P1 monitoring, want er is te weinig plaats om op de consumptie kant 2 CT's te plaatsen op elke fase.
Je hebt tegenwoordig ook hele kleine CT's, misschien is dat een optie, maar via de P1 poort is een mooiere oplossing als dat kan.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Thomasvt schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:04:
[...]

Ik denk dat je met een actieve p1 splitter niet verkeerd zit, ik heb er zelf echter geen ervaring mee.

Deze heb ik aan mijn meter hangen en dit werkt uitstekend bij mij. Wel met een eigen voeding uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waps61
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19-09 16:01
renzoverschoor schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:38:

Een andere optie zou een laadpaal kunnen die werkt op P1, b.v. de Easee, maar dan moet ik een goede P1 splitter vinden die zowel mijn Toon als de Easee van goede data kunnen voorzien, dit blijkt vaak niet te werken.
Ik gebruik een P1 splitter van 1 naar 2 die op 1 poort terug communiceert naar de leverancier en de andere poort gebruik ik voor P1 monitor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
DVR1965 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:03:
[...]

Ben even uitwaaien aan zee, begin volgende week neem ik meer foto's van die 2 automaten met hopelijk een duidelijk zicht naar die ringen.

Q-relais verplicht? Geen idee maar die heb ik toch, of is de mijne voor de batterij alleen?

Q-relais (in Nederland) voor de zonnepanelen en een Q-relais voor de batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ik heb een offerte gekregen voor een Enphase systeem, indien jullie deze willen beoordelen/meekijken, alvast bedankt voor de moeite! (Offerte 3)

Zonnepanelen offerte aanvragen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrIV
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:56
Goedendag,

Binnenkort worden bij mij zonnepanelen gelegd met de Enphase micro omvormers. Ik was in de veronderstelling dat ik straks per paneel de opbrengst kan bekijken via de app. Maar kan dit wel met de Enphase Envoy-S Standard gateway? Deze staat op de orderbevestiging namelijk.

Volgens deze informatie waarschijnlijk niet? En is deze gateway geschikt voor een toekomstige batterij?

[ Voor 5% gewijzigd door MrIV op 07-04-2023 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@MrIV dat kan gewoon met de Standard. Het verschil zit erin dat de Metered ook spoelen heeft die vanuit de meterkast kunnen meten. De Standard versie rapporteert alleen wat de micro’s zelf meten. De totaalrapportage van de Metered versie is preciezer dan die van de Standard. De Standard telt simpelweg de opbrengst van alle micro’s op, terwijl de Metered dus in de meterkast zelf meet.

Een Standard is niet geschikt voor de Enphase batterij.

[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 07-04-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrIV
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:56
Glashelder schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:03:
@MrIV dat kan gewoon met de Standard. Het verschil zit erin dat de Metered ook spoelen heeft die vanuit de meterkast kunnen meten. De Standard versie rapporteert alleen wat de micro’s zelf meten. De totaalrapportage van de Metered versie is preciezer dan die van de Standard. De Standard telt simpelweg de opbrengst van alle micro’s op, terwijl de Metered dus in de meterkast zelf meet.

Een Standard is niet geschikt voor de Enphase batterij.
Oh gelukkig dat scheelt. Dank je wel!

Afgaande van deze informatie zie ik inmiddels dat deze gateway niet geschikt is voor een mogelijke batterij in de toekomst. Eerst nog maar eens zien of batterijen gemeengoed worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Waarom zou je voor de IQ8+ gaan ipv de IQ7 serie?

In de offerte staat:
11x CSUN415-108M
11x Enphase IQ8+

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
DutchWing schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 22:01:
Waarom zou je voor de IQ8+ gaan ipv de IQ7 serie?

In de offerte staat:
11x CSUN415-108M
11x Enphase IQ8+
Toekomstgerichte? Waarom zou je een oudere versie nemen als er een nieuwere is voor ongeveer dezelfde prijs en de IQ8+ net iets betere specs heeft dan de IQ7+. Over de andere modellen staat al genoeg in het forum.

Simpel: als je een 400+Wp paneel hebt en de IQ8MC of AC varianten leverbaar zouden zijn, dan is dat meestal de beste keuze. Ergens staat er een spreadsheet die dat netjes betekent.

Ergens in de Enphase documentatie heb ik volgens mij gelezen dat de 8 serie sneller schakelt. Wat dan ook wezen moge.

[ Voor 8% gewijzigd door kdekker op 07-04-2023 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

kdekker schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 22:22:
[...]

Toekomstgerichte? Waarom zou je een oudere versie nemen als er een nieuwere is voor ongeveer dezelfde prijs en de IQ8+ net iets betere specs heeft dan de IQ7+. Over de andere modellen staat al genoeg in het forum.

Simpel: als je een 400+Wp paneel hebt en de IQ8MC of AC varianten leverbaar zouden zijn, dan is dat meestal de beste keuze. Ergens staat er een spreadsheet die dat netjes betekent.

Ergens in de Enphase documentatie heb ik volgens mij gelezen dat de 8 serie sneller schakelt. Wat dan ook wezen moge.
Ik kwam er inderdaad later pas achter dat ze dezelfde prijs hebben, dan maakt het natuurlijk weinig uit.

In hun offerte staat de IQ8+

Nog even meer offertes opvragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-08 08:41
Afgelopen maandag mijn eerste Enphase systeem geïnstalleerd bij mij thuis met IQ7+ micro's. Ging zonder problemen.
Vandaag een systeem geïnstalleerd met IQ8+ micro's bij mijn ouders en die rapporteren niet aan de gateway.

Nu staat in de bovenbalk van Enlighten het volgende: "IQ8 micro-omvormers vereisen een verplichte IQ Gateway (Envoy) software-update om stroom te kunnen produceren. Werk de software op locatie bij met behulp van de Installer Toolkit-app. Tijdens de update moet je je telefoon binnen 3-5 meter van de IQ gateway houden om verbonden te blijven via de AP-modus. De software-update kan tot 30 minuten duren"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iU3Ri7yUrvrWMNNLHgTril_8TeE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/faEgrq6FjcZRFMPu5QMvUFu7.png?f=fotoalbum_large

Moet dat met de app, of kan het ook vanuit Enlighten? Ik heb vanuit Enlighten geprobeerd een update uit te voeren, maar die optie staat er niet bij.

Ik kan namelijk niet inloggen in de installer Toolkit app. Mijn installateursaccount wordt niet herkend. Moet hier een separaat wachtwoord voor aangemaakt worden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mycm__Zf0SnhQBiCeYJMiFkezwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l04lz3vuKqclFRDFbSe1C4WQ.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT: De gateway zit op een wandcontactdoos in de meterkast aangesloten op dezelfde fase als de zonnepanelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGoesNWb0GPIKZom10ONMybNVtA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cQB3y4K0uqNXtWyPE1v2Txx5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door nietwijk op 08-04-2023 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Moet op locatie met de toolkit. Er is geen andere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Moet via de installer toolkit, check deze pdf:
https://drive.google.com/...EJcI52fd/view?usp=sharing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-08 08:41
Top, bedankt! Ik loop alleen tegen de inlog van de app aan. Als ik probeer in te loggen met mijn installer account krijg ik de volgende melding: "Ongeldige gebruikersnaam of wachtwoord". Geldt hiervoor een andere login en hoe kom ik er aan?

EDIT: ik kom er nu wel in. :)

[ Voor 28% gewijzigd door nietwijk op 08-04-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 07:56
Thomasvt schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:04:
[...]

Ik heb een passieve splitter voor loadbalancing van de laadpaal en een P1 meter. Werkt al 2 jaar probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 07:56
Vraagje; ik zie in de OP niet terug of er ook een 'ontwerptool' bestaat van Enphase die ook de verwachte opbrengst berekend. Via zoekmachines kan ik er ook geen vinden. Weet iemand dat?
SolarEdge heeft bijvoorbeeld SolarEdge designer waarin je een kan kan modelleren, panelen kan kiezen, optimizer en omvormers kan kiezen, string ontwerp kan maken, etc.

Mijn dak is niet geschikt voor SolarEdge, dus ik wil aan de slag met micro omvormers, maar wil daarvoor de beste opstelling kunnen bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@MWDKing nee dat is er niet voor Enphase.
Je kunt evt wel spelen met de PV calculator van Thomas Berger om toch een goede schatting te krijgen.
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zoals ik het begrijp is de IQ gateway nodig voor het in bedrijfstellen.

Maar is de meerprijs het nu echt waard?
- Storingen kunnen uitlezen.
- Per paneel kunnen inzien.
- Micro-omvormers update.

Ik wil sowieso een aparte kWh meter plaatsen voor de PV installatie.

[ Voor 12% gewijzigd door DutchWing op 09-04-2023 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:40
Mijn broer heeft zonnepanelen met micro-omvormers en een Enphase Envoy S hub-dinges. Hij vind de grafieken die ik in Home Assistant laat maken leuk, dus ik heb voor hem ook een HA opgetuigd. Ik heb zelf een SolarEdge omvormer, en het opzetten van die integratie was in vijf minuten gebeurd, weet ik nog (via cloud, moet dat nog eens aanpassen naar modbus-over-tcp).

Met zijn Enphase systeem ben ik nu al twee dagen bezig en het is nog niet gelukt. In de standaard HA-integratie-omgeving is een integratie voor Enphase beschikbaar, maar dat werkt gewoon niet. Login: envoy / wachtwoord: laatste 6 cijfers serienummer worden gewoon niet geaccepteerd. Admin/admin ook niet, credentials van de Enlighten manager ook niet. :(

Anderhalve dag lang googlen, allemaal doemverhalen dat een simpele lokale manier om de data uit een Enphase systeem naar HA te halen niet meer gaat, iets met een wijziging in de API of de firmware oid.

Weet iemand een simpele en vooral werkende howto hoe je in HA een integratie maakt zodat de productiedata uit een Enphase systeem getrokken kan worden? Lokaal, via cloud, via IP over rooksignalen, het kan me niet meer bommen hoe de data verschijnt, maar ik ben nogal gefrustreerd dat dit een.... wat minder goede... ervaring is dan met mijn SolarEdge systeem.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman1550
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
https://github.com/briancmpbll/home_assistant_custom_envoy
JeroenH schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:59:
Mijn broer heeft zonnepanelen met micro-omvormers en een Enphase Envoy S hub-dinges. Hij vind de grafieken die ik in Home Assistant laat maken leuk, dus ik heb voor hem ook een HA opgetuigd. Ik heb zelf een SolarEdge omvormer, en het opzetten van die integratie was in vijf minuten gebeurd, weet ik nog (via cloud, moet dat nog eens aanpassen naar modbus-over-tcp).

Met zijn Enphase systeem ben ik nu al twee dagen bezig en het is nog niet gelukt. In de standaard HA-integratie-omgeving is een integratie voor Enphase beschikbaar, maar dat werkt gewoon niet. Login: envoy / wachtwoord: laatste 6 cijfers serienummer worden gewoon niet geaccepteerd. Admin/admin ook niet, credentials van de Enlighten manager ook niet. :(

Anderhalve dag lang googlen, allemaal doemverhalen dat een simpele lokale manier om de data uit een Enphase systeem naar HA te halen niet meer gaat, iets met een wijziging in de API of de firmware oid.

Weet iemand een simpele en vooral werkende howto hoe je in HA een integratie maakt zodat de productiedata uit een Enphase systeem getrokken kan worden? Lokaal, via cloud, via IP over rooksignalen, het kan me niet meer bommen hoe de data verschijnt, maar ik ben nogal gefrustreerd dat dit een.... wat minder goede... ervaring is dan met mijn SolarEdge systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
896gerard schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:14:
[...]

Het heeft mega veel zin als iedereen het doet, want in de limiet is er dan geen verschil meer tussen de fases.. Maar de laatsten die zoiets in huis halen hebben wel een oneindige terugverdientijd >:)

Ik denk dat je naar zoiets op zoek bent (maar kijk vooral in de details of het echt goed past):
[Afbeelding]

Even protocol doorkrijgen... dat is het lastigste stuk dan
Op dit Youtube kanaal ben ik wel iets tegengekomen over het wisselen van fase maar kan het niet meer vinden.
https://www.youtube.com/@CNCElectric1988

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

@JeroenH er zit verschil tussen versie 5 en versie 7 van de firmware van de envoy. 7 werkt met authorisatie tokens. Is al veel over geschreven in dit topic en vooral het doe meer met je envoy topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:40
JWT schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:34:
@JeroenH er zit verschil tussen versie 5 en versie 7 van de firmware van de envoy. 7 werkt met authorisatie tokens. Is al veel over geschreven in dit topic en vooral het doe meer met je envoy topic
Ja dat had ik idd hier in het topic gevonden. Is dat wat je elk half jaar moet vernieuwen?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Weet iemand een simpele en vooral werkende howto hoe je in HA een integratie maakt zodat de productiedata uit een Enphase systeem getrokken kan worden?
Pak het andere topic er even bij en zoek daarin, komt het regelmatig naar voren:
[Enphase] Haal meer uit je Envoy!

Verder maakt het inderdaad uit of er sprake is van firmware versie 5 of 7. Als ik het zo lees is er hier sprake van v7.

Een integratie die goed werkt voor v7 is die van posixx.
https://github.com/posixx/home_assistant_custom_envoy/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V

Zie hier voor info over een goede HACS integratie die werkt met Enphase.

Panzer_V in "[Enphase] Haal meer uit je Envoy!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
vraagje:

Het bovenste (wolkje met pijltje naar binnen) ledje op mijn envoy
is op (voor mij..) nog onvoorklaarbare wijze rood of groen.

Volgens de beschrijving is dit ledje voor de status van "bedraad" netwerk,
en dat heb ik dus op advies van de Tweakers hier gedaan.

Ok, bedraad dus, maar hóe kan dit dan zonder aanwijsbare oorzaak rood of groen zijn?.

S'nachts, pikke donker en ik zie rood of ook groen.
Overdag met mooie opbrengst en ik zie rood of groen... (nu weer groen.

Met mijn opwek is niks mis, gaat als een tierelier... kudo's op dat gebied voor Enphase.

Wie weet meer of heeft een (mogelijke) verklaring?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisTopper
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-04-2023
Ik heb sinds 2 weken ook dit probleem
Ik heb maar 3 panelen, en vooraleer deden in de nacht klapt de aardlek eruit.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdriaanG
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-04-2023
Ik vind de IQ System Controller 2 zeker interessant. Voor de meeste aansluiting te duur en onnodig. De IQ8 microcontrollers worden nu mainstream en de IQ7 wordt straks alleen nog gebruikt daar waar al IQ7's zijn geïnstalleerd voor uitbreiding of vervanging. Ik zou wel off-grid willen alleen de opbrengst in de winter met alleen zonnepanelen is natuurlijk zo laag, dat een netstroomaansluiting gewoon nodig blijft. Zeker als er een elektrische auto voor de deur komt te staan. Waar je dan mee rijd natuurlijk. Niet als dure batterij opslag. Maar ook dat is interessant. Kunnen terug leveren aan je huis. Dus leuk, onnodig, toch als het beschikbaar komt dan ga ik het wel installeren.

ps.: Dit is een reactie op een paar berichten eerder op het forum waarbij aan de "IQ System Controller 2" wordt gerefereerd. (vrijdag 13 januari 2023 13:10)

[ Voor 9% gewijzigd door AdriaanG op 09-04-2023 12:03 . Reden: Waarom deze reactie.. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@Hansieo Wolkje:
  • groen: Met Enlighten aan het communiceren
  • knippert groen: WPS-verbinding wordt tot stand gebracht of de Envoy-S probeert verbinding te maken met Enlighten
  • Brandt oranje (rood): Enkel lokale netwerkverbinding
  • uit: geen netwerkverbinding
Staat dus helemaal los van wel/geen UTP kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GverhpsEfqYx9bW3dYvz57oMDWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CtboHuczcG6XKDpQpxMn0jby.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@Eddie_
Bedankt voor je input.

Dat bedoel ik dus: groen: Met Enlighten aan het communiceren.

Dit is te pas en te onpas. soms uren groen, soms uren ORANJE,
terwijl er wel degelijk informatie heen/terug gaat. :Y

Met ORANJE deed ik soms zowel de PC als de Tablet gebruiken om informatie op te vragen,
dat kón ik ook op beide... maar LED bleef ORANJE... :F

ikke nie snappu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Zoals ik altijd tegen mijn klanten zeg: Rood is niet altijd verkeerd!
(ja ik snap de logica ook niet altijd :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
DVR1965 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:03:
[...]

Ik wacht rustig af. In Nederland moeten de micro's achter een q-relais. De batterijen moeten achter een eigen q-relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Hij hoeft niet continu online te zijn. Je ontvangt vanzelf een email van de cloud als er een tijdje geen nieuwe data is ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevy
  • Laatst online: 24-04-2023
Hallo, ik kom er niet uit met mijn splinternieuwe installatie.

Probleem: het stroomproductielampje blijft rood branden

Configuratie: 26 zonnepanelen (Jinek 420wp) met Micro-omvormers Q8m, op 1 3-fase circuit. Enphase IQ Gateway Metered 2. Q relais ertussen.

Alle 26 micro’s zijn te zien, communiceren, profiel ingesteld, etc. Van de 26 zijn er wisselend een aantal die op ‘uitroepteken’ staan ipv groen bolletje, met 0W, de andere staan allemaal op een aantal W. Maar toch produceer ik 0 stroom.

Wat kan ik nog doen? Heb ik te veel Micro’s in 1 circuit? In mijn toolkit app heb ik alles goed doorlopen. Moet ik het in de bekabeling gaan zoeken? Iemand nog ideeen?
Indien meer info nodig dan hoor ik het graag.
Pagina: 1 ... 59 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica