Bedankt Jeroen, Eamesz, Panzer_V, JMSL2022 en ArieL!
Heel duidelijke en volledige uitleg, daar zijn we heel goed mee geholpen!
Als de doorsnee installateur (of toch die van ons) er al half zo veel van wist als jullie... zouden er veel minder onduidelijkheden en gepruts zijn... !
Voor wie mijn vragen volgde omtrent onze Envoy S-metered, de (verkeerd aangesloten?) CT-spoelen en het delta grid:
freyja19 schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:14:
[...]
Nee hoor, dat denken wij namelijk ook...
Ik ben de Belgische met het delta grid (3x 230V zonder N, dit zou typisch zijn voor België, sommige delen van Frankrijk, en Noorwegen... misschien ook nog wel elders hoor), ik stelde er enkele dagen geleden een vraag over en kwam ook nog terug op jouw reactie (bedankt!), maar dat is wellicht verloren gegaan in de drukte ;-)
Onze "Consumed" gaat inderdaad schijnbaar omhoog met de productie...klopt dus totaal niet. Aan het eind van de dag is onze (nog eventjes analoge) meter wel ongeveer teruggedraaid met wat er aan "Consumed" gemeten is. We vermoeden dus dat de "consumed" eigenlijk onze teruglevering aan het net is, en de "export" ons verbruik weergeeft (als we een toestel aanzetten, zien we dit ook zo terug in de live status: dan gaat de export paradoxaal omhoog in de app), maar tegelijk lijkt het ook ingewikkelder dan dat want 's nachts en in de vroege voormiddag klopt dit niet altijd met wat we zien... Het lijkt of de polariteit soms omdraait...
Ik had zaterdag een antwoordje van de helpdesk van Enphase zelf, maar sindsdien helaas radiostilte...
Ik kreeg vandaag het volgende antwoord van de helpdesk:
"Gateway heeft een nulleider nodig om te werken. Als er geen nulleider beschikbaar is, kan de installateur een valse nulleider maken met een nulleider.
Wat betreft de CT, ik zie dat de verbruikswaarden af en toe negatief worden. Als de installateur het bijgevoegde bestand doorneemt en de bedrading en configuraties controleert. Hij zal het probleem gemakkelijk kunnen oplossen.
Als hij toch hulp nodig heeft, kan hij ons bellen op de hulplijn, een agent kan hem helpen na het zien van de live metingen ter plaatse. +32 (0)25885469 (9 am to 5 pm / Monday to Friday)."
Ik vermoed dat er een typo in is geslopen, en dat er bedoeld wordt dat er een valse nulleider kan gemaakt worden van een transformator... Ik vind namelijk onderstaand document terug via google:
https://docplayer.nl/1258...ulgeleider-n-creeren.html
Zou dat kunnen kloppen? Denken jullie dat dit ons probleem zal oplossen?
En denken jullie dat dit iets is dat veel moeite (en geld) kost aan een installateur? We willen de informatie namelijk aan hun doorgeven, maar we verwachten enige tegenstand en ogengerol, dus we willen goed voorbereid zijn....
Het document dat erbij zat is trouwens CT_101, ik weet niet of ik het hier kan uploaden of dat dit nuttig kan zijn voor iemand anders?
Ter illustratie ook nog even onze grafiek van vandaag:
:strip_exif()/f/image/oZhFFP9vGtoKYE1J6pno8MOc.jpg?f=fotoalbum_large)
Consumed gaat dus omhoog met de opbrengst en geeft vermoedelijk (het grootste deel van) onze teruglevering weer.
Export wordt berekend (?) als produced - consumed, en geeft dus in werkelijkheid een schatting van ons verbruik weer (is wel een overschatting, aangezien er o.i. iets ontbreekt, een deel van de stromen worden niet gemeten, vermoedelijk omdat er maar 5 ipv 6 spoelen werden geïnstalleerd).
Import blijft op 0 staan, behalve in het weekend, toen hadden we 0,6kWh import...
[
Voor 15% gewijzigd door
freyja19 op 04-04-2023 22:08
]