• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Remkowski schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:35:
[...]

Dank je. Netprofiel is dus ok. Maar het roosterprofiel? Daar kon ik nogal wat verschillende dingen invoeren. Heb hem maar op default gezet..
Ja bij mij staat dat ook gewoon op default :)

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 19:29
jelmervos schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:12:
[...]

Er is ook een M250IQ7:
Zuluman in "Het grote Enphase topic"

Misschien beetje mosterd na de maaltijd.
Alleen ik heb ze nog niet kunnen vinden in NL.
Hopelijk komt er binnenkort op MP een engage kabel voorbij, ander toch aan de knutsel ben ik bang.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@ralphkeb Schrijf anders gewoon eens een paar winkels aan, met de vraag of ze niet ergens wat hebben liggen in het magazijn. Solar Bouwmarkt of Winkelman of J&M bijvoorbeeld. Het staat niet op hun site / winkel, maar wellicht hebben ze nog wat in oude voorraad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-03 16:48
Sinds dit weekend is hier ook een Enphase systeem in productie! We hebben het volgende liggen:
- 24x Ulica Solar UL-405M-108HV (8 op plat dak WZW, 6 op plat dak ONO, 6 op schuin dak WZW, 4 op plat dak ZZO)
- 24x IQ8+
- Envoy Standard
- 3 fasen relay
Legplan:

Gelegd op dit huis (minus de pijp op het dak, die is ingekort):

Alles is door een installateur gedaan. Ik heb wel een eigen installateursaccount aan de installatie kunnen koppelen, zodat ik Enlighten Manager ook kan gebruiken.

Het enige waar ik niet goed uitkom is het electriciteits tarief invoeren, ik krijg geen weekend tarief in het systeem, de opslaan knop blijft grijs. Iemand een idee?

[Voor 4% gewijzigd door Sikkek op 13-03-2023 15:18]

• harrybeuker
  • Laatst online: 08:39
Hallo experts!

Dit najaar krijg ik 21x enphase iq8m en jinko 425WP en envoy metered. Ik wil de hele meterkast laten vernieuwen. Ik ga zelf de onderdelen kopen en laat deze installeren. MOet je voor het enphase systeem dan 1 dinrail (12 posities) vrij laten voor de installatie van de enphase en zonnepanelen?
Ik lees ook vaak de discussie over het merk emat en dat je dit links moet laten liggen. Is eaton (ETN) / holec een betere keuze of adviseren jullie een ander merk?

• Alex.7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:33
Goedemiddag allemaal,

Al een tijdje door dit mooie topic heen gebladerd, niet alle 213 pagina's inhoudelijk bekeken maar wel voldoende om een beslissing te maken omtrent welk zonnepaneel-systeem ik zou gaan bestellen. Voor mijn dak welke gesitueerd is op het ZO met een hoek van 22 graden en uit 2 delen bestaat door verticale raampartij (van nok tot eerste dakgoot/raampartij en vervolgens van onderkant raampartij naar volgende dakgoot) leek mij een micro-omvormer systeem de beste oplossing. Daarbij per paneel uitlezen + eenvoudig uit te breiden gaf de doorslag.

Ongeveer 3 weken terug een set van 10 panelen besteld, deze bestaat uit 6 x 375Wp Jinko met IQ7+ omvormer en 4 x Risen 400Wp Perc met IQ7A omvormer. De reden voor het kiezen van 2 verschillende type zonnepanelen heeft met de beschikbare ruimte te maken op het onderste gedeelte van het dak. Nu zal er gelijk worden gezegd dat de IQ7A niet een toegevoegde waarde heeft op 400 Wp panelen in Nederland maar ik had die paar tientjes per omvormer er wel voor over. De levering inclusief montage materiaal was al in een week, nu wachten op een mooie dag dat ik de panelen kan plaatsen. In de tussentijd de noodzakelijke voorbereidingen gedaan voor het plaatsen van de zonnepanelen, groepenkast vervangen / 5 aderige kabel van 4mm2 getrokken van zolder naar meterkast etc. De reden van 5 -aderig is dat ik in de toekomst eenvoudig over kan schakelen van 1-fase naar 3-fase, de groepenkast is dit ook namelijk alleen de hoofdaansluiting is dit niet.

Natuurlijk heb ik hier en daar nog wel een vraag, is het gebruikelijk/noodzakelijk om een losse automaat achter het Q-relais te zetten om daarop de Envoy-S Metered aan te sluiten. Voor mijn gevoel kan je deze ook gewoon parallel op de grid-uitgang van het Q-relais zetten alleen is deze dan niet los te schakelen. Ook nog een vraag omtrent de installatie automaat welke voor de PV-groep wordt gebruikt, ik heb gekozen voor 1P+N B20-300mA omdat dit geadviseerd werd maar ik lees er ook nu andere info over...

Hopelijk heeft één van jullie een passend antwoord op mijn vragen.

Groet,

Alex

• Wiliyama
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:07
Situatie:
15 panelen met IQ7A 3phase geschakeld met q Relais en s metered met 6 CT klemmen ga ik binnenkort plaatsen.
Kan ik op het dak in de lasdoos het Enphase systeem koppelen aan de bestaande panelen? Dit is Aps 3fase systeem zonder monitoring. Dus extra stroom invoeden via Qrelais.

[Voor 62% gewijzigd door Wiliyama op 13-03-2023 16:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:12
harrybeuker schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:21:
Hallo experts!

Dit najaar krijg ik 21x enphase iq8m en jinko 425WP en envoy metered. Ik wil de hele meterkast laten vernieuwen. Ik ga zelf de onderdelen kopen en laat deze installeren. MOet je voor het enphase systeem dan 1 dinrail (12 posities) vrij laten voor de installatie van de enphase en zonnepanelen?
Ik lees ook vaak de discussie over het merk emat en dat je dit links moet laten liggen. Is eaton (ETN) / holec een betere keuze of adviseren jullie een ander merk?
Dat ligt er een beetje aan welke componenten je gaat gebruiken denk ik.

3-fase of 1-fase?

Kies je voor: aardlekschakelaar 3p en losse groep 3p óf kies je voor een alamat (aardlekautomaat)

Mijn meterkast was van ABB, dus dan wou ik datgeen wat erbij komt voor de PV ook van ABB hebben. Een beetje nerd wil dat gewoon strak hebben :P

Ik heb zelf totaal 3x rails (van 12 posities gereserveerd) voor het hele PV gebeuren.
Nu is die 3e rail waarschijnlijk overkill, de ruimte daar heb ik nu gebruikt voor de CT meetspoelen)

Rail 1: groep 3f PV (4 posities), groep 3f Envoy (4 posities)
Rail 2: Q-relays 3F (6 posities), aardlekschakelaar 3f (4 posities),
Rail 3: daarachter zitten mijn CT meetspoelen

4755wp met Enphase IQ7+ op ZO (125 graden) PVOutput

• harrybeuker
Burning_Tyre schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:45:
[...]

Dat ligt er een beetje aan welke componenten je gaat gebruiken denk ik.

3-fase of 1-fase?

Kies je voor: aardlekschakelaar 3p en losse groep 3p óf kies je voor een alamat (aardlekautomaat)

Mijn meterkast was van ABB, dus dan wou ik datgeen wat erbij komt voor de PV ook van ABB hebben. Een beetje nerd wil dat gewoon strak hebben :P

Ik heb zelf totaal 3x rails (van 12 posities gereserveerd) voor het hele PV gebeuren.
Nu is die 3e rail waarschijnlijk overkill, de ruimte daar heb ik nu gebruikt voor de CT meetspoelen)

Rail 1: groep 3f PV (4 posities), groep 3f Envoy (4 posities)
Rail 2: Q-relays 3F (6 posities), aardlekschakelaar 3f (4 posities),
Rail 3: daarachter zitten mijn CT meetspoelen

[Afbeelding]
Thanks dat ziet er straks uit! Mijn aansluiting krijgt een upgrade naar 3 fasen. heb jij een afmeting van die meterkast voor mij?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hallo experts!

EMAT is zo’n gevalletje dat (naar mijn mening) een slechte naam heeft omdat het onbekend, goedkoop en Chinees is. De zwartmakers hebben echter vrijwel zonder uitzondering nog nooit iets van EMAT in handen gehad en vooralsnog zijn er geen massale berichten dat huizen in de fik vliegen of mensen door falende meterkastapparatuur gewond geraakt zijn (of overleden). Ik gebruik het dus gewoon en eigenlijk naar tevredenheid.

Het spul heeft ook gewoon de juiste keurigen doorstaan, dus ik geloof het zelf wel. Ik heb online ook wel eens een aantal uur zitten zoeken maar concrete slechte ervaringen heb ik nooit gevonden. Eigenlijk alleen maar zwartmakerij.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-03 22:39
Alex.7 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:27:
Goedemiddag allemaal,

Al een tijdje door dit mooie topic heen gebladerd, niet alle 213 pagina's inhoudelijk bekeken maar wel voldoende om een beslissing te maken omtrent welk zonnepaneel-systeem ik zou gaan bestellen. Voor mijn dak welke gesitueerd is op het ZO met een hoek van 22 graden en uit 2 delen bestaat door verticale raampartij (van nok tot eerste dakgoot/raampartij en vervolgens van onderkant raampartij naar volgende dakgoot) leek mij een micro-omvormer systeem de beste oplossing. Daarbij per paneel uitlezen + eenvoudig uit te breiden gaf de doorslag.

Ongeveer 3 weken terug een set van 10 panelen besteld, deze bestaat uit 6 x 375Wp Jinko met IQ7+ omvormer en 4 x Risen 400Wp Perc met IQ7A omvormer. De reden voor het kiezen van 2 verschillende type zonnepanelen heeft met de beschikbare ruimte te maken op het onderste gedeelte van het dak. Nu zal er gelijk worden gezegd dat de IQ7A niet een toegevoegde waarde heeft op 400 Wp panelen in Nederland maar ik had die paar tientjes per omvormer er wel voor over. De levering inclusief montage materiaal was al in een week, nu wachten op een mooie dag dat ik de panelen kan plaatsen. In de tussentijd de noodzakelijke voorbereidingen gedaan voor het plaatsen van de zonnepanelen, groepenkast vervangen / 5 aderige kabel van 4mm2 getrokken van zolder naar meterkast etc. De reden van 5 -aderig is dat ik in de toekomst eenvoudig over kan schakelen van 1-fase naar 3-fase, de groepenkast is dit ook namelijk alleen de hoofdaansluiting is dit niet.

Natuurlijk heb ik hier en daar nog wel een vraag, is het gebruikelijk/noodzakelijk om een losse automaat achter het Q-relais te zetten om daarop de Envoy-S Metered aan te sluiten. Voor mijn gevoel kan je deze ook gewoon parallel op de grid-uitgang van het Q-relais zetten alleen is deze dan niet los te schakelen. Ook nog een vraag omtrent de installatie automaat welke voor de PV-groep wordt gebruikt, ik heb gekozen voor 1P+N B20-300mA omdat dit geadviseerd werd maar ik lees er ook nu andere info over...

Hopelijk heeft één van jullie een passend antwoord op mijn vragen.

Groet,

Alex
Hoi Alex,

Ik heb de Envoy gewoon op dezelfde automaat gezet als de zonnepanelen, je komt op internet beide oplossingen tegen. Volgens mij is beide goed, maar in mijn geval zou ik dan een aparte 3-fase automaat moeten plaatsen alleen voor de Envoy en zoveel ruimte heb ik niet.
Voor wat betreft de grote van de automaat, ik heb zelf 3P+N B16 30 mA en dat gaat prima.
Ik weet niet of in jouw geval B20 is toegestaan, dat hangt van de grote van je aansluiting af, waarschijnlijk heb je 3x25A en dan ben je niet selectief. Als je 1x40 hebt dan kan het wel.

Voor nu kan je ook volstaan met B16 maar als je gaat uitbreiden moet je dat wel anders gaan oplossen.

Mvg. Jurgen

20xLongi 410Wp, IQ7+

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Ik heb deze week 20 panelen gekregen met IQ7As aangesloten op een Envoy S Standard. De eerste dagen is zo'n overzicht natuurlijk leuk om in te kijken en het viel me zojuist op dat er drie panelen vandaag niks opgewekt zouden hebben. Ze zijn zwart, en verder geen enkele opwek. Alle 20 omvormers zijn gewoon online. De twee dagen ervoor hebben ze wel wat opgewekt. Kan dit gewoon een glitch zijn en is het morgen (wellicht) weer opgelost? Of zou dit niet voor moeten komen? Ik kan zelf er verder ook niet echt wat aan doen volgens mij. De drie panelen hebben vandaag ook gewoon prima zon gehad. Panelen ernaast hebben wel netjes opgewekt. Op de Envoy brande ook het oranje LEDje dat niet alle panelen opwekken.

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:49
Geen watt is niet goed nee. In het slechtste weer doen ze nog wel iets..

• JMSL2022
Inspired schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:05:
Ik heb deze week 20 panelen gekregen met IQ7As aangesloten op een Envoy S Standard. De eerste dagen is zo'n overzicht natuurlijk leuk om in te kijken en het viel me zojuist op dat er drie panelen vandaag niks opgewekt zouden hebben. Ze zijn zwart, en verder geen enkele opwek. Alle 20 omvormers zijn gewoon online. De twee dagen ervoor hebben ze wel wat opgewekt. Kan dit gewoon een glitch zijn en is het morgen (wellicht) weer opgelost? Of zou dit niet voor moeten komen? Ik kan zelf er verder ook niet echt wat aan doen volgens mij. De drie panelen hebben vandaag ook gewoon prima zon gehad. Panelen ernaast hebben wel netjes opgewekt. Op de Envoy brande ook het oranje LEDje dat niet alle panelen opwekken.
Misschien even controleren of de stekkers van het zonnepaneel zelf goed in de omvormer geklikt zijn?
Als ze wel allemaal communiceren is dat zo ongeveer de enige mogelijkheid (denk ik).

20xLongi 410Wp, IQ7+

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
JMSL2022 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:40:
[...]

Misschien even controleren of de stekkers van het zonnepaneel zelf goed in de omvormer geklikt zijn?
Als ze wel allemaal communiceren is dat zo ongeveer de enige mogelijkheid (denk ik).
Zal morgen nog ff afwachten. Vind het meer gek dat ze de eerste twee dagen gewoon gewerkt hebben. Het is overigens via een installateur gegaan maar wil graag zelf ook weten wat het kan zijn. :) Bij twee van de drie kan ik zelf wel bij. De derde niet zo makkelijk.

Verder kan ik remote ook niet de omvermers rebooten of wel? Met een gebruikersaccount? Of kan het helpen alles een keer spanningsloos te maken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Hier ook een berg EMAT spul in de kast, sinds oplevering huis nu bijna 10 jaar geleden. Mee eens met @Glashelder dat het zwartmakerij is. Daarnaast, volgens mij komt 75% van de elektronica uit China...

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-03 21:48
Hallo experts!

Ik zelf heb de hele meterkast van Eaton (4x dinrail). Was voorheen een enkele kast van Hager. Niets mis mee maar mijn persoonlijke voorkeur ligt bij Eaton, dus de hele meterkast maar vervangen (gratis gekregen op het werk).

Als je heel veel ruimte in je nieuwe meterkast hebt dan kun je zelfs de IQ Gateway daarin plaatsen.

• harrybeuker
Eddie_ schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:03:
[...]

Ik zelf heb de hele meterkast van Eaton (4x dinrail). Was voorheen een enkele kast van Hager. Niets mis mee maar mijn persoonlijke voorkeur ligt bij Eaton, dus de hele meterkast maar vervangen (gratis gekregen op het werk).

Als je heel veel ruimte in je nieuwe meterkast hebt dan kun je zelfs de IQ Gateway daarin plaatsen.
Ik heb ruimte genoeg. Dan moet ik met de 440x330 wel wegkomen lijkt mij.

[Voor 4% gewijzigd door harrybeuker op 13-03-2023 20:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eddie_
Als ik de ruimte zou hebben dan zou ik gaan voor 440x550. Dan kan je zelfs je IQ Gateway er in plaatsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Hier ook laatst de meterkast laten ombouwen omdat er ook aanpassingen voor de warmtepomp, laadpaal en kookplaat in moesten. Ook voor een dubbele kast gegaan. Wel lekker om ruimte over te hebben. Envoy hangt zoals je kunt zien wel 'los' eronder.

[Voor 6% gewijzigd door Pazo op 13-03-2023 20:28]

• Eddie_
Deurtjes er uit gehaald @Pazo ?

• Pazo
  • Nu online
Voor de foto ja, zitten er wel op hoor :)

[Voor 26% gewijzigd door Pazo op 13-03-2023 20:43]

• Eddie_
Je bent je ferriet ring vergeten :*)

• Pazo
  • Nu online
Nee die was over. Had er 4 en er zijn er 3 geplaatst (nul niet gedaan).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JMSL2022
Inspired schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:46:
[...]

Zal morgen nog ff afwachten. Vind het meer gek dat ze de eerste twee dagen gewoon gewerkt hebben. Het is overigens via een installateur gegaan maar wil graag zelf ook weten wat het kan zijn. :) Bij twee van de drie kan ik zelf wel bij. De derde niet zo makkelijk.

Verder kan ik remote ook niet de omvermers rebooten of wel? Met een gebruikersaccount? Of kan het helpen alles een keer spanningsloos te maken?
Als je s'avonds de spanning eraf haalt (automaat uit) dan rebooten ze, je kan trouwens ook de testknop op het q-relais indrukken, dan gaat de spanning er volgens mij ook vanaf.

20xLongi 410Wp, IQ7+

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06:19
Eddie_ schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:03:
[...]

Denk dat dat ook beetje persoonlijke voorkeur is van diegene welke het plaatst.
Ik heb alles van Hager, komt mede doordat ik altijd Hager kasten heb geplaatst en alleen maar goede ervaringen mee gehad.
Daarnaast ook wel Siemens en Möeller.
Nu heeft de zonneboer hier een S.E.P aardlekautomaat geplaatst.
Laat hem er wel uit halen door ze en daar zijn ze ook akkoord mee, ik wil gewoon een Hager exemplaar in mijn complete Hager kast.
Ik zal niet zeggen dat het geïnstalleerde exemplaar niet goed is maar ken het niet en komt op mij een beetje goedkoop over.
Eaton is ook een gerenomeerd merk, als je daar altijd mee gewerkt hebt dan snap ik de voorkeur iig wel.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:28
JMSL2022 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:40:
[...]
Ik weet niet of in jouw geval B20 is toegestaan, dat hangt van de grote van je aansluiting af, waarschijnlijk heb je 3x25A en dan ben je niet selectief.
[…]
Ik heb al eerder uitgelegd dat dit alleen bij smeltzekeringen zo is. Gebruik je automaten dan kan een B20 achter een C25 best selectief zijn.

• harrybeuker
Eddie_ schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:13:
Als ik de ruimte zou hebben dan zou ik gaan voor 440x550. Dan kan je zelfs je IQ Gateway er in plaatsen.
Held! Thx dan ga ik dat fixen. Zal de 440x495 worden. Die andere is niet op voorraad. Hoeveel ruimte heeft die s metered nodig?
De ct spoelen moeten ook een plekje krijgen nog

[Voor 20% gewijzigd door harrybeuker op 13-03-2023 23:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07:53
jeroen3 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:33:
[...]

Nou in dit geval is het gewoon de wet van ohm. Dennis heeft panelen die (STC) 31,06 Vmp bij 12,88 Imp doen.
Dat matcht niet met de IQ7A, de spanning wel, die is 18-58, maar de stroom is hoger dan 10,2. Neem je dan diezelfde spanning met de begrensde stroom dan krijg je dat je van dat 400 Wp paneel in STC conditie met de IQ7A maximaal 316 W kan halen. Dat is niet noemenswaardig veel meer dan de IQ7+, dus niet de moeite.
@jeroen3
Je hebt me aan het denken gezet en ik ben aan het kijken naar IQ8A. Volgens de specs die ik heb kunnen vinden is de stroom hiervan 12 A dus hoger dan de 10,2A van de IQ7A. Als ik tenminste bij de juiste waarde kijk. 8)7

Is het dan zo simpel dat ik met mijn panelen en de IQ8A 12 x 31,06 = 372 W kan halen? Dit zou dan wel weer begrenst worden tot 349 W.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JMSL2022
Dennis 1 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:31:
[...]

@jeroen3
Je hebt me aan het denken gezet en ik ben aan het kijken naar IQ8A. Volgens de specs die ik heb kunnen vinden is de stroom hiervan 12 A dus hoger dan de 10,2A van de IQ7A. Als ik tenminste bij de juiste waarde kijk. 8)7

[Afbeelding]

Is het dan zo simpel dat ik met mijn panelen en de IQ8A 12 x 31,06 = 372 W kan halen? Dit zou dan wel weer begrenst worden tot 349 W.
Ik denk het wel Dennis, alleen weet ik niet of die IQ8A omvormers al in Nederland leverbaar zijn en wat ze kosten.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@Dennis 1 @JMSL2022
Nee nog niet, alleen de IQ8+ en de IQ8M zijn momenteel leverbaar. Het is ook nog niet bekend wanneer die wel gaan komen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ArieL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:14
Dennis 1 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:31:
[...]

@jeroen3

[Afbeelding]

@Dennis 1 de iq7+ kan max 15A aan en past qua mpp bereik beter bij je panelen (en kan daardoor bij minder zon en lagere spanning toch meer vermogen leveren .. ook als je panelen wat ouder worden). Het klinkt allemaal heel aantrekkelijk die hogere piek waarden, maar staar je daar niet blind op omdat het slechts pieken zijn die af en toe voorkomen en ja dan verlies je wat, maar vergeet het grote geheel niet... m.a.w pas op dat het geen systeem wordt dat "in de pieken een paar cent extra uit de panelen haalt, maar gedurende normaal bedrijf een euro laat liggen"..

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:22
Ik heb €50 per paneel extra betaald voor IQ7A ipv IQ7+. Echter hebben ze nu de IQ8M geïnstalleerd i.v.m. beschikbaarheid van onderdelen. Prima, dat is volgens mij technisch een goede keuze. Echter is de meerprijs van €50 per paneel nog steeds eerlijk? De IQ7A is duurder dan de IQ8M voor zover ik weet.

• Pazo
  • Nu online
MarcoC schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:30:
Ik heb €50 per paneel extra betaald voor IQ7A ipv IQ7+. Echter hebben ze nu de IQ8M geïnstalleerd i.v.m. beschikbaarheid van onderdelen. Prima, dat is volgens mij technisch een goede keuze. Echter is de meerprijs van €50 per paneel nog steeds eerlijk? De IQ7A is duurder dan de IQ8M voor zover ik weet.
IQ7+ en IQ8M is ca €25-30 verschil als ik even snel een paar webshops langsloop.
Dus dan lijkt €50 wat aan de hoge kant.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tsja wat is eerlijk. Beetje lullig maar in het economisch verkeer moet je je zoiets afvragen voor je akkoord geeft.. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eddie_
harrybeuker schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:45:
[...]

Held! Thx dan ga ik dat fixen. Zal de 440x495 worden. Die andere is niet op voorraad. Hoeveel ruimte heeft die s metered nodig?
De ct spoelen moeten ook een plekje krijgen nog
De IQ Gateway heeft 12 posities nodig. De nieuwste CT klemmen van Enphase zijn erg klein en passen zelfs achter de dinrail (althans in mijn Eaton kast). Zie je niets van terug.

@Peet3kabo Klopt dat het een absolute persoonlijke voorkeur is. En ook ik wil alleen met Eaton automaten in mijn Eaton kast net zoals jij alleen maar Hager wil hebben.

• MarcoC
Glashelder schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:39:
Tsja wat is eerlijk. Beetje lullig maar in het economisch verkeer moet je je zoiets afvragen voor je akkoord geeft.. ;)
Ik heb akkoord gegeven op de IQ7A-omvormer, de IQ8M is zonder overleg geplaatst.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MarcoC schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:34:
[...]

Ik heb akkoord gegeven op de IQ7A-omvormer, de IQ8M is zonder overleg geplaatst.
Oja foei, cruciaal detail :X Moet ik wel goed lezen.

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-03 17:19
In de laatste posts lees ik viel adviezen over wel lf niet een IQ8M of IQ7+ in combinatie met bepaalde panelen, nu heb ben ik voor de IQ8M gegaan maar twijfel ik ma de laatste posts of dit wel de juiste keuze is (kan nog aangepast worden). De calculator geeft aan dat het netjes kan maar ik begrijp dat je niet altijd alleen naar de calculator moet kijken.

Linkje van de panelen (gaat om de 405 wp panelen)

https://www.dmegc.solar/f...ets/DM405M10-54HBB-NL.pdf

• harrybeuker
Eddie_ schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:28:
[...]

De IQ Gateway heeft 12 posities nodig. De nieuwste CT klemmen van Enphase zijn erg klein en passen zelfs achter de dinrail (althans in mijn Eaton kast). Zie je niets van terug.

@Peet3kabo Klopt dat het een absolute persoonlijke voorkeur is. En ook ik wil alleen met Eaton automaten in mijn Eaton kast net zoals jij alleen maar Hager wil hebben.
thanks! ik ga van de week de hele lading bestellen!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
Eddie_ schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:28:
[...]

@harrybeuker
Verschil tussen oud en nieuw model.

mike123 in "Het grote Enphase topic"

mike123 in "Het grote Enphase topic"

[Voor 6% gewijzigd door mike123 op 14-03-2023 22:26]

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-03 11:16
Glashelder schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:18:
[...]

EMAT is zo’n gevalletje dat (naar mijn mening) een slechte naam heeft omdat het onbekend, goedkoop en Chinees is. De zwartmakers hebben echter vrijwel zonder uitzondering nog nooit iets van EMAT in handen gehad en vooralsnog zijn er geen massale berichten dat huizen in de fik vliegen of mensen door falende meterkastapparatuur gewond geraakt zijn (of overleden). Ik gebruik het dus gewoon en eigenlijk naar tevredenheid.

Het spul heeft ook gewoon de juiste keurigen doorstaan, dus ik geloof het zelf wel. Ik heb online ook wel eens een aantal uur zitten zoeken maar concrete slechte ervaringen heb ik nooit gevonden. Eigenlijk alleen maar zwartmakerij.
Dat ben ik niet helemaal met je eens, ik heb verschillende keurmeesters gesproken die scope 8 t/m 12 keuringen uitvoeren. En zij komen stelselmatig 50% meer uitval van emat componenten tegen dat de standaard A merken.
Zij komen dat met metingen tegen. Ook niet zo gek, want de kwaliteit is gewoon minder omdat er waarschijnlijk
goedkopere componenten gebruikt worden. Anders was het niet goedkoper. Het uit de lengte of breedte moeten komen.

• Dennis 1
  • Laatst online: 07:53
ArieL schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:56:
[...]

@Dennis 1 de iq7+ kan max 15A aan en past qua mpp bereik beter bij je panelen (en kan daardoor bij minder zon en lagere spanning toch meer vermogen leveren .. ook als je panelen wat ouder worden). Het klinkt allemaal heel aantrekkelijk die hogere piek waarden, maar staar je daar niet blind op omdat het slechts pieken zijn die af en toe voorkomen en ja dan verlies je wat, maar vergeet het grote geheel niet... m.a.w pas op dat het geen systeem wordt dat "in de pieken een paar cent extra uit de panelen haalt, maar gedurende normaal bedrijf een euro laat liggen"..
@jeroen3
Bedankt voor de aanvullende informatie. Ik kan trouwens nergens terug vinden dat de iq7+ 15A aankan. Linkje? :)

Je hebt wel een beetje gelijk dat ik me wat blind aan het staren ben op het piekvermogen. 8)

• JMSL2022
Flexiilex schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:24:
In de laatste posts lees ik viel adviezen over wel lf niet een IQ8M of IQ7+ in combinatie met bepaalde panelen, nu heb ben ik voor de IQ8M gegaan maar twijfel ik ma de laatste posts of dit wel de juiste keuze is (kan nog aangepast worden). De calculator geeft aan dat het netjes kan maar ik begrijp dat je niet altijd alleen naar de calculator moet kijken.

Linkje van de panelen (gaat om de 405 wp panelen)

https://www.dmegc.solar/f...ets/DM405M10-54HBB-NL.pdf
Ik zou ook voor de IQ8M gaan in dit geval.

De discussie ging vooral over IQ7+ vs IQ7A, dat is een iets ander verhaal omdat de IQ7A vooral geschikt is voor panelen met een wat hogere spanning en (dus) een lagere maximale stroom.

20xLongi 410Wp, IQ7+

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-03 17:19
JMSL2022 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:31:
[...]

Ik zou ook voor de IQ8M gaan in dit geval.

De discussie ging vooral over IQ7+ vs IQ7A, dat is een iets ander verhaal omdat de IQ7A vooral geschikt is voor panelen met een wat hogere spanning en (dus) een lagere maximale stroom.
Thanks! Had het idee dat dit wellicht ook voor de IQ8M was in combinatie met mn panelen

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:06

Roy

Hobbies?

Ik ben van plan om zelf 8 panelen te gaan plaatsen en installeren, en dit leek me wel een mooie set:
https://www.warmtebeheer....ling-compleet-pakket.html

Nu kan ik via mijn werkgever een financieel voordeel krijgen als ik zonnepanelen installeer, maar een voorwaarde is wel dat het wordt geïnstalleerd door een erkend installateur/monteur. Heeft iemand ervaring met het zelf plaatsen en bekabelen, en dan bijvoorbeeld een laatste check en aansluiting in de meterkast laten doen door een installateur?

Inderdaad...

• Iggi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:56
DIV thuisaccu met Enphase

Ik wil graag een thuis accu maken

Ben in bezit van 12X accu 12V 72Ah
10X IQ7+
IQ Gateway-S Metered met 6x stroomspoelen.
Enphase IQ-Relay 3-fase

Is dit mogelijk en wat heb ik hier voor nodig?

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Iggi schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:40:
DIV thuisaccu met Enphase

Ik wil graag een thuis accu maken

Ben in bezit van 12X accu 12V 72Ah
10X IQ7+
IQ Gateway-S Metered met 6x stroomspoelen.
Enphase IQ-Relay 3-fase

Is dit mogelijk en wat heb ik hier voor nodig?
er is een forum genaamd ' zelf een powerwall maken' ...

• Pazo
  • Nu online
Ik was die al aan het zoeken, zocht op thuisaccu of thuisbatterij, maar het was dus powerwall :)
Deze dus: Zelf een powerwall bouwen

@Iggi beter om daar te vragen, zit meer kennis mbt thuisaccu dan in dit topic verwacht ik.

• Iggi
  • Laatst online: 09:56
Ga ik daar vragen dank je wel

• UniCache2
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-03 16:41
ArieL schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:11:
[...]

[...]

Volgens mij checkt die calculator ook alleen of het elektrisch compatibel is; dwz dat als je het paneel aansluit op een microinverter "met een groen vinkje" zoals getoond in de calculator, dan gaat er niets kapot.. Wat ik zo zie geeft de calculator echter geen advies over de optimale werking van de combinaties...

Vul maar eens de gegevens in van een 12 volt paneel, waarvan de Voc niet eens boven de opstartspanning van de inverters uitkomt (maw ze zullen helemaal niets doen); toch krijg je allemaal groene vinkjes..
Toch nog even een update. Ik laat dus 11 Jinko Mono Full Black Tiger Neo N-Type JKM420N plaatsen op mijn dak op het zuiden. Ik zou eigenlijk 11x Enphase IQ7A krijgen maar begrijp dat ik nu kosteloos een IQ8M krijg ipv de 7A. Heeft dat voor mij voordelen of nadelen, goede deal..?

Tweede vraag: Ik krijg een "Enphase IQ-Gateway Metered (excl. ct-spoelen)". Heb ik die spoelen nodig, ga ik dan wat missen t.a.v. bijvoorbeeld meten van teruglevering of opbrengst? Ik wil graag met homeassistant kunnen koppelen.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:38

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

UniCache2 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:26:
[...]

Tweede vraag: Ik krijg een "Enphase IQ-Gateway Metered (excl. ct-spoelen)". Heb ik die spoelen nodig, ga ik dan wat missen t.a.v. bijvoorbeeld meten van teruglevering of opbrengst? Ik wil graag met homeassistant kunnen koppelen.
Dan heb je niet echt gezocht hier op het topic. Jouw vraag komt ongeveer drie keer per pagina terug.

Zonder CT spoelen is een metered gelijk aan een standard. Je ziet alleen productie.

Koppelen met HA kan altijd. Als je gewoon een P1 kabel in je slimme meter hebt zitten koppelt HA e.e.a. vanzelf in je energiedashboard aan elkaar.

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

• Pazo
  • Nu online
Panzer_V schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:31:
[...]

Dan heb je niet echt gezocht hier op het topic. Jouw vraag komt ongeveer drie keer per pagina terug.
Ik denk dat ik binnenkort maar eens een FAQ vraagje ga toevoegen ;)

• UniCache2
Panzer_V schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:31:
[...]

Zonder CT spoelen is een metered gelijk aan een standard. Je ziet alleen productie.

Koppelen met HA kan altijd. Als je gewoon een P1 kabel in je slimme meter hebt zitten koppelt HA e.e.a. vanzelf in je energiedashboard aan elkaar.
Dank beiden voor het antwoord op mijn tweede vraag. Wel gezocht maar blijkbaar niet goed genoeg. Wat ik tot toe kan vinden aan eerdere antwoorden is voor mijn basiskennis nog te ingewikkeld, dus
Alleen een Envoy metered met aangesloten CT spoelen geeft de fases goed weer in enlighten
zegt mij niet zo veel. Ook
begrijp ik helaas niet. Ik ben echt een beginner. Reden van mijn twee vragen: Morgen is de schouw voor aanleg (eind april) en is dus mooi moment om eventueel laatste vragen te stellen. Alle input is welkom. Ook gewoon zeggen: "Vraag er extra spoelen bij" indien van toepassing 8)7 _/-\o_. Mijn setup is dus:

11 Jinko Mono Full Black Tiger Neo N-Type JKM420N
11 Enphase Micro-omvormer IQ8M ipv IQ7A
1 Q-Relay (1 fase)
3 Q-Term (1 fase)
11 Q-Cable 2.0m (1 fase)
1 Enphase IQ-Gateway Metered (excl. ct-spoelen)

Alle input welkom.

[Voor 9% gewijzigd door UniCache2 op 16-03-2023 13:42]

• Pazo
  • Nu online
@UniCache2 Heb je in de TS gelezen onder het kopje Envoy (IQ Gateway)?

Als je alles in Enlighten app / dashboard wilt zien, zowel productie kant (panelen) als de consumptie kant (het huis), dan moet je het juiste aantal CT spoelen hebben. Standaard worden er 2 meegeleverd met de Metered versie. Dan gaat het nog even om of je 1 of 3 fase meterkast hebt. Ik schat 1 fase omdat je ook 1 fase Q-relais hebt staan. In dat geval heb je geen extra CT spoelen nodig, en je krijgt er 2 bij de Metered, 1 voor de productie en 1 voor consumptie kant. Wel even met je installateur bespreken dat deze er ook echt bij zitten (misschien houd hij ze wel achter, omdat er excl. CT spoelen staat) en dat hij ze ook gaat plaatsen in de meterkast.

• UniCache2
Pazo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:52:
@UniCache2 Heb je in de TS gelezen onder het kopje Envoy (IQ Gateway)?

Als je alles in Enlighten app / dashboard wilt zien, zowel productie kant (panelen) als de consumptie kant (het huis), dan moet je het juiste aantal CT spoelen hebben. Standaard worden er 2 meegeleverd met de Metered versie. Dan gaat het nog even om of je 1 of 3 fase meterkast hebt. Ik schat 1 fase omdat je ook 1 fase Q-relais hebt staan. In dat geval heb je geen extra CT spoelen nodig, en je krijgt er 2 bij de Metered, 1 voor de productie en 1 voor consumptie kant. Wel even met je installateur bespreken dat deze er ook echt bij zitten (misschien houd hij ze wel achter, omdat er excl. CT spoelen staat) en dat hij ze ook gaat plaatsen in de meterkast.
Ik heb een 3 fase meterkast (maar dat gaat de installateur mogen tijdens de schouw ook ontdekken. Heb ook een p1 meter rechtstreeks van slimme meter naar HA.

• Pazo
  • Nu online
UniCache2 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:57:
[...]

Ik heb een 3 fase meterkast (maar dat gaat de installateur mogen tijdens de schouw ook ontdekken. Heb ook een p1 meter rechtstreeks van slimme meter naar HA.
In dat geval kan je de consumptie kant dus ook uitlezen met de P1 meter. Je zult dat dus alleen niet terugzien in de Enphase app / Enlighten, daar zie je dan alleen de productie kant.

Als je dus een 1 fase PV systeem hebt en een 3 fase meterkast, heb je dus 4 CT spoelen (1x productie kant, 3x consumptie kant) nodig om alles in de Enphase app te kunnen zien. De Metered heeft er dus al 2 bijgeleverd, dus dan zouden er 2 extra bijbesteld moeten worden.

Het aan jou of je dat wilt of niet, want de spoelen kosten ook geld.

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

@UniCache2 , als je een 3-fase huisaansluiting hebt vind ik het onbegrijpelijk dat er een 1-fase systeem geinstalleerd wordt. Je vergroot hiermee je risico op afschakeling van het hele systeem als over een paar jaar ook de laagspanningsnetten overbelast geraken. Daarbij is het in het oog van de hele energietransitie echt ridicuul om een paar kW te gaan terugleveren op fase x om op fases y en z te gaan gebruiken (fijn dat er na de meter afgerekend wordt, maar dat verkleint de druk op het net niet. Een 3-fase systeem verkleint die druk wel!).

Enfin....ik zou adviseren om e.e.a. om te zetten naar een 3-fase systeem. En neem dan gewoon een Envoy standard en laat die CT klemmen lekker zitten. Je hebt toch een P1 kabel en HA.

• UniCache2
Panzer_V schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:30:
@UniCache2 , als je een 3-fase huisaansluiting hebt vind ik het onbegrijpelijk dat er een 1-fase systeem geinstalleerd wordt. Je vergroot hiermee je risico op afschakeling van het hele systeem als over een paar jaar ook de laagspanningsnetten overbelast geraken. Daarbij is het in het oog van de hele energietransitie echt ridicuul om een paar kW te gaan terugleveren op fase x om op fases y en z te gaan gebruiken (fijn dat er na de meter afgerekend wordt, maar dat verkleint de druk op het net niet. Een 3-fase systeem verkleint die druk wel!).

Enfin....ik zou adviseren om e.e.a. om te zetten naar een 3-fase systeem. En neem dan gewoon een Envoy standard en laat die CT klemmen lekker zitten. Je hebt toch een P1 kabel en HA.
Thanks, schouw heeft nog niet plaatsgevonden dus ze weten nog niet dat ik 3 fase systeem heb, morgen komen ze daar achter en laat ik het ze dus aanpassen naar 3 fase systeem. Geen extraspoelen want ik kan het al in HA uitlezen.

En:
Ik zou eigenlijk 11x Enphase IQ7A krijgen maar begrijp dat ik nu kosteloos een IQ8M krijg ipv de 7A. Heeft dat voor mij voordelen of nadelen, goede deal..?
IQ8M is goed alternatief of moet ik toch de IQ7A vragen?

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

UniCache2 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:21:
[...]

IQ8M is goed alternatief of moet ik toch de IQ7A vragen?
iQ8M zal denk ik beter zijn voor je. Is echter wel goedkoper in inkoop dan iQ7A. Oftewel, vraag korting. Of nog beter ==> laat ze zonder bijkomende kosten e.e.a. omzetten naar een 3-fasen installatie en accepteer die iQ8M.

• Pazo
  • Nu online
UniCache2 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:21:
Geen extraspoelen want ik kan het al in HA uitlezen.
Laat het dan aanpassen naar de IQ Gateway Standard, scheelt bijna €200.

EDIT: wacht, ben te snel; 3 fase systeem en meterkast.
EDIT 2: Ik loop te klooien, laat maar :)

[Voor 19% gewijzigd door Pazo op 16-03-2023 15:30]

• UniCache2
Pazo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:27:
[...]

Belangrijkste reden dat leverancier metered aanraadde was vanwege compatibiliteit met eventuele enphase battery in de toekomst. Maar of ik daar nu EUR 200 voor over heb... Dank!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

UniCache2 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:28:
[...]

Belangrijkste reden dat leverancier metered aanraadde was vanwege compatibiliteit met eventuele enphase battery in de toekomst. Maar of ik daar nu EUR 200 voor over heb... Dank!
Ook dat staat hier uitvoering beschreven ;)

Je hebt nog extra hardware nodig voor die batterij en dat kost een veelvoud van die €200. Oftewel, verkoopargument is een non-argument.

Gewoon de standaard nemen, alles op 3-fasen en doorgaan met leven 8)

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Pazo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:27:
[...]

EDIT: wacht, ben te snel; 3 fase systeem en meterkast.
Ook 3-fase kan gewoon op een standard hoor. Heb ikzelf hier ook. Via HA trek ik de productie info uit de Envoy en via de P1 kabel de overige zaken uit de slimme meter.

Geen reden om daarvoor een Metered te nemen.

• Pazo
  • Nu online
@Panzer_V Ja ik loop te klooien, haal wat door door elkaar.

• broekmanm
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-03 20:40
Hoi allen,
Afgelopen najaar 13 pv panelen laten leggen. Destijds hadden we nog een 1x35 ampere aansluiting. Omdat we nog een oude meterkast met smeltzekeringen hadden hebben we deze met het oog op de toekomst meteen laten omzetten naar een 3-fase ready meterkast. Nu hebben we afgelopen week ook de aansluiting laten verzwaren van 1x35A naar 3x25. Echter sindsdien zie ik in de enphase app niet meer wat ik verbruik.

-Op 8 maart de dag van de aanpassing kun je zien dat na 15:00 het eigen verbruik niet meer zichtbaar is.
-Op 11 maart zie ik alleen nog maar de opbrengst van de pv panelen, waarbij het suggereert dat alles meteen verbruikt is, wat uiteraard niet is. In de slimme meter zie ik wel dat er wordt teruggeleverd, dus het wordt niet echt verbruikt.
-verder een foto van de installatie hoe die er nu uit ziet.

Heeft de installateur van enexis iets aangepast/veranderd wat hij niet had moeten doen? Moet ik vragen of hij terugkomt of is het iets wat zelf aangepast kan worden.

alvast bedankt voor de reactie

[Voor 7% gewijzigd door broekmanm op 16-03-2023 21:16]

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
broekmanm schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:15:
Hoi allen,
Afgelopen najaar 13 pv panelen laten leggen. Destijds hadden we nog een 1x35 ampere aansluiting. Omdat we nog een oude meterkast met smeltzekeringen hadden hebben we deze met het oog op de toekomst meteen laten omzetten naar een 3-fase ready meterkast. Nu hebben we afgelopen week ook de aansluiting laten verzwaren van 1x35A naar 3x25. Echter sindsdien zie ik in de enphase app niet meer wat ik verbruik.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

-Op 8 maart de dag van de aanpassing kun je zien dat na 15:00 het eigen verbruik niet meer zichtbaar is.
-Op 11 maart zie ik alleen nog maar de opbrengst van de pv panelen, waarbij het suggereert dat alles meteen verbruikt is, wat uiteraard niet is. In de slimme meter zie ik wel dat er wordt teruggeleverd, dus het wordt niet echt verbruikt.

Heeft de installateur van enexis iets aangepast/veranderd wat hij niet had moeten doen? Moet ik vragen of hij terugkomt of is het iets wat zelf aangepast kan worden.

Als je je verbruik wilt zien dan moeten alle 3 de fasen voorzien zijn van ct spoelen.
En die moeten ook ingesteld/ingeschakeld worden in de Enphase manager. Anders weet de Envoy niet dat hij er wat mee moet doen.

[Voor 3% gewijzigd door mike123 op 16-03-2023 21:24]

• JMSL2022
broekmanm schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:15:
Hoi allen,

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Misschien even een foto maken van het linker deel zonder de afdekkappen en ook het kapje van de envoy even naar boven klappen?
(wellicht eerst even spanningsloos maken voor de veiligheid)

Als ik het goed zie zijn nu de zonnepanelen voorzien van een 25A Automaat en je hoofdgroep is nu ook 3x25A. Je loopt nu dus het risico dat je hoofd automaat eruit klapt als er iets met je zonnepanelen fout gaat. Vreemd dat die man van Enexis daar niets van gezegd heeft.

[Voor 6% gewijzigd door JMSL2022 op 16-03-2023 21:41]

20xLongi 410Wp, IQ7+

• wansinkh
  • Laatst online: 20-03 20:43
Beste Enphase specialisten.

Ik heb een installatie bestaande uit 2 strings in een 3 fase groepen kast met fase koppelaar aan een Envoy-R

2017 - 8 * Enphase M250 met 280 Wp panelen - aangesloten op L1
2019 - 13 * Enphase M250 met 310 Wp panelen - aangesloten op L2

nu wil ik een 3de string toevoegen met 7 * Enphase IQ7A met 420 Wp panalen - aan te sluiten op L3

Mijn vragen zijn:

Kan ik 3 strings (3 fasen) op een 3 fasen Q relais aansluiten (dus ook de M250 strings) en het geheel via een 16 A Aardlekautomaat met de groepen kast verbinden (evt. nog ferrieten tussen de Aardlekautomaat en kast) ?

Kan ik de ENVOY-R vervangen door een enkele ENVOY-S en daarmee communiceren met de hele installatie ?

Alvast bedankt voor de adviezen.

• RobWest
  • Laatst online: 11:03
JMSL2022 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:34:
[...]

Misschien even een foto maken van het linker deel zonder de afdekkappen en ook het kapje van de envoy even naar boven klappen?

Als ik het goed zie zijn nu de zonnepanelen voorzien van een 25A Automaat en je hoofdgroep is nu ook 3x25A. Je loopt nu dus het risico dat je hoofd automaat eruit klapt als er iets met je zonnepanelen fout gaat. Vreemd dat die man van Enexis daar niets van gezegd heeft.
Alles achter de hoofdschakelaar is van jezelf. Daar mag je doen en laten wat je wil. Het zou mij zelfs niet verbazen als de Enexis-man er niets eens wat over mag zeggen.

PVOutput

• broekmanm
JMSL2022 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:34:
[...]

• RobWest
wansinkh schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:42:
Beste Enphase specialisten.

Ik heb een installatie bestaande uit 2 strings in een 3 fase groepen kast met fase koppelaar aan een Envoy-R

2017 - 8 * Enphase M250 met 280 Wp panelen - aangesloten op L1
2019 - 13 * Enphase M250 met 310 Wp panelen - aangesloten op L2

nu wil ik een 3de string toevoegen met 7 * Enphase IQ7A met 420 Wp panalen - aan te sluiten op L3

Mijn vragen zijn:

Kan ik 3 strings (3 fasen) op een 3 fasen Q relais aansluiten (dus ook de M250 strings) en het geheel via een 16 A Aardlekautomaat met de groepen kast verbinden (evt. nog ferrieten tussen de Aardlekautomaat en kast) ?

Kan ik de ENVOY-R vervangen door een enkele ENVOY-S en daarmee communiceren met de hele installatie ?

Alvast bedankt voor de adviezen.
Ik neem aan dat je een 3-fasen aardlekautomaat bedoelt.
En volgens mij kan je M250 en IQ7 naast elkaar gebruiken.
Ferrietringen zijn pas nodig als blijkt dat je storing hebt.

PVOutput

• RobWest
Je moet nog 2 CT-spoelen bijplaatsen. Je moet aan de consumptie kant alle 3 de fasen meten. Nu meet je maar het verbruik van 1 fase.

PVOutput

• JMSL2022
Het lijkt erop dat de meetspoel die het gebruik meet nu op de 3e fase zit en die wordt zo te zien nu nog niet gebruikt.
zoals Mike123 al aangaf, als je straks ook verbruik over de nieuwe fasen wil meten heb je nog twee extra meetspoelen nodig, en die moet je ook configureren.
Voor nu zou je de meetspoel kunnen (laten) verplaatsen naar de 1e fase.

20xLongi 410Wp, IQ7+

• JMSL2022
RobWest schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:10:
[...]

Alles achter de hoofdschakelaar is van jezelf. Daar mag je doen en laten wat je wil. Het zou mij zelfs niet verbazen als de Enexis-man er niets eens wat over mag zeggen.
Het is wel van jezelf maar dat wil niet zeggen dat je mag doen en laten wat je wil.
Dat zou dus betekenen dat je de aardlekbeveiligingen wel kan weg laten en de zonnepanelen niet hoeft te aarden?

Verder is het best lastig als op vrijdagavond de hoofdgroep eruit klapt omdat je eigen automaat dezelfde waarde heeft als de hoofdaansluiting. Ik denk niet dat er dan met een paar uur iemand van Enexis op de stoep staat om je hoofdautomaat te resetten.

20xLongi 410Wp, IQ7+

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Pazo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:46:
Ik was die al aan het zoeken, zocht op thuisaccu of thuisbatterij, maar het was dus powerwall :)
Deze dus: Zelf een powerwall bouwen

@Iggi beter om daar te vragen, zit meer kennis mbt thuisaccu dan in dit topic verwacht ik.
Dat ziet er niet uit alsof je daar een dag je huishouden op kunt draaien. Dan zit dit er anders uit: https://www.kiwatt.nl/

Ik zou met zelfbouw wel erg voorzichtig zijn. Voor deftige vermogens moet je bijv. brandgevaar, kortsluiting e.t.c. niet onderschatten. Brandschade loopt al heel snel in de papieren. Maar goed, is een beetje off-topic. En de échte Enphase accu zal ook goed aan de prijs zijn (maar minder kosten dan herstel na brand :-))

• broekmanm
@ JMSL2022: zou het dan kunnen dat de enexis monteur de meetspoel heeft verplaatst? Ik ben er niet de hele tijd bij geweest. Dit omdat voor de verzwaring ik wel mooi zicht had op het verbruik.

• JMSL2022
broekmanm schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:37:
@ JMSL2022: zou het dan kunnen dat de enexis monteur de meetspoel heeft verplaatst? Ik ben er niet de hele tijd bij geweest. Dit omdat voor de verzwaring ik wel mooi zicht had op het verbruik.
Ik denk niet dat je voor de verzwaring daar een 3-fase hoofdschakelaar had zitten? Hij heeft die meetspoel op een willekeurige fase gezet, alleen dus niet op de fase die nu in gebruik is.
Maar nogmaals als je het straks allemaal goed wil laten werken dan zal je nog 2 extra meetspoelen moeten plaatsen.

Zie ook: https://tweakers.net/i/tc...7xzZzfmb.png?f=user_large

[Voor 12% gewijzigd door JMSL2022 op 16-03-2023 22:55]

20xLongi 410Wp, IQ7+

• Eddie_
Enexis plaatst geen drie fase hoofdschakelaar in de meterkast. Die moet er al inzitten anders sluiten ze het echt niet aan.

• JMSL2022
Eddie_ schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:54:
Enexis plaatst geen drie fase hoofdschakelaar in de meterkast. Die moet er al inzitten anders sluiten ze het echt niet aan.
Ja dat zou kunnen maar dan was er voor die tijd waarschijnlijk maar 1 fase aangesloten.

20xLongi 410Wp, IQ7+

• broekmanm
klopt, met de plaatsing van de pv-panelen een 3 groepenkast laten plaatsen, maar daar was/is maar 1 fase van aangesloten.

• JMSL2022
broekmanm schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 23:02:
klopt, met de plaatsing van de pv-panelen een 3 groepenkast laten plaatsen, maar daar was/is maar 1 fase van aangesloten.
Ik zou diegene die de panelen en groepenkast heeft geplaatst even contacten, dan kunnen ze meteen die twee extra spoelen plaatsen en de instelling in je Envoy aanpassen.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +7Henk 'm!

• MarcoC
Ik heb sinds deze week een Enphase gateway met v7.x. Dat maakt het lastig om de data lokaal uit te lezen i.v.m. authenticatietokens e.d. Ik heb daarom een script gemaakt dat automatisch inlogt, een token ophaalt en vervolgens elke minuut de data uitleest en publiceert op MQTT. Zodra de tokens binnen 30 dagen vervallen wordt het token opnieuw opgevraagd. Dit werkt bij mij nu probleemloos.

Mocht iemand geïnteresseerd zijn in de code, dan is deze hier te vinden: https://github.com/mcrapts/enphase-to-mqtt

Als je bekend met Docker is het betrekkelijk eenvoudig de service te starten: de repository clonen, de juist environment variables instellen en de container starten met Docker is voldoende.

[Voor 16% gewijzigd door MarcoC op 17-03-2023 00:10]

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:08
MarcoC schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 00:08:
Ik heb sinds deze week een Enphase gateway met v7.x. Dat maakt het lastig om de data lokaal uit te lezen i.v.m. authenticatietokens e.d. Ik heb daarom een script gemaakt dat automatisch inlogt, een token ophaalt en vervolgens elke minuut de data uitleest en publiceert op MQTT. Zodra de tokens binnen 30 dagen vervallen wordt het token opnieuw opgevraagd. Dit werkt bij mij nu probleemloos.

Mocht iemand geïnteresseerd zijn in de code, dan is deze hier te vinden: https://github.com/mcrapts/enphase-to-mqtt

Als je bekend met Docker is het betrekkelijk eenvoudig de service te starten: de repository clonen, de juist environment variables instellen en de container starten met Docker is voldoende.
Ik lees de Enphase ook uit met mijn eigen Python code en een token. Het token is echter een jaar geldig (gecontroleerd door het te decoderen) dus ik was van plan het eens per jaar met de hand te wijzigen.

Automatisch ophalen is natuurlijk eleganter, dus bedankt voor je code! (y)

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@MarcoC Wellicht ook even in het andere topic posten, want daar gaat het met namelijk over het uitlezen van het Envoy :)

[Enphase] Haal meer uit je Envoy!

[Voor 21% gewijzigd door Pazo op 17-03-2023 08:47]

• lloo
  • Laatst online: 21-03 18:26
Je kan een Q-Gateway al registreren vanaf een ander (ip-)adress. (Bron filmpje van Laurence van Solar Bouwmarkt).
Zou je ook de Micro convertors ook al kunnen aanmelden en thuis testen voordat je naar een klus elders gaat?
Moet je bij het registreren van de convertors ook de positie van het legplan vermelden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JMSL2022
lloo schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:05:
Je kan een Q-Gateway al registreren vanaf een ander (ip-)adress. (Bron filmpje van Laurence van Solar Bouwmarkt).
Zou je ook de Micro convertors ook al kunnen aanmelden en thuis testen voordat je naar een klus elders gaat?
Moet je bij het registreren van de convertors ook de positie van het legplan vermelden?
De werking van de omvormers is bij de IQ7 serie niet afhankelijk van de Q-gateway, als je je zonnepaneel aansluit op de omvormer en ook 230VAC aansluit gaan ze direct leveren (als de zon schijnt).

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RuudVB
  • Laatst online: 20-03 17:10
Mylo1 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:14:
[...]

Even vertaald wat de installateur eigenlijk zegt:
Standaard ben ik met 10 minuten klaar, jongens kunnen eerder weg, meer marge, geen gezeur.

Metered, kost een boel tijd, spoelen aansluiten, maken ze veel fouten mee (verkeerd om, fase verwisseld etc), past niet in de kast, moeten we de hele boel weer verbouwen, nog meer fouten, naderhand weer terug, weg winst.

Metered zelf geïnstalleerd, werkt vanaf dag 1 als een zonnetje
Uittekende vertaling ;)

Ook hier vanaf dag 1 een probleemloos werkende Metered, geïnstalleerd door de installateur/elektricien. Ook de micro omvormers doen probleemloos hun ding.

• Wiliyama
Als ik een 'ouderwetse'KWh draaischijf meter achter de panelen plaats, dus voor de Enphase envoy s metered, zouden de signalen van de panelen nog doorgegeven worden of niet? Wat denken jullie?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Eddie_
@Wiliyama in theorie wel, maar waarom zou je daar een ouderwetse draaischijf tussen de panelen en het IQ relais plaatsen? Dan kun je er beter voor kiezen om die draaischijfmeter te plaatsen tussen de hoofdschakelaar en het Enphase systeem.

@lloo Ja hoor, je kan prima de IQ's prima thuis inregelen. Maar om ze ook daadwerkelijk te updaten moeten ze wel verbonden zijn met een zonnepaneel en gekoppeld zijn aan het net.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Roy schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:26:
Ik ben van plan om zelf 8 panelen te gaan plaatsen en installeren, en dit leek me wel een mooie set:
https://www.warmtebeheer....ling-compleet-pakket.html

Nu kan ik via mijn werkgever een financieel voordeel krijgen als ik zonnepanelen installeer, maar een voorwaarde is wel dat het wordt geïnstalleerd door een erkend installateur/monteur. Heeft iemand ervaring met het zelf plaatsen en bekabelen, en dan bijvoorbeeld een laatste check en aansluiting in de meterkast laten doen door een installateur?
Ik heb geen passend antwoord voor je, maar wellicht helpt het wel hoe ik het doe.

Installateurs willen graag zoveel mogelijk panelen in zo kort mogelijke tijd wegzetten. Dat om concurrerende prijzen neer te zetten. Omdat je dan weet dat kabels op de snelste manier getrokken worden (zowel binnen als buitenshuis) zit daar toch nog een hoop tijd voor de installateur.

Omdat ik zelf wilde dat er netjes gewerkt wordt, heb ik zelf de kabels getrokken (deels binnenshuis, klein stuk buiten om, onder de oprit en dan weer door een muur, omdat ik geen kruipruimte heb). De kabels zijn geleverd door de installateur en ik ben de nodige tijd kwijt geweest aan leggen/trekken van de kabels en daarna weer afwerking (kit, plamuur, stuc, verfwerk). De rest gaat de installateur nog doen (volgende maand).

Qua uren denk ik dat laten doen ca 2 man voor 2 dagen zou gekost hebben en ik daarna ook nog het herstelwerk had gehad.

[Voor 3% gewijzigd door kdekker op 18-03-2023 13:24]

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:04

Rob roelofs 1

3050Wp - Daikin Ururu sarara

Goedenmorgen, april komt mijn PV installatie. Ik heb een 3 fase aansluiting en heb gekozen voor de Envoy S. Verbruik monitoren doe ik met de P1 meter van Homewizard. Nu is mijn vraag : door het kiezen van de Envoy S….., bestaat er dan geen enkele mogelijkheid voor op termijn een accu te plaatsen? Daar ben ik namelijk niet van op de hoogte gebracht door mijn PV-uitvoerende. Ben benieuwd of ik met de Envoy S wel de juiste keuze heb gemaakt.

1230Wp-1820Wp-Daikin Ururu Sarara 3,5Kw-Daikin Stylish 2,5Kw-Auer Edel Air 270ltr-gasloos per 17-02-2023

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Rob roelofs 1 jawel, alleen geen accu van Enphase. Tegen de tijd dat accu’s interessant zijn zijn er nog 20 andere leveranciers om uit te kiezen.

Enphase is doorgaans behoorlijk prijzig en ik verwacht eigenlijk niet dat Enphase accu’s prijstechnisch heel interessant gaan worden :)

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Glashelder schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:30:
@Rob roelofs 1 jawel, alleen geen accu van Enphase. Tegen de tijd dat accu’s interessant zijn zijn er nog 20 andere leveranciers om uit te kiezen.

Enphase is doorgaans behoorlijk prijzig en ik verwacht eigenlijk niet dat Enphase accu’s prijstechnisch heel interessant gaan worden :)
Thnx voor snelle feedback! Ofwel kijkend naar de toekomst is dat gewoon mogelijk met Envoy S en is keuze dus niet fout geweest. Zeker als je nu verbruik woning de monitoring doet met de Homewizard? Ik heb dus géén Metered maar de standaard…

[Voor 3% gewijzigd door Rob roelofs 1 op 19-03-2023 09:37]

1230Wp-1820Wp-Daikin Ururu Sarara 3,5Kw-Daikin Stylish 2,5Kw-Auer Edel Air 270ltr-gasloos per 17-02-2023

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Rob roelofs 1 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:36:
[...]

Thnx voor snelle feedback! Ofwel kijkend naar de toekomst is dat gewoon mogelijk met Envoy S en is keuze dus niet fout geweest. Zeker als je nu verbruik woning de monitoring doet met de Homewizard?
Het staat vrijwel daar helemaal los van.. er zijn diverse forums hier over eigen powerwall, ess etc.. met je enphase omvormers heb je gewoon 230 v naar je mk gebracht .. die envoy doet niet veel meer dan wat monitoring van de omvormers etc ., google eens op halewijn bijvoorbeeld .. je komt op een heel breed spectrum van mogelijkheden en dus eigen eisen terecht

[Voor 31% gewijzigd door MisterB op 19-03-2023 09:44]

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

MisterB schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:37:
[...]

Het staat daar helemaal los van
Waarvan @MisterB kun je je antwoord wat aanvullen naar mij als leek

• RichieB
@Rob roelofs 1 De vraag over accu's komt ongeveer elke week voorbij. Je kan oude antwoorden zoeken via de zoekbalk bovenaan de pagina.

• Wiliyama
Eddie_ schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:46:
@Wiliyama in theorie wel, maar waarom zou je daar een ouderwetse draaischijf tussen de panelen en het IQ relais plaatsen? Dan kun je er beter voor kiezen om die draaischijfmeter te plaatsen tussen de hoofdschakelaar en het Enphase systeem.
Bedankt voor de reactie.
Ik heb al een 3 fase APSysteem liggen zonder monitoring. Die ga ik koppelen aan het nieuwe Enphase systeem met monitoring.
De meter komt in de garage waar de kabel binnen komt. De bedoeling hiervan is dat ik de totale jaaropbrengst kan zien en ook de opbrengst na vele jaren. Door de totale jaaropbrengst te verminderen met de opbrengst van het Enphase systeem heb ik een indicatie wat het APSysteem elk jaar produceert en kan ik zien of dat achteruitgaat door bijvoorbeeld defecte panelen.
Dat is eigenlijk de bedoeling van die extra draaischijf meter. Of klopt mijn redenering niet?
Is het überhaupt wel mogelijk om op de Enphase app ook de totale jaaropbrengst te zien? Of alleen de dag, week en maand opbrengst?

• RichieB
Wiliyama schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:19:
[...]

Is het überhaupt wel mogelijk om op de Enphase app ook de totale jaaropbrengst te zien? Of alleen de dag, week en maand opbrengst?
Op het tabblad Energy bovenaan Year kiezen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eddie_
@Wiliyama Dan zou ik die draaischijfmeter koppelen aan het APSysteem. De Envoy Metered dusdanig aansluiten dat die de totale productie kan meten van zowel Enphase als het APSysteem.
Pagina: 1 ... 53 54 55 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee