jeroen3 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:24:
Ik snap de verwarring niet zo goed.
De omvormers hebben een spanningsbereik, bij de laagste waarde gaat de intern omvormer aan, boven de hoogste waarde gaat de omvormer kapot.
De omvormers hebben een
mppt-bereik, binnen dit bereik kan de omvormer optimaal vermogen leveren. (beste punt op de nominale spanning)
De omvormers hebben een minimum startspanning nodig voor de mppt booster om te starten.
Dus, de iq7+ gaat werken als de Voc >22V is
en de mppt curve van het paneel tussen de 27-45V zit.
De JKM420N hebben een Voc van 36.24, dus dat komt wel goed. Ze hebben ook een Vmp van 29.97 en in het grafiekje
(Current-Voltage & Power-Voltage) verandert die nauwelijks onder last.
Wel gaat er wat van de spanning af als het paneel heet is (in de zon ligt in de zomer), dan kan je buiten de ranges vallen. Maar zolang je niet onder Vstart komt is het goed, lijkt erop dat deze jinko's bij 65 graden (25-60=40c, 29.97-(40C*0.25%)=26.97V en dan vallen ze
net onder de Vmppmin van de iq7+.
Moet je hier paniek om maken? Nee, dat denk ik niet. Hij zal alleen niet de "96.50%" efficientie halen.
Is de IQ7A een betere keus? Nee, de Vmppmin van de IQ7A is groter van de Vmp van het paneel. Werkt de IQ7A dan wel? Waarschijnlijk wel, maar niet optimaal, clipping bijvoorbeeld.
Met de hoeveelheid achteloosheid dat pv-cowboys dit op de daken gooien was enphase nooit zo groot geworden als het heel precies kwam.
Ik ben al een tijdje aan het meelezen, heb ook al wat gepost en antwoorden gekregen. Waarvoor dank.
Maar nu ben ik door de bomen even het bos kwijt. Ben een leek en met alle info die ik hier tot me neem heb is het me toch niet helemaal duidelijk meer.

Dus nog maar een keertje om hulp/advies vragen wat ik het beste kan doen.
Ik heb sinds medio januari 16 panelen 400Wp en iq7+ op mijn dak liggen (zuid georiënteerd, 60 graden helling). Systeem topt af bij 4,7kWp door het maximale uitgangsvermogen van iq7+. (Tot nu toe dit jaar 6 dagen gehad). Ik heb contact opgenomen met de installateur. Hij geeft aan dat de verkeerde omvormers gebruikt zijn, dient de iq7a te zijn. Deze kan hij kosteloos vervangen.
Eerder heb ik de vraag op dit forum gesteld met als antwoord: Als kosteloos is doen! Anders verdien je deze niet terug. Ik was overtuigd echter daarna lees ik weer van alles over:
Opstartspanning, broodje aap verhaal, Voc, MMPT en nog veel meer info. Daardoor is het ff een beetje wazig in mijn hoofd en ben ik het even kwijt.
Dus dacht ik: Ik deel even de specs van mijn zonnepanelen, samen met de iq7+ en iq7a (waar jullie vast alles al over weten

) . Wellicht dat ik dan een advies van jullie kan krijgen over welk type micro omvormer het beste werkt i.c.m. mijn zonnepanelen.
Alvast bedankt!
N.B.
Nadat de zonnepanelen zijn geïnstalleerd heb ik Solarguard vogelwering aan laten brengen. Als de micro-omvormers omgewisseld worden dient de vogelwering gede- en hermonteerd te worden. Dat moet gebeuren door de partij die deze geplaatst heeft anders ben ik mijn 5 jaar garantie kwijt. Ik ben in overleg met de installateur dat hij die kosten op zich neemt, daar zijn we nog niet helemaal uit. Voor nu is dat even bijzaak maar wel een aandachtspuntje.