Ik loop tegen een probleem aan en ik denk dat ik weet wat de oplossing is, maar toch wil ik het voor de zekerheid even hier neerleggen.
Vandaag is mijn installatie van zonnepanelen opgeleverd en heb ik op verzoek een Metered erbij gekregen. Omdat er maar twee spoelen bij zitten en het een 3 fase systeem betreft, heb ik op voorhand extra spoelen aangeschaft.
Installateur wilde het niet installeren, want kostte teveel tijd. Zodoende de spoelen zelf aangesloten. Nu loop ik echter tegen het probleem aan dat de waardes die de klemmen zien niet goed zijn. Op de L1 van de productie ziet die een negatieve waarde en de andere twee klemmen lijken niets te doen. Zelfde is van toepassing op de consumptie, waar de L1 iets van 135watt verbruik meet en de andere twee niets.
Even in de documentatie gedoken, denk ik dat het probleem is dat de Metered door de installateur met een simpele stekker is aangesloten op het stopcontact, in plaats van aangesloten met 3 fase op het Q-Relais.
Wilde hij helemaal geen spoelen aansluiten of aleen de door jouw gekochte spoelen niet?
En wat tijd betreft maakt het niet veel uit om 2 spoelen of 6 spoelen aan te sluiten.
De metered versie moet altijd een vaste voeding hebben.
Hoorde vanmiddag toevallig nog van iemand die de IQ7A i.c.m. Jinko JKM420N onder een hoek 50/60 gr zuid heeft liggen, waar de IQ7A afgelopen week zelfs al aftopte. ( zelf niet kunnen verifiëren)
...
Dit kan wel kloppen, door dit koude weer ligt de Vmp een 5-6 volt hoger dan bij 25 graden..Met een goede lading zon dan is meteen max stroom van 10A de 350 Watt haalbaar
Ik loop tegen een probleem aan en ik denk dat ik weet wat de oplossing is, maar toch wil ik het voor de zekerheid even hier neerleggen.
Vandaag is mijn installatie van zonnepanelen opgeleverd en heb ik op verzoek een Metered erbij gekregen. Omdat er maar twee spoelen bij zitten en het een 3 fase systeem betreft, heb ik op voorhand extra spoelen aangeschaft.
Installateur wilde het niet installeren, want kostte teveel tijd. Zodoende de spoelen zelf aangesloten. Nu loop ik echter tegen het probleem aan dat de waardes die de klemmen zien niet goed zijn. Op de L1 van de productie ziet die een negatieve waarde en de andere twee klemmen lijken niets te doen. Zelfde is van toepassing op de consumptie, waar de L1 iets van 135watt verbruik meet en de andere twee niets.
Even in de documentatie gedoken, denk ik dat het probleem is dat de Metered door de installateur met een simpele stekker is aangesloten op het stopcontact, in plaats van aangesloten met 3 fase op het Q-Relais.
De oplossing is dus hopelijk om zelf de Metered middels een 3 fase kabel (of 4 losse aders?) aan te sluiten op het Q-Relais. Zit ik hiermee goed in mijn denkwijze? Andere mogelijke problemen met de CT's daar gelaten.
Zal morgen ook eens op de pc kijken. Op de tablet zie ik alleen nog maar "power produced" en "consumed".
Ik kijk in de Enlighten manager app.
Mijn systeem topte op 1 maart ook 2 uur lang af met IQ7+ en 390Wp panelen.
Ligging ZO en 45 graden dak.
Wilde hij helemaal geen spoelen aansluiten of aleen de door jouw gekochte spoelen niet?
En wat tijd betreft maakt het niet veel uit om 2 spoelen of 6 spoelen aan te sluiten.
De metered versie moet altijd een vaste voeding hebben.
Helemaal niet inderdaad. De spoelen heb ik zelf geplaatst, maar voor de mooi moet ik het nog inkorten. Al zit ik er aan te denken om heel de meterkast opnieuw in te richten inclusief een extra uitbreiding, zodat ik er nog een 3 fase kwh meter bij kan plaatsen.
Op korte termijn ga ik eerst maar eens de metered een vaste aansluiting geven op 3 fasen. Het is jammer dat dit door de installateur niet goed is gedaan, maar dit door de installateur laten corrigeren zal me waarschijnlijk veel te lang duren. Al ga ik het eerst terugkoppelen alvorens zelf aan de slag te gaan.
Van de platinum dealer die bij mij komen plaatsen. Ze geven aan dat dit nog gaat komen met software updates
Kom hier toch nog even op terug. Ik ben absoluut geen platinum dealer maar ken ze wel. Maar ook mijn connectie(s) bij Enphase herkennen dit verhaal niet. Ben bang dat dit een broodje aap is.
Helemaal niet inderdaad. De spoelen heb ik zelf geplaatst, maar voor de mooi moet ik het nog inkorten. Al zit ik er aan te denken om heel de meterkast opnieuw in te richten inclusief een extra uitbreiding, zodat ik er nog een 3 fase kwh meter bij kan plaatsen.
Op korte termijn ga ik eerst maar eens de metered een vaste aansluiting geven op 3 fasen. Het is jammer dat dit door de installateur niet goed is gedaan, maar dit door de installateur laten corrigeren zal me waarschijnlijk veel te lang duren. Al ga ik het eerst terugkoppelen alvorens zelf aan de slag te gaan.
Dat hij helemaal niks heeft aangesloten is dan wel zeer slecht.
Als je zelf verstand van elektra hebt is het prima te doen. Maar eerst de installateur op de hoogte stellen van de gebreken zou ik zeker doen.
Bertsjuhn schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:05:
Na controle zie ik de volgende punten:
1.
Ik heb geen Q-Relais (installateur zegt deze al een jaar niet op voorraad is).
A. Das bullshit, zijn genoeg op voorraad, als je maar op de juiste plekken kijkt. Dit is trouwens, voor zover ik weet, verplicht om aan de Nederlandse eisen te voldoen. "Zonder de Q-Relay werkt het systeem probleemloos, maar voldoet het niet aan de VDE0126 norm."
Ok , bedankt.
4.
Op de rails op het dak zitten geen afdekkapjes. Bij andere buren wel. Is dit een probleem?
Een vraag op het forum - is vragen aan mensen die al gezocht hebben - dus sneller en beter dan google
De omvormers hebben een spanningsbereik, bij de laagste waarde gaat de intern omvormer aan, boven de hoogste waarde gaat de omvormer kapot.
De omvormers hebben een mppt-bereik, binnen dit bereik kan de omvormer optimaal vermogen leveren. (beste punt op de nominale spanning)
De omvormers hebben een minimum startspanning nodig voor de mppt booster om te starten.
Dus, de iq7+ gaat werken als de Voc >22V is en de mppt curve van het paneel tussen de 27-45V zit.
De JKM420N hebben een Voc van 36.24, dus dat komt wel goed. Ze hebben ook een Vmp van 29.97 en in het grafiekje (Current-Voltage & Power-Voltage) verandert die nauwelijks onder last.
Wel gaat er wat van de spanning af als het paneel heet is (in de zon ligt in de zomer), dan kan je buiten de ranges vallen. Maar zolang je niet onder Vstart komt is het goed, lijkt erop dat deze jinko's bij 65 graden (25-60=40c, 29.97-(40C*0.25%)=26.97V en dan vallen ze net onder de Vmppmin van de iq7+.
Moet je hier paniek om maken? Nee, dat denk ik niet. Hij zal alleen niet de "96.50%" efficientie halen.
Is de IQ7A een betere keus? Nee, de Vmppmin van de IQ7A is groter van de Vmp van het paneel. Werkt de IQ7A dan wel? Waarschijnlijk wel, maar niet optimaal, clipping bijvoorbeeld. Met de hoeveelheid achteloosheid dat pv-cowboys dit op de daken gooien was enphase nooit zo groot geworden als het heel precies kwam.
Ik ben al een tijdje aan het meelezen, heb ook al wat gepost en antwoorden gekregen. Waarvoor dank.
Maar nu ben ik door de bomen even het bos kwijt. Ben een leek en met alle info die ik hier tot me neem heb is het me toch niet helemaal duidelijk meer. Dus nog maar een keertje om hulp/advies vragen wat ik het beste kan doen.
Ik heb sinds medio januari 16 panelen 400Wp en iq7+ op mijn dak liggen (zuid georiënteerd, 60 graden helling). Systeem topt af bij 4,7kWp door het maximale uitgangsvermogen van iq7+. (Tot nu toe dit jaar 6 dagen gehad). Ik heb contact opgenomen met de installateur. Hij geeft aan dat de verkeerde omvormers gebruikt zijn, dient de iq7a te zijn. Deze kan hij kosteloos vervangen.
Eerder heb ik de vraag op dit forum gesteld met als antwoord: Als kosteloos is doen! Anders verdien je deze niet terug. Ik was overtuigd echter daarna lees ik weer van alles over:
Opstartspanning, broodje aap verhaal, Voc, MMPT en nog veel meer info. Daardoor is het ff een beetje wazig in mijn hoofd en ben ik het even kwijt.
Dus dacht ik: Ik deel even de specs van mijn zonnepanelen, samen met de iq7+ en iq7a (waar jullie vast alles al over weten ) . Wellicht dat ik dan een advies van jullie kan krijgen over welk type micro omvormer het beste werkt i.c.m. mijn zonnepanelen.
Alvast bedankt!
N.B.
Nadat de zonnepanelen zijn geïnstalleerd heb ik Solarguard vogelwering aan laten brengen. Als de micro-omvormers omgewisseld worden dient de vogelwering gede- en hermonteerd te worden. Dat moet gebeuren door de partij die deze geplaatst heeft anders ben ik mijn 5 jaar garantie kwijt. Ik ben in overleg met de installateur dat hij die kosten op zich neemt, daar zijn we nog niet helemaal uit. Voor nu is dat even bijzaak maar wel een aandachtspuntje.
Ik ben al een tijdje aan het meelezen, heb ook al wat gepost en antwoorden gekregen. Waarvoor dank.
Maar nu ben ik door de bomen even het bos kwijt. Ben een leek en met alle info die ik hier tot me neem heb is het me toch niet helemaal duidelijk meer. Dus nog maar een keertje om hulp/advies vragen wat ik het beste kan doen.
Ik heb sinds medio januari 16 panelen 400Wp en iq7+ op mijn dak liggen (zuid georiënteerd, 60 graden helling). Systeem topt af bij 4,7kWp door het maximale uitgangsvermogen van iq7+. (Tot nu toe dit jaar 6 dagen gehad). Ik heb contact opgenomen met de installateur. Hij geeft aan dat de verkeerde omvormers gebruikt zijn, dient de iq7a te zijn. Deze kan hij kosteloos vervangen.
..
Zo te zien zijn dit 108 half cell panelen. In vergelijk met 120 en 144 cell panelen, werken deze "met een lagere spanning en hogere stroom". De iq7a is meer van "een hogere spanning en een lagere stroom".
Dat je nu aftopping ziet is omdat de omstandigheden voor de panelen nu uitermate gunstig zijn, lage temperatuur (zorgt voor hogere Vmp) en al een mooie zon (in februari), dan presteren ze beter. Het is misschien niet de verwachting, maar het is dus absoluut niet zo dat panelen in de warme zomer met net zo veel zon als nu meer opbrengen! In zomer zal je zelfs minder aftopping zien omdat door de hogere temperatuur het rendement van het paneel lager is (door een verlaagde Vmp).
Voor wat betreft het mpp bereik van de iq7a, dit is ook volgens enphase zelf niet de 18-58V. In de calculator van enphase is het mpp bereik terug te vinden (Vmp min 38V - Vmp max 43V); zie screenshot:
Je ziet hier ook de max continue stroom die de iq7a aan kan - 10A, deze ligt 2A lager dan de iq7+.
Vanuit bovenstaande punten bekeken zou ik dan kiezen voor de iq7+.
Mochten er anderen zijn die dat anders zien dan hoor ik het graag ..
Zo te zien zijn dit 108 half cell panelen. In vergelijk met 120 en 144 cell panelen, werken deze "met een lagere spanning en hogere stroom". De iq7a is meer van "een hogere spanning en een lagere stroom".
Dat je nu aftopping ziet is omdat de omstandigheden voor de panelen nu uitermate gunstig zijn, lage temperatuur (zorgt voor hogere Vmp) en al een mooie zon (in februari), dan presteren ze beter. Het is misschien niet de verwachting, maar het is dus absoluut niet zo dat panelen in de warme zomer met net zo veel zon als nu meer opbrengen! In zomer zal je zelfs minder aftopping zien omdat door de hogere temperatuur het rendement van het paneel lager is (door een verlaagde Vmp).
Voor wat betreft het mpp bereik van de iq7a, dit is ook volgens enphase zelf niet de 18-58V. In de calculator van enphase is het mpp bereik terug te vinden (Vmp min 38V - Vmp max 43V); zie screenshot:
[Afbeelding]
Je ziet hier ook de max continue stroom die de iq7a aan kan - 10A, deze ligt 2A lager dan de iq7+.
Arie, ik denk dat je gelijk hebt.
Enphase is inderdaad niet heel duidelijk over het werkbereik van de IQ7A. Ik heb zelf ook 108 half cel panelen van 410Wp en ik ben gewoon voor de IQ7+ gegaan (maar ik keek ook naar de meerprijs).
Verder geeft Enphase zelf ook aan dat je tot 450 Wp voor de IQ7+ kan gaan en de IQ7A geen voordeel biedt qua opbrengst.
Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn met 108 half cel panelen die een IQ7A gebruikten?
Kom hier toch nog even op terug. Ik ben absoluut geen platinum dealer maar ken ze wel. Maar ook mijn connectie(s) bij Enphase herkennen dit verhaal niet. Ben bang dat dit een broodje aap is.
Want? De oudere series werkte op een gegeven moment ook samen met de IQ7 serie dus zou niet weten waarom niet. Gaat wel even duren denk ik
even een vraag tussendoor van deze noob die zich net begint te orienteren - heeft het zin om Enphase te gebruiken als het dak goed op de zon staat en er niks is dat schaduw zou kunnen werpen op de panelen?
(Of kan ik dan net zo goed maar goedkoper een string opstelling gebruiken?)
[Voor 15% gewijzigd door LDenninger op 08-03-2023 16:23]
LDenninger schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:22:
even een vraag tussendoor van deze noob die zich net begint te orienteren - heeft het zin om Enphase te gebruiken als het dak goed op de zon staat en er niks is dat schaduw zou kunnen werpen op de panelen?
Niet perse, APS heeft ook mooie omvormers met 2 mptt trackers en 4 of 8 panelen
LDenninger schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:22:
(Of kan ik dan net zo goed maar goedkoper een string opstelling gebruiken?)
Tja, de string zal goedkoper zijn. En dan heb je nog string-met en string-zonder optimizers (lees SolarEdge).
Nadeel van die string (met en zonder optimizer): na 10-15 jaar is je centrale omvormer aan zijn eind. Die kosten mag je erbij optellen om aan 25 levensduur te komen.
Voor mijzelf was de afweging soortgelijk, maar toch voor Enphase gekozen, omdat:
Flexibeler, later uitbreiden is simpel, omdat iedere paneel + omvormer op zichzelf staat
Veiliger: gewoon 230AC per paneel met eigen aardlekautomaat ipv hoge DC spanning met vlamboogdetectie
Uiteraard: de flexibiliteit kent grenzen, namelijk max aantal panelen per fase en max wat Enphase zelf zegt (ligt iets lager, ca 12-13 panelen). En veiligheid zit misschien tussen mijn eigen oren, maar DC spanningen zijn gewoon dodelijker dan AC. En die vlamboogdetectie is er niet voor niets. Of de veiligheid van een SolarEdge met eigen optimizers anders is dan Enphase, dat weet ik niet. Wel is ook door, net zoals iedere DC seriele string, de totaal spanning gelijk aan ca 50V x aantal panelen in de string.
Op de site van enphase.nl kwam ik een datasheet tegen van de IQ8MC.. vs de IQ8M.... De IQ8MC heeft o.a. een andere MPPT range: 25-45V vs 30-45V bij de IQ8M
Over een paar maanden worden bij ons zonnepanelen geplaatst. Binnenkort gaat Stedin onze aansluiting verzwaren (van 1-fase naar 3-fase) en daarom heeft de zonnepanelen-leverancier vandaag onze groepenkast vervangen. Ze hebben ook meteen de Enphase Envoy S Metered erbij gehangen.
Dat verbaasde me, want ik dacht altijd dat deze op zolder (dicht bij de zonnepanelen) kwam te hangen waar (ooit) ook een eventuele thuisaccu bij geplaatst kan worden. Nu moet een thuisaccu dus in onze (vrij krappe) meterkast passen.
Twee vragen:
Is het gebruikelijk dat de Envoy bij de groepenkast i.p.v. bij de zonnepanelen wordt opgehangen?
Moet een thuisaccu altijd vlak bij de Envoy worden geplaatst of is het ook prima om hem elders op te hangen en met een lange kabel op de Envoy aan te sluiten?
@LDenninger Nee, er zit voor jou dan niet direct voordeel aan een enphase systeem. Tenzij je geen omvormer binnen wil hebben of daar geen plek voor hebt. Er zijn inmiddels ook andere merken micro-omvormers die je daarvoor kan overwegen.
@digilb 1. Ja, in de meterkast is gebruikelijk.
2. Nee, de batterij hoeft niet vlakbij de envoy.
@digilb Het is zeker gebruikelijk dat de IQ Gateway/Envoy vlak bij het Q-relais wordt geplaatst en dat is meestal de meterkast. Een accu hoeft niet perse bij de IQ Gateway/Envoy te staan. Die Accu wordt niet rechtstreeks aangesloten op de IQ Gateway/Envoy.
@Flexiilex De IQ8 is technisch voorbereid op off grid. Iets wat de IQ7 totaal niet kan, zelfs niet met een software aanpassing.
Ik heb liever een accu pakket wat goed op temperatuur blijft en niet 's winters te maken heeft met een omgevingstemperatuur van onder de nul graden. Bij mij komt hij, tzt, gewoon op zolder te hangen.
digilb schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:58:
Over een paar maanden worden bij ons zonnepanelen geplaatst. Binnenkort gaat Stedin onze aansluiting verzwaren (van 1-fase naar 3-fase) en daarom heeft de zonnepanelen-leverancier vandaag onze groepenkast vervangen. Ze hebben ook meteen de Enphase Envoy S Metered erbij gehangen.
Dat verbaasde me, want ik dacht altijd dat deze op zolder (dicht bij de zonnepanelen) kwam te hangen waar (ooit) ook een eventuele thuisaccu bij geplaatst kan worden. Nu moet een thuisaccu dus in onze (vrij krappe) meterkast passen.
Twee vragen:
Is het gebruikelijk dat de Envoy bij de groepenkast i.p.v. bij de zonnepanelen wordt opgehangen?
Moet een thuisaccu altijd vlak bij de Envoy worden geplaatst of is het ook prima om hem elders op te hangen en met een lange kabel op de Envoy aan te sluiten?
Als je een thuis accu gaat gebruiken zal je meetspoelen in zowel de 3 fases die van de zonnepanelen komen moeten plaatsen, maar ook in de 3 fases die naar je kWh meter gaan. Vandaar dat je die in de meterkast moet plaatsen.
Verder gaat de communicatie tussen de thuis accu en de Envoy draadloos, dus die locatie is redelijk flexibel.
Ik zit met een gelijksoortig vraagstuk als @Dennis 1 hierboven. Op basis van dit topic ga ik dan eindelijk bestellen en voorbereiden om de boel aan te leggen. Ik wil voor de Jinko N-Type 420 Wp gaan (geen idee waarom, ik heb een paar offertes gekregen die met deze panelen aan de slag gingen, zal goed zijn ) Datasheet hier.
12 st. 420Wp panelen;
De panelen komen oost-west op ca. 13 graden;
Azimut is ca. 20 graden;
Op een afstand van ca. 30m. van mijn meterkast. Ik plan een 5x6mm² YMVK kabel te trekken;
Volgens het handige staatje van Solarbouwmarkt moet ik met deze panelen de IQ8m hebben. Meerprijs t.o.v. IQ7+ (waar de offertes vanuit gingen) in totaal bedraagt 12 x ca. 25,- = € 300,-. Gevoelsmatig heb ik dan nieuwere (= betere?) omvormers voor relatief weinig geld, of is het onzin en gooi ik die € 300,- in de sloot?
Same here. Buiten misschien niet, maar wel in de garage of berging.
In huis sowieso niet. En daar heb ik ook de ruimte niet voor. Juist voor Enphase gekozen zodat ik geen kast van een omvormer in huis heb, zou ik wel vervolgens een kast van een accu in huis plaatsen
Plaatsen in de schuur kan ik mij nog wel iets bij voorstellen. Maar hou wel rekening met de temperatuur. Uiteraard zijn het bakbeesten van apparaten en heb ik op zolder nog volop ruimte om ze te plaatsen.
Is ruimte de enige reden dat je ze niet op zolder wil hebben of ook de veiligheid?
_Teq_ schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:02:
Ik zit met een gelijksoortig vraagstuk als @Dennis 1 hierboven. Op basis van dit topic ga ik dan eindelijk bestellen en voorbereiden om de boel aan te leggen. Ik wil voor de Jinko N-Type 420 Wp gaan (geen idee waarom, ik heb een paar offertes gekregen die met deze panelen aan de slag gingen, zal goed zijn ) Datasheet hier.
12 st. 420Wp panelen;
De panelen komen oost-west op ca. 13 graden;
Azimut is ca. 20 graden;
Op een afstand van ca. 30m. van mijn meterkast. Ik plan een 5x6mm² YMVK kabel te trekken;
Volgens het handige staatje van Solarbouwmarkt moet ik met deze panelen de IQ8m hebben. Meerprijs t.o.v. IQ7+ (waar de offertes vanuit gingen) in totaal bedraagt 12 x ca. 25,- = € 300,-. Gevoelsmatig heb ik dan nieuwere (= betere?) omvormers voor relatief weinig geld, of is het onzin en gooi ik die € 300,- in de sloot?
Ik denk wel dat de IQ8M een beter keuze zijn dan de IQ7+ .
Ik vraag me alleen af waarom je zo'n dikke kabel gaat trekken?
Je gaat maximaal 12 x 330W = 3960 W over drie fasen leveren, dat is 1300W per fase.
In principe is 5x2.5mm2 genoeg en als je aan de veilige kant wil zitten is 5x4mm2 ook prima.
Ik heb zelf 5x4mm2 gebruikt voor 5800 W over 20 meter.
Ik denk wel dat de IQ8M een beter keuze zijn dan de IQ7+ .
Ik vraag me alleen af waarom je zo'n dikke kabel gaat trekken?
Je gaat maximaal 12 x 330W = 3960 W over drie fasen leveren, dat is 1300W per fase.
In principe is 5x2.5mm2 genoeg en als je aan de veilige kant wil zitten is 5x4mm2 ook prima.
Ik heb zelf 5x4mm2 gebruikt voor 5800 W over 20 meter.
Thanks!
De kabeldikte komt door:
jadjong schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:50:
Ik zou er nog 100.- aan rommel bij rekenen. Lasdoosjes, vage schroeven, pijpje hier en daar. De kabel zou ik 5*6mm doen. Het trekken is veel werk, die extra 150.- ben je zo vergeten en je kan later nog eens met 22KW laden.
I.c.m. mijn grenzeloze vertrouwen in mede-tweakers / afwezigheid kennis mijnerzijds.
Eddie_ schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:29:
Plaatsen in de schuur kan ik mij nog wel iets bij voorstellen. Maar hou wel rekening met de temperatuur. Uiteraard zijn het bakbeesten van apparaten en heb ik op zolder nog volop ruimte om ze te plaatsen.
Is ruimte de enige reden dat je ze niet op zolder wil hebben of ook de veiligheid?
Uit het document van @mike123 lijkt de garage (of berging) een goede plaats. Qua temperatuur hoef je niet bang te zijn.
Choose an easily accessible, well-ventilated, and unoccupied indoor location, such as a garage. This location must be out of direct sunlight, and ambient temperature must stay between -20° C to 45° C (-4° F to 113° F).
Maar inderdaad ook een stukje veiligheid. Mijn gevoel zegt liever een accu/batterij in de garage te hebben dan in huis. Als er wat fout gaat en de boel brand af, is het tenminste alleen de garage (staat los van ons huis).
Maar goed, is nog verre toekomstmuziek. Prijzen zijn nog veel te hoog. Hoop dat over een jaar of vijf de capaciteiten omhoog en de prijzen omlaag zijn gegaan. En wie weet wat voor subsidie er misschien nog gaat komen ter vervanging van de salderingsregeling.
Eddie_ schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:20:
@digilb Het is zeker gebruikelijk dat de IQ Gateway/Envoy vlak bij het Q-relais wordt geplaatst en dat is meestal de meterkast. Een accu hoeft niet perse bij de IQ Gateway/Envoy te staan. Die Accu wordt niet rechtstreeks aangesloten op de IQ Gateway/Envoy.
@Flexiilex De IQ8 is technisch voorbereid op off grid. Iets wat de IQ7 totaal niet kan, zelfs niet met een software aanpassing.
Klopt, heeft puur te maken met de snellere chip die de 8 series heeft, vandaar ook dat de 8 series in de batterijen zitten. Voor het snel schakelen, behalve het iets andere protocol zou ik niet weten waarom de 7 en de 8 serie in de loop van de tijd niet met elkaar kunnen communiceren. Voor off-grid is ook nog een los device nodig
Als je een thuis accu gaat gebruiken zal je meetspoelen in zowel de 3 fases die van de zonnepanelen komen moeten plaatsen, maar ook in de 3 fases die naar je kWh meter gaan. Vandaar dat je die in de meterkast moet plaatsen.
[...]
Wat super onhandig. Alle informatie die een thuisaccu nodig hebt is namelijk al beschikbaar op de P1 poort van je slimme meter. Nee, ik denk niet dat Enphase in Nederland veel accu's gaat verkopen. Dat product is gewoon niet goed afgestemd op de lokale markt.
De accu van Enphase kan meen ik ook offgrid werken (IQ8 controllers) en dan heb je niets aan de P1 poort: ten eerste veel te traag en ten tweede offline als het grid down is.
En ten derde.. Enphase is een wereldwijde speler, die gaan (terecht) echt geen product maken afgestemd op een land ter grote van een postzegel zoals Nederland
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput
@Glashelder Offgrid is in Nederland voor een hele kleine niche interessant, niet voor normale thuisgebruikers. DSMRv5 is snel zat voor het laden van een accu met PV-stroom. De berichten komen elke 2 seconden, maar 1x per 30 seconden samplen is al voldoende. DSMRv4 heb ik geen ervaring mee. DSMR meters worden in heel Europa uitgerold. Eigen meetspoelen zijn echt niet nodig meer.
Ik heb me maar even aangemeld hier want heb een vreemde storing. Ik hoop dat iemand mij helpen kan..
Sinds gister een envoy standard geïnstalleerd maar zie nu in mijn homewizzard app continu drops in de nu weergave. Dit was voor de envoy nog niet. Mijn garage waar 6 panelen met iq7+ op liggen staat 60 meter verderop via 2x2,5 kwadraat ymvkas.. kunnen ferriet ringen een oplossing zijn of toch een lijnfilter waar ze over spreken in de handleiding. Er word een lijnfilter van wurth geadviseerd door enphase.
Dank alvast!
Ps hoop dat ik in het goede topic zit?
Remko
[Voor 3% gewijzigd door Remkowski op 09-03-2023 13:54]
Ik heb me maar even aangemeld hier want heb een vreemde storing. Ik hoop dat iemand mij helpen kan..
Sinds gister een envoy standard geïnstalleerd maar zie nu in mijn homewizzard app continu drops in de nu weergave. Dit was voor de envoy nog niet. Mijn garage waar 6 panelen op liggen staat 60 meter verderop.. kunnen ferriet ringen een oplossing zijn of toch een lijnfilter waar ze over spreken in de handleiding. Er word een lijnfilter van wurth geadviseerd door enphase.
Als ik naar je grafiek kijk dan lijkt het er op dat je iedere zoveel intervallen een verbruik van 500 W hebt. Je panelen produceren zo’n 400, dus kom je op een afname van het net uit.
Of bedoel je dat je het vermoeden hebt dat je panelen iedere zoveel intervallen helemaal niets produceren? Wat zegt je P1 meter zelf?
3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org
Als ik naar je grafiek kijk dan lijkt het er op dat je iedere zoveel intervallen een verbruik van 500 W hebt. Je panelen produceren zo’n 400, dus kom je op een afname van het net uit.
Of bedoel je dat je het vermoeden hebt dat je panelen iedere zoveel intervallen helemaal niets produceren? Wat zegt je P1 meter zelf?
Dit schommelt zo continu terwijl er niets bijzonders aanstaat in huis. Ik zal eind vd dag eens op de meter zelf moeten kijken of hij daar wel "stabiel" is. Het lijkt te zijn gekomen sinds de micro's communiceren waar ze eerst niets anders deden dan omvormen alleen. En als er geen verlies is tijdens de drops prima natuurlijk maar wel een vreemd gedrag..
Dit schommelt zo continu terwijl er niets bijzonders aanstaat in huis. Ik zal eind vd dag eens op de meter zelf moeten kijken of hij daar wel "stabiel" is. Het lijkt te zijn gekomen sinds de micro's communiceren waar ze eerst niets anders deden dan omvormen alleen. En als er geen verlies is tijdens de drops prima natuurlijk maar wel een vreemd gedrag..
Als je drops idd alleen in de communicatie zitten dan zit daar je probleem. Ferreit ringen plaatsen kan geen kwaad lijkt mij
Die grafiek komt toch uit homewizard? Die meet puur opbrengst en verbruik, en die heeft weinig te schaften met de interne communicatie van de diverse Enhpase-devices. En de omvormers hoeven geen communicatie te hebben om te leveren. Na de eerste configuratie zou je je Envoy kunnen weggooien in theorie. Daarnaast is bovenstaande grafiek ook nog eens de som van verbruik en opbrengst. Dus ik zou beginnen met de opbrengstgrafiek te bekijken in de Enphase app/portal zelf.
Vandaag eindelijk hier 15 panelen op dak gekomen.
Ze hebben iig ook wel al wat terug geleverd dus het werkt ook.
Ik kan helaas het systeem nog niet inzien aangezien men door communicatie en ziekte ervan overtuigd was dat een ander de envoy bij zich had...........die komt dus nu volgende week.
Wat ik alleen dan wel weer jammer vindt, en dat heb ik ook benoemd, is dat er weer zo'n vage aardlekschakelaar gemonteerd zit in mijn complete Hager kast. Hij heeft dan wel weer de goede kleuren, dat is dan het enige voordeel😂
En ze hebben iig ferriet ringen geplaatst dus dat dan weer wel.
Vervolg volgende week dan dus maar.
phYzar schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:20:
Die grafiek komt toch uit homewizard? Die meet puur opbrengst en verbruik, en die heeft weinig te schaften met de interne communicatie van de diverse Enhpase-devices. En de omvormers hoeven geen communicatie te hebben om te leveren. Na de eerste configuratie zou je je Envoy kunnen weggooien in theorie. Daarnaast is bovenstaande grafiek ook nog eens de som van verbruik en opbrengst. Dus ik zou beginnen met de opbrengstgrafiek te bekijken in de Enphase app/portal zelf.
Klopt, dit is de 'nu' weergave in de homewizzard.
Wanneer ik terugkijk in de app naar de dag zie ik geen drops dus het lijkt alleen in de liveweergave te zijn. Nu er geen opbrengst/communicatie is met de omvormers is er niets aan de hand.. De envoy hangt pas sinds gisteren.. daarvoor was er ook niets aan de hand. De opbrengst grafiek in enlighten ziet er voor mij normaal uit behalve dat t een heel donkere dag was 😕
Hoe belangrijk is het dat de q relais in de buurt van de envoy zit? Deze zit namelijk 50/60 meter verder in de schuur waar de panelen op liggen. De envoy in huis ivm wifi.
[Voor 75% gewijzigd door Remkowski op 09-03-2023 21:16]
De plannen zijn, mits er geen dik pak sneeuw ligt:), om de panelen dit weekend op het dak te gooien. Morgen bezig om de groepenkast te verbouwen, gaan naar een 3 fase systeem, echter nu is Enexis nog niet geweest.
Wat ik heb begrepen mag je tijdelijk de 3 fasen (inkomend) op de hoofdschakelaar doorverbinden. In het onderstaande schema heb ik dit in het rood bij getekend. Nu is mijn vraag of het 3 fase Q relais dit wel fijn gaat vinden?
Pyroquipment schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:59:
De plannen zijn, mits er geen dik pak sneeuw ligt:), om de panelen dit weekend op het dak te gooien. Morgen bezig om de groepenkast te verbouwen, gaan naar een 3 fase systeem, echter nu is Enexis nog niet geweest.
Wat ik heb begrepen mag je tijdelijk de 3 fasen (inkomend) op de hoofdschakelaar doorverbinden. In het onderstaande schema heb ik dit in het rood bij getekend. Nu is mijn vraag of het 3 fase Q relais dit wel fijn gaat vinden?
Nu zit het toch ook op 1 fase? Ook al bouw je je meterkast om, dan blijft het toch in principe hetzelfde.
Het wordt misschien anders zodra je je panelen het dak op gooit. Hoeveel zijn dat er?
Klopt, dit is de 'nu' weergave in de homewizzard.
Wanneer ik terugkijk in de app naar de dag zie ik geen drops dus het lijkt alleen in de liveweergave te zijn. Nu er geen opbrengst/communicatie is met de omvormers is er niets aan de hand.. De envoy hangt pas sinds gisteren.. daarvoor was er ook niets aan de hand. De opbrengst grafiek in enlighten ziet er voor mij normaal uit behalve dat t een heel donkere dag was 😕
Hoe belangrijk is het dat de q relais in de buurt van de envoy zit? Deze zit namelijk 50/60 meter verder in de schuur waar de panelen op liggen. De envoy in huis ivm wifi.[Afbeelding]
Ik weet niet of het uitmaakt waar je Q-Relay hangt. Maar als je morgen weer dat vreemde gedrag ziet, zou je eens je Envoy kunnen loskoppelen en kijken of het dan verdwijnt en of het weer terugkomt als je hem inschakelt.
Arie, ik denk dat je gelijk hebt.
Enphase is inderdaad niet heel duidelijk over het werkbereik van de IQ7A. Ik heb zelf ook 108 half cel panelen van 410Wp en ik ben gewoon voor de IQ7+ gegaan (maar ik keek ook naar de meerprijs).
Verder geeft Enphase zelf ook aan dat je tot 450 Wp voor de IQ7+ kan gaan en de IQ7A geen voordeel biedt qua opbrengst.
Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn met 108 half cel panelen die een IQ7A gebruikten?
[Afbeelding]
De Q-Relay mag 25A hebben. Als je zonder fasescheiding gaat draaien dan krijg je de SOM van de stromen van elke fase door de nul. Ik ga er van uit dat je met een 16A automaat gaat werken. Leg je ook meer dan 16A aan micros dan kan de nul je automaat gaan triggeren. Meer dan 20A dan zal je de nul draad zwaarder moeten uitvoeren. Meer dan 25A kan dus niet zonder fase scheiding.
Het kan dus makkelijker zijn om 3x fase en 3x nul tot in meterkast te leggen en met losse enkelfase automaten te werken, mits som onder 25A vanwege de relay
Ik weet niet of het uitmaakt waar je Q-Relay hangt. Maar als je morgen weer dat vreemde gedrag ziet, zou je eens je Envoy kunnen loskoppelen en kijken of het dan verdwijnt en of het weer terugkomt als je hem inschakelt.
Envoy loskoppelen had ik al geprobeerd maar het schommelen blijft. Ook op de meter in huis schommelt ie enorm terwijl er geen rare afname is. Ook nog groep na groep uitgezet behalve die van de panelen/envoy maar ook dan blijft t..Dus het ligt niet aan de homewizzard. Nu zag ik vanmorgen dat er al communicatie was maar geen opwekking en ook dan begint zowel de homewizzard als de vaste meter in huis te dansen. S'avonds wanneer er geen communicatie is zie je een mooie stabiele lijn. Het begint wanneer de omvormers gaan communiceren.
[Voor 11% gewijzigd door Remkowski op 11-03-2023 08:32]
Klopt 60 meter. Ik begon ook al te denken aan te dunne kabel voor die lengte maar dan is het erg vreemd dat vóór de omvormers zijn geconfigureerd via de toolkit er niks aan de hand was. Enige wat veranderd is is dat er nu plc over de kabel gaat of wat de afkorting ook is voor de data over powercable..
Ik kan straks eens proberen de omvormers 1 voor 1 uit te zetten en of dat resultaat geeft.
[Voor 8% gewijzigd door Remkowski op 11-03-2023 09:33]
Verklaren kan ik het niet maar nu met IQ Gateway/Envoy hebben de micro's, als het goed is, de juiste net instellingen gekregen. Ze staan niet meer op standaard ingesteld. Voorts vind ik dit 2,5 kwadraat wel heel erg dun. Ik had, bij deze lengte, zeker 6 kwadraat gebruikt (4 gaat waarschijnlijk ook wel goed).
Bij mij hangt het q-relais (enkel fase) in de schuur omdat daar vier panelen liggen met IQ7+. De IQ Gateway/Envoy hangt in mijn meterkast. Afstand zo'n 20 meter (met 6 kwadraat). Dit werkt prima.
@Pyroquipment Je kan je IQ relais instellen op enkel fase. Dan wordt niet de volledige productie gebruikt (omdat dat wellicht te veel van het goede is). Eventueel kan je ook proberen om het IQ relais op twee fases te laten draaien. Dit heb ik nog nooit in de praktijk gebruikt en ben wel benieuwd of dat ook werkt.
Ik heb een kleine installatie met de oude M250 micro omvormers en wil wat uitbreiden op het dak van de bijkeuken.
Uiteraard het liefst koppelbaar aan het oude Enphase wat ik al heb.
Via marktplaats heb ik een aantal M250’s kunnen bemachtigen, maar helaas zonder de engage kabel en die is ook helemaal nergens meer te vinden.
Is het toch mogelijk de micro omvormers aan te sluiten, anders is dit wel heel erg zuur
Alles vervangen door de iq serie is gewoon te kostbaar voor de 270wp paneeltjes.
@Eddie_ dan zou misschien wanneer ik wat omvormers uitgooi het ook moeten verdwijnen of is voor minder vermogen de diameter/lengte nog niet ok?
Nu heb ik nog een 4x2,5 ymvk as liggen. Zou ik 2 x2 aders kunnen gebruiken of geeft dit ook teveel verlies?
Ok. Dan zal het vast niet uitmaken hoever het Q-Relay zit. Al zou met een te dunne kabel zoals misschien bij mij het eerder inschakelen door eerder rare dingen te detecteren
[Voor 25% gewijzigd door Remkowski op 11-03-2023 09:55]
Nu zit het toch ook op 1 fase? Ook al bouw je je meterkast om, dan blijft het toch in principe hetzelfde.
Het wordt misschien anders zodra je je panelen het dak op gooit. Hoeveel zijn dat er?
Morgen gaan de eerste 9 panelen erop, volgende maand 10 en volgend jaar ergens nog eens een stuk of 7 op een ander dak deel. Nu ligt er dus nog niks. Bedoeling is dus wel de eerste 9 te verdelen over de 3 fases al worden de fases dus pas daadwerkelijk in gebruik genomen zodra Enexis voorbij is geweest. Op de ingang van de hoofdschakelaar komt dus voorlopig een enkele fase binnen, die op de 3 moedercontacten van de hoofdschakelaar worden door gelust.
Gaat mij er dus om, kun je op deze manier wel de 3 fase Q relais gebruiken, Zodat ik in een latere fase niet meer in de groepenkast moet en mijn Q relais niet sneuvelt.
Eddie_ schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:44:
Normaal gesproken zouden de IQ's zelf stuk voor stuk uit moeten gaan indien de netspanning te hoog is. Kan je de netspanning meten bij je IQ relais?
Indien mogelijk zou je tijdelijk die 4x2,5 kunnen gebruiken om te kijken of het probleem daarmee wordt opgelost.
Ik zal eens gaan meten zo. Indien te hoog moet de q relais hem toch uitgooien?
Wat ik me nu ook bedenk is dat ik er in de schuur ook nog meter tussen heb zitten. Die had ik geplaatst om toch bruto en netto te kunnen zien voor ik de envoy had. Misschien heeft de envoy last van dat ding wat betreft data overdracht? Ik kan m eens ertussenuit halen ook.
[Voor 41% gewijzigd door Remkowski op 11-03-2023 11:27]
Liggen ze allemaal op dezelfde richting zonder obstakels? Ze toppen allemaal individueel af, niet als groep, dus misschien zit een deel aan zijn max.
Bedankt voor het meedenken, en ja, ze liggen allemaal netjes naast elkaar en alleen vroeg/begin en einde dag wat overtrekkende schaduwen vandaar dat ik voor Enphase gekozen heb.
ik had dus even een printje gemaakt om iets meer te weten te komen... (hielp niet.. )
De verschillen onderling lijken mij niet te groot.
De grafiek is dusdanig vlak, dat ik er niet vanuit ga dat de zon érg stabiel was.
@Hansieo 12x349W is 4200W, dus je zit 200 watt van het maximum.
Als je bijvoorbeeld JA Solar jam54s30-405 panelen hebt (Vmp 31, Amp 13), begrenzen die op de IQ7A's ingangstroom max van 10.2A, zit je te kijken naar max ~325W, en dat keer 12 is ongeveer wat je hebt.
[Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 11-03-2023 15:23]
jeroen3 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:21:
@Hansieo 12x349W is 4200W, dus je zit 200 watt van het maximum.
Als je bijvoorbeeld JA Solar jam54s30-405 panelen hebt (Vmp 31, Amp 13), begrenzen die op de IQ7A's ingangstroom max van 10.2A, zit je te kijken naar max ~325W, en dat keer 12 is ongeveer wat je hebt.
Ja het q-relais kan dit hebben.
Let erop dat je niet meer panelen aansluit dan de nuldraad toestaat. Max 12 als het ik het me goed herinner. Want in principe heb je nu gewoon een 1-fase installatie, alleen heb de fase draad 3x zo dik gemaakt.
aww.... ik kan je niet helemaal volgen.
12x 349W ?? mijn panelen zijn 405W (max) en zijn de Trina Solar Vertex (120cells).
Als ik naar het plaatje kijk, zie ik dus een slordige 20% lager dan de fabrikant specs,
en zit daarmee ruim onder de maximale ampere's.
Als het grafiekje een beetje rimpelig was, zou ik denken dat de zon nog nét niet maximaal was en de panelen dus méér konden leveren (wat ze ook zouden moeten kunnen), maar het was echter vrij vlak afgevlakt.
Het lijkt het er op dat 330W (???) maximaal uit de IQ7A komt. 330Wx12= 3.960W
Ik snap je 54(108) cells toelichting, maar dat speelt hier dus niet.
mike123, 366W x 12 zou ~4.400W moeten opleveren... dát is juist de crux..
Ik krijg m'n vingers er maar niét tussen, wat zie ik niet goed....
waarom zit ik ~400W onder de IQ7A specs.. (als de zon-instraling niét de oorzaak is...)
[Voor 4% gewijzigd door Hansieo op 11-03-2023 15:48]
@Hansieo Met de TSM-405 DE09.08 heb je hetzelfde, de Impp is hoger van de maximum input van de IQ7A, dus je krijgt DC begrenzing. Je zult dus meer in de buurt zitten van de NOCT Wp's, dat is 306 Wp, dan 405 Wp.
Realiteit ergens er tussen in, de grens zit op 10.2A, ergens dus 10.2 * 32V ofzo, 326.4 Watt. Hiero:
Dat punt is erg temperatuurafhankelijk natuurlijk, en vandaag is een zeer gunstige dag. Koud met veel zon.
[Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 11-03-2023 15:57]
jeroen3 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:56:
@Hansieo Met de TSM-405 DE09.08 heb je hetzelfde, de Impp is hoger van de maximum input van de IQ7A, dus je krijgt DC begrenzing. Je zult dus meer in de buurt zitten van de NOCT Wp's, dat is 306 Wp, dan 405 Wp.
Realiteit ergens er tussen in, de grens zit op 10.2A, ergens dus 10.2 * 32V ofzo, 326.4 Watt. Hiero:
[Afbeelding]
Dat punt is erg temperatuurafhankelijk natuurlijk, en vandaag is een zeer gunstige dag. Koud met veel zon.
Ok ikke nu meer begrijpen dan toen ik met mijn vraag begon.
Jullie allen bedankt voor de hulp.
Dat houd in dat een serie systeem met deze panelen én de juiste omvormer dus duidelijk meer had gaan opbrengen, ondanks wat schaduw werking...
Eddie_ schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:44:
Normaal gesproken zouden de IQ's zelf stuk voor stuk uit moeten gaan indien de netspanning te hoog is. Kan je de netspanning meten bij je IQ relais?
Indien mogelijk zou je tijdelijk die 4x2,5 kunnen gebruiken om te kijken of het probleem daarmee wordt opgelost.
Helaas niet kunnen meten doordat mijn multimeter op t werk ligt. Omvormers eruit 1 voor 1 hielp niet. Wel ben ik er achter gekomen dat wanneer de opwekking hoog word rond de middag hij steeds stabieler word. Toen de homewizzard rond de 1500 aangaf waren de pieken/dalen volledig verdwenen. Nu eind vd dag schommelt hij weer enorm. Morgen eens de 4x2,5 proberen als 2x5. super bedankt voor het meedenken!
jeroen3 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:56:
[Afbeelding]
(Ik kan de max continious DC current van iq7+ niet vinden. Ik denk dat de 10,2 A die je noemt dat is van de iq7a?)
Ik heb 16 panelen x 400 Wp = 6,4 Wp liggen. De iq7+ topt hem af op 4,7 Wp. Dat is precies 16 x 295 W max uitgangsvermogen zoals in de specs wordt aangegeven.
N.b.
Waar hebben ze bij Enphase dan de 366W op gebaseerd bij de iq7a?
[Voor 8% gewijzigd door Dennis 1 op 12-03-2023 08:44]
(Ik kan de max continious DC current van iq7+ niet vinden. Ik denk dat de 10,2 A die je noemt dat is van de iq7a?)
Ik heb 16 panelen x 400 Wp = 6,4 Wp liggen. De iq7+ topt hem af op 4,7 Wp. Dat is precies 16 x 295 W max uitgangsvermogen zoals in de specs wordt aangegeven.
N.b.
Waar hebben ze bij Enphase dan de 366W op gebaseerd bij de iq7a?
Dit is gebaseerd op panelen die binnen de specs. van de IQ7A vallen uiteraard. Helaas is die marge minder minder groot dan bij de IQ7+. En uit ervaring weet ik dat het minder makkelijk is een paneel te vinden die exact aan deze specs voldoen, tenminste bij mij in de omgeving niet.
Dit is gebaseerd op panelen die binnen de specs. van de IQ7A vallen uiteraard. Helaas is die marge minder minder groot dan bij de IQ7+. En uit ervaring weet ik dat het minder makkelijk is een paneel te vinden die exact aan deze specs voldoen, tenminste bij mij in de omgeving niet.
Bedankt voor je reactie.
Mijn installateur heeft 2 maanden terug zonnepanelen met onderstaande specs geïnstalleerd met iq7+. Ik zag dat hij behoorlijk aftopte en heb dat bij hem neergelegd. Hij geeft aan dat de iq7a beter zou zijn en wil dat kosteloos vervangen. Ik lees echter veel op dit forum en mis de kennis en kunde om te kunnen bepalen of dit slim is. Vandaar dat ik voor hulp op dit forum terecht ben gekomen.
Misschien doordat ik nu specs van de panelen deel dat iemand hier een gerichtere gedachte over heeft in relatie tot iq7+ of iq7a.
Wat zijn eigenlijk jullie ervaringen met Ferriet ringen?
Ik heb ze zelf niet in gebruik. 4 IQ's op de schuur met daar het IQ relais in een sub kast. Vanaf die kast zo'n 20 meter 5x6mm2 naar de hoofd meterkast. De IQ Gateway/Envoy is daar aangesloten op een B20A/300mA aardlekautomaat (die ook de schuur voedt). De communicatie gaat wonderwel gewoon goed.
@Dennis 1 De iq7a is eigenlijk alleen maar nuttig als je naast meer Wp, ook meer Vmp hebt. In jouw geval kom je net als bij @Hansieo tegen de DC stroom ingangslimiet van de IQ7A aan. Het heeft dus geen nut om ze te vervangen, want je wint er dus niets mee.
Dit topic ook maar eens meelezen. Hebben sinds een weekje zonnepanelen op het dak liggen. Sowieso leuk om de opbrengst te volgen, maar ook interessant om wat meer over het systeem te weten te komen.
Zit net eens wat dieper in de Enphase app te kijken en vind daar ineens het hoofdstuk systeemgegevens. Zie nu pas dat er blijkbaar IQ8Plus geplaatst is terwijl er IQ7plus op de offerte stond, verrassend.
jeroen3 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:44:
@Dennis 1 De iq7a is eigenlijk alleen maar nuttig als je naast meer Wp, ook meer Vmp hebt. In jouw geval kom je net als bij @Hansieo tegen de DC stroom ingangslimiet van de IQ7A aan. Het heeft dus geen nut om ze te vervangen, want je wint er dus niets mee.
Ik had eigenlijk nog nooit gelet op die waarden. Welke waarden vergelijk je dan tussen je paneel en je omvormer?
Ik zie bij mijn paneel wel Vmp staan, maar bij de specs van de IQ7 zie ik andere termen/afkortingen.
Zoals ingangsspanning en MPP-spanning
Ik had eigenlijk nog nooit gelet op die waarden. Welke waarden vergelijk je dan tussen je paneel en je omvormer?
Ik zie bij mijn paneel wel Vmp staan, maar bij de specs van de IQ7 zie ik andere termen/afkortingen.
Zoals ingangsspanning en MPP-spanning
Nou in dit geval is het gewoon de wet van ohm. Dennis heeft panelen die (STC) 31,06 Vmp bij 12,88 Imp doen.
Dat matcht niet met de IQ7A, de spanning wel, die is 18-58, maar de stroom is hoger dan 10,2. Neem je dan diezelfde spanning met de begrensde stroom dan krijg je dat je van dat 400 Wp paneel in STC conditie met de IQ7A maximaal 316 W kan halen. Dat is niet noemenswaardig veel meer dan de IQ7+, dus niet de moeite.
[Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 12-03-2023 16:34]
Nou in dit geval is het gewoon de wet van ohm. Dennis heeft panelen die (STC) 31,06 Vmp bij 12,88 Imp doen.
Dat matcht niet met de IQ7A, de spanning wel, die is 18-58, maar de stroom is hoger dan 10,2. Neem je dan diezelfde spanning met de begrensde stroom dan krijg je dat je van dat 400 Wp paneel in STC conditie met de IQ7A maximaal 316 W kan halen. Dat is niet noemenswaardig veel meer dan de IQ7+, dus niet de moeite.
Ik heb hier 455wp panelen met IQ7+ en zie uiteraard dat ze aftoppen.
Maar mijn panelen zouden dan ook niet geschikt zijn voor de IQ7A denk ik. Hoeveel W zou mijn combi halen met IQ7A?
@RobWest De AC limiet van de IQ7A, 349W met korte pieken tot 366W als het net gunstig ligt.
De spanning van je paneel is 10V hoger en dus heb je 55 Watt erbij zonder extra stroom, hij zal dus DC niet begrenzen want jouw paneel doet bij 10.2A ruwweg 425W. (STC)
Jouw panelen zijn perfect voor de IQ7A, waarom heb je de niet??? Je zit zelfs binnen één volt van de nominale ingangsspanning.
Waarom denk je dat ze niet geschikt zijn?
[Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 12-03-2023 17:06]
jeroen3 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:03:
@RobWest De AC limiet van de IQ7A, 349W met korte pieken tot 366W als het net gunstig ligt.
De spanning van je paneel is 10V hoger en dus heb je 55 Watt erbij zonder extra stroom, hij zal dus DC niet begrenzen want jouw paneel doet bij 10.2A ruwweg 425W. (STC)
Jouw panelen zijn perfect voor de IQ7A, waarom heb je de niet??? Je zit zelfs binnen één volt van de nominale ingangsspanning.
Ik heb 27 van die dingen liggen. Dat zou dan € 900 extra geweest zijn. Dat ging net over mijn budget heen. Achteraf gezien had ik een gedeelte met IQ7A moeten uitvoeren.
Ikzelf koos voor de IQ7A, ondanks die (slechts iets) duurder was, maar ook vooral vanwege direkt leverbaar.
Was ik voor de IQ7+ gegaan, dan moest ik wat wachten en liep dan best veel verlies in opwek op,
vandaar mijn keuze voor de IQ7A. Andere benaderingshoek dus.
Kan iemand mij helpen aan wat duidelijkheid?
Ik wil graag live data zien van m'n pv installatie.
Ik heb een Envoy-S-Standaard met IQ7+ inverters.
Software versie D7.4.28 (b9d46c)
Ik zag i8n de FAQ op Enphase zelf dat sommige een andere view hebben in de Enlighten app dan ik.
Let niet op de rode circels, ik heb dat plaatje gewoon gejat van dat forum.
Ik mis eigenlijk dat hele middelste deel. Ik heb alleen de data van "15 min geleden"
Ik heb al wel de firmware/software van de Envoy laten updaten via de tech helpdesk.
Ik dacht even dat dat de oplossing zou zijn, maar helaas.
Ook zie ik een web-based interface van Enlighten hier in het topic, waar ook die zelfde data terug te vinden is.
Hoe kom ik bij die portal terecht? Ik raak er niet echt wijs uit, ik zou graag meer (live) data willen zien.
Ik heb een Envoy-S-Standaard met IQ7+ inverters.
Ik zag i8n de FAQ op Enphase zelf dat sommige een andere view hebben in de Enlighten app dan ik. [Afbeelding]
Let niet op de rode circels, ik heb dat plaatje gewoon gejat van dat forum.
Ik mis eigenlijk dat hele middelste deel. Ik heb alleen de data van "15 min geleden"
Ik heb al wel de firmware/software van de Envoy laten updaten via de tech helpdesk.
Ik dacht even dat dat de oplossing zou zijn, maar helaas.
Ook zie ik een web-based interface van Enlighten hier in het topic, waar ook die zelfde data terug te vinden is.
Hoe kom ik bij die portal terecht? Ik raak er niet echt wijs uit, ik zou graag meer (live) data willen zien.
Eenvoudig. Jij hebt de envoy Standaard. Die geeft alleen info over de productie weer.
WIl je consumptie informatie dan moet je de P1 poort van je slimme meter uitlezen, bijvoorbeeld met Home Assistant, en deze informatie combineren met de Enphase informatie.
Die plaatjes waarnaar jij refereert zijn van een envoy Metered. Een andere envoy waarbij ook CT-klemmen geplaatst worden om consumptie te meten.
De Metered is duurder en voegt niets bruikbaars toe als je toch zelf al de P1 poort uitleest. Ikzelf heb ook gewoon de Standaard en combineer e.e.a. in Home Assistant.
[Voor 5% gewijzigd door Panzer_V op 12-03-2023 21:15]
@jeroen3 Bedankt voor de uitleg. Nu is het me duidelijk.
De installateur wil kosteloos de iq7+ vervangen door de iq7A omdat hij dat achteraf een betere keuze vindt. Nu weet ik dat het verschil in opbrengst niet zo groot zal zijn. Aan mij de keuze om dit wel of niet te laten uitvoeren.
Hierbij in achterhoofd houdende dat de kosten van het de- en hermonteren van de vogelwering ook vergoed worden. Anders weegt de minimale extra opbrengst niet op tegen de extra kosten.
Bedankt voor de info die jullie hebben gegeven.
[Voor 12% gewijzigd door Dennis 1 op 13-03-2023 00:20]
Eenvoudig. Jij hebt de envoy Standaard. Die geeft alleen info over de productie weer.
WIl je consumptie informatie dan moet je de P1 poort van je slimme meter uitlezen, bijvoorbeeld met Home Assistant, en deze informatie combineren met de Enphase informatie.
Die plaatjes waarnaar jij refereert zijn van een envoy Metered. Een andere envoy waarbij ook CT-klemmen geplaatst worden om consumptie te meten.
De Metered is duurder en voegt niets bruikbaars toe als je toch zelf al de P1 poort uitleest. Ikzelf heb ook gewoon de Standaard en combineer e.e.a. in Home Assistant.
Is het niet zo dat de Metered ook voorbereid is op de thuisbatterij tov de Standaard die dat niet is?
[Voor 56% gewijzigd door beyazz06 op 13-03-2023 09:57]
Is het niet zo dat de Metered ook voorbereid is op de thuisbatterij tov de Standaard die dat niet is?
Ja en nee.
Ja, de metered is voorbereid als je ook een thuisbatterij van Enphase zou willen. Puur omdat de Metered dus eigen meetspoelen en geïntegreerde info heeft m.b.t. je productie, eigenverbruik, etc. Dat zijn allemaal gegevens die nodig zijn om een thuisbatterij te laten beslissen of ie moet opladen, moet leveren, of niets moet doen. Bij integratie van een Enphase thuisbatterij in je systeem komt die info dus allemaal uit een Envoy metered.
Nee, ook zonder een "Metered" kan je een thuisbatterij hebben. Er zijn namelijk steeds meer leveranciers van thuisbatterijen die omvormer-onafhankelijk zijn (eigen omvormer aan boord, dus gewoon direct in je stroomnet hangend via een eigen automaat). Ook die hebben natuurlijk info nodig over productie van je panelen en eigen verbruik, maar dat kan ook met CT-magneten die niet van Enphase zelf zijn, een kWh-meter tussen je PV-groep en de rest van je installatie, etc.
[Voor 4% gewijzigd door eymey op 13-03-2023 10:20]
Ik ben al flink geholpen hier maar heb toch nog veel vragen 😅
Wat is het roosterprofiel ? Deze heb ik op default gezet maar is dit wel goed, er is nogal wat anders mogelijk
En het netprofiel? Deze staat op Nederland.. volgens mij kan dit niet anders.
Ik had al eerder gepost over mijn vaste meter en mijn p1 homewizzard die continu op en neer gaat met enorme drops.
De kabel van schuur naar meterkast is sowieso te dun. 60 meter 2x2,5. (6xiq7+) Een kortere kabel wat altijd beter is gaat niet dus ik zal naar 2x4 of zelfs 2x6 moeten.. nu heb ik een scan gedaan en er is enorm veel ruis.
Bijgevoegd in de verpakking van de envoy std zat deze instructie
Ik kan me voorstellen dat door deze ruis mijn electrameter ook misschien wel raar doet en de aangesloten homewizzard. Zal een dikkere kabel de ruis verminderen of is dit gewoon gevolg van de lengte?
Is dit lijnfilter wat ze hier voorstellen hetzelfde als een ferrietring? En deze plaats je dus als laatste, dus voor de automaat in de installatie kast in huis?
[Afbeelding] De kabel van schuur naar meterkast is sowieso te dun. 60 meter 2x2,5. (6xiq7+) nu heb ik een scan gedaan en er is enorm veel ruis. [Afbeelding]Bijgevoegd in de verpakking van de envoy std zat deze instructie [Afbeelding]
Ik kan me voorstellen dat door deze ruis mijn electrameter ook misschien wel raar doet en de aangesloten homewizzard.
Is dit lijnfilter wat ze hier voorstellen hetzelfde als een ferrietring? En deze plaats je dus als laatste, dus voor de automaat in de installatie kast in huis?
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details