Toon posts:

Het grote Enphase topic

Pagina: 1 ... 52 ... 55 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:03
Glashelder schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:59:
[...]

Ik doe dat via de webportal van de Envoy. Inloggen als installer en dan onder micro’s is er een knopje ‘scan inactive’ waarmee je de scan kan activeren.

Maar het kan ongetwijfeld ook via de installer toolkit.
Volgens mij kan het zelfs met het onderste drukknopje op je Envoy

PVOutput

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-03 18:24
Zojuist een mail ontvangen van Enphase voor mensen met IQ8 uitdagingen:
1. Zorg ervoor dat u de nieuwste versie van de Enphase Installer App gebruikt.
Zorg ervoor dat u de meest recente Enphase Installer App (ook wel bekend als de Installer Toolkit) gebruikt in plaats van een oudere versie van de Enphase Installer App. De Enphase Installer App is een vereiste voor IQ8-installaties en installateurs moeten ter plaatse zijn wanneer ze de app gebruiken. Download de iOS- of Android versie van de app.

2. Updates zijn vereist voordat IQ8 Microinverters worden ingericht.
Wanneer u de Enphase Installer App gebruikt, wordt u gevraagd om een software-update uit te voeren voordat de micro-omvormers worden ingericht. Houd er rekening mee dat deze software-updates een vereiste zijn voor alle IQ8-installaties om de succesvolle bevoorrading van elke micro-omvormer te garanderen. Het updateproces kan tot dertig minuten duren, dus houd hier rekening mee met de planning, om ervoor te zorgen dat de volledige updates voltooid zijn.

3. Belangrijke richtlijnen voor het uitvoeren van software-updates via de AP-modus.
Als u de IQ Gateway-software (voorheen bekend als Envoy) bijwerkt via de AP-modus, zorg er dan voor dat u de smartphone fysiek dicht bij de IQ Gateway houdt, niet verder dan 3 tot 5 meter ervan verwijderd, en zorg ervoor dat er geen obstakels zijn tussen de smartphone en de IQ Gateway. Let op: als u de verbinding met de AP-modus verliest, moet u de update opnieuw starten.

Om verbinding te maken met de IQ Gateway met behulp van de AP-modus, drukt u éénmaal op de AP-modusknop (), waarna het LED lampje groen zal worden. Navigeer vervolgens naar Wi-Fi-instellingen op uw iOS- of Androidapparaat en tik op het netwerk "ENVOY-nnnnnn" ("nnnnnn" staat voor de laatste zes cijfers van het serienummer van de gateway). We hebben een video voor iOS en Android beschikbaar gesteld die u door dit proces heen loodst.

4. Houd er rekening mee dat het 10-15 minuten kan duren voordat de micro-omvormers beginnen te produceren, nadat de bevoorrading is voltooid.

5. Bekijk de status van elke micro-omvormer.
Aan het einde van het bevoorradingsproces raden we u ten zeerste aan om de status van alle micro-omvormers te controleren met behulp van de Enphase Installer App. Navigeer in de app naar stap 2 waar u eenvoudig de status van elke micro-omvormer kunt controleren. Let op: u moet verbonden zijn via de AP-modus om de status te controleren

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

turkeyhakan schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:02:
[...]

Produceert het extra aangesloten zonnepaneel wel stroom als de micro nog niet herkent is? Ik moet namelijk eerst nog even uitvogelen hoe ik dit voor elkaar ga krijgen.
In de praktijk lijkt dat vrijwel altijd het geval, maar er is de theoretische mogelijkheid dat de omvormer geen netprofiel heeft ingeladen en dan doet ie niets.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:41
Ik ben bezig met het uitlezen van mijn Envoy en toen viel mij op dat alle micro's op fase L1 ingesteld staan.
Ik heb een 3 fase systeem en ik weet zeker dat de panelen fysiek verdeeld zijn over de fasen.

Volgens de installateur kan dit niet anders door een bug in de software?!
Klopt dat?

[Voor 8% gewijzigd door RoadXY op 03-03-2023 12:28]

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:21
RoadXY schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:27:
Ik ben bezig met het uitlezen van mijn Envoy en toen viel mij op dat alle micro's op fase L1 ingesteld staan.
Ik heb een 3 fase systeem en ik weet zeker dat de panelen fysiek verdeeld zijn over de fasen.

Klopt dat?

[Afbeelding]
Heb je toevallig HA draaien? Dan kun je per fase de teruglevering uitlezen.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:02

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

turkeyhakan schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:39:
[...]

Heb je toevallig HA draaien? Dan kun je per fase de teruglevering uitlezen.
Alleen via de P1 meter. Of je moet CT spoelen geïnstalleerd hebben staan. Dan werkt de 3-fase teruglevering vanuit de Posixx integratie wel.

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-03 19:32
News letter van Enphase voor het online brengen van iQ8 micro’s

M.v.g

Stefan

https://view.email.enphas...56a3d0f25720c84fbe11cea70

Al genoemd, graag even teruglezen voor je zoiets post

[Voor 10% gewijzigd door septillion op 03-03-2023 13:35]

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:37

Klopt dat?

[Afbeelding]
Kan wel anders, bij mij staat er gewoon de goede fase bij. Maar het kan best dat dit handmatig instellen is, het is hier eerder voorbij gekomen.

• RobWest

Klopt dat?

[Afbeelding]
Ik heb mijn micro's van fase gewisseld, maar in de Envoy bleven ze op de originele fase staan. Ik heb ze eerst allemaal verwijderd en toen weer opnieuw laten scannen.

PVOutput

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:41
Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb de gewone Envoy (en dus niet de metered).
Die zit op 1 fase aangesloten vwb stroom en dus kan hij toch niet bepalen op welke fase de omvormer zit?

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

RoadXY schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 15:45:
Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb de gewone Envoy (en dus niet de metered).
Die zit op 1 fase aangesloten vwb stroom en dus kan hij toch niet bepalen op welke fase de omvormer zit?
Klopt. Je omvormers zitten, als je 3fases hebt en ze hebben 3 fase kabels gebruikt, gewoon over 3 fases verdeeld. Check je P1 poort maar.

• RConsole
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:55

Klopt dat?

[Afbeelding]
Alleen een Envoy metered met aangesloten CT spoelen geeft de fases goed weer in enlighten

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Dat weten die omvormers zelf toch niet en je hebt waarsch 1 fase envoy?

• copy-paste
  • Laatst online: 20:06
Hoi, ik lees overal dat het protocol dat de iq8(m) anders is dan van de iq7. En dat ze dus niet door dezelfde envoy beheerd kunnen worden. Maar hoe zit het met het iq relay, of ziet de envoy die helemaal niet? Of kan de envoy stiekem toch meerdere protocollen kletsen? Nu ga ik binnenkort 6 iq8m installeren met een iq relay, en kom er dus vanzelf achter. Maar vraag het me gewoon af hoe en of werkt.

Ps. Moet ik nog ergens rekening mee houden tijdens de installatie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:33
marco1970 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 04:55:
[...]

dit is precies wat ik ook even bedenk, 25 x de 7 serie op dak met verschillende opstellingen..alles prima.
3fase kabel al naar de plek voor een batterij van enphase ligt er al....maar idd daar zitten de iq8 serie in..
ik ga toch maar eens met enpase bellen denk ik...zou te bizar zijn om daar weer een nieuwe envoy plus spoelen te moeten gaan installeren...
Dat zal geen probleem zijn, enige is dat ik begreep dat Enphase nog niet zeker is of ze wel de batterijen in Nederland willen gaan leveren. Aangezien er goedkopere en “betere” concurrenten op de markt zijn. Vermoed zelf pas dat ze officieel te koop zullen zijn als de saldering er niet meer is. Voornaamste reden van de IQ8 serie in de batterijen heeft te maken met het enorm snel moeten rekenen van stroom wel of niet opladen, terugleveren etc. Zeker als je kijkt naar dynamische prijzen enz. Althans, zo is het mij verteld.

Komt ook nog een update waarbij de 7 netjes met de 8 serie kam praten en dus ook bijgeplaatst kunnen gaan worden bij je huidige 7 series. Die update gaat nog wel even duren maar de Platinum reseller gaf bij mij aan dat in Amerika de start al gemaakt is om langzamerhand de 7 te gaan vervangen. Uiteraard moeten ze garantie kunnen leveren dus enige manier is om je een 8 te geven of heel lang de 7 te blijven produceren. Zal dus beetje hetzelfde gaan als de oudere series die mu met de 7 serie kan praten

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-03 21:48
@Flexiilex Waar heb jij die info vandaan dat de 7 serie tzt met de 8 serie kan gaan communiceren? De PLC van de 8 serie is niet backwards compatible.

• rjn27
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-03 21:05
Hoi allemaal,

Ik ben nog steeds bezig met panelen.
Nu wil ik 14 Enphase panelen op een oost/west opstelling leggen.
Kan dit met 1 string. Enphase zegt eigenlijk Max 13.
Mijn groepenkast is 1 fase

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:15
@rjn27 Enphase heeft geen "string", alle omvormers zijn parallel aangesloten. Het maximum van 13 komt door het maximaal vermogen van de omvormers samen. Met 295W per omvormer zit je met 13 op 3835 wat neer komt op 16,7A bij 230V. Dat is kennelijk het maximale wat Enphase aanraadt voor kun Qcable. Dus je zal ten minste 1 omvormer op een eigen kabel moeten zetten. Dan zit je nog met het afzekeren. Met 14 zit je op 4130W en 17,6A. Als je heel zeker weet dat je met je oost/west opstelling nooit alle omvormers tegelijkertijd zullen pieken kan je er 14 achter een 16A automaat aansluiten, anders is een 20A zekering aan te raden.

[Voor 19% gewijzigd door RichieB op 04-03-2023 14:32]

• rjn27
RichieB schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:30:
@rjn27 Enphase heeft geen "string", alle omvormers zijn parallel aangesloten. Het maximum van 13 komt door het maximaal vermogen van de omvormers samen. Met 295W per omvormer zit je met 13 op 3835 wat neer komt op 16,7A bij 230V. Met 14 zit je op 4130W en 17,6A. Als je heel zeker weet dat je met je oost/west opstelling nooit alle omvormers tegelijkertijd zullen pieken kan je er 14 achter een 16A automaat aansluiten.
Hoi Richie er komt een 20a automaat in de meterkast.
Ik zag het in de documentatie staan

• rjn27
rjn27 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:33:
[...]

Hoi Richie er komt een 20a automaat in de meterkast.
Ik zag het in de documentatie staan

[Afbeelding]
Mocht het niet kunnen dan wil ik 2 strings een van 8 en een van 6
Hoe kan ik dat het beste aanpakken.
Kan dat met 1 3 fase kabel bijvoorbeeld

• RichieB
@rjn27 Als je meterkast 1 fase is heb je geen 3 fase Qcable nodig. Gewoon 2x 1 fase Qcable gebruiken. En nogmaals: het zijn geen strings! Alles zit parallel aangesloten.

• rjn27
RichieB schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:48:
@rjn27 Als je meterkast 1 fase is heb je geen 3 fase Qcable nodig. Gewoon 2x 1 fase Qcable gebruiken. En nogmaals: het zijn geen strings! Alles zit parallel aangesloten.
Oké maar mag dat dan bij elkaar op 1 Qrelais.
Waar breng je de 2 Qkabels samen.
In een lasdoos op zolder?
En dan met 4mm naar de meterkast?

• RichieB
@rjn27 Ga je het zelf aansluiten? Dit is normaliter iets wat je installateur voor je doet. Lasdoos of direct naar de Qrelais kan beiden. Het Qrelais heeft een rating van 4.8 kVA oftewel maximaal 16x een IQ7+ van 295W. 4mm2 naar de meterkast kan, maar 6mm2 is beter.

• rjn27
RichieB schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:58:
@rjn27 Ga je het zelf aansluiten? Dit is normaliter iets wat je installateur voor je doet. Lasdoos of direct naar de Qrelais kan beiden. Het Qrelais heeft een rating van 4.8 kVA oftewel maximaal 16x een IQ7+ van 295W. 4mm2 naar de meterkast kan, maar 6mm2 is beter.
Ik laat het doen hoor.
Ik wil alleen graag weten hoe iets moet gebeuren.
De installateur vertelde namelijk dat 14 op een kabel ook zou moeten kunnen maar dat wil ik liever niet

• RichieB
rjn27 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:02:
[...]

De installateur vertelde namelijk dat 14 op een kabel ook zou moeten kunnen maar dat wil ik liever niet
Waarom niet? Als je panelen op oost-west liggen zal de maximale stroom die door de Qcable loopt minder zijn dan 13x op zuid (waar de kabels voor gemaakt zijn).

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:08
Even een kleine offerte-check als dat mag: ik wil extra panelen laten leggen. Heb een schuin dakvlak op NW, maar daar bijleggen kost me 2 euro per opgewekte kWh. Dat lijkt me niet rendabel. Ik heb nog drie platte daken met meer zon: een tuinhuisje, de garage en de dakkapel. Heb nu een offerte voor 8 JA Solar 405Wp panelen met Enphase IQ7+ Micro omvormers met een 1-fase systeem voor 5087 euro. Dit is inclusief complete installatie, alleen graaf- en straatwerkzaamheden (terras moet open om bij het tuinhuisje te komen) zit er niet bij in. Niet heel goedkoop (€1,57 p/Wp), maar dit is dus een installatie op drie verschillende dakvlakken (dakkapel op het schuine dakvlak NO, platte dak garage NW en platte dak tuinhuis ZW) en bekabeling door de fundering, vloer en via de kruipruimte naar de meterkast. Dat lijkt me qua prijs dan op zich niet gek toch?

Inhoudelijke vraag: ik heb een 3x25A aansluiting. Geoffreerd wordt nu een 1-fase systeem. Dan kun je de opgewekte stroom dus niet over de 3 fasen verdelen. Is een 1-fase systeem logisch gezien het beperkte vermogen van de installatie (3240Wp)?

Ik ben toch malle pietje niet!

• rjn27
RichieB schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:14:
[...]

Waarom niet? Als je panelen op oost-west liggen zal de maximale stroom die door de Qcable loopt minder zijn dan 13x op zuid (waar de kabels voor gemaakt zijn).
Dat is wat de installateur ook vertelde. Maar ik was ook bang dat het effect heeft op de communicatie met de Envoy zoveel panelen.

• RichieB
@rjn27 Je zoekt problemen die er niet zijn.

• JWT
Mij staat 12 max bij ivm communicatie. En met 2 strings heb je wel kortere kabels. Het is ook net maar hoe het legplan is of het echt veel extra werk is.
En wat de voltages nu al zijn..

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:33
Eddie_ schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:04:
@Flexiilex Waar heb jij die info vandaan dat de 7 serie tzt met de 8 serie kan gaan communiceren? De PLC van de 8 serie is niet backwards compatible.
Van de platinum dealer die bij mij komen plaatsen. Ze geven aan dat dit nog gaat komen met software updates

Acties:
  • 0Henk 'm!

• turkeyhakan
Er schiet mij iets te binnen: ik heb op dit moment allemaal micro’s met nog de oude aansluiting waarbij je een verloopstekker moet gebruiken. Als ik hier nieuwe micro’s van de nieuwe generatie met ingebouwde mc4 stekker wil bijplaatsen, kan dat? Hoe moet je de nieuwe micro’s doorverbinden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

turkeyhakan schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:58:
Er schiet mij iets te binnen: ik heb op dit moment allemaal micro’s met nog de oude aansluiting waarbij je een verloopstekker moet gebruiken. Als ik hier nieuwe micro’s van de nieuwe generatie met ingebouwde mc4 stekker wil bijplaatsen, kan dat? Hoe moet je de nieuwe micro’s doorverbinden?
Het enige verschil tussen die twee types is dat de nieuwe ingebouwde MC4 connectoren heeft. Aan de AC kant is niets gewijzigd, daar heb je nog steeds dezelfde connector voor die op de Q cable zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iBLiNK2
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-03 14:07
Hallo,

Ik ben nieuw in deze materie en ben een vraag.
Mijn zonnepanelen leverancier belde me onlangs met de mededeling dat de panelen die ik zou krijgen van 420wp vermogen niet geleverd kunnen worden en dat dit nu hetzelfde paneel wordt maar dan een 415wp vermogen.

Ter compensatie leveren ze mij nu de IQ8 (3 fase) in plaats van de IQ7+ (3 fase) Micro omvormer voor mijn 12 panelen.

Een goede deal?

Dank alvast voor je reactie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• turkeyhakan
Glashelder schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:29:
[...]

Het enige verschil tussen die twee types is dat de nieuwe ingebouwde MC4 connectoren heeft. Aan de AC kant is niets gewijzigd, daar heb je nog steeds dezelfde connector voor die op de Q cable zit.
Je bent een held. Super! Dus in principe kun je een zonnepaneel nu direct aansluiten op de micro. De verbinding tussen micro en micro is ongewijzigd als ik je goed begrijp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• turkeyhakan
iBLiNK2 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:56:
Hallo,

Mijn zonnepanelen leverancier belde me onlangs met de mededeling dat de panelen die ik zou krijgen van 420wp vermogen niet geleverd kunnen worden en dat dit nu hetzelfde paneel wordt maar dan een 415wp vermogen.

Ter compensatie leveren ze mij nu de IQ8 (3 fase) in plaats van de IQ7+ (3 fase) Micro omvormer voor mijn 12 panelen.

Een goede deal?

Op het eerste oog klinkt dit prima. Maar zijn je panelen ook in merk gewijzigd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:19
turkeyhakan schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:53:
[...]

Je bent een held. Super! Dus in principe kun je een zonnepaneel nu direct aansluiten op de micro. De verbinding tussen micro en micro is ongewijzigd als ik je goed begrijp.
Inderdaad. Zie https://enphase.com/nl-nl/installers/microinverters/mc4 :)

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

• rjn27
Even een vraagje tussendoor.
Mijn hoofdzekering van Liander 25a
Ik wil dus 14 panelen gaan leggen met een IQ7+
Ook wil ik elektrisch gaan koken op 7,4KW inductie
Gaat dit dan goed?
Meterkast is verleden jaar vervangen.
Ik zie dat ik een 40a hoofdschakelaar heb

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

@rjn27 , Zo te zien heb jij een 3-fasen aansluiting. Dus 3x 25A. In dat geval zou ik adviseren om een 3-fasen Enphase systeem te nemen.

Dan wordt de stroom mooi over de fasen verdeeld en dat sluit denk ik het beste aan bij jouw toekomstige situatie.

• rjn27
Panzer_V schreef op maandag 6 maart 2023 @ 07:23:
@rjn27 , Zo te zien heb jij een 3-fasen aansluiting. Dus 3x 25A. In dat geval zou ik adviseren om een 3-fasen Enphase systeem te nemen.

Dan wordt de stroom mooi over de fasen verdeeld en dat sluit denk ik het beste aan bij jouw toekomstige situatie.
Hoi ik heb echt maar 1Fase wat je ziet zijn de zekeringen per 4 groepen denk ik.
Moet ik mijn hoofdzekering verzwaren naar 35A dat is meesten gratis.
Zie hieronder mijn aansluiting

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

In de praktijk zal dat vaak wel goed gaan. Die 7,4 kW is op vol vermogen en het zal zeer zeldzaam zijn dat je dat trekt. Dat gezegd hebbende is 25A maar 5750W, dus met koken, oven aan en even snel wat stofzuigen (bijv.) is er een beste kans dat je een keer je hoofdzekering eruit blaast.

• rjn27
Glashelder schreef op maandag 6 maart 2023 @ 07:36:
In de praktijk zal dat vaak wel goed gaan. Die 7,4 kW is op vol vermogen en het zal zeer zeldzaam zijn dat je dat trekt. Dat gezegd hebbende is 25A maar 5750W, dus met koken, oven aan en even snel wat stofzuigen (bijv.) is er een beste kans dat je een keer je hoofdzekering eruit blaast.
Tellen de zonnepanelen dan niet mee?
Die leveren natuurlijk terug
Misschien de hoofdzekering upgraden naar 35a

[Voor 4% gewijzigd door rjn27 op 06-03-2023 08:25]

• RobWest
rjn27 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:24:
[...]

Tellen de zonnepanelen dan niet mee?
Die leveren natuurlijk terug
Misschien de hoofdzekering upgraden naar 35a
Heeft je toekomstige inductie fornuis niet 3-fase nodig?

Je mag je zonnepanelen niet meetellen. Ik doe even een aanname: ik denk dat jij ook in de winter wel eens gaat koken om 6 uur 's avonds ;)

Edit: En wat @RichieB hieronder zegt. Kook je in juni om 15 uur, dan telt het dubbel.

[Voor 9% gewijzigd door RobWest op 06-03-2023 08:48]

PVOutput

• RichieB
@rjn27 Dit is weer een vraag voor je installateur. Een 32A kookplaat op een 25A hoofdzekering is natuurlijk een slecht idee. Afhankelijk van waar je zonnepanelen worden aangesloten kan parallelle invoeding ook een probleem zijn. 25A hoofdzekering + 18A PV = 43A dat er dan door je meterkast kan lopen. Dat moet ie aankunnen of je moet ergens een 40A zekering plaatsen om dat te voorkomen.

• turkeyhakan
RobWest schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:27:
[...]

Volgens mij kan het zelfs met het onderste drukknopje op je Envoy
Precies! Ik kom dit net tegen op de website van Enphase: Please note: This can also be done on-site on the ITK > Step 2 > Gateway > Launch PLC scan or by pressing the bottom button of the gateway.

https://www4.enphase.com/...detect-new-microinverters

Dus de onderste knop ingedrukt houden is ook voldoende? Iemand ervaring?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rjn27
De verzwaring is aangevraagd.
Volgende week krijg ik kosteloos een verzwaring naar 35A.

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-03 14:43

QuasaR

One ring to rule them all

Pazo schreef op zondag 27 maart 2022 @ 19:45:
@Jim80 Hoewel ik ook gewoon gebruik maak van de cloud / app, heb ik ook geïntegreerd in Home assistent. Kan je leuke dingen mee doen :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe heb je die panelen in HA gekregen?

Daddy of 3 :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
QuasaR schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:21:
[...]

Hoe heb je die panelen in HA gekregen?
Dat is gewoon een afbeelding als achtergrond (picture card), met daar overheen de waarden (actuele vermogen per micro).

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-03 14:43

QuasaR

One ring to rule them all

Pazo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:23:
[...]

Dat is gewoon een afbeelding als achtergrond (picture card), met daar overheen de waarden (actuele vermogen per micro).
Ah tnx, zover ben ik nog niet dat ik dat kan maken...
Ik zal er eens in gaan duiken.

Daddy of 3 :)

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-03 16:48
iBLiNK2 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:56:
Hallo,

Een goede deal?

Nee, niet echt. De IQ8+ kost evenveel als de IQ7+, dus daar hoef je het niet voor de doen. Tenzij je de IQ8M krijgt, dan is het wel een gode deal. Check wel even de merken van de 2 panelen, als die anders is hangt het er echt vanaf of je een 'beter' of 'slechter' merk krijgt.

[Voor 3% gewijzigd door Sikkek op 06-03-2023 12:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aP_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-03 11:49
Bertsjuhn schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:41:
Zojuist een mail ontvangen van Enphase voor mensen met IQ8 uitdagingen:

[...]
Vorige maand heb ik de eerste twee IQ8+ geïnstalleerd met een IQ relais en de Gateway. Komende week een ander dak met nog vier stuks. Vanuit Enlighten Manager krijg ik nu deze melding:

AP gestart op de gateway, maar upgraden vanuit de Toolkit lukt me niet. Krijg deze melding:

Het is me nu niet duidelijk of ik al de laatste versie heb en hij daarom niet wil, of dat hij echt vindt dat ik certificaten mis.

Heb vervolgens op university.enphase.com heel cursus ding doorgenomen. 4u lang filmpjes gekeken. Examens gedaan en nu een certificaatje voor aan de muur. Jeeh.

In Enlighten Manager staat wel bij Dashboard / Training / Commissioning Authorization een IQ8 specifieke cursus. Echter krijg ik van University dit als ik erop klik:
https://tweakers.net/i/L3xS02P2x47egm1yTKxuA-9g3Kk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/quH295A41Dk3f6joqqAXigpT.png?f=user_large

In het topic lees ik alleen niemand over dezelfde zaken. Zit ik in het verkeerde rabbit hole? :?

Het is lastig om je specs up to date te houden

• Pazo
@aP_ Ik denk dat je beter even Enphase support kan bellen. Wellicht zit je inderdaad verkeerd. Nu heb ik hier nog geen mensen voorbij zien komen die zelf IQ8 hebben geïnstalleerd, dus misschien is wel een wijziging in hun policy, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat het gewoon op dezelfde manier zou moeten gaan als bij IQ7.

• iBLiNK2
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-03 14:07
turkeyhakan schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:53:
[...]

Op het eerste oog klinkt dit prima. Maar zijn je panelen ook in merk gewijzigd?
Nee, zelfde merk en type. De Jinko Tiger Neo zal blacks. Geleverd met IQ8+ Micro omvormers.

Dank voor je antwoord :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• svkaster
  • Laatst online: 22-03 19:32
Pazo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:13:
@aP_ Ik denk dat je beter even Enphase support kan bellen. Wellicht zit je inderdaad verkeerd. Nu heb ik hier nog geen mensen voorbij zien komen die zelf IQ8 hebben geïnstalleerd, dus misschien is wel een wijziging in hun policy, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat het gewoon op dezelfde manier zou moeten gaan als bij IQ7.
zie mijn post va nafgelopen vrijdag. De newsletter zegd dat je gewoon eerst de software mote updaten alvorens je de iq8 kan activeren. Dus zou inderdaad net als wat Pazo zegt suport belle nzij kunnen de update gewoon pushen heb ik het idee.

Stefan

• lloo
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21-03 18:26
Hoeveel IQ8M convertors kunnen er aan een drie fase QRelais gekoppeld worden?
Ik kon alleen een oude installatie PDF van de Q-Relay-3PH... vinden. Daarin staat een max aantal van 16 IQ7+.
Max 16 convertors in totaal lijkt mij wat weinig en 16 per fase lijkt me erg veel.

In diezelfde handleiding staat dat de Q-Relay-3PH.. samenwerkt met de Q-Gateway om aan de veiligheidsnorm te voldoen. Veiligheidstechnisch lijkt het mij beter dat een Q-Relay onafhankelijk van de Gateway al veiligheid bied. Kan iemand dat bevestigen?

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Klopt dat?

[Afbeelding]
Ik heb dit probleem ook. Bij mij komt het omdat het geheel eerst even tijdelijk met een 'brug' in de meterkast aangesloten was op mijn oude 1fase meterkast. Een paar weken later kwam Stedin pas de ombouw doen naar 3fase. Dus de panelen/envoy Metered S/3fase Q relais/etc waren eerder actief. Daardoor zie ik in dat overzicht ook alles op L1 staan. Maar ik zie wel dat er keurig eerlijk verdeeld over de 3 fasen wordt terug geleverd. Dus het werkt wel correct maar het staat niet correct vermeld en daar kan ik slecht tegen.
Hoe zou dat op te lossen zijn?

Oa hier had ik er eerder over verteld:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73776688

[Voor 4% gewijzigd door Allewijn op 06-03-2023 16:29]

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:56
Pazo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:13:
Nu heb ik hier nog geen mensen voorbij zien komen die zelf IQ8 hebben geïnstalleerd,
Toevallig heb ik dit weekend een set zelf geïnstalleerd met een Doe-Het-Zelf account van Enphase en 4x 370w panelen met 4x IQ8+, een IQ-gateway en Q-relais.

Ik had de set eerst besteld zonder de IQ-gateway/Envoy, maar de leverancier mailde me later dat ze erachter waren gekomen dat dat mogelijk niet werkte, dus kon ik tegen inkoopprijs de IQ-gateway/Envoy erbij kopen. Dit weekend heb ik de boel geïnstalleerd.

Ik had al via de Enphase website een DHZ account aangemaakt en de IQ-gateway ingevuld (serienummer) plus aangegeven hoeveel panelen/micro's ik van plan was aan te sluiten.

Direct na installatie van de panelen wilde het niet werken inderdaad. De eerste melding in de Installer Toolkit app die ik kreeg was dat ik gridprofiel van de IQ-gateway moest instellen. Hij vond vervolgens de micro's niet. Daarna in de app bij devices ook 4 micro's en het Q-relais toegevoegd (puur de aantallen, geen serienummers). Nog steeds was er geen communicatie met de micro's. Daarna heb ik een scan gedaan voor de micro-omvormers via de knop voorop de IQ-gateway.. Die vond hij wel (serienummers ook zichtbaar), maar hij wilde ze niet voorzien van een grid-profiel en ze ook niet opstarten. Na wat heen en weer navigeren kreeg ik de melding dat de IQ-gateway moest worden geüpdate van 07.00.88 naar 07.06.111. Na die update kwam de communicatie wel op gang, en na een tijdje was het gekozen gridprofiel ook zichtbaar voor elke micro in de app, en even later gingen ze daadwerkelijk leveren.

(Op de plek waar staat dat hij up to date is stond een update-knop toen hij niet up-to-date was)

[Voor 7% gewijzigd door phYzar op 06-03-2023 16:27]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

lloo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:59:
Hoeveel IQ8M convertors kunnen er aan een drie fase QRelais gekoppeld worden?
Ik kon alleen een oude installatie PDF van de Q-Relay-3PH... vinden. Daarin staat een max aantal van 16 IQ7+.
Max 16 convertors in totaal lijkt mij wat weinig en 16 per fase lijkt me erg veel.

In diezelfde handleiding staat dat de Q-Relay-3PH.. samenwerkt met de Q-Gateway om aan de veiligheidsnorm te voldoen. Veiligheidstechnisch lijkt het mij beter dat een Q-Relay onafhankelijk van de Gateway al veiligheid bied. Kan iemand dat bevestigen?
Kwestie van rekenen ;)

Een iQ7+ doet 295VA. Met 16 stuks kan je precies achter een 20 amp schakelaar. Als je 3 fasen hebt kan je er dus 3x16 kwijt ;)

Voor de iQ8M moet je zelf even de rekensom maken aan de hand van de VA. Ik dacht dat deze niet zoveel hoger is dan de iQ7+, dus 15 per fase moet je er wel kwijt kunnen lijkt mij.

Nog even niks gezegd over hoeveel amp de draden in je huis etc. aan kunnen. Kan zijn dat je hele electrakast verzwaard moet worden om met de hogere amps overweg te kunnen.

[Voor 8% gewijzigd door Panzer_V op 06-03-2023 16:24]

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:56
Verkeerde topic

[Voor 88% gewijzigd door tomtor op 06-03-2023 18:56]

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:04
Panzer_V schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:23:
[...]

Kwestie van rekenen ;)

Een iQ7+ doet 295VA. Met 16 stuks kan je precies achter een 20 amp schakelaar. Als je 3 fasen hebt kan je er dus 3x16 kwijt ;)

Voor de iQ8M moet je zelf even de rekensom maken aan de hand van de VA. Ik dacht dat deze niet zoveel hoger is dan de iQ7+, dus 15 per fase moet je er wel kwijt kunnen lijkt mij.
15 zou kunnen maar in de startpost staat dat er 13 per fase mogen worden aangesloten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Klopt, dat is de limiet van de Q relay. 13 x IQ7+ per fase.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:04
Glashelder schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:03:
Klopt, dat is de limiet van de Q relay. 13 x IQ7+ per fase.
Ik ging er eigenlijk ook van uit dat het Q relais gebruikt ging worden. Maar niet iedereen doet dat.

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:23
Vraagje:

Ik heb sinds 1,5 maand 16 panelen 400 Wp met enphase iq7+ op mijn dak (zuid georiënteerd en 60 graden dakhelling).
Omdat ik in de Enlighten app zag dat het systeem bij zonnige dagen 4 uur lang aan het toppen was op 4,7 kWp (maximale output 295x16) heb ik contact opgenomen met de installateur. Hij heeft navraag gedaan en is tot de conclusie gekomen dat het eerste advies van iq7+ niet de juiste was. Hij wil nu gratis de iq7+ vervangen voor de iq7a.

Ik zie veel verschillende meningen o.a. in dit forum over de iq7+ en iq7a. Is het vervangen van de iq7+ voor de iq7a een goede keuze?

M.a.w. wat zouden jullie doen als je de keuze had? 😁

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pazo
@Dennis 1 Wij zeggen / adviseren hier altijd dat je met 400Wp panelen de IQ7+ prima is, omdat de meerkosten niet opwegen tegen IQ7A. Je verdiend dat niet terug. MAAR: als jij IQ7A voor dezelfde prijs als de IQ7+ krijgt, en het vervangen kost je niets; zeker doen :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als hij dat gratis doet: prima!

Zodra je ervoor moet betalen: niet doen, want het prijsverschil verdien je niet terug.

Uiteindelijk zijn zonnepanelen een investering en is dit doorgaans een afweging tussen de terugverdientijd en het feit dat een installatie die aftopt niet alles eruit haalt (een stukje emotie). Het is maar net wat je belangrijk vind.. doorgaans is dat terugverdientijd, maar als de vervanging gratis is :Y)

Houd er overigens rekening mee dat 60 graden zuid al vrij vroeg in het jaar gaat toppen. De periode dat je daadwerkelijk voordeel haalt uit die A is waarschijnlijk uiterst beperkt. Zodra de zon hoger komt, nemen de vermogens alweer af. 50/60 graden is vooral in de winterperiode gunstig.

[Voor 25% gewijzigd door Glashelder op 06-03-2023 21:27]

• UniCache2
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-03 16:41
Ik ben van plan om 11x Jinko tiger full black 420 panelen met IQ7A omvormers en een Enphase IQ-Gateway Metered (excl. ct-spoelen) te laten plaatsen. Zou het nog zin hebben om de IQ7A te wijzigen in een IQ8? Zo ja wat zijn de voordelen of is deze setup prima? Voordelen anders dan off the grid productie Kan ik tot nu toe niet vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobWest
Dennis 1 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:15:
Vraagje:

Ik heb sinds 1,5 maand 16 panelen 400 Wp met enphase iq7+ op mijn dak (zuid georiënteerd en 60 graden dakhelling).
Omdat ik in de Enlighten app zag dat het systeem bij zonnige dagen 4 uur lang aan het toppen was op 4,7 kWp (maximale output 295x16) heb ik contact opgenomen met de installateur. Hij heeft navraag gedaan en is tot de conclusie gekomen dat het eerste advies van iq7+ niet de juiste was. Hij wil nu gratis de iq7+ vervangen voor de iq7a.

Ik zie veel verschillende meningen o.a. in dit forum over de iq7+ en iq7a. Is het vervangen van de iq7+ voor de iq7a een goede keuze?

Wat iedereen al zegt: als het gratis is, altijd doen.
Kijk maar eens bij PVCalc wat het verschil gaat worden

PVOutput

• JWT
@UniCache2 Off grid komt nog heel veel bij kijken qua kosten bij enphase..

Voordeel is nieuwere snellere chip, en meteen laatste product. Handiger met later uitbreiden.

[Voor 3% gewijzigd door JWT op 06-03-2023 22:29]

• UniCache2
JWT schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:28:
@UniCache2 Off grid komt nog heel veel bij kijken qua kosten bij enphase..

Voordeel is nieuwere snellere chip, en meteen laatste product. Handiger met later uitbreiden.
Ok wat zou je dan aanraden in mijn geval, IQ8m? Zijn die kosten vergelijkbaar / weegt dat op tegen de voordelen?

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:30
UniCache2 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:55:
Ik ben van plan om 11x Jinko tiger full black 420 panelen met IQ7A omvormers en een Enphase IQ-Gateway Metered (excl. ct-spoelen) te laten plaatsen. Zou het nog zin hebben om de IQ7A te wijzigen in een IQ8? Zo ja wat zijn de voordelen of is deze setup prima? Voordelen anders dan off the grid productie Kan ik tot nu toe niet vinden.
Lijkt me niet ideaal.
IQ7A MPPT begint pas bij 38V en start pas op bij 33V , die Jinko's hebben VMP van tussen de 31 en 32V.
--> https://enphase.com/en-gb...-microinverter-data-sheet

Dit staat trouwens fout in de openingspost.

[Voor 14% gewijzigd door KweNi op 07-03-2023 09:57. Reden: Aanvulling]

• JWT
UniCache2 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:56:
[...]

Ok wat zou je dan aanraden in mijn geval, IQ8m? Zijn die kosten vergelijkbaar / weegt dat op tegen de voordelen?
Hangt van je orientatie af. Iq8plus gaat tot 300, iq8M tot 330. Plus is ongeveer even duur als de 7, de M tussen de 7A en de plus.

• UniCache2
KweNi schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:46:
[...]

Lijkt me niet ideaal.
IQ7A MPPT begint pas bij 38V en start pas op bij 33V , die Jinko's hebben VMP van tussen de 31 en 32V.
--> https://enphase.com/en-gb...-microinverter-data-sheet

Dit staat trouwens fout in de openingspost.
Bedoel je dat je geen IQ8 zou aanraden of zelfs geen IQ7A?

• KweNi
UniCache2 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:14:
[...]

Bedoel je dat je geen IQ8 zou aanraden of zelfs geen IQ7A?
https://enphase.com/nl-nl...-microinverter-data-sheet

IQ8+ is OK, IQ8M lijkt me buiten MPPT te vallen in de zomer als het warm is.

• ajhvdb
  • Laatst online: 16-03 16:50
Mijn 16x zp is nu eindelijk aangesloten en lijkt te werken. Tijdens de offerte stage dit topic gebruikt (bedankt voor de vele info) en heb nu een 3-fase installatie.

Na controle zie ik de volgende punten:
1.
Ik heb geen Q-Relais (installateur zegt deze al een jaar niet op voorraad is).

2.
Ook geen Metered Envoy maar ik had een 3-fase p1-meter dus kan de opbrengst inzien.

3.
Lasdozen zonder giethars. Dus kans op sluiting..

Heeft iemand een argument om alsnog deze punten uit te laten voeren? iig ga ik dan er vanuit dat ik dat minder moet gaan betalen maar eigenlijk wil ik installatie volgens de offerte.

Een vraag op het forum - is vragen aan mensen die al gezocht hebben - dus sneller en beter dan google

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bertsjuhn
1. Das bullshit, zijn genoeg op voorraad, als je maar op de juiste plekken kijkt. Dit is trouwens, voor zover ik weet, verplicht om aan de Nederlandse eisen te voldoen. "Zonder de Q-Relay werkt het systeem probleemloos, maar voldoet het niet aan de VDE0126 norm."
2. Ligt puur aan je eigen wensen
3. Zo lang ze onder de panelen zitten, omhoog gebonden zijn, en IP65 zijn, zal het wel meevallen.

[Voor 13% gewijzigd door Bertsjuhn op 07-03-2023 13:07]

• Bertsjuhn
KweNi schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:26:
[...]

https://enphase.com/nl-nl...-microinverter-data-sheet

IQ8+ is OK, IQ8M lijkt me buiten MPPT te vallen in de zomer als het warm is.
Gewoon even de calculator invullen op de website van Enphase: https://enphase.com/nl-nl...microinverters/calculator

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:23
Dennis 1 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:15:
Vraagje:

Kijk ook nog even naar de opstartspanning van je panelen, de IQ7A hebben een hogere opstartspanning dan de IQ7+. Zou jammer zijn als je daardoor juist minder opbrengst krijgt.

20xLongi 410Wp, IQ7+

• UniCache2
Bertsjuhn schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:10:
[...]
Gewoon even de calculator invullen op de website van Enphase: https://enphase.com/nl-nl...microinverters/calculator
Hmm hoe doe ik dat? Zie mijn model panelen er niet bij staan, ik krijg de JKM420N-54HL4-B:
JMSL2022 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:16:
[...]

Kijk ook nog even naar de opstartspanning van je panelen, de IQ7A hebben een hogere opstartspanning dan de IQ7+. Zou jammer zijn als je daardoor juist minder opbrengst krijgt.
Hmm ook daar kan ik wat hulp bij gebruiken, zie datasheet hierboven..? 8)7

[Voor 18% gewijzigd door UniCache2 op 07-03-2023 15:47]

• RobWest
UniCache2 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:46:
[...]

Hmm hoe doe ik dat? Zie mijn model panelen er niet bij staan, ik krijg de JKM420N-54HL4-B:
[Afbeelding]

[...]

Hmm ook daar kan ik wat hulp bij gebruiken, zie datasheet hierboven..? 8)7
Je kan daar een eigen paneel aanmaken en dan de gegevens van jouw panelen invoeren

PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Goedendag!

Ik loop tegen een probleem aan en ik denk dat ik weet wat de oplossing is, maar toch wil ik het voor de zekerheid even hier neerleggen.

Vandaag is mijn installatie van zonnepanelen opgeleverd en heb ik op verzoek een Metered erbij gekregen. Omdat er maar twee spoelen bij zitten en het een 3 fase systeem betreft, heb ik op voorhand extra spoelen aangeschaft.

Installateur wilde het niet installeren, want kostte teveel tijd. Zodoende de spoelen zelf aangesloten. Nu loop ik echter tegen het probleem aan dat de waardes die de klemmen zien niet goed zijn. Op de L1 van de productie ziet die een negatieve waarde en de andere twee klemmen lijken niets te doen. Zelfde is van toepassing op de consumptie, waar de L1 iets van 135watt verbruik meet en de andere twee niets.

Even in de documentatie gedoken, denk ik dat het probleem is dat de Metered door de installateur met een simpele stekker is aangesloten op het stopcontact, in plaats van aangesloten met 3 fase op het Q-Relais.

De oplossing is dus hopelijk om zelf de Metered middels een 3 fase kabel (of 4 losse aders?) aan te sluiten op het Q-Relais. Zit ik hiermee goed in mijn denkwijze? Andere mogelijke problemen met de CT's daar gelaten.

Reviews

• VINO-BINS
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-03 14:03
beyazz06 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 23:20:
[...]

Indien je geduld en tijd hebt, binnenkort over 2 weken ongeveer gaan ze bij mij dezelfde paneel maar dan de 415WP icm de IQ8M plaatsen :P Ik zal mijn ervaring hier dan delen.
Je bent een held! Heb sowieso geduld _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobWest
dennisk. schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:52:
Goedendag!

Ik loop tegen een probleem aan en ik denk dat ik weet wat de oplossing is, maar toch wil ik het voor de zekerheid even hier neerleggen.

Vandaag is mijn installatie van zonnepanelen opgeleverd en heb ik op verzoek een Metered erbij gekregen. Omdat er maar twee spoelen bij zitten en het een 3 fase systeem betreft, heb ik op voorhand extra spoelen aangeschaft.

Installateur wilde het niet installeren, want kostte teveel tijd. Zodoende de spoelen zelf aangesloten. Nu loop ik echter tegen het probleem aan dat de waardes die de klemmen zien niet goed zijn. Op de L1 van de productie ziet die een negatieve waarde en de andere twee klemmen lijken niets te doen. Zelfde is van toepassing op de consumptie, waar de L1 iets van 135watt verbruik meet en de andere twee niets.

Even in de documentatie gedoken, denk ik dat het probleem is dat de Metered door de installateur met een simpele stekker is aangesloten op het stopcontact, in plaats van aangesloten met 3 fase op het Q-Relais.

De oplossing is dus hopelijk om zelf de Metered middels een 3 fase kabel (of 4 losse aders?) aan te sluiten op het Q-Relais. Zit ik hiermee goed in mijn denkwijze? Andere mogelijke problemen met de CT's daar gelaten.
Wat een prutsert die installateur _O-
Je moet je metered niet op het Q-Relay aansluiten maar direct achter je automaaat. Officieel zelfs op een eigen automaat.
Of dat middels een 3-fase kabel of 4 losse aders in een buis is maakt niet zo veel uit.

PVOutput

• UniCache2
RobWest schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:51:
[...]

Je kan daar een eigen paneel aanmaken en dan de gegevens van jouw panelen invoeren
Ja had ik gezien dank je, maar ik vul daar blijkbaar niet de goede waarden in, komt uit dat er geen enkele micro omvormer geschikt is...

• RobWest
UniCache2 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:00:
[...]

Ja had ik gezien dank je, maar ik vul daar blijkbaar niet de goede waarden in, komt uit dat er geen enkele micro omvormer geschikt is...
Als ik je gegevens invul dan krijg ik bij alle omvormers groene vinkjes

PVOutput

• ArieL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:11
UniCache2 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:00:
[...]

RobWest schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:07:
[...]

Als ik je gegevens invul dan krijg ik bij alle omvormers groene vinkjes
Volgens mij checkt die calculator ook alleen of het elektrisch compatibel is; dwz dat als je het paneel aansluit op een microinverter "met een groen vinkje" zoals getoond in de calculator, dan gaat er niets kapot.. Wat ik zo zie geeft de calculator echter geen advies over de optimale werking van de combinaties...

Vul maar eens de gegevens in van een 12 volt paneel, waarvan de Voc niet eens boven de opstartspanning van de inverters uitkomt (maw ze zullen helemaal niets doen); toch krijg je allemaal groene vinkjes..

• JMSL2022
Goedendag!

Heb je een foto van hoe het nu aangesloten is? Op de meetspoel staat een pijl, die moet vanaf de PV installatie naar de meterkast toe wijzen. Verder moeten de meetspoelen ook geconfigureerd worden in de toolkit app.

20xLongi 410Wp, IQ7+

• WendyPostel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-03 21:33
Hallo allemaal,

Een dubbelpost van WendyPostel in "Keuze/prijsverschil Enphase IQ7A danwel IQ8+" :)

[Voor 86% gewijzigd door Proton_ op 07-03-2023 18:44]

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
JMSL2022 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:16:
[...]

Heb je een foto van hoe het nu aangesloten is? Op de meetspoel staat een pijl, die moet vanaf de PV installatie naar de meterkast toe wijzen. Verder moeten de meetspoelen ook geconfigureerd worden in de toolkit app.
Meetspoelen zijn goed geïnstalleerd, dus dat scheelt weer. Bij het configureren van de meetspoelen in de toolkit app ben ik erachter gekomen dat het niet werkt zoals het zou moeten.

@RobWest Thanks, ga ik daar mee bezig :)

Reviews

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kkool
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-03 13:58
Ik zie hier veel misverstand over vermeende voordeel van een lage opstartspanning van micro omvormers.

Dit fiimpje geeft duidelijkheid:

Lage opstartspanning - broodje aap

• KweNi
kkool schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:25:
Ik zie hier veel misverstand over vermeende voordeel van een lage opstartspanning van micro omvormers.

Het voordeel is als er 1 paneel zon krijgt, deze direct levert.
Bij een string heb je meestal 5 of meer panelen nodig om aan de opstartspanning van de omvormer te voldoen.
Dit is natuurlijk enkel echt belangrijk als je harde schaduw hebt.

[Voor 0% gewijzigd door KweNi op 07-03-2023 19:07. Reden: Typo]

• JMSL2022
kkool schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:25:

Het filmpje is bekend, maar daar ging het hier niet om.

De specificaties van de IQ7+ en IQ7A omvormers zijn verschillend, en ze zijn ook niet allemaal geschikt voor elk paneel.
Je moet dus wel controleren of de opstartspanning en de operating range (Vmpp) van je zonnepaneel vallen in het werkgebied van de omvormer.
Als je opstartspanning van je zonnepaneel bijvoorbeeld 30 V is, en de omvormer gaat pas werken vanaf 34 V dan kan je lang wachten voor er iets geleverd gaat worden.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Eddie_
Ik heb van Enphase een stappenplan ontvangen voor het in bedrijf stellen van de IQ8 ("snelste" methode).

https://drive.google.com/...0h4WyBJv/view?usp=sharing

[Voor 32% gewijzigd door Eddie_ op 07-03-2023 21:20]

• Pyroquipment
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:39
JMSL2022 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:22:
[...]

Het filmpje is bekend, maar daar ging het hier niet om.

De specificaties van de IQ7+ en IQ7A omvormers zijn verschillend, en ze zijn ook niet allemaal geschikt voor elk paneel.
Je moet dus wel controleren of de opstartspanning en de operating range (Vmpp) van je zonnepaneel vallen in het werkgebied van de omvormer.
Als je opstartspanning van je zonnepaneel bijvoorbeeld 30 V is, en de omvormer gaat pas werken vanaf 34 V dan kan je lang wachten voor er iets geleverd gaat worden.
Hoe het nu helemaal exact zit? Volgens mij gaat de IQ7A werken vanaf 18V met een max uit mijn hoofd van 58V. Wat het Vmmp verhaal nu precies regelt is voor mij nog een vraagteken, ik heb getest een IQ7A icm Ja Solar JAM54S31 405WP. Mijn bevinding was dat bij ca. 27V met een afgegeven vermogen van 2 watt, de IQ7A nog werkte! Zou ook best kunnen dat het de "burstmode" van de IQ7A is, die dan zijn werk doet. In theorie zullen panelen die binnen dit Vmmp bereik vallen, beter moeten werken. Ik heb het in de praktijk niet kunnen zien, daar ik niet in de gelegenheid was de IQ7+ en de IQ7A naast elkaar te testen op panelen die niet binnen deze range (38-43V) vielen!

Echter door het hele jaar heen ben je beter uit met grotere panelen, je vangt dan immers meer licht op. Is volgens mij ook meerdere keren al gezegd in dit topic. Dacht dat het advies ondertussen al op 450WP en hoger zat voor de IQ7A.

Hoorde vanmiddag toevallig nog van iemand die de IQ7A i.c.m. Jinko JKM420N onder een hoek 50/60 gr zuid heeft liggen, waar de IQ7A afgelopen week zelfs al aftopte. ( zelf niet kunnen verifiëren)

Ik hoop dat de mensen van SB (als ze dat al niet hebben gedaan) een test opstelling voor neerzetten en misschien voor eens en altijd eenduidig antwoord op kunnen geven. Want ook bij de Enphase support zijn de antwoorden niet eenduidig!

[Voor 7% gewijzigd door Pyroquipment op 07-03-2023 20:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eddie_
Goedendag!

Bij een drie fase systeem moet de IQ Gateway/Envoy ook op drie fase aangesloten worden. Hanteer hierbij dezelfde fasevolgorde als die op het IQ relais. En of je dit nu doet met losse kabels of een drie fase kabel maakt niet uit. Wel op een eigen automaat (of stiekem op de automaat van het IQ relais).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
Eddie_ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:30:
Ik heb van Enphase een stappenplan ontvangen voor het in bedrijf stellen van de IQ8 ("snelste" methode).

https://www.slideshare.ne...-software-update-nlv12pdf
Dat is handig. Alleen die site is een draak :X
Kan de PDF niet downloaden zonder aan te melden of te registeren. Kan je m ergens anders posten? Of via DM mij andere link mailen? Dan kan ik het evt zelf hosten en dan opnemen in de documentatie en evt FAQ.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:00
Ik snap de verwarring niet zo goed.

De omvormers hebben een spanningsbereik, bij de laagste waarde gaat de intern omvormer aan, boven de hoogste waarde gaat de omvormer kapot.
De omvormers hebben een mppt-bereik, binnen dit bereik kan de omvormer optimaal vermogen leveren. (beste punt op de nominale spanning)
De omvormers hebben een minimum startspanning nodig voor de mppt booster om te starten.

Dus, de iq7+ gaat werken als de Voc >22V is en de mppt curve van het paneel tussen de 27-45V zit.
De JKM420N hebben een Voc van 36.24, dus dat komt wel goed. Ze hebben ook een Vmp van 29.97 en in het grafiekje (Current-Voltage & Power-Voltage) verandert die nauwelijks onder last.
Wel gaat er wat van de spanning af als het paneel heet is (in de zon ligt in de zomer), dan kan je buiten de ranges vallen. Maar zolang je niet onder Vstart komt is het goed, lijkt erop dat deze jinko's bij 65 graden (25-60=40c, 29.97-(40C*0.25%)=26.97V en dan vallen ze net onder de Vmppmin van de iq7+.
Moet je hier paniek om maken? Nee, dat denk ik niet. Hij zal alleen niet de "96.50%" efficientie halen.
Is de IQ7A een betere keus? Nee, de Vmppmin van de IQ7A is groter van de Vmp van het paneel. Werkt de IQ7A dan wel? Waarschijnlijk wel, maar niet optimaal, clipping bijvoorbeeld. Met de hoeveelheid achteloosheid dat pv-cowboys dit op de daken gooien was enphase nooit zo groot geworden als het heel precies kwam.

• RobWest
Hier een grafiekje van mijn IQ7+ met 455wp op NO
Hij werkt dus vanaf 33V. Grafiek begint wel bij 22V, maar dat is maar heel even zo te zien.

[Voor 5% gewijzigd door RobWest op 07-03-2023 21:51]

PVOutput

• Pazo
Nou ja te zien is dat de IQ7+ bij 22V aanslaat / opstart, net als bij jou. Gaat alleen gelijk snel omhoog.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• ArieL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:11
jeroen3 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:24:
Ik snap de verwarring niet zo goed.

De omvormers hebben een spanningsbereik, bij de laagste waarde gaat de intern omvormer aan, boven de hoogste waarde gaat de omvormer kapot.
De omvormers hebben een mppt-bereik, binnen dit bereik kan de omvormer optimaal vermogen leveren. (beste punt op de nominale spanning)
De omvormers hebben een minimum startspanning nodig voor de mppt booster om te starten.

Dus, de iq7+ gaat werken als de Voc >22V is en de mppt curve van het paneel tussen de 27-45V zit.
De JKM420N hebben een Voc van 36.24, dus dat komt wel goed. Ze hebben ook een Vmp van 29.97 en in het grafiekje (Current-Voltage & Power-Voltage) verandert die nauwelijks onder last.
Wel gaat er wat van de spanning af als het paneel heet is (in de zon ligt in de zomer), dan kan je buiten de ranges vallen. Maar zolang je niet onder Vstart komt is het goed, lijkt erop dat deze jinko's bij 65 graden (25-60=40c, 29.97-(40C*0.25%)=26.97V en dan vallen ze net onder de Vmppmin van de iq7+.
Moet je hier paniek om maken? Nee, dat denk ik niet. Hij zal alleen niet de "96.50%" efficientie halen.
Is de IQ7A een betere keus? Nee, de Vmppmin van de IQ7A is groter van de Vmp van het paneel. Werkt de IQ7A dan wel? Waarschijnlijk wel, maar niet optimaal, clipping bijvoorbeeld. Met de hoeveelheid achteloosheid dat pv-cowboys dit op de daken gooien was enphase nooit zo groot geworden als het heel precies kwam.
Correct en ter aanvulling: dat een iq7+ op dit moment "al" vol vermogen haalt met een jinko 420 paneel is omdat er rond deze tijd van het jaar de beste omstandigheden zijn. Door de kou is de spanning van het paneel hoger en leveren ze een hogere opbrengst dan normaal. Gaan we nu verder richting voorjaar en zomer dan worden de panelen een stuk warmer, wordt het voltage lager en gaat het vermogen omlaag. Dat is een stuk minder optimaal voor de iq7a. Wat daarnaast tegen de iq7a spreekt (icm 54 cells paneel) is de maximale continuestroom van 10A. Als het paneel warmer wordt en de spanning dus omlaag gaat, wordt het geleverde vermogen beperkt door de maximale stroom van 10A.

Betreffende de iq8 series; zo past de iq8+ kwa mpp range ook beter bij het jinko paneel dan de iq8M. De iq8 series heeft tov de iq7 wel een iets hogere maximale stroom 12A. De jinko panelen leveren hun max vermogen zelfs bij een stroom van 13A. Vergeet niet dat als de panelen ouder worden de spanning en de stroom ook af gaan nemen.

• RobWest
Pazo schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:06:
Nou ja te zien is dat de IQ7+ bij 22V aanslaat / opstart, net als bij jou. Gaat alleen gelijk snel omhoog.

[Afbeelding]
Wat doet jou IQ7+ raar op het einde van de dag. Pruttelt hij nog een beetje na op 16V? Die van mij nokt er gewoon mee.

PVOutput

• Pazo
RobWest schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:14:
[...]

Wat doet jou IQ7+ raar op het einde van de dag? Pruttelt hij nog een beetje na op 16V? Die van mij nokt er gewoon mee.
Laatste stuiptrekking van de dag, alle beetjes binnenharken :+ (het is trouwens ca 11V)
Geen idee, zit even bij de andere te kijken, sommige doen het wel, sommige niet.

[Voor 3% gewijzigd door Pazo op 07-03-2023 22:18]

Pagina: 1 ... 52 ... 55 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee