Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 108 Laatste
Acties:
  • 885.723 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 16:24

Lulukai

God's gift to women

Waarom is Enphase zo populair in vergelijking met APsystems?
Duidelijke nadelen: Enphase is (een pak) duurder, Enphase heeft nog extra's in de kast nodig die APsystems niet nodig heeft (Q-relay, Envoy)
En dan heb je nu al standaard PV-panelen van 400-500Wp, Enphase heeft hier gewoon geen goede oplossingen voor als ik kijk naar de specs van hun micro-omvormers.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:44
@Lulukai Waarom koopt de één een Jaguar om van A naar B te komen en de ander een Volkswagen?
Het is niet alleen de prijs.

Volgens mij heeft APS ook nog een kastje nodig, een ECU / controller unit als ik mij niet vergis?

Je laatste opmerking mbt geen goede oplossingen voor 400-500wp panelen klopt gewoon niet, dan ken je het systeem niet. In NL kan je prima met IQ7A of IQ8M uit de voeten voor 450+ Wp panelen. Daarnaast komt waarschijnlijk binnenkort nog de IQ8A op de markt, die 500Wp+ is.

Maar volgens mij is APS ook een vrij nieuwe speler op de NL markt, en doet Enphase al wat langer mee. Dat draagt wellicht ook mee aan de populariteit van Enphase; het is bekender.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_v
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-05 22:42
Ik heb ook een prijsopgave, voor de installatie met 8 panelen. Ik heb een huis van 2 lagen, waarbij boven één grote ruimte is met de woonkamer en keuken, waarbij er dus niet ergens kabels naar beneden kunnen lopen uit zicht. Dus dat moet buitenlangs, en met de microconverters heb je dan geen omvormer nog ergens hangen en allerlei kabels naar beneden, dat is er maar één (als ik het goed begrijp). Daarom zat ik naar Enphase te kijken.
Maar een "probleem" is wel dat ik bij Tibber zit en daarmee stroom tegen inkoopprijs koop, wat gemiddeld rond de 20 cent zit. Dus mijn terugverdientijd wordt dan wel erg lang.
Ik laat nog een offerte maken met goedkopere panelen, kijken hoe ik dan uit kom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixZi7_5asIVfSov4H0Q-Ugtd-YI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wWxUp21VUemQJ8vIezpfSCrK.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-05 15:01
maarten_v schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:12:
Ik heb ook een prijsopgave, voor de installatie met 8 panelen. Ik heb een huis van 2 lagen, waarbij boven één grote ruimte is met de woonkamer en keuken, waarbij er dus niet ergens kabels naar beneden kunnen lopen uit zicht. Dus dat moet buitenlangs, en met de microconverters heb je dan geen omvormer nog ergens hangen en allerlei kabels naar beneden, dat is er maar één (als ik het goed begrijp). Daarom zat ik naar Enphase te kijken.
Maar een "probleem" is wel dat ik bij Tibber zit en daarmee stroom tegen inkoopprijs koop, wat gemiddeld rond de 20 cent zit. Dus mijn terugverdientijd wordt dan wel erg lang.
Ik laat nog een offerte maken met goedkopere panelen, kijken hoe ik dan uit kom.

[Afbeelding]
Je Tibber-probleem is natuurlijk eenvoudig op te lossen. Switchen naar een andere e-boer.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 17:10

JWT

Vind de legkosten wel erg stevig.. en dan nog wat extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:47
Maar wel gratis de installatie conform NEN1010. En dat mag ook wel voor die prijs!

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-05 16:58
Eddie_ schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:24:
Ziet er uit als een installateurs account en die kun je prima gebruiken voor je eigen systeem. Ook je uitbreiding kan je hier prima mee bedienen. Je Envoy hoef je niet eerst aan het internet te hangen, dat kan ook als deze in bedrijf is. Indien mogelijk gewoon bekabeld aansluiten op internet. Uitbreiding van je systeem is geen enkel probleem voor je Envoy (of de rest van je systeem). Je hebt al een q-relais. Je kunt de nieuwe setup gewoon op dezelfde q-relais aansluiten (zou wel de beide velden in een lasdoos oid koppelen en dan door naar het q-relais)
Bedankt voor je input. (y)

Als ik ergens een setup fout maak in het installatie programma, kan ik dat dan later aanpassen?
Al die accounts -subaccounts -gebruikers accounts etc. bbbrrrr...

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Hansieo schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:50:
[...]

Bedankt voor je input. (y)

Als ik ergens een setup fout maak in het installatie programma, kan ik dat dan later aanpassen?
Al die accounts -subaccounts -gebruikers accounts etc. bbbrrrr...
Ben wel vergeten aan te geven dat je geen IQ8 met IQ7 moet combineren. En fouten kan je eigenlijk niet maken met je setup via de installer account. Hooguit type foutjes in de NAW gegevens (maar die zijn gewoon aan te passen). En als het onverhoopt helemaal in het 100 loopt (wat ik mij niet kan voorstellen) dan kan je altijd nog contact met Enphase opnemen. Die helpen je dan probleemloos verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tamegotchi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-05 13:04
Tamegotchi schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:28:
Hoi hoi vraagje, ik heb sinds gisteren zonnepanelen.
8 stuks met microomvormers.

Nu zie ik in de enphase app dat alles online is, maar 20 uur geleden voor het laatste de gegevens zijn geupload.

Moet de zon schijnen zodat hij gegevens gaat uploaden?

[Afbeelding]
Om nog even terug te komen. Installateur is langs geweest en heeft de Envoy op een andere (schone) groep gezet.
Probleem is hiermee opgelost! :D

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKWS
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:39
Dag allen,

Sinds vrijdag liggen er bij mij op het dak 9 panelen met Micro-omvormers welke aangesloten zitten op een enphase kastje. Echter vliegt de aardlekschakelaar er steeds uit die ze voor dat kastje gemonteerd hebben. Direct na de installatie heeft het kastje zeker een uur gedraaid - mogelijk langer hoor, ik ben niet steeds bij m’n meter kast gaan staan - zonder dat de aardlekschakelaar uit viel maar nu vliegt deze er meteen uit. Toegang tot de app heb ik nog niet, dat zou 4-6 dagen wachten zijn.

Waar kan dit aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:39
@MKWS Wat zit er allemaal achter die aardlekschakelaar? Alleen de Enphase omvormers en de Envoy? Begin dan eens met de Envoy er af te halen. De omvormers zouden namelijk nooit intern een lekstroom moeten kunnen veroorzaken.

[ Voor 25% gewijzigd door RichieB op 26-02-2023 17:15 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKWS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DBV01VxowpP4Zt2R1FSy4CxKt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfERQRsoiwvYzHRnKxwIqjFu.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk maar deze foto het een en ander duidelijk. Ik kan niet zomaar het kastje afsluiten volgens mij

[ Voor 12% gewijzigd door MKWS op 26-02-2023 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
MKWS schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:18:
[Afbeelding]

Hopelijk maar deze foto het een en ander duidelijk. Ik kan niet zomaar het kastje afsluiten volgens mij
Tuurlijk wel: gewoon die blauwe en bruine draadjes linksonder eruit trekken. Wel doen als de aardlekautomaat uit staat.

Maar een foto zegt meer als je de kappen er af haalt..

[ Voor 4% gewijzigd door RichieB op 26-02-2023 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Foto van het witte kastje open kan ook wel helpen. Drie fase q relais maar enkel fase aardlekautomaat. Benieuwd naar de aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKWS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSFcjIfAUTvt40Y4tNcg4Or_d9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmY3TlM9eZ2NGxDx0rxmWsLa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phMP7dqTov_Jk125p0aI2NiiUuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7weZ1CeCofjmcwHiQAkXG75.jpg?f=fotoalbum_large

Kastjes open:)

[ Voor 32% gewijzigd door MKWS op 26-02-2023 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:15
"zonnepanelen zonder gedoe" :+

Die 3-fase relais op een 1-fase aardlekschakelaar (met meerdere aders onder 1 klem) en een metered envoy (?) zonder de extra fasen en spoelen aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Gaat aardldk of automaat uit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKWS
@phYzar
Nu inderdaad nog maar 1 fase, worden er nog wel 3 in de toekomst.

@MisterB
Het grijze ding in het witte kastje gaat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Hier zit de B16 aardlekautomaat rechtstreeks achter de hoofdschakelaar, verwacht ik. Ook een drie fase hoofdschakelaar, is het een drie fase meterkast? Zo ja, waarom is er gekozen voor een enkelfase aardlekautomaat? Q relais wel ingesteld op enkel fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:45
@MKWS Ergens zit een probleem. Ik gok op het dak of in de kabel daarheen. Regende het bij montage?

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 26-02-2023 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Met 9 panelen lijkt me geen te grote stroom monenteel

[ Voor 10% gewijzigd door MisterB op 26-02-2023 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:40
Zou ook kunnen dat ze de panelen al 3 fasen hebben aangesloten en de uitgaande fasen aan de grid zijde weer aan elkaar hebben geknupt omdat er nog maar 1 fase beschikbaar is in de kast.
Of dat zo kan, geen idee. Maar dat heeft weinig te maken met een aardfout.
Of de automaat zelf moet er uit gaan ivm kortsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Hoe is de fase onder op het q relais eigenlijk doorgelust? Lijkt niet helemaal uitgelijnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKWS
Ja het regende wel tijdens de installatie inderdaad. We hebben een deel op een schuin dak en een deel op een plat dak liggen. Vreemd is dus dat is het wel een tijdje gedaan heeft, nu klapt ie er meteen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
MKWS schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:15:
Ja het regende wel tijdens de installatie inderdaad. We hebben een deel op een schuin dak en een deel op een plat dak liggen. Vreemd is dus dat is het wel een tijdje gedaan heeft, nu klapt ie er meteen uit.
Dat klinkt wel alsof ze het dak nog een keer op kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco1970
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-02 22:56
goedenavond.

ik heb een vraag. ik heb een dynamisch energie contract bij de ANWB. mijn installatie bestaat uit 25 x 400 WP panelen met IQ7+ micro's. verder ook de envoy S metered met de bekende spoelen. de panelen zijn verdeeld over alle zon hoeken ( oost, zuid oost , zuid zuidwest en west ). dit alles werkt prima. Ik wil graag het 10T opslag systeem erbij hebben. ik weet dat deze communiceerd met de envoy en uitgaat van 0 op de meter.
maar BV vandaag waren vanmiddag de prijzen bij de ANWB tussen 1 en 3 bijzonder laag namelijk 6 cent incl BTW ( excl belasting enz enz ). een paar uur later zijn de prijzen weer ruim verdubbeld.

Kan het 10T systeem communiceren met de energieprijzen van een aanbieder? in dit geval de app van de ANWB. of kan je instellen in de software hoe het systeem zich moet gedragen.?
Het zou toch mooi zijn als het accupakket BV vanmiddag 2 uur aan het laden was en vervolgens vanavond weer aan het leveren aan de woning..

onder het mom vragen staat vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
marco1970 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:46:
Kan het 10T systeem communiceren met de energieprijzen van een aanbieder? in dit geval de app van de ANWB. of kan je instellen in de software hoe het systeem zich moet gedragen.?
Het zou toch mooi zijn als het accupakket BV vanmiddag 2 uur aan het laden was en vervolgens vanavond weer aan het leveren aan de woning..
Ik heb hier nog niemand voorbij zien komen die een thuisaccu heeft, dus de ervaring is beperkt. Maar, ik verwacht dat Enphase dit niet rechtstreeks kan, maar dat je aan de slag moet met bijvoorbeeld Home Assistant. Enphase kan je uitlezen via HA, en verlicht kan je de dynamische prijzen van de ANWB ook inlezen in HA? Want kan je zelf schema's / automatiseringen maken mbt wanneer wel en niet laden / ontladen adhv de dynamische tarieven.

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tech_Thom
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-05 21:39
Pazo schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:51:
[...]

Ik heb hier nog niemand voorbij zien komen die een thuisaccu heeft, dus de ervaring is beperkt. Maar, ik verwacht dat Enphase dit niet rechtstreeks kan, maar dat je aan de slag moet met bijvoorbeeld Home Assistant. Enphase kan je uitlezen via HA, en verlicht kan je de dynamische prijzen van de ANWB ook inlezen in HA? Want kan je zelf schema's / automatiseringen maken mbt wanneer wel en niet laden / ontladen adhv de dynamische tarieven.
Dynamische prijzen in HA kan, vandaag toevallig een mooi voorbeeld gezien (zie hieronder uit ander topic). Lijkt me dat het allemaal kan via HA, maar zal wel wat kennis nodig hebben
Taro schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 21:34:
Sinds gisteren hebben wij dynamische energietarieven en mijn vrouw en kinderen kennende gaan zij niet constant in bijv. de Zonneplan App kijken wanneer het tarief laag is. Wij hadden nog een Google Nest Hub 2 in de keuken staan die nauwelijks werd gebruikt, fungeerde eigenlijk alleen als extra speaker. Ik was al van plan Home Assistant toegankelijker te maken door bijv. een tablet aan de muur te bevestigen, maar zag deze mogelijkheid en vanochtend besloten het eens te gaan proberen.

Was gelukkig relatief makkelijk te realiseren en nu ziet de Nest Hub 2 er zo uit, de kids hebben zojuist de vaatwasser al op uitgesteld starten ingesteld ;)

[Afbeelding]

Daarnaast 4 Ubiquiti camera's in een rijtje onderin gezet. Zo kunnen verschillende zaken vanuit de keuken gemonitord worden. De WAF is nu weer een stukje hoger en hopelijk resulteert dat in een lagere stroomrekening :)

Vandaag ook wat scripts toegevoegd ivm een reeks uren met lage en hoge tarieven, om op basis daarvan apparaten in en uit te schakelen. De laadpaal ondersteunt dat al native, maar voor andere zaken ook erg handig.

Blijft een super mooi platform dat HA. De grootste tekortkoming is voor mij dat sommige integraties stoppen met werken en eens in de zoveel tijd een herstart vereisen.

Iets anders waar ik tegenaan loop, maar waar HA niets aan kan doen: CT-klem metingen van bijv. Zappi/MyEnergi zijn nauwkeuriger wijken af tov P1 metingen en die laatste komen ook iets vertraagd binnen. Het verschil is zo'n 5-10% per dag. Daarom besloten op de CT-klem metingen af te gaan ipv P1 meter af te gaan.
toon volledige bericht
En dag nog een referentie hoe het kan worden gedaan: https://doe-duurzaam.nl/2...-assistant-zo-doe-je-dat/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:10

martijn v o

Certified by Enphase.

Enphase: Automatisch communiceren kan hij (nog) niet maar je kan wel een tariefstructuur met tijden ingeven.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenKn
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10-03 13:35
MKWS schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:15:
Aangezien je het op 2 daken hebt liggen, heb je misschien ook twee werkschakelaars? Dan kun je, door er 1 uit te schakelen, in ieder geval uitzoeken of het probleem op het platte of schuine dak zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:10
Op envoy.local staat bij mijn Q relais '0 operating'. Is dit tijdens normaal bedrijf de bedoeling? Of had er '1 operating' of zoiets moeten staan? Beide leds van het relais in de meterkast zijn groen. Bedankt

Betreft een Envoy S metered (env-s-em-230) met D7.0.88 firmware, 1 fase Q relais.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPNnuVl32WFiPUCyDPxp34QQTZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71bIzX6EiE1Tp0kmOvTAFaoT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Als de automaat uitschakeld, zie je dan een wit of blauwe indicatie rechts onder?
Blauw is aardfout, wit is te grote stroom.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
En waar zijn de CT-spoelen gebleven?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman1550
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Wie zou mij zeggen wat de foutmelding betekend en wat is er aan te doen?? (alles werkt wel correct)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLcEuZwrzVyOoDyrUYuapLoev0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tROFQYKa1cpyh7kdUDWp6OI8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 14:02
Herman1550 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:06:
Wie zou mij zeggen wat de foutmelding betekend en wat is er aan te doen?? (alles werkt wel correct)
[Afbeelding]
Hij mist de NL vertaling van dat stukje tekst.
Gewoon rechts bovenin op Engels zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman1550
  • Niet online
RoadXY schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:21:
[...]

Hij mist de NL vertaling van dat stukje tekst.
Gewoon rechts bovenin op Engels zetten.
Dat is het niet.. Op Engels gezet maar hij blijft gewoon staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:45
marco1970 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:46:
goedenavond.

ik heb een vraag. ik heb een dynamisch energie contract bij de ANWB. mijn installatie bestaat uit 25 x 400 WP panelen met IQ7+ micro's. verder ook de envoy S metered met de bekende spoelen. de panelen zijn verdeeld over alle zon hoeken ( oost, zuid oost , zuid zuidwest en west ). dit alles werkt prima. Ik wil graag het 10T opslag systeem erbij hebben. ik weet dat deze communiceerd met de envoy en uitgaat van 0 op de meter.
maar BV vandaag waren vanmiddag de prijzen bij de ANWB tussen 1 en 3 bijzonder laag namelijk 6 cent incl BTW ( excl belasting enz enz ). een paar uur later zijn de prijzen weer ruim verdubbeld.

onder het mom vragen staat vrij.
Ik ben hier ook in geïnteresseerd en kan hier ook nog niet veel van vinden m.b.t. aansturing van het dynamische.

Wel meen ik links en rechts te zien dat de 3T en 10T (nog niet) in Nederland niet geactiveerd kan worden dus ik persoonlijk ben nog een beetje huiverig hier in.
Ik weet niet of dit d.m.v. netprofiel, locatie of iets anders gelogd wordt.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 14:02
Herman1550 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:27:
[...]

Pagina opnieuw laden, cache legen.
Er staat letterlijk "Missing translation".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:42
Herman1550 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:27:
Hier hetzelfde. Volgensmij is Enphase gewoon een aantal translation strings vergeten in deze firmware (mijn versie is 7.6.111)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKWS
henkNL schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:26:
[...]

Als de automaat uitschakeld, zie je dan een wit of blauwe indicatie rechts onder?
Blauw is aardfout, wit is te grote stroom.
Blauw zie ik. Heb vandaag al gebeld naar de verkoper, nu wachten op een reactie van de installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-09-2024

rolandb

Zoveelste vraag over welke Enphase te nemen, maar denk met kleine twist.
Ik zie hier dat het prijsverschil tussen de 7+/8+ en de 8M slechts 8 euro betreft

De keuze tussen de +/A en de +/M wordt vaak gemaakt op meerdere tientjes prijsverschil, maar is er een andere opinie als het slechts dit prijsverschil is?

En als je nu tussen de 7+/8+ voor grofweg hetzelfde geld kan gaan, dan is de 8 toch een betere keuze qua toekomstige support (op de lange termijn)?

-------------
(https://drogistdeal.nl/products/enphase-iq8m-micro-omvormer)

Enphase micro-omvormer IQ7+: €122
18 stuks (1 omdoos): €120

36+ stuks (2+ omdozen): €118

Enphase micro-omvormer IQ8M: €130
18 stuks (1 omdoos): €128

36+ stuks (2+ omdozen): €126

Enphase micro-omvormer IQ8+: €122

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09-2024
Ik zag op markt plaats hele partijen van iQ 7+ nieuw voor maar 100€ p/s weet niet of die “ van de vrachtwagen zijn gevallen” of gewoon over…

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:19
Herman1550 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:06:
[Afbeelding]
Het zou er zo uit moeten zien:

Software Version
D7.0.88 (5580b1)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGlMU3xjEEse68kikzZbJkA5Efg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W1u6DjD5rncvRpjgqijHBavp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman1550
  • Niet online
wvkreg schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:25:
[...]

Het zou er zo uit moeten zien:

Software Version
D7.0.88 (5580b1)

[Afbeelding]
Bij mij staat er versie is 7.6.111 op net als bij vinniefireman die het zelfde probleem heeft. Zal nog wel een bug zijn in deze versie. Maar het gaat volgens mij of er een accu is aangesloten is of niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• svkaster
zat net wat te googelen en zag bij Enphase Nederland dat zij binnenkort de app Home Connect gaan integreren met Enphase. Dit houd dus in dat je dan je slimme Vaatwasser etc via de scheduler kunt laten aanspringen als er zonnen energie is :)

https://enphase.com/nl-nl/huiseigenaren/verbonden-apparaten

ziet er veel belovend uit :)
stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:19
Herman1550 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:46:
[...]

Bij mij staat er versie is 7.6.111 op net als bij vinniefireman die het zelfde probleem heeft. Zal nog wel een bug zijn in deze versie. Maar het gaat volgens mij of er een accu is aangesloten is of niet.
Blijf ik op deze versie. Toch geen idee hoe te updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MKWS
Update: het bleek inderdaad een kortsluiting te zijn welke werd veroorzaakt door een los draadje in een lasdoos. Probleem vooralsnog opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-05 14:30

dollyking

duck tape

svkaster schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:23:
zat net wat te googelen en zag bij Enphase Nederland dat zij binnenkort de app Home Connect gaan integreren met Enphase. Dit houd dus in dat je dan je slimme Vaatwasser etc via de scheduler kunt laten aanspringen als er zonnen energie is :)

https://enphase.com/nl-nl/huiseigenaren/verbonden-apparaten

ziet er veel belovend uit :)
stefan
Opzich een goede ontwikkeling, maar home connect is nogal gesloten en beperkt. je moet zeer waarschijnlijk in zee gaan met bedrijven zoals Loxone.
ik heb liever dat ze (nog meer) meer richting Home Assistant of Homey gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan909
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02-04 20:51
Vraagje over de gateway metered.

Zojuist de installateur op bezoek gehad voor een schouw.
Hij is geen voorstander van de metered omdat deze veel storingsgevoeliger zou zijn. Ze leveren en installeren hem wel maar het komt regelmatig voor dat de elektricien terug moet komen bij problemen. Terwijl de standard standaard goed gaat.

ik ben benieuwd wat hier de ervaringen zijn met de metered?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-05 15:45
rolandb schreef op maandag 27 februari 2023 @ 23:02:
Zoveelste vraag over welke Enphase te nemen, maar denk met kleine twist.
Ik zie hier dat het prijsverschil tussen de 7+/8+ en de 8M slechts 8 euro betreft

De keuze tussen de +/A en de +/M wordt vaak gemaakt op meerdere tientjes prijsverschil, maar is er een andere opinie als het slechts dit prijsverschil is?

En als je nu tussen de 7+/8+ voor grofweg hetzelfde geld kan gaan, dan is de 8 toch een betere keuze qua toekomstige support (op de lange termijn)?

-------------
(https://drogistdeal.nl/products/enphase-iq8m-micro-omvormer)

Enphase micro-omvormer IQ7+: €122

Enphase micro-omvormer IQ8M: €130
18 stuks (1 omdoos): €128

36+ stuks (2+ omdozen): €126

Enphase micro-omvormer IQ8+: €122

toon volledige bericht
Dit is wat ze bij de Solar-Bouwmarkt zeggen:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/252094/files/423780586/iq-overzicht.png

Zelf ben ik met een 410WP paneel gegaan voor de IQ8M. Gezien je een 7 niet kunt mengen met een 8 serie, verwacht ik dat dit toekomstig ook zal gaan zijn tussen de 8 en de 9. Dus zou ik altijd voor de 8 serie gaan. Zeker als het verschil in prijs klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:45
Johan909 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:40:

Hij is geen voorstander van de metered omdat deze veel storingsgevoeliger zou zijn. Ze leveren en installeren hem wel maar het komt regelmatig voor dat de elektricien terug moet komen bij problemen. Terwijl de standard standaard goed gaat.

Hier geen problemen mee.
Het kost alleen even tijd om alles netjes te laten werken in Toolkit en ik vermoed dat het hem daar in zit.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansi55
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-05 09:27
@Johan909
Beste Johan, ik heb ook de metered versie (weliswaar zonder meetspoelen) maar heb tot heden (4 maanden) geen enkel probleem ondervonden mbt storingen.
Mogelijk dat ze geen zin hebben om de metered versie met meetspoelen aan te sluiten en daarom de standaard adviseren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-12-2024

Even vertaald wat de installateur eigenlijk zegt:
Standaard ben ik met 10 minuten klaar, jongens kunnen eerder weg, meer marge, geen gezeur.

Metered, kost een boel tijd, spoelen aansluiten, maken ze veel fouten mee (verkeerd om, fase verwisseld etc), past niet in de kast, moeten we de hele boel weer verbouwen, nog meer fouten, naderhand weer terug, weg winst.

Metered zelf geïnstalleerd, werkt vanaf dag 1 als een zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Ja het is geen rocket science -/ alleen wat gepruts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan909
Mylo1 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:14:
[...]

Even vertaald wat de installateur eigenlijk zegt:
Standaard ben ik met 10 minuten klaar, jongens kunnen eerder weg, meer marge, geen gezeur.

Metered, kost een boel tijd, spoelen aansluiten, maken ze veel fouten mee (verkeerd om, fase verwisseld etc), past niet in de kast, moeten we de hele boel weer verbouwen, nog meer fouten, naderhand weer terug, weg winst.

Metered zelf geïnstalleerd, werkt vanaf dag 1 als een zonnetje
Dit zal het inderdaad wel zijn. Maar als particulier zit je daar natuurlijk ook niet op te wachten. En in tegenstelling tot jou kan ik hem helaas niet zelf installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
Johan909 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:53:
[...]

Dit zal het inderdaad wel zijn. Maar als particulier zit je daar natuurlijk ook niet op te wachten. En in tegenstelling tot jou kan ik hem helaas niet zelf installeren.
als je de nieuwe CT spoelen neemt ipv die grot eoude CT's dan kun je dit prima zelf mist je de hoofdzekering kunt uitzetten nattuurlijk.

En om terug te komen op je vraag, heb de Metered nu 9 maanden en zelf geinstalleerd en wertk vananf dag en en nooit problemen gehad :)

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertsjuhn
Moet je nog ergens aangeven dat je CTs hebt aangesloten? Of is het plug-and-pray?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svkaster
gewoon aansluiten en dan dat ding aan zetten :)

Wel aansluiten zonder dat er spanning op staat. Eerst CT op envoyed aansluiten bllauw witte draad en dan pas de CT om de draad doen.

Stefan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Bertsjuhn zie de CT installatie gids in de tweede post (documenten en handleidingen) onder het kopje Envoy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Poll: Heb je problemen ervaren met je Envoy Metered na installatie? LET OP: het gaat hier niet om problemen tijdens de installatie. Alleen om problemen die ontstonden nadat het systeem goed gewerkt heeft (en dus correct geïnstalleerd is).
Ja
Nee
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=405323&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Eens even kijken hoe storingsgevoelig de metered is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-05 17:12
Bij mij deed de verkoper (en de installateur) ook zo moeilijk over het plaatsen van die CT spoelen (uitgebreid aan bod geweest hier ook, eind september).

Alleen was de verkoper bij mij wel zo'n 'rat', dat ze me de "metered" hadden verkocht (flinke meerprijs), en hem dus vervolgens het liefst alleen als een 'standard' aan wilden sluiten.

Inderdaad iets met makkelijk winst maken, geen gedoe met installateur die ze moet installeren en vaak verkeerd aansluit, gemiddelde onwetende consument blij dat ie is voorbereid op een thuisbatterij, al weet ie niet dat dat lulkoek was, etc.

Ik zie het in de "Enphase gebruikers groep" op Facebook ook geregeld voorbij komen: Consumenten (heel vaak 'leken' ) die lid worden van die pagina omdat ze ergens wel een vermoeden hebben dat er iets niet in de haak is, maar het allemaal ook niet weten. Dan vragen ze waarom hun schermpjes in de App niet het eigen verbruik en zo weergeven terwijl ze wel 'die dure optie' hebben afgenomen. Soms blijkt de installateur de spoelen dan gewoon niet goed geconfigureerd te hebben, maar ook al te vaak blijkt dat ze gewoon helemaal niet geplaatst zijn 8)7

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 15:17
Voor het bijplaatsen van 4 extra panelen wilde ik de nieuwe IQ8 aanschaffen maar nu lees ik dit: IQ8 Microinverters kunnen niet worden gecombineerd met eerdere generaties Enphase- micro-omvormers (IQ7-Serie, IQ6-Serie enz.) in hetzelfde systeem.

Kan dit alleen niet op een string of überhaupt niet?

De 4 panelen komen op een eigen string/kabel naar meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Nee, überhaupt niet. De Q-Relay/Envoy kan dat niet aan.

[ Voor 5% gewijzigd door RobWest op 01-03-2023 19:34 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
RobWest schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:34:
Nee, überhaupt niet. De Q-Relay/Envoy kan dat niet aan.
Thanks. Nou lekker is dat en dan worden het gewoon de iq7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creature231078
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-03-2023
Hallo allen!

Een vraag, weet iemand waar ik een rasterprofiel kan instellen? Zie foto.
Ik kom er maar niet uit..
Dank alvast!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dosZYSRzXjni4m7QQpAsQVgZwos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJut75GxRjIwODMgVNccRFj4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
robbynaish schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:37:
[...]

Thanks. Nou lekker is dat en dan worden het gewoon de iq7.
Het kan wel, maar dan moet die IQ8-string een eigen Q-relais en Envoy/Gateway hebben. Dus dat zou het wel (onnodig) duur maken.

De Envoy / Gateway kan maar 1 type software / protocol hebben. Die van IQ7 en IQ8 zijn verschillend.
creature231078 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:51:
Hallo allen!

Een vraag, weet iemand waar ik een rasterprofiel kan instellen? Zie foto.
Ik kom er maar niet uit..
Dank alvast!
[Afbeelding]
Heb je installateurs / DHZ account / Installer toolkit app?
EDIT: Als je lokaal inlogt op de Envoy, kan je het aanpassen.
Onder tabblad Micro's => Status => Profile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDgvBnXqgioGy9zMYcLtFzC0ss0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XAIPIy9an2hvzgXWq09S3a0Q.jpg?f=user_large

[ Voor 55% gewijzigd door Pazo op 01-03-2023 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan909
eymey schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:21:
Bij mij deed de verkoper (en de installateur) ook zo moeilijk over het plaatsen van die CT spoelen (uitgebreid aan bod geweest hier ook, eind september).

Alleen was de verkoper bij mij wel zo'n 'rat', dat ze me de "metered" hadden verkocht (flinke meerprijs), en hem dus vervolgens het liefst alleen als een 'standard' aan wilden sluiten.

Inderdaad iets met makkelijk winst maken, geen gedoe met installateur die ze moet installeren en vaak verkeerd aansluit, gemiddelde onwetende consument blij dat ie is voorbereid op een thuisbatterij, al weet ie niet dat dat lulkoek was, etc.
Dat is inderdaad wel erg vies. Maar ik ben dus ook zo'n leek (op dat gebied). Dus een beetje huiverig als een installateur al waarschuwt voor problemen. Ik vraag gewoon of hij beide meeneemt. Als de elektricien aangeeft dat hij de metered met twee vinders in zijn neus kan installeren neem ik die. Gaat hij zweten dan doe ik wel de standard...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobWest
Johan909 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:28:
[...]

Dat is inderdaad wel erg vies. Maar ik ben dus ook zo'n leek (op dat gebied). Dus een beetje huiverig als een installateur al waarschuwt voor problemen. Ik vraag gewoon of hij beide meeneemt. Als de elektricien aangeeft dat hij de metered met twee vinders in zijn neus kan installeren neem ik die. Gaat hij zweten dan doe ik wel de standard...
Als een elektricien gaat zweten van het aansluiten van een metered zou ik toch een andere elektricien nemen. Veel moeilijker dan het aanzetten van een stofzuiger is het niet. 7(8)7

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Moeilijk is het inderdaad niet, ruimte kan alleen een probleem zijn waardoor het meer werk is, en daar hebben ze dan geen zin in.

Mijn elektricien had destijds nog nooit een Enphase systeem gedaan / aangesloten, dus die vond dat wel spannend. Maar de elektrische schema's erbij gezocht, even aan tafel zitten met een bak koffie en doornemen, en toen was het al snel duidelijk en werd het geïnstalleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-04 09:29
Het idee is om 11 405wp panelen op zuid-oost te plaatsen en nog 5 op zuid-west. Nu twijfel ik of ik voor de iq8m of de 7+ moet gaan, wat denken jullie? Gaat mij meer even om toekomst bestendigheid en of ik op deze richtingen überhaupt wel de max van mn panelen zal halen. Volgens solar bouwmarkt zit ik net op t randje. Blijf altijd lastig maar aangezien alleen nog op het noord-oosten kan bijplaatsen (wat ik niet ga doen denk ik) wil ik het meeste uit de panelen halen. Heb straks ook een warmtepomp enz. Wellicht later nog een aantal op een overkapping maar dat zie ik dam wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123

Ik heb bij aanschaf gekozen vor de metered versie. Installateur vond dat geen probleem.
Hij wilde wel graag een 3x4mm2 kabel leggen vanaf het dak naar de meterkast ipv een 3x2,5mm2.
Dat is minder storingsgevoelig, voor wat betreft communicatie met de micro omvormers.
Het gaat om een meter of 18.
Al wil dat niet zeggen dat 2,5mm2 altijd problemen oplevert.
Er zijn toen geen CT spoelen aangesloten ivm geen ruimte in de kast. Dit in overleg met mij.
vorig jaar December zelf de kleinere spoelen aangeschaft en zelf geïnstalleerd. Zelf geactiveerd en het werkt zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertsjuhn
Flexiilex schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:49:
Het idee is om 11 405wp panelen op zuid-oost te plaatsen en nog 5 op zuid-west. Nu twijfel ik of ik voor de iq8m of de 7+ moet gaan, wat denken jullie? Gaat mij meer even om toekomst bestendigheid en of ik op deze richtingen überhaupt wel de max van mn panelen zal halen. Volgens solar bouwmarkt zit ik net op t randje. Blijf altijd lastig maar aangezien alleen nog op het noord-oosten kan bijplaatsen (wat ik niet ga doen denk ik) wil ik het meeste uit de panelen halen. Heb straks ook een warmtepomp enz. Wellicht later nog een aantal op een overkapping maar dat zie ik dam wel
Ik zou voor de 8+ gaan, gezien je dan op de 8 serie zit en eventueel later uitbreiden qua protocol geen gedoe oplevert.
De 8+ in plaats van de 8M gezien je net op het randje zit, en je panelen vanzelf iets minder gaan produceren. Dan zit je met de 8+ in de sweet spot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-04 09:29
Bertsjuhn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Ik zou voor de 8+ gaan, gezien je dan op de 8 serie zit en eventueel later uitbreiden qua protocol geen gedoe oplevert.
De 8+ in plaats van de 8M gezien je net op het randje zit, en je panelen vanzelf iets minder gaan produceren. Dan zit je met de 8+ in de sweet spot.
Het lastige is wel dat het bedrijf dat kom plaatsen de 8+ nog niet levert geven ze aan, best bijzonder omdat elk ander bedrijf dat wel al doet. Ze zijn ook nog eens platinum partner van Enphase maar goed. Dan toch de 7+ of IQ8m.. blijft lastig IQ8M kost 600 euro meer dan de 7+ dacht ik (totaal) op 19 panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-05 09:38

Copitano

Hoorn NH

Johan909 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:28:
[...]

Metered draai hier inmiddels tweeeneenhalf jaar zonder problemen.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
Er is nog niet veel duidelijk over de Enphase iQ battery 3T en de 10T en hij kan kennelijk ook nog niet geactiveerd worden in Nedrland maar kan deze wel gewoon samenwerken met iQ7 + micro converters?
In de nieuwe batterij zitten immers iQ8's en ik vraag mij dan ook af of dit dan wel goed samen werkt met mijn iQ7+ converters?
Je wil natuurlijk niet die oude batterij hebben. Er zit toch wel wat inovstie in die nieuwe en hij is niet zo dik,

Vindt het allemaal een beetje vaag nog .Iemand hier al ervaring mee?
Denk dat er toch binnen een jaar een kleine batterij aan zit te komen bij mij thuis om de piek belasting op te vangen en om te voorkomen dat je bv met het koken niet 7,5Kw uit het net trekt.

alvast bedankt,

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
Pazo schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:03:
[...]

Het kan wel, maar dan moet die IQ8-string een eigen Q-relais en Envoy/Gateway hebben. Dus dat zou het wel (onnodig) duur maken.

De Envoy / Gateway kan maar 1 type software / protocol hebben. Die van IQ7 en IQ8 zijn verschillend.

[...]

Heb je installateurs / DHZ account / Installer toolkit app?
EDIT: Als je lokaal inlogt op de Envoy, kan je het aanpassen.
Onder tabblad Micro's => Status => Profile

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Bedankt. Nee dat heb ik niet dus dat wordt nog een dingetje want ik heb een geschil met de installateur vandaar dat ik de laatste 4 panelen zelf ga doen.
Ik begrijp dat ik zelf door een scan de micro's kan koppelen in het systeem maar je moet echt installateur zijn om toe te voegen in het overzicht (Serie view).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svkaster
Bedankt. Nee dat heb ik niet dus dat wordt nog een dingetje want ik heb een geschil met de installateur vandaar dat ik de laatste 4 panelen zelf ga doen.
Ik begrijp dat ik zelf door een scan de micro's kan koppelen in het systeem maar je moet echt installateur zijn om toe te voegen in het overzicht (Serie view).
dit kun je ook met een home owners account :)
Ik heb zelf ook 8 panneleen toegevoegd. Gewoon aansluiten spanning erop en een scan doen en ze komen er automatisch bij dan kun je ze in enlighten netjes toevoegen en zie je ze in Series.

Mocht het aanmaken van zo'n account niet lukke nkun je ook de helpdesk bellen om jouw eigen account te activeren aan jouw systeem. Ik heb dat toen ook gedaan omdat ik een geschil had met mijn installateur en hij wilde mij geen toegang geven want dan zou mijn garantie vervallen 8)7

probleem met installateur opgelost maar doe nu wel alles zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
svkaster schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:35:
[...]

dit kun je ook met een home owners account :)
Ik heb zelf ook 8 panneleen toegevoegd. Gewoon aansluiten spanning erop en een scan doen en ze komen er automatisch bij dan kun je ze in enlighten netjes toevoegen en zie je ze in Series.

Mocht het aanmaken van zo'n account niet lukke nkun je ook de helpdesk bellen om jouw eigen account te activeren aan jouw systeem. Ik heb dat toen ook gedaan omdat ik een geschil had met mijn installateur en hij wilde mij geen toegang geven want dan zou mijn garantie vervallen 8)7

probleem met installateur opgelost maar doe nu wel alles zelf :)
Mooi en mocht het niet lukken dan kom ik wel in de lucht binnen dit topic ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertsjuhn
Flexiilex schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:11:
[...]

Het lastige is wel dat het bedrijf dat kom plaatsen de 8+ nog niet levert geven ze aan, best bijzonder omdat elk ander bedrijf dat wel al doet. Ze zijn ook nog eens platinum partner van Enphase maar goed. Dan toch de 7+ of IQ8m.. blijft lastig IQ8M kost 600 euro meer dan de 7+ dacht ik (totaal) op 19 panelen
Lastige afweging inderdaad, denk dat je dan ook moet kijken naar het teruglopende rendement van de panelen. Op basis hiervan kun je vervolgens bekijken hoe lang je panelen genoeg blijven genereren om rond het max van de micro's te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:01
@svkaster
Op reddit vond ik een forum vol problemen met de 3T / 10T batterijen:
Vooral ellende met de draadloze communicatie tussen batterij en controller, waardoor bij stroomuitval je volle batterij alsnog niets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Heb je de metered gateway (met spoelen) nodig als je de p1 uitleest op home assistant? Of wel, is er een meerwaarde?

[ Voor 14% gewijzigd door MarkyB op 02-03-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@MarkyB Zoek eens op "P1" in het zoekvak bovenaan de pagina...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lloo
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-02-2024
Nieuw op dit forum.
Kan je de installatie zelf doen, dus zonder installateur?
Zo te zien gaan de microconvertors niet aan het werk zonder dat je ze met de app aan zet.
Alleen installateurs krijgen een code voor die app.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
lloo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:10:
[...]
Ja.
Zo te zien gaan de microconvertors niet aan het werk zonder dat je ze met de app aan zet.
Dat klopt niet. Je kan een self-installer account aanmaken. Ik heb ook zelf mijn panelen geïnstalleerd en daarbij inderdaad de Toolkit app gebruikt om de profielen te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV300
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-01-2024
Ik sta op het punt om de IQ8M i.c.m. 420WP Panelen te bestellen (prijsverschil met de IQ7+ is 10 euro), wat me opvalt is dat ik nergens bij de IQ8 serie een montage plaat zie?

Weet iemand of die er toch bij zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemeenAapje
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-03-2024
[quote]Pazo schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:03:
[...]
[...]

Goedenavond.

Zou je hier aub meer over kunnen vertellen?

Ik heb vandaag een IQ8M + Envoy-S metered + 3 fase Q-Relay laten instaleren door een erkende Enphase installateur.

Helaas kregen ze het niet aan de gang. De Envoy "ziet" alle IQ8M's tijdens een scan, maar ze communiceren niet met de Envoy. Zie foto hieronder.

Mijn huis was hun eerste IQ8 installatie en ze wisten zelf niet wat er mis was.

Uiteindelijk hebben ze moeten gaan naar hun volgende project en mij gevraagd een paar dagen te wachten om te kijken of er firmware updates binnenkomen.

Ik kon niet wachten en heb Enphase zelf gevraagd om een firmware update to pushen. Maar volgens hun is het al goed en de oplossing is het ontkoppellen van de Q-kabel en opnieuw koppellen.

Dit klinkt als een slappe antwoord en een beetje als de gewonen "try turning it off and on again". Alles ligt op dak en ik wil niet weken wachten tot dat de installateurs weer tijden hebben om dit te komen doen.

Omdat het nu donker is buiten (geen DC van de panelen) heb ik 15 minuten lang de meterkast uitgezet (geen AC). Dit zou volgens mij net zo goed zijn als de kabels opnieuw koppellen, toch?

Of hebben jullie nog andere ideeen om dit systeem aan de gang te krijgen?

Firmware van de Envoy is D7.0.88.

Ik heb geen toegang meer tot het Envoy (had ik wel maar nu ineens niet meer omdat ik niet de officiele installateur ben): "Sorry, you are not authorized to view that page." na inloggen

Thanks in advance!
-Matt 8)7 8)7 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMvPCW_5DvmYzyv90df_lkof4C4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YqN3qBBSgny6UWM0C0m3MxIC.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door GemeenAapje op 02-03-2023 19:36 . Reden: foto toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansva
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik zoek wat hulp om mijn systeem uit te breiden met 3 panelen. Helaas kom ik er niet helemaal uit en kan ik de juiste producten en info niet vinden.

Mijn systeem bestaat nu uit 14 panelen 315 wp met de enphase mac 250 (1fase). Nu wil ik dit uitbreiden met 3x 420 panelen en een van de iq7 micro-omvormer.
Wat heb ik nodig om dit op elkaar aan te sluiten zodat het 1 systeem is en ook zichtbaar in de app.
Ik zag dat er een M250-IQ7 is maar waar is die te koop en heb ik deze dan per paneel nodig of alleen voor de eerste paneel en de andere 2 kan dan met de IQ7plus?

Of kan ik een appart systeem maken (soort van plug en play set) en dat dit dan ook zichtbaar is in de app. Kan je dit dan koppelen aan mij huidige envoy?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertsjuhn
lloo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:10:
Nieuw op dit forum.
Je kunt een DIY account aanmaken, dan zou je zelf op gang moeten kunnen komen.
https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/registration

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertsjuhn
RobV300 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:17:
Ik sta op het punt om de IQ8M i.c.m. 420WP Panelen te bestellen (prijsverschil met de IQ7+ is 10 euro), wat me opvalt is dat ik nergens bij de IQ8 serie een montage plaat zie?

Weet iemand of die er toch bij zit?
Zit iig op de IQ8M, die liggen in de kelder klaar om te installeren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:36

KhaZ

Alfa Romeo

GemeenAapje schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:30:
[quote]Pazo schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:03:
[...]
[...]

Goedenavond.

Zou je hier aub meer over kunnen vertellen?

Ik heb vandaag een IQ8M + Envoy-S metered + 3 fase Q-Relay laten instaleren door een erkende Enphase installateur.

Helaas kregen ze het niet aan de gang. De Envoy "ziet" alle IQ8M's tijdens een scan, maar ze communiceren niet met de Envoy. Zie foto hieronder.

Mijn huis was hun eerste IQ8 installatie en ze wisten zelf niet wat er mis was.

Uiteindelijk hebben ze moeten gaan naar hun volgende project en mij gevraagd een paar dagen te wachten om te kijken of er firmware updates binnenkomen.

Ik kon niet wachten en heb Enphase zelf gevraagd om een firmware update to pushen. Maar volgens hun is het al goed en de oplossing is het ontkoppellen van de Q-kabel en opnieuw koppellen.

Dit klinkt als een slappe antwoord en een beetje als de gewonen "try turning it off and on again". Alles ligt op dak en ik wil niet weken wachten tot dat de installateurs weer tijden hebben om dit te komen doen.

Omdat het nu donker is buiten (geen DC van de panelen) heb ik 15 minuten lang de meterkast uitgezet (geen AC). Dit zou volgens mij net zo goed zijn als de kabels opnieuw koppellen, toch?

Of hebben jullie nog andere ideeen om dit systeem aan de gang te krijgen?

Firmware van de Envoy is D7.0.88.

Ik heb geen toegang meer tot het Envoy (had ik wel maar nu ineens niet meer omdat ik niet de officiele installateur ben): "Sorry, you are not authorized to view that page." na inloggen

Thanks in advance!
-Matt 8)7 8)7 8)7

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Heb begrepen dat de IQ8 serie een IQ gateway vereist (en niet een Envoy). Welke heb je? Het is in principe hetzelfde product. Ik weet echter niet of het verschil ook in hardware zit, of dat het enkel een firmware update is.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
KhaZ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:20:
[...]

Heb begrepen dat de IQ8 serie een IQ gateway vereist (en niet een Envoy). Welke heb je? Het is in principe hetzelfde product. Ik weet echter niet of het verschil ook in hardware zit, of dat het enkel een firmware update is.
Enphase heeft laatst namen veranderd. De Envoy heet nu IQ Gateway. Hetzelfde product met een ander naampje. Zie Pazo in "Het grote Enphase topic"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bertsjuhn
Pazo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:43:
[...]

Enphase heeft laatst namen veranderd. De Envoy heet nu IQ Gateway. Hetzelfde product met een ander naampje. Zie Pazo in "Het grote Enphase topic"
Klopt, ik vermoed dat alleen een firmware update benodigd is.

Edit: Dit is wat in het installateurs account staat:
IQ8 micro-omvormers vereisen een verplichte IQ Gateway (Envoy) software-update om stroom te kunnen produceren. Werk de software op locatie bij met behulp van de Installer Toolkit-app. Tijdens de update moet je je telefoon binnen 3-5 meter van de IQ gateway houden om verbonden te blijven via de AP-modus. De software-update kan tot 30 minuten duren

[ Voor 37% gewijzigd door Bertsjuhn op 02-03-2023 21:56 . Reden: Bericht van installateurs account toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemeenAapje
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-03-2024
Thanks. Ik hoop dat ik morgen een nieuwe firmware hebt dan. Ik krijg geen toegang met de installers app omdat het al door de installatie bedrijf gelinkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco1970
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-02 22:56
svkaster schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:21:
Er is nog niet veel duidelijk over de Enphase iQ battery 3T en de 10T en hij kan kennelijk ook nog niet geactiveerd worden in Nedrland maar kan deze wel gewoon samenwerken met iQ7 + micro converters?
In de nieuwe batterij zitten immers iQ8's en ik vraag mij dan ook af of dit dan wel goed samen werkt met mijn iQ7+ converters?
Je wil natuurlijk niet die oude batterij hebben. Er zit toch wel wat inovstie in die nieuwe en hij is niet zo dik,

Vindt het allemaal een beetje vaag nog .Iemand hier al ervaring mee?
Denk dat er toch binnen een jaar een kleine batterij aan zit te komen bij mij thuis om de piek belasting op te vangen en om te voorkomen dat je bv met het koken niet 7,5Kw uit het net trekt.

alvast bedankt,

Stefan
dit is precies wat ik ook even bedenk, 25 x de 7 serie op dak met verschillende opstellingen..alles prima.
3fase kabel al naar de plek voor een batterij van enphase ligt er al....maar idd daar zitten de iq8 serie in..
ik ga toch maar eens met enpase bellen denk ik...zou te bizar zijn om daar weer een nieuwe envoy plus spoelen te moeten gaan installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:41
Ik heb een vraag:

Zodra je een extra micro omvormer (IQ7A) koppelt aan je huidige setup, wordt die dan automatisch herkent?

Eigenlijk moet je alleen het legplan toch aanpassen?

Nog een andere vraag: waarom werkt men met de zogenaamde strings op een micro-omvormer setup?

[ Voor 21% gewijzigd door turkeyhakan op 03-03-2023 06:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

turkeyhakan schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 06:15:
Ik heb een vraag:

Zodra je een extra micro omvormer (IQ7A) koppelt aan je huidige setup, wordt die dan automatisch herkent?
Nee, je moet de Envoy in scan modus zetten, dan herkend ‘ie hem wel.
Eigenlijk moet je alleen het legplan toch aanpassen?
Dat volgt - afaik - na de scan.
Nog een andere vraag: waarom werkt men met de zogenaamde strings op een micro-omvormer setup?
Diverse redenen:
• Stroom per fase beperken.
• Verschillende dakvlaken die ver van elkaar af liggen waardoor het gewoon praktisch is verschillende strings te maken.
• Communicatie met de Envoy: PLC communicatie werkt het beste in en ster opstelling. Bij èèn lange string kunnen de laatste micro’s in de string problemen krijgen.
• Voorkomen van issues met een te hoog voltage. Iedere micro zal het voltage ietsjes verhogen, omdat er anders geen elektrische energie kan stromen vanaf de omvormer naar het net. De laatste micro in de string zal dus het hoogste voltage moeten genereren en als dat meer wordt dan 253v dan schakelen die micro’s af.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Glashelder schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:29:
[...]

Nee, je moet de Envoy in scan modus zetten, dan herkend ‘ie hem wel.

[...]

Dat volgt - afaik - na de scan.

[...]

Diverse redenen:
• Stroom per fase beperken.
• Verschillende dakvlaken die ver van elkaar af liggen waardoor het gewoon praktisch is verschillende strings te maken.
• Communicatie met de Envoy: PLC communicatie werkt het beste in en ster opstelling. Bij èèn lange string kunnen de laatste micro’s in de string problemen krijgen.
• Voorkomen van issues met een te hoog voltage. Iedere micro zal het voltage ietsjes verhogen, omdat er anders geen elektrische energie kan stromen vanaf de omvormer naar het net. De laatste micro in de string zal dus het hoogste voltage moeten genereren en als dat meer wordt dan 253v dan schakelen die micro’s af.
toon volledige bericht
Dank voor je uitgebreide reactie! Hoe kan ik de Envoy is scan modus zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

turkeyhakan schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:41:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie! Hoe kan ik de Envoy is scan modus zetten?
Ik doe dat via de webportal van de Envoy. Inloggen als installer en dan onder micro’s is er een knopje ‘scan inactive’ waarmee je de scan kan activeren.

Maar het kan ongetwijfeld ook via de installer toolkit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Glashelder schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:59:
[...]

Ik doe dat via de webportal van de Envoy. Inloggen als installer en dan onder micro’s is er een knopje ‘scan inactive’ waarmee je de scan kan activeren.

Maar het kan ongetwijfeld ook via de installer toolkit.
Produceert het extra aangesloten zonnepaneel wel stroom als de micro nog niet herkent is? Ik moet namelijk eerst nog even uitvogelen hoe ik dit voor elkaar ga krijgen.
Pagina: 1 ... 51 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica