Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.386 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:46
RobWest schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:44:
[...]

Maar waarom heb je dan nog je IQ-Relay? Als die toch nooit degene is die afschakelt bij te hoge voltage 8)7
Dat kom je weer bij die hele discussie die al vaker gevoerd is. Omdat de norm zegt dat een galvanische afschakeling moet zijn, en die van de micro's is dat niet. Om aan de norm te voldoen moet er een Q-relais aanwezig zijn.

Maar het is dan inderdaad wel interessant of in de praktijk de micro's altijd eerder zijn dan het Q-relais.
Geen idee, ik heb nog nooit afschakeling meegemaakt.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
Pazo schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:54:
[...]

Dat kom je weer bij die hele discussie die al vaker gevoerd is. Omdat de norm zegt dat een galvanische afschakeling moet zijn, en die van de micro's is dat niet. Om aan de norm te voldoen moet er een Q-relais aanwezig zijn.

Maar het is dan inderdaad wel interessant of in de praktijk de micro's altijd eerder zijn dan het Q-relais.
Geen idee, ik heb nog nooit afschakeling meegemaakt.
Het gaat mij niet om de norm, ik heb dat ding er ook gewoon tussen zitten.
Maar ik vroeg mij af wat er nou in de praktijk gebeurd.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:13
Dat q relays is er alleen voor een foutsituatie bij de micro omvormers.
Grijpt zelfstandig in als er 6mA dc stroom gaat lopen. Als er 1tje stuk gaat en dc stroom gaat invoeden. DC stroom vind een aardlek klasse A niet fijn deze gaat dan in verzadiging of richting verzadiging. Daarom gebruik een klasse B aardlek of Alemats. En aangezien dat daar niet de merknaam Enphase op staat is er t q relais volgens de regeltjes is dat gewenst.

Aan de netzijde heeft een Enphase microomvormer een volle brug welke kan afschakelen. Vervolgens zitten er in/achter de brug ook nog 2 fets die kunnen afschakelen. En daarmee lijkt de netzijde redundant te zijn. Vervolgens de net gescheiden hf travo. En dan aan de dc zijde weer fets welke kunnen afschakelen.

[ Voor 8% gewijzigd door asjemenou74 op 20-02-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Maar waarom heb je dan nog je IQ-Relay? Als die toch nooit degene is die afschakelt bij te hoge voltage 8)7
Dat doet ie wel, maar alleen als andere opwekkers het te hoge voltage veroorzaken. Buren of een of andere windmolen ofzo :p

Vergeet ook niet dat de enige reden dat de q relay überhaupt bestaat vanwege het trage wetgeving proces in de EU. In de VS is een q relay niet nodig.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:55:
[...]

Dat doet ie wel, maar alleen als andere opwekkers het te hoge voltage veroorzaken. Buren of een of andere windmolen ofzo :p

Vergeet ook niet dat de enige reden dat de q relay überhaupt bestaat vanwege het trage wetgeving proces in de EU. In de VS is een q relay niet nodig.
En hij doet zogenaamd ook iets met fase koppeling tbv data overige fasen naar je bridge alhoewel dat hier zonder ook werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
ok wedstrijdje doen?

Bij wie het eerst de IQ-Relay eruit vliegt :)

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Win

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 11:12
[...]

Daar is veel over gediscusieerd hier. De relay is er primair voor Nederlandse regelgeving dat er een mechanische afschakeling zou moeten zijn, maar dat is niet echt 100% duidelijk. De micros hebben dit niet, zij hebben een electronische afschakeling. Er zijn ook veel installaties zonder geïnstalleerd relay. Er zijn trouwens nog meer fout situaties, niet enkel overspanning.

In de praktijk zullen dus de micros een voor een afschakelen. Aan het eind van de string als eerste, want daar is de spanning het eerste te hoog. Volgens de laatste norm (actueelste enphase profiel) overigens pas na 10 minuten overspanning.

[ Voor 2% gewijzigd door tomtor op 20-02-2023 12:28 . Reden: Allemaal al besproken ]

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leemdijksmilde
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20-02-2023
Websphinxie schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:54:
Interessant @Pazo
Gisteren alle spullen besteld voor 7300Wp Enphase op het dak. Binnenkort het (platte) dak op voor de installatie. Dit weekend alvast de boel in de meterkast voorbereiden.
Hoi. Mag een onbenul wat vragen . Ik heb een PV met 20 panelen en enphase m125 micro's op mijn schuur . Als ik een tweede groep panelen installeer (grondopstelling , geen ruimte meer op dak) met enphase micro's van de nieuwe generatie kan de wisselstroom dan 'invoegen' in de bestaande VMVK naar de meterkast in het huis.. ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
leemdijksmilde schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:07:
[...]

Hoi. Mag een onbenul wat vragen . Ik heb een PV met 20 panelen en enphase m125 micro's op mijn schuur . Als ik een tweede groep panelen installeer (grondopstelling , geen ruimte meer op dak) met enphase micro's van de nieuwe generatie kan de wisselstroom dan 'invoegen' in de bestaande VMVK naar de meterkast in het huis.. ??
Als je bekabeling (diameter), Q-relais en zekeringen (selectiviteit) voldoen wel. Maar zonder die informatie is het lastig antwoorden. (Ik denk dat je bedoeld dat je een VMVK van de schuur naar de meter hebt lopen?)

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siempie76
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-08 17:26
[...]

Ja dat kan, ik heb ook een mix van M215 en IQ7+ over dezelfde kabel naar de meterkast lopen.
Wel even kijken dat je je fase niet overbelast in een 1 fase situatie, maximaal 5750W bij 25A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Als de netspanning te hoog is, tussen micro's en q-relais, dan zullen de micro's één voor één afschakelen totdat er geen sprake meer is van een te hoge netspanning. Als de netspanning te hoog is voor het q-relais dan schakelt het q-relais uit. Althans zo is mij het verteld.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinSolar
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-11-2023
Eddie_ schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:24:
Als de netspanning te hoog is, tussen micro's en q-relais, dan zullen de micro's één voor één afschakelen totdat er geen sprake meer is van een te hoge netspanning. Als de netspanning te hoog is voor het q-relais dan schakelt het q-relais uit. Althans zo is mij het verteld.
Correct! De AC spanning en het uitvallen van panelen door een te hoge AC spanning is overigens het eerste waar ik naar kijk als een klant vertelt dat sommige panelen significant minder opbrengt hebben dan de rest.

15x 325WP met IQ7 (beta) | VW e-Golf '19 | 5800X3D & 3080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 17:28
Hoi! Ik heb een vraagje: waarom wordt er in de app van Enlighten 2 diverse FW's getoond als je naar micro-inverters gaat? Onder elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:39
Welk NL Grid profile gebruiken jullie?
Ik had ergens gelezen dat er een nieuwe versie was waarbij boven de 253V niet binnen 2 sec wordt afgeschakeld maar pas bij 10 min.

Ik zie hier EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands of EN50438:2013 Netherlands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:11
grotegok schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:01:
Welk NL Grid profile gebruiken jullie?
Ik had ergens gelezen dat er een nieuwe versie was waarbij boven de 253V niet binnen 2 sec wordt afgeschakeld maar pas bij 10 min.

Ik zie hier EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands of EN50438:2013 Netherlands
10 minuten is onjuist.
De beveiliging van de elektriciteitsproductie-eenheid is in ieder geval voorzien van:
a.een onderspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 80% van de nominale spanning;
b.een overspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 110% van de nominale spanning;
c.een frequentiebeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 47,5 en 51,5 Hz.
Artikel 3.14 voor type-A installaties is hetzelfde voor deze eigenschap.

EN 50549-1:2019 is de juiste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:11
Heb het ook gelezen:

https://solarmagazine.nl/...-overspanningsbeveiliging
Het uitvallen van omvormers van consumenten met zonnepanelen is binnenkort mogelijk verleden tijd. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil namelijk de eisen aan de overspanningsbeveiliging versoepelen.
Netbeheer Nederland heeft de ACM gevraagd om in beide artikelen 2 wijzigingen door te voeren. In de eerste plaats het nuanceren van de huidige drempelwaarde van 253 volt door de drempelwaarde niet langer te baseren op de momentane waarde van de netspanning, maar door een waarde gebaseerd op een voortschrijdend tienminutengemiddelde.

Ten tweede hebben de netbeheerders gevraagd om een aanvullende drempelwaarde voor de overspanningsbeveiliging vast te leggen op 115 procent. Dit komt overeen met een netspanning van 264,5 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1rnanog
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-09 21:05
Hi, vraagje hoe staan jullie er in om een kwh meter (Eastron SDM120DB) voor de Envoy te plaatsen?
Het apparaatje voelt zo fragiel. Dat ik gevoel technisch zou zeggen, treed er hierdoor geen verlies op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDoP5If74lM0RERuom2m0F9JbPc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RPSaVcV8bWfy3HeZKJF5WvQH.png?f=user_large

Ik wil hem zo plaatsen. Zien jullie hier nog iets geks?

Het aansluitschema is eerder voorbij gekomen. Voor de volledigheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9qkzJxGhCUl7lRC7eW3KLaxKUU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5KQMaCqS4KsCoDS3UzJFLHx2.png?f=user_large

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@T1rnanog Het q-relay wordt warm. Zou hem op een andere plek doen voor de nauwkeurigheid van de meter. Naast de automaat van de envoy bijvoorbeeld, die doet vrijwel geen stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Str1ng
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
jeroen3 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:19:
@T1rnanog Het q-relay wordt warm. Zou hem op een andere plek doen voor de nauwkeurigheid van de meter. Naast de automaat van de envoy bijvoorbeeld, die doet vrijwel geen stroom.
Iemand enig idee hoeveel verlies je hebt door die omzetting naar warmte of is die niet noemenswaardig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_Thom
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 15:06
T1rnanog schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:04:
Hi, vraagje hoe staan jullie er in om een kwh meter (Eastron SDM120DB) voor de Envoy te plaatsen?
Het apparaatje voelt zo fragiel. Dat ik gevoel technisch zou zeggen, treed er hierdoor geen verlies op?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alvast bedankt
Waarom gaat je PV door een hoofdschakelaar voordat deze de q-relay in gaat? De PV mag/moet direct de Q-relay in, die schakelaar die je ervoor hebt lijkt me overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Str1ng oh wauw.. Ik gok een watt of 2.

Het goed op moment aandraaien van al je automaten en lasdoppen ipv wago’s kan ook nog winst opleveren! Heb je ook je automaten uitgezocht op laagste verlies?

Volgens mij schieten we een beetje door nu, haha… . :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1rnanog
Tech_Thom schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:32:
[...]

Waarom gaat je PV door een hoofdschakelaar voordat deze de q-relay in gaat? De PV mag/moet direct de Q-relay in, die schakelaar die je ervoor hebt lijkt me overbodig.
Ik dacht zo de voedingsspanning komt nu immers niet alleen ‘uit de straat’, maar ook ‘van het dak’. Ik weet namelijk niet zeker of de inverters nog energie leveren als er geen netspanning meer is, of dat deze zichzelf automatisch uitschakelen?
Regelt de q-relay dit toevallig dat ik het even gemist heb? Kan het kwaad als ik er wel een hoofdschakelaar tussen zet?

[ Voor 6% gewijzigd door T1rnanog op 21-02-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
T1rnanog schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:04:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alvast bedankt
Staan al die pijlen niet verkeerdom? De stroom loopt toch van beneden naar boven door al die apparaten?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@T1rnanog De omvormers leveren niets zonder juiste netspanning, dat mag niet van de netcode (EN 50549)
het q-relay is nodig omdat een automatische scheiding vereist is, dat kunnen de omvormer niet. Dat kan alleen met een relais en niet door gewoon "te stoppen met leveren". Dus in principe is het q-relay een bonus spannings en frequentiebewaking.
Echter als extra functie zit er ook gelijkstroombeveiliging in. Iets wat tript als er een isolatiefout intern in een omvormer plaatsvindt. Normaal gesproken zou je hiervoor een type B* lekstroom aardlekschakelaar voor nemen, maar dat hoeft nu dus niet.

Een extra lastscheider kan geen kwaad, bij stringomvormers zelfs gebruikelijk nabij de omvormer.

*niet te verwarren met B curve thermisch-magnetische automaten.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 21-02-2023 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
tomtor schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:24:
[...]

Daar is veel over gediscusieerd hier. De relay is er primair voor Nederlandse regelgeving dat er een mechanische afschakeling zou moeten zijn, maar dat is niet echt 100% duidelijk. De micros hebben dit niet, zij hebben een electronische afschakeling. Er zijn ook veel installaties zonder geïnstalleerd relay. Er zijn trouwens nog meer fout situaties, niet enkel overspanning.

In de praktijk zullen dus de micros een voor een afschakelen. Aan het eind van de string als eerste, want daar is de spanning het eerste te hoog. Volgens de laatste norm (actueelste enphase profiel) overigens pas na 10 minuten overspanning.
Ben benieuwd welk Enphase profiel je gebruikt, dat is niet 2019 denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_Thom
T1rnanog schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:15:
[...]

Ik dacht zo de voedingsspanning komt nu immers niet alleen ‘uit de straat’, maar ook ‘van het dak’. Ik weet namelijk niet zeker of de inverters nog energie leveren als er geen netspanning meer is, of dat deze zichzelf automatisch uitschakelen?
Regelt de q-relay dit toevallig dat ik het even gemist heb? Kan het kwaad als ik er wel een hoofdschakelaar tussen zet?
Zonder netspanning levert Enphase niks meer terug. Met de IQ8 serie kan dit wel maar dan komt er nog een extra component bij kijken.

In jouw geval heeft die hoofdschakelaar in mijn optiek geen functie en kan je die gewoon weglaten.

Wat ik zelf wel heb gedaan is een Werkschakelaar plaatsen nabij de panelen. Voelde toch beter om het geheel los te kunnen schakelen zonder bij de meter kast te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Microkid schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:09:
Heeft iemand de IQ8+ al ergens tegen een normale prijs gezien? Ik zie hem alleen bij Solar Bouwmarkt, maar die hanteren gewoon de incl BTW prijs van 2022 als excl. BTW voor 2023 :(
Ik heb Solar Bouwmarkt nog eens gevraagd waarom hun prijzen hoger zijn dan de concullega's. Volgens hun zou dit komen door de prijsverhogingen vanuit Enphase er 1-1-2023. Wel vreemd dat diverse andere aanbieders het Enphase spul wel tegen lagere prijzen aanbieden. Weet niet wat ik er van moet denken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1rnanog
Tech_Thom schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:58:
[...]

Zonder netspanning levert Enphase niks meer terug. Met de IQ8 serie kan dit wel maar dan komt er nog een extra component bij kijken.

In jouw geval heeft die hoofdschakelaar in mijn optiek geen functie en kan je die gewoon weglaten.

Wat ik zelf wel heb gedaan is een Werkschakelaar plaatsen nabij de panelen. Voelde toch beter om het geheel los te kunnen schakelen zonder bij de meter kast te komen
Vriendelijk bedankt voor jullie reacties! erg nuttig.
Je geeft aan een extra component kun je aangeven wat je hiermee bedoelt? Ik heb namelijk het IQ8+ systeem klaar liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
T1rnanog schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:53:
[...]

Vriendelijk bedankt voor jullie reacties! erg nuttig.
Je geeft aan een extra component kun je aangeven wat je hiermee bedoelt? Ik heb namelijk het IQ8+ systeem klaar liggen.
Als ik zo vrij mag zijn om even te quoten uit de TS onder IQ8 kopje :)

*** IQ8 heeft de mogelijkheid om offgrid te werken, maar daar is een IQ System Controller bij vereist (welke momenteel nog niet in NL verkrijgbaar is). Deze controller zorgt ervoor dat ten tijden van stroomuitval de opgewekte stroom van de panelen NIET terug naar het net kunnen vloeien, maar altijd binnen het huis blijven. Naar verwachting gaat deze IQ System Controller tussen de €2000 en €3000 (!) kosten, waarbij de vraag rijst of dit met ons stabiele stroomnet ooit interessant gaat worden.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 22:00
Pazo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:56:
[...]

Als ik zo vrij mag zijn om even te quoten uit de TS onder IQ8 kopje :)

*** IQ8 heeft de mogelijkheid om offgrid te werken, maar daar is een IQ System Controller bij vereist (welke momenteel nog niet in NL verkrijgbaar is). Deze controller zorgt ervoor dat ten tijden van stroomuitval de opgewekte stroom van de panelen NIET terug naar het net kunnen vloeien, maar altijd binnen het huis blijven. Naar verwachting gaat deze IQ System Controller tussen de €2000 en €3000 (!) kosten, waarbij de vraag rijst of dit met ons stabiele stroomnet ooit interessant gaat worden.
Ik vraag me wel af of je ten tijde van stroom uitval niet je IQ8 + stand alone kunt gebruiken? Er staat immers in de beschrijving dat hij ook kompleet off grid gebruikt kan worden in bv het tuinhuisje. Dan neem ik aan dat bij langdurige stroomuitval je de hoofdschakelaar kunt uitzetten en toch alles van stroom kunt voorzien. Die IQ Controller doet immers niets anders alleen hij zorgt dat het automatisch gaat en bij inschakkeling van grid zal deze netjes in fase lopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@svkaster Dat zou je wel zeggen, klinkt logisch, maar ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Ze zeggen inderdaad dat je IQ8 zonder system controller kunt gebruikten voor een caravan / kamper of natuurhuisje zonder netaansluiting bijvoorbeeld. Je zou dan denken dat je dezelfde situatie creëert als de hoofdschakelaar omzet. Misschien heeft het ook wel te maken hoe het aangesloten zit in de meterkast, maar mijn kennis van elektrische installaties is daarvoor te beperkt :)

EDIT:
Kort videootje met een 1 paneel + IQ8 (EQ8?) inverter direct aan een stekkerdoos met apparaten erin.

Vraag me alleen af hoe de verbinding tussen de IQ8 en de stekkerdoos in elkaar steekt.

[ Voor 25% gewijzigd door Pazo op 21-02-2023 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-09 21:58

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Microkid schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:14:
[...]

Ik heb Solar Bouwmarkt nog eens gevraagd waarom hun prijzen hoger zijn dan de concullega's. Volgens hun zou dit komen door de prijsverhogingen vanuit Enphase er 1-1-2023. Wel vreemd dat diverse andere aanbieders het Enphase spul wel tegen lagere prijzen aanbieden. Weet niet wat ik er van moet denken.
Solar Bouwmarkt is altijd al ets duurder geweest. Heb in november m'n IQ7A's gekocht in Alma Solar (Luxemburg) voor exact dezelfde prijs als de IQ7+ bij Solar Bouwmarkt. Verder koop ik regelmatig spullen bij J&M Zonnepanelen (toevallig nu een 3 stuks IQ7+ besteld voor een kleine uitbreiding van m'n Enphase systeem), die toevallig op de route woon-werk liggen. Moet wel zeggen dat de informatieverstrekking van Solar Bouwmarkt echt top is, maar uiteindelijk kijk je ook naar de je eigen beurs...

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ik heb ook veel bij J&M besteld destijds, is zeker een goede zaak met nette prijzen. Aan te raden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:50
Pazo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:22:
@svkaster Dat zou je wel zeggen, klinkt logisch, maar ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Ze zeggen inderdaad dat je IQ8 zonder system controller kunt gebruikten voor een caravan / kamper of natuurhuisje zonder netaansluiting bijvoorbeeld. Je zou dan denken dat je dezelfde situatie creëert als de hoofdschakelaar omzet. Misschien heeft het ook wel te maken hoe het aangesloten zit in de meterkast, maar mijn kennis van elektrische installaties is daarvoor te beperkt :)
Het lijkt mij ook hetzelfde om gewoon de hoofdschakelaar om te zetten en je groepenkast heeft geen verbinding meer met het net.
Maar als je een volledig werkend IQ8 systeem hebt en er word buiten een voedingskabel kapotgetrokken gaat je IQ8 netjes of grid werken maar zet dus de kabels naar buiten ook onder spanning. Maar op dat moment ben je niet thuis dus kan je de hoofdschakelaar niet uitzetten. Dan loopt het voor de medewerkers van het nutsbedrijf misschien niet zo goed af.
Dus een controller is geen luxe maar een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
grotegok schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:47:
[...]

Ben benieuwd welk Enphase profiel je gebruikt, dat is niet 2019 denk ik?
Ik gebruik 2019, had begrepen dat het verschil met het 2013 profiel het 10 minuten gemiddelde was.

https://www.nen.nl/nen-en-50549-1-2019-en-255572 als je het zeker wilt weten.

Blijft raar dat dit soort standaarden betaald zijn.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
@tomtor verschillen tussen 2013 en 2019 welke Enphase gebruikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/3rJRfe2693pdYBkZ0lsVI3Db.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
@Pazo Thanks, geen 10 minuten dus in het 2019 profiel.

Wachten op het nieuwe profiel (met ook de +15% bovengrens ipv +10%) dus als je last van overspanning hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@tomtor en 50549 staat vrijwel 1-op-1 in de netcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
tomtor schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 23:51:
@Pazo Thanks, geen 10 minuten dus in het 2019 profiel.

Wachten op het nieuwe profiel (met ook de +15% bovengrens ipv +10%) dus als je last van overspanning hebt.
Was het niet zo dat Belgie al die 10 minuten regel in de grid landcode heeft staan?
Ik zie Belgie er bij mij niet tussen staan overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:22
Ik heb een stomme vraag en jullie hulp nodig.

Sinds vannacht is er een grote stroomstoring bij mij in de wijk. Ik vermoed dat dit wel even kan gaan duren.

Nu ben ik zelf niet thuis!

Hoe gaat dit straks met mijn Enphase systeem als de stroom er weer op gaat? En wat gebeurd er als de zon gaat schijnen terwijl de stroomstoring nog actief is?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotegok
Panzer_V schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:04:
Ik heb een stomme vraag en jullie hulp nodig.

Sinds vannacht is er een grote stroomstoring bij mij in de wijk. Ik vermoed dat dit wel even kan gaan duren.

Nu ben ik zelf niet thuis!

Hoe gaat dit straks met mijn Enphase systeem als de stroom er weer op gaat? En wat gebeurd er als de zon gaat schijnen terwijl de stroomstoring nog actief is?
Als er geen stroom is uit het grid zullen de omvormers afschakelen, geen stroom leveren. Er staat geen spannning, dus gaat er geen stroom lopen. Dit gebeurt pas zondra er weer spanning is en de omvormers weer in sync lopen (50Hz) vervolgens gaat er weer stroom lopen en dus vermogen leveren.

Extra veiligheid is een Q-Relay die fysiek met een relais volgens Nederlandse eisen de omvormers moeten afschakelen bij een interne storing, calamiteit.

Dus:
- Zodra er weer 'stroom' is gaan ze vanzelf weer werken
- Als de zon schtijnt en er is geen 'stroom' gebeurt er niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Panzer_V Micro's hebben grid nodig dus er wordt niets opgewekt, ze staan uit. Als je schakelaars eraf zijn gesprongen dan zal dat zo blijven totdat jij ze er weer opzet.
Maar troost je, het zal een bewolkte dag worden dus je mist weinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:22
Oké, fijn te weten. Helaas duurt het nog even voordat ik weer thuis ben. Misschien later vandaag toch even de buurman vragen om de woning te checken ;)

De stroom schijnt er weer op te zitten….maar nu heeft KPN storing in de wijk. Kan dus nog steeds niet inloggen op mijn netwerk om e.e.a. te checken. :X

[ Voor 34% gewijzigd door Panzer_V op 22-02-2023 07:20 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Nu online
svkaster schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:17:
[...]

Ik vraag me wel af of je ten tijde van stroom uitval niet je IQ8 + stand alone kunt gebruiken? Er staat immers in de beschrijving dat hij ook kompleet off grid gebruikt kan worden in bv het tuinhuisje. Dan neem ik aan dat bij langdurige stroomuitval je de hoofdschakelaar kunt uitzetten en toch alles van stroom kunt voorzien. Die IQ Controller doet immers niets anders alleen hij zorgt dat het automatisch gaat en bij inschakkeling van grid zal deze netjes in fase lopen
De reeds genoemde system controller is, in Nederland, een must om off-grid te kunnen werken. De Envoy/IQ Gateway communiceert met die controller en de IQ8. Indien geen controller dan geen off-grid mogelijkheid voor de IQ8, ook niet in een caravan oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Eddie_ schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:02:
Indien geen controller dan geen off-grid mogelijkheid voor de IQ8, ook niet in een caravan oid.
Dat betwijfel ik. Laurens van Green Guys / Solar Bouwmarkt geeft hier (bij 3:00) een kort voorbeeld van 1 paneel met een micro, zonder iets anders, wat dus zou moeten werken.

En zie deze video, 1 paneel + micro rechtstreeks met meerdere apparaten erop (hierboven ook al gepost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Nu online
@Pazo Ik heb de video van Laurens ook gezien. Maar ik heb ook contact gehad met Enphase en die geven ook aan dat het off-grid werken in Nederland alleen kan indien het systeem ook is voorzien van de IQ Smart Controller. Stel dat het systeem off grid zou werken zonder die controller, wie garandeert dan dat er geen teruglevering plaats vindt als de netbeheerder in je straat bezig is?

Dat het in andere landen anders is geregeld zou best kunnen, daar verdiep ik mij niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Eddie_ Ik begrijp je verwarring want je haalt nu 2 dingen door elkaar.
Ik quote specifiek het stukje van jou waarin je zegt dat de IQ8 bij bijv. een caravan niet zal werken zonder controller of Envoy. En dat is denk ik onjuist. Ik denk dat als je een caravan / camper hebt, of een tuinhuisje in een volkstuintje o.i.d., waar dus geen stroom / netspanning, is, dat je dan prima een paneel met een IQ8 kan installeren die direct stroom levert (als de zon schijnt).

Ja, het is correct dat een IQ8 systeem in het huis, dus aan het net gekoppeld, een Envoy en een system controller nodig heeft om off grid te kunnen werken, precies om de reden die je aangeeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Technisch gezien is het of-of.
- De iq8-array werkt volledig in island en kan niet grid-tied.
- De iq8-array werkt grid-tied en kan als de controller het aangeeft in island-mode.
Andere opties zijn niet conform 50549, als jij een handmatige scheider toevoegt kan het enphase systeem niet garanderen dat deze uit is. Ook is ook geen synchronisatiebeveiliging op de scheider, iets wat ook verplicht is.
Deze optie zullen ze dan ook nooit maken of verkopen of ondersteunen. Ondanks dat het hobby-technisch wel mogelijk zou moeten kunnen zijn. Maar je kunt een hoop knutselen. (/r/DINgore)

Ja, er zijn uitzondering. In het geval van handmatige noodstroominstallaties zijn er twee sleutelbeveiligde scheiders, en maar 1 sleutel. Het is mechanisch (sleutel) en elektrisch nooit mogelijk beide scheiders in te hebben.
Je moet dan fysiek de sleutel verplaatsen naar de andere schakelaar. En je moet altijd "door het donker" overschakelen. Dan kan wat hierboven besproken wordt wel, maar dat is dan vaak ook met dieselgeneratoren e.d. Niet met accu's of andereenergieproductie. Enphase verkoopt niet zo'n sleutelgat, dus dit lukt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Nu online
De IQ8 (danwel de IQ gateway/Envoy) kan niet zelf bepalen of hij in een eiland bedrijf werkt of netgekoppeld. Dus ook voor de eiland varianten is de smart switch nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Eddie_ op 22-02-2023 11:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 16:56
Tenzij je via een of ander profiel aan de IQ8 kunt vertellen dat ze zonder controller mogen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmm1664
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-02 16:57
Hoi allemaal,

Na mij kapot te hebben georienteerd, gelezen, offertes gekregen te hebben, opnieuw gepuzzeld etc, wil ik jullie het volgende voorleggen. Als ik een aparte topic moet starten, dan hoor ik het graag.

Ik wil een Enphase IQ 8+ systeem met 12x 420 Wp panelen, er passen niet meer op mijn dak. Mijn meterkast heeft een 1x 35A aansluiting, 2x 40A aardlekschakelaar en 6 groepen van 16A, waarvan twee aparte groepen voor de droger en wasmachine op de zolder. Ik zie onvoldoende mogelijkheden om nieuwe leidingen te leggen tussen de meterkast en de zolder voor de panelen. Een PV-verdeler is de oplossing.

In de toekomst staat vast wel ergens de overstap naar 3x25A te wachten, vanwege elektrisch koken en een (hybride) warmtepomp.

Nu zie ik dat 12 x 300 VA van de IQ8+ gaat zorgen voor 3600 Watt, tewijl een ABB ZV16 onderverdeler maximaal 3000 Watt mag hebben.

Mijn plan is om beide aparte groepen op zolder een eigen PV-verdeler (met Q-relay) te geven en de panelen op te delen, om een enkele PV-verdeler niet te zwaar te belasten.

Bij een toekomstige overschakeling naar 3 fases heb ik het volgende plan. Die twee aparte onderverdelers zet ik op een separate fase.

Maar dan twee vragen aan jullie:

1. Specifiek: kan ik dan wel de fases nog koppelen voor de communicatie met een IQ gateway? Dient dat in de meterkast te worden gedaan?

2. Globaal: zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Hmmm1664 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:21:
Hoi allemaal,

Na mij kapot te hebben georienteerd, gelezen, offertes gekregen te hebben, opnieuw gepuzzeld etc, wil ik jullie het volgende voorleggen. Als ik een aparte topic moet starten, dan hoor ik het graag.

Ik wil een Enphase IQ 8+ systeem met 12x 420 Wp panelen, er passen niet meer op mijn dak. Mijn meterkast heeft een 1x 35A aansluiting, 2x 40A aardlekschakelaar en 6 groepen van 16A, waarvan twee aparte groepen voor de droger en wasmachine op de zolder. Ik zie onvoldoende mogelijkheden om nieuwe leidingen te leggen tussen de meterkast en de zolder voor de panelen. Een PV-verdeler is de oplossing.

In de toekomst staat vast wel ergens de overstap naar 3x25A te wachten, vanwege elektrisch koken en een (hybride) warmtepomp.

Nu zie ik dat 12 x 300 VA van de IQ8+ gaat zorgen voor 3600 Watt, tewijl een ABB ZV16 onderverdeler maximaal 3000 Watt mag hebben.

Mijn plan is om beide aparte groepen op zolder een eigen PV-verdeler (met Q-relay) te geven en de panelen op te delen, om een enkele PV-verdeler niet te zwaar te belasten.

Bij een toekomstige overschakeling naar 3 fases heb ik het volgende plan. Die twee aparte onderverdelers zet ik op een separate fase.

Maar dan twee vragen aan jullie:

1. Specifiek: kan ik dan wel de fases nog koppelen voor de communicatie met een IQ gateway? Dient dat in de meterkast te worden gedaan?

2. Globaal: zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt voor het meedenken!
zolang het 1 fase is hoef je niks te koppelen mbt de overdracht van data .. als het 3 fases is en je verdeeld de omvormers dan in theorie wel (alhoewel het iig bij mij zonder fase koppelaar ook werkt op 3 fase systeem en 1 fase aangesloten bridge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Hmmm1664 Je kunt prima 3600 Watt in een onderverdeler doen. Als je maar ruimte toevoegt om de automaten. Zelf even een onderverdeler samenstellen is dan het besten.
De groepen waar jouw PV aan zit kun je bijvoorbeeld 2 polig mang (2 modules breed) dat helpt al een hoop met warmteontwikkeling.

Als je naar 3x25A gaan met twee losse 1 fase q-relays zul je een loss fasekoppelaar in de meterkast moeten hangen. Dat is geen probleem. Of het werkt gewoon al, wat soms ook zo is. Dan heb je ergens impliciete koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:38:
@Hmmm1664 Je kunt prima 3600 Watt in een onderverdeler doen. Als je maar ruimte toevoegt om de automaten. Zelf even een onderverdeler samenstellen is dan het besten.
De groepen waar jouw PV aan zit kun je bijvoorbeeld 2 polig mang (2 modules breed) dat helpt al een hoop met warmteontwikkeling.

Als je naar 3x25A gaan met twee losse 1 fase q-relays zul je een loss fasekoppelaar in de meterkast moeten hangen. Dat is geen probleem. Of het werkt gewoon al, wat soms ook zo is. Dan heb je ergens impliciete koppeling.
wellicht beter tzt (of nu) 3 fase q relay aanschaffen, dat in mk plaatsen, en op 1 fase alleen voor de relay functie gebruiken als je dat graag wil (neem aan dta je ene 3 fase qrelay op alleen 1 fase ook kan gebruiken

ps - denk idd dat ik impkicite koppeling heb door 3 fase apparaat of door overdracht van 3 draden die over flink wat langte dicht langs elkaar lopen (parallel)

[ Voor 8% gewijzigd door MisterB op 22-02-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_Thom
Voorop genomen dat ik geen elektricien ben, mag je achter een 35A hoofdschakelaar ook prima een 20A automaat plaatsen (selectiviteit is geborgd).

In dat geval kan je 1 automaat in de meterkast vervangen met 20A, en tevens 1 PV verdeler van 20A ophangen met een enkele Q-relay (evt reeds 3-fase als je in de toekomst toch extra draden trekt zoals @MisterB ook al aan geeft).

Enige wat je niet aan geeft maar wel van belang kan zijn is de mm2 vd draden, en de afstand. Te veel over 2,5mm2 is weer niet gunstig…

Ik ben dus geen elektra expert, maar denk mee obv de kennis die ik in mijn eigen PV avontuur heb opgedaan 🙂

En laatste opmerking: is je wasmachine wel 2000W+? Indien deze minder dan dat is mogen de droger en wasmachine gewoon tegelijk aan op 1 groep. Moderne machines kunnen tegenwoordig onder de 2000W komen. Je hebt dan NL niet eens een PV verdeler nodig.

[ Voor 18% gewijzigd door Tech_Thom op 22-02-2023 21:58 ]

• Gilles de Geus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:15
Tech_Thom schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:53:
...

En laatste opmerking: is je wasmachine wel 2000W+? Indien deze minder dan dat is mogen de droger en wasmachine gewoon tegelijk aan op 1 groep. Moderne machines kunnen tegenwoordig onder de 2000W komen. Je hebt dan NL niet eens een PV verdeler nodig.
Ervan uitgaande dat je een warmptepompdroger hebt. Ik heb nog een condensdroger staan die niet kapot wil, en echt rond de 3600W trekt.
En een warmptepompdroger is weer meestal < 1kW, en dan hoeft ie niet eens op een aparte groep.

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:48
@Hmmm1664

Een aardlekschakelaar schakelt alleen bij lekstroom.
Met een 35A aansluiting + 16A vanuit je panelen kun je makkelijk meer dan 40A door die schakelaar laten lopen. Dat is niet goed.

Dat kun je oplossen door het aantal groepen achter de aardlekschakelaar te verminderen totdat die samen niet meer dan 40A kunnen gebruiken. Of je vervangt de aardlekschakelaar door een aardlekautomaat, die zowel bij een lek- als een te grote stroom af schakelt.

• Hmmm1664
Tja, het verrassende is dat ABB roept dat in hun onderverdelers 16A verbruikers mogen, maar maximaal 13A/3kW aan PV. Ook van het merk SEP zie ik een 3000W verdeler. Dat zal toch z'n redenen hebben...
kan een losse fasekoppelaar dan in de meterkast? Ik dacht ergens gezien te hebben dat een aardlek in de verdeler een stoorzender kan zijn?

• Hmmm1664
MisterB schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:42:
[...]

wellicht beter tzt (of nu) 3 fase q relay aanschaffen, dat in mk plaatsen, en op 1 fase alleen voor de relay functie gebruiken als je dat graag wil (neem aan dta je ene 3 fase qrelay op alleen 1 fase ook kan gebruiken
dat zoek ik ff uit.

• Hmmm1664
Voorop genomen dat ik geen elektricien ben, mag je achter een 35A hoofdschakelaar ook prima een 20A automaat plaatsen (selectiviteit is geborgd).

In dat geval kan je 1 automaat in de meterkast vervangen met 20A, en tevens 1 PV verdeler van 20A ophangen met een enkele Q-relay (evt reeds 3-fase als je in de toekomst toch extra draden trekt zoals @MisterB ook al aan geeft).

Enige wat je niet aan geeft maar wel van belang kan zijn is de mm2 vd draden, en de afstand. Te veel over 2,5mm2 is weer niet gunstig…

Ik ben dus geen elektra expert, maar denk mee obv de kennis die ik in mijn eigen PV avontuur heb opgedaan 🙂
Ik heb vanmorgen gecheckt en ik heb 16mm flexpijp, waardoor 3x2,5mm2 de max is, en daarmee 3 fase hier niet doorheen mag. Ik ik dacht weer gelezen te hebben volgens NEN1010 dat bij 1 fase 2,5mm2 dan weer 16A de max is.
Wasmachine is 2200 W, dus eigen groep.

• Hmmm1664
Gilles de Geus schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:54:
[...]

Ervan uitgaande dat je een warmptepompdroger hebt. Ik heb nog een condensdroger staan die niet kapot wil, en echt rond de 3600W trekt.
En een warmptepompdroger is weer meestal < 1kW, en dan hoeft ie niet eens op een aparte groep.
je brengt mij wel op een idee, onze droger is ook een warmtepomp van 800 W, dus als ik deze op de stekkerdoos van de ventilatiebox zet, dan heb ik een losse groep over en kan ik daar alle 12 de panelen op kwijt...

of maak ik nu een denkfout?

En dan moet ik wel deze groep in de meterkast op een losse aardlek zetten? Ik bedoel: direct achter de hoofdschakelaar / hoofdsaansluiting?

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmm1664 op 23-02-2023 16:14 ]

• Hmmm1664
sir_knudde schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:24:

Een aardlekschakelaar schakelt alleen bij lekstroom.
Met een 35A aansluiting + 16A vanuit je panelen kun je makkelijk meer dan 40A door die schakelaar laten lopen. Dat is niet goed.
Ik moest ff nadenken, maar het kwartje viel, thx!
Dus ik kan rekening houden met 35A hoofdsaansluiting met 16A PV is een maximale aanlevering van 51A, uiteraard als dat ook gevraagd/verbruikt wordt (?)
Daar dient de bedrading dan ook rekening mee te houden van PV en hoofdaansluiting naar de twee aardlekschakelaar van de eindgroepen?
sir_knudde schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:24:

Dat kun je oplossen door het aantal groepen achter de aardlekschakelaar te verminderen totdat die samen niet meer dan 40A kunnen gebruiken. Of je vervangt de aardlekschakelaar door een aardlekautomaat, die zowel bij een lek- als een te grote stroom af schakelt.
Maar ik heb twee aardlekschakelaars, en als dat twee aardlekautomaten worden van 40A, dan heb ik met de bedrading nog steeds een mogelijke overbelasting?

• Sikkek
  • Laatst online: 13-09 21:28
[...]

Let er op dat de IQ8 serie niet samen met de IQ7 door dezefde Envoy aangestuurd kunnen worden (de IQ8 gebruikt een ander protocol, en de Envoy kan slechts 1 protocol actief hebben, dus of alles oud of alles nieuw) Ik verwacht dat de oudere micros ook niet kunnen mixen met de IQ8 op dezelfde gateway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
IQ7 en IQ8 kunnen inderdaad niet samen, IQ7 en M250 wel (is zelfs een verloopstekker voor, zie FAQ in de TS).

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:48
Hmmm1664 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:25:
[...]

Ik moest ff nadenken, maar het kwartje viel, thx!
Dus ik kan rekening houden met 35A hoofdsaansluiting met 16A PV is een maximale aanlevering van 51A, uiteraard als dat ook gevraagd/verbruikt wordt (?)
Daar dient de bedrading dan ook rekening mee te houden van PV en hoofdaansluiting naar de twee aardlekschakelaar van de eindgroepen?

[...]

Maar ik heb twee aardlekschakelaars, en als dat twee aardlekautomaten worden van 40A, dan heb ik met de bedrading nog steeds een mogelijke overbelasting?
Juist: Alleen als het wordt gebruikt. En ja, dat kan betekenen dat je met 3 a 4 groepen op vol vermogen (tot die 51A) er voor zorgt dat de aardlekschakelaar in rook op gaat.

Ja, met 2 AardLekAutoMATen van 40A kun je nog steeds meer dan de 40A dit de draden en bruggen van de kast trekken. Daar is hij waarschijnlijk niet op gebouwd, maar ik weet echt niet of dat problematisch is met 6 tot 10 mm2 en de korte afstanden.
Interessant is misschien de overweging om 2 x 25A alamat te gebruiken, net zoals dat in een normale 3 fase situatie zal zijn.

Een echte oplossing is denk ik:
hoofdschakelaar + pv naar 40A automaat en van daar uit verder de kast in.
Daar moet je wel ruimte voor hebben.

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-08 21:10
Kom er zojuist achter dat de zonnepanelen die bedoeld waren voor het dak op het oosten toch eigenlijk Noord-Oosten is. Komt doordat de bouw nog niet af is en ik niet goed gekeken had. Op Noord-Oosten was het idee om 9 panelen te leggen, 10 op de aanbouw & garage richting zuid-oosten. Echter, m’n dak is ook zo’n 45 graden vermoed ik. Is slimmer om die 9 niet op het noord-oosten te liggen naar zuid+westen lijkt mij toch? Daar kunnen er dan wel maar 5 maar dat zou evenveel moeten opwekken als ik kijk naar de mooie plaatjes van milieucentraal. De overige 2 komen er dan bij op de garage richting zuid-oosten. (Totaal 17 ipv 19)

Overigens blijft m’n installateursbedrijf aangeven dat de IQ8 serie nog niet echt leverbaar is NL, geloof er vrij weinig van maar goed. Daarvoor vragen ze meer voor de 8 serie, dus ik houd het op de 7+ voor m’n 405wp panelen

[ Voor 6% gewijzigd door Flexiilex op 23-02-2023 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errrrrnie
  • Laatst online: 27-08 17:33
Ik heb een discussie met een installateur over de locatie waar het Q relais gemonteerd moet worden en hoe de envoy metered moet worden aangesloten.

Ik ben in de veronderstelling dat je vanuit je PV installatie (3 fasen) gezien eerst het relais aan moet sluiten, en daarna de aardlekautomaat, maar installateur wil het relais pas na de aardlekautomaat plaatsen.

Tevens heb ik altijd begrepen dat je de envoy het beste op een aparte automaat kunt plaatsen, installateur wil deze echter met de aardlekautomaat waar ook de PV op aan wordt gesloten meeschroeven (dus 2 kabels per aansluiting) die zal vast te maken hebben met ruimtebesparing..

Is dit iets waar ik mij in vast moet bijten zodat ik "mijn zin" krijg, of maakt het allemaal niet zoveel uit??

[ Voor 3% gewijzigd door errrrrnie op 24-02-2023 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jij hebt gelijk.

Als je het aansluit zoals de installateur het wilt dan dan zit je q relay niet achter een automaat. Als dat ding dan kortsluiting maakt dan heb je alleen je hoofdzekering om je te redden.

De envoy wil je om een soortgelijke reden achter een eigen automaat: die kan met de afzekerwaarde van de automaat + de PV productie lekker lopen fikken (bij kortsluiting). Idealiter zet je die op een 10A automaat.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errrrrnie
  • Laatst online: 27-08 17:33
Glashelder schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:37:
Jij hebt gelijk.

Als je het aansluit zoals de installateur het wilt dan dan zit je q relay niet achter een automaat. Als dat ding dan kortsluiting maakt dan heb je alleen je hoofdzekering om je te redden.

De envoy wil je om een soortgelijke reden achter een eigen automaat: die kan met de afzekerwaarde van de automaat + de PV productie lekker lopen fikken (bij kortsluiting). Idealiter zet je die op een 10A automaat.
Maar dat zou dus betekenen dat de PV installatie 18 modules in beslag neemt?!
Ik heb echt heel weinig verstand van deze materie, vandaar dat ik het zelf niet ga uitvoeren.

Zou dan zoiets moeten worden (groene cirkel is plaats waar de productie CT's komen?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HdelJZ6qg6TDj6XzYYVhV6qhcU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7zNIcJIc7T2kNlPjAEv3Qrpe.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ja in drie fase kost het veel modules.
Daarom doen ze de envoy vaak tussen q-relay en aardlekautomaat. Dat is het minst aantal modules. Echter wel discutabel hoe de envoy dan beveiligd zit.
De envoy is een vast apparaat, dus ik zie het niet als ernstig. Je kunt immers tot 4mm aansluiten en de beveiligingen zijn voor de kabels, niet de apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27
Flexiilex schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 23:48:
[...]
Is slimmer om die 9 niet op het noord-oosten te liggen naar zuid+westen lijkt mij toch? Daar kunnen er dan wel maar 5 maar dat zou evenveel moeten opwekken als ik kijk naar de mooie plaatjes van milieucentraal. De overige 2 komen er dan bij op de garage richting zuid-oosten. (Totaal 17 ipv 19)
[...]
Deze vraag heeft weinig met Enphase te maken. Je kan beter een eigen draadje aan maken in Duurzame energie en installaties voor advies hierover.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
errrrrnie schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:58:
[...]

Maar dat zou dus betekenen dat de PV installatie 18 modules in beslag neemt?!
Ik heb echt heel weinig verstand van deze materie, vandaar dat ik het zelf niet ga uitvoeren.

Zou dan zoiets moeten worden (groene cirkel is plaats waar de productie CT's komen?)

[Afbeelding]
Voor de duidelijkheid (@jeroen3 zei het ook al een beetje), gebruik i.p.v. de aardlekschakelaar 2 aardlekautomaten, dat scheelt je dus 4 modules.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
RobWest schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:58:
[...]

Voor de duidelijkheid (@jeroen3 zei het ook al een beetje), gebruik i.p.v. de aardlekschakelaar 2 aardlekautomaten, dat scheelt je dus 4 modules.
Dan heb je toch grote kans op slechte/geen communicatie tussen de envoy en de micros? Communicatie door een aardlekschakelaar is slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
tomtor schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:48:
[...]

Dan heb je toch grote kans op slechte/geen communicatie tussen de envoy en de micros? Communicatie door een aardlekschakelaar is slecht.
Hoezo je pv en envoy hangen toch beide achter de aardlek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zie trouwens net dat mijn communicatie tussen panelen en Envoy ook door een aardlek loopt 8)7

Gek genoeg werkt het hier voortreffelijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
MisterB schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:05:
[...]

Hoezo je pv en envoy hangen toch beide achter de aardlek
Niet als je mijn suggestie doet, dan vervang je de losse automaten door aardlekautomaten en dan zit er tussen Envoy en je PV wel een aardlekdinges

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
RobWest schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:28:
[...]

Niet als je mijn suggestie doet, dan vervang je de losse automaten door aardlekautomaten en dan zit er tussen Envoy en je PV wel een aardlekdinges
hier hangt het zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcGcz4T8fkTcdmq8xtuqM6Rnri8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZEG79lFAyJybnJXuKsTrbu5k.jpg?f=fotoalbum_large

ondanks geen q relay en 1 fase envoy altijd (magically) data van alle 30 (3x10) omvormers binnen gehad. L1 L2 L3 in feite direct op de bus achter de hoofdschakelaar waar ook de rest huis aan hangt (achter eigen aardleks etc)

[ Voor 8% gewijzigd door MisterB op 24-02-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VINO-BINS
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-06-2024
Bowen_HAFX schreef op zondag 22 januari 2023 @ 07:52:
[...]

Bedankt voor het delen van dit filmpje.

In de intro zegt hij dat opstartspanning niet belangrijk is, want zodra er licht op een paneel valt, dan zal er de VOC potentiaal zijn.

Nu wil het dat de opstartspanning VOC van de Jinko 420WP al lager is dan de opstartspanning van de omvormer. Bij de uitleg van de burst mode zegt Laurens dat de opstartspanning er is (die er niet is want voltage paneel is lager dan de opstartspanning van de omvormer), maar nog niet voldoende vermogen en dan kan burst mode een uitkomst bieden.

Laten we stellen dat het wel werkt, dan zal de 7A dus niet continue leveren, maar constant in 'burst' mode werken. Geen flauw idee of dit ongewenst is.

Maar afgezien hiervan, de MPPT die ervoor zorgt dat het paneel bij zijn optimale voltage werkt (want dit kun je wel degelijk een klein beetje sturen vanuit de omvormer) werkt alsnog niet.

Met al deze onzekerheden heb ik er toch voor gekozen om terug te gaan naar de +. Alles valt wel binnen de specs, 600 euro minder investeringskosten (40% duurdere omvormer voor maar 16% meer vermogen) en geen onzekerheden.
Kan mijn bestelling nog wijzigen en kom idd ook tot de conclusie dat de IQ7A niet de beste oplossing lijkt. Echter biedt de IQ8M dan geen uitkomst? Voor het Jinko 420WP paneel vind ik de IQ7+ behoorlijk overgedimensioneerd (AC/DC ratio 1.42). Bij de IQ8M is de AC/DC ratio 1,27 (330/420) en hier zit de MPPT wel binnen de range (30-45V) waar dit bij de IQ7A niet het geval is. Hope you guys can help, blijf dubben :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Iq7+ overgedimdnsioneerd bij 420 wp paneel dat lijkt me sterk - eerder onder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VINO-BINS
MisterB schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:48:
Iq7+ overgedimdnsioneerd bij 420 wp paneel dat lijkt me sterk - eerder onder
Nee volgens mij is er hier toch echt sprake van overdimensioneren. Bij overdimensioneren is het max vermogen van je paneel namelijk hoger dan het max vermogen van de omvormer. An sich is dit helemaal niet slecht en soms juist goed! Ik twijfel alleen of de ratio hier niet te hoog is en de IQ8M niet een beter alternatief is voor het paneel (JKM420N-54HL4-BK).

Onderdimensioneren is wanneer de omvormer meer vermogen aankan dan het totale vermogen van het zonnepaneel/de zonnepanelen. Dat laatste is hier niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:20
Iq7+ is ondergedimensioneerd voor een 420wp paneel

Een 420wp is overgedimensioneerd voor een iq7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Nou dat lijkt mij omgekeerde wereld definitie .. dd omvormer bepaald wat eruit komt en die is zeker niet ovrergedimensioneerd voor een 420 paneel .. maar we bedoel zelfde kennelijk ….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Dashlane schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:28:
Iq7+ is ondergedimensioneerd voor een 420wp paneel

Een 420wp is overgedimensioneerd voor een iq7+
Precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VINO-BINS
Semantiek wat mij betreft, we begrijpen elkaar _/-\o_ Maar ik ben er nog steeds niet uit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Aps ds3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
VINO-BINS schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 23:00:
[...]

Semantiek wat mij betreft, we begrijpen elkaar _/-\o_ Maar ik ben er nog steeds niet uit 8)7
Indien je geduld en tijd hebt, binnenkort over 2 weken ongeveer gaan ze bij mij dezelfde paneel maar dan de 415WP icm de IQ8M plaatsen :P Ik zal mijn ervaring hier dan delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tech_Thom
VINO-BINS schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:31:
[...]

Kan mijn bestelling nog wijzigen en kom idd ook tot de conclusie dat de IQ7A niet de beste oplossing lijkt. Echter biedt de IQ8M dan geen uitkomst? Voor het Jinko 420WP paneel vind ik de IQ7+ behoorlijk overgedimensioneerd (AC/DC ratio 1.42). Bij de IQ8M is de AC/DC ratio 1,27 (330/420) en hier zit de MPPT wel binnen de range (30-45V) waar dit bij de IQ7A niet het geval is. Hope you guys can help, blijf dubben :?
Er is al veel gezegd in dit topic over de + vs A, en nu met IQ8 over de M. Maar 420WP paneel gaat volgens mij echt nog steeds het meest voordelig op een IQ7+.

Het feit dat je Enphase kiest geeft logischerwijs al aan dat je situatie niet perfect is. De A serie gaat echt pas enig voordeel leveren met 420WP als je volledig zuid zit zonder schaduw. Maar als dat het geval is kan je beter geen micro’s nemen maar gewoon een string omvormer :)

Use case (financieel gezien) om hoger te gaan dan de IQ7+ is niet snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenSmit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-09 18:40
Even een technisch vraagje:

Ik lees in de datasheet van de IQ7+ het volgende:
Spanningsbereik MPP 27 V - 37
Gebruiksbereik 16 V - 48 V
Min./max. startvoltage 22 V / 48 V

Dit kan toch niet kloppen ? Een MPP bereik van minimaal 27V zou betekenen dat de bypass diodes van een paneel totaal niet benut kunnen worden. Ook lijkt het me heel vreemd dat het minimale MPP bereik hoger zou zijn dan de minimale start spanning. En wat is gebruiksbereik dat precies ?

https://solarclarity.comp...473-2079243164.1639906290

[ Voor 25% gewijzigd door ArjenSmit op 25-02-2023 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:34
ArjenSmit schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 00:35:
Even een technisch vraagje:

Ik lees in de datasheet van de IQ7+ het volgende:
Spanningsbereik MPP 27 V - 37
Gebruiksbereik 16 V - 48 V
Min./max. startvoltage 22 V / 48 V

Dit kan toch niet kloppen ? Een MPP bereik van minimaal 27V zou betekenen dat de bypass diodes van een paneel totaal niet benut kunnen worden. Ook lijkt het me heel vreemd dat het minimale MPP bereik hoger zou zijn dan de minimale start spanning. En wat is gebruiksbereik dat precies ?

https://solarclarity.comp...473-2079243164.1639906290
Zie ook:
Reepje schaduw op pv met microomvormer, opbrengst minimaal
En:
Micro-omvormers en bypass-diodes?

Ik denk dat micro omvormers vooral effectief zijn bij ongelijkmatige, maar niet volledige schaduw op het hele paneel. En wanneer deze situatie langdurig optreedt met grote verschillen tussen panelen in de hele installatie.
Bij harde schaduw op een kleiner deel van de panelen doet een goed werkende stringomvormer met voldoende panelen hier weinig voor onder, omdat die wel profiteert van de spanning in de rest van de string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Nu online
RoadXY schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:23:
Tenzij je via een of ander profiel aan de IQ8 kunt vertellen dat ze zonder controller mogen werken?
Deze is wel interessant. Heeft iemand hier ervaring mee? En dan bedoel ik meer op het gebruiken van een ander profiel dan de Nederlandse? Als ik via de Installer Toolkit (bijv) een Amerikaans profiel zoek dan vindt hij niets (ondanks dat ik locatie uit heb staan).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tomtor
schumacher schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 06:43:
[...]

Zie ook:
Reepje schaduw op pv met microomvormer, opbrengst minimaal
En:
Micro-omvormers en bypass-diodes?

Ik denk dat micro omvormers vooral effectief zijn bij ongelijkmatige, maar niet volledige schaduw op het hele paneel. En wanneer deze situatie langdurig optreedt met grote verschillen tussen panelen in de hele installatie.
Bij harde schaduw op een kleiner deel van de panelen doet een goed werkende stringomvormer met voldoende panelen hier weinig voor onder, omdat die wel profiteert van de spanning in de rest van de string.
Interessante links.

Ik monitor mijn installatie intensief omdat hij nog nieuw is en ik benieuwd ben naar de impact van mijn grote schoorsteen op NO:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPFd7u-N2rIiDLBMLS3PHcKU_0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wAxlhZc2BP4JcN5BlDHChs7c.jpg?f=fotoalbum_large

Als de schadow over de onderste helft valt van de portrait half-cell panelen dan leveren die precies 50%.
Als de schaduw enkel de hoek van het paneel rechts van de schoorsteen raakt, dan levert dat paneel 66%. Dat paneel is geel in dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1UIJI1iBpulnFy0mk0BKQglY54=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hQ5nH6jvUe7oH1eOJBIwrvmW.png?f=fotoalbum_large

De 50% tijd is kort voor de twee panelen rechts onder, de zon draait al snel weg van de twee panelen rechtsonder, ik kan eventueel inzoomen als mensen nauwkeuriger willen kijken.
East-1 is het paneel zonder schaduw (uiterst links onder), east-2 is de schoorsteen (geen paneel) en east-3 het paneel rechts van de schoorsteen.
Dus bij mij is de opbrengst WEL wat je zou verwachten met bypass diodes.

[ Voor 3% gewijzigd door tomtor op 25-02-2023 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV300
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-01-2024
Ik ben me aan het oriënteren voor zonnepanelen en heb al verschillende aanbieders gevonden.

Nu kwam ik deze tegen: https://climatetoday.nl/p...pe-415-full-black-3-fase/

Iemand ervaring met deze partij, de prijs is wel erg aantrekkelijk t.o.v . andere aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:23
tomtor schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:56:
[...]

Interessante links.

Ik monitor mijn installatie intensief omdat hij nog nieuw is en ik benieuwd ben naar de impact van mijn grote schoorsteen op NO:
[Afbeelding]

Als de schadow over de onderste helft valt van de portrait half-cell panelen dan leveren die precies 50%.
Als de schaduw enkel de hoek van het paneel rechts van de schoorsteen raakt, dan levert dat paneel 66%. Dat paneel is geel in dit plaatje:

[Afbeelding]

De 50% tijd is kort voor de twee panelen rechts onder, de zon draait al snel weg van de twee panelen rechtsonder, ik kan eventueel inzoomen als mensen nauwkeuriger willen kijken.
East-1 is het paneel zonder schaduw (uiterst links onder), east-2 is de schoorsteen (geen paneel) en east-3 het paneel rechts van de schoorsteen.
Dus bij mij is de opbrengst WEL wat je zou verwachten met bypass diodes.
Zou je de code hiervoor willen delen, zie eruit als Home assistant.Ziet er wat gelikter uit als mijn setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:59
Beste tweakers,

Eindelijk heb ik de tijd (en moed.. :S ) om te beginnen met het opzetten van mijn ENVOY Std voor het uitlezen van mijn reeds in werking zijnde 3 fase (3x4 panelen) op Zuid-Oost onder 35° geplaatst.

Het is de bedoeling (wens) dat ik parallel aan deze 3F Q-Relais nog een 3F kabel plaats met daarop 3x3 panelen dus moet mijn (Enlighten?) software daarvoor klaar zijn.
( ik had even geleden hier al gevraagd of dat mogelijk was en het antwoord was positief, dus ik ga er voor (y) )

Nu wil ik niet ergens in een valkuil stappen, en ga ik het liefst af op jullie ervaringen wát nu de beste stappen volgorde is (ik snap dat deze kan afwijken van fabrikanten/ website instructies).

Ik zie o.a. de Tech-trainingen van Green-Guys maar volg liever het Tweaker-protocol (8> .

Ik ben geen IT nerd maar een "oudere generatie firmware" persoon en heb dus een duwtje nodig in de juiste richting, het liefst met een paar stappen er in, die ik kan afwerken.

Dat ik mijn spullentjes kreeg heb ik een account aangemaakt maar heb geen idee wat voor account het is
(ik vermoed installateurs omdat ik ergens in de balk -Installateur- zie staan maar het kan best zijn dat dit algemeen is.

vragen die ik tot nu toe hebAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiJgGx_r5gX1inBETNGbeEP9qPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a67bmH4mvyO73V519hDDvOxM.jpg?f=fotoalbum_large:

-wélk account kan ik het beste nemen ivm toekomstige uitbreiding 3x3 panelen

-moet ik éérst mijn Envoy aan het internet hangen (bekabelt) voor een (automatische??) update voordát ik ook maar iets ga doen? of kan/moet deze update alleen ná installatie?

-kunnen jullie aan mijn jpg zien wélk account ik heb?
en moet ik deze deleten omdat deze fout is? of wijzigen?

-Tweaker tips wat kan helpen bij m'n setup?

tia.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Nu online
Ziet er uit als een installateurs account en die kun je prima gebruiken voor je eigen systeem. Ook je uitbreiding kan je hier prima mee bedienen. Je Envoy hoef je niet eerst aan het internet te hangen, dat kan ook als deze in bedrijf is. Indien mogelijk gewoon bekabeld aansluiten op internet. Uitbreiding van je systeem is geen enkel probleem voor je Envoy (of de rest van je systeem). Je hebt al een q-relais. Je kunt de nieuwe setup gewoon op dezelfde q-relais aansluiten (zou wel de beide velden in een lasdoos oid koppelen en dan door naar het q-relais)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
mr.DJ95 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:19:
[...]

Zou je de code hiervoor willen delen, zie eruit als Home assistant.Ziet er wat gelikter uit als mijn setup
Het is eigen Python code die de envoy (nieuwe firmware met jaarlijks verlopende key) uitleest en de data in een influx db zet. De grafiek is met Grafana gemaakt.

Ik kan wel code fragmenten delen maar daar hebben denk ik de meeste mensen niet zo veel aan, want dat is vrij standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Laatst online: 12-09 17:49
GreX schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:41:
Hi,

Ik zag zojuist dat er eindelijk meer aanbieders zijn die de Enphase IQ8+ & IQ8M in het assortiment hebben voor de particuliere markt en dus ik kan binnenkort eindelijk een start gaan maken met de bestelling van mijn PV setup (Enphase IQ8? + 12 Jinko 420/425 WP panelen zuid opstelling op het platte dak van mijn tuinhuis).

Ik heb al het nodige ingelezen over de Enhpase micro omvormers en diverse type pv panelen, maar ik heb nog niet helemaal scherp welk paneel nu geschikt is voor een bepaald type omvormer. Ik heb diverse berichten in dit topic voorbij zien komen over min/max MPP spanning waar zowel de omvormer als het paneel aan moet voldoen.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen zodat ik de juiste keuze maak voor mijn setup. Ik heb besloten om voor de nieuwe IQ8 lijn te gaan (futureproof). Wel twijfel ik nog tussen de:

IQ8+ / 300VA / MPP spanning 27/45

of de

IQ8M / 330VA / MPP spanning 30/45.

[Afbeelding]

Als ik de specsheet er bij pak zie ik dat de IQ8+ vergelijkbaar is met de IQ7+ dus een lagere opstart spanning dan de IQ8M. Wat is de juiste keuze i.c.m. één van de Jinko panelen hieronder?

Ik wil één van de volgende type panelen gaan gebruiken:

ALL-BLACK MODULE (geheel zwart)
  • JINKO 420WP, Tiger Neo N-type (JKM420N-54HL4-B)
  • NOCT 316WP
[Afbeelding]

MONO-FACIAL MODULE (zilver frame / witte achtergrond)
  • JINKO 420WP, Tiger Neo N-type (JKM420N-54HL4R)
  • NOCT 316WP
  • JINKO 425 WP, Tiger Neo N-type JKM425N-54HL4R
  • NOCT 320WP
[Afbeelding]

Welk type paneel past bij welk type omvormer en kunnen jullie mij uitleggen hoe ik dit de volgende keer zelf kan controleren? ;)

Alvast bedankt voor al jullie advies!
Welke keus heb jij gemaakt? ik heb een offerte 21x KM425N-54HL4R-B: 425 wattpiek. Die is nog iets hoger. Op de offerte is de IQ8m opgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tech_Thom
RobV300 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:59:
Ik ben me aan het oriënteren voor zonnepanelen en heb al verschillende aanbieders gevonden.

Nu kwam ik deze tegen: https://climatetoday.nl/p...pe-415-full-black-3-fase/

Iemand ervaring met deze partij, de prijs is wel erg aantrekkelijk t.o.v . andere aanbieders.
€4125,- is idd echt een top prijs.

Ik heb zelf begin januari bij 3 aanbieders bestelt na veel prijsvergelijk. Ik was incl montage sets €5.300 kwijt voor 12 x Jinko 420WP met IQ7+. Als je de spullen die niet in jouw set zit eraf haalt ben je nog steeds iets voordeliger uit.

Ik ken de partij zelf echter niet, zou toch ook even gaan googlen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZD7TNGkHIhlQDzSNX0aOtVSbOeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1w1iH6wiibcdHmPga9IGChCW.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 50 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica