Pazo schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:02:
[...]
Ik ben hier toch wel even benieuwd naar, aangezien het een discussie is die hier in dit topic pakweg iedere 10 pagina's weer terug komt. Jullie adviseren dus het volgende:
[
Afbeelding]
Dit is al, naar mijn mening, een hele verbetering dan eerst.
Met name even toegespitst op de IQ7+ en de IQ7A, ik en anderen adviseren altijd dat je met panelen tot ca 440-450wp prima de IQ7+ kunt nemen, omdat de meerkosten van €40 per micro niet terugverdient in de looptijd van je systeem. Nu is het in jullie nieuwste advies al aanpast naar 435wp voor de IQ7A wat mij een al stuk beter lijkt.
In dit topic is meerdere keren uitvoerig besproken (vooral tussen IQ7+ en IQ7A) en onderbouwd met bronnen, o.a. a.d.h.v. een studie van Enphase zelf. Voor een samenvatting, zie
FAQ vraag 1, daarin staan de links naar de theorie en ook praktijkvoorbeelden van tweakers hier waaruit blijkt dat een IQ7A de extra kosten niet waard zijn tot ca 440/450wp (en daarboven eigenlijk nog minimaal). Ik heb zelfs de link naar jullie pagina mbt aftoppen genoemd.
Nu zit sinds kort de IQ8 serie erbij, en die staat naast de IQ7. Het is geen vervanger heb ik mij laten vertellen.Als je kijk naar de specs, zou ik zeggen:
IQ7+ en IQ8+ tot 440wp
IQ7A en IQ8M daarboven.
Even benieuwd naar jouw / jullie mening hierover

Kleine disclaimer: Mijn POV is erg gegeneraliseerd, omdat ik niet 1-2 systemen heb ontworpen voor een specifieke situatie, maar meerdere honderden (misschien wel ruim over de duizend). Je kan een 'welke micro' advies van 10 kanten aanvliegen (wiskundige wijsheid, gevoelsmatig, maximale opbrengst, minimale investering, etc...) dus het is niet een one-size-fits-all advies.
Fun fact: Mijn persoonlijke thuis systeem (325 WP op IQ7 standaard) was zelfs de aanzet tot het ontwikkelen van de eerste versie micro-advies in 2019 nadat we gingen kijken of we een kapotte IQ7 (beta variant vanuit Enphase zelf, kan ik ooit wel eens toelichten...) konden vervangen door een IQ7+ en of dat nou echt handig was qua investering vs opbrengst voor de gemiddelde klant.
Anyway... Het oude IQ advies (pakweg IQ7+ t/m 400WP, alles daarboven IQ7A) was vooral op basis van de meerprijs tegenover de terugverdientijd. Toen het advies initieel online ging was het prijsverschil nog ~30 euro (kan er flink naast zitten, nummers onthouden is niet mijn sterkste punt). De grootste overweging was extra opbrengst vs de extra investering, en toen kwam het eerste advies eruit. Wat we ook hadden meegenomen in de overweging (wat iets sterker terug komt in het nieuwe advies) is dat onze gemiddelde klant graag opbrengst maximaliseert voor wat meer euros, dus we waren sneller geneigd om de IQ7A aan te raden d.m.v. het eerste advies wat we gaven.
Het is altijd een algemeen advies geweest (zoals jullie zo te lezen al snappen), en uiteindelijk zal je zelf moeten beslissen hoe veel je de aftopping zou willen minimaliseren en hoeveel eurootjes je dat voor jezelf waard vind om te investeren. Als het gaat om 4-6 panelen is die kostenpost een stuk minder en zal het wat sneller gedaan worden dan met dan met 30 panelen. Uiteindelijk is het een beslissing over de portemonnee, en dat is altijd een lastig advies om te geven zonder het complexer te maken dan 1 simpele afbeelding van een tabel en zonder te weten wat de situatie is, maar vooral zonder te weten wat de wensen van de klant voor hun specifieke systeem. sommige vinden het de eurootjes wel waard, andere gaan toch liever aan de kleinere kant zitten. Dat is ook wel een voordeel van Enphase, het kan zowat allemaal in de meeste gevallen zonder veel problemen.
En dan is er het gevoel. Omdat veel mensen de investing van zonnepanelen zien als een langdurige investering voor hun koophuis komt er vaak een 'wat vind ik fijn' gevoel bij kijken, en dat gevoel gaat vaker uit naar de wat 'veiligere' optie met minder aftopping en dus meestal een grotere micro-omvormer ondanks dat de wiskundige logica toch anders aanraad (en dat zien we terug in de orders, soms zelfs 390WP op een IQ7A soms!).
Het nieuwe advies is mijn persoonlijke creatie, op basis van aftopping vs investering (en een beetje het 'gevoel' zoals hierboven beschreven). De WP aanbevelingen zijn flink wat anders omdat het grote gat in prijs en vermogen tussen de IQ7+ en IQ7A opgevuld is door de IQ8M (en een beetje de IQ8+). Ik wou hier wat meer over vertellen, maar ik denk dat ik alle overwegingen wel heb uitgetypt intussen.
En het klopt dat de IQ8 (nog) geen volledige vervanging word van de IQ7, dat gaat echt nog wel even duren. Leverbaarheid vanuit onze leveranciers voor beide is best goed voor alle lopende types.
Ik ben blij met de IQ8M, deze mooie tussen ligger tussen de + en de A maakt de stap naar die paar % extra opbrengst minder groot en dat is wel fijn voor veel mensen.
MAAR! Ik ga die studie die gelinkt is in de FAQ nog even een keertje doorlezen, deze was mij persoonlijk compleet ontgaan. Ook wij weten niet alles, al doen we ons best
Het is een wat rommelig bericht en ik ben altijd slecht met het schrijven van langere stukken, maar is het al wat later op de dag en ik heb best wat rondjes Gwent tussendoor gedaan
Hopelijk geeft het wat inzicht van de overwegingen die we maken en hoe het IQ advies tot stand is gekomen.