Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 108 Laatste
Acties:
  • 890.324 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnegeer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-06 11:59
Glashelder schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:30:
[...]

Lijkt een probleem in je browser eigenlijk? Zie je iets in de developer console?

[...]

If it ain’t broke don’t fix it geld in dit geval IMO.

In het verleden heeft Enphase wel eens de plank misgeslagen met een update, dus als alles goed werkt, lekker zo laten.
Geldt dat ook voor de Envoy-S-Standard-EU met firmware versie D7.0.88?
Ik zie dat daarna al 7 updates zijn uitgebracht (laatste is D7.4.29?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:17
Zonnegeer schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:51:
[...]

Nog sterker. Versie D7.6.111 is net uit.

https://enphase.com/nl-nl...cumentation/communication

Maar idd. Is het verstandig om achter deze upgrade aan te gaan of kan je beter niets doen?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-06 10:44
Kan iemand het verschil vertellen tussen de twee envoy-metered varianten:

env-s-em-230
en
env-s-wm-230

Volgens mij zijn ze beiden leverbaar en doen ze beiden hetzelfde, maar ik kan het verschil (behalve een verschil in prijs) niet vinden.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ArPi75 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:46:

env-s-em-230
en
env-s-wm-230

Volgens mij zijn ze beiden leverbaar en doen ze beiden hetzelfde, maar ik kan het verschil (behalve een verschil in prijs) niet vinden.
Met zoeken zie ik bij enphase geen em versie. Wel AM, WB en WM:
https://www.google.com/se...230%22+site%3Aenphase.com

Wellicht land/model verschillen? Meer- of enkel fase?

En in de handleiding gaat het over een WM.
https://www4.enphase.com/...voySMultiphase-IOM-NL.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zonnegeer schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:51:
[...]

Om eerlijk te zijn: geen idee. Ik kan me voorstellen dat daar ook security patches tussen zitten die interessant zouden kunnen zijn.

De micro’s hebben geen internet en daar maak ik me dan niet zo druk om security.. als ze maar goed blijven werken :p

Mijn Envoy zit nog op v4 en dat blijft zo.. in v4 heb je nog semi open api toegang :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:28

env-s-em-230
en
env-s-wm-230

Volgens mij is de EM versie voor Europa, en WM voor Amerika.
Tenminste, als ik ga zoeken op beide modellen kom ik ze zo tegen. In Amerikaanse stores zie ik de WM versie voorbij komen, in Europese de EM versie. Of er daadwerkelijk nog verschil in werking zit, geen idee.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:32
Zouden jullie zin hebben om hier mee te kijken?

Zonnepanelen verdelen over 2 daken, of andere oplossing

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobinSolar
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-11-2023
kdekker schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:40:
[...]

Solar bouwmarkt's advies is wat ouder. In een directe mail kreeg ik te horen dat de IQ8M vanaf 395Wp de beste keuze is, dit omdat de meerprijs van de IQ8M t.o.v. de IQ8+ beperkter is dan de IQ7A t.o.v. de IQ7+.
Gisteren hebben we het nieuwe IQ advies op de webshop gezet, was hoog tijd maar dan heb je ook wat!
Wat in de mail in gezegd werkt prima, maar ons advies zal nu ook per email het zelfde zijn omdat het intern nu ook duidelijk is hoe/wat nou handig is.

Ik ben een van de oprichters (en eigenaren) van de webshop en hoorde in de showroom van klanten al dat we op Tweakers een veelgenoemde naam waren, dus ik kom er ook maar even bij zitten.

- Robin

15x 325WP met IQ7 (beta) | VW e-Golf '19 | 5800X3D & 3080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinSolar

env-s-em-230
en
env-s-wm-230

Heb je het antwoord kunnen vinden? Laat ff weten als dat niet het geval is, dan loop ik het magazijn even in voor je om van beide een doos open te maken en even te kijken.
Ik zou het zo 123 namelijk ook niet weten om eerlijk te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo
RobinSolar schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:12:

Ik ben een van de oprichters (en eigenaren) van de webshop en hoorde in de showroom van klanten al dat we op Tweakers een veelgenoemde naam waren, dus ik kom er ook maar even bij zitten.

- Robin
Hey dat is leuk, en welkom hier :)
Dat jullie genoemd worden is niet voor niets. Gewoon een goede naam opgebouwd door kennis / expertise, voorlichting, video's (green guys) etc. 3 jaar geleden jullie DHZ handleiding gebruikt om mijn eigen Enphase systeem zelf te installeren, echt enorm veel aan gehad. En die ervaring is tevens de trigger geweest om dit topic te starten (mede omdat er hier nog weinig te vinden was over Enphase). Keep up the good work!

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Pazo schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:52:
[...]

Hey dat is leuk, en welkom hier :)
Dat jullie genoemd worden is niet voor niets. Gewoon een goede naam opgebouwd door kennis / expertise, voorlichting, video's (green guys) etc. 3 jaar geleden jullie DHZ handleiding gebruikt om mijn eigen Enphase systeem zelf te installeren, echt enorm veel aan gehad. En die ervaring is tevens de trigger geweest om dit topic te starten (mede omdat er hier nog weinig te vinden was over Enphase). Keep up the good work!
Dit kan ik alleen maar beamen, ondanks dat ik op heden nog niets gekocht had. Zeker een eervolle vermelding waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 10:27
Ik had al langer een vermoeden maar met de toenemende zonuren zag ik steeds duidelijker dat ik mijn oost/west panelen verkeerd om in de Enlighten manager heb geplaatst. Alles wat aan de noordkant ligt moet aan de zuidkant en alles was west ligt moet naar het oosten enz. Heb dit eind vorige jaar gedaan met een installateurs account. (zie mijn eigen installatie dus als enige "klant").

Ik heb dit allemaal zelf ooit een keer ingetekend, maar kan de pagina om dit aan te passen nergens weer vinden? Vond deze link maar daar kom ik ook niet verder mee: https://www4.enphase.com/...e-verplaats-ik-een-paneel Het gear Icon in de enlighten manager vind ik wel, maar dan kan ik nog niks aanpassen?

De schematische weergave is wel correct, maar de daar aan gekoppelde converters niet. Neem aan dat aanpassen van de serienummers in het schema naar de juiste locatie het de weergave het handigste is? Maar hoe dan? Kan iemand van jullie mij op weg helpen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinSolar
Herbiek616 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:44:
Ik had al langer een vermoeden maar met de toenemende zonuren zag ik steeds duidelijker dat ik mijn oost/west panelen verkeerd om in de Enlighten manager heb geplaatst. Alles wat aan de noordkant ligt moet aan de zuidkant en alles was west ligt moet naar het oosten enz. Heb dit eind vorige jaar gedaan met een installateurs account. (zie mijn eigen installatie dus als enige "klant").

Ik heb dit allemaal zelf ooit een keer ingetekend, maar kan de pagina om dit aan te passen nergens weer vinden? Vond deze link maar daar kom ik ook niet verder mee: https://www4.enphase.com/...e-verplaats-ik-een-paneel Het gear Icon in de enlighten manager vind ik wel, maar dan kan ik nog niks aanpassen?

De schematische weergave is wel correct, maar de daar aan gekoppelde converters niet. Neem aan dat aanpassen van de serienummers in het schema naar de juiste locatie het de weergave het handigste is? Maar hoe dan? Kan iemand van jullie mij op weg helpen?
Ik heb de laatste dagen wat issues met inloggen op Enlighten... hoorde van iemand op kantoor dat zij het ook hadden. Wou dat nog even kwijt.
Anyway...
Enlighten Manager -> Site selecteren -> Tandwiel rechts boven. Ietsje naar onder heb je "Array Details" en daar onder een blauwe knop "Array Builder", daar op klikken. Daarin kan je de array aanpassen.

Als je een Site ID hebt, hier heb je een direct linkje:
https://enlighten.enphaseenergy.com/builder/en/SITE ID HIER/panel

---

Voor de reacties boven: Super leuk om te horen dat we als webshop zo veel impact kunnen hebben! Ik ben hier meer om wat hulp te geven in een niet-professionele positie naast werk en ga niet adverteren / offertes maken voor mensen, Wel zal ik m'n ongezouten mening te geven op alles en nogwat :P
Hopelijk kan m'n wat ervaren inzicht behulpzaam zijn voor mensen.
Verify, voor als er iemand twijfelt: https://imgur.com/a/7Giwexq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-06 23:40
Herbiek616 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:44:

Als je het via de website doet:
In de Enlighten Manager staat rechtsboven een tandwiel
Dan naar onderen scrollen naar de Array details/Array builder

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 10:27
Als je een Site ID hebt, hier heb je een direct linkje:
https://enlighten.enphaseenergy.com/builder/en/SITE ID HIER/panel
Yes! Dank je is gelukt met die link is het super simpel. Aanpassen is gelukt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
RobinSolar schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:12:
Gisteren hebben we het nieuwe IQ advies op de webshop gezet, was hoog tijd maar dan heb je ook wat!
Ik ben hier toch wel even benieuwd naar, aangezien het een discussie is die hier in dit topic pakweg iedere 10 pagina's weer terug komt. Jullie adviseren dus het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9woMI3W9PXFunFMFMjHlVV-Kuo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rW84z0vTjGdFup763iVuA9Wc.png?f=user_large
Dit is al, naar mijn mening, een hele verbetering dan eerst.

Met name even toegespitst op de IQ7+ en de IQ7A, ik en anderen adviseren altijd dat je met panelen tot ca 440-450wp prima de IQ7+ kunt nemen, omdat de meerkosten van €40 per micro niet terugverdient in de looptijd van je systeem. Nu is het in jullie nieuwste advies al aanpast naar 435wp voor de IQ7A wat mij een al stuk beter lijkt.
In dit topic is meerdere keren uitvoerig besproken (vooral tussen IQ7+ en IQ7A) en onderbouwd met bronnen, o.a. a.d.h.v. een studie van Enphase zelf. Voor een samenvatting, zie FAQ vraag 1, daarin staan de links naar de theorie en ook praktijkvoorbeelden van tweakers hier waaruit blijkt dat een IQ7A de extra kosten niet waard zijn tot ca 440/450wp (en daarboven eigenlijk nog minimaal). Ik heb zelfs de link naar jullie pagina mbt aftoppen genoemd.
Nu zit sinds kort de IQ8 serie erbij, en die staat naast de IQ7. Het is geen vervanger heb ik mij laten vertellen.Als je kijk naar de specs, zou ik zeggen:
IQ7+ en IQ8+ tot 440wp
IQ7A en IQ8M daarboven.

Even benieuwd naar jouw / jullie mening hierover :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:20

env-s-em-230
en
env-s-wm-230

Als ik mij niet vergis is de wm uitvoering de oudere versie en de em uitvoering het model wat momenteel gebruikt wordt. Ik zie weinig verschillen in de documentatie (maar ik kan iets over het hoofd zien). Wel heeft de EM versie al de "nieuwe" naam gekregen en heet deze nu de IQ gateway (zoals alles nu richting de IQ benaming gaat).

env-s-em-230 Enphase IQ Gateway Metered 2

env-s-wm-230 Enphase Envoy-S Metered Multiphase

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-05 00:27
Wij hebben al enige tijd een systeem van 10 panelen aangesloten op een Envoy S Metered. De CT's waren niet goed aangesloten en ook niet geactiveerd door de installateur in Enlighten. Inmiddels geven ze alles weer. De productie in het blauw boven de streep en het verbruik in het oranje onder de streep.

Waar ik echter niet snap is dat de het verbruik klopt tot het moment dat de pv's gaan produceren. Dan word de productie bij het verbruik opgeteld in Enlighten. De productie lijkt echter in het blauw ook helemaal te kloppen.

Ik zie waarschijnlijk wat over het hoofd en zit ergens verkeerd, maar wie kan me de juiste richting op sturen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobinSolar
Pazo schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:02:
[...]

Ik ben hier toch wel even benieuwd naar, aangezien het een discussie is die hier in dit topic pakweg iedere 10 pagina's weer terug komt. Jullie adviseren dus het volgende:

[Afbeelding]
Dit is al, naar mijn mening, een hele verbetering dan eerst.

Met name even toegespitst op de IQ7+ en de IQ7A, ik en anderen adviseren altijd dat je met panelen tot ca 440-450wp prima de IQ7+ kunt nemen, omdat de meerkosten van €40 per micro niet terugverdient in de looptijd van je systeem. Nu is het in jullie nieuwste advies al aanpast naar 435wp voor de IQ7A wat mij een al stuk beter lijkt.
In dit topic is meerdere keren uitvoerig besproken (vooral tussen IQ7+ en IQ7A) en onderbouwd met bronnen, o.a. a.d.h.v. een studie van Enphase zelf. Voor een samenvatting, zie FAQ vraag 1, daarin staan de links naar de theorie en ook praktijkvoorbeelden van tweakers hier waaruit blijkt dat een IQ7A de extra kosten niet waard zijn tot ca 440/450wp (en daarboven eigenlijk nog minimaal). Ik heb zelfs de link naar jullie pagina mbt aftoppen genoemd.
Nu zit sinds kort de IQ8 serie erbij, en die staat naast de IQ7. Het is geen vervanger heb ik mij laten vertellen.Als je kijk naar de specs, zou ik zeggen:
IQ7+ en IQ8+ tot 440wp
IQ7A en IQ8M daarboven.

Even benieuwd naar jouw / jullie mening hierover :)
Kleine disclaimer: Mijn POV is erg gegeneraliseerd, omdat ik niet 1-2 systemen heb ontworpen voor een specifieke situatie, maar meerdere honderden (misschien wel ruim over de duizend). Je kan een 'welke micro' advies van 10 kanten aanvliegen (wiskundige wijsheid, gevoelsmatig, maximale opbrengst, minimale investering, etc...) dus het is niet een one-size-fits-all advies.
Fun fact: Mijn persoonlijke thuis systeem (325 WP op IQ7 standaard) was zelfs de aanzet tot het ontwikkelen van de eerste versie micro-advies in 2019 nadat we gingen kijken of we een kapotte IQ7 (beta variant vanuit Enphase zelf, kan ik ooit wel eens toelichten...) konden vervangen door een IQ7+ en of dat nou echt handig was qua investering vs opbrengst voor de gemiddelde klant.

Anyway... Het oude IQ advies (pakweg IQ7+ t/m 400WP, alles daarboven IQ7A) was vooral op basis van de meerprijs tegenover de terugverdientijd. Toen het advies initieel online ging was het prijsverschil nog ~30 euro (kan er flink naast zitten, nummers onthouden is niet mijn sterkste punt). De grootste overweging was extra opbrengst vs de extra investering, en toen kwam het eerste advies eruit. Wat we ook hadden meegenomen in de overweging (wat iets sterker terug komt in het nieuwe advies) is dat onze gemiddelde klant graag opbrengst maximaliseert voor wat meer euros, dus we waren sneller geneigd om de IQ7A aan te raden d.m.v. het eerste advies wat we gaven.

Het is altijd een algemeen advies geweest (zoals jullie zo te lezen al snappen), en uiteindelijk zal je zelf moeten beslissen hoe veel je de aftopping zou willen minimaliseren en hoeveel eurootjes je dat voor jezelf waard vind om te investeren. Als het gaat om 4-6 panelen is die kostenpost een stuk minder en zal het wat sneller gedaan worden dan met dan met 30 panelen. Uiteindelijk is het een beslissing over de portemonnee, en dat is altijd een lastig advies om te geven zonder het complexer te maken dan 1 simpele afbeelding van een tabel en zonder te weten wat de situatie is, maar vooral zonder te weten wat de wensen van de klant voor hun specifieke systeem. sommige vinden het de eurootjes wel waard, andere gaan toch liever aan de kleinere kant zitten. Dat is ook wel een voordeel van Enphase, het kan zowat allemaal in de meeste gevallen zonder veel problemen.

En dan is er het gevoel. Omdat veel mensen de investing van zonnepanelen zien als een langdurige investering voor hun koophuis komt er vaak een 'wat vind ik fijn' gevoel bij kijken, en dat gevoel gaat vaker uit naar de wat 'veiligere' optie met minder aftopping en dus meestal een grotere micro-omvormer ondanks dat de wiskundige logica toch anders aanraad (en dat zien we terug in de orders, soms zelfs 390WP op een IQ7A soms!).

Het nieuwe advies is mijn persoonlijke creatie, op basis van aftopping vs investering (en een beetje het 'gevoel' zoals hierboven beschreven). De WP aanbevelingen zijn flink wat anders omdat het grote gat in prijs en vermogen tussen de IQ7+ en IQ7A opgevuld is door de IQ8M (en een beetje de IQ8+). Ik wou hier wat meer over vertellen, maar ik denk dat ik alle overwegingen wel heb uitgetypt intussen.

En het klopt dat de IQ8 (nog) geen volledige vervanging word van de IQ7, dat gaat echt nog wel even duren. Leverbaarheid vanuit onze leveranciers voor beide is best goed voor alle lopende types.

Ik ben blij met de IQ8M, deze mooie tussen ligger tussen de + en de A maakt de stap naar die paar % extra opbrengst minder groot en dat is wel fijn voor veel mensen.

MAAR! Ik ga die studie die gelinkt is in de FAQ nog even een keertje doorlezen, deze was mij persoonlijk compleet ontgaan. Ook wij weten niet alles, al doen we ons best :P

Het is een wat rommelig bericht en ik ben altijd slecht met het schrijven van langere stukken, maar is het al wat later op de dag en ik heb best wat rondjes Gwent tussendoor gedaan :9
Hopelijk geeft het wat inzicht van de overwegingen die we maken en hoe het IQ advies tot stand is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinSolar
Basman schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:40:
Wij hebben al enige tijd een systeem van 10 panelen aangesloten op een Envoy S Metered. De CT's waren niet goed aangesloten en ook niet geactiveerd door de installateur in Enlighten. Inmiddels geven ze alles weer. De productie in het blauw boven de streep en het verbruik in het oranje onder de streep.

Waar ik echter niet snap is dat de het verbruik klopt tot het moment dat de pv's gaan produceren. Dan word de productie bij het verbruik opgeteld in Enlighten. De productie lijkt echter in het blauw ook helemaal te kloppen.

Ik zie waarschijnlijk wat over het hoofd en zit ergens verkeerd, maar wie kan me de juiste richting op sturen.
Zonder meer info (en niet zeker wetende of de spoelen correct zitten) lijkt dit mij een incorrecte instelling in de Enphase Toolkit tot betrekking tot de spoelen.
Staan de spoelen op 'Load Only' in Enlighten? Zo ja, zet dit dan naar 'Load with Solar production' en dan zou het (misschien) verholpen moeten worden.
EDIT: Mocht hij al op 'Load with Solar production' staan, is het de moeite waard om het naar 'Load Only' te zetten, deze configuratie is wat zeldzamer in NL qua aansluiting maar wie weet. Als dit niet de oplossing is, dan zoeken we verder.
Begin met zoeken wat het makkelijkste is op te lossen, zeg ik altijd!

[ Voor 12% gewijzigd door RobinSolar op 14-02-2023 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zxcv
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-06 19:37
opgelost:
zxcv schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:33:
Hallo,

Op dit moment zijn mijn CT monitoring waarden in mijn envoy-S metered van productie en consumptie negatief op L2 en L3. Situatie zoals geplaatst door een installateur:
Mijzelf maar antwoorden wie weet dat iemand er iets aan heeft. Het is opgelost, dankzij de info gevonden op de website van solar bouwmarkt gecombineerd met dit topic. In eerste instantie was het mij niet duidelijk (genoeg) dat bij een 3 fasen systeem, bij het meten met CT's, ook de 3 fasen op de Envoy aangesloten zijn met de fase koppelaar.

De onduidelijkheid onstond bij mij omdat het meten van de productie met 3 fasen heeft gewerkt met alleen de nul+ 1 fase op de envoy. Door mijn installateur was ±3 jaar terug geen IQ geplaatst maar een gewone fase koppelaar. Mijn aanname was dus dat de fase koppelaar dat regelde. Na plaatsen van (3) consumptie CT's kwamen dus de negatieve getallen en dacht ik dat er iets anders aan de hand was.

Anyway door dit topic heb ik nu zelf een installer account bij enlighten en dat maakt het veel makkelijker om alle info te hebben bij dit soort problemen. Kijk hiervoor bij solar bouwmarkt hoe je dat doet. Na het aanmaken van je bedrijf bij enphase, is het heel eenvoudig om je nieuwe "bedrijfs" account uit te nogdigen vanuit je enlighten gebruikers account. Daarmee heb je je eigen installatie overgenomen met een paar muisklikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@RobinSolar bedankt voor je uitgebreide toelichting :)
Het is deels inderdaad ook een gevoel en wat je er aan wilt uitgeven. Echter hier op tweakers willen de meeste mensen het maximale uit hun systeem halen, tegen het minste geld met een zo snel mogelijke terugverdientijd. De categorie mensen die hier zit wil denk ik vaak net wat meer dan de doorsnee consument. Wij als tweakers willen alle ins en outs weten over wat we aanschaffen, en niet na en half jaar erachter komen 'shit, had ik toch maar....' Daarom komt die discussie over welke micro je moet nemen hier geregeld terug.

Maar mbt geld / kosten, dat is niet alles. Zo zou ik eigenlijk helemaal een geen Enphase nodig hebben, omdat ik o.a. niet met schaduw te maken hebben. Dus een string omvormer systeem zou ook prima kunnen, wat een stuk goedkoper is. Echter was voor mij de voornaamste doorslag dat ik dit zelf kon installeren, en dat er geen centrale omvormer in huis hangt. En ik zeg maar zo: er zijn mensen die een dure Mercedes kopen om van A naar B te komen, en mensen die dat zelfde stuk met een Opel rijden. Het is deels ook waar je het fijnst bij voelt :)

[ Voor 0% gewijzigd door Pazo op 15-02-2023 11:13 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Pazo schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:46:

Maar mbt geld / kosten, dat is niet alles. Zo zou ik eigenlijk helemaal een Enphase nodig hebben, omdat ik o.a. niet met schaduw te maken hebben. Dus een string omvormer systeem zou ook prima kunnen, wat een stuk goedkoper is. Echter was voor mij de voornaamste doorslag dat ik dit zelf kon installeren, en dat er geen centrale omvormer in huis hangt. En ik zeg maar zo: er zijn mensen die een dure Mercedes kopen om van A naar B te komen, en mensen die dat zelfde stuk met een Opel rijden. Het is deels ook waar je het fijnst bij voelt :)
Ik denk dat je bedoelt: 'geen' Enphase nodig hebben...

Anyhow: voor mij geldt iets soortgelijks, maar ondanks dat ik (nu ja, een buurman kan ook een boom plaatsen en met oost/west plaatsen geeft de schoorsteen/dag ook schaduw) zijn er nog wel meer argumenten;
  • veiliger: geen 100-den Volts DC maar 230AC op je dak (geen idee hoe de brandweer hier mee omgaat)
  • flexibeler: wil je er een keer panelen bij, dan kun je makkelijk(er) je gang gaan
  • en idd: geen centrale omvormer die 'maar' ca de helft van de levensduur van een micro omvormer om gaat (of zou moeten gaan). Al zou ik de ruimte wel hebben, het ding zou op een zeer onpraktische plek komen (bergzolder met een hoop spullen)
Dus de kosten voor een string omvormer moet je verhogen met een vervanging van de centrale omvormer halverwege de 25 jaar. Qua opbrengst wordt het vergelijken lastiger: het is niet zo makkelijk om te zeggen: micro omvormer = meer opbrengst t.o.v. solaredge met optimizers, of zelfs, klassieke string zonder omvormer.

Als techneut vind ik ook nog eens het hele Enphase verhaal mooi in elkaar steken, maar dat is 'gevoel'. De markt zal uitwijzen wat de riching is voor de komende jaren. Enphase enthousiastelingen (installateurs), waarvan ik offertes kreeg, dachten dat de klassieke string en mogelijk ook solaredge uit zou sterven. Maar goed, dat is de slager die zijn eigen waar aanprijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
kdekker schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:49:
[...]

Anyhow: voor mij geldt iets soortgelijks, maar ondanks dat ik (nu ja, een buurman kan ook een boom plaatsen en met oost/west plaatsen geeft de schoorsteen/dag ook schaduw) zijn er nog wel meer argumenten;
  • veiliger: geen 100-den Volts DC maar 230AC op je dak (geen idee hoe de brandweer hier mee omgaat)
  • flexibeler: wil je er een keer panelen bij, dan kun je makkelijk(er) je gang gaan
  • en idd: geen centrale omvormer die 'maar' ca de helft van de levensduur van een micro omvormer om gaat (of zou moeten gaan). Al zou ik de ruimte wel hebben, het ding zou op een zeer onpraktische plek komen (bergzolder met een hoop spullen)
Dus de kosten voor een string omvormer moet je verhogen met een vervanging van de centrale omvormer halverwege de 25 jaar. Qua opbrengst wordt het vergelijken lastiger: het is niet zo makkelijk om te zeggen: micro omvormer = meer opbrengst t.o.v. solaredge met optimizers, of zelfs, klassieke string zonder omvormer.

Als techneut vind ik ook nog eens het hele Enphase verhaal mooi in elkaar steken, maar dat is 'gevoel'. De markt zal uitwijzen wat de riching is voor de komende jaren. Enphase enthousiastelingen (installateurs), waarvan ik offertes kreeg, dachten dat de klassieke string en mogelijk ook solaredge uit zou sterven. Maar goed, dat is de slager die zijn eigen waar aanprijst.
Je zou ook nog naar AP Systems kunnen kijken als je micro omvormers op je dak wil. Die hebben ook mooie range met DS3 / DS3-D en QT2 (allen met 2 mptt trackers en 2 of 4 panelen) .. kan prima als je geen schaduw hebt of oost/west. De DS3 kan ook met schaduw (2 om 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-06 10:44
Ik wil graag Enphase installatie gaan installeren op zowel het woonhuis als op de garage welke 15 meter verderop staat.
De centrale zaken (relay, gateway) komen in het woonhuis in de meterkast.

Kan ik vanuit de garage met een YMVK kabel naar het woonhuis, deze koppelen met de YMVK-kabel die van de panelen van het woonhuis afkomt en vanuit daar naar het Q-relays toe? Of kunnen beide kabels rechtstreeks in het Q-relays gekoppeld worden zonder tussenkomende kabel/lasdoos?

In totaal gaat het om 12350WP zoals het er nu uitziet, op het woonhuis 20x420WP + 6x325WP en op de garage 8x250WP van bestaande panelen die nu nog op het woonhuis liggen. Mijn idee is om hier zowel voor de garage als het woonhuis voor een 4mm2 YMVK-kabel te kiezen. De meerprijs tov 2,5mm2 is te overzien maar is dit uberhaupt zinvol of toch maar voor 2,5mm2 gaan?

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobWest
@RobinSolar fijn dat je hier aansluit. En ik ben het volledig met je eens dat het van vele factoren afhangt of je kiest voor een IQ7+ of een IQ7A.

Hieronder mijn 2 cents.

Ik heb 27 panelen 455wp op O-W met schaduwen van dakkapellen en schoorstenen. Achteraf gezien had ik misschien beter een mix kunnen nemen van IQ7+ en IQ7A. Maar toen wist ik dus nog niet wat de netto opbrengst zou gaan worden. En als je alles van te voren weet...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4d0-tuv_cQ_Sfhlit6X1zM5Osi4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Xp7QSHkcPm7CAuIYqLK2ZJGR.png?f=user_large

Ik heb ook een vergelijking gemaakt wat dan het verschil op jaarbasis gaat zijn voor mijn 'top'-paneel. Als ik mijn gegevens invoer op de site van Thomas Berger, dan zou mijn toppanneel nu al moeten clippen. Maar het feit dat hij dat (nog) niet doet betekent dus dat er nu nog niet de meest optimale omstandigheden waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DpqvvMBOWXys6JLcjyuYM9mI_ps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PfWF7RHvWzhU9gOk9Qk9xzzP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGoPHn4ceiWWNEbCcTM03RuqlKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K5JMaAjJFJRXo2bXZErXxhXI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZ_LvJVXzc4GQRvrOyWO64PXaeE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Dk8QQSrQL0rgjQ7nAzBB4zDG.png?f=user_large

Ook heb ik de grafiek van 14 juni toegevoegd. 1 maal met IQ7+ en 1 maal met IQ7A als omvormer. Dan lijkt het verschil enorm, maar het is uiteindelijk maar 224 Wh (Innova super TLV * verschil = € 0.92 * 0,224 Wh = € 0,21). Maar ook dit is theoretische maximale opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzfqM5b96rkEGJAOqMVirF_dhQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oQAEyIwhgAYDPztRw1t5uvWe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O92wZubVUZbPPVDpKxi_h6otr9Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tBpTakuCU6WnAv6KXl3qMOeR.png?f=fotoalbum_large

Kijk ik naar de cijfers op jaarbasis dan zou het verschil tussen de IQ7+ en de IQ7A 14 kWh worden. Met Innova super-TLV zou dat € 12,88 zijn, maar met de huidige prijzen: € 5

Dus ja, de IQ7A zou de betere optie zijn, want na 10 jaar zou ik die hebben terugverdiend, maar ik vond het de extra investering niet waard (27 * prijsverschil), Volgens mij zou dat toen ongeveer € 900 zijn.

En over 10 jaar ben ik waarschijnlijk al verhuisd...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwuHTk48k4Dai6Jp2ycnBVzLbmQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J3OCVFlNd5JNEpBNHHkbNuRI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1p9b3QB_0tOjfLpE752AdGL7vPs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aj089YWO4ycteddWuBNAkQSy.png?f=fotoalbum_large

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
[...]
Zelfs op het spoor kan je tegen de hoogspanningsdraden aanspuiten als de afstand meer is dan 5 meter. Daar zijn formules voor.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Dat was een belangrijke gemiste letter :)
ArPi75 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:57:
Kan ik vanuit de garage met een YMVK kabel naar het woonhuis, deze koppelen met de YMVK-kabel die van de panelen van het woonhuis afkomt en vanuit daar naar het Q-relays toe? Of kunnen beide kabels rechtstreeks in het Q-relays gekoppeld worden zonder tussenkomende kabel/lasdoos?
Eerste ja, tweede nee :)
Ik heb zelf 3 dakvlakken. Er komen bij mij 3x YMVK 4mm2 kabels de meterkast binnen, gaan samen een lasdoos in en vanuit daar 1 kabel naar de Q-relais. Mooi voor de toekomst mocht er nog een dakvlak bijkomen, zoals bij mij. Ik had er eerst 2, en later uitgebreid naar 3. Dus die derde YVMK kabel ook in die lasdoos laten uitkomen en aangesloten met wago's zodat het met 1 kabel naar Q-relais kan gaan.
In totaal gaat het om 12350WP zoals het er nu uitziet, op het woonhuis 20x420WP + 6x325WP en op de garage 8x250WP van bestaande panelen die nu nog op het woonhuis liggen. Mijn idee is om hier zowel voor de garage als het woonhuis voor een 4mm2 YMVK-kabel te kiezen. De meerprijs tov 2,5mm2 is te overzien maar is dit uberhaupt zinvol of toch maar voor 2,5mm2 gaan?
4mm2 lijkt mij prima. De Q-cables zelf zijn 2,5mm, maar ik heb mij YMVK kabels ook op 4mm2 om evt verlies te beperken, vooral op langere afstanden. De kabelafstand vanaf de meterkast naar mijn garage is ca 25m.

@RobWest leuke / interessante toevoeging!
Wij gaan waarschijnlijk over een tijd uitbouwen. Dan komt er dus extra dakruimte dat natuurlijk niet onbenut moeten blijven :+
Zit te denken om daarvoor een aantal hoge wp panelen aan te schaffen (ca 450wp of hoger) en dan deels met IQ7+ en deels met IQ7A te installeren, om zo ook zelf in de praktijk verschillen te kunnen gaan meten.

[ Voor 87% gewijzigd door Pazo op 15-02-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 12:49
Op dit moment heb ik een offerte met 19x IQ7+ getekend met de DMEGC panelen (half-cell), zie vorige post. Echter kan het bedrijf nu ook IQ8M leveren i.p.v. de IQ7+. Enige minpunt is dat ze aangeven dat deze even duur is al de IQ7A wat ik een beetje vreemd vind, ook bij Solar Bouwmarkt zijn deze niet even duur.

Wat is jullie mening? Sowieso wil ik (als ik voor de IQ8M ga) de normale prijs betalen en niet dezelfde prijs als de IQ7A, in dat geval, zouden jullie dan overstappen oude IQ8M? 8 panelen op Zuid en 11 op Oost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Flexiilex Het is om het even. IQ7+ is prima, IQ8M kan evt ook. Maar zeker niet voor de prijs van de IQ7A zoals je zelf ook al zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basman
RobinSolar schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 23:37:
[...]

Zonder meer info (en niet zeker wetende of de spoelen correct zitten) lijkt dit mij een incorrecte instelling in de Enphase Toolkit tot betrekking tot de spoelen.
Staan de spoelen op 'Load Only' in Enlighten? Zo ja, zet dit dan naar 'Load with Solar production' en dan zou het (misschien) verholpen moeten worden.
EDIT: Mocht hij al op 'Load with Solar production' staan, is het de moeite waard om het naar 'Load Only' te zetten, deze configuratie is wat zeldzamer in NL qua aansluiting maar wie weet. Als dit niet de oplossing is, dan zoeken we verder.
Begin met zoeken wat het makkelijkste is op te lossen, zeg ik altijd!
Heel veel meer info heb ik ook niet. Ik heb de spoelen met de pijl in de juiste richting gemonteerd en afzonderlijk geven ze ook prima waarden. Het verbruik komt overeen met Toon en als ik een grootverbruiker aan zet dan komt dat ook overeen. De opbrengst lijkt ook helemaal te kloppen. Dit heb ik dan weer vergeleken met de buren die een zelfde systeem hebben.

Hij stond inderdaad op load with solar production en ik heb hem net op load only gezet. Helaas is het zonnetje nu weg en kan ik morgen pas zien wat hij doet.

Gister hebben ze mijn micro's vervangen, dus gister is een slechte dag om te laten zien, maar ik zal die van 13 februari eens als foto bij voegen.

Fijn dat je even meedenkt en ik hoop dat load only de oplossing is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qA9vn8Xay3jPO2gPb7Tyi8s4bV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DqaMugcN8Mk1xA5D6x5O6zcy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinSolar
Basman schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:20:
[...]

Heel veel meer info heb ik ook niet. Ik heb de spoelen met de pijl in de juiste richting gemonteerd en afzonderlijk geven ze ook prima waarden. Het verbruik komt overeen met Toon en als ik een grootverbruiker aan zet dan komt dat ook overeen. De opbrengst lijkt ook helemaal te kloppen. Dit heb ik dan weer vergeleken met de buren die een zelfde systeem hebben.

Hij stond inderdaad op load with solar production en ik heb hem net op load only gezet. Helaas is het zonnetje nu weg en kan ik morgen pas zien wat hij doet.

Gister hebben ze mijn micro's vervangen, dus gister is een slechte dag om te laten zien, maar ik zal die van 13 februari eens als foto bij voegen.

[Afbeelding]
Lijkt erop dat er productie+verbruik gemeten word, hopelijk kan de nieuwe Load Only spoel-instelling het oplossen. Ik hoor het morgen wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
Basman schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:20:
[...]

[Afbeelding]
Zitten alles ook in de juiste fase?
Dus niet dat bijv de productie CT-ring die in je Envoy op fase 1 zit, in werkelijkheid fase 2 meet en datzelfde ook voor al je consumptie ringen.
Dus niet alleen controleren of de pijlen de juiste kant op wijzen, maar ook of alles op de juiste fase zit.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-05 12:49
Ik wil graag Enphase installatie gaan installeren op zowel het woonhuis als op de garage welke 15 meter verderop staat.

Je noemt het hier niet expliciet, maar ik neem aan dat je meerdere fases wilt gebruiken en je 34 panelen hierover verdeeld? Dat is wel noodzakelijk.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:13

Qua aansluiten kan het allebei, net wat het meest praktisch is om aan te sluiten en je de specs van het q-relais maar respecteerd. I.e. max 25A per fase. Je kunt 3-fase q-cable gebruiken tot aan de lasdoos en dan met 5x4mm2 naar de meterkast. In dat geval zijn de micro’s al netjes verdeeld over de fases. Je kunt het ook met de voordeligere 1-fase q-cable maken, maar dan moet je de verdeling over de fases zelf uitdenken.
2.5 of 4mm2. Ook dit kan allebei, maar als je in deze fase zit, zou ik voor de 4mm2 gaan. Minder verliezen, later ga je dat nooit meer vervangen.

• rjn27
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-06 19:54
Hoi allemaal
Ik wil panelen op mijn dak gaan leggen 13-15 stuks.
Dit met de IQ7+ deze zijn Max 1,26a per omvormer.
Er word een 20a automaat in mijn groepenkast geplaatst. Ik zou daar dan maximaal 15 panelen achter kunnen zetten 15x1,26a =18,9a
Mijn groepenkast is 1 fase, dus dan moet er 4mm kabel komen.
Nu vind de installateur het een beter idee om 3 fase kabel te trekken 5x2,5 en dan gespreid naar de aardlekautomaat want dan kan ik later makkelijk switchen naar 3 fase.
Het systeem is dan voorbereid.
Is dit een nette oplossing?

• RobWest
rjn27 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:11:
Hoi allemaal
Er word een 20a automaat in mijn groepenkast geplaatst. Ik zou daar dan maximaal 15 panelen achter kunnen zetten 15x1,26a =18,9a
Nu vind de installateur het een beter idee om 3 fase kabel te trekken 5x2,5 en dan gespreid naar de aardlekautomaat want dan kan ik later makkelijk switchen naar 3 fase.
Lijkt mij niet onverstandig om alles tot aan de meterkast in 3-fase uit te voeren. Dan heb je in je meterkast alleen een brug van 3 naar 1 fase, die je later eenvoudig kan verwijderen.

En 2.5mm² zal ook wel voldoende zijn, maar wat hierboven ook net werd gezegd: je gaat het nooit meer vervangen. En qua prijsverschil maakt het ook niet zoveel uit, dan zou ik lekker 4mm² doen. Daar zal je in ieder geval nooit spijt van krijgen, van 2.5mm² misschien ooit wel.

PVOutput

• Eddie_
rjn27 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:11:
Hoi allemaal
De eerste vraag is: kunnen daar nog meer panelen bij? Zo nee, dan zou ik gewoon gaan voor een enkel fase kabel van 4mm2. Kunnen er wel panelen bij dan adviseer ik ook om een drie fase kabel te gebruiken. Maar niet 2,5mm2 maar 4mm2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan909
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02-04 20:51
Mocht iemand nog willen weten of IQ8 net als IQ7 op een aparte aardlekschakelaar kan worden gezet zodat deze los van de zonnepanelen uitgezet kan worden. Hieronder de reactie (dikgedrukt) van Enphase support. Het kan dus uitgezet worden zoals ook bij IQ7.

Is it possible to install the gateway on a separate circuit breaker with an IQ8 Enphase system?
Yes please find the enclosed image related to it.

I want the possibility to turn off the gateway when necessary by simply shutting off the circuit breaker while the solar PV still operates.
The reason for this question is that it is nice to have a working PV system when the gateway is for example broken.

I know this is possible with IQ7. But will it also work with IQ8? Or does this void a warranty

No it does not void the warranty and you can find the details regarding it in the attachment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WmecM1ejxqah8XrE6bkw492SJ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/efFCgWAK5y5iIaIhYXZTDSSZ.png?f=user_large

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-06 13:02

Acradavos

Poetsfanaat

Mooi dat de discussie nu met de nieuwe IQ8 weer losgebarsten is. Gelukkig heb ik maar 3 panelen op zuid liggen. (van de 20) :)

Ik ben wel benieuwd omstreeks welke periode ik kan zien of aftopping plaatsvind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7f9-HiYzuYYl7Mp-mFpOz9NroU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/llR01mXlT89GmzVErCHYfcr2.png?f=fotoalbum_large

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-06 19:55
Graag wil ik voorleggen of onderstaande redenatie klopt of dat ik wellicht een denkfout maak. Ik heb twee PV-systemen in gebruik, waarvan een 1-fase en een 3-fase systeem.

1-fase systeem:
Solaredge SE3000
Maximum AC output: 16A
B16 alamat

3-fase systeem:
Enphase - 12 x IQ7A
Maximum AC output: 12 x 1,45A = 17,4A / 3 fase = 5,8A per fase
B16 alamat

In theorie zou er dus op de fase waar het 1-fase systeem op zit deze belasting ontstaan: 5,8A + 16A = 21,8A. Nu wil ik nog 3 x IQ7+ bijleggen op het Enphase systeem, hetgeen een toevoeging van 1,21A op iedere fase zou betekenen. Zou een totaal van 21,8A + 1,21A = 23,01A op de fase met het 1-fase systeem betekenen. Uiteraard wordt die maximum output nooit gelijktijdig bereikt (1-fase systeem is zuid - 45 graden helling en 3-fase systeem is oost/west - 13 graden). Qua limieten enzo zou het volgens mij moeten kunnen, zelfs bij theoretische maximale belasting? De hoofdaansluiting is 3 x 25A.

Klopt mijn redenatie een beetje of sla ik plank misschien toch mis?

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:37

JWT

Hangt er vanaf of je de 1 of 3 fase kabel gebruikt..je kan ze ook bewust op 1 specifieke fase zetten.

• rogervdh
JWT schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:02:
Hangt er vanaf of je de 1 of 3 fase kabel gebruikt..je kan ze ook bewust op 1 specifieke fase zetten.
3-fase systeem zit (uiteraard) op een 3-fase kabel en gelijke verdeling van het aantal micro's.

• JWT

JWT

Waarom? Ik heb ook 3 aparte 230v strings, elk op een aparte fase.. Is verder gewoon valide 3 fase en inrichtingsmethode.

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
rogervdh schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:11:
[...]

3-fase systeem zit (uiteraard) op een 3-fase kabel en gelijke verdeling van het aantal micro's.
onzin, je kan ook 3 strings maken met ieder eigen kabel , eigen automaat etc en ongelijk aantal panelen per string - het zijn 1 fase omvormers

[ Voor 3% gewijzigd door MisterB op 16-02-2023 19:19 ]

• rogervdh
MisterB schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:18:
[...]

onzin, je kan ook 3 strings maken met ieder eigen kabel , eigen automaat etc en ongelijk aantal panelen per string - het zijn 1 fase omvormers
Ja dat snap ik, maar in mijn geval is er gewoon sprake van 3-fase Q-cable, gelijkmatige verdeling van de micro's over de fases, 5-aderige YMVK, etc. etc.

• JWT

JWT

Ok, maar waar zit het begin van de qkabel met de lasdoos. Daar kan je uitbreiden. Of ga je dit doen aan het einde van de qkabel en zo een (te) lange kabel maken? (Voor communicatie naar envoy)
Ik bedoelde te zeggen dat de uitbreiding ook met 1 fase kabel kan. Of de 2 minder belaste fases.

[ Voor 23% gewijzigd door JWT op 16-02-2023 19:38 ]

• Eddie_
@rogervdh In theorie zouden je groepen, die op dezelfde fase als je SE zitten, 48A kunnen trekken zonder dat je hoofdzekering er uit klapt. Ik weet niet wat voor meterkast je hebt maar de kans is aanwezig dat die is gemaakt voor een maximale stroom van 40A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basman
RobinSolar schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:40:
[...]

Lijkt erop dat er productie+verbruik gemeten word, hopelijk kan de nieuwe Load Only spoel-instelling het oplossen. Ik hoor het morgen wel!
Donders, dit was de oplossing. Load Only is dus kennelijk de juiste instelling. Bedankt!

• Suse1402
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-07-2023
Wat zouden jullie doen als 6 dagen voor plaatsing de leverancier nog een meerwerk bedrag voor een dakdoorvoer toevoegt?

Volgende week zou de leverancier 6 panelen (trina/Enphase iq7+) plaatsen incl. installatie en montage (offerteprijs 5500).
In het gesprek voorafgaand aan de offerte heb ik foto's opgestuurd van het platte dak én heb ik benoemd dat er waarschijnlijk een dakdoorvoer nodig was. M.b.t. de offerte heb ik specifiek nagevraagd of het inclusief plaatsing was en er is toen gezegd dat het werkend wordt opgeleverd en met complete installatie was.
Ik heb de opdracht verstrekt in november en de eerste 25% aanbetaald.

Gister werd ik gebeld door de installateur dat bij de de schouw (afgelopen week) de verkopende partij aan de telefoon het niet bij het rechte eind had en dat er voor een dakdoorvoer toch extra betaald moet worden. In de offerte staat ook geen enkele verwijzing naar mogelijke extra meerwerkkosten voor een dakdoorvoer.

Ik ben boos en verdrietig en denk er nu over om de nieuwe offerte niet te tekenen en daarmee wordt waarschijnlijk de hele opdracht gecanceld (als ze vast blijven houden aan de meerwerkkosten).

Het gaat 'maar' om 300 euro, dus qua geld is het maar een klein bedrag op de hele offerte maar ik voel mij gewoon 'genaaid'.
Misschien was die 300 euro wel net het verschil geweest tussen deze offerte en een andere offerte waartussen ik moest kiezen....

Dus aan jullie 2 vragen:
1) is er iemand die het wel redelijk vind dat de installateur 2maanden na de offerte en 6 dagen voor plaatsing nog met meerwerk komt?
Ik zoek dus eigenlijk naar tegenargumenten om de opdracht toch te accepteren en gewoon te betalen (dat is voor mij het gemakkelijkste maar gaat tegen mijn principes in).

2) als ik de opdracht terugtrek is het dan te verwachten dat ik voor een vergelijkbare prijs alsnog mijn gewenste zonnepanelen kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Suse1402 Nu is dit niet helemaal het juiste topic hiervoor, maar als ik er toch wat over moet zeggen vind ik 5500 euro voor maar 6 panelen op een plat dak een erg hoge prijs. Dat is 900 per paneel... Zou zeker niet extra betalen als ze ook hebben gezegd dat ze een werkend systeem opleveren en de situatie kennen ten tijde van het maken van de offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suse1402
Pazo schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 00:27:
@Suse1402 Nu is dit niet helemaal het juiste topic hiervoor, maar als ik er toch wat over moet zeggen vind ik 5500 euro voor maar 6 panelen op een plat dak een erg hoge prijs. Dat is 900 per paneel... Zou zeker niet extra betalen als ze ook hebben gezegd dat ze een werkend systeem opleveren en de situatie kennen ten tijde van het maken van de offerte.
Pazo dank voor je reactie, de eerste vraag is idd off topic sorry daarvoor maar jouw antwoord is toch wel een beetje waarop ik hoopte in dit topic. Wat zijn op dit moment de kosten van plaatsing van 6 panelen?

Consequentie van het niet accepteren zal nl zijn dat ik overnieuw moet beginnen en het was 3 maanden geleden al lastig genoeg om een offerte te krijgen van iemand die ook daadwerkelijk de enphase omvormers kon leveren.
Ik denk er eigenlijk over om toch maar, onder protest, te accepteren :-(, anders ben ik weer maanden verder en omdat het om zo weinig panelen gaat is de prijs per paneel niet zo'n goede vergelijking (denk ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zijn de levering van die micro’s nog zo’n probleem dan? Verbaasd me een beetje, want ik heb er recentelijk nog 6 besteld bij solar bouwmarkt en die had ik met een paar dagen binnen. Zij geven ook aan ze snel te kunnen leveren..

Je kan ook je legplan gebruiken en kijken of solar bouwmarkt een betere installateur voor je kan vinden via bemiddeling. Dat heb ik in 2020 ook gedaan, alleen deden ze het toen nog zelf als de Green Guys.

Kost je wat meer moeite, maar wat the heck, je hebt hier een heel forum met kundige mensen die je vragen kan stellen als je ergens niet uit komt :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:36
Suse1402 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:52:
Wat zouden jullie doen als 6 dagen voor plaatsing de leverancier nog een meerwerk bedrag voor een dakdoorvoer toevoegt?

Volgende week zou de leverancier 6 panelen (trina/Enphase iq7+) plaatsen incl. installatie en montage (offerteprijs 5500).
In het gesprek voorafgaand aan de offerte heb ik foto's opgestuurd van het platte dak én heb ik benoemd dat er waarschijnlijk een dakdoorvoer nodig was. M.b.t. de offerte heb ik specifiek nagevraagd of het inclusief plaatsing was en er is toen gezegd dat het werkend wordt opgeleverd en met complete installatie was.

Gister werd ik gebeld door de installateur dat bij de de schouw (afgelopen week) de verkopende partij aan de telefoon het niet bij het rechte eind had en dat er voor een dakdoorvoer toch extra betaald moet worden. In de offerte staat ook geen enkele verwijzing naar mogelijke extra meerwerkkosten voor een dakdoorvoer.

Ik ben boos en verdrietig en denk er nu over om de nieuwe offerte niet te tekenen en daarmee wordt waarschijnlijk de hele opdracht gecanceld (als ze vast blijven houden aan de meerwerkkosten).

Het gaat 'maar' om 300 euro, dus qua geld is het maar een klein bedrag op de hele offerte maar ik voel mij gewoon 'genaaid'.
Misschien was die 300 euro wel net het verschil geweest tussen deze offerte en een andere offerte waartussen ik moest kiezen....

Dus aan jullie 2 vragen:
1) is er iemand die het wel redelijk vind dat de installateur 2maanden na de offerte en 6 dagen voor plaatsing nog met meerwerk komt?
Ik zoek dus eigenlijk naar tegenargumenten om de opdracht toch te accepteren en gewoon te betalen (dat is voor mij het gemakkelijkste maar gaat tegen mijn principes in).

2) als ik de opdracht terugtrek is het dan te verwachten dat ik voor een vergelijkbare prijs alsnog mijn gewenste zonnepanelen kan krijgen?
1) Als je tijdens een gesprek aangeeft dat er een doorvoer geplaatst moet worden en je hebt foto's gestuurd, dan is het aan de installerende partij om aan te geven of het duidelijk genoeg is of niet.
Als zij daar een offerte aanhangen is dat hun probleem.
En voor 5500 Euro en 6 panelen kunnen ze ook wel 2 doorvoeren maken.
2) Misschien wel, heb mij daar niet in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12-06 14:22
Suse1402 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:52:

Dus aan jullie 2 vragen:

Een andere installateur zoeken kost misschien wel wat tijd. Dus je zou kunnen denken; als ik nu akkoord ga wek ik alvast stroom op. Maar die 300 euro verdien je in een 'paar maanden' ook niet terug.

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:57
Oef, als ik bij een partij kijk die kant en klare sets verkoopt zie ik een vergelijkbare set (6x Trina/Enphase iq7+) met alle installatiemateriaal voor plat dak erbij voor ongeveer 3000 euro (zonder montage natuurlijk). Dan is die prijs x 2 best pittig, zeker gezien een plat dak de installatie eenvoudiger maakt. Mocht je twee rechterhanden hebben kun je het misschien wel zelf, en als je voor je gemoedsrust de elektra laat doen door een pro dan kan dat vast ook voor een bedrag ruim onder de resterende 2,5 / 3K.

https://www.simply-solar.nl/product/6-panelen-set-enphase/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Suse1402 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 07:46:
[...]

Pazo dank voor je reactie, de eerste vraag is idd off topic sorry daarvoor maar jouw antwoord is toch wel een beetje waarop ik hoopte in dit topic. Wat zijn op dit moment de kosten van plaatsing van 6 panelen?

Consequentie van het niet accepteren zal nl zijn dat ik overnieuw moet beginnen en het was 3 maanden geleden al lastig genoeg om een offerte te krijgen van iemand die ook daadwerkelijk de enphase omvormers kon leveren.
Ik denk er eigenlijk over om toch maar, onder protest, te accepteren :-(, anders ben ik weer maanden verder en omdat het om zo weinig panelen gaat is de prijs per paneel niet zo'n goede vergelijking (denk ik).
Moet je alles vooraf betalen?

En € 5500 vind ik ook erg veel. Als ik even snel een offerte voor je mag maken:
6 x zonnepanelen = 1200
6 x Enphase = 900
Kabel = 120
Constructie = 500
Q-Relay = 70
Gateway = 210
Diverse klein materiaal = 500
Totaal = 3500
Installatie xxxxxx

Ondanks dat je toch weer een paar maanden op je zonnepanelen moet wachten kan je dat veel geld uitsparen. Sneller dan wat je panelen gaan opbrengen.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suse1402
Ik begrijp dat jullie het allemaal een erg hoge offerte vinden, maar deze berekeningen heb ik een paar maanden geleden ook gedaan en toch lukte het (toen) niet om iemand te vinden die het voor het uiteindelijke bedrag 4610 (ik krijg nog wel BTW terug) kon doen. Vooral de montage en installatie (op een plat dak) zijn gewoon hoog, tenminste een paar maanden geleden zeker, maar nu ook nog vermoed ik.

Na een nachtje slapen denk ik dus dat ik toch maar akkoord ga, ik denk dat ik het NIET hoor te betalen, maar gelijk hebben en gelijk krijgen is een 2e. Voor dit bedrag ga ik ook geen juridische procedure in.
Ik ga ze nog wel bellen en als ze voet bij stuk houden ga ik dit zeker meenemen in een google review.

I.i.g. bedankt voor jullie reakties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
Suse1402 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:16:
Ik begrijp dat jullie het allemaal een erg hoge offerte vinden, maar deze berekeningen heb ik een paar maanden geleden ook gedaan en toch lukte het (toen) niet om iemand te vinden die het voor het uiteindelijke bedrag 4610 (ik krijg nog wel BTW terug) kon doen. Vooral de montage en installatie (op een plat dak) zijn gewoon hoog, tenminste een paar maanden geleden zeker, maar nu ook nog vermoed ik.

Na een nachtje slapen denk ik dus dat ik toch maar akkoord ga, ik denk dat ik het NIET hoor te betalen, maar gelijk hebben en gelijk krijgen is een 2e. Voor dit bedrag ga ik ook geen juridische procedure in.
Ik ga ze nog wel bellen en als ze voet bij stuk houden ga ik dit zeker meenemen in een google review.

I.i.g. bedankt voor jullie reakties!
4610€ klinkt al een stuk beter dan 5500€, dat de btw er nog van af moest scheelt natuurlijk veel. Montage op plat dak is inderdaad een stuk duurder door de huidige prijzen van aluminium onderstellen. Ik kan begrijpen dat je accoord gaat en wens je veel plezier aan je nieuwe installatie.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
tomtor schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:33:
Montage op plat dak is inderdaad een stuk duurder door de huidige prijzen van aluminium onderstellen.
Volgens mij weegt dat niet op tegen het uurloon / bewerkelijkheid van een pannendak?
Plat dak leggen ze 4x sneller dan op een schuin dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 22:12
rogervdh schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:52:

Klopt mijn redenatie een beetje of sla ik plank misschien toch mis?
Op theoretisch maximaal vermogen gaat het goed. Wil je de invloed van de verschillende orientaties meewegen dan zal je per fase een volledige simulatie moeten doen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogervdh
Ronald schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:49:
[...]

Op theoretisch maximaal vermogen gaat het goed. Wil je de invloed van de verschillende orientaties meewegen dan zal je per fase een volledige simulatie moeten doen.
@Ronald Top, dankjewel! Maar de invloed van de verschillende orientaties kan nimmer boven de eerder geschetste limieten uit komen, toch? Hooguit gelijk aan of lager...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 22:12
@rogervdh correct.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-06 11:24
@rogervdh
Rouwdowen achter het toetsenbord.
B16 heb je niet nodig bij de enphase installatie B8 volstaat. Kies daarom B8 daarna B10 en als laatste B16.
Verder dien je er rekening mee te houden dat een aardlek van de verbruiksgroep waarschijnlijk slechts 40A is terwijl het nu nodig is dat het richting 63A gaat.
Dat is achter dit scherm en toetsenbord niet te zien.

Terwijl er met de huidige automaten 25A T + 16 + 16 = 57A kan lopen of 25A + 16 + 8 afhankelijk hoe je het inricht. Wellicht mag er een draadje in de groepenkast van de zwaarst belaste fase wat meer mm2 hebben. eerder 10mm2 dan 6mm2, 4mm2 is af te raden. Kom je nog al eens een keer tegen 4mm2 in een groepenkast.

Er mag wel rekening mee houden worden dat solar stroom rechtstreeks een verbruiksgroep in kan lopen met wat zwaardere verbruikers als eg een kookgroep of meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogervdh
asjemenou74 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:34:
@rogervdh
Verder dien je er rekening mee te houden dat een aardlek van de verbruiksgroep waarschijnlijk slechts 40A is terwijl het nu nodig is dat het richting 63A gaat.
Dat is achter dit scherm en toetsenbord niet te zien.

Terwijl er met de huidige automaten 25A T + 16 + 16 = 57A kan lopen of 25A + 16 + 8 afhankelijk hoe je het inricht. Wellicht mag er een draadje in de groepenkast van de zwaarst belaste fase wat meer mm2 hebben. eerder 10mm2 dan 6mm2, 4mm2 is af te raden. Kom je nog al eens een keer tegen 4mm2 in een groepenkast.
M'n meterkast is momenteel als volgt ingericht (behalve dat ik invoed met een B16 1-fase én een B16 3-fase):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxdmNt5NP2oGUOTJA3DzZL73aKs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v2g21nvAT48vW9CxnZc4M61a.jpg?f=user_large

Wordt het probleem daarmee niet afdoende ondervangen? Ik dacht daarmee de afgaande groepen voldoende beveiligd te hebben tegen parallele invoeding/gelijktijdigheid(?).

[ Voor 7% gewijzigd door rogervdh op 17-02-2023 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_Thom
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-06 22:48
Grrrr, zelf leggen is allemaal leuk en aardig, maar als het montage materiaal maar niet beschikbaar is komt er ook niks op het dak :(

Bestelling voor ESDEC FlatFix en ClickFit EVO via Elektrobode gedaan op 5 januari, maar na heel veel deelleveringen blijven er essentiële onderdelen in backlog staan. Zaken als de dak haken, of de 1077mm basis profielen zijn toch wel essentieel.

Ik snap het vanuit de leverancier volledig, en alle partijen hebben deze onderdelen niet op voorraad, maar het is natuurlijk hartstikke zuur als voor de rest alle techniek klaar ligt en je gewoon een paar stukken plastic en metaal mist.

Alternatief is uiteraard zelf beton profielen gieten voor het plat dak, en voor schuin dak wellicht overgaan naar Blubase, maar omdat veel onderdelen al meer dan 2 weken binnen zijn kunnen die inmiddels niet meer terug.

Heeft iemand een bron voor aanschaf van ESDEC materiaal? E.g CF evo dakhaak,CF module klem zwart, FF basis element laag, FF basis profiel 1077mm.

Op marktplaats is er eea, maar dat is of te duur, of heeft een min afname hoeveelheid waarmee ik alle buren ook kan voorzien…

Enphase was een dag later binnen, maar zonder het hele plaatje kan je niks afmaken. No ESDEC, no Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Warmteservice. Je moet wel telefonisch of in een winkel bestellen, dan is het binnen een paar dagen leverbaar (de primaire leverancier kan pas in juni leveren). Vandaag nog een bestelling gedaan (ClickFit).

[ Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 17-02-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 17:19
Voor het basisprofiel heb ik een langere besteld dan ik nodig had en met de afkortzaag op lengte gezaagd.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_Thom
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-06 22:48
Glashelder schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:25:
Warmteservice. Je moet wel telefonisch of in een winkel bestellen, dan is het binnen een paar dagen leverbaar (de primaire leverancier kan pas in juni leveren). Vandaag nog een bestelling gedaan (ClickFit).
Warmteservice was een van de leveranciers die ik had gechecked en online geven ze idd geen termijn op.

Eerder deze maand was ik er voor iets anders, en toen gaven ze ook aan dat de lever tijd richting juni ging.

Ik zie niet helemaal waarom een directe bestelling wel zou lukken en online niet (geen voorraad is geen voorraad lijkt me), maar zal het toch eens proberen. :) Zou super zijn als het lukt!

Thanks voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tech_Thom schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 00:26:
[...]

Ik zie niet helemaal waarom een directe bestelling wel zou lukken en online niet (geen voorraad is geen voorraad lijkt me), maar zal het toch eens proberen. :) Zou super zijn als het lukt!

Thanks voor de tips!
Omdat ze dan kunnen bestellen via de alternatieve leverancier. Die is wel iets duurder maar in mijn geval kwam dat neer op 1,78 per rails meer. Niet echt significant dus.

En die alternatieve leverancier heeft het schijnbaar allemaal ruim op voorraad.

[ Voor 7% gewijzigd door Glashelder op 18-02-2023 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-06 11:24
@rogervdh
Zelfs met dat schema waar je nu mee komt is dat niet te beoordelen.
Meer info betekend niet dat het er duidelijker op wordt.

[ Voor 68% gewijzigd door asjemenou74 op 18-02-2023 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:29
asjemenou74 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:03:
@rogervdh
Zelfs met dat schema waar je nu mee komt is dat niet te beoordelen.
Meer info betekend niet dat het er duidelijker op wordt.
Dat ben ik je niet met je eens. Het schema laat zien dat alle afnemers achter een B40 aardlekautomaat zitten. Dus er kan nergens in de meterkast meer dan 40A lopen. Dan hoeven de componenten en kabels dus niet meer dan 40A aan te kunnen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@RichieB Niet mee eens. Aardlek doet het op basis van 30mA. D'r kan dus 40A plus 16A zonnestroom doorheen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogervdh
Eddie_ schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:19:
@RichieB Niet mee eens. Aardlek doet het op basis van 30mA. D'r kan dus 40A plus 16A zonnestroom doorheen lopen.
Alle afgaande groepen zitten achter B40/30 mA aardlekautomaten. Hoe kan er dan 40A plus 16A doorheen lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Overheen gelezen, deed de aanname van aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:28
Gisteren een stroom-tang gekregen en gelijk even wat gaan uitproberen.

Zie ik tot mijn verbazing als ik de 3F afzonderlijk meet (van mijn 3x 4panelen)
dat als het donker is dat er dan tóch een 0.27A stroompje is.... op alle 3 de fasen richting Q-relais

Is het normaal dat er zó een hoge "sluip" verbruik is van het Enphase systeem?

ter vergelijk, mijn 3F Zonneplan 6kW omvormer geeft nagenoeg 0.0

Of zie ik iets helemaal verkeerd?

(ter info, ik moet nog mijn Envoy std. gaan opzetten een dezer dagen..)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@Hansieo Als die stroom van je PV naar je Qrelais gaat is het opbrengst, geen verbruik. Mijn Envoy, 3-fase Qrelais en 16 panelen verbruiken ‘s nachts 5W. Dus 3x 0,27A x 230V = 186W zou erg hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:17
Oké, ga je op vakantie. Binnen 24 uur zit de envoy ‘zonder’ WiFi. Zelfs in de app geeft hij aan dat hij een tijdje geen connectie gehad heeft. Nu zo’n 3 uur.

Herkent iemand dit? Is dit een gevalletje wachten en hij komt vanzelf weer online?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtor
Hansieo schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:53:
Gisteren een stroom-tang gekregen en gelijk even wat gaan uitproberen.

Zie ik tot mijn verbazing als ik de 3F afzonderlijk meet (van mijn 3x 4panelen)
dat als het donker is dat er dan tóch een 0.27A stroompje is.... op alle 3 de fasen richting Q-relais

Is het normaal dat er zó een hoge "sluip" verbruik is van het Enphase systeem?

ter vergelijk, mijn 3F Zonneplan 6kW omvormer geeft nagenoeg 0.0

Of zie ik iets helemaal verkeerd?

(ter info, ik moet nog mijn Envoy std. gaan opzetten een dezer dagen..)
Dit komt regelmatig langs op het forum: YouTube: EEVblog 1487 - Do Solar Micro Inverters Take Power at Night?

Samenvatting: Er loopt stroom maar dit is geen verbruik.
PF = 0: https://lumeco.nl/powerfactor/

[ Voor 2% gewijzigd door tomtor op 19-02-2023 10:37 . Reden: powerfactor link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:28
@RichieB
hartelijk dank voor je input.
Het betrof ruim na zonsondergang (knap donker en regen wolken) , dus zou er niets meer op te wekken zijn..

@tomtor
ook jij hartelijk dank voor de input én de link. d:)b SUPER gave uitleg..

[ Voor 4% gewijzigd door Hansieo op 19-02-2023 17:31 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Hansieo schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:57:
@RichieB
hartelijk dank voor je input.
Het betrof ruim na zonsondergang (knap donker en regen wolken) , dus zou er niets meer op te wekken zijn..

[...]
Het gaat er om dat je weet in welke richting de stroom loopt: PV -> Qrelais = opbrengst. Qrelais -> PV = verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siempie76
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-06 14:39
Ik heb een uitdaging met de Envoy standaard en hoop dat iemand hier mij kan helpen.

Ik had 16 panelen op 1x 20A aardlek/automaat en dat is uitgebreid met 6 panelen. Mix van M215 (oude installatie) en IQ7+ (nieuwe installatie). Daarna heb ik er zelf ook nog 7 bijgeplaatst (IQ7+), dus in totaal 29 panelen.

Nu had de installateur alles op 1 fase gezet met 2 automaten, 20A en 16A. Nadat ik de extra panelen heb toegevoegd leek het me beter om de 2 automaten te verdelen over 2 fases en ook allebei 20A, om het zo een beetje te verdelen qua vermogen. Als ik de M215's en IQ7+ de maximale vermogens bij elkaar optel kom ik ook op 7575 W, dus teveel voor 1 fase. De automaten zitten rechtstreeks achter de hoofdschakelaar.

Slimme meter => ingang hoofdschakelaar => uitgang hoofdschakelaar - fase koppelaar => ingang zonnepaneel aardlek/automaat => kabel naar de omvormers. Ik heb Fase 1 en Fase 2 aangesloten.

Zo gezegd, zo gedaan en het vermogen wordt nu netjes verdeeld, echter...

De Envoy S heb ik direct aangesloten op 1 van de automaten en ik heb ook een fase koppelaar geinstalleerd net na de hoofdschakelaar. Echter je raadt het al, de Envoy kan alleen met de omvormers verbinden die op de automaat zijn aangesloten waar hij op aangesloten zit. Heb de Envoy S al op meerdere plekken geprobeerd, maar geen succes. Ook de fase koppelaar op meerder plekken geprobeerd, maar ook geen succes. Wie weet raadt -)
Moet ik de fase koppelaar bij de kabel naar de omvormers koppelen of?

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Aardlekautomaten of aardlekken kunnen de communicatie storen, dus je moet de fasen koppelen nà de automaat maar vóór een eventuele aardlek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
RichieB schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:19:
[...]

Het gaat er om dat je weet in welke richting de stroom loopt: PV -> Qrelais = opbrengst. Qrelais -> PV = verbruik.
Mijn zonnepanelen veranderen ook altijd naar maanpanelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSNzcYYqpzpkWRU2UTY79xS-ynk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UgeLFhbJZzeJJBMdwJMHi6nS.png?f=user_large

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siempie76
Glashelder schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:34:
Aardlekautomaten of aardlekken kunnen de communicatie storen, dus je moet de fasen koppelen nà de automaat maar vóór een eventuele aardlek.
Het is zo een, dus aardlek geïntegreerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVHZM4AUSCmo3bE-UVSgy-Vv5Og=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3l7i0gn4aWkl61W842sz1IiM.jpg?f=user_large

Op de bovenkant zitten de omvormers gemonteerd. Ik zal de fasekoppelaar ook eens aan de bovenkant aansluiten, kijken of dat wel werkt. Of moet hij perse aan de onderkant?
Voor de volledigheid, de 2 strings zitten beide op zo eentje gemonteerd, maar praten dus niet beide met de Envoy S

[ Voor 22% gewijzigd door siempie76 op 19-02-2023 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ja daar was ik dus al een beetje bang voor. Enphase schrijft zelf dat PLC communicatie niet goed werkt door aardlekken heen..

Je kan het even proberen voor de automaten maar ik meen wel echt dat de fase koppelaar in jouw geval nà de automaten moeten. Anders brug je twee onafhankelijke groepen en ik weet niet of dat mag. Aan de andere kant heb je anders nà je fase koppelaar ook geen automaat meer dus wellicht moet daar ook weer en automaat achter..? Morgen maar ff de tekeningen van Enphase erbij pakken ;)
RobWest schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:54:
[...]

Mijn zonnepanelen veranderen ook altijd naar maanpanelen:

[Afbeelding]
Ik meen dat in de nacht je Envoy eigenlijk een kleine negatieve waarde zou moeten meten (-5 a -10W, afhankelijk van de hoeveelheid omvormers).

[ Voor 33% gewijzigd door Glashelder op 19-02-2023 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Glashelder schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:14:

Ik meen dat in de nacht je Envoy eigenlijk een kleine negatieve waarde zou moeten meten (-5 a -10W, afhankelijk van de hoeveelheid omvormers).
Ik heb 27 micro's die gaan 24/7 door met produceren *O*

[ Voor 45% gewijzigd door RobWest op 19-02-2023 23:29 ]

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ergens schuilt daar dè oplossing voor ons energieprobleem *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siempie76
Ja daar was ik dus al een beetje bang voor. Enphase schrijft zelf dat PLC communicatie niet goed werkt door aardlekken heen..

Je kan het even proberen voor de automaten maar ik meen wel echt dat de fase koppelaar in jouw geval nà de automaten moeten. Anders brug je twee onafhankelijke groepen en ik weet niet of dat mag. Aan de andere kant heb je anders nà je fase koppelaar ook geen automaat meer dus wellicht moet daar ook weer en automaat achter..? Morgen maar ff de tekeningen van Enphase erbij pakken ;)

[...]

Ga het zo maar aansluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHYR8WmapH2fcq-aOyJ9aVG1_qo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GvHHSuMwztGtgEobN91Ipn1c.png?f=fotoalbum_large

Extra Q-relais erbij, daar de 2 1 fase strings op aansluiten en dan het Q-relais aansluiten op een 3 fase aardlek automaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Weet eigenlijk ook niet of een 3 fase q relay wel aangesloten mag worden met meerdere keren dezelfde fase..

Bedacht me vanochtend overigens het volgende: je hebt toch maar èèn fase? Dan heb je helemaal geen fase koppelaar nodig :+ Alleen automaten en een losse aardlek.

Je hebt wel 3 fases schrijf je.. never mind :)

[ Voor 10% gewijzigd door Glashelder op 20-02-2023 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:36
Mijn Envoy meet in de donkere avond en nacht ook tussen de - 2W en -3W.
10 panelen met een IQ7+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siempie76

[...]

Fase koppelaar erboven gezet en nu werkt het wel.
Ik ga evengoed de Q-relais ertussen zetten en een 3 fase aardlek, dan zit het volgens mij volgens de regels en netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Ik snap het volgende nog niet helemaal.

Als er meer dan 253V op het net komt dan moeten je panelen afschakelen. De micro's kunnen dit softwarematig, maar je IQ-Relay doet dat ook, maar dan hardwarematig.

Stel dat je micro met 250V staat terug te leveren, dan is het voltage bij je IQ-Relay lager door de weerstand van je kabel.

Dan zal je IQ-Relay toch nooit afschakelen door te hoge voltages? Stel dat het voltage op het net 253V wordt, dan moet dat bij je micro's al hoger zijn dan 253V en hebben ze zich al afgeschakeld.
Je micros zijn dus altijd eerder'.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
RobWest schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:36:
Ik snap het volgende nog niet helemaal.

Als er meer dan 253V op het net komt dan moeten je panelen afschakelen. De micro's kunnen dit softwarematig, maar je IQ-Relay doet dat ook, maar dan hardwarematig.

Stel dat je micro met 250V staat terug te leveren, dan is het voltage bij je IQ-Relay lager door de weerstand van je kabel.

Dan zal je IQ-Relay toch nooit afschakelen door te hoge voltages? Stel dat het voltage op het net 253V wordt, dan moet dat bij je micro's al hoger zijn dan 253V en hebben ze zich al afgeschakeld.
Je snapt het precies. De micros hebben altijd een hogere spanning dan de spanning in de meterkast, als ze productie hebben. Hoe dikker de bedrading, hoe kleiner het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
tomtor schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:45:
[...]

Je snapt het precies. De micros hebben altijd een hogere spanning dan de spanning in de meterkast, als ze productie hebben. Hoe dikker de bedrading, hoe kleiner het verschil.
Maar dan zal toch nooit de IQ-Relay als 1e afschakelen?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
RobWest schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:36:
[...]

Eens, maar afhankelijk van hoe snel het voltage oploopt en hoe snel de micro's uitschakelen kan het best zijn de de Q-Relay op hetzelfde moment ook afschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
RichieB schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:22:
[...]

Eens, maar afhankelijk van hoe snel het voltage oploopt en hoe snel de micro's uitschakelen kan het best zijn de de Q-Relay op hetzelfde moment ook afschakelt.
Wat ik had begrepen is dat er dan 1 of enkele micro's afschakelen waardoor het voltage weer dropt.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
RobWest schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:23:
[...]

Wat ik had begrepen is dat er dan 1 of enkele micro's afschakelen waardoor het voltage weer dropt.
In de ideale situatie wel, maar als je buren ook lekker terug staan te leveren kan het voltage best langdurig hoog blijven totdat er in de wijk voldoende omvormers zijn uit gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
RobWest schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:23:
[...]

Dit ja. Enphase beweert dat bij een te hoge voltage 1 of enkele micro's afschakelen. Op die manier zou je nooit volledige uitval van je systeem moeten hebben, en produceer je nog lekker door :)

[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 20-02-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Pazo schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:31:
[...]

Dit ja. Enphase beweert dat bij een te hoge voltage 1 of enkele micro's afschakelen. Op die manier zou je nooit volledige uitval van je systeem moeten hebben, en produceer je nog lekker door :)
Maar waarom heb je dan nog je IQ-Relay? Als die toch nooit degene is die afschakelt bij te hoge voltage 8)7

PVOutput

Pagina: 1 ... 49 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica