Toon posts:

Zonnepanelen verdelen over 2 daken, of andere oplossing

Pagina: 1
Acties:

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-03 16:33
Ola.

Wij hebben een offerte binnen, die ik graag met jullie zou willen checken. We willen zo veel panelen kwijt als mogelijk is. Nu lijkt er op het dak van het huis (op de foto in blauw gearceerd), een maximum van 10 panelen te passen. Op het dak van de schuur passen er 16 (waar ze nu ingetekend zijn). Dat dak moet wel deels vervangen worden, wat we later wilden doen, maar eventueel naar voren zouden kunnen schuiven.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn vragen:
Op beide daken hebben we wel wat last van de bomen om het huis. Ik weet dat je om kunt rekenen hoeveel last dat zou zijn, maar ik snap er de ballen van. Kan iemand me dat uitleggen?

Vanwege de bomen raadde de installateur een parallelschakeling aan, maar begrijp ik goed dat de micro-omvormers die geoffreerd zijn een deel van die functie al op zich nemen en dat een parallelopstelling misschien onnodig is? De installateur was er nogal ongeïnteresseerd over, was hem om het even.

Is het heel veel werk om op beide daken panelen te leggen? Moeten dat twee aparte installaties worden ivm de afstand?

En ten slotte, wat vinden jullie van de bedragen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Op de foto is trouwens wel meer dakruimte te zien, maar die zijn om verschillende redenen niet bruikbaar.

[Voor 7% gewijzigd door Pussolini op 14-02-2023 12:43]

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb de wijsheid niet in pacht, check vooral het grote Enphase forum, waar dit soort vragen al aan bod zijn gekomen.

1. Enphase = micro-omvormer = parallel. Per definitie.
2. In het grote topic worden richtlijnen voor bedragen gezegd. Grofweg is alles onder de 1,50 per Wp een nette prijs voor Enphase. Denk ik, als samenvatting.
3. In bovenstaande offerte staat niets over een Envoy (standard of metered) oplossing, 1 of 3 fases, Q-relais (=lijkt verplicht te zijn in NL) etc.
4. extra daken = extra montagetijd en soms ook een extra (ander) montage systeem (als het schuin v.s. plat dak is). Lastig zeggen verder.

Onder de streep: ik heb een soortgelijke offerte, voor 18 panelen, met nog wat extra werk in de meterkast (omdat er geen ruimte was voor Q-relais + Envoy + toekomstige groepen voor kookplaat/warmtepomp) + bij mij wordt er op 2 schuine daken en 1 plat dak gewerkt. Daar staat tegenover dat ik zelf de kabels op een nette manier (binnenshuis) weg werk, ipv obscure (toegestane) constructies door regenpijp, in het zicht achter een regenpijp, of gewoon domweg in het zicht, buiten om het huis. Kabels trekken kost behoorlijk wat tijd, dat kan ik je wel vertellen. Zo een dag extra werk voor een PV boer en dat zie je terug in de offerte als dat wel of niet meegerekend wordt.

Overigens: als je PV boer zegt: jij mag helemaal niets zelf doen, wij zorgen voor alles: check dan wel driedubbel goed hoe en wat de kabels gaan lopen. Bij lage prijzen/marges is dat vaak de vlug/voordelig route. Niet perse degene die hij het mooiste/beste vindt.

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:19
Pussolini schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:39:
Ola.

Wij hebben een offerte binnen, die ik graag met jullie zou willen checken. We willen zo veel panelen kwijt als mogelijk is. Nu lijkt er op het dak van het huis (op de foto in blauw gearceerd), een maximum van 10 panelen te passen. Op het dak van de schuur passen er 16 (waar ze nu ingetekend zijn). Dat dak moet wel deels vervangen worden, wat we later wilden doen, maar eventueel naar voren zouden kunnen schuiven.
***members only***

Mijn vragen:
Op beide daken hebben we wel wat last van de bomen om het huis. Ik weet dat je om kunt rekenen hoeveel last dat zou zijn, maar ik snap er de ballen van. Kan iemand me dat uitleggen?

Vanwege de bomen raadde de installateur een parallelschakeling aan, maar begrijp ik goed dat de micro-omvormers die geoffreerd zijn een deel van die functie al op zich nemen en dat een parallelopstelling misschien onnodig is? De installateur was er nogal ongeïnteresseerd over, was hem om het even.

Is het heel veel werk om op beide daken panelen te leggen? Moeten dat twee aparte installaties worden ivm de afstand?

En ten slotte, wat vinden jullie van de bedragen?

***members only***

Op de foto is trouwens wel meer dakruimte te zien, maar die zijn om verschillende redenen niet bruikbaar.
De vragen die bij mij naar boven komen:
Waar bestaat dat VEH-Meerwerk uit?
En je hebt het over 10 panelen (blauwe gedeelte), maar de offerte is voor het andere gedeelte.

Het worden geen 2 aparte installaties, Achter elk zonnepaneel komt 1 micro-omvormer, dus eigenlijk is elk zonnepaneel een eigen installatie. Daarom is uitbreiden ook eenvoudig, je plaatst gewoon meer panelen/omvormers. Het enige waar je rekening mee moet houden is of je installatie het aankan qua vermogen/wattage.

En of het heel veel werk is om zonnepanelen te leggen? Tja, daar kan je veel antwoorden op krijgen.
Wil je het zelf doen? Dat kan zeker, het is goed te doen. Schuin dak is wel wat meer werk, plat dak is vrij eenvoudig.

[Voor 5% gewijzigd door RobWest op 14-02-2023 16:41]

PVOutput

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-03 16:33
Zelf doen is geen optie/is niet nodig. Ik heb me ondertussen ook meer ingelezen en kom idd tot dezelfde conclusie, nl dat de micro-omvormers per definitie parallel geschakeld zijn. Ik snap daarom de extra meerwerkkosten voor een parallelschakeling tov de eerste offerte, toen er nog niet over de schakeling gesproken was, niet. Maar ga er morgen eens achteraan bellen.

De offerte is idd voor 16 panelen op het kleine dak, we twijfelen tussen plaatsing daar, of plaatsing op het hoofdhuis, maar dan kunnen er dus wel 6 panelen minder op.

Dat meerwerk is dus voor het parallel schakelen.

[Voor 4% gewijzigd door Pussolini op 14-02-2023 18:04]

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:29
Het is echt een heel vreemde offerte. Je zou als basis offerte een centrale omvormer verwachten. Dus ipv "16x IQ7 plus" (dat IS een parallele Enphase installatie) zou je verwachten "1x Merk-X omvormer type Y".

De meerprijs zou dan bestaan uit 16x Enphase IQ7 ipv de omvormer uit de basis offerte plus een aanvullende Enphase gateway/relais.

Degene die de offerte heeft opgesteld begrijpt er echt niets van, of is heel erg onzorgvuldig.

Dat hoeft niet degene te zijn die uiteindelijk de boel installeert. Bij een groter bedrijf zijn dat vaak niet dezelfde mensen, maar een waardeloze offerte leidt later vaak tot discussies en extra kosten of andere problemen.

[Voor 38% gewijzigd door tomtor op 15-02-2023 17:55]

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee