Nee, je IQ7 moeten 230V 'zien', anders zouden ze ook stroom het net op gooien als ze bij jou voor net de straat aan het open gooien zijn...MisterB schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:49:
Hi, indien je een 3 fase ESS hebt waarachter je huis afnemers hangen en een PV installatie bestaande uit IQ7(+) omvormers die tussen je hoofdschakelaar en je ESS hangen en je schakeld de hoofdschakelaar uit ... blijven die IQ7(+) omvormers dan gewoon leveren (100%naar de ESS dan) ?[Afbeelding]
Ik ben er niet helemaal in thuis maar inverters van Deye zouden dat moeten kunnen
Neem aan dat men dit \island mode' noemt .. dus je hebt geen 'net'
IS het dan zo dat je alleen "island mode" kan hebben met PV systemen zonder micro inverters ? (dus er komt dc van je dak en het systeem hangt achter de ESS en niet ervoor..
[ Voor 58% gewijzigd door MisterB op 08-02-2023 17:13 ]
Dit topic over powerwalls is wel iets voor jou denk ik. Daar hebben ze het ook over VictronsMisterB schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:06:
hi rob, is het niet zo dat b.v. bij een victron multiplus based ESS er in feite "230" staat ook als je hoofschakelaar uit staat (je zou daar ook consumers kunnen hebben) ? Of werkt die ook alleen maar als ie het net ruikt ? (en werkt het in dat geval alleen nog voor consumers die op de critical aansluiting hangen achter de victron)
Neem aan dat men dit \island mode' noemt .. dus je hebt geen 'net'
IS het dan zo dat je alleen "island mode" kan hebben met PV systemen zonder micro inverters ? (dus er komt dc van je dak en het systeem hangt achter de ESS en niet ervoor..
Er is bij mij afgelopen zaterdag 12x IQ8+ geïnstalleerd.Johan909 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:22:
Ben benieuwd of bij jullie IQ8+ (of M) wel geleverd is of binnenkort wordt?
Op dit moment zijn mijn CT monitoring waarden in mijn envoy-S metered van productie en consumptie negatief op L2 en L3. Situatie zoals geplaatst door een installateur:
- 21 panelen op 3-fase met envoys-S metered
- Tussen panelen (IQ7+) en envoys zit een 3-fase automaat, waarbij de fasen naar een fase-coupler gaan.
- Van fase coupler gaat een nul en 1 fase naar de envoy die daardoor gevoed wordt.
Ik heb het volgende gecontroleerd:
- de fasen zijn gelijk van de prod en cons. Dus controle op 0 volt (ik had in 1e instantie wel degelijk L2 en L3 op consumptie omgekeerd)
- volgorde fasen op de envoys dubbel gecontroleerd
- de pijlen van alle CT's wijzen naar de meterkast.
- consumptie CT geplaatst tussen de hoofdschakelaar van de groepenkast en de hoofdschakelaar van hoofdleiding
- productie CT's tussen de automaat (waar ook de fase coupler aan zit) en de PV's
- is er een manier om envoys opnieuw de CTs te activeren? De Check Meters wizard blijft altijd op loading staan bij mij na de stap schakel PV uit.
- moet ik de fase coupler er tussen uit halen, omdat dat juist een oorzaak van dit probleem kan zijn? (kan ik meteen een 2e automaat plaatsen zodat ik PV's kan utischakelen zonder dat envoys uitgaat)
Groet, Max
Als je in deze gedachte ook nog even meeneemt dat het salderen toch echt gaat ophouden, zou je het vervroegd starten en verlaat stoppen gedurende ALLE dagen vh jaar zelfs nog meer gewicht moeten geven (extra benefit IQ7+). Hier houdt de Enphase studie uiteraard nog geen rekening mee, die is puur obv kWh vergelijking; niet Euro vergelijk. De extra kWhs in mei-jul op midden vd dag (IQ7A) zijn immers veel minder waardevol. En mocht de spanning boven 253W komen zelfs niet bestaand…._kilian_ schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:41:
[...]
Thanks, dan hoef ik daar in ieder geval niet naar op zoek. Ik denk op zich dat de designer van SolarEdge wel een aardig inzicht geeft in de mogelijke opbrengst.
[...]
Ik wil nu 4 panelen op een plat dak plaatsen op het ZW (228 graden) en dan ook nog 3 panelen op een schuin dak van 30 graden met dezelfde oriëntatie.
Later komen er dan nog enkele panelen op het platte dak met dezelfde oriëntatie bij en nog een aantal op het NO (48 graden) die op een schuin dak van 30 graden liggen.
@RobWest Volgens het document van Enphase dat in de FAQ in de TS staat ligt het omslagpunt zo rond de 450Wp panelen. De leverancier ging hier verrassend genoeg in mee. Die gaf aan dat ze standaard de IQ7A leveren in dit geval, omdat veel klanten die zich er minder in verdiepen anders vragen gaan stellen, maar dat hij het er mee eens wat dat er maar een aantal dagen per jaar zijn dat de IQ7A in dit geval meer oplevert en dat je dit min of meer de rest van het jaar terugverdiend door het feit dt de IQ7+ wat langer doorloopt. Maw je levert wat in op de top van de curve, maar krijgt er wat extra's bij aan het begin en eind van de curve wat elkaar redelijk uit zou moeten middelen.
Business case voor de IQ7A is er dus volgens mij echt op zijn vroegst pas vanaf 450WP op zuid en zonder middag schaduw.
Ik voel me niet geroepen om einde salderen in een exacte berekening te gooien, maar elke kWh in de ochtend of avond (vanuitgaande dat je het ook kan consumeren) gaat je straks toch zo iets van 60-70% meer opleveren dan teruglever-productie in de middag (belasting effect meegenomen). Ik zou me niet verbazen als rationele/economische omslagpunt zelfs hoger ligt.
Ik snap aan de andere kant de insteek van de PV tak ook wel weer. Hoeveel moeite ga je doen om een eigenwijze klant te overtuigen, als hierdoor je eigen omzet lager wordt, en wellicht nog erger, de klant een andere kiest die wel IQ7A adviseert! Overtuigen voor IQ7A is stuk makkelijker dan ompraten naar IQ7+. Iedereen denkt dat meer beter is, bijna iedereen
Lijkt allemaal normaal.rogervdh schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:32:
Sinds eind december heb ik een Enphase systeem operationeel en daarnaast heb ik al bijna 9 jaar een Solaredge systeem. Ondanks dat het twee totaal verschillende systemen betreft (qua oriëntatie, helling en gebruikte panelen), ga ik dan toch stiekem performance vergelijken (terwijl ik eigenlijk gewoon geduldig moet wachten tot het grootste deel van het jaar voorbij is, alvorens echte conclusies te kunnen trekken). Vandaag was een volledig zonnige dag en het verschil tussen beide systemen is aanzienlijk.
Solaredge systeem:
Solar Frontier dunne film panelen - 3880 wp (opbrengst 4200 tot 4500 kWh per jaar)
Oriëntatie: zuid
Hoek: 45 graden helling
Schaduw: geen
Enphase system:
Belinus M8 HJT panelen - 4800 wp
Oriëntatie: 50% oost / 50% west
Hoek: 13 graden helling
Schaduw: uitsluitend in de ochtend het huis van de buren (in de zomer speelt dat veel minder).
Vermoedelijk is het volledig te verklaren dat enerzijds de hoek slechts 13 graden is (t.o.v. 45 graden van het andere systeem i.c.m. relatief laagstaande zon) in combinatie met oost/west oriëntatie en dat de zon vrij laat op komt / vroeg onder gaat(?). Neem aan dat ik straks -als de zon veel hoger aan de hemel staat- een stuk hogere performance mag verwachten (al is oost/west natuurlijk altijd wat minder performant t.o.v. zuid). Bij het Solaredge systeem is het verschil tussen de seizoenen, met het hele jaar rond is de 2900 – 3200 watt rond het middaguur bij zonnig weer, veel minder. Tijdens bewolkte dagen performt het Enphase systeem overigens wel beter.
Zijn er mensen met een vergelijkbaar oost/west systeem waar de opbrengst vergelijkbaar is?
[Afbeelding]
Stijl op zuid doet het in de winter op een zonnige dag ongeveer tweemaal zo goed als oost/west met een flauwe helling. (Maar 2 maal weinig is nog steeds weinig). Met slecht weer of veel witte wolken zonder directe zon doet een flauwe helling het beter omdat deze meer lucht ziet.
In de zomer maanden zijn de verschillen mbt dag opbrengst veel kleiner. Je kan het beste in pvcalc je beide systemen invoeren en vergelijken.
pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25
Nu zag ik eigenlijk pas nadat ik akkoord gegeven had dat deze panelen “half cell” zijn (54) dus totaal 108 als ik t goed zeg.
Enige is alleen dat ik niet zie in de datasheet van zowel de IQ7A als de IQ7+ dat dit ondersteunt word, klopt dat? Weet iemand wat dat gaat betekenen qua opbrengst of eventuele problemen? Ik zie dat de IQ8M wel 54 cells compatible is.
Overigens is de dealer (BeSolar) Enphase platinum installer alleen vraag ik mij dus af of dit wel goed gaat.
Iemand die dit weet en bij kan helpen?
[ Voor 7% gewijzigd door Flexiilex op 09-02-2023 01:28 ]
Je kan in https://enphase.com/nl-nl...microinverters/calculator de gegevens van je panelen invoeren. Je zal dan zien dat de iq7+ ok is.Flexiilex schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 01:18:
Deze week akkoord gegeven op 19 panelen (komen 8 op zuid, 11 op oost). Het zonnepaneel wat geplaatst zal worden is DMEGC 405 wp (DM405M10-54HBB/-V) in combinatie met de IQ7+. Verkoper bood eerst de IQ7A aan in de offerte maar heb zelf voor de IQ7+ gekozen. (Scheelde 650 eu).
Nu zag ik eigenlijk pas nadat ik akkoord gegeven had dat deze panelen “half cell” zijn (54) dus totaal 108 als ik t goed zeg.
Enige is alleen dat ik niet zie in de datasheet van zowel de IQ7A als de IQ7+ dat dit ondersteunt word, klopt dat? Weet iemand wat dat gaat betekenen qua opbrengst of eventuele problemen? Ik zie dat de IQ8M wel 54 cells compatible is.
Overigens is de dealer (BeSolar) Enphase platinum installer alleen vraag ik mij dus af of dit wel goed gaat.
Iemand die dit weet en bij kan helpen?
Ik heb zelf ook de iq7+ met 54 cell panelen en dat werkt prima.
pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25
Heb ook in de calculator gekeken maar daar gaan de DMEGC panelen maar tot 300 watt en daar staat dit model niet tussen. Daar staan alleen 60 en 72 cell panelen tussen. Er moet toch een reden zijn waarom de IQ8 series specifiek aangeven dat ze om kunnen met 54 cell (2x half) = 108 cellentomtor schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:42:
[...]
Je kan in https://enphase.com/nl-nl...microinverters/calculator de gegevens van je panelen invoeren. Je zal dan zien dat de iq7+ ok is.
Ik heb zelf ook de iq7+ met 54 cell panelen en dat werkt prima.
Ik zie in de calculator bijvoorbeeld bij Jinko panelen nergens een 54 cell tussen staan.
[ Voor 9% gewijzigd door Flexiilex op 09-02-2023 09:23 ]
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Zojuist ook Enphase zelf en Solar Bouwmarkt gesproken, die geven aan dat ze eigenlijk niet echt weten waarom hij niet met de IQ7+ zou werken zoals @tomtor al aangaf. Enphase gaf zelfs aan dat ze deze vraag enorm veel krijgen maar het belangrijkste is dat het paneel tussen de Min/Max start voltage zit, konden ook geen voordeel opnoemen waarom het wel in de spcifications staat van de IQ8 series.Pazo schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:21:
@Flexiilex Je kunt ook zelf alle gegevens invullen. Even klikken op 'of maak een aangepast model'. Dan komen alle invoervelden tevoorschijn. Die waarden kan je vinden op de datasheet van de panelen.
Thanks voor het meedenken iedereen. Mocht iemand toch het definitieve antwoord weten dan ben ik erg nieuwsgierig, vermoed zelf iets van marketing voor de IQ8 series.
Calculator geeft lig aan dat hij zou werken als je alles handmatig invult. Thanks @Pazo
[ Voor 4% gewijzigd door Flexiilex op 09-02-2023 11:25 ]
De vraag is: kan de gateway zo worden aangesloten dat je hem ook uit kunt zetten terwijl je panelen wel opbrengst geven?
Bijvoorbeeld door hem aan te sluiten op een aparte groep en die dan uit zetten. Een zonnepaneelboer gaf aan dat hij dan gevoed wordt via de IQ8. Dan zou die dus niet uit te zetten zijn (als de zon schijnt) of je moet de aardlekschakelaar of hoofdschakelaar uitzetten. Maar dan heb je geen opbrengst van de panelen.
Ik moet hem nog kopen dus kan moeilijk testen. Maar je kan hem dus op een eigen automaat zetten en via die automaat uitschakelen zonder dat hij dan gevoed wordt via de IQ8 en dat de zonnepanelen nog steeds werken?MisterB schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:56:
Zet hem gewoon uit en kijk op je meter of je opbrengst hebt en zet um evt op eigen automaat
Ik wil hem gewoon zonder gevolgen uit kunnen zetten.
een paar paginas terug staat het plaatje dat enphase zelf gemaakt heeft en daar hangt ie achter eigen automaten, communicatie gaat idd over 230 en niet direct van omvormers naar die bridge, en als dat ding uit staat is er nog steeds gewoon teruglevering naar het net (iig bij mijn iq7).. en waarom wil je um uitzetten.. voor dat beetje stroomverbruik ? Of vertrouw je de amerikanen niet met je data..Johan909 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:30:
[...]
Ik moet hem nog kopen dus kan moeilijk testen. Maar je kan hem dus op een eigen automaat zetten en via die automaat uitschakelen zonder dat hij dan gevoed wordt via de IQ8 en dat de zonnepanelen nog steeds werken?
Ik wil hem gewoon zonder gevolgen uit kunnen zetten.
[ Voor 4% gewijzigd door MisterB op 09-02-2023 13:08 ]
Bij de IQ7 kan de Envoy / Gateway er evt tussenuit. Ik heb zelf de Envoy en de panelen achter een aparte schakelaar zitten. Envoy kan ik dus uitzetten. Maar, ik las dat bij de IQ8 de Envoy / Gateway noodzakelijk is er niet zonder kan!Johan909 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:53:
Op dit forum en andere forums heb ik vernomen dat de Gateway (envoy) niet noodzakelijk is om opbrengst te genereren. Hij zou alleen bij het aanmelden nodig zijn en de fabrikant gebruikt hem af en toe voor updates.
De vraag is: kan de gateway zo worden aangesloten dat je hem ook uit kunt zetten terwijl je panelen wel opbrengst geven?
Bijvoorbeeld door hem aan te sluiten op een aparte groep en die dan uit zetten. Een zonnepaneelboer gaf aan dat hij dan gevoed wordt via de IQ8. Dan zou die dus niet uit te zetten zijn (als de zon schijnt) of je moet de aardlekschakelaar of hoofdschakelaar uitzetten. Maar dan heb je geen opbrengst van de panelen.
Aldus Solar Bouwmarkt.Wat verder belangrijk is om te weten, de IQ8 en IQ7 zijn niet in één systeem te gebruiken. Bij een systeem met de IQ8 moet er altijd een IQ Gateway gebruikt worden.
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Ten eerste is het gewoon makkelijk als je een apparaat eenvoudig uit kunt zetten. Uiteraard vertrouw ik niemand met mijn data. Je weet nooit wat er in de toekomst mee gebeurt.MisterB schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:55:
[...]
een paar paginas terug staat het plaatje dat enphase zelf gemaakt heeft en daar hangt ie achter eigen automaten, communicatie gaat idd over 230 en niet direct van omvormers naar die bridge, en als dat ding uit staat is er nog steeds gewoon teruglevering naar het net (iig bij mijn iq7).. en waarom wil je um uitzetten.. voor dat beetje stroomverbruik ? Of vertrouw je de amerikanen niet met je data..
Is er toevallig iemand die IQ8 heeft en dit al eens heeft getest?Pazo schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:05:
[...]
Bij de IQ7 kan de Envoy / Gateway er evt tussenuit. Ik heb zelf de Envoy en de panelen achter een aparte schakelaar zitten. Envoy kan ik dus uitzetten. Maar, ik las dat bij de IQ8 de Envoy / Gateway noodzakelijk is er niet zonder kan!
[...]
Aldus Solar Bouwmarkt.
Ik ga ze gebruiken met 430Wp panelen. 5 op Oost, 5 op West, 4 op Zuid.
Pro IQ8M:
- De off-grid functie klinkt erg interessant, maar vraag me ergens ook af hoeveel je dat nu daadwerkelijk gaat gebruiken.
- Nieuw, dus meer toekomstproof (?)
- Bewezen degelijkheid (geen kinderziektes meer).
- Hogere max output, dus minder aftoppen(?)
- Goedkoper
Wat is jullie advies?
[ Voor 3% gewijzigd door Meuzik op 09-02-2023 17:26 ]
IQ8 kan, want inderdaad de nieuwe generatie. offgrid in theorie in de toekomst is dan mogelijk maar dan heb je ook nog een IQ controller nodig van een paar 100 euro die nog niet beschikbaar is. En ons NL net is aardig stabiel volgens mij.
IQ7+ of IQ8+ bij 430wp panelen op verschillende dakvlakken. A of M verdien je niet terug.
Waarom wil je de envoy niet aangesloten laten?Johan909 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:53:
Op dit forum en andere forums heb ik vernomen dat de Gateway (envoy) niet noodzakelijk is om opbrengst te genereren. Hij zou alleen bij het aanmelden nodig zijn en de fabrikant gebruikt hem af en toe voor updates.
Ik meen gelezen te hebben dat je geen garantie hebt op de omvormers als deze niet door Enphase gemonitord kunnen worden.
Eigenlijk meerdere redenen.CyBeRSPiN schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:39:
[...]
Waarom wil je de envoy niet aangesloten laten?
Ik meen gelezen te hebben dat je geen garantie hebt op de omvormers als deze niet door Enphase gemonitord kunnen worden.
Om te beginnen vindt ik het sowieso fijn als een apparaat voor onderhoud of wat dan ook simpel uitgezet kan worden. Ten tweede als hij stuk gaat is het wel fijn als de zonnepanelen gewoon opbrengst geven. Ik weet niet hoe snel een zonnepaneelboer dat ding kan vervangen. Ik weet wel dat lange wachttijden voor service momenteel geen uitzondering zijn. Voor wat betreft mijn consumptie en opbrengst data. Op de jaarlijkse totalen na wil ik die niets delen met bedrijven en zeker ook niet met de (semi) overheid. Vooral de laatste blinkt niet uit in betrouwbaarheid.
Als het eenvoudig kan via een eigen automaat dan wil ik die mogelijkheid zeker openhouden.
Maar als het met IQ8 niet mogelijk is of de garantie vervalt dan zal ik me erbij neer moeten leggen.
[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 09-02-2023 19:36 ]
Dat zou heel mooi zijn. Maar geldt dat dan ook voor IQ8? Want ik begreep van je eerder post dat die mogelijk niet zonder envoy/gateway kan.Pazo schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:35:
@Johan909 Dat kan gewoon, want zoals ik al zei heb ik ze beide achter een eigen automaat zitten. Foto staat in de TS.
Misschien kan de IQ8 niet zonder IQ gateway/envoy werken als deze ook gebruikt word om off grid te werken.Johan909 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:12:
[...]
Dat zou heel mooi zijn. Maar geldt dat dan ook voor IQ8? Want ik begreep van je eerder post dat die mogelijk niet zonder envoy/gateway kan.
Maar dat weet ik dus niet zeker.
Ik heb IQ7 en daarmee kan het wel. Je kunt Enphase of Solar Bouwmarkt eens bellen mbt IQ8. SB zegt dat het niet kan, en zij zijn Gold installateur van Enphase, die jongens hebben echt verstand van zaken rondom Enphase.Johan909 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:12:
[...]
Dat zou heel mooi zijn. Maar geldt dat dan ook voor IQ8? Want ik begreep van je eerder post dat die mogelijk niet zonder envoy/gateway kan.
Oke, dus voor die off grid functie is nog een controller nodig 🤔 En dan ook nog één door hier niet leverbaar is 🤨.Pazo schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:34:
@Meuzik Indien de IQ7 serie dan de plus versie nemen, niet de A. Is het niet waard. Zie o.a. de FAQ en nog geen 2 pagina's terug ook (weer) besproken.
IQ8 kan, want inderdaad de nieuwe generatie. offgrid in theorie in de toekomst is dan mogelijk maar dan heb je ook nog een IQ controller nodig van een paar 100 euro die nog niet beschikbaar is. En ons NL net is aardig stabiel volgens mij.
IQ7+ of IQ8+ bij 430wp panelen op verschillende dakvlakken. A of M verdien je niet terug.
Het net is inderdaad erg stabiel, maar ff doemdenkend weet je niet wat de toekomst gaat brengen. Wat als alle wijken vol liggen met PV en gaan terugleveren....
Maar ja, sowieso moet je dus nog een (dure) controller. Is dat trouwens dezelfde controller die je voor een thuisbatterij nodig hebt?
Ik zal de vraag eens bij Enphase neerleggen. Die zouden dit zeker moeten weten.Pazo schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:27:
[...]
Ik heb IQ7 en daarmee kan het wel. Je kunt Enphase of Solar Bouwmarkt eens bellen mbt IQ8. SB zegt dat het niet kan, en zij zijn Gold installateur van Enphase, die jongens hebben echt verstand van zaken rondom Enphase.
Durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar als ik naar de installatiehandleiding kijk lijkt het van niet. Al weet ik niet helemaal zeker wat ze met het 'hoofdlaadpaneel' bedoelen. Bij kopje voorbereiding en daaronder bij de vereisten komt dit niet terug, ook niet verderop bij de installatie beschrijving.Meuzik schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:29:
Maar ja, sowieso moet je dus nog een (dure) controller. Is dat trouwens dezelfde controller die je voor een thuisbatterij nodig hebt?
Ik zie wel een extra Q-relais ingetekend, en je hebt een draadloze communicatieset nodig.
Hoor graag!Johan909 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:06:
Ik zal de vraag eens bij Enphase neerleggen. Die zouden dit zeker moeten weten.
[ Voor 11% gewijzigd door Pazo op 09-02-2023 22:21 ]
Misschien kan de IQ8 niet zonder IQ gateway/envoy als deze ook gebruikt word om off grid te werken.Johan909 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:12:
[...]
Oeps, dubbel gepost.
[ Voor 3% gewijzigd door mike123 op 10-02-2023 08:02 ]
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de metered met 3-fases overweg kan en de standard niet. Maar op het overzicht van Enphase zelf (https://www4.enphase.com/...en-services/envoy/familie) staat dat niet. Weet niet meer waar ik dat gelezen heb, mogelijk bij solar-bouwmarkt (die gasten weten ook veel)._kilian_ schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:47:
@Pazo en @RichieB ,bedankt voor de reacties. Zie na de suggestie van RichieB dat er inderdaad veel vaker vragen over zijn. Wellicht is het dan toch handig om de TS iets uit te breiden om het nog explicieter te maken.
In mijn situatie ga ik dus gewoon voor de Standard. Ik heb al een HomeWizard draaien die de gegevens van de P1 poort ook in Home Assistant opslaat. Ik zal HA gebruiken om de data van HomeWizard en Enpashe samen te brengen. Mocht een accu ooit opportuun worden, kan de gateway altijd tegen die tijd vervangen worden.
de standaard hangt in een 3 fase systeem aan 1 van de fases maar rapporteerd prima alle data van alle omvormers op alle fases .. zelfs zonder een fase koppelaar ..kdekker schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:01:
[...]
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de metered met 3-fases overweg kan en de standard niet. Maar op het overzicht van Enphase zelf (https://www4.enphase.com/...en-services/envoy/familie) staat dat niet. Weet niet meer waar ik dat gelezen heb, mogelijk bij solar-bouwmarkt (die gasten weten ook veel).
Zonder fase koppelaar lijkt me het uitlezen van omvormers op andere fases dan waar de envoy aan gekoppeld is vrijwel onmogelijk. Ik denk dat je een 3fase qrelais er tussen hebt, die heeft een fasekoppelaar.MisterB schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:03:
[...]
de standaard hangt in een 3 fase systeem aan 1 van de fases maar rapporteerd prima alle data van alle omvormers op alle fases .. zelfs zonder een fase koppelaar ..
[ Voor 8% gewijzigd door Japie.G op 10-02-2023 13:06 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
ja dacht ik ook maar werkt hier wel zonder q-relay / fase koppelaarJapie.G schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:05:
[...]
Zonder fase koppelaar lijkt me dit vrijwel onmogelijk. Ik denk dat je een 3fase qrelais er tussen hebt, die heeft een fasekoppelaar.
[ Voor 5% gewijzigd door MisterB op 10-02-2023 13:10 ]
Is de standaard dan met 3 fase aangesloten?MisterB schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:06:
[...]
ja dacht ik ook maar werkt hier wel zonder q-relay / fase koppelaar
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
nee dus die kan je maar met 1 fase aansluitenhenkNL schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:09:
[...]
Is de standaard dan met 3 fase aangesloten?
Ik zag zojuist dat er eindelijk meer aanbieders zijn die de Enphase IQ8+ & IQ8M in het assortiment hebben voor de particuliere markt en dus ik kan binnenkort eindelijk een start gaan maken met de bestelling van mijn PV setup (Enphase IQ8? + 12 Jinko 420/425 WP panelen zuid opstelling op het platte dak van mijn tuinhuis).
Ik heb al het nodige ingelezen over de Enhpase micro omvormers en diverse type pv panelen, maar ik heb nog niet helemaal scherp welk paneel nu geschikt is voor een bepaald type omvormer. Ik heb diverse berichten in dit topic voorbij zien komen over min/max MPP spanning waar zowel de omvormer als het paneel aan moet voldoen.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen zodat ik de juiste keuze maak voor mijn setup. Ik heb besloten om voor de nieuwe IQ8 lijn te gaan (futureproof). Wel twijfel ik nog tussen de:
IQ8+ / 300VA / MPP spanning 27/45
of de
IQ8M / 330VA / MPP spanning 30/45.
/f/image/tWNMLQUf0eLTlw6kHWlODnFD.png?f=fotoalbum_large)
Als ik de specsheet er bij pak zie ik dat de IQ8+ vergelijkbaar is met de IQ7+ dus een lagere opstart spanning dan de IQ8M. Wat is de juiste keuze i.c.m. één van de Jinko panelen hieronder?
Ik wil één van de volgende type panelen gaan gebruiken:
ALL-BLACK MODULE (geheel zwart)
- JINKO 420WP, Tiger Neo N-type (JKM420N-54HL4-B)
- NOCT 316WP
:fill(white):strip_exif()/f/image/WDQOWpt0wWbVNJWafhRJ9fVV.png?f=user_large)
MONO-FACIAL MODULE (zilver frame / witte achtergrond)
- JINKO 420WP, Tiger Neo N-type (JKM420N-54HL4R)
- NOCT 316WP
- JINKO 425 WP, Tiger Neo N-type JKM425N-54HL4R
- NOCT 320WP
/f/image/Me5sxmo1k2NpXiNHUwAVOU1o.png?f=fotoalbum_large)
Welk type paneel past bij welk type omvormer en kunnen jullie mij uitleggen hoe ik dit de volgende keer zelf kan controleren?
Alvast bedankt voor al jullie advies!
[ Voor 9% gewijzigd door GreX op 10-02-2023 14:46 ]
Ik had dezelfde vraag en die gesteld aan solar-bouwmarkt. Omdat het prijsverschil tussen de IQ8+ en IQ8M minder is dan voorheen bij de IQ7+ en IQ7A raden zij aan om boven de 395Wp* een IQ8M te nemen (prijsverschil is ca 20 euro). Het enige wat dan nog een rol speelt is levertijd/beschikbaarheid...GreX schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:41:
Hi,
Ik zag zojuist dat er eindelijk meer aanbieders zijn die de Enphase IQ8+ & IQ8M in het assortiment hebben voor de particuliere markt en dus ik kan binnenkort eindelijk een start gaan maken met de bestelling van mijn PV setup (Enphase IQ8? + 12 Jinko 420/425 WP panelen zuid opstelling op het platte dak van mijn tuinhuis).
Ik heb al het nodige ingelezen over de Enhpase micro omvormers en diverse type pv panelen, maar ik heb nog niet helemaal scherp welk paneel nu geschikt is voor een bepaald type omvormer. Ik heb diverse berichten in dit topic voorbij zien komen over min/max MPP spanning waar zowel de omvormer als het paneel aan moet voldoen.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen zodat ik de juiste keuze maak voor mijn setup. Ik heb besloten om voor de nieuwe IQ8 lijn te gaan (futureproof). Wel twijfel ik nog tussen de:
IQ8+ / 300VA / MPP spanning 27/45
of de
IQ8M / 330VA / MPP spanning 30/45.
[Afbeelding]
Als ik de specsheet er bij pak zie ik dat de IQ8+ vergelijkbaar is met de IQ7+ dus een lagere opstart spanning dan de IQ8M. Wat is de juiste keuze i.c.m. één van de Jinko panelen hieronder?
Ik wil één van de volgende type panelen gaan gebruiken:
ALL-BLACK MODULE (geheel zwart)[Afbeelding]
- JINKO 420WP, Tiger Neo N-type (JKM420N-54HL4-B)
- NOCT 316WP
MONO-FACIAL MODULE (zilver frame / witte achtergrond)[Afbeelding]
- JINKO 420WP, Tiger Neo N-type (JKM420N-54HL4R)
- NOCT 316WP
- JINKO 425 WP, Tiger Neo N-type JKM425N-54HL4R
- NOCT 320WP
Welk type paneel past bij welk type omvormer en kunnen jullie mij uitleggen hoe ik dit de volgende keer zelf kan controleren?![]()
Alvast bedankt voor al jullie advies!
*ik neem aan dat bij de gangbare spraakgebruik gesproken wordt over (mogelijk onrealistische) STC waardes ipv NOCT waardes.
Hi kdekker,kdekker schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:08:
[...]
Ik had dezelfde vraag en die gesteld aan solar-bouwmarkt. Omdat het prijsverschil tussen de IQ8+ en IQ8M minder is dan voorheen bij de IQ7+ en IQ7A raden zij aan om boven de 395Wp* een IQ8M te nemen (prijsverschil is ca 20 euro). Het enige wat dan nog een rol speelt is levertijd/beschikbaarheid...
*ik neem aan dat bij de gangbare spraakgebruik gesproken wordt over (mogelijk onrealistische) STC waardes ipv NOCT waardes.
Aangezien SB de BTW in de ex BTW geprijs gestopt heeft heb ik gewacht op andere leveranciers. Warmteservice heeft ze nu ook in hun assortiment en dat scheelt je toch weer een paar tientjes per omvormer. Doe je voordeel ermee
De IQ8M is een model wat tussen de IQ7+ / IQ8+ en de IQ7A in zit. Daarom denk ik ook dat het voor mij waarschijnlijk de IQ8M gaat worden.
[ Voor 9% gewijzigd door GreX op 10-02-2023 15:22 ]
Dat komt wel vaker voor. Waarschijnlijk heb jij of iemand anders dan ergens een apparaat dat de fases onbedoeld koppelt.MisterB schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:06:
[...]
ja dacht ik ook maar werkt hier wel zonder q-relay / fase koppelaar
Kan dus zomaar stoppen met werken.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
De IQ8M zit boven de IQ8+. De 8+ is zeer vergelijkbaar met de 7+. En de 8M lijkt op de 7A. De 8M zit m.i. niet tussen de 7+ en 8+. Sowieso zijn de 8 en 7 lijn niet samen te gebruiken op 1 IQ relais.GreX schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:20:
[...]
De IQ8M is een model wat tussen de IQ7+ / IQ8+ en de IQ7A in zit. Daarom denk ik ook dat het voor mij waarschijnlijk de IQ8M gaat worden.
zat ook al te denken, de buurman een 3fase q relais in de meterkast? Geen idee hoe dat anders mogelijk is.Glashelder schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:34:
[...]
Dat komt wel vaker voor. Waarschijnlijk heb jij of iemand anders dan ergens een apparaat dat de fases onbedoeld koppelt.
Kan dus zomaar stoppen met werken.
[ Voor 5% gewijzigd door Japie.G op 10-02-2023 16:10 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Dat zeg ik ook, de IQ8M zitten tussen de IQ7+ / IQ8+ <-> IQ7A inkdekker schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:35:
[...]
De IQ8M zit boven de IQ8+. De 8+ is zeer vergelijkbaar met de 7+. En de 8M lijkt op de 7A. De 8M zit m.i. niet tussen de 7+ en 8+. Sowieso zijn de 8 en 7 lijn niet samen te gebruiken op 1 IQ relais.
Maar lees nu deze discussie
Naar mijn mening is de IQ7+ het beste geschikt en de IQ8M niet geschikt
De iq8m heeft namelijk een MPPT 33 – 45V, het paneel Vmp 32.04V -29.97V
Volgens mijn moet Vmp tussen MPPT liggen
De MPP van de IQ8M is 30 tot 45 die van de IQ8+ is gelijk aan de IQ7+. Misschien is de IQ8+ dan toch een betere keuzeniek1974 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:21:
Ik ben ook aan het kijken naar de Jinko JKM420N-54HL4
Bij mij werd ook de iq7+ geadviseerd ipv iq8. Zelfde panelen als jij. 21x 420 jinkoniek1974 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:21:
heb jij een datasheet van de IQ8, met deze waardes ?GreX schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:59:
[...]
De MPP van de IQ8M is 30 tot 45 die van de IQ8+ is gelijk aan de IQ7+. Misschien is de IQ8+ dan de juiste keuze
Bij de aanmelding bij Liander moet ik echter het type omvormer opgeven maar die specificatie staat niet in de offerte. Ik wil het graag afronden, anders vergeet ik het maandag vast weer na te vragen bij de leverancier.
Nu hoop ik dat er maar 1 van deze 2 keuzes in Nederland gangbaar is of dat het niet zou moeten uitmaken welke van de 2 ik kies:
Keus uit IQ7PLUS-72-V-W-X-Y-Z Q-relay 1PH-INT en IQ7PLUS-72-X-Y-INT
Iemand hier die kan zeggen welke het meest gangbaar is, ik heb nl de neiging om gewoon te gokken zodat ik ze tenminste heb aangemeld.
De IQ8 serie is de nieuwste omvormer , maar waarom zit daar nu geen MC4 stekker meer direct aan. nu moet je weer een verloop gebruiken
Er zit wel MC4 aan. Je moet de IQ8PLUS-72-M-INT hebben. Met de M van MC4niek1974 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:28:
mijn voorkeur zou eigenlijk ook een iq8+ zijn, vanwege zijn toekomst bestendigheid
De IQ8 serie is de nieuwste omvormer , maar waarom zit daar nu geen MC4 stekker meer direct aan. nu moet je weer een verloop gebruiken
/f/image/UwbMikWY5xRHC1uXJ75iOBN4.png?f=fotoalbum_large)
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
aan oke thx er zijn dus twee typesMicrokid schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:32:
[...]
Er zit wel MC4 aan. Je moet de IQ8PLUS-72-M-INT hebben. Met de M van MC4
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/et42jQU7u4JYLJLorfhmbosP.png?f=user_large)
[ Voor 41% gewijzigd door niek1974 op 10-02-2023 20:37 ]
https://enphase.com/nl-nl...-microinverter-data-sheetniek1974 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:24:
[...]
heb jij een datasheet van de IQ8, met deze waardes ?
Dit is de sheet waar ik de gegevens uitgehaald heb
8 stuks met microomvormers.
Nu zie ik in de enphase app dat alles online is, maar 20 uur geleden voor het laatste de gegevens zijn geupload.
Moet de zon schijnen zodat hij gegevens gaat uploaden?
:strip_exif()/f/image/NDm1JzQy7wr04G2DZ66GY85k.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Tamegotchi op 11-02-2023 11:30 ]
Zwaar bewolkte dagen, zeg maar het soort lucht voor er een dikke regenbui aan komt: ja dan gaan ze offline.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Mis ik nu essentiële zaken of is het sowieso beter om de meest recente versie te hebben. Graag jullie visie.
Lijkt een probleem in je browser eigenlijk? Zie je iets in de developer console?Herman1550 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:47:
Wie kent deze foutmelding en wat zou er aan te doen zijn.
[Afbeelding]
Ik kan de Grid Status niet op On zetten.
Het werkt trouwen wel er wordt gewoon teruggeleverd.
If it ain’t broke don’t fix it geld in dit geval IMO.Zonnegeer schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:11:
Goedemiddag, ik ben nieuw hier. Heb sinds december 2022 een systeem met 11 panelen van 400wp en 11 x IQ7+. Nu zie ik dat de firmwareversie van deze omvormers 520-00082-r01-v04.27.04 betreft. Ik heb ook gezien dat v04.28.xx al geruime tijd uit is (en misschien nog wel een recentere.....).
Mis ik nu essentiële zaken of is het sowieso beter om de meest recente versie te hebben. Graag jullie visie.
In het verleden heeft Enphase wel eens de plank misgeslagen met een update, dus als alles goed werkt, lekker zo laten.
Je schuine streep met spaties ertussen zorgde voor enige verwarring... We zeggen idd hetzelfde.GreX schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:49:
[...]
Dat zeg ik ook, de IQ8M zitten tussen de IQ7+ / IQ8+ <-> IQ7A in
Weet iemand of dit gebruielijk is ná de qrelais? Is dit normaal?
Ik heb een aantal offertes liggen voor een PV systeem op basis van Enphase micro omvormers, allen beschrijven ze min of meer hetzelfde:
18x 420Wp panelen
18x IQ7+ micro omvormers
Enphase Envoy-S
IQ-relay 3-fase
Q-cable 3-fase
De panelen worden verdeeld over twee verschillende dak-vlakken, 12 op de een, 6 op de ander. Voor beide vlakken zullen de kabels binnenkomen op de zolderverdieping, waar nog 2 vrije 1-fase groepen beschikbaar zijn (niet afgetakt, beiden achter een eigen 16A automaat).
Als ik de offertes -en tevens de telefonische gesprekken met de aanbieders- goed interpreteer gaan ze er vanuit dat de hele installatie via een 5-aderige kabel richting (3-fasen) meterkast aan de bestaande elektrische installatie geknoopt zal worden. Dit snap ik, omdat dit de simpelste & snelste oplossing is. Echter is er geen enkele mogelijkheid om een dergelijke kabel via bestaande buizen op de zolderverdieping te krijgen. Buitenom via de gevel wil ik niet.
De meest simpele oplossing lijkt mij om de installatie in twee losse segmenten -9/9 of 10/8- te verdelen met 1-fase q-cables, en deze via de bestaande kabels van de twee aanwezige groepen richting meterkast te krijgen. 0-en samenvoegen en de twee losse fasen op de 3-fasen q-relay prikken.
Is dit inderdaad een mogelijke oplossing en mag (NEN...) dit tevens zo? Of zijn er andere mogelijkheden?
Van de aanbieders zelf wordt ik niet veel wijzer, dit soort vragen worden pas beantwoord tijdens de schouw die plaatsvind na het ondertekenen van de offerte
Alvast dank voor het delen van jullie wijsheden
Edit: plaatje toegevoegd. Zoals hieronder maar dan met twee strings/groepen, kabels van de bestaande twee groepen gebruiken en het 'lassen' pas in de meterkast....
/f/image/UVXpdUMKbSGcthl6tH7xKksx.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Thefirstikke op 11-02-2023 22:24 ]
Volgens mij snap jij precies wat er moet gebeuren, alleen luisteren je aanbieders niet.Thefirstikke schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:14:
De afgelopen dagen me suf zitten googlen en tevens zowat dit hele topic doorgespit maar toch zit ik nog met een paar vragen mbt het aansluiten van een toekomstig PV systeemWellicht is deze vraag in een andere vorm of andere bewoording al voorbij gekomen, maar ik heb het er niet uit kunnen destilleren
![]()
Ik heb een aantal offertes liggen voor een PV systeem op basis van Enphase micro omvormers, allen beschrijven ze min of meer hetzelfde:
18x 420Wp panelen
18x IQ7+ micro omvormers
Enphase Envoy-S
IQ-relay 3-fase
Q-cable 3-fase
De panelen worden verdeeld over twee verschillende dak-vlakken, 12 op de een, 6 op de ander. Voor beide vlakken zullen de kabels binnenkomen op de zolderverdieping, waar nog 2 vrije 1-fase groepen beschikbaar zijn (niet afgetakt, beiden achter een eigen 16A automaat).
Als ik de offertes -en tevens de telefonische gesprekken met de aanbieders- goed interpreteer gaan ze er vanuit dat de hele installatie via een 5-aderige kabel richting (3-fasen) meterkast aan de bestaande elektrische installatie geknoopt zal worden. Dit snap ik, omdat dit de simpelste & snelste oplossing is. Echter is er geen enkele mogelijkheid om een dergelijke kabel via bestaande buizen op de zolderverdieping te krijgen. Buitenom via de gevel wil ik niet.
De meest simpele oplossing lijkt mij om de installatie in twee losse segmenten -9/9 of 10/8- te verdelen met 1-fase q-cables, en deze via de bestaande kabels van de twee aanwezige groepen richting meterkast te krijgen. 0-en samenvoegen en de twee losse fasen op de 3-fasen q-relay prikken.
Is dit inderdaad een mogelijke oplossing en mag (NEN...) dit tevens zo? Of zijn er andere mogelijkheden?
Van de aanbieders zelf wordt ik niet veel wijzer, dit soort vragen worden pas beantwoord tijdens de schouw die plaatsvind na het ondertekenen van de offerte![]()
Edit: plaatje toegevoegd. Zoals hieronder maar dan met twee strings/groepen, kabels van de bestaande twee groepen gebruiken en het 'lassen' pas in de meterkast....
[Afbeelding]
Als je reeds 2 exclusieve 16A groepen naar boven hebt kan je prima 9 of 10 IQ7+ aansluiten per groep. Je blijft zelfs met 10 onder de 3K aan Watt, terwijl je er 3.520W op kan zetten (IQ7+ levert Max 295W). Ik ga er even vanuit dat het 2.5mm2 draad is? Je moet dan alleen nog wel even de afstand meenemen in de situatie.
Scheelt ook weer in Q-cable kosten, want 1-fase is stuk goedkoper.
Fijn om te horen dat ik op het goede denkpad zitTech_Thom schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:40:
[...]
Volgens mij snap jij precies wat er moet gebeuren, alleen luisteren je aanbieders niet.
Als je reeds 2 exclusieve 16A groepen naar boven hebt kan je prima 9 of 10 IQ7+ aansluiten per groep. Je blijft zelfs met 10 onder de 3K aan Watt, terwijl je er 3.520W op kan zetten (IQ7+ levert Max 295W). Ik ga er even vanuit dat het 2.5mm2 draad is? Je moet dan alleen nog wel even de afstand meenemen in de situatie.
Scheelt ook weer in Q-cable kosten, want 1-fase is stuk goedkoper.
Ik denk 2.5mm2 idd, maar weet ik niet zeker, even checken morgen. Wat bedoel je met afstand? Tussen de omvormers of afstand van de verschillende paneel groepen tot meterkast? Dat laaste zal max een goede 5m zijn
Je opmerking mbt IQ7+ triggerd me, had de A verwacht icm 420Wp, dit verschilt per aanbieder valt me op... Bij meer dan 3.6kW op een enkele ader moet het minimaal 2.5mm2 begrijp ik?
[ Voor 3% gewijzigd door Thefirstikke op 11-02-2023 22:57 ]
IQ7+ is wel de juiste Micro, IQ7A is economisch gezien echt niet beter.Thefirstikke schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:55:
[...]
Fijn om te horen dat ik op het goede denkpad zit![]()
Ik denk 2.5mm2 idd, maar weet ik niet zeker, even checken morgen. Wat bedoel je met afstand? Tussen de omvormers of afstand van de verschillende paneel groepen tot meterkast? Dat laaste zal max een goede 5m zijn
Je opmerking mbt IQ7+ triggerd me, had de A verwacht icm 420Wp, dit verschilt per aanbieder valt me op... Bij meer dan 3.6kW op een enkele ader moet het minimaal 2.5mm2 begrijp ik?
Met afstand bedoel ik aantal meters tussen de laatste omvormer en de meterkast. In principe moet 2.5mm2 kunnen, maar als de afstand naar de meterkast groter wordt treed er meer verlies op en bouwt de spanning in de kabel op; in dat geval heb je liever een dikkere ader. Als er slechts 5 meter zit tussen het eerste paneel in de serie en de meterkast zal de afstand geen echt issue zijn.
Check die 2.5 mm even, maar zou heel raar zijn als het minder is. Als het 4 mm is is het überhaupt genoeg.
Ik weet niet of het zo gaat werken zoals je het nu getekend hebt.Thefirstikke schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:14:
De afgelopen dagen me suf zitten googlen en tevens zowat dit hele topic doorgespit maar toch zit ik nog met een paar vragen mbt het aansluiten van een toekomstig PV systeemWellicht is deze vraag in een andere vorm of andere bewoording al voorbij gekomen, maar ik heb het er niet uit kunnen destilleren
![]()
18x 420Wp panelen
18x IQ7+ micro omvormers
Enphase Envoy-S
IQ-relay 3-fase
Q-cable 3-fase
Van de aanbieders zelf wordt ik niet veel wijzer, dit soort vragen worden pas beantwoord tijdens de schouw die plaatsvind na het ondertekenen van de offerte![]()
[Afbeelding]
Als je maar 2 fasen van het Q relais gebruikt kan je dmv de drukknop op het Q relais de gebruikte fasen instellen.
Ik weet niet of je fase L1 en L3 kan aktivieren en L2 niet gebruiken.
Je hebt op het Q relais grijs en zwart omgedraaid. En nu is dus L1 en L3 aangesloten op de microomvormers.
Maar ik denk dat je je hebt vergist.
Het grappige is dat de duurste aanbieders de + offreren in plaats van de A. Het internet lijk verdeeld te zijn wat in dit geval de beste keus is, solar bouwmarkt bijvoorbeeld raad de A boven de 400Wp. Zal me daar nog op inlezen om een eigen mening te vormenTech_Thom schreef op zondag 12 februari 2023 @ 00:10:
[...]
IQ7+ is wel de juiste Micro, IQ7A is economisch gezien echt niet beter.
Met afstand bedoel ik aantal meters tussen de laatste omvormer en de meterkast. In principe moet 2.5mm2 kunnen, maar als de afstand naar de meterkast groter wordt treed er meer verlies op en bouwt de spanning in de kabel op; in dat geval heb je liever een dikkere ader. Als er slechts 5 meter zit tussen het eerste paneel in de serie en de meterkast zal de afstand geen echt issue zijn.
Check die 2.5 mm even, maar zou heel raar zijn als het minder is. Als het 4 mm is is het überhaupt genoeg.
Ah, die afstand; is voor het eerste dakvlak grofweg 10m, en het tweede dakvlak 15m. Kan een of twee meter meer zijn nog te overzien lijkt me?
In het uiterste geval kan er nog 2x 4mm2 + 1x 2.5mm2 door de bestaande buizen.
Plaatje kwam ik in mijn zoektocht tegen, heb ik niet zelf getekend maar ging om het conceptmike123 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 00:56:
[...]
Ik weet niet of het zo gaat werken zoals je het nu getekend hebt.
Als je maar 2 fasen van het Q relais gebruikt kan je dmv de drukknop op het Q relais de gebruikte fasen instellen.
Je hebt op het Q relais grijs en zwart omgedraaid. En nu is dus L1 en L3 aangesloten op de microomvormers.
Zou zeggen lees FAQ vraag 1 is om mee te beginnen. Daarin staat ook een link naar het onderzoek van Enphase zelf, maar ook links naar praktijkvoorbeelden van Tweakers die zowel de + als de A in hun systeem hebben zitten. In ons land met de zonkracht hier verdien je de meerprijs die je voor de IQ7A betaald niet terug tot panelen van ca 440-450wp. En zelfs bij 450wp is het verschil in opbrengst maar circa 3% over 25 jaar.Thefirstikke schreef op zondag 12 februari 2023 @ 08:14:
Het grappige is dat de duurste aanbieders de + offreren in plaats van de A. Het internet lijk verdeeld te zijn wat in dit geval de beste keus is, solar bouwmarkt bijvoorbeeld raad de A boven de 400Wp. Zal me daar nog op inlezen om een eigen mening te vormen!
Acht die is onzin aan het meten en maakt een fout. 0.5x230V zou een sluip verbruik van 115VA zijn. Is een capacitive stroom m powerfactor v nagenoeg 0. 0.5A x 230v x 0 = 0Wjeroen3 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:04:
@slelieveld ja dat is normaal. Als de omvermers uit zijn heb je alleen wat verbruik van de envoy en qrelais. De rest van de stroom loopt door de filtercondensatoren van de omvormers en kost geen vermogen. Daarom pf 0. Als je wilt weten hoe dat technisch precies zit kun je deze video kijken.
[ Voor 5% gewijzigd door asjemenou74 op 12-02-2023 10:53 ]
Heb de analyse van Enphase zelf gelezen en begrijp dat verliezen te verwaarlozen zijn onder ideale omstandigheden... En ik zit niet op perfect zuid onder de perfecte hoek. Gaat niet veel uitmaken iddPazo schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:03:
[...]
Zou zeggen lees FAQ vraag 1 is om mee te beginnen. Daarin staat ook een link naar het onderzoek van Enphase zelf, maar ook links naar praktijkvoorbeelden van Tweakers die zowel de + als de A in hun systeem hebben zitten. In ons land met de zonkracht hier verdien je de meerprijs die je voor de IQ7A betaald niet terug tot panelen van ca 440-450wp. En zelfs bij 450wp is het verschil in opbrengst maar circa 3% over 25 jaar.
De 3 fase Q-relay kan worden ingesteld op 1, 2 of 3 fase. Geen probleem!mike123 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 00:56:
[...]
Ik weet niet of het zo gaat werken zoals je het nu getekend hebt.
Test knop ingedrukt houden tot het gewenste aantal fases brand.
De Q-relays en envoy metered S zijn tevens ook die dag geplaatst. Vooraf was mij niet bekend dat de CTs niet in de offerte zaten.
8 panelen oost en 8 panelen west. vandaar 2x Qrelay op enkel fase 35A zekering stedin
Bij inbedrijfstelling gaf de installateur aan dat mijn enkel fase meterkast met 2x Q-relay icm CTs niet mogelijk is.
Hij gaf als reden dat het aantal CTs tussen opwekking en verbruik gelijk moet zijn. Dit klonk mij heel vreemd en ik geloof het niet echt. Helaas krijg ik de info niet gevonden in de handleiding van de Envoy.
Hieronder 2x afbeelding mogelijkheid plaatsen CTs naar eigen inzicht. Ik vermoed dat optie 2 de juiste is maar weet het niet zeker. Bij optie 1 zijn het aantal CTs gelijk maar neem ik de envoy mee in de meting.
Kan iemand vertellen of onderstaande mogelijk is en of de CTs op de juiste positie zitten?
Bij voorbaat dank!
:strip_exif()/f/image/rGqhvBfWiaF7Heuv1eEn9u7M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SceSE1FEeOsireuZPzYeQPsh.jpg?f=fotoalbum_large)
De CT spoelen worden zover als ik weet standaard meegeleverd. In ieder geval 2.Jkelderman schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:05:
Afgelopen vrijdag zijn bij mij 16 PV geplaatst. De meterkast heb ik zelf vooraf omgebouwd.
De Q-relays en envoy metered S zijn tevens ook die dag geplaatst. Vooraf was mij niet bekend dat de CTs niet in de offerte zaten.
8 panelen oost en 8 panelen west. vandaar 2x Qrelay op enkel fase 35A zekering stedin
Bij inbedrijfstelling gaf de installateur aan dat mijn enkel fase meterkast met 2x Q-relay icm CTs niet mogelijk is.
Hij gaf als reden dat het aantal CTs tussen opwekking en verbruik gelijk moet zijn. Dit klonk mij heel vreemd en ik geloof het niet echt. Helaas krijg ik de info niet gevonden in de handleiding van de Envoy.
Heb net nog even 4 websites bekeken en overal worden er standaard 2 bijgeleverd.
1 aansluiten zou ook gewoon moeten kunnen.
Als opwek en verbruik gelijk moet zijn kom je dus op 0 uit.
Ze hebben er gewoon geen zin in gehad om ze te installeren.
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Lees idd vooral alle relevante discussies op tweakers. Op dit onderwerp heb ik echter het gevoel dat het over de looptijd van 20 jaar veelal stuivertje draaien is. Ik denk serieus dat er veel mensen zijn die de optimale setup zoeken, terwijl ze veel meer kunnen besparen door gewoon een string omvormer te nemen ipv Enphase.Thefirstikke schreef op zondag 12 februari 2023 @ 08:14:
[...]
Het grappige is dat de duurste aanbieders de + offreren in plaats van de A. Het internet lijk verdeeld te zijn wat in dit geval de beste keus is, solar bouwmarkt bijvoorbeeld raad de A boven de 400Wp. Zal me daar nog op inlezen om een eigen mening te vormen
Ah, die afstand; is voor het eerste dakvlak grofweg 10m, en het tweede dakvlak 15m. Kan een of twee meter meer zijn nog te overzien lijkt me?
[...]
Plaatje kwam ik in mijn zoektocht tegen, heb ik niet zelf getekend maar ging om het conceptBedankt voor het meekijken/denken!
Is veel belangrijker dat je voor Enphase kiest obv de juiste redenen.
Kijk vooral naar de Enphase studie die meermaals is aangehaald (start hiervoor in de FAQ van de TS).
Deze tabel geeft de essentie:
:strip_exif()/f/image/hJuhH5wxDTfryidZHelfSVD9.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar doe vooral waar je je goed bij voelt, gaat hier niet om honderden euro’s p/j…
Kan een 2de input naar de envoy metered ook van een ander merk 1fase pv installatie komen?Jkelderman schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:05:
Afgelopen vrijdag zijn bij mij 16 PV geplaatst. De meterkast heb ik zelf vooraf omgebouwd.
Hieronder 2x afbeelding mogelijkheid plaatsen CTs naar eigen inzicht. Ik vermoed dat optie 2 de juiste is maar weet het niet zeker. Bij optie 1 zijn het aantal CTs gelijk maar neem ik de envoy mee in de meting.
Kan iemand vertellen of onderstaande mogelijk is en of de CTs op de juiste positie zitten?
Bij voorbaat dank!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(ik bezit momenteel al een solaredge systeem wat nu aansloten zit op een 3 fase meterkast, maar wil graag uitbreiden met een enphase set, maar wel alles monitoren en voorbereid zijn voor de toekomst ;-))
Ja, dat kan. Die ct meet alleen maar een stroomsterkte, ongeacht hoe of waar dat opgewekt is.volgens moet je dan wel alle 3 de consumptie en productie ct’s aansluiten, zodat de Gateway de juiste waardes kan bepalen.superwuppie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:44:
[...]
Kan een 2de input naar de envoy metered ook van een ander merk 1fase pv installatie komen?
(ik bezit momenteel al een solaredge systeem wat nu aansloten zit op een 3 fase meterkast, maar wil graag uitbreiden met een enphase set, maar wel alles monitoren en voorbereid zijn voor de toekomst ;-))
[ Voor 10% gewijzigd door WillemP22 op 13-02-2023 00:20 ]
Dank je wel.WillemP22 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 00:17:
[...]
Ja, dat kan. Die ct meet alleen maar een stroomsterkte, ongeacht hoe of waar dat opgewekt is.volgens moet je dan wel alle 3 de consumptie en productie ct’s aansluiten, zodat de Gateway de juiste waardes kan bepalen.
Toch nog een vraag, stel er komt een accu, net als met een complete 3 fase set, kan de accu maar van 1 fase opladen, of zijn er ook 3 fase accus of een andere mogelijkheid.
De accu zelf kan niet zo veel. Het is een hybride omvormer die er tussen hangt. Die heb je in een 1-fase en in 3-fase uitvoering en je kunt ze op allerlei manieren aansluiten; in serie of parallel met je groepenkast.superwuppie schreef op maandag 13 februari 2023 @ 06:57:
[...]
Dank je wel.
Toch nog een vraag, stel er komt een accu, net als met een complete 3 fase set, kan de accu maar van 1 fase opladen, of zijn er ook 3 fase accus of een andere mogelijkheid.
Een (huis) ESS heeft 1 of meer omvormer/laders en 1 accu pack. Als je met bijvoorbeeld victron multiplus omvormer/laders een 3 fase ess maakt heb je dus 3 multiplussen die "samen werken" en gezamelijk dat accu pack volstoppen of gebruiken. Er zijn ook 3-fase omvormers/laders maar er is dus slechts 1 accu pack van bepaalde grootte. Een PV systeem met micro omvormers zoals van enphase zal je veelal voor je ESS hangen. De gebruikers in je huis erachter. Hier zijn diverse topics over. Zoek maar eens op powerwall.superwuppie schreef op maandag 13 februari 2023 @ 06:57:
[...]
Dank je wel.
Thefirstikke schreef op zondag 12 februari 2023 @ 08:14:
[...]
Het grappige is dat de duurste aanbieders de + offreren in plaats van de A. Het internet lijk verdeeld te zijn wat in dit geval de beste keus is, solar bouwmarkt bijvoorbeeld raad de A boven de 400Wp. Zal me daar nog op inlezen om een eigen mening te vormen
[...]
En denk er ook eens over na om beide fases naar beide daken te laten gaan. Dan belast je altijd beide fases tegelijk.
Plaatje kwam ik in mijn zoektocht tegen, heb ik niet zelf getekend maar ging om het conceptBedankt voor het meekijken/denken!
Jazeker, ik heb ook een 3 fase Enphase systeem en de standaard Envoy. De opwek wordt door de micro's aan de Envoy gerapporteerd (en de Envoy rapporteert weer richting de cloud). Het Q-Relay (dat tevens ook een fase koppelaar is) zorgt dat de Envoy op alle fases kan communiceren (al zijn er ook gebruikers waar het zonder Q-Relay probleemloos werkt op alle fases).Acradavos schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:24:
Mijn buurman vroeg zich af of een Gateway Standard wel werkt met 3 fase aansluiting. Het lijkt er op dat hij helemaal geen CT spoelen heeft, terwijl hij wel op een 3 fase zit.
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽
Dat vermoeden had ik al. In de startpost staat het dan volgens mij niet correct. De standard kan dus wel met 3 fase.rogervdh schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:29:
[...]
Jazeker, ik heb ook een 3 fase Enphase systeem en de standaard Envoy. De opwek wordt door de micro's aan de Envoy gerapporteerd (en de Envoy rapporteert weer richting de cloud). Het Q-Relay (dat tevens ook een fase koppelaar is) zorgt dat de Envoy op alle fases kan communiceren (al zijn er ook gebruikers waar het zonder Q-Relay probleemloos werkt op alle fases).
:strip_exif()/f/image/tefot4abIfhEO3OE4Wzs9gVr.jpg?f=fotoalbum_large)
De S-metered gebruik je doorgaans voor 3 fase systemen en meterkast. Dit omdat je dan met 6 CT meetspoelen (3x productie, 3x consumptie; 1 voor elke fase) de productie en het verbruik kan meten. Echter kan je ook instellen dat de micro's de productie meten, zoals @rogervdh ook aangeeft. In dat geval kan je de productiekant op alle drie de fasen uitlezen, ook op een Envoy Standard. Alleen kan je de consumptie / verbruikskant niet uitlezen per fase met de Envoy Standard (want je kan geen 3 meetspoelen aansluiten, maar maximaal 1). Echter zou je dit wel kunnen opvangen door het uitlezen van bijv de P1 meter.
De buurman is aardig teleurgesteld dat ik wel alle mogelijke opties hebt en hij niet. (Standard i.p.v. Metered geleverd gekregen.
Helaas heb ik het hem al in het voorstadium verteld.
De vraag is waarom je een envoy metered zou willen hebben .. er zijn diverse andere meer flexibele manieren om data te verzamelen en eea te besturen .. heb zelf een standaard zonder qrelay in 3 fase systeem maar gebruik HA icm modbus, p1 en shelly devices om eea te metenAcradavos schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:26:
Ik dacht dat de tabel ook gelijk beschreef dat een 3 fase systeem niet zou werken met een standard, vandaar.
De buurman is aardig teleurgesteld dat ik wel alle mogelijke opties hebt en hij niet. (Standard i.p.v. Metered geleverd gekregen.
Helaas heb ik het hem al in het voorstadium verteld.
[ Voor 9% gewijzigd door MisterB op 13-02-2023 20:34 ]
Maar ook dat kost geld. Wij tweakers zouden het misschien niet nodig hebben / andere manieren weten zoals je beschrijft, maar er zullen ook zat mensen zijn die dat niet hebben of niet interesseren, maar wel gewoon alles via de Enphase app willen zien. En dan is de S-metered met CT spoelen gewoon de makkelijkste weg.MisterB schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:32:
[...]
De vraag is waarom je een envoy metered zou willen hebben .. er zijn diverse andere meer flexibele manieren om data te verzamelen en eea te besturen .. heb zelf een standaard zonder qrelay in 3 fase systeem maar gebruik HA icm modbus, p1 en shelly devices om eea te meten
eensPazo schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:49:
[...]
Maar ook dat kost geld. Wij tweakers zouden het misschien niet nodig hebben / andere manieren weten zoals je beschrijft, maar er zullen ook zat mensen zijn die dat niet hebben of niet interesseren, maar wel gewoon alles via de Enphase app willen zien. En dan is de S-metered met CT spoelen gewoon de makkelijkste weg.
Volgens mij heeft Solar bouwmarkt hier een filmpje over (ontsteek spanning, Voc, Vmpp etc). Ik kan het filmpje zo 1-2-3 niet meer vinden. Moraal was: zodra de zon schijnt (minus de power die de omvormer nodig heeft) geeft een paneel zijn volle spanning. Stroom is dan afhankelijk van de zonsterkte. En MPP punt is een soort van max, maar hoe en hoeveel het uitmaakt als de MPP van je omvormer net iets anders is dan je paneel, dat weet ik niet.niek1974 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:21:
Overigens schijnt (werd ook in dat filmpje gezegd) een enphase bij te weinig zon 'te wachten' totdat hij genoeg spanning verzameld heeft (in een condensator), dan even wat doet (=burst) en dan te laag komt en weer wacht totdat de condensator vol zit. Daarmee wordt het moment dat de omvormer gaat leveren vervroegd. Overigens gaat een groot deel van het filmpje over SolarEdge en pas aan het einde over Enphase (dat natuurlijk beter is: bij Solar bouwmarkt zijn ze pro-Enphase, en ik denk, niet onterecht).
Edit: link van filmpje gevonden: https://www.solar-bouwmar...nning-is-een-broodje-aap/
[ Voor 4% gewijzigd door kdekker op 14-02-2023 09:31 ]
Solar bouwmarkt's advies is wat ouder. In een directe mail kreeg ik te horen dat de IQ8M vanaf 395Wp de beste keuze is, dit omdat de meerprijs van de IQ8M t.o.v. de IQ8+ beperkter is dan de IQ7A t.o.v. de IQ7+.Thefirstikke schreef op zondag 12 februari 2023 @ 08:14:
[...]
Ik snap eerlijk niet die voorkeur voor de IQ7 serie t.o.v. de 8 (afgezien van een heel klein prijsverschil, ca 10 euro per omvormer).
Wat het onder de streep oplevert, dat je niet op 295VA (IQ7+) of 300VA (IQ8+) of 330VA (IQ8M) aftopt, dan weet ik niet. Daar vertrouw ik op Solar Bouwmarkt haar ervaring. Sowieso is zonneschijn ook in NL niet uniform over alle provincies/plaatsen. En ook ieder huis/dak is weer anders. Zeg het maar.
Dit topic is gesloten.
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica