Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.273 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 13:20
Pff hebben wij weer, nieuw systeem met ct gemonteerd.
Als we de micro’s de opwekking laten lezen doet het systeem het gewoon , laten we de ct’s de metingen doen valt heel het systeem uit maar import in de app klopt wel.
Verkeerde gemonteerd ct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
RoadXY schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:57:
Ik heb een 3 fase, 15 stuks à 405Wp, 5 panelen per fase, oost/west systeem, met compleet nieuwe meterkast (automaten, aardlekken en hoofdschakelaar, alles nieuw) opgeleverd gekregen vandaag.
Echter is mijn huis aansluiting tot 22 februari nog 1 fase.

De installateur raad me met klem aan om het systeem nog niet in te schakelen.
Dit is hun reactie op mijn vraag waarom dit is:
"Met het aantal panelen wat jij heb zal de spanning op een 1 fase te groot zijn.
Dit kan grote gevolgen hebben voor je groepenkast.
De 3 fase zijn echt nodig om de spanning te verdelen en veilig de zonnepanelen hun werk te laten doen."
Ik snap echter niet want in eerste instantie had ik een offerte opgevraagd voor enkele fase en toen boden ze me dit ook aan...
Ik ben het wel met @dreamscape eens.

Tijdelijk alles op 1 fase moet wel gaan. Ik heb hier 27 x 455 op O-W en die leverden afgelopen zaterdag om 14:00 max 3100W.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:00
RobWest schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:28:
[...]

Ik ben het wel met @dreamscape eens.

Tijdelijk alles op 1 fase moet wel gaan. Ik heb hier 27 x 455 op O-W en die leverden afgelopen zaterdag om 14:00 max 3100W.
Hier hetzelfde 24 panelen en afgelopen zaterdag ( twee fase bij elkaar opgeteld 3300w voor een half uurtje. Mocht het langer gaan duren dan kun je er nog wat afschakelen zoals al gemeld is door @RobWest

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 16:56
Bedankt mensen, voor de genomen moeite en uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doopie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-01 09:57
Wat is het beste op een Jinko jkm370n-6tl3-b of jkm375n-6tl3-b
Welke Iq8 kan ik beter nemen? De + of de M?
De + heeft een opstart voltage van 22v de M van 30v

De gegevens van de panelen staan hier :
https://pimassetsprdst.bl...iginal/29/64/13362964.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:27
doopie schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:12:

Eigenlijk moet ik niet reageren op je post. Je linkdropt hier alle info die nodig is om je vraag te beantwoorden maar bent zelf "te lui" om het op te zoeken? 8)7 8)7 8)7 8)7

Mijn zonnepanelen gaan even op zwart na het lezen van je vraag (het licht gaat uit :o )

Toon even wat meer initiatief zou ik adviseren.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doopie
Panzer_V schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:56:
[...]

Eigenlijk moet ik niet reageren op je post. Je linkdropt hier alle info die nodig is om je vraag te beantwoorden maar bent zelf "te lui" om het op te zoeken? 8)7 8)7 8)7 8)7

Mijn zonnepanelen gaan even op zwart na het lezen van je vraag (het licht gaat uit :o )

Toon even wat meer initiatief zou ik adviseren.
@Panzer_V
Ik snap er gewoon niets meer van ..na alle info hier in mij opgenomen te hebben....daarom drop ik het hier. Vanwaar die negatieve aanname?

En omdat ik het graag zeker wil weten vraag ik het hier. Mijn vorige bestelde panelen zijn niet meer leverbaar dus ik moet nu snel schakelen.

Maar ik zou zeggen gewoon de M? Of is de + beter aangezien de NOCT voltage op de lage 30v's ligt?

Sorry als het een voor de hand liggende vraag is maar ik zie het even ECHT niet meer

[ Voor 22% gewijzigd door doopie op 03-02-2023 10:11 . Reden: typo en extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-09 10:45
@Pazo Het zijn inderdaad twee aparte systemen, maar ze zijn via de groepenkast wel aan elkaar gekoppeld. En omdat het Enphase IQ8-systeem als 'grid-forming' wordt beschreven, leek het me toch misschien mogelijk daarmee het stroomnet en de opstartspanning te genereren die nodig zijn om het SMA-setje mee op te starten.

Kan het echt niet?
Pazo schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:49:
[...]Logische nadenkend lijkt me van niet, want je SMA systeem heeft grid nodig om te werken. Denk niet dat een tweede PV-systeem op IQ8 dat kan overnemen bij stroomuitval, terwijl ze helemaal niet in die string (van het SMA systeem) zitten. Het zijn in feite 2 aparte systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 16:28
doopie schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:12:

Die Jinko panelen hebben belast maar een voltage tussen de 32 en 35 volt dus die M met een start voltage van 30v komt dus niet lekker uit.

Ik zou kiezen voor de +, verder als je kijkt naar de https://www.solar-bouwmarkt.nl/375wp-full-black-opop.html
wat een vergelijkbaar paneel is wordt door solar bouwmarkt ook geadviseerd om een + te gebruiken.

Maar zoals mijn voorganger zegt het is allemaal vrij makkelijk en snel te googlen, maar goed ik kan mij voorstellen als je weinig elektrotechnische kennis hebt dat je door de bomen het bos niet meer ziet maar dan zou ik ook adviseren om de installatie door een installateur te laten plaatsen die wel weet welke omvormers en panelen matchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:44
Paut schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:03:
@Pazo Het zijn inderdaad twee aparte systemen, maar ze zijn via de groepenkast wel aan elkaar gekoppeld. En omdat het Enphase IQ8-systeem als 'grid-forming' wordt beschreven, leek het me toch misschien mogelijk daarmee het stroomnet en de opstartspanning te genereren die nodig zijn om het SMA-setje mee op te starten.

Kan het echt niet?
Ik weet het niet, het is aanname / gedachtegang van mij.
Bij de IQ8 moet je trouwens ook nog een IQ system controller nemen indien je offgrid wilt, welke ook een paar honderd euro zal gaan kosten en momenteel nog niet beschikbaar is in NL. Ik heb mij er niet in verdiept, maar misschien dat deze controller iets kan betekenen in het opstarten van het SMA systeem bij grid uitval?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoyVi
Pazo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:28:
[...]

Ik weet het niet, het is aanname / gedachtegang van mij.
Bij de IQ8 moet je trouwens ook nog een IQ system controller nemen indien je offgrid wilt, welke ook een paar honderd euro zal gaan kosten en momenteel nog niet beschikbaar is in NL. Ik heb mij er niet in verdiept, maar misschien dat deze controller iets kan betekenen in het opstarten van het SMA systeem bij grid uitval?
Wat ik weet van systemen met een nood aggregaat wat in theorie ook een offgrid systeem is, dat er altijd omschakel systeem moet zitten tussen je mains (dus je grid/enexis/liander etc) en je auxiliary (huisinstallatie) wat dus waarschijnlijk de Enphase System controller zal zijn.

Want je hebt een phase/voltage bewaker nodig die ziet dat de spanning weg valt, en dan moet er een relay zijn die de main (dus je vaste grid aansluiting) los koppelt van je huis installatie zodat de IQ8 offgrid kunnen gaan leveren, ik vermoed eigenlijk dat daar nog iets van een UPS/Accu tussen moet zitten om dit allemaal in gang te zetten.

En wanneer de netspanning (mains) weer terug komt dan moet de netfrequentie (50hz) synchroon gemaakt worden met je offgrid IQ8 installatie om het relay weer in te schakelen zodat je weer kan afnemen en terug leveren op het net. Dit is allemaal vanwege de veiligheid omdat je niet met onderhoud de Enexis monteur onder spanning zet of het net krom trekt omdat je een rare frequentie met vermogen het net op stuurt.

iig wanneer je dus offgrid draait met de bovenstaande installatie dan zou in theorie het SMA systeem wel moeten inschakelen wanneer hij een stabiele 50hz en +/- 230 volt ziet.

[ Voor 6% gewijzigd door RoyVi op 03-02-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doopie
RoyVi schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:18:
[...]

Die Jinko panelen hebben belast maar een voltage tussen de 32 en 35 volt dus die M met een start voltage van 30v komt dus niet lekker uit.

Ik zou kiezen voor de +, verder als je kijkt naar de https://www.solar-bouwmarkt.nl/375wp-full-black-opop.html
wat een vergelijkbaar paneel is wordt door solar bouwmarkt ook geadviseerd om een + te gebruiken.

Maar zoals mijn voorganger zegt het is allemaal vrij makkelijk en snel te googlen, maar goed ik kan mij voorstellen als je weinig elektrotechnische kennis hebt dat je door de bomen het bos niet meer ziet maar dan zou ik ook adviseren om de installatie door een installateur te laten plaatsen die wel weet welke omvormers en panelen matchen.
Heb net mijn leverancier gebeld met wat vragen en die zegt ondanks mijn verweer : Onze leveracier raad de IQ8M aan op deze panelen dus dat zal dan toch wel kloppen.

Maar zoals jij ook al aangaf en ik eerder ook dat de lage 30v's mij eerder doen neigen naar de de + . Probleem is alleen: Als ik zeg ik wil de + ipv de door de leverancier geadviseerde M en het werkt niet is het mijn probleem en anders is het een probleem van hen. OK uiteindelijk ook van mij want ik mag alles wseer gaan vervangen op het dak.

Meer mensen die voor de + zouden gaan in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
Het zal met de M waarschijnlijk ook wel prima werken hoor, en het kan best zijn dat de leverancier ze nog op voorraad heeft en de + niet. Maar de + zullen eerder inschakelen dan de M met een lager voltage, ik heb geen idee of je in de praktijk hier veel van zal merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doopie
RoyVi schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:57:
Het zal met de M waarschijnlijk ook wel prima werken hoor, en het kan best zijn dat de leverancier ze nog op voorraad heeft en de + niet. Maar de + zullen eerder inschakelen dan de M met een lager voltage, ik heb geen idee of je in de praktijk hier veel van zal merken.
Thanks!
MIsschien dat @Panzer_V toch stiekem ook nog even zijn licht hierover zou willen laten schijnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Gents, toch nog een keer over het wel dan niet verplicht zijn van het hebben van een q-relay of soortgelijke functie bij een PV installatie (doel dan op de afschakeling functie / niet de fase koppelaar functie.

Er is kennelijk wetgeving op dit vlak zie: https://wetten.overheid.n...3_Paragraaf3.3_Artikel3.8 en Artikel 3.12 (courtesy Jeroen3 voor deze links).

IK citeer artikel 3.8 punt 3: "De installatie met een synchrone elektriciteitsproductie-eenheid is voorzien van een inrichting die binnen 0,2 seconden een scheiding met het net bewerkstelligt in geval de netspanning in één of meer fasen daalt tot 70% van de nominale waarde, tenzij uit een berekening blijkt dat een snellere uitschakeling noodzakelijk is."

Een PV installatie wordt in dit geval (artikel 3.12) ook als een synchrone installatie beschouwd.

Dat het een nuttige component is daar is iedereen het grotendeels wel over eens maar er zijn wat wisselende opinies of dat dus daadwerkelijk wettelijk verplicht is (ja niemand komt kijken maar ik neem aan dat een installateur zich aan de wet moet houden bij uitvoeren werkzaamheden)

Ik vraag dit dus niet omdat ik zo een ding niet wil hebben of aanschaffen etc. maar omdat ik wil bepalen of je van de installateur kan verlangen (eisen) dat dit geïnstalleerd is omdat het anders niet 'voldoet' aan. Dus als het er niet in zit alsnog verplicht aanbrengen.

PS - Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de voorzieningen die bijvoorbeeld de iq7 omvormers zelf al in huis hebben een juiste invulling van hetgeen in die wet omschreven invullen (er staat per slot niet dat het een 'centrale' component' moet zijn.

.

[ Voor 16% gewijzigd door MisterB op 03-02-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
MisterB schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:42:

PS - Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de voorzieningen die bijvoorbeeld de iq7 omvormers zelf al in huis hebben een juiste invulling van hetgeen in die wet omschreven invullen (er staat per slot niet dat het een 'centrale' component' moet zijn.
En dat is het nu juist, zoals vaker vermeld, de micro's hebben zelf al een afschakelingsfunctie ingebouwd. En daarom is het in feite dubbelop. Alleen zit die in de micro's anders in elkaar, niet-galvanisch volgens mij, en in de Q-relay is het wel galvanisch. En de norm is een galvanische scheiding / afschakeling. Maar norm is geen wet zoals ook al eerder gezegd. Maar bouwbesluit is wel wet, en daar is de norm weer in opgenomen. Maar daarbinnen zit weer verschil tussen nieuwbouw en bestaande bouw. En zo voorts...

Het blijft een grijs gebied / openstaande vraag; de meningen blijven er over verdeeld.

Echter denk ik gewoon: voor een systeem van een paar duizend euro maakt die 100 voor een Q-relais ook niet uit en is het systeem gewoon 'compleet' en volgens de installatie wens van Enphase (ook al werkt het systeem prima zonder Q-relais).

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Pazo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:19:
[...]

En dat is het nu juist, zoals vaker vermeld, de micro's hebben zelf al een afschakelingsfunctie ingebouwd. En daarom is het in feite dubbelop. Alleen zit die in de micro's anders in elkaar, niet-galvanisch volgens mij, en in de Q-relay is het wel galvanisch. En de norm is een galvanische scheiding / afschakeling. Maar norm is geen wet zoals ook al eerder gezegd. Maar bouwbesluit is wel wet, en daar is de norm weer in opgenomen. Maar daarbinnen zit weer verschil tussen nieuwbouw en bestaande bouw. En zo voorts...

Het blijft een grijs gebied / openstaande vraag; de meningen blijven er over verdeeld.

Echter denk ik gewoon: voor een systeem van een paar duizend euro maakt die 100 voor een Q-relais ook niet uit en is het systeem gewoon 'compleet' en volgens de installatie wens van Enphase (ook al werkt het systeem prima zonder Q-relais).
Klopt maar dat is niet kern van de vraag

Kennelijk is geen eenduidig standpunt op dit vlak

Als die omvormer zelf exact aan die geciteerde eis voldoet is er geen issue anders potentieel wel lijkt me en moet je dat ding zeker toepassen

[ Voor 5% gewijzigd door MisterB op 03-02-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:41
De wet vraagt om een een contactor. Dat kan een q-relay zijn, of een ander merk. De omvormer zelf voldoet niet. Anders hadden ze toch ook nooit een q-relay hoeven maken.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 03-02-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
jeroen3 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:28:
De wet vraagt om een een contactor. Dat kan een q-relay zijn, of een ander merk. De omvormer zelf voldoet niet. Anders hadden ze toch ook nooit een q-relay hoeven maken.
Naast feit dat ie ook fase koppelaar is..

Maar dan is antwoord toch eenduidig JA

Dus er is een qrelay of soortgelijk verplicht nodig (iig bij iq7 achtig)
tenzij je besluit niet aan de wet te willen voldoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Eigenlijk komt het er kort op neer, als ik de whitepaper over het Q-relais nog een keer lees:

De norm stelt een galvanische scheiding (Q-relais).
De micro's hebben een scheiding in de vorm van een HF-transformator, wat in feite hetzelfde doet als het Q-relais, maar op een andere manier.
Omdat de normen algemeen geldend zijn voor de hele markt en niet specifiek geschreven zijn op Enphase micro-omvormers, erkennen regelgevers de HF-transformator nog niet. Dus voldoet daarom niet aan de norm, en heb je het Q-relais nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Dit id de eis: K citeer artikel 3.8 punt 3: "De installatie met een synchrone elektriciteitsproductie-eenheid is voorzien van een inrichting die binnen 0,2 seconden een scheiding met het net bewerkstelligt in geval de netspanning in één of meer fasen daalt tot 70% van de nominale waarde, tenzij uit een berekening blijkt dat een snellere uitschakeling noodzakelijk is."

Dat is toch vrij specifiek. Dus je moet in je eigen pv intallatie bepalen of je daaraan voldoet . Bij de iq7 etc is dat dus kennelijk niet geheel of deels dus heb je extra component nodig zoals dat wrelaid of iets van ander merk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ik heb geen idee of de HS-transformator dat wellicht ook gewoon kan. Wellicht kan de micro ook binnen 0,2 de vereiste scheiding maken. Maar omdat het een andere techniek is, welke nog niet in de regelgeving is opgenomen, moet de techniek zoals die van het Q-relais toegepast worden om aan de norm te voldoen.

Ik denk dat het antwoord is op de vraag. Ja, in de praktijk kan de micro zelf snel genoeg de vereiste scheiding maken, maar het is een andere techniek welk nog niet in de theorie van de regelgeving is opgenomen. Dus een galvanische scheiding zoals die van Q-relais moet aanwezig zijn om aan de norm te kunnen voldoen.

[ Voor 34% gewijzigd door Pazo op 03-02-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
de genoemde wetgeving praat niet over techniek maar gewoon wat er functioneel moet gebeuren. Dus binnen 0.2 sec afschakelen als spanning daalt tot 70% van nominale waarde. Dan kan een bepaalde omvormer of dat kan ie niet. ja of nee , zwart of wit. zit niks tussen. Dus als die iq7 etc dat kennelijk niet kan moet je iets anders erbij zetten zodat je voldoet. En als eoa andere omvormer dat wel kan is dat ook afdoende.. zo lees ik het geheel.

En ik krijg dus de indruk dat iig de iq7 etc niet aan die regel voldoet. wellicht eoa andere van enphase wel.

Ik kijk puur ff van uit wat moet. Dit om munitie voor een discussie te hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door MisterB op 03-02-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Pazo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:16:
Ik heb geen idee of de HS-transformator dat wellicht ook gewoon kan. Wellicht kan de micro ook binnen 0,2 de vereiste scheiding maken. Maar omdat het een andere techniek is, welke nog niet in de regelgeving is opgenomen, moet de techniek zoals die van het Q-relais toegepast worden om aan de norm te voldoen.

Ik denk dat het antwoord is op de vraag. Ja, in de praktijk kan de micro zelf snel genoeg de vereiste scheiding maken, maar het is een andere techniek welk nog niet in de theorie van de regelgeving is opgenomen. Dus een galvanische scheiding zoals die van Q-relais moet aanwezig zijn om aan de norm te kunnen voldoen.
Het grote verschil is dat als een Q-Relay stuk gaat deze standaard NO (Normally Open) is. Dus geen verbinding met het grid.
Als een micro stuk gaat dan is de uitkomst onvoorspelbaar, dan zou het relais in de micro ook juist gesloten kunnen zijn.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
RobWest schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:32:
[...]

Het grote verschil is dat als een Q-Relay stuk gaat deze standaard NO (Normally Open) is. Dus geen verbinding met het grid.
Als een micro stuk gaat dan is de uitkomst onvoorspelbaar, dan zou het relais in de micro ook juist gesloten kunnen zijn.
en dat is dan algehele uitval ... moet ie ook nog op 70% triggeren ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek1974
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-08 22:36
Ik wil ook graag zonnepanelen aanschaffen icm enphase

Maar ik heb een aantal vragen , misschien kan iemand me daarmee helpen
Ik wil graag deze panelen kopen (JKM400-420N-54HL4)

1) Wat betekende: Maximum input current bij een enphase micro-omvormer ?
De Jinko kan max stroom leveren van 13.11A(STC) of 10.54A(NOCT)
de max input current van de iq7+ = 12A
de max input current van de iq7A = 10.2A

Is dan de iq7A wel geschikt? wat als er te veel stroom op de omvormer komt te staan,
gaat hij kapot, gaat i uit of gaat hij gewoon clippen

2) wat doet een Enphase Envoy-S Standard tov Enphase Envoy-S metered
Ik wil eigenlijk alleen de opbrengst meten van de panelen onderling

3) ik zag iets over kabel lengtes , welke lengtes zijn er minimaal nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:30
niek1974 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:36:

Is dan de iq7A wel geschikt? wat als er te veel stroom op de omvormer komt te staan,

1. Voor die panelen is de IQ7+ de juiste keuze.
2. Hetzelfde; de metered kan wat meer, maar met beide kun je de opbrengst per paneel monitoren. Extra info in de TS.
3. Welke kabels bedoel je?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tech_Thom
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 15:06
niek1974 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:36:

Niek,

Goed dat je deel neemt aan het topic, maar ik zou voorstellen eerst de topic starter van @Pazo te lezen, en als dat niet de antwoorden geeft een paar gerichte searches in dit topic. Je zal zien dat er reeds relevante antwoorden zijn, en voor overige zaken is er in je vraag ontbrekende situatie context wat direct antwoorden niet mogelijk maakt. Dat geeft ook wat meer waarde aan de fantastische informatie in de topic starter van @Pazo , en overige contributors sinds toen. _/-\o_

Mocht er wat onbeantwoord blijven zullen er zeker goede antwoorden volgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tech_Thom
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 15:06
TweakOverflow schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:43:
Goedemiddag allemaal!

Ik heb vandaag een offerte ontvangen voor een installatie op mijn dak (oost/west). Ik heb een 3 fase aansluiting (3x25A) en ik vroeg mijzelf af of het slim is om een Enphase IQ-Relay monofase te laten plaatsen zoals die in de offerte opgenomen is.

12x Canadian Solar 400Wp
12x ENPHASE IQ7+
1x ClickfitEvo montagesysteem
1x Enphase Envoy-S Standard
1x Enphase IQ-Relay monofase

Nu heb ik zelf onvoldoende kennis om te oordelen of het verstandig is om hetgeen in de offerte aan te laten houden, of het toch aan te laten passen naar een 3-fase variant.. Kan iemand mij wellicht helpen?

Alvast heel erg bedankt
Kort genomen levert dit systeem maximaal 295x12=3540W. Als je 3x25A hebt zal je een enkele fase met 16A automaat aan de Enphase koppelen. Max vermogen hiervan is 3680W. Dus JA, 1 fase is voldoende om het maximale vermogen op te vangen.

Echter, als je ergens dak ruimte over hebt en in de toekomst nog extra panelen wil plaatsen kan je nu al beter een drie fase Enphase hardware plaatsen. De 3 fase q-relay kan je ook met slechts 1 of 2 fases aansluiten. Je kan dus prima 1 kabel hebben, en toch de 3 fase q- relay. In de toekomst kan je dan gewoon extra fases aansluiten.

Als je niet wilt uitbreiden is 1 fase genoeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 03:09
Het is van een paar jaar geleden. Dit is een leesbaar stukje als de de US marketing eruit gelezen wordt.
https://seekingalpha.com/...nphase-energy-2020-vision

Met ruim 4.2 miljoen weggezette produkten afgelopen jaren. Dan weet je wat een produkt en een design doet en niet doet in het veld. Het is bekend hoe de volle brug fets t doen in welke situatie.
Deze foto is interessant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lacmEXkqazP-5FJ22zzPq_IWM6s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bvmTJUCg26sSWURzH4j8u5Xi.jpg?f=user_large
Jammer dat de onderzijde van het geintergreerde cirquit niet gefotografeerd is.

Rechts boven zie je de HF galvanisch gescheiden trafo (IQ8 Tr is van Epcos). Links daarvan zit de DC zijde met Elco's en Mosfets voor de dc power conversie. 2 fase of 1 fase dc converter, ik twijfel aan de trafo te zien is het 1 fase aan de andere zijde zou de 2de spoel aansluiting kunnen zitten. IQ8D 2 cmos fets meer.
Alles wordt aangestuurd met hardware een ASIC, niet wetende wat voor iets anders dan dat dit van Enphase zelf is.
Rechts onder zie je aan de buitenkant van de brug de (2) halve brugdrivers of de diodes voor/na de trafo en dan 4 brug fets. (het geheel is geel omcirkeld) Aangedreven door dezelfde ASIC. Daartussen zit galvanische scheiding. Zowel de DC zijde van de HF travo als de AC zijde kan gestopt worden waardoor de converter uitschakeld.
De leraar in de klas zei altijd een beetje beschaamt een contactor of mechanische schakelaar kan alleen garanderen dat er net scheiding is.
Onderaan zit de hardware waarmee de stroom terug het net mee wordt ingestuurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OM2SoGq5VMfXYr13HskHsBTfUSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ULomNGF5pkJ4Zy7196E2gyk.jpg?f=fotoalbum_large
Daar zal ongeveer dit sterk vereenvoudigde schema bij horen.

[ Voor 39% gewijzigd door asjemenou74 op 05-02-2023 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
Hier in de straat en meterkast gaat het spanningsverschil tussen de fases naar 2.5 en 5%. Ja 12v verschil tussen de hoogste en laagste spanning tussen 2 fases op een zonnige dag (gemeten tussen nul en fase).

Dat is de helft van 10% die t theoretisch mag zijn. Dat komt door installateurs die niet kijken op welke fase ze omvormers aansluiten of de installatie hebben gedaan op een bewolkte dag. En de zegels niet willen verbreken van de hoofd zekering/automaat.
Enkele fase omvormers die verkeerd verdeeld zitten over de fases en veel/maximale stroom terug leveren. Te veel stroom door 1 fase in de kabel van de wijk of straat. Huur huizen en koop door elkaar heen. Geen enkele installateur komt terug op een zonnige dag om het goed aan te sluiten. Pas als er installaties gaan uitvallen wordt er begonnen met piepen en maatregelen. Het net zit vol nee dat is het in deze wijk niet.

[ Voor 8% gewijzigd door asjemenou74 op 04-02-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:05
asjemenou74 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:20:
Hier in de straat en meterkast gaat het spanningsverschil tussen de fases naar 2.5 en 5%. Ja 12v verschil tussen de hoogste en laagste spanning tussen 2 fases op een zonnige dag (gemeten tussen nul en fase).

Dat is de helft van 10% die t theoretisch mag zijn. Dat komt door installateurs die niet kijken op welke fase ze omvormers aansluiten of de installatie hebben gedaan op een bewolkte dag. En de zegels niet willen verbreken van de hoofd zekering/automaat.
Enkele fase omvormers die verkeerd verdeeld zitten over de fases en veel/maximale stroom terug leveren. Te veel stroom door 1 fase in de kabel van de wijk of straat. Huur huizen en koop door elkaar heen. Geen enkele installateur komt terug op een zonnige dag om het goed aan te sluiten. Pas als er installaties gaan uitvallen wordt er begonnen met piepen en maatregelen. Het net zit vol nee dat is het in deze wijk niet.
Bij de mensen die maar 1 fase in huis hebben daar hebben de zonnepaneel installateurs weinig te kiezen welke fase ze kunnen gebruiken.
De installateur gaat niet op eigen houtje de voedingen in de woningen aanpassen omdat de buren ook panelen hebben.
Met deze klachten zoals een te hoge spanning op een fase moet je bij de netbeheerder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 09:14
Ik heb een Enphase systeem met Q7+ microinverters. Systeem heeft het altijd goed gedaan tot nu.

Afgelopen dinsdag is er in de meterkast van alles verzet ivm mijn warmtepomp die voor problemen gaf. En nu heb ik sinds de dinsdag geen opwek meer op de 7 panelen die gekoppeld zijn aan het Enphase systeem.

De microconverters geven aan geen communicatie te hebben en ik heb de volgende foutmelding:

DC Power Too Low
Failure to report

Nu zag ik in de installatie handleiding dat ik dit zelf kon oplossen. Maar ik zie geen mogelijkheid met de Enlighten app om dit te doen en ik heb geen login voor de Toolkit.(Systeem ligt net een jaar op het dak)

iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
InstallQ-erkenning Elektrotechniek of de erkenning Installatie-inspectie.
Niet iedere installateur heeft zegelrecht. Maar dat betekend niet dat je de hele straat of wijk op dat soort afwijkingen kan komen te zitten. Als je geen zegelrecht hebt. En niet de hoofdzekering in een andere fase kunt steken. Dien je er een ander erbij te halen die dat recht wel heeft.
Zover ik weet heeft ieder huis een 3fase aansluiting. Waarbij er bij sommige 1 wordt gebruikt. Dat betekend dat het eenvoudig om te zetten en te controleren is bij het aanpassen van de meterkast.

[ Voor 23% gewijzigd door asjemenou74 op 04-02-2023 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Draak1978 Die meldingen zijn normaal als het donker word.
Je zult specifieker moeten zijn over de wijzigingen in de meterkast voordat wij daar iets zinnigs over kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
envoy in accespoint mode. En je met de wifi en toolkit aanmelden. Vandaaruit verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
jeroen3 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:50:
@Draak1978 Die meldingen zijn normaal als het donker word.
Je zult specifieker moeten zijn over de wijzigingen in de meterkast voordat wij daar iets zinnigs over kunnen zeggen.
Op de 31e 1 fase eruit geklapt door de warmtepomp. Bleek dat deze op dezelfde fase als de 11kw lader stond (en de helft van de keuken)

Uiteindelijk alles netjes verdeeld over de fases en de warmtepomp aangesloten op de drie fasen.

Precies bij het opnieuw inschakelen van de fases (1 zekering vervangen) is deze foutmelding onstaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
asjemenou74 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:53:
[...]

envoy in accespoint mode. En je met de wifi en toolkit aanmelden. Vandaaruit verder.
Toolkit geeft aan dat ik geen zelf installatie account heb. Dus dat wordt moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Draak1978 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:32:
[...]

Op de 31e 1 fase eruit geklapt door de warmtepomp. Bleek dat deze op dezelfde fase als de 11kw lader stond (en de helft van de keuken)

Uiteindelijk alles netjes verdeeld over de fases en de warmtepomp aangesloten op de drie fasen.

Precies bij het opnieuw inschakelen van de fases (1 zekering vervangen) is deze foutmelding onstaan
Een 11kw lader staat toch op 3 fasen en heeft loadbalancing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
Klopt en klopt. Maar een warmtepomp die 18 amp staat te trekken en de lader staat aan. Maar ook een oven en een inductieplaat zit op die fase.. gedoemd te mislukken.

Maar dat is opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
Toolkit geeft aan dat ik geen zelf installatie account heb. Dus dat wordt moeilijk
Envoy in AP mode en je hebt dat niet nodig, je zit in t zelfde wifi netwerk. Daarmee kun je de envoy ook contact laten maken met je WiFi router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Draak1978 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:39:
Klopt en klopt. Maar een warmtepomp die 18 amp staat te trekken en de lader staat aan. Maar ook een oven en een inductieplaat zit op die fase.. gedoemd te mislukken.

Maar dat is opgelost
ja hier identiek - kennelijk lastig voor een electricien om ff na te denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
asjemenou74 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:41:
[...]
Envoy in AP mode en je hebt dat niet nodig, je zit in t zelfde wifi netwerk. Daarmee kun je de envoy ook contact laten maken met je WiFi router.
ap modus staat aan en geconnect met mijn mobiel. Toolkit blijft om een ww zeuren. Hij is ook bekabeld is dat een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
in t begin voor de eerste keer. ow spannend. t kan niet kapot. ja zonder kabel dan proberen maar. Je bent zo een paar uur alles aan t bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:07
Nog geen behoefte om het topic door te nemen....
Is Enphase een merk van hoge kwaliteit? Luistert men naar de markt? Coulant in garantie?
Ik word geworven voor een technische functie bij Enphase maar ken het merk nog niet. Zelf geen pv systeem dus nog onbekend met de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Draak1978 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:54:
[...]

ap modus staat aan en geconnect met mijn mobiel. Toolkit blijft om een ww zeuren. Hij is ook bekabeld is dat een probleem?
Ff via web iface checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
Ik zit er in met de installer user.. Maar nergens een mogelijkheid om de warning te resetten.

Ik kan alleen de 8 microinverters weggooien..

Handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEYx5n_MQJ4B2yUYuyqmPkZhdJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhISztbVOebKqyiw9008F7yP.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik zie met de installer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Niujx8-ed30ZuFrEHJpHGG-p3WY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LcxHPQhbGEX0LAW49htis2Bn.jpg?f=fotoalbum_large

Dus schiet mij maar lek...

[ Voor 59% gewijzigd door Draak1978 op 04-02-2023 18:45 . Reden: plaatjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 21:20
Vraagje kan een envoy op een 3 fase systeem niet gewoon op een stekker. Veel makkelijker om aan te sluiten.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 13:20
Draak1978 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:31:
[...]

Ik zit er in met de installer user.. Maar nergens een mogelijkheid om de warning te resetten.

Handleiding:
[Afbeelding]

Wat ik zie met de installer:
[Afbeelding]

Dus schiet mij maar lek...
Je kan de chat van enphase vragen om alles te checken en te resetten. Zijn 24/7 beschikbaar en hebben mij ook al paar keer goed geholpen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:47
rhos schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:39:
Vraagje kan een envoy op een 3 fase systeem niet gewoon op een stekker. Veel makkelijker om aan te sluiten.
Waar wil je de stekker precies plaatsen en waarom is dat makkelijker dan een paar wago’s?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
@Draak1978 waarschijnlijk is dat t laatste ontvangen bericht geweest vd envoy van een microomvormer. Is m t herverdelen v d groepen goed gegaan m d communicatie tussen die twee afgelopen dinsdag. Zitten ze nog op dezelfde fase en is er contact en communicatie? Wat voor pv installatie is het 1fase of 3?
Wellicht een keer opnieuw koppelen.

[ Voor 4% gewijzigd door asjemenou74 op 04-02-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:09

Japie.G

Colour Classic

@Draak1978 klinkt in eerste instantie inderdaad alsof de envoy niet meer op dezelfde fase zit als de micro-omvormers zelf..

[ Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 04-02-2023 22:39 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
Er is geen comm level. Zelfs nog geen symbool.
Nog niet letterlijk doe.n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
asjemenou74 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:33:
@Draak1978 waarschijnlijk is dat t laatste ontvangen bericht geweest vd envoy van een microomvormer. Is m t herverdelen v d groepen goed gegaan m d communicatie tussen die twee afgelopen dinsdag. Zitten ze nog op dezelfde fase en is er contact en communicatie? Wat voor pv installatie is het 1fase of 3?
Wellicht een keer opnieuw koppelen.
Het is een 1 fase omvormer en die zit nu op de droger groep.

Ik denk dat ik morgen de zonnepanelen instellateur moet bellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Draak1978 op 05-02-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:09

Japie.G

Colour Classic

Draak1978 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:16:
[...]

Het is een 1 fase omvormer en die zit nu op de droger groep.

Ik denk dat ik morgen de zonnepanelen instellateur moet bellen.
en je envoy zit ingeplugd op een stopcontact die op dezelfde fase zit? Zo niet, dan krijg je wat jij nu hebt..

[ Voor 5% gewijzigd door Japie.G op 05-02-2023 12:03 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-09 18:58
asjemenou74 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:39:
InstallQ-erkenning Elektrotechniek of de erkenning Installatie-inspectie.
Niet iedere installateur heeft zegelrecht. Maar dat betekend niet dat je de hele straat of wijk op dat soort afwijkingen kan komen te zitten. Als je geen zegelrecht hebt. En niet de hoofdzekering in een andere fase kunt steken. Dien je er een ander erbij te halen die dat recht wel heeft.
Zover ik weet heeft ieder huis een 3fase aansluiting. Waarbij er bij sommige 1 wordt gebruikt. Dat betekend dat het eenvoudig om te zetten en te controleren is bij het aanpassen van de meterkast.
De meeste hebben idd een 3 fase kabel tot binnen liggen, maar dat is echt niet alle woningen. Steden is dat nog wel eens anders, zelfs complete rijtjes op een 1 fase kabel. Daarnaast werden van oudsher de woningen door de netbeheerder over de fasen verdeeld, daar was een rekenmethode voor met huisnummers. Tegenwoordig is dat wat anders met aannemers en monteurs welke nergens meer rekening mee houden. Hoofdzakelijk in nieuwere wijken een probleem.
Maar het is niet de taak van de installateur om dit aan te passen, ook niet als je zegelrecht hebt. Waar de installateurs wel eens wat vaker rekening mee mogen houden is dat ze niet standaard zonnepanelen op fase 1 zetten en nergens naar kijken. Zijn complete nieuwbouwwijken waar de zonnepanelen op dezelfde fase zitten in alle woningen terwijl er 3 fasen binnen komen. Staat zo op tekeningen of zo is de kast standaard bedraad, zelf nadenken is er niet echt meer bij helaas.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:05
Peet3kabo schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:15:
[...]

De meeste hebben idd een 3 fase kabel tot binnen liggen, maar dat is echt niet alle woningen. Steden is dat nog wel eens anders, zelfs complete rijtjes op een 1 fase kabel. Daarnaast werden van oudsher de woningen door de netbeheerder over de fasen verdeeld, daar was een rekenmethode voor met huisnummers. Tegenwoordig is dat wat anders met aannemers en monteurs welke nergens meer rekening mee houden. Hoofdzakelijk in nieuwere wijken een probleem.
Maar het is niet de taak van de installateur om dit aan te passen, ook niet als je zegelrecht hebt. Waar de installateurs wel eens wat vaker rekening mee mogen houden is dat ze niet standaard zonnepanelen op fase 1 zetten en nergens naar kijken. Zijn complete nieuwbouwwijken waar de zonnepanelen op dezelfde fase zitten in alle woningen terwijl er 3 fasen binnen komen. Staat zo op tekeningen of zo is de kast standaard bedraad, zelf nadenken is er niet echt meer bij helaas.......
Ik heb hier in huis ook een 3 fase kabel liggen en standaard was er een 3 fase +N hoofdschakelaar geplaatst,
Er was alleen maar 1 fase aangesloten aan de voedingszijde. Deze hoofdschakelaar is vervangen door een 1 fase+N hoofdschakelaar.
Dus een zonnepaneelinstallateur heeft dan al weinig keus. Hij mag ook niet even op eigen houtje 1 van de overige fasen gaan gebruiken, dit is werk voor de netbeheerder.
Ik weet ook niet of het hele blok op dezelfde fase zit.
Mijn max vorig jaar was 246V dacht ik.
Mijn buurman die in een 2 onder 1 kap woont ging over de 253V heen. Na contact met de netbeheerder heeft de netbeheerder dit binnen 14 dagen opgelost.
Ik ging toen ook naar max 239V, ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
MisterB schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 04:02:
[...]
Bij de specs van die dingen (KZS-1M) staat B-kar.
je voelt hem al aankomen.

Dit is een klasse A aardlek. In deze serie zit geen Klasse B. B wordt geadviseerd nu zorgt b ervoor dat de aardlek trip bij kleine dc stromen dat is verplicht bij solar groepen.

-Dan wel toestemming vragen aan Enphase of je een klasse A aardlek mag gebruiken. B)
gebruik een q relais in die situatie. nou nee kies een b aardlek.

Een lampje in een micro omvormer.

dat "CFL lampje" links onder print iq8 een spark gap 800V lijkt het te zijn. B) Die doet nooit mee. Alleen bij overspanning. Dan sluit hij de fase en de nul zo goed als kort. Zodat de rest van het cirquit beschermt blijft.
Die heb ik nog liggen.He Epcos. En wordt nog vaak in de telecom gebruikt en ook andere toepassingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXdeXlJtV4uE8nJ3u6m1swZpfjU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YPtvN5uLGUVzmyYCgol9q7xT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZg4yOSvu6jbvTREzDWydyBR4tU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CGcFTsgp8hoiE6ZeItAIRttw.jpg?f=user_large Ook hier aardlekautomaat. PKN6-16/1N/B/003-A
van een paar pagina's terug klasse A. met 003-A. En fase en nul omgewisseld. nul hoort rechts te zitten Op N.

[ Voor 76% gewijzigd door asjemenou74 op 07-02-2023 10:40 . Reden: Waarom zou een klasse A niet beter kunnen zijn. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-09 18:58
mike123 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:33:
[...]

Ik heb hier in huis ook een 3 fase kabel liggen en standaard was er een 3 fase +N hoofdschakelaar geplaatst,
Er was alleen maar 1 fase aangesloten aan de voedingszijde. Deze hoofdschakelaar is vervangen door een 1 fase+N hoofdschakelaar.
Dus een zonnepaneelinstallateur heeft dan al weinig keus. Hij mag ook niet even op eigen houtje 1 van de overige fasen gaan gebruiken, dit is werk voor de netbeheerder.
Ik weet ook niet of het hele blok op dezelfde fase zit.
Mijn max vorig jaar was 246V dacht ik.
Mijn buurman die in een 2 onder 1 kap woont ging over de 253V heen. Na contact met de netbeheerder heeft de netbeheerder dit binnen 14 dagen opgelost.
Ik ging toen ook naar max 239V, ongeveer.
Het eerste wat idd geprobeerd kan worden is de voedingsspanning naar beneden brengen, dat kan in stappen van 7 volt. Maar dit bied niet altijd de oplossing. Heel vaak vindt er ook een reconstructie van het net en herverdeling plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Dit weekend is er onderhoud aan de cloud systemen van Enphase en zou er wat disruptie zijn.
Ik merk vooral dat mijn IQ7a omvormers niet meer of minder rapporteren en mijn M250 omvormers nog wel netjes werken. Gisteren duurde het 2 uur voordat een deel van mijn IQ7A's rapporteerden en vandaag rapporteren ze helemaal niet, ze werken wel gewoon prima. Hebben anderen hier soortgelijke problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:06

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

ELD schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:48:
Hebben anderen hier soortgelijke problemen?
Nee, hier rapporteert momenteel alles prima/per kwartier. Ik maak gebruik van IQ7A micro's. Het klopt wel dat ik gisteren een onderhoudsmelding zag staan.

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
ELD schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:48:
Hebben anderen hier soortgelijke problemen?
Vandaag ook een paar uur de boel “offline” hier. Heb uiteindelijk de boel even “herstart” door e.e.a. te combineren met de maandelijkse aardlekschakelaar test.

Daarna rapporteerde alles weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Ze rapporteren nu bij mij ook allemaal weer netjes. Blijft het wel vreemd vinden dat op lokaal niveau de rapportage aan de Envoy worden beperkt wanneer er in de cloud een update is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
ELD schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:06:
[...]

Ze rapporteren nu bij mij ook allemaal weer netjes. Blijft het wel vreemd vinden dat op lokaal niveau de rapportage aan de Envoy worden beperkt wanneer er in de cloud een update is.
Heb jij de envoy aan de Wifi hangen op bekabeld?

Ikzelf via Wifi en ik merk dat de envoy de Wifi-connectie nog wel eens wilt verliezen. Staat denk ik los van de cloud connectie/ update werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Blijft leuk om naar de opbrengst van je panelen te kijken...

Ik zag de output van 1 IQ7+ naar 301W gaat. Zie ik opeens op mijn P1-meter 2 keer een dip geven. 1 keer een klein dipje met daarna een iets verminderde output en daarna een grotere dip. Deze zakte van ongeveer 3300W naar 1700W. Daarna logde ik lokaal in op mijn Envoy en zag ik op een aantal micro's 0W staan.
Ik zie geen events.

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ktv_uDvJlhvo3lSvdQb5CGvOO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7YSiDn0r4OFuThv6Ql6YwMWg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FON4SqWUHoYB3XHlg1VhtunJCKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjQ7eEWiLqYqC93bN0rn2bgE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xQ8ksC22nBRxNaLqehBHKhZIIg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n9zZWnPsmzu6XFWEG74TWsNb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgGzxiC1IeMhpulaOwsx3s_HJl4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7fW1uVC2167lsBvRA9iVAIDA.png?f=user_large

[ Voor 59% gewijzigd door RobWest op 06-02-2023 15:42 ]

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:40

martijn v o

Certified by Enphase.

Kan het zo niet zien, maar vanaf 14.10 is je AC wat onrustig, dus netspanning te hoog?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
martijn v o schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:36:
Kan het zo niet zien, maar vanaf 14.10 is je AC wat onrustig, dus netspanning te hoog?
Op 14:00 was mijn netspanning 243V

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bricklayer
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-04-2024
Dag vaklui
Even een paar vraagjes als het kan?
1,Mijn p 1 meter geeft aan dat ie krap 9 kw heeft teruggeleverd aan het net,hoe kan het dat mijn enphase maar 4,6 opwek rapporteerd?
2,ik heb microoptimizers die rapporteren elk appart is het zo dat als ik die waarden optel dat de opwek van de dag is?
3,de ct spoelen zitten zoals ze moeten zitten maar ik heb mn twijfels ik heb ook een kwh meter net als de uwe maar die moet nog worden aangesloten,kun jij hier wat van zeggen mede omdat ik denk dat jij er wel een beetje meer verstand van hebt dan ik ?
Hartelijke groeten,hendrik uit Urk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurre
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-08 14:47
Goedemiddag allemaal,

Mooi forum en erg informatief, ondanks alle informatie heb ik nog wel een aantal vragen;

Binnenkort ga ik een systeem plaatsen met de nieuwe IQ8M omvermer. Het worden 18 panelen van 420wp met 3 strengen van 6 en dan op een Q-relais. Het gaat dus een 3 fase systeem worden, met;

streng 1 - 6 panelen op het westen.
streng 2 - 6 panelen op het zuiden.
streng 3 - 6 panelen op het oosten.

Nu ben ik bezig met het bestellen van de componenten voor in de meterkast.

Q-relais 3 fase heb ik, Envoy metered met de de 6 meetspoelen heb ik, groepenkast om het in te bouwen heb ik maar.. nu; de aardlekautomaat...

1. Heb ik er één of twee nodig? ( ik heb voorbeelden gevonden van waar ook de envoy achter zijn eigen aardlekautomaat zit.)
2. Welke automaat heb ik nodig? theoretisch doet de IQ8M max 330 VA / 1,44 A. bij 18 heb ik dan volgens mij 25,8 A nodig , klopt het dat ik dan een 30 Ampere nodig heb of voldoet een 25 A ook? In theorie zal ik nooit alle 18 panelen volledig tegelijk op 100% hebben draaien ivm de oost/zuid/west ligging.
3. Welke waarde moet ik kiezen voor de tweede aarlekautomaat als ik deze nodig heb?
4. In de toekomst wil ik mogelijk nog 6 panelen erbij plaatsen, hoe zouden deze dan moeten worden aangesloten? het liefst houd ik daar nu al rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:25
Waarom niet 1 aardlekschakelaar (40 of 63A, 30mA), met daarachter:

een 3-fase groep voor je productie (naar Q-relais en zonnepanelen)
een 3-fase groep voor de Envoy.\

Volgens mij kun je gewoon met een 3-fase 16A automaat uit de voeten.

De maximale stroom (met 6 panelen per fase) per fase is immers, 6x 1.44A = 8.64A

[ Voor 38% gewijzigd door Burning_Tyre op 07-02-2023 12:15 ]

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurre
Kan ook volgens mij.

1 is dan de aardlekautomaat en 2 en 3 de groepen voor de panelen en de envoy ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/viwR9G05ee6aTMxS67Mvq2tQBjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jEN1COgS5zela6kFgtoVX0kL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtCl9r0x6I7L8i4C0XMFFG_EjnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JGOFR0PCcLk9qTW93QNyr4pl.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze afbeelding ontbreekt alleen nog een ferrietring om de 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurre
Top, alvast bedankt voor de vlotte reactie;

Dus nog bestellen;

- 4 ferrietringen
- 2 maal 3-fase 16A automaat
- 1 aardlekautomaat 16 A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Djurre schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:52:
Goedemiddag allemaal,

Mooi forum en erg informatief, ondanks alle informatie heb ik nog wel een aantal vragen;

Binnenkort ga ik een systeem plaatsen met de nieuwe IQ8M omvermer. Het worden 18 panelen van 420wp met 3 strengen van 6 en dan op een Q-relais. Het gaat dus een 3 fase systeem worden, met;

streng 1 - 6 panelen op het westen.
streng 2 - 6 panelen op het zuiden.
streng 3 - 6 panelen op het oosten.

Nu ben ik bezig met het bestellen van de componenten voor in de meterkast.

Q-relais 3 fase heb ik, Envoy metered met de de 6 meetspoelen heb ik, groepenkast om het in te bouwen heb ik maar.. nu; de aardlekautomaat...

1. Heb ik er één of twee nodig? ( ik heb voorbeelden gevonden van waar ook de envoy achter zijn eigen aardlekautomaat zit.)
2. Welke automaat heb ik nodig? theoretisch doet de IQ8M max 330 VA / 1,44 A. bij 18 heb ik dan volgens mij 25,8 A nodig , klopt het dat ik dan een 30 Ampere nodig heb of voldoet een 25 A ook? In theorie zal ik nooit alle 18 panelen volledig tegelijk op 100% hebben draaien ivm de oost/zuid/west ligging.
3. Welke waarde moet ik kiezen voor de tweede aarlekautomaat als ik deze nodig heb?
4. In de toekomst wil ik mogelijk nog 6 panelen erbij plaatsen, hoe zouden deze dan moeten worden aangesloten? het liefst houd ik daar nu al rekening mee.
I.p.v. 1 streng op elke zijde, kan je ook 3 strengen per zijde doen, dan heb je dus 9 strengen, welke je weer samenvoegt naar 3 fasen. Maar dan heb je wel op elke zijde 3 fasen, waardoor je fasen veel beter verdeelt worden. Ga je later bij plaatsen, dan hoef je niet te 'zoeken' welke fase het minst belast wordt.

Waarschijnlijk had je nu een 3-fase Q-Cable gepland, Met 1-fase Q-Cable kan je een veel betere verdeling maken, ben je flexibeler en is goedkoper.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
Djurre schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:25:
Top, alvast bedankt voor de vlotte reactie;

Dus nog bestellen;

- 4 ferrietringen
- 2 maal 3-fase 16A automaat
- 1 aardlekautomaat 16 A?
1 3-fase aardlekschakelaar 30mA. 40A (oude norm) of 63A (nieuwe norm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurre
Ik heb 1 fase Q-cable liggen. nu nog een lange streng van 18 stuks aan elkaar.
Mijn oorspronkelijk idee is 3 strengen van 6 en samenbrengen met een gietmof naar 3 fase.

In de ochtend zal ik dan op fase 1 meer leveren, in de middag op fase 2 en in de avond op fase 3.

Jouw voorstel kan ook maar wel complexer en meer kabel nodig.
Voordeel van jouw opzet is dat de fase in de ochtend middag en avond niet meer ongelijk belast worden.

Wat is overigens het nadeel van een ongelijke fasebelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
Djurre schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:30:
Ik heb 1 fase Q-cable liggen. nu nog een lange streng van 18 stuks aan elkaar.
Mijn oorspronkelijk idee is 3 strengen van 6 en samenbrengen met een gietmof naar 3 fase.

In de ochtend zal ik dan op fase 1 meer leveren, in de middag op fase 2 en in de avond op fase 3.

Jouw voorstel kan ook maar wel complexer en meer kabel nodig.
Voordeel van jouw opzet is dat de fase in de ochtend middag en avond niet meer ongelijk belast worden.

Wat is overigens het nadeel van een ongelijke fasebelasting?
Zonder al te ver op de details in te gaan.

Er loopt dan een hogere stroom door 1 ader (van de kabel van je dak naar je meterkast) t.o.v. als je het over 3 aders (fases) verdeeld.

Deze hogere stroom zorgt voor een grotere spanningsval.
De spanning bij de omvormer is hoger dan de spanning bij je meterkast. Dit wordt veroorzaakt door de weerstand die het kost om de stroom door de kabel te geleiden. Een dikkere kabel heeft minder weerstand en zorgt voor een lagere spanningsval. (maar is ook duurder)

Zoals je misschien al weet moeten de omvormers uitschakelen bij een (fase) spanning van 253Volt in Nederland. En kan het dus van belang zijn om voor voldoende dikke kabel (en verdeling over fases om de stroom laag te houden per fase) te zorgen zodat de omvormers bij je buurman eerder uitschakelen dan bij jou ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melle1
  • Laatst online: 13-02-2023
goedemiddag dames en heren,

Flashing orange The AC grid is normal but there is no communication with the Envoy.

Dit is de situatie bij mij op het moment. Klopt ook want de Envoy heb ik (nog) niet (backorder). De vraag waarop ik het antwoord niet kan vinden: Is een Envoy perse noodzakelijk om een IQ8 aan de gang te krijgen?
de panelen werken wel, leveren een mooie gelijkspanning op, na aansluiten op de inverter knippert deze 6 maal groen, dit is ook correct. Er word echter aan het net niets geleverd. De set is mij verkocht als zijnde "plug and play", stekker in wcd en gaan. De praktijk is anders helaas. Iemand anders dit probleem en een mogelijke oplossing?

Groeten, Melle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djurre
Goedemiddag Melle,

Goede vraag, ik heb ook stiekem even een IQ8m aan een paneel gekoppeld en aangesloten zonder envoy. Lampje knippert volgens mij oranje. Ik heb ook de meter in de gaten gehouden maar ik zie ook dat er niet terug geleverd wordt.

Gisteren heb ik mij aangemeld bij de netbeheerder (Liander bij mij) dat ik terug lever, mogelijk dat dat nog invloed heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Wilde gok: zit er een netprofiel aan de micro's gekoppeld?

Ze werken wel zonder Q-Relay, maar wellicht moeten ze nog wel via die Toolkit ingesteld worden.

[ Voor 46% gewijzigd door RobWest op 07-02-2023 14:31 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melle1
Hoi Djurre,

ik heb al een oudere installatie (7 panelen met sunnyboy inverter), deze installatie werkt zonder problemen. Aanmelding bij netbeheerder is al gebeurd (bijna 10 jaar geleden!). De nieuwe panelen zijn gewoon aanvulling/uitbreiding bestaande installatie. Dat mag het probleem dus niet zijn. Ik ben bang dat we gewoon de Envoy nodig hebben om via de "installer toolkit" de IQ8 aan de gang te krijgen. Het antwoord op deze vraag kan ik niet vinden...

Groeten, Melle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melle1
Maar ik denk dat RobWest in de tussentijd het antwoord al gegeven heeft....

Groeten, Melle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Melle1 De micro's moeten een keer ingesteld worden via de Installer Toolkit app icm de Envoy. In theorie kan de Envoy daarna er tussenuit, maar je hebt het nodig om de boel een eerste keer in te stellen en op gang te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melle1
Dank je Pazo, mijn vermoeden is hiermee bevestigd.

Groeten, Melle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:06

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Sinds eind december heb ik een Enphase systeem operationeel en daarnaast heb ik al bijna 9 jaar een Solaredge systeem. Ondanks dat het twee totaal verschillende systemen betreft (qua oriëntatie, helling en gebruikte panelen), ga ik dan toch stiekem performance vergelijken (terwijl ik eigenlijk gewoon geduldig moet wachten tot het grootste deel van het jaar voorbij is, alvorens echte conclusies te kunnen trekken). Vandaag was een volledig zonnige dag en het verschil tussen beide systemen is aanzienlijk.

Solaredge systeem:
Solar Frontier dunne film panelen - 3880 wp (opbrengst 4200 tot 4500 kWh per jaar)
Oriëntatie: zuid
Hoek: 45 graden helling
Schaduw: geen

Enphase system:
Belinus M8 HJT panelen - 4800 wp
Oriëntatie: 50% oost / 50% west
Hoek: 13 graden helling
Schaduw: uitsluitend in de ochtend het huis van de buren (in de zomer speelt dat veel minder).

Vermoedelijk is het volledig te verklaren dat enerzijds de hoek slechts 13 graden is (t.o.v. 45 graden van het andere systeem i.c.m. relatief laagstaande zon) in combinatie met oost/west oriëntatie en dat de zon vrij laat op komt / vroeg onder gaat(?). Neem aan dat ik straks -als de zon veel hoger aan de hemel staat- een stuk hogere performance mag verwachten (al is oost/west natuurlijk altijd wat minder performant t.o.v. zuid). Bij het Solaredge systeem is het verschil tussen de seizoenen, met het hele jaar rond is de 2900 – 3200 watt rond het middaguur bij zonnig weer, veel minder. Tijdens bewolkte dagen performt het Enphase systeem overigens wel beter.

Zijn er mensen met een vergelijkbaar oost/west systeem waar de opbrengst vergelijkbaar is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABKT3BjHSsXBazLlHrNEPqeU6Xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DriLs3ttL8r0JpVroMUHYVf.jpg?f=fotoalbum_large

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:13
Wat is eigenlijk het voordeel van een IQ Gateway S-Metered, tov de Standard variant? Als ik het goed begrijp kan je met de Metered variant data over het energieverbruik, teruglevering en de geïmporteerde energie van het net halen.
Deze data kan je volgens mij ook uit de P1 meter van een slimme meter halen, dan wel afleiden. Klopt dat of zie ik iets over het hoofd?
(Lees ook nog wat over de ondersteuning van een batterij, maar dat vind ik op dit moment niet relevant)

Verder vroeg ik me af of er ook een design tool is zoals sunny design of de Solar Edge Designer die ook Enphase ondersteunt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:47
@_kilian_ Vul eens "metered" in bovenaan de pagina, daar waar staat "Zoek in het Forum". Deze vraag is al heel vaak beantwoord.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@_kilian_ De verschillen staan ook in de TS uitgelegd.
Ja, je kan ook zaken met een P1 meter uitlezen. Echter zie je dat niet terug in de Enphase app. Het is deels dus ook wat je fijn vind.

[ Voor 33% gewijzigd door Pazo op 07-02-2023 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan909
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02-04 20:51
Ik heb een vraag over de levertijd/beschikbaarheid van de IQ8+ (of eventueel de M variant).

Ik heb twee offertes ontvangen. 1 geeft aan dat ze vanaf maart de I8+ standaard leveren. De ander geeft aan dat IQ8 helaas pas vanaf derde kwartaal leverbaar is. Beide zijn erkend Enphase dealer. Zo'n groot verschil in levertijd van 6 maanden is op zich wel vreemd.

Ben benieuwd of bij jullie IQ8+ (of M) wel geleverd is of binnenkort wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurre
Ik heb de IQ8M 1 maand geleden besteld en had deze twee weken later binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:46
Even een vraag aan de experts hier. Ik krijg volgende week een Enphase systeem geinstalleerd. Hartstikke mooi natuurlijk. Zijn er bepaalde logins of andere zaken waarvan ik moet zorgen dat ik die krijg van de installateur? Neem aan dat ze sowieso het systeem aan mijn account moeten koppelen. Maar zijn er nog andere zaken of logins die ik moet zien te krijgen?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
Inspired schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:26:
Even een vraag aan de experts hier. Ik krijg volgende week een Enphase systeem geinstalleerd. Hartstikke mooi natuurlijk. Zijn er bepaalde logins of andere zaken waarvan ik moet zorgen dat ik die krijg van de installateur? Neem aan dat ze sowieso het systeem aan mijn account moeten koppelen. Maar zijn er nog andere zaken of logins die ik moet zien te krijgen?
Eigen installateurs account is leuk en handig of in ieder geval een DHZ-account

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-09 10:45
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, @RoyVi

Betekent dit dat een Enphase IQ8-systeem ook niet voor de opstartspanning van een conventioneel SMA-systeem kan zorgen als je de hoofdschakelaar van de groepenkast uitschakelt (geen verbinding meer met het openbare net), zodat de stroom alleen binnen je woning kan circuleren tussen de groepen van de drie fasen die daar zijn?
RoyVi schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:43:
[...]Wat ik weet van systemen met een nood aggregaat wat in theorie ook een offgrid systeem is, dat er altijd omschakel systeem moet zitten tussen je mains (dus je grid/enexis/liander etc) en je auxiliary (huisinstallatie) wat dus waarschijnlijk de Enphase System controller zal zijn.

Want je hebt een phase/voltage bewaker nodig die ziet dat de spanning weg valt, en dan moet er een relay zijn die de main (dus je vaste grid aansluiting) los koppelt van je huis installatie zodat de IQ8 offgrid kunnen gaan leveren, ik vermoed eigenlijk dat daar nog iets van een UPS/Accu tussen moet zitten om dit allemaal in gang te zetten.

En wanneer de netspanning (mains) weer terug komt dan moet de netfrequentie (50hz) synchroon gemaakt worden met je offgrid IQ8 installatie om het relay weer in te schakelen zodat je weer kan afnemen en terug leveren op het net. Dit is allemaal vanwege de veiligheid omdat je niet met onderhoud de Enexis monteur onder spanning zet of het net krom trekt omdat je een rare frequentie met vermogen het net op stuurt.

iig wanneer je dus offgrid draait met de bovenstaande installatie dan zou in theorie het SMA systeem wel moeten inschakelen wanneer hij een stabiele 50hz en +/- 230 volt ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
Paut schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:21:
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, @RoyVi

Betekent dit dat een Enphase IQ8-systeem ook niet voor de opstartspanning van een conventioneel SMA-systeem kan zorgen als je de hoofdschakelaar van de groepenkast uitschakelt (geen verbinding meer met het openbare net), zodat de stroom alleen binnen je woning kan circuleren tussen de groepen van de drie fasen die daar zijn?

[...]
Ik ben geen expert op dit gebied, maar voor zover wat ik begrijp van de meeste omvormers is dat ze kijken naar een stabiele 50hz en 230 of 400 volt als ze dat zien en de pv panelen leveren ook genoeg energie zullen ze moeten inschakelen. Ik ga er niet vanuit dat ze op het Net zoeken naar inschakel signaal zoals dat met vroegah met de lantaarnpalen gebeurde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
@Paut De SMA zal dan wel inschakelen, maar dan ook direct uitschakelen aangezien er in plaats van <2 ohm ineens honderd of tientallen ohm impendantie is in zijn net. Daar kan hij zijn vermogen niet kwijt en zal hij in storing gaan. De meeste omvormers werken namelijk in vergmogensregeling. De iq8 of andere gridfroming omvormers zijn speciaal omdat deze ook in spanningsregeling kunnen werken.

Daarnaast verwacht ik dat iq8's niet zullen beginnen in eilandmodus zonder controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
@Pazo en @RichieB ,bedankt voor de reacties. Zie na de suggestie van RichieB dat er inderdaad veel vaker vragen over zijn. Wellicht is het dan toch handig om de TS iets uit te breiden om het nog explicieter te maken.

In mijn situatie ga ik dus gewoon voor de Standard. Ik heb al een HomeWizard draaien die de gegevens van de P1 poort ook in Home Assistant opslaat. Ik zal HA gebruiken om de data van HomeWizard en Enpashe samen te brengen. Mocht een accu ooit opportuun worden, kan de gateway altijd tegen die tijd vervangen worden.

Ik was nog wel benieuwd naar mijn tweede vraag in mijn laatste post:
Verder vroeg ik me af of er ook een design tool is zoals sunny design of de Solar Edge Designer die ook Enphase ondersteunt?
Vanmiddag heb ik nog een gesprek met een leverancier die gaat uitleggen waarom een IQ7A toch echt nodig gaat zijn icm de 450Wp panelen die ik op het oog hebt. Ben benieuwd. Op basis van dit topic heb ik ze gevraagd of ze het ook met de IQ7+ kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Laatst online: 17:49
Johan909 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:22:
Ik heb een vraag over de levertijd/beschikbaarheid van de IQ8+ (of eventueel de M variant).

Ik heb twee offertes ontvangen. 1 geeft aan dat ze vanaf maart de I8+ standaard leveren. De ander geeft aan dat IQ8 helaas pas vanaf derde kwartaal leverbaar is. Beide zijn erkend Enphase dealer. Zo'n groot verschil in levertijd van 6 maanden is op zich wel vreemd.

Johan909 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:22:

Ik kan je nog sterker vertellen. Ik heb 5 enphase dealers uitgenodigd. De goedkoopste is iets meer dan 4000 euro goedkoper dan de duurste partij. Allemaal voor exact dezelfde installatie 21x jinko 420wp en iq7+ en envoy metered met spoelen. Dus verschillen zijn er wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
_kilian_ schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:47:
Ik was nog wel benieuwd naar mijn tweede vraag in mijn laatste post:

[...]

Vanmiddag heb ik nog een gesprek met een leverancier die gaat uitleggen waarom een IQ7A toch echt nodig gaat zijn icm de 450Wp panelen die ik op het oog hebt. Ben benieuwd. Op basis van dit topic heb ik ze gevraagd of ze het ook met de IQ7+ kunnen leveren.
Nee dat is er niet zover ik weet. Althans, niet vrij beschikbaar. Volgens mij is er wel iets voor aangesloten installateurs heb ik wel eens voorbij zien komen.

Mbt iq7+ en 7a, bij 450wp zit je denk ik wel op het kantelpunt dat iq7a wellicht de betere keuze is. Ligt ook een beetje aan de oriëntatie en ligging. Als je op zuid gaat installeren is hierbij de iq7a denk ik wel verantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Pazo schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:40:
[...]

Nee dat is er niet zover ik weet. Althans, niet vrij beschikbaar. Volgens mij is er wel iets voor aangesloten installateurs heb ik wel eens voorbij zien komen.

Mbt iq7+ en 7a, bij 450wp zit je denk ik wel op het kantelpunt dat iq7a wellicht de betere keuze is. Ligt ook een beetje aan de oriëntatie en ligging. Als je op zuid gaat installeren is hierbij de iq7a denk ik wel verantwoord.
Ik heb hier 455wp op ZZW liggen. Die lagen nu nog net niet 100% vol op de zon. Dak ligt op 43gr, dus de zon staat nog net iets te laag en hij staat nog een beetje te ver naar het zuiden om er loodrecht op te staan.
En de micro's gingen nu richting 285W.

Er zweeft hier toch ook ergens dat document van Enphase zelf met de verschillen tussen een 7A en 7+Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWVcBatA9dzp_8OX4Hoy_A8gjKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rbZmabPbeWOE2ZuUXs4P7aup.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door RobWest op 08-02-2023 16:04 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
[...]
Thanks, dan hoef ik daar in ieder geval niet naar op zoek. Ik denk op zich dat de designer van SolarEdge wel een aardig inzicht geeft in de mogelijke opbrengst.
[...]
Ik wil nu 4 panelen op een plat dak plaatsen op het ZW (228 graden) en dan ook nog 3 panelen op een schuin dak van 30 graden met dezelfde oriëntatie.
Later komen er dan nog enkele panelen op het platte dak met dezelfde oriëntatie bij en nog een aantal op het NO (48 graden) die op een schuin dak van 30 graden liggen.

@RobWest Volgens het document van Enphase dat in de FAQ in de TS staat ligt het omslagpunt zo rond de 450Wp panelen. De leverancier ging hier verrassend genoeg in mee. Die gaf aan dat ze standaard de IQ7A leveren in dit geval, omdat veel klanten die zich er minder in verdiepen anders vragen gaan stellen, maar dat hij het er mee eens wat dat er maar een aantal dagen per jaar zijn dat de IQ7A in dit geval meer oplevert en dat je dit min of meer de rest van het jaar terugverdiend door het feit dt de IQ7+ wat langer doorloopt. Maw je levert wat in op de top van de curve, maar krijgt er wat extra's bij aan het begin en eind van de curve wat elkaar redelijk uit zou moeten middelen.
Pagina: 1 ... 47 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica