martin88 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:45:
Goedendag,
Ik ben voornemens om zonnepanelen te plaatsen in combinatie met micro-omvormers van Enphase. Nu heb ik hierover een vraag m.b.t. het MPP voltage.
Het type zonnepaneel dat ik wil/ga toepassen is Jinko Tiger Neo N-type JKM420N-54HL4-B.
Ik twijfel hierbij of ik moet kiezen voor de IQ7A of de IQ7+.
Bij de IQ8+ en de IQ8M zijn de verschillen kleiner dan tussen de IQ7+ en IQ7M. De minimale input spanning is daar gelijk (itt tot de IQ7), echter Vmp is voor de 8M iets hoger (ik dacht 2V). De keuze voor mij voor de IQ8 ipv IQ7 zou toekomstgerichtheid zijn (voor wat dat waard is. Het prijsverschil tussen de IQ7+ en de IQ8+ is maar 10 euro of zo).
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje met de keuze. Wat me opviel: de opbrengsten van een paneel uit de specsheet is de 'onder optimale omstandigheden' (STC). Sommige spec sheets geven ook de NOCT waardes. Dan zie je opeens dat een 400Wp+ paneel een NOCT waare heeft van rond de 300Wp. Dat betekent dus:
- een hogere Vmp van de IQ8M (en dat geldt nog sterker voor de IQ7A, omdat daar de minimale spanning een heel stukje hoger ligt dat de IQ7+) zorgt ervoor dat de omvormer pas later werkt.
- een lagere maximale waarde voor de omvormer voor de omvormer zorgt voor eerdere clipping.
Dus waar de IQ7+ en IQ8+ eerder beginnen, clippen ze ook eerder. En waar de IQ8M iets later start, de IQ7A nog later, clippen ze later. Of het op jaarbasis zoveel uitmaakt dat je over de levensduur met de ene of de andere variant uitkomt, dat is lastig zeggen (de zon laat zich niet voorspellen).
Mijn potentiele leverancier zei dat de IQ8M een stuk lastiger leverbaar is. Voor mij een overweging om voor de IQ8+ te gaan (met 405Wp panelen). Heb je panelen die (ver) boven de 400Wp uitkomen, overweeg dan de IQ8M en dan eventueel de IQ7A. Maar dat is slechts mijn mening op basis van de spec sheets van de omvormers.
Onder de streep geven de IQ8M en IQ7A ca 30% meer opbrengst, onder omstandigheden, waarvan je niet weet of ze in NL altijd gehaald zullen worden (bewolking, dakhelling etc).
PS.
1. de IQ8+ heeft wel 5W (300VA) meer voordat deze clipped t.o.v. de IQ7+ (295VA).
2. can 10-15W meeropbrengst per jaar (in het ideale geval) wegstrepen tegen later starten, ad rekenfactor van 85% en 0,40/kWh: tel uit je winst. Mogelijk enkele euro's per jaar. Met een levensduur van 25 jaar, zou dat toch uit moeten komen. En waar praten we over, op een hele installatie

. Neem vooral wat je zelf aanspreekt c.q. leverbaar is.
[
Voor 10% gewijzigd door
kdekker op 31-01-2023 10:53
]