Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.321 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 11:12
Guiido schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:16:
[...]

Inmiddels heb ik hiertoe een poging gedaan. Na het activeren van de consumtiespoel verschijnt de melding: kan geen gegevens rapporteren, sluit eerst een meter voor de productie aan. In de Enphase app zijn de grafieken wel gewijzigd, de consumptie blijft alleen op 0 staan.

Ik ga toch een draad trekken voor de productie ct, va het q relay op zolder naar de meterkast beneden.

Vraag: de instructies spreken elkaar namelijk wat tegen, de een stelt dat alleen de bedrading van de consumptie ct verlengt kan worden( met draad van minimaal 0,75mm )en die van de productie niet, de ander geeft verlenging van de bedrading algemeen aan en daarbij zou het wel kunnen. T gaat om een meter of 10 max. Als het dus kan, hoe kan ik deze dan het best connecten met de ct spoel? Ik las dat kroonsteen/ laddop niet gewenst zouden zijn, solderen/ krimpkous wel?
Solderen en krimpkous zou ik inderdaad zelf doen. Wel bij de verlenging de draden losjes in elkaar twisten over de volledige lengte, dat heft electromagnetische storingen op.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 13:57
Goedenavond allemaal.
Mijn naam is Yves en ik ben nieuw in dit specifieke topic.

Situatie: Ik heb een draaiend SolarEdge systeem (aangesloten op 1 fase van een 3 fase meterkast).
Fase 2 is alleen voor mijn laadrobot
Fase 3 is (nog) niet gebruikt.

Plan: Er ligt een aparte kabel richting schuur. Deze wil ik toewijzen aan Fase 3
In de schuur komt een PV verdeler. Deze zorgt ervoor dat ik de verlichting in de schuur kan blijven gebruiken en daarnaast moet hij dienst gaan doen voor 6 nieuwe panelen (op het dak van de schuur). Ik denk zelf aan 6 panelen ca. 420wp Jinko met IQ7+ micro's.

2 vragen: Komt telkens terug, en heb serieus al veel gelezen, maar de spec's van de IQ7+ verteld iets over cellen. En behoorlijk vaak komt dit niet overeen met de panelen. Maar lees toch heel vaak deze combinatie. De calculator zegt ook dat het zou moeten werken. Is er nog iets wat ik t.b.v. dit onderwerp na kan kijken?

Vraag 2: Ik heb ook een "Enphase IQ Gateway S-Standaard" besteld. (Zonder meetringen etc). Kan ik deze aansluiten bij m'n pv-verdeler? (i.p.v. in de meterkast).

Meterkast zit namelijk best vol. Hangt ook een Pi. 2x aansluiting op de P1 poort met een switch. Etc. Etc. NAS etc. Lijkt mij anders best een grote kans op storing.

Hoop dat jullie me hierin kunnen/willen adviseren.

Fijne avond.

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_Thom
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 15:06
DrDeJe schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:32:
Goedenavond allemaal.

Situatie: Ik heb een draaiend SolarEdge systeem (aangesloten op 1 fase van een 3 fase meterkast).

Plan: Er ligt een aparte kabel richting schuur. Deze wil ik toewijzen aan Fase 3
In de schuur komt een PV verdeler. Deze zorgt ervoor dat ik de verlichting in de schuur kan blijven gebruiken en daarnaast moet hij dienst gaan doen voor 6 nieuwe panelen (op het dak van de schuur). Ik denk zelf aan 6 panelen ca. 420wp Jinko met IQ7+ micro's.

2 vragen: Komt telkens terug, en heb serieus al veel gelezen, maar de spec's van de IQ7+ verteld iets over cellen. En behoorlijk vaak komt dit niet overeen met de panelen. Maar lees toch heel vaak deze combinatie. De calculator zegt ook dat het zou moeten werken. Is er nog iets wat ik t.b.v. dit onderwerp na kan kijken?

Vraag 2: Ik heb ook een "Enphase IQ Gateway S-Standaard" besteld. (Zonder meetringen etc). Kan ik deze aansluiten bij m'n pv-verdeler? (i.p.v. in de meterkast).

Meterkast zit namelijk best vol. Hangt ook een Pi. 2x aansluiting op de P1 poort met een switch. Etc. Etc. NAS etc. Lijkt mij anders best een grote kans op storing.

Fijne avond.
Vraag 1 hebben we al 1 op 1 contact gehad dus laat verdere beantwoording even open voor anderen.

Vraag 2: ja, je kan de IQ Gateway standard bij de PV-verdeler hangen.

Groeten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:04

Japie.G

Colour Classic

DrDeJe schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:32:
Goedenavond allemaal.

Fijne avond.
Je ziet tegenwoordig veel half-cell panelen. Dan zie je 120cellen in de specs staan, wat weer hetzelfde is als 60 hele cellen etc. In het algemeen gewoon naar de MPP spanning kijken van je gekozen paneel, of dat overeenkomt met wat de omvormer kan sturen. Als je de compatibiliteitscheck hebt ingevuld en die zegt dat het gaat werken, dan gaat het ook werken :)

Verder heb ik qua schuur en pv verdeler exact dezelfde situatie, en mijn EnvoyS hangt ook in de schuur. Beter zelfs, hang dat ding (elektrisch gezien) zo dicht mogelijk bij de omvormers, komt de communicatie ten goede.

[ Voor 5% gewijzigd door Japie.G op 30-01-2023 08:20 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin88
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09-2024
Goedendag,

Ik ben voornemens om zonnepanelen te plaatsen in combinatie met micro-omvormers van Enphase. Nu heb ik hierover een vraag m.b.t. het MPP voltage.

Het type zonnepaneel dat ik wil/ga toepassen is Jinko Tiger Neo N-type JKM420N-54HL4-B.
Ik twijfel hierbij of ik moet kiezen voor de IQ7A of de IQ7+.

Op basis van de module-compatibiliteit calculator op de website van Enphase zou ik beide types kunnen toepassen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnjMSoSbG4v_QNrQqZpG118YNds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g2NjOeqvOPvINwV5WV1U3NT4.png?f=fotoalbum_large

Kijkend naar het advies van Solar-Bouwmarkt zou ik moeten gaan voor de IQ7A.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umFzOQMQp2jaaRymIHSntelS57M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mRpum3HowmYBMb5NRGEWw61U.png?f=user_large

Echter wanneer ik de specificatie bekijk van beide type omvormers dan zie ik dat de 'minimale/maximale MPP-spanning' voor de IQ7+ 27-45 V is en voor de IQ7A 38-43V.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVPB9nSbqki-JOvHaeOinDGZ-Z0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AvEp1nfwtDxrERLtlxAzUSRW.png?f=fotoalbum_large

Het paneel heeft een Maximum Power Voltage van 29,97V (NOCT) Dit valt dus niet in de range van MPP voltage van de IQ7A.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SypIEdr6QBN80qzsy_GWFufX7uk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wHreIUpkXkInDxcDgQfrpKY4.png?f=fotoalbum_large

Op basis van vermogen zou ik wel graag de IQ7A willen toepassen. Kan iemand mij advies geven hierover?
BVD!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@martin88 https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/

Lang verhaal kort: het is volkomen uitgesloten dat je het prijsverschil tussen een A en een + kan terugverdienen gezien het geringe verschil aan opbrengst.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 13:28
RichieB schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:43:
[...]

Envoy Metered leest ook je eigen verbruik niet uit. Die berekent dat via de formule die je zelf geeft. Kan je vrij simpel ook zelf doen bijv. in Home Assistent: Eigen verbruik = PV productie - export + import

RobWest schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:48:

Wel als je CT spoelen ertussen hebt zitten.
Correct me if i'm wrong...

Volgens mij bedoeld @RichieB dat die de envoy de gemeten waarden van de CT ringen pakt, en daarmee je eigen verbruik uitrekend. De waarde die de CT ringen meet voor de hoofdschakelaar, zijn dezelfde waarden die je P1 meter registreerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
martin88 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:45:
Goedendag,

Ik ben voornemens om zonnepanelen te plaatsen in combinatie met micro-omvormers van Enphase. Nu heb ik hierover een vraag m.b.t. het MPP voltage.

Het type zonnepaneel dat ik wil/ga toepassen is Jinko Tiger Neo N-type JKM420N-54HL4-B.
Ik twijfel hierbij of ik moet kiezen voor de IQ7A of de IQ7+.
Bij de IQ8+ en de IQ8M zijn de verschillen kleiner dan tussen de IQ7+ en IQ7M. De minimale input spanning is daar gelijk (itt tot de IQ7), echter Vmp is voor de 8M iets hoger (ik dacht 2V). De keuze voor mij voor de IQ8 ipv IQ7 zou toekomstgerichtheid zijn (voor wat dat waard is. Het prijsverschil tussen de IQ7+ en de IQ8+ is maar 10 euro of zo).

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje met de keuze. Wat me opviel: de opbrengsten van een paneel uit de specsheet is de 'onder optimale omstandigheden' (STC). Sommige spec sheets geven ook de NOCT waardes. Dan zie je opeens dat een 400Wp+ paneel een NOCT waare heeft van rond de 300Wp. Dat betekent dus:
- een hogere Vmp van de IQ8M (en dat geldt nog sterker voor de IQ7A, omdat daar de minimale spanning een heel stukje hoger ligt dat de IQ7+) zorgt ervoor dat de omvormer pas later werkt.
- een lagere maximale waarde voor de omvormer voor de omvormer zorgt voor eerdere clipping.

Dus waar de IQ7+ en IQ8+ eerder beginnen, clippen ze ook eerder. En waar de IQ8M iets later start, de IQ7A nog later, clippen ze later. Of het op jaarbasis zoveel uitmaakt dat je over de levensduur met de ene of de andere variant uitkomt, dat is lastig zeggen (de zon laat zich niet voorspellen).

Mijn potentiele leverancier zei dat de IQ8M een stuk lastiger leverbaar is. Voor mij een overweging om voor de IQ8+ te gaan (met 405Wp panelen). Heb je panelen die (ver) boven de 400Wp uitkomen, overweeg dan de IQ8M en dan eventueel de IQ7A. Maar dat is slechts mijn mening op basis van de spec sheets van de omvormers.

Onder de streep geven de IQ8M en IQ7A ca 30% meer opbrengst, onder omstandigheden, waarvan je niet weet of ze in NL altijd gehaald zullen worden (bewolking, dakhelling etc).

PS.
1. de IQ8+ heeft wel 5W (300VA) meer voordat deze clipped t.o.v. de IQ7+ (295VA).
2. can 10-15W meeropbrengst per jaar (in het ideale geval) wegstrepen tegen later starten, ad rekenfactor van 85% en 0,40/kWh: tel uit je winst. Mogelijk enkele euro's per jaar. Met een levensduur van 25 jaar, zou dat toch uit moeten komen. En waar praten we over, op een hele installatie :9. Neem vooral wat je zelf aanspreekt c.q. leverbaar is.

[ Voor 10% gewijzigd door kdekker op 31-01-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:23
Vraagje,
Ik zie het niet zo 1-2-3 staan, maar mag ik IQ7A en IQ7+ samen gebruiken?

bv 1F 4x 7A en daar parallel 3x IQ7+ aan hangen?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hansieo schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:56:
Vraagje,
Ik zie het niet zo 1-2-3 staan, maar mag ik IQ7A en IQ7+ samen gebruiken?

bv 1F 4x 7A en daar parallel 3x IQ7+ aan hangen?
Ja.

Enige waar je op moet letten is dat je niet de maximale stroom (A) van je Q relay overschrijdt.

[ Voor 16% gewijzigd door Glashelder op 31-01-2023 10:58 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:28
@Hansieo Ja, alle IQ7-serie omvormers kunnen door elkaar gebruikt worden, maar je kan geen IQ8-serie toevoegen aan een IQ7 systeem.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Gents, kom wat tegenstrijdige berichten tegen her en der over grootte van aardlek bij enphase installatie (30 of 300mA). Betreft aantal iq7 omvormers verdeeld over 3 fases die nu per fase string aan een eigen 30mA aardlek automaat hangen (daar heb ik er dus 3 van).

Op 1 van die string heb ik paar keer met vochtig mistig weer een uitval op de aardlek automaat gehad. Was daarna weer snel te activeren.

Hadden het niet beter 300mA aarlek automaten kunnen zijn om dit issue te voorkomen (beperken) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:23
@Glashelder @Pazo

Dank voor jullie info d:)b

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 13:20
Iemand een idee of aansluitschema hoe je de enphase metered met spoelen en een homewizzard kWh meter in een 1 fase meterkast kan plaatsen? Volgens de electricien kan dit niet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:15

Acradavos

Poetsfanaat

Ik heb vorige maand geen maandelijks energierapport ontvangen vanuit Enphase. Meerdere die dit ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nu je het zegt, inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:21
feddesman schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:42:
Iemand een idee of aansluitschema hoe je de enphase metered met spoelen en een homewizzard kWh meter in een 1 fase meterkast kan plaatsen? Volgens de electricien kan dit niet .
Geen idee waarom je dat niet zou kunnen combineren. Er zit nu toch ook een KWh meter gemonteerd van de netbeheerder.
De aders die nu vanaf het Q relais gaan naar een automaat in de kast moet gewoon de KWh meter bij tussen.
https://helpdesk.homewiza...de-wi-fi-kwh-meter-1-fase

Mochtt ik het fout hebben hoor ik het wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tech_Thom
Er blijven nog steeds veel vragen komen omtrent de IQ7+ en IQ7A.

Voor degene die twijfelen lees dan ook zeker dit onderzoek van Enphase zelf (stond reeds in topic starter) en zoek even de vergelijking voor jouw panelen op.

In het voorbeeld levert een IQ7A icm een 415WP paneel in Amsterdam, azimuth: 180o, tilt: 25o, dus slechts 45kWh extra op in 25 jaar tijd!! Die extra kosten ga je er dus pas echt uithalen als je richting 450WP gaat, en dan nog niet eens als je O-W legt….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-58hHpL2LSIQi9d0mCMjet0zms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJuhH5wxDTfryidZHelfSVD9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Tech_Thom Klopt inderdaad, en het staat ook al redelijk uitgebreid beschreven in de TS, FAQ vraag 1, met allerlei verwijzingen naar documentatie en praktijkvoorbeelden.
Ik heb dit nog niet voor IQ8 gedaan, maar het zou me niet verbazen als je dezelfde theorie kunt toepassen op de IQ8+ t.o.v. de IQ8M.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
mike123 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:02:
[...]

Geen idee waarom je dat niet zou kunnen combineren. Er zit nu toch ook een KWh meter gemonteerd van de netbeheerder.
De aders die nu vanaf het Q relais gaan naar een automaat in de kast moet gewoon de KWh meter bij tussen.
https://helpdesk.homewiza...de-wi-fi-kwh-meter-1-fase

Mochtt ik het fout hebben hoor ik het wel
Bedankt, monteur had volgens mij ook geen zin in de kWh meter ct’S en ferrietring.
Uiteindelijk wel alles geplaatst morgen even testen of de kWh werkt .
Er word ook geen import in de Enlighten weergegeven maar denk dat in de instelling van de app zit bij de installateur.Dat nu de gegevens van de omvormers worden weergegeven ipv de spoelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
feddesman schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:57:
[...]

Bedankt, monteur had volgens mij ook geen zin in de kWh meter ct’S en ferrietring.
Uiteindelijk wel alles geplaatst morgen even testen of de kWh werkt .
Er word ook geen import in de Enlighten weergegeven maar denk dat in de instelling van de app zit bij de installateur.Dat nu de gegevens van de omvormers worden weergegeven ipv de spoelen
Als je een 1 fase systeem hebt en je hebt 2 ct spoelen en hij heeft het ingesteld dan zou je nu je huidige verbruik moeten kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
mike123 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:01:
[...]

Als je een 1 fase systeem hebt en je hebt 2 ct spoelen en hij heeft het ingesteld dan zou je nu je huidige verbruik moeten kunnen meten.
HelaasAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFGFt-Alo2SeJs-hYpGSch9whJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jBb7dwVv06vrzNUWro1nTgiq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 03:09
IQ8A en IQ8M zijn converters voor de grote panelen. Met dat smalle en relatief hoge mppt bereik kunnen ze dan t werk doen.

MPPT punt schuift op temperatuur. Dan dient t koud te zijn dat levert een hogere mpp spanning op.

Meer iets voor koudere plekken dichter bij de evenaar. In NL ben je meer gebaat m een andere converter de m Lage WP de IQ7 of 8 en hoge WP de IQ7+ of 8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Inderdaad, helaas.
Dat moet dus nog gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feddesman
mike123 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 23:33:
[...]

Inderdaad, helaas.
Dat moet dus nog gebeuren.
Inmiddels gelukt dankzij de service van de Enphase Support

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeeJaYves
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-07-2024
Door een verkeerde bestelling/levering ben ik in het bezit van een Enphase envoy-s metered 3-fase.

Mijn installatie thuis is 3-fase zonder nulleider (3x240v).

Hoe sluit ik deze dan best aan op de 3 fasen?

Ofwel zie ik verkeerd maar hier staat niets over in de handleiding.

Dank om jullie gedachten hierover te delen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Even voor de zekerheid, is mijn meterkast nu volgend de NEN1010 1 fase ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0QgyTnRc7fmXK749bFTRJME3C8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Izxgek5tIf16zGQ9fuxOGHqY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJGyDqbIVG0ELW2Q2DxrBVVhhU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vq8fbwz4DXMZaSFWc52QSnFp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
ja en nee zie wat grijze kabels die er direct ingaan wat kennelijk niet mag want moet in buis zitten.
heb je ook 1 hoofdzekering ?

[ Voor 109% gewijzigd door MisterB op 01-02-2023 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:32
@DeeJaYves dat netstelsel ondersteund de metered niet. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_Thom
Heeft er iemand panelen van de Jinko TIGER neo n-type serie?

Ik ben NL benieuwd naar de lengte van de DC kabel op het paneel. Ik zie nu in de datasheet dat deze 40 cm (+) en 20cm (-) zijn, of “customized”. 40x20 gaat te kort zijn om aan te sluiten op de IQ7+ (nieuwe model zonder de verloop stekker). Ik mag hopen dat er in NL de customized langere kabel wordt geleverd want anders moet ik nog eens losse verlengers gaan toevoegen… dat zou echt idioot zijn

Mijn bestelling staat bij groothandelsolar.com voor de JKM420N-54HL4-B panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNJI4wzh_12DZd8qHqyNjia48GY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18tWu3If08SKbIB7ssQ4IRre.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guiido
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-01-2024
Dit had ik ook. Krijg je netjes een metered geleverd, sluiten ze de ct's niet aan wat echt een kleine moeite is lijkt me. Alles ligt toch open zou je zeggen. Wat bij mij werkte was Inloggen op je Envoy via het ip adres in de browser, vervolgens de meters activeren.

Na een klein half uur moet het er in je app dan zo uitzien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbrOakoLxKBnIWLV3LWIut3-tbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bg52MxjldIaUuvALJLcjQ0qc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:14
Aeon schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:24:
Ik heb zonnepanelen besteld, en ik heb gekozen voor een Enphase systeem. (Ligging zuid, oost en west, maar ook geen omvormer in huis vind ik wel prettig, en ik wil graag per paneel kunnen monitoren)

Nu heb ik OOK een warmtepomp besteld. Een iPump 2-8 ALM van IDM Energie. Mooi apparaat en ondersteund ook input van de zonnepanelen. (Photovoltaic control) Als ik het goed begrijp, kan het systeem anticiperen om te gaan starten op het moment dat er voldoende opbrengst is van de zonnepanelen. Ik heb gezocht en kan nergens vinden dat dit met Enphase kan (Hier en daar een bericht dat het niet kan) maar volgens mij is het geen rocket science om de output uit te sturen. Weet iemand misschien of Enphase met het onderstaande overweg kan? Of kan het echt niet, en moet ik misschien kijken naar een SolarEdge (optizer) systeem?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Iets late reactie. Heb zelf ook een IDM warmtepomp, was even benieuwd op welke oplossing jij bent uitgekomen? Ik lees de slimme meter uit en zet dit om naar een 0-10v analoog signaal dmv een ESP32. Dit kan de warmtepomp lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@Aeon @johanPo enphase heeft geen hardware voor een 0-10v output.
Je zult dit zelf moeten regelen met een power meter of current transducer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 17:46

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

Goedemiddag allemaal!

Ik heb vandaag een offerte ontvangen voor een installatie op mijn dak (oost/west). Ik heb een 3 fase aansluiting (3x25A) en ik vroeg mijzelf af of het slim is om een Enphase IQ-Relay monofase te laten plaatsen zoals die in de offerte opgenomen is.

12x Canadian Solar 400Wp
12x ENPHASE IQ7+
1x ClickfitEvo montagesysteem
1x Enphase Envoy-S Standard
1x Enphase IQ-Relay monofase

Nu heb ik zelf onvoldoende kennis om te oordelen of het verstandig is om hetgeen in de offerte aan te laten houden, of het toch aan te laten passen naar een 3-fase variant.. Kan iemand mij wellicht helpen?

Alvast heel erg bedankt

[ Voor 12% gewijzigd door TweakOverflow op 01-02-2023 16:54 ]

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
Je bent tegenstrijdig. Wil je naar een 3-fase Q-Relay of juist naar een 1-fase?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 17:46

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

Check, ik heb het nu aangepast. Stond er inderdaad krom in. ;)

In de offerte geeft de installateur aan dat er een Enphase IQ-Relay monofase geplaatst zal worden, maar ik heb zelf een 3-fase aansluiting liggen. Daarom vraag ik me af wat de reden kan zijn om dan een monofase relay te plaatsen. Heeft een 3-fase relay bijvoorbeeld geen meerwaarde?

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@TweakOverflow Dat moet naar mijn mening gewoon een 3fase relay zijn. Waarschijnlijk een foutje op de offerte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
Pazo schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:02:
@TweakOverflow Dat moet naar mijn mening gewoon een 3fase relay zijn. Waarschijnlijk een foutje op de offerte?
In theorie kunnen er toch 12 x IQ7+ op 1 fase? Niet dat je wat wil als je al een 3-fase systeem hebt. Maar het zou wel kunnen toch?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
TweakOverflow schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:57:

In de offerte geeft de installateur aan dat er een Enphase IQ-Relay monofase geplaatst zal worden, maar ik heb zelf een 3-fase aansluiting liggen. Daarom vraag ik me af wat de reden kan zijn om dan een monofase relay te plaatsen. Heeft een 3-fase relay bijvoorbeeld geen meerwaarde?
12 panelen kan je over 3 fasen verdelen maar hoeft net niet perse .. indien wel kan je makkelijker groeien .. moet je wel 3 draden trekken vanaf je dak, 3 aardlek automaten etc

neem aan dat je 3x25 hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
MisterB schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:43:
Gents, kom wat tegenstrijdige berichten tegen her en der over grootte van aardlek bij enphase installatie (30 of 300mA). Betreft aantal iq7 omvormers verdeeld over 3 fases die nu per fase string aan een eigen 30mA aardlek automaat hangen (daar heb ik er dus 3 van).

Op 1 van die string heb ik paar keer met vochtig mistig weer een uitval op de aardlek automaat gehad. Was daarna weer snel te activeren.

Hadden het niet beter 300mA aarlek automaten kunnen zijn om dit issue te voorkomen (beperken) ?
Hi heeft iemand een antwoord op de vraag of ik 30mA aardlek automaat moet hebben of 300mA ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
MisterB schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:45:
[...]

12 panelen kan je over 3 fasen verdelen maar hoeft net niet perse .. indien wel kan je makkelijker groeien .. moet je wel 3 draden trekken vanaf je dak, 3 aardlek automaten etc

neem aan dat je 3x25 hebt
of 1 3-fase kabel en 1 3-fase aardlekautomaat...

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
MisterB schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:53:
[...]

Hi heeft iemand een antwoord op de vraag of ik 30mA aardlek automaat moet hebben of 300mA ?
Ik ben geen officieel installateur, maar ik heb gehoord dat 300mA niet meer mag in een huisinstallatie

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
RobWest schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:54:
[...]

of 1 3-fase kabel en 1 3-fase aardlekautomaat...
Ja kan ook is wellicht wat lastiger te splitten op dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
RobWest schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:55:
[...]

Ik ben geen officieel installateur, maar ik heb gehoord dat 300mA niet meer mag in een huisinstallatie
Yes thats the question, wat moet het zijn en wat mag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
asjemenou74 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 23:00:
IQ8A en IQ8M zijn converters voor de grote panelen. Met dat smalle en relatief hoge mppt bereik kunnen ze dan t werk doen.

MPPT punt schuift op temperatuur. Dan dient t koud te zijn dat levert een hogere mpp spanning op.

Meer iets voor koudere plekken dichter bij de evenaar. In NL ben je meer gebaat m een andere converter de m Lage WP de IQ7 of 8 en hoge WP de IQ7+ of 8+
Ik heb in de gaten nu dat bifacials zo hoog zitten in mpp spanning 41V STC voor P type Mono-crystalline met 144 (6×24)cellen. Daar zijn converters als de IQ8A en IQ8M voor bedoeld. Platte daken of grasveldjes met reflectie vanaf grond of platdak.
Mono kijkerd

-Mister B heeft zeker een A karakteristiek automaat in de zekeringenkast. Kijk eens naar de laatste letter in je gebruikersnaam mister. En de verschillen tussen B en A automaten.
-Yves, zoek de blauwe(vanaf1970)/rode(voor1970) draad in de installatie en de functie.

[ Voor 17% gewijzigd door asjemenou74 op 01-02-2023 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralphfx
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 21:43
jeffreypot1987 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:23:
[...]

Bedankt Ralph! Ik heb de IQ7+ besteld, dan blijf ik daar bij. Ik kan inderdaad de mppt voltage range makkelijk vinden van de IQ8M, maar weet je of deze IQ7+ een lagere ondergrens heeft wat betreft de voltage range?

Ik kan het voor de IQ7+ niet makkelijk uit de datasheet halen. Nogmaals dank voor het meedenken!
Mocht je er nog niet uit zijn gekomen, het staat bij de Nederlandse IQ7 data sheet onder "spanningsbereik MPP" en die is 27V - 45V, de ondergrens ligt dus lager dan bij de IQ8M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
asjemenou74 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:52:
[...]

Ik heb in de gaten nu dat bifacials zo hoog zitten in mpp spanning 41V STC voor P type Mono-crystalline met 144 (6×24)cellen. Daar zijn converters als de IQ8A en IQ8M voor bedoeld. Platte daken of grasveldjes met reflectie vanaf grond of platdak.
Mono kijkerd

-Mister B heeft zeker een A karakteristiek automaat in de zekeringenkast. Kijk eens naar de laatste letter in je gebruikersnaam mister. En de verschillen tussen B en A automaten.
-Yves, zoek de blauwe(vanaf1970)/rode(voor1970) draad in de installatie en de functie.
Hi, nee er zit nu 2 maal een B16 30mA in en ik zie net bij toeval 1 maal een B20 30mA.
Waarschijnlijk had die electircien die B20 nog liggen en maar 2 B16 in zijn wagen...

Maar kan / mag / moet dat een B16 300mA worden ?

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
Hi, nee er zit nu 2 maal een B16 30mA in en ik zie net bij toeval 1 maal een B20 30mA
. Sorry, mijn advies pak een Ameter en kijk waar de ongewenste stroom loopt.
Daarna weet je zeker ook meer over de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtor
TweakOverflow schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:57:

Enkel als je later wil uitbreiden en je dak ligt niet vol dan is het verstandig om nu alvast een 3 fasen relay te nemen en ook de panelen op 3 fasen aan te sluiten. Anders maak je (een beetje) extra kosten zonder veel voordeel. Een (theoretisch?) voordeel bij 3x 4 panelen op afzonderlijke fasen is dat er een kleinere kans is op uitschakelen bij een hoge netspanning in je wijk. Of dat nu een extra investering waard is, kan ik niet beoordelen. Ik zou zelf voor een 1 fase installatie gaan en het extra geld voorlopig in mijn zak houden.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
asjemenou74 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:32:
[...]
. Sorry, mijn advies pak een Ameter en kijk waar de ongewenste stroom loopt.
Daarna weet je zeker ook meer over de installatie.
Hi wat is bij een pv installatie met iq7(+) de juiste aardlek automaat ? 30 of 300 mA ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:52

martijn v o

Certified by Enphase.

30 mA is beter, maar bij Enphase mag je ook een 300 mA toepassen.

Hier de verklaring.
Normaal toepassen type B tenzij je een verklaring hebt mag ook type A.
https://www4.enphase.com/...claration_V1.3_Signed.pdf

[ Voor 59% gewijzigd door martijn v o op 01-02-2023 20:33 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
martijn v o schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:29:

Hier de verklaring.
Thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
De mannen van Solar Bouwmarkt schrijven het volgende.

In huisinstallaties is een aardlek schakelaar verplicht.
 De regel gaat nog iets verder en stelt dat het een 30mA aardlekschakelaar moet
zijn. Een 100mA of 300mA mag alleen in uitzonderlijke gevallen worden gebruikt.
 Enphase micro-omvormers zijn galvanisch gescheiden. Dat betekend dat deze
nooit een aardlekprobleem kunnen veroorzaken. Het Q-Cable traject en het
kabeltraject naar de groepenkast dient wel beveiligd te zijn tegen lekstroom. Een
30mA beveiliging is de enige juiste en meest veilige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
martijn v o schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:29:

Hier de verklaring.
Waar lees jij dat 300mA ook mag?
Lees ik er overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
nee, mag niet idd. t is een trollert reageert te vlug en vaag, laatste maand weinig mist gezien wel veel regen en zon.
geadviseerd wordt b karakter aardlek.
Vocht probleem=installatie nakijken. Niet mag ik met de aardlek naar 300mA. oké. Thx.

[ Voor 4% gewijzigd door asjemenou74 op 01-02-2023 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Oki thx allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
als we toch bezig zijn - een vraag over het Q-Relay van Enphase (ik weet dat er al veel over geschreven is in voorgaande posts).

Klopt mijn conclusie dat het geen keiharde (wettelijk) vereiste is om een q-relay in je enphase installatie te hebben ? En dat het vanuit enphase gezien een aanbeveling is maar geen eis ?

Dus dat enphase het voorschrijft met name omdat ie ook een fase koppelings functie vervuld en je daarmee data van omvormers in een 3 fase installatie (3 strings van omvormers) van alle 3 de fases in bridge krijgt die slechts op 1 fase hangt.
PS - Bij ons werkt dat trouwens magically prima zonder dat q-relay (we zien data van alle omvormers op alle fases)

[ Voor 3% gewijzigd door MisterB op 01-02-2023 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
MisterB schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:39:

Klopt mijn conclusie dat het geen keiharde (wettelijk) vereiste is om een q-relay in je enphase installatie te hebben ? En dat het vanuit enphase gezien een aanbeveling is maar geen eis ?
FAQ Q6: Is een Q-relais wel of niet verplicht?

Whitepaper IQ Relay

En evt FAQ Q7: Kan ik een andere fasekoppelaar gebruiken dan het Q-relais?

[ Voor 6% gewijzigd door Pazo op 01-02-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Tja of die qrelay faq nou 100% eenduidig antwoord geeft - krijg deels wceend gevoel bij de conclusie die enphase zelf trekt (wel vereist)

[ Voor 6% gewijzigd door MisterB op 01-02-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Beter kan ik het niet maken, heb zoveel mogelijk feiten / informatie / onderbouwing opgezocht. :)
Als jij of iemand anders andere informatie heeft hoor ik dat uiteraard graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Pazo schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:48:
Beter kan ik het niet maken, heb zoveel mogelijk feiten / informatie / onderbouwing opgezocht. :)
Als jij of iemand anders andere informatie heeft hoor ik dat uiteraard graag ;)
Maar de conclusie : Wel wettelijk vereist dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
MisterB schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:49:
[...]

Zoals ik het interpreteer: bij een bestaande woning waar je een Enphase systeem gaat installeren is een Q-relais niet verplicht, bij een nieuwbouwwoning waar gelijk een Enhpase systeem op komt is het wel verplicht.

(krijg te gelijk een grijs gebied: als je na 2 maanden in je nieuwbouwwoning een Enpahse systeem gaat aanschaffen, is het dan een bestaande woning?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Pazo schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:57:
[...]

Zoals ik het interpreteer: bij een bestaande woning waar je een Enphase systeem gaat installeren is een Q-relais niet verplicht, bij een nieuwbouwwoning waar gelijk een Enhpase systeem op komt is het wel verplicht.

(krijg te gelijk een grijs gebied: als je na 2 maanden in je nieuwbouwwoning een Enpahse systeem gaat aanschaffen, is het dan een bestaande woning?)
Ja zo las ik het ook.. .. 1 milliseconde na oplevering is het een bestaande woning .. maar seriously- zal waarschijnlijk aan het bouwbesluit oid op te hangen zijn of je het nieuw of bestaand noemt- hier zeker bestaand

[ Voor 9% gewijzigd door MisterB op 01-02-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 22:00
MisterB schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:49:
[...]

Met alle respect, ik begrijp de vraag eigenlijk niet. Is het relevant of het verplicht is of niet ?( er komt bij mij echt niemand keuren) Ik denk er zo over; Als het bijdraagt bij een veiliger systeem dan zal ik hem plaatsen. Geen ruimte is niet echt een excuus want dan zet je er een extra kast bij. Kosten kan het ook niet zijn, of je het totale systeem nou in 5 jaar of in 6 jaar ( of minder) terugverdiend dan dat doe het maar direct goed.

In mijn view: baat het niet dan schaadt het ook niet :)

Stefan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
svkaster schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:10:
[...]

Met alle respect, ik begrijp de vraag eigenlijk niet. Is het relevant of het verplicht is of niet ?( er komt bij mij echt niemand keuren) Ik denk er zo over; Als het bijdraagt bij een veiliger systeem dan zal ik hem plaatsen. Geen ruimte is niet echt een excuus want dan zet je er een extra kast bij. Kosten kan het ook niet zijn, of je het totale systeem nou in 5 jaar of in 6 jaar ( of minder) terugverdiend dan dat doe het maar direct goed.

Stefan
Achtergrond vraag is of ik het moet gaan vereisen bij de installateur die het niet heeft toegepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 22:00
MisterB schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:15:
[...]

Achtergrond vraag is of ik het moet gaan vereisen bij de installateur die het niet heeft toegepast
Ik snap het, was ook geen kritiek. In mijn geval om deze discussie met de installateur voor te zijn heb ik eerst onderzoek gedaan wat ik wil en dit tijdens de offerte geeist. Maar dat is nu makkelijk lullen achteraf.

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Ja is beter .. maar we komen er wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
Oke, B16 en B20.
aardlekautomaat, https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekautomaat
Een aardlekautomaat heeft zowel de specificaties van de aardlekschakelaar (lekstroom 30mA/100mA/ 300mA, klasse A / B) als de specificaties van de installatieautomaat (maximale stroom 10A / 16A / 20A, karakteristiek B / C ).

De B16 en B20, welke je noemt zijn de specs van: :de installatieautomaat. Dat is de hoogte en snelheid van de maximum stroom karakteristiek.
De B van de installatieautomaat hoeft nog niet de B te zijn van de aardlek.
Met aardlek heb je het over klasse A / B. En dat laatste vroeg ik aan je Koen.
Op de markt zijn er meer dan genoeg klasse A aardlekautomaten te vinden. e.g.B16-0.03 A de A is dan niet van Ampere maar van de klasse.
Welke karakteristiek/klasse heeft de aardlek A of B?

[ Voor 18% gewijzigd door asjemenou74 op 02-02-2023 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
asjemenou74 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 00:31:
Oke, B16 en B20.
aardlekautomaat, https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekautomaat
Een aardlekautomaat heeft zowel de specificaties van de aardlekschakelaar (lekstroom 30mA/100mA/ 300mA, klasse A / B) als de specificaties van de installatieautomaat (maximale stroom 10A / 16A / 20A, karakteristiek B / C ).

De B16 en B20, welke je noemt zijn de specs van: :de installatieautomaat. Dat is de hoogte en snelheid van de maximum stroom karakteristiek.
[...]

Met aardlek heb je het over klasse A / B. En dat laatste vroeg ik aan je Koen.
Op de markt zijn er meer dan genoeg klasse A aardlekautomaten te vinden. e.g.B16-0.03 A de A is dan niet van Ampere maar van de klasse.
Welke karakteristiek/klasse heeft de aardlek A of B?
Bij de specs van die dingen (KZS-1M) staat B-kar

Wat kunnen we met die informatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Pazo schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:57:
[...]

Het q-relais (of ander spanningsrelais) is verplicht volgens de netcode, en die is wet.
Artikel 3.8 regel 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik ben dan wel benieuwd of Enphase het dan nu wel verplicht richting installateurs. Vorig jaar deden ze dat nog niet, en dan kan je hoog of laag springen, maar dan is het heel lastig om het af te dwingen bij een installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
jeroen3 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:26:
[...]

Het q-relais (of ander spanningsrelais) is verplicht volgens de netcode, en die is wet.
Artikel 3.8 regel 3.
Hi Jeroen thanks, maar dat gaat over een synchrone electriciteitsproductie eenheid - en dat betreft dan toch een generator (dus motor aangedreven) en niet een PV systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@MisterB zie Artikel 3.12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
Glashelder schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:34:
Ik ben dan wel benieuwd of Enphase het dan nu wel verplicht richting installateurs. Vorig jaar deden ze dat nog niet, en dan kan je hoog of laag springen, maar dan is het heel lastig om het af te dwingen bij een installateur.
Dat antwoord kan ik je geven.
Ja m de IQ8 systemen met eiland bedrijf zal er iets dergelijks verplicht zijn, niet door enphase maar door installateur+netbeheerder.
IQ7 en dergelijke is q relais niet te verplichten dat is naar inzicht van de installateur+bezitter solar systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
asjemenou74 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:40:
[...]

Dat antwoord kan ik je geven.
Ja m de IQ8 systemen met eiland bedrijf zal er iets dergelijks verplicht zijn, niet door enphase maar door installateur+netbeheerder.
IQ7 en dergelijke is q relais niet te verplichten dat is naar inzicht van de installateur+bezitter solar systeem.
hoe interpreteer jij dan de referentie naar wetgeving van Jeroen3 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
ik zie t zo, dat de ac zijde v de omvormer m volle brug en daarin een hf galvanisch gescheiden transformator een uitstekende netscheider is. Maar als de omvormer zonder net ook kan draaien dan heb je een (automatische) schakelaar nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door asjemenou74 op 02-02-2023 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
asjemenou74 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:57:
ik zie t zo, dat de ac zijde v de omvormer m volle brug en daarin een hf galvanisch gescheiden transformator een uitstekende netscheider is. Maar als de omvormer zonder net ook kan draaien dan heb je een (automatische) schakelaar nodig.
die verfijning maken ze niet in de tekst van de artikelen van die 'wet'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
jeroen3 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:26:
[...]

Artikel 3.8 regel 3.
Ja, maar de micro's hebben dit zelf al ingebouwd zitten. In feite is het dus dubbel. De micro's hebben het softwarematig, het Q-relais hardwarematig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
Nee de micro's hebben het hardware matig al in zich zitten. Namelijk een volle brug en een galvanisch gescheiden transformator.

Een Q relay pas ik gewoon toe. De micro omvormer kan t zonder Q relais het ook wel af.

Het is aan de installatie bezitter en de installateur wat je met het advies van Enphase doet.
Wettelijk is het q relais geen verplichting zo zie ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Pazo schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:53:
[...]

Ja, maar de micro's hebben dit zelf al ingebouwd zitten. In feite is het dus dubbel. De micro's hebben het softwarematig, het Q-relais hardwarematig.
De micro's kunnen geen "scheiding met het net bewerkstelligen" omdat er geen contactor in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Modderhut
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-02-2023
Tech_Thom schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:54:
Heeft er iemand panelen van de Jinko TIGER neo n-type serie?

Ik ben NL benieuwd naar de lengte van de DC kabel op het paneel. Ik zie nu in de datasheet dat deze 40 cm (+) en 20cm (-) zijn, of “customized”. 40x20 gaat te kort zijn om aan te sluiten op de IQ7+ (nieuwe model zonder de verloop stekker).
Ik heb die panelen in de schuur staan wachtend op de IQ8+ omvormers. Je liet me even schrikken want de kabel lengte spec was mij ontgaan. Ik heb er net eentje nagemeten en bij mij zitten er 115cm + en - kabel aan.
Ik heb de mijne besteld bij Solar-Outlet maar volgens mij komen ze allemaal uit dezelfde centrale magazijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Ons pas geïnstalleerd systeem werkt helaas nog niet. Installateur gaat met enphase contact opnemen. Via de chat heb ik dit tevoren gekregen, kan iemand mij uitleggen wat dit betekent ?

I have checked and I found that these are temporary errors.

The microinverters are not receiving correct frequency and voltage from the utility grid once the power from the grid will be good the microinverters will be in normal status.

I have checked and troubleshooted the gateway and it is in normal condition.

The Microinverters need reference AC voltage and AC frequency from utility to operate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@feddesman De installateur heeft iets verkeerd aangesloten of ingesteld.

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 02-02-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:31
feddesman schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:19:
Ons pas geïnstalleerd systeem werkt helaas nog niet. Installateur gaat met enphase contact opnemen. Via de chat heb ik dit tevoren gekregen, kan iemand mij uitleggen wat dit betekent ?

I have checked and I found that these are temporary errors.

The microinverters are not receiving correct frequency and voltage from the utility grid once the power from the grid will be good the microinverters will be in normal status.

I have checked and troubleshooted the gateway and it is in normal condition.

The Microinverters need reference AC voltage and AC frequency from utility to operate.
Staan ze wel ingesteld op gebruik in NL?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Pazo schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:53:
[...]

Volgens mij heb ik het in een YouTube van Solar-Bouwmarkt gezien. Daar zeiden ze dat een Q-Relay standaard NO (Normally Open) is en dat een micro dat niet kan garanderen.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Panzer_V schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:54:
[...]

Staan ze wel ingesteld op gebruik in NL?
Geen idee waar kan je dat zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robutrecht
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-03-2023
Goedemiddag een vraagje,
Ik zie in emphase enligten app wel de opbrengsten in totaal. Maar niet per paneel. Als ik op serie druk dan laat hij ook niets zien.
Mijn zonnepanelenboer laat niets meer van zich horen nu hij het geld heeft. iQ7+
Hoe krijg ik dat voor elkaar nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
robutrecht schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:07:
Goedemiddag een vraagje,
Ik zie in emphase enligten app wel de opbrengsten in totaal. Maar niet per paneel. Als ik op serie druk dan laat hij ook niets zien.
Mijn zonnepanelenboer laat niets meer van zich horen nu hij het geld heeft. iQ7+
moet je admin access hebben, wellicht kan je in het web iface wat meer zien

[ Voor 5% gewijzigd door MisterB op 02-02-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
robutrecht schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:07:
Goedemiddag een vraagje,
De installateur moet op een plattegrond in de web applicatie de serienummers van de omvormers intekenen. Ik neem aan dat je zelf niet weet welk omvormer serienummer aan welk paneel gekoppeld is?

[ Voor 0% gewijzigd door tomtor op 02-02-2023 16:30 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-09 10:45
Vraagje over de IQ8: ik lees dat deze ook werken wanneer de netstroom uitvalt (eilandbedrijf).

Kan een set panelen met IQ8's worden gebruikt om een ander set panelen zonder IQ8's te laten opstarten? Zo ja, hoeveel wattpiek aan panelen met een IQ8 zou dan nodig zijn om een andere set van bijvoorbeeld 6000wp met een conventionele SMA-omvormer te voorzien van voldoende spanning om op te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Paut schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:32:
Vraagje over de IQ8: ik lees dat deze ook werken wanneer de netstroom uitvalt (eilandbedrijf).

Kan een set panelen met IQ8's worden gebruikt om een ander set panelen zonder IQ8's te laten opstarten? Zo ja, hoeveel wattpiek aan panelen met een IQ8 zou dan nodig zijn om een andere set van bijvoorbeeld 6000wp met een conventionele SMA-omvormer te voorzien van voldoende spanning om op te starten?
Logische nadenkend lijkt me van niet, want je SMA systeem heeft grid nodig om te werken. Denk niet dat een tweede PV-systeem op IQ8 dat kan overnemen bij stroomuitval, terwijl ze helemaal niet in die string (van het SMA systeem) zitten. Het zijn in feite 2 aparte systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 22:06

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

svkaster schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:10:
[...]

Dat is ook een beetje mijn insteek. Ik heb ook 4 x 40A 0,03A 4P aardlekschakelaars vervangen door 4 x B40 40A 0,03A 4P aardlekautomaten vanwege paralleleinvoeding door twee PV-systemen. Was een relatief dure oplossing (hetzelfde was ook op te lossen met één B40 installatieautomaat, maar geen plek voor) en droeg niet direct iets bij aan de zonnepaneleninstallatie zelf, maar het komt de veiligheid wel ten goede (zeker omdat alles steeds zwaarder belast wordt en gaat worden in de toekomst). Hetzelfde met dat Q-Relay, waarbij ik 3 fase heb en dan is het ook direct de fasekoppelaar (sowieso handig vanwege de PLC communicatie op alle fases).

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Heeft iemand de IQ8+ al ergens tegen een normale prijs gezien? Ik zie hem alleen bij Solar Bouwmarkt, maar die hanteren gewoon de incl BTW prijs van 2022 als excl. BTW voor 2023 :(

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brouwereint
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-02-2024
Nog even een vervolg van het onderwerp : 2 PV systemen meten met Envoy metered.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_aPGj7XxIEL473yrGwQZS_ctccw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6o0VBKg0m08GOFiRZWq7wbCh.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn poging om mijn beide PV systemen te meten en in 1 overzicht te krijgen.
2 problemen op dit moment :
1) Door P1 lopen 2 bruine draden en die verstoren elkaar lijkt het want het is niet de optelsom wat de Fronius omvormer (in zijn app) levert en wat de Enphase rapporteert
2) P2 en P3 meten niets (en ja ze zijn wel aangesloten, maar was te lui om het te tekenen)

Vraag bij 1) Hoe zou ik wel beide opbrengsten kunnen meten
Vraag bij 2) Kan ik uberhaupt met de Envoy een niet Enphase systeem meten ? Het zou kunnen omdat ik een 1fase Enphase systeem heb dat hij ook maar op 1 fase kan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 16:56
Ik heb een 3 fase, 15 stuks à 405Wp, 5 panelen per fase, oost/west systeem, met compleet nieuwe meterkast (automaten, aardlekken en hoofdschakelaar, alles nieuw) opgeleverd gekregen vandaag.
Echter is mijn huis aansluiting tot 22 februari nog 1 fase.

De installateur raad me met klem aan om het systeem nog niet in te schakelen.
Dit is hun reactie op mijn vraag waarom dit is:
"Met het aantal panelen wat jij heb zal de spanning op een 1 fase te groot zijn.
Dit kan grote gevolgen hebben voor je groepenkast.
De 3 fase zijn echt nodig om de spanning te verdelen en veilig de zonnepanelen hun werk te laten doen."
Ik snap echter niet want in eerste instantie had ik een offerte opgevraagd voor enkele fase en toen boden ze me dit ook aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@RoadXY je kunt maximaal 8 panelen gebruiken met wat lastige omwegen. Voor jou is dat dus 5, of je moet het dak op en een string halveren.
Dat is de grens van de componenten en bedrading.
Ik zou gewoon even wachten tot de boel voor elkaar is. Het is februari, dat is niet zo zonnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansi55
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-09 13:58
@RoadXY

Bij mij is in september ook een 3 fase Enphase systeem geplaatst: 12 panelen. Ook is er een compleet nieuwe 3 fase meterkast geplaatst
Er liep toen al de aanvraag bij Enexis om mijn toenmalige 1 fase aansluiting naar 3 fasen om te bouwen. Er was op dat moment nog geen zicht wanneer Enexis dit zou komen doen. Aanvraag in mei gedaan bij Enexis.

Het zonnepaneelsysteem werd in eerste instantie niet aangesloten omdat dit volgens de installateur niet kon: 3 fasen aansluiten als 1 fase.
Tijdens de inrichting van de 3 fasen meterkast overbrugde de installateur de hoofdschakelaar die de meterkast tijdelijk 1 fase "maakte".

Ergens in oktober las ik dit forum dat er geen probleem is om tijdelijk het 3 fase Enphase systeem als 1 fase te laten draaien
Ik heb toen een technicus bij de leverancier gebeld en de zaak doorgesproken. Hij bevestigde dat het wel kon!
Vervolgens is een installateur gekomen en heeft het systeem eind oktober voorlopig opgeleverd als 1 fase. De productie begon: in november nog 300 kWh opgewekt.

Een maand later (begin december) is Enexis gekomen, heeft een nieuwe 3 fasen meter geplaatst met automaten, de brug verwijderd uit de 3 fasen hoofdschakelaar en voila: het geheel werkte op 3 fasen zonder enig probleem. De installateur hoefde niet eens terug te komen.

Ik zou bij de installateur aandringen om je systeem voorlopig als 1 fase te laten draaien. Wie weet wanneer de upgrade naar 3 fasen wordt uitgevoerd door de netbeheerder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
RoadXY schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:57:
Ik heb een 3 fase, 15 stuks à 405Wp, 5 panelen per fase, oost/west systeem, met compleet nieuwe meterkast (automaten, aardlekken en hoofdschakelaar, alles nieuw) opgeleverd gekregen vandaag.

"Met het aantal panelen wat jij heb zal de spanning op een 1 fase te groot zijn.
De 3 fase zijn echt nodig om de spanning te verdelen en veilig de zonnepanelen hun werk te laten doen."
Ik snap echter niet want in eerste instantie had ik een offerte opgevraagd voor enkele fase en toen boden ze me dit ook aan...
De stroomsterkte zou wat hoog kunnen worden, maar de spanning zeker niet.

Het is februari, dus de productie is niet enorm. Dat betekent dat je die drie weken best kunt missen... Maar het betekent ook dat je nu best alle drie de fasen kunt aansluiten.

In juni zou het een ander verhaal zijn. Drie fasedraden op dezelfde enkele fase aansluiten met maar één nuldraad die zonder faseverschuiving alles moet verwerken, dat is e n slecht plan. Maar in februari zou ik dat wel aandurven.

En: een installateur die stroom en spanning door elkaar haalt, daar zou ik niet naar luisteren... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_Thom
RoadXY schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:57:

15 van dergelijke panelen op 1 fase is idd te veel (op papier, maar voor Feb alleen zou dit nog steeds ok moeten zijn!). Als alternatief kan je er in de tussentijd prima 10 (2 fases) aan sluiten op 1 fase. Als er gebruik wordt gemaakt van 3 fase Q-cable kan je voor de zekerheid de betreffende micro’s loskoppelen en afdekken. Maar aangezien er geen spanning op komt is dat zelfs niet nodig denk ik. Als er 3x1 fase Q-cable is gebruikt gewoon slechts 2 fases koppelen in de lasdoos. Afgieten Vd gistmiddel zou ik dan even paar weken mee wachten :)

De Q-relay die je als 3 fase zal hebben kan je ook als 1 fase instellen, en dan met een Aftakblok de 2 fases koppelen. (Houd de Test knop ingedrukt tot er slechts 1 fase brand).

Als je tzt op drie fase zit sluit je het geheel over. Afhankelijk van iq gateway standard of metered is er nog wat meer om in 2 stappen uit te voeren…

NOTE: ben geen installateur maar een enthousiast die eea goed heeft uitgezocht…. Doe ermee wat je wilt, en als ik er naast zit mag iedereen me verbeteren _/-\o_

NOTE 2: Doe dit alleen als je een goede reden hebt om niet te wachten… zal je meer kosten dan de Feb opbrengst (was al genoemd), tenzij het enkel eigen tijd is…

[ Voor 9% gewijzigd door Tech_Thom op 02-02-2023 21:34 ]

Pagina: 1 ... 46 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica