• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:48
Nee in de zin van 2 buizen voor een groep.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

• doopie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-02 13:28
martijn v o schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:30:
Nee in de zin van 2 buizen voor een groep.
OK, bedankt.

Ik denk dat ik helaas gelimiteerd ben tot deze optie OF ik moet alles via buiten laten lopen maar dat ziet er echt niet uit en dat komt de kabellengte al helemaal niet ten goede.

5x los 2,5mm2 ( want dat mag wel?) is dan daarna mijn enige optie en dan het verlies maar nemen (?)

Iemand nog andere ideeën die wel mogen icm 2x 16mm buizen?
Kleuren blijven gewoon zoals ze horen op 3 fase. De buizen labelen aan beide kanten misschien?

[Voor 0% gewijzigd door doopie op 22-01-2023 16:26. Reden: typo]

• tvanhaaren
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:19
doopie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:29:
[...]

En dat is het hem nu juist. Ik heb nu al zoveel filmpjes gezien waarbij ze het een eigen groep geven op de aardlekautomaat en zelfs het filmpje van Solar Bouwmarkt (YouTube: Enphase Envoy S en Envoy S Metered aansluiten) laat op 8:45 zien aan dat ze het op een eigen automaat aansluiten. Wel ouder model maar dat maakt voor je indeling van je groepenkast niet uit.

Het ziet er dus naar uit dat de tekeningen van Solar Bouwmarkt niet juist zijn.

Ik ga de IQ gateway een eigen 3-fase groep geven aangesloten op de 3-fase aardlekautomaat. dmv dubbele kabeleindhulzen, Dat is imho de enige juiste manier.
Ik ben het er mee eens dat er meerdere voorbeelden zijn die niet eenduidig zijn of de envoy en Q-relay nou hun eigen (aardlek)automaat moeten of samen middels een Aftakblok op hetzelfde automaat mogen.

Uiteindelijk heb ik dat wel gedaan vanwege de volgende redenen:

- beperkte ruimte, en waarom meer automaten als minder ook kan
- solar bouwmarkt geeft aan dat het kan
- Enphase geeft aan dat het kan (zie slide 14, stap 7.4 van https://enphase.com/pt-br/media/6572)
- Ik kan de panelen loskoppelen via Werkschakelaar, of de test functie van de q-relay, tijdens de installatie om aan de installatie behoeftes te voldoen

Ik ga er momenteel vanuit dat dit ook toegestaan is volgens NEN1010 aangezien zowel Enphase als solar bouwmarkt deze setup refereert. Mocht iemand kunnen aantonen dat beide koppelen via Aftakblok niet mag hoor ik dat graag (met referentie), en wellicht ga ik dan toch nog eens een uitbreiding doen :?

Maar uiteraard moet iedereen vooral gewoon lekker doen waar hij zich zelf goed bij voelt.

• httng
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-01 17:52
Ik had voor mijn groepenkast ook een extra 3-fase aardlekautomaat geschetst puur voor de Envoy. Kende de Solar Bouwmarkt tekeningen niet maar leek me logisch om te doen. De installateur gaf aan dat het niet nodig is en dat hij al diverse goedgekeurde schouwen heeft gehad met Envoy op zelfde automaat als PV/ Q Relais. Bij mij zit dat nu dus ook zo. Misschien dat ik het later alsnog ombouw, het voelt niet logisch om de Envoy niet tegen kortsluiting te beveiligen.

Dit was mijn originele schets (groene ringetjes zitten per abuis op blauw ipv grijs):

[Voor 34% gewijzigd door httng op 22-01-2023 18:30]

11340WP ZZW

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-02 21:07
doopie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:01:
[...]

OK, bedankt.

Ik denk dat ik helaas gelimiteerd ben tot deze optie OF ik moet alles via buiten laten lopen maar dat ziet er echt niet uit en dat komt de kabellengte al helemaal niet ten goede.

5x los 2,5mm2 ( want dat mag wel?) is dan daarna mijn enige optie en dan het verlies maar nemen (?)

Kleuren blijven gewoon zoals ze horen op 3 fase. De buizen labelen aan beide kanten misschien?
Nee, 5 x 2,5 mag ook niet door 16mm buis. Wel door 19mm maar daar heb je nu niks aan. Door 16 mm buis mag max 3 x 2,5 en 2 x 1,5 bij elkaar. (En dan 1,5 alleen als schakeldraad)
Met 16mm buis ben je dus veroordeeld tot 1 fase aansluiting. Of 2 groepen door elk een 16mm en dan je panelen over 2 fasen verdelen als je iig een 3 fasen aansluiting hebt

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:06
Microkid schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:28:
Vraag: Als ik nu 12 micro inverters wil installeren, kan ik kiezen tussen de IQ8+ en de IQ7+.
Voordelen:
- nieuwere techniek
- net iets meer opwekking
- betere efficientie
- snellere processor
- smartgrid

Nu lees ik wel dat je voor smartgrid de IQ System controller nodig hebt. Zonder system controller werken de IQ8's dan alleen als er een grid gezien wordt.

[...]

Gezien de betrouwbaarheid van het Nederlandse net vind ik smartgrid niet belangrijk. Ik begrijp dus dat ik de IQ8+ dan gewoon kan gebruiken zonder de IQ System controller. Is kiezen voor de laatste generatie dan de logische keuze?
Hier was volgens mij nog niet op geantwoord :)

Ik denk inderdaad prima dat je nu gewoon voor de IQ8 kunt gaan, om de redenen die je verteld. Het prijsverschil is te verwaarlozen, en wat je zegt, je hebt toch weer de nieuwste techniek, als het goed is net wat beter dan de IQ7 serie. En inderdaad: ons net / grid is eigenlijk uitzonderlijk goed. Het kost enorm veel euro's extra's om een offgrid-proof systeem te maken, voor.... 2 of 3 keer tijdens de levensduur van het systeem een uurtje geen stroom te hebben gehad wat je dan zou opvangen? Ik denk dat dit vooral mooi is voor landen waar het stroomnet niet zo stabiel is, maar niet in Nederland. Of wellicht een vakantiehuisje in the middle of nowhere, maar ook dat krijg je in Nederland niet voor elkaar ;)

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

• doopie
Peet3kabo schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:42:
[...]
Of 2 groepen door elk een 16mm en dan je panelen over 2 fasen verdelen als je iig een 3 fasen aansluiting hebt
Dat gaat ook niet (meer) want alles is als 3 fase aangeschaft. Mijn enige optie is om het toch door 2 buizen te trekken. In beide buizen een aardedraad en dan in de meterkast voor de aansluiting ze bij elkaar laten komen en verder in een 19mm buis(2 aarde kabels naar 1. Dus zitten we weer op 5 kabels die in 1 buis naar de groepenkast gaat.

Hier aan de overkant hebben ze trouwens een ymvk 5 aderig door een 16mm geduwd en getrokken. Dit is gedaan door de installateur. Dus dan mag het ineens wel?

• Peet3kabo
doopie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:33:
[...]

Dat gaat ook niet (meer) want alles is als 3 fase aangeschaft. Mijn enige optie is om het toch door 2 buizen te trekken. In beide buizen een aardedraad en dan in de meterkast voor de aansluiting ze bij elkaar laten komen en verder in een 19mm buis(2 aarde kabels naar 1. Dus zitten we weer op 5 kabels die in 1 buis naar de groepenkast gaat.

Hier aan de overkant hebben ze trouwens een ymvk 5 aderig door een 16mm geduwd en getrokken. Dit is gedaan door de installateur. Dus dan mag het ineens wel?
Nou nee dat mag net zo goed niet.
Heeft gewoon met richtlijnen (NEN1010) te maken.
Maar even logisch nadenken, de richtlijnen zijn ivm warmte ontwikkeling. Wat voor vermogen gaat er door en wat wordt de warmte ontwikkeling.
Daaruit voort..........wil je gokken? Gokken dat het fout gaat en je huis op zijn ergst afbrandt of hopen dat je geluk hebt........
Als we goed waren in gokken dan zaten we hier waarschijnlijk niet op tweakers en lieten we alles officieel aanleggen en keken we niet naar de prijs.
Ik heb de norm niet bedacht maar er zit een reden achter, dat de installateur het bij de buren doet wil niet zeggen dat het mag. Je moet je zelfs afvragen of je zo'n installateur in jouw huis aan de gang wil hebben.
Je stelt een vraag en bij vragen kan het antwoord je bevallen of het kan je tegenvallen.
Dit is het antwoord wat je niet wilt horen helaas.

En ingaan op je andere optie om 2 buizen te gebruiken en dan naar 1 buis gaan en in meterkast invoeren. Zoals eerder al genoemd mag dit ook niet, je mag niet 1 groep door meerdere buizen aanleggen. Dit is dan weer ivm veiligheid en dan wel persoonlijke veiligheid......van iemand die er ooit eens aan gaat werken en niet verwacht dat het door meerdere buizen loopt wat niet mag.

[Voor 11% gewijzigd door Peet3kabo op 22-01-2023 20:18]

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:12
Peet3kabo schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:16:
[...]

Nou nee dat mag net zo goed niet.
Heeft gewoon met richtlijnen (NEN1010) te maken.
Weet je zo ook waar dat staat dat het niet mag.
Wat ik tegen ben gekomen is dat er alleen gesproken word over VD draad en niet over kabel.

• Peet3kabo
mike123 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:53:
[...]

Weet je zo ook waar dat staat dat het niet mag.
Wat ik tegen ben gekomen is dat er alleen gesproken word over VD draad en niet over kabel.
Nee, moet ik ook gaan zoeken.
Ymvk is normaal bedoeld om vrij te liggen dantewel in een kabelgoot of een buis met voldoende diameter en dus ruimte ivm dezelfde warmte ontwikkeling.
VD draad mag geen 5 x 2,5 door een 16 mm.
Als we alleen al logischerwijs na gaan denken, waarom zou een kabel 5 x 2,5 waar de rest van de ruimte wordt opgevuld door pvc mantel, en dus het risico van oververhitting nog eerder aan de orde is, wel mogen.......
Misschien dat iemand je zo kan vertellen waar het staat in de NEN maar ik zo niet. Ik spreek uit ervaring en de opleiding welke ik genoten heb waar ik ooit de NEN tot in den treure door heb moeten spitten maar die tijden zijn lang geleden.
Voor kabels heb je reken tabellen wat wel mag aan lengtes en vermogens ed. Daarin wordt zelfs meegenomen of ze bij andere kabels liggen en wat de omgevingstemperatuur is om maar wat dingen te noemen.

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:24
doopie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:29:
[...]

Ik ga de IQ gateway een eigen 3-fase groep geven aangesloten op de 3-fase aardlekautomaat. dmv dubbele kabeleindhulzen, Dat is imho de enige juiste manier.
Die constructie neemt natuurlijk wel weer 4 modulebreedtes in beslag. Verder gebruikt die Envoy een zeer minimale hoeveelheid stroom (en kleven er echt risico's aan vast?). Ik heb al twee volwaardige Hager groepenkasten naar elkaar en door de Enphase installatie nu nog een Hager VKG21Z (1 DIN-rail van 12 modules) eronder geplaatst. In de toekomst moeten er nóg meer 3-fase aardlekautomaten bij (warmtepomp, laadpaal, etc.). Het gaat nog een uitdaging worden om alles een beetjes netjes onder te brengen...

• rogervdh
tvanhaaren schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:01:
[...]

- beperkte ruimte, en waarom meer automaten als minder ook kan
- solar bouwmarkt geeft aan dat het kan
Exact ook mijn argumenten. Verder wordt de eigenaar van Solar Bouwmarkt, Laurens Knapen, ingehuurd door Enphase om de trainingen voor installateurs te verzorgen (staan ook op Youtube). Hij moet dus overduidelijk weten waar hij over praat, anders zou zo'n partij hem nooit vragen.

• mike123
Peet3kabo schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:09:
[...]

Nee, moet ik ook gaan zoeken.
Ymvk is normaal bedoeld om vrij te liggen dantewel in een kabelgoot of een buis met voldoende diameter en dus ruimte ivm dezelfde warmte ontwikkeling.
VD draad mag geen 5 x 2,5 door een 16 mm.
Als we alleen al logischerwijs na gaan denken, waarom zou een kabel 5 x 2,5 waar de rest van de ruimte wordt opgevuld door pvc mantel, en dus het risico van oververhitting nog eerder aan de orde is, wel mogen.......
Misschien dat iemand je zo kan vertellen waar het staat in de NEN maar ik zo niet. Ik spreek uit ervaring en de opleiding welke ik genoten heb waar ik ooit de NEN tot in den treure door heb moeten spitten maar die tijden zijn lang geleden.
Voor kabels heb je reken tabellen wat wel mag aan lengtes en vermogens ed. Daarin wordt zelfs meegenomen of ze bij andere kabels liggen en wat de omgevingstemperatuur is om maar wat dingen te noemen.
Ik zou ook denken dat het niet zou mogen in 16mm en wel in 19mm.
Maar was benieuwd waar het stond.
Maar aan de andere kant is het ook zo dat als je kabel gebruikt dat het dan al geïsoleerd is en in een buis is het dubbel geïsoleerd.

• Peet3kabo
mike123 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:15:
[...]

Ik zou ook denken dat het niet zou mogen in 16mm en wel in 19mm.
Maar was benieuwd waar het stond.
Maar aan de andere kant is het ook zo dat als je kabel gebruikt dat het dan al geïsoleerd is en in een buis is het dubbel geïsoleerd.
Gaat ook niet om de isolatie, ymvk mag los....vmvk weer niet.
Dubbel geïsoleerd, of eigenlijk een extra schil/mantel, betekent ook meer warmteontwikkeling die de kabel niet kwijt kan.

Bij de netbeheerders willen we hierom zelfs zo weinig mogelijk netkabel in mantel buizen, ivm warmte ontwikkeling welke niet weg kan......
Alleen in uiterste noodzaak of gestuurde boringen waar het niet anders kan.

[Voor 16% gewijzigd door Peet3kabo op 22-01-2023 22:29]

• doopie
Peet3kabo schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:16:
[...]
dat de installateur het bij de buren doet wil niet zeggen dat het mag. Je moet je zelfs afvragen of je zo'n installateur in jouw huis aan de gang wil hebben.
Je stelt een vraag en bij vragen kan het antwoord je bevallen of het kan je tegenvallen.
Dit is het antwoord wat je niet wilt horen helaas.
Gisteren nog even een keer aan hem gevraagd, het schijnt zelfs een 5x2,5 grondkabel te zijn die ze er doorheen gejaagd hebben :X Ze verdienen bijna een sticker omdat het ze gelukt is.
Buurman gaf zelf al aan dat het niet de bedoeling is maar dat ook zij niet echt een andere optie hadden.

Inderdaad niet het antwoord dat ik hoopte te krijgen. Ik zocht nog naar mogelijke andere 'oplossingen'
Inmiddels heb ik een mogelijke andere oplossing gevonden en dan moet ik die lelijke kabelgoten maar voor lief nemen...

Ander vraagje, kent iemand YMvK kabel van 5x4mm2 met soepele kern? Dit zou het klusje wat makkelijker maken. 5x4mm2 lijkt mij nogal er stug om makkelijk te kunnen verwerken (?)

[Voor 0% gewijzigd door doopie op 23-01-2023 07:14. Reden: typo]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hoe warm zou zo’n kabel eigenlijk worden in een buis?

Ik heb hier een 5x4 YMVK kabel liggen. Die zit weliswaar niet in een buis maar zelfs als gaat er uren achter elkaar 6,5 kW doorheen, dan is er nog geen voel of meetbare warmteontwikkeling (warmtecamera ziet geen verschil met de muur).

Is dit niet weer zo’n puur theoretisch probleem?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:12
Glashelder schreef op maandag 23 januari 2023 @ 07:24:
Is dit niet weer zo’n puur theoretisch probleem?
Ja. De kabel is geschikt voor verschillende types installatie. één kabel in buis over de muur zal niet tot problemen leiden.
Maar een kabelgoot vol op een 38 graden zomerdag wellicht wel. De specificaties van de kabel zijn ruim genoeg voor meerdere toepassingen.

4mm2 heeft een weerstand van 5 mOhm per km. Met 6.5kW is ~28A, dus P=I2*R = 2*4 Watt per meter. Dat is zeker weten zichtbaar met de warmtebeeld op de buis en kabel. De muur wellicht niet.
Dat lijkt niet zoveel, maar als je het goed inpakt kan dat wel warm worden. 30A is ongeveer de limiet voor 4mm.

[Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 23-01-2023 07:57]

• Peet3kabo
doopie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 07:13:
[...]

Gisteren nog even een keer aan hem gevraagd, het schijnt zelfs een 5x2,5 grondkabel te zijn die ze er doorheen gejaagd hebben :X Ze verdienen bijna een sticker omdat het ze gelukt is.
Buurman gaf zelf al aan dat het niet de bedoeling is maar dat ook zij niet echt een andere optie hadden.

Inderdaad niet het antwoord dat ik hoopte te krijgen. Ik zocht nog naar mogelijke andere 'oplossingen'
Inmiddels heb ik een mogelijke andere oplossing gevonden en dan moet ik die lelijke kabelgoten maar voor lief nemen...

Ander vraagje, kent iemand YMvK kabel van 5x4mm2 met soepele kern? Dit zou het klusje wat makkelijker maken. 5x4mm2 lijkt mij nogal er stug om makkelijk te kunnen verwerken (?)
5x2,5 grondkabel door een 16mm????
Ik geloof je maar twijfel toch echt over die 16mm dan, zou eerder zeggen 19mm en dan is het al een worsteling om hem er doorheen te krijgen. Of zouden ze de kabel over de lengte door de buis aangestript hebben? Dan wordt het een ander verhaal en mag het net zo goed nog niet.

• harrybeuker
  • Laatst online: 03-02 16:00
httng schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:14:
Gisteren 27x IQ8m met 420Wp op het dak laten leggen. Happy now.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Door wie heb je dat laten doen?

• GreX
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-02 23:19
harrybeuker schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:06:
[...]

Door wie heb je dat laten doen?
Ik denk Verdasol aan de kleding te zien ;)

• doopie
Peet3kabo schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:45:
[...]

5x2,5 grondkabel door een 16mm????
Ik geloof je maar twijfel toch echt over die 16mm dan, zou eerder zeggen 19mm en dan is het al een worsteling om hem er doorheen te krijgen. Of zouden ze de kabel over de lengte door de buis aangestript hebben? Dan wordt het een ander verhaal en mag het net zo goed nog niet.
Stond gisteren nog even met hem te praten. Ze hebben niets gestript en er zat een metalen binnen mantel in... de een heeft heel hard staan duwen terwijl de andere aan de andere kant er aan trok.... dat het geen ideale oplossing is en dat het niet mag is hij zich bewust

Gelijk een vraag. Ik heb staan kijken en waarschijnlijk heb ik toch nog een mooie oplossing om het buitenlangs te laten lopen maar dan wel netjes in een buis. In welke buis (mm) mag ik YMvK 5x4mm2 buiten langs de gevel laten lopen ? (Grijs pvc)

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:52
4mm2 heeft een weerstand van 5 mOhm per km. Met 6.5kW is ~28A, dus P=I2*R = 2*4 Watt per meter. Dat is zeker weten zichtbaar met de warmtebeeld op de buis en kabel. De muur wellicht niet.
Dat lijkt niet zoveel, maar als je het goed inpakt kan dat wel warm worden. 30A is ongeveer de limiet voor 4mm.
Om de weerstand op een warme dag zo laag mogelijk te laten zijn, heb ik er voor gekozen om het traject van de YMVK kabel van mijn panelen naar de meterkast dat grotendeels door de kruipruimte loopt daar juist niet nog een keer in een buis te stoppen, maar via "ouderwetse" Som zadels te laten lopen. Was een stuk meer werk dan door een buis voeren, maar hoop daarmee het grootste gedeelte van de kabel een stukje koeler te houden (sowieso is de kruipruimte in de zomer al een van de koelste ruimtes). Een ander stuk van die kabel loopt onder het platte dak van mijn garage, maar ook daar is de kabel niet zichtbaar (systeemplafond) dus ook daar voor Som zadels gekozen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

jeroen3 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 07:56:
[...]

Ja. De kabel is geschikt voor verschillende types installatie. één kabel in buis over de muur zal niet tot problemen leiden.
Maar een kabelgoot vol op een 38 graden zomerdag wellicht wel. De specificaties van de kabel zijn ruim genoeg voor meerdere toepassingen.

Houdt die berekening er rekening mee dat het hier om 3 fase gaat en je dus 9A per fase hebt?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 13:31
VINO-BINS schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:19:
[...]

Wordt dit niet (grotendeels) opgelost door de burst mode van Enphase? Toevallig was dit ook iets waar ik recentelijk mee zat. Ik liep toen tegen dit filmpje aan wat het naar mijn idee goed uitlegt. Hierdoor ben ik zelf (vooralsnog) van plan om voor dit paneel te gaan met de IQ7A.

YouTube: Het broodje aap over lage opstartspanning van omvormers Vanaf min 10 ongeveer. Misschien mosterd na de maaltijd, maar wilde het toch even delen. Mooi topic ook!! :-)
Ik denk dat dit verhaal niet helemaal klopt wat ze hier zeggen. Als het waar was dan was de voltage nooit een probleem en ik zag in een aantal tests dat de IQ7A wel degelijk later opstart dan de IQ7+. Iemand in de VS die twijfelde na installatie over de IQ7A en die heeft onder 1 paneel de IQ7A geplaatst (een 385 Wp), en hij merkte dat die steeds later aan stond dan degene met de IQ7+. Dus het verhaal in het filmpje kan ik niet helemaal linken aan de resultaten uit de real world :).

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:38

siemenz

Koetje

Van de week zijn mijn 16 zonnepanelen geplaatst met micro omvormers

Er is door de zonnepanelenboer gekozen voor Ureco zonnepanelen met een WP van 405.

Vandaag kreeg ik de inloggegevens van de Enphase Enllighten website en hier viel mij het volgende op"

-er zijn maar 5 micro omvormers zichtbaar waarvan er 2 niet rapporteren. Moeten er niet 16 micro omvormers zichtbaar zijn? en waarom rapporteren er een paar niet

-er is een combi gebruikt van IQ7 en IQ7+ terwijl ik lees dat de IQ7 in principe niet voldoende zijn voor zonnepanelen met een WP van 405. Moet ik IQ7+ optimizers eisen van mijn zonnepanelenboer?

- In het "serie" menu zijn de zonnepanelen ook niet zichtbaar. Hoe los ik dit op?

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 20:55
siemenz schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:38:

Er is door de zonnepanelenboer gekozen voor Ureco zonnepanelen met een WP van 405.

Vandaag kreeg ik de inloggegevens van de Enphase Enllighten website en hier viel mij het volgende op"

-er zijn maar 5 micro omvormers zichtbaar waarvan er 2 niet rapporteren. Moeten er niet 16 micro omvormers zichtbaar zijn? en waarom rapporteren er een paar niet

-er is een combi gebruikt van IQ7 en IQ7+ terwijl ik lees dat de IQ7 in principe niet voldoende zijn voor zonnepanelen met een WP van 405. Moet ik IQ7+ optimizers eisen van mijn zonnepanelenboer?

- In het "serie" menu zijn de zonnepanelen ook niet zichtbaar. Hoe los ik dit op?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je naar het Envoy topic gaat dan kan je lezen hoe je rechtstreeks toegang tot je Envoy. Daar kan je je micro's laten scannen en dan zou hij alles moeten vinden.

PVOutput

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-02 22:18
RobWest schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:46:
[...]

Als je naar het Envoy topic gaat dan kan je lezen hoe je rechtstreeks toegang tot je Envoy. Daar kan je je micro's laten scannen en dan zou hij alles moeten vinden.
Ik weet niet waar je huis staat maar de panelen moeten natuurlijk wel sneeuw vrij zijn anders rapporteren ze ook niks :)
Dat zie ik nu lig al de laatste drie dagen voor 4 van de 24 panelen omdat er nog sneeuw op licht :)

Stefan

• tvanhaaren
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:19
siemenz schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:38:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou toch even contact opnemen met de installateur. Ongeacht of de panelen leveren moeten de micro’s wel gewoon zichtbaar zijn in Enlighten.

Daarnaast topt een IQ7 al op 250W af, en de IQ7+ pas op 295W. Al ken ik je ligging niet, ik zou toch geen IQ7 accepteren op een 405WP paneel.

Altijd lastig om achteraf dit aan te kaarten, maar ik zou het gesprek aan gaan.

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:33
tvanhaaren schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:32:
[...]

Daarnaast topt een IQ7 al op 250W af, en de IQ7+ pas op 295W. Al ken ik je ligging niet, ik zou toch geen IQ7 accepteren op een 405WP paneel.
Normaal gesproken helemaal mee eens idd. Maar het kan wel in bepaalde situaties. Ik heb zelf o.a. panelen op NW en NO liggen (en ZW en ZO :)), maar de 395Wp panelen op deze oriëntaties hadden prima een normale iq7 kunnen hebben. Ik heb op geen enkele dag sinds april hoger dan 250W als piek gehad. Sterker nog, als ik ga uitbreiden, dan verplaatst ik die iq7+'en van onder deze panelen naar de nieuwe panelen en doen ik iq7's onder de NO en NW panelen (even aangenomen dat ik die tegen die tijd nog kan vinden)

• Arcticsilver
  • Laatst online: 02-02 16:01
ook maar even een berichtje wagen in dit topic. sinds sept vorig jaar een set liggen met 6,44KWP op 3 dakvlakken. totale productie tot heden ca. 1.17Mwh

Dit is destijds door de installateur aangesloten met 2 separate kabels 3x 2,5mm2 op 2 losse Q Relais en aardlekautomaten. echter wel op dezelfde fase 1x 35Ampere. dit gaat ook allemaal goed.

echter was hij vergeten om de CT-spoelen voor productie en terug levering te plaatsen. Ook na herhaaldelijk contact gaf hij geen thuis. Heb nu zelf 2 ct spoelen aangeschaft en aangesloten. 1x op de fasedraad voor consumptie tussen de ferraris meter en de hoofdschakelaar, met pijl naar de ferrarismeter (andersom gaf hij negatieve consumptie :? en ging het meten in storing (deze ingesteld als 'load only') de andere ct spoel voor productie zit op de Fasedraad van 6mm2 die na de alamatjes gemonteerd is richting klemmenblok meterkast.

consumptie laat nu positieve verbruikscijfers zien (vandaag ~12,3Kwh) en er wordt ook productie gerapporteerd, echter zijn de productiecijfers lager als verwacht.

ben ik in dit geval 2 CT's voor productie nodig of moet ik beide fasedraden die direct van de strings komen door 1 CT laten lopen.
wie o wie heeft het antwoord

[Voor 31% gewijzigd door Arcticsilver op 24-01-2023 18:24. Reden: Foto's]

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-02 19:15
@Arcticsilver "load only" betekent dat de consumptiemeter echt allen de energie naar een load ziet. Dus gaat de productie naar het net daar niet doorheen.

• Arcticsilver
sir_knudde schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:30:
@Arcticsilver "load only" betekent dat de consumptiemeter echt allen de energie naar een load ziet. Dus gaat de productie naar het net daar niet doorheen.
dat klopt inderdaad, echter als ik hem op load with solarproduction instel dan registreert hij mijn verbruik als teruglevering. dit vanmiddag nog even getest:

zal straks nog even een aantal foto's maken van de montage van de meetspoelen

• John444
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-01 20:20
Beste lezers,

Kunnen jullie me helpen met het volgende: Ik wil IQ7A's en 108 half-cells 420 WP panelen aanschaffen. Ik kies voor een IQ7A omdat de panelen groter zijn dan 400 WP.

Anderzijds heb ik mijn bedenkingen omdat op de datasheet van de IQ7A staat ''geoptimaliseerd voor krachtige 60 cell / 120 half cell en 72 cell / 144 half cell modules.''

Volgens de compatibiliteitsberekening voldoet de IQ7A. Maar ook de IQ7 en de IQ7+.

Bij de IQ8+ en IQ8M staat het 54 cells en 108 half-cells paneel wel aangegeven op de datasheet.

Wie weet waarom bij de IQ7A geen 54 cells en 108 half-cells paneel wordt aangegeven? Werkt het wel maar is dit niet optimaal?

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:51
John444 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:55:
Wie weet waarom bij de IQ7A geen 54 cells en 108 half-cells paneel wordt aangegeven? Werkt het wel maar is dit niet optimaal?
Ik raad je aan om deze reactie te lezen, daar wordt het wat duidelijker waarom IQ7+ in dit geval een betere keuze is.

Ralphfx in "Het grote Enphase topic"

• Ferrox1
  • Laatst online: 03-02 21:17
Ik kan het niet vinden in het topic, maar is een sitcker NEN1010 PV Installatie aanwezig verplicht bij een enphase systeem?

Deze stickers waarschuwen voor mogelijke gelijkspanning, maar dat is met enphase niet aan de orde. Weet iemand hoe dit zit?

• RobWest
Ferrox1 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:20:
Ik kan het niet vinden in het topic, maar is een sitcker NEN1010 PV Installatie aanwezig verplicht bij een enphase systeem?

Deze stickers waarschuwen voor mogelijke gelijkspanning, maar dat is met enphase niet aan de orde. Weet iemand hoe dit zit?
Een sticker? Die kreeg je vroeger toch in je schriftje? ;)

NEN1010 is een norm en geen wet.

En bij Enphase heb je alleen DC tussen je panelen en je micro. En dan ongeveer max 40V bij 10A.

PVOutput

• Ferrox1
RobWest schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:24:
[...]

Een sticker? Die kreeg je vroeger toch in je schriftje? ;)

NEN1010 is een norm en geen wet.

En bij Enphase heb je alleen DC tussen je panelen en je micro. En dan ongeveer max 40V bij 10A.
Klopt, maar als je de norm wil volgen om het netjes te doen, wordt het wat vaag wat wijsheid is.. zo zie je maar dat een norm ook weer achter de feiten aanloopt.. Laat staan de wetgeving >:) .

Heeft niemand een dergelijke sticker op zijn meterkast gezet?

• jeroen3
  • Laatst online: 13:12
De sticker is voor de aanwezigheid van pv, ongeacht type.

• Pazo
Ja ik heb zo'n PV sticker in mijn meterkast. Gewoon voor de brandweer zodat ze gelijk zien dat er een PV installatie aanwezig is. Al hoop ik dat die nooit meer binnen hoeven te komen ;)

• RobWest
Pazo schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:30:
Ja ik heb zo'n PV sticker in mijn meterkast. Gewoon voor de brandweer zodat ze gelijk zien dat er een PV installatie aanwezig is. Al hoop ik dat die nooit meer binnen hoeven te komen ;)
En als jij brand hebt en de brandweer komt, zouden ze dan niet tijdens het aanrijden even op je dak kijken? ;)
Je hebt O-W, als ze dat missen dan zou ik gelijk nog een keer de brandweer bellen voor een andere ploeg :D

PVOutput

• Ferrox1
Ok, dankjewel @jeroen3 en @Pazo . Ga ik er ook 1 regelen :)

@RobWest , jij ook bedankt... bij deze een virtuele sticker verdient. (al is dit geen Whatsapp met stickers haha)

[Voor 48% gewijzigd door Ferrox1 op 24-01-2023 20:35]

• RobWest
Ferrox1 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:33:
Ok, dankjewel @jeroen3 en @Pazo . Ga ik er ook 1 regelen :)
Ik wil ook een sticker ;)

PVOutput

• Pazo
RobWest schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:33:
[...]

En als jij brand hebt en de brandweer komt, zouden ze dan niet tijdens het aanrijden even op je dak kijken? ;)
Je hebt O-W, als ze dat missen dan zou ik gelijk nog een keer de brandweer bellen voor een andere ploeg :D
Mjah in theorie wel. Ze hebben ze al eens van heel dichtbij bekeken, dus ze weten dat ze er liggen :X

• Miersel
  • Laatst online: 11:30
Bij mij worden over een paar maanden 13 panelen met IQ7+ omvormers geinstalleerd, met een 3 fase Q-cable. Vanaf het dak gaat een drie fase YMVK kabel naar de meterkast. Nu heb ik op een andere plek (afdak) nog ruimte voor 4 extra panelen. Ik heb een kabel met twee fase draden naar dat afdak liggen, maar de installateur geeft aan dat dit ook een drie fase kabel zou moeten zijn. Ik zou verwachten dat die 4 panelen per twee met een één fase Q cable op één van de twee fasedraden van de bestaande YMVK kabel aangesloten kunnen worden, en in de meterkast gecombineerd kunnen worden met twee van de drie fasedraden van de hoofdinstallatie zodat er toch weer een enigzins gelijke verdeling van de panelen over de fasen is. Of zie ik iets over het hoofd?

• RobWest
Lijkt mij een goed plan.

Maar ook de 13 panelen kan je met 3 maal een 1-fase Q-cable verbinden. Dan heb je meer mogelijkheden om te combineren en de totale kabellengte wordt korter.

PVOutput

• mike123
Arcticsilver schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:39:
[...]

dat klopt inderdaad, echter als ik hem op load with solarproduction instel dan registreert hij mijn verbruik als teruglevering. dit vanmiddag nog even getest:

De pijlen moeten wel naar de meterkast wijzen, is nu niet helemaal goed te zien.

• RobWest
Arcticsilver schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:39:
[...]

[Afbeelding]

Nog afgezien van het feit of je de CT verkeerd om hebt zitten. Je productie CT meet nu maar 1 deel van je PV-systeem. Of je moet hem lager in je systeem zetten, zodat hij beide systemen meet of je plaats nog een productie CT erbij

PVOutput

• Herbiek616
  • Laatst online: 00:52
Ik heb stickers zelf gemaakt, gewoon voorbeeld gedownload van internet. Heb ze 2 maal op de meterkast geplakt op automaten waar ik een PV installatie achter heb hangen. En toen ik toch bezig was ook maar op de schakelaar voor 1 van mijn stringomvormer en de schakelaar die ik in mijn Enphase systeem heb opgenomen vlak achter de lasdoos waar de 3 losse fasen de YMVK kabel op gaan.

• Miersel
RobWest schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:11:
Maar ook de 13 panelen kan je met 3 maal een 1-fase Q-cable verbinden. Dan heb je meer mogelijkheden om te combineren en de totale kabellengte wordt korter.
Leek mij ook, maar de installateur denkt daar anders over. Zal het er nog eens met hem over hebben. Dank voor de hulp.

• Arcticsilver
RobWest schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:57:
[...]

Nog afgezien van het feit of je de CT verkeerd om hebt zitten. Je productie CT meet nu maar 1 deel van je PV-systeem. Of je moet hem lager in je systeem zetten, zodat hij beide systemen meet of je plaats nog een productie CT erbij
Bedankt voor meedenken. Het rare is als ik de consumptie ct op de juiste manier aansluit klopt het wattage niet.

Nu heb ik nog eens verder gekeken en het lijkt erop dat bij de alamatjes de fase en de nul zijn omgedraaid:

Heb nu de CT gekoppeld aan de 6mm2 fase die richting de hoofd onderverdeler gaat. Meet nu ongeveer 17watt wat overeen komt met 1 watt per micro. Morgen eens kijken of de gemeten opwek overeenkomt met wat de micros rapporteren.

Kan iemand mij zeggen of ik qua fase verwisseling met de nul een denkfout maak? Als het inderdaad klopt dat ze de fases verkeerd om hebben aangesloten, kan dit tot problemen leiden met het meten van consumptie en opwek?

• RobWest
Lijkt mij inderdaad verstandig om blauw en bruin te verwisselen bij je alamat.

PVOutput

• mike123
Arcticsilver schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 23:06:
[...]

Bedankt voor meedenken. Het rare is als ik de consumptie ct op de juiste manier aansluit klopt het wattage niet.

Kan iemand mij zeggen of ik qua fase verwisseling met de nul een denkfout maak? Als het inderdaad klopt dat ze de fases verkeerd om hebben aangesloten, kan dit tot problemen leiden met het meten van consumptie en opwek?
De ct's moeten vanaf de panelen naar de meterkast wijzen en vanaf de KWh meter ook naar de meterkast wijzen.
Ze moeten om de fase. Dus als blauw en bruin is gewisseld en je het hem om bruin zitten klopt het niet.
En als er 's avonds geen zon meer is dan meet de Enphase een negative waarde aan de kant van de opwek zijde.
En als de CT juist is aangesloten en je kiest voor Load with solar production moet het kloppen.

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:48

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Vraagje:

Is er nog een reden om voor een metered variant van de envoy te gaan als ik ook al de p1 uitlees met home assistant?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:26
@wielhelm Nee, de Envoy Metered is eigenlijk bedoeld voor landen waar de slimme meter nog een zeldzaamheid is. Als je de P1 poort uitleest heb je dezelfde informatie al.

• Arcticsilver
mike123 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 00:00:
[...]

De ct's moeten vanaf de panelen naar de meterkast wijzen en vanaf de KWh meter ook naar de meterkast wijzen.
Ze moeten om de fase. Dus als blauw en bruin is gewisseld en je het hem om bruin zitten klopt het niet.
En als er 's avonds geen zon meer is dan meet de Enphase een negative waarde aan de kant van de opwek zijde.
En als de CT juist is aangesloten en je kiest voor Load with solar production moet het kloppen.
dan moet ik dat vanavond nog maar eens omdraaien, en de meters opnieuw configureren om te kijken of hij dan met pijl richting MTK wel positieve waarden laat zien.

hij wekt nu namelijk ook 's nachts stroom op volgens de meters (vannacht 142Wh)

• Arcticsilver
wielhelm schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:51:
Vraagje:

Is er nog een reden om voor een metered variant van de envoy te gaan als ik ook al de p1 uitlees met home assistant?
je bent dan ook voorbereid op het monteren van een Enphase Thuisaccu heb ik me laten vertellen.
gezien de relatief geringe meerprijs (destijds 100,-) en het niet hebben van een P1 poort op mijn oude ferrarismeter heb ik ervoor gekozen om de metered te nemen.

• sir_knudde
En zo kwam ik er achter dat mijn ferrarismeter wel terug draaide, maar toch 10% minder teruggeleverde energie registreerde dan emphase met meetringen.
Dus nu toch een?slimmere? meter :(

• Arcticsilver
sir_knudde schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:09:
En zo kwam ik er achter dat mijn ferrarismeter wel terug draaide, maar toch 10% minder teruggeleverde energie registreerde dan emphase met meetringen.
Dus nu toch een?slimmere? meter :(
eerst maar eens zorgen dat de CT meetwaarden kloppen, als dan ook de mijne 10% afwijkt eens kijken of ze er een 3-fase digitale meter in kunnen knopen. 1x 35Ampere wordt toch een beetje krap als je met airco's verwarmt en inductiekookplaat gelijktijdig aanzet.

ik weet ook niet hoe lang te wachttijd bij Enexis is voor een verzwaring op dit moment.

• RobWest
wielhelm schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:51:
Vraagje:

Op je P1 lees je alleen wat door je meter heen gaat en kan je niet eigen vebruik meten.
Productie -/- eigen verbruik = import/export

PVOutput

• RichieB
RobWest schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:26:
[...]

Op je P1 lees je alleen wat door je meter heen gaat en kan je niet eigen vebruik meten.
Productie -/- eigen verbruik = import/export
Envoy Metered leest ook je eigen verbruik niet uit. Die berekent dat via de formule die je zelf geeft. Kan je vrij simpel ook zelf doen bijv. in Home Assistent: Eigen verbruik = PV productie - export + import

• RobWest
RichieB schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:43:
[...]

Envoy Metered leest ook je eigen verbruik niet uit. Die berekent dat via de formule die je zelf geeft. Kan je vrij simpel ook zelf doen bijv. in Home Assistent: Eigen verbruik = PV productie - export + import
Wel als je CT spoelen ertussen hebt zitten.

PVOutput

• RichieB
RobWest schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:48:
[...]

Wel als je CT spoelen ertussen hebt zitten.
Je bedoelt CT spoelen die het verbruik meten van je huis, maar niet de PV productie? Technisch kan dat, maar dat is niet de aanbevolen methode. Die zegt dat je met de CT spoelen de PV productie meet en de aansluiting naar het net. Het eigen verbruik wordt dan berekend, niet gemeten.

• RobWest
RichieB schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:01:
[...]

Je bedoelt CT spoelen die het verbruik meten van je huis, maar niet de PV productie? Technisch kan dat, maar dat is niet de aanbevolen methode. Die zegt dat je met de CT spoelen de PV productie meet en de aansluiting naar het net. Het eigen verbruik wordt dan berekend, niet gemeten.
Die 'methode' is volgens mij een vreemd plaatje. Daar is het PV-systeem niet aangesloten op het net, die gaat alleen maar naar de eigen installatie. Hoe kan je dan ooit terugleveren?
Op het plaatje gaat het vanaf het net via de hoofdschakelaar rechtstreeks naar de automaten ZONDER aardlekschakelaar.
En vanaf de PV via 2 aardlekautomaten naar de Envoy en ook naar de automaten

Als het echt wil meten dan moet je uiteraard een kWh meter (meerdere) tussen je eigen installatie en het net zetten.

Maar als je productie EN consumptiue CT-spoelen plaatst, dan is je eigen verbruik het verschil tussen die beide.
Maar als je alleen maar je P1-gegevens hebt dan is het onmogelijke om je eigen verbruik te meten/berekenen.

PVOutput

• RichieB
RobWest schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:17:
[...]

Maar als je productie EN consumptiue CT-spoelen plaatst, dan is je eigen verbruik het verschil tussen die beide.
Maar als je alleen maar je P1-gegevens hebt dan is het onmogelijke om je eigen verbruik te meten/berekenen.
Nogmaals: de aanbevolen plek van de consumptie CT-spoelen is op de aansluiting met het net. Daar zit ook je slimme meter. De P1-gegevens zijn exact hetzelfde als wat de consumptie CT-spoelen meten. Omdat de Envoy Standard via het Powerline protocol ook de productie van de omvormers door krijgt kan je zelf je verbruik uitrekenen:

verbruik = PV productie - P1 export + P1 import

• RobWest
RichieB schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:28:
[...]

Nogmaals: de aanbevolen plek van de consumptie CT-spoelen is op de aansluiting met het net. Daar zit ook je slimme meter. De P1-gegevens zijn exact hetzelfde als wat de consumptie CT-spoelen meten. Omdat de Envoy Standard via het Powerline protocol ook de productie van de omvormers door krijgt kan je zelf je verbruik uitrekenen:

verbruik = PV productie - P1 export + P1 import
Ja ok, dat had ik even over het hoofd gezien.
De PV-kant meet je via je je micro's en de consumptie via je CT-spoelen. In Home-Assistant kan je dat dan inderdaad bij elkaar laten komen.
Heb je geen HA, dan moet je 2 verschillende apps gebruiken.

PVOutput

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-02 12:00
Ik zit met het volgende.

Mijn vader heeft een 3F meterkast en een 1F Enphase systeem.
Hij heeft z'n airco's op L2 zitten daarom wil hij z'n Enphase ook daarop hebben. (ja, ik weet dat de meter zelf toch intern toch alles op en af telt)
Nu heb ik alles aangesloten alleen kan ik in de Toolkit bij productie CT's alleen aangeven L1, L1+L2, L1+L2+L3 dus niet alleen L2.
Het lijkt mij raar dat je bij een 1F pv systeem altijd je panelen op L1 moet zetten, dan zou iedereen dit moeten doen. Ook krijg je dan een scheve net belasting en zou je ook niet kunnen wisselen mocht een fase heel druk zijn in je regio.
Wie kan mij vertellen waar ik overheen kijk? (Het expres verkeerd aansluiten van de consumption CT's d.m.v. CT-L1/CT-L2 wisselen lijkt mij geen gewenste oplossing.)

• sir_knudde
@Vogels60 Ipv wisselen van L1 en L2, kun je natuurlijk ook doorschuiven. Dan krijg je
Echt envoy
L1. l3
L2. l1
L3. l2.
Envoy is dan blij, maar het loopt natuurlijk niet meer gelijk met de slimme meter

• lumbaal
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 12:44
Vraag: Micro of centrale omvormer

Ik heb een garage met een schuidak (52gr) die pal op het Zuiden staat. Geen last van bomen, alleen de zon die in de zomermaanden rond 17.00 uur achter het huis verdwijnt.
Nu wil ik hier 12 panelen op hebben: 8 portrait en 4 landscape eronder (dit ivm dakraam in de midden).
Panelen waarschijnlijlk; CANADIANSOLAR 400wp of JINKO solar 420wp.
Wat is wijs? micro omvormers of een centrale omvormer?

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08:36
lumbaal schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:14:
Vraag: Micro of centrale omvormer

Ik heb een garage met een schuidak (52gr) die pal op het Zuiden staat. Geen last van bomen, alleen de zon die in de zomermaanden rond 17.00 uur achter het huis verdwijnt.
Nu wil ik hier 12 panelen op hebben: 8 portrait en 4 landscape eronder (dit ivm dakraam in de midden).
Panelen waarschijnlijlk; CANADIANSOLAR 400wp of JINKO solar 420wp.
Wat is wijs? micro omvormers of een centrale omvormer?
1 centrale omvormer. Goedkoper en levert vergelijkbaar rendement.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• ToyotaMR2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:48
Iemand hier een 1kWh HomeWizard meter op hun Enphase systeem aangesloten?

En iemand die een foto zou willen maken waar ik een beetje kan zien wat ik waar moet aansluiten?

• lumbaal
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 12:44
Dank voor je snelle reactie,

Ik heb al aanbieders over de vloer gehad, de een verteld micro en de ander central omvormer.

Er werd verteld dat een micro omvormer bv. ENPHASE IQ7+ een Piekvermogen van 295W AC doorgeeft max.
De rest (105 watt) ben ik kwijt als ik een 400wp paneel heb. Raar....
Dit zouden ze me aansmeren omdat ze bulk hebben ingekocht, aldus de centrale aanbieder. Raar...

• Pazo
@lumbaal Een 400wp paneel haalt in NL nooit 400w. Bij een 400wp paneel is een IQ7+ prima. Zal maar zelden aftoppen, en wat het aftopt is nihil. Zie ook de FAQ vraag 1 in de TS voor uitleg en praktijkvoorbeelden waaruit dat blijkt.

• Miersel
ToyotaMR2 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:32:
Iemand hier een 1kWh HomeWizard meter op hun Enphase systeem aangesloten?

En iemand die een foto zou willen maken waar ik een beetje kan zien wat ik waar moet aansluiten?
Heb ‘m zelf niet maar kijk even op de site van Homewizard:
https://helpdesk.homewiza...de-wi-fi-kwh-meter-1-fase

Zonnepanelen moeten aan de rechterkant volgens de beschrijving.

• ToyotaMR2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:48
Miersel schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:03:
[...]

Heb ‘m zelf niet maar kijk even op de site van Homewizard:
https://helpdesk.homewiza...de-wi-fi-kwh-meter-1-fase

Zonnepanelen moeten aan de rechterkant volgens de beschrijving.
Dat heb ik al gelezen, alleen weet ik zo niet welke schakelaar/zekering van Enphase ik moet gebruiken hiervoor.

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-02 21:59
doopie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:01:
[...]

OK, bedankt.

Wellicht een beetje laat maar misschien kun je op https://www.installatie.nl/categorie/installatiefouten/ wat inspiratie opdoen hoe sommige “professionele” zonnepanelen installateurs hun bekabeling wegwerken. De rookgasafvoer van de CV is samen met de standleiding van het toilet een populaire sluiproute. In dat licht is 3-fase splisen in 2 buizen nog een zeer net alternatief ondanks dat het niet hoort/mag.

En mocht je onverhoopt toch voor die oplossing gaan dan is flexibel de beste oplossing, bestel dan gewoon neopreen kabel 5 x 4 of 5 x 6 en pel de mantel er af.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben echt een leek op dit gebied, bij ons hebben ze een '3 fase installatie' op een 5x 4m2 kabel naar de meterkast getrokken (vanaf dak 2,5m2 en vervolgens via een doosje in de woning op 4m2) . Gaat dat goed ik had 2 kabels verwacht?

[Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 25-01-2023 20:41]

PV: 9360 WP oost/west | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• rogervdh
Sport_Life schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:40:
Ik ben echt een leek op dit gebied, bij ons hebben ze een '3 fase installatie' op een 5x 4m2 kabel naar de meterkast getrokken (vanaf dak 2,5m2 en vervolgens via een doosje in de woning op 4m2) . Gaat dat goed ik had 2 kabels verwacht?
Klinkt prima. Q-Cable 3-fase kabel is 4 x 2,5 mm2 (3 keer fase en de nul) en die komt/komen neem ik aan uit op een gietmof (zo'n doosje) en vervolgens met 5 x 4 mm2 (3 keer fase, nul en aarde) naar de meterkast (precies hetgeen Enphase zelf aanraadt, al heb ikzelf gewoon 5 x 2,5 mm2 naar de meterkast gelegd). Wat bedoel je precies met "2 kabels verwacht"...?

[Voor 4% gewijzigd door rogervdh op 25-01-2023 20:48]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

rogervdh schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:46:
[...]

Klinkt prima. Q-Cable 3-fase kabel is 4 x 2,5 mm2 en die komt/komen neem ik aan uit op een gietmof (zo'n doosje) en vervolgens met 5 x 4 mm2 naar de meterkast (precies hetgeen Enphase zelf aanraadt, al heb ikzelf gewoon 5 x 2,5 mm2 naar de meterkast liggen). Wat bedoel je precies met "2 kabels verwacht"...?
Tnx :). Die 4m2 had ik zelf al gelegd van de zolder naar de meterkast toen ons huis helemaal open lag ivm verbouwing, ik had liever dat ze die ook doortrokken naar het dak maar ze hebben via een lasdoos hun eigen 2,5m2 kabel eraan gekoppeld.

Ik had plus en min verwacht maar als het klopt dan is het goed zo :)

Sinds vandaag is alles operationeel dus laat de zon maar schijnen :). Trouwens ondanks bewolking toch al wel een paar watt stroom , had dat niet verwacht eigenlijk.

[Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 25-01-2023 20:50]

PV: 9360 WP oost/west | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• rogervdh
Sport_Life schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:48:
[...]
Tnx :). Die 4m2 had ik zelf al gelegd van de zolder naar de meterkast toen ons huis helemaal open lag ivm verbouwing, ik had liever dat ze die ook doortrokken naar het dak maar ze hebben via een lasdoos hun eigen 2,5m2 kabel eraan gekoppeld.
Hebben ze de Q-cable (die zwarte Enphase kabel) naar binnen getrokken of hebben ze twee keer een lasdoos/gietmof gebruikt? De 5 x 4 mm2 gaat tot op de zolder. Daar hebben ze hun eigen 2,5 mm2 kabel aan gekoppeld. Is dat de Q-Cable of weer een 2,5 mm2 YMVK? Indien dat laatste, dan heb je dus 2 x een lasdoos/gietmof.
Plus en min heb je bij een stringsysteem (of Solaredge met optimizers).

• RobWest
Sport_Life schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:48:
[...]

Sinds vandaag is alles operationeel dus laat de zon maar schijnen :). Trouwens ondanks bewolking toch al wel een paar watt stroom , had dat niet verwacht eigenlijk.
Vanaf je micro's komt sowieso 2,5mm². Q-Cable is nooit dikker. Dus via een lasdoos naar jouw 4mm² is uitstekend.

En 5x4mm² is 3-fase. Bruin, zwart, grijs, blauw en aarde.

PVOutput

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ah nu snap ik die sticker, die zit er bij ons ook op. Ik dacht reclame voor de installateur maar het heeft dus een functie.
Panelen liggen bij ons 10m hoog op plat dak, die zie je niet vanaf de grond ;).

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

rogervdh schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:53:
[...]

Hebben ze de Q-cable (die zwarte Enphase kabel) naar binnen getrokken of hebben ze twee keer een lasdoos/gietmof gebruikt? De 5 x 4 mm2 gaat tot op de zolder. Daar hebben ze hun eigen 2,5 mm2 kabel aan gekoppeld. Is dat de Q-Cable of weer een 2,5 mm2 YMVK? Indien dat laatste, dan heb je dus 2 x een lasdoos/gietmof.
Volgens mij hebben ze de Qcable niet naar binnen getrokken dus waarschijnlijk buiten nog een lasdoos.
Kabel zit wel netjes in een buis dus dat hebben ze wel netjes gedaan.
Zal morgen even foto's plaatsen.

• Arcticsilver
mike123 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 00:00:
[...]

Heb nu de fase draden omgewisseld en de consumptie ct correct gemonteerd. Krijg nu 's avonds idd een negatieve waarde aan de productie kant en de consumptiemeter lijkt ook te werken. Dus voor de thuis knutselaars let goed op de fases en dat ze allemaal met elkaar corresponderen.

• jeffreypot1987
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-01 15:11
Ralphfx schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:23:
[...]
Disclaimer: ik ben geen expert op dit gebied, maar heb onderstaand na mijn eigen onderzoek geconcludeerd voor de IQ7A i.c.m. een 54/108 cell paneel. Mocht ik ernaast zitten, dan hoor ik het uiteraard graag. Hopelijk voegt het iets toe aan dit topic.
Pas even op met de IQ7A specificaties zoals gepubliceerd. In de spec sheets staat dat het input voltage bereik tussen de 18V en 58V is. Dit is echter niet het MPPT bereik. Het MPPT bereik ligt tussen de 38V en 43V (dit staat in een voetnoot onderaan de spec sheet).

Met name in combinatie met 54/108 cell panelen kan dit een probleem opleveren. Deze panelen hebben over het algemeen een lager max power voltage (Vmp) dat buiten het MPPT bereik van de IQ7A ligt. In jouw geval ligt de Vmp inderdaad ruwweg ergens tussen de 30V en 36V bij max en min temperaturen.

Er zal in dit geval dan ook (bijna) altijd MPPT clipping ontstaan, met als gevolg (bijna) geen opbrengst. Dit resultaat krijg je ook te zien als je je paneel en microinverter modelleert met NREL System Advisor Model (SAM, zie: https://sam.nrel.gov/download).

De Enphase compatibility checker is hierin wel vaag. Ze geven een groen vinkje met jouw paneel, maar de getallen zeggen toch echt dat het niet goed gaat. Ik heb jouw paneel ook even ingevuld. Als je over de i'tjes gaat met de muis, dan zie je de details van zowel je paneel als de micro (NB: de compatibility checker uit de FAQ gebruiken, er zijn twee verschillende: https://enphase.com/nl-nl...microinverters/calculator).

Om deze reden heb ik in mijn situatie voor de IQ7+ gekozen, welke een MPPT bereik heeft tussen de 27V en 45V.

Toevoeging:

Ik zie dat er een nieuwe IQ7 brochure is (i.v.m. de nieuwe connectoren voor de IQ7 serie). Zie deze link: https://enphase.com/nl-nl...tegreerde-mc4-connectoren. Hier staat het MPPT bereik van 38V tot 43V van de IQ7A wel vermeld bij de specificaties, in tegenstelling tot een voetnoot in de oorspronkelijke spec sheet.
Ralph, dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik heb nu inderdaad ook gekozen voor de IQ7+ en deze wordt als het goed is begin februari geleverd. Het montagemateriaal laat nog zo'n vijf weken op zich wachten als het allemaal volgens planning gaat. Wat ik nu zie is dat ze ook de IQ8M (ik ga er even vanuit dat het deze IQ8M ook is zoals op de afbeelding) hier leverbaar is in februari: https://www.jenm-zonnepan...e-micro-omvormer-iq8.html

Gezien de geringe meerprijs tov de IQ7+ en de aangegeven compatibiliteit met 54 cells panelen, loont het naar mijn idee wel om voor de IQ8M dan te gaan ipv IQ7+. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Ik ga ze combineren met 12x Jinko 420wp (laten leveren door Warmteservice: https://www.warmteservice...Type-All-Black/p/07121062 , deze heb ik inmiddels al in de garage liggen. Hier nog iets goedkoper dan de andere aanbieders die ik kan vinden en werden binnen een week geleverd.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:23
Even checken of ik het Enphase verhaal een beetje begrijp:

Ik heb nu 3 strings (1 per fase) á 4 panelen op een 3F Q-relais. (Z-O)
(dit alles zit nog niét via mijn klaar liggende ENVOY... ivm koudwatervrees betreffende het optuigen.. :$ )

en ik zit te denken aan een uitbreiding van 3 strings (1 per fase) á 3 panelen op Z-W.

Kan ik deze nu gewoon op mijn bestaande Q-relais er bij koppelen?
In feite is dit dan niks anders dan 7 panelen per fase /Q-cable met een "midden-aftakking"

Of zie ik dit helemaal fout? :?

• Ralphfx
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:19
jeffreypot1987 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:02:
[...]

Gezien de geringe meerprijs tov de IQ7+ en de aangegeven compatibiliteit met 54 cells panelen, loont het naar mijn idee wel om voor de IQ8M dan te gaan ipv IQ7+. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Ik ga ze combineren met 12x Jinko 420wp (laten leveren door Warmteservice: https://www.warmteservice...Type-All-Black/p/07121062 , deze heb ik inmiddels al in de garage liggen. Hier nog iets goedkoper dan de andere aanbieders die ik kan vinden en werden binnen een week geleverd.
Om met je panelen binnen specificaties van de IQ8M te blijven zullen ze onder normale omstandigheden maximaal vermogen moeten leveren met een voltage tussen 30V - 45V.

Je panelen vallen hier, als ik de specificaties bekijk, net (maar dan ook net) buiten met een NOTC Vmpp van 29,97V (en onder sommige omstandigheden zal de Vmpp nog lager uitvallen!). Er zullen dus dagen zijn in het jaar dat je binnen het MPPT bereik van de IQ8M zit, maar ook dagen dat je er buiten valt met je panelen. De combinatie zal dan naar alle waarschijnlijkheid minder opbrengen.

Uit correspondentie met mede-tweaker Pyroquipment blijkt overigens wel, dankzij een test die hij heeft uitgevoerd, dat bijvoorbeeld de IQ7A wel opstart met 54/108 cell panelen (de Voc van je panelen moet boven de opstartspanning zijn) en daarna ook iets van vermogen levert. Al is dit naar alle waarschijnlijkheid - het voltage van deze panelen valt immers buiten het MPPT bereik van de omvormer - suboptimaal.

• RobWest
Hansieo schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:28:
Even checken of ik het Enphase verhaal een beetje begrijp:

Ik heb nu 3 strings (1 per fase) á 4 panelen op een 3F Q-relais. (Z-O)
(dit alles zit nog niét via mijn klaar liggende ENVOY... ivm koudwatervrees betreffende het optuigen.. :$ )

en ik zit te denken aan een uitbreiding van 3 strings (1 per fase) á 3 panelen op Z-W.

Kan ik deze nu gewoon op mijn bestaande Q-relais er bij koppelen?
In feite is dit dan niks anders dan 7 panelen per fase /Q-cable met een "midden-aftakking"

Of zie ik dit helemaal fout? :?
kort antwoord: nope

Ik heb exact hetzelfde. Op oost 15 panelen op 3 fases en op west 12 panelen op 3 fases. Deze komen op zolder samen naar 1 3-fase YMvK kabel welke naar het Q-relay gaat.

PVOutput

• Hansieo
RobWest schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:56:
[...]

kort antwoord: nope

Ik heb exact hetzelfde. Op oost 15 panelen op 3 fases en op west 12 panelen op 3 fases. Deze komen op zolder samen naar 1 3-fase YMvK kabel welke naar het Q-relay gaat.
bedankt voor de snelle input.

Ja, dit is dus wat ik in gedachten heb. En dit werkt niet bij jou?

Weet je ook waarom het niet werkt?

Of... krijg je wél de opbrengst maar krijg je het niet in de ENVOY??
:?

• Pazo
@Hansieo Zoals @RobWest aangeeft, maar dan iets anders uitgelegd: in het Q-relais kunnen maar 4 draden, waarvan 3x 1 fase draad. Je zult extra fasedraden dus daarvóór al moeten laten samenkomen in een lasdoos.
Ik heb zelf ook 3 dakvlakken, met dus 3 strings (wel elk 3-fasedraad). In de meterkast komen alle drie de YMVK kabels samen in een lasdoos, waar vervolgens 1 (3-fase) kabel naar het Q-relais gaat.

• doopie
Mylo1 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:05:
[...]

Wellicht een beetje laat maar misschien kun je op https://www.installatie.nl/categorie/installatiefouten/ wat inspiratie opdoen hoe sommige “professionele” zonnepanelen installateurs hun bekabeling wegwerken. De rookgasafvoer van de CV is samen met de standleiding van het toilet een populaire sluiproute. In dat licht is 3-fase splisen in 2 buizen nog een zeer net alternatief ondanks dat het niet hoort/mag.

En mocht je onverhoopt toch voor die oplossing gaan dan is flexibel de beste oplossing, bestel dan gewoon neopreen kabel 5 x 4 of 5 x 6 en pel de mantel er af.
Dank voor je antwoord maar inmiddels heb ik mij er al overheen gezet dat via bestaande buizen e.d. gewoonweg niet gaat lukken. De kabel zou uiteindelijk ook veel te lang gaan worden, dan hebben we het over een meter of 25. Buitenlangs is niet mooi maar ik hoef er gelukkig zelf niet naar te kijken.

Wat een hoop geprust van 'installateurs' :N Wow....just wow

• RobWest
Hansieo schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:15:
[...]

bedankt voor de snelle input.

Ja, dit is dus wat ik in gedachten heb. En dit werkt niet bij jou?

Weet je ook waarom het niet werkt?

Of... krijg je wél de opbrengst maar krijg je het niet in de ENVOY??
:?
Ik gaf antwoord op jouw vraag: "Of zie ik dit helemaal fout? :?"
Mijn antwoord was: Nope

Oftewel: je ziet het niet fout ;)

Jouw en mijn oplossing werken uitstekend. Ik laat dus op zolder 6 strengen in een lasdoos samenkomen naar 3 fases.

PVOutput

• jeffreypot1987
  • Laatst online: 28-01 15:11
Ralphfx schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:35:
[...]

Om met je panelen binnen specificaties van de IQ8M te blijven zullen ze onder normale omstandigheden maximaal vermogen moeten leveren met een voltage tussen 30V - 45V.

Je panelen vallen hier, als ik de specificaties bekijk, net (maar dan ook net) buiten met een NOTC Vmpp van 29,97V (en onder sommige omstandigheden zal de Vmpp nog lager uitvallen!). Er zullen dus dagen zijn in het jaar dat je binnen het MPPT bereik van de IQ8M zit, maar ook dagen dat je er buiten valt met je panelen. De combinatie zal dan naar alle waarschijnlijkheid minder opbrengen.

Uit correspondentie met mede-tweaker Pyroquipment blijkt overigens wel, dankzij een test die hij heeft uitgevoerd, dat bijvoorbeeld de IQ7A wel opstart met 54/108 cell panelen (de Voc van je panelen moet boven de opstartspanning zijn) en daarna ook iets van vermogen levert. Al is dit naar alle waarschijnlijkheid - het voltage van deze panelen valt immers buiten het MPPT bereik van de omvormer - suboptimaal.
Bedankt Ralph! Ik heb de IQ7+ besteld, dan blijf ik daar bij. Ik kan inderdaad de mppt voltage range makkelijk vinden van de IQ8M, maar weet je of deze IQ7+ een lagere ondergrens heeft wat betreft de voltage range?

Ik kan het voor de IQ7+ niet makkelijk uit de datasheet halen. Nogmaals dank voor het meedenken!

• Hansieo
@RobWest @Pazo

Dank voor uw input /toelichtingen.

Is het ook geen probleem voor als ik mijn ENVOY std. ga optuigen?

• RobWest
lijkt mij niet. Wat zou jij dan als probleem zien? Je kan hem gewoon aan je systeem hangen

PVOutput

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-02 17:45
trenjeska schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:24:
[...]

Hmm, mij kostte het maar 150 meer. Dat vond ik het wel waard voor de extra stats en stat-scheiding
Alhoewel mijn meter het stroomverbruik per seconde geeft en gasverbruik per 20 minuten, wat ik al erg snel vind.

Het enige probleem met die extra statistieken is dat het een avenue opent voor de overheid om lokaal direct gebruik ook te gaan belasten. De slimme meter kan dat lokale verbruik niet zien. Die ziet alleen import en export. niet 'echt' verbruik
Uiteindelijk reken ik 300 euro minder af als ik alsnog voor de standard versie ga. Dit omdat ik al een prijs incl oude versie envoy metered, met de lompe ringen had afgesproken.

De delta van 500 is bij huidge inkoop. Alleen de envoy heeft al een verschil van 150 dus denk dat de ringen en extra benodigde installatie tijd ergens anders in jou afrekening zit verweven?

Die 500 delta is inderdaad veel. Verklaring zou zijn dat dit met de nieuwe kleine '2022' ringen is. Die kosten bij warmteservice 150 euro voor 4 stuks.
Dashlane schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:45:
Volgens mij was het voordeel van de metered dat die geschikt is voor een thuisbatterij van enphase. Wellicht nu niet interessant, maar in de toekomst wel.
Kunt ook andere accu's gebruiken. Om je nu al te 'binden' aan Enphase... de markt kan nog alle kanten op gaan.

[Voor 14% gewijzigd door martinus83 op 28-01-2023 10:00]

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:43
Kunt ook andere accu's gebruiken. Om je nu al te 'binden' aan Enphase... de markt kan nog alle kanten op gaan.
Volgens mij is het juist niet-binden, maar houdt je meer opties open.

• Guiido
  • Laatst online: 09:50
mike123 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 02:19:
[...]

Ik heb net gekeken in de Enlighten Manager maar daar kan ik de zowel de produktive als consumptie apart op de disable knop drukken.
Dus alleen gebruik maken van een consumptie spoel zou dan waarschijnlijk gewoon moeten kunnen.
Ik heb ze volgens mij ook gewoon beiden apart moeten inschakelen.
Inmiddels heb ik hiertoe een poging gedaan. Na het activeren van de consumtiespoel verschijnt de melding: kan geen gegevens rapporteren, sluit eerst een meter voor de productie aan. In de Enphase app zijn de grafieken wel gewijzigd, de consumptie blijft alleen op 0 staan.

Ik ga toch een draad trekken voor de productie ct, va het q relay op zolder naar de meterkast beneden.

Vraag: de instructies spreken elkaar namelijk wat tegen, de een stelt dat alleen de bedrading van de consumptie ct verlengt kan worden( met draad van minimaal 0,75mm )en die van de productie niet, de ander geeft verlenging van de bedrading algemeen aan en daarbij zou het wel kunnen. T gaat om een meter of 10 max. Als het dus kan, hoe kan ik deze dan het best connecten met de ct spoel? Ik las dat kroonsteen/ laddop niet gewenst zouden zijn, solderen/ krimpkous wel?

[Voor 13% gewijzigd door Guiido op 28-01-2023 15:31]

• SniperGuy
  • Laatst online: 12:00
Ik heb ineens sinds deze maand nog een IQ7+ die vreemde meetwaarden aangeeft :?
Sinds oktober heb ik er al eentje die negatieve waardes aan de envoy doorgeeft (tot -2540W productie) en nu begint de 2e hetzelfde te doen.
Het vreemde is dat het niet constant is, maar met pieken/dalen. Dagopbrengensten per IQ7+ gaan dan ook sporadisch naar 54000Kwh :X
De Enlighten portal is alles OK en opbrengsten lijken daar gewoon te kloppen.
Uitlezen doe ik via domoticz, nu kan je denken dat is een fout daarin zit, maar bij inloggen op de envoy zie ik ook vaak dat van de 10 panelen er slechts 8 produceren. Ook het oranje productie lampje op de envoy brand (1 of meerdere panelen produceren niet).
Op de envoy draait nog een hele oude sw versie.

• John444
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-01 20:20
Thomasvt schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:19:
[...]

Ik raad je aan om deze reactie te lezen, daar wordt het wat duidelijker waarom IQ7+ in dit geval een betere keuze is.

Ralphfx in "Het grote Enphase topic"
Thomasvt, dank voor je snelle reactie.

Ralphfx, 16 januari 2023 en Migjes, 11 augustus 2021: Hartelijk dank voor deze informatie. Dit heeft me afgelopen week prima geholpen.

De adviseur van Enphase gaf aan dat als uit de compatibiliteitsberekening volgt dat de IQ7, IQ7+ en de IQ7A voldoen, dan zegt dit ook iets. In zijn algemeenheid wordt dan gekozen voor de middelste. De IQ7A zal ’s ochtends later opstarten en ’s avonds eerder stoppen. Idealiter volgt uit de compatibiliteitsberekening één micro-omvormer, eventueel twee, in dat geval kies je de zwaarste.

Op de site van renvu.com (V.S.) lees ik: Micro-omvormers met een breder MPPT-spanningsbereik voor zonne-energie kunnen meer stroom opwekken dan micro-omvormers met een smaller MPPT-spanningsbereik, omdat ze energie uit zonlicht op een eerder tijdstip kunnen opnemen, wat gelijk staat aan meer zonne-energie.

Op basis van deze informatie heb ik gekozen voor de IQ7+.

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
John444 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:43:
[...]

Thomasvt, dank voor je snelle reactie.

Ralphfx, 16 januari 2023 en Migjes, 11 augustus 2021: Hartelijk dank voor deze informatie. Dit heeft me afgelopen week prima geholpen.

De adviseur van Enphase gaf aan dat als uit de compatibiliteitsberekening volgt dat de IQ7, IQ7+ en de IQ7A voldoen, dan zegt dit ook iets. In zijn algemeenheid wordt dan gekozen voor de middelste. De IQ7A zal ’s ochtends later opstarten en ’s avonds eerder stoppen. Idealiter volgt uit de compatibiliteitsberekening één micro-omvormer, eventueel twee, in dat geval kies je de zwaarste.

Op de site van renvu.com (V.S.) lees ik: Micro-omvormers met een breder MPPT-spanningsbereik voor zonne-energie kunnen meer stroom opwekken dan micro-omvormers met een smaller MPPT-spanningsbereik, omdat ze energie uit zonlicht op een eerder tijdstip kunnen opnemen, wat gelijk staat aan meer zonne-energie.

Op basis van deze informatie heb ik gekozen voor de IQ7+.
Je kiest een omvormer op basis van het Mpp punt van het paneel dat je gaat gebruiken. Het punt waar het paneel het meest vermogen kan (terug) leveren. Dat is bij een bepaalde spanning. Ik zie niet welk paneel je gaat gebruiken.

De omvormer probeert met een Mpp algoritme zo goed mogelijk het betreffende paneel in het Mpp punt te gebruiken/houden, dat is een balans regeling. Dat dient dynamisch gevolg te worden met een bepaalde snelheid. Enphase is door drie zaken goed te doen, nl burst mode, MPPT, MPPT dynamica, naast de levensduur en het systeem (lage DC spannning) een succes en zeker een mooi systeem. The ASIC, I like.

Ik vind optimizers in combi met een centrale omvormer in de basis een surrogaat oplossing. Iets wat niet optimaal is ga je optimaliseren op een niet optimale manier. Vandaar ook de naam optimizer. Er is altijd 1 "grote" converter te veel naar mijn mening. En fans van se zullen schrijven er zijn een x aantal volle bruggen te veel met bijbehorende spoeltjes en condensatoren te veel nl. het AC cirquit deel. In vergelijk zijn het de twee tegenovergestelde systemen of polen.

De leg situatie, Oost Zuid of West, schaduwwerking, landscape portrait cel configuratie bypass diodes, platdak schuindak, hellingshoek.
Daaruit volgt een bepaald paneel met een bepaalde Mpp spanning en een bepaald (max.) vermogen en bijbehorende stroom. Vervolgens kies je de micro omvormer of omvormer met een bepaald MPPT algorithme, Mppt spanning bereik en bij behorend vermogen. That's it. }:O
Pagina: 1 ... 45 46 47 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee