Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 108 Laatste
Acties:
  • 890.332 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-11-2024
@mike123 @Herbiek616 @dreamscape : vandaag en morgen ben ik te weinig thuis om het te checken, dus dat ga ik zaterdag even doen.

Het is geen metered versie en hij is zonder stekker aangesloten door de installateur.
Eerst zat er rechts in de meterkast een stopcontact maar die mocht volgens hem niet zo aangesloten zijn (zat met flexibel draad) en toen heeft hij daar links boven een vast stopcontact gemaakt. Van de oude zit de halve achterkant nog op de muur ergens rechts naast de hoofdschakelaar.

Ferriet-ringen zal ik ook nog ff checken of die soms meer bij de hoofdschakelaar zitten.

Las dat er ook beter geen adapters in de buurt van de gateway konden zitten, een maatje had daar een raspberry bij met Hone Assistent in gestoken, die heb ik even los gehaald en uit de P1 poort gehaald en de afgelopen 2 dagen geen problemen gezien :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:29
Bowen_HAFX schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:42:
[...]

Ja, maar dan heb je niet veel ruimte winst.
Dat was ook niet mijn doel.
Ik zat zelf te kijken om eventueel mijn groepen te vervangen door aardlekautomaten en de aardlekschakelaars eruit te halen:
ABB 2CDB352501R1165

https://www.elektramat.nl...kar-30ma-2cdb352501r1165/

Dit om ruimte te maken wanneer ik de meterkast ombouw naar 3 fase en 2 extra groepen moet krijgen voor warmtepomp en elektrische auto
Op zich is het idee van aardlekautomaten voor al je groepen gebruiken prima, maar je zal ergens in je meterkast een beperking moeten maken om te zorgen dat de stromen in je meterkast niet te hoog worden. Dus als je geen centrale aardlekschakelaar(s) meer hebt kan je op die plek een B40 3P automaat zetten om te voorkomen dat er 50A door je meterkast gaat die waarschijnlijk gespecificeerd is op 40A maximaal.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
rogervdh schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:01:
[...]

@RichieB Dat is de 2 polige variant. Ik heb 4 exemplaren 4 polig erin zitten en die zijn helaas nog wat duurder. [...]
Wow, je heb 4x een 3-fase aardlekschakelaar? Dan heb je een iets grotere meterkast dan ik. Die van mij is vrij standaard met 12 groepen (4 per aardlek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03:02
Misschien dat jullie mij kunnen helpen :). Eind deze maand komen ze 12 Jinko 420Wp plaatsen op het zuiden met IQ7A van Enphase. Nu is de IQ8 er en ik kan switchen naar de IQ8+ welke ze kunnen bestellen. Ik wil ze eventueel later kunnen opschalen wat ik denk dat makkelijker gaat met een nieuwe generatie.

Ik heb ook Enphase gebeld en die adviseren om bij de IQ7A te blijven, er komen nog andere IQ7 modellen aan ivm de hogere Wp tegenwoordig. Tevens gaf hij ook aan dat Enphase de opschaalbaarheid als selling point heeft en dus nooit zomaar dat overboord zou gooien. Zelfs voor de eerste generatie kunnen mensen nog bij plaatsen als ze dat zouden willen, Enphase ontwikkeld zich steeds verder en zorgt er voor dat vorige generaties altijd te combineren zullen zonder dat je een nieuwe IQ gateway nodig hebt. Dit is zoals Enphase het mij heeft verteld.

Nu voordat ik een beslissing neem wil ik graag weten wat de experts hier in dit topic ervan vinden :). Blijven bij de IQ7A en vertrouwen op het verhaal van Enphase of toch gaan voor de IQ8+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:28
Prijsverschil is maar weinig, ik zou nu voor de IQ8 serie gaan. Daar kan je evt mee off grid. Verder kan je geen IQ7 en IQ8 combineren, dus al je nu voor IQ7 gaat, kan je later geen IQ8 erbij nemen.
supercrazy schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:06:
Ik heb ook Enphase gebeld en die adviseren om bij de IQ7A te blijven, er komen nog andere IQ7 modellen aan ivm de hogere Wp tegenwoordig.
Andere modellen van de IQ7? Degene die er nu zijn, zijn er al een aantal jaren, en de IQ8 is de opvolger. Daar kan je nu in NL alleen nog de IQ8+ en de IQ8M krijgen (wat denk ik wel alles dekt), maar er zijn meerdere versies van de IQ8 (in de USA, zie TS). Lijkt me sterk dat ze nu nog nieuwe modellen van de IQ7 gaan introduceren?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Ik zit mij trouwens een beetje in te lezen in dat off-grid verhaal mbt de IQ8 serie. In de IQ8 datasheet (.pdf) staat o.a:

Future proof design met de mogelijkheid een micronet te vormen in combinatie met de IQ System Controller (binnenkort beschikbaar)*

En bij dat sterretje:
De mogelijkheid een grid te vormen vereist een IQ System Controller (binnenkort beschikbaar)

Er is dus een extra kastje nodig, de IQ System Controller, om tot een off-grid installatie te komen. Dus ik ben eens gaan kijken wat die controller is / doet. In NL nog te vinden, maar wel om de Amerikaanse pagina.

IQ System Controller 2 provides microgrid interconnection device (MID) functionality by automatically detecting and seamlessly transitioning the home energy system from grid power to backup power in the event of a grid failure. It consolidates interconnection equipment into a single enclosure and streamlines grid independent capabilities of PV, storage, and generator installations by providing a consistent, pre-wired solution for residential applications.

Er onder staat bij compatibility:
IQ Battery
M215 Microinverters*
M250 Microinverters*
IQ6 Microinverters*
IQ7 Microinverters*
IQ8 Microinverters*

* IQ System Controller 2 does not support mixing two different microinverter series (e.g. IQ7 and IQ8)

Dan zou je haast denken dat je ook dus ook met de IQ7 serie een off-grid installatie zou moeten kunnen maken, en het niet alleen bij de IQ8 serie kan?

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-06 23:40
Pazo schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:10:
Ik zit mij trouwens een beetje in te lezen in dat off-grid verhaal mbt de IQ8 serie. In de IQ8 datasheet (.pdf) staat o.a:

Future proof design met de mogelijkheid een micronet te vormen in combinatie met de IQ System Controller (binnenkort beschikbaar)*

En bij dat sterretje:
De mogelijkheid een grid te vormen vereist een IQ System Controller (binnenkort beschikbaar)

Er is dus een extra kastje nodig, de IQ System Controller, om tot een off-grid installatie te komen. Dus ik ben eens gaan kijken wat die controller is / doet. In NL nog te vinden, maar wel om de Amerikaanse pagina.

IQ System Controller 2 provides microgrid interconnection device (MID) functionality by automatically detecting and seamlessly transitioning the home energy system from grid power to backup power in the event of a grid failure. It consolidates interconnection equipment into a single enclosure and streamlines grid independent capabilities of PV, storage, and generator installations by providing a consistent, pre-wired solution for residential applications.

Er onder staat bij compatibility:
IQ Battery
M215 Microinverters*
M250 Microinverters*
IQ6 Microinverters*
IQ7 Microinverters*
IQ8 Microinverters*

* IQ System Controller 2 does not support mixing two different microinverter series (e.g. IQ7 and IQ8)

Dan zou je haast denken dat je ook dus ook met de IQ7 serie een off-grid installatie zou moeten kunnen maken, en het niet alleen bij de IQ8 serie kan?
Zoals ik het beredeneer:
Als het grid uitvalt mogen je micro's dus niet meer gaan terugleveren (dan staan de monteurs in de straat opeens onder stroom). Dus moet er een device komen die je eigen systeem loskoppelt van het net. De IQ System Controller 2 dus

De IQ7-serie gaat alleen stroom leveren als hij AC 'ziet'.
Middels een accu die direct online komt zou dit wel kunnen. Dan zou er voor een IQ7 geen verschil zijn. Maar misschien dat de software nog meer controleert. De net-code bijv. dat ie kijkt of die er is.

Maar dan zou het nu ook al (bijna) moeten kunnen werken. Als je zorgt dat je huis gevoed wordt door een accu zonder dat je huis fysiek aan het grid hangt. En dan kijken of je IQ7 aan gaat.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
RobWest schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:26:
De IQ7-serie gaat alleen stroom leveren als hij AC 'ziet'.
Dat is inderdaad wel een valide punt, wellicht dat dit bij IQ8 anders geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errrrrnie
  • Laatst online: 06-06 08:14
Ben van plan om achterin onze tuin 4800wp (12x400) te (laten) monteren met Enphase micro’s ivm schaduw. In de toekomst zullen we dit mogelijk gaan uitbreiden (ivm toekomstige warmtepomp/EV etc)

Op dit moment heb ik een 1x35A aansluiting, deze zal in de toekomst naar 3x25A worden aangepast.

Nieuwe meterkast dient dus op 3 fasen voorbereid te zijn, alleen nu de vragen die ik heb:

Met een normale omvormer kun je meer wp aansluiten dan de omvormer aankan waardoor je je aansluiting niet kunt overbelasten. (Bv 6kwp op een 5kw omvormer) is er ook een functie die de Enphase omvormers “begrensd” zodat ik mijn huidige aansluiting niet kan overbelasten zodat ik bijvoorbeeld nu al 3 (of meer) extra panelen kan leggen waardoor ik over het jaar gezien meer opbrengst heb? Mijn wp wordt dan namelijk 15x400= 6000watt terwijl de huidige 1x35a aansluiting maximaal 5750watt toestaat

De panelen zullen gekoppeld worden met 1fase Q-kabels. Het is mogelijk om 3x 1fase streng te maken en deze op een 3 fasekabel naar de meterkast te trekken op een 3 fase Qrelais. Is het echter mogelijk om het 3fase Qrelais vervolgens aan te sluiten op een 1-fase netaansluiting? Indien ja, dan hoef ik geen grote aanpassingen/uitgaven te doen als we de 3fase aansluiting in de toekomst krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
errrrrnie schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:40:
Mijn wp wordt dan namelijk 15x400= 6000watt terwijl de huidige 1x35a aansluiting maximaal 5750watt toestaat
Nu heb ik zelf 3x25a maar volgens mij moet het bij 1x35a prima kunnen, want:

De IQ7+ heeft piek uitgangsvermogen van 295VA = 15 x 295 = 4425w maximaal
De IQ8+ zit op 300VA is dus 15 x 300 = 4500w maximaal.
Dus lijkt mij geen probleem.
errrrrnie schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:40:
De panelen zullen gekoppeld worden met 1fase Q-kabels. Het is mogelijk om 3x 1fase streng te maken en deze op een 3 fasekabel naar de meterkast te trekken op een 3 fase Qrelais. Is het echter mogelijk om het 3fase Qrelais vervolgens aan te sluiten op een 1-fase netaansluiting? Indien ja, dan hoef ik geen grote aanpassingen/uitgaven te doen als we de 3fase aansluiting in de toekomst krijgen.
Er zijn hier meerdere mensen die dit hebben (gehad). Volgens mij iets met een tijdelijke brug, maar weet ik niet helemaal het fijne van. De 3 fase Q-relais kan je in ieder geval ook (vrij eenvoudig) instellen op 1 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-06 19:55
supercrazy schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:06:
Ik heb ook Enphase gebeld en die adviseren om bij de IQ7A te blijven, er komen nog andere IQ7 modellen aan ivm de hogere Wp tegenwoordig.
Dat is inderdaad in lijn wat ik eerder vernomen heb op een Enphase webinar; de IQ8 is niet zozeer als vervanging van de IQ7 serie. De zullen parallel naast elkaar aangeboden worden. Het prijsverschil is niet al te groot, dus dan is de keuze voor de IQ8 wat makkelijker. Echter om meerwaarde van de IQ8 te ervaren (offgrid gebruik), is nog een behoorlijk stevige investering nodig. Het stroomnet in Nederland is erg betrouwbaar en zelfs met de te verwachten tekorten of kortstondige instabiliteit/overbelasting in de toekomst, valt het -denk ik- nog steeds reuze mee. De IQ8 zelf is de investering niet, maar wel om de offgrid functionaliteit te kunnen benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errrrrnie
  • Laatst online: 06-06 08:14
Pazo schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:18:
[...]

Nu heb ik zelf 3x25a maar volgens mij moet het bij 1x35a prima kunnen, want:

De IQ7+ heeft piek uitgangsvermogen van 295VA = 15 x 295 = 4425w maximaal
De IQ8+ zit op 300VA is dus 15 x 300 = 4500w maximaal.
Dus lijkt mij geen probleem.
Heb nu een “aanbieding” liggen voor 15 panelen met IQ7+‘s maar daar wijzen ze erop dat je vanaf 14 panelen een 3fase aansluiting moet hebben.

Dus door de eventuele clipping levert een 400wp paneel in combinatie met een IQ7+ eigenlijk maximaal 295watt. Dat zou dan toch betekenen dat er 19 panelen met een IQ7+ op een 1x35A aansluiting kunnen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
errrrrnie schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:26:
[...]

Heb nu een “aanbieding” liggen voor 15 panelen met IQ7+‘s maar daar wijzen ze erop dat je vanaf 14 panelen een 3fase aansluiting moet hebben.

Dus door de eventuele clipping levert een 400wp paneel in combinatie met een IQ7+ eigenlijk maximaal 295watt. Dat zou dan toch betekenen dat er 19 panelen met een IQ7+ op een 1x35A aansluiting kunnen??
Dat is inderdaad wel waar. De documentatie van de IQ7+ zegt volgens mij max 13 per fase. Als je zelf met 1 fase kabels gaat werken, zou je er evt ook voor kiezen om 1 string, of misschien zelf een enkele of twee micro's niet aan te sluiten, totdat je 3 fase hebt. Al denk ik niet dat de boel met 15 stuks er snel uit zal klappen, heel misschien als je midden zomer de echte topdagen met maximale productie hebt.
Dat geldt denk ik ook voor je aanname van 19 stuks. In de praktijk zal dit waarschijnlijk geen problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Die limieten zijn volgens mij van de Q relay toch? In theorie kan je dan altijd nog twee Q relays plaatsen om die limiet te omzeilen.

Mijn pa heeft nu 11 IQ7+ en daar ga ik binnenkort nog 6 IQ7A’s plaatsen (achter 500WP panelen) maar de installateur daar heeft verzaakt een Q relay te plaatsen, dus dat komt nu mooi uit :p Wel moet er een nieuwe aardlek geplaatst worden en een extra 16A groep.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:53
errrrrnie schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:26:
[...]

Verdelen over 2 groepen van 16 A moet toch ook kunnen?

Zolang je maar niet meer kan terugleveren dan 35A én er voor zorgt dat je interne meterkast infrastructuur berekend is op 35A plus de maximale stroom die je kunt opwekken. (Tot een Max van 70 A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09-2024
rogervdh schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:11:
[...]

De IQ8 zelf is de investering niet, maar wel om de offgrid functionaliteit te kunnen benutten.
Bedenk wel dat het Kastje om de netspanning af te schakelen ook een slordige 2000 EURO kost dus dat offgrid gaan dat is nog niet zo makkelijk met de de IQ8. En het is zeker erg duur!

Dus als ik op de IQ8 zou moeten wachten dan zou ik gewoon voor de IQ7A gaan als ik het zou moeten kiezen.

Stefan

[ Voor 3% gewijzigd door svkaster op 14-01-2023 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-06 14:43
mr.DJ95 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:48:
Ik heb een interessant probleem.

Situatieschets:
Mijn Enphase setup ligt sinds begin Oktober op het dak, mijn buren hebben Enphase sinds afgelopen Januari.
Ik heb er 16, mijn buren 10. We wonen naast elkaar in een rijtjes huis.

Mijn buurvrouw geeft aan dat haar panelen sinds eind November niks meer rapporteren in de app en zelfs niet terugleveren gedurende de dag. Wel ziet ze dat er in de nacht iets is opgewekt. Dit lijkt me sterk.

De installateur van de buurvrouw gaf aan omvormers te zien die niet bij haar systeem horen in totaal 21 stuks.
Mijn setup werkt naar behoren en rapporteert prima en zonder fouten.

Iemand een vergelijkbare situatie gehad?
Inmiddels heeft de buurvrouw contact gehad met haar panelen leverancier en zijn mijn panelen uit haar systeem gehaald. Hierdoor heeft het een aantal dagen gewerkt. Echter klapt nu de Q-relay er om de haverklap uit bij de buren, de panelenboer zegt dat het aan de instabiliteit van het net ligt en wijst ook naar mij als buurman met 16 panelen.

Als ik kijk van het voltage op het net van een dag dat er problemen zijn gemeld zie ik niks bijzonders. Om 09:30 gaan alle panelen aan vermoedelijk en om 15:30 gaan ze uit. De problemen speelde die dag om 16:00uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJR5iicAuVfXAZWFKXnWuBliSx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EThHmd2iMi7UmCU0XpQ0W85V.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is de Q-relay al een keer vervangen maar hebben ze nogsteeds problemen. De Q-relay was overigens ook daadwerkelijk echt defect. De ferrietringen waren niet nodig gaf de leverancier aan. Mijn panelen zijn niet meer voorgekomen in de app van de buuf.

De panelenboer heeft voorgesteld om de Q-Relay loskoppelen en het systeem direct aansluiten op de aardlekbeveiliging. Dit is mogelijk iets om te testen maar lijkt mij niet juist en mogelijk ook gevaarlijk.

Mijn panelen werken zonder problemen alleen had ik ze liever in Spanje geplaats :+

[ Voor 3% gewijzigd door mr.DJ95 op 15-01-2023 13:00 . Reden: typo dikke vingers ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:13
mr.DJ95 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:43:
[...]

Inmiddels heeft de buurvrouw contact gehad met haar panelen leverancier en zijn mijn panelen uit haar systeem gehaald. Hierdoor heeft het een aantal dagen gewerkt. Echter klapt nu de zekering er om de haverklap uit bij de buren, de panelenboer zegt dat het aan de instabiliteit van het net ligt en wijst ook naar mij als buurman met 16 panelen.

Als ik kijk van het voltage op het net van een dag dat er problemen zijn gemeld zie ik niks bijzonders. Om 09:30 gaan alle panelen aan vermoedelijk en om 15:30 gaan ze uit. De problemen speelde die dag om 16:00uur.

[Afbeelding]

Nu is de Q-relay al een keer vervangen maar hebben ze nogsteeds problemen. De Q-relay was overigens ook daadwerkelijk echt defect. De ferrietringen waren niet nodig gaf de leverancier aan. Mijn panelen zijn niet meer voorgekomen in de app van de buuf.

De panelenboer heeft voorgesteld om de Q-Relay loskoppelen en het systeem direct aansluiten op de aardlekbeveiliging. Dit is mogelijk iets om te testen maar lijkt mij niet juist en mogelijk ook gevaarlijk.

Mijn panelen werken zonder problemen alleen had ik ze liever in Spanje geplaats :+
Mm, dat de zekering er uit klapt zal toch echt iets met een te hoge stroom of een aardlek te maken hebben…net-instabiliteit? Dat is een smoes van de installateur om de klant de mond te snoeren, onzin!
Panelen die de Gateway bij de buren ziet, cross-talk geheten, heeft daar niets mee te maken. Ook het q-relay al dan niet in het systeem aanwezig…doet er ook niet toe. Zonder het q-relais is het ook niet minder veilig, of zo.
Een echte installateur de storing laten zoeken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:36
Als er een zekering uitklapt is het meer een kwestie van kortsluiting lijkt mij. Als de aardlek er uit gaat heb je een fout naar aarde.
Dit komt niet door een zogenoemde net-instabiliteit. Dit lijkt meer op een foutieve installatie. Bv water in een lasdoos op dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-06 14:43
Bedankt voor de reactie @WillemP22 @mike123 , kleine aanpassing: De zekeringen en aardlek blijven staan. De Q-Relay schakelt zichzelf uit blijkbaar.

Deze is al een keer vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DP3uHtJAVWQ_H_FrO8bGyl6kXHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VTJ1NjEexhmaNpN3Oa74kKjG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door mr.DJ95 op 15-01-2023 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zijn de logs van de Envoy al eens bekeken? Ik kan me zo voorstellen dat daar gewoon in staat waarom de Q relay afschakelt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
mr.DJ95 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:02:
Bedankt voor de reactie @WillemP22 @mike123 , kleine aanpassing: De zekeringen en aardlek blijven staan. De Q-Relay schakelt zichzelf uit blijkbaar.

Deze is al een keer vervangen.
Dan is er dus iets mis met de installatie. Te veel stroom leveren in deze periode van het jaar lijkt mij echt heel sterk.
Dus zoals @Glashelder al zegt, de log bekijken van het systeem zou wel de boel moeten verduidelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreypot1987
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-06 23:10
Goedemorgen, ik hoor graag of ik hier deze vraag mag stellen, maar kan een IQ7A van Enphase worden aangesloten op dit paneel https://www.solar-outlet....-all-black-half-cell.html

Ik zie in de documentatie van de IQ7A dat deze geschikt is voor een 60 en 72 cells zonnepaneel, echter is deze Jinko een 54 cells paneel.

Bedankt alvast voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
jeffreypot1987 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:37:
Goedemorgen, ik hoor graag of ik hier deze vraag mag stellen, maar kan een IQ7A van Enphase worden aangesloten op dit paneel https://www.solar-outlet....-all-black-half-cell.html

Ik zie in de documentatie van de IQ7A dat deze geschikt is voor een 60 en 72 cells zonnepaneel, echter is deze Jinko een 54 cells paneel.

Zou voor een 420Wp paneel sowieso eerder de IQ7+ nemen (zie FAQ vraag 1).
Mbt of het paneel op de micro kan: zoek even de technische specificatie sheet op en klop de gegevens in bij de calculator van Enphase. Zie FAQ vraag 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreypot1987
  • Laatst online: 10-06 23:10
Pazo schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:18:
[...]

Zou voor een 420Wp paneel sowieso eerder de IQ7+ nemen (zie FAQ vraag 1).
Mbt of het paneel op de micro kan: zoek even de technische specificatie sheet op en klop de gegevens in bij de calculator van Enphase. Zie FAQ vraag 11.
Top, dan weet ik voldoende. Volgens de calculator is deze inderdaad compatibel! Bedankt voor je hulp en snelle reactie!

[ Voor 4% gewijzigd door jeffreypot1987 op 16-01-2023 11:40 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ralphfx
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-03 19:01
jeffreypot1987 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:39:
[...]

Top, dan weet ik voldoende. Volgens de calculator is deze inderdaad compatibel! Bedankt voor je hulp en snelle reactie!
Disclaimer: ik ben geen expert op dit gebied, maar heb onderstaand na mijn eigen onderzoek geconcludeerd voor de IQ7A i.c.m. een 54/108 cell paneel. Mocht ik ernaast zitten, dan hoor ik het uiteraard graag. Hopelijk voegt het iets toe aan dit topic.
Pas even op met de IQ7A specificaties zoals gepubliceerd. In de spec sheets staat dat het input voltage bereik tussen de 18V en 58V is. Dit is echter niet het MPPT bereik. Het MPPT bereik ligt tussen de 38V en 43V (dit staat in een voetnoot onderaan de spec sheet).

Met name in combinatie met 54/108 cell panelen kan dit een probleem opleveren. Deze panelen hebben over het algemeen een lager max power voltage (Vmp) dat buiten het MPPT bereik van de IQ7A ligt. In jouw geval ligt de Vmp inderdaad ruwweg ergens tussen de 30V en 36V bij max en min temperaturen.

Er zal in dit geval dan ook (bijna) altijd MPPT clipping ontstaan, met als gevolg (bijna) geen opbrengst. Dit resultaat krijg je ook te zien als je je paneel en microinverter modelleert met NREL System Advisor Model (SAM, zie: https://sam.nrel.gov/download).

De Enphase compatibility checker is hierin wel vaag. Ze geven een groen vinkje met jouw paneel, maar de getallen zeggen toch echt dat het niet goed gaat. Ik heb jouw paneel ook even ingevuld. Als je over de i'tjes gaat met de muis, dan zie je de details van zowel je paneel als de micro (NB: de compatibility checker uit de FAQ gebruiken, er zijn twee verschillende: https://enphase.com/nl-nl...microinverters/calculator).

Om deze reden heb ik in mijn situatie voor de IQ7+ gekozen, welke een MPPT bereik heeft tussen de 27V en 45V.

Toevoeging:

Ik zie dat er een nieuwe IQ7 brochure is (i.v.m. de nieuwe connectoren voor de IQ7 serie). Zie deze link: https://enphase.com/nl-nl...tegreerde-mc4-connectoren. Hier staat het MPPT bereik van 38V tot 43V van de IQ7A wel vermeld bij de specificaties, in tegenstelling tot een voetnoot in de oorspronkelijke spec sheet.

[ Voor 28% gewijzigd door Ralphfx op 16-01-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-06 01:09
Ralphfx schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:23:
[...]
Disclaimer: ik ben geen expert op dit gebied, maar heb onderstaand na mijn eigen onderzoek geconcludeerd voor de IQ7A i.c.m. een 54/108 cell paneel. Mocht ik ernaast zitten, dan hoor ik het uiteraard graag. Hopelijk voegt het iets toe aan dit topic.
Pas even op met de IQ7A specificaties zoals gepubliceerd. In de spec sheets staat dat het input voltage bereik tussen de 18V en 58V is. Dit is echter niet het MPPT bereik. Het MPPT bereik ligt tussen de 38V en 43V (dit staat in een voetnoot onderaan de spec sheet).

Met name in combinatie met 54/108 cell panelen kan dit een probleem opleveren. Deze panelen hebben over het algemeen een lager max power voltage (Vmp) dat buiten het MPPT bereik van de IQ7A ligt. In jouw geval ligt de Vmp inderdaad ruwweg ergens tussen de 30V en 36V bij max en min temperaturen.

Er zal in dit geval dan ook (bijna) altijd MPPT clipping ontstaan, met als gevolg (bijna) geen opbrengst. Dit resultaat krijg je ook te zien als je je paneel en microinverter modelleert met NREL System Advisor Model (SAM, zie: https://sam.nrel.gov/download).

De Enphase compatibility checker is hierin wel vaag. Ze geven een groen vinkje met jouw paneel, maar de getallen zeggen toch echt dat het niet goed gaat. Ik heb jouw paneel ook even ingevuld. Als je over de i'tjes gaat met de muis, dan zie je de details van zowel je paneel als de micro (NB: de compatibility checker uit de FAQ gebruiken, er zijn twee verschillende: https://enphase.com/nl-nl...microinverters/calculator).

Om deze reden heb ik in mijn situatie voor de IQ7+ gekozen, welke een MPPT bereik heeft tussen de 27V en 45V.

Toevoeging:

Ik zie dat er een nieuwe IQ7 brochure is (i.v.m. de nieuwe connectoren voor de IQ7 serie). Zie deze link: https://enphase.com/nl-nl...tegreerde-mc4-connectoren. Hier staat het MPPT bereik van 38V tot 43V van de IQ7A wel vermeld bij de specificaties, in tegenstelling tot een voetnoot in de oorspronkelijke spec sheet.
Blij dat ik dit nog even lees. Had een week geleden ook 15x Jinko 420Wp met de 7a besteld... nu er toch nog maar even achteraan dus....

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
jeffreypot1987 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:37:

Zojuist ook nog contact gehad met Enphase. De maximale spanning van dit paneel is 32V. De opstartspanning van de 7A is 33V. Je krijgt dus een slecht presterend systeem en de support medewerker raadde aan de 7+ te nemen.

Daarnaast is inderdaad ook de Maximum Power Point Tracking tussen 38/43. Deze omvormer is dus niet geschikt voor dit paneel.

@Ralphfx Heel erg bedankt voor het redden van mijn PV-installatie. Ik ga nu even contact opnemen met https://www.groothandelsolar.com/ dat ik mijn type omvormer wil wijzigen. Hopelijk gaat dit geen grote problemen geven. DM even je gegevens, dan kan ik nog even een klein gift overmaken als blijk van mijn waardering!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Zojuist gebeld.

Medewerker: "Komt goed. Hij maakte van de 7A een 7+. Hij vind het wel vreemd wat het setje heeft ie wel vaker verkocht en geen klachten over gehad"

Ik: "Toch echt met Enphase gebeld en die medewerker raadde mij deze combinatie af"

Medewerker:"Oke.."

Ik: 'Krijg ik hier dan ook nog een bevestigingsmailtje van?"

Medewerker: "Nee, komt goed. Ik heb het hier aangepast."

Ik: "Kan ik ook een bevestigingsmailtje krijgen? Dat zou ik wel fijn vinden".

Medewerker: "Euhm, ja, dat kan wel"

Ik: "En hoe zit het met de teruggave van het geld? Wanneer kan ik dit verwachten?"

Medewerker: "Daar ga ik niet over. Daar is een financiele medewerker voor:"

Juist.....

------- EDIT --------

Hij heeft wel meteen een mailtje verstuurd.

Beste Bart,

Bij deze bevestig ik je dat wij jou de IQ7PLUS gaan leveren i.p.v. de IQ7A.
Het verschil tussen de 2 types bedraagt € 599,88. Er zal een terugbetaling verzoek aangemaakt worden voor je.

Met vriendelijke groet,

Zal inderdaad wel goed komen dan.

[ Voor 42% gewijzigd door Bowen_HAFX op 17-01-2023 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Het bovenste lampje van mijn Enphase Metered S brand best vaak rood ipv groen. (wolk icoontje).
Is bekabeld aangesloten en mijn netwerk en internet lijn zijn altijd volledig werkend en stabiel.
Enlighten app werk ook gewoon. Geen meldingen. Live status ook.
Wat kan dit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
Allewijn schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:28:
Het bovenste lampje van mijn Enphase Metered S brand best vaak rood ipv groen. (wolk icoontje).
Is bekabeld aangesloten en mijn netwerk en internet lijn zijn altijd volledig werkend en stabiel.
Enlighten app werk ook gewoon. Geen meldingen. Live status ook.
Wat kan dit zijn?
Ik heb dat ook met enige regelmaat. Kijk ik in de meterkast 's avonds en dan is het bovenste lampje rood (maar niet al te veel later weer groen). Ik heb mijn Envoy (standard) ook bekabeld aangesloten en heb verder ook geen idee. Nog nooit 'n foutmelding in de portal gezien overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brouwereint
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-02-2024
Goedenavond allen,

Ben nieuw in dit forum en wil graag jullie kennis gebruiken.
Heb al goed gezocht of mijn vraag al eerder was gesteld maar kan het niet vinden.

Situatie:

Ik had al een PV installatie (opbrengst ongeveer 5000 kwh per jaar met 3 fase omvormer Fronius)

Dit weekend Enphase installatie erbij geinstalleerd :
10 panelen (415Wp)
10 IQ7A
Envoy Metered

opstelling meterkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDFZfVcNOwaZd3INqHfEO0ykuIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2otY3Ylxpu5fOi1RHHz6viT.jpg?f=fotoalbum_large

Hier grafieken van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luFvzV7Q5WBkcSHUXlScL5v3B3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fquydscOkggtyiE02DIbANhB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPVHeTv95naTpVLlEmW5f_lCq0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVM1N69xX9PLT9MY8VhPMITg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat mijn "oude PV" de Enphase metingen verstoord.
Iemand ervaringen met een niet Enphase PV samen met Enphase PV in 1 configuratie ?

En is dit ook de reden voor deze foutmelding (ik weet zeker dat CT goed zijn aangesloten (pijltjes)) ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjZY62u5VyEFKfvzWpPM3WunPb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNgU0vYF11YoHcBNDYdayT6O.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor jullie hulp, tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Brouwereint schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:27:
Goedenavond allen,

Heb al goed gezocht of mijn vraag al eerder was gesteld maar kan het niet vinden.

Situatie:

Ik had al een PV installatie (opbrengst ongeveer 5000 kwh per jaar met 3 fase omvormer Fronius)

10 panelen (415Wp)
10 IQ7A
Envoy Metered

opstelling meterkast
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand ervaringen met een niet Enphase PV samen met Enphase PV in 1 configuratie ?

En is dit ook de reden voor deze foutmelding (ik weet zeker dat CT goed zijn aangesloten (pijltjes)) ?
[Afbeelding]

Welkom O+

Aangezien ik er vanochtend er vrij intensief mee bezig ben geweest, eerst even een beetje een off-topic vraag: Weet je zeker dat de 7A en de gekozen panelen compatibel zijn? Welk paneel gebruik je?

Betreft de communicatie, ik meende dat de ferrietringen ervoor zijn om verstoringen (bijvoorbeeld van een ander PV-systeem) tegen te gaan. Heb je deze ook toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaaps2
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-11-2024
Brouwereint schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:27:
Goedenavond allen,

Situatie:

10 panelen (415Wp)
10 IQ7A
Envoy Metered

opstelling meterkast
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je hebt dus de ferrietringen geinstalleerd? Ik heb 2 envoys elk op 1 (andere) fase en wel 50m uit elkaar. Met ferrietringen. Die meters storen niet op elkaar want ik zie maximaal signaal. Ik heb ook ferrietringen gezet op de N anders dan in je plaatje. Ik heb de methode voor omwikkeling van een internet filmpje gehaald waarbij de wikkels aan een kant vd ferrietring een andere kant opgaan dan aan de andere kant vd ring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:09
@Brouwereint Met mijn installatie heb ik 1 fase met enphase een op 1 andere fase voer ik met een ander systeem in.
Daarbij kan de envoy wel opbrengst van de micro's meten, maar uiteraard niet van het andere systeem.
Dat lukt beter nu ik overal meetringen heb: 3 voor het verbruik, en 2 voor de opbrengst van beide systemen.

Die foutmelding had ik ook totdat ik de opbrengst van het tweede systeem via een meetring liet lopen.

[ Voor 13% gewijzigd door sir_knudde op 17-01-2023 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brouwereint
Bowen_HAFX schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:42:
[...]

Welkom O+

Aangezien ik er vanochtend er vrij intensief mee bezig ben geweest, eerst even een beetje een off-topic vraag: Weet je zeker dat de 7A en de gekozen panelen compatibel zijn? Welk paneel gebruik je?

Jinko 415WP

Betreft de communicatie, ik meende dat de ferrietringen ervoor zijn om verstoringen (bijvoorbeeld van een ander PV-systeem) tegen te gaan. Heb je deze ook toegepast?
Nee geen ferrietringen toegepast. Ik bedoel met verstoring de opbrengs van "oude panelen" wordt niet door Envoy als opbrengst gemeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brouwereint
sir_knudde schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:58:
@Brouwereint Met mijn installatie heb ik 1 fase met enphase een op 1 andere fase voer ik met een ander systeem in.
Daarbij kan de envoy wel opbrengst van de micro's meten, maar uiteraard niet van het andere systeem.
Dat lukt beter nu ik overal meetringen heb: 3 voor het verbruik, en 2 voor de opbrengst van beide systemen.

Die foutmelding had ik ook totdat ik de opbrengst van het tweede systeem via een meetring liet lopen.
Punt is dat het "oude" PV systeem 3 fasen heeft en nog 3 CT spoelen erbij kan ik niet aansluiten in de Envoy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sir_knudde
Brouwereint schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:18:
[...]

Punt is dat het "oude" PV systeem 3 fasen heeft en nog 3 CT spoelen erbij kan ik niet aansluiten in de Envoy.
Precies, maar je zou kunnen proberen om de opbrengst van beide systemen samen door de opbrengst spoelen te laten lopen. wel opletten dat de fasen kloppen!
Zoiets stelt enphase andersom voor bij verbruik over meerdere groepen.
De foutmelding was bij mij voorbij als verbruik langer dan 24 niet negatief was (lees andere systeem uit) of paste bij gemeten opbrengst (tweede systeem via een opbrengst ct spoel liep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brouwereint
sir_knudde schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:26:
[...]

Precies, maar je zou kunnen proberen om de opbrengst van beide systemen samen door de opbrengst spoelen te laten lopen. wel opletten dat de fasen kloppen!
Zoiets stelt enphase andersom voor bij verbruik over meerdere groepen.
De foutmelding was bij mij voorbij als verbruik langer dan 24 niet negatief was (lees andere systeem uit) of paste bij gemeten opbrengst (tweede systeem via een opbrengst ct spoel liep).
Goeie tip, dan moet ik die kleine CT hebben anders gaat het allemaal niet meer passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azyhUrwvSB99X9-41xjaQGeTSZA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jCfPYu6RtHMQE95BXxRprboB.jpg?f=user_large
Maar gaat dit plaatje dan wel goed ?

[ Voor 3% gewijzigd door Brouwereint op 17-01-2023 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
rogervdh schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:22:
[...]

Ik heb dat ook met enige regelmaat. Kijk ik in de meterkast 's avonds en dan is het bovenste lampje rood (maar niet al te veel later weer groen). Ik heb mijn Envoy (standard) ook bekabeld aangesloten en heb verder ook geen idee. Nog nooit 'n foutmelding in de portal gezien overigens.
Vaag he?
Zou het misschien betekenen dat de cloud van Enphase op dat moment niet bereikbaar is oid (en het dus niet aan je lokale gewoon correct werkende bekabelde internet ligt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:27
De envoy heeft niet een continu verbinding, maar elke zoveel tijd. Zolang je geen mail krijgt dat de verbinding weg is hoef je je geen zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
Brouwereint schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:14:
[...]

Goeie tip, dan moet ik die kleine CT hebben anders gaat het allemaal niet meer passen.

[Afbeelding]
Maar gaat dit plaatje dan wel goed ?
@Brouwereint, ik denk dat de setup op het dak niet echt uit maakt.
De foutmelding gaat vooral om wat de ringen meten... teruglevering zonder bijbehorende productie:
In mijn enlighten zie ik nu over januari:
- geen foutmeldingen meer.
- opbrengst van array 28.87 kWh
- produced in energy 28.9 kWh
en in Home Assistant:
- envoy Lifetime Energy Production 34.95 kWh
Ofwel: het lijkt er sterk op dat je in enlighten alleen de opbrengst van de micro's terug ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09-2024
sir_knudde schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:11:
[...]

@Brouwereint, ik denk dat de setup op het dak niet echt uit maakt.
De foutmelding gaat vooral om wat de ringen meten... teruglevering zonder bijbehorende productie:
In mijn enlighten zie ik nu over januari:
- geen foutmeldingen meer.
- opbrengst van array 28.87 kWh
- produced in energy 28.9 kWh
en in Home Assistant:
- envoy Lifetime Energy Production 34.95 kWh
Ofwel: het lijkt er sterk op dat je in enlighten alleen de opbrengst van de micro's terug ziet.
Ik heb ook een 3 fase Enphase Metered en ook een Fronius PV (1 fase) en dit werkt prima. Ik heb de CT's direct achter de slime meter en heb de ander CT's op beide PV's. Echter in de settings kun je kiezen of je alleen de waarde van de Enphase wil gebruiken of een combinatie van CT's en Enphase waarde (Ben even vergeten hoe die setting heet ) maar daar is al eerder aan gerefereerd een paar maanden geleden

Hoop dat dat helpt

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trenjeska
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-05 16:22

trenjeska

there can be only one (WC)

martinus83 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:02:
[...]

Ok, dus de enphase metered is sneller, en alles in de enlighten app.

Voor de meerprijs van 500 euro incl de btw is dat toch een dure gadget :-)
Maar, we zitten hier te slotte als echte tweakeraars, onderste uit de technologische kan no matter what?= _/-\o_ ;)
Hmm, mij kostte het maar 150 meer. Dat vond ik het wel waard voor de extra stats en stat-scheiding
Alhoewel mijn meter het stroomverbruik per seconde geeft en gasverbruik per 20 minuten, wat ik al erg snel vind.

Het enige probleem met die extra statistieken is dat het een avenue opent voor de overheid om lokaal direct gebruik ook te gaan belasten. De slimme meter kan dat lokale verbruik niet zien. Die ziet alleen import en export. niet 'echt' verbruik

njiestnag Trenjeska! (of zo iets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-06 15:37
Volgens mij was het voordeel van de metered dat die geschikt is voor een thuisbatterij van enphase. Wellicht nu niet interessant, maar in de toekomst wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trenjeska
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-05 16:22

trenjeska

there can be only one (WC)

Dashlane schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:45:
Volgens mij was het voordeel van de metered dat die geschikt is voor een thuisbatterij van enphase. Wellicht nu niet interessant, maar in de toekomst wel.
Ja, maar eigenlijk wil ik niet perse aan HUN batterij vastzitten. Met name omdat ik geen Lithium batterijen wil.
Liever een recent type flow batterij (zoals de Vanadium FB van vanadis of Zink Bromide batterij van Gelion.
De Na-ion batterijen komen ook steeds dichter bij productie gelukkig.

Ik heb een paar kuub aan ruimte in de kelder hiervoor, maar daar wil ik het liefst geen te brandgevoelige batterij daar.

njiestnag Trenjeska! (of zo iets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
@Brouwereint heb je een 1 fase enphase systeem of 3 fase? Je plaatje is 1 fase namelijk.
De plek van de ct spoel(en) in de installatie maakt wel uit.

De spoelen moeten de productie van je andere systeem richting het net niet zien namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Ralphfx schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Toevoeging:

Bedankt voor deze uitleg. Is dit ook het geval voor een installatie die op het zuiden ligt? Ik heb nu de iQ7A en kan nog wijzigen voor ze het eind deze maand op het dak komen leggen. Ik heb express gekozen voor de A vanwege de aftopping maar wil wel dat hij op tijd begint en tot het einde doorgaat. Wat is wijsheid in deze? De installateur geeft alleen het verschil in wattages aan. Als ik het in Sunny Design invoer dan zie ik een 251 kwh verschil in opbrengst wat ik meer krijg met de IQ7A, maar houdt Sunny Design ook rekening met het aantal volt met opstarten?

En is het zo dat als je een IQ7+ pakt die dus max 295 watt opbrengt, en je hebt 12 panelen, dat je per jaar aan max 3.540 kwh komt? In Sunny Design zie ik steeds 4.600 kwh staan en de installatie is 12x 420 Wp.

Zoveel verschillende cijfers en meningen, pffff haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-06 10:25
Ik ben sinds 5 september in het bezit van een systeem met 20 x 410 wph glas/glas panelen met iq7+ omvormers. Dit systeem is door een bedrijf geplaatst en aangesloten. Helaas ben ik er vandaag mee geconfronteerd dat mijn dak in veel slechtere staat is dan van te voren gedacht. Concreet betekent dit dat ik volgende week een nieuw (pannen)dak krijg en de 14 panelen die op het schuine dak liggen, van het dak moet gaan halen. Ik neem aan dat ik met de volgende zaken rekening dien te houden bij het demonteren:
- De PV-groep in de meterkast moet uitgezet worden;
- Ik moet de micro-omvormers markeren zodat ze ook weer op dezelfde plek terug komen te liggen ivm de monitoring;

Nu verwacht ik dat de panelen spanning leveren terwijl ik ze loskoppel. Waar dien ik nog rekening mee te houden bij het demonteren?

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
gAzu schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:35:
De spoelen moeten de productie van je andere systeem richting het net niet zien namelijk.
@gAzu Voor mijn installatie is het juist cruciaal dat ook de opbrengst van mijn andere systeem wordt gemeten met de ct spoelen voor productie. Anders geeft enlighten continu foutmeldingen bij een 'onverwacht' negatief verbruik.

Wat voor setup heb jij in gedachten om dat probleem te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JTB81 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:48:
Ik ben sinds 5 september in het bezit van een systeem met 20 x 410 wph glas/glas panelen met iq7+ omvormers. Dit systeem is door een bedrijf geplaatst en aangesloten. Helaas ben ik er vandaag mee geconfronteerd dat mijn dak in veel slechtere staat is dan van te voren gedacht. Concreet betekent dit dat ik volgende week een nieuw (pannen)dak krijg en de 14 panelen die op het schuine dak liggen, van het dak moet gaan halen. Ik neem aan dat ik met de volgende zaken rekening dien te houden bij het demonteren:
- De PV-groep in de meterkast moet uitgezet worden;
- Ik moet de micro-omvormers markeren zodat ze ook weer op dezelfde plek terug komen te liggen ivm de monitoring;

Nu verwacht ik dat de panelen spanning leveren terwijl ik ze loskoppel. Waar dien ik nog rekening mee te houden bij het demonteren?
Vervelend maar volgens mij hoef je verder niet ergens aan te denken. Voordeel van Enphase is dat het volledig veilig is om ermee te werken als de 230 kant is uitgeschakeld. En die 35 volt van een enkel paneel hoef je je niet druk te maken.

Heb je zo’n Enphase loskoppel tool trouwens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ralphfx
supercrazy schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:02:
[...]

Bedankt voor deze uitleg. Is dit ook het geval voor een installatie die op het zuiden ligt? Ik heb nu de iQ7A en kan nog wijzigen voor ze het eind deze maand op het dak komen leggen. Ik heb express gekozen voor de A vanwege de aftopping maar wil wel dat hij op tijd begint en tot het einde doorgaat. Wat is wijsheid in deze? De installateur geeft alleen het verschil in wattages aan. Als ik het in Sunny Design invoer dan zie ik een 251 kwh verschil in opbrengst wat ik meer krijg met de IQ7A, maar houdt Sunny Design ook rekening met het aantal volt met opstarten?

En is het zo dat als je een IQ7+ pakt die dus max 295 watt opbrengt, en je hebt 12 panelen, dat je per jaar aan max 3.540 kwh komt? In Sunny Design zie ik steeds 4.600 kwh staan en de installatie is 12x 420 Wp.

Zoveel verschillende cijfers en meningen, pffff haha.
De oriëntatie van de panelen maakt in principe niet echt uit in dit geval. Met behulp van de specificaties van je panelen kun je achterhalen bij welk voltage ze maximaal vermogen leveren. Je wilt dat dit voltage mooi binnen het MPPT voltage bereik van de omvormer valt (bij normale gebruiksomstandigheden). Daarnaast wil je ook voldoende voltage om de omvormer te starten.

Ik heb geen ervaring met Sunny Design, dus ik weet niet of je daar alle benodigde parameters van de omvormer kunt specificeren. Alleen het max. uitgangsvermogen van de omvormer ingeven is niet voldoende om te zien hoe de combinatie paneel + omvormer zich zal gedragen (enkel handig om verschil in opbrengst te kunnen inschatten tussen een lichtere en zwaardere omvormer).

Daarnaast is Wp maal aantal panelen niet gelijk aan je jaaropbrengst. De jaaropbrengst wordt berekend aan de hand van bijvoorbeeld oriëntatie, (gemiddelde) weersomstandigheden, etc. Je kunt het kort door de bocht zo zien dat modellen die opbrengst voorspellen onder de motorkap een berekening voor iedere dag van het jaar maken waar een geschatte opbrengst in kWh uitkomt.

Voor je keuze is bepalend of de IQ7A compatibel is met je panelen en of het verschil in opbrengst opweegt tegen de hogere kosten van de IQ7A (NB: bij panelen met zo'n 400Wp is het verschil normaliter zo klein dat het de investering niet waard is, zie ook openings post).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brouwereint
gAzu schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:35:
@Brouwereint heb je een 1 fase enphase systeem of 3 fase? Je plaatje is 1 fase namelijk.
De plek van de ct spoel(en) in de installatie maakt wel uit.

Enphase is 1 fase , oude systeem Fronius 3 fasen
Ik heb nu 1 productie CT of Enphase en 3 CT op uitgang naar het net
Dus Fronius 3 fase CT wordt NIET gemeten qua opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brouwereint
sir_knudde schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:10:
[...]

@gAzu Voor mijn installatie is het juist cruciaal dat ook de opbrengst van mijn andere systeem wordt gemeten met de ct spoelen voor productie. Anders geeft enlighten continu foutmeldingen bij een 'onverwacht' negatief verbruik.

Wat voor setup heb jij in gedachten om dat probleem te voorkomen?
gAzu en sir Knudde bedankt voor het meedenken.

Dit was het (goede) idee van sir Knudde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZY7uDFMJVSHDXHdXETjNygSdFCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXlhMbkIfEEQqjAnqKVIzcnA.jpg?f=fotoalbum_large

dus P2 en P3 bijplaatsen (en natuurlijk ook aansluiten aan de metered), en door P1 lopen dan 2 bruine draden 1 van de Enphase en 1 van de Fronius. Op deze manier meet je de opbrengst van beide systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Glashelder schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:28:
[...]
Heb je zo’n Enphase loskoppel tool trouwens?
Heb je niet nodig, met een platte schroevendraaier gaat het net zo makkelijk :)
Die van mij ligt nog ongebruikt stof te happen. Had 'm dus keurig mee besteld, toen ik op het dak bezig was had ik 'm vergeten mee te nemen, maar had wel een schroevendraaier bij de hand: bleek net zo makkelijk te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
Brouwereint schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:43:
[...]

gAzu en sir Knudde bedankt voor het meedenken.

Dit was het (goede) idee van sir Knudde:
[Afbeelding]

dus P2 en P3 bijplaatsen (en natuurlijk ook aansluiten aan de metered), en door P1 lopen dan 2 bruine draden 1 van de Enphase en 1 van de Fronius. Op deze manier meet je de opbrengst van beide systemen.
Dat ziet er goed uit.
Ga je het zo bouwen?
Ben wel benieuwd of het werkt zoals verwacht of dat de Envoy toch 'vind' dat er iets niet klopt. Bv omdat hij toch ook nog gegevens van de micro's meeverwerkt.

Andere oplossing is de fronius direct op de meter laten leveren en de consumptieCT's vanuit de meter gezien verderop richting de load te plaatsen en in de setup te kiezen voor load only bij de consumptieCT.

Je meet dan alleen niet alle productie en van de consumptie komt een deel uit het net en een deel van de Fronius. En dat is natuurlijk jammer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brouwereint
svkaster schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:46:
[...]

Ik heb ook een 3 fase Enphase Metered en ook een Fronius PV (1 fase) en dit werkt prima. Ik heb de CT's direct achter de slime meter en heb de ander CT's op beide PV's. Echter in de settings kun je kiezen of je alleen de waarde van de Enphase wil gebruiken of een combinatie van CT's en Enphase waarde (Ben even vergeten hoe die setting heet ) maar daar is al eerder aan gerefereerd een paar maanden geleden

Hoop dat dat helpt

Stefan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2V0H2i2hxYOMclL6x5CCGfV__w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q84rF2UJmjn06OBgjUOnfSeZ.jpg?f=user_large

Bedoel je deze setting

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hU9eho2lAh5r6vc7mqOBDMGeBfQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GomwTJjOT92vl54Du8yGsTqy.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tech_Thom
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-06 22:48
Wat een geweldig topic!

Ik heb zelf mijn installatie opgesteld en ben nu halverwege in de installatie. Zonder alle topic starter info, en de vragen had ik dit nooit zelf aangedurfd. Ten behoeve van referentie zal ik ook eea delen.

Setup:
Garage
8 x Jinko Tiger Neo N-type 420WP
8 x IQ7+
ESDEC FlatFix Fusion

Schuin dak west (~35%)
4 x Jinko Tiger Neo N-type 420WP
4 x IQ7+
ESDEC ClickFit EVO

Meterkast
1 x q-relay 3 fase (2 fases actief)
1 x IQ Gateway Metered
1 x Alamat 3 fase (zowel de Envoy als de Q-relay hangt hieraan, maar wat ik zie mag dit gewoon)
5 x CT spoelen (gebruik maar 2 fases voor de productie)

Kosten
Inclusief het leggen van 2 extra kabels ben ik netto €5.250,- kwijt (excl btw), dit is dus €1,05 per WP. Niet slecht anno ‘23 voor een systeem met Enphase micro’s :P Helaas betekent dit wel bestellingen bij meerdere leveranciers, en stiekem toch heeeel veel eigen tijd waar ik mezelf niks voor reken :)

Panelen en dak montage is nog in bestelling, maar het moeilijkste deel is achterwege, dimensionering, de meterkast en trekken extra kabels…. Leggen van de panelen zelf zal naar ik verwacht veel sneller gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrOdu_vLCaeGpcA1KZth2p7fb_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjsagSHSjKv5NzkvbyJslynx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijkchFuRKa7PFR3bmLugFePMOGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4kDyx7zoeLS4LKNIYYS6t0l3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-naXNCVq59J76iNU_e12bRE4lfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wtJ5zM9rj7gHc0ueOMJBw1pY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJ8nqrLQWow8FJyrYLJAdfjTwhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C1vXfwQfJbya9q9wtmMJHVFG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Rvy30sonvSv82KWkApewAq0LgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0xotiarn9Zn1Dw1hwAexoswJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rE3WRt_pmGI-uGXo8XfyBC7b3bw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9g1EfNvP2qJruQB4Ga5LaSuS.jpg?f=fotoalbum_large

Vragen of opmerkingen zijn welkom.

[ Voor 10% gewijzigd door Tech_Thom op 19-01-2023 23:40 . Reden: Extra foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Tech_Thom schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:32:
Wat een geweldig topic!

Ik heb zelf mijn installatie opgesteld en ben nu halverwege in de installatie. Zonder alle topic starter info, en de vragen had ik dit nooit zelf aangedurfd. Ten behoeve van referentie zal ik ook eea delen.

Setup:
Garage
8 x Jinko Tiger Neo N-type 420WP
8 x IQ7+
ESDEC FlatFix Fusion

Schuin dak west (~35%)
4 x Jinko Tiger Neo N-type 420WP
4 x IQ7+
ESDEC ClickFit EVO

Meterkast
1 x q-relay 3 fase (2 fases actief)
1 x IQ Gateway Metered
1 x Alamat 3 fase (zowel de Envoy als de Q-relay hangt hieraan, maar wat ik zie mag dit gewoon)
5 x CT spoelen (gebruik maar 2 fases voor de productie)

Panelen en dak montage is nog in bestelling, maar het moeilijkste deel is achterwege, dimensionering, de meterkast en trekken extra kabels…. Leggen van de panelen zelf zal naar ik verwacht veel sneller gaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bedankt voor het delen! Hoe heb je de dakdoorvoer nu precies gemaakt? Een pvc pijpje met daarom een...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_Thom
Voor de dakdoorvoer heb ik gewoon aan beide kanten een M25 Wartel gebruikt die ik voor de zekerheid met een stevige kit-lijm heb vast gelijmd. Daardoor heen een PVC die ik straks nog een 1-2 cm terugtrek zodat het rubber direct om de YMVK sluit en dus echt lucht dicht is.

Zijn ook wel van die fancy doorvoer systemen, maar dit zit heel stevig, is minimalistisch en kost niks...

[ Voor 0% gewijzigd door Tech_Thom op 18-01-2023 21:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Tech_Thom Waarom de 4 panelen op het schuine dak op west? Die hadden toch ook op garage in O-W gekund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_Thom
Obv het plaatje lijkt dat zo, maar in het echt heeft mij garage dezelfde vorm als die van de buurman. Het is dus een "L" vorm en er past niks extra op.

Echter lijkt SunnyDesign hier niet goed mee om te gaan. Als je een L vorm gebouw creeert maakt SunnyDesign hier 2 dakhelften van, en kan je panalen er niet in plaatsen. Zie ook de stippellijn bij de garage van de buren. Ik moest daarom wel een vierkante garage maken.

In de toekomst wil ik evt nog 2x2 panelen bijplaatsen op de dakkappelen, maar daar ben ik nog niet uit. Lees verschillende dingen hierover, en daarnaast zijn de panelen relatief duur omdat een montage set voor 2 panelen simpelweg duurder uitkomt dan een langere rij.

[ Voor 3% gewijzigd door Tech_Thom op 18-01-2023 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Ralphfx schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:42:
[...]

De oriëntatie van de panelen maakt in principe niet echt uit in dit geval. Met behulp van de specificaties van je panelen kun je achterhalen bij welk voltage ze maximaal vermogen leveren. Je wilt dat dit voltage mooi binnen het MPPT voltage bereik van de omvormer valt (bij normale gebruiksomstandigheden). Daarnaast wil je ook voldoende voltage om de omvormer te starten.

Ik heb geen ervaring met Sunny Design, dus ik weet niet of je daar alle benodigde parameters van de omvormer kunt specificeren. Alleen het max. uitgangsvermogen van de omvormer ingeven is niet voldoende om te zien hoe de combinatie paneel + omvormer zich zal gedragen (enkel handig om verschil in opbrengst te kunnen inschatten tussen een lichtere en zwaardere omvormer).

Daarnaast is Wp maal aantal panelen niet gelijk aan je jaaropbrengst. De jaaropbrengst wordt berekend aan de hand van bijvoorbeeld oriëntatie, (gemiddelde) weersomstandigheden, etc. Je kunt het kort door de bocht zo zien dat modellen die opbrengst voorspellen onder de motorkap een berekening voor iedere dag van het jaar maken waar een geschatte opbrengst in kWh uitkomt.

Voor je keuze is bepalend of de IQ7A compatibel is met je panelen en of het verschil in opbrengst opweegt tegen de hogere kosten van de IQ7A (NB: bij panelen met zo'n 400Wp is het verschil normaliter zo klein dat het de investering niet waard is, zie ook openings post).
Bedankt voor je uitleg. De panelen zijn de Jinko 420 Wp (https://www.solar-outlet....-all-black-half-cell.html). Als ik kijk naar de Maximum Power Voltage (Vmp) dan is die 32.04v (STC) en 29.97v (NOCT). Als ik dan kijk bij de IQ7A dan zie ik bij Power point tracking voltage range 18v-58v met een voetnoot dat de CEC peak power tracking voltage range is 38 V to 43 V. Bij de IQ7+ zie ik bij de Peak power tracking voltage 27v-45v staan. De min/max voltage is bij IQ7A 33v/58v en bij IQ7+ 22v/60v. Dan lijkt het haast als ik de cijfers zie dat de omvormer pas laat aanspringt om stroom op te wekken, is dat ook zo?

Ik weet dat de Wp niet gelijk staat aan het kwh per jaar, maar is door de IQ7+ dit gecapped op 295, dus dat je per jaar met 12 panelen maar 3.540 kwh opwekt en nooit richting de 5.040 Wp komt wat de panelen aankunnen? Of kan je met een 420Wp paneel op een IQ7+ altijd nog meer dan 295 kwh per jaar pakken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renedekeizer
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-05-2023
Pazo schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:41:
@renedekeizer je systeem is zeker niet goed, die verschillen zijn echt veel te groot. Het achterhalen van de oorzaak is alleen best lastig. Zoals @Websphinxie aangeeft zou het een firmware issue kunnen zijn van de micro's. Kijk eens in de Enphase app welke firmware versie de micro's hebben, en of er ook sprake is van verschillende firmware versies tussen de micro's. In de app: Menu => Systeem => Apparaten => Microinverters
Firmware kan je zelf niet updaten / downgraden, alleen Enphase kan dat op verzoek.

[Afbeelding]

Ander punt, misschien is de communicatie tussen de micro's en de Envoy (IQ gateway) slecht. Als je inlogt in Enlighten, kan je onder Apparaten => en dan op de Gateway klikken, de signaal sterkte / kwaliteit zien onder het klopje Communicatie via het elektriciteitsnet'

[Afbeelding]
Update 19 Januari 2023. Het heeft even geduurd maar probleem is opgelost. De panelen waren niet conform het legplan en werkinstructie gelegd. Naast dat er een te dunne kabel was gebruikt , zijn de panelen niet gelegd conform het legplan, waardoor ze te dicht op elkaar waren geplaatst met als gevolg veel slagschaduw. Inmiddels zijn de panelen verplaatst, en nieuwe kabel aangelegd. Volgens de monteur lagen de panelen (sommige) zo dicht op elkaar (op platdak) dat dit zelfs hoog zomer nog schaduw plekken (panelen onderling) zou geven. Inmiddels zie ik dat de opbrengsten ongeveer 2,5x zo hoog zijn.

Bedankt voor jullie input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tech_Thom
@supercrazy : heb je al de info over IQ7+ vs IQ7A in de topic starter bekeken? Er is een heel uitgebreid onderzoek van Enphase zelf die uitwijst dat in noordelijk deel van Europa er minimale verschillen zijn.

https://nl-zonnepanelen.n...20IQ7A20with20IQ7PLUS.pdf

Deze tabel geeft het goed weer. Over 25 jaar dus iets van 55 kWh meer opbrengst bij azimuth 180, en 25 tilt…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-58hHpL2LSIQi9d0mCMjet0zms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJuhH5wxDTfryidZHelfSVD9.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ja, ze zullen (iets) meer aftoppen, maar totaal verschil vanwege eerder opstarten is nihil over het jaar. Ik moet wel zeggen dat ik een O-W opstellening heb…). De solar bouwmarkt heeft mij dit ook bevestigd per mail, dat die combi gewoon de goede is.

Ik heb op basis van alle info gewoon voor de IQ7+ gekozen, icm dezelfde Jinko 420WP als jij vermeld. (Ps. Die panelen zijn nu bij groothandelsolar.com €10,- p/s goedkoper, mocht je nog niet bestelt hebben…)

[ Voor 24% gewijzigd door Tech_Thom op 19-01-2023 11:04 . Reden: Tabel toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Bowen_HAFX schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:31:
[...]

Zojuist ook nog contact gehad met Enphase. De maximale spanning van dit paneel is 32V. De opstartspanning van de 7A is 33V. Je krijgt dus een slecht presterend systeem en de support medewerker raadde aan de 7+ te nemen.

Daarnaast is inderdaad ook de Maximum Power Point Tracking tussen 38/43. Deze omvormer is dus niet geschikt voor dit paneel.

@Ralphfx Heel erg bedankt voor het redden van mijn PV-installatie. Ik ga nu even contact opnemen met https://www.groothandelsolar.com/ dat ik mijn type omvormer wil wijzigen. Hopelijk gaat dit geen grote problemen geven. DM even je gegevens, dan kan ik nog even een klein gift overmaken als blijk van mijn waardering!
@supercrazy zie ook deze post.

Ik heb mijn omvormers verandert van A naar +. De (buitenlandse) Enphase support medewerker gaf mij dit als advies, na doorvragen en benadrukken dat de MPPT range niet overeenkomt met het Jinko paneel en ook dat de opstart voltage hoger is dan de maximum voltage van het paneel.

Hij verwees mij eerst naar de compatibility tool, maar zei vervolgens dat inderdaad het systeem te laat zal opstarten en te vroeg stoppen. Daarnaast mis je rendement omdat de tracker niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Face68
  • Laatst online: 26-11-2024
Goedemorgen, mooi topic,

Ik heb een vraag mbt ct-spoelen geleverd bij de enphase iq gateway. Ik heb 2 types: 1 paar met een meetbereik van 200A en 1 paar met een meetbereik van 100A. Is dit een probleem om in hetzelfde systeem te hangen? Ik heb in totaal 4 ct spoelen nodig.

Excuses als de vraag al eerder gesteld is, maar dit draadje is nogal groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_Thom
Zijn beide CT versies wel van Enphase?

De 3 Enphase modellen zijn te combineren kennelijk, zie hier: https://www.solar-bouwmarkt.nl/stroomspoel-100a.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Face68
Inmiddels het antwoord bij enphase zelf gevonden. Er zijn 2 types ct-spoelen. Oud 200A capaciteit. De nieuwe zijn kleiner met 100A meet capaciteit. Geadviseerd wordt ze niet te combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brouwereint
Face68 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:04:
Inmiddels het antwoord bij enphase zelf gevonden. Er zijn 2 types ct-spoelen. Oud 200A capaciteit. De nieuwe zijn kleiner met 100A meet capaciteit. Geadviseerd wordt ze niet te combineren.
Is dit antwoord van een techneut of van een marketeer :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ralphfx
supercrazy schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:25:
[...]

Bedankt voor je uitleg. De panelen zijn de Jinko 420 Wp (https://www.solar-outlet....-all-black-half-cell.html). Als ik kijk naar de Maximum Power Voltage (Vmp) dan is die 32.04v (STC) en 29.97v (NOCT). Als ik dan kijk bij de IQ7A dan zie ik bij Power point tracking voltage range 18v-58v met een voetnoot dat de CEC peak power tracking voltage range is 38 V to 43 V. Bij de IQ7+ zie ik bij de Peak power tracking voltage 27v-45v staan. De min/max voltage is bij IQ7A 33v/58v en bij IQ7+ 22v/60v. Dan lijkt het haast als ik de cijfers zie dat de omvormer pas laat aanspringt om stroom op te wekken, is dat ook zo?

Ik weet dat de Wp niet gelijk staat aan het kwh per jaar, maar is door de IQ7+ dit gecapped op 295, dus dat je per jaar met 12 panelen maar 3.540 kwh opwekt en nooit richting de 5.040 Wp komt wat de panelen aankunnen? Of kan je met een 420Wp paneel op een IQ7+ altijd nog meer dan 295 kwh per jaar pakken?
Het meeste is al beantwoord, maar voor de volledigheid m.b.t. je vraag over opbrengst, heb ik nog even een simulatie gedraaid in SAM met:
  • de Jinko 420Wp panelen (12 stuks)
  • pal op het zuiden
  • onder een hoek van 40 graden
  • in combinatie met de IQ7+
  • gemiddelde weerdata (2005-2020) van Zuid-Limburg (daar woon ik immers)
Hierbij kom ik op een jaarlijkse geschatte opbrengst van meer dan 5000 kWh. Volgens SAM is de omvormer clipping (i.v.m. max. AC output van 295W per micro-omvormer) slechts rond de 2,5% op jaarbasis (peanuts dus). NB: dit is zonder invloed van schaduw en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-06 17:49
Tech_Thom schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:32:
Ik vind het wel mooi dat je het spul zelf aanlegt, en het toch laat uitzien alsof het door professionele pv-cowboys is aangelegd, met die CHINT alamat... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-12-2024
dreamscape schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:26:
[...]

Ik vind het wel mooi dat je het spul zelf aanlegt, en het toch laat uitzien alsof het door professionele pv-cowboys is aangelegd, met die CHINT alamat... ;)
Hager ABB Eaton kom je normaliter alleen maar bij doe het zelfers tegen, mijn laadpaalboer wilde ook een SEP automaatje installeren, de marge moet toch ergens vandaan komen in deze barre tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Face68
Brouwereint schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:06:
[...]

Is dit antwoord van een techneut of van een marketeer :-)
Ik had de technische afdeling van enphase aan de telefoon. Dus ik ga uit van een techneut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
Mylo1 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:36:
[...]

Hager ABB Eaton kom je normaliter alleen maar bij doe het zelfers tegen, mijn laadpaalboer wilde ook een SEP automaatje installeren, de marge moet toch ergens vandaan komen in deze barre tijden.
Dat is inderdaad wel waar...heb zowel een Enphase als Solaredge systeem operationeel (zelf installatie) en de hele groepenkast is 100% Hager. ;-) Ga nu nog 4 x 40A/30mA 4P aardlekschakelaar door 4 x B40/30mA 4P aardlekautomaten vervangen (vanwege parallelle invoeding) en (uiteraard) ook wederom voor Hager gekozen. CHINT en SEP zal 't prima doen, maar door zelfinstallatie bespaar je al behoorlijk wat, waardoor het materiaal iets duurder mag zijn. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Face68 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:04:
Volgens Solar Bouwmarkt zijn ze gewoon te combineren.

maar dat was al gezegd.

[ Voor 3% gewijzigd door mike123 op 19-01-2023 20:49 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• httng
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-01-2023
Gisteren 27x IQ8m met 420Wp op het dak laten leggen. Happy now.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Hx_9je3RT36L_Vs_hgaYqLAQRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dI9YP2CSiSxkw5ctL2my67FC.jpg?f=fotoalbum_large

[bij nader inzien foto met persoon verwijderd]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eY1AQ8ELgsR_POS1eRtiZdlvjFw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T3Vv0WjmzYRt6xAFqreNEXIR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door httng op 23-01-2023 17:41 ]

11340WP ZZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Ralphfx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:17:
[...]

Het meeste is al beantwoord, maar voor de volledigheid m.b.t. je vraag over opbrengst, heb ik nog even een simulatie gedraaid in SAM met:
  • de Jinko 420Wp panelen (12 stuks)
  • pal op het zuiden
  • onder een hoek van 40 graden
  • in combinatie met de IQ7+
  • gemiddelde weerdata (2005-2020) van Zuid-Limburg (daar woon ik immers)
Hierbij kom ik op een jaarlijkse geschatte opbrengst van meer dan 5000 kWh. Volgens SAM is de omvormer clipping (i.v.m. max. AC output van 295W per micro-omvormer) slechts rond de 2,5% op jaarbasis (peanuts dus). NB: dit is zonder invloed van schaduw en dergelijke.
Dank je wel voor het nakijken, het is mij duidelijk nu dat IQ7+ is the way to go :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Mijn Longi 455wp doen het echt supergoed. Zelfs 's nachts bij maanlicht produceren ze nog 3W :o

Of moeten mijn CT-spoelen nog gekalibreerd worden ofzoiets?

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@RobWest 3W is ongeveer het verbruik van de Q-Relais/Enphase. Misschien meet je die 's nachts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
RichieB schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:16:
@RobWest 3W is ongeveer het verbruik van de Q-Relais/Enphase. Misschien meet je die 's nachts?
Mijn CT's zitten tussen de panelen en de Q-Relay, Dat lijkt mij dan niet.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:13
[...]

Hier maak je wel een gedachtenkronkel.
Wp is vermogen (piekwaarde bij STC)
kWh dat is energie.....vermogen ([kW] of [W]) vermenigvuldigd met tijd in uren [h]

een 420Wp paneel kan met een goede zonneinstraling in nederland best 380 tot 440 kWh opwekken.
In landen met meer zoninstraling wellicht wel richting de 500 of 600 kWh per jaar.
Of....eh... een paneel met dual solar tracking kan in Nederland misschien ook wel die 500 kWh.....heb ik geen ervaring mee.
De IQ7+ kan echter maar maximaal 295VA (of 295W) leveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VINO-BINS
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-06-2024
[...]

Wordt dit niet (grotendeels) opgelost door de burst mode van Enphase? Toevallig was dit ook iets waar ik recentelijk mee zat. Ik liep toen tegen dit filmpje aan wat het naar mijn idee goed uitlegt. Hierdoor ben ik zelf (vooralsnog) van plan om voor dit paneel te gaan met de IQ7A.

YouTube: Het broodje aap over lage opstartspanning van omvormers Vanaf min 10 ongeveer. Misschien mosterd na de maaltijd, maar wilde het toch even delen. Mooi topic ook!! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guiido
  • Laatst online: 24-01-2024
Goedemiddag allemaal op dit interessante topic.

Sinds een week of 2 mijn panelen liggen. 10 x sunpower p3 met enphase iq7a. Via q relais op zolder en pv verdeler aangesloten op een envoy metered.
Ook bij mij zijn de ct' s in eerste instantie niet bijgeleverd. Ik kwam er pas achter wat ct' s doen toen ik alleen mijn opgewekte energie kon zien in de app. Uiteindelijk de ct's per post ontvangen. In de kleine lettertjes stond dat het systeem ooit nog met cts uitgebreid kon worden. Was dus niet inbegrepen bij de installatie.

Wie weet hoe ik deze nu het eenvoudigst kan aansluiten? De pv kant zou voor het q relais moeten komen als ik het goed zie, alleen hangt de q op zolder, de envoy hangt in de meterkast beneden. Is mijn enige optie de ct draad verlengen en door de bestaande leiding zien te trekken of zijn er eenvoudigere manieren te verzinnen?

Groet, Guido

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
Guiido schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:39:

Sinds een week of 2 mijn panelen liggen. 10 x sunpower p3 met enphase iq7a. Via q relais op zolder en pv verdeler aangesloten op een envoy metered.
Ook bij mij zijn de ct' s in eerste instantie niet bijgeleverd. Ik kwam er pas achter wat ct' s doen toen ik alleen mijn opgewekte energie kon zien in de app. Uiteindelijk de ct's per post ontvangen. In de kleine lettertjes stond dat het systeem ooit nog met cts uitgebreid kon worden. Was dus niet inbegrepen bij de installatie.

Wie weet hoe ik deze nu het eenvoudigst kan aansluiten? De pv kant zou voor het q relais moeten komen als ik het goed zie, alleen hangt de q op zolder, de envoy hangt in de meterkast beneden. Is mijn enige optie de ct draad verlengen en door de bestaande leiding zien te trekken of zijn er eenvoudigere manieren te verzinnen?

Groet, Guido
Op alle plaatsjes staan inderdaad de CT's tussen de panelen en Q-Relay. Maar misschien kunnen ze er ook wel na. Stroom is stroom. Als er maar geen andere vervuiling op aangesloten word. Het is eenvoudig uit te proberen lijkt me.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guiido
Het Q relay is direct op een pv verdeler aangesloten waar ook de wasmachine op zit. Ik denk dat als de wasmachine dan aanstaat je het stukje geproduceerde mist maar mischien zit ik er ook wel helemaal naast. Ik ga het gewoon proberen inderdaad. Heb ook nog een p1 meter dus afwijkingen worden dan wel zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Vraag: Als ik nu 12 micro inverters wil installeren, kan ik kiezen tussen de IQ8+ en de IQ7+.
Voordelen:
- nieuwere techniek
- net iets meer opwekking
- betere efficientie
- snellere processor
- smartgrid

Nu lees ik wel dat je voor smartgrid de IQ System controller nodig hebt. Zonder system controller werken de IQ8's dan alleen als er een grid gezien wordt.
Only when IQ8 Microinverters are installed and commissioned with an IQ System Controller 2 is
multimode function enabled and the IQ8 microinverters are capable of island mode.
Gezien de betrouwbaarheid van het Nederlandse net vind ik smartgrid niet belangrijk. Ik begrijp dus dat ik de IQ8+ dan gewoon kan gebruiken zonder de IQ System controller. Is kiezen voor de laatste generatie dan de logische keuze?

[ Voor 32% gewijzigd door Microkid op 22-01-2023 10:53 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tech_Thom
Guiido schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:39:

Groet, Guido
Guido,

Als ik het goed begrijp komt PV binnen op zolder, gaat eerst door Q relais (zoals het hoort), en gaat dan een PV-verdeler kast in op zolder. Vanuit daar gaat deze rechtstreeks naar de meterkast waar ook de Envoy Metered hangt. Correct?

Als bovenstaande klopt is de vraag wat (of) er nog meer achter de PV verdeler hangt. Ik neem aan een wasmachine of droger, maar of er iets aan hangt is belangrijk.

Mocht er niks aanhangen (wat ik niet verwacht want waarom anders een PV verdeler…) kan je ook de Productie CT in de meterkast hangen. Je mist dan enkel de energie die het Q-relay gebruikt, maar dit kan je zelf schatten. Als er een machine (of andere elektra) op de PV verdeler zit gaat het mis. Je mist dan immers de consumptie die die apparaten doen; maw je productie lijkt lager dan deze in werkelijkheid is.

In dat geval moet je idd een CT draad verlengen en voor het 1-relay meten wat de exacte productie is, consumptie meet je in de meterkast met consumptie CT(s).

Paar extra vragen:
  • Is je meterkast 1 of 3 fase? En de q-relay/PV, leveren die op 1 of meerdere fases?
  • Hoeveel CTs heb je gekregen? Standaard krijg je er al 2 bij een Metered, dit is genoeg voor 1 fase systeem en meterkast….
Los van bovenstaande mag je verwachten dat wanneer je bij een installatie een Metered envoy bestelt deze ook voor de consumptie en productie wordt aangesloten. In de huidige setup lijkt het erop dat je niet eens de consumptie kan meten… ik zou hier beklag op doen en installateur het kosteloos laten fixen. Een metered aanbieden zonder CT installatie is gewoon onzin!

Succes in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guiido
Beste Van Haaren,

Na mijn beklag te hebben gedaan heb ik 2 ct's ontvangen. Ik deed de aaname dat het in de groepenkast om de fase klikken was en klaar. Maar gaande weg kom ik erachter dat het niet zo eenvoudig is wat inderdaad reden is om nog eens met de installateur in gesprek te gaan..

De groepenkast is 1fase, het q relay verwacht ik daardoor ook.

Op dit moment is de opbrengst inzichtelijk, het verbruik niet. Is mijn gedachtengang te kort door de bocht dat door aansluiten van CT puur alleen om de fase vannuit het net inzicht in consumptie geeft, en de opbrengst reeds op de huidige wijze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tech_Thom
Hi Guido,

Met een Envoy Metered 1-fase wil je naar deze setup toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37jdi07yXB_QLV42bqDmyPJv3PU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/upwTCf9P29XZj58WWHU44BlP.png?f=fotoalbum_large

Deze afbeelding komt uit de handleiding van solar-bouwmarkt.NL:

https://cdn.webshopapp.co...andleiding-v51-nov-20.pdf

Daarnaast kan je uiteraard de handleiding van Enphase zelf nog doornemen, die is gedetailleerder, maar ook moeilijker leesbaar als het nieuw voor je is ;)

Ik zou ook even kijken naar deze video zodat je wat achtergrond hebt wanneer je met de installateur spreekt. Jouw situatie begint bij 5 min 25 sec. YouTube: Enphase Envoy S en Envoy S Metered aansluiten

Het klopt dat zonder de CT je inderdaad inzicht hebt op productie, dit is namelijk wat een Envoy Standard ook kan laten zien. Maar ik heb nog geen situaties gezien waar productie zonder CT gemeten wordt en consumptie met CT. Wat ik me zo snel herinner is dat wanneer je de Consumptie CT wil activeren in de Installer Toolkit, je eerst de Productie CT(s) moet activeren; hieruit leid ik af dat beide nodig zijn bij metered setup.

[ Voor 5% gewijzigd door Tech_Thom op 21-01-2023 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
Tech_Thom schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:32:
Het klopt dat zonder de CT je inderdaad inzicht hebt op productie, dit is namelijk wat een Envoy Standard ook kan laten zien. Maar ik heb nog geen situaties gezien waar productie zonder CT gemeten wordt en consumptie met CT. Wat ik me zo snel herinner is dat wanneer je de Consumptie CT wil activeren in de Installer Toolkit, je eerst de Productie CT(s) moet activeren; hieruit leid ik af dat beide nodig zijn bij metered setup.
Ik heb net gekeken in de Enlighten Manager maar daar kan ik de zowel de produktive als consumptie apart op de disable knop drukken.
Dus alleen gebruik maken van een consumptie spoel zou dan waarschijnlijk gewoon moeten kunnen.
Ik heb ze volgens mij ook gewoon beiden apart moeten inschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
VINO-BINS schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:19:
[...]

Wordt dit niet (grotendeels) opgelost door de burst mode van Enphase? Toevallig was dit ook iets waar ik recentelijk mee zat. Ik liep toen tegen dit filmpje aan wat het naar mijn idee goed uitlegt. Hierdoor ben ik zelf (vooralsnog) van plan om voor dit paneel te gaan met de IQ7A.

YouTube: Het broodje aap over lage opstartspanning van omvormers Vanaf min 10 ongeveer. Misschien mosterd na de maaltijd, maar wilde het toch even delen. Mooi topic ook!! :-)
Bedankt voor het delen van dit filmpje.

In de intro zegt hij dat opstartspanning niet belangrijk is, want zodra er licht op een paneel valt, dan zal er de VOC potentiaal zijn.

Nu wil het dat de opstartspanning VOC van de Jinko 420WP al lager is dan de opstartspanning van de omvormer. Bij de uitleg van de burst mode zegt Laurens dat de opstartspanning er is (die er niet is want voltage paneel is lager dan de opstartspanning van de omvormer), maar nog niet voldoende vermogen en dan kan burst mode een uitkomst bieden.

Laten we stellen dat het wel werkt, dan zal de 7A dus niet continue leveren, maar constant in 'burst' mode werken. Geen flauw idee of dit ongewenst is.

Maar afgezien hiervan, de MPPT die ervoor zorgt dat het paneel bij zijn optimale voltage werkt (want dit kun je wel degelijk een klein beetje sturen vanuit de omvormer) werkt alsnog niet.

Met al deze onzekerheden heb ik er toch voor gekozen om terug te gaan naar de +. Alles valt wel binnen de specs, 600 euro minder investeringskosten (40% duurdere omvormer voor maar 16% meer vermogen) en geen onzekerheden.

[ Voor 3% gewijzigd door Bowen_HAFX op 22-01-2023 07:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guiido
Dank beiden voor de uitgebreide reactie en het delen van de info! Ik probeer het eerst met de CT voor consumptie, mocht dat niet lukken ga ik met de installateur in gesprek. Ik laat de uitkomst weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• httng
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-01-2023
Zijn er al meer mensen met IQ8-serie?

Ik lees heel wat mensen die stellen ‘ons net is zo goed, heb het niet nodig in NL’. Maar juist daar heb ik twijfels bij. Het gaat lastig worden om in de komende jaren het net goed te houden. Geopolitieke onstabiliteit, hals-over-kop ingrepen in de energievoorziening om redenen van klimaat, ik voorzie een wat minder stabiel net. Gelet op het feit dat die panelen er voor de komende 20 jaar op liggen, is het voorbereid zijn op ‘local island’ / smart grid wel degelijk een factor.

11340WP ZZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Bowen_HAFX schreef op zondag 22 januari 2023 @ 07:52:
[...]

Met al deze onzekerheden heb ik er toch voor gekozen om terug te gaan naar de +. Alles valt wel binnen de specs, 600 euro minder investeringskosten (40% duurdere omvormer voor maar 16% meer vermogen) en geen onzekerheden.
De IQ7A levert 24% meer dan de IQ7+. 366VA tegen 295VA.
Dat is wel het maximaal vermogen.
En of de 7A dat altijd haalt op de 420Wp panelen is dus de vraag.
De IQ7+ gaat dat zeker halen dus topt ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doopie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-01 09:57
httng schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:38:
Zijn er al meer mensen met IQ8-serie?

Ik lees heel wat mensen die stellen ‘ons net is zo goed, heb het niet nodig in NL’. Maar juist daar heb ik twijfels bij. Het gaat lastig worden om in de komende jaren het net goed te houden. Geopolitieke onstabiliteit, hals-over-kop ingrepen in de energievoorziening om redenen van klimaat, ik voorzie een wat minder stabiel net. Gelet op het feit dat die panelen er voor de komende 20 jaar op liggen, is het voorbereid zijn op ‘local island’ / smart grid wel degelijk een factor.
Ik heb mijn panelen met IQ8M omvormers in bestelling staan *O* deze komen hopelijk binnen nu en 2 weken.

Het zal een dhz installatie worden en dan heb ik ook meteen een aantal vragen.

Vraag 1:
Ik zie op de afbeeldingen van Solar-bouwmarkt dat de Enhpase IQ metered direct op de aardlekautomaat staat aangesloten waar ook het IQ relais ( en dus PV) op aangesloten zit. Voor zover ik weet mag dat helemaal niet en ben je zelfs verplicht de IQ Metered achter een eigen schakelbare groep te zetten. In mijn geval een extra 3-fase groep op de 3-fase aardlekautomaat die naar het IQ relais gaat.
Voorbeeld als ik mag linken( https://besparingsland.nl...rkast-met-enphase-q-relay)
Dit is een voorbeeld met een Envoy-s Gateway standaard, vandaar die 1x 16b groep achter de aardlekautomaat ipv een 1n+3x16b automaat

Vraag 2:
Ik heb 2 loze 16mm pvc buis liggen. MAG ik daar 5 losse draden van 4mm2 (uiteraard in de ene buis 3 , de andere 2) met losse kern (extreem soepel?) doorheen trekken? In de groepenkast worden deze met behulp van een kabelhuls aangesloten.
Massieve kern verplicht in zo'n geval?
YMVK kabel verplicht?

Vraag 3:
Waarschijnlijk is de te overbruggen lengte 25m. Hoeveel verlies zou ik dan hebben op 4mm2 kabel?
Het verlies is te vergelijken 2,5mm2 op 15 meter?

[ Voor 4% gewijzigd door doopie op 22-01-2023 13:00 . Reden: 3e vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:46

martijn v o

Certified by Enphase.

1- aparte groep. Is ook handig met het inleren van de bemetering.
2- nee.
3- ligt aan het vermogen.
bij 10A is de spanningsval
- over 25m 2,5mm2 ca 1.7V, 35m ca 2,2V
- over 25m 4mm2 ca 1,1V, 35m ca 1,5V

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
doopie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:56:
[...]
Vraag 1:
Ik zie op de afbeeldingen van Solar-bouwmarkt dat de Enhpase IQ metered direct op de aardlekautomaat staat aangesloten waar ook het IQ relais ( en dus PV) op aangesloten zit. Voor zover ik weet mag dat helemaal niet en ben je zelfs verplicht de IQ Metered achter een eigen schakelbare groep te zetten. In mijn geval een extra 3-fase groep op de 3-fase aardlekautomaat die naar het IQ relais gaat.
Voorbeeld als ik mag linken( https://besparingsland.nl...rkast-met-enphase-q-relay)
Dit is een voorbeeld met een Envoy-s Gateway standaard, vandaar die 1x 16b groep achter de aardlekautomaat ipv een 1n+3x16b automaat
Ik heb het precies zo gemaakt zoals in het schema van Solar Bouwmarkt aangegeven. Omdat ik twee draden per klem op de aardlekautomaat moest aansluiten, heb ik gebruik gemaakt van aftakklemmen. Dat vond ik persoonlijk wel zo veilig, maar verder ga ik ervanuit dat het schema van Solar Bouwmarkt wel correct is(?). Ik maak overigens wel gebruik van de IQ Gateway standard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doopie
'Nee' is antwoord op:
Of ik aparte draden mag trekken? Of nee op 1 van de andere subvragen van 2 ?:)

Voor de rest van de antwoorden heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doopie
rogervdh schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:12:
[...]

Ik heb het precies zo gemaakt zoals in het schema van Solar Bouwmarkt aangegeven. Omdat ik twee draden per klem op de aardlekautomaat moest aansluiten, heb ik gebruik gemaakt van aftakklemmen. Dat vond ik persoonlijk wel zo veilig, maar verder ga ik ervanuit dat het schema van Solar Bouwmarkt wel correct is(?). Ik maak overigens wel gebruik van de IQ Gateway standard.
En dat is het hem nu juist. Ik heb nu al zoveel filmpjes gezien waarbij ze het een eigen groep geven op de aardlekautomaat en zelfs het filmpje van Solar Bouwmarkt (YouTube: Enphase Envoy S en Envoy S Metered aansluiten) laat op 8:45 zien aan dat ze het op een eigen automaat aansluiten. Wel ouder model maar dat maakt voor je indeling van je groepenkast niet uit.

Het ziet er dus naar uit dat de tekeningen van Solar Bouwmarkt niet juist zijn.

Ik ga de IQ gateway een eigen 3-fase groep geven aangesloten op de 3-fase aardlekautomaat. dmv dubbele kabeleindhulzen, Dat is imho de enige juiste manier.
Pagina: 1 ... 44 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica