Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 108 Laatste
Acties:
  • 891.558 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:10
@Holk Er zit een zoekfunctie in GoT, daarmee kan je dit antwoord vinden mbt thuisaccu's.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-06 14:39
RichieB schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:31:
[...]

Nee, dat kan niet zonder fasekoppelaar.
Ik bedoel vanaf de fasekoppelaar/Q relais.

Normaal zie je bij de envoy standard enkel L1, ook al heb je op 3 fases aangesloten. Maar wanneer je alle drie de fases op de standaard aansluit, kan je in de enlighten omgeving dan wel zien welk paneel op welke fase zit?
Glashelder schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:36:
Dat kan bij een metered overigens ook niet. Als je op de metered 3 fases aansluit zónder fasekoppelaar dan ziet de envoy wèl de opwek van alle micro’s (mits je CT’s hebt) maar hij kan niet communiceren met micro’s op fase 2 en 3.
Een envoy ziet altijd al de op opwek van alle micros, ook bij standard, of bij metered zon CT ringen?

Punt is, ik kan/wil die CT ringen er niet in hebben, dan moet ik mijn kast groter maken.
Vraag me dus de exacte meerwaarde af tov de best grote meerprijs (envoy, ringen, installatie)
Via P1 kan ik mijn verbruik natuurlijk meten met fase en via enlighten mijn opwek per paneel.

Maar vraag me af hoe ik kan zien welk paneel op welke fase zit?

Prijs die ik nu heb:
  • 15x 400wp panelen
  • 15x IQ7+
  • Q relais 3P
  • Envoy Metered
  • Envoy 4x CT ringen
Woning 6 stuks incl vogelwering
Vrijstaande garage 9 stuks, onder 15 graden.
8140 euro.

Bovenstaande maar dan met Standard
7726 euro.

[ Voor 56% gewijzigd door martinus83 op 04-01-2023 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

martinus83 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:22:
[...]

Ik bedoel vanaf de fasekoppelaar/Q relais.

Normaal zie je bij de envoy standard enkel L1, ook al heb je op 3 fases aangesloten. Maar wanneer je alle drie de fases op de standaard aansluit, kan je in de enlighten omgeving dan wel zien welk paneel op welke fase zit?
Nee.
Een envoy ziet altijd al de op opwek van alle micros, ook bij standard, of bij metered zon CT ringen?
Zonder ringen komt de data van de micro’s.
Met ringen komt de data van de CT spoelen.
Punt is, ik kan/wil die CT ringen er niet in hebben, dan moet ik mijn kast groter maken.
Vraag me dus de exacte meerwaarde af tov de best grote meerprijs (envoy, ringen, installatie)
Via P1 kan ik mijn verbruik natuurlijk meten met fase en via enlighten mijn opwek per paneel.
Niet zoveel, wellicht een iets nauwkeuriger beeld van de opwek. Het is leuk om het verbruik te zien in de app naast de opwek, maar echt heel veel voegt het niet toe (mijn persoonlijke mening :+ ). Verder zijn de CT’s nodig voor een Enphase batterij. Maar ik betwijfel of er hier ooit een batterij van Enphase in komt.
Maar vraag me af hoe ik kan zien welk paneel op welke fase zit?
Daarvoor heb je echt de CT’s nodig.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:14
@Holk 5x2.5 is prima. Als het problemen geeft later kun je dat altijd nog vervangen.
Je moet sowieso een 3-fase systeem leggen en de panelen netjes verdelen over de fases. Want 29 iq7a kan niet op fase door 2.5mm2. (Dat zou >40A zijn)
Maar bij nieuwbouw krijg je ook een 3-fase aansluiting, dus dat komt vanzelf goed.

Voor de batterij is dat ook prima. Let er wel op dat je maximumvermogen van de batterij dan ook maar 3x4kVA is. Voor backupstroom wil je wellicht 4mm leggen, maar dat doe je waarschijnlijk toch niet, is erg duur, en je hebt geen iq8’s besteld.

Vehicle to grid systemen zullen eerst op de markt moeten komen, en tenzij enphase met een evse komt die dat ondersteund zal je hier waarschijnlijk eerst een eigen meetsysteem hebben. Met eigen CT’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@jeroen3 Ik mag toch hopen dat accusystemen en v2g gebruik zullen gaan maken van de P1 poort van de slimme meters. Niemand wordt blij van nog meer CT spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Victron gebruikt een kwh meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
RichieB schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:17:
@jeroen3 Ik mag toch hopen dat accusystemen en v2g gebruik zullen gaan maken van de P1 poort van de slimme meters. Niemand wordt blij van nog meer CT spoelen.
Dat is sterk afhankelijk van de reactietijd van de p1 poort in de toekomst. Als je echt zero-export wil bereiken met een thuisbatterij moet je wel eigen CT's of meter gebruiken. Je kunt niet werken met de 10-seconde data van de p1 poort. Zeker niet als je wilt dat de batterij ook bindvermogen levert.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 04-01-2023 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-06 23:24
@martinus83 je kan het Qrelais dmv de testknop instellen op 1, 2 of 3 fasen.
Geen idee of hij de fasen ook daadwerkelijk afgeschakeld houdt, maar anders kan je tijdens opwek op eenvoudige wijze zien welke panelen er afgeschakeld of aangeschakeld zijn per stand van van het Qrelais.

Maar alles staat of valt met het juist geadministreerd zijn van de serienummers van de micro's.
Dus op welke plek ligt welke micro.
Als dat niet goed gedaan is weet je eigenlijk nog niks.

Dan rest je nog de optie om telkens een dekentje oid over een paneel te leggen en te kijken welke er niet levert 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
jeroen3 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:49:
[...]

Dat is sterk afhankelijk van de reactietijd van de p1 poort in de toekomst. Als je echt zero-export wil bereiken met een thuisbatterij moet je wel eigen CT's of meter gebruiken. Je kunt niet werken met de 10-seconde data van de p1 poort. Zeker niet als je wilt dat de batterij ook bindvermogen levert.
Mijn P1 poort levert elke seconde datagrammen. Maar ook 10 seconden is snel zat om op te reageren. Je hoeft de teruglevering of afname echt niet exact op 0 W te houden. Honderd Watt meer of minder doet echt geen pijn. Over een heel jaar genomen heb je het dan over een paar honderd kWh.

[ Voor 3% gewijzigd door RichieB op 04-01-2023 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@RichieB oei, in het kader van netstabiliteit zie ik hier wel wat problemen als teveel mensen dit gaan doen.
Ik hoop dat er snel iets beters verzonnen wordt dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:42
martinus83 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:22:

De ringen zijn niet meer zo groot. Waarschijnlijk leveren ze het oude model nog.
De laatste versie scheelt meer dan de helft. Oude model pastte bij mij ook niet in de kast, van de nieuwe passen er wel 4 in.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/stroomspoel-100a.html
Met de spoelen kan je makkelijker je huidige verbruik meten.
De Enphase reageert veel sneller met het weergeven van het huidige verbruik dan de slimme meter. Mits je geen DSMR5 meter hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
E-Hoog schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:44:
[...]

Wat er bedoeld wordt: in NL worden in de meter gewoon alle vermogens (dus zowel verbruik als opwek) per fase administratief door de meter bij elkaar opgeteld en gerapporteerd aan de energiemaatschappij*. Dus als je al je panelen op L1 hebt en je elektrische auto op L2, geeft dat fysiek absoluut een onbalans in het net, maar administratief streept de meter ze tegen elkaar weg en ziet de energiemaatschappij gewoon een piekbelasting van nul, als de zonnepanelen en de elektrische auto precies evenveel vermogen leveren/gebruiken op dat moment (en je voor dit voorbeeld de rest van het huis even negeert).

Dus in NL boeit het administratief helemaal niets op welke fase je alles aansluit en wellicht is dat in BE ook, is wat er bedoeld werd.

*Of wellicht doet de energiemaatschappij het zelf en niet de meter, maar dat maakt voor de situatie in NL niet uit.
Ah, duidelijk. Of het zo bij Fluvius in België ook zo werkt weet ik niet, maar dat heb ik nu op zonstraal.be nagevraagd.

Dank voor de reacties!

[ Voor 29% gewijzigd door mw303 op 05-01-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:24
Hey hoi, ik vroeg me af, hoe hebben jullie de micro omvormers bevestigd aan de rails?

Een dealer zei dat je beter niet de clips kunt gebruiken, want die breken blijkbaar regelmatig af. Hij raadde aan gewoon te schroeven. Het fingers om hey Esdec systeem.

Ik heb alleen bang voor galvanische corrosie. Kan iemand hier iets over zeggen?

[ Voor 7% gewijzigd door Bowen_HAFX op 05-01-2023 17:48 ]

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@Bowen_HAFX de clipjes of zelfborende plaatschroeven. Corrosie is geen probleem, enphase heeft ook een aluminium plaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Gewoon met schroefjes inderdaad. Clipjes zou ik ook liever niet zien..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
jeroen3 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:17:
@Bowen_HAFX de clipjes of zelfborende plaatschroeven. Corrosie is geen probleem, enphase heeft ook een aluminium plaat.
Het mogelijke probleem is dat de schroefjes niet van aluminium zijn. Of zorgen het rubberen ringetje ervoor dat er geen water tussen kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06 11:09
Hi allemaal,

Allereerst zal ik starten met een korte introductie. Graag wil ik het dak van mijn nieuw gebouwde tuinhuis vol leggen met zonnepanelen en eventueel ook nog 5 panelen op mijn schuur (zie afbeeldingen voor details). De afmeting van het dak is 410 cm diep en 982 cm breed (+/- 40 m2) en het zal waarschijnlijk een zuid-oost / zuid opstelling worden in landscape 13 graden, dit vanwege de kleinere afstand tussen de panelen waardoor ik meer panelen kwijt kan. Mijn keuze is op Enphase gevallen i.v.m. een haag achter mijn tuinhuis, bomen van mijn buren en ik geen extra omvormer in de schuur wil hebben hangen. Waarschijnlijk zullen het max 410WP panelen zijn vanwege de lengte in landscape 2 x 175 cm + 2 x 20 a 30 cm afstand van de dakrand. Totaal hoop ik 6 rijen van 2 panelen in landscape kwijt te kunnen.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met onderstaande vragen:
- Welk soort paneel kan ik het beste kiezen?
  • Full black of Percium wel of niet met alu rand?
  • Half-cut, Metal Wrap Through, of iets anders?
  • Zijn er panelen die beter om gaan met schaduw?
  • Zijn er panelen van 175 a 180 cm met een hoger WP dan 410WP?
- Welke micro-omvormers kan ik het beste gebruiken? Ik heb al een hele boel verhalen gelezen in dit topic over aftoppen met de IQ7+ vs niet aftoppen met de IQ7A en dat de extra kosten van de IQ7A niet opwegen tegen de extra opbrengst.
  • IQ7+ 295 VA: momenteel het goedkoopst
  • IQ7A 366 VA: duurste micro omvormer met meeste opbrengst
  • IQ8M 330VA: future proof - Ik lees dat de nieuwe IQ8M een hoger piek vermogen heeft dan de IQ7+ en een lager piek vermogen dan de IQ7A, ook zit hij qua prijs tussen deze twee modellen in. Kan ik dan niet beter voor dit model gaan? Waarschijnlijk geen last van aftoppen, een nieuwe generatie en ik begrijp dat IQ7 niet gemixed kan worden met IQ8. Wat is jullie advies?
Zijn er nog andere zaken waar ik rekening meer moet houden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/viNc6XBlmzIpR8LBSMDN66WJH0Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wh8EErt4mW3Oe1MkWV5VVNOW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ToadXY5DHPvDgjeFrGDwQ7n8K8g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ckkB36QH3dEFJ9tgfsRXCg3m.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ftbm4i5Pyj8TKOYxKi0ZSj16Wbs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eUP9zKS6jbGvmWATSyWWmjiv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96cqaNCkf9jfHXdQ0i16LLKZ17A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IcVb0TlKGQJUd8zwGMwLJEsj.jpg?f=fotoalbum_large

Foto's van de omgeving:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExMKZKU_VbqW0z9iirYC3C7H3Ag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DgTBhRYhQ5Eq9WEU0rstERay.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iP5J3TTakSIRYgS0zXx6gr4gb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grUBy4D51kZ2xnaZe6n9wt1s.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast voor het meedenken!

[ Voor 11% gewijzigd door GreX op 05-01-2023 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:51
GreX schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:28:
Hi allemaal,

Allereerst zal ik starten met een korte introductie. Graag wil ik het dak van mijn nieuw gebouwde tuinhuis vol leggen met zonnepanelen en eventueel ook nog 5 panelen op mijn schuur (zie afbeeldingen voor details). De afmeting van het dak is 410 cm diep en 982 cm breed (+/- 40 m2) en het zal waarschijnlijk een zuid-oost / zuid opstelling worden in landscape 13 graden, dit vanwege de kleinere afstand tussen de panelen waardoor ik meer panelen kwijt kan. Mijn keuze is op Enphase gevallen i.v.m. een haag achter mijn tuinhuis, bomen van mijn buren en ik geen extra omvormer in de schuur wil hebben hangen. Waarschijnlijk zullen het max 410WP panelen zijn vanwege de lengte in landscape 2 x 175 cm + 2 x 20 a 30 cm afstand van de dakrand. Totaal hoop ik 6 rijen van 2 panelen in landscape kwijt te kunnen.

- Welke micro-omvormers kan ik het beste gebruiken? Ik heb al een hele boel verhalen gelezen in dit topic over aftoppen met de IQ7+ vs niet aftoppen met de IQ7A en dat de extra kosten van de IQ7A niet opwegen tegen de extra opbrengst.
  • IQ8M 330VA: future proof - Ik lees dat de nieuwe IQ8M een hoger piek vermogen heeft dan de IQ7+ en een lager piek vermogen dan de IQ7A, ook zit hij qua prijs tussen deze twee modellen in. Kan ik dan niet beter voor dit model gaan? Waarschijnlijk geen last van aftoppen, een nieuwe generatie en ik begrijp dat IQ7 niet gemixed kan worden met IQ8. Wat is jullie advies?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Foto's van de omgeving:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tja, de keuze is reuze.
Ik zou voor de maximale opbrengst gaan. Geen 6x2 zuid-opstelling, maar het dak vol leggen met een oost-west opstelling…efficiëntere dakvulling. Panelen van 180 of 190cm als jedat durft. Mocht je het bitumen nog moeten uitzoeken?…dan neem je wit bitumen met bifacial panelen. Alles met IQ7A uitvoeren want dan heb je panelen van 430Wp+.
Maar allerlei variaties hierop zijn niet direct veel beter of slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-06 08:47
Normaal geeft oost-west de beste vullingsgraad. Ik ben bang dat in deze situatie oost-west landscape geen betere dakvulling geeft. Die 4,1 m diepte is het probleem, tenzij je oost-west portrait redt. Maar dan nog lijkt oost veel schaduw te hebben.

Edit:
3x5 (2xwest, 1xoost) zou nog passen. Dan lig je mooi vol en ligt de hegzijde op west.

[ Voor 45% gewijzigd door nietwijk op 06-01-2023 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX
WillemP22 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:39:
[...]

Tja, de keuze is reuze.
Ik zou voor de maximale opbrengst gaan. Geen 6x2 zuid-opstelling, maar het dak vol leggen met een oost-west opstelling…efficiëntere dakvulling. Panelen van 180 of 190cm als jedat durft. Mocht je het bitumen nog moeten uitzoeken?…dan neem je wit bitumen met bifacial panelen. Alles met IQ7A uitvoeren want dan heb je panelen van 430Wp+.
Maar allerlei variaties hierop zijn niet direct veel beter of slechter.
De haag achter het tuinhuis is zeker 120cm hoger dan het dak. Hierdoor zal ik waarschijnlijk veel last van schaduw krijgen bij een oost-west opstelling. Vandaar de voorkeur voor een zuid opstelling. En tja, het dak is al voorzien van zwart EPDM dus die optie is er helaas niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
GreX schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 00:05:
[...]

En tja, het dak is al voorzien van zwart EPDM dus die optie is er helaas niet meer.
https://paintspectrum.nl/...-epdm-dakcoating-wit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
En dit zijn volgens mij de panelen die @WillemP22 bedoelt.
https://youtu.be/mnOhovE3_qE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX
Ik verwacht niet dat het op mijn dak niet veel gaat toevoegen. Bijna het hele dak komt vol te liggen en alleen de 20 cm rand en de ruimte tussen de panelen zullen zichtbaar zijn.

Om op mijn vraag terug te komen, is het verstandig om nu voor IQ8M te kiezen ipv de IQ7 range?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:58
GreX schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:52:
Om op mijn vraag terug te komen, is het verstandig om nu voor IQ8M te kiezen ipv de IQ7 range?
Tja, het is om het even. Prijsverschil is redelijk, en IQ8 heeft volgens mij alleen het voordeel dat het eventueel off grid te gebruiken is, verder zitten er weinig verschillen tussen de IQ7 en IQ8 serie. Ja IQ8 kan wat hogere Wp aan.

Bij Solar-Bouwmarkt.nl:
IQ8M €180
IQ8+ €160
IQ7+ €156
IQ7A €192

Let wel dat IQ7 en IQ8 niet door elkaar te gebruiken is. Dus met een nieuwe systeem moet je wel aan de toekomst denken, als je evt gaan uitbreiden. Misschien dan voor IQ8 gaan, omdat wellicht over bijvoorbeeld 5 jaar de IQ7 niet meer te krijgen is.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-06 17:54

Copitano

Hoorn NH

Pazo schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:06:
[...]

Tja, het is om het even. Prijsverschil is redelijk, en IQ8 heeft volgens mij alleen het voordeel dat het eventueel off grid te gebruiken is, verder zitten er weinig verschillen tussen de IQ7 en IQ8 serie. Ja IQ8 kan wat hogere Wp aan.

Bij Solar-Bouwmarkt.nl:
IQ8M €180
IQ8+ €160
IQ7+ €156
IQ7A €192

Let wel dat IQ7 en IQ8 niet door elkaar te gebruiken is. Dus met een nieuwe systeem moet je wel aan de toekomst denken, als je evt gaan uitbreiden. Misschien dan voor IQ8 gaan, omdat wellicht over bijvoorbeeld 5 jaar de IQ7 niet meer te krijgen is.
Voor het prijsverschil van € 4 tussen de IQ7+ en de IQ8+ zou ik als ik opnieuw zou kunnen/moeten kiezen voor de IQ8+ gaan ook met het oog op eventueel in de toekomst off-grid gaan.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

GreX schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:28:
Hi allemaal,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Foto's van de omgeving:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waar heb je die mooie luchtfoto's (met name de tweede) vandaan gefietst?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-06 17:57
Hallo,

Is het toegestaan om hier te vragen naar partijen in Zuid Holland waar jullie goede ervaringen mee hebben?

Ik heb mijn eerste offerte binnen, maar het lijkt flink aan de prijs als ik het vergelijk met offertes uit dit topic:

code:
1
2
8 canadian solar 400 full black panelen met IQ7+ omvormers voor €8500,- inclusief btw
Prijs per watt is dan 2,19 excl. btw en 2.65 incl. btw.

Overigens vroeg ik bij deze partij niet specifiek om een Enphase systeem. Ik weet niet waarom ze voor Enphase omvormers zijn gegaan.

De zonnepanelen komen op het zuidoosten waar we waarschijnlijk geen last zullen hebben van schaduw. Het gaat om nieuwbouw met oplevering eind 2023, dus 100% zeker is dit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GreX
Pazo schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:06:
[...]

Bij Solar-Bouwmarkt.nl:
IQ8M €180
IQ8+ €160
IQ7+ €156
IQ7A €192

Idd Pazo, de reden voor mij om voor IQ8 te gaan is dat ik dan zeker weet dat ik de komende jaren kan uitbreiden en ik niet via MP opzoek moet naar 2e hand IQ7 :)

Ik weet niet wat solar bouwmarkt heeft gedaan, maar de prijzen kloppen voor geen meter. De prijs voor een IQ7+ was in december 2022 (156 euro incl 21% BTW) dit is nu dezelfde prijs zonder BTW. Als ik nu iets in het winkelmandje stop komt daar nog eens BTW overheen. Oftewel, ze berekenen nu 2x BTW ipv BTW vrij :X

Wat van panelen zou jij aanraden voor mijn setup?

@Copitano Het 2e plaatje in mijn post komt van https://deventer.duurzaamheidskaart.nl/zonnekaart/
Geen idee of andere steden ook mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
GreX schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:40:
[...]
Ik weet niet wat solar bouwmarkt heeft gedaan, maar de prijzen kloppen voor geen meter. De prijs voor een IQ7+ was in december 2022 (156 euro incl 21% BTW) dit is nu dezelfde prijs zonder BTW. Als ik nu iets in het winkelmandje stop komt daar nog eens BTW overheen. Oftewel, ze berekenen nu 2x BTW ipv BTW vrij :X
Ook niet als je 0% btw voor woningen aanvinkt?

Tevens zal een deel van het 0% btw voordeel natuurlijk in de zakken van anderen verdwijnen...

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX
henkNL schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:04:
[...]

Ook niet als je 0% btw voor woningen aanvinkt?

Tevens zal een deel van het 0% btw voordeel natuurlijk in de zakken van anderen verdwijnen...
Dat zal vast, maar om de 21% btw nu in de standaard prijs zonder btw te berekenen is schandalig. Alle andere partijen hebben netjes de btw laten vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Het bijhouden van de 0%-BTW-administratie kost kennelijk precies 21%. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
GreX schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 00:05:
[...]

De haag achter het tuinhuis is zeker 120cm hoger dan het dak. Hierdoor zal ik waarschijnlijk veel last van schaduw krijgen bij een oost-west opstelling. Vandaar de voorkeur voor een zuid opstelling. En tja, het dak is al voorzien van zwart EPDM dus die optie is er helaas niet meer.
Zo’n dakjes opstelling noemen ze n oost-west-opstelling. In jouw geval zou je kunnen overwegen dat de helft naar zuid richt en de andere helft naar noord. Waarschijnlijk kun je dan meer panelen kwijt.
Zelf heb ik zo,n opstelling op mn veranda liggen al een 3.5 jaar ( productie van de noord-panelen loopt slechts 15-18% achter op de panelen die naar zuid gericht staan. Maar op deze manier kon ik 15 ipv 11 panelen op dat dakje kwijt.
Je zou dat wat exacter moeten uitmeten natuurlijk met de actuele montagematerialen, maar als je nu 6x 2 panelen naar zuid kwijt denkt te kunnen, creeer je ook 5 tussenruimtes van ca. 50cm achter de panelen, welke je anders kunt gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6Ybl2jUv6MQVBNmvR_qLgEma7E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZTQXJ2mnFKqHXUmZA5JGGISj.png?f=user_large
15x 310Wp met IQ7 8 op zuid en 7 op noord onder 13 graden.

[ Voor 10% gewijzigd door WillemP22 op 08-01-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

GreX schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:40:
[...]
@Copitano Het 2e plaatje in mijn post komt van https://deventer.duurzaamheidskaart.nl/zonnekaart/
Geen idee of andere steden ook mee doen.
Ja hoor, gevonden. Alleen helaas nog niet voor onze gemeente :-( Maar wellicht hebben andere forumleden er wel wat aan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
jeroen3 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:34:
[...]

Ja, maar let op, als je 3-fase q-cable gebruikt blijft je maximum 10 omvormers per kabel als de fases parallel schakelt. Een voorbereid 3-fase enphase systeem dat ook op 1-fase kan werken gebruikt dus alleen 1-fase q-cable. Je dient dan ook 3x1-fase q-relays te hebben, of helemaal geen q-relays.

Ja, de omvormers zelf communiceren niet met elkaar. Als het Q-Relay tript schakelt wel alles uit. Tenzij je er dus 3 hebt.

Edit: je moet er natuurlijk rekening mee houden dat als je 3 losse q-relays gebruikt je ook een fasekoppelaar nodig hebt voor communicatie van voor omvormers op L2 en L3. Want je 3-fase q-relay die het normaal doet heb je niet. Een fasekoppelaar kan prima geinstalleerd worden in installaties waar de 3-fases parallel staan. Hij doet dan gewoon niets.
Nu wil ik dus hetzelfde tijdelijk doen met 3 strings. Twee kunnen parallel op 1 groep (25A aardlekautomaat) de andere op 1 groep (20A aardlekautomaat). In de toekomst zal ik aansluiten middels een q relais, waarbij ze de nul delen en op 1 3P automaat komen.

Wat kan ik in tussentijd doen om alle omvormers toch uit te kunnen lezen? Een fasekoppelaar plaatsen voor beide automaten? Zo ja, welke kan ik het beste aanschaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Zonder fase koppelaar kan ik prima alle omvormers op 3 strings uitlezen die op 3 fasen zitten .. dus probeer het eerst waarbij de hub gewoon op 1 van de 3 fasen zit

[ Voor 23% gewijzigd door MisterB op 07-01-2023 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Voor alle duidelijkheid, dan zitten er dus voor een aantal omvormers twee aardlek automaten tussen de gateway S en de omvormers voor het tijdelijk 1 fase geval. Ik meende gelezen te hebben dat 1 aardlek schakelaar al niet handig was?

[ Voor 24% gewijzigd door Bowen_HAFX op 07-01-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Niet op aardlek automaten due strings dat gast fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
MisterB schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:38:
Niet op aardlek automaten due strings dat gast fout
K, dus dan moet ik wel een fasekoppelaar toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Hier is het niet gedaan dus en dat werkt prima. Dus 3strings van 8 tot 10 omvormers die via gewone automaat ieder op een eigen fase zitten en een enphase gateway die op 1 van die fases zit en er komt gewoon data uit alle omvormers binnen zonder fase koppelaar of qrelay

Ps wellicht speelt een 3fase apparaat impliciet als fase koppelaar of zo geen idee - ik was ook verbaasd dat het gewoon werkt

[ Voor 25% gewijzigd door MisterB op 07-01-2023 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
MisterB schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:42:
Hier is het niet gedaan dus en dat werkt prima. Dus 3strings van 8 tot 10 omvormers die via gewone automaat ieder op een eigen fase zitten en een enphase gateway die op 1 van die fases zit en er komt gewoon data uit alle omvormers binnen zonder fase koppelaar of qrelay

Ps wellicht speelt een 3fase apparaat impliciet als fase koppelaar of zo geen idee - ik was ook verbaasd dat het gewoon werkt
De q relais werkt als fase koppelaar, vandaar dat het werkt.

Alleen ik de 3 fase q relais niet gebruiken voor een 1 fase, aangezien de nul niet gedeeld wordt over de verschillende groepen.

Bedankt voor je input! Kan iemand anders met een zelfde situatie mij misschien een beetje op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
drboneym schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:21:
[...]

Ik wil hier wel iets aan toevoegen. Ik heb hier in samenspraak met mijn contacten bij Enphase op door moeten graven omdat ik de inkoop doe van dit product. Wij hebben er zo'n 250-300 nodig per jaar.

Deze artikelen worden al jarenlang gecommuniceerd naar installateurs door Enphase. Volgens mij heeft gewoon ooit iemand bij Enphase ergens 8 jaar geleden een paar Europese componenten fabrikanten gecontacteerd waar een lijstje van geschikte componenten uit is gerold. Fasekoppeling is in de kern markt, de USA, namelijk niet nodig omdat ze daar met een eenfase netwerk werken. Daarom is dit een wat obscuur stukje techniek geweest dat alleen voor de kleinere EU markt relevant wad. De Q relais, die ook alleen hier toegepast hoeft te worden, was voor hun een uitgelezen kans om die functie aan toe te voegen en het weer meer in eigen hand te nemen. Maar externe fasekoppelaars werken prima.

In principe kunnen ook andere koppelaars deze functie gewoon vervullen, maar wij hebben slechte ervaringen met uitstapjes ivm kwaliteit. AllNet fasekoppelaars gingen snel kapot bijvoorbeeld, ze stopten met werken zo'n maand na installatie of waren dead on arrival.

Specifiek over de lijst:

- De LeGrand die Enphase voorschreef wordt niet meer actief door legrand geproduceerd en is dus in zeer geringe maten beschikbaar, als die beschikbaar is is hij €150+ euro. Vergeet dit artikel.

- DELTA DORE 6051046, gemaakt door het Franse DELTA Dore dus. Het artikel is niet via hun site's webshop beschikbaar en ze hebben geen vaste grotere distributeurs in Europa or NL. Je kan hem wel van kleine Franse (en franstalige) HTML webshops betrekken. Prijs ongeveer €75 ex verzendkosten.

- MINOS CAP3 62054, gemaakt door Italiaans bedrijf UMPI. Zij reageerden niet op mijn mails, hebben geen aangewezen EU distributeurs op hun website vermeldt, en zijn niet verkrijgbaar in enigzins normale webshops.

- Bialon PC 03, gemaakt door het Duitse STV Electronic. Niet beschikbaar via hun eigen website, en er wordt ook niet actief naar grote distributeurs verwezen. Toch werken wij met dit type wij inmiddels al jaren met veel succes. De prijs is goed, ongeveer €55, de kwaliteit is uitstekend, en de beschikbaarheid is OK. Wij kopen hem rechtstreeks van STV, maar is ook beschikbaar via wat kleinere webshops (Arigo is een webshop in de standplaats van STV, dat zal niet toevallig zijn, verder kun je ook een aanvraag indienen bij BESD uit Deurne, NL, daar heb ik ze in het verleden gekocht.)

Let op, de PC-03 moet op dit moment speciaal vervaardigd worden per order door STV. Het broertje, de PC-04, is op dit moment continu in productie en dus beter beschikbaar. De meerprijs is gering. Voorkom gedoe en ga voor de PC-04 als je de keuze hebt of terugkrijgt dat de levertijd enorm lang is.
Kan ik deze fasekoppelaar ook gebruiken wanneer ik slechts 1 fase heb, maar wel stringen heb die op twee aardlekautomaten zitten aangesloten en ze wil koppelen om uit te lezen?

Kan ik evt dan l3 leeg houden of gaat het dan verkeerd?

https://www.arigo-software.de/en/shop/095029.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Bowen_HAFX schreef op zondag 8 januari 2023 @ 05:35:
[...]

De q relais werkt als fase koppelaar, vandaar dat het werkt.

Alleen ik de 3 fase q relais niet gebruiken voor een 1 fase, aangezien de nul niet gedeeld wordt over de verschillende groepen.

Bedankt voor je input! Kan iemand anders met een zelfde situatie mij misschien een beetje op weg helpen?
Zoals reeds gezegd ik heb geen qrelay of andere fase koppelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
MisterB schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:01:
[...]

Zoals reeds gezegd ik heb geen qrelay of andere fase koppelaar
Ik ben hier ook verbaasd over :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Bowen_HAFX schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:11:
[...]

Ik ben hier ook verbaasd over :?
En ze kunnen ook niet tegen aardlek automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
MisterB schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:15:
[...]

En ze kunnen ook niet tegen aardlek automaten.
Dus voor alle duidelijkheid, jij hebt geen Q-Relay, geen fasekoppelaar, wel een 3 fase automaat waar, en de standaard Enphase Envoy niet aangesloten zoals in het onderstaande figuur, maar tussen de automaat en de aardlekschakelaar in? En dan kun je gewoon alle omvormers uitlezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOcLN1ozHftCHD2jBluNOI63PCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcVyC6ZJlO732PT7X1EIThCb.jpg?f=fotoalbum_large

Dus wat jij voorstelt is dat ik 2 gewone automaten gebruik voor beide strings, de fases samen laat komen op 1 aardlekschakelaar en hier dan de Enphase Envoy op plaats?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Ik stel helemaal niks voor maar zeg wat ik hier heb - en kennelijk werkt - gewoon zaken simpel en rechtlijnig houden- ps met 1 fase gatewayAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_BVOzhYNaUb4RjVzakyQN85-DI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A4zaYnrpTCvq7mADjVTFxxhC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door MisterB op 08-01-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Zoals ook gezegd is het wellicht een ander 3 fase gekoppeld apparaat dat impliciet als fase koppelaar fungeert geen idee maar het werkt gewoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Bowen_HAFX schreef op zondag 8 januari 2023 @ 05:54:
[...]

Kan ik deze fasekoppelaar ook gebruiken wanneer ik slechts 1 fase heb, maar wel stringen heb die op twee aardlekautomaten zitten aangesloten en ze wil koppelen om uit te lezen?

Kan ik evt dan l3 leeg houden of gaat het dan verkeerd?

https://www.arigo-software.de/en/shop/095029.html
Zou het kunnen dat bijvoorbeeld je 3 fase WP de functie van fase koppelaar vervult en er voor zorgt dat data van omvormers op alle strings toch netjes bij de op 1 fase aangrsloten gateway binnen komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Het is net als radio, de officiële antenne werkt natuurlijk het beste, maar een gebogen paperclip doet ook al iets. Er zit een heel groot grijs gebied tussen wat wel en niet werkt.

Een juist ontworpen systeem is niet afhankelijk van externe apparaten en onzekerheden en gebruikt een fasekoppelaar op de juiste manier. Zodat het niet aan de ontwerper te wijten is dat het niet werkt.

Ik snap niet waarom deze discussie steeds terugkomt hier.

Beveiligingen aardlek of normaal bevatten spoelen voor meting en magnetisch trip en kunnen het plc signaal verzwakken. Het is niet zo dat het gegarandeerd niet werkt zodra die er tussen zitten.

Werkt het nu zonder die koppelaar? mooi, niet meer aan zitten. Je weet wat je moet doen als het onverwachts later ineens niet meer werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 08-01-2023 12:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
Bowen_HAFX schreef op zondag 8 januari 2023 @ 05:54:
[...]

[…]
Als je maar 1 fase hebt hoef je niets te koppelen. Het Powerline signaal werkt ook gewoon door aardlekautomaten heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
jeroen3 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:49:
Het is net als radio, de officiële antenne werkt natuurlijk het beste, maar een gebogen paperclip doet ook al iets. Er zit een heel groot grijs gebied tussen wat wel en niet werkt.

Een juist ontworpen systeem is niet afhankelijk van externe apparaten en onzekerheden en gebruikt een fasekoppelaar op de juiste manier. Zodat het niet aan de ontwerper te wijten is dat het niet werkt.

Ik snap niet waarom deze discussie steeds terugkomt hier.

Beveiligingen aardlek of normaal bevatten spoelen voor meting en magnetisch trip en kunnen het plc signaal verzwakken. Het is niet zo dat het gegarandeerd niet werkt zodra die er tussen zitten.

Werkt het nu zonder die koppelaar? mooi, niet meer aan zitten. Je weet wat je moet doen als het onverwachts later ineens niet meer werkt.
Ja ik heb er ook geen probleem mee vertel alleen hoe het zit en kennelijk met 3 fase ook werkt zonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-06 14:39
mike123 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:47:
[...]

De ringen zijn niet meer zo groot. Waarschijnlijk leveren ze het oude model nog.
De laatste versie scheelt meer dan de helft. Oude model pastte bij mij ook niet in de kast, van de nieuwe passen er wel 4 in.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/stroomspoel-100a.html
Met de spoelen kan je makkelijker je huidige verbruik meten.
De Enphase reageert veel sneller met het weergeven van het huidige verbruik dan de slimme meter. Mits je geen DSMR5 meter hebt.
Ok, dus de enphase metered is sneller, en alles in de enlighten app.

Voor de meerprijs van 500 euro incl de btw is dat toch een dure gadget :-)
Maar, we zitten hier te slotte als echte tweakeraars, onderste uit de technologische kan no matter what?= _/-\o_ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Bowen_HAFX schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:31:
[...]

Dus voor alle duidelijkheid, jij hebt geen Q-Relay, geen fasekoppelaar, wel een 3 fase automaat waar, en de standaard Enphase Envoy niet aangesloten zoals in het onderstaande figuur, maar tussen de automaat en de aardlekschakelaar in? En dan kun je gewoon alle omvormers uitlezen?

[Afbeelding]

Dus wat jij voorstelt is dat ik 2 gewone automaten gebruik voor beide strings, de fases samen laat komen op 1 aardlekschakelaar en hier dan de Enphase Envoy op plaats?
Hi all, toch nog even een vraag mbt de aardlek automaten (of automaat icm aardlek of alleen een automaat) bij een 3 fase enphase systeem met diverese micro omvormers verdeeld over 3 fases.

Ik kreeg van de ene electricien te horen dat het via een aardlek automaat moet lopen (of automaat icm aarlek zoals in plaatje) maar de andere zegt me dat je enphase iq omvormers helemaal niet achtereen aardlek hoeft te plaatsen ... dus direct op de automaat die direct je klemmen op gaat .... is daar een norm voor ? dus wat is 'verplicht' in nederland. Die devices zitten dus op je dak maar men trekt wel een aarde draad naar alle liggers etc ? wete iemand of het verplicht is of niet perse

dank mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
martinus83 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:02:
[...]

Ok, dus de enphase metered is sneller, en alles in de enlighten app.

Voor de meerprijs van 500 euro incl de btw is dat toch een dure gadget :-)
Maar, we zitten hier te slotte als echte tweakeraars, onderste uit de technologische kan no matter what?= _/-\o_ ;)
Je vroeg naar de meerwaarde dus heb ik dat hier neergezet.
Wat je er mee doet moet je zelf weten.
Bij mij werd toen de metered geleverd alleen de spoelen pastte niet ivm het formaat. Later de kleinere spoelen gekocht en geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
MisterB schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:17:
[...]

Hi all, toch nog even een vraag mbt de aardlek automaten (of automaat icm aardlek of alleen een automaat) bij een 3 fase enphase systeem met diverese micro omvormers verdeeld over 3 fases.

Ik kreeg van de ene electricien te horen dat het via een aardlek automaat moet lopen (of automaat icm aarlek zoals in plaatje) maar de andere zegt me dat je enphase iq omvormers helemaal niet achtereen aardlek hoeft te plaatsen ... dus direct op de automaat die direct je klemmen op gaat .... is daar een norm voor ? dus wat is 'verplicht' in nederland. Die devices zitten dus op je dak maar men trekt wel een aarde draad naar alle liggers etc ? wete iemand of het verplicht is of niet perse

dank mvg
Voor zover ik weet is het in Nederland verplicht dat alle groepen achter een aardlek zitten.
Als dit niet het geval is en er word iets bijgebouwd of aangepast in de groepenkast moeten er een aardlek worden bijgeplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
MisterB schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:17:
[...]

dank mvg
De omvormers zelf hoeven niet geaard te worden, omdat ze dubbel geisoleerd zijn. Ze moeten wel met een aardlek beveiligd zijn, want er kan ook iets mis gaan met de bekabeling er naar toe bijvoorbeeld.

Er zijn blijkbaar specifieke gevallen/voorwaarden dat het niet verplicht is, maar in principe is het uitgangspunt gewoon een aardlekbeveiliging te gebruiken voor een pv installatie.

Tenzij je hele sterker reden hebt om geen aardlekautomaat te gebruiken of een hartstochtelijke interesse hebt om het uit te zoeken, zou ik het gewoon altijd toepassen.

[ Voor 13% gewijzigd door Bowen_HAFX op 09-01-2023 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
mike123 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:57:
[...]

Voor zover ik weet is het in Nederland verplicht dat alle groepen achter een aardlek zitten.
Als dit niet het geval is en er word iets bijgebouwd of aangepast in de groepenkast moeten er een aardlek worden bijgeplaatst.
Ja de vraag is of je dus een automaat direct op de rails mag zetten zonder aardlek. Zal daar eens specifiek op gaan googlen. Kennelijk weten 'electriens' het ook niet allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:58
Ik heb van het meterkast gedeelte wat minder verstand, maar mij lijkt het niet meer dan logisch dat het systeem (het rek / panelen) wel geaard wordt. Ik heb in ieder geval vanuit de YMVK kabel de aardedraad met het rek verbonden, en de rekken onderling ook. Is ook een kleine moeite en geeft (mij) toch wel een veiliger gevoel (al overleefd het zoiets extreems als een blikseminslag toch niet, dan wordt de kabel gewoon gefrituurd en overleven je micro's het ook niet...)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Ja dat is geaard maar vrasg me af welke electricien ik moet geloven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je hebt een elektricien die beweert dat Enphase spul überhaupt niet achter een aardlek hoeft? Die is gek. Nooit meer binnen laten.

Volgens mij moet je met een 3 fase systeem wel een 3 fase aardlek hebben omdat de nul nou eenmaal gedeeld is. Dat kan een aardlekautomaat zijn. Als je voor alleen een aardlek gaat kan je daarachter een 3 fase automaat zetten of per fase een losse automaat. Losse automaten mogen gewoon achter een 3 fase aardlek AFAIK. Ik heb dat zo aangesloten bij de schoonouders en de huis elektricien keurde dat goed (van tevoren gevraagd natuurlijk ;) ).

Een aardlek heeft verder overigens niets te maken met of iets wel of niet geaard is.. de aardlek kijkt of er geen stroom weg lekt, en dat kan evengoed zonder aarding het geval zijn. Aardedraad loopt ook niet via de aardlek ofzo :X

[ Voor 16% gewijzigd door Glashelder op 09-01-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Hi in feite is het 1 fase spul en dat 3 maal - waar exactly kunnen we dit lezen ? Of is het idd zo dat iets nieuws tegewoordig altijd achter een aardlek moet en het niet toegestasn is een automast direct op de klemmen te zetten.. staat dat in die nen norm?

[ Voor 6% gewijzigd door MisterB op 09-01-2023 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maar een aardlekbeveiliging kan ook om een andere reden dan foutbescherming vereist zijn. Hier een overzicht van verschillende aardlekschakelaars: Aardlekbeveiliging pv-panelen.

Dit is bijvoorbeeld niet alleen het geval bij bedrijfsruimten voor landbouw, tuinbouw en veeteelt. Maar ook als de fabrikant van de omvormer dit voorschrijft in de installatiehandleiding.
Dus ook al zou het in een obscure situatie niet vereist zijn, Enphase schrijft het wel voor, dus is het wel verplicht.

Wat bedoel je precies met ‘een automaat direct op de klemmen te zetten’ ? ‘De klemmen’ is je hoofdschakelaar? Of heb je zo’n oude industriële meterkast die nog van die rails heeft die spanning voeren :+

Waarom zou je overigens willen afzien van een stukje beveiliging als een aardlek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hi, lol - nee bedoel gewoon die schroef dingen onderin je zekering kast achter de hoofdschakelaar natuurlijk waarvandaan je naar je aardleks gaat (4 klemmen per kast) . Maar idd of het wel of niet 'moet' is grijs gebied en afh diverse factoren maar eens waarom zou je het niet willen.. vroeg het alleen af omdat ik tegengestelde info kreeg.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-06 13:42
MisterB schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 07:58:
hi, lol - nee bedoel gewoon die schroef dingen onderin je zekering kast achter de hoofdschakelaar natuurlijk waarvandaan je naar je aardleks gaat (4 klemmen per kast) . Maar idd of het wel of niet 'moet' is grijs gebied en afh diverse factoren maar eens waarom zou je het niet willen.. vroeg het alleen af omdat ik tegengestelde info kreeg.

mvg
Ik weet niet waar jij leest dat het grijs gebied is, aardlek is gewoon verplicht. Als je het na wil lezen NEN 1010, mocht je denken dat je onder de uitzonderingen valt die daar genoemd staan, dan schrijft Enphase het ook nog eens voor, dus gewoon verplicht.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-06 13:01

Gé Brander

MS SQL Server

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4FfWVsnTFCCgB2-Oi-WwHNU8S8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVRlj92H4sn18Y3g53hBuSbi.jpg?f=fotoalbum_large
Zo, ik kan mij nu ook hier melden. Vandaag een installatie van 35 x 370Wp op IQ7+ verdeeld over 21 op de zorgwoning/schuur en 14 op het woonhuis.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-05 12:49
Ik zal mij dan ook maar melden, niet zo veel Wp maar toch heel tevreden.

9x 395Wp op IQ7+ geplaatst op 21 november.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPFd7u-N2rIiDLBMLS3PHcKU_0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wAxlhZc2BP4JcN5BlDHChs7c.jpg?f=fotoalbum_large

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-11-2024
Afgelopen 3 januari is bij mij ook een Enphase systeem aangelegd op een 3 fasen aansluiting. Echter, sinds gisteren viel me op dat er geen communicatie was met twee micro-omvormers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4PG08uqbXFjhUe7JETu3SqPeQo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hYCXYmRZjkYy5b3p4ewaw9y7.png?f=fotoalbum_large

Even later was die communicatie weer hersteld gelukkig. Echter viel het dat de staven in de staafgrafiek die ochtend allemaal gelijk zijn, net zoals die dag ervoor. Op 7 januari was dat nog niet het geval, maar ook op 8 januari was dat al zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8Fy8QByhiFqj0k_rp3WKajzTi4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zenkTuDBooHlvdwa6ydjpXTy.png?f=fotoalbum_large

Echter vandaag is al de hele dag geen communicatie mogelijk met de micro-omvormers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4jEtbd5gDHoMmqa9n-jdZfuZFQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HzWsaVGaghV61tZCLm6EYv5c.png?f=fotoalbum_large

Is er mogelijk dat ik hier nog wat aan kan doen en/of checken, of kan ik beter de installateur bellen ;(
Op de gateway heb ik rechts onderin al op de "Apparaatscanknop" gedrukt voor het scannen naar de micro-omvormers, maar dat heeft zeker alleen nut overdag als het licht genoeg is om deze op te starten :9

[ Voor 5% gewijzigd door srdevil op 10-01-2023 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
srdevil schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:28:
Is er mogelijk dat ik hier nog wat aan kan doen en/of checken, of kan ik beter de installateur bellen ;(
Op de gateway heb ik rechts onderin al op de "Apparaatscanknop" gedrukt voor het scannen naar de micro-omvormers, maar dat heeft zeker alleen nut overdag als het licht genoeg is om deze op te starten :9
Waarschijnlijk heb je nog wel gewoon productie, maar is de communicatie over de fasen onbetrouwbaar omdat de fase koppelaar (meestal een IQ relais) in de meterkast niet werkt of ontbreekt.

Een foto van je meterkast kan meer duidelijkheid geven, maar ik denk dat je bij je installateur moet gaan klagen

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
tomtor schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:50:
[...]
Waarschijnlijk heb je nog wel gewoon productie, maar is de communicatie over de fasen onbetrouwbaar omdat de fase koppelaar (meestal een IQ relais) in de meterkast niet werkt of ontbreekt.

Een foto van je meterkast kan meer duidelijkheid geven, maar ik denk dat je bij je installateur moet gaan klagen
Hieronder een foto van de meterkast toegevoegd. Het Enphase 3-fase Q-relais zit in de EATON kast en alle ledjes van de fasen branden dus dan zou ik zeggen het die het goed doen. De grijze kabel rechts onderin gaat naar het dak richting de zonnepanelen.
De foto is net gemaakt toen het buiten donker was dus er is geen productie.

Netwerk-kabel is aangesloten en die heeft verbinding omdat op de gateway het ledje rechts bovenin brand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7ajUb-J6-5nowONGYfS0NHoLGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/716TZXZ1BktYBlV2K5vkZYBv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 10:56
srdevil schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:57:
[...]

Hieronder een foto van de meterkast toegevoegd. Het Enphase 3-fase Q-relais zit in de EATON kast en alle ledjes van de fasen branden dus dan zou ik zeggen het die het goed doen. De grijze kabel rechts onderin gaat naar het dak richting de zonnepanelen.
De foto is net gemaakt toen het buiten donker was dus er is geen productie.

Netwerk-kabel is aangesloten en die heeft verbinding omdat op de gateway het ledje rechts bovenin brand.

[Afbeelding]
Je kan ook rechtstreeks (lokaal) inloggen op je Envoy. Daar kan je wat preciezer de status van een omvormer zien. Zie het Envoy topic hoe je daar moet komen.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri1982
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-01-2024
Een vraagje over de plaatsing van het q relais.

Ik heb 11 panelen met de iq7+.
Die zijn op zolder aangesloten op een PV verdeler. Op die pv verdeler zit de envoy. In het stopcontact zit de wasmachine.
Niet zichtbaar is de muuraansluiting wat de bestaande groep was en dus de aansluiting op de grid is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2DFQoLbCamqBMjWaBCTerpxav0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIBcBv3Uc8oiAoYYkUqsrUWk.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is vandaag de q relais geïnstalleerd, maar die is op de begane grond in de meterkast geïnstalleerd in de aparte groep voor de pv/verdeler.
Als ik de installatie-instructies lees moet die q relay direct achter het PV-systeem en ik had het dus tussen het pv-systeem en de pv-verdeler verwacht. Weet iemand hoe het aangelegd moet worden als er een pv verdeler tussen zit?

Is er een maximale communicatie afstand tussen de q relay en de envoy? Moet er een directe draad tussen de twee lopen?

Bij mij maakt de q relay een hoog piepend geluid (niet hard, hoor het alleen als de kastdeur van de meterkast open is. Hebben anderen dit ook?

N.b het gaat om mono fase!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
RobWest schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:35:
[...]

Je kan ook rechtstreeks (lokaal) inloggen op je Envoy. Daar kan je wat preciezer de status van een omvormer zien. Zie het Envoy topic hoe je daar moet komen.
Daar hebben ze allemaal de status: Failure to report.
Ik heb ook nog geprobeerd 1 van de micro-inverters een reboot command te geven: Device reboot requested - pcu - Tue Jan 10, 2023 08:05 PM CET
Het enige wat daarna nog binnen is gekomen in de logs: Microinverter failed to report: Clear - nsrb - Tue Jan 10, 2023 08:44 PM CET

Maar ik denk dat het geen nut heeft om ze een reboot command te geven omdat ze geen stroom hebben (zon is al onder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jf6Mw6jTAae8-KdqclMRZEaiKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hviE3OqIR6vKmdIQrgpyBbwe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 22:26

JWT

Grote kans dat het commando dan ook niet aankomt.
Lange kabels? Geen ferriet ringen? Powerlan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 10:56
srdevil schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:45:
[...]

Ik heb ook nog geprobeerd 1 van de micro-inverters een reboot command te geven: Device reboot requested - pcu - Tue Jan 10, 2023 08:05 PM CET
Het enige wat daarna nog binnen is gekomen in de logs: Microinverter failed to report: Clear - nsrb - Tue Jan 10, 2023 08:44 PM CET

Maar ik denk dat het geen nut heeft om ze een reboot command te geven omdat ze geen stroom hebben (zon is al onder).

[Afbeelding]
Ja nu werkt het niet. De micro's werken alleen op DC, maar ze moeten wel AC 'zien'.
Het is 's ochtends wel grappig om te zien. Eerst gaan ze al wel aan, maar is de DC nog te laag om echt stroom te leveren.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
srdevil schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:45:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb dit in het begin ook wel eens gehad en heel sporadisch nog steeds. Even de stroom van de omvormers halen is bij mij de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
JWT schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:53:
Grote kans dat het commando dan ook niet aankomt.
Lange kabels? Geen ferriet ringen? Powerlan?
Tussen de meterkast en de zonnepanelen zit een lange kabel inderdaad, maarja wat is lang, zeg zo'n 20 meter uit 1 stuk.

De ferriet-ringen lees ik meerdere verhalen over, bijvoorbeeld pas ze niet bij voorbaat toe of als je geen storing hebt (en dan heb ik nu net wel ;)), want het kan een bromgeluid opleveren.

Zovee ik las mag er één om iedere fasen-ader en één om de nul. Echter op onderstaande afbeelding zitten ze alleen om de fasen. Er is er geen enkele gemonteerd en ook niks achtergelaten hier, op de offerte staan er 4 vermeld. Om te checken heb ik de kap nog even gedemonteerd.
Ik las ook nog dat er 1 on de netwerkkabel mag maar dat kan ik nu even niet meer terugvinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgmKuGz5U1rilF3LCpRqc1Fg_L8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2asKPEZalFOJRpS7KEasuaa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkScO4Xy-dH6GzQxZ7nkrY7labo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/URHK5d4zH6u89LMl4rwdKlx4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door srdevil op 10-01-2023 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
Als de ferrietringen zelfs op de offerte staan, dan kan er ook geen discussie met de installateur zijn.

Hij moet ze dan gewoon komen plaatsen nu je een storing hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@srdevil De ferrietkralen zitten achter de kap van de hoofdschakelaar of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-06 14:24
De fasedraad die naar de linker B6 automaat gaat, is die ook direct op de hoofdschakelaar aangesloten? Die gaat naar dat stopcontact en ik neem aan dat daar de Envoy in zit ingestoken?
Als dat rechtstreeks op de hoofdschakelaar zit, dan is dat een stopcontact dat NIET beveiligd is door een aardlekschakelaar. Dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:21
henri1982 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:37:
Nu is vandaag de q relais geïnstalleerd, maar die is op de begane grond in de meterkast geïnstalleerd in de aparte groep voor de pv/verdeler.
Als ik de installatie-instructies lees moet die q relay direct achter het PV-systeem en ik had het dus tussen het pv-systeem en de pv-verdeler verwacht. Weet iemand hoe het aangelegd moet worden als er een pv verdeler tussen zit?
De Q-relay moet direct voor je omvormers. Als ik je goed begrijp zit die nu voor de PV verdeler? Dan schakelt ie ook de wasmachine en de Envoy uit. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. 8)7 In jouw geval moet de Q-relay dus in de PV verdeler kast.

[ Voor 7% gewijzigd door vinniefireman op 11-01-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igix
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:29
Ik heb enphase met zonnepanelen. Ik zie dat er een verschil is in kwh-nummers die worden weergegeven in de enphase-app en van de p1-poort. de enphase-app toont meer gegenereerde energie, maar vanaf de p1-poort is het minder.

December - Enphase app 85kwh | p1 port or eneco 54kwh
November - Enphase app 167.5kwh | p1 port or eneco 112kwh

Elke maand is er een verschil van zo'n 30 tot 80 kwh

Heeft iemand dit probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@igix Als het goed is heeft iedereen dat probleem tenzij je zelf nul energie verbruikt.
In principe hoe groter dit verschil hoe meer van de opgewekte energie je zelf hebt verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
igix schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:20:
Ik heb enphase met zonnepanelen. Ik zie dat er een verschil is in kwh-nummers die worden weergegeven in de enphase-app en van de p1-poort. de enphase-app toont meer gegenereerde energie, maar vanaf de p1-poort is het minder.

December - Enphase app 85kwh | p1 port or eneco 54kwh
November - Enphase app 167.5kwh | p1 port or eneco 112kwh

Elke maand is er een verschil van zo'n 30 tot 80 kwh

Heeft iemand dit probleem
Je gebruikt tijdens het opwekken van stroom zelf ook stroom en dat word niet gezien door de P1 meter want het gaat niet langs de meter. Het gaat rechtstreeks de wasmachine in of het koffiezetapparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
dreamscape schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:02:
[...]

De fasedraad die naar de linker B6 automaat gaat, is die ook direct op de hoofdschakelaar aangesloten? Die gaat naar dat stopcontact en ik neem aan dat daar de Envoy in zit ingestoken?
Als dat rechtstreeks op de hoofdschakelaar zit, dan is dat een stopcontact dat NIET beveiligd is door een aardlekschakelaar. Dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling...
Ik zie zo ook niet of het een Enphase metered is maar als dat wel zo is dan moet hij een vaste voeding hebben.
Maar het schapje zit een beetje in de weg om de bedrading te zien lopen ivm de stekker.
Maar het ziet er inderdaad uit of die automaat geen aardlek schakelaar heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri1982
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-01-2024
vinniefireman schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:45:
[...]

De Q-relay moet direct voor je omvormers. Als ik je goed begrijp zit die nu voor de PV verdeler? Dan schakelt ie ook de wasmachine en de Envoy uit. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. 8)7 In jouw geval moet de Q-relay dus in de PV verdeler kast.
Helder. In de PV verdeler was geen plaats meer. Dat zal wel de reden zijn geweest dat ze voor de 'makkelijke' oplossing hebben gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
henri1982 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:18:
[...]

Helder. In de PV verdeler was geen plaats meer. Dat zal wel de reden zijn geweest dat ze voor de 'makkelijke' oplossing hebben gekozen.
En de minder makkelijke manier is om het dan te maken zoals het hoort.
Als je een keer veel stroom opwekt en het net is nogal vol en je komt boven de 253V schakelt je Q-realias uit.
Dat hoort zo, maar je kan dan ook geen was meer draaien of de droger gebruiken. Als dat allemaal in de pv verdeler zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-06 14:02
Als het goed is krijg ik met een paar weken ook 15 panelen met iq7+ op mijn dak te liggen.
Oriëntatie is ZZW met helling 45° dus niet ongunstig zeg maar.
Ik ben ook nog doende met een verbouwing door de tijd en had mijn groepenkast al eens snel vervangen.
Voor de uitbreiding met Enphase was er wel genoeg ruimte voor Q relais, automaten enz maar de ruimte hield niet over. En hou graag wel wat ruimte voor mogelijkheden en uitbreiding (waarschijnlijk volgend jaar ook een plug-in hybride auto waar mijn werkgever het laadpunt voor verzorgd) over. Een overvolle groepenkast is waardeloos.

Nu wil het feit dat mijn woning van voor 1900 is en dus de meterkast niet echt volgens de huidige norm........nu kan ik daar niet zo hele veel aan veranderen op dit moment maar had nog wel iets mogelijkheden.
Had ooit een oude hoofdschakelaar boven het meterbord gezeten waar ik de nieuwe groepenkast bovenop gemonteerd had. Dus het oude kastje kon er tussenuit om een grotere kast te monteren met een extra rail waar dan weer ruimte ontstond voor de PV benodigdheden.

Maar even wat plaatjes bij de praatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cBfSS4rPDnLl2Kee8ZSxyzSUt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxnwvayMewTNdSD9cGYIhfki.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0351NAZEul2XzxZhzaGCN_cKAHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uibBw2EBi14gQrf4MTUhASKm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czL4CFDNO-S4LrN_Ys6dvaJLo7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RqiD7zVUQnUNVi0VMyaijubH.jpg?f=fotoalbum_large

Voor nu wel even goed maar nog niet klaar, nu even een gunstig moment uitzoeken om de kast plat te gooien.
De hoofdschakelaar zakt nog een din rail naar de onderste.
Dan moet ik de bedrading vervangen/opnieuw aanleggen in de kast.
Komt wel.mooi uit want dan kan ik de groepen verdeling ook wat beter plaatsen.
De groepenkast wordt zo standaard geleverd met alle afgaande groepen op 1 rail maar is niet echt gunstig voor de warmte ontwikkeling. Zeker niet de rechter automaat welke een kookgroep is voor een 7,7KW inductie kookplaat.

Plaatjes van deze aanpassing volgen nog net als de plaatjes wanneer alles van Enphase is gemonteerd.

De voeding van de panelen moet ik zelf nog even aanleggen, voordeel is dat de panelen recht boven de meterkast zitten en op 1e etage maar klein knieschot waar ik gelijk het dak op kan. Wordt dus 5x2,5 kwadraat want is de lengte niet en de 15 panelen worden gelijk over de fases verdeeld is de afspraak.
Wanneer de kast van de spanning af gaat moet ik ook nog even een nieuwe aardpen slaan door de betonvloer heen om helemaal zeker te zijn van goede aarde. Zit nu een pen aan andere zijde woning met een 6mm2 aardedraad er aan wat niet helemaal volgens de norm is.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-06 00:40
mike123 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:37:
[...]
Ik zie zo ook niet of het een Enphase metered is maar als dat wel zo is dan moet hij een vaste voeding hebben.
Mijn Enphase standard heeft ook een vaste voeding. Wellicht dat die afbeeldingen met een platte eurostekker oude afbeeldingen zijn, want ik moest mijn standard ook gewoon met 2x2,5mm vast aansluiten (zonder stekker dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Herbiek616 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:24:
[...]

Mijn Enphase standard heeft ook een vaste voeding. Wellicht dat die afbeeldingen met een platte eurostekker oude afbeeldingen zijn, want ik moest mijn standard ook gewoon met 2x2,5mm vast aansluiten (zonder stekker dus)
Het is niet fout dat de Envoy standaard een vaste voeding heeft. Zo voorkom je eventuele communicatieproblemen met de micro's. De Envoy metered moet een vaste voeding hebben.
En 2x2,5 zit ook niet in het standaard bijgeleverde snoertje.

[ Voor 5% gewijzigd door mike123 op 11-01-2023 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-06 16:34
Eind vorig jaar heb ik m'n Enphase 3-fase installatie met 12 zonnepanelen in gebruik genomen. Betreft een installatie met 12 x IQ7A micro's. Daarnaast had ik al langere tijd een bestaande Solaredge 1-fase installatie in gebruik (24 Solar Frontier dunne film panelen).

Nu begin ik me af te vragen of het zinvol/wenselijk is om iets van bescherming in te bouwen tegen parallelle invoeding / gelijktijdigheid. Bijv. door het plaatsen van 40A installatieautomaat tussen de hoofdschakelaar en de aardlekschakelaars. Of de bestaande aardlekschakelaars naar de afgaande groepen te vervangen door B40 0,03A aardlekautomaten. De twee PV installaties zitten uiteraard met twee B16 0,03A aardlekautomaten direct achter de hoofdschakelaar.

Hebben jullie hier maatregelen voor getroffen (mocht PV invoeding + netaansluiting boven de 40A komen)? Uiteraard is de kans (erg) klein dat er zoveel tegelijk getrokken wordt vanuit de afgaande groepen, maar toch... Áls het mis gaat, dan kan het wel grote gevolgen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@rogervdh Ik heb nu 16x400 Wp liggen, maar daar komt binnenkort 36x 420Wp bij. Dus ik heb inderdaad al 3x B40 aardlekautomaten liggen om de huidige losse aardlekschakelaars mee te vervangen. Ik wil echt niet dat mijn meterkast smelt omdat ik een paar tientjes dacht te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
@RichieB Wegens plaatsgebrek ben ik dus ook genoodzaak om de bestaande aardlekschakelaars te vervangen door B40 aardlekautomaten. Betreft 4 stuks in mijn geval en de goedkoopste plek die ik kon vinden voor de Hager ADM440G aardlekautomaat B40A 30mA 4P is € 95,95. Samen toch dik 380 euro, maar geeft inderdaad wel een geruster gevoel, zeker omdat in de toekomst steeds meer (zware) apparaatuur aangesloten gaat worden. Verder valt het bedrag in het niet bij eventueel gevolgschade die veroorzaakt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@rogervdh Ik heb de B40 van ABB gekocht voor €60 per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-06 14:02
Goed adres, komen mijn kast en elektra materialen ook vandaan.
Zelfs vaak nog goedkoper dan de technische Unie met korting🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-06 00:40
En 2x2,5 zit ook niet in het standaard bijgeleverde snoertje.
Bij mijn standaard zat helemaal geen bijgeleverd snoertje...(werd geleverd in de doos van Enpase zelf). Kon bij Praxis een stuk YMVK kabel van 2x2,5mm2 kopen.. flexibel snoer van 2x2,5mm2 was verder alleen als neopreen te koop volgens mij.

[ Voor 5% gewijzigd door Herbiek616 op 11-01-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Herbiek616 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:14:
[...]

Bij mijn standaard zat helemaal geen bijgeleverd snoertje...(werd geleverd in de doos van Enpase zelf). Kon bij Praxis een stuk YMVK kabel van 2x2,5mm2 kopen.. flexibel snoer van 2x2,5mm2 was verder alleen als neopreen te koop volgens mij.
https://www.youtube.com/watch?v=VnqUqFXMSsU&t=152s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Ja, maar dan heb je niet veel ruimte winst.

Ik zat zelf te kijken om eventueel mijn groepen te vervangen door aardlekautomaten en de aardlekschakelaars eruit te halen:
ABB 2CDB352501R1165

https://www.elektramat.nl...kar-30ma-2cdb352501r1165/

Dit om ruimte te maken wanneer ik de meterkast ombouw naar 3 fase en 2 extra groepen moet krijgen voor warmtepomp en elektrische auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogervdh
@RichieB Dat is de 2 polige variant. Ik heb 4 exemplaren 4 polig erin zitten en die zijn helaas nog wat duurder. Bij Sander Vunderink heb ik 10 jaar geleden m'n beide Hager groepenkasten gekocht. Zij hadden helaas geen Hager B40/30 mA 4-polig en daarom voor deze B40 van Hager gegaan. Zie dat deze nu € 135,95 kost (gisteren nog € 95,95 voor betaald, geluk gehad). Genoeg geld, maar veiligheid boven alles... (alleen het gevoel al).

[ Voor 6% gewijzigd door rogervdh op 12-01-2023 19:05 ]

Pagina: 1 ... 43 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica