Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 108 Laatste
Acties:
  • 893.456 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-07 17:49
RichieB schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:19:
@martinus83 Nee, je sluit op de Envoy Standard maar 1 fase aan. De 3 fasen moeten wel HF gekoppeld zijn via de Qrelais of andere fase koppelaar. Je ziet inderdaad geen productie per fase met de Envoy Standard.
En kan ik geen 3 fases aansluiten op de standard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:11
martinus83 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:42:
[...]

En kan ik geen 3 fases aansluiten op de standard?
Nee, dat kan niet zonder fasekoppelaar.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat kan bij een metered overigens ook niet. Als je op de metered 3 fases aansluit zónder fasekoppelaar dan ziet de envoy wèl de opwek van alle micro’s (mits je CT’s hebt) maar hij kan niet communiceren met micro’s op fase 2 en 3.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Een vraagje waar ik niet direct het antwoord op kan vinden:

Onlangs is er bij ons een Enphase installatie geplaatst met 18 panelen en een Envoy S Metered. Nu had ik deze installatie eigenlijk graag zelf willen plaatsen, maar op het schuine dak kan ik maar beter niet zelf gaan klussen, dus hebben we het het een installateur laten doen. Prima werk, heel tevreden.

Nu zou ik op het platte dak toekomstig zelf de installatie uit willen breiden. Ik heb een (eigen) installer account, maar ik vraag me nu af wat slim is. 2 jaar wachten tot de wettelijke garantie voorbij is, de installatie op mijn installer account zetten en dan uitbreiden of.....

Hoe werkt dat? Ofwel is het mogelijk om op eigen houtje de installatie op eigen installer account onder te brengen? Wat zijn de voor-en nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Tinus
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-03 11:55
Glashelder schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:36:
Dat kan bij een metered overigens ook niet. Als je op de metered 3 fases aansluit zónder fasekoppelaar dan ziet de envoy wèl de opwek van alle micro’s (mits je CT’s hebt) maar hij kan niet communiceren met micro’s op fase 2 en 3.
In een Q-relais voor 3 fasen zit ook de fasekoppelaar vandaar dat het op een fase wel werkte. Maar het was een kleine moeite om de voedingskabel aan te passen naar 3 fasen voor de s-metered

Mr. Tinus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Begrijp ik goed dat de 3 fase aansluiting van de Envoy/gateway alleen nodig is bij 3 fase én CT's?

In alle andere gevallen niet?

Dus 3 fase zonder CT's of bij de non-metered niet.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:40
RobWest schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:10:
Maar ik vind die AC waarden toch wel vreemd. Rechtsonderin staat ie altijd op 230.1
De grafiek vertelt toch een ander verhaal.

[Afbeelding]
Hier staat ie continue op 222.1V
Zou fijn zijn als hier een realtime waarde wordt weergegeven

Heeft iemand een idee of dat in te stellen is, of waar die waarde vandaan komt en waarom die statisch is?
Netspanning is hier echt wel minimaal 230V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

henkNL schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:41:
Begrijp ik goed dat de 3 fase aansluiting van de Envoy/gateway alleen nodig is bij 3 fase én CT's?

In alle andere gevallen niet?

Dus 3 fase zonder CT's of bij de non-metered niet.
Volgens mij klopt dat.

Bij 3 fase èn CT’s moet de envoy verbonden zijn met alle fases omdat hij dan het voltage kan meten. Gebruik je geen CT’s, dan leveren de micro’s de gegevens over opwekking en is de informatie over het voltage op de verschillende fases niet nodig.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09-2024
mw303 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:38:

Onlangs is er bij ons een Enphase installatie geplaatst met 18 panelen en een Envoy S Metered. Nu had ik deze installatie eigenlijk graag zelf willen plaatsen, maar op het schuine dak kan ik maar beter niet zelf gaan klussen, dus hebben we het het een installateur laten doen. Prima werk, heel tevreden.

Nu zou ik op het platte dak toekomstig zelf de installatie uit willen breiden. Ik heb een (eigen) installer account, maar ik vraag me nu af wat slim is. 2 jaar wachten tot de wettelijke garantie voorbij is, de installatie op mijn installer account zetten en dan uitbreiden of.....

Hoe werkt dat? Ofwel is het mogelijk om op eigen houtje de installatie op eigen installer account onder te brengen? Wat zijn de voor-en nadelen?
ik zou zo snel mogelijk zelf uitbreiden. Hoe eerder je ze legt hoe meer je nog van de saldering regeling kunt gebruikmaken en ze dus al voor een groot deel te hebben terugverdiend. In mijn geval heb ik hetzelfde gedaan. Gewoon de installateur hetgeen op het schuine dak late leggen en heb zelf op een andere fase de rest op het platte dak erbij gelegd. Je moet dan natuurlijk wel al toegang hebben met je eigen account tot je opstelling. Ik weet dat sommige installateurs hier moeilijk over doen om jouw toe te voegen maar je kunt het lig proberen en anders vraag of ze het bij de Enpase helpdesk voor je doen. Die hebben het ook voor mij gedaan. succes

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-07 15:40
mw303 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:38:

Volgens kan je 2 (installer)account op 1 site-ID hebben. Ik heb een keer de kreet mede-installateur horen vallen. Je moet dus zorgen dat je met je eigen account bij je huidige site-ID kan.
Dan kan je je panelen op je platte dak er aan toevoegen. Lijkt mij niet dat invloed heeft op de garantie van je overige panelen. Het is een parallel systeem, als het nou een string was dan heeft het zeker invloed op elkaar, nu niet.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Volgens mij hebben ze bij mij die meetspoelen (CT's) niet aangesloten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMkJsC0IxIREka5aPoO3ySkONHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0a9fFLkWwO5LGCnypNY8Nn0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou dan nog een kabel(s) verwachten tussen die drie-fase kabel en de blauwe UTP.

Ik weet niet wat die dingen kosten en of ze apart op de offerte/factuur vermeld zouden moeten zijn, maar dat lijkt me toch (hooguit) tientjeswerk?

Ik vond 't al raar dat ik in m'n app niet dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0ifbbe026CudZWzulVdkHE6PnE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dZdGxzEslrnZ0X7IQsEvXgcJ.png?f=fotoalbum_large
zag maar dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4Ld9S1lUMf44cYNFRI6S6AGGPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ltiZlxndHzvjwyMjVAR4sxH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 26-12-2022 03:01 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-07 12:41
RobIII schreef op maandag 26 december 2022 @ 03:00:
Volgens mij hebben ze bij mij die meetspoelen (CT's) niet aangesloten?

[Afbeelding]

Ik zou dan nog een kabel(s) verwachten tussen die drie-fase kabel en de blauwe UTP.

Ik weet niet wat die dingen kosten en of ze apart op de offerte/factuur vermeld zouden moeten zijn, maar dat lijkt me toch (hooguit) tientjeswerk?

Ik vond 't al raar dat ik in m'n app niet dit:

[Afbeelding]
zag maar dit:
[Afbeelding]
Mijn hemel, wat heb je er ook cowboys tussen zeg. Welk bedrijf heeft dit opgeleverd? Want die moet je dus niet hebben. Ik stel voor om ergens (buiten Tweakers, want dat zal hier wel niet mogen) een naming-and-shaming lijst te maken van installateurs die Enphase niet snappen. Terwijl het toch echt een makkelijk systeem is.

Inderdaad, bij jou zijn geen CT meetspoelen aangesloten. Dat betekent dat je wel de productie kunt zien (want die informatie wordt aangeleverd door de micro's) maar niet je eigen verbruik. En dat was nu precies de reden om een metered Envoy to kopen. Sterker nog: bij elke metered Envoy worden 2 CT's meegeleverd, voor een 1-fase aansluiting heb je dan genoeg. Waar zijn die van jou gebleven? Waarschijnlijk in de afvalbak van de cowboys.

Voor een 3-fasen systeem heb je nog 4 extra CT's nodig. Die kosten 55 euro per stuk. Ik geloof dat je er eventueel voor kunt kiezen om de productie te meten via de micro's, dan heb je daarvoor geen CT's nodig. Dan hoef je alleen maar 3 CT's te hebben voor je verbruik, en hoef je nog maar 1 bij te kopen. Maar ga dat even zelf na.

Eerst maar eens de cowboys bellen en vragen waarom er geen meetspoelen zijn aangesloten, en of ze die even uit hun afvalbak willen vissen. Het betere scheldwerk kun je beter even achterwege laten totdat ze alles correct hebben aangesloten. Na dat moment verdient deze monteur een harde dreun voor z'n harsens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
PhilipsFan schreef op maandag 26 december 2022 @ 03:30:
[...]

Mijn hemel, wat heb je er ook cowboys tussen zeg. Welk bedrijf heeft dit opgeleverd? Want die moet je dus niet hebben. Ik stel voor om ergens (buiten Tweakers, want dat zal hier wel niet mogen) een naming-and-shaming lijst te maken van installateurs die Enphase niet snappen. Terwijl het toch echt een makkelijk systeem is.

Inderdaad, bij jou zijn geen CT meetspoelen aangesloten. Dat betekent dat je wel de productie kunt zien (want die informatie wordt aangeleverd door de micro's) maar niet je eigen verbruik. En dat was nu precies de reden om een metered Envoy to kopen. Sterker nog: bij elke metered Envoy worden 2 CT's meegeleverd, voor een 1-fase aansluiting heb je dan genoeg. Waar zijn die van jou gebleven? Waarschijnlijk in de afvalbak van de cowboys.

Voor een 3-fasen systeem heb je nog 4 extra CT's nodig. Die kosten 55 euro per stuk. Ik geloof dat je er eventueel voor kunt kiezen om de productie te meten via de micro's, dan heb je daarvoor geen CT's nodig. Dan hoef je alleen maar 3 CT's te hebben voor je verbruik, en hoef je nog maar 1 bij te kopen. Maar ga dat even zelf na.

Eerst maar eens de cowboys bellen en vragen waarom er geen meetspoelen zijn aangesloten, en of ze die even uit hun afvalbak willen vissen. Het betere scheldwerk kun je beter even achterwege laten totdat ze alles correct hebben aangesloten. Na dat moment verdient deze monteur een harde dreun voor z'n harsens.
Naja, ik lees mijn meter uit met P1 dus ik kan m'n verbruik daar wel zien maar ik vond het inderdaad al raar. Verder hoef ik nog niemand een dreun te verkopen; het was allemaal vlak voor kerst en drukte en vrije dagen en zieken met griep etc. en er komt dus nog een follow-up waarbij er nog wat puntjes op de i gezet worden (dakrail nog wat inkorten, die steekt een paar cm uit, even een kabelklemmetje of 2 over die kabel, dat soort dingetjes). Geen idee of dit daar ook onder valt / voor geplanned is, maar dan kan ik ze daar iig op wijzen.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
RobIII schreef op maandag 26 december 2022 @ 03:46:
[...]

Naja, ik lees mijn meter uit met P1 dus ik kan m'n verbruik daar wel zien maar ik vond het inderdaad al raar. Verder hoef ik nog niemand een dreun te verkopen; het was allemaal vlak voor kerst en drukte en vrije dagen en zieken met griep etc. en er komt dus nog een follow-up waarbij er nog wat puntjes op de i gezet worden (dakrail nog wat inkorten, die steekt een paar cm uit, even een kabelklemmetje of 2 over die kabel, dat soort dingetjes). Geen idee of dit daar ook onder valt / voor geplanned is, maar dan kan ik ze daar iig op wijzen.
Gelukkig, ze waren dus nog niet klaar. Dan kun je inderdaad eisen dat ze de CT-spoelen nog aansluiten, daar heb je immers voor betaald.

Je kunt op de P1 NIET je eigen verbruik aflezen. Je leest daar alleen wat je uit het net opneemt. Het verbruik van je apparaten is dat, plus wat je panelen opwekken. Als je meer opwekt dan je verbruikt ziet de P1 alleen teruglevering.

De meeste mensen kunnen daar prima mee leven, maar ik wil graag zien wat m'n apparaten verbruiken, onafhankelijk van wat de panelen opwekken. Daarom heb ik ook een metered Envoy gekocht. Als je genoeg hebt aan de P1, dan had je jezelf honderden euro's kunnen besparen door de goedkopere Envoy te nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
PhilipsFan schreef op maandag 26 december 2022 @ 03:52:
Als je genoeg hebt aan de P1, dan had je jezelf honderden euro's kunnen besparen door de goedkopere Envoy te nemen...
Ja, nee, eens hoor. En, just checking, die Envoy die er hangt is toch de metered, niet? Er zit in ieder geval zo'n groen connector-blok-dinges-kabel-klem als ik er onderin in kijk.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
RobIII schreef op maandag 26 december 2022 @ 04:01:
[...]

Ja, nee, eens hoor. En, just checking, die Envoy die er hangt is toch de metered, niet? Er zit in ieder geval zo'n groen connector-blok-dinges-kabel-klem als ik er onderin in kijk.
Ik durf het niet te zeggen. Vroegah was de normale Envoy wit en de metered zwart. Maar tegenwoordig heb je alleen de Envoy IQ en die is zwart. Lijkt er dus op dat je met een zwarte altijd goed zit, maar helemaal zeker weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
@RobIII Driefase systeem?
Er zitten maar 2 fasen aangesloten op de Envoy.
Onder het klepje van de envoy kun je zien welke versie je hebt metered of niet.

Hier kun je vergelijken welke het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-07 03:47

Tead

nnb

Vraagje, waar moet ik op letten als ik de IQ7 plus omvormers van Marktplaats haal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:48
RobIII schreef op maandag 26 december 2022 @ 04:01:
En, just checking, die Envoy die er hangt is toch de metered, niet? Er zit in ieder geval zo'n groen connector-blok-dinges-kabel-klem als ik er onderin in kijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1c83yL9zQ4RxhbHHD1W3Td-wSk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CACE3RcB7yOh36uWRYKGypJb.png?f=user_large

Als je het klepje even op doet, kan je gelijk zien of je een metered heb of niet.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
RobWest schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:59:
[...]
Je moet dus zorgen dat je met je eigen account bij je huidige site-ID kan.
De vraag is alleen…. Hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
gAzu schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:22:
@RobIII Driefase systeem?
Er zitten maar 2 fasen aangesloten op de Envoy.
Nee, dat lijkt maar zo denk ik; dat zit volgens mij wel snor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LQk63-TA4NpFWYotyLVLjvLz7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgIIxKtDQv7pZQxUqWAtHNMD.jpg?f=fotoalbum_large
gAzu schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:22:
Onder het klepje van de envoy kun je zien welke versie je hebt metered of niet.
Pazo schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:52:
[...]

[Afbeelding]

Als je het klepje even op doet, kan je gelijk zien of je een metered heb of niet.
Zo te zien metered dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUzDS5rtrUNIYBP26BGwk-pIMx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IU6AAwn1Aafeld7CP4ehelvK.jpg?f=fotoalbum_large

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 14:34
RobIII schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:20:
Nee, dat lijkt maar zo denk ik; dat zit volgens mij wel snor:
Het zit nog steeds niet helemaal snor, want met het klepje dicht is bedrading zichtbaar (en aan te raken) zonder dubbele isolatie. En dat is niet de bedoeling.

En ja, dat ligt ook aan de manier waarop Enphase dit spul bouwt, maar het kan netter en veiliger afgewerkt worden.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:55

Reinier

\o/

PhilipsFan schreef op maandag 26 december 2022 @ 04:07:
[...]

Ik durf het niet te zeggen. Vroegah was de normale Envoy wit en de metered zwart. Maar tegenwoordig heb je alleen de Envoy IQ en die is zwart. Lijkt er dus op dat je met een zwarte altijd goed zit, maar helemaal zeker weet ik het niet.
Aan de kleur kun je het niet zien. En ze heten überhaupt geen Envoy meer.

En ik vind het weer prutswerk, buitenmantel te ver gestript, geen meetspoelen. Cowboys :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:16
Pazo schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:52:
[...]

[Afbeelding]

Op de linker foto links onderin missen ook wat onderdelen zodat aansluiten op 3 fasen niet heel erg handig is.
Die kant verschilt ook wel heel erg met de metered .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
dreamscape schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:31:
Het zit nog steeds niet helemaal snor, want met het klepje dicht is bedrading zichtbaar (en aan te raken) zonder dubbele isolatie. En dat is niet de bedoeling.
Mja, ben 't met je eens hoor, maar dat vind ik een béétje nitpicken. Het is een meterkast; niet iets waar je je kinderen de hele dag in laat spelen :P
Ik weet niet of 't voldoet aan NEN-<zoveel> maar hier kan ik prima mee leven (als de kabel van een kabelklem of 2 voorzien is). Sowieso is zo'n dikke kabel ruk om mee te werken en 't is vrij... crowded in mijn meterkast :P

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 26-12-2022 13:05 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:55

Reinier

\o/

RobIII schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:05:
[...]

Mja, ben 't met je eens hoor, maar dat vind ik een béétje nitpicken. Het is een meterkast; niet iets waar je je kinderen de hele dag in laat spelen :P
Ik weet niet of 't voldoet aan NEN-<zoveel> maar hier kan ik prima mee leven (als de kabel van een kabelklem of 2 voorzien is). Sowieso is zo'n dikke kabel ruk om mee te werken en 't is vrij... crowded in mijn meterkast :P
Ik ben het daar dus niet mee eens. Die panelenboeren claimen allemaal volgens alle normen en richtlijnen te werken en ze doen het gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
RobIII schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:05:
[...]

De NEN normen zijn ook niet specifiek voor spelende kinderen in de meterkast bedacht. Het is verzonnen voor veiligheid.
Als de kabel eerst nog een stukje naar beneden was gelegd had er een normale bocht in gemaakt kunnen worden zodat hij recht van onderen de kast in het gekund en had het klepje er voor gezeten.
Dit lijkt meer op een te kort afgeknipte kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
mw303 schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:00:
[...]

De vraag is alleen…. Hoe?
Of de installateur voegt je toe, maar ik denk dat als je de support van Enphase belt dat zij het ook willen doen. Ik denk wel dat je dan de serienummers van je Gateway en je Relais bij de hand moet hebben.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:15
Ik heb mijn Envoy S op deze manier aangesloten omdat ik de Ymvk kabel niet bepaald fatsoenlijk aan kon sluiten. Heb een stukje draadgoot gebruikt waar zowel de Yvmk kabel als de netwerk kabel door heen loopt. Als ik een Envoy Metered had zouden de draden van mijn spoelen daar ook door kunnen lopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49lTV-0CdzRXjWMNRh_ivJajXzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJJr9YBycUVnLvnj9qUbv88f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcaMjA4K4Cq0I0d0iZjGA8e9Lgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1AyGUJ3OF171DT9DA7Dt2tqs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:06
Mag je draadgoot gebruiken ipv pvc pijp?

Een heel nette oplossing (y)

[ Voor 29% gewijzigd door Hansieo op 27-12-2022 08:40 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bricklayer
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-04-2024
Ja oké bedankt hoor de spoelen kimmel er zes gekregen heeft hij nu opgestuurd om ze zelf aan te sluiten, maar heb nu de kWh meter van home wizard besteld lijkt me ook een goede meter is ook op WiFi dus kan hem ook in de app volgen !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 14:34
Bricklayer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:09:
Ja oké bedankt hoor de spoelen kimmel er zes gekregen heeft hij nu opgestuurd om ze zelf aan te sluiten, maar heb nu de kWh meter van home wizard besteld lijkt me ook een goede meter is ook op WiFi dus kan hem ook in de app volgen !
Geen idee wat je bedoelt, want je post is behoorlijk onleesbaar. Wat is kimmel?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bricklayer
  • Laatst online: 20-04-2024
Sorry dat doet die iPad die veranderd m’n woorden automatisch, maar ik bedoelde die pv boer heeft zes spoelen opgestuurd om ze zelf te monteren, Ik heb nu een kwh meter op WiFi via home wizard daar kun je ook op zien wat je verbruikt en opwekt en exporteert,Hoop dat je het nu begrijpt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Bricklayer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:16:
Sorry dat doet die iPad die veranderd m’n woorden automatisch, maar ik bedoelde die pv boer heeft zes spoelen opgestuurd om ze zelf te monteren, Ik heb nu een kwh meter op WiFi via home wizard daar kun je ook op zien wat je verbruikt en opwekt en exporteert,Hoop dat je het nu begrijpt !
Heb je nu 1 3 fase kWh meter er tussen zitten van Homewizard?
Op 1 meter kan je toch niet zien wat je verbruikt, opwekt en exporteert?
Als je panelen op fase 1 200Wh opwekt en iets gebruikt er stroom, staat er misschien 100Wh als verbruik op je meter, maar verbruik je dan 100Wh? Maar wekken je panelen wel 200Wh op op dat moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Verkeerde topic

[ Voor 87% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-12-2022 10:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bamby
  • Laatst online: 26-03-2023
Dag iedereen,
hulp gevraagd!
Even voorstellen: Ben ruim 50jaar oud en ben bezig met een portretopstelling van 30 panelen in ons weiland.
Ik hoop op jullie bruikbare advies, ik zie door de bomen het bos niet meer, gebrek aan kennis en ervaring op dit gebied. Ik zou heel graag van de Enphase experts hulp willen m.b.t. de aanschaf van de ontbrekende componenten.
Wat ik wil: 3 fase, 30 panelen x 560Wp op één rij, op zuid, in het weiland.
Wat ik al heb: de panelen, 100m veel te dikke kabel, 3x 25Amp., de veldopstelling.
Wat ik nog moet kopen: 30x enphase IQ7A, Q-relay(S), Envoy, lasdozen, Q-cable, etc...
Vragen:
* hoe de 30 panelen te verdelen over 3 groepen (3x10,... maar hoe?)
* moet ik meer Q-relays gebruiken, meer dan 1, 3fase?
* wel of geen 3fase Q-cable?
* 100 meter te overbruggen,... ik heb 4x25mm² + Litze, ik moet dus van 25mm² naar 6mm²,.. iemand een idee?
30 x 366W in 3 groepen, max. mag in van Enexis doen op mijn 3 fase, 25Amp groep.
* IQ7A M serie,... 366W aftoppen,... op 560Wp panelen,... zij er betere/andere opties?

Ondertussen loopt het in de papieren en kom ik niet verder.
Excuus als ik deze oproep op de verkeerde plek plaats,...
Ik ben geen forum profi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
bamby schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:12:
Vragen:
* 100 meter te overbruggen,... ik heb 4x25mm² + Litze, ik moet dus van 25mm² naar 6mm²,.. iemand een idee?
30 x 366W in 3 groepen, max. mag in van Enexis doen op mijn 3 fase, 25Amp groep.
* IQ7A M serie,... 366W aftoppen,... op 560Wp panelen,... zij er betere/andere opties?
Het is eigenlijk heel simpel, maar de juiste informatie vinden is soms wat lastig. Van 't weekend zelf 4x IQ7+ op de schuur aangesloten, en het viel mij alles mee.

Kijk even naar dit schema, daar staat eenvoudig op hoe je met 3x 1fase Q-cable een opstelling maakt, met een 3fase Q-relay.
Omdat je panelen in 1 rij liggen, is het wel het makkelijkst om een 3fase q-cable te kopen, maar je kunt net zo makkelijk 3x een 1fase kabel aansluiten, en die met een lasdoos verlengen met standaard 2,5 of 4mm2 naar je Q-relay. Een 3fase Q-cable wisselt per stekker af over fase 1, 2 en 3. Of het de meerprijs waard is (extra kabel, gietmof, montage) is natuurlijk aan jezelf.

25mm2 is wel een serieuze kabel zeg :o, moest even 2x lezen of je geen 2.5mm had geschreven.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:12
@bamby
Het makkelijkst is 2x15 met 3-fase q-cable naar 1 lasdoos. Dat is dan 5 inv. per fase, per string.
Een 3-fase q-relay is genoeg, hij mag tot een 20A automaat, jij zit met 11 kVA rond de 16A.
Ja natuurlijk 3-fase q-cable. Je wilt in principe zo min mogelijk buiten lassen. Met de 3F kabel kun je in het midden van je string een lasdoos plaatsen, twee kanten q-cable in voeren, en naar onder met je "veel te dikke kabel" weer weg.
Lol. De helft is al genoeg. Maar dat moet je even met een verdeelblok doen denk ik. Of je plaatst aan de pv kant ook een hoofdschakelaar, in het kastje een eaton IS-40/4 bijvoorbeeld, die klemt 2,5-50 mm².
Ja, een simpele 3-fase 12-14kW stringomvormer, is waarschijnlijk ook nogal heel een stuk goedkoper dan dit.
Even snel: 30x€217=€6510 vs €1700.
Soms is enphase niet de beste oplossing, dit is zo'n voorbeeld denk ik.

[ Voor 2% gewijzigd door jeroen3 op 28-12-2022 15:54 . Reden: de iq7a is nog duurder ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bamby
@jeroen3

Het makkelijkst is 2x15 met 3-fase q-cable naar 1 lasdoos. Dat is dan 5 inv. per fase (sorry, wat bedoel je hiermee,... ben werktuigbouwkundige), per string.
Een 3-fase q-relay is genoeg, hij mag tot een 20A automaat, jij zit met 11 kVA rond de 16A.
IQ7A: Maximale continue uitgangsstroom 1,52 A x30 = 45,6 A,...die begrijp ik niet, ergens gelezen dat je per string, een max aantal panelen mag hebben i.v.m. uitlezen,...?
Of je plaatst aan de pv kant ook een hoofdschakelaar, in het kastje een eaton IS-40/4 bijvoorbeeld, die klemt 2,5-50 mm², dit lijkt mij een goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bamby
@jeroen3
Even snel: 30x€217=€6510 vs €1700. nu kom ik weer aan het twijfelen,... optimizers of micro's?
Garantie 5 jaar of 25 jaar,... rendement, etc...
Is er iemand in de buurt van Raalte/Nijverdal die wil helpen? (vergoeding uiteraard bespreekbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bamby
Ohja,... bijna vergeten: bedankt voor jullie snelle reacties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:08

orf

Dag iedereen,
hulp gevraagd!
Even voorstellen: Ben ruim 50jaar oud en ben bezig met een portretopstelling van 30 panelen in ons weiland.
Ik hoop op jullie bruikbare advies, ik zie door de bomen het bos niet meer, gebrek aan kennis en ervaring op dit gebied. Ik zou heel graag van de Enphase experts hulp willen m.b.t. de aanschaf van de ontbrekende componenten.
Wat ik al heb: de panelen, 100m veel te dikke kabel, 3x 25Amp., de veldopstelling.
Wat ik nog moet kopen: 30x enphase IQ7A, Q-relay(S), Envoy, lasdozen, Q-cable, etc...
Vragen:

Ik ben geen forum profi.
Heb je last van schaduw, of een specifieke reden on micro-omvormers te gebruiken? Ik zou veel eerder aan een string-omvormer denken bij panelen in een weiland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
In het midden van je 30 panelen rij breng je de 3-fase qkabels naar een kastje waarin je twee kanten van 15 omvormers koppelt op de aanvoerkabel. Je moet opletten bij enphase niet meer dan 10 omvormers op een qkabel te zetten vanwege de belasting, korter is beter.
bamby schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:24:
@jeroen3
...nu kom ik weer aan het twijfelen,... optimizers of micro's?...
Geen van beide? Ze zijn niet nodig bij een simpele schaduwvrije opstelling op zuid.
Laat je niet inpakken door marketing. Enphase is top, maar je gaat geen weiland vol leggen met enphase of solaredge, dat komt gewoon financieel niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bamby
@orf eigenlijk geen schaduw,... maar je leest over van alles en nog wat,... als ik het doe, dan goed,..maar wat is goed? .
@jeroen3 de boel in serie en niet weten wat er per paneel wel of niet gebeurd,... zwakste schakel, geen opbrengst, etc... dan wordt ik een beetje bang,... omvormer die iedere 5-10jaar vervangen moet worden,.. ik weet het niet.
Het vervelende is: ik heb geen enkel bedrijf gevonden die me helpen wil, druk, druk druk,...
Ik wil van het gas af,.. en geen 1.000euro aan energiekosten hebben per maand.... dus gasgeven en de boel klaar maken,... maar dan weloverwogen en daar gaat het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bamby
als ik de te dikke kabel,... ymvk-as 4x25mm² terug kan doen (kan volgens de verkoper),... zouden jullie voor die 100 meter dan 6mm² of dikker nemen?
Met de centrale omvormer (serie) wordt de kabel ook dikker,..toch? (die heb ik dus al).
Met de Mircro's (paralel) kan volgens mij ook iets van 5x6mm² (5x10mm²) Ymvk in tyleenbuis..?
Budget oplossing t.o.v. high end,... ik kan niet beoordelen wat op termijn beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@bamby Als je het financieel op kan brengen kun je prima enphase neerleggen.
560 Watt panelen zullen aardig aan de maat zijn, dus je moet wellicht nog even nagaan of dat op je montagesysteem past. Bovendien zijn die dingen 150% een iq7a, ik zou tot max 450 gaan als dat je doel is. De iq7+ is goedkoper, met dan ook kleinere, goedkopere panelen.
Je hoeft niet het beste te hebben als je 30 panelen kwijt kan!
bamby schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:50:
als ik de te dikke kabel,... ymvk-as 4x25mm² terug kan doen (kan volgens de verkoper),... zouden jullie voor die 100 meter dan 6mm² of dikker nemen?
Met de centrale omvormer (serie) wordt de kabel ook dikker,..toch? (die heb ik dus al).
Met de Mircro's (paralel) kan volgens mij ook iets van 5x6mm² (5x10mm²) Ymvk in tyleenbuis..?
Budget oplossing t.o.v. high end,... ik kan niet beoordelen wat op termijn beter is.
De regels zeggen voor langer dan 50 meter voor 400V 32A moet je 6mm2 hebben. (jij hebt 17A)
Er is wellicht ook nog wat te zeggen over de maximum lengte kabel achter een 25A hoofdzekering, weet ik zo even niet. De kabel moet namelijk voldoende kortsluitvermogen doorgeven bij een fout zodat de beveiligingen werken.
Als ik er nu even aan reken kom je met 6mm2 niet uit met het spanningverlies in vollast inderdaad, dan gaat de boel bij 235V al uit. Met 16mm2 is het acceptabel, dus die rol 25mm2 kun je prima gebruiken. Het werkt in ieder geval niet functioneel in je nadeel.
Wellicht was ik eerder iets te te snel, 100 meter is best een eind!

De kabel kan met stringomvormer wellicht iets goedkoper, maar dan moet je de DC kabel ingraven. Maar daar zitten weer hele andere nadelen aan vast. Wellicht ga je zelfs over de ontwerpspecificaties van omvormers heen (100 meter!). Ik zou daar niet aan beginnen, en dan de string-omvormer bij de array monteren onder een afdakje in je schaduw.

Kabeloppervlak schaalt aardig logisch door, als je de array splitst kun je met twee keer 10mm2 naar de panelen, maar dat lijkt mij geen voordeel te hebben.
bamby schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:40:
Het vervelende is: ik heb geen enkel bedrijf gevonden die me helpen wil, druk, druk druk,...
Ja, mooi toch. Jouw installatie vereist verder geen dak-kennis, dus een normale installateur vind dit misschien ook wel eens leuk om te doen?
Wellicht kun je het beste even een los topic starten en daarin opsommen wat je precies van plan bent te kopen ,te doen en wat je beperkingen zijn. Dan komen daar ongetwijfeld reacties en suggesties op (zoals hier).
Teken het plan even uit, mechanisch, elektrisch, plaatjes werken altijd goed, ook voor jezelf. Als er iets ontbreekt merkt iemand dat hier vast wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bamby
@jeroen3 bedankt voor je bemoedigende woorden.
ik heb de stelling staan (1 rij, portret), opmaat voor de 31 grote panelen (1 pallet gekocht).
ik heb de vergunning van de gemeente.
ik heb de panelen.
ik heb de kabel.
nu de rest nog....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@bamby stuur mij anders even een dm met typenummers enzo, kan ik je wel een lijstje met accesoires en benodigdheden geven
(Hier is dat offtopic)

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 28-12-2022 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svkaster
mike123 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:28:
[...]

Heb je nu 1 3 fase kWh meter er tussen zitten van Homewizard?
Op 1 meter kan je toch niet zien wat je verbruikt, opwekt en exporteert?
Als je panelen op fase 1 200Wh opwekt en iets gebruikt er stroom, staat er misschien 100Wh als verbruik op je meter, maar verbruik je dan 100Wh? Maar wekken je panelen wel 200Wh op op dat moment?
@mike123
Dat kan wel met Homewizard maar dan moet je wel een WIFI kwh meter erbij kopen.

Ik heb mijn PV op twee fasen en heb daarom 2x een 1 fase wifi kwh meter gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emRB3R-oA8hBq98UYZf_Q4p8wWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehsAEyUhdYIDoSwjtedoWBKl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGZRtRfK6am8g6hR1Cv_21hrp5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UEs0twaNfOp7auwDgdcKelWx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-07 22:47
Dag iedereen,
hulp gevraagd!
Vragen:

Ik ben geen forum profi.
Wat betreft de kabel, YMvK-as 4x25 is voor 100m opzich een prima keuze. Zwaarder dan noodzakelijk maar met de netspanningsproblemen die overal opduiken de moeite waard.

Om vervolgens van 25mm2 naar 6mm2 te gaan kun je mooie klemmen op een dinrail in een losse kast stoppen, dit type bijvoorbeeld: https://www.elektramat.nl...op1T3rMbg4bBoCDX0QAvD_BwE

Zelf zou ik ook voor een mooie stringomvormer gaan en deze onder de panelen aan het montagesysteem bevestigen, in de werkschakelaar kun je dan van je grondkabel naar een stukje YMVK 5G6 richting de omvormer. In diezelfde werkschakelaar kun je ook een aftakking maken voor de vereffening van het montagemateriaal.

[ Voor 41% gewijzigd door MacgregorSound op 28-12-2022 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
svkaster schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:47:
[...]

@mike123
Dat kan wel met Homewizard maar dan moet je wel een WIFI kwh meter erbij kopen.

Ik heb mijn PV op twee fasen en heb daarom 2x een 1 fase wifi kwh meter gekocht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dus het kan niet met 1 meter, er moet er dus minimaal 1 meter bij komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-12-2024
bamby schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:34:
@jeroen3 bedankt voor je bemoedigende woorden.
ik heb de stelling staan (1 rij, portret), opmaat voor de 31 grote panelen (1 pallet gekocht).
ik heb de vergunning van de gemeente.
ik heb de panelen.
ik heb de kabel.
nu de rest nog....
Als ik je ook nog van vrijblijvend advies mag voorzien vanaf de andere kant van de IJssel :-) Ondanks dat ik heel tevreden ben over mijn setup van 32 panelen (400/405 WP pal zuid 45graden) met IQ7A over twee dakvlakken verdeeld zou ik in jouw geval direct en zonder enige twijfel kiezen voor een centrale omvormer. Alle gangbare argumenten om voor enphase te kiezen zijn bij jou niet relevant. Hooguit de levensduur en garantie die mogelijk gunstig uitpakken maar een beetje goede stringomvormer is ook wel te krijgen met 10 jaar garantie. Ruimte is geen probleem, evt. herrie van de omvormer is ook geen probleem, je kunt overal goed bij, je hoeft het dak niet op waardoor, mocht er een keer een probleem zijn, je eenvoudig kunt foutzoeken. Brandgevaar door hoge DC/vlamboog is er ook niet (het is er wel maar levert in het weiland geen enorm probleem op).

En die 25 kwadraat, beter mee dan om verlegen, het leggen (ingraven) is een eenmalige actie, Maar beter een te dikke kabel dan eentje die net krap aan is. En je hebt de optie om nog een keer uit te breiden op dezelfde kabel. Je kunt op 3 x 25A nog naar 17KW voordat je moet verzwaren.

Als ik in de draka cable app e.e.a. invul en maximaal 1% spanningsval toesta (wat heel erg weinig is) dan komt hij terug met 3 x 25 kwadraat. Het voordeel van die te dikke kabel is dat je weinig spanningsopdrijving hebt bij de omvormer en dus ook meer kans hebt dat je omvormer in bedrijf blijft tijdens de piekuren (en die van de buren uitvalt).

Je kunt evt. op een mooie zomerdag meten (maar daar heb je nu niets aan) hoeveel spanning er op de fase(n) staat. Of je kunt de impedantie meten (spanning zonder verbruikers op een fase) en vervolgens de spanning meten met veel verbruik op diezelfde fase). De spanningsval die je dan ziet is precies het omgekeerde van de spanningsopdrijving. Probleem is wel dat er ook nog het nodige bij gaat komen van de buren indien die ook veel panelen hebben. Anyway, met 25 kwadraat hoef je jezelf niet het verwijt te maken dat je te zuinig bent geweest. Dat extra geld heb je nl. al ruimschoots uitgespaard door voor een stringomvormer te gaan.

Ik woon zelf in het buitengebied met gemetselde trafohuisjes met het opschrift "PGEM", de netspanning is hier problematisch (op mooie dagen >250 volt), nog nooit iets afgeschakeld maar ik hoop toch dat liander binnenkort wat van die betonnen Alfen trafo's komt plaatsen.

Een Growatt omvormer van 17KW heb je al voor rond de 1700 euro en geen bijkomende kosten aan qkabels, qrelais, envoy etc. daar gaat voor jouw setup ook al snel 1000 euro in zitten. Een maatje kleiner is minimaal goedkoper maar zou ook prima passen.

Enig nadeel van een centrale omvormer (wat een kennis deze zomer aan den lijve heeft ondervonden): omvormer stuk=geen opbrengst. Nieuwe omvormer was van de zomer even niet aan te komen en als je dan 2 maanden moet wachten op een nieuwe en daardoor 4000 KWH aan opbrengst misloopt dan is dat toch wel zuur.

[ Voor 9% gewijzigd door Mylo1 op 29-12-2022 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Mylo1 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:45:
[...]
Enig nadeel van een centrale omvormer (wat een kennis deze zomer aan den lijve heeft ondervonden): omvormer stuk=geen opbrengst. Nieuwe omvormer was van de zomer even niet aan te komen en als je dan 2 maanden moet wachten op een nieuwe en daardoor 4000 KWH aan opbrengst misloopt dan is dat toch wel zuur.
Met 30 panelen kun natuurlijk ook kiezen om drie 1-fase omvormers op te hangen met elk 10 panelen.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 29-12-2022 15:00 ]

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
jeroen3 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:59:
[...]

Met 30 panelen kun natuurlijk ook kiezen om drie 1-fase omvormers op te hangen met elk 10 panelen.
En dan wordt het kansberekenen wat meer kost. Eventueel paar maanden wachten op piekuren voor een nieuwe met 100% down, of paar maanden wachten op piekuren met 35% down. Versus de kosten van 3 omvormers die ook gewoon alle drie iedere tien jaar vervangen moeten worden.

Enfin, ik wijk af van het topic hier. Het gaat over Enphase. Laat ik daar nog wat over bijdragen.

Nu wij in de donkere maanden terecht zijn gekomen met een laagstaande zon ben ik er nog maar eens van overtuigd geraakt dat ik voor het juiste systeem gekozen heb. Het t-dak van de buren op zuid, en twee bomen op west, houden dusdanig veel zon tegen dat de panelen hier echt per stuk aan het werk zijn. Van de tien op WZW doen er nu gemiddeld zo’n 4 a 6 tegelijk productie leveren, met een kort window waarin er 8 leveren. Met een string had mijn hele systeem gewoon down geweest. Nu pers ik er voor mijn gevoel echt iedere watt uit.

In de zomer hier gelukkig significant minder last van omdat de zon hoger staat en over het dak van de buren en de bomen heengaat.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Miersel
  • Laatst online: 19-07 23:44
Over drie maanden worden bij mij 13 panelen van 400wp (3 fase) op het platdak gelegd. Ik heb zelf alvast de kabel van het platdak naar de meterkast getrokken, die is ca 25 meter lang (omweg via de zolder, kon niet anders). Heb gekozen voor 4mm2, mede vanwege de lengte en omdat ik begrijp dat de communicatie tussen micro’s en Envoy daarmee beter zou zijn. Heb nog een paar vragen waarvoor ik jullie tips op prijs zou stellen:
  • Ik heb op de platdak een werkschakelaar bedacht waar ik de kabel van de mk op aansluit. Daar kan de installateur dan op aansluiten. Kan een werkschakelaar nog invloed hebben op de communicatie tussen micro’s en Envoy? Of is een lasdoos net zo ‘slecht’?
  • Moet de installateur nu tussen de eerste micro (ik begrijp dat de micro’s zelf 4mm2 zijn) en werkschakelaar ook 4mm2 gebruiken omdat anders mijn 4mm2 kabel naar de mk geen zin heeft? Of is 2,5mm2 (voor een paar meter) geen probleem?
  • Is het beter om op het dak twee strings van 6 en 7 panelen te maken die via een lasdoos op de werkschakelaar worden aangesloten, in plaats van 1 lange string (de totale kabellengte wordt dan wellicht te lang?)

• RobWest
Miersel schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:02:
Over drie maanden worden bij mij 13 panelen van 400wp (3 fase) op het platdak gelegd. Ik heb zelf alvast de kabel van het platdak naar de meterkast getrokken, die is ca 25 meter lang (omweg via de zolder, kon niet anders). Heb gekozen voor 4mm2, mede vanwege de lengte en omdat ik begrijp dat de communicatie tussen micro’s en Envoy daarmee beter zou zijn. Heb nog een paar vragen waarvoor ik jullie tips op prijs zou stellen:
  • Ik heb op de platdak een werkschakelaar bedacht waar ik de kabel van de mk op aansluit. Daar kan de installateur dan op aansluiten. Kan een werkschakelaar nog invloed hebben op de communicatie tussen micro’s en Envoy? Of is een lasdoos net zo ‘slecht’?
  • Moet de installateur nu tussen de eerste micro (ik begrijp dat de micro’s zelf 4mm2 zijn) en werkschakelaar ook 4mm2 gebruiken omdat anders mijn 4mm2 kabel naar de mk geen zin heeft? Of is 2,5mm2 geen probleem?
  • Is het beter om op het dak twee strings van 6 en 7 panelen te maken die via een lasdoos op de werkschakelaar worden aangesloten, in plaats van 1 lange string (de totale kabellengte wordt dan wellicht te lang?)
Of de werkschakelaar op de communicatie? Durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar lijkt mij van niet. Als die veel weerstand zou geven dan zou dat ook slecht zijn voor je spanningsverlies.

Ik zou tussen de micro's en je werkschakelaar ook 4mm gebruiken. En dan ook voor exact dezelfde reden als dat je voor 25m hebt gekozen. Gewoon zo min mogelijk 2,5mm.

Ik neem aan dat je 3-fase q-cable hebt gepland voor je panelen. Dan wordt 1 string wel erg lang. Het is sowieso beter om je strings zo kort mogelijk te houden.
Je kan er zelfs voor kiezen om 3 x 1-fase q-cable te gebruiken. En die alle 3 in je werkschakelaar te laten uitkomen om ze daar samen te voegen naar 3 fasen.

Ik lees nog even terug: maar je q-cable is 2,5mm en geen 4mm

PVOutput

• Miersel
  • Laatst online: 19-07 23:44
Bedankt voor je reactie. Ik meen gelezen te hebben dat de micro’s intern 4mm2 zijn. Maar begrijp ik het goed dat de Q cable 2,5mm2 is?

In dat geval is die laatste meter met 2,5mm2 niet zò erg lijkt me. Zal even met de installateur overleggen. En ga ‘m ook vragen de strings te splitsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
Miersel schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:38:
Bedankt voor je reactie. Ik meen gelezen te hebben dat de micro’s intern 4mm2 zijn. Maar begrijp ik het goed dat de Q cable 2,5mm2 is?

In dat geval is die laatste meter met 2,5mm2 niet zò erg lijkt me. Zal even met de installateur overleggen. En ga ‘m ook vragen de strings te splitsen.
Wat de micro's intern zijn weet ik niet, maar de q-cable is in ieder geval 2,5mm

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-06 18:30
Ronald schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 02:30:
Enphase moet eerst de eigen lagere efficiëntie en vrij stevige (circa 2% bij de 415W paneel op de 295VA iq7+) zien goed te maken.
@Ronald kan ik tussendoor deze vraag stellen? Ik overweeg de iQ7+ of iQ7A voor 415Wp panelen. Ik heb veel gelezen over Enphase clipping, maar ben er nog niet helemaal uit.

Enerzijds lees ik hier dat je pas vanaf ~370Wp significant vermogenverlies hebt. Dat is echter in Australie; in NL zal het verlies minder zijn door minder intense zonuren.

Maar.. de startspanning van de iQ7A is 33V en de operating voltage range vanaf 18V, terwijl dat bij de iQ7+ 22V en 16V is. Dit suggereert dat de iQ7+ bij weinig licht eerder produceert. Klopt dat?

Daar staat tegenover dat de meerprijs voor iQ7+ vs iQ7A 30 Euro is, dus valt mee.

Ik neem aan dat 300W continu per paneel in NL niet heel vaak (of lang) voor komt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Murphy78
'even tussendoor' een topic kapen is ook niet de bedoeling, dus hierheen verplaatst :)
De startspanning heeft overigens erg weinig met eerder starten of de hoeveelheid licht te maken, geen idee waar dat hardnekkig misverstand vandaan komt.
Kijk maar in een willekeurige datasheet naar de spanning versus instraling grafiek, of als je al panelen hebt, in de logging van de paneelspanning over de dag.

Over piekverliezen is deze post uit 2012 nog steeds relevant:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

@Ronald ik weet niet of je hier nog op in wil gaan, maar nu staat het hier dus:)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:23
@Murphy78 hang 4150W aan panelen op de ligging bij jouw aan 2950 omvormer in sunny design en je weet het exact.

Het is amper 2%, mag ik houd niet van dit sorry soort compromissen bij het duurste systeem op de markt.

Voc moet boven start spanning komen ;)
Dat is al snel zo

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Even voor mijn begrip, ik krijg 360wp panelen op Iq7plus omvormers (o/w), dat voldoet neem ik aan?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Sport_Life Voldoet voor wat? Gaat dat werken? Waarschijnlijk wel. Levert het genoeg op? Dat hangt af van je verbruik en het aantal panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

RichieB schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:00:
@Sport_Life Voldoet voor wat? Gaat dat werken? Waarschijnlijk wel. Levert het genoeg op? Dat hangt af van je verbruik en het aantal panelen.
Ik bedoel of ik niet beter IQ7A kan hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murphy78
Proton_ schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:37:
@Murphy78
[mbr] 'even tussendoor' een topic kapen is ook niet de bedoeling, dus hierheen verplaatst :)[/]
Sorry. Bedankt voor het verplaatsen, en beantwoorden! Ook aan Ronald. _/-\o_

Ik zal het draadje uit 2012 eens doorlezen.
Sport_Life schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:00:
[...]

Ik bedoel of ik niet beter IQ7A kan hebben :)
Zie de link in mijn bovenstaande post: zelfs in Australie is het verlies bij 370 Wp panelen minimaal op de iQ7+. Het gaat om 0.1% verlies of minder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
Australië is niet een op een te vergelijken. Het is daar veelal ook warmer en dan daalt de prestatie van panelen... Vrij veel zelfs. Een gemiddeld paneel verliest 0,4% per graad.

Ik heb mijn panelen op plat dak, ze liggen dus bijna optimaal voor 22 juni. Wanneer haalde ik het hoogste vermogen? Half mei... Minder warmte.

Bij string of SolarEdge omvormer is de meerprijs van een zwaardere omvormer veel kleiner hij het verhogen van het vermogen. Bij Enphase is het 30-50 euro per stuk. En dan gaat de iq7+ al voor rond de 120-130 euro.

Dus voor enphase is het kosten technisch optimale vermogen lager dan bij andere systemen. Het kost gewoon teveel om die extra 70W te kopen voor het beperkte aantal uren dat het gebruikt kan worden. Echter hoe hoger het paneel vermogen, hoe meer uren op limiet gedraaid zal worden.

Dit wordt erger bij een oost-west systeem als bij @Sport_Life - een omvormer die weinig doet omdat het paneel aan de andere kant van het dak ligt dan de zon kan een ander niet helpen.

Dat kan bij centrale omvormers wel. Bij een o-w system op 60 graden dak zou je maar 50% van Wp nodig hebben. Bij enphase moet je dus meer omvormer vermogen kopen en het is ook nog eens kostbaarder vermogen.

Bij een 370W paneel op iq7+ zit je onder een half% verlies . Bij 415 ga je waarschijnlijk over de 1,5 heen.
Ik vind dat zonde, het is het duurste systeem op de markt... En dan moet je deze afweging maken...

Enphase is een systeem bij uitstek voor complexe daken. Voor een rechttoe rechtaan schaduw arm dak geldverspilling.

Het beste systeem bestaat niet, alleen het optimale systeem voor jouw huis

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
Ronald schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:44:
@Murphy78 hang 4150W aan panelen op de ligging bij jouw aan 2950 omvormer in sunny design en je weet het exact.
Net gedaan, al kan ik geen micro omvormers vinden, dus string omvormers gebruikt:

Jaaropbrengst 8x420 Wp op zuid:

3,322 kWh (2.3 kW inverter, vermogen komt overeen met iQ7+)

3,417 kWh (3 kW inverter, vermogen komt overeen met iQ7A): 2.86% meer

Jaaropbrengst 4x420 Wp op oost, 4x420 Wp op west:

2,675 kWh (2.3 kW inverter, vermogen komt overeen met iQ7+)

2,791 kWh (3 kW inverter, vermogen komt overeen met iQ7A): 4.34% meer

Weet iemand of er een tool is waarmee je de opbrengst per dag kan simuleren? In Sunny Design zie ik het alleen per maand. Ik overweeg op een plat dak (deels) oost-west orientatie omdat ik dan meer "achter de meter" kan salderen, wanneer het salderen afgebouwd is. Dit omdat ik voornamelijk buiten kantooruren stroom verbruik, dus ik wil simuleren hoeveel vroeger en langer de opbrengst bij oost-west is vs zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ronald schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:48:
Australië is niet een op een te vergelijken. Het is daar veelal ook warmer en dan daalt de prestatie van panelen... Vrij veel zelfs. Een gemiddeld paneel verliest 0,4% per graad.

Ik heb mijn panelen op plat dak, ze liggen dus bijna optimaal voor 22 juni. Wanneer haalde ik het hoogste vermogen? Half mei... Minder warmte.

Bij string of SolarEdge omvormer is de meerprijs van een zwaardere omvormer veel kleiner hij het verhogen van het vermogen. Bij Enphase is het 30-50 euro per stuk. En dan gaat de iq7+ al voor rond de 120-130 euro.

Dus voor enphase is het kosten technisch optimale vermogen lager dan bij andere systemen. Het kost gewoon teveel om die extra 70W te kopen voor het beperkte aantal uren dat het gebruikt kan worden. Echter hoe hoger het paneel vermogen, hoe meer uren op limiet gedraaid zal worden.

Dit wordt erger bij een oost-west systeem als bij @Sport_Life - een omvormer die weinig doet omdat het paneel aan de andere kant van het dak ligt dan de zon kan een ander niet helpen.

Dat kan bij centrale omvormers wel. Bij een o-w system op 60 graden dak zou je maar 50% van Wp nodig hebben. Bij enphase moet je dus meer omvormer vermogen kopen en het is ook nog eens kostbaarder vermogen.

Bij een 370W paneel op iq7+ zit je onder een half% verlies . Bij 415 ga je waarschijnlijk over de 1,5 heen.
Ik vind dat zonde, het is het duurste systeem op de markt... En dan moet je deze afweging maken...

Enphase is een systeem bij uitstek voor complexe daken. Voor een rechttoe rechtaan schaduw arm dak geldverspilling.

Het beste systeem bestaat niet, alleen het optimale systeem voor jouw huis
De reden dat ik voor Enphase 'koos' is dat de installateur weigerde om (meerderde) kabels door een verdiepingsvloer met vloerverwarming te boren. (Voor een centrale omvormer). Dat is het nadeel van een grote organisatie die zich aan protocollen houdt, een beunhaas had z'n boormachine er wel ingezet. En een panelenboer spreek ik ook niet zo makkelijk tegen ;).

En stiekem vind ik uitlezen per paneel ook wel grappig, maar dat is niet de reden.
Qua meerkosten hebben we 50/50 gedaan, dus heb voor iets van 1,29 per wp Enphase.

Ik had me alleen vooraf ingelezen voor een string , dus vandaar mijn eenvoudige vragen over Enphase:).

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 30-12-2022 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Sport_Life ik herinner me dat, uiteindelijk heb je een extreem nette prijs betaald

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Murphy78 per dag is enige optie Thomas Berger pvcalc. Maar dat is per dag best case

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:25
Ronald schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:48:
Ik begreep dat Enphase - zeker bij in-dak systemen - nog een ander voordeel heeft. Er zijn geen hoge DC-spanningen en daardoor nauwelijks kans op b.v. vlambogen en uiteindelijk brand.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Conrado schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 00:20:
[...]

Ik begreep dat Enphase - zeker bij in-dak systemen - nog een ander voordeel heeft. Er zijn geen hoge DC-spanningen en daardoor nauwelijks kans op b.v. vlambogen en uiteindelijk brand.
Ja en nee. Centrale omvormers mitigeren dit probleem specifiek met een detectie algoritme.

Ook een enkel paneel kan een vlamboog maken, Enphase heeft een video, maar daarin heb ik de indruk dat ze de vlamboog doven door de brug te sluiten… niet door stoppen van de stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
Vandaag heb ik mijn Enphase installatie in gebruik genomen. Alles werkt prima! Het valt me wel op dat de zonnepanelen achter de Enphase installatie behoorlijk fluctueren qua opbrengst. Ik heb een bestaande Solaredge installatie en daar is de opbrengst veel constanter. Ik meet de opbrengst met twee kWh meters van Homewizard.

Solaredge installatie: 24 panelen, dunne film van Solar Frontier, 1 fase. (45 graden, vrijwel zuid)
Enphase installatie: 12 panelen, Belinus M8 N-type HJT Ultra Black 400 WP, 3 fase. (13 graden, oost/west)

Is dit een normaal gedrag? Verder lijkt alles prima te werken. Is dit misschien de "burst mode" van Enphase of zeg ik nu iets heel doms? ;-)

[ Voor 27% gewijzigd door rogervdh op 31-12-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
rogervdh schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:50:
Vandaag heb ik mijn Enphase installatie in gebruik genomen. Alles werkt prima! Het valt me wel op dat de zonnepanelen achter de Enphase installatie behoorlijk fluctueren qua opbrengst. Ik heb een bestaande Solaredge installatie en daar is de opbrengst veel constanter. Ik meet de opbrengst met twee kWh meters van Homewizard.

Solaredge installatie: 24 panelen, dunne film van Solar Frontier, 1 fase. (45 graden, vrijwel zuid)
Enphase installatie: 12 panelen, Belinus M8 N-type HJT Ultra Black 400 WP, 3 fase. (13 graden, oost/west)

Is dit een normaal gedrag? Verder lijkt alles prima te werken. Is dit misschien de "burst mode" van Enphase of zeg ik nu iets heel doms? ;-)

[YouTube: vlc record 2022 12 31 16h12m01s RPReplay Final1672498764 MP4]
Op Oost West krijg je nu niet veel ivm dat de zon te ver weg staat. Denk dat je pas in het voorjaar echt iets kunt zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Murphy78 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:24:
[...]

Net gedaan, al kan ik geen micro omvormers vinden, dus string omvormers gebruikt:

Jaaropbrengst 8x420 Wp op zuid:

3,322 kWh (2.3 kW inverter, vermogen komt overeen met iQ7+)

3,417 kWh (3 kW inverter, vermogen komt overeen met iQ7A): 2.86% meer

Jaaropbrengst 4x420 Wp op oost, 4x420 Wp op west:

2,675 kWh (2.3 kW inverter, vermogen komt overeen met iQ7+)

2,791 kWh (3 kW inverter, vermogen komt overeen met iQ7A): 4.34% meer
Ik denk dat je de simulatie niet correct gedaan hebt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eK-_NywEH1KbY_FwTGptfOw1UaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PaVUhyZoo1Y4XJbXeVjdo0eS.png?f=fotoalbum_large

Origineel = Zuid, IQ7+
Alternatief 1 = Zuid, IQ7A
Alternatief 2 = O-W, IQ7+
Alternatief 3 = O-W, IQ7A

Alternatief 4 = O-W op een 2kW string omvormer (Het totale vermogen van de (uitgefaseerde) IQ7)

Bij de huidige hoge prijzen is IQ7A op Zuid dus bij 420W panelen wel financieel de juiste keuze.
Op O-W nog niet - die pieken op lager vermogen.

Ik heb alternatief 4 toegevoegd om te laten zien dat in een O-W opstelling met weinig tot geen lastige schaduw (lees bomen, Enphase wint amper bij pijpjes naast een paneel) bij een Enphase systeem bijna 50% meer omvormer vermogen nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
svkaster schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 21:39:
[...]

Op Oost West krijg je nu niet veel ivm dat de zon te ver weg staat. Denk dat je pas in het voorjaar echt iets kunt zeggen.
Het blijkt inderdaad de burst mode te zijn. Nu gedurende de dag produceren de panelen meer (voldoende om de Enphase micro's continue te laten produceren) dan is de productie veel constanter (vergelijkbaar met Solaredge). In de vroege ochtend/late namiddag komt de 'fluctuerende/piekerige gedrag' en dat moet dus de burst mode zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Hi,

Halverwege december is bij ons een enphase installatie opgeleverd op 2 dakhelften. 1 x zuid, 1x zuid-west met elk 9 panelen. 18 panelen totaal dus.

3 fase aansluiting, Enphase Envoy-S metered, dus met dit aantal panelen mooi te verdelen over de 3 fasen (6 per fase) ........zou je denken. Het goed verdelen over de fasen was ook afgesproken en ook de monteur had ik nog bevraagd over het gebruik van 1-fase Q-kabels omdat ik weet dat je daarmee meer 'vrijheid' hebt qua aansluiten en dus ook domme dingen kunt doen.

Helaas zie ik nu ik de installatie is verbonden met Home Assistant en ik de productie per fase kan uitlezen, een verontrustend beeld.

Bij bewolking een mooi gelijkmatige opbrengst per fase, maar bij zon, zelfs al is het maar een beetje, een behoorlijk verschil in opbrengst, hetgeen mij verteld dat ze de panelen behoorlijk onlogisch hebben aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWKPaV07D4uHcDvr4tf6rfzWlqA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FuuuWukIgfYNxOiSSzpU8Lpg.jpg?f=user_large

Ik zou het zo verwachten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrGvGxSagoJSznMYGMrlS9VyVyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wqyhklfm2NKeUzlVyOmc9Nl4.jpg?f=fotoalbum_large

Of eventueel zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EWlsOykPfQ74-BRsbtWVMzxNX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzM5Ghf9R5XMYu7u8IgilOAk.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het lijkt er op dat men op de dakhelft zuid uiterst rechts is begonnen met een 1-fase Q-kabel, na 6 panelen is overgestapt op een nieuwe 1-fase Q-kabel op fase 3 en de laatste 6 panelen op fase 2 geplaatst heeft. Zo is de opbrengst natuurlijk behoorlijk slecht verdeeld over de fasen en dat is voor ons wel een probleem.

Wij wonen in Belgie en daar heb je geen salderingsregeling meer. Dat betekend dat wij dus onze opgeleverde energie zoveel mogelijk direct moeten verbruiken. Dat is dan behoorlijk waardeloos als je de eerst helft van de dag voornamelijk op fase 1 aan het opleveren bent en het laatst deel van de dag voornamelijk op fase 3. Zo wordt 3-fasen laden in de elektrische auto ook een uitdaging.

Het zal ongetwijfeld veel werk zijn om het alsnog goed aan te sluiten, hetgeen wellicht ook verklaard waarom ik (nog) niets van ze gehoord heb. De factuur is nog niet ontvangen en dus nog niet betaald. Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Kan ik op een of ander manier het legplan inzien dat men heeft geupload bij enphase? Ik had daar specifiek om gevraagd, maar natuurlijk niet gekregen.

Als ik weet welke panelen waar liggen, kan ik ten minste afleiden hoe met het ongeveer heeft aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
mw303 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:23:
Kan ik op een of ander manier het legplan inzien dat men heeft geupload bij enphase? Ik had daar specifiek om gevraagd, maar natuurlijk niet gekregen.

Als ik weet welke panelen waar liggen, kan ik ten minste afleiden hoe met het ongeveer heeft aangesloten.
Kijk even in Enlighten Manager onder apparaten. Daar kan je zien welk paneel onder welke fase is aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQW8fjy7Su6w5RWKMoUJN1VVsTc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uXLXAXHClmclGz0fIrRz02ym.jpg?f=user_large

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@mw303 Ik neem aan dat er in Belgie ook gewoon maar 4 telwerken per meter zijn, en niet 12?
Dus dat asymmetrie niet uit maakt omdat de meter intern de fases eerst sommeert naar één vermogensgetal en dat pas op of aftelt bij de juiste teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@mw303 Als je een fase uitschakelt kan je op je Envoy precies zien welke panelen stoppen met leveren. Doe dat 2 keer en de panelen die op dezelfde fase zitten als de Envoy zijn diegenen die overblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Pazo schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:30:
[...]

Kijk even in Enlighten Manager onder apparaten. Daar kan je zien welk paneel onder welke fase is aangesloten:

[Afbeelding]
En hoe doe ik dat als normale consument?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
jeroen3 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:31:
@mw303 Ik neem aan dat er in Belgie ook gewoon maar 4 telwerken per meter zijn, en niet 12?
Dus dat asymmetrie niet uit maakt omdat de meter intern de fases eerst sommeert naar één vermogensgetal en dat pas op of aftelt bij de juiste teller.
Wat heeft de meter er mee te maken? Ik volg je niet….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@mw303 jij maakt je druk om de asymmetrie en gebrek aan saldering. Dat is dus niet erg, want ze rekenen over de hele aansluiting, niet per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nou ja, mogelijk. We weten dat het in NL zo werkt, maar voor hetzelfde geld werkt het in Belgie wel weer anders.. :) Zou het navragen bij de energiemaatschappijen of de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
mw303 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:01:
[...]

En hoe doe ik dat als normale consument?
Kan je hier inloggen?
https://enlighten.enphaseenergy.com/
Ik weet niet welke weergave je dan krijgt, want er zijn eigenlijk 3, maar je moet dan de klassieke weergave hebben, of via het menu kiezen voor iets van 'weergeven in Enlighten Mananager'. En dan kijken onder 'Apparaten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
jeroen3 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:07:
@mw303 jij maakt je druk om de asymmetrie en gebrek aan saldering. Dat is dus niet erg, want ze rekenen over de hele aansluiting, niet per fase.
In België kan je helemaal niet salderen. : 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Pazo schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:31:
[...]

Kan je hier inloggen?
https://enlighten.enphaseenergy.com/
Ik weet niet welke weergave je dan krijgt, want er zijn eigenlijk 3, maar je moet dan de klassieke weergave hebben, of via het menu kiezen voor iets van 'weergeven in Enlighten Mananager'. En dan kijken onder 'Apparaten'.
Ja, ik kan daar inloggen, maar nergens een andere weergave selecteren. Ook in de enlighten manager app op ipad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
mw303 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:10:
[...]

Ja, ik kan daar inloggen, maar nergens een andere weergave selecteren. Ook in de enlighten manager app op ipad niet.
Welke interface / layout krijg je te zien? Ik heb een DHZ en ook een installateurs account dus wellicht zie ik wat anders en kan jij dit ook niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTCxufk8wsFky20u8pgOy8P9AO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NYyX6Et9yBYYlAHO2niW3qzi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
om dat te zien heb je bij enphase een manager/installateur account nodig .. van je installateur krijg je gratis gebruikers account waarmee je vrij weining kan.. manager/installateur account is tegen betaling te krijgen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@mw303 Je hebt in het hamburger menu geen optie staan om naar Enlighten Manager te gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66SojnNDS4gxgs2XLLm2GC5R2D4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DT9UkWcVzw7W15niYPnAONhd.jpg?f=user_large

Kans is dat het met een standaard account niet kan hoor.

Andere optie om te kijken op welke fases je panelen zitten, is de manier van @RichieB.
Of je kijkt in het andere topic [Enphase] Haal meer uit je Envoy! om lokaal toegang te verschaffen tot je envoy, en dan kan je die data er ook wel uittrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Nee, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Ja je hebt gelijk. Via enlighten kan ik zien welk paneel op welk dakdeel ligt en lokaal kan ik zien op welke fase een paneel zit. Dat is al wat. Helaas weet ik dan nog niet waar welk paneel in het legplan ligt.

Nog iemand een mening over wat te doen als de installateur weigert dit aan te passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
je weet trouwens niet welk paneel waar ligtr ,maar je weetwelke omvormer waar ligt - ze documenteren omvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Dat bedoelde ik ook, maar dat weet ik dus niet. Nergens is te vinden welke omvormer waar ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:14
mw303 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:07:
[...]

In België kan je helemaal niet salderen. : 8)
Wat er bedoeld wordt: in NL worden in de meter gewoon alle vermogens (dus zowel verbruik als opwek) per fase administratief door de meter bij elkaar opgeteld en gerapporteerd aan de energiemaatschappij*. Dus als je al je panelen op L1 hebt en je elektrische auto op L2, geeft dat fysiek absoluut een onbalans in het net, maar administratief streept de meter ze tegen elkaar weg en ziet de energiemaatschappij gewoon een piekbelasting van nul, als de zonnepanelen en de elektrische auto precies evenveel vermogen leveren/gebruiken op dat moment (en je voor dit voorbeeld de rest van het huis even negeert).

Dus in NL boeit het administratief helemaal niets op welke fase je alles aansluit en wellicht is dat in BE ook, is wat er bedoeld werd.

*Of wellicht doet de energiemaatschappij het zelf en niet de meter, maar dat maakt voor de situatie in NL niet uit.

[ Voor 7% gewijzigd door E-Hoog op 03-01-2023 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gilles de Geus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-07 07:44
E-Hoog schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:44:
[...]
*Of wellicht doet de energiemaatschappij het zelf en niet de meter, maar dat maakt voor de situatie in NL niet uit.
De meter doet het. Kennelijk zijn er zelfs slimme meters vervangen die het niet deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
mw303 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:39:
Dat bedoelde ik ook, maar dat weet ik dus niet. Nergens is te vinden welke omvormer waar ligt.
ja dat is wel te vinden in enlighten met een installateuers account

je moet gewoon eens met enphase zelf bellen -- dat heb ik ook gedaan toen ik wat reporting data mistte .. ze waren heel behulpzaam en waarschijnlijk sturen ze jou zo een lijstje met de omvormer ids etc ...

[ Voor 28% gewijzigd door MisterB op 03-01-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:03
Hi all,

Onlangs hebben we een offerte geaccepteerd voor de aanschaf van in totaal 29 panelen (Solar Watt 400wp) met elk een Enphase IQ7A microomvormer en een Envoy S Metered (inclusief installatie). Dit om ons nieuwbouw huis met wtw-ventilatie en waterpomp zo veel mogelijk op te vangen, maar ook om in de toekomst gereed te zijn voor een EV en thuis-accu. Panelen liggen pal op het zuiden, 55 graden dakhoek, in de winter zullen de onderste panelen wat schaduw mogen ondervinden.

Nu had ik al een 5x2.5mm2 kabel van de zolder naar de meterkast laten aanleggen tijdens de bouw voor de panelen. De vraag is of dit voldoende is, of dit beter een 5x4mm of zelfs 6mm kan zijn. Verder loopt een zelfde kabel naar de garage vanaf de meterkast specifiek voor de aansluiting van een thuis accu in de toekomst. Hier ook de vraag of dit voldoende is of dikker mag/moet. De IQ Battery 10t staat me wel aan, maar wacht liever een paar jaar voor subsidie / lagere aanschafprijzen / minder saldering etc.

Desondanks wil ik wel nu vast voorbereid zijn op de toekomst, dus vandaag de vraag over de kabels, maar ook of ik iets over het hoofd zie om het huis zo veel mogelijk '0 op de meter' te kunnen krijgen. Moet ik bij de installatie rekening houden met de diverse fases in het huis (3) en de 29 panelen eerlijk verdelen of is dat niet nodig ivm het univorme dakvlak. Ik meende te lezen dat de hoeveelheid panelen te veel is voor 1 fase en deze verdeeld moeten worden, heb ik dat goed?

Andere vraag is of bijvoorbeeld een V2G EV in de toekomst aan te sluiten op de enphase IQ7A en IQ8 in de IQ Battery 10t (of beter gezegd; kan ik die thuisaccu weg laten en een EV kopen die dat op kan vangen binnen het huidige plan?

Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik heb al veel gelezen in dit topic en andere topics
Pagina: 1 ... 42 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica