Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 108 Laatste
Acties:
  • 889.660 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:47
keesvb schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:35:
[...]

Op welke plekken moeten die kamrails henk? Als je kijkt naar dat plaatje? Is dat hier:
- eentje op 1,3 en 5
- eentje op 2,4 en 6

En waar moet de envoy dan in? E en F?
Let ook op als je het stopcontact blijft gebruiken voor de envoy, dat de fase en nul op de juiste pinnen komen.
Misschien het beste het stopcontact laten vervallen nu je een automaat hebt om de envoy op aan te sluiten en waar je hem evt mee aan en uit kan schakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keesvb
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-01 21:35
Dank iedereen die tips heeft gegeven!! Heel erg blij mee!

Stopcontact laat ik inderdaad helemaal vervallen. Envoy gaat rechtstreeks E en F in.

Gewoon een hele tweakers pagina kunnen vullen met de rommel in mijn meterkast :) had ik niet gedacht toen ik dacht "laat ik die envoy eens vervangen"

[ Voor 34% gewijzigd door keesvb op 17-12-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 09:01

Trebbors

Failure is no option!

Wanneer ik panelen rechtstreeks op betonvoeten monteer, wat is dan de beste manier en plek om de omvormers aan te monteren? Er is dan geen rail om ze tegenaan te schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:05
@Trebbors De meeste panelen hebben ook een gat in het frame om iets aan te bevestigen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
Trebbors schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:20:
Wanneer ik panelen rechtstreeks op betonvoeten monteer, wat is dan de beste manier en plek om de omvormers aan te monteren? Er is dan geen rail om ze tegenaan te schroeven.
Ik heb betonvoeten. Daar eerst voor de zekerheid 'gordel' (van dat boom-band) overheen zodat de panelen niet bloot op het beton liggen. (Gaatjes even voorboren in de band met een 10mm boortje).

De micro's heb ik met een enphase houder 35mm aan de bovenkant bevestigd (onder het paneel uiteraard maar dan in landscape > aan de bovenzijde).

Ik heb ze ook nog geaard...ja...dat ik heb gedaan :9 met mooie 10mm aardedraad en een schuif klem die zich in het frame krast.

Even wat beeldmateriaal uit begin 2022 archief;
Let niet op de gietmoffen (ja...ook die heb ik gebruikt :9) en kabels. Die zijn inmiddels netjes weggewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyHIPOrqteW738Qd1ac5GWsspx0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/zL5Es3BvqJCPkot3g5fqrb2q.gif?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfmjCnwWk_azn1pjYKYPlCDJDcw=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/5f24DUZO4iK0RjOTYOwUqLWp.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nOmAxhhzqMhuBmco6eSzc_27cI=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/kxUdoFVvKNYMmZsPZhjfNT8e.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5XwWQZq-_e0kFfwYc35lLCutXs=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/grDkfu8Bj2cuXlFpG9KYH0vu.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door Websphinxie op 17-12-2022 12:30 ]

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• irab
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-06 13:46
Herbiek616 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:32:
Ik zie misschien al een reden waar je wel "dood" aan kunt gaan... het lijkt alsof er een blanke draad brug tussen de twee nullen van beide automaten zit?
Niet alleen een blanke draad tussen de nullen vd automaten, maar ook tussen de fase-aansluitingen vd automaten. En dan een fasekoppelaar plaatsen. Er is maar 1 (één) fase.
Zoek snel een andere installateur!!!
Sorry, zag een aantal constructieve bijdragen over het hoofd. Met de juiste adviezen.

[ Voor 8% gewijzigd door irab op 17-12-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09-2024
@Websphinxie
Enig idee waar ik 1x zo’n Enphase 40 MM FRAME MOUNT - EFM-40MM kan kopen ?
Kan ze alleen maar per 12 bestellen. Heb er maar 1 nodig om extra paneel op ons tuinhuisje te plaatsen. Heb de Flatfix Evo voor staaldak gebruikt om het paneel op het kunstof dak te monteren. Weet anders niet waar ik de IQ7+ moet laten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keesvb
Mocht iemand het resultaat nog willen zien: de metered envoy werkt, de PV installatie is weer wat netter en minstens net zo belangrijk: ik leef nog!

Dank voor alle hulp!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMWHDI5l_VV-XDydQ2xtK7cA9Qg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IIEV263Ur4wpSViBphxGSDGV.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBSa5UTnKQzTzy4_vrAtlaeVF1Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GiDFMtsdO573vwqnkbfAOJ47.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
svkaster schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:51:
@Websphinxie
Enig idee waar ik 1x zo’n Enphase 40 MM FRAME MOUNT - EFM-40MM kan kopen ?
Kan ze alleen maar per 12 bestellen. Heb er maar 1 nodig om extra paneel op ons tuinhuisje te plaatsen. Heb de Flatfix Evo voor staaldak gebruikt om het paneel op het kunstof dak te monteren. Weet anders niet waar ik de IQ7+ moet laten
Link 1
Link 2

Volgens mij heb ik ze toentertijd bij J&M besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:24
keesvb schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:21:
Mocht iemand het resultaat nog willen zien: de metered envoy werkt, de PV installatie is weer wat netter en minstens net zo belangrijk: ik leef nog!

Dank voor alle hulp!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je de doorverbinding op de 2 aardlekautomaten nu aan de bovenkant gemaakt?
EN waarom is die derde aardlek auto aal een C16 en geen B16?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
@mike123 Deze abb automaten hebben twee klemmen per pool. Dat is super handig in dit soort situaties, sommige magneetschakelaars hebben dat ook. Dan kun je dus twee draden klemmen zonder ze in èèn adereindhuls te krimpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmK7jc4pVDA6y7f-Zou-rwd_ayI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t7vhqBsEZnEiPSKsHr8yDCHv.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 17-12-2022 21:18 . Reden: beter plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
jeroen3 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:17:
@mike123 Deze abb automaten hebben twee klemmen per pool. Dat is super handig in dit soort situaties, sommige magneetschakelaars hebben dat ook. Dan kun je dus twee draden klemmen zonder ze in èèn adereindhuls te krimpen.
[Afbeelding]
Dat begrijp ik. Maar de bruggen zaten eerst aan de onderkant, dat was volgens mij de voedende kant.
Daar zie ik nu dus geen bruggen meer zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svkaster
Websphinxie schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:59:
[...]

Link 1
Link 2

Volgens mij heb ik ze toentertijd bij J&M besteld
Bedankt @Websphinxie
Bij de tweede link net besteld. Bij de eerste nemen ze geen losse bestelling meer aan tijdelijk.

Gr stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesvb
mike123 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:44:
[...]

Dat begrijp ik. Maar de bruggen zaten eerst aan de onderkant, dat was volgens mij de voedende kant.
Daar zie ik nu dus geen bruggen meer zitten.
Jawel hoor, zitten nog gewoon aan de onderkant, echter waren de kam rails dingen nergens op voorraad dus maar de 4mm2 draad gebruikt.

C16 zie ik nu pas... Kan dat kwaad?

[ Voor 4% gewijzigd door keesvb op 17-12-2022 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
keesvb schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:22:
[...]

Jawel hoor, zitten nog gewoon aan de onderkant, echter waren de kam rails dingen nergens op voorraad dus maar de 4mm2 draad gebruikt.

C16 zie ik nu pas... Kan dat kwaad?
Dank je. Op de foto was dat voor mij niet helemaal duidelijk, vandaar.

Normaal zou je een B gebruiken in huisinstallaties.
C gebruik je meestal bij hogere inschakelstromen.
Maar of het echt kwaad kan, daar zijn anderen die er meer verstand van hebben.
Maar persoonlijk ging ik voor de B16.

[ Voor 23% gewijzigd door mike123 op 17-12-2022 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 21:33
RichieB schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:42:
@Trebbors De meeste panelen hebben ook een gat in het frame om iets aan te bevestigen.
Daar heb ik ook naar gekeken, maar die randen waren van zon dun materiaal dat ik mijn omvormers daar niet aan wilde hangen. Ik denk dat de randen behoordelijk verbuigen/torderen met zon gewicht van de omvormers aan de rand. Als ik zie hoe die omvormers nu al een halve cm naar naar beneden hangen terwijl ik ze aan het dikke framewerk van mijn platdak onderconstructie heb gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-06 19:55
Gisteren heb ik 12 zonnepanelen Oost/West geïnstalleerd met Enphase IQ7A micro's. Ik heb gebruik gemaakt van het Blubase Connect montagesysteem. Het Blubase Connect basiselement heeft de mogelijkheid om micro’s/optimizers in de kunststof voet te klikken. Dat leek me erg handig, echter staat in de Enphase installatierichtlijnen dat directe blootstelling aan regen, zon en schadelijke weersomstandigheden voorkomen moet worden (en >30 cm van de rand onder het paneel gemonteerd moet worden) (zie hieronder).

Hoe strikt moet ik deze richtlijnen nemen? De geboden mogelijkheid van Blubase Connect staat feitelijk toch volledig haaks op de Enphase richtlijnen? Met name de micro’s die aan het einde van een rij zitten (dus aan de zuid en noord kant) hebben hier last van (maar die in het midden zijn ook zeker niet volledig afgedekt van weersinvloeden)). De zijkappen dekken de plek van de micro's in het geheel niet af.

Verder zag ik dat Enphase ook verbindingsklemmen heeft om de micro's onder de panelen te installeren, echter zijn die alleen in 35 en 40 mm te krijgen. Mijn panelen zijn 30 mm dik.

Mochten mensen advies of ideeën hebben, dan hoor ik het natuurlijk graag. Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8yWJQ55VIaeE2xAsM_nwjA6PJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6RSLaLpHrTaUqIk80DdDwe0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLOL3DJKag5Vvn8hD8sqZ_SY3zY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWzD0qT01NIdMRAeOZf1ZOG1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nefmHWd3xugjaSypAMiRNmF-oqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1iGbJ2O0EzZRFTeQHNHaGXhe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:24
@rogervdh Ik heb dat ook hoor, en bij mij heb ik nog veel meer ruimte over. Gaat nu 3 jaar goed. Elk voorjaar als ik de panelen schoonmaak neem ik ook de micro's mee en controleer het. Nu nog niets aan te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2TAMlvG1fY7BIyqKSfYGaCgRWM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQROvPrPHpGSRzkiU1qn1VWi.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtOzGc9Ow9NPs8vBAtcKHQXF2R0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3M5kmVfhL1dsmAtT5nlH6h9.jpg?f=fotoalbum_medium

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-06 19:55
Pazo schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:21:
Ik heb dat ook hoor, en bij mij heb ik nog veel meer ruimte over. Gaat nu 3 jaar goed. Elk voorjaar als ik de panelen schoonmaak neem ik ook de micro's mee en controleer het. Nu nog niets aan te zien.
@Pazo Top, goed om te horen dat het al 3 jaar goed werkt. Ik zie dat jij twee voeten in het midden hebt. Heb je die nog los bijgekocht? Mijn Connect O/W elementen hebben aan de uiteinden een voet en één in het midden. Daarom ben ik genoodzaakt om ook twee micro's aan het einde te monteren (en die zijn echt totaal niet afgeschermd, zeker aan de zuidkant staan ze letterlijk vol in de zon). Ik heb die voeten in ieder geval nog nergens los gezien in webshops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Nee was gewoon een standaard set, volgens mij van Clickfit.

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-06 20:04

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Als ik goed gezocht heb is het (nog steeds) niet mogelijk om de opbrengst in kWh te laten zien ipv MWh. Of heb ik niet goed gezocht en is dat wel ergens in te stellen? Onze zonnepanelen hebben sinds gisteren in totaal dus 1,0MWh opgebracht maar ik wil dus eigenlijk iets gedetailleerder zien wat het totaal is wat nu dus niet meer zichtbaar is :?

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
FlipFluitketel schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:22:
Als ik goed gezocht heb is het (nog steeds) niet mogelijk om de opbrengst in kWh te laten zien ipv MWh. Of heb ik niet goed gezocht en is dat wel ergens in te stellen? Onze zonnepanelen hebben sinds gisteren in totaal dus 1,0MWh opgebracht maar ik wil dus eigenlijk iets gedetailleerder zien wat het totaal is wat nu dus niet meer zichtbaar is :?
Je kunt het wel in 2 periodes doen. Dus wanneer je de periode vanaf start tot bijvoorbeeld afgelopen 31 okt 2022.....waarvan je weet dat dit < 1,0 MWh. en dan vanaf die periode tot nu. Dat tel je dan op voor het totaal.

Boven de MWh geeft ie het in 2 decimalen weer. 1,xx MWh.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mr Tinus
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-03 11:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sl_tOYR0l254ccRz4-jj5PiMr2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sugZDMzHuvAuCdCTTZ9bfFe5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzRgPs8l9s-35EktZbow3Y25CLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLGOsBKNV4cPm3Fh81ZBOfkd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJCgRCD17KhEYkq_W5b-L9NMxHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fRbngO6H2HQODUDxVOxf5133.jpg?f=fotoalbum_large

Na hier een beetje rond gelezen te hebben toch de stoute schoenen maar aangetrokken. Via marktplaats voor 60 euro 6 ct spoelen aangeschaft. En ja hoe werk je dat netjes weg. Nou in de bestaande kast kun je dat vergeten. Heb dus maar een nieuwe kast aangeschaft.
De kabels van de panelen en van de hoofdschakelaar omgeleid en de boel weer netjes dicht gemaakt. Ben best tevreden met het eind resultaat.

Met de info hier lokaal de s-metered aangepast en tadaaaaa.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJdTu0m9sn_qHfmplKp-4-LEGhM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KxqVEoFYllhzDZbJSpXYeBJP.png?f=fotoalbum_large

Het verbruik zit er netjes in en klopt met wat de p1 aangeeft.

Toch jammer dat mijn installateur dit niet heeft aangeboden te regelen bij de installatie van de panelen. Maar uiteindelijk is dit door zelf te doen een stukkie goedkoper 😬

Dank voor alle info tweakers!!

Mr. Tinus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Mr Tinus Erg netjes hoor, goed opgelost zo! Die krengen zijn inderdaad groot (al zijn er nu nieuwe, die een stuk kleiner zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bricklayer
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-04-2024
Zijn ct spoelen verplicht bij een enphase envoy metersdikke?

Verplaatst naar het algemene Enphase topic

[ Voor 32% gewijzigd door Septillion op 19-12-2022 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:17
Mr Tinus schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:52:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na hier een beetje rond gelezen te hebben toch de stoute schoenen maar aangetrokken. Via marktplaats voor 60 euro 6 ct spoelen aangeschaft. En ja hoe werk je dat netjes weg. Nou in de bestaande kast kun je dat vergeten. Heb dus maar een nieuwe kast aangeschaft.
De kabels van de panelen en van de hoofdschakelaar omgeleid en de boel weer netjes dicht gemaakt. Ben best tevreden met het eind resultaat.

Met de info hier lokaal de s-metered aangepast en tadaaaaa.

[Afbeelding]

Het verbruik zit er netjes in en klopt met wat de p1 aangeeft.

Toch jammer dat mijn installateur dit niet heeft aangeboden te regelen bij de installatie van de panelen. Maar uiteindelijk is dit door zelf te doen een stukkie goedkoper 😬

Dank voor alle info tweakers!!
Een prachtige meterkast! Veel plezier ermee.

In heb nog een Envoy Standard, maar ik lees de energiemeter en Enoy uit via Homeassistant. Dus een Metered is in mijn ogen overbodig. Vooral ook de extra ruimte die daarvoor nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Tinus
Bricklayer schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:22:
Zijn ct spoelen verplicht bij een enphase envoy metersdikke?
Nee hoor, zeker niet verplicht maar ondanks uitlezers op de p1 poort vind ik het fijn om het nette stroomverbruik in één oogopslag te kunnen zien.

[ Voor 7% gewijzigd door Mr Tinus op 19-12-2022 22:49 ]

Mr. Tinus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bricklayer
Bij mij hebben ze ook geen spoelen geplaatst terwijl ze wel bij de enphase zitten ! Hoe moet ik dit oplossen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bricklayer
Ik heb wel een p1 op de slimme meter. Die geeft wel het verbruik aan en de opbrengst maar het is mooier als je het op de enphase ziet toch daar is ie toch ook voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
WillemP22 schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:29:
[...]

Je kunt het wel in 2 periodes doen. Dus wanneer je de periode vanaf start tot bijvoorbeeld afgelopen 31 okt 2022.....waarvan je weet dat dit < 1,0 MWh. en dan vanaf die periode tot nu. Dat tel je dan op voor het totaal.

Boven de MWh geeft ie het in 2 decimalen weer. 1,xx MWh.
Hier geeft ie boven de MWh maar 1 decimaal achter de komma :? Als het er 2 waren vond ik het al goed maar nu zie ik dus (in deze periode) vrij lang geen verschil bij de totale opbrengst.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-06 19:27
FlipFluitketel schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:07:
[...]

Hier geeft ie boven de MWh maar 1 decimaal achter de komma :? Als het er 2 waren vond ik het al goed maar nu zie ik dus (in deze periode) vrij lang geen verschil bij de totale opbrengst.
In HA krijg je de totale lifetime productie nog wel in Wh te zien.

Wellicht dat een optie?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 14:45
Bricklayer schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:52:
Bij mij hebben ze ook geen spoelen geplaatst terwijl ze wel bij de enphase zitten ! Hoe moet ik dit oplossen ?
In de handleiding van de Solar-Bouwmarkt staat ook een stuk over het plaatsen van de CT-spoelen. Waarshijnlijk heb je dan 2 CT-spoelen. Als je een 3-fase systeem hebt en je panelen zitten op 3 fases, dan heb je nog 4 extra spoelen nodig.
Bricklayer schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:56:
Ik heb wel een p1 op de slimme meter. Die geeft wel het verbruik aan en de opbrengst maar het is mooier als je het op de enphase ziet toch daar is ie toch ook voor ?
Je meter geeft alleen je netto-verbruik en opbrengst. Dus na aftrek van je productie.Stel dat je consumptie om 13 uur 2kWh is en je panelen leveren op dat moment 3 kWh, dan zal je op je meter zien dat je 1 kWh teruglevert op het net.

[ Voor 6% gewijzigd door RobWest op 20-12-2022 08:50 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Panzer_V schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:34:
[...]

In HA krijg je de totale lifetime productie nog wel in Wh te zien.

Wellicht dat een optie?
Ik was toevallig wel al wat aan het spelen met HA, valt dus uit te proberen hoe/wat. Bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wech
  • Laatst online: 20-11-2024
Vorige week zijn bij ons 10 zonnepanelen geplaatst op plat dak. De installateur had de 10 iq7+ micro-omvormers van enphase verbonden met de panelen en neergelegd op dak i.p.v. vastgemaakt aan frame. Na klacht van mij heeft de monteur ze nu vastgeklemd achter de panelen zonder ze vast te schroeven. Uit de positie van de schroefgaten op de foto krijg ik de indruk dat ze ondersteboven zijn vastgeklemd in de "holte" van de panelen. Volgens de handleiding van Enphase moet de beugel boven. Verder moet er volgens mij een afstand zijn van 1,3 cm tussen achterkant paneel en bovenkant micro-omvormer. De buitenrand van panelen is 3 cm hoog en de "holte" 2 centimeter diep. Ik denk dat de micro-omvormers daarom 7 mm van zonnecellen af zitten. Klopt mijn redenering? Kan het systeem daardoor verstoren bij hogere temperaturen? Kan paneel/micro-omvormers te heet worden?Kan er brand ontstaan?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUditEXrD-JMQCrbcWE9lL9mF9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ReWSLt1KetEslskTTxjzUZC6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsSY5C4hotRTVy1AuqAKUDRmKxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VrobnRUiS3oKos69e2S9oYkf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Wech schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:57:
Vorige week zijn bij ons 10 zonnepanelen geplaatst op plat dak. De installateur had de 10 iq7+ micro-omvormers van enphase verbonden met de panelen en neergelegd op dak i.p.v. vastgemaakt aan frame. Na klacht van mij heeft de monteur ze nu vastgeklemd achter de panelen zonder ze vast te schroeven. Uit de positie van de schroefgaten op de foto krijg ik de indruk dat ze ondersteboven zijn vastgeklemd in de "holte" van de panelen. Volgens de handleiding van Enphase moet de beugel boven. Verder moet er volgens mij een afstand zijn van 1,3 cm tussen achterkant paneel en bovenkant micro-omvormer. De buitenrand van panelen is 3 cm hoog en de "holte" 2 centimeter diep. Ik denk dat de micro-omvormers daarom 7 mm van zonnecellen af zitten. Klopt mijn redenering? Kan het systeem daardoor verstoren bij hogere temperaturen? Kan paneel/micro-omvormers te heet worden?Kan er brand ontstaan?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu zitten ze inderdaad verkeerd om. De ijzeren plaat moet boven zitten zodat je zoveel mogelijk ruimte hebt tussen je panelen en je micro.
Maar ze zijn ook wel heel knullig gemonteerd. Er zijn speciale module-klemmen waar mee je een micro aan je constructie bevestigd. Beetje raar om ze tussen je paneel en je constructie vast te klemmen.
Welk merk constructie heb je?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wech
Beste Rob West,

Ik weet niet het merk maar de foto's geven misschien duidelijkheid. Dat ze verkeerd om zijn gemonteerd kan dat de werking verstoren? Oververhitting bij hoge temperaturen? Brand?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0SfDyBvRhCn2z9LU21xv2ArXGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jrqCkRpbu31QFSSk0lBi7px.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyWKmiYOB3fvx-7dC5rwxp3UCuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJSOiHnoK16lcevNBeEPLMAO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Wech schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:44:
Beste Rob West,

Ik weet niet het merk maar de foto's geven misschien duidelijkheid. Dat ze verkeerd om zijn gemonteerd kan dat de werking verstoren? Oververhitting bij hoge temperaturen? Brand?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien dat iemand anders weet welk merk constructie dit is en wat voor die constructie de mooiste manier is om micro's te monteren.

En ik ben geen Enphase-expert. Brand zal niet zo snel gebeuren denk ik, maar hoe koeler ze zijn hoe beter. Dat verlengt wel de levensduur van de micro's. Wellicht zit er een oververhitting-beveiliging in de micro's, dan heb je kans dat ze uitschakelen op een mooie zonnige dag, dat is dan wel weer zonde van de kWh's.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeeBee
  • Laatst online: 06-06 16:09
De pv leverancier kwam hier met een ingesealde pallet met daarop 30 Stuks Sunpower Performance 380WP inclusief IQ7A omvormers gemonteerd op de panelen. (Leverancier nam 5 stuks retour) Mogelijk zijn de omvormers reeds gemonteerd in de pv fabriek, maar ik weet dat niet zeker.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesvb
mike123 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:44:
[...]

Dank je. Op de foto was dat voor mij niet helemaal duidelijk, vandaar.

Normaal zou je een B gebruiken in huisinstallaties.
C gebruik je meestal bij hogere inschakelstromen.
Maar of het echt kwaad kan, daar zijn anderen die er meer verstand van hebben.
Maar persoonlijk ging ik voor de B16.
De kammen zijn binnen, dit ziet er nog klapje netter uit! Mogen die kammen zo dicht bij elkaar? Kan geen kwaad lijkt me?

Wat wel echt soort van zorgwekkend is, sinds ik die fasekoppelaar eruit heb gehaald en dit zo heb opgelost, zoemt de automaat waar de kabels richting hoofdschakelaar in zitten zachtjes. Dat lijkt me niet de bedoeling? Als ik de automaat uit zet houdt het zoemen in dat kastje op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCaC_veXNcok2cTUbeYb5Hyd10E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mjKtEP9YbN1v91F9b6NL2yY0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door keesvb op 20-12-2022 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:01
[...]

Als je naar Array gaat, dan staat het daar wel in 2 decimalen achter de komma (linksonder bij Production). De opbrengst tenminste. Erg knullig inderdaad dat het verder overal wordt afgerond als "1, 2, veel..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Pazo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:01:

[...]

Dat weet ik eerlijk gezegd niet... ligt er misschien ook nog aan op welke manier je de P1 uitleest, met welke software. P1Monitor is wel heel uitgebreid, en goed te integreren in HA.
Met getest met P1monitor in docker ipv de dsmr reader in HA, ook via de P1 monitor zie ik geen voltages. De waardes blijven leeg / op nul.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bricklayer
Heb contact gehad met het bedrijf wie ze hebben verkocht die zeggen we hebben teveel problemen gehad met die ct spoelen daarom doen we het niet meer mits de klant ervoor wil betalen ! Vind het een apart verhaal hoe denken jullie daarover ?
Heb nu wel 6 ct spoelen gehad om ze zelf aan te laten sluiten !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Bricklayer schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:41:
Heb contact gehad met het bedrijf wie ze hebben verkocht die zeggen we hebben teveel problemen gehad met die ct spoelen daarom doen we het niet meer mits de klant ervoor wil betalen ! Vind het een apart verhaal hoe denken jullie daarover ?
Heb nu wel 6 ct spoelen gehad om ze zelf aan te laten sluiten !
Ik vind het onkunde en luiheid van de installateurs. Het is echt geen hogere wiskunde. Even opletten dat je de spoel van fase 1 aansluit op fase 1 bij de Envoy (en voor fase 2 en 3 natuurlijk ook) en that's it. Installateurs vinden het momenteel gewoon 'te veel' werk. Wacht maar tot de volgende crisis komt het werk afneemt, dan staan ze weer in de rij.
fenrir schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:54:
[...]

Met getest met P1monitor in docker ipv de dsmr reader in HA, ook via de P1 monitor zie ik geen voltages. De waardes blijven leeg / op nul.
Dan heeft dat wellicht te maken met de meter? Gebruik je deze p1 monitor?

[ Voor 55% gewijzigd door Pazo op 20-12-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Pazo schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:46:

[...]

Dan heeft dat wellicht te maken met de meter? Gebruik je deze p1 monitor?
Ik heb deze gebruikt: https://hub.docker.com/r/mclaassen/p1mon
Ga er nu maar vanuit dat mijn slimme meter blijkbaar wel het stroom verbruik in Watt een ampere doorgeeft, maar niet het voltage per fase.

Jammer, had graag willen zien hoe hoog het voltage wordt als de zon goed schijnt en alle panelen zijn werk doen. Ik krijg dit nl ook niet uit mijn envoy (niet S) getrokken.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bricklayer
Ja pazo helemaal mee eens ,ik heb een paar filmpjes gekeken en denk dat het helemaal niet zo moeilijk is je kan zo elke fase opzoeken met de spanningsbron meter of zie ik dat verkeerd !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
Bricklayer schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:26:
Ja pazo helemaal mee eens ,ik heb een paar filmpjes gekeken en denk dat het helemaal niet zo moeilijk is je kan zo elke fase opzoeken met de spanningsbron meter of zie ik dat verkeerd !
Met een duspol of een multimeter kan je zo de juiste fase opzoeken.
Bv fase 1 in de kast en fase 1 van de zonnepanelen. Als je met de multimeter meet op fase 1 en fase 1, dan meet je niks. Meet je fase 1 en fase 2, dan meet je ca 400V. Dat is dus niet goed als je de ct spoelen wilt aansluiten. Dit geldt ook voor fase 3.
De fase waarop je niks meet als je fase en fase meet, die horen bij elkaar.

Mijn zonnepanelen installateur heeft ook de ct spoelen niet gemonteerd. Vond ik wel jammer maar die onbenullige dingen pastte echt niet in de kast. Dus in overleg zijn ze niet geplaatst. Dan zou ik een extra kast moeten plaatsen voor 2 spoelen.
Enkele weken geleden 2 ct spoelen gekocht bij Solar bouwmarkt van het model 2022.
Deze passen prima in de kast, heb nog ruimte over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Tinus
Bricklayer schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:26:
Of de draadjes volgen vanaf de hoofdschakelaar.
Het is Idd geen hogere wiskunde.

Mr. Tinus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Nu online
[...]

De weergave onder het tabje “energie”, is inderdaad met 1 cijfer achter de komma.
Maar de weergave bij “serie” is zowel in de oude als nieuwe enlighten app boven de 1 MWh met 2 cijfers achter de komma. Ook het totaal. Misschien datdaar de verwarring in zit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Nu online
RobWest schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:51:
[...]

Misschien dat iemand anders weet welk merk constructie dit is en wat voor die constructie de mooiste manier is om micro's te monteren.

En ik ben geen Enphase-expert. Brand zal niet zo snel gebeuren denk ik, maar hoe koeler ze zijn hoe beter. Dat verlengt wel de levensduur van de micro's. Wellicht zit er een oververhitting-beveiliging in de micro's, dan heb je kans dat ze uitschakelen op een mooie zonnige dag, dat is dan wel weer zonde van de kWh's.
De micro.s zijn gespect tot 85 graden… ik heb ooit 53 graden gezien toen het buiten 35+ graden was. Dus daar zou ik me niet druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
Even een vraagje, ik ben 3 extra panelen aan het plaatsen met ESDEC FlatFix Flatfix Fusion voor een plat dak. Echter ik mis nog wat Flatfix Fusion basiselement hoog - 1007031

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ynj2P8ZPVjOdfTVb9aii6Yp5p9o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hlRLSqrO0dCaYrnSJhaq3xl4.jpg?f=user_large

Heeft iemand nog wat extra thuis liggen die ik kan overnemen? Door materiaal tekorten wacht ik al 4 weken en is niet duidelijk wanneer ze weer geleverd gaan worden. Alvast bedankt

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
WillemP22 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:16:
[...]

De micro.s zijn gespect tot 85 graden… ik heb ooit 53 graden gezien toen het buiten 35+ graden was. Dus daar zou ik me niet druk over maken.
Pazo in "Het grote Enphase topic" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Nu online
Tsjonge inderdaad.
Zonet even teruggekeken bij mn eigen systeem op die dag (19 juli).
Hier ook 61 graden als max geweest. (platdak boven zwart epdm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Waar haal je die temp vandaan? Uit Enphase? HA?

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Nu online
RobWest schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:54:
[...]

Waar haal je die temp vandaan? Uit Enphase? HA?
Als je bij de "serie" weergave op een willekeurig paneel klikt (installateurs account) krijg je de data in grafiekvorm van de corresponderende micro. (wisselstroom, wisselspanning, gelijkstroom, gelijkspanning, frequentie EN temperatuur)

Ter info: Bedenk even dat al die data elk kwartier van elke micro in de Enphase-cloud gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
WillemP22 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:26:
[...]

Als je bij de "serie" weergave op een willekeurig paneel klikt (installateurs account) krijg je de data in grafiekvorm van de corresponderende micro. (wisselstroom, wisselspanning, gelijkstroom, gelijkspanning, frequentie EN temperatuur)

Ter info: Bedenk even dat al die data elk kwartier van elke micro in de Enphase-cloud gaat.
Gevonden. DHZ-account werkt ook.
Ik moest alleen onderaan de grafiek de temperatuur "aan" zetten

Zo erg is het toch niet als die data de cloud in gaat?

[ Voor 4% gewijzigd door RobWest op 21-12-2022 11:00 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Ik kan het nog niet vinden, zie alleen grafiek van een paneel met geleverde vermogen, staafdiagram en een curve met opbrengsten van dat paneel over de tijd.
Ik zit volgens mij in het installateurs portal (website) https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/dashboard (systeem 1 van 1). Als ik op een paneel klik zie ik het serienummer met daaronder een klein icoontje met grafieken. Als ik op de laatste klik zie ik dus alleen maar vermogen. Linksboven staat een pulldown menu met standaar "Energie: Maand tot op heden" en mogelijkheden om de periode aan te passen. Zie nergens optie om temperatuur te bekijken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobWest
@Herbiek616 Dan doe ik wel een handleiding :)
In de Enlighten Manager, tabblad "View" (je ziet al je panelen)
klik op 1 paneel, er komt een popup met het serienummer en een grafiek.
Klik op het serienummer en dan tabblad "Graph" en dan "Temperatuur" aan zetten
of
Klik op het grafiekje en dan "Temperatuur" aan zetten

En linksboven moet ie niet op Energie staan, maar op Power (Vermogen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPoGVSdVW420lfBnWBk2SW8zoKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eaT5BIZkh0NlU6GCWmCVrJl0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door RobWest op 21-12-2022 14:54 ]

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@RobWest Bovenin heb je het serienummer van je micro geblurred, maar rechts in de grijze balk staat ie ook nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Maar ik vind die AC waarden toch wel vreemd. Rechtsonderin staat ie altijd op 230.1
De grafiek vertelt toch een ander verhaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkT10Vj_XZnKcYhB8h_4QoBoLwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xX0EbaVyBZXp3mdp0W1OZDrK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door RobWest op 21-12-2022 15:11 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Nu online
RobWest schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:59:
[...]

Zo erg is het toch niet als die data de cloud in gaat?
Het is niet erg dat het de cloud in gaat.....maar het is dus enorm veel data. En het zou me niets verbazen als ze daar ooit geld voor willen zien om die groeiende cloud maar te kunnen blijven onderhouden. Het is niet te hopen, want dat gaat ze dan klanten kosten.
Qua privacy van de data zijn de meningen ook verdeeld uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
WillemP22 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:03:
[...]

Het is niet erg dat het de cloud in gaat.....maar het is dus enorm veel data. En het zou me niets verbazen als ze daar ooit geld voor willen zien om die groeiende cloud maar te kunnen blijven onderhouden. Het is niet te hopen, want dat gaat ze dan klanten kosten.
Qua privacy van de data zijn de meningen ook verdeeld uiteraard.
Maar zouden ze al die data over de gehele periode tot in detail vasthouden? Of, zoals HA doet, na een bepaalde periode alleen de gemiddelden bewaren?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Nu online
RobWest schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:12:
[...]

Maar zouden ze al die data over de gehele periode tot in detail vasthouden? Of, zoals HA doet, na een bepaalde periode alleen de gemiddelden bewaren?
Tja, ze moeten op enig moment wel zoiets gaan doen denk ik.
Ik heb mn Enphase systeem vanaf juli 2018....met toen de M250 micro's en ik kan nog steeds alle kwartierdata per micro terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
En linksboven moet ie niet op Energie staan, maar op Power (Vermogen)
Dank je, gevonden! Dat was het.. had alleen die setting van Energie niet gevonden dat onder Power nog veel meer andere opties zonder en dus meer data zoals temperatuur.

Dacht ff dat ik dit ook als extra temperatuur source kon gebruiken voor mijn domotica maar zie dat op het moment dat er niet genoeg zon is om de omvormers te laten produceren er ook geen temperatuur meting informatie meer is.. Minimale temperatuur in de nacht kan je dus niet terugvinden :+

[ Voor 36% gewijzigd door Herbiek616 op 21-12-2022 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
WillemP22 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:21:
[...]

Tja, ze moeten op enig moment wel zoiets gaan doen denk ik.
Ik heb mn Enphase systeem vanaf juli 2018....met toen de M250 micro's en ik kan nog steeds alle kwartierdata per micro terugvinden.
ok, maar om wat cijfertjes te bewaren heb je ook geen gigantische Db voor nodig. Op een TeringByte kan je heel wat gegevens kwijt.

PVOutput

• Wech
Vorige week zijn bij ons 10 zonnepanelen geplaatst op twee platte daken. 3 rijen van 2 en 2 rijen van 2 met 10 iq7+ micro-omvormers.De installateur had de omvormers eerst los op de grond gelegd. Na protest zijn de iq7+ na oplevering alsnog allemaal op DEZELFDE POSITIE'S tussen de panelen en de frames geschoven/geklemd(zie foto's) zonder vast te schroeven op het frame. Dit is ze gelukt door de winddeflectoren aan de achterkanten tijdelijk te verwijderen en de panelen een beetje los te schroeven. Voldoet dit of moeten ze echt geschroefd worden en is daar bij het "duo-paneel" ruimte voor? Weet iemand wat de juiste montage is in deze opstelling?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0SfDyBvRhCn2z9LU21xv2ArXGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jrqCkRpbu31QFSSk0lBi7px.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsSY5C4hotRTVy1AuqAKUDRmKxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VrobnRUiS3oKos69e2S9oYkf.jpg?f=fotoalbum_large

• mike123
Wech schreef op donderdag 22 december 2022 @ 06:24:
Vorige week zijn bij ons 10 zonnepanelen geplaatst op twee platte daken. 3 rijen van 2 en 2 rijen van 2 met 10 iq7+ micro-omvormers.De installateur had de omvormers eerst los op de grond gelegd. Na protest zijn de iq7+ na oplevering alsnog allemaal op DEZELFDE POSITIE'S tussen de panelen en de frames geschoven/geklemd(zie foto's) zonder vast te schroeven op het frame. Dit is ze gelukt door de winddeflectoren aan de achterkanten tijdelijk te verwijderen en de panelen een beetje los te schroeven. Voldoet dit of moeten ze echt geschroefd worden en is daar bij het "duo-paneel" ruimte voor? Weet iemand wat de juiste montage is in deze opstelling?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Of die Montage zo voldoet weet ik niet, lijkt mij niet. Zo zijn de micro's ook niet echt geaard lijkt mij.
Maar staan die kunststof voeten zo bovenop de stenen op het dak? Dan druk je de stenen toch in het onderliggende dakleer of pvc. Die rechter steun lijkt in elk geval erop te staan.
Dat lijkt mij ook niet goed.

• WillemP22
  • Nu online
mike123 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 07:29:
[...]

Of die Montage zo voldoet weet ik niet, lijkt mij niet. Zo zijn de micro's ook niet echt geaard lijkt mij.
Maar staan die kunststof voeten zo bovenop de stenen op het dak? Dan druk je de stenen toch in het onderliggende dakleer of pvc. Die rechter steun lijkt in elk geval erop te staan.
Dat lijkt mij ook niet goed.
Inderdaad, als die voetjes OP de steentjes staan zijn dat allemaal puntbelastingen op de dakbedekking daaronder. Gaat heel lang goed, maar....
Over de MIcro's zou ik me geen zorgen maken, die hoeven niet geaard te worden, ze zijn dubbel geisoleerd en zitten op zich aardig geklemd op deze manier. Het frame moet wel geaard worden.
Verder staat het wel dicht op de rand. Ik ken dit materiaal niet, maar meestal is de randmarge 40-50cm. Daarnaast staan de rijen ook wel dicht op elkaar. De panelen die achter een ander paneel liggen gaan het hier ca.10% minder doen dan diegene ervoor liggen. Maar goed een rij er tussen uit halen....dan loop je meer opbrengst mis.

[ Voor 23% gewijzigd door WillemP22 op 22-12-2022 09:55 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
@Wech Zet dit niet extra druk op de panelen die zo een beetje doorbuigen? Lijkt mij niet bevorderlijk voor de levensduur in dat geval.

Schroef ze anders zelf ergens vast aan het frame met zelfborende plaatschroeven.

• RobWest
Wech schreef op donderdag 22 december 2022 @ 06:24:
Vorige week zijn bij ons 10 zonnepanelen geplaatst op twee platte daken. 3 rijen van 2 en 2 rijen van 2 met 10 iq7+ micro-omvormers.De installateur had de omvormers eerst los op de grond gelegd. Na protest zijn de iq7+ na oplevering alsnog allemaal op DEZELFDE POSITIE'S tussen de panelen en de frames geschoven/geklemd(zie foto's) zonder vast te schroeven op het frame. Dit is ze gelukt door de winddeflectoren aan de achterkanten tijdelijk te verwijderen en de panelen een beetje los te schroeven. Voldoet dit of moeten ze echt geschroefd worden en is daar bij het "duo-paneel" ruimte voor? Weet iemand wat de juiste montage is in deze opstelling?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt hier afgelopen dinsdag toch ook al antwoord op gehad?

PVOutput

• Herbiek616
Verder staat het wel dicht op de rand. Ik ken dit materiaal niet, maar meestal is de randmarge 40-50cm.
Mijn panelen staan nog veel dichter bij de rand van mijn platte dak. Heb hier een gesprek over gehad met Valk systemen (leverancier van de frames waar ik de panelen op gemonteerd heb).

In hun Valk configurator heb ik de afmetingen van het dak en panelen ingevoerd, evenals oriëntatie en locatie zodat die met die input kan werken. Dicht bij de rand kan prima, als je je belasting daar op aangepast hebt. Dat doet de Valk configurator dus, die geeft ballast in kg (of tegels van 30x30x4,5) aan en waar er zijkanten gemonteerd moeten worden.

• Wech
Beste RobWest,

Ik heb meerdere topics geplaatst over onze pv-installatie. Ben vrij onbekend met tweakers. Per ongeluk weer geplaatst.Sorry

• Pazo
Herbiek616 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:22:
[...]

Mijn panelen staan nog veel dichter bij de rand van mijn platte dak. Heb hier een gesprek over gehad met Valk systemen (leverancier van de frames waar ik de panelen op gemonteerd heb).

In hun Valk configurator heb ik de afmetingen van het dak en panelen ingevoerd, evenals oriëntatie en locatie zodat die met die input kan werken. Dicht bij de rand kan prima, als je je belasting daar op aangepast hebt. Dat doet de Valk configurator dus, die geeft ballast in kg (of tegels van 30x30x4,5) aan en waar er zijkanten gemonteerd moeten worden.
Dat het van Valk mag, betekent nog niet dat het ook van de gemeente / omgevingsloket mag :)
Volgens mij is inderdaad de regel dat het een bepaalde afstand van de rand af moet.
Volgens mij als een online vergunningscheck via het omgevingsloket doet, komen die voorwaarden naar voren.

Nu moet ik zeggen dat ik ook gesmokkeld heb hoor. Of er gehandhaafd zal worden is een tweede, maar het kan wel.

EDIT: even een vergunningscheck gedaan bij omgevingsloket, die geeft dit weer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0N6T4TDjt1JyOZfcpHl4D_UXeU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f3QD78L01hCAuxt8ZB6JcW67.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Pazo op 22-12-2022 15:14 ]

• RobWest
Dus als ik dan een samenvatting mag doen:
De hoogte van je paneel bepaalt de minimale afstand tot aan de dakrand.

PVOutput

• Herbiek616
@Pazo van welke website komt die afbeelding?

[ Voor 5% gewijzigd door Herbiek616 op 22-12-2022 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Sinds vandaag ook een PV installatie; 28x 400Wp (Astronergy CHSM54M(BL)HC (182) met IQ7+).

Ik heb de Enphase Enlighten app al geïnstaleerd en daar zie ik data, ik heb een PVOutput account en geauthorized en daar zie ik data, ik heb me bij energieleveren.nl gemeld, ik zie in mijn P1 readouts data.... Behalve me melden met mijn gegevens bij @Pazo (done) zijn er nog andere dingen die ik als n00b moet doen of weten?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
RobIII schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:47:
Behalve me melden met mijn gegevens bij @Pazo (done) zijn er nog andere dingen die ik als n00b moet doen of weten?
Elke dag kijken wat de opbrengst is :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
Behalve me melden met mijn gegevens bij @Pazo (done) zijn er nog andere dingen die ik als n00b moet doen of weten?
En hier kun je ook nog posten: Het grote "jouw productie" topic - Deel 8 :)

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:20
ik heb het zo gedaan 12 x M250 en daarna uitgebreid naar 14 x Q7+ op 3 phase Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJJjcu9gHDA0alP2_VLt93HGRiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WmYUGCyAMbCsAaEPX2aIIrKt.jpg?f=fotoalbum_large

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
teo1966 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:46:
ik heb het zo gedaan 12 x M250 en daarna uitgebreid naar 14 x Q7+ op 3 phase [Afbeelding]
Heb je dan verlengkabels gebruikt tussen de panelen en de omvormers?
Of is dit niet een werkende opstelling :?

[ Voor 4% gewijzigd door berend_ op 22-12-2022 20:54 ]

• CeeBee
Sinds vandaag ook een PV installatie; 28x 400Wp (Astronergy CHSM54M(BL)HC (182) met IQ7+).

Gegevens melden bij @Pazo ? Moet dat ? En welke gegevens dan ?

pvoutput

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
CeeBee schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:00:
[...]

Gegevens melden bij @Pazo ? Moet dat ? En welke gegevens dan ?
Pazo in "Het grote Enphase topic"

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• CeeBee
Ah snap ik. Waar vind ik mijn IDnr en email adres van Pazo ?

pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-06 19:46
berend_ schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:53:
[...]

Heb je dan verlengkabels gebruikt tussen de panelen en de omvormers?
Of is dit niet een werkende opstelling :?
Ben ook benieuwd! Kan het nog niet helemaal uit de afbeelding opmaken.

• Pazo
@CeeBee dat 'moet' niet hoor :) Maar als je wilt kan ik je systeem in het lijstje opnemen. Mij even een DM sturen met de gegevens zoals in die post staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
@teo1966 Wel een beetje macaber zo met die lijkzakken op zolder _O- _O- _O-

[ Voor 9% gewijzigd door Websphinxie op 22-12-2022 23:15 ]

• teo1966
heb deze stekkers gebruikt en er zelf kabels aan gezet en in de las doos gelast
de M250 zitten met een Q-kabel en de installatie is werkend

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WODY5hKYA0py9ep5kfwpXtwh7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KrI9yFkWMTwjOKwpUzcCsn5K.jpg?f=fotoalbum_large

• RichieB
@teo1966 Het vreemde van jouw opstelling is niet de AC kant, maar de DC kant. Heb je nu alle kabels van je panelen verlengd en naar binnen gebracht? Waarom?

• Pazo
@teo1966 Ik vind het een aparte opstelling dat ik nooit eerder gezien heb. Wat is de reden dat je het zo gemaakt hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mike123
Pazo schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:32:
@teo1966 Ik vind het een aparte opstelling dat ik nooit eerder gezien heb. Wat is de reden dat je het zo gemaakt heb?
Je hoeft in elk geval het dak niet op als je je micro's wilt upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-06 13:19
Pazo schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:39:
[...]

Dat het van Valk mag, betekent nog niet dat het ook van de gemeente / omgevingsloket mag :)
Volgens mij is inderdaad de regel dat het een bepaalde afstand van de rand af moet.
Volgens mij als een online vergunningscheck via het omgevingsloket doet, komen die voorwaarden naar voren.

Nu moet ik zeggen dat ik ook gesmokkeld heb hoor. Of er gehandhaafd zal worden is een tweede, maar het kan wel.

EDIT: even een vergunningscheck gedaan bij omgevingsloket, die geeft dit weer:

[Afbeelding]
Nooit geweten dat de hoogte van paneel tov dakrand versus afstand tot dakrand meespeelt in wel of niet omgevingsvergunningsplichtig. Heb de installateur er in ieder geval niet over gehoord. Goed om te checken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
.

[ Voor 99% gewijzigd door martinus83 op 23-12-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@martinus83 ja dat heeft denk ik te maken met het zicht / beeldvervuiling denk ik. Of wellicht dat ze dat ook hebben bedacht ivm windbelasting, weet het eigenlijk niet. En ik vraag mij af of ze er ooit op zullen handhaven.
Ik heb ze aan 1 kant ook dichter tegen de dakrand aanliggen, om zoveel mogelijk schaduw te vermijden.

Wellicht dat een verzekering evt moeilijk zou kunnen doen als ze eraf zijn gewaaid? Maar ja, dan kunnen ook niet meer zien waar ze exact hebben gelegen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
mike123 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 07:43:
[...]

Ja want dat doe je toch minstens 2x per jaar 8)7 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
mike123 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 07:43:
[...]

En je kan controleren of ze wel aan staan 8)7

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
RichieB schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:30:
@teo1966 Het vreemde van jouw opstelling is niet de AC kant, maar de DC kant. Heb je nu alle kabels van je panelen verlengd en naar binnen gebracht? Waarom?
bij de eerste 12 x M250 kwam dat precies zo uit met de kabels en dan hangen de miro`s niet in weer en wind en hoge temperaturen
de 14 x iq7+ heb ik zo ook maar gedaan met dezelfde redenen en omdat ik zelf de kabels kan maken en de materialen zelf heb geregeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@teo1966 Oke, interessant :) Maar volgens mij zijn de micro's er voor gebouwd / gemaakt om buiten te zijn en tegen temperatuurschommelingen te kunnen. En ze hangen onder de panelen, dus niet direct in weer in wind.
Maar iedereen zijn ding / manier. Voor eventueel onderhoud en vervanging van een defecte micro is het wel makkelijk, dat zeker :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teo1966
als je ingebouwde zonnepanelen hebt dan word het erg warm onder de panelen was mijn ervaring bij iemand anders en bij mij zijn ze nog niet eens ingebouwd heb op wat forums rond gelezen dat dat beter is voor de micro omvormer en bij problemen is het makkelijk omwisselen ( heb er al twee met garantie omgewisseld )
en heb alles zelf gemaakt en aan gesloten baat het niet schaad het niet
zie afbeelding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Iz1wjmlLu14aco_4X0gl8LMahA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3TjPa9BlWduL4EFyH3EwF5Jd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Vraag. Ik zie nieuwe handleiding voor het aansluiten van de envoy standard op een 3 fase systeem, waarbij maar 1 fase vanaf de groep wordt aanbesloten op de envoy.

Ik nam aan dat je drie fases op de standard moest aansluiten net als bij de metered.

Kun je dan nog wel je productie per fase zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@martinus83 Nee, je sluit op de Envoy Standard maar 1 fase aan. De 3 fasen moeten wel HF gekoppeld zijn via de Qrelais of andere fase koppelaar. Je ziet inderdaad geen productie per fase met de Envoy Standard.

Pagina: 1 ... 41 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica