Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 108 Laatste
Acties:
  • 889.640 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-03-2023
RobWest schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:44:
[...]

Je moet een eigen DIY-account aanmaken en dan vragen of ze dat account koppelen aan jouw site-ID. Dan hoeven zij dus niet hun eigen inloggegevens aan jouw te geven. Want onder hun eigen inlog zullen heel veel systemen zitten. En tis logisch dat ze dat niet willen geven.
Dit heb ik ook gedaan en nog, maar buiten of ik het goede vraag of niet. Ze kunnen dit natuurlijk ook zelf bedenken en voorstellen, immers zij verkopen enphase en zullen als dealer deze dezelfde kennis ook in huis hebben.

Het gaat er hier gewoon om dat ze weigeren het systeem over te dragen (in jou woorden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 14:45
Anno007 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:36:
[...]

Dit heb ik ook gedaan en nog, maar buiten of ik het goede vraag of niet. Ze kunnen dit natuurlijk ook zelf bedenken en voorstellen, immers zij verkopen enphase en zullen als dealer deze dezelfde kennis ook in huis hebben.

Het gaat er hier gewoon om dat ze weigeren het systeem over te dragen (in jou woorden).
En zie anders ook dit bericht
@Allewijn heeft het andersom gedaan geloof ik. Hij heeft de installateur aan zijn systeem toegevoegd.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-06 17:00

skate master

Autodesk Educator Expert

Mensen, even een Noob vraag omtrent Enphase systeem.

Vandaag is eindelijk de Envoy-s en Q-relay geinstalleerd in ons nieuwbouwhuis.
Onze configuratie is 8 panelen Oost, 8 panelen West.
Op dit moment kan ik nog niet in de Enphase app omdat de installateur het legplan nog moet verwerken dus ik weet niet of alle panelen ook daadwerkelijk leveren.

Wel kan ik in Home Assistant zien via de SmartGateways Smart meter wat mijn verbruik is en de opbrengst, en via de Enphase integratie wat de totale opwek is.

Wanneer ik de teruglever grafiek bekijk zie ik dat er momenteel enkel op L2 terug geleverd wordt waardoor ik er even vanuit ga dat dit de westzijde is omdat hier nu de zon op schijnt. Op L3 had ik rond de middag ook nog een klein beetje teruglevering dus dit zal dan Oost zijn.
De panelen werken, tot zover alles prima.

Kijk ik naar de verbruiksgrafiek dan zie ik dat ik op L1 een heel groot verbruik heb, op L2 nul (gebruik van opwek op L2?) en op L3 een heel klein verbruik.
Nu vraag ik mij af, had de installateur (heeft zowel de electra als de PV gedaan) een van de 2 dakvlakken niet beter op L1 kunnen aansluiten in plaats van L3 zodat ik het verbruik direct van de opwek kan doen?
Of mis ik hier nu iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
skate master schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:39:
Mensen, even een Noob vraag omtrent Enphase systeem.

Vandaag is eindelijk de Envoy-s en Q-relay geinstalleerd in ons nieuwbouwhuis.
Onze configuratie is 8 panelen Oost, 8 panelen West.
Op dit moment kan ik nog niet in de Enphase app omdat de installateur het legplan nog moet verwerken dus ik weet niet of alle panelen ook daadwerkelijk leveren.

Wel kan ik in Home Assistant zien via de SmartGateways Smart meter wat mijn verbruik is en de opbrengst, en via de Enphase integratie wat de totale opwek is.

Wanneer ik de teruglever grafiek bekijk zie ik dat er momenteel enkel op L2 terug geleverd wordt waardoor ik er even vanuit ga dat dit de westzijde is omdat hier nu de zon op schijnt. Op L3 had ik rond de middag ook nog een klein beetje teruglevering dus dit zal dan Oost zijn.
De panelen werken, tot zover alles prima.

Kijk ik naar de verbruiksgrafiek dan zie ik dat ik op L1 een heel groot verbruik heb, op L2 nul (gebruik van opwek op L2?) en op L3 een heel klein verbruik.
Nu vraag ik mij af, had de installateur (heeft zowel de electra als de PV gedaan) een van de 2 dakvlakken niet beter op L1 kunnen aansluiten in plaats van L3 zodat ik het verbruik direct van de opwek kan doen?
Of mis ik hier nu iets?
Het maakt niet uit als je op 1 fase teruglevert en op de andere fase alleen verbruikt. Dat wordt direct in je meter al verrekend.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-06 13:19
RobWest schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:13:
[...]

Nu heb ik hetzelfde probleem als jij. Wat @irab al zei. Je hebt iig CT-spoelen nodig om de fases te herkennen, maar nu zitten de micro's op een andere fase en dat ziet mijn Envoy dus niet.
Je hebt het over opnieuw initialiseren. Ik kan overal bij, maar zou niet weten hoe. Misschien alle micro's uit mijn config gooien.
Rob, hoe werkt dit als je de Envoy standard geinstalleerd hebt?

Om te kunnen uitlezen wil ik als alternatief op CT spoelen, Home Assistent gebruiken icm P1 voor het verbruik.
Neem aan dat ik dan ook via de Envoy kan zien wat ik per fase opwek?

Misschien kan @irab deze vraag ook beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
martinus83 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:38:
[...]

Om te kunnen uitlezen wil ik als alternatief op CT spoelen, Home Assistent gebruiken icm P1 voor het verbruik.

Ik volg je vraag niet helemaal.
Ik heb mijn HA nog niet gekoppeld met de Envoy. Maar in de Enlighten Manager kan ik uiteraard de opbrengst en verbruik per fase zien. Dat wordt door de CT-spoelen geregistreerd.
Beide (HA/Envoy) staat los van elkaar.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Volgens mij kan je met een Standard niet zien wat je per fase opwekt. Ik heb net even ingelogd in een Standard en die laat niet zien op welke fase een micro zit.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:28
martinus83 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:38:
[...]

Als je de waarden van P1 kunt koppelen aan HA, kan je de consumptie kant per fase zien.
Of je de productiekant (dus van de panelen) ook per fase kunt zien, durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik denk het eigenlijk niet, want de Standaard heeft deze functie niet om per fase te meten. Of je meter zelf dan het onderscheid kan maken durf ik niet te zeggen.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Pazo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:50:
[...]

Als je de waarden van P1 kunt koppelen aan HA, kan je de consumptie kant per fase zien.
Of je de productiekant (dus van de panelen) ook per fase kunt zien, durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik denk het eigenlijk niet, want de Standaard heeft deze functie niet om per fase te meten. Of je meter zelf dan het onderscheid kan maken durf ik niet te zeggen.
Ik bedoel inderdaad of je zonder CT spoelen, dus met de metered en/of standard ook gewoon per fase je data kan uitlezen. Dus opbrengst, per aangesloten fase. Of is dat een gegeven wat alleen middels CT spoelen uitgelezen kan worden in enlighten, en middels API in Home assistent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
martinus83 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:22:
[...]

Ik bedoel inderdaad of je zonder CT spoelen, dus met de metered en/of standard ook gewoon per fase je data kan uitlezen. Dus opbrengst, per aangesloten fase. Of is dat een gegeven wat alleen middels CT spoelen uitgelezen kan worden in enlighten, en middels API in Home assistent
Ik zal dat vanavond thuis even bekijken. Ik heb P1 monitor draaien welke tevens gekoppeld is aan HA.
Ik weet zeker dat ik gebruik per fase kan zien, maar opbrengst durf ik niet te zeggen (die ik lees ik uit via een Enphase koppeling in HA).

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Pazo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:25:
[...]

Ik zal dat vanavond thuis even bekijken. Ik heb P1 monitor draaien welke tevens gekoppeld is aan HA.
Ik weet zeker dat ik gebruik per fase kan zien, maar opbrengst durf ik niet te zeggen (die ik lees ik uit via een Enphase koppeling in HA).
Ja die koppeling wil ik ook leggen via enphase. Maar wel met de Envoy standard, niet met de metered. De vraag is of ik daarmee fase data binnen krijg in HA. Het verbruik middels P1 inderdaad.

edit:
irab schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:29:
Hier nog 2 voorbeelden uit Home Assistant. Combinatie van P1 slimme meter en Envoy. (Geen Ct spoelen!)
Een plaatje geeft actuele vermogen per paneel, het andere plaatje het elektrische energie gebruik over geheel 2022.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
zie Irab zijn post.
Ik zie fase 1 2 3 maar ben niet zeker of dit op de kracht fases slaat of 3 'velden'

[ Voor 45% gewijzigd door martinus83 op 13-12-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
gAzu schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:38:
[...]

@Allewijn zijn na de ombouw van 1 naar 3 fasen ook alle fasen aangesloten op je Envoy?

Of gaat daar alleen de nul en maar 1 fase heen?
Alles is correct aangesloten op 3 fasen.
Er wordt ook gewoon eerlijk verdeeld over de 3 fasen geproduceerd. Alles werk correct. Het is alleen maar iets administratiefs: de micros staan in de envoy niet correct genoemd qua fasen (13 op L1 en 4 op L2 en 0 op L3), maar er wordt dus weldegelijk gelijk verdeeld geleverd over de drie fasen. Dat zie je in live view. Dat zie je aan de waarden van de 6 ct spoeoen etc. Het is dus geen groot probleem. Maar ik wil gewoon dat de administratieve vermelding ook klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 21:33
De vraag is of ik daarmee fase data binnen krijg in HA. Het verbruik middels P1 inderdaad.
Ben ik ook benieuwd naar, heb zelf ook alleen de standard uitvoering en ben tot nu toe nergens informatie tegen gekomen op welke fase welke micro zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
martinus83 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:36:
Ja die koppeling wil ik ook leggen via enphase. Maar wel met de Envoy standard, niet met de metered. De vraag is of ik daarmee fase data binnen krijg in HA. Het verbruik middels P1 inderdaad.
Ik heb net even gekeken. Ik gebruik zelf P1monitor op RPi. Die heb ik dmv van een integratie gekoppeld aan HA.

In P1 monitor zelf kan ik alleen de consumptie per fase zien, en van de productie alleen het totaal (wat ik al dacht te herinneren):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxNw7ZrItseUxUMEZ-EDUjyLKd8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wtb2jyptR980rzsqDc5Ttksg.jpg?f=user_large

Echter wordt het kennelijk wel gemeten, want als ik de beschikbare sensoren / entiteiten van P1monitor in HA bekijk, heb ik beschikking over het voltage, consumptie en productie per fase:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O14-R1_qM-zDJb2kEY2CR_Ukm_s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZPrrtaYmWwUJh3J4Ikgxnuz9.jpg?f=user_large

Hierbij komt de Enphase integratie niet kijken, het is allemaal data van P1monitor uit de slimme meter. Daar kan je dus uit opmaken dat je niet perse CT ringen nodig hebt om zelf van een P1 aansluiting de fasen te lezen.

EDIT: Het is alleen live uitlezing zie ik! Daarom staat de productie momenteel op 0. Het is dus geen totaal per fase. Het ligt er waarschijnlijk ook aan welke p1 monitor je gebruikt. Wellicht dat een andere meer of andere gegevens naar boven kan halen. En ligt dan ook maar net wat er dan voor die p1 monitor in HA te integreren is.

[ Voor 12% gewijzigd door Pazo op 13-12-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irab
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-06 13:46
Hier een overzicht van de informatie die de p1 interface levert:
Power zowel per fase als totaal, inclusief de richting (= productie of consumptie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlXIYtGPTIIGNqLzX3qQHehdNns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOHLg4nKPkXYYKp08earctcs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door irab op 13-12-2022 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:46
Let we dat de cijfers zijn die door de meter gaan (indien gemeten met P1), productie is dus opwekking - direct verbruik in de woning. Daarbij geldt ook dat intern je meter saldeert over fases heen, dus soms zie je tegelijk productie als consumptie, maar als je dan naar de counters voor dag verbruik kijkt zal je zien dat daar dan geen verandering is.

Door verschillende meetintervallen is het niet eenvoudig zonnestroom verbruik per fase te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ag10088
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Goedenavond,

Afgelopen week hebben ze bij mij een Enphase Metered S systeem geplaatst. Echter niet de CT spoelen geplaatst. Nu wil ik die zelf nog connecteren , de handleiding heb ik gevonden. Echter vraag ik mij af, ik kan zelf toch niet in de installer tool kit om die meet functie aan te zetten? Hoofdstuk 8 pagina 20 heeft het namelijk over dat je dat in de configuratie moet aangeven. Weet iemand hoe ik dit kan doen? Of heb ik hiervoor de installateur weer nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
ag10088 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:00:
Goedenavond,

Afgelopen week hebben ze bij mij een Enphase Metered S systeem geplaatst. Echter niet de CT spoelen geplaatst. Nu wil ik die zelf nog connecteren , de handleiding heb ik gevonden. Echter vraag ik mij af, ik kan zelf toch niet in de installer tool kit om die meet functie aan te zetten? Hoofdstuk 8 pagina 20 heeft het namelijk over dat je dat in de configuratie moet aangeven. Weet iemand hoe ik dit kan doen? Of heb ik hiervoor de installateur weer nodig?
Je kunt zelf ook lokaal via de browser in de installer page komen van je Envoy.
Zie het andere topic: [Enphase] Haal meer uit je Envoy!
Als je toegang hebt weten te krijgen, kan je als ik mij niet vergis bij het tabblad Meters je meters instellen (als je de CT spoelen hebt geplaatst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ag10088
Pazo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:43:
[...]

Je kunt zelf ook lokaal via de browser in de installer page komen van je Envoy.
Zie het andere topic: [Enphase] Haal meer uit je Envoy!
Als je toegang hebt weten te krijgen, kan je als ik mij niet vergis bij het tabblad Meters je meters instellen (als je de CT spoelen hebt geplaatst).
Arme vraag misschien, maar met welk ip adres kan ik het systeem bereiken via de browser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-06 07:31
Anno007 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:24:
Afgelopen vrijdag kwam solarconcept weer lang om de q-relay te plaatsen, was de vorige keer kapot gegaan en tijdelijk een normale (aardlek?) schakelaar tussen gezet. En ze zouden de kabel verzwaren tussen de panelen en de meterkast. Alleen toen de "dak jonge" naar boven klom bleken de dakpannen bevroren te zijn, zo raar dat in hartje winter dakpannen bevroren zijn..................... Dus ze waren niet snel weer weg, de q-relay was zo vervangen maar er werd veel gebeld........ Nu moeten ze dus nog een keer terug komen voor het verzwaren van de kabel, ik heb de rol hier wel laten liggen, voor de zekerheid..... Maar ik krijg nog steeds niet de inlog gegevens van het enhase systeem, dit irriteert mij behoorlijk.
Oef, ik heb veel moeite om jouw reacties te lezen/begrijpen. Komt het door de frustratie rondom deze partij?

Helaas hier soortgelijke ervaringen. Ik ga niet in details treden, de boel moet nog afgehandeld worden. Maar het komt allemaal behoorlijk overeen met jouw verhaal. Ik heb er spijt van dat ik de boel zelf niet ben gaan aanleggen.

Maar ik mag nu wel lid zijn van de Enphase-club! oOo
Of moet ik dan ook een officeel account hebben? Dat duurt volgens mij nog wel even... }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
ag10088 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:00:
[...]

Arme vraag misschien, maar met welk ip adres kan ik het systeem bereiken via de browser?
Als je het IP niet weet kan het ook gewoon via 'envoy', dus zoals in dat topic staat bijvoorbeeld http://envoy/home (overzicht van je systeem). In dat andere topic staan veel meer links, maar voor sommige moet je dus inloggen via het installer wachtwoord (versie 5) of mbt van een token (versie 7).

[ Voor 23% gewijzigd door Pazo op 13-12-2022 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-06 07:31
ag10088 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:00:
[...]
Dat ligt aan jouw router. Die geeft er waarschijnlijk een willekeurig adres aan. Je kunt de tip van @Pazo gebruiken die ondertussen al geantwoord heeft of je logt in op je router om het te checken, maar je kunt ook een app als Wifiman (van Ubiquiti) gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ag10088
Pazo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:17:
[...]

Als je het IP niet weet kan het ook gewoon via 'envoy', dus zoals in dat topic staat bijvoorbeeld http://envoy/home (overzicht van je systeem). In dat andere topic staan veel meer links, maar voor sommige moet je dus inloggen via het installer wachtwoord (versie 5) of mbt van een token (versie 7).
Dankjewel het is inderdaad gelukt. Ik kon mijn meters instellen! Echter hoe krijg ik ze dan te zien in de Enlighten app? Of duurt dat even?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
bes-r schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:13:
[...]

Oef, ik heb veel moeite om jouw reacties te lezen/begrijpen. Komt het door de frustratie rondom deze partij?

Helaas hier soortgelijke ervaringen. Ik ga niet in details treden, de boel moet nog afgehandeld worden. Maar het komt allemaal behoorlijk overeen met jouw verhaal. Ik heb er spijt van dat ik de boel zelf niet ben gaan aanleggen.

Maar ik mag nu wel lid zijn van de Enphase-club! oOo
Of moet ik dan ook een officeel account hebben? Dat duurt volgens mij nog wel even... }:|
Weet niet waarom jij mijn teksten niet kan lezen, jee bent 1 van de weinige.

In nederland is het "verboden" om zonnepanelen zelf aan te leggen, denk bijv. aan brrandverzekering, en netbeheerders zijn er ook niet blij mee. Maar goed, mijn groote (persoonlijke) opstakel is de hoogte van het dak...... Het liefst had ik zelf de meterkast gedaan, maar dan had ik never een installateur gevonden, niemand wil een deel, ze willen alles of niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Anno007 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:47:

In nederland is het "verboden" om zonnepanelen zelf aan te leggen, denk bijv. aan brrandverzekering, en netbeheerders zijn er ook niet blij mee.
Dat is niet waar, je mag prima zelf leggen.
Ik heb mijn panelen ook zelf gelegd, en er zijn hier meerdere mensen in dit topic die dat ook gedaan hebben. Ik zelf heb de kabels tot aan de meterkast gelegd, en een elektricien heeft toen de meterkast gedaan. Ik heb vooraf geïnformeerd bij mijn verzekeraar, en die vond het geen probleem, zolang de aansluiting maar aan de eisen (NEN-norm) voldoen. Vandaar het stukje meterkast door een elektricien.
Dat is nu ook met mooie van Enphase: het is grotendeels plug & play. Met stekkers pluggen kan je weinig verkeerd doen, vandaar dat er (ook hier) best veel mensen zijn die het zelf gelegd hebben. Enphase heeft niet voor niets ook een DHZ-account om aan te maken.

Uiteraard hoop ik dat binnenkort de boel bij jou opgelost is en je ook plezier mag hebben van je Enphase systeem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
Pazo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:33:
[...]

Ik heb mijn panelen ook zelf gelegd, en er zijn hier meerdere mensen in dit topic die dat ook gedaan hebben. Ik zelf heb de kabels tot aan de meterkast gelegd, en een elektricien heeft toen de meterkast gedaan. Ik heb vooraf geïnformeerd bij mijn verzekeraar, en die vond het geen probleem, zolang de aansluiting maar aan de eisen (NEN-norm) voldoen. Vandaar het stukje meterkast door een elektricien.
Dat is nu ook met mooie van Enphase: het is grotendeels plug & play. Met stekkers pluggen kan je weinig verkeerd doen, vandaar dat er (ook hier) best veel mensen zijn die het zelf gelegd hebben. Enphase heeft niet voor niets ook een DHZ-account om aan te maken.

Uiteraard hoop ik dat binnenkort de boel bij jou opgelost is en je ook plezier mag hebben van je Enphase systeem :)
Hoop ik ook. Denk van niet, de snelheid bij solarconcept is traag. En er worden veel ongeïnteresseerde fouten gemaakt. De panelen liggen er nu vanaf 11 oktober op en nog heb ik de inloggegevens niet, is de kabel niet vervangen en heb ik het opgegeven wat betreft het laten dicht gieten met hars van de dozen. ik wordt nog genegeerd over dat de panelen uitvallen voor 15-20 minuten. Vermoedelijk als het voltage inzakt, alleen is dit niet onder "de" ondergrens. ook heb ik dagen dat de panelen aan en uit en aan en uit en aan en uit gaan vele keren achter elkaar, kan wel uren doorgaan.

En hoe zit het met garantie dan de laatste medewerker van solarconcept had het over geen garantie meer als ik de envoy toegang tot het internet blokkeerde. Ik denk dat het helemaal niet zo eenvoudig gemaakt wordt om zelf zonnepanelen te leggen. Leuk en fijn dat je het zelf doet. Ik installeer mijn eigen warmtepomp, maar ik heb geluk dat de installateur waarvan ik ze koop er geen moeite mee heeft, hij is zelf ook blij, zit in amsterdam en ik in drenthe. Hoeft hij niet hiernaar toe te rijden. Ik heb zoveel installateurs gehad die niets met mij te maken wilde hebben omdat ik (een deel) zelf deed. Ze wilde geen garantie geven op de spullen die zij installeerden.

[ Voor 18% gewijzigd door Anno007 op 13-12-2022 23:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobWest
Pazo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:33:
[...]

Het is ook een beetje een voortschrijdend inzicht (ofzoiets). Eerst wil je zonnenpanelen en kom je uit bij die zonneboeren. Daar krijg je een offerte van € 15000 en teken hier maar bij het kruisje en voor de rest niet vragen.
Dan blijkt dat het ook zelf goed te doen is.
Dan denk je (ik), oei en die meterkast dan, dan blijkt ook dat zelf goed te doen te zijn.
Dus uiteindelijk van A-Z alles zelf gedaan.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Pazo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:27:
[...]

Ik heb net even gekeken. Ik gebruik zelf P1monitor op RPi. Die heb ik dmv van een integratie gekoppeld aan HA.

In P1 monitor zelf kan ik alleen de consumptie per fase zien, en van de productie alleen het totaal (wat ik al dacht te herinneren):

[Afbeelding]

Echter wordt het kennelijk wel gemeten, want als ik de beschikbare sensoren / entiteiten van P1monitor in HA bekijk, heb ik beschikking over het voltage, consumptie en productie per fase:

[Afbeelding]

Hierbij komt de Enphase integratie niet kijken, het is allemaal data van P1monitor uit de slimme meter. Daar kan je dus uit opmaken dat je niet perse CT ringen nodig hebt om zelf van een P1 aansluiting de fasen te lezen.

EDIT: Het is alleen live uitlezing zie ik! Daarom staat de productie momenteel op 0. Het is dus geen totaal per fase. Het ligt er waarschijnlijk ook aan welke p1 monitor je gebruikt. Wellicht dat een andere meer of andere gegevens naar boven kan halen. En ligt dan ook maar net wat er dan voor die p1 monitor in HA te integreren is.
Kan het zijn dat je het voltage per fase niet altijd te zien krijgt? Is dit afhankelijk van de meter die je hebt hangen?

In HA krijg ik hem nl. niet te zien, bij mijn ouders zie ik hem wel in HA.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Anno007 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:43:
De panelen liggen er nu vanaf 11 oktober op en nog heb ik de inloggegevens niet, is de kabel niet vervangen en heb ik het opgegeven wat betreft het laten dicht gieten met hars van de dozen. ik wordt nog genegeerd over dat de panelen uitvallen voor 15-20 minuten. Vermoedelijk als het voltage inzakt, alleen is dit niet onder "de" ondergrens. ook heb ik dagen dat de panelen aan en uit en aan en uit en aan en uit gaan vele keren achter elkaar, kan wel uren doorgaan.
Ondanks je de inloggegevens nog niet hebt, kun je wel zelf lokaal toegang verschaffen tot de Envoy, zelfs tot in de installer-pagina. Die daarvoor het andere topic, [Enphase] Haal meer uit je Envoy!
Je kunt dan in ieder geval foutmeldingen bekijken, om er zo achter proberen te komen waarom je panelen uitvallen. Want dat zou echt niet moeten.
RobWest schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:30:
Het is ook een beetje een voortschrijdend inzicht (ofzoiets). Eerst wil je zonnenpanelen en kom je uit bij die zonneboeren. Daar krijg je een offerte van € 15000 en teken hier maar bij het kruisje en voor de rest niet vragen.
Dan blijkt dat het ook zelf goed te doen is.
Dan denk je (ik), oei en die meterkast dan, dan blijkt ook dat zelf goed te doen te zijn.
Dus uiteindelijk van A-Z alles zelf gedaan.
Bijna zoals het ook bij mij gegaan is 3 jaar geleden. Bij mij was het nadeel dat ik een dak van leistenen heb. Dus daar wilde geen installateur aan beginnen, want het plaatsen van haken kostte veel te veel tijd, mede omdat bij iedere haak de leisteen uitgeslepen moesten worden. Dus toen ben ik gaan kijken of het eventueel zelf te doen was. En uiteindelijk bij Enphase uitgekomen omdat dit systeem voor DHZ-ers makkelijker te installeren is. Het stukje meterkast heb ik wel door mijn elektricien laten doen, daar wilde ik mijn vingers toch niet aan branden, te weinig kennis voor.
fenrir schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:22:

Kan het zijn dat je het voltage per fase niet altijd te zien krijgt? Is dit afhankelijk van de meter die je hebt hangen?

In HA krijg ik hem nl. niet te zien, bij mijn ouders zie ik hem wel in HA.
Dat weet ik eerlijk gezegd niet... ligt er misschien ook nog aan op welke manier je de P1 uitleest, met welke software. P1Monitor is wel heel uitgebreid, en goed te integreren in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
[quote]Pazo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:01:
[...]

Ondanks je de inloggegevens nog niet hebt, kun je wel zelf lokaal toegang verschaffen tot de Envoy, zelfs tot in de installer-pagina. Die daarvoor het andere topic, [Enphase] Haal meer uit je Envoy!
Je kunt dan in ieder geval foutmeldingen bekijken, om er zo achter proberen te komen waarom je panelen uitvallen. Want dat zou echt niet moeten.

Heb ikk al geprobeerd, ik kan op de 2 eerste linken na, waaroin het mac adres en zo staat verder nergens in komen. Dus nee, zonder inloggegevens kom ik err niet in. bij de token pagina krijg ik steeds een error van de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Anno007 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:45:

Heb ikk al geprobeerd, ik kan op de 2 eerste linken na, waaroin het mac adres en zo staat verder nergens in komen. Dus nee, zonder inloggegevens kom ik err niet in. bij de token pagina krijg ik steeds een error van de website.
Ah helaas, je hebt dus firmware versie 7. Ja dat is lastiger, want met 5 kon je er wel zo in. Bij v7 wordt het gekoppeld aan je account en moet je inderdaad inloggen om de token te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-06 00:51
martinus83 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:36:
[...]

Volgens mij kan dat niet. De micro's hebben geen besef van fase, dus kunnen dat ook niet rapporteren. Alleen de Envoy heeft dat overzicht, maar volgens mij kan alleen de metered de productie per fase meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
Pazo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:52:
[...]

Ah helaas, je hebt dus firmware versie 7. Ja dat is lastiger, want met 5 kon je er wel zo in. Bij v7 wordt het gekoppeld aan je account en moet je inderdaad inloggen om de token te krijgen.
En krijg ik net een mail van bas dat de envoy niet online is en dat ze daardoorr de gegevens niet kunnen inzien. Ik kan proberen de wifi zelf in te stellen, wat een (##$#@%^%) koek. Als bas naar de foto's had gekeken had hij geweten dat de envoy via kabel is aangesloten. En het is logisch dat ze de envoyy niet zien, omdat de envoy geen toegang heeft tot het internet hier.

Maar mij de inloggegevens geven ho maar.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Anno007 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:28:
En het is logisch dat ze de envoyy niet zien, omdat de envoy geen toegang heeft tot het internet hier.

Maar mij de inloggegevens geven ho maar.....
Waarom heeft je Envoy geen internet? Zelf bewust zo gedaan? Anders toch maar even doen, want dan kunnen ze het tenminste instellen. De Envoy moet online zijn om de boel in te kunnen stellen, micro's in te lezen, legplan te maken etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Pazo op 14-12-2022 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anno007
Pazo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:32:
[...]

Waarom heeft je Envoy geen internet? Zelf bewust zo gedaan? Anders toch maar even doen, want dan kunnen ze het tenminste instellen. De Envoy moet online zijn om de boel in te kunnen stellen, micro's in te lezen, legplan te maken etc.
Ik begrijp niet waarom er internet voor nodig is. Ik heb zelf verschillende appteratuur in huis met een eigen webinterfase en ik kan daar gewoon op inloggen en zelf instellingen aanpassen.

Als ze (enphase) zo graag zelf in mijn apperatuur wil komen, moeten ze het eerst vragen, en natuurlijk zeg ik nee. Dan hebben zij een probleem en moeten zij het maar anders inrichten, bijv. dat de klant zelf een legplan kan maken, of dat ze de klant een bestand geven met de gegevens die de klant dan zelf in het apperraat kan zetten. Er zijn zoveel manieren om dit netjes op te lossen. Maar nee hoor enphase wil de gegevens hebben. Ze komen zelf maar met een oplossing, ik ga ze die niet aanreiken en de toegang blijft geblokkeerd.

En het is ook zo ziek, de envoy heeft per 24 uur ongeveer 63000 dns verzoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Anno007 op 14-12-2022 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Anno007 Sorry maar je steekt je kop nu een beetje in het zand naar mijn mening. De Envoy heeft een keer internet nog om de boel in te kunnen richten. Er zijn hier meerdere mensen die hun Envoy ook niet aan het net hebben hangen, maar voor de installatie moet het een keer. O.a. het netprofiel wordt gedownload, evt software of firmware update voor de micro's. Tevens heb je dus versie 7. En met versie 7 moeten je een token hebben om lokaal te kunnen uitlezen. Die token krijg je alleen om online in te loggen op je account. Dat moet dus aangemaakt worden en ingericht worden. Daar zit je Envoy aan gekoppeld.

Wil je een werkend systeem hebben, dan ontkom je er niet aan dat boel voor de installatie online moet zijn. Wat je daarna doet is aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
Pazo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:46:
@Anno007 Sorry maar je steekt je kop nu een beetje in het zand naar mijn mening. De Envoy heeft een keer internet nog om de boel in te kunnen richten. Er zijn hier meerdere mensen die hun Envoy ook niet aan het net hebben hangen, maar voor de installatie moet het een keer. O.a. het netprofiel wordt gedownload, evt software of firmware update voor de micro's. Tevens heb je dus versie 7. En met versie 7 moeten je een token hebben om lokaal te kunnen uitlezen. Die token krijg je alleen om online in te loggen op je account. Dat moet dus aangemaakt worden en ingericht worden. Daar zit je Envoy aan gekoppeld.

Wil je een werkend systeem hebben, dan ontkom je er niet aan dat boel voor de installatie online moet zijn. Wat je daarna doet is aan jou.
Dus ik moet maanden de boel online houden??!! En al die gegevens het net op laten gooien??!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Nee, zet je Envoy aan het internet, laat die jongens / installateur de boel inrichten / afmaken, krijg je de inlog, kan je daarna zelf bepalen wat je doet. Evt maak je nog een installateurs account aan (zie DHZ handleiding van Solar Bouwmarkt vanaf p32 hoe je dat doet), nodig je eigen systeem uit en dan kan je alles doen wat een installateur ook kan. Maar ik raad je nu aan om je installateur even zijn werk te laten doen, zodat deze je system kan opleveren. Daar heb je immers voor betaald toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harm289
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:00
WillemP22 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:09:
[...]

met 2 sets van 20 panelen verdeel je de stromen. Dat mag natuurlijk ook. beide sets achter een aardlekautomaat 3x16A, samen achter 1 q-relais en 1 envoy.
Je bedoelt dus op deze manier, waarbij het Q relais en envoy tussen de hoofzekering en de automaten van de zonnepanelen zitten? (Blauwe pijl)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVlQppo31bGwIL2Cb8qFSdR3ZKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0Nl036ypmFFdLEMUosXx1By.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:33
harm289 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:15:
[...]

Je bedoelt dus op deze manier, waarbij het Q relais en envoy tussen de hoofzekering en de automaten van de zonnepanelen zitten? (Blauwe pijl)
[Afbeelding]
Ja, inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
harm289 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:15:
[...]

[Afbeelding]
Ik denk niet zo, want nu zit jou Q relais enkel achter een aardlek, en niet achter een automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ag10088
Goedenavond,

Vanochtend mijn CT spoelen geplaatst 1 fase systeem.

Vandaag weinig zon dus niet heel veel opgewerkt.
Klopt het dat er wel iets staat bij geëxporteerd maar niet bij geproduceerd? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYScBQQNRY-j6Y_E3VRjwqG1kDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xjUHTV6YRFwZuvnukkRaeHaH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBYqN0_IWY_UqtMkauMT2GczGUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCipEjaOXNv6Py6yxlt8cQGc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kb8M3dlLfGNi9B2dotf8E4qzZeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zBSZr3r80LggCESjUkNM1SKT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:47
@Anno007 Als je envoy nog niet aan het internet heeft gehangen sinds de installatie kan je misschien een installer account aanmaken en de installer toolkit downloaden.
Als je de envoy in api mode zet kan je iig overal bij.

Het legplan is zowiezo een Enlighten dingetje dus daar zou ik me dan niet druk over maken.
Dat ga je kennelijk niet gebruiken.

Je hebt wel een token wat lang geldig blijft, nou ja 6 maanden dus, nodig voor je lokale toegang en daar is een procedure voor.
Ben wel benieuwd of dat lukt met de Envoy volledig stand alone of dat er toch op enig moment even contact nodig is, maar daar kom je vanzelf achter.

[ Voor 33% gewijzigd door gAzu op 14-12-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@ag10088 nee dat klopt niet. Eerste gedachte is dat de CT spoelen verkeerd zijn aangesloten. Dat kan zijn dat de richting van de spoel op de fasekabel verkeerd om zit, of dat je het blauwe en witte draadje op de Envoy verkeerd om hebt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ag10088
Pazo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:34:
@ag10088 nee dat klopt niet. Eerste gedachte is dat de CT spoelen verkeerd zijn aangesloten. Dat kan zijn dat de richting van de spoel op de fasekabel verkeerd om zit, of dat je het blauwe en witte draadje op de Envoy verkeerd om hebt aangesloten.
Hoi blauwe zitten beneden, witte boven.

Op foto zie je 3 fase hoofdschakelaar, ik krijg in April 3 fase. Envoy systeem is nu op 1 fase gemaakt.

Update; nog eens goed gekeken, en ik had zowel fase als nul in de spoel zitten van het PV systeem. Dus nu netjes alleen de fase. Wellicht verklaard dit het gedrag?

Zal het morgen wel zien denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTWsv5aw8YKEvh1wymssppOuyUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFEdZ0Bii2E20DkBnLFNAX34.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zE8qkLCRjEhdOArScshc7CqT1nc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6GFEGtocp4ftYGpz67XdZeWP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door ag10088 op 14-12-2022 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 12:24
Op deze eerste foto zit je groepenkast nog dicht. Zit hier normaliter wel nog iets aan bescherming overheen?

Het ziet er namelijk niet zo heel erg veilig uit, die enkel geïsoleerde draden vanaf je meter naar je kast, gewoon zo open en bloot bereikbaar. Alleen beveiligd door een lekker langzaam afschakelende C35 of iets in die trant...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-06 19:46
@ag10088 die CT klem op de inkomende fase hangt buiten de kast? Wanneer je in april een 3-fase systeem krijgt, vraag ze dan gelijk of ze het wat netter kunnen afwerken, dit is eigenlijk geen porum :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ag10088
Kaspers schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:26:
@ag10088 die CT klem op de inkomende fase hangt buiten de kast? Wanneer je in april een 3-fase systeem krijgt, vraag ze dan gelijk of ze het wat netter kunnen afwerken, dit is eigenlijk geen porum :(.
Hoi ja klopt, de monteur van Enexis is al komen kijken. Ze komen alles onder de groepenkast vervangen. Ook nieuwe kabel vanuit buiten. Dus ik zal zorgen dat dit netjes wordt.

Bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdejong
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-04 10:39
Het duurt nog even voordat wij onze 3 x 25A aansluiting krijgen. Daarom heb ik de volgende vraag:

Kan ik de 3-fase Q-cables ook gebruiken om de panelen / iq7+ (tijdelijk) aan te sluiten op een (tweedehands) Envoy S? Dit zodat ik alvast kan terugleveren en alleen in de meterkast de Envoy en het Q-relay hoef te vervangen?

Zo ja, hoe sluit ik de 3-fasen Q-cables in dat geval (tijdelijk) aan?

Ter info: er komen 40 420WP panelen in Oost-west opstelling op 35 graden schuin dak te liggen. Ik ben me er van bewust dat ik slechts een deel van deze panelen aan kan sluiten op een 1 fase aansluiting. De panelen komen op het dak te liggen in rijen van 6; deze wil ik per rij met korte 5-aderige 2,5mm2 op zolder samenbrengen in verdeelkast, waarvandaan ik met een 5-aderige 6mm2 kabel naar de meterkast ga (8 meter recht naar beneden vanaf de verdeelkast). Door deze verdeelkast aan te brengen kan ik eenvoudig slechts een deel van de panelen /iQ7+'s tijdelijk op 1 fase aansluiten en alles aansluiten als we de 3 fase aansluiting krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdejong
Ik heb nog een tweede vraag, waar ik nergens een eenduidig antwoord op vindt.

In mijn oost-west opstelling zullen de 40 panelen nooit tegelijk allemaal 295 Watt opleveren. Mag je in deze situatie overdimensioneren (13+13+14 = 17A+17A+18A), zolang je de 3 fasen op 16 ampère afzekerd achter een 3x 25A hoofdzekering, om te voldoen aan de selectiviteits regel factor 1,6? De theoretische maximale amperage worden met oost-west opstelling immers nooit bereikt, zolang ik oost-west evenredig over de fases verdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harm289
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:00
martinus83 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:11:
[...]

Ik denk niet zo, want nu zit jou Q relais enkel achter een aardlek, en niet achter een automaat?
Is dat erg dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:48
hjdejong schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:58:
[...]
zolang je de 3 fasen op 16 ampère afzekerd achter een 3x 25A hoofdzekering, om te voldoen aan de selectiviteits regel factor 1,6?
[...]
De selectiviteitseis met factor 1,6 is voor smeltzekeringen. Voor automaten moet je kijken naar de curves van de automaten (bijv. B achter C) en komt die factor 1,6 te vervallen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdejong
RichieB schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:23:
[...]

De selectiviteitseis met factor 1,6 is voor smeltzekeringen. Voor automaten moet je kijken naar de curves van de automaten (bijv. B achter C) en komt die factor 1,6 te vervallen.
Ah, thnx. Hier lees je echt heel weinig over en bijna overal valt men terug op het factor 1,6 selectiviteitsprincipe.

N.a.v. jouw opmerking dit artikel gevonden waarin dit duidelijk, onderbouwd en ook met voorbeelden uitgelegd wordt.

https://fritts.nl/selectiviteit-zonnepanelen/

In sommige(!) setups kan je een 3x 25A hoofdautomaat dus zelfs afzekeren op 3x 20A. Ook is het zo dat sommige 16A automaten 'langduriger' een wat hogere stroom kunnen verdragen en toch nog selectief zijn tov de hoofdautomaat (voor zoverre je bij een automaat dus van selectiviteit kunt spreken.

Tot slot nog (uit interesse, want ik zal het wss met 20A automaten oplossen) de vraag of het dus überhaupt toegestaan meer (potentieel) vermogen aan micro-omvormers achter een automaat te plaatsen (het ergste wat er kan gebeuren is immers dat je automaat er uit klapt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
Ja, dat is verplicht.

Met aardlek bedoel ik aardlekschakelaar. Als je een aardlekautomaat gebruikt (20 amp) is het ok.

[ Voor 4% gewijzigd door martinus83 op 15-12-2022 09:22 ]

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-12-2024
hjdejong schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:50:
Het duurt nog even voordat wij onze 3 x 25A aansluiting krijgen. Daarom heb ik de volgende vraag:

Kan ik de 3-fase Q-cables ook gebruiken om de panelen / iq7+ (tijdelijk) aan te sluiten op een (tweedehands) Envoy S? Dit zodat ik alvast kan terugleveren en alleen in de meterkast de Envoy en het Q-relay hoef te vervangen?

Zo ja, hoe sluit ik de 3-fasen Q-cables in dat geval (tijdelijk) aan?

Ter info: er komen 40 420WP panelen in Oost-west opstelling op 35 graden schuin dak te liggen. Ik ben me er van bewust dat ik slechts een deel van deze panelen aan kan sluiten op een 1 fase aansluiting. De panelen komen op het dak te liggen in rijen van 6; deze wil ik per rij met korte 5-aderige 2,5mm2 op zolder samenbrengen in verdeelkast, waarvandaan ik met een 5-aderige 6mm2 kabel naar de meterkast ga (8 meter recht naar beneden vanaf de verdeelkast). Door deze verdeelkast aan te brengen kan ik eenvoudig slechts een deel van de panelen /iQ7+'s tijdelijk op 1 fase aansluiten en alles aansluiten als we de 3 fase aansluiting krijgen.
Het is nog niet perse noodzakelijk het qrelais op te nemen, die zou je prima kunnen plaatsen zodra je de 3-fase aansluiting hebt. Voor nu zou ik eerst 2 van de 3 fases op de 6 mm2 kabel doorverbinden en via een 16 of beter 20 ampere aardlekautomaat invoeden op het net. Voor de bekabeling is dat geen probleem omdat je voldoende over gedimensioneerd hebt met die 6mm2. Je hebt dan 2/3de van de panelen aangesloten, dat zijn maximaal 27 panelen * 295 VA= maximaal 8000 watt. Maar het is een utopie dat dit er ook uit gaat komen in dit jaargetijde met die opstelling onder 35 graden (zon staat nog veel te laag) dus als je ergens eind feb een 3-fase aansluiting krijgt dan is dat prima zo. In het ergste geval schakelt je PV automaat uit. Bedenk ook dat indien je veel terug gaat leveren de netspanning al snel oploopt en je 240/245 volt op de lijn gaat krijgen.

Zodra je in de definitieve opstelling "maar 14" IQ7+ op een fase hebt zitten dan is dat net-aan 17 ampere bij 245 volt. Wetende dat een deel van die panelen op oost en en een deel op west zullen liggen dan zal die situatie nagenoeg nooit optreden of slechts van hele korte duur zijn. En een 16A automaat kan best een tijdje net even wat meer doorlaten, die schakelt echt niet direct af. Wil je wat ruimer zitten neem dan een 3 x 20 automaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Mylo1 op 15-12-2022 09:29 ]

• jorenleferink
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-03 14:06
Hoi allen,

Ik heb een aantal offertes opgevraagd. Qua betrouwbaarheid op een veilige installatie, heb ik het beste gevoel bij de installateur die een Enphase systeem levert.
Deze is echter een stuk duurder. Maar ze garanderen wel een hogere kWh jaaropbrengst.

Hier heb ik wel mijn twijfels over. Wat denken jullie?
Alle panelen zijn namelijk 370Wp.

Omdat ze een offerte hebben uitgebracht voor 4 en 8 panelen (en de andere offertes gebaseerd zijn op 6 panelen), heb ik de gemiddelde opbrengst per paneel vergeleken:

Paneel: 6 keer Phono Solar Mono 370 All Black
Omvormer: Solis Mini
Jaaropbrengst 1 paneel: 292 kWh

Omvormer: SolarEdge HD-Wave
Jaaropbrengst 1 paneel: 295 kWh

Paneel: 8 keer DMEGC DM DM370M6-60HBB
Omvormer: Enphase
Jaaropbrengst 1 paneel: 400 kWh

Paneel: 4 keer DMEGC DM DM370M6-60HBB
Jaaropbrengst 1 paneel: 382 kWh

Hoor graag van jullie of het Enphase systeem zoveel meer kWh uit de panelen kan halen, en of dit dus het prijsverschil waard is. Of dat ze mij een te positieve jaaropbrengst geven.

Groeten Joren

• RichieB
@jorenleferink Er mist nogal wat informatie. Waar ga je de panelen leggen (oriëntatie)? Heb je een foto van de lokatie en het legplan? Is er sprake van schaduw op de panelen? En het belangrijkste: hoeveel schelen de offertes qua prijs?

• jorenleferink
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-03 14:06
Ik heb de offertes nu niet bij de hand, dus niet de exacte prijs en een afbeelding van het legplan.

Maar de oriëntatie is op het zuid-oosten.
En er is geen sprake van slagschaduw.

• Mylo1
jorenleferink schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:11:
Hoi allen,

Ik heb een aantal offertes opgevraagd. Qua betrouwbaarheid op een veilige installatie, heb ik het beste gevoel bij de installateur die een Enphase systeem levert.
Deze is echter een stuk duurder. Maar ze garanderen wel een hogere kWh jaaropbrengst.

Omdat ze een offerte hebben uitgebracht voor 4 en 8 panelen (en de andere offertes gebaseerd zijn op 6 panelen), heb ik de gemiddelde opbrengst per paneel vergeleken:

Hoor graag van jullie of het Enphase systeem zoveel meer kWh uit de panelen kan halen, en of dit dus het prijsverschil waard is. Of dat ze mij een te positieve jaaropbrengst geven.

Groeten Joren
Of een Enphase systeem meer of minder oplevert in vergelijking met een stringomvormer durf ik je echt niet te vertellen. Ligt natuurlijk aan de plaatsing en of alle panelen dezelfde ligging/hoek/vrij-van-schaduw etc zijn. Feit is wel dat gedeeltelijk schaduw nooit een probleem is bij micro's terwijl het bij een stringomvormer wel eens voor een lelijke productiedip kan zorgen.

Wat een paneel dan oplevert is natuurlijk ook afhankelijk van merk/type/productiespreiding. Dit jaar was een goed jaar, tot op heden heb ik uit een phono solar 400 WP paneel een jaar opbrengst gehad van 444 KWH.

Bij de nieuwe set zijn het Denim panelen van 405 WP, die liggen er vanaf 5 februari en daar heeft het beste paneel 457 KWH opgebracht. In die rij heb ik wel een spreiding van 2% tussen slechtste en beste paneel. Ik moet wel zeggen dat de Denim's net iets optimaler liggen, zijn ze ook daadwerkelijk beter vergeleken met de Phono Solars... geen idee (beide types kun je overigens al niet meer kopen want er is zo'n beetje elke 3 maanden weer een nieuwe type/afmeting). Er komt uit wat er uit komt en dat is het dan ook. Ik ben er prima tevreden mee.

Ps. mijn plaatsing is 45 graden pal zuid met IQ7A (zal daardoor een paar KWH extra hebben opgewekt t.o.v. een +)

• irab
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-06 13:46
jorenleferink schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:42:
Ik heb de offertes nu niet bij de hand, dus niet de exacte prijs en een afbeelding van het legplan.

Maar de oriëntatie is op het zuid-oosten.
En er is geen sprake van slagschaduw.
Op het zuid-oosten zonder slagschaduw. Bijna ideaal. De panelen gedragen zich als 1 supergroot paneel.
Gewoon kiezen voor een goede stringomvormer zonder optimizers. Dan heb je veruit het hoogste rendement van je investering. (Kortste terugverdientijd)
Overweeg eventueel extra panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansi55
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-06 21:01
@Allewijn
Ik heb vandaag contact gehad met de installateur die op zijn beurt Enphase heeft geconsulteerd voor de vraag of de fasen zichtbaar gemaakt kunnen worden via de Envoy.
Het antwoord is dat alleen in de configuratie met 6 CT's dit gedaan kan worden en deze heb ik niet/overweeg ik niet om te installeren.
Enphase gaf wel de feedback dat de installatie prima werkt via 3 fasen:
"Verder zei de service van Enphase dat de installatie helemaal goed functioneert."

Dat was voor mij eigenlijk voldoende omdat ik het krijgen van detail data niet nastreef.
Hiermee sluit ik de zaak dan ook af.

• WillemP22
jorenleferink schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:11:
Hoi allen,

Groeten Joren
370Wp panelen ? Dat zijn restanten denk ik.😁 vanaf 400Wp is meer gangbaar.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:24
Mylo1 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:56:
[...]

Of een Enphase systeem meer of minder oplevert in vergelijking met een stringomvormer durf ik je echt niet te vertellen. Ligt natuurlijk aan de plaatsing en of alle panelen dezelfde ligging/hoek/vrij-van-schaduw etc zijn. Feit is wel dat gedeeltelijk schaduw nooit een probleem is bij micro's terwijl het bij een stringomvormer wel eens voor een lelijke productiedip kan zorgen.

Wat een paneel dan oplevert is natuurlijk ook afhankelijk van merk/type/productiespreiding. Dit jaar was een goed jaar, tot op heden heb ik uit een phono solar 400 WP paneel een jaar opbrengst gehad van 444 KWH.

Bij de nieuwe set zijn het Denim panelen van 405 WP, die liggen er vanaf 5 februari en daar heeft het beste paneel 457 KWH opgebracht. In die rij heb ik wel een spreiding van 2% tussen slechtste en beste paneel. Ik moet wel zeggen dat de Denim's net iets optimaler liggen, zijn ze ook daadwerkelijk beter vergeleken met de Phono Solars... geen idee (beide types kun je overigens al niet meer kopen want er is zo'n beetje elke 3 maanden weer een nieuwe type/afmeting). Er komt uit wat er uit komt en dat is het dan ook. Ik ben er prima tevreden mee.

Ps. mijn plaatsing is 45 graden pal zuid met IQ7A (zal daardoor een paar KWH extra hebben opgewekt t.o.v. een +)
Het paneel wat bij mij het meeste heeft opgebracht dit jaar is een 390Wp met IQ7+. Heeft dit jaar 431kWh opgebracht.
45 graden dak en panelen op ZO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdehoop
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-06-2024

pdehoop

Op dit moment heb ik vanuit oplevering nieuwbouwwoning, in-dak systeem met een omvormer van Solex. Zelf weinig invloed op gehad.

Nu gaan wij een tweede pv systeem laten plaatsen aan de andere kant van het dak, om meer opbrengst te kunnen genereren.

Nu zal dit een Enphase systeem worden met micro-omvormers en standaard een Envoy-S-standaard.
Ik ben nu echter aan het onderzoeken of het nuttig is om daar een Envoy-S Metered van te maken.
Later zou ik daar dan een thuisaccu op kunnen aansluiten, maar dat zou pas over paar jaar zijn.
Nu kwam los bij mij de vraag op, zou het mogelijk zijn om naast het nieuwe Enhase systeem, ook de productie van mijn huidige systeem te kunnen uitlezen met een Envoy? Of is hij gelimiteerd aan 1 PV systeem?

Ik kan welicht met bv HomeAssistent een oplossing creeeren, maar zou praktisch zijn als ik het ook binnen Enphase Enlighten makkelijk zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
pdehoop schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:59:
Op dit moment heb ik vanuit oplevering nieuwbouwwoning, in-dak systeem met een omvormer van Solex. Zelf weinig invloed op gehad.

Nu gaan wij een tweede pv systeem laten plaatsen aan de andere kant van het dak, om meer opbrengst te kunnen genereren.

Nu zal dit een Enphase systeem worden met micro-omvormers en standaard een Envoy-S-standaard.
Ik ben nu echter aan het onderzoeken of het nuttig is om daar een Envoy-S Metered van te maken.
Later zou ik daar dan een thuisaccu op kunnen aansluiten, maar dat zou pas over paar jaar zijn.
Nu kwam los bij mij de vraag op, zou het mogelijk zijn om naast het nieuwe Enhase systeem, ook de productie van mijn huidige systeem te kunnen uitlezen met een Envoy? Of is hij gelimiteerd aan 1 PV systeem?

Ik kan welicht met bv HomeAssistent een oplossing creeeren, maar zou praktisch zijn als ik het ook binnen Enphase Enlighten makkelijk zou kunnen.
Ik naam aan de je een 3-fase systeem hebt.
Dan heb je naast de Envoy-metered ook 6 CT-spoelen nodig. Normaal plaats je de productie-spoelen ergens tussen je meter en je panelen en dan zodanig dat ze niet je verbruik meten. Dus bijv. tussen je panelen en de automaat van die panelen.
Als er ergens een plek in je meterkast is waar de beide PV-systemen samen komen dan zou je daar de CT-spoelen kunnen plaatsen. Dan meet je dus de opbrengst van beide systemen in 1 keer.
Lukt dat niet, dan kan je dus alleen de opbrengst meten van je Enphase-panelen. Plaats je ook consumptie-spoelen dan heb je wel een vertekend beeld, omdat je dan alleen je eigen verbruik -/- opbrengst oude panelen kan meten.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdehoop

pdehoop

RobWest schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:41:
[...]

Ik naam aan de je een 3-fase systeem hebt.
Dan heb je naast de Envoy-metered ook 6 CT-spoelen nodig. Normaal plaats je de productie-spoelen ergens tussen je meter en je panelen en dan zodanig dat ze niet je verbruik meten. Dus bijv. tussen je panelen en de automaat van die panelen.
Als er ergens een plek in je meterkast is waar de beide PV-systemen samen komen dan zou je daar de CT-spoelen kunnen plaatsen. Dan meet je dus de opbrengst van beide systemen in 1 keer.
Lukt dat niet, dan kan je dus alleen de opbrengst meten van je Enphase-panelen. Plaats je ook consumptie-spoelen dan heb je wel een vertekend beeld, omdat je dan alleen je eigen verbruik -/- opbrengst oude panelen kan meten.
Sorry, vergeten te vermelden inderdaad. Huidige systeem is een 1 fase systeem...blijkbaar zat ik net binnen die grens. Ik verwacht dat mijn tweede systeem ook op 1 fase aangesloten zou worden.
De meterkast is uiteraard wel 3-fasen.
Dat vertekende beeld probeer ik inderdaad te voorkomen.Simpel gedacht denk ik dan, Eén CT productie spoel op mijn tweede nieuwe systeem en een andere CT productiespoel op mijn huidige systeem.
Wellicht te simpel gedacht :)

Er schoot me trouwens nog een vraag te binnen toen ik aan het lezen was over de envoy-s metered.
Als daar de consumptie wordt uitgelezen, moeten de CT-spoelen in de meterkast geinstalleerd worden.
Nu wil ik gebruik gaan maken van een bestaande aparte groep die naar de technische ruimte op de 2de etage loopt en daar gebruik maken van een PV-verdeler. Dit om geen extra leidingen te hoeven leggen.
Alleen bedenk ik me nu als ik naar die aansluittekening kijk, dat dat wellicht niet werkt zonder extra leidingen te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
pdehoop schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:05:
[...]

Sorry, vergeten te vermelden inderdaad. Huidige systeem is een 1 fase systeem...blijkbaar zat ik net binnen die grens. Ik verwacht dat mijn tweede systeem ook op 1 fase aangesloten zou worden.
De meterkast is uiteraard wel 3-fasen.
Dat vertekende beeld probeer ik inderdaad te voorkomen.Simpel gedacht denk ik dan, Eén CT productie spoel op mijn tweede nieuwe systeem en een andere CT productiespoel op mijn huidige systeem.
Wellicht te simpel gedacht :)

Er schoot me trouwens nog een vraag te binnen toen ik aan het lezen was over de envoy-s metered.
Als daar de consumptie wordt uitgelezen, moeten de CT-spoelen in de meterkast geinstalleerd worden.
Nu wil ik gebruik gaan maken van een bestaande aparte groep die naar de technische ruimte op de 2de etage loopt en daar gebruik maken van een PV-verdeler. Dit om geen extra leidingen te hoeven leggen.
Alleen bedenk ik me nu als ik naar die aansluittekening kijk, dat dat wellicht niet werkt zonder extra leidingen te leggen?
2 productie-spoelen op beide fases moet wel kunnen lijkt me. En dan 3 spoelen op je consumptie.

Dat van die leidingen snap ik niet

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdehoop

pdehoop

RobWest schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:14:
[...]

2 productie-spoelen op beide fases moet wel kunnen lijkt me. En dan 3 spoelen op je consumptie.

Dat van die leidingen snap ik niet
ik wil eigenlijk niet boren etc. Er ligt geen loze leiding naar de technische ruimte, maar wel een bestaande aparte groep voor de droger of wasmachine.
Die will ik eigenlijk gebruiken voor een PV-verdeler, zodat er geen nieuwe bedrading naar de meterkast hoeft te kopen.
Als ik dan kijk naar https://tweakers.net/i/tc...7xzZzfmb.png?f=user_large
Dan lijkt het dat de huidige aparte groep van mijn meterkast naar de technische ruimte niet voldoende is om alles goed aan te sluiten.Die envoy zal of in de meterkast komen of in de PV verdeler en moet dan aangesloten worden aan zowel de productie als de consumptie CT die niet bij elkaar liggen als ik het goed heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
pdehoop schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:14:
[...]

ik wil eigenlijk niet boren etc. Er ligt geen loze leiding naar de technische ruimte, maar wel een bestaande aparte groep voor de droger of wasmachine.
Die will ik eigenlijk gebruiken voor een PV-verdeler, zodat er geen nieuwe bedrading naar de meterkast hoeft te kopen.
Als ik dan kijk naar https://tweakers.net/i/tc...7xzZzfmb.png?f=user_large
Dan lijkt het dat de huidige aparte groep van mijn meterkast naar de technische ruimte niet voldoende is om alles goed aan te sluiten.Die envoy zal of in de meterkast komen of in de PV verdeler en moet dan aangesloten worden aan zowel de productie als de consumptie CT die niet bij elkaar liggen als ik het goed heb...
Heb je wel een PV-verdeler nodig voor je Enphase panelen? Dat is toch zo'n ding met een WCD erbij?
In principe kan je gewoon de kabel die vanaf je micro's komt verlengen en dan in je meterkast op een aardlekautomaat aansluiten

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdehoop

pdehoop

RobWest schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:32:
[...]

Heb je wel een PV-verdeler nodig voor je Enphase panelen? Dat is toch zo'n ding met een WCD erbij?
In principe kan je gewoon de kabel die vanaf je micro's komt verlengen en dan in je meterkast op een aardlekautomaat aansluiten
ja, maar ik heb geen loze leiding en wil geen gaten boren etc.
Vandaar de optie PV verdeler en de bestaande aansluiting gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesvb
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-01 21:35
Hi!

Al tijdje eigenaar van een prima enphase PV systeem. Echter is de Envoy (unmetered) kapot gegaan en heeft Enphase zelf mij een metered versie opgestuurd. Die wil ik graag metered aansluiten en na dit topic gelezen te hebben toch nog wat vragen. Ik wil namelijk heel graag niet dood! ;)

Vanuit de zolder komen twee x kabels naar beneden. (A op foto) beide Bruin, Blauw en Aarde. Die gaan twee automaten in (B) en volgens mij zit er op (C) ook een fase koppelaar?

Mijn meterkast is een 3 fasen meterkast, maar er lopen op (D) maar twee kabels richting meterkast (Bruin en Blauw). Onderaan het PV kastje (E) zit een stopcontact waar de unmetered envoy in zat.

De spanning op de metered envoy krijgen is geen punt, mijn vraag gaat over de klemmen die productie en consumptie meten. Hierover 4 vragen:
1. Ik heb twee klemmen, is dit voldoende? Of moet ik er, door 3-fasen meterkast, 2 bij bestellen ook al loopt er maar 1 fase van de panelen de meterkast in?
2. Waar moet ik de productie klem omheen plaatsen? Er komen immers twee kabels van het dak af. En moet de pijl op de klem van het dak naar de automaten op (B) wijzen?
3. Klopt het dat ik de consumptie klem gewoon om de bruine draad bij (D) kan plaatsen? En hoe moet de pijl op de klem daar?

Hoor graag!

Kees.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8StdkdzVnNi90u0tXpyWcJv74JM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J7ykPTWkVDO4JCXI5I8IGaK0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mylo1
Mij ontgaat het nut van de fasenkoppelaar volledig, jouw PV voedt gewoon op 1 fase in. Zolang de envoy op diezelfde fase zit dan ziet hij alle micro's. Als de envoy op een andere fase gevoed wordt dan heeft het ding wel nut maar het was een kleine moeite om ze bij elkaar te houden, PV en envoy op dezelfde fase dus.

De CT gaat om de fasedraad, de bruine dus, makkelijkst tussen D en de ferrietring in daar heb je zo te zien wel voldoende ruimte. Pijl wijst naar de meterkast.

Consumptie CT's heb je er wel 3 van nodig, ook die wijzen naar de meterkast (correct me if i am wrong, doe het even uit mijn hoofd)

Ps. me het openmaken van de kast heb je al een deel van je angst overwonnen, nu alleen niet overmoedig worden :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 21:33
Ik zie misschien al een reden waar je wel "dood" aan kunt gaan... het lijkt alsof er een blanke draad brug tussen de twee nullen van beide automaten zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
Bij nader inzien komen er 3 "groepen" van het dak, de linker automaat heeft 2 x blauw en 2 x bruin. Toch benieuwd wat die installateur gedacht heeft, wellicht had hij geen 3 fase automaat en geen 3 fase qrelais dus heeft hij het zo maar aan elkaar geknoopt.

In de rechter automaat onderaan gaat een bruine (4mm2?) met een zwarte 1,5 mm2 en een blanke draadbrug in 1 aansluiting. Benieuwd hoe (en of) dat vastzit, een automaat is geen lasdop, die overigens ook niet thuishoort in een meterkast (afgezien van een wago op een montagesteun maar dat terzijde). Maar benieuwd wat er gebeurt als je aan die zwarte draad trekt. grote kans dat die loskomt uit de automaat.

Hoeveel panelen heb je?

Heb je een qrelais en dat zal dan wel een 1 fase zijn?

Op de e.o.a. manier krijg ik niet een heel warm gevoel bij de installateur. En die blanke doorverbindingen… een geisoleerde kam was mooier geweest maar die moet je maar net bij je hebben.

[ Voor 47% gewijzigd door Mylo1 op 16-12-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesvb
Herbiek616 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:32:
Ik zie misschien al een reden waar je wel "dood" aan kunt gaan... het lijkt alsof er een blanke draad brug tussen de twee nullen van beide automaten zit?
Dat vond ik ook al vreemd. Die kan ik gewoon vervangen met een niet blanke draad toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesvb
Mylo1 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:35:
Bij nader inzien komen er 3 "groepen" van het dak, de linker automaat heeft 2 x blauw en 2 x bruin. Toch benieuwd wat die installateur gedacht heeft, wellicht had hij geen 3 fase automaat en geen 3 fase qrelais dus heeft hij het zo maar aan elkaar geknoopt.

In de rechter automaat onderaan gaat een bruine (4mm2?) met een zwarte 1,5 mm2 en een blanke draadbrug in 1 aansluiting. Benieuwd hoe (en of) dat vastzit, een automaat is geen lasdop, die overigens ook niet thuishoort in een meterkast (afgezien van een wago op een montagesteun maar dat terzijde). Maar benieuwd wat er gebeurt als je aan die zwarte draad trekt. grote kans dat die loskomt uit de automaat.

Hoeveel panelen heb je?

Heb je een qrelais en dat zal dan wel een 1 fase zijn?

Op de e.o.a. manier krijg ik niet een heel warm gevoel bij de installateur.
Veel vragen waar ik niet per se een antwoord op heb maar heel graag wel wil hebben!

Je eerste punt weet ik wel, er komen geen drie groepen van het dak, maar twee. De linkse automaat heeft inderdaad twee blauw en twee bruin, maar 1 paar van die twee gaat naar het stopcontact waar de unmetered envoy op zat.

Ik weet eigenlijk ook niet of dat rechtse ding een fase koppelaar is? Misschien is dat een qrelais? Geen idee! Ik kan morgen met alle prik eraf alles wel even checken of en hoe het vast zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesvb
Mylo1 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:31:
De CT gaat om de fasedraad, de bruine dus, makkelijkst tussen D en de ferrietring in daar heb je zo te zien wel voldoende ruimte. Pijl wijst naar de meterkast.
Bedoel je de productie meet klem? Moet die daar?
Consumptie CT's heb je er wel 3 van nodig, ook die wijzen naar de meterkast (correct me if i am wrong, doe het even uit mijn hoofd)
Waar moeten die dan? In de "normale" meterkast? En heb ik die wel nodig? Ik meet consumptie nu eigenlijk vanuit P1 poort op meter zelf

Ps. me het openmaken van de kast heb je al een deel van je angst overwonnen, nu alleen niet overmoedig worden :-)
Ik ken mijn beperkingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
keesvb schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:59:
[...]

Veel vragen waar ik niet per se een antwoord op heb maar heel graag wel wil hebben!

Je eerste punt weet ik wel, er komen geen drie groepen van het dak, maar twee. De linkse automaat heeft inderdaad twee blauw en twee bruin, maar 1 paar van die twee gaat naar het stopcontact waar de unmetered envoy op zat.

Ik weet eigenlijk ook niet of dat rechtse ding een fase koppelaar is? Misschien is dat een qrelais? Geen idee! Ik kan morgen met alle prik eraf alles wel even checken of en hoe het vast zit?
Nee dat ding is echt een fasekoppelaar maar die zit er echt voor de kat z’n jeweetwel. Er valt niks te koppelen want alles zit op 1 fase. Dus dat ding kan er zo tussenuit. Je kunt hem wel gebruiken maar dan zul je hem opnieuw aan moeten sluiten, op de huidige manier doet hij helemaal niets.

Een qrelais en zeker een driefase zie je niet snel over het hoofd, die vult een halve kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
keesvb schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:03:
[...]

Bedoel je de productie meet klem? Moet die daar?
Ja productie zit daar

[...]

Waar moeten die dan? In de "normale" meterkast? En heb ik die wel nodig? Ik meet consumptie nu eigenlijk vanuit P1 poort op meter zelf

Consumptie zit normaal direct na de hoofdschakelaar (dus tussen de hoofdschakelaar en de automaten) consumptie ct’s kun je weglaten maar dan zie je alleen de opbrengst en niet het directe eigen verbruik en de export. Is wel het mooiste maar soms moet je wel wat verbouwen om ruimte te maken, zeker met de oude ct’s die ronduit lomp van afmeting zijn.

[...]

[ Voor 18% gewijzigd door Mylo1 op 16-12-2022 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesvb
Deze vergeten te beantwoorden: 20!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesvb
Mylo1 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:05:
Consumptie zit normaal direct na de hoofdschakelaar (dus tussen de hoofdschakelaar en de automaten) consumptie ct’s kun je weglaten maar dan zie je alleen de opbrengst en niet het directe eigen verbruik en de export. Is wel het mooiste maar soms moet je wel wat verbouwen om ruimte te maken, zeker met de oude ct’s die ronduit lomp van afmeting zijn.
Bedoel je met "tussen de hoofdschakelaar en de automaten" ergens bij (A) op de foto? Of ergens anders?

Voor de beeldvorming: de "blauwe" automaat onder de PV installatie is voor een laadpaal, die staat los van die PV installatie.

PS Vergeet even alle losse kabeltjes die er hangen, de meterkast opruimen is exact het klusje voor dit weekend, vandaar ook die Envoy ophangen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f79czywrlzXcNRxUdm-YwtzXqvY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o9YoLy7wTBSUmL1PYsGwRaaA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
keesvb schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:15:
[...]

Deze vergeten te beantwoorden: 20!
IQ7+?
20 x 295 op 1 fase invoeden = 5900 watt,= 25 ampere is wel wat over het randje zeker als je een normale 3-fase aansluiting hebt die op 3*25 ampere is afgezekerd dan was het netter om het over 2 fases te spreiden, of nog beter over 3.

Dan had die fasekoppelaar ook nog nut kunnen hebben, maar indien ze een 3 fase qrelais hadden geplaatst dan zat die functie al in het qrelais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
keesvb schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:21:
[...]

Bedoel je met "tussen de hoofdschakelaar en de automaten" ergens bij (A) op de foto? Of ergens anders?

Voor de beeldvorming: de "blauwe" automaat onder de PV installatie is voor een laadpaal, die staat los van die PV installatie.

PS Vergeet even alle losse kabeltjes die er hangen, de meterkast opruimen is exact het klusje voor dit weekend, vandaar ook die Envoy ophangen :)
[Afbeelding]
Je hebt geen qrelais, installateur had geen plek/geen zin/niet op vooraad of alle drie tegelijk.
De laadpaalcowboy heeft zich er ook met de allergoedkoopste chint automaat vanaf gemaakt
En positie A is prima, voor of achter de hoofdschakelaar maakt niet uit, maar waarschijnlijk is daar aan geen van kanten plek voor de CT’s, heel misschien voor de kleine variant.

Ps. Als je veilig wilt werken, dan de hoofdautomaten uitzetten (die onder de meter zitten) dan heb je alles spanningsvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesvb
M250, het ligt er al even.

Misschien maakt dat de qrelais en die fasekoppelaar discussie ook anders? Als het geen iq7 omvormers zijn?

[ Voor 26% gewijzigd door keesvb op 16-12-2022 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Herbiek616 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:32:
En tussen de 2 fasen is het ook een blanke draadbrug lijkt mij.
Als je de kast open maakt is het al een levensgevaarlijke kast als je niet weet wat je aan het doen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesvb
mike123 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 23:01:
[...]

En tussen de 2 fasen is het ook een blanke draadbrug lijkt mij.
Als je de kast open maakt is het al een levensgevaarlijke kast als je niet weet wat je aan het doen bent.
Ga ze morgen gelijk vervangen (met alle schakelaars om uiteraard).

Waar kan ik die draadbruggen het beste mee vervangen? VD draad? Of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
keesvb schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 23:56:
[...]

Ga ze morgen gelijk vervangen (met alle schakelaars om uiteraard).

Waar kan ik die draadbruggen het beste mee vervangen? VD draad? Of iets anders?
De huidige draad die rechts zit aangesloten lijkt 4mm2. Dat is met een zachte kern.
Die zou je dan ook moeten gebruiken om door te lussen.
Maar normaal gaan er dan 2 draden van 4mm2 in 1 adereindhuls, die gaat in de rechter aardlekautomaat en het nieuwe stukje gaat met een adereindhuls in de linker aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
keesvb schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:56:
[...]

M250, het ligt er al even.

Misschien maakt dat de qrelais en die fasekoppelaar discussie ook anders? Als het geen iq7 omvormers zijn?
De M250 is de voorloper van de IQ7 serie. Destijds bestond dat q-relais nog niet en werd er een fasekoppelaar gebruikt….indien nodig uiteraard. De fasekoppelaar koppelt de fasen allen voor het hoog frequente signaal van de micro’s (120-140 kHz dacht ik), ..de communicatie tussen de micro’s en de envoy. Die overdracht van data gaat middels condensatoren, zie schema op die Legrand.

Voor het ontwerp dien je rekening te houden met de max uitgangsstroom vd M250, zijnde 1,09 A per stuk. Met 20 panelen is je ontwerpuitgangspunt dus 21,8 A. Dat zou je af willen zekeren op 25A, maar dat is hetzelfde als de hoofdaansluiting ?.Omwille van selectiviteit moet je dat niet willen. Met een 3-fase meterkast aansluiting zul je dit dus over 2 of 3 fasen moeten verdelen.

[ Voor 6% gewijzigd door WillemP22 op 17-12-2022 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesvb
mike123 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 00:16:
[...]

De huidige draad die rechts zit aangesloten lijkt 4mm2. Dat is met een zachte kern.
Die zou je dan ook moeten gebruiken om door te lussen.
Maar normaal gaan er dan 2 draden van 4mm2 in 1 adereindhuls, die gaat in de rechter aardlekautomaat en het nieuwe stukje gaat met een adereindhuls in de linker aardlekautomaat.
Zo ziet de onderkant er uit. Het de blanke draadbruggen zitten niet bij een andere kabel in 1 aansluiting, maar ik snap nog steeds niet wat hier nou gebeurt.

De twee zwarte draden zijn fase en gaan de koppelaar in, de bruine is fase richting "meterkast", de voorste draadbrug lijkt me 0-lijn en de achterste inderdaad een blanke draadbrug over die twee fasen.

- Kan iemand veriefieren of het klopt wat ik zeg?
- Ik ga die blanke draadbruggen met 4mm2 kabel en adereindhuls vervangen. Blauw en Bruin. Is dat de way to go?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qt9yi0mwUFRAszSmBbh7Lr-3o5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tR3NvzC7gMg8fjHyHDjSVQLa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@keesvb Ja, daarmee maak je het veiliger. Haal ook meteen die fase koppelaar weg. Die doet niets want zit 2x aangesloten op dezelfde fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesvb
RichieB schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:25:
@keesvb Ja, daarmee maak je het veiliger. Haal ook meteen die fase koppelaar weg. Die doet niets want zit 2x aangesloten op dezelfde fase.
Die fase koppelaar weghalen snap ik nog niet helemaal. Er komen van het dak 2 bruine draden (ook 2 blauwe en 2 aarde overigens).

- Als die fase koppelaar er niet tussen zit, hoe weet ik dan zeker dat de envoy van beide bruine draden de omvormer signalen oppikt?
- Kan het kwaad dat die koppelaar er nu in zit?

Zie hier de bovenkant van de automaten en de koppelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBAvZ_eCczSnmELSV-JTTpk7qpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a2GB38K8LWHaGirSwWWoFuC2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door keesvb op 17-12-2022 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Volg die draden die in de fase koppelaar zitten eens? Die zitten via die blanke draadbrug onder je automaten aan elkaar. Die koppelaar is bedoeld om verschillende fasen hoog frequent met elkaar te koppelen. Je Envoy kan via die draadbrug ook zonder koppelaar al je omvormers zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesvb
RichieB schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:36:
Volg die draden die in de fase koppelaar zitten eens? Die zitten via die blanke draadbrug onder je automaten aan elkaar. Die koppelaar is bedoeld om verschillende fasen hoog frequent met elkaar te koppelen. Je Envoy kan via die draadbrug ook zonder koppelaar al je omvormers zien.
Zie het ja... Toch echt gek dat die ertussen zit dan...

Zal ik de 220v van de Envoy aansluiten bovenaan de automaat (zoals nu) of onderaan waar de 4mm2 nu ook naar de "meterkast" gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Als je de Envoy aansluit onderaan de automaten dan kan bij kortsluiting in de Envoy je hoofdzekering eruit klappen. Sluit je hem aan de bovenkant aan dan kan er bij kortsluiting ongelimiteerd langdurig stroom vanuit je panelen door de Envoy stromen. Beste oplossing is de Envoy achter een eigen automaat te zetten. Die kan mooi op de plek van die fase koppelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesvb
RichieB schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:44:
Als je de Envoy aansluit onderaan de automaten dan kan bij kortsluiting in de Envoy je hoofdzekering eruit klappen. Sluit je hem aan de bovenkant aan dan kan er bij kortsluiting ongelimiteerd langdurig stroom vanuit je panelen door de Envoy stromen. Beste oplossing is de Envoy achter een eigen automaat te zetten. Die kan mooi op de plek van die fase koppelaar.
Als dat de beste oplossing is kan ik dat het beste maar meteen doen! Heb ik wel een paar pointers nodig qua bedrading.

Dit gaat hem worden (vergeet even aarde, die blijft as is).
- Hoe, waar sluit ik de envoy dan aan?
- Hoe lus ik de 3e automaat door?
- Wat voor automaat moet die 3e zijn? Qua ampere etc?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9ikJOUMjh8p7ww4mlhNZnKyLQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FzFKNJQDxiS0W6MUd23qKoyM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesvb
WillemP22 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 07:07:
[...]

De M250 is de voorloper van de IQ7 serie. Destijds bestond dat q-relais nog niet en werd er een fasekoppelaar gebruikt….indien nodig uiteraard. De fasekoppelaar koppelt de fasen allen voor het hoog frequente signaal van de micro’s (120-140 kHz dacht ik), ..de communicatie tussen de micro’s en de envoy. Die overdracht van data gaat middels condensatoren, zie schema op die Legrand.
Dank voor de input Willem! Meerdere mensen schrijven dat de fasekoppelaar hier niet nodig is dus ik ga ik er maar helemaal tussenuit halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Die blanke koperdraad (staal?) komt vaker voor in oudere groepenkasten, is niets geks, maar niet echt aanraakveilig.
Verwijder de fase koppelaar, plaats een ABB 2 units brede 16A aardlekautomaat, en koppel deze met 2 van deze 3 voudige kamrails aan elkaar.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesvb
henkNL schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:30:
Die blanke koperdraad (staal?) komt vaker voor in oudere groepenkasten, is niets geks, maar niet echt aanraakveilig.
Verwijder de fase koppelaar, plaats een ABB 2 units brede 16A aardlekautomaat, en koppel deze met 2 van deze 3 voudige kamrails aan elkaar.
Op welke plekken moeten die kamrails henk? Als je kijkt naar dat plaatje? Is dat hier:
- eentje op 1,3 en 5
- eentje op 2,4 en 6

En waar moet de envoy dan in? E en F?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
keesvb schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:35:
[...]

Op welke plekken moeten die kamrails henk? Als je kijkt naar dat plaatje? Is dat hier:
- eentje op 1,3 en 5
- eentje op 2,4 en 6

En waar moet de envoy dan in? E en F?
Check, helemaal goed

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Pagina: 1 ... 40 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica