Grote Enphase topic • IQ Gateway lokaal uitlezen • PVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
• Bi-directionele communicatie voor het (op afstand) upgraden van de software
Upgrades blokkeer je dus alleen maar als je ook (het juiste deel van) de internetcommunicatie naar de Enphase servers blokkeert in je firewall / Internet router.
Uit de Gateway-S Metered datasheet van 24 okt 2022 ( https://enphase.com/media/5633 )
Je kunt een upgrade ook initieren vanuit de Installer Portal in Enlighten Manager las ik net.
Nu is de vraag misschien wel: Gaat Enphase ooit de upgrade wereldwijd doorvoeren en zo ja, wanneer?
(gezien de grote aantallen onbeveiligde systemen die nu aan het internet hangen zou je zeggen dat ze wel moeten)
Heeft de fase detectie te maken met de 6 CT spoelen? Volgens mij niet...Pazo schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:42:
[...]
Ja dat is waar, het kan zijn dat als de CT spoelen aangesloten zijn dat de fasen wel gedetecteerd worden.
Heb je toevallig de installatie tijdelijk op 1 fase/gebrugd gehad toen het net geïnstalleerd was?
Ik begrijp van installateur dat een IQ Battery NIET geschikt is voor 3 fase gebruik. Het is wel mogelijk om 3 aparte systemen bv. 3 x 3T te plaatsen maar de Envoy kan hier blijkbaar niet mee overweg om deze accu's dan dynamisch te gebruiken (ik bedoel met dynamisch energie contract).
Wie weet hoe het zit ?
Jij zegt dat wel maar wellicht hebben die spoelen er wel mee te maken.. het is voor de envoy denk ik eenvoudig om daarmee te detecteren op welke fase de micro’s zitten. Bij mij is de detectie wel juist, en ik heb vanaf het begin af aan 6 CT’s gehad..Allewijn schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:03:
[...]
Heeft de fase detectie te maken met de 6 CT spoelen? Volgens mij niet...
Heb je toevallig de installatie tijdelijk op 1 fase/gebrugd gehad toen het net geïnstalleerd was?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ze zitten op 3 fases, maar ik heb nog geen CT-spoelen (die komen zometeen)
En ik heb een Envoy-metered op 3 fasen aangesloten
Maar bij alle micro's staat: No phase selected.
[ Voor 9% gewijzigd door RobWest op 05-12-2022 19:20 ]
Zitten alledrie de fasen ondertussen ook aan de Envoy gekoppeld? (@Allewijn & wie nog meer?)
Daar ben ik wel benieuwd naar, heb dat nog niet kunnen vinden. Waar heb je dat gelezen?gAzu schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:56:
Je kunt een upgrade ook initieren vanuit de Installer Portal in Enlighten Manager las ik net.
[ Voor 28% gewijzigd door Pazo op 05-12-2022 20:10 ]
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
Ik heb de 12 x IQ7A al binnen. Heb er € 169,00 incl. voor betaald bij Alma Solarshop (zitten in Luxemburg, maar binnen 2 dagen geleverd via UPS). Vrij scherpe prijs volgens mij (zeker als ik vergelijk met Solar Bouwmarkt, daar kost de IQ7+ al datzelfde bedrag).RobWest schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:07:
[...]
Je kan ook voor de IQ7+ gaan. Deze zal ietsie vaker aftoppen, maar dat weegt dan weer niet op tegen het prijsverschil.
De spoel die de opbrengst moet meten geeft nu een waarde varierend van -1W tot -3W.
Dat zal denk ik wel kloppen want hij meet nu waarschijnlijk het verbruik van de Envoy.
Het stroomverbruik loopt nu ook rustig op dus ik denk dat het goed is gegaan.
En nog even een foto van 1 spoel aan de kant van de hoofdschakelaar.
Er kunnen er nog wel een paar bij, ze zijn echt "klein".
:strip_exif()/f/image/RCY4z5zZxQJQk1Pdy3dKrgkF.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat je een min productie hebt klopt, ik zit ook altijd 's nachts op -8/-9W.
Alleen dat inschakelen in de app is wel raar. Je zet het aan het het springt geweoon weer terug naar "not enabeld. Maar in Homey verschijnt even later wel gewoon de waarde.
Het spul heeft even de tijd nodig, dat werd mij al verteld.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Wat bedoel je met de " Installer Portal in Enlighten Manager ". Hoe kan je de update dan aanzwengelen?gAzu schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:56:
1 van de features van zowel de gewone als de metered Envoy (aka Gateway ):
• Bi-directionele communicatie voor het (op afstand) upgraden van de software
Upgrades blokkeer je dus alleen maar als je ook (het juiste deel van) de internetcommunicatie naar de Enphase servers blokkeert in je firewall / Internet router.
Uit de Gateway-S Metered datasheet van 24 okt 2022 ( https://enphase.com/media/5633 )
Nu is de vraag misschien wel: Gaat Enphase ooit de upgrade wereldwijd doorvoeren en zo ja, wanneer?
(gezien de grote aantallen onbeveiligde systemen die nu aan het internet hangen zou je zeggen dat ze wel moeten)
Nee hoor, was gelijk 3 fase, dus daar kan het ook niet mee te maken hebben.Allewijn schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:03:
[...]
Ik kijk even wat het gaat doen wanneer de CT spoelen geïnstalleerd zijn.
Ik had ook niet gedacht dat het daarmee te maken kon hebben, maar wie weet! We gaan het zienPazo schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:06:
Als ik de laatste reacties lees, hebben degene zonder CT spoelen melding van geen fase gedetecteerd, en degene met CT spoelen wel fasedetectie, dus lijkt mij er toch wel mee te maken heeft. Al heb ik net als @Glashelder van begin af aan de CT spoelen er tussen zitten. Maar, we zullen meer te weten komen als de CT spoelen bij @RobWest geïnstalleerd worden
[ Voor 43% gewijzigd door Cafun op 06-12-2022 06:27 ]
Mooi eindelijk! Ben wel benieuwd hoe dat off grid gaat werken, prettig gevoel iig niet afhankelijk te zijn van het net.
Bij mij geeft ie nu opeens aan op welke fase de micro's zitten. Ik heb hem niet opnieuw laten scannen. Ik heb alleen de CT's geïnstalleerd en de metering aangezet.Cafun schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 06:25:
[...]
Nee hoor, was gelijk 3 fase, dus daar kan het ook niet mee te maken hebben.
Ik kijk even wat het gaat doen wanneer de CT spoelen geïnstalleerd zijn.
[...]
Ik had ook niet gedacht dat het daarmee te maken kon hebben, maar wie weet! We gaan het zien
Ik zal vanavond nog controleren of het ook de juiste fases zijn
Conclusie: CT spoelen moeten geïnstalleerd zijn om de fasen te zienRobWest schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:20:
[...]
Bij mij geeft ie nu opeens aan op welke fase de micro's zitten. Ik heb hem niet opnieuw laten scannen. Ik heb alleen de CT's geïnstalleerd en de metering aangezet.
https://www4.enphase.com/...using-enlighten-manager-0RobWest schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:05:
[...]
Wat bedoel je met de " Installer Portal in Enlighten Manager ". Hoe kan je de update dan aanzwengelen?
Onderaan de pagina staat summier hoe je er komt.
Deze link geeft het nog wat uitgebreider weer
https://support.enphase.c...e-using-Enlighten-Manager
[ Voor 16% gewijzigd door gAzu op 06-12-2022 11:11 ]
Dat is enkel om te checken of er een update is, en als deze er is (dus al is aangeboden door Enphase), kan je dit aanklikken om de installatie daarvan te starten. Dus Enphase moet de update al klaar hebben staan / gepushed hebben naar je Envoy, en dan kan je met die knop de installatie van de update starten.gAzu schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:03:
[...]
https://www4.enphase.com/...using-enlighten-manager-0
Onderaan de pagina staat summier hoe je er komt.
Bij mij staat het er trouwens niet eens meer tussen, omdat ik de updates uit heb staan in de Installer toolkit app
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/msG8SnaDsCDxjIAgl3vQfuUU.jpg?f=user_large)
Dat klopt.Pazo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:24:
[...]
Conclusie: CT spoelen moeten geïnstalleerd zijn om de fasen te zien
De powerline data wordt verstuurd in de nuldoorgangen vd fase.
Je hebt dus fase informatie nodig om te detecteren welke data daar bij hoort, dus welke micro’s.
De standaard envoy kan dat onderscheid niet maken en rapporteert alle micro’s op 1 fase.
Meten is weten.
Maar belangrijker is dat je micro inverters op de juiste fysieke koperen draden zijn aangesloten
Ook vanuit de installer Toolkit moet je ze handmatig initiëren aldus de documentatie.
Maar ik hou er over op en hoop dat je nog lang kan genieten van de versie 5.🙂👍
Die versie 5 is trouwens nog wél aanwezig in mijn installer toolkit zie ik.
Als iemand nog een mobiel apparaat heeft met root access valt het te proberen om die rom veilig te stellen.
Ik heb er wel 1 maar daarvan is de androidversie te oud.
De toolkit doet het daar niet op helaas
Hoe / waar kan je dat zien, of wat heb je nodig? Mijn telefoon heeft root access. Wil wil eens kijken / poging wagengAzu schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:06:
Die versie 5 is trouwens nog wél aanwezig in mijn installer toolkit zie ik.
Als iemand nog een mobiel apparaat heeft met root access valt het te proberen om die rom veilig te stellen.
Ik heb er wel 1 maar daarvan is de androidversie te oud.
De toolkit doet het daar niet op helaas
In de installer toolkit - kies Menu - InstellingenPazo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:09:
[...]
Hoe / waar kan je dat zien, of wat heb je nodig? Mijn telefoon heeft root access. Wil wil eens kijken / poging wagen
Daar staat de 00.05.62 nog bij in het rijtje.
Ik verwacht dat die rom ergens in een aparte map of bestand te vinden is in het mobiele apparaat waar de toolkit opstaat, maar dan wel op een plek waar je root access voor nodig hebt.
De losse roms veiligstellen lijkt me een goed idee voor 'future reference' 😉
Goed om te weten! Ik ga het zien wanneer bij mij de CT spoelen geleverd en aangesloten zijnRobWest schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:20:
[...]
Bij mij geeft ie nu opeens aan op welke fase de micro's zitten. Ik heb hem niet opnieuw laten scannen. Ik heb alleen de CT's geïnstalleerd en de metering aangezet.
Net eens wezen kijken in de Installer Toolkit. Heb de gok genomen om handmatig te downloaden. Ik had ondertussen al via een file explorer naar een map van de Installer Toolkit gezocht. Daar zag ik dat in totaal 3 bestanden werden ingeladen, maar verdwenen ook weer. Heb er gelukkig screenshots van kunnen maken. Nu zijn / lijken de mappen leeg.gAzu schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:17:
[...]
In de installer toolkit - kies Menu - Instellingen
Daar staat de 00.05.62 nog bij in het rijtje.
Ik verwacht dat die rom ergens in een aparte map of bestand te vinden is in het mobiele apparaat waar de toolkit opstaat, maar dan wel op een plek waar je root access voor nodig hebt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/wnsRSwB0y1bDzVzG9Zy3SaZX.png?f=user_large)
Verder kan ik ze nu niet meer vinden, maar ik neem aan dat het ergens moet staan.
Binnenkort eens verder grasduinen (zit om mn werk, dus ook andere dingen doen
Niemand een idee/antwoord ?robr57 schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:06:
Vraag 3 fase installatie en IQ Battery.
Ik begrijp van installateur dat een IQ Battery NIET geschikt is voor 3 fase gebruik. Het is wel mogelijk om 3 aparte systemen bv. 3 x 3T te plaatsen maar de Envoy kan hier blijkbaar niet mee overweg om deze accu's dan dynamisch te gebruiken (ik bedoel met dynamisch energie contract).
Wie weet hoe het zit ?
Volgens mij had hier nog niemand op gereageerd maar dan heb ik toch de vraag:irab schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:13:
[...]
Inderdaad. Zo min mogelijk lassen. Geeft ook minder storingen. De verliezen( = warmte) per las vallen wel mee. Anders zou zo’n las erg warm worden en een storing kunnen opleveren.
Verder geeft een 3-fase systeem minder verliezen dan een systeem opgebouwd uit 3 maal 1-fase.
Bij een 3-fase systeem heb je alleen 3 maal verliezen in de 3 fase draden. Door de nul loopt geen stroom, dus ook geen verliezen.
Bij een 3 maal 1-fase systeem heb je 3 maal verliezen in de fase draden, en 3 maal verliezen in de nul draden!
Welke type Enphase omvormer heb jij dan die 400V geeft aangezien er volgens jou door de nul geen stroom loopt?
Zonder nul is er geen 230V...
Verder heb ik drie windrichtingen en heb ik bewust iedere windrichting op een een fase string zitten zodat ik zelf kan kiezen welke windrichting ik op welke fase terug laat leveren i.v.m. drukte op het net op bepaalde dagdelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Vogels60 op 06-12-2022 19:39 ]
7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB
Hier staat het principe van 3 fase: Wikipedia: Three-phase electric powerVogels60 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:38:
[...]
Volgens mij had hier nog niemand op gereageerd maar dan heb ik toch de vraag:
Welke type Enphase omvormer heb jij dan die 400V geeft aangezien er volgens jou door de nul geen stroom loopt?
Zonder nul is er geen 230V...
Verder heb ik drie windrichtingen en heb ik bewust iedere windrichting op een een fase string zitten zodat ik zelf kan kiezen welke windrichting ik op welke fase terug laat leveren i.v.m. drukte op het net op bepaalde dagdelen.
Bij 3 gelijke wisselstromen door de nul draad, die 120 graden uit fase zijn, is de som nul.
Mbt terugleveren: maakt voor saldering niet uit op welke fase je teruglevert. Je slimme meter telt gewoon op.
Dat ziet er goed uit.[b]
Kun je uitleggen hoe je dit gaat realiseren. (Het omschakelen vd fasen)
Zou je nu geen nul gebruiken krijg je helemaal een gevaarlijke situatie want dan krijg je bij ongelijke belasting een zwevende nul.
Je bent het toch met me eens denk ik dat je de Micro omvormer aansluit op een fase en de nul? En niet tussen twee fasen?
Met betrekking tot de stringen ga ik niks actiefs omschakelen aangezien dit niet dagelijks veranderd dus dat is gewoon domweg met de multimeter de fase meten op de dagdelen en dan zorgen dat ik de windrichting die "actief" is op de fase met de laagste spanning schroef.
[ Voor 23% gewijzigd door Vogels60 op 06-12-2022 20:09 ]
7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB
Klopt. De micro’s gewoon op fase en nul. Ongeveer 230V.Vogels60 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:02:
Je wikipidia verwijzing klopt, dat is basis maar je hebt toch geen gelijke wisselstromen aangezien je dan op iedere fase even veel micro omvormers moet hangen die precies dezelfde spanning in voeden.
Zou je nu geen nul gebruiken krijg je helemaal een gevaarlijke situatie want dan krijg je bij ongelijke belasting een zwevende nul.
Je bent het toch met me eens denk ik dat je de Micro omvormer aansluit op een fase en de nul? En niet tussen twee fasen?
De nuldraad is nodig voor onbalans. Bij geen onbalans geen stroom door nul.
In de praktijk heb je altijd wat onbalans.
'Veiliger installeren in een handomdraai met Enphase Micro omvormers - basistraining'.
Link
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh
Als ik op de datasheet bij Solar-Bouwmarkt kijk dan staat daar dat een Enphase AC Battery op 1-fase werkt.robr57 schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:06:
Vraag 3 fase installatie en IQ Battery.
Wie weet hoe het zit ?
Dus je zou 3 losse units op 3 verschillende fases kunnen aansluiten.
Dat is nog simpel.
Maar het wordt wel erg ingewikkeld om de Envoy dan a.d.h.v. dynamische tarieven de verschillende batteries in te laten schakelen welke op dat moment het meest opbrengen.
Dan moet je met Home Assistant aan de gang om het een en ander aan- en uit te schakelen.
Ja alles klopt.RobWest schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:20:
[...]
De vraag is juist of dat uberhaupt kan, kun je de 3 verschillende Batteries via de Envoy benaderen en instructies geven, mijn leverancier geeft aan dat dat niet kan, maar die kent HA niet.RobWest schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:00:
[...]
Maar het wordt wel erg ingewikkeld om de Envoy dan a.d.h.v. dynamische tarieven de verschillende batteries in te laten schakelen welke op dat moment het meest opbrengen.
Dan moet je met Home Assistant aan de gang om het een en ander aan- en uit te schakelen.
Op mijn telefoon heb ik de Enphase toolkit geïnstalleerd, onder instellingen zie ik dat op 19 nov mijn IQ gateway software van 05.00.62 naar 07.06.17 is gegaan en daarna meteen op dezelfde dag nog naar 07.04.28.
Ik denk dat ik niet meer kan kiezen terug te gaan naar lagere versie? En dat blocken van de automatische downloads nu ook niet zoveel zin meer heeft? Op die plek kan ik software update wel uitzetten.
Ik heb nog geen integratie met domotica maar dat gaat er wel komen.
Verder staat er nog een optie aan die ik niet snap: Schakel ACB1.0/ ACB1.5 batterij in? Ik heb helemaal geen accu opslag? Wat moet ik met die instelling?
Klopt, terug gaat niet meer.Herbiek616 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:49:
Ik denk dat ik niet meer kan kiezen terug te gaan naar lagere versie? En dat blocken van de automatische downloads nu ook niet zoveel zin meer heeft? Op die plek kan ik software update wel uitzetten.
Niets, alleen als je een batterij hebt, maar die kan je in NL nog niet krijgen.Herbiek616 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:49:
Verder staat er nog een optie aan die ik niet snap: Schakel ACB1.0/ ACB1.5 batterij in? Ik heb helemaal geen accu opslag? Wat moet ik met die instelling?
Als het rendabel wordt komen er vanzelf batterijen die je op basis van de informatie uit de P1 poort kan laden/ontladen. Integratie met een PV omvormer/management module is daarvoor helemaal niet nodig.RobWest schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:08:
De Envoy zal het niet kunnen (denk ik/lijkt mij) en je leverancier zal geen HA voor je inrichten.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Technisch gezien zal je dan via 1 fase terugleveren en via een andere fase je batterij voeden, maar dat wordt in je meter dus verrekend.Pazo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:48:
Eigenlijk wel apart dat de batterij maar 1 fase is. Krijgt deze dan ook alleen maar stroom geleverd van de panelen die op die fase zitten en niet van de rest? Kan je dan maar met een derde van je capaciteit opladen?
Maar hij wil als ik het goed begrepen heb, 3 batterijen op 3 fases
Situatieschets:
Mijn Enphase setup ligt sinds begin Oktober op het dak, mijn buren hebben Enphase sinds afgelopen Januari.
Ik heb er 16, mijn buren 10. We wonen naast elkaar in een rijtjes huis.
Mijn buurvrouw geeft aan dat haar panelen sinds eind November niks meer rapporteren in de app en zelfs niet terugleveren gedurende de dag. Wel ziet ze dat er in de nacht iets is opgewekt. Dit lijkt me sterk.
De installateur van de buurvrouw gaf aan omvormers te zien die niet bij haar systeem horen in totaal 21 stuks.
Mijn setup werkt naar behoren en rapporteert prima en zonder fouten.
Iemand een vergelijkbare situatie gehad?
[ Voor 5% gewijzigd door mr.DJ95 op 08-12-2022 10:49 ]
Staat ergens in dit topic genoemd. Daar zijn ferrietringen voor uitgevonden. Zitten die er bij jou/ de buurvrouw wel op?mr.DJ95 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:48:
Ik heb een interessant probleem.
Situatieschets:
Mijn Enphase setup ligt sinds begin Oktober op het dak, mijn buren hebben Enphase sinds afgelopen Januari.
Ik heb er 16, mijn buren 10. We wonen naast elkaar in een rijtjes huis.
Mijn buurvrouw geeft aan dat haar panelen sinds eind November niks meer rapporteren in de app en zelfs niet terugleveren gedurende de dag. Wel ziet ze dat er in de nacht iets is opgewekt. Dit lijkt me sterk.
De installateur van de buurvrouw gaf aan omvormers te zien die niet bij haar systeem horen in totaal 21 stuks.
Mijn setup werkt naar behoren en rapporteert prima en zonder fouten.
Iemand een vergelijkbare situatie gehad?
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Heb dit artikel gevonden inmiddels: https://www4.enphase.com/...ting%20NL%20%28002%29.pdfPanzer_V schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:58:
[...]
Staat ergens in dit topic genoemd. Daar zijn ferrietringen voor uitgevonden. Zitten die er bij jou/ de buurvrouw wel op?
Dat is nog eens mooi gevondenmr.DJ95 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:21:
[...]
Heb dit artikel gevonden inmiddels: https://www4.enphase.com/...ting%20NL%20%28002%29.pdf
Nu nog effe checken bij jezelf en je buuf. Ik schat zo in dat jij ze wel hebt en je buuf niet.
Nu draait het allemaal als een zonnetje, de vraag is natuurlijk wanneer er problemen gaan ontstaan.
Zou het uitmaken welke ferriet ringen ik plaats of zijn deze ook voldoende:
https://nl.rs-online.com/web/p/ferrite-sleeves/7740632
(Of iets soortgelijks)
FAQ - Ferrietringen
De ringen die jij noemt ken ik niet.
Als je geen problemen hebt, hoef je ze niet perse te plaatsen. Ik had ze eerst ook niet, maar na uitbreiding panelen toch wel nodig ivm storing.
Net dit youtube filmpje van IQ8 bekeken, maar vreemd genoeg word er dus helemaal niks verteld wat deze anders maakt dan de IQ7 versies? Alleen dat het geschikt is voor hoog rendement panelen. Al de andere voordelen gelden ook voor de IQ7* omvormers.Pazo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:04:
Alleen de IQ8+ en IQ8M voorlopig dus. Zal binnenkort de TS updaten.
Grootste verschil is dat ze (als het goed is) off-grid kunnen werken.
Herbiek616 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:54:
[...]
Net dit youtube filmpje van IQ8 bekeken, maar vreemd genoeg word er dus helemaal niks verteld wat deze anders maakt dan de IQ7 versies? Alleen dat het geschikt is voor hoog rendement panelen. Al de andere voordelen gelden ook voor de IQ7* omvormers.
our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
Vanuit simpele logica zou ik beredeneren dat er al een bruikbaar stroom circuit in de IQ microomvormers zit. Verdere isolatie lijkt niet nodig voor off grid en het zou dus vooral juiste besturing moeten zijn vanuit de Envoy en (doorgifte via de) Q-Relais
Ik ga er de boel niet voor ombouwen maar ben wel benieuwd hoe Enphase wellicht in de toekomst 'retrofit' gaat faciliteren voor off grid situaties. In NL niet zo opportuun om rede dat ons stroomnet over het algemeen redelijk stabiel is en (nog) niet geregeld uitvalt. Wel interessant in de toekomst in het gebruik met een accu.
16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org
Of wil jij off-grid met je panelen dan de hele wijk voeden?
En als het net weer terugkomt dan moet je off-grid weer gesynchroniseerd worden met het net. Tenminste zo doen we dat met de NSA's en UPSsen die wij installeren voor bedrijven.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Wat mij echter opvalt zijn de verschillen met wat Eneco mij meld als teruggeleverd:
Enphase (nov):
105kWh opbrengst
Eneco (nov):
verbruik 200kWh
terug 61kWh
Wat zou het grote verschil kunnen verklaren, wat zie ik hier over het hoofd?
Dank!
It took the power of Commodore 64 to put man on the moon
Meest waarschijnlijke lijkt me dat die 105 kWh is wat er is opgewekt, daarvan heb je 44 kWh direct verbruikt (je elektriciteitsmeter registreert dit niet) en de resterende 61 kWh is het net opgegaan.
Niet je hele opbrengst wordt teruggeleverd, je gebruikt zelf ook nog een deel!Skyrunner schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:53:
Ik heb sinds kort een gloednieuwe Enphase installatie en krijg daar ook maandelijkse opbrengst rapporten via de mail.
Wat mij echter opvalt zijn de verschillen met wat Eneco mij meld als teruggeleverd:
Enphase (nov):
105kWh opbrengst
Eneco (nov):
verbruik 200kWh
terug 61kWh
Wat zou het grote verschil kunnen verklaren, wat zie ik hier over het hoofd?
Dank!
It took the power of Commodore 64 to put man on the moon
Kan je niet vanuit je eigen account jezelf uitnodigen bij het installer account zodat je toestemming geeft om het systeem te beheren?harm289 schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:16:
Hallo, Ik wil graag een bestaand Enphase systeem uitbreiden en heb daarvoor een installateur account aangemaakt en installer toolkit app gedownload. Het huidige systeem is door een installateur geplaatst. Hoe krijg ik die installatie in mijn installer toolkit, zodat ik het kan uitbreiden? Heb uiteraard al rondgezocht, op dit forum en op internet, niks over kunnen vinden...
Of was het andersom, dat weet ik niet meer precies.
Met je installer account een uitnodiging sturen naar je originele account en daar bevestigen dat je er accoord mee gaat dat het installer account je originele account kan beheren.
Zoiets moet het zijn. Weet niet meer precies hoe ik het heb gedaan.
Top, bedankt. Heb het gevonden: in de Enlighten app (voor gebruiker) Menu --> account --> mijn toegangscontrole --> mailadres van het installer account toevoegen. Zie ook hieronder. Dan kan ik vanuit de installer app de installatie bekijken/aanpassen.mike123 schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:34:
[...]
Kan je niet vanuit je eigen account jezelf uitnodigen bij het installer account zodat je toestemming geeft om het systeem te beheren?
Of was het andersom, dat weet ik niet meer precies.
Met je installer account een uitnodiging sturen naar je originele account en daar bevestigen dat je er accoord mee gaat dat het installer account je originele account kan beheren.
Zoiets moet het zijn. Weet niet meer precies hoe ik het heb gedaan.
![]() | ![]() | ![]() |
Volgens mij moet je installateur jou toevoegen als mede-installateur op jouw site-ID. Want volgens mij zijn al je devices aan die site-ID gekoppeld. Al je statistieken zullen ook aan dat site_ID hangen.harm289 schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:16:
Hallo, Ik wil graag een bestaand Enphase systeem uitbreiden en heb daarvoor een installateur account aangemaakt en installer toolkit app gedownload. Het huidige systeem is door een installateur geplaatst. Hoe krijg ik die installatie in mijn installer toolkit, zodat ik het kan uitbreiden? Heb uiteraard al rondgezocht, op dit forum en op internet, niks over kunnen vinden...
Als ik de door mij hierboven genoemde manier probeer, dan kan ik via de installer app de lay-out aanpassen/uitbreiden. Dat is voor zover ik kan overzien precies wat ik nodig heb, of mis ik nog iets?RobWest schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:55:
[...]
Volgens mij moet je installateur jou toevoegen als mede-installateur op jouw site-ID. Want volgens mij zijn al je devices aan die site-ID gekoppeld. Al je statistieken zullen ook aan dat site_ID hangen.
Die manier wil ik ook wel eens proberen.harm289 schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:35:
[...]
Als ik de door mij hierboven genoemde manier probeer, dan kan ik via de installer app de lay-out aanpassen/uitbreiden. Dat is voor zover ik kan overzien precies wat ik nodig heb, of mis ik nog iets?
Maar ik heb geen installateurs- of zelf-installateurs account. Alleen huiseigenaar.
Kan ik dat alsnog veranderen?
Want als ik nu de installer toolkit app installeer en probeer in te loggen krijg ik de melding 'alleen bedrijfsinstallateurs of zelf-installeteurs hebben toegang tot Enphase systemen vanuit de Enphase installateur app. Controleer uw gebruikersprofiel om verder te gaan'...
Ik heb een installateurs account aangemaakt. Dat kan sinds nov '22 weer, zie openingspost. Dat werkt in ieder geval. Je kunt alleen niet het zelfde mail adres gebruiken als waar je huidige gebruikersaccount op staat.Allewijn schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:56:
[...]
Die manier wil ik ook wel eens proberen.
Maar ik heb geen installateurs- of zelf-installateurs account. Alleen huiseigenaar.
Kan ik dat alsnog veranderen?
Want als ik nu de installer toolkit app installeer en probeer in te loggen krijg ik de melding 'alleen bedrijfsinstallateurs of zelf-installeteurs hebben toegang tot Enphase systemen vanuit de Enphase installateur app. Controleer uw gebruikersprofiel om verder te gaan'...
Dat klopt, je moet 2 e-mailadressen gebruiken. 1 als bedrijf / installateur, en 1 als eigenaarharm289 schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:56:
[...]
Ik heb een installateurs account aangemaakt. Dat kan sinds nov '22 weer, zie openingspost. Dat werkt in ieder geval. Je kunt alleen niet het zelfde mail adres gebruiken als waar je huidige gebruikersaccount op staat.
Inderdaad, daar had ik overheen gelezen. Bedankt!Glashelder schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:57:
@harm289 maximaal 19 IQ7 of 16 IQ7+ omvormers per fase. IQ7A meen ik maximaal 12.
Maar kijk ik in de Enlighten Manager bij de devices, dan zie ik bij de micro's nog steeds dezelfde fase staan. Ik heb hem al een keer opnieuw laten scannen.
Hoe kan ik er voor zorgen dat de Envoy wel de nieuwe fases ziet?
Wordt het verdelen over de 3 fasen ondertussen bij jou correct weergegeven?Hansi55 schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:01:
@Allewijn
Helaas nog niet. Moet morgen opnieuw contact opnemen met de installateur.
Kijk even naar mijn mail van 6 dec. 12.02 uur.RobWest schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:37:
Ik heb op Oost 3 strengen leggen met 5 panelen per streng en op West 3 strengen met 4 panelen per streng. Nu wilde ik de belasting per fase iets beter verdelen en heb ik 2 strengen gewisseld van fase.
Maar kijk ik in de Enlighten Manager bij de devices, dan zie ik bij de micro's nog steeds dezelfde fase staan. Ik heb hem al een keer opnieuw laten scannen.
Hoe kan ik er voor zorgen dat de Envoy wel de nieuwe fases ziet?
Heb direct met een ander email adres een installateurs account aangemaakt.harm289 schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:56:
[...]
Ik heb een installateurs account aangemaakt. Dat kan sinds nov '22 weer, zie openingspost. Dat werkt in ieder geval. Je kunt alleen niet het zelfde mail adres gebruiken als waar je huidige gebruikersaccount op staat.
Vervolgens dat email adres genoemd in de Enlighten app (voor gebruiker) Menu --> account --> mijn toegangscontrole --> mailadres van het installer account toevoegen
Maar ik zie in de Enlighten Manager helaas nog niet mijn eigen systeem tevoorschijn komen...
Edit: Ik was te snel: Ik zie mijn eigen systeem!!!
[ Voor 4% gewijzigd door Allewijn op 12-12-2022 15:43 ]
Ja toen ik mijn CT-spoelen had geïnstalleerd stonden de fases er direct bij. Daarvoor stond: No phase selectedAllewijn schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:30:
[...]
Wordt het verdelen over de 3 fasen ondertussen bij jou correct weergegeven?
Kijk, fijn dat het opgelost is bij jou.RobWest schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:48:
[...]
Ja toen ik mijn CT-spoelen had geïnstalleerd stonden de fases er direct bij. Daarvoor stond: No phase selected
Bij mij nog steeds niet (het installatiebedrijf zegt de vraag uit te hebben staan bij Enphase zelf, maar wachten maar passief af en lijken eigenlijk niks te doen...)
Ik heb dus nog steeds het 'probleem' dat in de Envoy wordt weergegeven dat ik 13 panelen op L1 heb, 4 panelen op L2 en 0 panelen op L3, maar dat er dus in de praktijk gewoon netjes eerlijk verdeeld wél over de drie fasen opgewekt lijkt te worden.
Er lijkt dus qua werking niks mis met mijn systeem, maar het staat niet goed vermeld (en dat wil ik wel!)
Ik denk dus dat het komt omdat het systeem in werking is gesteld tijdelijk op 1 gebrugde fase met toen 15 panelen en dat later Stedin is gekomen voor aanleg 3 fasen, waarna de brug verwijderd werd en het installatiebedrijf terug kwam om 2 extra panelen aan te melden en 2 micros te vervangen van twee panelen die toen een storing hadden. Dus dat zijn precies die 4 panelen die dus pas later toegevoegd zijn en weergegeven worden op L2 (en de rest dus op L1).
Ik denk dat het systeem dus gewoon opnieuw geinitialiseerd moet worden, maar installatiebedrijf probeert dat maar niet voor me en ik hoop dus nu, nu ik zelf een installateursaccount heb en mijn eigen systeem kan zien, dat ik het misschien zelf kan proberen?...
Hier zie je dus de eerlijke verdeling over 3 fasen:
/f/image/e1pthZulQVTcqAMlGLAGXmDh.png?f=fotoalbum_large)
Hier zie je dat mijn 17 panelen maar over 2 fasen genoemd lijken!?:
/f/image/DIs1KJb7gyYTVJwqKFiJFgPC.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 45% gewijzigd door Allewijn op 12-12-2022 16:09 ]
Nu heb ik hetzelfde probleem als jij. Wat @irab al zei. Je hebt iig CT-spoelen nodig om de fases te herkennen, maar nu zitten de micro's op een andere fase en dat ziet mijn Envoy dus niet.Allewijn schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:55:
[...]
Kijk, fijn dat het opgelost is bij jou.
Bij mij nog steeds niet (het installatiebedrijf zegt de vraag uit te hebben staan bij Enphase zelf, maar wachten maar passief af en lijken eigenlijk niks te doen...)
[Afbeelding]
Ik heb dus nog steeds het 'probleem' dat in de Envoy wordt weergegeven dat ik 13 panelen op L1 heb, 4 panelen op L2 en 0 panelen op L3, maar dat er dus in de praktijk gewoon netjes eerlijk verdeeld wél over de drie fasen opgewekt lijkt te worden.
Er lijkt dus qua werking niks mis met mijn systeem, maar het staat niet goed vermeld (en dat wil ik wel!)
Ik denk dus dat het komt omdat het systeem in werking is gesteld tijdelijk op 1 gebrugde fase met toen 15 panelen en dat later Stedin is gekomen voor aanleg 3 fasen, waarna de brug verwijderd werd en het installatiebedrijf terug kwam om 2 extra panelen aan te melden en 2 micros te vervangen van twee panelen die toen een storing hadden. Dus dat zijn precies die 4 panelen die dus pas later toegevoegd zijn en weergegeven worden op L2 (en de rest dus op L1).
Ik denk dat het systeem dus gewoon opnieuw geinitialiseerd moet worden, maar installatiebedrijf probeert dat maar niet voor me en ik hoop dus nu, nu ik zelf een installateursaccount heb en mijn eigen systeem kan zien, dat ik het misschien zelf kan proberen?...
Je hebt het over opnieuw initialiseren. Ik kan overal bij, maar zou niet weten hoe. Misschien alle micro's uit mijn config gooien.
Ik heb 6 CT spoelen (die zijn ook pas geïnstalleerd nadat stedin was geweest om 3 fasen aan te leggen, dus het systeem was eerst gebrugd op 1 fase zonder CT spoelen zoals ik in mijn bovenstaande had uitgelegd).
En als je kijkt naar je 'live' weergave dan zie je wel een correcte verdeling over de 3 fasen (zoals ik dus ook zie)?RobWest schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:29:
Wat ik al zei hier
Ik heb ze van fase gewissseld, maar mijn Envoy ziet nog de originele fase
Om zoveel mogelijk micro's (IQ7+ in jouw voorbeeld) en ook rekening te houden met selectiviteit kun je er 2 naast elkaar plaatsen.harm289 schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:50:
Ik lees diverse verhalen over het maximale aantal panelen (omvormers) op een 3x25A hoofdaansluiting. O.a. hoe zwaar de groep voor de panelen afgezekerd moet zijn. Een groep zou 25/1.6=16A max mogen zijn. Maar soms lees ik dat die factor 1.6 niet nodig is. Uitgaande van 3x16A en IQ7+ omvormers kom ik op 3x16Ax230v = 11040W. Bij 295W piek per omvormer, zijn dat max 37 panelen. Ik zou er graag 40 leggen, dat past precies in mijn lay-out. Is dat echt onverstandig?
Een 3-fase pv-systeem achter een 3-fase aardlekautomaat van 3x16A met 36 micro's 3x12 IQ7+
Daarnaast zet je nog een ander systeem ook met een 3-fase aardlekautomaat van 3x16 ....met wat minder micro's.
Het totaal aan terug te leveren vermogen mag niet de hoofdaansluiting oversteigen. Dus die 2e bijvoobeeld nog 3x 7 micro's.
Of anders geredeneerd: op een 25A hoofdaansluiting kun je max 25/1.26= 19 stuks IQ7+ plaatsen. 3x19=57. Dus max 57 stuks om aan de diverse ontwerpregels te voldoen.
ook als ik lokaal inlog op mijn Envoy dan zie ik de oude fases nog steedsAllewijn schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:27:
[...]
En als je kijkt naar je 'live' weergave dan zie je wel een correcte verdeling over de 3 fasen (zoals ik dus ook zie)?
@Allewijn zijn na de ombouw van 1 naar 3 fasen ook alle fasen aangesloten op je Envoy?Allewijn schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:27:
[...]
En als je kijkt naar je 'live' weergave dan zie je wel een correcte verdeling over de 3 fasen (zoals ik dus ook zie)?
Of gaat daar alleen de nul en maar 1 fase heen?
Oke, dat is inderdaad ook een mogelijkheid. Maar dan ook 2 q-relais en 2 Envoys? Voor in mijn geval 40 ipv 37 panelen is dat wel relatief duur. Heeft het voordelen om de systemen gelijk te verdelen over de 16A automaten, beide 20 panelen, of maakt dat niet uit?WillemP22 schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:57:
[...]
Om zoveel mogelijk micro's (IQ7+ in jouw voorbeeld) en ook rekening te houden met selectiviteit kun je er 2 naast elkaar plaatsen.
Een 3-fase pv-systeem achter een 3-fase aardlekautomaat van 3x16A met 36 micro's 3x12 IQ7+
Daarnaast zet je nog een ander systeem ook met een 3-fase aardlekautomaat van 3x16 ....met wat minder micro's.
Het totaal aan terug te leveren vermogen mag niet de hoofdaansluiting oversteigen. Dus die 2e bijvoobeeld nog 3x 7 micro's.
Of anders geredeneerd: op een 25A hoofdaansluiting kun je max 25/1.26= 19 stuks IQ7+ plaatsen. 3x19=57. Dus max 57 stuks om aan de diverse ontwerpregels te voldoen.
Ja, 2 q-relais is wel overzichtelijker al zou het met 1 wel kunnen, want het q-relais wordt gespect tot 3x25A.gAzu schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:00:
Wel 2 Qrelais, want pv word verdeeld over twee groepen.
1 envoy is wel genoeg lijkt me. 😉
Uiteraard 1 Envoy....die kunnen tot 600 micro's handelen dacht ik.
met 2 sets van 20 panelen verdeel je de stromen. Dat mag natuurlijk ook. beide sets achter een aardlekautomaat 3x16A, samen achter 1 q-relais en 1 envoy.harm289 schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:45:
[...]
Oke, dat is inderdaad ook een mogelijkheid. Maar dan ook 2 q-relais en 2 Envoys? Voor in mijn geval 40 ipv 37 panelen is dat wel relatief duur. Heeft het voordelen om de systemen gelijk te verdelen over de 16A automaten, beide 20 panelen, of maakt dat niet uit?
Goeie vraag. Kan intussen niet meer op de Envoy inloggen via: http://envoy/installer/setup/home#overview
Krijg dan de melding:
Deze site is niet bereikbaarCheck of envoy een typfout bevat.
Als de spelling klopt, voer je een Windows-netwerkcontrole uit.
DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN
Ik heb geen idee hoe dit op te lossen. Bijgevolg is checken niet meer mogelijk...
Installatie werkt perfect. Dat kan ik zien in Enlighten als eigenaar.
Nu ben ik in de war, volgens mij heb ik ook een installeur-account aangemaakt en later mijzelf ook als eigenaar toegevoegd. Volgens mij beide met hetzelfde email adres.Dat klopt, je moet 2 e-mailadressen gebruiken. 1 als bedrijf / installateur, en 1 als eigenaar
Maar wellicht dat ik gebruik heb gemaakt van feit dat je in een een gmail adres voor het @ teken overal een punt (of meerder) tussen mag zetten en de mail dan nog gewoon op dezelfde inbox binnen komt
Enlighten app is voor de installeur toch? Welke app is dan voor de eigenaar bedoeld?
De app is voor de eigenaar.Herbiek616 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:23:
Enlighten app is voor de installeur toch? Welke app is dan voor de eigenaar bedoeld?
Installer toolkit app voor de installateur.
Bij https://enlighten.enphaseenergy.com/ kan je zowel inloggen met je eigenaars account als met je installateurs account; bij die laatste krijg je meer opties zien (volgens mij krijg je dan hetzelfde te zien als je inlogt via https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/account)
Dan heb je nog https://service.enphaseenergy.com/nl (installateursaccount).
IQ8 Microinverters kunnen niet worden gecombineerd met eerdere generaties Enphase micro-omvormers (IQ7-serie, IQ6-serie enz.) in hetzelfde systeem.
Dus mocht je over een met tijdje met dikke 450-500 panelen willen uitbreiden, kan je geen IQ8 toevoegen in je bestaande systeem
Je envoy is van IP gewisseld en je DNS is nog niet geupdatete of er is een andere reden. Ik zou even in de DHCP-server kijken welk IP-adres de Envoy nu heeft en dan connecten op http://IPADRES/installer/setup/home#overviewHansi55 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:36:
@allewijn.
Goeie vraag. Kan intussen niet meer op de Envoy inloggen via: http://envoy/installer/setup/home#overview
Krijg dan de melding:
Deze site is niet bereikbaarCheck of envoy een typfout bevat.
Als de spelling klopt, voer je een Windows-netwerkcontrole uit.
DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN
Ik heb geen idee hoe dit op te lossen. Bijgevolg is checken niet meer mogelijk...
Installatie werkt perfect. Dat kan ik zien in Enlighten als eigenaar.
Dan zou je toch mogen verwachten dat de iQ7 serie in het assortiment blijft.Pazo schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:09:
Ik ben trouwens een beetje aan het inlezen in de IQ8 serie, en wat toevoegingen / aanpassingen aan het maken aan de TS, en kwam wel een belangrijk puntje / nadeel tegen:
IQ8 Microinverters kunnen niet worden gecombineerd met eerdere generaties Enphase micro-omvormers (IQ7-serie, IQ6-serie enz.) in hetzelfde systeem.
Dus mocht je over een met tijdje met dikke 450-500 panelen willen uitbreiden, kan je geen IQ8 toevoegen in je bestaande systeemMaar goed, al denk ik dan de IQ7A dan ook nog prima voldoet.
Hoe moet het anders met mensen die over een jaar of 3 hun systeem met 7 series willen uitbreiden?
Ai, da's een flinke domper idd. Mogen we inderdaad hopen dat de IQ7A voorlopig in het assortiment blijft.Pazo schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:09:
Ik ben trouwens een beetje aan het inlezen in de IQ8 serie, en wat toevoegingen / aanpassingen aan het maken aan de TS, en kwam wel een belangrijk puntje / nadeel tegen:
Dus mocht je over een met tijdje met dikke 450-500 panelen willen uitbreiden, kan je geen IQ8 toevoegen in je bestaande systeemMaar goed, al denk ik dan de IQ7A dan ook nog prima voldoet.
Je moet een eigen DIY-account aanmaken en dan vragen of ze dat account koppelen aan jouw site-ID. Dan hoeven zij dus niet hun eigen inloggegevens aan jouw te geven. Want onder hun eigen inlog zullen heel veel systemen zitten. En tis logisch dat ze dat niet willen geven.Anno007 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:24:
Afgelopen vrijdag kwam solarconcept weer lang om de q-relay te plaatsen, was de vorige keer kapot gegaan en tijdelijk een normale (aardlek?) schakelaar tussen gezet. En ze zouden de kabel verzwaren tussen de panelen en de meterkast. Alleen toen de "dak jonge" naar boven klom bleken de dakpannen bevroren te zijn, zo raar dat in hartje winter dakpannen bevroren zijn..................... Dus ze waren niet snel weer weg, de q-relay was zo vervangen maar er werd veel gebeld........ Nu moeten ze dus nog een keer terug komen voor het verzwaren van de kabel, ik heb de rol hier wel laten liggen, voor de zekerheid..... Maar ik krijg nog steeds niet de inlog gegevens van het enhase systeem, dit irriteert mij behoorlijk.
Dit topic is gesloten.
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica