Vraag

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:21
Net als de rest van Nederland zijn we op zoek naar PV-panelen op ons platte dak. We hebben twee platte daken beschikbaar, van de woning en van de schuur. Het dak van de schuur is couranter en groter, we willen dit nu maximaal benutten voor een PV-opstelling, het dak van de woning kan dan (eventueel) in de toekomst nog benut worden.

(lucht)Foto's

Beschikbare (dak)ruimte
Onze schuur (vanaf de dijk gezien links van onze woning) heeft een plat dak van ca. 3.160 x 11.670mm. Er is één dakdoorvoer aanwezig, daar is de breedte van het dak ca. 2.650mm.

Schaduw
We wonen redelijk vrij aan een dijk, tegenover onze woning (zuidkant) staan echter wel bomen die hoog zijn
(ca. 16 meter boven het dak van de woning op een horizontale afstand van ca. 16m) en voor schaduw zorgen. Ik heb een 3D model gemaakt op basis van het AHN en daar op de volgende momenten een zonstudie van gedraaid en op Youtube geplaatst: 21-12 (kortste dag), 21-03 (gemiddelde dag), 21-06 (langste dag). Ik heb ook 21-04 toegevoegd, vanaf die datum (t/m ca. 24-09) is het dak van de woning ongeveer schaduwvrij. In de wintersituatie zijn de bomen semi-kaal, de zon schijnt er dan dus 'doorheen'. Om die reden lijkt een installatie met micro-omvormers een must.

Jaarverbruik
Op dit moment ca. 5500KWh, dit is incl. opladen auto, zonder auto zaten we op ca. 3700KWh. Momenteel stoken we nog op gas, doel is om volgend jaar ook een (hybride) warmtepomp in huis te halen waardoor ons elektraverbruik nog hoger zal worden. We willen het dak maximaal benutten.

Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase meterkast met nog 2 lege groepen. Ik begrijp dat tot ca. 16 panelen een 1-fase meterkast volstaat, fijn, dan hoeft die niet aangepast te worden. Als ik later extra panelen op de woning plaats kan de meterkast alsnog aangepast worden. Ik trek wel een 3-fase kabel naar de schuur met het oog op een (ooit) toekomstig oplaadpunt voor een elektrische auto.
Meterkast:

Budget en doel
Maximaal budget is er in principe niet, als het zich maar binnen 10 jaar terugverdient. We willen het dak maximaal benutten, volgens mijn eigen tekening kan ik 12 panelen kwijt in een oost-west opstelling (optie A) of 10st. in een zuid opstelling (optie B ). De oost-west opstelling heeft de voorkeur omdat deze minder zichtbaar is en (belangrijker) minder last heeft van wind. (Ik heb ook panelen getekend op het platte dak van de woning, maar dat is dus toekomst)

Optie A:

Schets optie A:

Optie B:

Wie gaat het project uitvoeren
De PV-boer. Ik zorg zelf voor de kabel van de meterkast naar het dak, de installateur sluit de panelen aan en verzorgt eventuele aansluitingen in de meterkast.

Bijhouden van data
Geen speciale wensen voor. Het idee is om vooraf goed na te denken over de opzet, daarna ‘doet het wat het doet’, als ik de data netjes bijhoud gaat de installatie niet meer opleveren denk ik? Dat gezegd hebbend: wel leuk om grafiekjes te zien en inzicht te hebben in de opbrengst.

Reeds verkregen offertes
Ik heb een aantal offertes opgevraagd, het is druk dus niet alle partijen kunnen op korte termijn een offerte maken, wat natuurlijk lastig is: de offertes die ik nu heb verlopen binnen 2 weken. Ik heb tot nu toe 4 prijzen binnen die min of meer hetzelfde aanbieden, m.u.v. partij 03 die aangaf niet te handelen in micro-omvormers met een verhaal over beroerde kwaliteit(safhandeling).

Offertes:

Regio
Zuid-Holland, Hoeksche Waard (net onder Rotterdam).

Bijzonderheden
We wonen vrijstaand aan een dijk in een Zuid-Hollanse polder. Het waait hier altijd harder dan in een bebouwde omgeving. Als het stormt gaat het hier écht los, de panelen zou ik het liefst zo vlak mogelijk hebben (oost-west) en ieder geval voorzien van voldoende ballast. Het dakvlak heeft nauwelijks een dakopstand.

Vragen
  1. Wat vinden jullie van deze opstelling en mijn bijbehorende (onderbuik)gevoel dat micro-omvormers voor mij een must zijn? Huidige opstelling is tot stand gekomen op basis van mijn boeren verstand, ik weet nagenoeg niets van PV-panelen en bijbehorende aandachtspunten
  2. Wat vinden jullie van deze prijzen? Natuurlijk, de offertes geven ‘de markt’ weer, maar mijn schoonvader heeft begin dit jaar letterlijk voor de helft 12 panelen (zonder mirco-omvormer) laten plaatsen. Als ik bij Ikea kijk koop je 10 panelen van 405Wp voor € 4.379,- ex. BTW. Dat is een pak goedkoper dan de offertes die ik nu heb?
  3. Tips en tricks om tot een goede partij te komen zijn welkom. Ik wil graag een goede (liefst semi-lokale) partij, maar iedereen is nu zo druk dat ik er gewoon niet tussen lijk te komen. Partijen die ik tot nu toe viavia heb doorgekregen weten van gekkigheid niet meer hoe ze normaal een telefoongesprek moeten voeren, zo druk zijn ze (dus kunnen me niet helpen).

Alle reacties

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-06 16:46
Op de schuur kan je met een asymetrische Oost-West opstelling meer panelen kwijt. Waarschijnlijk 16 of 17.
Met asymetrisch bedoel ik: Op Oost in portrait, en op West in landscape.
Probleem is wel dat hier geen standaard montagemateriaal voor te koop is.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:39

Termy

valt er nog wat te fragge?

Als je het goed doet kun je over je hele schuur panelen leggen en ze niet zien, dus ik zou dat stuk niet vrijlaten.

Daarnaast past het nu niet zo heel goed, lijkt het, want ik zie veel vrije ruimte. Zou je grotere panelen kwijt kunnen? Mijn 455 Wp LONGi's zijn bv 2094*1038, maar er zijn nog grotere panelen. Helaas is het wel wat krap voor 2 panelen in landscape, anders zou ik kijken of er met noord/zuid in dakjes nog meer past.

Ik denk overigens dat je hier geen micro's nodig hebt. In de winter is het toch ruk of voornamelijk diffuus licht dus daar valt weinig te winnen.

Gezien je windsituatie zeker voldoende ballast gebruiken en zijplaten gebruiken.

Als laatste: waarom niet op je huis? Moet het dak binnen kort vervangen worden of zo? Als je geen limiet op budget hebt en het in 10 jaar wilt terugverdienen is dit het moment om alles vol te knallen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:43
Suggestie van @FD2 is een goede. Maar het is wel van belang even nauwkeurig beschikbare breedte te meten want heel ruim is het niet. De uitvoering is namelijk met Rug-aan-Rug 'Zuid' legsysteem, en dat kan net wat minder compact uitvallen en zonder verbinding zal het wat meer ballast nodig hebben.

Deze asymmetrische truc lijkt ook geschikt voor de westelijke helft van de woning. Oostelijke helft lijkt onvoldoende breedte. Enige nadeel van dan dat de oost panelen op 10 en 13 graden gaan liggen en dat is niet helemaal ideaal in 1 string.

Optie B is gewoon slecht. 10 panelen op ruim 11m is nog geen 15cm tussenruimte.... Bijna permanent rij-op-rij schaduw.
De PV-boer. Ik zorg zelf voor de kabel van de meterkast naar het dak, de installateur sluit de panelen aan en verzorgt eventuele aansluitingen in de meterkast.
Dus je doet het lastigste deel van een plat dak systeem aanleggen zelf, maar geeft de rest uit handen :)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

FD2 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:28:
Op de schuur kan je met een asymetrische Oost-West opstelling meer panelen kwijt. Waarschijnlijk 16 of 17.
Probleem is wel dat hier geen standaard montagemateriaal voor te koop is.
Met een Valkpro kan je dit "gewoon" maken uit losse onderdelen.

Panelen van 175x110 zijn een mooie kandidaat daarvoor. Dan heb je 285cm in de breedte en heb je genoeg ruimte om je sets aan elkaar te kippelen. Je legt dan feitelijk een hele reep in portrait op ZOO (die kant levert het meeste op, daar zou op focussen) en daartegenaan leg je een hele reep op NWW op landscape.

Op die manier leg je 16 panelen neer op dat ene dak, 10 op ZOO en 6 op NWW en kan je met 1100cm en 1050cm nog behoorlijk goed aansluitende dakjes maken ook.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:49

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wel vol qua meterkast. Als je bij 1-fase wilt blijven dan wel even de boel beveiligen tegen de >40A van je aardlekschakelaars. Je zou nog wat ruimte kunnen maken door de hoofdschakelaar in HLD11H of HLD11 te stoppen. Dat past denk ik net tussen je kast en je meterbord in.

Maaruhh, waarom heb je twee pijpjes vanuit je meterkast naar dat lasdoosje lopen? :X

• _Teq_
Kijk, zo kom ik ergens! Meer tips en aandachtspunten dan ik heb gekregen in 3 gespreken met PV-boeren op locatie |:(
FD2 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:28:
In combinatie met:
JvS schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:23:
[...]

Met een Valkpro kan je dit "gewoon" maken uit losse onderdelen.

Panelen van 175x110 zijn een mooie kandidaat daarvoor. Dan heb je 285cm in de breedte en heb je genoeg ruimte om je sets aan elkaar te kippelen. Je legt dan feitelijk een hele reep in portrait op ZOO (die kant levert het meeste op, daar zou op focussen) en daartegenaan leg je een hele reep op NWW op landscape.

Op die manier leg je 16 panelen neer op dat ene dak, 10 op ZOO en 6 op NWW en kan je met 1100cm en 1050cm nog behoorlijk goed aansluitende dakjes maken ook.
Heb ik het volgende in elkaar geknutseld:
  • 10st. panelen 1.750x1.100mm in portrait op de ZO kant. Helling 10 graden;
  • 5st. panelen 1.750x1.100mm in landscape op de NW kant. Helling moet dan ca. 15 graden zijn om het dakje semi-gelijk aan te laten sluiten. Eventueel kan ik hier ook wel een klein hoogteverschil tussen laten en zelf dichtknutselen met iets;
Dit lijkt een goede oplossing, maximale benutting en toch nog 1-fase volgens mij.
Termy schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:05:
[...] Zou je grotere panelen kwijt kunnen? [...]

Ik denk overigens dat je hier geen micro's nodig hebt. In de winter is het toch ruk of voornamelijk diffuus licht dus daar valt weinig te winnen.

Als laatste: waarom niet op je huis? Moet het dak binnen kort vervangen worden of zo? Als je geen limiet op budget hebt en het in 10 jaar wilt terugverdienen is dit het moment om alles vol te knallen.
Nee, grotere panelen leveren er niet meer op, aansluitende dakjes op NZ vind ik minder fraai.
Wat betreft de micro-omvormers twijfel ik. Gisteren had het halve dak steeds zonlicht, maar het verschoof wel door de schaduw van de bomen. Lijkt me dat micro-omvormers juist voor dit soort situaties ontwikkeld zijn?

Ik wil ze nog niet op m'n huis omdat ik me zorgen maak om geluid (we slapen onder dat platte dak) en omdat de posities van de dakdoorvoeren in de toekomst aan gaan passen waardoor ik daar beter / meer panelen op kwijt kan.
Ronald schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:38:
Dus je doet het lastigste deel van een plat dak systeem aanleggen zelf, maar geeft de rest uit handen :)?
Ook een beetje afhankelijk van hoe dit topic zich ontwikkelt. Ik ben zelf handig en kan m.u.v. het meterkastdeel alles zelf prima aansluiten, dat is het probleem niet. Ik heb niet voldoende kennis van PV-panelen, omvormers, maximale en minimale belastingen in een string om een omvormer te laten werken, etc. etc. vandaar dat ik dacht dat bij een PV-boer neer te leggen. Is geen must.
septillion schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:00:
Wel vol qua meterkast. Als je bij 1-fase wilt blijven dan wel even de boel beveiligen tegen de >40A van je aardlekschakelaars. Je zou nog wat ruimte kunnen maken door de hoofdschakelaar in HLD11H of HLD11 te stoppen. Dat past denk ik net tussen je kast en je meterbord in.

Maaruhh, waarom heb je twee pijpjes vanuit je meterkast naar dat lasdoosje lopen? :X
Dat is dus werk wat ik sowieso niet zelf doe dus wat een elektricien zou moeten oppakken. Wat die twee pijpjes doen: geen idee O-)

Als ik het volgende regel,:
  • Kabel van meterkast naar dak;
  • 15st. PV-panelen van 1.750x1.100mm incl. micro-omvormer per paneel;
  • Montagesysteem om alles netjes op het dak te plaatsen;
  • Iets om de boel te monitoren (bijv. Enphase Envoy-S Metered Multiphase);
Dan ben ik er?
Alles op deze lijst kan ik zelf (m.u.v. meterkast aanpassingen dus), blijft over: welk paneel en micro-omvormer? Als ik Google op 1.750x1.100 panelen krijg ik er letterlijk honderden, hoe ga ik daar wijs uit worden?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

_Teq_ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 07:36:

Nee, grotere panelen leveren er niet meer op, aansluitende dakjes op NZ vind ik minder fraai.
Wat betreft de micro-omvormers twijfel ik. Gisteren had het halve dak steeds zonlicht, maar het verschoof wel door de schaduw van de bomen. Lijkt me dat micro-omvormers juist voor dit soort situaties ontwikkeld zijn?

Ik wil ze nog niet op m'n huis omdat ik me zorgen maak om geluid (we slapen onder dat platte dak) en omdat de posities van de dakdoorvoeren in de toekomst aan gaan passen waardoor ik daar beter / meer panelen op kwijt kan.
Ja boomschadus compenseren doen micro's prima. Beter dan strings met schaduwmanagement. De vraag is hoeveel het oplevert wel.

De wens "geen micro's ivm geluid op mn dak" is wel een onverwachte. Die heb ik nog nooit gehoord. Wel "ik wil geen stringomvormer, want geluid in mn huis". Ik moet zeggen dat ik bij m;n APS'jes nooit buiten geluisterd hebt, maar binnen hoor je daar helemaal niets van. Er zit een dak tusssen he :P
Als ik het volgende regel,:
  • Kabel van meterkast naar dak;
  • 15st. PV-panelen van 1.750x1.100mm incl. micro-omvormer per paneel;
  • Montagesysteem om alles netjes op het dak te plaatsen;
Ik zou zelf niet zo snel voor enphase kiezen. Eerder Hoymiles of APS. Een HEEEEL stuk goedkoper.
Alles op deze lijst kan ik zelf (m.u.v. meterkast aanpassingen dus), blijft over: welk paneel en micro-omvormer? Als ik Google op 1.750x1.100 panelen krijg ik er letterlijk honderden, hoe ga ik daar wijs uit worden?
Op wat leverbaar is van de 410-430wp panelen op de websites. Ze zijn allemaal goed. Jinko, JA solar, Trina, Longhi, Hyunday, DMEC, allemaal helemaal prima.

Ga je het toch zelf bestellen dan? Wat mij betreft een goed idee :)

• septillion

septillion

_Teq_ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 07:36:
Geluid, welk geluid? De SMA die ik hier heb hangen hoor ik niets van. Die had ook wel op mijn nachtkastje kunnen staan :+
Dat is dus werk wat ik sowieso niet zelf doe dus wat een elektricien zou moeten oppakken. Wat die twee pijpjes doen: geen idee O-)
Zou ik daar ook even naar kijken, kan weinig scenarios bedenken waarin het iets is dat mag.

Daarnaast vind ik het altijd wel een beetje bijzonder als mensen niets in de meterkast willen doen maar wel alle PV (met hogere spanningen en gelijkspanning) willen doen. Op zich prima natuurlijk dat je zaken uit handen wilt geven. Maar zou me wel in zowel de DC zijde als de AC zijde inlezen. Voor de veiligheid maar dan weet je ook wat je van de installateur mag verwachten.
Dan ben ik er?
Voor Enphase nog een Q-Relay. Bedenk dat de Enphase componenten ook ruimte innemen in een installatiekast. Maar die zou je op een andere locatie kunnen plaatsen.

[/quote]

• _Teq_
@JvS @septillion: Het gaat me niet om het geluid van de omvormers of andere componenten, maar van de opstelling van de panelen op het dak. Het dak is hout en aan de bovenkant geïsoleerd met harde isolatieplaten, als er een vogel overheen huppelt is dat al goed hoorbaar (letterlijk). Het is nu bij harde wind al een orkest van takjes uit de bomen die erop waaien, klapperende rolluiken, etc. Ik heb geen behoefte aan een suizend paneel o.i.d.
JvS schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:10:
Ik zou zelf niet zo snel voor enphase kiezen. Eerder Hoymiles of APS. Een HEEEEL stuk goedkoper.

[...]

Op wat leverbaar is van de 410-430wp panelen op de websites. Ze zijn allemaal goed. Jinko, JA solar, Trina, Longhi, Hyunday, DMEC, allemaal helemaal prima.

Ga je het toch zelf bestellen dan? Wat mij betreft een goed idee :)
Ga ik mezelf op inlezen!
septillion schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:13:[...]

Zou ik daar ook even naar kijken, kan weinig scenarios bedenken waarin het iets is dat mag.

Daarnaast vind ik het altijd wel een beetje bijzonder als mensen niets in de meterkast willen doen maar wel alle PV (met hogere spanningen en gelijkspanning) willen doen. Op zich prima natuurlijk dat je zaken uit handen wilt geven. Maar zou me wel in zowel de DC zijde als de AC zijde inlezen. Voor de veiligheid maar dan weet je ook wat je van de installateur mag verwachten.

[...]

Voor Enphase nog een Q-Relay. Bedenk dat de Enphase componenten ook ruimte innemen in een installatiekast. Maar die zou je op een andere locatie kunnen plaatsen.
Thanks voor de tip. (y) Voor zover ik kan zien is het aanleggen van de PV installatie een kwestie van kabels in omvormers prikken (die niet op andere manieren passen als bedoeld en allemaal fool-proof zijn afgewerkt). De meterkast moet gewoon goed en veilig aangesloten worden, ik heb geen verstand daarvan (getuige het lasdoosje). Als ik een elektricien daar een uurtje voor over de vloer krijg en het daarmee goed geregeld is: graag!

• septillion

septillion

Ah, ja. Kan ik inkomen. Ook al zou je misschien denken dat het geluid juist afneemt doordat er een eerste opvang laag in de vorm van PV er dan op ligt. Maar snap de zorgen.

Wat betreft PV aansluiten, zolang je de kabels laat maken is het qua materiaal niet zo spannend. Let op dat je dan wel grotere doorvoer moet hebben. Ook al wil je natuurlijk de connectoren nog steeds niet continue in het water hebben.

Maar fool-proff zou ik het geenzins noemen! Ja, + en - kan niet fout en zijn ze redelijk afgeschermd. Maar zo zijn de connectoren absoluut niet bedoelt om onder last te koppelen / ontkoppelen. Verzeker jezelf er dus altijd van dat de DC werkschakelaar uit staat. En als alles verbonden is blijven het kabels met hoge spanningen. Zou ze bijvoorbeeld ook niet eerst aan de PV koppelen en dan onder spanning door de doorvoer trekken etc.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

_Teq_ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:32:
@JvS @septillion: Het gaat me niet om het geluid van de omvormers of andere componenten, maar van de opstelling van de panelen op het dak.
Ah je wilt uberhaupt geen panelen op je dak van je huis. Ik dacht dat je geen micro omvormers op je platte dak wilde hebben ivm het geluid.

• _Teq_
3 weken verder inmiddels, ik ben in de weer geweest met het opvragen / aanpassen van diverse offertes. De 15-panelen optie bleek bij nader inmeten toch nét te breed, ik zou dan mijn dak bijna niet meer kunnen belopen (zou dan door door de goot moeten lopen, op 6 meter hoogte), dus dat wordt 'm niet. Mijn intentie was aanvankelijk om de panelen te laten plaatsen, voornamelijk omdat ik geen goed grip kreeg op het landscape-portrait onderstel (en de verkoopboeren geen toelichting / hulp kunnen bieden door drukte) en doordat er iets meer aanpaswerk in de meterkast voor nodig zou zijn (3-fase aansluiting).

Offertes
FYI: Ik heb 7 offertes ontvangen, ik heb met 5 partijen wat heen en weer gecommuniceerd met het doel de offerte kloppend en scherp te krijgen. Het resultaat hieronder (wellicht handig voor oriënterende Tweakers):

Conclusie: goedkoopste partij heeft alsnog een prijs van 1,45 €/Wp productie. In andere topics lees ik dat dit echt veel lager moet kunnen, hoewel ik me dan afvraag hoe oud de prijzen zijn waar deze Tweakers zich op baseren, maargoed.

Zelf aan de slag
Door de opstelling met 12st. landscape panelen in een oost-west opstelling wordt het verhaal veel eenvoudiger / standaard, ik wil het dus zelf gaan oppakken op de onderstaande manier:

Onderdelen
Ik heb nog niet heel hard geshopt online, maar ik kom hiermee op de onderstaande lijst uit. Met een prijs van 1,1 €/Wp toch een besparing van bijna € 1.700,- ofwel 23%! De panelen zijn trouwens 415Wp.

Vragen
  1. Werkschakelaar: volgens de nieuwe NEN1010 is het verplicht voor installateurs om een werkschakelaar te plaatsen in de buurt van de omvormer. Hoe zit dit bij micro-omvormers? Waar plaats ik de werkschakelaar dan?
  2. Kabel: met oog op de toekomst (ooit een elektrische auto bij de garage waarop de panelen komen) wil ik nu alvast een 3-fase kabel trekken. In de toekomst kan ik dan in de garage een klein groepenkastje plaatsen en ook een laadpaal. Is deze denkwijze correct? Kan ik af met 5x2,5mm² en deze in de tussentijd gebruiken als '1-fase kabel'?
  3. Onderdelen: mis ik nog iets op de lijst of heeft iemand tips? _/-\o_

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:51
Ik zou er nog 100.- aan rommel bij rekenen. Lasdoosjes, vage schroeven, pijpje hier en daar.
De kabel zou ik 5*6mm doen. Het trekken is veel werk, die extra 150.- ben je zo vergeten en je kan later nog eens met 22KW laden.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb mn werkschakelaar op het dak gemonteerd (samen met eentje voor de airco). Kan je aan een aluminium houder schroeven eventueel. Ik heb er een kastje voor gemaakt.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee