Net als de rest van Nederland zijn we op zoek naar PV-panelen op ons platte dak. We hebben twee platte daken beschikbaar, van de woning en van de schuur. Het dak van de schuur is couranter en groter, we willen dit nu maximaal benutten voor een PV-opstelling, het dak van de woning kan dan (eventueel) in de toekomst nog benut worden.
(ca. 16 meter boven het dak van de woning op een horizontale afstand van ca. 16m) en voor schaduw zorgen. Ik heb een 3D model gemaakt op basis van het AHN en daar op de volgende momenten een zonstudie van gedraaid en op Youtube geplaatst: 21-12 (kortste dag), 21-03 (gemiddelde dag), 21-06 (langste dag). Ik heb ook 21-04 toegevoegd, vanaf die datum (t/m ca. 24-09) is het dak van de woning ongeveer schaduwvrij. In de wintersituatie zijn de bomen semi-kaal, de zon schijnt er dan dus 'doorheen'. Om die reden lijkt een installatie met micro-omvormers een must.
Meterkast:
Optie A:
Schets optie A:
Optie B:
(lucht)Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Onze schuur (vanaf de dijk gezien links van onze woning) heeft een plat dak van ca. 3.160 x 11.670mm. Er is één dakdoorvoer aanwezig, daar is de breedte van het dak ca. 2.650mm.Schaduw
We wonen redelijk vrij aan een dijk, tegenover onze woning (zuidkant) staan echter wel bomen die hoog zijn(ca. 16 meter boven het dak van de woning op een horizontale afstand van ca. 16m) en voor schaduw zorgen. Ik heb een 3D model gemaakt op basis van het AHN en daar op de volgende momenten een zonstudie van gedraaid en op Youtube geplaatst: 21-12 (kortste dag), 21-03 (gemiddelde dag), 21-06 (langste dag). Ik heb ook 21-04 toegevoegd, vanaf die datum (t/m ca. 24-09) is het dak van de woning ongeveer schaduwvrij. In de wintersituatie zijn de bomen semi-kaal, de zon schijnt er dan dus 'doorheen'. Om die reden lijkt een installatie met micro-omvormers een must.
Jaarverbruik
Op dit moment ca. 5500KWh, dit is incl. opladen auto, zonder auto zaten we op ca. 3700KWh. Momenteel stoken we nog op gas, doel is om volgend jaar ook een (hybride) warmtepomp in huis te halen waardoor ons elektraverbruik nog hoger zal worden. We willen het dak maximaal benutten.Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase meterkast met nog 2 lege groepen. Ik begrijp dat tot ca. 16 panelen een 1-fase meterkast volstaat, fijn, dan hoeft die niet aangepast te worden. Als ik later extra panelen op de woning plaats kan de meterkast alsnog aangepast worden. Ik trek wel een 3-fase kabel naar de schuur met het oog op een (ooit) toekomstig oplaadpunt voor een elektrische auto.Meterkast:
Budget en doel
Maximaal budget is er in principe niet, als het zich maar binnen 10 jaar terugverdient. We willen het dak maximaal benutten, volgens mijn eigen tekening kan ik 12 panelen kwijt in een oost-west opstelling (optie A) of 10st. in een zuid opstelling (optie B ). De oost-west opstelling heeft de voorkeur omdat deze minder zichtbaar is en (belangrijker) minder last heeft van wind. (Ik heb ook panelen getekend op het platte dak van de woning, maar dat is dus toekomst)Optie A:
Schets optie A:
Optie B:
Wie gaat het project uitvoeren
De PV-boer. Ik zorg zelf voor de kabel van de meterkast naar het dak, de installateur sluit de panelen aan en verzorgt eventuele aansluitingen in de meterkast.Bijhouden van data
Geen speciale wensen voor. Het idee is om vooraf goed na te denken over de opzet, daarna ‘doet het wat het doet’, als ik de data netjes bijhoud gaat de installatie niet meer opleveren denk ik? Dat gezegd hebbend: wel leuk om grafiekjes te zien en inzicht te hebben in de opbrengst.Reeds verkregen offertes
Ik heb een aantal offertes opgevraagd, het is druk dus niet alle partijen kunnen op korte termijn een offerte maken, wat natuurlijk lastig is: de offertes die ik nu heb verlopen binnen 2 weken. Ik heb tot nu toe 4 prijzen binnen die min of meer hetzelfde aanbieden, m.u.v. partij 03 die aangaf niet te handelen in micro-omvormers met een verhaal over beroerde kwaliteit(safhandeling).Offertes:
Regio
Zuid-Holland, Hoeksche Waard (net onder Rotterdam).Bijzonderheden
We wonen vrijstaand aan een dijk in een Zuid-Hollanse polder. Het waait hier altijd harder dan in een bebouwde omgeving. Als het stormt gaat het hier écht los, de panelen zou ik het liefst zo vlak mogelijk hebben (oost-west) en ieder geval voorzien van voldoende ballast. Het dakvlak heeft nauwelijks een dakopstand.Vragen
- Wat vinden jullie van deze opstelling en mijn bijbehorende (onderbuik)gevoel dat micro-omvormers voor mij een must zijn? Huidige opstelling is tot stand gekomen op basis van mijn boeren verstand, ik weet nagenoeg niets van PV-panelen en bijbehorende aandachtspunten
- Wat vinden jullie van deze prijzen? Natuurlijk, de offertes geven ‘de markt’ weer, maar mijn schoonvader heeft begin dit jaar letterlijk voor de helft 12 panelen (zonder mirco-omvormer) laten plaatsen. Als ik bij Ikea kijk koop je 10 panelen van 405Wp voor € 4.379,- ex. BTW. Dat is een pak goedkoper dan de offertes die ik nu heb?
- Tips en tricks om tot een goede partij te komen zijn welkom. Ik wil graag een goede (liefst semi-lokale) partij, maar iedereen is nu zo druk dat ik er gewoon niet tussen lijk te komen. Partijen die ik tot nu toe viavia heb doorgekregen weten van gekkigheid niet meer hoe ze normaal een telefoongesprek moeten voeren, zo druk zijn ze (dus kunnen me niet helpen).