Toon posts:

Het grote Enphase topic

Pagina: 1 ... 55 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Of gewoon p1 data combineren met een kwh meter die achter je pv zit ( shelly of eastron modbus etc) in HA

[Voor 3% gewijzigd door MisterB op 19-03-2023 12:25]

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-06 20:59
Vinden jullie de meerkosten van de Envoy Metered op een 3 fase aansluiting het echt waard? Als ik kijk naar de kosten dan is de envoy ca €200 duurder. Dat samen met 6 spelen a €50, per stuk kom ik op €500 extra.

Is dat niet wat te gordig? Ik bedoel met de slimme meter portal zie je toch niet veel minder? (De vertraging van een dag daargelaten?)

'k heb d'r geen verstand van....

• MisterB
  • Niet online
Zie helemaal het nut van dat ding niet in tenzij je het simpel wil hebben met beprkte mogelijkheden en zonder wat meer met bv HA te willen klussen icm wat metering

• Kettingspanner
Ik probeer de iQ8+ en de iQ8M te vergelijken ivm aanschaf Jinko 420WP panelen. In bovenstaande discussie kon ik lezen dat de 8+ eerder zal starten maar sneller zal klippen. Komt dat door de minimale / maximale MPP-spanning die 3V lager is op de 8+? De minimale / maximale bedrijfsspanning is namelijk gelijk van beide omvormers. Ik kan op internet geen duidelijke uitleg over de min/max MPP spanning en de invloed daarvan op je rendement.
Thanks!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Kettingspanner schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:37:
Vinden jullie de meerkosten van de Envoy Metered op een 3 fase aansluiting het echt waard?
[...]
Misschien heb je iets aan deze antwoorden. Ook deze vraag komt ongeveer wekelijks langs.

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:02
Kettingspanner schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:37:
Vinden jullie de meerkosten van de Envoy Metered op een 3 fase aansluiting het echt waard? Als ik kijk naar de kosten dan is de envoy ca €200 duurder. Dat samen met 6 spelen a €50, per stuk kom ik op €500 extra.

Is dat niet wat te gordig? Ik bedoel met de slimme meter portal zie je toch niet veel minder? (De vertraging van een dag daargelaten?)
Waar is de metered voor dan t.o.v. de basis(?).. Mijn broer heeft ook de metered staan in de offerte,.. Hij heeft ook zo'n dongeltje(?) aan de slimme meter 'hnagen' waarmee hij op zijn telefoon kan kijken.
In de link hieronder wordt nie tover 'spoelen' van 50 euro gesproken..
https://www.mensonides.nl...daard-of-envoy-s-metered/

[Voor 11% gewijzigd door belmonde op 19-03-2023 15:13]

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:42
Even een paar vraagjes:

Als ik de opwek gegevens bekijk (Envoy std,) zie ik steevast bij -vermogen vandaag- dat de grafiek aan het einde naar beneden duikelt, haast tot aan 0.
Wacht ik bv 5 minuten en check opnieuw, dan blijkt dat helemaal niet zo geweest te zijn.
Is dit normaal?

Klopt het dat er geen refresh mogelijkheid is? ik moet steeds naar andere modes over/terug schakelen om de nieuwe gegevens te zien.

Klopt het dat de "meest recente" opwek nooit klopt?
bv: ik zie 1.324W maar volgens HomeWizzard & de smartmeter gaat er echt wel ruim 2 kW het net op.

tia

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:58
belmonde schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:10:
[...]

Waar is de metered voor dan t.o.v. de basis(?).. Mijn broer heeft ook de metered staan in de offerte,.. Hij heeft ook zo'n dongeltje(?) aan de slimme meter 'hnagen' waarmee hij op zijn telefoon kan kijken.
In de link hieronder wordt nie tover 'spoelen' van 50 euro gesproken..
https://www.mensonides.nl...daard-of-envoy-s-metered/
Er word misschien niet over gesproken maar als je de Envoy Meter koopt worden er 2 spoelen bijgeleverd.
Die moeten beiden worden gemonteerd tijden de installatie. Of achteraf.
1 word gemonteerd bij de meter om het verbruik te meten en de andere word gemonteerd om de fase die van de panelen afkomt om de opwekt te meten.
Als je 3 fasen hebt dan heb je er 6 nodig en moet je er 4 bijkopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:29
@Hansieo Gegevens worden elk kwartier verstuurd (ongeveer). Dus is niet realtime. Tenminste als je de Enphase app gebruikt en niet rechtstreeks de Envoy/Gateway uitleest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mike123
Hansieo schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:50:
Even een paar vraagjes:

Als ik de opwek gegevens bekijk (Envoy std,) zie ik steevast bij -vermogen vandaag- dat de grafiek aan het einde naar beneden duikelt, haast tot aan 0.
Wacht ik bv 5 minuten en check opnieuw, dan blijkt dat helemaal niet zo geweest te zijn.
Is dit normaal?

Klopt het dat er geen refresh mogelijkheid is? ik moet steeds naar andere modes over/terug schakelen om de nieuwe gegevens te zien.

Klopt het dat de "meest recente" opwek nooit klopt?
bv: ik zie 1.324W maar volgens HomeWizzard & de smartmeter gaat er echt wel ruim 2 kW het net op.

tia
Waarschijnlijk omdat de Envoy niet realtime de gegevens verstuurt. De slimme meter ziet het wel realtime.
Wat ik ergens gelezen heb is dat de envoy de gegevens per 5 minuten opslaat en om het kwartier de app update.
Of iets van die strekking.

• Hansieo
@Eddie_ @mike123

Beide dank voor de input. d:)b

Ik probeerde zowel de app, als wel op de gateway
maar voor zo'n duur systeem is mijn mening hierover ehh naadje... ;(

De opbrengst zelf ben ik tevreden over.

• Eddie_
Ik vind de meerwaarde van de metered ook niet je van het. Maar ik heb het gratis gekregen, incl. vier paneeltjes en IQ7+. Dus ja: als je het dan hebt dan ook maar volledig aansluiten.

• Wiliyama
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:48
RichieB schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:49:
[...]

Op het tabblad Energy bovenaan Year kiezen?
Dank je. Mijn systeem is nog niet operationeel dus vandaar mijn vraag. Dus jaaropbrengst is wel te zien. Is de opbrengst vanaf start installatie ook te zien?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Wiliyama schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:02:
[...]

Dank je. Mijn systeem is nog niet operationeel dus vandaar mijn vraag. Dus jaaropbrengst is wel te zien. Is de opbrengst vanaf start installatie ook te zien?
Ja levensduur

• Wiliyama
MisterB schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:24:
Of gewoon p1 data combineren met een kwh meter die achter je pv zit ( shelly of eastron modbus etc) in HA
Ik heb een digitale meter maar geen slimme meter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Wiliyama schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:02:
[...]

Ik heb een digitale meter maar geen slimme meter.
Dan gewoon kwh meter ertussen met modbus oid en of iets met bv shelly en ct klemmen en willicht direct je data ook uit de envoy trekken en in ha bij elkaar brengen

[Voor 7% gewijzigd door MisterB op 19-03-2023 20:10]

• belmonde
mike123 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:27:
[...]

Er word misschien niet over gesproken maar als je de Envoy Meter koopt worden er 2 spoelen bijgeleverd.
Die moeten beiden worden gemonteerd tijden de installatie. Of achteraf.
1 word gemonteerd bij de meter om het verbruik te meten en de andere word gemonteerd om de fase die van de panelen afkomt om de opwekt te meten.
Als je 3 fasen hebt dan heb je er 6 nodig en moet je er 4 bijkopen.
Op de offerte staat,. excl. CT -klemmen.. Is dat wat anders..

• mike123
belmonde schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:05:
[...]

Op de offerte staat,. excl. CT -klemmen.. Is dat wat anders..
De CT klemmen zijn dezelfde. Maar die worden eigenlijk standaard bij de Metered versie bijgeleverd.
Als je op internet kijkt bij diverse webshops worden ze er standaard bijgeleverd.

• tkl
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-04 22:36
Ben nu aan het uitvragen van offertes voor 10 panelen en heb wat vragen over de verschillende tussen IQ8+ en IQ8M:

1) Zijn de twee types in dezelfde installatie te combineren? In de FAQ staat uiteraard dat IQ7* met elkaar en niet met IQ8*. Over IQ8* met elkaar kon ik niets vinden.

2) Een adviseur zei dat de IQ8+ meer output leveren dan IQ8M met het typische Nederlandse klimaat (Utrecht) waar het vaak (licht) bewolkt is. Ging over paneel Tiger Neo N-type 54HL4R-B.
Klopt dat? Ik zag in de fact sheet alleen het verschil in minimale MPP-spanning, maakt dat zo veel?

Misschien dat ik het antwoord in 217 pagina's over het hoofd heb gezien, waarvoor alvast excuses.

P.S.: Als iemand nog een tip heeft voor een installateur actief in regio Utrecht die ook garantie geeft over het plaatsen van grote (2mx1m) panelen in portrait mode (en dat niet bij voorbaat weigert :(), ik hou me aanbevolen... (waarschijnlijk via PM).

• Wiliyama
Eddie_ schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:53:
@Wiliyama Dan zou ik die draaischijfmeter koppelen aan het APSysteem. De Envoy Metered dusdanig aansluiten dat die de totale productie kan meten van zowel Enphase als het APSysteem.
Maar dan moet ik een extra kabel naar binnen aanleggen. Ik wil de twee systemen buiten koppelen.
Volgens mij heeft het dus geen doel om de extra draaischijfmeter te plaatsen omdat ik de totale jaaropbrengst ook in de app kan zien.

• Kettingspanner
tkl schreef op zondag 19 maart 2023 @ 23:54:

2) Een adviseur zei dat de IQ8+ meer output leveren dan IQ8M met het typische Nederlandse klimaat (Utrecht) waar het vaak (licht) bewolkt is. Ging over paneel Tiger Neo N-type 54HL4R-B.
Klopt dat? Ik zag in de fact sheet alleen het verschil in minimale MPP-spanning, maakt dat zo veel?
Ik zoek ook nog naar het antwoord op deze vraag ivm 420W panelen. De antwoorden die ik tot nu kreeg waren soortgelijk. Beter de + omdat je dan eerder en langer gaat opwerken waarbij je op hele zonnige dagen niet het toprendement van je panelen haalt.

Op Amerikaanse sites lees ik vaker dat het onzin is omdat ze beide een zelfde opstartspanning hebben. Daar het advies om de M te nemen dus. Mocht je meer info hebben dan hoor ik het graag!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:32
tkl schreef op zondag 19 maart 2023 @ 23:54:
1) Zijn de twee types in dezelfde installatie te combineren? In de FAQ staat uiteraard dat IQ7* met elkaar en niet met IQ8*. Over IQ8* met elkaar kon ik niets vinden.
Kunnen gewoon gecombineerd worden (IQ8+ en IQ8M), zelfs in 1 string.
IQ7 en IQ8 kunnen, zoals je zelf ook al aangeeft, niet gecombineerd worden.

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:31
@Kettingspanner de iq8+ past prima, dit is dezelfde kwestie als iq7+/iq7a, daar hebben ze het hier al vaak genoeg over gehad. Enphase heeft daar zelfs een appnote voor geschreven volgens mij.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:43
Kettingspanner schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:48:
[...]

Ik zoek ook nog naar het antwoord op deze vraag ivm 420W panelen. De antwoorden die ik tot nu kreeg waren soortgelijk. Beter de + omdat je dan eerder en langer gaat opwerken waarbij je op hele zonnige dagen niet het toprendement van je panelen haalt.

Op Amerikaanse sites lees ik vaker dat het onzin is omdat ze beide een zelfde opstartspanning hebben. Daar het advies om de M te nemen dus. Mocht je meer info hebben dan hoor ik het graag!
https://enphase.com/nl-nl...-microinverter-data-sheet

Ze hebben inderdaad dezelfde opstartspanning, maar het MPPT bereik is verschillend.
De + begint al bij 27V, de M pas bij 30V.
De Jinko's gaan in de zomer, bij warm weer (celtemperatuur boven de 52°) onder de 30V zitten, dus niet ideaal.

• Bart de klusser
  • Laatst online: 20-03 13:03
Pazo schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:41:
@martin484 ja je kan elk elk paneel apart monitoren.

Jaaroverzicht 2021:
[Afbeelding]

Ik had laatst een storing op 1 van de fasen (bleek vocht in een kabelmof te zitten). Zie je terug in het overzicht:

[Afbeelding]
Ik heb een nieuwe installatie met 8 IQ7A omvormers, panelen 375 watt. Te laat deze site ontdekt dat ik een goedkopere omvormer kon nemen. Nu tot daar.
Ik heb echter ook 1 micro, de voorlaatste die geen data heeft,9ook grijs vakje) de andere 7 wel. Het is 1 kabel en dus gewoon op klikken. Zou het kunnen dat de micro defect is? Mijn installateur account zegt enkel dat hij geen data heeft.
Maar of hij echt vermogen heeft heb ik het raden naar....

• RichieB
  • Nu online
@Bart de klusser Als je een kWh meter (of CT spoelen) aansluit kan je het gewoon zien: tel de productie van de 7 panelen bij elkaar op en vergelijk dat met de gemeten waarden.

• belmonde
Vraag,.. binnenkort worden er zonnepanelen op een schuur naast het huis geinstalleerd. Met enphase micro-inverters.. Meterkast is gewoon in het woonhuis.
We moeten dus een mantelbuis onder het straatwerk ingraven naar het woonhuis.
Waarschijnlijk komt er ooit een elektrische auto en dus een laadpunt in de schuur bij de auto's.
En misschien komt er ooit een accu/batterij in die schuur.
Hoeveel stroomkabels zijn we dan in totaal nodig via de mantelbuis ??
Nu een stroomkabel voor de afvoer van de stroom naar de meterkast in huis..
En moet er een kabel vanuit huis naar de laadpaal ?
En de batterij ?
Gaat de stroom van de zonnepanelen rechtstreeks eerst naar de batterij.. Kan dit gecombineerd met de kabel van de laadpaal ??

• MisterB
  • Niet online
belmonde schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:12:
Vraag,.. binnenkort worden er zonnepanelen op een schuur naast het huis geinstalleerd. Met enphase micro-inverters.. Meterkast is gewoon in het woonhuis.
Waarschijnlijk komt er ooit een elektrische auto en dus een laadpunt in de schuur bij de auto's.
En de batterij ?
Gaat de stroom van de zonnepanelen rechtstreeks eerst naar de batterij.. Kan dit gecombineerd met de kabel van de laadpaal ??
gewoon 3fase onderverdeler in schuur maken en daar alles aan elkaar knopen .. ga je eerst eerst eens wat meer inlezen om je vragen die alle kanten op gaan beter te plaatsen .. met name accu en ess is breed gebied

• jeroen3
@belmonde Ja, 5x6mm/5x4mm leggen en onderverdelen is het simpelst denk ik. Maar twee 5x2.5/4mm kan ook natuurlijk, is wel dubbel verlies als je laadt op zon. Het is maar wat je voorkeur heeft.
Vergeet de ethernetkabel niet.

Oja, als je eilandmodus wilt met je toekomstige accu moet je wellicht wat extra signaalkabels leggen. Extra ethernetje ofzo en wellicht een trekdraad voor de toekomst?

[Voor 30% gewijzigd door jeroen3 op 20-03-2023 20:29]

• MisterB
  • Niet online
jeroen3 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:23:
@belmonde Ja, 5x6mm/5x4mm leggen en onderverdelen is het simpelst denk ik. Maar twee 5x2.5/4mm kan ook natuurlijk, is wel dubbel verlies als je laadt op zon. Het is maar wat je voorkeur heeft.
Vergeet de ethernetkabel niet.

Oja, als je eilandmodus wilt met je toekomstige accu moet je wellicht wat extra signaalkabels leggen. Extra ethernetje ofzo en wellicht een trekdraad voor de toekomst?
zou 5x6 en 2 eth kabels (1 voor lan en 1 voor loadbalancing maar hangt van laadpunt af wat je nodig hebt daar)

• belmonde
MisterB schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:16:
[...]
gewoon 3fase onderverdeler in schuur maken en daar alles aan elkaar knopen .. ga je eerst eerst eens wat meer inlezen om je vragen die alle kanten op gaan beter te plaatsen .. met name accu en ess is breed gebied
Wel bedankt voor je antwoord. Dit inlezen is voor ons als leek gewoon te veel. En we gaan daar niet uitkomen/snappen. We hebben nu 1 mantelbuis die we gaan inspitten.. Voor de 4 x 6mm grondkabel.
Ik vroeg me af of we misschien maar meteen een extra mantelbuis zouden aanleggen..
We hebben de installateur van de zonnepanelen gevraagd en die wist daar ook nog niet veel van.. ! Hij zei ook,. moet je maar gaan googlen !!
Dat is gewoon niet te snappen en uit te pluizen voor ons. Dus misschien maar gewoon extra mantelbuis aanleggen.. zouden er toch 3 kabels gelegd moeten worden.. Wat dus blijkbaar niet hoeft..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Als je ess (accu) in schuur staat en afnemers in huis zal je toch dieper moeten gaan nadenken welke ess hoe aansluiten waar hangen gebruikers (voornamelijk in huis) etc wil je off grid (dus als er een netstoring is) vanuit je accu kunnen draaien etc etc en kan dat meer kabels vereisen eventueel en de nodige ombouw van je mk.. dus kabel naar je onderverdeler in je schuur .. daar knoop je eea aan alkaar .. veelal hangt je achter en/of voor je ess de afnemers die dan weer in kritieke en niet kritieke onder te verdelen zijn etc wat ook eventueel zou betekenen kabel terug naar het huis voor de afnemers (achter de ess) , -- kortom - je moet eerst even goed je functionele eisen en wensen opstellen -- dat staat voor groot deel los van het feit dat je enphase hebt maar heeft wel invloed (afh van je ess type)

[Voor 56% gewijzigd door MisterB op 21-03-2023 08:38]

• Pazo
@belmonde

Wat ik destijds heb gedaan is een dikke PVC buis van het thuis naar garage ingegraven, met diameter van een centimeter of 15. Ligt ook een trekkabel in. Op die manier kan je makkelijk kabels toevoegen later.

• AKI
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-05 09:04
Hier afgelopen weekend een installatie aangesloten (8 panelen) bij mijn vader nadat ik zelf al jaren een goed werkende enphase installatie met 22 panelen heb.

Alles (mechanische installatie, en enphase toolkit instellingen) gingen precies zoals verwacht, afgezien van 1 vervelend iets:

Van de 8 worden 7 panelen netjes herkent, maar 1 paneel geeft de melding" is not communicating".

Meerdere dingen geprobeerd (inclusief geduldig 48 uur wachten), maar geen verandering.
Er is voor dit ene paneel dus ook geen " default grid profile" ingesteld

de 8 panelen zitten allemaal op dezelfde 3-fase Q-cable, daar kan het dus ook niet aan liggen

Is er nog iets wat ik vergeten kan zijn, of is er in dit geval echt sprake van een defecte omvormer?

Schiet mij maar neer

• jeroen3
@AKI of een defect paneel. Zonder dc gaat hij niet aan. Kan ook zijn dat ze vergeten zijn hem in te pluggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kettingspanner
belmonde schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:12:
En de batterij ?
Ik denk dat het heel lastig is in te schatten wat je tegen die tijd nodig hebt, omdat je de specs nu nog niet weet.
Daarom zou ik flexibel willen blijven. Graaf 2 ruime mantelbuizen in. Dan kan je met de tijd gewoon kabels trekken wat je nodig heb.

edit@ of PVC zoals @Pazo aangeeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lloo
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-06 22:08
Levert een IQ8M-72-M-INT geen power als die niet verbonden is met de IQ gateway / Envoy?

Heb 3 van mijn nieuwe panelen in een testopstelling geplaatst. Vandaag communiceerde 1 van de 3 IQ8's niet met de Gateway. Opgelost door de afstand tussen de Gateway en de IQ8's te verkleinen.
Nu zie je het verbruik van dat ene paneel veel minder is dan de andere die wel communiceerde.
Betekend dat nu dat er geen power geleverd is of alleen maar dat het niet gerapordeerd word?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eddie_
@lloo de IQ8 serie moet eerst een software update krijgen vanuit de Envoy/gateway anders doet hij het helemaal niet. Indien voorzien van die update moet hij gewoon werken, ook zonder Envoy/gateway.

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-06 22:59
KweNi schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:33:
[...]

https://enphase.com/nl-nl...-microinverter-data-sheet

Ze hebben inderdaad dezelfde opstartspanning, maar het MPPT bereik is verschillend.
De + begint al bij 27V, de M pas bij 30V.
De Jinko's gaan in de zomer, bij warm weer (celtemperatuur boven de 52°) onder de 30V zitten, dus niet ideaal.
En wat gebeurd er dan precies? Stoppen je panelen er dan mee? Zelf krijg ik ook IQ8M met panelen met 30.52 vmp. (De 405 wp variant): https://www.dmegc.solar/f...ets/DM405M10-54HBB-NL.pdf

Daar heb ik eigenlijk niet echt aan gedacht, de installateur ook niet denk ik. Ben benieuwd naar t antwoord

• KweNi
  • Laatst online: 11:43
Flexiilex schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:56:
[...]

En wat gebeurd er dan precies? Stoppen je panelen er dan mee? Zelf krijg ik ook IQ8M met panelen met 30.52 vmp. (De 405 wp variant): https://www.dmegc.solar/f...ets/DM405M10-54HBB-NL.pdf

Daar heb ik eigenlijk niet echt aan gedacht, de installateur ook niet denk ik. Ben benieuwd naar t antwoord
Omvormer gaat de ideale stroomsterkte niet bereiken, dus dat gaat voor minder opbrengst zorgen. Onder het maximale vermogen van de omvormer in elk geval. Hoeveel verlies dit juist betekent, weet ik niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
Wellicht interessant. In 2021 heb ik 4 panelen van 450 Watt type Longi LR4 450Wp PERC op een schuur gelegd richting 225° helling 18° met IQ7A.

Deze panelen:
Wp450
Voc49.3
Isc11.60
Vmp41.5
Imp10.85

Dit paneel is perfect voor de IQ7A, want de spanning zit goed tussen 38-43 en de stroom zit goed niet te ver boven 10.2. (dc/ac 1.28)

Deze set kon opleveren in 2022 volgens pvcalc: 1766 kWh. (1762 kWh met omvormer grens)
Deze set heeft opgeleverd in 2022 volgens Enphase: 1900 kWh. (dat is dus met clipping op 1.5kW)
Voor panelen die redelijk vlak liggen, en niet mooi op zuid zijn dat prima nummers volgens mij.

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Naar aanleiding van mijn vraag aan de installateur of ze ook extra CT-spoelen plaatsen icm de Metered 3 fase gateway kreeg ik te horen dat ze geen enkele CT-spoel aansluit. Ze gooien het op de thuisaccu waarmee dit later mogelijk gaat gebeuren. Heb al aangegeven dat dit niets met de thuisaccu te maken hebben, maar goed.

Ze geven dus aan geen enkele CT-spoel te installeren, naar zegge is voor de monitoring van het systeem de CT-spoelen niet nodig. Nu heb ik binnen de topic zitten zoeken, maar geen antwoord op deze vraag kunnen vinden.

Weet iemand zodoende of het mogelijk is om zonder CT-spoelen data over de opbrengst te kunnen inzien?

• jeroen3
@beyazz06 De CT spoelen zijn alleen nodig als je ook het verbruik van het huis wil meten.
De omvormers meten zelf hoeveel ze leveren, de envoy kan dat optellen.
Als je geen accu van enphase afneemt is de metered variant compleet overbodig, tenzij je heel erg graag alle cijfertjes wilt zien.

• Eddie_
Met de metered versie, volledig voorzien van de CT spoelen, krijg je een "mooi" overzicht van je productie versus je consumptie. De werking en opbrengst van je panelen doen hier niets aan af. Maar zonder CT spoelen heb je ook niet zo veel aan een Metered uitvoering.

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dank voor de reacties @jeroen3 en @Eddie_
Dat betekent dus dat ik achteraf, zelf, de CT spoelen mag plaatsen en een installateur account mag aanvragen -_-

Ben overigens benieuwd of ze wel ferrietringen gaan plaatsen, denk het niet..

[Voor 20% gewijzigd door beyazz06 op 22-03-2023 10:13]

• Alex.7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-05 13:09
JMSL2022 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:40:
[...]

Hoi Alex,

Ik heb de Envoy gewoon op dezelfde automaat gezet als de zonnepanelen, je komt op internet beide oplossingen tegen. Volgens mij is beide goed, maar in mijn geval zou ik dan een aparte 3-fase automaat moeten plaatsen alleen voor de Envoy en zoveel ruimte heb ik niet.
Voor wat betreft de grote van de automaat, ik heb zelf 3P+N B16 30 mA en dat gaat prima.
Ik weet niet of in jouw geval B20 is toegestaan, dat hangt van de grote van je aansluiting af, waarschijnlijk heb je 3x25A en dan ben je niet selectief. Als je 1x40 hebt dan kan het wel.

Voor nu kan je ook volstaan met B16 maar als je gaat uitbreiden moet je dat wel anders gaan oplossen.

Mvg. Jurgen
Bedankt voor je reactie, ik heb als hoofdzekering een 35A (1 fase) dus met in achtneming van de 1,6 regel zou een B20 mogen worden toegepast, bied mij ook de ruimte om bijvoorbeeld later nog 5 panelen aan de voorkant te plaatsen.

De zonnepanelen afgelopen weekend op het dak gelegd en vandaag in de meterkast aangesloten. Mijn draaistroom meter kan terug draaien en dat doet hij dus ook :)

Wel nog een andere vraag, de leverancier van de zonnepanelen heeft alvast het systeem ingevoerd. Nu had ik steeds de melding dat de gateway aan het uploaden is en dat er geen micro-omvormers gedetecteerd worden, dat klopt natuurlijk want die waren nog niet aangesloten. Iemand ervaring hiermee hoelang dit kan duren? Moet er voor de gateway nog een bepaalde poort worden open gezet?

Weet ook niet dat je nog wat voor de gateway extra moet doen, het internet/cloud lampje brand groen maar de onderste rood.

Ik heb een DHZ account gekregen, volgens de leverancier is dit nagenoeg hetzelfde als een installateursaccount, klopt dit?

Grt,

Alex

[Voor 12% gewijzigd door Alex.7 op 22-03-2023 10:27]

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Alex.7 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:21:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik heb als hoofdzekering een 35A (1 fase) dus met in achtneming van de 1,6 regel zou een B20 mogen worden toegepast, bied mij ook de ruimte om bijvoorbeeld later nog 5 panelen aan de voorkant te plaatsen.

De zonnepanelen afgelopen weekend op het dak gelegd en vandaag in de meterkast aangesloten. Mijn draaistroom meter kan terug draaien en dat doet hij dus ook :)

Wel nog een andere vraag, de leverancier van de zonnepanelen heeft alvast het systeem ingevoerd. Nu had ik steeds de melding dat de gateway aan het uploaden is en dat er geen micro-omvormers gedetecteerd worden, dat klopt natuurlijk want die waren nog niet aangesloten. Iemand ervaring hiermee hoelang dit kan duren? Moet er voor de gateway nog een bepaalde poort worden open gezet?

Weet ook niet dat je nog wat voor de gateway extra moet doen, het internet/cloud lampje brand groen maar de onderste rood.

[Afbeelding]

Ik heb een DHZ account gekregen, volgens de leverancier is dit nagenoeg hetzelfde als een installateursaccount, klopt dit?

Grt,

Alex
Dat het onderste lampje rood is, geeft aan dat het systeem op zoek is naar micro omvormers. Van wat ik van mijn installateur heb begrepen kan dit wel tot enkele uren duren. Het schijnt sneller te gaan als er wordt opgewekt, aldus mijn installateur.

Het systeem is nu even bezig in ieder geval, dus komt vast goed!

Reviews

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:55
beyazz06 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:12:
Dank voor de reacties @jeroen3 en @Eddie_
Dat betekent dus dat ik achteraf, zelf, de CT spoelen mag plaatsen en een installateur account mag aanvragen -_-

Ben overigens benieuwd of ze wel ferrietringen gaan plaatsen, denk het niet..
Tuurlijk mag dat, het is toch jouw systeem

De ferrietringen zou ik pas plaatsen als je problemen ondervind

PVOutput

• RobWest
Alex.7 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:21:
[...]

[Afbeelding]

Grt,

Alex
Ik heb ook een DHZ-account en kan alles instellen op mijn systeem.

Je kan ook lokaal inloggen op je Envoy, dan heb je live-info over je systeem. Daar kan je ook je micro's laten scannen. Dat duurt echt geen uren. Ze moeten wel DC hebben, dus dat kan alleen overdag.

PVOutput

• RobWest
dennisk. schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:38:
[...]

Dat het onderste lampje rood is, geeft aan dat het systeem op zoek is naar micro omvormers. Van wat ik van mijn installateur heb begrepen kan dit wel tot enkele uren duren. Het schijnt sneller te gaan als er wordt opgewekt, aldus mijn installateur.

Het systeem is nu even bezig in ieder geval, dus komt vast goed!
Beetje vreemde opmerking van je installateur 8)7
Als er niets wordt opgewekt dan wordt er ook helemaal niets gescand, dan staan je micro's gewoon uit...
Dus vanuit dat oogpunt gaat het inderdaad sneller als er wordt opgewekt _O-

PVOutput

• Alex.7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-05 13:09
RobWest schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:10:
[...]

Ik heb ook een DHZ-account en kan alles instellen op mijn systeem.

Je kan ook lokaal inloggen op je Envoy, dan heb je live-info over je systeem. Daar kan je ook je micro's laten scannen. Dat duurt echt geen uren. Ze moeten wel DC hebben, dus dat kan alleen overdag.
Hmmm, dat lukt helaas niet. De betreffende pagina is niet toegankelijk en kom niet op het punt op met het gegenereerde wachtwoord en gebruikersnaam installer in te loggen. Kan de leverancier dit ook geblokkeerd hebben?

Als ik de startpagina van de Envoy-S metered zie dan kan ik wel inloggen met mijn Enphase DHZ account.

Maar daar kan je dan nog niet veel mee.

Update...
Kan nog steeds niet inloggen op de Enphase maar nu de zon wat schijnt het onderste knopje ingedrukt van de Enphase om de apparaten opnieuw te detecteren en dat heeft in iedergeval succes gehad :) .

[Voor 13% gewijzigd door Alex.7 op 23-03-2023 09:00]

• Hansieo
Even een paar vraagjes betreffende mijn Envoy std. systeem.

Ik zie dat de "Micro inverter AC voltage" 224,2V is.
Deze spanning is eigenlijk al weken exact hetzelfde, ondanks flinke verschillen in terugleveren.
Zo leveren de 12 panelen van Enphase max 4kW terug en mijn Zonneplan 5,5kW piek terug.
Toch blijft de "Micro inverter AC voltage" 224,2V en dat verbaasd mij een beetje. Kan dit kloppen?

2e vraag,
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je ook de paneel temperatuur kon achterhalen, maar na veel rondklikken niet gezien /gevonden. Is dit goed verstopt? of is dat alleen voor metered en niet de std?

En dan het volgende.

De 3F Enphase (3 stringen van 4 panelen, ieder met eigen 1F Q-cable) wil ik gaan uitbreiden met 10 panelen.

1 fase: 5 panelen
1 fase 3 panelen
1 fase 2 panelen
en deze aan/bij mijn 3F Q-relais koppelen. Hier gelezen d:)b dat dit geen probleem is.

Maar stel, ik zie dat de fase waar die 5 panelen op zitten, wat hogere spanning sprong geeft dan mijn andere fasen omdat 1 (of meerdere) buren toevallig óók op die fase zitten met een 1F systeem.

Kan je dan gewoon die string van 5 panelen omwisselen met bv mijn 2-string?

Of moet ik dan moeilijk éérst de IQ's verwijderen uit de Envoy setup, omwisselen en dan weer opnieuw inscannen?
En zo ja, gaat zoiets foutloos? of geeft zoiets nog wel eens problemen?

tia voor jullie input _/-\o_

• RobWest
Hansieo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:53:
Even een paar vraagjes betreffende mijn Envoy std. systeem.

Ik zie dat de "Micro inverter AC voltage" 224,2V is.
Deze spanning is eigenlijk al weken exact hetzelfde, ondanks flinke verschillen in terugleveren.
Zo leveren de 12 panelen van Enphase max 4kW terug en mijn Zonneplan 5,5kW piek terug.
Toch blijft de "Micro inverter AC voltage" 224,2V en dat verbaasd mij een beetje. Kan dit kloppen?

2e vraag,
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je ook de paneel temperatuur kon achterhalen, maar na veel rondklikken niet gezien /gevonden. Is dit goed verstopt? of is dat alleen voor metered en niet de std?

En dan het volgende.

De 3F Enphase (3 stringen van 4 panelen, ieder met eigen 1F Q-cable) wil ik gaan uitbreiden met 10 panelen.

1 fase: 5 panelen
1 fase 3 panelen
1 fase 2 panelen
en deze aan/bij mijn 3F Q-relais koppelen. Hier gelezen d:)b dat dit geen probleem is.

Maar stel, ik zie dat de fase waar die 5 panelen op zitten, wat hogere spanning sprong geeft dan mijn andere fasen omdat 1 (of meerdere) buren toevallig óók op die fase zitten met een 1F systeem.

Kan je dan gewoon die string van 5 panelen omwisselen met bv mijn 2-string?

Of moet ik dan moeilijk éérst de IQ's verwijderen uit de Envoy setup, omwisselen en dan weer opnieuw inscannen?
En zo ja, gaat zoiets foutloos? of geeft zoiets nog wel eens problemen?

tia voor jullie input _/-\o_
Bij mij staat de Micro Inverter AC Voltage op het 'hoofdscherm' altijd op 230.1V. Kijk ik per micro dan zie ik continue wisselende waardes. Dus ik heb ook geen idee waar die 230.1V vandaan komt.

Klik in je Enlighten Manager op het Tabblad "View" en zorg dat ie links op "Enerrgy:Today" staat.
Klik dan op een paneel. Er komt een kleine popup met rechtsonderin een grafiekje. Klik daarop.
Dan kom je in de "Graph" per micro. Onderin kan je dan aanzetten welke grafieken je wil zien. Daar staat ook temperatuur bij.

Mijn 27 panelen O-W zitten op 6 stringen. Die heb ik dusdanig gewisseld dat ze gedurende de dag zo gelijk mogelijk belast worden. Dus je kan ze inderdaad wisselen, zolang je niet over de maximum capaciteit per fase gaat en niet meer dan 13 (dacht ik) micro's op 1 fase.

[Voor 3% gewijzigd door RobWest op 23-03-2023 10:39]

PVOutput

• Pazo
Bij mij staat die altijd op 234,3 :) Beetje vaag inderdaad.
Die temperatuur is trouwens van de micro zelf, niet van het paneel zover ik weet.

• Hansieo
RobWest schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:35:
[...]

Bij mij staat de Micro Inverter AC Voltage op het 'hoofdscherm' altijd op 230.1V. Kijk ik per micro dan zie ik continue wisselende waardes. Dus ik heb ook geen idee waar die 230.1V vandaan komt.

Klik in je Enlighten Manager op het Tabblad "View" en zorg dat ie links op "Enerrgy:Today" staat.
Klik dan op een paneel. Er komt een kleine popup met rechtsonderin een grafiekje. Klik daarop.
Dan kom je in de "Graph" per micro. Onderin kan je dan aanzetten welke grafieken je wil zien. Daar staat ook temperatuur bij.

[Afbeelding]
Mijn 27 panelen O-W zitten op 6 stringen. Die heb ik dusdanig gewisseld dat ze gedurende de dag zo gelijk mogelijk belast worden. Dus je kan ze inderdaad wisselen, zolang je niet over de maximum capaciteit per fase gaat en niet meer dan 13 (dacht ik) micro's op 1 fase.
GAAAAAAAFFFFF _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

En hartelijk dank voor de duidelijke "roadmap".

Ik zie nu 241V als top voor vandaag met redelijk hoge opwek.
(geen idee nog, of ik mij daar stráks zorgen om moet maken.

Temp: 33°C als max

Dit ligt wel aardig in lijn met wat ik verwachte.

• Pazo
Hansieo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:18:

Temp: 33°C als max

Dit ligt wel aardig in lijn met wat ik verwachte.
Dat kan heter ;)

Toen was het buiten bijna 40 graden :o

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-06 17:46
Ter voorbereiding op extra panelen die op een andere fase aangesloten moeten worden in mijn 3-fase kast, heb ik de meterkast aangepast. Zodat alles nu 3 fase zou moeten kunnen werken. Ik heb nu:
- 3-fase Q-relais;
- 3-fase Enphases S metered;
- Huidige zonnepanelen op fase 1;
- Voorbereiding van toekomstige zonnepanelen op fase 2;
Maar nu:
Metered had ik niet goed werkend. Nu alles 'klaar' is heb ik:
- 1 ct/spoel op de aanvoer vanaf de huidige zonnepanelen naar het Q-relais aangesloten, pijltje naar het Q-relais;
- 3 ct's/spoelen voor consumptie/verbruik aan tussen de hoofdaansluiting en de aardlekschakelaars. Pijltje naar de aardlek. Dit lijkt dus goed te zitten.
Maar .. Ik zie nu dit:

Negatieve waarden dus. Dat zou toch positief moeten zijn? Iemand tips of vergis ik me en klopt het?
In de Enphase app zie ik een fout staan: "Er is een fout in de meetwaarden".

• RobWest
ahbart schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:16:
Ter voorbereiding op extra panelen die op een andere fase aangesloten moeten worden in mijn 3-fase kast, heb ik de meterkast aangepast. Zodat alles nu 3 fase zou moeten kunnen werken. Ik heb nu:
- 3-fase Q-relais;
- 3-fase Enphases S metered;
- Huidige zonnepanelen op fase 1;
- Voorbereiding van toekomstige zonnepanelen op fase 2;
Maar nu:
- 1 ct/spoel op de aanvoer vanaf de huidige zonnepanelen naar het Q-relais aangesloten, pijltje naar het Q-relais;
- 3 ct's/spoelen voor consumptie/verbruik aan tussen de hoofdaansluiting en de aardlekschakelaars. Pijltje naar de aardlek. Dit lijkt dus goed te zitten.
Maar .. Ik zie nu dit:
[Afbeelding]
Negatieve waarden dus. Dat zou toch positief moeten zijn? Iemand tips of vergis ik me en klopt het?
Zit de CT-spoel van fase 1 ook in de Envoy op fase 1 aangesloten en 2 en 3?
Ik weet niet precies welke kant je pijltjes opwijzen. Maar ze moeten allemaal naar 'binnen' wijzen, naar de meterkast. En blauwe en witte draad niet verkeerdom?

En staat alles softwarematig goed ingesteld? In de Envoy dus.

[Voor 3% gewijzigd door RobWest op 23-03-2023 15:23]

PVOutput

• Pazo
wat @RobWest zegt, plus evt de installatiegids even ter handen nemen:
https://enphase.com/nl-nl/download/ct-installatiegids

• Arcticsilver
  • Laatst online: 23-03 16:21
ahbart schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:16:
T
Maar nu:
Maar .. Ik zie nu dit:
[Afbeelding]
pijltjes moeten naar de verbruikers wijzen. dus de consumptie na de kwh meter richting groepen, en productiekant vanaf aardlek ook richting verbruikers in huis. op klemmenstrook v.d. envoy witte draad boven en blauwe onder. op youtube staan van Solar bouwmarkt ook filmpjes met verdere uitleg.

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-06 17:46
Dank voor deze instructie. Die had ik nog niet gevonden. Net de fasen gecontroleerd. Fase 1 = fase 1 bij productie en consumptie, voor alle 3 fasen. Net gemeten.
Dan moet het dus iets met de spoelen zijn. Productie meet ook min. Zie ik in het apparaat zelf. Zoals in de afbeelding hierboven.
Edit: Net de consumptie spoelen verplaatst naar de aanvoerleiding voor de hoofdschakelaar. (dat mag toch?). Pijltjes naar 'binnen' dus richting meterkast. Maar nog steeds negatieve waarden.
Ik snap er niets van.

Edit: Yes! Volgens mij heb ik het. De productiemeetspoel zat toch verkeerd om. Hoe dom! Nu lijkt alles positief.
Dank!

[Voor 9% gewijzigd door ahbart op 23-03-2023 16:46]

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-06 21:03
Alex.7 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:30:
[...]

Hmmm, dat lukt helaas niet. De betreffende pagina is niet toegankelijk en kom niet op het punt op met het gegenereerde wachtwoord en gebruikersnaam installer in te loggen. Kan de leverancier dit ook geblokkeerd hebben?

[Afbeelding]

Als ik de startpagina van de Envoy-S metered zie dan kan ik wel inloggen met mijn Enphase DHZ account.

[Afbeelding]

Maar daar kan je dan nog niet veel mee.

[Afbeelding]

Update...
Kan nog steeds niet inloggen op de Enphase maar nu de zon wat schijnt het onderste knopje ingedrukt van de Enphase om de apparaten opnieuw te detecteren en dat heeft in iedergeval succes gehad :) .

[Afbeelding]
Ok je zonnepanelen leveren in ieder geval stroom nu.
Maar kan je niet inloggen op Enlighten of geeft Enlighten een foutmelding over het ophalen van je gegevens?

Wellicht heeft de installateur de verkeerde inlog gegevens doorgegeven?

20xLongi 410Wp, IQ7+

• ben
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:08
Zijn er meer mensen waarbij de koppeling naar de openbare weergave al een aantal dagen niet meer functioneerd ?
(https://enlighten.enphaseenergy.com/public/systems/........)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Zojuist een mailtje van Enphase:

'Beste henkNL,

De Enphase IQ Battery komt naar Nederland! Als installateur nodigen we je graag uit voor één van onze Enphase roadshows.

Kom alles te weten over de nieuwe IQ Battery en IQ8 Series Microinverter. De middag staat in het teken van trainingen over de nieuwe Enphase producten en een blik op de ontwikkelingen in de energiemarkt.'

Daar onder een rijtje data en inschrijf knop

Ter info.
Ik ben geen installateur, maar heb wel ooit een installer account aangemaakt...

EV: Kia e-Niro my19 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | OTGW | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | OPNSense: Qotom Q515G6 | Ontharder: 15L

• Pazo
Zat m ook net te lezen ;)
Eigenlijk wel interessant.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ergens is het jammer dat het voor nu financieel totaal niet interessant is :+ :o

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• Pazo
Dat is inderdaad zo.
Ach, hopelijk is met een jaartje of 5 de techniek een stuk verder, hogere capaciteiten en goedkopere prijzen :)
Ik sta er zeker voor open.

• Eddie_
Oké allen, ik ben nu een nieuw systeem aan het intekenen in de Array builder. Maar ik heb zeven panelen portrait met daarboven 4 panelen landscape. In de praktijk is de breedte van die vier panelen landscape korter dan de 7 panelen portrait. Maar de standaard panelen in de Array builder kun je niet aanpassen. In die Array builder zijn de 4 panelen landscape breder dan de 7 panelen portrait.

Iemand hier ervaring mee en/of een oplossing?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
Nee :) zijn inderdaad standaard afmetingen / niet aan te passen.
Ken het probleem...

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Dag vrienden,

Nu met de zon die een beetje doorkomt merk ik soms op dat niet altijd alle panelen evenveel opbrengen.
Ik verdenk overbelasting op het net maar weet dit niet zeker.
In eventlogs van de Envoy Metered S zie ik bijvoorbeeld:

AC Voltage High: Set

En dat op de microomvormers die op dat moment minder opleveren.

Ik heb 9x400wp panelen met iq7+ microomvormers.

Ik weet alleen niet waar ik het huidige AC voltage kan zien in het lokale envoy portaal?
Volgens mij heb ik wel het juiste profiel:

in enlighten portaal zie ik nu ook dat 3 microomvormers een error hebben. Was vorige keer ook maar ging automatisch weg

[Voor 21% gewijzigd door Aschtra op 24-03-2023 11:44]

• Pazo
@Aschtra heb je ook toegang tot Enlighten manager (DHZ of installateursaccount)? Want zie dan dit bericht van @RobWest stukje terug, waar je naast temperatuur ook AC voltage per micro kan bekijken.

RobWest in "Het grote Enphase topic"

• Aschtra
  • Nu online
Ik denk het niet. Ik zag zijn bericht inderdaad.
Ik heb wel toegang tot https://enlighten.enphaseenergy.com/ maar die ziet er heel anders uit.

Als ik google op enlighten manager kom ik uiteindelijk ook daar uit

• Pazo
Als je daar ingelogd bent, dan zou je in het hamburgermenu rechts bovenin 'weergeven in Enlighten Manager' moeten hebben staan. Indien niet, dan heb je gewoon een standaard account.

Zit even te denken waar je evt nog meer de actuele voltages kan bekijken....

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 31-05 16:04
ik ben nieuw bij deze groep en vraag me af hoe ik de micro omvormers kan updaten?

ik heb 30 panelen van SunPower MAXEON 6 AC plus IQ7A omvormer maar alles verloopt via de installateurs waardoor ik niets kan updaten of gaat dit automatisch?

bedankt voor jullie info

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
@bjornricardo33 Dat kan je niet zelf, noch je installateur kan dat. Dat gaat automatisch vanuit Enphase.
Evt kan je vragen bij Enphase support of ze een update geforceerd willen doorzetten naar je Envoy.

• Aschtra
  • Nu online
Ik denk dat ik een standaard account heb. Optie is niet beschikbaar.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:20
Het valt mij op dat de waarde van het piekvermogen in de Enphase app vrijwel altijd lager is dan ik terugzie in de app van homewizard. Ik zie regelmatig een piekvermogen van bijvoorbeeld 1.8kw in Enphase staan, terwijl ik zie dat er teruggeleverd wordt met 2250 watt bijvoorbeeld. Het eigen verbruik is er dan al vanaf, dus het zal eerder 2400 watt of meer zijn. Heeft iemand enig idee waar het verschil vandaan komt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
@Zenomyscus Volgens mij heeft dat te maken met het feit dat de Envoy maar 1x per 15min rapporteert naar Enlighten / de app. Dus volgens mij wordt er een gemiddelde weergegeven, of misschien alleen de waarden op dat specifieke tijdstip. Terwijl Homewizzard / je meter realtime weergeeft.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-05 17:25

JT

VETAK y0

Ik heb tweedehands M250 omvormers in gebruik genomen, evenals een Envoy. Nu wil ik alles gaan koppelen. Ik heb de TS gelezen over de accounttypes. Als ik zelf een installateurs of DHZ-account neem dan moet ik qua garantie alles zelf met Enphase regelen. Maar ik heb geen factuur bij die dingen dus volgens mij kan ik nooit garantie claimen via een installateur? Dus dan is dat voor mij toch geen nadeel en kan ik gewoon een DHZ- of installateursaccount nemen aangezien ik per definitie zelf contact moet opnemen met Enphase voor garantie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
@JT ja, maar als je geen aankoopbewijzen / facturen hebt, weet ik niet hoe Enphase om gaat met garantie eerlijk gezegd.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-05 17:25

JT

VETAK y0

Pazo schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:09:
@JT ja, maar als je geen aankoopbewijzen / facturen hebt, weet ik niet hoe Enphase om gaat met garantie eerlijk gezegd.
Nee ok, dat is een tweede. Maar dan weet ik in ieder geval welk type account ik aan kan maken :) Dank.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
Zeker, lekker DHZ of installateursaccount aanmaken, kan je alles zelf doen en monitoren :)

• Eddie_
Iemand positieve ervaringen met de RMA procedure van Enphase? Ik tot op heden niet namelijk.

Ik had een defecte IQ7+ bij installatie, MC4 stekker compleet verbogen (zeg maar waar het door is gekomen). Begint Enphase: ja maar hij moet wel eerst gekoppeld en geüpdatet worden. Dat kan dus niet omdat ik hem niet kan aansluiten. Ben momenteel (na diverse mailtjes) al een paar weken aan het wachten op een antwoord. Ik blijf het een geweldig systeem vinden maar er zijn nog volop verbeterpunten.

• mike123
Pazo schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:52:
Als je daar ingelogd bent, dan zou je in het hamburgermenu rechts bovenin 'weergeven in Enlighten Manager' moeten hebben staan. Indien niet, dan heb je gewoon een standaard account.

Zit even te denken waar je evt nog meer de actuele voltages kan bekijken....
Eventueel een slimme stekker met voltage weergave. En bij een 1 fase systeem zit je meteen goed. Bij een 3 fase systeem even uitvogelen welke wcd op welke fase zit, indien mogelijk.
Maar dat gaat dus buiten Enphase om.

• Waps61
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-06 09:08
Een vraag van een "groentje" op PV gebied :)
Sinds de 17de 10x 400Wp met 10x IQ8+ converters, die na 48 uur ook begonnen te produceren. Gisteren voor het eerst de hele dag zon zonder bewolking en vandaag ook.
Opvallend is dat na 12 uur de productie een behoorlijke dip maakt. Er blijken wisselend 1,2 en tot wel 4 panelen een fout te melden. Na een tijdje zijn de meldingen weer weg en dan beginnen andere panelen weer een fout te melden.
Nu heb ik mij aardig door dit topic heen gelezen en begrepen dat de eerste dagen het systeem zich moet "zetten".

In het screenshot even vandaag en gisteren geplot, met een vergelijkbaar patroon. Volgens PC Calc zou ik zo'n 22Kwh clear sky vermogen moeten hebben en ik kom aan 15-16; ik mis dus een derde (grofweg)

Gevoelsmatig lijkt mij dat er iets niet goed gaat. De 10 panelen zijn in in lijn met elkaar verbonden (geen parallelle paneen dus). Ik heb geen installer of DIY account, dus kan niet meer dan de standaard info opvragen. Voordat ik de installateur ga lastig vallen wil ik eerst beter begrijpen wat er nu gebeurt...
Iemand nog een idee?

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:22
@Eddy, Dat kan ik jou hier vanachter het toetsenbord volledig toelichten. Wat verbogen? Een te sterke mechanische impact. Dat hoeft niet altijd onder garantie te vallen.

Als Enphase in dit geval vraagt de boel aan te melden zou ik er gewoon gecontroleerd dc spanning op zetten zodat betreffende omvormer opstart en je de aanmelding kunt doen.
Of kruipend en stof happend naar Enphase om om vervanging te vragen.

• RichieB
  • Nu online
Waps61 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:07:
[...]
Opvallend is dat na 12 uur de productie een behoorlijke dip maakt.
Zie je die dip ook in de data op de P1 poort van je slimme meter?
Er blijken wisselend 1,2 en tot wel 4 panelen een fout te melden. Na een tijdje zijn de meldingen weer weg en dan beginnen andere panelen weer een fout te melden.
Nu heb ik mij aardig door dit topic heen gelezen en begrepen dat de eerste dagen het systeem zich moet "zetten".
Euh, neen. Panelen die wisselend fouten melden is niet goed. Heb je ferriet ringen geplaatst? Die kunnen helpen storingen te verminderen.
[Afbeelding]
In het screenshot even vandaag en gisteren geplot, met een vergelijkbaar patroon.
[...]
Heb je ook een screenshot van het systeemoverzicht met daarin de dagopbrengst van alle panelen?
Gevoelsmatig lijkt mij dat er iets niet goed gaat. De 10 panelen zijn in in lijn met elkaar verbonden (geen parallelle paneen dus).
Bij Enphase staan alle omvormers parallel, ook al gebruik je maar 1 Q-kabel.

[Voor 9% gewijzigd door RichieB op 24-03-2023 22:13]

• Waps61
RichieB schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:10:
[...]

Zie je die dip ook in de data op de P1 poort van je slimme meter?
-> Ja ik zie in de live opbrengst via de P1 het patroon terug. Er wordt dis echt minder geleverd (geen plaatje van. zal de volgende keer een screenshot maken)

[...]
Euh, neen. Panelen die wisselend fouten melden is niet goed. Heb je ferriet ringen geplaatst? Die kunnen helpen storingen te verminderen.
-> Ik heb idd gelezen over ruis die dit probleem zou kunnen veroorzaken. Geen ferriet kringen. Het is overigens een 1-fase opstelling met een Q-relais.

[...]
Heb je ook een screenshot van het systeemoverzicht met daarin de dagopbrengst van alle panelen?

Van de dag ervoor is vergelijkbaar
[...]
Bij Enphase staan alle omvormers parallel, ook al gebruik je maar 1 Q-kabel.
-> Dat dacht ik ook, maar ik heb ergens gelezen dat ze meerdere rijen parallel leggen met converters voor een beter rendement( de theorie ontgaat mij echter omdat ze al parallel liggen). In mijn screenshot lijkt het alsof het eerste paneel (helemaal rechts) het beste presteerd en de volgende steeds een beetje minder (?), maar kan ik niet verklaren voor een parallelle aansluiting
[/quote]

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Na lang hier mee lezen en voorbereiden een post ter info.

In 2016 20 panelen met m250 (M250-72-2LN-S2-NL) laten aanleggen communicerend middels een Envoy - S Standard (ENV-S-AB-120-A) op 3 fase.

Nu wilde ik uitbreiden op de nog 2x 1 fase automaten die ik over had.

Wat ik niet goed kon achterhalen of de Envoy-S ook communiceert met de nieuwe IQ7. (IQ7A-72-M-INT).
Na installatie met voor de zekerheid 2x 1P IQ relais werden de micros niet herkend via de Toolkit of online.
Vanuit de Envoy-S ingelogd als "installer" bleek het opgeven van het totale aantal micros en relais na een "inactive scan" goede herkenning op te leveren.
(Koppelen in het legplan had ik gedaan)

De afgelopen 2 dagen draait het op een oude Envoy-S prima met M250 en IQ7 IN 3 losse netwerken onder één gateway.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

• jeroen3
@Waps61 er mogen maximaal 8 omvormer op 1 fase kabel. En je woont dan vast op de waddeneilanden, want ik heb vandaag heel weinig zon gezien.
Kun je zien welke fouten? (http://envoy/event.json [Enphase] Haal meer uit je Envoy!)

• RichieB
  • Nu online
Waps61 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:24:
[...]

-> Ik heb idd gelezen over ruis die dit probleem zou kunnen veroorzaken. Geen ferriet kringen. Het is overigens een 1-fase opstelling met een Q-relais.

[...]
Plaats de ferriet ringen na de plek waar de Q-kabel en Envoy elkaar ontmoeten. Dus tussen je Enphase spullen en de rest van je huisaansluiting. Hopelijk heb je dan minder last van storingen.
[...]

-> Dat dacht ik ook, maar ik heb ergens gelezen dat ze meerdere rijen parallel leggen met converters voor een beter rendement( de theorie ontgaat mij echter omdat ze al parallel liggen).
Het gaat er om de kabellengte te verminderen (=minder verlies) en niet te veel stroom door de Q-kabel te laten lopen. Met 8 omvormers op een Q-kabel zit je op zo'n 2400W wat best veel is voor de kabeldikte.
In mijn screenshot lijkt het alsof het eerste paneel (helemaal rechts) het beste presteerd en de volgende steeds een beetje minder (?), maar kan ik niet verklaren voor een parallelle aansluiting
Inderdaad. Is dat te verklaren door schaduw? Krijgt het paneel middenvoor inderdaad de minste zon?

• Waps61
jeroen3 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:33:
@Waps61 er mogen maximaal 8 omvormer op 1 fase kabel. En je woont dan vast op de waddeneilanden, want ik heb vandaag heel weinig zon gezien.
Kun je zien welke fouten? (http://envoy/event.json [Enphase] Haal meer uit je Envoy!)
Scheelt niet vel ;-) qua locatie. Qua max aantal van 8 op een q1 kabel kan ik niet terug vinden. Wel zie ik 1 tot 16 converters op 1 Q1. Daarnaast communiceren ze wel de hele dag, maar produceren hapert hier en daar bij een paar.
Ik heb geen DIY of installer account dus ik kan event.json niet openen. Dat kan alleen de installateur

• Waps61
Het gaat er om de kabellengte te verminderen (=minder verlies) en niet te veel stroom door de Q-kabel te laten lopen. Met 8 omvormers op een Q-kabel zit je op zo'n 2400W wat best veel is voor de kabeldikte.
2,5mm2 kan 3680 W veilig aan. De IQ8+ samen leveren niet meer dan 3000W (10x300)

[...]
Inderdaad. Is dat te verklaren door schaduw? Krijgt het paneel middenvoor inderdaad de minste zon?
Van schaduw is geen sprake op mijn dak :)

Vandaar dat ik niet kan verklaren wat ik zie |:(

• RichieB
  • Nu online
Waps61 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:56:
[...]
2,5mm2 kan 3680 W veilig aan. De IQ8+ samen leveren niet meer dan 3000W (10x300)
[...]
Ja, dat zal het probleem niet zijn.
[...]
Van schaduw is geen sprake op mijn dak :)
Waarom heb je dan Enphase genomen? Zonder schaduw is een normale string omvormer veel simpeler en voordeliger.
Vandaar dat ik niet kan verklaren wat ik zie |:(
Zonder Installer account (dat je gewoon zelf kan aanmaken) kom je er niet achter.

• Waps61
[b]

Waarom heb je dan Enphase genomen? Zonder schaduw is een normale string omvormer veel simpeler en voordeliger.
Dat is het rekensommetje maken over de levensduur van de microconverters vs een omvormer. Daarnaast is er natuurlijk ook bewolking die je parten speelt. De lage spanning vs hoge spanning ivm veiligheid speelt ook een rol. Tot slot is overdimensionering zeker de moeite waard om door te rekenen. ZIe https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:22
Overdimensioneren is bij een string nog waardevoller. Levensduur van een stringomvormer is niet perse 10 jaar, meeste worden ouder..

Minder dc kan een voordeel zijn ja :).

• Eddie_
asjemenou74 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:09:
@Eddy, Dat kan ik jou hier vanachter het toetsenbord volledig toelichten. Wat verbogen? Een te sterke mechanische impact. Dat hoeft niet altijd onder garantie te vallen.

Als Enphase in dit geval vraagt de boel aan te melden zou ik er gewoon gecontroleerd dc spanning op zetten zodat betreffende omvormer opstart en je de aanmelding kunt doen.
Of kruipend en stof happend naar Enphase om om vervanging te vragen.
Het was waarschijnlijk een te hoge/sterke mechanische spanning geweest, maar dat vertellen mijn monteurs mij helaas niet. Wel heb ik zojuist antwoord gehad van Enphase. Of ik de "defecte" micro weer terug wil plaatsen (100 km verderop) zodat ze hem 48 uur kunnen monitoren... Echt de ondersteuning vind ik erg zwak bij Enphase. Ik heb nu al meerdere keren aangegeven dat de micro niet aan te sluiten is.
(ik heb bij de betreffende klant uiteraard al een nieuwe IQ geplaatst en het systeem is nu up and running. Dit gaat een IQ worden die ik dan maar op marktplaats ga zetten ofzo :*)

• jeroen3
@Eddie_ enphase gaat natuurlijk geen garantje geven op omvormers die je van je dak hebt laten vallen. Haha.

Kun je die omvormer niet naar het eevblog sturen of iets dergelijks voor een teardown?

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:21
wat moet/kan je invullen in de app bij
enphase currency equivalent?

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-05 23:02
chimera2 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:28:
wat moet/kan je invullen in de app bij
enphase currency equivalent?
Gokje: tarief per kWh voor weergave van de opbrengst in €?
Pagina: 1 ... 55 ... 76 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee