hoevenpe schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:26:
[...]
Voor zover ik begreep hadden ze daarvoor in groepsverband heftige sex gehad, waar ook deze vrouw vrijwillig vol overgave aan mee deed. Na afloop in een dronken bui zoiets doen is onvergelijkbaar met een wildvreemde op straat van haar fiets trekken, dat wordt nu gemakshalve op dezelfde hoop gegooid.
Dit is een argument "je gaf eerst je consent, dus nu geef je ook je consent, zelfs al ben je bewusteloos en kún je helemaal geen consent geven". Eng. Heel eng.
Al had ze zich 'n half uur daarvoor laten nemen door 10 man en 10 vrouwen. Als je geen consent kán geven, IS er dus geen consent. Simpeler dan dat wordt het niet. Ik snap werkelijk niet hoe je kunt vinden dat consent voor het een (groepsseks) ook maar meteen betekent consent voor het ander (bewusteloos een kaars in je geschoven krijgen).
Hoe? Echt, hoe krijg je het voor elkaar om zoiets aan elkaar te linken? Dan zit er toch iets mis in je logica?
eric.1 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:42:
[...]
Niet in alle gevallen nee. In 2024 worden pas alle vormen van onvrijwillige seks strafbaar (zoals het nu bekend is). Zullen we aub niet doen alsof de lat al 50 jaar op dezelfde hoogte hangt? Om een specifiek voorbeeld te noemen (niet direct gerelateerd hier maar het laat wel een verandering zien in de tijd); pas in 1991 werd verkrachting binnen een huwelijk gelijkgetrokken met andere vormen.
Dat het niet strafbaar was, betekent niet dat het goed was. Betekent ook niet dat het geen verkrachting was. Of wou je zeggen van wel?
HollovVpo1nt schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:56:
[...]
Dat hangt volledig van de context af, en het is juist de context wat deze situaties zo complex maakt. In de context van die avond: je pikt wat meiden op, je drinkt, raakt beschonken, je gaat samen naar huis (dus hangt er al iets in de lucht), vervolgens kleden die meiden zich uit - doen ze niet zomaar zou je denken -
Ho, stop! "Dat doen ze niet zomaar zou je denken". Nee. Al ga ik naakt in je keuken dansen. Dat is nog géén consent voor wat dan ook.
en daarna raken ze bewusteloos van het teveel drinken.
En zeker geen consent om daarna 'n kaars in me gepropt te krijgen. Weer, als je denkt dat dat wél consent is, gaat er iets gruwelijk mis.
In bredere zin heb ik het idee dat mensen een onmogelijke handeling/toetsing van instemming willen. Ik heb in dit soort discussies langs horen komen dat er expliciet gevraagd moet worden om penetratie en daar expliciet ja op gezegd moet worden. Hebben de mensen die dit soort dingen bedenken wel eens seks gehad vraag ik mij af dan. Het moet niet gekken worden of we gaan contracten tekenen voor elke seksuele handeling.
Ja, mooi. Trek het in het belachelijke. Word de discussie beter van. Weet je, júist door dit soort idiote uitlatingen worden mensen bang om wat te doen. Niet van mensen die zeggen "hey, ik wil gewoon enkel consent" of "consent-violation is echt niet tof".
KaiseRRuby schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:04:
Maar ook tegelijkertijd over de moraal van die vrouwen, die vonden het schijnbaar prima om met 2 onbekende gasten naar huis te gaan en daar een kwartet te hebben. En ook om bewusteloos van de drank uiteindelijk daar terecht te komen en te blijven, tsjah.
Tsja? Really? Dus, als je na seks nog 'n drankje doet, dat valt niet goed, je raakt bewustenloos, mag je verkracht worden met 'n kaars? Hoe dan??? (En nee, het gaat er niet om of dit heeft plaatsgevonden of niet, het gaat er om dat er mensen zijn die dit goed praten!).
Toon eens aan dat "binnendringing met een kaars terwijl iemand geen consent kan geven omdat 'ie bewusteloos is" geen verkrachting is?
Dat het tóen niet strafbaar was, betekent niet dat het geen verkrachting was he?
Verkrachting binnen het huwelijk was ook niet strafbaar, en toch noemen we dat ook wat het is: verkrachting. En nogmaals: het gaat er niet om of het gebeurd is of niet, daar gaan we vermoedelijk nooit achter komen, en Johan gaat nooit hiervoor vervolgd worden, laat staan veroordeeld. Dat is het punt niet. Punt is wél dat jíj hier stelt "binnendringen van de vagina met een kaars, terwijl de vrouw bewusteloos is, is géén verkrachting".
Dus, waarom is het geen verkrachting? Of is wat ik hier beschrijf wél verkrachting volgens jou. Kan natuurlijk ook.
Als dat het wel is: hoe kun je het goed praten dat iemand eerst zegt dat 'ie iemand verkracht, en daarna zegt "nah, ik heb het toch niet gedaan"?
DR!5EQ schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:15:
Van mij kan je een compliment verwachten als je live op televisie zoiets open durft te vertellen (want dan kan je het gesprek aan gaan), want de gevolgen zijn pas echt een maatschappelijk probleem. Niemand wordt beter van de cancelcultuur en het is minachtend voor slachtoffers van seksueel grensoverschrijdend gedrag, want daar is niemand meer mee bezig.
Als je dat respectvol doet: ja. Als je er om gaat zitten lachen, en je gesprekspartners ook en daar niks van zegt? Nee.
Ik wacht nog steeds op m'n mede-tweaker waarvan ik weet dat die ook overschrijdend gedrag heeft vertoont, daarop is aangesproken en het heeft toegegeven. En tóch komt dat maar niet. Want ik zou het dapper vinden. En ik zou het goed vinden als het gewoon werd om netjes open kaart te spelen, ook al dader zijnde.
KaiseRRuby schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:20:
Dus, op het moment dat het slachtoffer zegt: dit was echt foute boel en had nooit moeten gebeuren dan vind ik het een schandelijke zaak. Op het moment dat het slachtoffer zegt: dit was een leermoment en is me daarna nooit meer overkomen dan vind ik het nog steeds afkeurend om te doen maar minder erg.
Dit zou géén leermoment moeten zijn. Nooit. Nergens. Iedereen zou veilig moeten zijn als hij/zij/hen ergens bewusteloos raakt. Klaar.
Ow, wat ik óók bizar vind: ook van de regie heeft niemand ingegrepen. Er is geen cameraman/vrouw gestopt. Er is níemand die gezegd heeft "hey, zullen we de uitzending stoppen, want dit kan écht niet".
"ook een vorm van verantwoordelijkheid genomen". Nee, er is geen sprake van "ook". Er is er maar 1 verantwoordelijk in dit verhaal: hij. En er is maar 1 vorm van verantwoordelijkheid: volledig.
En ja, ik zie dat je echt nieuwe inzichten aan het krijgen bent. Top! (Bij nalezen zie ik dat dit sarcastisch kan overkomen: zo is het oprecht niet bedoeld, ik vind het echt top dat je nieuwe inzichten aan het krijgen bent.)
Marzman schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:04:
[...]
Dus het gaat niet om Derksen?
Voor de mensen aan die tafel waren het grappen. Onsmakelijke grappen. Daar zie je ook dat de tijd snel veranderd is trouwens, een paar decenia geleden konden die grappen wel (wat het punt is wat Derksen op een hele slechte manier probeerde te maken). Talpa kan daar natuurlijk wel maatregelen tegen nemen.
Nee, een paar decennia geleden konden die grappen óók niet (nog afgezien van dat dit soort grappen ook toen niet gemaakt werden, maar goed). Alleen werden ze getolereerd. Dat is wat anders. Net zoals een paar decennia geleden verkrachting binnen het huwelijk niet strafbaar was. Maar het was nog steeds verkrachting. Zie je het verschil?
MonkeySee89 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:50:
[...]
Iedereen moet zich veilig voelen en mensen (dus naast mannen ook vrouwen!) hebben zich normaal te gedragen en van elkaar af te blijven als die ander daar geen trek in heeft. Echter is er natuurlijk wel een grijs gebied in waar de lijn van de ene op een andere plek ligt dan de ander.
Eigenlijk is er geen grijs gebied. Vanuit het niets ga je niet ineens aan iemand zitten. Dat is aanranding (of erger). Als je gezellig in gesprek bent, en je komt wat dichterbij, merk je vanzelf consent voor meer - of niet. Als je rustig een hand pakt, merk je vanzelf of dat gewenst is - of niet. Als je naar voren buigt om iemand een kus te geven, merk je vanzelf of iemand terug trekt.
Als je kracht moet gebruiken, fysiek of overredingskracht, zit je fout. Als er sprake is van machtsverschil, moet je dubbel zeker weten dat intimiteiten gewenst zijn, dan mag je niet vertrouwen op zwijgend consent.
Consent is écht niet zó moeilijk.
Sterk verhaal, en ja, ik ben het met je eens. Niet ieder 'misbruik' leidt tot beschadiging. Net zoals niet ieder dronken achter het stuur tot 'n ongeluk leidt. Maar het is wél iets dat je altijd moet voorkomen.
Overigens: wellicht wil je alles tussen [mo]-tags zetten?
President schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:36:
[...]
En de andere kant: hoe lang moeten we mensen blijven afrekenen op dingen uit het verleden? Als iemand een straf heeft gehad dan is het juridisch 'klaar' en zou die persoon weer 'schoon' moeten kunnen verder gaan met zijn/haar leven (wel met een aantekening in justitiële dossier natuurlijk, wat een VOG onmogelijk kan maken). En als iets verjaard is dan is het juridisch ook klaar, dus ook dan zou het geen invloed meer moeten hebben?
Ik ben de eerste die zal zeggen dat iemand een 2e kans moet krijgen na het uitdienen van zijn straf. Maar in dit geval is er geen straf geweest.
Daarnaast zijn er hier 2 "strafbare" feiten gepleegd: de verkrachting 40 jaar geleden, én het gedrag wat hij nu getoond heeft. Dat laatste is dan wel niet strafbaar in de zin van de wet, maar wél in hoe je als werkgever hiermee om gaat.
Als ik op de werkvloer vertel tegen klanten hoe ik 40 jaar geleden 'n meisje heb verkracht, dan verwacht ik ook ontslagen te worden. Ongeacht of het waar is of niet.
In geval van Derksen, zou ik het bijv. netjes vinden als hij mee zou doen aan 'n programma om jongeren educatie te geven. Of geldelijk organisaties zou steunen die slachtoffers van seksueel misbruik ondersteunen.
Nogmaals: of de verkrachting heeft plaatsgevonden is niet van belang. Het gaat om het gedrag dat Derksen de afgelopen dagen heeft vertoont. Dát kan niet door de beugel.